Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen;
VERVOLG
PROVINCIAAL NIEUWS
Ha&ve*1 oidvahtz&hxLeXi
nr En binff
Houdt U er rekening mede dat de belang
stelling voor ons blad dagelijks toeneemt.
In een paar maanden boekten wij
eenige honderden nieuwe betalende
a bonné's.
Uwe advertentie krijgt dus steeds
grootere waarde 1
DERDE BLAD.
Wat Nederland presteert.
NUMMER 72.
ZATERDAG 7 SEPTEMBER 1940.
63c JAARGANG.
DIT BLAD VERSCHIJNT
WOENSDAG EN ZATERDAG.
Brieven, Ingezonden stukken, gelden,
enz. franco te zenden aan den Uitgever
Abonnementsprijs:
Per 3 maanden 1.2S. Franco per
post door 't geheele rijk 1,40.
UITGAVE:
WAALWIJKSCHE STOOMDRUKKERIJ ANTOON TIELBN.
Telefoon No. 38 Telegr.-Adres: ECHO.
GIRO No. 50798.
Advertenfiën moeten Woensdag en
Vrijdag des morgens om uiterlijk 9 uur
in ons bezit zijn.
Prijs der Advertentiën:
20 cent per regel. Minimum 1.50
Reclames 40 cent per regel
Bij contract flink rabat.
De Utrechtsche Jaarbeurs.
Onder vaderlandsche vlag heeft de
Nederlandsche jaarbeurs te Utrecht
deze week haar poorten geopend. Het
is de eerste jaarbeurs in oorlogstijd.
Nimmer te voren werd het Nederland
sche bedrijfsleven zoo geschokt en ge
desorganiseerd als door de vijf oor
logsdagen in Mei. In den vorigen oor
log werd ons land weliswaar oecono-
inisch ontwricht, doch toen waren wij
niet rechtstreeks hij het conflict
betrokken, toen was Nederland
geen bezet gebied, wij waren
niet geïsoleerd van den aanvoer uit
overzeesche gebieden. Thans echter
ligt onze scheepvaart geheel stil. Het
havenverkeer te Rotterdam en Am
sterdam is lamgeslagen. De kostbare
haveninstallaties als kranen, eleva
tors, laad- en losbruggen moesten het
werk staken. De internationale han
del, importeurs, exporteurs, expedi
teurs, alsmede assuradeurs ondervim
den hiervan den terugslag. Het bin-
nenlandsch transportwezen, zoowel
te water als te land, wordt bemoei
lijkt, terwijl bovendien nog verschil
lende bedrijven door de oorlogshan
delingen geheel en al verwoest zijn.
Kortom de huidige moeilijkheden,
waarvoor het Nederlandsche bedrijfs
leven zich geplaatst ziel, zijn niet te
vergelijken met die van de jaren 1914
—1918.
En toch, temidden van dezen chaos
op oeconomisch gebied, temidden van
een warrelkolk van onzekerheden
komt het jaarbeursinstituut zijn dien
sten als intermediair aanbieden om
te getuigen, dat ons volk tegenover
het machtig wereldgebeuren, ook op
oeconomisch gebied, in geen geval
passief of negatief mag blijven, doch
zich onvoorwaardelijk actief heeft te
gedragen.
„Groote gebeurtenissen aldus
eindigde de heer Graadt van Roggen
zijn openingsrede op de jaarbeurs
schrijven in snel tempo de geschie
denis van dezen tijd. In de wereldge
schiedenis wordt, ook op oeconomisch
gebied, een nieuwe bladzijde openge
slagen. Hoe de toekomst er voor de
wereld, voor Europa en voor ons va
derland uiteindelijk uit zal zien, men
kan het gissen, weten doet géén.
Maar allen zijn wij ons hiervan be
wust: dat wij staan temidden van een
geweldig groeiproces, dat zich op oe
conomisch gebied in de wereld vol
trekt en dat wij niet blindelings kun
nen negeeren, maar dat wij genood
zaakt zijn recht in de oogen te zien
om er, door er onze beste vermogens
voor in te zetten, onze eigen plaats in
te kunnen bepalen."
Wij kunnen niet zeggen, dat de
Utrechtsche jaarbeurs uiterlijk het
spiegelbeeld vormt van de moeilijk»
heden, waarin wij ons thans bevin
den. Zoowel het aantal deelnemers
als de expositieruimte verschilt maar
weinig van het vorige jaar. De jaar
beurs telt ditmaal 1091 deelnemers en
beslaat een oppervlakte van 15,710
M2. Dat is 112 deelnemers en 1369 M'-
expositieruimte minder dan ter vori
ge najaarsbeurs, die nog geheel in vol
len vredestijd kon worden voorbereid.
Het aantal betalende bezoekers over
trof den eersten dag reeds verre het
overeenkomstige cijfer van het vorige
jaar.
Overzicht van de drie en veertig
Nederlandsche Jaarbeurzen.
Aantal deelnemers:
Voorjaarsbeurs Najaarsbeurs
le beurs 690
2e 1062
3e 1276
4e 1046 5e beurs 1508
6e 909 7e 539
8e 706 9e 755
16e 827 11e 768
12e 891 13e 764
14e 933 15e 781
16e 978 17e 807
18e 1089 19e 881
26e 1151 21e 890
22e 1298 23e 1012
24e 1349 25e 1004
26e 1558 27e 1053
28e 1415 29e 1109
30e 1725 31e 1138
32e 1691 33e 1079
34e 1645 35e 1146
36e 1779 37e 1207
38e 2005 39e 1211
40e 2031 41e 1203
42c 1994 43e 1091
Aantal deelnemers aan de 43e
Nederlandsche jaarbeurs.
Nederland 883
Noord-Ainerika 5
België 8
Denemarken 4
Duitschland 173
Engeland 3
Finland 1
Frankrijk 5
Italië 4
Noorwegen 1
Slowakije 1
Zwitserland 3
Totaal aantal deenemers 1091
De teruggang in de cijfers van dee-
neming is voornamelijk toe te schrij
ven aan het wegvallen van verschil
lende buiten landsche deelnemingen.
Het Nederlandsche fabrikaat is ech
ter, op een kleine uitzondering na, in
vollen omvang aanwezig, waarbij
vooral ditmaal de agrarische beurs
een groote rol speelt. De beursbezoe*
ker krijgt dan ook een goeden indruk,
wat ons land op industrieel en agra
risch gebied te beteekenen heeft.
En voor zoover de producten zelf
nog niet duidelijk genoeg spreken,
treft men er talrijke interessante gra
fische voorstellingen aan, welke over
duidelijk aantoonen dat Nederland
nog geen land is van renteniers, dat
onze landbouw een hoogen trap van
ontwikkeling heeft bereikt en dat on
ze industrie er wezen mag en de ver
gelijking met het buitenland kan door
staan.
Zeer terecht merkte dr. F. H. Fen-
tener van Vissingen als voorzitter van
den raad van beheer op, dat hij trotsch
was op de Nederlandsche industrie en
haar ontwikkeling in de laatste jaren.
Hij ontkende gcenzsins het belang en
de beteekenis van een goed ontwikkel
den landbouw, doch hij meende stellig
dat Nederland nimmer zijn bevolking
van ruim 8 millioen zou kunnen voe
den en kleeden zonder een krachtige
ontwikkeling en bevordering van de
Nederlandsche industrie. Vooral nu in
den laatsten tijd meer en meer stem
men opgaan om den Nederlandschen
landbouw tot verdere ontplooiing en
ontwikkeling te brengen, daar Neder
land van nature bij uitstek een land-
bouwstaat zou zijn, meende de voor
zitter hierop de aandacht te moeten
vestigen.
In dit verband verdient ook de ex
positie van het Centraal Bureau voor
de statistiek de aandacht, waarbij o.a.
een drietal grafieken wordt geëxpo
seerd, betrekking hebbende op het na
tionale inkomen van Nederland. Zij
geven achtereenvolgens een beeld van
de voortbrenging, de verdeeling en de
besteding van het volksinkomen.
De eerste grafiek geeft aan hoe het
nationale inkomen is opgebouwd uit
de bijdragen van land- en tuinbouw,
industrie, handel en verkeer, overheid,
enz. Uit de grafiek blijkt, dat in 1938
't nationale inkomen 5.1 milliard gul
den bedroeg en als volgt was samen
gesteld:
millioen
Overheid, incl. onderwijs 600
Land- en tuinbouw 600
Industrie 1500
Handel en verkeer 1200
Inkomen uit het buitenland 300
Overige bedrijfstakken 900
Nationaal inkomen 5100
Uit deze cijfers blijkt duidelijk, dat
het de Nederlandsche industrie is en
niet de landbouw, welke het grootste
deel tot ons volksinkomen bijdraagt.
De verhouding is zelfs 1 V-fa.
Belangwekkend is ook de tweede
grafiek welke doet zien, wat de be
looning is van de productiefactoren:
arbeid, grond en kapitaal. De cijfers
luiden als volgt:
millioen
Ondernemérsinkomen 1200
Interest en. dividenden 800
Loonen en salarissen 2400
Huren en pachten 700
Nationaal inkomen 5100
De belooning voor het kapitaal in
den vorm van interest en dividenden,
alsmede de belooning voor grond in
den vorm van pachten en huren blij
ven verre ten achter bij de belooning
voor den arbeid.
I) everhouding is hier 1500 mil
lioen tegenover 3600 millioen. Hier
uit blijkt wel dat Nederland geen land
van renteniers is, en dat nog niet een
derde van het nationale inkomen ten
gunste van de grondeigenaren en ver-
mogensbezitters komt.
Een derde grafiek laat zien hoe het
nationale inkomen wordt besteed, on
derverdeeld naar de voornaamste uit
gavenposten en de besparingen (in-
vcsteeringen).
millioen
Voeding if,00
Huur en bewoning 1200
Kleeding en schoeisel 400
Investeeringen 600
Overige uitgaven 1300
Nationaal inkomen 5100
Voor voeding, woning en kleeding
wordt 3200 millioen besteed. Hieruit
volgt, dat ons nationaal inkomen reeds
bij een betrekkelijke geringen terug
gang spoedig tot een verlaging van
onzen levensstandaard zal noodzaken.
M.
BnKSRaRamKniinaBiaHKRKimnRHr'
Abonneert U op
9» C
U is en blijft dan steeds vol
komen op de hoogte van het
geen ge in dezen tijd weten
moet betreffende distributie,
luchtbescherming, enz. enz.
f 1.25 p. kwart. - 10 ct. p. week
LAATSTE BUSLICHTING
KANTOOR WAALWIJK.
De Directeur van het Postkantoor te
Waalwijk vestigt er de aandacht op,
dat voor snelle doorzending het van
belang is dat briefpostcorrespondentie
uiterlijk 19.30 op het hoofdkantoor,
wordt gepost. Stukken welke dan aan
wezig zijn bereiken nog denzelfden
avond Rotterdam, 's-Gravenhage (ook
het centraal girokantoor) en Amster
dam en worden in de eerste bestelling
van den volgenden dag opgenomen.
DE LEDER- EN METAALWAREN-
FABRIEK „DUO".
In aansluiting op ons bericht, nu 14
dagen geleden, naar aanleiding van de
vestiging van bovenbedoelde leder- en
metaalwarenfabriek in Waalwijk, kun
nen wij thans mededeelen, dat reeds
binnen zeer korten tijd met de fabrica
ge van een en ander begonnen zal wor
den, daar de noodige toestemming is
verkregen en in de a.s. week tal van
machines e.d, naar hier zullen worden
overgebracht, waarna met de installa
tie der nieuwe fabriek kan worden aan
gevangen.
Wij zijn in de gelegenheid onze le
zers een kort overzicht te geven van
dit bedrijf.
De Metaalwarenfabriek „D U O"
heeft een fabriek te Amsterdam en een
filiaalfabriek te Kaatsheuvel, die nu
beide zullen worden ondergebracht in
de voormalige Mesco-schoenfabrieken
van den heer J. C. Spapens alhier.
Het bedrijf dat in de rijwielbranche
zeer bekend is, door de fabricage van
bagagedragers, kinderzitjes, ketting-
kasten, handkappen en andere rijwiel-
benoodigdheden, heeft bovendien zijn
afzet in de industrie, waarvoor massa
pers- en stampwerk gefabriceerd wordt,
terwijl een prima ingerichte stempelma-
kerij zorgt voor de vervaardiging van
stempels, matrijzen, stanzmessen e.d.
Een vaste kern uitstekende vakmen-
schen die beschikken over moderne ma
chines, onder toezicht van den bedrijfs-
ingenieur den heer Dehuing waarbor
gen prima kwaliteit.
Wij twijfelen er niet aan of dit be
drijf zal zich onder leiding van den in
genieur-directeur, dhr. Ir. J. v. Geuns,
die in binnen- en buitenland in verant
woordelijke posities en als raadgevend
ingenieur bekendheid verwierf, ook on
der de tegenwoordig moeilijke omstan
digheden, verder voorspoedig ontwik
kelen en voor onze gemeente zeer zeker
van groot belang zijn.
Wij wenschen de nieuwe onderne
ming 't beste succes en de directie en
personeel een prettig verblijf in onze
gemeente.
SOLIËN SPEELT IN „CITY".
Wij vestigen de aandacht op de in
dit nummer voorkomende advertentie,
waarbij het optreden wordt aangekon
digd van 's werelds beste biljart-prof
Soliën in café City bij den heer H. de
Ruijter op de Markt.
De wedstrijden zullen aanvangen om
half acht. Zeker zal geen enkel biljart-
liefhebber deze gelegenheid willen mis
sen.
AANRIJDING.
Door onoplettendheid reed gisteren
zekere M. uit Sprang-Capelle per rij
wiel tegen het pórtier van een auto der
fa. v. D., die nabij de haven geparkeerd
stond.
Hij kwam daarbij flink te vallen en
brak een der vingers van zijn rechter
hand. Hij heeft zich onder geneeskun
dige behandeling van Dr. Kolster ge
steld.
MOTORRIJTUIGENBELASTING.
Onlangs is bekend gemaakt zoo
deelt de A.N.W.B. mede -dat ten
behoeve van hen, die als gevolg van
de benzine-beperking slechts weinige
dagen per maand hun motorrijtuig kun
nen gebruiken, zestig-dagen-kaarten ter
beschikking zijn gesteld op ruimer
schaal dan vóórdien ingevolge de Mo
tor-rijtuigenbelastingwet mogelijk was.
De circulaire van het Departement
van Financiën, waarbij deze regeling
werd getroffen, gaf echter blijkens de
praktijk aanleiding tot misverstand om
trent de vraag of naast deze nieuwe fa
ciliteit ook de reeds eerder getroffen
gunstige regeling gehandhaafd bleef,
volgens welke men na afloop van een
driemaandstermijn van de wegenbelas
ting, teruggave van de betaalde belas
ting kon krijgen over het aantal dagen,
waarop men niet had kunnen rijden als
gevolg van de benzine-beperking.
Bij rondschrijven van 4 September is
thans bekend gemaakt, dat men inder
daad in het bovenbedoelde geval terug
gave kan verzoeken, natuurlijk mits
men kan aantoonen, over welke dagen
men niet heeft kunnen rijden.
Evenzoo kunnen zij aldus de A.
N. W. B. - die een wegenbelasting-
kaart voor drie maanden of langer be
zitten, na afloop van den termijn, waar
voor de kaart geldt, restitutie verzoeken
over het aantal maanden, dat zij niet
hebben kunnen rijden. Het is van be
lang voor hen wier rij- en benzinever-
gunning niet weder is verlengd.
ABONNEERT U OP DIT BLAD
De Echo van het Zuiden,
Waalwpscbe en Langstraatscbe Courant»