Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen; VERVOLG PROVINCIAAL NIEUWS Ha&ve*1 oidvahtz&hxLeXi nr En binff Houdt U er rekening mede dat de belang stelling voor ons blad dagelijks toeneemt. In een paar maanden boekten wij eenige honderden nieuwe betalende a bonné's. Uwe advertentie krijgt dus steeds grootere waarde 1 DERDE BLAD. Wat Nederland presteert. NUMMER 72. ZATERDAG 7 SEPTEMBER 1940. 63c JAARGANG. DIT BLAD VERSCHIJNT WOENSDAG EN ZATERDAG. Brieven, Ingezonden stukken, gelden, enz. franco te zenden aan den Uitgever Abonnementsprijs: Per 3 maanden 1.2S. Franco per post door 't geheele rijk 1,40. UITGAVE: WAALWIJKSCHE STOOMDRUKKERIJ ANTOON TIELBN. Telefoon No. 38 Telegr.-Adres: ECHO. GIRO No. 50798. Advertenfiën moeten Woensdag en Vrijdag des morgens om uiterlijk 9 uur in ons bezit zijn. Prijs der Advertentiën: 20 cent per regel. Minimum 1.50 Reclames 40 cent per regel Bij contract flink rabat. De Utrechtsche Jaarbeurs. Onder vaderlandsche vlag heeft de Nederlandsche jaarbeurs te Utrecht deze week haar poorten geopend. Het is de eerste jaarbeurs in oorlogstijd. Nimmer te voren werd het Nederland sche bedrijfsleven zoo geschokt en ge desorganiseerd als door de vijf oor logsdagen in Mei. In den vorigen oor log werd ons land weliswaar oecono- inisch ontwricht, doch toen waren wij niet rechtstreeks hij het conflict betrokken, toen was Nederland geen bezet gebied, wij waren niet geïsoleerd van den aanvoer uit overzeesche gebieden. Thans echter ligt onze scheepvaart geheel stil. Het havenverkeer te Rotterdam en Am sterdam is lamgeslagen. De kostbare haveninstallaties als kranen, eleva tors, laad- en losbruggen moesten het werk staken. De internationale han del, importeurs, exporteurs, expedi teurs, alsmede assuradeurs ondervim den hiervan den terugslag. Het bin- nenlandsch transportwezen, zoowel te water als te land, wordt bemoei lijkt, terwijl bovendien nog verschil lende bedrijven door de oorlogshan delingen geheel en al verwoest zijn. Kortom de huidige moeilijkheden, waarvoor het Nederlandsche bedrijfs leven zich geplaatst ziel, zijn niet te vergelijken met die van de jaren 1914 —1918. En toch, temidden van dezen chaos op oeconomisch gebied, temidden van een warrelkolk van onzekerheden komt het jaarbeursinstituut zijn dien sten als intermediair aanbieden om te getuigen, dat ons volk tegenover het machtig wereldgebeuren, ook op oeconomisch gebied, in geen geval passief of negatief mag blijven, doch zich onvoorwaardelijk actief heeft te gedragen. „Groote gebeurtenissen aldus eindigde de heer Graadt van Roggen zijn openingsrede op de jaarbeurs schrijven in snel tempo de geschie denis van dezen tijd. In de wereldge schiedenis wordt, ook op oeconomisch gebied, een nieuwe bladzijde openge slagen. Hoe de toekomst er voor de wereld, voor Europa en voor ons va derland uiteindelijk uit zal zien, men kan het gissen, weten doet géén. Maar allen zijn wij ons hiervan be wust: dat wij staan temidden van een geweldig groeiproces, dat zich op oe conomisch gebied in de wereld vol trekt en dat wij niet blindelings kun nen negeeren, maar dat wij genood zaakt zijn recht in de oogen te zien om er, door er onze beste vermogens voor in te zetten, onze eigen plaats in te kunnen bepalen." Wij kunnen niet zeggen, dat de Utrechtsche jaarbeurs uiterlijk het spiegelbeeld vormt van de moeilijk» heden, waarin wij ons thans bevin den. Zoowel het aantal deelnemers als de expositieruimte verschilt maar weinig van het vorige jaar. De jaar beurs telt ditmaal 1091 deelnemers en beslaat een oppervlakte van 15,710 M2. Dat is 112 deelnemers en 1369 M'- expositieruimte minder dan ter vori ge najaarsbeurs, die nog geheel in vol len vredestijd kon worden voorbereid. Het aantal betalende bezoekers over trof den eersten dag reeds verre het overeenkomstige cijfer van het vorige jaar. Overzicht van de drie en veertig Nederlandsche Jaarbeurzen. Aantal deelnemers: Voorjaarsbeurs Najaarsbeurs le beurs 690 2e 1062 3e 1276 4e 1046 5e beurs 1508 6e 909 7e 539 8e 706 9e 755 16e 827 11e 768 12e 891 13e 764 14e 933 15e 781 16e 978 17e 807 18e 1089 19e 881 26e 1151 21e 890 22e 1298 23e 1012 24e 1349 25e 1004 26e 1558 27e 1053 28e 1415 29e 1109 30e 1725 31e 1138 32e 1691 33e 1079 34e 1645 35e 1146 36e 1779 37e 1207 38e 2005 39e 1211 40e 2031 41e 1203 42c 1994 43e 1091 Aantal deelnemers aan de 43e Nederlandsche jaarbeurs. Nederland 883 Noord-Ainerika 5 België 8 Denemarken 4 Duitschland 173 Engeland 3 Finland 1 Frankrijk 5 Italië 4 Noorwegen 1 Slowakije 1 Zwitserland 3 Totaal aantal deenemers 1091 De teruggang in de cijfers van dee- neming is voornamelijk toe te schrij ven aan het wegvallen van verschil lende buiten landsche deelnemingen. Het Nederlandsche fabrikaat is ech ter, op een kleine uitzondering na, in vollen omvang aanwezig, waarbij vooral ditmaal de agrarische beurs een groote rol speelt. De beursbezoe* ker krijgt dan ook een goeden indruk, wat ons land op industrieel en agra risch gebied te beteekenen heeft. En voor zoover de producten zelf nog niet duidelijk genoeg spreken, treft men er talrijke interessante gra fische voorstellingen aan, welke over duidelijk aantoonen dat Nederland nog geen land is van renteniers, dat onze landbouw een hoogen trap van ontwikkeling heeft bereikt en dat on ze industrie er wezen mag en de ver gelijking met het buitenland kan door staan. Zeer terecht merkte dr. F. H. Fen- tener van Vissingen als voorzitter van den raad van beheer op, dat hij trotsch was op de Nederlandsche industrie en haar ontwikkeling in de laatste jaren. Hij ontkende gcenzsins het belang en de beteekenis van een goed ontwikkel den landbouw, doch hij meende stellig dat Nederland nimmer zijn bevolking van ruim 8 millioen zou kunnen voe den en kleeden zonder een krachtige ontwikkeling en bevordering van de Nederlandsche industrie. Vooral nu in den laatsten tijd meer en meer stem men opgaan om den Nederlandschen landbouw tot verdere ontplooiing en ontwikkeling te brengen, daar Neder land van nature bij uitstek een land- bouwstaat zou zijn, meende de voor zitter hierop de aandacht te moeten vestigen. In dit verband verdient ook de ex positie van het Centraal Bureau voor de statistiek de aandacht, waarbij o.a. een drietal grafieken wordt geëxpo seerd, betrekking hebbende op het na tionale inkomen van Nederland. Zij geven achtereenvolgens een beeld van de voortbrenging, de verdeeling en de besteding van het volksinkomen. De eerste grafiek geeft aan hoe het nationale inkomen is opgebouwd uit de bijdragen van land- en tuinbouw, industrie, handel en verkeer, overheid, enz. Uit de grafiek blijkt, dat in 1938 't nationale inkomen 5.1 milliard gul den bedroeg en als volgt was samen gesteld: millioen Overheid, incl. onderwijs 600 Land- en tuinbouw 600 Industrie 1500 Handel en verkeer 1200 Inkomen uit het buitenland 300 Overige bedrijfstakken 900 Nationaal inkomen 5100 Uit deze cijfers blijkt duidelijk, dat het de Nederlandsche industrie is en niet de landbouw, welke het grootste deel tot ons volksinkomen bijdraagt. De verhouding is zelfs 1 V-fa. Belangwekkend is ook de tweede grafiek welke doet zien, wat de be looning is van de productiefactoren: arbeid, grond en kapitaal. De cijfers luiden als volgt: millioen Ondernemérsinkomen 1200 Interest en. dividenden 800 Loonen en salarissen 2400 Huren en pachten 700 Nationaal inkomen 5100 De belooning voor het kapitaal in den vorm van interest en dividenden, alsmede de belooning voor grond in den vorm van pachten en huren blij ven verre ten achter bij de belooning voor den arbeid. I) everhouding is hier 1500 mil lioen tegenover 3600 millioen. Hier uit blijkt wel dat Nederland geen land van renteniers is, en dat nog niet een derde van het nationale inkomen ten gunste van de grondeigenaren en ver- mogensbezitters komt. Een derde grafiek laat zien hoe het nationale inkomen wordt besteed, on derverdeeld naar de voornaamste uit gavenposten en de besparingen (in- vcsteeringen). millioen Voeding if,00 Huur en bewoning 1200 Kleeding en schoeisel 400 Investeeringen 600 Overige uitgaven 1300 Nationaal inkomen 5100 Voor voeding, woning en kleeding wordt 3200 millioen besteed. Hieruit volgt, dat ons nationaal inkomen reeds bij een betrekkelijke geringen terug gang spoedig tot een verlaging van onzen levensstandaard zal noodzaken. M. BnKSRaRamKniinaBiaHKRKimnRHr' Abonneert U op 9» C U is en blijft dan steeds vol komen op de hoogte van het geen ge in dezen tijd weten moet betreffende distributie, luchtbescherming, enz. enz. f 1.25 p. kwart. - 10 ct. p. week LAATSTE BUSLICHTING KANTOOR WAALWIJK. De Directeur van het Postkantoor te Waalwijk vestigt er de aandacht op, dat voor snelle doorzending het van belang is dat briefpostcorrespondentie uiterlijk 19.30 op het hoofdkantoor, wordt gepost. Stukken welke dan aan wezig zijn bereiken nog denzelfden avond Rotterdam, 's-Gravenhage (ook het centraal girokantoor) en Amster dam en worden in de eerste bestelling van den volgenden dag opgenomen. DE LEDER- EN METAALWAREN- FABRIEK „DUO". In aansluiting op ons bericht, nu 14 dagen geleden, naar aanleiding van de vestiging van bovenbedoelde leder- en metaalwarenfabriek in Waalwijk, kun nen wij thans mededeelen, dat reeds binnen zeer korten tijd met de fabrica ge van een en ander begonnen zal wor den, daar de noodige toestemming is verkregen en in de a.s. week tal van machines e.d, naar hier zullen worden overgebracht, waarna met de installa tie der nieuwe fabriek kan worden aan gevangen. Wij zijn in de gelegenheid onze le zers een kort overzicht te geven van dit bedrijf. De Metaalwarenfabriek „D U O" heeft een fabriek te Amsterdam en een filiaalfabriek te Kaatsheuvel, die nu beide zullen worden ondergebracht in de voormalige Mesco-schoenfabrieken van den heer J. C. Spapens alhier. Het bedrijf dat in de rijwielbranche zeer bekend is, door de fabricage van bagagedragers, kinderzitjes, ketting- kasten, handkappen en andere rijwiel- benoodigdheden, heeft bovendien zijn afzet in de industrie, waarvoor massa pers- en stampwerk gefabriceerd wordt, terwijl een prima ingerichte stempelma- kerij zorgt voor de vervaardiging van stempels, matrijzen, stanzmessen e.d. Een vaste kern uitstekende vakmen- schen die beschikken over moderne ma chines, onder toezicht van den bedrijfs- ingenieur den heer Dehuing waarbor gen prima kwaliteit. Wij twijfelen er niet aan of dit be drijf zal zich onder leiding van den in genieur-directeur, dhr. Ir. J. v. Geuns, die in binnen- en buitenland in verant woordelijke posities en als raadgevend ingenieur bekendheid verwierf, ook on der de tegenwoordig moeilijke omstan digheden, verder voorspoedig ontwik kelen en voor onze gemeente zeer zeker van groot belang zijn. Wij wenschen de nieuwe onderne ming 't beste succes en de directie en personeel een prettig verblijf in onze gemeente. SOLIËN SPEELT IN „CITY". Wij vestigen de aandacht op de in dit nummer voorkomende advertentie, waarbij het optreden wordt aangekon digd van 's werelds beste biljart-prof Soliën in café City bij den heer H. de Ruijter op de Markt. De wedstrijden zullen aanvangen om half acht. Zeker zal geen enkel biljart- liefhebber deze gelegenheid willen mis sen. AANRIJDING. Door onoplettendheid reed gisteren zekere M. uit Sprang-Capelle per rij wiel tegen het pórtier van een auto der fa. v. D., die nabij de haven geparkeerd stond. Hij kwam daarbij flink te vallen en brak een der vingers van zijn rechter hand. Hij heeft zich onder geneeskun dige behandeling van Dr. Kolster ge steld. MOTORRIJTUIGENBELASTING. Onlangs is bekend gemaakt zoo deelt de A.N.W.B. mede -dat ten behoeve van hen, die als gevolg van de benzine-beperking slechts weinige dagen per maand hun motorrijtuig kun nen gebruiken, zestig-dagen-kaarten ter beschikking zijn gesteld op ruimer schaal dan vóórdien ingevolge de Mo tor-rijtuigenbelastingwet mogelijk was. De circulaire van het Departement van Financiën, waarbij deze regeling werd getroffen, gaf echter blijkens de praktijk aanleiding tot misverstand om trent de vraag of naast deze nieuwe fa ciliteit ook de reeds eerder getroffen gunstige regeling gehandhaafd bleef, volgens welke men na afloop van een driemaandstermijn van de wegenbelas ting, teruggave van de betaalde belas ting kon krijgen over het aantal dagen, waarop men niet had kunnen rijden als gevolg van de benzine-beperking. Bij rondschrijven van 4 September is thans bekend gemaakt, dat men inder daad in het bovenbedoelde geval terug gave kan verzoeken, natuurlijk mits men kan aantoonen, over welke dagen men niet heeft kunnen rijden. Evenzoo kunnen zij aldus de A. N. W. B. - die een wegenbelasting- kaart voor drie maanden of langer be zitten, na afloop van den termijn, waar voor de kaart geldt, restitutie verzoeken over het aantal maanden, dat zij niet hebben kunnen rijden. Het is van be lang voor hen wier rij- en benzinever- gunning niet weder is verlengd. ABONNEERT U OP DIT BLAD De Echo van het Zuiden, Waalwpscbe en Langstraatscbe Courant»

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1940 | | pagina 9