KINDERWAGENS!
Brillen?
ARBEIDERS
De Echo van het Zuiden
iTsriiiijiEi
Piet Klerkx
EEN BIJTUIGER.
GESCHOOLDE
FLINKE VROUWELIJKE KRACHT
r
nieuwe dienstregeling op kamsi
VROUWELIJKE KRACHT
M ROBBEN-v. d. HOUDT
GEEN consultatiebureau.
VAR MAAR EU, Vlierstraat 25, OER BOSCH.
een bekwame CHEF,
1
De Langstraat houdt de bussen
NIEUWS UiT WAALWIJK EN OMGEVING
NET DAGMEISJE
EEN NET MEISJE
VRAAGT
een Leerling
Bakkersknecht.
2 ONGEM. KAMERS
WONINGRUIL.
HOUTEN LEDIKANT
PRIMA
RADIOTOESTEL
GOED GEZAAID
IS GOED GEOOGST
Agent Van Mommersteeg,
BOUMANS DEKSTATION
te Wijk en Aalburg
1 e LIANUS K 1911
2e
AVENIR K 1663
TREKHOND.
VOOR DIRECT GEVRAAGD:
EEN PRIMA OPHALER
alsmede EfcM JONGEN
Fa. H. J. VAN BLADFL.
Schoenfabriek „Princess" WAALWIJK.
CONSULTATIE-BUREAU
TUBERCULOSE BESTRIJDING.
Tot nader bekendmaking voorlopig
Komt eens k ij ken naar onze
Grootestr. 222 Waalwijk
|Van Maaren heeft ze
óók GLAS BRILLEN (zonder rand.)
Fa. H. J. VAN BLADEL,
TIMTUR Schoenfabriek
POSITIE VERBETERING
CHEF ONDERWERKAFDELING.
Fa. TH. en A. SCHAPENDONK, WAALWIJK
ST. ANTONIUSSTRAAT 122
PRIMA STIKSTERS EN
JONGENS EN MEISJES.
STIKMEESTER(ES)
mannelijke of vrouwelijke kracht,
AANKOMEND TEEKENAAR.
Aankomend Teekenaar gevraagd.
N.V 's-HÊRTOGENBOSSCHE
5CHROEVENGIETERIJ M. LIPS DRUNEN.
De Marine Wervingsgroep Nederland
No. 24
Dinsdag 25 Maart 1947
t
Hiermede vervullen wij den
treurig'en plicht kennis te
geven dat, na een langdurige
ziekte, tijdig voorzien v.an de
laatste H. Sacramenten, in het
St. Nicolaas-Ziekenhuis te Waal
wijk is overleden onze innig
geliefde zoon, broeder, behuwd-
broeder en oom
ADRIANUS DOLLEKENS
in den leeftijd van 25 jaar.
H. Dollekens
P. Dollekens-Dekkers
J. Dollekens
A. Dollekens-van Gooi
en Kinderen
J. de Wit-Dollekens
G. de Wit en Kind
Marie en Verloofde.
Toosje.
Waalwijk, 19 Maart 1947.
OPENLIJK DANK
aan God voor verkregen gunst
op voorspraak van O. L. V. v.
Lourdes, Kleine Theresia v. h.
Kindje Jezus en H. Antonius
door het bidden van den kracht-
dadigen Noveen van de 3 Wees
gegroeten.
OPENLIJK DANK
aan God voor verkregen gunst
op voorspraak van den H. Jozef,
H. Clemens Maria Hofbauer, 't
Heilig H. v. Jezus en de Moeder
v. Smarten.
GEVRAAGD
(OF NOODHULP)
bij
H. HENKELMAN, Prov. weg A 77 b
SPRANG.
Gevraagd
wegens teleurstelling
voor dag of dag en nacht.
Flink loon. Goede behandeling.
Brieven onder No. 1768 aan het
bureau van dit blad.
Coöperatieve Bakkerij
„BROEDERHULP"
voor haar Bakkkerij
Aanmelden bij:
JAC. VOS, A'.283, SPRANG
Kousenfabriek SILCOTA
Kerkstraat 4 WAALWIJK
VRAAGT
voor magazijn en lichte ad
ministratieve werkzaamheden.
JONGELUI
die Mei—Juni willen trouwen
zoeken in Waalwijk of
omgeving
met of gebruik v. keuken.
Adres: VOS, Ortenseweg 38,
DEN BOSCH.
WIE WIL EEN MOOIE MIDDEN
STANDSWONING IN WAALWIJK,
RUILEN met een dito woning
te Kaatsheuvel.
Liefst in centrum.
Brieven onder No. 1770 Bureau
van dit blad.
AANGEBODEN:
een ingoeden staat zijnd
geel geverfd 2-persoons
2 stroomatrassen
kussen.
met
en 1
Te bevragenGROOTESTR. 263,
WAALWI'K.
NOG AF TE GEVEN:
Jonge Witte Legh., Gekr. Legh.
Rh. 1st. Reds. a. en t. de leg f7.90
p. st. Jonge Khaki Campbell Eenden
a. en t. de leg f7.p. st.
VULPENREPARATIE
van alle merken.
Tevens uit beperkte voorraad
leverbaar
VULPENHOUDERS
met gouden en stalen pen
VULPOTLODEN
en 4 kleuren VULPOTLODEN.
BURG. SMEELELAAN 15 W A A L W IJ K.
TE KOOP:
z. g. a. n.
STATIONSSTR. 36 WAALWIJK
Bestel spoedig uw
GRAS en KLAVERZADEN.
SUIKERBIETEN VEEKNOLLEN
en alleTUINBOUWZADEN bij
Hoofdstr. 78 KAATSHEUVEL.
VLIJMEN.
stelt TER DEKKING beschikbaar-.
De pas aangekochte meermalen
hoogbekroonde Belgischen stam
boek en premiehengst
Zoon van den zeer beroemden
stamvader AVENIR K 1468.
Genoeg bekend.
Breedvoerige advertentie komt in
dit blad in de week van 1 April e.k.
Merriehouders die thans reeds bij
een der hengsten hun merrie toe
willen laten, kunnen dit vanaf
heden afspreken.
Aanbevelend,
P. BO U M A N
Telefoon 46
WIJK EN AALBURG
TE KOOP GEVRAAGD
EEN FLINKE
Adres: Wasscherij v. d. BERG-
MASSAR. Grootestr, 365 Waalwijk.
in de Ophalerij.
M—g—«BaMHiiiinrwi i*»gaegga«gigf
TEL. 8079.
VOOR DIRECT GEVRAAGD:
ïk ..Princess" WAALWIJK
vraagt voor haar afdeeling ONDERBEWERKING
Loon naar prestatie.
SCHOENFABRIEK te Waalwijk vraagt voor de
afdeeling STIKKERIJ
bekend met plakken en stikken, en in staat andere
meisjes hiervoor op te leiden. HCOG LOON.
Brieven onder No. 1769 Bureau van dit blad.
Schoenfabriek buiten N -Brabant VRAAGT
voor haar onderwerk-afdeling met
lopende band
welke van de zwikkerij tot aan de finish
alle werkzaamheden beheerst en de leiding
van deze afdeling op zich kan nemen.
Gegadigden gelieven te solliciteren cnder No. 1772 aan
het Bureau van dit blad.
V,J
vraagt
Op grote, moderne fabriek, gespecialiseerd
voor de fabricatie van luxe-pantoffels, is
plaatsing voor een
die de leiding van de stikkerij op zich
kan nemen.
Brieven met vermelding van leeftijd, vroegere werkkring en
vërlangd salaris worden ingewacht onder No 1771 aan het
Bureau van dit blad.
Zij die diploma Ambachtschool of Avond--
teekenschool bezitten genieten de voorkeur.
Afdeeling 's Hertogenbosch
houdt zitting ten gemeentehuize op Vrijdag 28 Maart 1947 te
HEUSDEN van 13.00 - 16.30 uur en
te WAALWIJK van 17.30 - 19 30 uur
voor hst verstrekken van inlichtingen en het inschrijven van aan
meldingen voor beroepspersoneel bij den Rijkszeedienst; Vloot,
Marine Luchtvaartdienst en Korps Mariniers.
Bovendien dagelijks'op het bureau OR! HENSCHEWEG 12 te
's HERTOGENBOSCH van 9.00-12.30 en 1 4.00 - 1 7.00 uur.
HET HOOFD MARINE WERVINGSGROEP NEDERLAND
Afdeeling 's Hertogenbosch.
De beslissing is gevallen, de n ieuwe dienstregeling is op komst,
de Langstraat houdt voorloopig de bussen.
Op een persconferentie der Nederlandsche Spoorwegen, voorge
zeten door den president-directeur den heer Ir. F. Q. den Hollander,
moesten we dit alles hooren en 'dc stille hoop, die we altijd ge
koesterd hadden, dat ons treintje spoedig weer terug zou komen,
werd den bodem in geslagen.
De bussen blijven en de 'dienst wordt zelfs uitgebreid. Men zal nu
van 's-Hertogenbosch naar Dordrecht v.v. een dienst openen. In
plaats van twaalf ritten op het traject Lage ZwaluweGeertrui,
denberg v.v. komen er veertien terwijl het aantal ritten Geertrui-
denberg—'s-Hertogcnbosch van veertien op achttien heen en zestien
terug, gebracht wordt.
Dordrecht—Lage Zwaluwe v.v. wordt een dienst met veertien rit
ten. De laatste bus uit Dordrecht vertrekt om 21.50 uur en komt
aan in 's-Hertogenbosch om 23.10. De laatste bus uit 's-Hertogen
bosch vertrekt om 19.10, is aan in Lage Zwaluwe om 21.00 en in
Dordrecht om 21.30 uur.
,,Hoe moet dat nu met gladde
wegen", vroegen we. Ja, dat
was iets waar de N.S. ook niets
aan konden doen en die gladde
wegen zouden inderdaad een groo-
te moeilijkheid en handicap blijven
Deze winter ook, had men met
name in de Langstraat de lasten
daarvan ondervonden, waarbij in
deze streek nog een andere hin
derpaal kwam, n.l. dat het via
duct bij 's-Hertogenbosch nog niet
gereed was. Dit viaduct is nu her
speld en mocht men weer last krij-'
gen van gladde wegen, dan zou
men ten koste van andere lijnen
op dit traject enkele treinen in
schakelen. Wanneer men er toe
zou kunnen overgaan weer een
geregelde treindienst te onderhou
den, al was het nog slechts 's mor
gens en 's avonds één trein, daar
van was nog niets te zeggen.
Materiaalschaarste en nog eens
materiaalschaarste waren de oor
zaken dat men nog niet kon over
gaan tot het wederom inleggen
van treinverbindingen. Daarbij
komt nog, dat het materiaal eer
der vermindert dan vermeerdert.
Zooals het nu te zien is
moet men rekenen op de lente van
het volgende jaar voor men weer
nieuw materiaal krijgt.
Maar van 'de zijde van de
N.S. Spoorwegen werd met
nadruk verzekerd, dat de bus
diensten slechts een 'lijdelijke
oplossing waren en dat ze
dus niet blijven zouden.
De nieuwe dienstregeling.
Bij het ontwerpen van de nieu
we dienstregeling, die 4 Mei 1947
zal worden ingevoerd, is juist in
het bijzonder rekening gehouden
met het lange afstandsverkeer,
daar dit verkeer van zeer groot
belang is voor het economisch
herstel van Nederland.
Het ontwerp voor 4 Mei beoogt
de terugkeer naar een regelmatige
dienstregeling, waarbij in het bij
zonder werd gelet op de verbin
dingen op de knooppunten. De
volgende factoren speelden bij het
ontwerpen een tjroote rol. Het
aantal beschikbare zitplaatsen be
draagt 79.000 tegen 163.000 in
September 1944. Konden de N.S.
in September 1944 beschikken
over 866 locomotieven, thans zijn
er maar 738 bruikbaar. Hierbij
komt, dat van het electrische ma
terieel, dat de N.S. in 1944 beza
ten, nog slechts een deel intact
is. De toestand van het Diesel-
electrisch materiaal is zoodanig,
dat dit binnen afzienbaren tijd ge
heel zal moeten worden uitgescha
keld. De toestand van de baan
verhindert het opvoeren van de
snelheid der treinen.
Als een 'locomotief 100.000 km.
heeft afgelegd, moet hij een groo-
te revisie ondergaan. De Centrale
Werkplaatsen der N.S. kunnen,
zelfs tesamen met de particuliere
industrie, het aantal groote rivi-
sies. dat per maand noodzakelijk
is, niet bijhouden. Thans worden
per maand 3.000.000 locomotief-
kilometers gereden. Dit houdt in,
dat per maand 30 locomotieven
moeten worden gereviseerd. De
herstelwerkplaatsen van de N.S.
en 'de particuliere industrie konden
in het tweede halfjaar van 1946
slechts 24 machines per maand
herstellen.
Dit was niet in de eerste plaats
een gevolg van de verwoestingen,
die de werkplaatsen hebben on-
dergaan tijdens de staking, doch
vloeide mede voort uit het feit,
dat de herstellingen, die thans
noodzakelijk zijn, aanmerkelijk
grooter en tijdroovender zijn dan
vroeger. Dat de slechte toestand,
waarin de locomotieven ten ge
volge van den oorlog verkeeren
hieraan niet vreemd is, begrijpt
eenieder. Dit neemt niet weg, dat
zoodoende per maand 600.000 lo
comotief-kilometers werden inge
boet. De slechte ijzer en staalpo-
sitie was oorzaak van het feit, dat
de bouw van de nieuwe electri
sche locomotieven beneden de ver_
wachting bleef. De eerste levering
van electrische locomotieven zal
niet voor Mei 1948 kunnen ge
schieden.
Met bloedend hart
waren de Spoorwegen tot het be
sluit gekomen om het personen
vervoer gedeeltelijk over den weg
te doen plaats vinden.
Doch alle genoemde factoren te-
samen zijn oorzaak, dat aan uit
breiding van 't aantal treinen niet
gedacht kan worden. Alleen de
aan de N.S. verleende tijdelijke
vergunning om door middel van
autobusdiensten het railvervoer óf
aan te vullen óf te vervangen kan
uitkomst brengen.
Wegens den langen reisduur
zijn autobussen over het algemeen
ongeschikt voor vervoer over
groote afstanden. Bovendien zou
voor de autobussen op tal van
plaatsen nieuwe stationsaccomo-
datie moeten worden geschapen.
Daarom zullen de N.S. alleen
autobussen gebruiken op de korte
afstanden. Dat wil zeggen, dat op
een aantal baanvakken tijdelijk
het stoppen op kleine stations zal
vervallen, en dat voor de bedie
ning daarvan autobussen zullen
worden ingelegd. Dit busvervoer
dient dan ook alleen gezien te
worden als de aanvulling van la-
curies, die de oorlogsschade in het
N.S. bedrijf heeft achtergelaten en
als treinen over den weg.
Op de stations zou men even
wel toch rijwielen enz. kunnen
brengen, die dan per trein ver
voerd worden.
Door het inschakelen van de
bussen (pl.m. 240 in totaal) zal
worden bereikt, dat 70% van het
aantal zitplaatsen van voor de
staking op 4 Mei weer beschik
baar is. Zonder de bussen zou dit
percentage nog geen 50 bedragen.
Door het opheffen van de stop
treinen wórdt een twee-uurs-snel-
treindienst op de hoofdlijnen mo
gelijk, hetgeen 't economisch her
stel van Nederland ongetwijfeld
ten goede zal komen.
De berichten over het opheffen
van kleine stations, die den laat-
sten tijd in de pers de ronde de
den, zijn zooals uit heï voorgaan
de blijkt van allen grond ontbloot.
Van opheffen is geen sprake, al
leen wordt het stoppen van trei
nen vervangen door het shoppen
van bussen en bovendien zal dit
slechts geschieden tot het tijdstip,
waarop 'de N.S. weer over vol
doende materiaal zullen beschik
ken om ook deze s'tations met
treinen te kunnen bedienen.
Enidho venUtrecht.
Zooals te voorzien was, heeft
de langdurige vorstperiode de her.
electrificatie van de lijn Utrecht-r
Den Bosch—Eindhoven vertraagd.
Het zal dan ook vermoedelijk niet
mogelijk zijn, reeds electrisch te
gaan rijden bij het begin van de
nieuwe dienst^pgeling. Is de her-
electrificatie nog niet gereed, dan
zal de ontworpen electrische twee-
uurdienst UtrechtEindhoven
worden vervangen door een Diesel
electrischen.
Doch ook als de herelectrifica-
tie gereed zal zijn, dan zal het
nog niet mogelijk zijn een elec
trisch gereden uurdienst in te voe
ren. De N.S. beschikken namelijk
niet over het aantal electrische
treinstellen, dat hiervan noodig is.
Daarom zal het ééne ,uur een
stoomsneltrein in beide richtingen
rijden en het andere uur een elec
trische stoptrein.
Al met al begrijpen wij de moei
lijkheden van de N.S., maar onze
eigen moeilijkheden door 't gemis
der spoorverbinding voelen wij
evenzeer en eiken dag opnieuw,
tot groote schade en ongerief on
zer Streek, harer industrie en han
del.
En daarom blijve 't wacht
woord: „Frappez Frappez tou-
jours" tot ons doel is bereikt.
BEVORDERING.
De heer J. Bonis, adjunct-
commies der P.T.T. is be
vorderd tot commies met
ingang van 1 Aug. 1946.
POSTERIJEN.
Tot en met 28 Maart zul
len op de kantoren der Pos
terijen de extra-uitkeerin-
gen voor de pensioenge
rechtigden worden uitbe
taald.
In verband met de be
zwaren op vervoersgebied
wordt de invoering van den
binnenlandschen pakket-
postdienst uitgesteld van 1
April a.s. tot het tijdstip
van den ingang van de zo~
mer-dienstregeling (6 Mei
1947) van de Ned. Spoor
wegen.
DE SPOORLIJN DOOR
DE LANGSTRAAT.
Het Eerste-Kamerlid Dr.
van Velthoven uit 's-Bosch
had, zooals bekend, aan
minister Vos gevraagd
waarom dc Langstraat zoo
door de Nederl. Spoorwegen
verwaarloosd werd en
waarom er geen treinen lie
pen b.v. van Tilburg naar
Turnhout enz.
Minister de Vos ant
woordde dat de heer van
Velthoven de verkeers-
kwestie beschouwde van
„Zuidelijk standpunt" en
hij meende dat het Zuiden
niet te klagen had.
Hij zeide dat het de be
doeling was het lange af
standsverkeer te verbete
ren. Het vervangen van
treinen door bussen op
kortere trajecten behoeft
geen verslechtering te be-
teekenen
Erg bemoedigend voor
ons klinkt dit niet!
WAALWIJKSCHE KRING.
Over variatie behoeven
de leden van deze vereeni-
ging niet te klagen. Op 17
April treedt Nederlands
beste Show-danseres Han
Rynbeck op in een dans-
programma van klasse.
Vaak is gezegd: zooiets
komt hier nooit. Daarom is
het goed nu vast de aan
dacht te vestigen op deze
bijzondere kunstuiting: de
dans.
Daar hel hier een eerste
dansavond in Waalwijk be
treft, is het goed gezien een
en ander in te leiden en uit
te leggen en als deze in
leiding wordt gegeven door
den bekenden acteur en
dansexpert Hans Tobi, dan
weten we dat ons weer iets
goeds wacht.
Dr. PAUL JULIEN.
„Als iemand verre reizen
doet, dan kan hij veel ver
halen" zegt 't spreekwoord.
Eén van onze meest beken
de reizigers van verre is
zonder twijfel Dr. Julien.
Velen volgden zijn avon
turen als hij er van vertelde
voor de microfoon, totdat
hij op een dag weer ver
dween naar een of ander
ontoegankelijk deel van
Afrika, om daar zijn bloed
onderzoek voort te zetten
en zoo vanzelf telkens nieu
we belevenissen meemaak
te. Velen hebben met hem
gezeten in de bosschen bij
de „Kampvuren langs den
Evenaar", een boek dat in
populariteit romans over
trof.
Zonder twijfel heeft de
Kunstkring een goede keus
gedaan door dezen reiziger
uit te noodigen voor een
voordracht. Ongetwijfeld
wordt het een interessante
avond, temeer daar licht
beelden en film op de toch
ten opgenomen, het gespro
ken woord zullen verduide
lijken.
Bijzonderheden over en
tree en plaatsbespreking
kunt U lezen op onze adver
tentiepagina.
R.K. MIDDENSTAND.
Naar aanleiding van het
bedanken van 'dhr. G. van
Oosterum als aanvullend
bestuurslid van de R.K.
Middenstandsvereeniging
werd gekozen de heer G.
den Teuling Azn.
KATHOLIEKE
ONDERWIJZERSBOND
Afdeeling
WAALWIJK—HEUSDEN.
Op 20 Maart kwamen de
Onderwijzers van de Afd.
WaalwijkHcusden bijeen
in Hotel De Twee Kolom
men te Waalwijk.
In zijn openingswoord
wees de vice-voorz. de heer
Peters te Drunen er op,
vooral daadwerkelijk aan
het organisatieleven deel te
nen en trouw de vergade
ringen te bezoeken. De no
tulen werden ongewijzigd
goedgekeurd.
Bij de ingekomen stuk
ken was een schrijven van
het H. B., waarin verzocht
werd na tc gaan hoeveel
onderwijzers niet zijn ge
organiseerd. Uit de gehou
den enquête bleek, dat vier
onderwijzers nog niet bij
den Bond zijn aangesloten.
Als voorzitter werd met
overgroote meerderheid van
stemmen de heer G. v. Roij,
hoofd der Don Bosco-school
alhier, gekozen. Deze wees
er*5n zijn antwoord op, dat
hij dc afdeeling tien jaren
lang als secretaris had ge
diend, dankte voor het ver
trouwen in hem gesteld en
zou trachten naar best ver
mogen de vergaderingen te
leiden. De ontstane Vacatu
re van secretaris werd aan
gevuld met den heer J. Joo-
sen, hoofd der school te
Berkdijk.
Een feestcommissie werd
samengesteld die voorbe
reidingen zal treffen voor
een waardige en feestelijke
herdenking van het vijftig
jarig bestaan van de afdee
ling.
Onder 't motto: „Draagt
elkanders lasten" werd het
voorstel de reiskosten der
huiten-leden te vergoeden
waardoor contributie-ver-
hooging noodzakelijk was.
met algemeene stemmen
aangenomen.
Na een korte rondvraag
en sluiting, bleef men nog
geruimen tijd gezellig sa
men.
BOND VAN BOUW-
PATROONS.
Feestdag.
Op 19 Maart hield de
Bond van Bouwpatroons
zijn feestdag, ter eere van
het feest van St. Jozef. Dit
teest, dat jaarlijks gevierd
wordt en telkens in een an
dere parochie, vond ditmaal
plaats in v.m. Baardwijk,
waar na de plechtige H. Mis
in de kerk van St. Clemens,
gekoffietafeld werd bij ,,'t
Vosje".
Na deze koffietafel, die
bij allen zeer in den smaak
viel, werd een korte feest
vergadering gehouden. Tij
dens deze feestvergadering
werd aan Jan v. d. Aa het
eere-Iidmaatschap aangebo
den en werd hem een prach
tige en zeer smaakvolle oor
konde overhandigd, ver
vaardigd door den heer H.
van Beurden, daarbij in en
kele hartelijke bewoordin
gen toegesproken door den
heer G. v. Oostrum en den
heer C. Arts.
De geestelijk adviseur
was op deze feestvergade
ring eveneens tegenwoor
dig. Tijdens den feestdag,
die buitengewoon geslaagd
mag heeten, werd het tra-
ditioneele smetdraadje ge
zocht in café ,,'t Stoepke",
waaraan een kauwgum-ver
rassing verbonden was.
Het ging er overigens den
geheclen dag plezierig en
gezellig aan toe en ieder
een zal met voldoening aan
19 Maart 1947 terugdenken.
HARMONIE „ST. JAN"
ONDER
NIEUWE DIRECTIE.
Toen direct na dc bevrij
ding de harmonie „St. Jan"
weer herrees, werd 'n drin
gend beroep gedaan op den
heer J. Thijssen om zich
wederom met de directie tc
belasten. Hoewel zijn druk
ke werkzaamheden zulks
bezwaarlijk toelieten is hij
toen voor den aandrang ge
zwicht en heeft hij toege
zegd voorloopig den diri
geerstok weer te zullen op
nemen, om de harmonie
weer op de been te helpen.
Welk een uitnemend re
sultaat hij wist te bereiken
heeft iedereen kunnen con-
stateeren bij het herhaal
delijk optreden van ,.St.