KINDERWAGENS! Brillen? ARBEIDERS De Echo van het Zuiden iTsriiiijiEi Piet Klerkx EEN BIJTUIGER. GESCHOOLDE FLINKE VROUWELIJKE KRACHT r nieuwe dienstregeling op kamsi VROUWELIJKE KRACHT M ROBBEN-v. d. HOUDT GEEN consultatiebureau. VAR MAAR EU, Vlierstraat 25, OER BOSCH. een bekwame CHEF, 1 De Langstraat houdt de bussen NIEUWS UiT WAALWIJK EN OMGEVING NET DAGMEISJE EEN NET MEISJE VRAAGT een Leerling Bakkersknecht. 2 ONGEM. KAMERS WONINGRUIL. HOUTEN LEDIKANT PRIMA RADIOTOESTEL GOED GEZAAID IS GOED GEOOGST Agent Van Mommersteeg, BOUMANS DEKSTATION te Wijk en Aalburg 1 e LIANUS K 1911 2e AVENIR K 1663 TREKHOND. VOOR DIRECT GEVRAAGD: EEN PRIMA OPHALER alsmede EfcM JONGEN Fa. H. J. VAN BLADFL. Schoenfabriek „Princess" WAALWIJK. CONSULTATIE-BUREAU TUBERCULOSE BESTRIJDING. Tot nader bekendmaking voorlopig Komt eens k ij ken naar onze Grootestr. 222 Waalwijk |Van Maaren heeft ze óók GLAS BRILLEN (zonder rand.) Fa. H. J. VAN BLADEL, TIMTUR Schoenfabriek POSITIE VERBETERING CHEF ONDERWERKAFDELING. Fa. TH. en A. SCHAPENDONK, WAALWIJK ST. ANTONIUSSTRAAT 122 PRIMA STIKSTERS EN JONGENS EN MEISJES. STIKMEESTER(ES) mannelijke of vrouwelijke kracht, AANKOMEND TEEKENAAR. Aankomend Teekenaar gevraagd. N.V 's-HÊRTOGENBOSSCHE 5CHROEVENGIETERIJ M. LIPS DRUNEN. De Marine Wervingsgroep Nederland No. 24 Dinsdag 25 Maart 1947 t Hiermede vervullen wij den treurig'en plicht kennis te geven dat, na een langdurige ziekte, tijdig voorzien v.an de laatste H. Sacramenten, in het St. Nicolaas-Ziekenhuis te Waal wijk is overleden onze innig geliefde zoon, broeder, behuwd- broeder en oom ADRIANUS DOLLEKENS in den leeftijd van 25 jaar. H. Dollekens P. Dollekens-Dekkers J. Dollekens A. Dollekens-van Gooi en Kinderen J. de Wit-Dollekens G. de Wit en Kind Marie en Verloofde. Toosje. Waalwijk, 19 Maart 1947. OPENLIJK DANK aan God voor verkregen gunst op voorspraak van O. L. V. v. Lourdes, Kleine Theresia v. h. Kindje Jezus en H. Antonius door het bidden van den kracht- dadigen Noveen van de 3 Wees gegroeten. OPENLIJK DANK aan God voor verkregen gunst op voorspraak van den H. Jozef, H. Clemens Maria Hofbauer, 't Heilig H. v. Jezus en de Moeder v. Smarten. GEVRAAGD (OF NOODHULP) bij H. HENKELMAN, Prov. weg A 77 b SPRANG. Gevraagd wegens teleurstelling voor dag of dag en nacht. Flink loon. Goede behandeling. Brieven onder No. 1768 aan het bureau van dit blad. Coöperatieve Bakkerij „BROEDERHULP" voor haar Bakkkerij Aanmelden bij: JAC. VOS, A'.283, SPRANG Kousenfabriek SILCOTA Kerkstraat 4 WAALWIJK VRAAGT voor magazijn en lichte ad ministratieve werkzaamheden. JONGELUI die Mei—Juni willen trouwen zoeken in Waalwijk of omgeving met of gebruik v. keuken. Adres: VOS, Ortenseweg 38, DEN BOSCH. WIE WIL EEN MOOIE MIDDEN STANDSWONING IN WAALWIJK, RUILEN met een dito woning te Kaatsheuvel. Liefst in centrum. Brieven onder No. 1770 Bureau van dit blad. AANGEBODEN: een ingoeden staat zijnd geel geverfd 2-persoons 2 stroomatrassen kussen. met en 1 Te bevragenGROOTESTR. 263, WAALWI'K. NOG AF TE GEVEN: Jonge Witte Legh., Gekr. Legh. Rh. 1st. Reds. a. en t. de leg f7.90 p. st. Jonge Khaki Campbell Eenden a. en t. de leg f7.p. st. VULPENREPARATIE van alle merken. Tevens uit beperkte voorraad leverbaar VULPENHOUDERS met gouden en stalen pen VULPOTLODEN en 4 kleuren VULPOTLODEN. BURG. SMEELELAAN 15 W A A L W IJ K. TE KOOP: z. g. a. n. STATIONSSTR. 36 WAALWIJK Bestel spoedig uw GRAS en KLAVERZADEN. SUIKERBIETEN VEEKNOLLEN en alleTUINBOUWZADEN bij Hoofdstr. 78 KAATSHEUVEL. VLIJMEN. stelt TER DEKKING beschikbaar-. De pas aangekochte meermalen hoogbekroonde Belgischen stam boek en premiehengst Zoon van den zeer beroemden stamvader AVENIR K 1468. Genoeg bekend. Breedvoerige advertentie komt in dit blad in de week van 1 April e.k. Merriehouders die thans reeds bij een der hengsten hun merrie toe willen laten, kunnen dit vanaf heden afspreken. Aanbevelend, P. BO U M A N Telefoon 46 WIJK EN AALBURG TE KOOP GEVRAAGD EEN FLINKE Adres: Wasscherij v. d. BERG- MASSAR. Grootestr, 365 Waalwijk. in de Ophalerij. M—g—«BaMHiiiinrwi i*»gaegga«gigf TEL. 8079. VOOR DIRECT GEVRAAGD: ïk ..Princess" WAALWIJK vraagt voor haar afdeeling ONDERBEWERKING Loon naar prestatie. SCHOENFABRIEK te Waalwijk vraagt voor de afdeeling STIKKERIJ bekend met plakken en stikken, en in staat andere meisjes hiervoor op te leiden. HCOG LOON. Brieven onder No. 1769 Bureau van dit blad. Schoenfabriek buiten N -Brabant VRAAGT voor haar onderwerk-afdeling met lopende band welke van de zwikkerij tot aan de finish alle werkzaamheden beheerst en de leiding van deze afdeling op zich kan nemen. Gegadigden gelieven te solliciteren cnder No. 1772 aan het Bureau van dit blad. V,J vraagt Op grote, moderne fabriek, gespecialiseerd voor de fabricatie van luxe-pantoffels, is plaatsing voor een die de leiding van de stikkerij op zich kan nemen. Brieven met vermelding van leeftijd, vroegere werkkring en vërlangd salaris worden ingewacht onder No 1771 aan het Bureau van dit blad. Zij die diploma Ambachtschool of Avond-- teekenschool bezitten genieten de voorkeur. Afdeeling 's Hertogenbosch houdt zitting ten gemeentehuize op Vrijdag 28 Maart 1947 te HEUSDEN van 13.00 - 16.30 uur en te WAALWIJK van 17.30 - 19 30 uur voor hst verstrekken van inlichtingen en het inschrijven van aan meldingen voor beroepspersoneel bij den Rijkszeedienst; Vloot, Marine Luchtvaartdienst en Korps Mariniers. Bovendien dagelijks'op het bureau OR! HENSCHEWEG 12 te 's HERTOGENBOSCH van 9.00-12.30 en 1 4.00 - 1 7.00 uur. HET HOOFD MARINE WERVINGSGROEP NEDERLAND Afdeeling 's Hertogenbosch. De beslissing is gevallen, de n ieuwe dienstregeling is op komst, de Langstraat houdt voorloopig de bussen. Op een persconferentie der Nederlandsche Spoorwegen, voorge zeten door den president-directeur den heer Ir. F. Q. den Hollander, moesten we dit alles hooren en 'dc stille hoop, die we altijd ge koesterd hadden, dat ons treintje spoedig weer terug zou komen, werd den bodem in geslagen. De bussen blijven en de 'dienst wordt zelfs uitgebreid. Men zal nu van 's-Hertogenbosch naar Dordrecht v.v. een dienst openen. In plaats van twaalf ritten op het traject Lage ZwaluweGeertrui, denberg v.v. komen er veertien terwijl het aantal ritten Geertrui- denberg—'s-Hertogcnbosch van veertien op achttien heen en zestien terug, gebracht wordt. Dordrecht—Lage Zwaluwe v.v. wordt een dienst met veertien rit ten. De laatste bus uit Dordrecht vertrekt om 21.50 uur en komt aan in 's-Hertogenbosch om 23.10. De laatste bus uit 's-Hertogen bosch vertrekt om 19.10, is aan in Lage Zwaluwe om 21.00 en in Dordrecht om 21.30 uur. ,,Hoe moet dat nu met gladde wegen", vroegen we. Ja, dat was iets waar de N.S. ook niets aan konden doen en die gladde wegen zouden inderdaad een groo- te moeilijkheid en handicap blijven Deze winter ook, had men met name in de Langstraat de lasten daarvan ondervonden, waarbij in deze streek nog een andere hin derpaal kwam, n.l. dat het via duct bij 's-Hertogenbosch nog niet gereed was. Dit viaduct is nu her speld en mocht men weer last krij-' gen van gladde wegen, dan zou men ten koste van andere lijnen op dit traject enkele treinen in schakelen. Wanneer men er toe zou kunnen overgaan weer een geregelde treindienst te onderhou den, al was het nog slechts 's mor gens en 's avonds één trein, daar van was nog niets te zeggen. Materiaalschaarste en nog eens materiaalschaarste waren de oor zaken dat men nog niet kon over gaan tot het wederom inleggen van treinverbindingen. Daarbij komt nog, dat het materiaal eer der vermindert dan vermeerdert. Zooals het nu te zien is moet men rekenen op de lente van het volgende jaar voor men weer nieuw materiaal krijgt. Maar van 'de zijde van de N.S. Spoorwegen werd met nadruk verzekerd, dat de bus diensten slechts een 'lijdelijke oplossing waren en dat ze dus niet blijven zouden. De nieuwe dienstregeling. Bij het ontwerpen van de nieu we dienstregeling, die 4 Mei 1947 zal worden ingevoerd, is juist in het bijzonder rekening gehouden met het lange afstandsverkeer, daar dit verkeer van zeer groot belang is voor het economisch herstel van Nederland. Het ontwerp voor 4 Mei beoogt de terugkeer naar een regelmatige dienstregeling, waarbij in het bij zonder werd gelet op de verbin dingen op de knooppunten. De volgende factoren speelden bij het ontwerpen een tjroote rol. Het aantal beschikbare zitplaatsen be draagt 79.000 tegen 163.000 in September 1944. Konden de N.S. in September 1944 beschikken over 866 locomotieven, thans zijn er maar 738 bruikbaar. Hierbij komt, dat van het electrische ma terieel, dat de N.S. in 1944 beza ten, nog slechts een deel intact is. De toestand van het Diesel- electrisch materiaal is zoodanig, dat dit binnen afzienbaren tijd ge heel zal moeten worden uitgescha keld. De toestand van de baan verhindert het opvoeren van de snelheid der treinen. Als een 'locomotief 100.000 km. heeft afgelegd, moet hij een groo- te revisie ondergaan. De Centrale Werkplaatsen der N.S. kunnen, zelfs tesamen met de particuliere industrie, het aantal groote rivi- sies. dat per maand noodzakelijk is, niet bijhouden. Thans worden per maand 3.000.000 locomotief- kilometers gereden. Dit houdt in, dat per maand 30 locomotieven moeten worden gereviseerd. De herstelwerkplaatsen van de N.S. en 'de particuliere industrie konden in het tweede halfjaar van 1946 slechts 24 machines per maand herstellen. Dit was niet in de eerste plaats een gevolg van de verwoestingen, die de werkplaatsen hebben on- dergaan tijdens de staking, doch vloeide mede voort uit het feit, dat de herstellingen, die thans noodzakelijk zijn, aanmerkelijk grooter en tijdroovender zijn dan vroeger. Dat de slechte toestand, waarin de locomotieven ten ge volge van den oorlog verkeeren hieraan niet vreemd is, begrijpt eenieder. Dit neemt niet weg, dat zoodoende per maand 600.000 lo comotief-kilometers werden inge boet. De slechte ijzer en staalpo- sitie was oorzaak van het feit, dat de bouw van de nieuwe electri sche locomotieven beneden de ver_ wachting bleef. De eerste levering van electrische locomotieven zal niet voor Mei 1948 kunnen ge schieden. Met bloedend hart waren de Spoorwegen tot het be sluit gekomen om het personen vervoer gedeeltelijk over den weg te doen plaats vinden. Doch alle genoemde factoren te- samen zijn oorzaak, dat aan uit breiding van 't aantal treinen niet gedacht kan worden. Alleen de aan de N.S. verleende tijdelijke vergunning om door middel van autobusdiensten het railvervoer óf aan te vullen óf te vervangen kan uitkomst brengen. Wegens den langen reisduur zijn autobussen over het algemeen ongeschikt voor vervoer over groote afstanden. Bovendien zou voor de autobussen op tal van plaatsen nieuwe stationsaccomo- datie moeten worden geschapen. Daarom zullen de N.S. alleen autobussen gebruiken op de korte afstanden. Dat wil zeggen, dat op een aantal baanvakken tijdelijk het stoppen op kleine stations zal vervallen, en dat voor de bedie ning daarvan autobussen zullen worden ingelegd. Dit busvervoer dient dan ook alleen gezien te worden als de aanvulling van la- curies, die de oorlogsschade in het N.S. bedrijf heeft achtergelaten en als treinen over den weg. Op de stations zou men even wel toch rijwielen enz. kunnen brengen, die dan per trein ver voerd worden. Door het inschakelen van de bussen (pl.m. 240 in totaal) zal worden bereikt, dat 70% van het aantal zitplaatsen van voor de staking op 4 Mei weer beschik baar is. Zonder de bussen zou dit percentage nog geen 50 bedragen. Door het opheffen van de stop treinen wórdt een twee-uurs-snel- treindienst op de hoofdlijnen mo gelijk, hetgeen 't economisch her stel van Nederland ongetwijfeld ten goede zal komen. De berichten over het opheffen van kleine stations, die den laat- sten tijd in de pers de ronde de den, zijn zooals uit heï voorgaan de blijkt van allen grond ontbloot. Van opheffen is geen sprake, al leen wordt het stoppen van trei nen vervangen door het shoppen van bussen en bovendien zal dit slechts geschieden tot het tijdstip, waarop 'de N.S. weer over vol doende materiaal zullen beschik ken om ook deze s'tations met treinen te kunnen bedienen. Enidho venUtrecht. Zooals te voorzien was, heeft de langdurige vorstperiode de her. electrificatie van de lijn Utrecht-r Den Bosch—Eindhoven vertraagd. Het zal dan ook vermoedelijk niet mogelijk zijn, reeds electrisch te gaan rijden bij het begin van de nieuwe dienst^pgeling. Is de her- electrificatie nog niet gereed, dan zal de ontworpen electrische twee- uurdienst UtrechtEindhoven worden vervangen door een Diesel electrischen. Doch ook als de herelectrifica- tie gereed zal zijn, dan zal het nog niet mogelijk zijn een elec trisch gereden uurdienst in te voe ren. De N.S. beschikken namelijk niet over het aantal electrische treinstellen, dat hiervan noodig is. Daarom zal het ééne ,uur een stoomsneltrein in beide richtingen rijden en het andere uur een elec trische stoptrein. Al met al begrijpen wij de moei lijkheden van de N.S., maar onze eigen moeilijkheden door 't gemis der spoorverbinding voelen wij evenzeer en eiken dag opnieuw, tot groote schade en ongerief on zer Streek, harer industrie en han del. En daarom blijve 't wacht woord: „Frappez Frappez tou- jours" tot ons doel is bereikt. BEVORDERING. De heer J. Bonis, adjunct- commies der P.T.T. is be vorderd tot commies met ingang van 1 Aug. 1946. POSTERIJEN. Tot en met 28 Maart zul len op de kantoren der Pos terijen de extra-uitkeerin- gen voor de pensioenge rechtigden worden uitbe taald. In verband met de be zwaren op vervoersgebied wordt de invoering van den binnenlandschen pakket- postdienst uitgesteld van 1 April a.s. tot het tijdstip van den ingang van de zo~ mer-dienstregeling (6 Mei 1947) van de Ned. Spoor wegen. DE SPOORLIJN DOOR DE LANGSTRAAT. Het Eerste-Kamerlid Dr. van Velthoven uit 's-Bosch had, zooals bekend, aan minister Vos gevraagd waarom dc Langstraat zoo door de Nederl. Spoorwegen verwaarloosd werd en waarom er geen treinen lie pen b.v. van Tilburg naar Turnhout enz. Minister de Vos ant woordde dat de heer van Velthoven de verkeers- kwestie beschouwde van „Zuidelijk standpunt" en hij meende dat het Zuiden niet te klagen had. Hij zeide dat het de be doeling was het lange af standsverkeer te verbete ren. Het vervangen van treinen door bussen op kortere trajecten behoeft geen verslechtering te be- teekenen Erg bemoedigend voor ons klinkt dit niet! WAALWIJKSCHE KRING. Over variatie behoeven de leden van deze vereeni- ging niet te klagen. Op 17 April treedt Nederlands beste Show-danseres Han Rynbeck op in een dans- programma van klasse. Vaak is gezegd: zooiets komt hier nooit. Daarom is het goed nu vast de aan dacht te vestigen op deze bijzondere kunstuiting: de dans. Daar hel hier een eerste dansavond in Waalwijk be treft, is het goed gezien een en ander in te leiden en uit te leggen en als deze in leiding wordt gegeven door den bekenden acteur en dansexpert Hans Tobi, dan weten we dat ons weer iets goeds wacht. Dr. PAUL JULIEN. „Als iemand verre reizen doet, dan kan hij veel ver halen" zegt 't spreekwoord. Eén van onze meest beken de reizigers van verre is zonder twijfel Dr. Julien. Velen volgden zijn avon turen als hij er van vertelde voor de microfoon, totdat hij op een dag weer ver dween naar een of ander ontoegankelijk deel van Afrika, om daar zijn bloed onderzoek voort te zetten en zoo vanzelf telkens nieu we belevenissen meemaak te. Velen hebben met hem gezeten in de bosschen bij de „Kampvuren langs den Evenaar", een boek dat in populariteit romans over trof. Zonder twijfel heeft de Kunstkring een goede keus gedaan door dezen reiziger uit te noodigen voor een voordracht. Ongetwijfeld wordt het een interessante avond, temeer daar licht beelden en film op de toch ten opgenomen, het gespro ken woord zullen verduide lijken. Bijzonderheden over en tree en plaatsbespreking kunt U lezen op onze adver tentiepagina. R.K. MIDDENSTAND. Naar aanleiding van het bedanken van 'dhr. G. van Oosterum als aanvullend bestuurslid van de R.K. Middenstandsvereeniging werd gekozen de heer G. den Teuling Azn. KATHOLIEKE ONDERWIJZERSBOND Afdeeling WAALWIJK—HEUSDEN. Op 20 Maart kwamen de Onderwijzers van de Afd. WaalwijkHcusden bijeen in Hotel De Twee Kolom men te Waalwijk. In zijn openingswoord wees de vice-voorz. de heer Peters te Drunen er op, vooral daadwerkelijk aan het organisatieleven deel te nen en trouw de vergade ringen te bezoeken. De no tulen werden ongewijzigd goedgekeurd. Bij de ingekomen stuk ken was een schrijven van het H. B., waarin verzocht werd na tc gaan hoeveel onderwijzers niet zijn ge organiseerd. Uit de gehou den enquête bleek, dat vier onderwijzers nog niet bij den Bond zijn aangesloten. Als voorzitter werd met overgroote meerderheid van stemmen de heer G. v. Roij, hoofd der Don Bosco-school alhier, gekozen. Deze wees er*5n zijn antwoord op, dat hij dc afdeeling tien jaren lang als secretaris had ge diend, dankte voor het ver trouwen in hem gesteld en zou trachten naar best ver mogen de vergaderingen te leiden. De ontstane Vacatu re van secretaris werd aan gevuld met den heer J. Joo- sen, hoofd der school te Berkdijk. Een feestcommissie werd samengesteld die voorbe reidingen zal treffen voor een waardige en feestelijke herdenking van het vijftig jarig bestaan van de afdee ling. Onder 't motto: „Draagt elkanders lasten" werd het voorstel de reiskosten der huiten-leden te vergoeden waardoor contributie-ver- hooging noodzakelijk was. met algemeene stemmen aangenomen. Na een korte rondvraag en sluiting, bleef men nog geruimen tijd gezellig sa men. BOND VAN BOUW- PATROONS. Feestdag. Op 19 Maart hield de Bond van Bouwpatroons zijn feestdag, ter eere van het feest van St. Jozef. Dit teest, dat jaarlijks gevierd wordt en telkens in een an dere parochie, vond ditmaal plaats in v.m. Baardwijk, waar na de plechtige H. Mis in de kerk van St. Clemens, gekoffietafeld werd bij ,,'t Vosje". Na deze koffietafel, die bij allen zeer in den smaak viel, werd een korte feest vergadering gehouden. Tij dens deze feestvergadering werd aan Jan v. d. Aa het eere-Iidmaatschap aangebo den en werd hem een prach tige en zeer smaakvolle oor konde overhandigd, ver vaardigd door den heer H. van Beurden, daarbij in en kele hartelijke bewoordin gen toegesproken door den heer G. v. Oostrum en den heer C. Arts. De geestelijk adviseur was op deze feestvergade ring eveneens tegenwoor dig. Tijdens den feestdag, die buitengewoon geslaagd mag heeten, werd het tra- ditioneele smetdraadje ge zocht in café ,,'t Stoepke", waaraan een kauwgum-ver rassing verbonden was. Het ging er overigens den geheclen dag plezierig en gezellig aan toe en ieder een zal met voldoening aan 19 Maart 1947 terugdenken. HARMONIE „ST. JAN" ONDER NIEUWE DIRECTIE. Toen direct na dc bevrij ding de harmonie „St. Jan" weer herrees, werd 'n drin gend beroep gedaan op den heer J. Thijssen om zich wederom met de directie tc belasten. Hoewel zijn druk ke werkzaamheden zulks bezwaarlijk toelieten is hij toen voor den aandrang ge zwicht en heeft hij toege zegd voorloopig den diri geerstok weer te zullen op nemen, om de harmonie weer op de been te helpen. Welk een uitnemend re sultaat hij wist te bereiken heeft iedereen kunnen con- stateeren bij het herhaal delijk optreden van ,.St.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1947 | | pagina 3