JONGENS
MEISJES
OVERLEERSNIJDER
EEN ZWIKMEESTER,
SGHOENHERSTELLER
een aankomende JONGEN
prachtige BELG. HEROER
Prima 6LANSLAKVEFF
i vulpen met gouden pen,
zwart stoffen CEINTUUR
Regenjas met capuchon
een perceeltje HOOILAND
Woonruimte kan ter beschikking worden gesteld.
Landbouwberichten
Yoor de Langstraat.
Halfwas
Slagersknecht.
DIENSTBODE/HUISHOUDSTER.
KOUSEN FABRIEK „S I L C O T A"
vraagt:
van 16 tot 20 jaar, om opgeleid te worden
als breier, en
voor de afdelingen Stikkerij en Apprêtuur.
Voor direct gevraagd
EEN VOLSLAGEN TIMMERMAN
EN EEN HALFWAS
voor nieuw werk en reparatie.
C.V. CONTREFORTFABRIEK W. E. K.
Peperstraat 8 KAATSHEUVEL
vraagt voor direct
ENKELE PRIMA STANZERS
en enkele aankomende JONGENS
voor opleiding.
BEKWAME OVERLEERSNIJDERS
ZW1KMEESÏER.
DONDERDAG 5 JUNI 1947.
LOSSE NUMMERS 10 CENT.
70c JAARGANG No. 45.
Waalwijksche en Langstraatsche Courant verschijnt Dü.Sda„Donderdag
i N D I E.
De Langstraat vraagt
betere verbindingen.
groote slappen vooruit g «i;l
met prestaties in stérk stij
gende lijn. Bij de meeste
vereenigingen is er in den
afgeloopen winter flink ge
traind, zoodat de athleten
aanstonds in goeden vorm
verkeerden. Het Blauw
Witte Juliana deed hun
reeds gevestigde uitsteken
de naam alle eer aan. Op
alle nummers waarop de
Waalwijksche meisjes deel
namen, troffen we hen on
der de eersten. De gede
tailleerde uitslagen zijn:
Hoogspringen: 2 en 3 A.
Leijtens en R. v. d. Mee,
1.25 M. Verspringen B 2e
H. Klerx, A 2e Fr. Ver-
hoofstad. Verspringen sen.
C. 4e Jo Verhoofstad, D el
T. v. d. Velden, 200 meter
G. 2e Jo Verhoofstad. 80
meter A 5e Fr. Verhoof
stad.
WAALWIJKSE
BILJARTBOND.
Wegens nog te spelen kampi
oenswedstrijden voor district De
Langstraat, is de aanmelding voor
de W.B.B. tot nader te bepalen
datum uitgesteld.
De Biljartverenigingen die zich
al aangemeld hebben behoeven
dit niet opnieuw te doen.
BILJARTSPORT.
De eindwedstrijden om 't per
soonlijk kampioenschap afdeling
Waalwijk le klas libre, welke ge
speeld werden ine afé M. Klijn,
zijn als volgt verlopen:
W.p. Pnt. Brt. Gem.
Joh. Blom 10 1194 167 7.15
J. Reus 9 1304 196 6.65
T. Slaats 6 1257 184 6.83
C. Verhagen 6 1278 194 6.60
P. v. Huiten
J. Romej;
1273 193 6.60
1049 181 6.-
J. v.d. Gouw 4 1054 157 6.72
Jac Passier 5 1138 206 5.62
Zodat de heren J. Blom en J.
Reus de afd. Waalwijk vertegen
woordigen bij de eindwedstrijden
voor het district „Dfe Langstraat".
De wedstrijden bij dhr. M. van
Bracht voor het persoonlijk kam
pioenschap Hoofdklasse Cadre
45-2 hadden tot en met Zondag
avond als uitslag:
Fr. Slaats—A. v. Cromvoirt
181—225, 36 brt.
F. v. Helvoirt—Fr. Slaats
225-125, 27 brt.
M. v. Bracht—J. Reus
225—198, 41 brt.
de Graaff—P. v. Schijndel
136-225, 42 brt.
J. Blom—F. Slaats
225-142, 47 brt.
P. v. Schijndel—A. v. Cromvoirt
225—108, 25 brt.
J. Reus—F. v. Helvoirt
128-225, 41 brt.
M. v. Bracht—P. v. Schijndel
225-162, 27 brt.
A. v. Cromvoit—J. de Graaff
225—195, 25 brt.
A. v. Cromvoirt—F. v. Helvoirt
207-225, 36 brt.
J. Blom—A. v. Cromvoirt
170-225, 30 brt.
M. v. Bracht—J.Blom
225-63, 19 brt.
Fr. Slaats—P. v. Schijndel
174—225, 26 brt.
J. Blom—P. v. Schijndel
198-225, 45 brt.
Zodat hier M. v. Bracht en F.
v. Helvoirt nog ongeslagen aan de
kop gaan.
De wedstrijden worden deze
week Maandag, Dinsdag, Woens
dag en Donderdagavond voortge
zet, telkens aanvang 7 uur.
SPORTUITSLAGEN.
INTERNATIONAAL
FrankrijkBelgië 42
le Klasse. District HL
EnschedeNEC 22
(NEC kampioen).
District IV.
NACHelmondia 53
District V.
Be QuickHeerenveen 16
(Heerenveen kampioen).
2e Klasse B.
Wilhelmina—DESK 5—3
PROMOTIE- EN DEGRA
DATIE-WEDSTRIJDEN.
2e Klasse. District IV.
De Valk—RKTW 2—0
3e Klasse.
VeloxSarto 10
BoxtelUDI 23
4e Klasse.
Ons ViosNevelo 82
Groen WitKorvel 23
Res. 2e klasse.
RBC II—DOSKO II 2—2
2e Klasse. District IV.
SittardBrabantia 12
Dankbetuiging.
Hiefmedè betuigen wij onze har
telijke dank aan dokter P. J. A.
LENGLET, voor de uitstekende en
serieuse hulp bij de geboorte van
onze dochter.
FAMILIE KNOOP
Waalwijk, 31 Mei.
Stationsstraat 9.
Hierdoor betuigen wij allen onzen
hartelijken dank voor de vele blij
ken van belangstelling bij ons hu
welijk ondervonden.
P. C. Spapens
H. J. L. Spapens-
Heeffer
KAATSHEUVEL, Juni 1947
Gasthuisstraat 27
DANKBETUIGING
Hiermede betuigen wij onze har
telijke dank voor de overgrote be
langstelling, ondervonden bij de
Eerste H. Communie van ons doch
tertje
JOKE.
P. J. Driessen-
Couwenberg
Kaatsheuvel, Hoofdstraat 232
GEVRAAGD:
moet prima vakman zijn en goed
bekend met de reparatie Stik
machine
om in het vak te worden op
geleid.
,,'T HEIKE"
St. Antoniusstraat 114
WAALWIJK.
GEVRAAGD:
A, WILLEMSE, Grotestr. 76
DRUNEN.
TE KOOP
wegens plaatsgebrek
1 jaar oud.
Brieven onder letter D. K. aan het
Bureau van dit blad.
Heden verkrijgbaar
in bussel van 1 K.G. a 13.63
bij
M. DE BIE
Rijwiel- en Reperatie-inrichtjrfg
TE SPRANG A 73.
Verder:
ALLE RIJWIEL-
ONDERDEELEN.
VERLOREN
met inscr.R.K. Fabrieksarb. bond.
Tegen beloning terug te bezorgen
bij B. Schapendonk, Crispijnstraat
29, Waalwijk.
VERLOREN:
gaande van Markt naar Mr.
van Coothstraat.
Tegen belooning terugte bezorgen
GROOTESTRAAT 269, WAALWIJK
VERLOREN
tussen Kaatsheuvel en Waalwijk.
Tegen beloning terug te bezorgen
Leostraat 148, Kaatsheuvel.
TE HUUR AANGEBODEN:
groot 64 aren en 10 ca.
gelegen te Capelle.
Adres
J. KONINGS - C 219 - CAPELLE.
4 liter per bon
4 liter per bon
4 liter per bon
2 liter per bon
PETROLEUM VOOR KOOKDOELEINDEN
EN VERLICHTING.
Het Centraal Distributiekantoor deelt mede, dat op de
onderstaande bonnen van de petroleumkaarten voor kook-
doeleinden en verlichting gedurende de maand Juni 1947
de daarachter vermelde hoeveelheden petroleum verkrijg
baar zullen zijn:
Kaarten UA 611: bon A 29 t/m A 32
Kaarten UB 611: bon B 15 en B 16
Kaarten UC 611: bon C 08
Kaarten UD 611: bon D 13
PETROLEUM VOOR VACANTIEGANGERS.
Zij die tussen 15 Mei en 15 October 1947 hün vacantie
buiten gaan doorbrengen en voor het bereiden van hun
maaltijden op het gebruik van petroleum zijn aangewezen,
kunnen naar het Centraal Distributiekantoor mededeelt,
petroleum aanvragen.
Kampeerders en zij, die een speciaal daarvoor bestemd
zomer- of kampeerhuisje hebben gehuurd, moeten hun
aanvragen richten tot de A. N.W.B. Zij die een (gedeelte
van een) woning hebben gehuurd of over een buiten
huis (je) tfeschikken, moeten hun aanvragen op een H-
formulier indienen bij de distributiedienst van de gemeen
te der tijdelijke vestiging, terwijl personen, die aan boord
van een schip verblijven, dit bij de distributiedienst van
hun domiciliegemeente moeten doen.
De aanvraag moet worden gedaan door het gezinshoofd
of de als zodanig te beschouwen leider van een groep,
onder overlegging van de Tweede Distributiestamkaar
ten van alle betrokkenen.
GEVRAAGD voor spoedige indiensttreding
in beschaafd klein proleftants gezin (vader met 2 zoons van
14—24 jaar) te VOORBURG bij Den Haag een flinke
Zij moet in staat zijn het huishouden (in verbaud met af
wezigheid der huisvrouw door langdurige ziekte) zelfstandig
te kunnen doen.
Leeftijd 25—40 jaar. Zeer goed salaris. Prettige werkkring
met huiselijk verkeer.
Brieven onder No. 1868 bureau van dit blad
Kerkstraat 4, WAALWIJK
J. VAN HEESCH, Timmerman Aannemer
Laageinde 1 WAALWIJK.
Op gunstig en mooi gelegen plaats in N.-Brabant
(buiten de Langstraat)
worden met spoed gevraagd enkele
voor de handschoenenfabricage.
Gunstige loonregeling en goede vooruitzichten.
Uitsluitend prima Vakmenschen gelieven te re-
flecteren, onder opgave van vroegere werkkring,
onder No. 1869 Bureau van dit blad.
Welke EERSTE KLAS
wil 's avonds thuis ruime bij ver-
dienste halen
Brieven met opgave van de beschikbare tijd onder
No. 1870 Bureau dezer courant.
SCHOENFABRIEK TE KAATSHEUVEL
Specialiteit in Dames en Kinderschoenen
VRAAGT voor direct
uitstekend met het vak op de hoogte, en zelf kunnende
zwikken. Bij gebleken geschiktheid levenspositie.
Brieven ondër No. 1871 bureeu van dit blad of drukkerij
..Excelsior'' Kaatsheuvel.
De Echo van het Zuiden
Hoofdredacteur-Uitgever JAN TIELEN
Abonnementsprijs: 15 cent per week; 1.95 per kwartaal. Drukker: Waalwijksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen.
Zoals we reeds enkele we
ken geleden veronderstelden,
zal men in Indië tot een meer
vaste koers komen. De rede,
die minister-president Beel
tijdens zijn Indië-reis in Ma
kassar hield, duidt daar over
duidelijk op. Met evenveel
woorden zeide hij hierin, dat
van de kant der Republiek
sabotage werd gepleegd bij
de uitvoering van de basis
overeenkomst van Linggad
jati, dat hem dit bitter tegen
viel en dat er ten spoedigste
een einde, aan moest komen.
Ook bij zijn aankomst in
Nederland wees hij hierop in
de verklaring die hij toen af
legde. Bovendien maakte hij
toen bekend, dat aan de re
gering van de Republiek een
nota was overhandigd, die
verschillende Nederlandse
eisen bevatte.
Wij menen te mogen con
stateren dat het allergrootste
deel van het Nederlandse
volk op het standpunt staat,
dat de overeenkomst van
Linggadjati loyaal moet wor
den uitgevoerd. Zeker zijn er
velen van oordeel dat ze er
nooit had moeten komen en
dat men in Indië tot een be
tere oplossing had kunnen
komen, maar nu de overeen
komst er eenmaal ligt, wenst
de meerderheid van ons volk
wel dat onze Regering er zich
aan houd enzal. Daartegen
over stelt het echter dezelfde
eis aan de Regering van de
Indonesische Republiek. Tot
nu toe echter merkt men van
die zijde heel weinig mede
werking. Blijkbaar poogt men
daar de zaak op de lange baan
te schuiven. Waarom?
Van de zijde der Republiek
probeert men tijd te winnen.
De uitrusting en het onder
houd van onze legermacht in
Indië kost ons dagelijks on
geveer een half millioen aan
deviezen, deviezen, die we zo
enorm goed voor andere doel
einden kunnen gebruiken, 't
Ligt er dik boven op dat de
Republiek hoopt, ons op de
duur economisch machteloos
te maken en op die manier
ons te dwingen onze troepen
huiswaarts te halen. Dan zou
voor haar het spel in Indië
geheel gewonnen zijn. Na
tuurlijk mag Nederland het
daartoe nooit laten komen.
Daarom alleen al wordt het
de hoogste tijd dat we aan een
meer ;vaste fijn gaan vasthou
den en in het kader van de
gesloten overeenkomst aan de
Republiek eisen gaan stellen,
waaraan op korte termijn
voldaan moet worden. Indien
onze Regering deze weg gaat
volgen, zal zij zeker op de
steun van de grote meerder
heid van het Nederlandse
volk kunnen rekenen.
Geruchten omtrent even
tuele benoemingen in Indië
en in verband met Indië blij
ven steeds in omloop. Enkele
weken geleden vermeldden
we het gerucht van de benoe
ming van Mr. Meijnen, de
oud-minister van Oorlog tot
Gouverneur-Generaal. Wij
zouden dit een zeer gelukkige
oplossing vinden, vooral ook
daar M. Meijnen politiek tot
de Anti-Revolutionnaire Par
tij behoort. Door deze benoe
ming toch zou blijken dat ook
bij deze partij de mening be
staat die we hierboven om
schreven: de overeenkomst
van Linggadjati' loyaal uit
voeren, maar er absoluut aan
vasthouden. De benoeming
van oud-min. Meijnen was er
dan een duidelijk teken van,
dat ons volk ten opzichte van
Indië gekomen is tot een
meer zuivere nationale poli
tiek.
Van de zijde van de Repu
bliek en van die van de Par
tij van de Arbeid schijnt er
op aangedrongen te worden
dat prof. Schermerhorn tot
Gouverneur-Generaal wordt
benoemd. Reeds ongeveer een
jaar geleden, toen er sprake
was van de instelling van een
Commissie-Generaal, hebben
wij als ons oordeel uitgespro
ken, dat prof. Schermerhorn
als zodanig niet gewenst is.
Wij merkten toen op dat we
deze oud-minister-president
graag naar Indië zagen gaan
en we verwachtten daar van
hem zéér goed werk, maar
dan in samenwerking met en
kele andere personen. Eerlijk
gezegd vinden we Schermer
horn een beetje te zoet voor
Indië eniets te loslippig.
Dit laatste is bij zijn aan
komst op Schiphol alweer
uitgekomen. Ook toen heeft
hij zich weer door journalis
ten uit zijn tent laten lokken
en dat moet bij een diplomaat
niet kunnen gebeuren, zeker
niet met één die zijn diplo
matie moet bedrijven in Oos
terse landen.
Wij lezen in „Edele Brabant" met grote belangstel
ling het navolgende artikel, dat wij in zijn geheel over
nemen:
Zonder betere spoor-,
weg- en waterverbin
dingen zal verdere in
dustrialisatie van dit
gebied ten zeerste wor
den belemmerd.
Na iets verteld te hebben
over de industrialisatie-plan
nen die er in Den Bosch, Oss
en Valkenswaard bestaan,
past het zeker de blik te rich
ten op een industriegebied
dat reeds van oudsher bekend
staat als een zeer nijvere
streek: De Langstraat, die,
met de enkele plaatsen welke
strikt aardrijkskundig gezien
hier misschien buiten vallen,
de roem van de Brabantse
producten over de gehele we
reld hebben uitgedragen.
Voornamelijk waren dit
schoenen en leer, maar het is
voor de bevolking van de
Langstraat van het grootste
gewicht, dat de eenzijdige
oriëntatie die tot nu toe be
stond, doorbroken wordt. Om
nieuwe industriën tot zich te
trekken zullen echter, zoals
dat overal het geval is, be
paalde voorwaarden vervuld
moeten worden. Welke deze
voorwaarden zijn werd ons
uiteengezet door de secreta
ris van de Kamer van Koop
handel voor dit gebied, Mr.
v. d. Heijden.
Voorwaarden van in
dustrievestiging.
Voor het vestigen van in
dustrieën moeten drie voor
waarden vervuld worden: er
moeten arbeidskrachten zijn,
geschikte industrieterreinen
en behoorlijke verbindings
wegen. Aan de eerste voor
waarden is zonder meer vol
daan. Er is namelijk in ge
heel dit gebied een sterke be
volkingsaanwas door een hoog
geboortecijfer, maar nu doet
zich het merkwaardige geval
vóór, dat het totaal van het
bevolkingscijfer niet stijgt
omdat er velen wegtrekken
naar andere streken. Een
groot gedeelte van de bevol
king bestaat uit boeren. Zij
hebben grote gezinnen en 't
kleine stukje grond dat zij
ter beschikking hebben is be
slist ontoereikend om in de
behoeften van alle leden van
het gezin te kunnen voorzien.
De laatste jaren was split
sing van het bedrijfje nau
welijks nog mogelijk. Door 't
verdelen van het bedrijf en
door omschakeling van land-
in tuinbouw kon men zich
door hard werken nog een
enigszins, zij het twijfelachtig
bestaan verzekeren, doch het
is duidelijk dat deze moge
lijkheid raakt uitgeput. Het
gevolg was dan ook dat vele
boeren wegtrokken en nog
wegtrekken naar de stad,
naar de fabriek, met alle na
delige gevolgen van dien.
Het zelfde geldt voor de
arbeiders. Ook zij konden
geen emplooi meer vinden in
de industrie, die niet omvang
rijk genoeg was om allen
werk te kunnen verschaffen.
Ook zij trokken weg en om
aan deze noodlottige trek een
einde te maken streefde men
er reeds lang naar om indu
strieën in groter verscheiden
heid hier gevestigd te krijgen.
Hierbij doen zich echter
moeilijkheden voor van an
dere aard. De tweede voor
waarde namelijk: goede indu
strieterreinen, is niet hele
maal vervuld. Zij ontbreken
nagenoeg in vele gemeenten,
andere gemeenten hebben
iets, maar onvoldoende. Nu is
men wel hard aan het werk
om dit probleem op te lossen
en men zal hierin ook wel
slagen, maar op het ogenblik
is de situatie nog niet zoals
ze zijn moet.
Betere verbindingen
gevraagd.
Nog meer ontbreekt aan de
verbindingen over de weg, te
water en per rail, en dit is
een vraagstuk van het aller
grootste belang, omdat een
industrie zonder goede ver
bindingen nu eenmaal onbe
staanbaar is. Op de eerste
plaats vraagt daarom de
Langstraat een goede haven.
Wel beweert men, dat het
vervoer op de weg veel on
dervangen kan, maar vooral
de zwaardere industrie zoekt
nog altijd bij voorkeur de
waterwegen op. Wel beschikt
Waalwijk over een haventje,
maar dit is zo sterk onder
hevig aan eb en vloed en
heeft zoveel last van aanslib
bing, dat het practisch on
bruikbaar is. Daarom moet
Waalwijk een haven krijgen
aan de Bergse Maas. Het ligt
er vlak tegen aan. De Maas
is een prachtig vaarwater en
zo zou zulk een haven niet
alleen Waalwijk doen uit
groeien tot een zeer belang
rijke industrieplaats, maar
verder zouden al de aangren
zende plaatsen: Sprang-Ca-
pelle, Drunen, Vlijmen en
Kaatsheuvel, kortom dit ge
hele industriegebied, hiervan
kunnen profiteren.
De wegverbinding verder
die door de Langstraat loopt
is ten enen male onvoldoen
de. De weg is namelijk zeer
bochtig, kronkelt dwars door
de dorpen heen en voldoet
niet aan de eisen die 't hui
dige snelverkeer stelt. Er
hebben dan ook reeds ver
schillende ongevallen plaats
gevonden met de grote opleg
gers van de Spoorwegen, die
hier het reizigersverkeer ver
zorgen.
De Langstraat pleit dan ook
krachtig voor het weer open
stellen van de Spoorlijn, die
sedert de bevrijding nog bui
ten gebruik bleef. Men heeft
getracht dit bezwaar met bus
vervoer te ondervangen, maar
deze oplossing is niet bevre
digend en een belangrijk in
dustriegebied als de Lang
straat is, kan een spoorweg
ten enen male niet ontberen.
Men heeft wel eens de tegen
werping gemaakt, dat toen de
trein nog liep, deze lijn niet
rendeerde, maar men vergat
er bij te zeggen dat dit een
boemeltje was dat alle plaat
sen, ook de kleinste, aandeed,
met het gevolg dat men an
derhalf uur nodig had om de
afstand van 35 km. af te leg
gen tusschen Den Bosch en
Lage Zwaluwe. Het was dan
ook typerend dat de bevol
king van het „halve zolen,
treintje" sprak. De situatie
zal echter onmiddellijk ver
anderen, als hier een snelle
motor- of Diesel-electrische
verbinding wordt ingelast en
vooral, als de trein recht
streeks door zou rijden naar
Dordrecht, waar de verbin
ding Den BoschRotterdam-
Öen Haag korter zou worden
dan over Utrecht.
De Nederlandse Spoorwe
gen beroepen er zich op, dat
door materiaalschaarste en
wat dies meer zij het op het
ogenblik niet mogelijk is zulk'
een lijn in te leggen. Dit is
een argument dat kan gebil
lijkt worden.
De Langstraat blijft echter
waakzaam (en houdt zich, èn
in het belang van Nederland
èn in het belang van dit be
langrijke industriegebied met
zijn aanzienlijke bevolkings
groep, het recht voor om op
nieuw met haar wensen ter
tafel te komen, zodra het
ogenblik er rijp voor is.
Meer differentiatie
gewenst.
Het is belangrijk nog te
wijzen op een bepaald aspect
van het Langstraatse indu
strie-probleem, dat voordien
vaak uit het oog verloren
werd en daarom noodlottige
gevolgen met zich dreigde te
brengen. Vroegere generaties
van bestuurders verzetten
zich namelijk tegen het ves
tigen van andere industrieën
dan leer- en schoenfabrieken.
In tijden yan voorspoed ging
dit prima, doch zodra slech
ter tijden aanbraken bracht
dit rampzalige gevolgen met
zich mee, omdat in perioden
van economische crisis juist
schoenen en leerproducten
zijn, die het eerst en het
scherpst reageren. Typerend
is het bijvoorbeeld dat nu, in
deze tijd van hoogconjunc
tuur, tal van schoenmakers
weigeren hun zoon hetzelfde
vak te laten leren, omdat de
herinnering aan de kwade
dagen van weleer hen nog te
duidelijk voor ogen staat. Er
dient daarom voor een gro
tere differentiatie zorg te
worden gedragen, waardoor
de industrie als geheel min
der kwetsbaar wordt. Reeds
beginnen er nieuwe indu
strieën te komen: Heusden en
St. Geertruidenberg die vrij
gunstig aan het water liggen,
hebben scheepswerven, con-
servenfabrieken, een tankf^-
briek en een voor melkpro
ducten. Ook Dongen dat aan
het Wilhelminakanaal ligt,
gaat differentiëren. Waspik
en Raamsdonk hebben even
eens scheepstimmerwerven,
Drunen een scheepsschroe
ven-fabriek, Kaatsheuvel eni
ge fabrieken voor lederwaren
11) Wortelbranil. Er zijn
percelen bieten die het slecht
doen. Plukt men een bieten
plantje uit de grond, dan blij
ken de wortels rotachtig te
zijn. Er zijn soorten zwam
men die wortelbrand kunnen
veroorzaken, waarvan er een
tje met het zaad wordt over
gebracht en die men kan be
strijden door zaadontsmet
ting; de andere twee leven in
de grond. Koud, nat weer be
vordert wortelbrand, vooral
op slecht bewerkte gronden.
12) Fokveedag'. De Zwart
bonte fokverenigingen van de
Langstraat willen te samen
een fokveedag houden. Hier
voor is ieders medewerking
nodig. Velen menen dat men
deze fokveedag het beste in
Waalwijk zal kunnen houden.
Van Waalwijks Belang moch
ten wij vernemen dat het zijn
volle medewerking wil ver
lenen. Een goed georganiseer
de fokveedag zal de vee-ver
betering in de Langstraat zeer
zeker bevorderen.
13) Handschoffelmachine.
Men ziet hier nog vele boe
ren met een klein hapdduw-
schoffeltje de bieten en aard
appelen zuiver jnaken. ;Wij
denken dan bij ons zelf, o die
boer behoeft nog geen vreem
de arbeidskrachten te huren,
want anders had hij al lang
een handschoffelmachine aan
geschaft, waarmee hij in een
veel kortere tijd veel meer
schoffelen kan.
14) Gras inkuilen met zuur
is de beste methode. Er is
echter weinig of geen zuur te
krijgen. Daarom zullen de
meeste boeren het gras in
kuilen zonder zuur. Knoop
dan het volgende in uw oren:
Maai het gras jong, kuil het
niet te droog in, trap het
goed aan en dek de kuil af
met pl.m. 60 c.m. grond. Bin
nen 2 dagen moet de kuil
klaar zijn. Het inkuilen slaagt
het beste in een betonnen si
lo. Het langzaam inkuilen
volgens de Friese methode
verdient geen aanbeveling,"
omdat Jiet veel ervaring ver
eist en omdat het veel ver
lies aan voedsel geeft.
15) Mechanisatie. In de hooi
tijd valt het niet mee om aan
werkvolk te komen. Een zij -
aanvoerhark kan soms oplos
sing brengen. Met deze ma
chine kan men keren, duinen
en harken. Ze kosten echter
bijna 1000.en zijn mo
menteel slecht te krijgen.
Wanneer men echter met een
zij-aanvoerhark een week
lang 2 arbeiders uit kan spa
ren, dan verdient het aan
schaffen aanbeveling. Deze
zou ook door enkele boeren
te samen aangeschaft kunnen
worden (werktuigencoöpera
tie). C. v. d. Ven
Drunen.
en Waalwijk fabriceert even
eens lederwaren, meubelen,
kousen, stalen veren en con
treforts. Een harde slag voor
dit gebied is echter, dat de
papierfabriek „de Maasmond"
te Dussen, die door de oorlog
zwaar beschadigd werd, wordt
afgebroken en vermoedelijk
niet meer zal worden opge
bouwd.
Onderwijs.
In dit verband is het vak
onderwijs natuurlijk van het
grootste belang. In Drunen
en Dongen bestaan reeds lang
vakscholen, waar in 3-jarige
cursussen het oude handwerk
in zijn geheel wordt geleerd.