REX - DRLmjN. EEN OVERLEDER5NIJDER ENKELE JONGENS die op geleid wensen ie worden. EEN OPKLOPPER. een handige Jongen fiEURADGO; PRIMA KRACHTEN. JONGE R. K. BOEKHOUDER FORNUIZEN UITSLUITEND INDUSTRIE EN 6R00THANDEL. GEVRAAGD: en Voor direci gevraagd: Schoenfabriek H. J. VAN BLADEL „Princess" WAALWIJK. N.V. Chroomlederfabriek „DE AM STEL" v/h. L. S. GOM PEN W A A L W IJ K vraagt EEN JONGEN voor magazijn. EEN JONGEN voor lichte kantoorwerkzaamheden. M. VAN VEGHEL GEVRAAGD: PRIMA WERKKRACHTEN VOOR ZWIKKERIJ C. M. VAN HEUST, Gasthuisstraat 138 KAATSHEUVEL. Voor spoedige indiensttreding gevraagd enigszins bekend met draaiwerk om ook tevens op geleid te worden in het gehele smidsvak, zoals BANKWERK, SMEDEN, PLAATWERK, AUTOGEEN EN ELECTRISCH LASSEN, Aanmelden bij: J. VAN HEUST A 198 SPRANG Toekomstig adres werkplaats GROOTESTRAAT 57 W A A L W IJ K. Een Zoolleerstanzer, een Machine-Overhaler, een Kanienschrooier. Tevens ENKELE JONGENS voor diverse werkzaamheden. Alleen zij die wenschen mede te werken aan een 1e klas artikel gelieven te solliciteren. Schoenfabriek „LYDIA" GEBRS. DE MUNNIK DRUNEN. GROOT FABRI EKSKANTOOR OMGEVING DEN BOSCH vraagt: n min. eis Mulo en Praktijk-diploma Boekhouden; Talenkennis strekt tot aanbeveling. Brieven onder No. 2123 aan het Bureau v. d. blad. KONINKLIJKE MARINE. ACCOUNTANTSKANTOOR A. JANSEN VAN LIER CONTROLE, BELASTINGZAKEN, BOEKHOUD SYSTEMEN, EXPLOITATIE - OVERZICHTEN. BE DRIJFSLEER, CALCULATIES ENZ. Waalwijlcsche en Langstraatsche Courant verschijnt Dinsdagen Donder dag EEN HOOPVOL TEEKEN. De Haven van Waalwijk MIJHHAW* bij Kou,Griep,Pijn TERUGBLIK z warte en witte heel binnenwerk Emaiile onbeschadigd vanaf fl. 25, Duveltjes fl. 8.Verder alle soorten kachels en fornuizen. Ook witte Belgische m. 'prachtige opstand; Koksfornuizen m. 4 ovens, mantel kachels m. hele binnenpot, Weeg schaal gewichten, petr. vergassers, petr. kachels, petr. stellen. Haard'k. Electr. Haarden, Ledikanten met prima spiralen, Noodkachels. MOOIE ST. NICOLAAS-CADEAUX Toverlantaarn, mondharmonicas, Zilver vlees vork, taartvorkjes, Breek werk ook kopjes, Schilderstukken op linnen Fauteuiltjes, Borrelglaasjes 2 moderne lage nachtkastjes met slaapk. tafeltje, kapstokken, divans, stoelen, overgordijnen, wringer op bok, Fototoestel, Damesjaponnen, koper glazenspuit, mooi eiken Buffet kastje, Electr. Gramofoons, Uittrek- tafels etc. Postelstr. 3 BOSCH; Bevr. uitsluitend alle Woensd. en Zat. 10—5. Buitenmensen ook Zond. 122. Let op No. 3. Geen winkel. De MARINE WERVINGSGROEP NEDERLAND Afdeling 's Hertogen bosch houdt zitting voor het verstrekken van inlichtingen en het inschrijven van aanmeldingen bij HET KORPS MARINIERS (Marinier 3e kl., tamboer én pijper) DE VLOOT (o.a. matroos, geschutmaker, monteur, radiomonteur, seiner, torpedomaker, vuurleidingmonteur, ziekenver pleger, bottelier, hofmeester, kok, schrijver, stoker, telegrafist). Voor deze dienstvakken zal de opkomst bij het Marine Opkomstcentrum te Voorschoten, vanaf 6 Januari 1948 weer plaats hebben. DE MARINELUCHTVAARTDIENST (o a. vliegtuigtelegrafist, vliegtuigmaker) DE MARINE VROUWEN AFDELING (Marva) (administratieve diensten) te OSS op le, 3e en 5e Woensdag van de maand van 14.00 tot 17.00 uur op het gemeentehuls; te WAALWIJK op de le, 3e en 5e Donderdag van de maand van 14.00 tot 17.00 uur op het gemeentehuis. Bovendien dagelijks op het Garnizoensbureau te 's Hertogenbosch, in de Mortelkazerne, van 9.00 tot 12.30 en van 14.00 tot 17 00 uur. Zaterdags van 9.00 tot 12.30 uur. LID: VER. VAN ACCOUNTANTS N. I. V, A. K C. I. V. A. KANTOREN. WAALWIJK KERKSTR. 76 TEL. 61 APELDOORN REGENTESSELAAN 17 ARNHEM BREMSTR. 19 WAGENINGEN MARKTSTR. 17 N.V. PHILIPS' VERKOOP-MAATSCHAPPIJ VOOR NEDERLAND EINDHOVEN DONDERDAG 27 NOVEMBER 1947. LOSSE NUMMERS 10 CENT. 70e JAARGANG No. 95. De Echo van het Zuiden Hoofdredacteur-Uitgever: JAN TEELEN Abonnementsprijs: 15 cent per week, ƒ1.95 per kwartaal Drukker: Waalwijkse Stoomdrukkerij Ant. Tielen „300 Aannemers en onder aannemers in vergadering bij een te Venlo, hebben geza menlijk besloten voortaan ,£een zwarte lonen meer uit te betalen. Zij spraken de hoop uit, dat hun voorbeeld door andere aannemers ge volgd zou worden". Aldus een persbericht. Dank zij dit goede voor beeld verwachten we binnen kort persberichten van de volgende inhoud: „288 boeren hebben besloten voortaan geen zwarte varkens meer aan te houden. Andere boeren worden verzocht dit voor beeld te volgen". „121 be lastingbetalers hebben beslo ten voortaan hun inkomen en vermogen tot de laatste cent aan te geven. Deelname aan deze actie staat voor iedereen open". „366 arbeiders heb ben besloten voortaan alle zwarte lonen te weigeren en er op te staan hun loonbe lasting zelf te betalen. Om steun van mede-arbeiders wordt verzocht". „91 filialen van K. en P. hebben besloten er voortaan geen zwarte kas meer op na te houden en de nog resterende zwarte-kas- saldi als gewetensgeld in 's Rijks schatkist te storten. De mogelijkheid bestaat dat. de andere filialen gaan mee doen". We kunnen het besluit van de aannemers ten zeerste waarderen: beter ten halve gekeerd, dan geheel gedwaald Maai alles bijeen vinden we het toch maar een slecht te ken dat zo'n besluit genomen moet worden en daarna nog min of meer officieel gepu bliceerd. Het tekent toch wel duidelijk hoe ver wij na 10 Mei 1940 op het hellend vlak zijn geraakt met onze opvat tingen. We hebben vroeger al eens gezegd of het er op lijkt, dat wetten en voor schriften alleen bestaan om overtreden te worden en bo venstaand persbericht wijst er o.i. op dat deze opvatting werkelijk in de. practijk van beide kringen leeft. Zo ern stig zelfs, dat er réclame mee gemaakt wordt als een groep overtreders besluit, zich van nu af aan de Wet en de voor schriften te houden. Natuurlijk bestaan er voor deze overtredingen een heel stel gegronde redenen: de door het Rijk toegestane winstmarge maakte het mo gelijk; er was anders geen werkvolk te krijgen; het Rijk wil te veel regelen en wij zijn geen baas meer in ons eigen bedrijf enz. enz. Al deze re denen bij elkaar zijn echter nog onvoldoende de Wet als een vodje papier te beschou wen. Dat hebben wij tijdens de bezetting wel geleerd te doen, maar ook daarmee is de zaak nog niet goedgepraat; misschien wel de schuld ver minderd wegens niet alge'-, hele toerekenbaarheid. We leven echter niet meer in een bezettingstijd en de tegen woordige wetten en voor schriften worden uitgevaar digd door een door ons zelf gekozen overheid. Slechts wanneer de door deze over heid uitgevaardigde wetten strijdig zouden zijn met de geboden van de Hoogste Wet gever, zouden we ons aan deze wetten niet mogen hou den. Een verklaring in die zin hebben we echter over de tegenwoordige overheids maatregelen nergens gezien en bestaat ook niet. Intussen is het verheugend dat er eni ge verbetering komt en dat we de mentaliteit van onder de bezetting gaan afschud den. Er is ons echter wel iets opgevallen in de verklaring van de aannemers. Eerstens dat ze nu, tegen de winter, wordt afgelegd. Verwacht men dat in deze periode door gedeeltelijke inperking van de bouwnijverheid het aanbod van arbeidskrachten toch wel aardig wat groter zal worden en er geen zwarte lonen be taald behoeven te worden om arbeiders te krijgen? Dan was het motief minder mooi. We hebben ook niet gezien dat de aannemingssom van de onderhanden werken vrijwil lig verlaagd zal worden met de uitgespaarde zwarte lonen. Indien dit niet het geval is, zou de uitslag van de geste wel eens zeer voordelig kun nen zijn voor de eigen porte- monnaie en dat is toch zeker niet de bedoeling. Mogelijk wordt" het besluit echter in bovenbedoelde zin ingevuld! VERKEERT IN ZEER SLECHTE TOESTAND VERBETERING DRINGEND NOODZAKELIJK Ondanks het toenemende vervoer langs de weg en langs de rails, neemt het schip in het expedi tie-wezen een plaats in, waarvan het niet te ver dringen is. Het geval met de Willem Ruys-schroef getuigt hiervoor. Een eveneens getuigt hiervoor het streven van vele grote plaatsen om het water bij of binnen de stad te krijgen. Steden als Eindhoven en Tilburg hebben voor jaren al het mogelijke gedaan een gerieflijke vervoergelegenheid over het water te krijgen. Een haven onontbeerlijk. Voor iedere plaats met een industrie is een haven on ontbeerlijk; zonder de moge lijkheden van auto- en trein vervoer te onderschatten, mo gen wij zeggen dat het ver voer per boot het beste en 't voordeligst is. Ook voor Waalwijk is een goede haven van grote bete kenis; al zou men die indruk bij een bezoek aan onze hui dige haven niet meer krijgen. Zo doods en stil als het er nu vaak is, zo druk en levendig was het er vroeger, toen Til burg zijn haven nog niet had en op onze haven was aan gewezen. Ondertussen heeft Tilburg een eigen haven ge kregen, maar dit neemt niet weg dat het er nog drukker kon zijn dan het nu is. Maar wat moeten de kapiteins hun reders in Rotterdam ant woorden, wanneer die vra gen hoe het met de haven van Waalwijk staat? „Als we geluk hebben kunnen we dan en dan boven zijn, maar meestal doe je er 'n paar da gen langer over". De schip pers zijn bang voor de Waal wijkse haven, trouwens van alle havens van de Zuidwal.... Wat accomodatie en ruimte betreft is Waalwijk de beste, maar dit alleen is niet vol- I doende, wil een haven aan'de eisen voldoen: Wat mankeert er aan? Hoewel in de schippers- almanak „de Schuttevaer" staat dat de Waalwijkse Ha ven 1.75 M. diep is, zijn er toch verschillende plekken aan te wijzen waar het water bij vloed slechts 45 c.M. boven de bodem, .of laten we liever zeggen boven de modder staat. Want de modder is wel één van de grootste handi caps die door de schippers overwonnen moeten worden. We hebben met een kapitein gesproken en toen we hem vroegen naar de oorzaak hier van, wees Hij verstoord naar de duiker van de riolering, waar onverminderd en on ophoudelijk het water, als dat tenminste nog water is, uit kwam stromen, vermengd met stukken huid en vlees van de looierijen. Het was een triest gezicht; in de ha ven waar hele modder-eilan- den dreven was geen schip te zien, heel in deverte za gen we een boot van de Thor liggen wachten op het gun stige ogenblik dat hij van wal kon steken, maar de schipper dacht niet dat hij voor de avond nog „boven" kon zijn. De wind stond wel goed, Noord-West, maar er zat een andere wind in het water. „Laten we elkaar geen mietje noemen", zei de schipper, „maar er zijn schepen ge weest die er drie dagen over hebben moeten doen, eer ze boven waren. Vele blijven er zitten op de hoogte van de fabriek „Holland". Wij kwamen te praten over het uitbaggeren, maar daar zag hij, tenminste zoals 't nu gebeurde, niet veel heil in; „er waren mannen bij die nog geen spijker in een plank konden slaan!" Wilde de uit baggering enig resultaat heb ben, dan moest er een vaste uitbaggeringsdienst zijn, die, als zij vóór .klaar w^ren, ach teraan weer konden begin nen, aldus een schipper. Oplossingen En dan te bedenken dat dit te wijten is aan de toenmalige zienswijze van de gemeente raad van een vijftig jaren te rug, die gratis een schuts- sluis kon krijgen als hij slechts het onderhoud en het loon van de sluiswachter, zeg ge en schrijve achttien hon derd gulden voor zijn reke ning wilde nemen. Dit vonden de heren te duur, maar als zij de gevolgen van deze weigering hadden voorzien, dan zouden zij zich nog wel eens beraden heb ben, alvorens afwijzend óp dit voorstel te beschikken. Want wat betekenen deze 1800 gulden tegenover de ge weldige sommen die de ge meente sinds die tijd heeft moeten betalen aan het uit baggeren, om nog maar te zwijgen van het nadeel, dat voortvloeide uit de slechte toestand van de haven, die vele schippers afschrikte. Maar men moet natuurlijk anderzijds deze beslissing be kijken in het raam van die tijd. Of er afdoende oplossingen waren? Een schutssluit ach terin zou al veel doen en dan natuurlijk de duiker dichten en de riolering verleggen, of met zinkputten het water zuiveren, 't Slijk was vrucht baar en men wees ons de grote mangelpeeën, die ach ter langs de haven groeiden. Een ander kwam met de suggestie, om vooraan een sluis te maken voor 't heide- water, om, als de vloed aan het afnemen was, wat bijna zonder een merkbare stro ming gebeurt, deze open te zetten en zo het vuil met de stroom mee te voeren. Nog verschillende andere oplossingen deed men ons aan de hand, maar wij zijn- geen deskundigen en kunnen niet oordelen of zij afdoende zul len zijn. Het zal altijd wel tobben blijven, voordat men een haven aan het open water heeft en ook dit heeft zijn nadelen, maar dit neemt niet weg dat er toch voorlopig wel het een en ander aan verbeterd kon worden, ten minste als de grote haven plannen niet spoedig in be handeling komen. Zo kan het niet langer en met een goede oplossing zal Waalwijk en de Langstraat en speciaal de industrie zeer ge baat zijn. 't Is toevallig dat, nu wij dit artikel over onze ha ven, dat al een paar weken moest blijven liggen, publi ceren, onze haven op 't ogen blik zo vol schepen ligt, dat de fotograaf meende dit bij zondere feit op de gevoelige plaat te moeten vastleggen. Het artikel verliest echter geenszins zijn waarde en ac tualiteit. RED. MGR. POELS DOCTOR HONORIS CAUSA. De hoogste onderscheiding die een Universiteit kan uit reiken is Zaterdag bij de viering van het 4e lustrum van de Kath. Economische Hogeschool toegekend aan de grote sociale voorvechter van de mijnstreek Mgr. Dr. Poels, die meer dan wie ook daar aanspraak op kan maken. Het was het eerste ere-doc- toraat dat de Hogeschool in taar 20-jarig bestaan heeft uitgereikt en de krooon op 't werk van deze grote katho lieke emancipator. In tegenwoordigheid van Zijne Eminentie Joh. Kardi- naar de Jong, de Bisschoppen Mgr. Lemmens, Mgr. Mut- saerts en Mgr. Dr. Koenraadt, de vicaris-generaal van Bre da, van de rector Magnifi cus van Leuven, Minister Gielen en vele prominente persoonlijkheden, is deze plechtigheid Zaterdagmoorgen in de Metropol-schouwburg te Tilburg gesiahied. De promotor Dr. Weve O.P. schetste in een magistrale rede de vele verdiensten van de tachtigjarige Doctor en in een ontroerend wederwoord dankte deze voor de grote eer en wees hij op de gevaren van materialisme en neutraliteit in het openbare, maatschap pelijke leven. In de middagvergadering sprak Mr. Jan Derks over de plaats van de katholieken in deze tijd in Nederland en in een geestig betoog ontwikkel de ook hij de gedachte dat in differentisme en neutraliteit de grootste gevaren zijn voor de katholieke gemeenschap. IV. De Langstraat Na in geruimen tijd deze streek niet bezocht te hebben, zijn we dezen zomer, die zovele prachtige, zonnige dagen beeft opgeleverd, die het reizen tot een genot maak te, eens derwaarts getogen. De streek waar je bent opgegroeid en in je jeugd hebt rondgezwor ven blijft voor een mensch altijd zijn bekoring behouden. Dorpen waar je ouders over vertelden hoe het kwam dat de eene plaats zich meer ontwikkelde dan de an dere, blijven steeds in je geheu gen. Tot een der meest op den voor grond tredende plaatsen uit de Langstraat was wel Waalwijk, of zooals ze in de omgeving wel zeg gen: „Wölluk". Wat konden we luisteren als vader of moeder vertelden uit het begin van 't schoenmakersbedrijf. Hoe er toen schoenmakers wa ren, die met een mand vol schoe nen op hun rug den boer opgin gen om deze aan den man 'te bren gen. Hoe dezelfde energieke schoenmakers hun vleugels ver der uitsloegen en na eerst een partij schoenen gereed gemaakt te hebben hun afzetgebied uitbreid den tot de grote steden van N. en Z. Holland, Utrecht, Gelderland enz. Gepakt en gezakt en voorzien van levensmiddelen, trok men met den beurtschipper, stoombooten waren er toen nog niet, voor en kele weken er op uit, na eerst van familie, vrienden en geburen afscheid te hebben genomen. Er zat ondernemingsgeest in en men wist van aanpakken en doorzet ten. Het kwam zelfs voor, dat de geheele familie, Vader, Moeder, zoons en dochters, hoe jong de laatste ook waren, als om strijd hielpen dc schoenen in den kortst mogelijken tijd gereed te hebben. Met de meest- primitieve middelen moest men zich weten te helpen; toch eischte men van zich een fa brikaat te leveren dat den toets kon doorstaan. Men zag in dat dit de beste reclame was voor zijn werk en de uitbreiding van zijn afzetgebied. Niet alléén in Waalwijk waren ondernemende mannen op dit ge bied te vinden; ook in Capelle en Sprang en meer dorpen in den omtrek werden er aangetroffen. Niet alleen de Schoenmakerij, maar ook de Leerlooierij werd een groote bron van inkomsten. Kan het anders, beide zijn niet van el kander te scheiden. Waalwijk bleef echter aan den kop gaan. Hier trof men mannen aan met durf en ijzeren wil cot slagen en goed koopmanschap. Enkele namen van hen die op den voorgrond traden, mogen wel ver meld worden, zonder andere nij- veren "hierin maar eenigszins te kort te doen. Waren het niet de Heeren Tim mermans, v. Schijndel, v. d. Heij den, Groenen, van Iersel, Witlox, Quirijns, die den naam van Waal wijk tot in den verren omtrek be kend hebben gemaakt? Was het begin zeer moeilijk, al lengs ging het bergopwaarts. De zaken moesten worden uitgebreid, knechten moesten worden aange nomen om de bestellingen op tijd te kunnen afleveren. Denkt U eens in den tijd dat alles, rjaar dan ook alles, met de hand verwerkt moest worden en laat dan uw oog eens vallen op d® machinerieën, die thans dit werk doen. Moet men dan geen groot respect heb ben voor de pioniers in dit vak. Is men hun dan geen grooten dank verschuldigd?

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1947 | | pagina 1