iSwifa
OPRUIMING
jm
Maar VOLKSBELANG
is UW BELANG.
OPRUIMING.
MOTORSCHIPPER en MACHINIST
PERSONEEL
in alle afdelingen.
Prima THUISSTIKSTERS
KANTOORBEDIENDE,
UW CORSET
WAALWIJK
Grotestraat 192
MEVROUW HEEFT
EEN BINNENPRETJE.
WAALWIJK
beschaafde dame,
EEN GEROUTINEERDE
ALFONS ROXS
DAMES!
versleten
Maatcorsetten
Prijzen vanaf f 20.—
Prima KOPMACHINE
Hei
enorme succes van onze
BALANS
is bij de Huismoeders van Waalwijk
en Omsireken 'i gesprek van de dag
Helaas waren binnen enkele uren verschillende koopjes uitverkocht.
Hoe kan het anders.
Er zijn natuurlijk nog geen grote voorraden zoals U dat van
VOLKSBELANG van voor den oorlog gewoon zijt.
Daarom zijn wij. dagelijks er op uit nieuwe koopjes op de kop te tikken
Wij ontvingen deze week o.a.
Verkoop vanaf Zaterdag 24 Januari.
Houdt vooral gedurende de opruiming
steeds onze etalages in het oog.
U vindt altijd nieuwe koopjes.
NOG SLECHTS 2 WEKEN
WIEGEN voor de helft van de prijs.
Wollen tafelkleden van 89.50 voor 59 50
Wollen divankleden van 1 59.- voor 79.50
Alle etalage's geven SPECIALE KOOPJES.
WfL ms
1
GEVRAAGD:
Gevraagd op Schoenfabriek
EEN OPZOLER, EEN GLaDDER,
DOORNAAIER &NIJDER.
GEVRAAGD:
DINSDAG 27 JANUARI 1948.
LOSSE NUMMERS 10 CENT.
71e JAARGANG No. 8.
Waalwijksche en Langstraatsche Courant verschat Dinsdag en Donder aag
STILLE NATIONALISATIE BEDREIGT
DE VERVOERDERS.
GEMEENTERAAD WASPIK.
De industrialisatie
van Brabant.
vraagt voor
die als zelfstandige corsetière de .verkoop van
maatcorsetten op zich kan nemen. Reflectanten,
die bereid zijn voor eigen rekening een maand
lang in Amsterdam een cursus te volgen
ter opleiding in de verkoop en in het centrum
van de plaats wonen, gelieven zich schrifte
lijk met de Directie in verbinding te stellen
- Van Baerlestraat 154-156 - Amsterdam.
Tel. 22948-92054.
Voor onmiddellijk GEVRAAGD
eventueel vrouwelijk, liefst op de hoogte van importzaken
Bij voorkeur practijk in stenografie.
Schoenfournituren - WAALWIJK.
2e Zeine 6a, Waalwijk.
Iedere Dinsdag van
1 1 tot 4 uur.
Practische kennis van Auto's
of Landbouwtractoren
voor iedereen
U leert hoe de auto en zijn on-
derdeelen in elkaar zit. Geen droge
motortheorie, maar een voor ieder
begrijpelijke schriftelijke cursus, ver
schaft U aangename winteravonden
en geeft U zekerheid in technische
situaties. Voor landbouwers spe
ciale vervolgcursus
Landbouwtractoren.
Lesgeld Fl. 1.25 per week.
Vraagt gratis prospectus
BUREAU P. A. K.Jacob Marisstr. 83,
AMSTERDAM-W.
Te koop
z.g.a.n. Merk Purkoff.
Adres te bevragen Bureau
van dit blad.
ALTIJD GOEDKOOPER
duurt onze
Allicht! Er is voor haar een
feest op komst. Een koop-
feest.
In gedachten ziet zij zich
morgen al uit die zaak komen.
Gehuld in een bontmantel.
En U kunt er van verzekerd
zijn, dat zij daarvenukt van
daan zal gaan.
Een elegante dame. die overal
bewonderd wordt.
Zult U die dame zijn? Ge
feliciteerd! Uw keus was af.
Natuurlijk, dat kon ook niet
anders.
U kocht Uw mante
TILBURG
HEUVELSTRAAT 44, TEL 4944-43
EINDHOVEN
If STATIONSPLEIN 6. TEL 3869
BREDA
I1NDSTRAAI 14. IEL 7«S« Jjl
voor een vrachtboot van de binnen-
beurtvaartdienst.
Brieven onder letter A. bureau van dit blad.
Adres bevragen Bureau van dit blad.
GEVRAAGD VOOR DIRECT:
P. BREKELMANS. Schoenfabriek
Marktstraat 22 Kaatsheuvel
A. M. MOLENSCHOT, Schoenfabriek,
Dongensestraat Kaatsheuvel.
De Echo van het Zuiden
Hoofdredacteur-Uitgever J AN TIELEN
Abonnementsprijs 15 cent per week, 1.95 per kwartaal Drukker: Waalwijkse Stoomdrukkerij Ant. Tielen
Mén schrijft ons:
Minister Vos op het oorlogspad.
Wat wil de W. A. G.
De Heer Vos, Minister van
Verkeer en Waterstaat, bekend
uit het kabinet Schermerhorn om
zijn Nationalisatieplannen, heeft
de strijdbijl opgegraven en is weer
op het oorlogspad getogen.
Ditmaal heeft hij als proefko
nijn de vervoerders uitgekozen,
waarmede deze belangrijke scha
kel in het economische leven al
lerminst gediend is. Propageerde
hij destijds zijn' „labour-ideeën'
openlijk en met veel bravour,
thans volgt hij een andere taktiek.
Zijn ontwerp Wet Autovervoer-
Goederen bevat geen enkele maal
dit voor iedere vrije Nederlander
misselijk makende woord, doch
voor degene die tussen de regels
door kan lezen bestaat er geen
twijfel over, dat hier getracht
wordt een van onze nijverste en
initiatiefrijkste groep middenstan
ders de nek om te draaien. Zeker
de vervoerders hebben zelf om
eenWet gevraagd, doch niet om
deze Wet, welker grondgedachte
ligt in de Wet Autovervoer Per
sonen, die voor de autobushou
ders zulke funeste gevolgen heeft
gehad. Met dit gevaar voor ogen
protesteren thans de goederen
vervoerders tegen een wetsont
werp, waarbij den Minister alle
macht wordt verleend om op
grond van een niet omschreven
en vage uitdrukking als „algemeen
vervoerbelang" iedere bonafide
vervoerder uit te schakelen; de
ongeregelde vervoerders zelfs
zonder enige schadevergoeding.
Deze wet is in haar geheel van
een huivering-wekkende vaag
heid, welke weinig goedsvvoor-
spelt.
Wat is Algemeen vervoerbe
lang?
Afgaande op de W.A.P. heeft
het er alles van weg, dat men ten
departemente hieronder verstaat
A.T.O.-belang. En als we de ver
schijnselen in de vervoerswereld
bekijken, wordt deze mening nog
versterkt.
Waarom b.v. kreeg de A.T.O.
een eigen deviezen-pot om zelf
standig nieuwe wagens en banden
te kopen en kregen de vervoer
ders dure afgejakkerde dumpwa
gens en is het nog steeds een hek
sentoer voor hen om een band
machtig te worden?
Waarom kreeg de A.T.O. 3 a
4 maal zoveel materiaal als vóór
1940, terwijl de particuliere ver
voerder nog beknibbeld wordt op
1 ton, welke hij boven zijn voor
oorlogse tonnage uitkomt?
Waarvoor is het nodig, dat het
staatsbedrijf A.T.O. zich gaat toe
leggen op ongeregeld vervoer, om
daarmee de particulier te becon
curreren, tegen dikwijls beneden
kostprijs liggende tarieven, terwijl
de A.T.O. voor de oorlog Afhaal-
en Besteldienst der N.S. was?
Deze vage begripsaanduiding
Algemeen vervoersbelang is een
der grootste bezwaren tegen de
Wet, waarbij nog komt, dat in
het ontwerp te veel wordt over
gelaten aan nadere uitvoering bij
algemene maatregel van bestuur.
Zo wordt er b.v. een landelijke
adviescommissie ingesteld, voor
de lijn en bodediensten, terwijl
haar taak wordt geregeld bij al
gemene maatregel van bestuur.
De algemene richtlijnen voor de
taak van deze adviescommissie
dienen in de Wet te worden vast
gesteld. Het gevaar is anders niet
denkbeeldig, dat het met deze
commissie gaat als met de com
missie van Breen ingesteld bij de
W.A.P. Deze is thans zover ge
vorderd, dat er hoegenaamd geen
particuliere autobuslijnen meer
bestaan en nagenoeg alles in har
den is van de A.T.O. of een ba
rer dochterondernemingen.
Bovendien is het de vraag of
j deze commissie de grote hoeveel-
i heid aanvragen met de nodige
spoed zal kunnen behandelen en
S of één landelijke Commissie vol
doende inzicht zal bezitten in de
bijzondere omstandigheden van
meer locale aard.
Het ware derhalve gewenst, dat
meerdere vergiinningencommissies
in het leven geroepen werden,
i welke de aanvragen in haar dis-
trict behandelen.
De beschikking over de ver-
j gunningen voor het ongeregeld
j vervoer wordt in handen gelegd
van de betrokken Rijksinspecteur,
i weliswaar bijgestaan door een ad
viescommissie, doch ook voor de
ze commissie is het gewenst, dat
zij haar grondslag vindt in de
Wet. Dat deze vergunning-verle
ning in handen van één persoon
ligt is al evenmin ideaal, aange
zien dit gemakkelijk aanleiding
kan worden tot handelingen, wel
ke niet geheel in overeenstemming
zijn met wat de eerlijkheid eist.
Ook de aard dezer vergunnin
gen ontmoet zeer grote bezwaren,
hem een vergunning verleend zal
worden. Is het een wonder, dat de
vervoerders hun zonen niet op
leiden in hun bedrijf en zeggen:
„het zal mijn- tgd wel duren"?
Deze Wet biedt de vervoerders
geen enkele bescherming. Integen
deel, zij hangt als een zwaard van
Damocles boven hun hoofden. In
het korte bestek van dit artikel,
kunnen niet alle bezwaren behan
deld worden, doch wij moeten nog
wijzen op één groot gevaar, waar
bij ook het bedrijfsleven ten nauw
ste betrokken is. In vervoer-des-
kundige kringen is algemeen aan
vaard een stelling: vrije keuze
voor de verlader van het ver
voermiddel, dat hij voor zijn trans
porten wil uitkiezen.
De Minister heeft op deze vrije
keuze een eigen visie, want hij
stelt eerst de tarieven vast (niet
op uitsluitend kostprijs, doch mo
gelijk ook op zijn coördinatieba
sis), bepaalt daarna de capaciteit
der vervoerstakken, ook op zijn
coördinatiebasis en zegt daarna
tegen de verlader: „kies maar uit".
Wat er onder deze omstandighe
den van de „vrije" keuze voor de
verlader terecht zal komen, laat
zich denken. Het zal zijn als de
vrije keuze van de veroordeelde,
tegen wie wordt gezegd: „gij
moogt kiezen, of gij wilt worden
het is een soort vestigmgs-ver- --
u i. 1 j I doodqeschoten of met, maar wan-
gunning met een beperkte looptijd y
-kt i i noor no noon IriMt. wnrnt. ete OB-
van 10 jaar. Na deze periode
moet de vergunning opnieuw
worden aangevraagd.
Hiermede vervalt de bestaans
zekerheid van iedere vervoerder.
Want wie zegt, dat bij deze nieu
we aanvrage de C.V.G., op insti
gatie van de Minister, op grond
van het vage „Algemeen Vervoer
belang", niet een aantal vergun
ningen niet meer zal verlengen?
Dit is niet alleen voor de onder
nemers zelf funest, maar wat ge
schiedt er dan met hun personeel
enz.? En wat voor zekerheid heb
ben de kinderen van de vervoer
ders.
Voor deze laatsten is er nog
een ander bezwaar, want de ver
gunningen zijn niet overdraag
baar, zodat de zoon van de ver
voerder maar moet afwachten of
neer ge neen kiest, wordt ge op
gehangen".
De „vrije" keuze van de ver
lader is bij de Coördinatieplannen
van de Ministér een farce, om
geen sterker woord te gebruiken.
De vervoerders, die er zich wel
van bewust zijn, dat hier,een aan
slag gepleegd wordt op hun be
staan, hebben een grote actie te
gen de Wet op touw gezet.
In spoedvergaderingen hebben
zij de nodige gelden voor deze
actie bijeengebracht. Zij vragen
bij deze actie mede de steun van
het publiek tegen een Wet, die
fataal moet zijn voor het bedrijfs
leven.
Want wat er vandaag ge
schiedt met de vervoerders, kan
morgen overkomen aan de rest
van het bedrijfsleven.
Nieuwjaarsrede
Burgemeester.
Na de gemeenteraad en in de
gemeenteraad heel de Waspikse
bevolking een Zalig en Gelukkig
Nieuwjaar gewenst te hebben, her
dacht hij met enkele woorden de
geboorte van Prinses Maria Chris
tina en het feit dat H.M. de Ko
ningin na een korte tijd van rust
weer het bewind in handen kon
nemen en hij hoopte dat zij nog
vele' jaren deze verantwoordelijke
taak zou vervullen en in de beste
welstand dit jaar haar zeldzame
vorstenjubileum kon vieren.
Vervolgens gaf hij een over
zicht van de loop der bevolking
van de gemeente Waspik.
Op 31 December '46 bedroeg
het aantal inwoners 3226 in to
taal. Door geboorte en vestiging
was het aantal respectievelijk met
107 en 200, dus met 307 personen
in totaal toegenomen.
Door overlijden en vertrek wa
ren er echter resp. 43 en 158 in
totaal 201 afgegaan, zodat het be
volkingsaantal met 106 is ver
meerderd. Het bevolkingsaantal
bedroeg nu dus 3332 personen.
De gezondheidstoestand van de
bevolking was gunstig. De over
bruggingsregeling en het Burger-
GEMEENTERAAD VAN WASPIK ÏS UITERMATE GUL.
Beroep op Waspikse meisjes.
De raad van de gemeente Waspik heéït zich in de j.l.
Woensdag gehouden openbare vergadering uitermate gul
getoond. Met alle subsidies, die B. en W. voorstelden toe
te kennen, ging men zonder meer accoord. Bovendien hield
de voorzitter, Burgemeester Couwenberg *een belangrijke
nieuwjaarsrede, waarin hij een overzicht gaf van wat er
in het afgelopen jaar is gebeurd, terwijl hij verschillende
toezeggingen deed voor 1948.
lijk Armbestuur hadden goed ge
functioneerd, terwijl er 17 perso
nen in overheidszorg waren.
Hij memoreerdé o.m. het weer
in bedrijf stellen van de Chroom-
lederfabriek „Waspik", die mo-
menteel aan 35 mensen werk ver-
j schafte, terwijl dit aantal binnen
j korte tijd zou worden uitgebreid,
j Er was echter over het alge-
j meen weinig medewerking bij het
verkrijgen van ruimte voor de in
dustrie.
Het plan van de Kerkvaartse
haven zou nog in het voorjaar
worden uitgevoerd, terwijl de bei
de havens dit jaar zouden worden
uitgebaggerd.
In totaal waren aan Waspik in
1947 30 woningen toegewezen;
binnen afzienbare tijd zouden en
kele blokken hiervan gereed zijn.
Wat 1948 zou brengen was
moeilijk te voorspellen; een feit
stond echter vast, dat men een
buitengewoon moeilijke tijd tege
moet zou gaan. Maar in èen groot
Godsvertrouwen mocht men er het
beste van verwachten.
De heer Brokx wenste namens
de gehele raad en de hele ge
meente de Burgemeester én zijn
gezin een gelukkig nieuwjaar ,en
hoopte dat in de gemeenteraad en
In de onlangs verschenen bro
chure, die handelt over Brabants
welvaartsplan, staat ook o.m.
een prae-advies van de hand van
Drs. M. H. Moonen, de directeur
van het economisch technisch in- j
stituut te Tilburg en een zoon van i
wijlen oud-burgemeester Moonen.
In dit prae-advies wordt de in-
dustrialisatie van Brabant aan
een beschouwing onderworpen op i
grond van de bevolkingsaanwas j
en uitvoerig gaat hij iri op de rol 1
die de provincie te spelen heeft j
bij de industrialisatie. Het rijk j
dient de plannen te ontwerpen,
maar de uitvoering hiervan moet
voorzover zij de provincies rhkeh,
aan de provincies worden over
gelaten; deze zijn immers het best
bekend met de toestanden en de
behoeften van het eigen gewest.
Van de andere kant pleit drs.
Moonen voor een vermindering
van dc zeggingsschap van minder
grote en minder belangrijke licha
men. Indien kan worden aangeno
men dat de industrialisatie het
enige middel is om de bevolkings
overschotten in Noord-Brabant
van levensonderhoud te voorzien,
dan is het zijns inziens onjuist dat
de beslissende uitspraken inzake
het aanwijzen, het bouwrijp ma
ken en het in eigendom hebben
van industrieterreinen aan de ge
meenten worden overgelaten.
Wanneer zij, zo vervolgt drs.
Moonen, niet finantieel krachtig
genoeg zijn, of wanneer zij hun
standpunt niet in de gemeente
sfeer brengen, maar slechts in de
kléine sfeer van hun beperkt
grondgebied laten afspelen, dan
zou het kunnen zijn, dat wat pro
vinciaal algemeen als nastrevens
waard wordt gezien daardoor niet
tot stand komt.
In hoeverre drs. Moonen gelijk
heeft staat niet aan ons te be
oordelen, maar duidelijk is dat de
zo noodzakelijke industriespréiding
regionaal het best geleid kan
worden, om een wilde industrie
vestiging te voorkomen.
Maar o.i. moet uitbreidingsmo
gelijkheid van bestaande bedrijven
vooropstaan en streek-eigen in
dustrie bevorderd worden, zowel
in 't belang van personeel als van
producent en consument.
de gemeente dezelfde eensgezind
heid zou blijven heersen als tot
nu toe het geval was geweest.
Nadat de heren v. Dongen,
Brokx en de Glas als leden van
het burgerlijk armbestuur waren
beëdigd, werden de notulen on
veranderd vastgesteld en ver
schillende ingekomen stukken voor
kennisgeving aangenomen.
De gemeenterekening 1945 sloot
wat betreft de gewone dienst met
aan uitgaven 194805.36 en aan
inkomsten 174298.48, en wat
betreft de kapitaaldienst met aan
uitgaven 173977.75 en aan in
komsten 165000.35.
Aangaande het nadelig slot op
de gewone dienst van 20,506.48
merkte de voorzitter op dat men
hierover niet somber gestemd be
hoefde te zijn, dit zou nog wel
meevallen.
De raad besloot tot voorlopige
vaststelling.
Subsidies.
Verschillende subsidies werden
vervolgens toegekend, zo een sub
sidie van 2.— per kind per jaar
aan de bewaarscholen in deze ge
meente; een jaarlijkse subsidie van
350.aan het Wit-Gele Kruis
afd. Waspik; 250.aan de
Harmonie „Virtus nobilitat ar-
tem"; aan de Vereniging „Neder
land en Oranje" een subsidie van
787.50, dit mede in verband met
de a.s. feestelijkheden; aan de
R.K. Landbouwschool te Raams-
donk en de R.K. Lgnd-r en Tuin
bouwschool te Breda een subsidie
KORTE BERICHTEN.
Engeland en Frankrijk zijn
het er over eens geworden Ne
derland, België en Luxemburg uit
te nodigen tot een politiek ver
drag, dat zou kunnen worden be
schouwd als een uitbreiding van
het indertijd te Duinkerken tussen
Frankrijk en Engeland gesloten
verdrag.
Er is vorig jaar op Lange-
wijk dertig millioen kilo gele kool
verbouwd erj er is geen mens die
ze wil eten. Ze gaat nu weg als
groenvoer voor 100 per 100 kg,
34' deel is al door 't warme weer
verrot. Oostenrijk, Duitsland en
Frankrijk nemen niets af.
De Palestina-commissie van
de Verenigde Naties bereikte j.l.
Dinsdagavond in het algemeen
overeenstemming over de kwestie,
dat een internationale strijdkracht
nodig is om de verdeling van Pa
lestina met geweld te verwerkelij
ken.
Het m.s. „Johan van Olden-
barneveldt" is op 16 Januari van
Tandjong Priok vertrokken met
het eerste grote contingent demo-
biliserenden naar Nederland. Aan
boord bevinden zich- militairen
van het KNIL, voor een groot deel
met hun vrouwen en kinderen, het
O.V.W.-bataljon „Zeeland" (2-14
R.I.) en een kleine groep mari
niers.
Het totaal aantal kilometers
dat de K.L.M.-toestellen gevlogen
hebben steeg van 17.724.328 km.
in 1946 tot 24.500.000 km. in '47.
M.a.w. in 1947 vloog de K.L.M.
70 maal de afstand aardemaan.
In Mierlo werde en 60-jarige
boer W. v. B. bewusteloos met
ren schotwond gevonden. Zijn
jongere broer, waarmee hij in on
min verkeerde, is gearresteerd.
Door sneeuw verblind, reed
de heer D. Slap met z'n echtge
note, zoontje en schoonouders in
de Voorhaven te .Schoonhoven.
Hij zelf en z'n schoonouders kon
den zich redden. De vrouw en 't
kind verdronken.
De ministers stellen thans
voor een belasting van 45 op
gewone bioscoopuitvoeringen in t'
algemeen. Voor films van opvoe
ding en voorlichting, dus met
journal of culturele en weten
schappelijke films 35 De prij
zen, die toch met 12 zouden
moeten verlaagd worden, kunnen
nu gehandhaafd blijven.
Wat de „levende kunst" be
treft, kunnen sommige onder 20%
andere moeten onder die van bi
oscoopvoorstellingen worden ge
steld. Maar hier gelden geen prijs-
voorschriften, dus deze entréeprij-
zen mogen verhoogd worden.
De ingangsdatum is 1 April a.s.
van 10.per leerling uit deze
gemeente; een subsidie van 25
aan de Ned. vereniging v. brand
weer-Commandanten; en dan ten
slotte een subsidie van 525.
zijnde 350 verpleegdagen van
1.50 voor het mooie werk van
de R.K. Gezinszorg. Naar aanlei
ding hiervan drukte de voorzitter
er zijn spijt over uit dat niet één
Waspiks meisje bij de Gezinszorg
werkzaam was; hij concludeerde
hieruit dat onder de Waspikse
meisjes blijkbaar weinig idealisme
en weinig sociaal gevoel aanwe
zig was. Hij sprak de hoop uit
dat er spoedig een kentering in
de mentaliteit van verschillende
Waspikse meisjes zou komen en
dat meerderen zich voor dit groot
se en ideale werk beschikbaar
zouden stellen.
De raad machtigde vervolgens
B. en W. een kasgeldlening aan
te gaan tot een bedrag van ma
ximaal 200.000.terwijl de
vergoeding voor de bijzondere
scholen op 12.per leerling
werd bepaald.
De begroting van het Burger
lijk Armbestuur voor 1948 werd
tot een bedrag van 12690.50
goedgekeurd; men had 3350.
i subsidie gevraagd.