STIKSTERS GEVRAAGD 2 OVERLEERSNIJDERS BEKWAAM OPHALER Nederl. Staatsloterij. llllilEBEIEI Melkwagen. W0NINGRUIL het weiden van Vee, gele Herdershond Tb koop aangeboden: electr. Wasmachine EN MEISJES REX' SCHOENFABRIEKEN - DRUNEN H. J. VAN BLADEL -WAALWIJK VAN INVASIE TOT VICTORIE. Dlep-zwarï verven Te koop NET MEISJE L00N-0P-ZAND - DRUNEN. NET KOSTHUIS LAATSTE BLOEMBOLLEN KALKOEN- BROEDEIEREN. ETN A-FORNUIS DAMESRIJWIEL MEISJES-FIETSJE met Wringer. De Echo ook UW Blad. VOOR DIRECT GEVRAAGD: Fa. ANTOON BERGMANS, CollectriceJ. van Dooren Waalwijksche en Langstraatsche Courant verschijnt Dingen Donder^ VAN INVASIE TOT VICTORIE. De Tentoonstelling Waalwijk 194Ö'' UIT INDIE. Beijnen, Th. v. Leent, Jac. v. Mierlo, M. Pullens, C. Mol en W. Baijens. ONDERHOUDSWERK BERGSCHE MAAS. Het onderhoudswerk der Bergsche Maas gedurende 1948, is gegund aan de fa. H. C. Stijnis te Drimmelen voor 4.385 (perc. II). DE DISTRIBUTIE-KRING WAALWIJK WORDT WEL OPGEHEVEN. Hoewel ons bericht van Dinsdag dat het distributie kantoor alhier opgeheven zou worden, in een ander blad werd tegengesproken, delen wij nogmaals mede, dat wij uit volledig betrouwbare bron vernomen hebben dat de Kring Waalwijk wordt opge heven. De plaats Waalwijk zal bij de groep Tilburg wor den ingeschakeld. Het perso neel zal verdeeld worden over de groepen 's-Hertogen- bosch en Tilburg, onder wel ke 'kringen de oude Kring Waalwijk wordt verdeeld. Het distributie-kantoor Waal wijk wordt dus een agent schap van Tilburg, dat door enkele mensen wordt waar genomen om in de directe be hoefte te voorzien. Men ziet tevens uit naar een andere lokaliteit, waar dit agentschap in onderge bracht zal worden. Voorlopig echter blijft men nog gehuis vest in het K.J.C.-huis in de Stationsstraat. EERSTE MARSHALL-HULP GEARRIVEERD. Maandagnacht stoomde de Noordam van de Holland- Amerika-lijn onder een schit terend vuurwerk de Nieuwe Waterweg op, beladen met graan en stuk-goederen, die ons in het kader van 't Mars hall-plan worden geschonken. Vele autoriteiten, waaron der Ministers van Boetzelaer, van den Brink en Mansholt, de Amerikaanse gezant etc., waren op de kade om deze eerste zending officieel in ontvangst te nemen. De boot was geheel versierd en ook de loods waar de plechtigheid plaats vond was met vlaggen getooid. Als er nu maar veel volle schepen volgen! Bommenregen. Naarmate voorjaar 1944 nader de, steeg de spanning in alle le gerkampen tot ongekende hoogte. Alom heerste in de wapenfabrie ken een enorme bedrijvigheid. De productie in Engelse en in Amerikaanse werkplaatsen klom zienderogen, maar aan Duitse zij„ de ging een en ander minder naar wens. Dag en nacht liet de geal lieerde luchtmacht zijn bommen op de Duitse industriesteden rege nen. Wie onzer lezers zag ze niet gaan, de Amerikaanse eskaders, die, het flak-geschut tartend, on verstoorbaar vertier vlogen, in keurige formaties, als gold het n oefenvlucht. Ze vlogen over bij een stralende zon, ze ronkten weg onder barre weersgesteldheid. En in het nachtelijk duister luisterden we naar de overtrekkende Engel, sen. We wisten het: Er wordt aan gewerkt. Zonder deze luchtmacht, d.w.z. zonder deze voortdurende bom bardementen zou de invasie wel licht nimmer zijn geslaagd. Toen Goering met glunderend gezicht over het door bommen bestookte Londen vloog, had hij er stellig geen flauw idee van, op welke wijze de R.A.F. zou revancheren. Ook Hitier niet, want die had 'n programma goedgekeurd, volgens hetwelk 3000 gevechtsvliegtuigen per maand door de Duitse indus trie zouden worden afgeleverd. Daartegen zouden de geallieerde vliegeniers slag moeten leveren, wanneer zij bij de invasie zouden worden ingeschakeld. Bommen vielen dag en nacht, en toen de 6e Juni van het jaar 1944 aan brak, was het maar een armetie rig luchtlegertje, dat de door Hit- Ier gedroomde lucht-armada ver tegenwoordigde. De 6e Juni Juni 1944. Ensenhower is ge reed voor de aanval. Een vloot van 5000 schepen en 4000 lan dingsvaartuigen ligt onder stoom, de landingstroepen, amphibie- tanks, voertuigen en wat niet al zijn aan boord. Duizenden pro pellers zoemen op de vliegvelden in Zuid-OostEngelandproef draaien en straks de proef op de som. Een som, welks berekening veel hoofdbrekens heeft gekost, maar ze hebben 'm en ze weten: Het klopt. Juni 1944 brengt slecht weer, de zee is ruwer dan in 20 jaar 't geval is geweest. Aanvankelijk was besloten op de 5e Juni tot de aanval over te gaan, maar de weerkundige medewerkers voor spellen zulk slecht weer, dat Ei senhower de invasie een dag uit stelt. De 6e Juni is de zee nog zeer ruw, maar het startschot moet worden gegeven, wil men niet gedwongen zijn de operatie verscheidene weken uit te stellen totdat getij en maan weer gunstig zouden zijn. Kort na middernacht kiest de geallieerde luchtvloot zijn ele ment. De Normandische kust wordt hevig gebombardeerd. Spoorwegen en spoorwegknoop punten worden eveneens zwaar bestookt, terwijl de aanvallen op de industriesteden systematisch worden voortgezet. Totaal verrast. De Duitsers, die de artillerie moeten bedienen, kruipen in hun schuilplaatsen diep onder de grond. Niemand denkt aan een invasie bij zulk een ruwe zee. De Duitse verbindingen worden zo zwaar beschadigd, dat de Duit sers aanvankelijk in het duister tasten omtrent dc omvang der luchtlandingen, die omstreeks 2 uur in de nacht beginnen en waarbij de geallieerden over 2400 vliegtuigen en 860 zweefvliegtui gen beschikken. Is dit werkelijk DE INVASIE of is dit 'n groots opgezette raid, zoals in 1942 bij Dieppe vragen de Duitsers zich af als de eerste aanvalsgolf zich na het bombardement der vloot op de kust stort. Dieppe had de Duitsers geleerd dat iedere aanvalspoging KON en moest worden verijdeld op de stranden. Maar het verdedigings systeem, dat daarna op dit begin sel werd opgebouwd, had te wei nig diepte. Het feit, dat de hogere Duitse bevelvoering gedurende de beslissende periode der landingen in onwetendheid verkeert aan gaande ware omvang, strekking en doel van de aanval, draagt niet weinig bij tot het geallieerde succes. Hoofdaanval in het Nauw van Calais Bovendien zijn de Duitse bevel voerders er van overtuigd, dat de geallieerde hoofdaanval in het Nauw van Calais zal worden on dernomen. Zij menen dat deze operaties van afleidende aard zijn. In deze veronderstelling wor den zij gesterkt door berichten, waarin hun wordt medegedeeld, dat de geallieerde landingspogin gen bij St. Laurent volledig zijn verijdeld. Ze zijn gewend te lie gen, de moffen, en en dat wordt hun -noodlottig ze gelo ven hun eigen leugensHet ligt voor de hand, dat de Duit sers, de hoofdaanval in 't Nauw van Calais verwachtende, daar een sterke legermacht bijeen heb ben gebracht. Niet voor Juli gaan hun de ogen open, de eerste di- 1 visie van het aldaar opgestelde Vijftiende Leger wordt naar Nor- rnandië gedirigeerd om daar de wanhopig vechtende wapenbroe ders te ondersteunen, maar het is te laat. Was dit leger onmiddel lijk na de landingen naar het ter rein van de strijd gezonden, dan hadden de Duitsers de geallieer den wellicht door een zuiver nu merieke meerderheid kunnen ver, ®Jaan. Thans lijdt hij voorname lijk tengevolge van gebrek aan infanterie op de Normandische slagvelden een zware nederlaag. Gebrek aan olie. Als de dag der invasie nadert, vertoont de Duitse piloot opmer kelijke tegenzin om in te gaan op de uitdaging tot Het luchtgevecht dat de geallieerden inleiden door op grote schaal met gevechts vliegtuigen boven het Duitse grondgebied te kruisen. Door de onmacht in de lucht kunnen de Duitsers ,niet voorkomen, dat de geallieerden hun aanvallen op de oliecentra met succes voortzetten. In Dec. 1944 is de Duitse olie- productie tot 30 procent gedaald. De oliesituatie wordt zo wanho pig, dat aan het programma voor de wederopbouw en herstel van de verwoeste industrie in de na tionale oorlogsinspanning de hoog ste voorrang wordt verleend bo ven de vliegtuigindustrie, de bouw van onderzeeërs en alle an, dere werkzaamheden. f f t Heden overleed, zacht en kalm, meermalen gesterkt door de Genademiddelen der H. Kerk, onze innig geliefde Moe der en der kinderen zorgzame grootmoeder Mejuffrouw THEODORA HUISMAN Weduwe van de Heer ANTONIUS VAN DER PLUIJM in de ouderdom van bijna 73 jaren. Wij bevelen hare ziel in Uw godvruchtige gebeden aan. E. F. VAN DER PLUIJM N. VAN DER PLUIJM- LEIJTENS en Kinderen. Waalwijk, 26 April 1948. Hugo de Grootstraat 6. De plechtige uitvaart en be grafenis zullen plaats hebben op Donderdag 29 April des v.m. 9 uur in de parochiekerk van St. Jan Baptist te Waal wijk. f f f Tot onze diepe droefheid j overleed heden, na voorzien te I zijn van het H. Sacrament van het Oliesel, in de leeftijd van I bijna 14 jaar, ons inniggeliefd zoontje en broertje ADRIAN US MARIA GROOTSWAGERS. WED. H. GROOT SWAGERS BERTHA VAN GULIK- GROOTSWAGERS KEES VAN GULIK en Kinderen NICO DAMEN- GROOTSWAGERS en Kind PIET en Verloofde MARIE GIEL (N.O.I.) COR (N.O.I.) en Verloofde GREET JO ANNY RICI Kaatsheuvel, Heulstraat 25. De uitvaart en begrafenis hebben plaats gehad op 28 April j.l. in de parochiekerk van de H. Joannes Onthoof ding, Kaatsheuvel. Grotéstraat 1 31 WAALWIJK. n prima Te bevragenH. v. VELTHOVEN Laageinde 24 WAALWIJK met veel vrije tijd, in de avonduren ZOEKT B RJE IW E R K voor bijverdienste. Brieven onder No. 2361 bureau van dit blad. Vrijstaande woning TE RUIL aangeboden tegen behoorlijke woning in Drunen. Brieven onder No. 2351 Bureau van dit blad. NOG GELEGENHEID voor vanaf 165.— per stuk. Tijdkoeien en paarden billijke prijzen. J. W. OROENEWEG Weelsche Baan A 83 B HOGE MIERDE. GEVRAAGD voor 1 of 2 heeren, in Waal wijk of onmiddellijke omgeving Brieven onder No. 2363 Bureau van dit blad. 150 Gladiolen, 50 Anemonen, 100 Deppy, 50 Montbretias. 25 Vaste Planten, 10 Lelies v. 4.00 fr. huis. P. VAN HENSBERGEN HILLEGOM TE KOOP Een oud 1 1 maanden AdresSpoorstraat 9, WASPIK TE KOOP: MODERN DRESSOIR z. g. a. n. eik old finish Verchroomd v. Berkel SNELWEGER weegver. 1 kg. Glazen Toonbankkastje Hoofdstraat 208 KAATSHEUVEL TE KOOP s JAN VERSTEEG Dreef 64 KAATSHEUVEL TE KOOP: (zwart) in zeer goede staat. Grotestraat 76 DRUNEN. TE KOOP GEVRAAGD in goede staat zijnd en leeftijd 7 jaar. Adres te bevragen aan het bureau van dit blad. Een z.g.a.n, Mr. v. Coothstr. 33. GROTESTRAAT 153 - WAALWIJK. OM OPGELEID TE WORDEN VOOR DE STIKKERIJ. VOOR DIRECT GEVRAAGD: Eventueel vlugge halfwas komen ook in aanmerking. SCHOENFABRIEK „PRINCESS" Op 3 Mei begint de verkoop der loten van de 504e Loterij. De trekking der loten begint 24 Mei. Vanaf heden kunnen loten besteld worden, ook per post bij de Kantoor: Grotestraat 194, Waalwijk. Gironummer 476851. DINSDAG 4 MEI 1948 LOSSE NUMMERS 10 CENT. 71e JAARGANG No. 36 De Echo van het Zuiden Hoofdredacteur-Uitgever J AN TIELEN Abonnementsprijs 15 cent per week, 1.95 per kwartaal Drukker Waalwijkse Stoomdrukkerij Ant. Tielen Hitier wist niets van kunstmatige havens. Een wonder van vernuft zijn dc kunstmatige havens. Mijn broer, die in 1936 naar Zuid— Amerika was geëmigreerd en in 1941 naar Europa was terugge keerd- om na grondige opleiding in de Prinses Irene-brigade zijn land te helpen bevrijden, zei me ene: „Alleen reeds het aanschou wen van deze kunstmatige havens was de moeite van de grote reis waard." Het is frappant, dat de Duit sers niets van deze kunstmatige havens af wisten. Deze havens voldeden zo goed, dat de aanvoer gelijktijdig met de troepen aan kwam. Weer een streep door Hit- Iers rekening. Hij bulderde eens: „Belet de ge allieerden het gebruik van de ha vens (de echte) en ze zullen hun legers nooit kunnen onderhou den". Daarom moest de keten van Atlantische havens, alsmede de Kanaalhavens op zijn bevel vech ten tot de laatste man en 't laat ste schot. De Duitsers geloofden, dat zij de geallieerden konden verdrijven voordat de aanvoeren om de troepen in stand te houden aan land konden worden ge bracht. Gedurende de gehele veldtocht werd de aanvoer van troepen en materiaal in een on onderbroken stroom voortgezet. Een Duitse divisie-commandant schrijft aan zijn superieuren: „Ik begrijp niets van deze Amerika nen. Iedere avond zijn wij er van overtuigd, dat wij hen in de pan hebben gehakt, maar 's orgens staan wij plotseling tegenover verse bataljons, waarbij man schappen, machines, voedsel, in strumenten en wapens volledig door nieuwe zijn vervangen. Dit ijebeurt dag in dag uit. Als ik het niet met eigen ogen zag, zou ik zeggen, dat het onmogelijk is, 'n dusdanige steun aan fronttroepen zo ver.van hun bases te verschaf fen". Op de negende dag na D.-Day zijn 500.000 man aan land gezet en op de 28ste dag na D.-Day stapt de millioenste soldaat op Franse bodem. Op de 38ste dag is een millioen ton aan voorraden en bijna 300.000 voertuigen ont scheept. Eind Augustus, als de Duitse legers over de Seine vluch ten en de geallieerden nog steeds op het strand, Cherbourg en de kunstmatige havens aangewezen zijn, tellen de legers onder bevel van Eisenhower meer dan twee millioen man. Drie millioen ton voorraden zijn nu over het Ka naal gebracht, alsmede 400.000 voertuigen En...... gedureride deze manoeuvres geloven de Duitsers nog steeds in een aan val op de kust van het Nauw van Calais De vurige S.S.'ers. De hoedanigheid van de Duit se grondstrijdkrachten loopt sterk uiteen. Het moreel van de S.S.- ers, die op een blind vertrouwen in een uiteindelijke overwinning steunen, ,is buitengewoon goed. Fanatiek als zij zijn, vechten zij tot de laatste man. Zij vormen hoofdzakelijk de pantser- en pa rachutetroepen, De infanterie-ai- visies zijn physiek en moreel van mindere kwaliteit dan de troepen die in Afrika hadden gevochten. Het gebrek aan ondersteuning uit de lucht en door de artillerie, het wegvallen- van rantsoen verstrek kingen, het uitblijven van de post, het niet aan de soldateneer beantwoodende gedrag van enke le officieren, het bombardement op eigen steden, dat alles draagt er toe bij om de geest van de mannen te fnuiken, maar hun in geschapen Teutoonse tucht 'en hun aangeboren moed stellen-hen in staat om hardnekkig verder te vechten en pas tegen het einde van de veldtocht in Frankrijk be zwijkt hun moreel een - ogenblik. Velen, die zogenaamd niet-Nazi zijn, zien voor Duitsland geen an dere hoop dan Hitier en menen, dat het beter is vechtend ten on der te gaan dan een herhaling van 1918 te verduren. in haar laatste voorbereidingsstadium Makassar, 19 April '48. In mijn Paasbrief stond een raadseltje, namelijk dit: De enige opbergruimte is de Die vraagtekens zijn mijn schuld; ik had zo onduidelijk geschreven dat de zetter er geen raad mee wist. De zin moet zijn: De enige opberg ruimte is de plunjezak. Met Beloken Pasen is er voor de militairen een plech tige H. Mis in de open lucht geweest. Zeer yeel militairen van alle onderdelen woonden de H. Mis bij; onder hen be vond zich de apostolisch per- feet Mgr. Martens. De solda ten vierden gezamenlijk hun Paascommunie. Op wacht. De voornaamste dienst van de troepen in Celebes is wacht kloppen. Alle militaire objec ten moeten bewaakt worden; dat is heel normaal. In Neder land is dit precies hetzelfde, 't Is alleen beroerd dat er zo veel objecten in Celebes zijn. Vaak staan de jongens hier drie maal per week, dit is 72 uur, op wacht. Zoals U be kend zal zijn,, wil „op wacht" zeggen, dat je 24 uur in het te bewaken object verblijft. Gedurende die tijd sta je 4 maal 2 uur of 8 maal 1 uur op post. Sommigen van zulke pos ten zijn niet slecht; enkele zijn dubbelposten zodat je wat kunt kletsen, anderen hebben een stoeltje in het schilderhuisje staan. Bij de ene post is er licht, maar op een andere^ is het hels donker en stom vervelend als je al leen staat. Deze laatste posten zijn beroerde dingen. Gedu rende twee uren sta je moe derziel alleen in het donker te staren, nu en dan springt er een hond over het hek, waarvan je ondersteboven schrikt. Dan is er weer eens een. paard dat langs de om heining sluipt en je de stui pen op het lijf jaagt. Overdag zijn zulke posten iets beter; dan kun je tenminste iets zien, maar soms sta je dan in de brandende zon en dat is ook niet leuk. 's Nachts kun je op post wel een een sigaretje roken; dat rpag eigenlijk wel niet, maar 't is om wakker te blijven. Gelukkig is het op Celebes behoorlijk rustig. De wacht posten hébben heel weinig gevaar te duchten. Weliswaar wordt een enkele keer door één of andere heethoofd wat stenen gegooid; die dingen doen echter weinig kwaad. Een schot in de lucht en de zaak is gezond. De zwaren wachtdiensten hebben één voordeel: je gaat hierdoor heel weinig naar de stad, zodat .je met je karige soldij langer kunt doen. Een aap in de tent. Wout je Dalmeijer is in het gelukkige bezit van een aapje met een formidabel lange staart. Deze week was het beestje losgebroken en maak te het Lajang-kamp onveilig. Zijn eerste bezoek was 't Ba taljonsbureau, waar hij rus tig op het hoofd van de Lui tenant-Adjudant neerstreek. Vervolgens bracht hij de di verse compie's-bureaux een bezoek om naar de mess van de onder-officieren te ver dwijnen. Hier kwam de aap in gevecht met een hond en een kat. Zondagmorgen kregen wij de vluchteling op bezoek. Netjes door de voordeur kwam hij binnengewandeld en mijn tent-kornuiten von den het wel leuk; ze stoeiden er mee. Via diverse touwtjes klom hij op het dak en keek door het dakraam naar bin nen, Even later kroop hij on der de bedden door en gooi de een potje inkt onderste boven. Wij er natuurlijk ach ter aan om onze inktpot te rug te veroveren. Eindelijk Nog slechts enkele weken scheiden ons van de opening der tentoonstelling en menig een zal gezien hebben dat,op de terreinen aan de Bern- hard- en Wilhelminastraat hard aan de opbouw wordt gewerkt. Wekenlang voerden zware vrachtwagens honderden ton nen aarde aan voor de egali satie van het land; het ge meente-personeel heeft dit werk krachtig ter hand ge nomen en thans wordt ook door de tuinlieden van twee plaatselijke bloemisterijen 't terrein in een fraai park her schapen. Sedert 'enkele dagen voeren reusachtige trailers dagelijks vele tonnen bouwmaterialen aan voor de grote expositie hall die door een ploeg bouw lieden wordt opgetrokken. De poortgebouwen en de reclame-toren zijn aanbesteed en zullen weldra verrijzen. Heden wordt ook het secre- kregen we hem weer. Toen begon het lieve leven: overal zat ie aan. Sigaretten sneu velden. Ik stak een Zipper in mijn mond, maar ik had de sigaret nog niet aangestoken of de aap zat er mee in zijn mond te kijken. Intussen was het kerktijd geworden, dies legden wij de visite een kort touw om de buik en bonden hem aan een paal vast. Rus tig gingen we ter kerke in de vaste veronderstelling dat de aap niets zou ruïneren. Maar het bekwam ons slecht. De aap had net zolang geprutst blijkbaar tot het touw langer was en had zich toen op alle voorwerpen uitgekuurd. Ta bak lag door de tent gesme ten, kammen waren kapot ge broken en tot overmaat van ramp had hij een plasje op een bed gepleegd. Toen we terug kwamen lag cj'e bezoeker rustig te slapen. De M.T. „Transport is de rugge- graat van een leger" heeft ie mand eens gezegd, doe er niet toe wie die iemand is; ik weet het niet. Over die iemand wil de ik niet schrijven, maar over het transport, het mili tair transport. Op Celebes lopen nergens J treinen, dus het vervoer gaat enkel per auto. Busverbin dingen zijn er zeer schaars. Het militaire transport gaat dan ook geheel pe,r auto. De afstanden zijn zeer groot; 300 kilometer is maar een peul schilletje. De wegen verkeren vaak in een amobinabele toe- en maken, vooral door 't berg land, de meest grillige kron kelingen. Het spreekt vanzelf dat onder deze omstandig heden hoge eisen aan de be stuurders wordt gesteld. Maar deze zijn bekwaam voor hun taak. De verbindingen hier wor den onderhouden door de A.A.T. en de M.T., afdelingen van de verschillende hier ge legerde onderdeln. De Batal jons zijn vaak over grote af standen "verspreid; toch moe ten de soldij, de rantsoenen en aanvullingstroepen steeds op tijd vervoerd worden. Dat dit soms te wensen overlaat is niet de schuld van de chauffeurs. Ook de patrouilles worden per auto nhar een bepaald tariaat reeds naar het terrein verplaatst. Midderwijl worden in vele ateliers de stands gebouwd die straks de duizenden be wonderaars zullen trekken. Aan het uitgebreide feest- program wordt de laatste hand gelegd. Voor het caba ret werden eerste klas artis- ten gengëageerd en alle voor bereidingen voor een uitge breid en uitstekend verzorgd café-restaurant zijn getroffen. De officiële tentoonstellings catalogus zal dezer dagen van de persen komen en ver spreid wórden. De N.S. en de B.B.A. heb ben hunne volledige mede werking toegezegd voor het vervoer van de bezoekers stroom. Nog vele belangwekkende gegevens zijn voorhanden, doch het bestuur, zal pas bij de opening alle kaarten op tafel léggen. punt vervoerd. Dag en nacht daveren dan ook de Neder landse 3-tonners of G.M.G.'s o_yer de wegen van Celebes, bemand met bruine of blan ke bestuurders. Het komt wel eens voor dat, om militairen 's nachts weg te brengen, de chauffeürs uit hun zoete dromen worden gehaald; binnen tien minuten zijn ze startklaar, want het transport moet doorgaan. 'Al is het weer nog zo slecht, al moeten de chauffeurs ik weet niet waar gehaald worden, ze kunnen dan wel eens kaf feren, er wordt gereden en daar gaat het om. schoenen. 1 Comm. Venn. L. Verwiêl van Loon, Leder en four nituren. 20 J. Vesters, Stoömschoen- fabriek. 43 F. van Wees en Zn,, Schoenmachines, Stanz- messen. 37 Vipcent Weijers, Leder en fournituren. 45 J. Wildeman Co., Four nituren. 2 Gebr. Zeckendorf, Leder. In een volgend nummer geven we de overige binnen- en buitenstands. Schoenen en Leder op de a s. tentoonstelling. Om enig idee te geven op welke wijze de voornaamste industrieën van Waalwijk op de a.s. tentoonstelling ver tegenwoordigd zullen zijn, geven wij hieronder een op somming van de deelnemers in de afdeling Leder, Schoe nen, Lederwaren, Fournitu ren, Machines enz. uit Waal wijk 60 Wed. A. Aarts Zn., Walkvaten, schoenrekken, houten hakken etc. 34 N.V. Chroomlederfabriek „De Amstel". 49 Ant. Bergmans N.V., Schoenen. 51 M. Bergmans Zonen, Luxe dames-schoenen. 52 Ant. van Bladel J. Norb.z., Schoenen. 18 J. Blok-van Heijst, Luxe dames- en avondschoenen 25 Burmanje, Luxe hand werk damesschoenen. 3 N.V. Waalwijkse Chroom- lederbabr. v.h. Van Doo ren de Greeff. 72 Gebr. Dumoulin, Leder- hakken en contreforts. 69 A. Duquesnoy, Luxe laar zen. 83 J. C. van Eijckelenburg, Vakbladen, Uitg. Misset. 17 Van Gent Co./Gero- landa/A. Rox, Schoen veren en eambreurs, four nituren. 4 Gragtmans Wiesman, Lederfabriek. 15 Helvoirt de Nijs, Leder en fournituren. 57 C. Th. van der Heijden, Schoenmachines. 65 Vincent Hoffmans Zo nen, Chemische producten 19 Bloch Stibbe Hollandia, Schoenen. 14 Joh. Hooijmaaijer, Hou ten schoenhakken. 80 Hopstaken, Vakbladen, Uitgeverij De Gelderlan der-pers. 8 Chroomlederfabriek v.h. H. H. Jansen. 16 A. J. de Kort, Dames schoenen. 85 *N. V. Stoomlederfabriek De Kroon en M. Leven- bach, Zool- en overleder. 38 Victor van Laarhoven, Looistoffen, verfstoffen, leder. 48 H. L. van Leeuwen N.V., Leder. 86 Van Lemmen Co., Le derwaren. 7 G. van Loon's Import Maatschappij, Leder en looistoffen. 5 C.V. Lederfabriek P. Van Loon Gzn. 53 J. G-. de Louw, Schoenen en leder. 44 J. Maiburg Industrie en Handelsonderneming N.V. Machines, fournituren. 21 Schoen- en Lederwaren- fabriek Marathon. 6 C.V. Lederfabriek L. Mombers. 9 Oldenbeek Smelt N.V., Leder en fournituren. 70 F. J. van Osch Zoon, Machines en Stanzmessen. 35 N. Pessers, Leder, pels vachten, fournituren. 71 R. Pullens, Luxe schoei sel. 66 N.V. Stoomschoenenfabr. A. H. v. Schijndel. 64 Schuwer en Zonen', Leder waren. 11 P. Smelt, Over- en Rep tiellederen fournituren. 56 Technisch Adviesbureau, P. v. Engelen, Machines. 24 Schoenfabriek Timmer mans van Turenhout „Timtur" N.V. '22 Arnold Verwiel C.V., Fij ne lederwaren en hand-

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1948 | | pagina 1