STIKSTERS GEVRAAGD
2 OVERLEERSNIJDERS
BEKWAAM OPHALER
Nederl. Staatsloterij.
llllilEBEIEI
Melkwagen.
W0NINGRUIL
het weiden van Vee,
gele Herdershond
Tb koop aangeboden:
electr. Wasmachine
EN MEISJES
REX' SCHOENFABRIEKEN - DRUNEN
H. J. VAN BLADEL -WAALWIJK
VAN INVASIE TOT VICTORIE.
Dlep-zwarï verven
Te koop
NET MEISJE
L00N-0P-ZAND - DRUNEN.
NET KOSTHUIS
LAATSTE
BLOEMBOLLEN
KALKOEN-
BROEDEIEREN.
ETN A-FORNUIS
DAMESRIJWIEL
MEISJES-FIETSJE
met Wringer.
De Echo
ook UW Blad.
VOOR DIRECT GEVRAAGD:
Fa. ANTOON BERGMANS,
CollectriceJ. van Dooren
Waalwijksche en Langstraatsche Courant verschijnt Dingen Donder^
VAN INVASIE TOT VICTORIE.
De Tentoonstelling Waalwijk 194Ö''
UIT INDIE.
Beijnen, Th. v. Leent, Jac. v.
Mierlo, M. Pullens, C. Mol en
W. Baijens.
ONDERHOUDSWERK
BERGSCHE MAAS.
Het onderhoudswerk der
Bergsche Maas gedurende
1948, is gegund aan de fa. H.
C. Stijnis te Drimmelen voor
4.385 (perc. II).
DE DISTRIBUTIE-KRING
WAALWIJK WORDT
WEL OPGEHEVEN.
Hoewel ons bericht van
Dinsdag dat het distributie
kantoor alhier opgeheven zou
worden, in een ander blad
werd tegengesproken, delen
wij nogmaals mede, dat wij
uit volledig betrouwbare bron
vernomen hebben dat de
Kring Waalwijk wordt opge
heven. De plaats Waalwijk
zal bij de groep Tilburg wor
den ingeschakeld. Het perso
neel zal verdeeld worden
over de groepen 's-Hertogen-
bosch en Tilburg, onder wel
ke 'kringen de oude Kring
Waalwijk wordt verdeeld.
Het distributie-kantoor Waal
wijk wordt dus een agent
schap van Tilburg, dat door
enkele mensen wordt waar
genomen om in de directe be
hoefte te voorzien.
Men ziet tevens uit naar
een andere lokaliteit, waar
dit agentschap in onderge
bracht zal worden. Voorlopig
echter blijft men nog gehuis
vest in het K.J.C.-huis in de
Stationsstraat.
EERSTE MARSHALL-HULP
GEARRIVEERD.
Maandagnacht stoomde de
Noordam van de Holland-
Amerika-lijn onder een schit
terend vuurwerk de Nieuwe
Waterweg op, beladen met
graan en stuk-goederen, die
ons in het kader van 't Mars
hall-plan worden geschonken.
Vele autoriteiten, waaron
der Ministers van Boetzelaer,
van den Brink en Mansholt,
de Amerikaanse gezant etc.,
waren op de kade om deze
eerste zending officieel in
ontvangst te nemen. De boot
was geheel versierd en ook
de loods waar de plechtigheid
plaats vond was met vlaggen
getooid.
Als er nu maar veel volle
schepen volgen!
Bommenregen.
Naarmate voorjaar 1944 nader
de, steeg de spanning in alle le
gerkampen tot ongekende hoogte.
Alom heerste in de wapenfabrie
ken een enorme bedrijvigheid.
De productie in Engelse en in
Amerikaanse werkplaatsen klom
zienderogen, maar aan Duitse zij„
de ging een en ander minder naar
wens. Dag en nacht liet de geal
lieerde luchtmacht zijn bommen
op de Duitse industriesteden rege
nen. Wie onzer lezers zag ze niet
gaan, de Amerikaanse eskaders,
die, het flak-geschut tartend, on
verstoorbaar vertier vlogen, in
keurige formaties, als gold het n
oefenvlucht. Ze vlogen over bij
een stralende zon, ze ronkten weg
onder barre weersgesteldheid. En
in het nachtelijk duister luisterden
we naar de overtrekkende Engel,
sen. We wisten het: Er wordt
aan gewerkt.
Zonder deze luchtmacht, d.w.z.
zonder deze voortdurende bom
bardementen zou de invasie wel
licht nimmer zijn geslaagd. Toen
Goering met glunderend gezicht
over het door bommen bestookte
Londen vloog, had hij er stellig
geen flauw idee van, op welke
wijze de R.A.F. zou revancheren.
Ook Hitier niet, want die had 'n
programma goedgekeurd, volgens
hetwelk 3000 gevechtsvliegtuigen
per maand door de Duitse indus
trie zouden worden afgeleverd.
Daartegen zouden de geallieerde
vliegeniers slag moeten leveren,
wanneer zij bij de invasie zouden
worden ingeschakeld. Bommen
vielen dag en nacht, en toen de
6e Juni van het jaar 1944 aan
brak, was het maar een armetie
rig luchtlegertje, dat de door Hit-
Ier gedroomde lucht-armada ver
tegenwoordigde.
De 6e Juni
Juni 1944. Ensenhower is ge
reed voor de aanval. Een vloot
van 5000 schepen en 4000 lan
dingsvaartuigen ligt onder stoom,
de landingstroepen, amphibie-
tanks, voertuigen en wat niet al
zijn aan boord. Duizenden pro
pellers zoemen op de vliegvelden
in Zuid-OostEngelandproef
draaien en straks de proef op de
som. Een som, welks berekening
veel hoofdbrekens heeft gekost,
maar ze hebben 'm en ze weten:
Het klopt.
Juni 1944 brengt slecht weer,
de zee is ruwer dan in 20 jaar 't
geval is geweest. Aanvankelijk
was besloten op de 5e Juni tot de
aanval over te gaan, maar de
weerkundige medewerkers voor
spellen zulk slecht weer, dat Ei
senhower de invasie een dag uit
stelt. De 6e Juni is de zee nog
zeer ruw, maar het startschot
moet worden gegeven, wil men
niet gedwongen zijn de operatie
verscheidene weken uit te stellen
totdat getij en maan weer gunstig
zouden zijn.
Kort na middernacht kiest de
geallieerde luchtvloot zijn ele
ment. De Normandische kust
wordt hevig gebombardeerd.
Spoorwegen en spoorwegknoop
punten worden eveneens zwaar
bestookt, terwijl de aanvallen op
de industriesteden systematisch
worden voortgezet.
Totaal verrast.
De Duitsers, die de artillerie
moeten bedienen, kruipen in hun
schuilplaatsen diep onder de
grond. Niemand denkt aan een
invasie bij zulk een ruwe zee. De
Duitse verbindingen worden zo
zwaar beschadigd, dat de Duit
sers aanvankelijk in het duister
tasten omtrent dc omvang der
luchtlandingen, die omstreeks 2
uur in de nacht beginnen en
waarbij de geallieerden over 2400
vliegtuigen en 860 zweefvliegtui
gen beschikken. Is dit werkelijk
DE INVASIE of is dit 'n groots
opgezette raid, zoals in 1942 bij
Dieppe vragen de Duitsers zich
af als de eerste aanvalsgolf zich
na het bombardement der vloot
op de kust stort.
Dieppe had de Duitsers geleerd
dat iedere aanvalspoging KON
en moest worden verijdeld op de
stranden. Maar het verdedigings
systeem, dat daarna op dit begin
sel werd opgebouwd, had te wei
nig diepte. Het feit, dat de hogere
Duitse bevelvoering gedurende de
beslissende periode der landingen
in onwetendheid verkeert aan
gaande ware omvang, strekking
en doel van de aanval, draagt
niet weinig bij tot het geallieerde
succes.
Hoofdaanval in het
Nauw van Calais
Bovendien zijn de Duitse bevel
voerders er van overtuigd, dat de
geallieerde hoofdaanval in het
Nauw van Calais zal worden on
dernomen. Zij menen dat deze
operaties van afleidende aard
zijn. In deze veronderstelling wor
den zij gesterkt door berichten,
waarin hun wordt medegedeeld,
dat de geallieerde landingspogin
gen bij St. Laurent volledig zijn
verijdeld. Ze zijn gewend te lie
gen, de moffen, en en dat
wordt hun -noodlottig ze gelo
ven hun eigen leugensHet
ligt voor de hand, dat de Duit
sers, de hoofdaanval in 't Nauw
van Calais verwachtende, daar
een sterke legermacht bijeen heb
ben gebracht. Niet voor Juli gaan
hun de ogen open, de eerste di-
1 visie van het aldaar opgestelde
Vijftiende Leger wordt naar Nor-
rnandië gedirigeerd om daar de
wanhopig vechtende wapenbroe
ders te ondersteunen, maar het is
te laat. Was dit leger onmiddel
lijk na de landingen naar het ter
rein van de strijd gezonden, dan
hadden de Duitsers de geallieer
den wellicht door een zuiver nu
merieke meerderheid kunnen ver,
®Jaan. Thans lijdt hij voorname
lijk tengevolge van gebrek aan
infanterie op de Normandische
slagvelden een zware nederlaag.
Gebrek aan olie.
Als de dag der invasie nadert,
vertoont de Duitse piloot opmer
kelijke tegenzin om in te gaan op
de uitdaging tot Het luchtgevecht
dat de geallieerden inleiden door
op grote schaal met gevechts
vliegtuigen boven het Duitse
grondgebied te kruisen. Door de
onmacht in de lucht kunnen de
Duitsers ,niet voorkomen, dat de
geallieerden hun aanvallen op de
oliecentra met succes voortzetten.
In Dec. 1944 is de Duitse olie-
productie tot 30 procent gedaald.
De oliesituatie wordt zo wanho
pig, dat aan het programma voor
de wederopbouw en herstel van
de verwoeste industrie in de na
tionale oorlogsinspanning de hoog
ste voorrang wordt verleend bo
ven de vliegtuigindustrie, de
bouw van onderzeeërs en alle an,
dere werkzaamheden.
f
f t
Heden overleed, zacht en
kalm, meermalen gesterkt door
de Genademiddelen der H.
Kerk, onze innig geliefde Moe
der en der kinderen zorgzame
grootmoeder
Mejuffrouw
THEODORA HUISMAN
Weduwe van de Heer
ANTONIUS
VAN DER PLUIJM
in de ouderdom van bijna 73
jaren.
Wij bevelen hare ziel in Uw
godvruchtige gebeden aan.
E. F. VAN DER PLUIJM
N. VAN DER PLUIJM-
LEIJTENS
en Kinderen.
Waalwijk, 26 April 1948.
Hugo de Grootstraat 6.
De plechtige uitvaart en be
grafenis zullen plaats hebben
op Donderdag 29 April des
v.m. 9 uur in de parochiekerk
van St. Jan Baptist te Waal
wijk.
f
f f
Tot onze diepe droefheid
j overleed heden, na voorzien te
I zijn van het H. Sacrament van
het Oliesel, in de leeftijd van
I bijna 14 jaar, ons inniggeliefd
zoontje en broertje
ADRIAN US MARIA
GROOTSWAGERS.
WED. H. GROOT
SWAGERS
BERTHA VAN GULIK-
GROOTSWAGERS
KEES VAN GULIK
en Kinderen
NICO DAMEN-
GROOTSWAGERS
en Kind
PIET en Verloofde
MARIE
GIEL (N.O.I.)
COR (N.O.I.)
en Verloofde
GREET
JO
ANNY
RICI
Kaatsheuvel,
Heulstraat 25.
De uitvaart en begrafenis
hebben plaats gehad op 28
April j.l. in de parochiekerk
van de H. Joannes Onthoof
ding, Kaatsheuvel.
Grotéstraat 1 31
WAALWIJK.
n prima
Te bevragenH. v. VELTHOVEN
Laageinde 24 WAALWIJK
met veel vrije tijd, in de avonduren
ZOEKT B RJE IW E R K
voor bijverdienste.
Brieven onder No. 2361 bureau
van dit blad.
Vrijstaande woning TE RUIL
aangeboden tegen behoorlijke
woning in Drunen.
Brieven onder No. 2351 Bureau
van dit blad.
NOG GELEGENHEID
voor
vanaf 165.— per stuk.
Tijdkoeien en paarden billijke
prijzen.
J. W. OROENEWEG
Weelsche Baan A 83 B
HOGE MIERDE.
GEVRAAGD
voor 1 of 2 heeren, in Waal
wijk of onmiddellijke omgeving
Brieven onder No. 2363 Bureau
van dit blad.
150 Gladiolen, 50 Anemonen, 100
Deppy, 50 Montbretias. 25 Vaste
Planten, 10 Lelies v. 4.00 fr. huis.
P. VAN HENSBERGEN
HILLEGOM
TE KOOP Een
oud 1 1 maanden
AdresSpoorstraat 9, WASPIK
TE KOOP:
MODERN DRESSOIR
z. g. a. n. eik old finish
Verchroomd v. Berkel
SNELWEGER
weegver. 1 kg.
Glazen Toonbankkastje
Hoofdstraat 208 KAATSHEUVEL
TE KOOP s
JAN VERSTEEG
Dreef 64 KAATSHEUVEL
TE KOOP:
(zwart)
in zeer goede staat.
Grotestraat 76 DRUNEN.
TE KOOP GEVRAAGD
in goede staat zijnd
en
leeftijd 7 jaar.
Adres te bevragen aan het bureau
van dit blad.
Een z.g.a.n,
Mr. v. Coothstr. 33.
GROTESTRAAT 153 - WAALWIJK.
OM OPGELEID TE WORDEN VOOR
DE STIKKERIJ.
VOOR DIRECT GEVRAAGD:
Eventueel vlugge halfwas komen ook
in aanmerking.
SCHOENFABRIEK „PRINCESS"
Op 3 Mei begint de verkoop der loten van de
504e Loterij.
De trekking der loten begint 24 Mei.
Vanaf heden kunnen loten besteld worden,
ook per post bij de
Kantoor: Grotestraat 194, Waalwijk.
Gironummer 476851.
DINSDAG 4 MEI 1948
LOSSE NUMMERS 10 CENT.
71e JAARGANG No. 36
De Echo van het Zuiden
Hoofdredacteur-Uitgever J AN TIELEN Abonnementsprijs 15 cent per week, 1.95 per kwartaal Drukker Waalwijkse Stoomdrukkerij Ant. Tielen
Hitier wist niets van
kunstmatige havens.
Een wonder van vernuft zijn
dc kunstmatige havens. Mijn
broer, die in 1936 naar Zuid—
Amerika was geëmigreerd en in
1941 naar Europa was terugge
keerd- om na grondige opleiding
in de Prinses Irene-brigade zijn
land te helpen bevrijden, zei me
ene: „Alleen reeds het aanschou
wen van deze kunstmatige havens
was de moeite van de grote reis
waard."
Het is frappant, dat de Duit
sers niets van deze kunstmatige
havens af wisten. Deze havens
voldeden zo goed, dat de aanvoer
gelijktijdig met de troepen aan
kwam. Weer een streep door Hit-
Iers rekening.
Hij bulderde eens: „Belet de ge
allieerden het gebruik van de ha
vens (de echte) en ze zullen hun
legers nooit kunnen onderhou
den". Daarom moest de keten van
Atlantische havens, alsmede de
Kanaalhavens op zijn bevel vech
ten tot de laatste man en 't laat
ste schot. De Duitsers geloofden,
dat zij de geallieerden konden
verdrijven voordat de aanvoeren
om de troepen in stand te houden
aan land konden worden ge
bracht. Gedurende de gehele
veldtocht werd de aanvoer van
troepen en materiaal in een on
onderbroken stroom voortgezet.
Een Duitse divisie-commandant
schrijft aan zijn superieuren: „Ik
begrijp niets van deze Amerika
nen. Iedere avond zijn wij er van
overtuigd, dat wij hen in de pan
hebben gehakt, maar 's orgens
staan wij plotseling tegenover
verse bataljons, waarbij man
schappen, machines, voedsel, in
strumenten en wapens volledig
door nieuwe zijn vervangen. Dit
ijebeurt dag in dag uit. Als ik het
niet met eigen ogen zag, zou ik
zeggen, dat het onmogelijk is, 'n
dusdanige steun aan fronttroepen
zo ver.van hun bases te verschaf
fen".
Op de negende dag na D.-Day
zijn 500.000 man aan land gezet
en op de 28ste dag na D.-Day
stapt de millioenste soldaat op
Franse bodem. Op de 38ste dag
is een millioen ton aan voorraden
en bijna 300.000 voertuigen ont
scheept. Eind Augustus, als de
Duitse legers over de Seine vluch
ten en de geallieerden nog steeds
op het strand, Cherbourg en de
kunstmatige havens aangewezen
zijn, tellen de legers onder bevel
van Eisenhower meer dan twee
millioen man. Drie millioen ton
voorraden zijn nu over het Ka
naal gebracht, alsmede 400.000
voertuigen En...... gedureride
deze manoeuvres geloven de
Duitsers nog steeds in een aan
val op de kust van het Nauw van
Calais
De vurige S.S.'ers.
De hoedanigheid van de Duit
se grondstrijdkrachten loopt sterk
uiteen. Het moreel van de S.S.-
ers, die op een blind vertrouwen
in een uiteindelijke overwinning
steunen, ,is buitengewoon goed.
Fanatiek als zij zijn, vechten zij
tot de laatste man. Zij vormen
hoofdzakelijk de pantser- en pa
rachutetroepen, De infanterie-ai-
visies zijn physiek en moreel van
mindere kwaliteit dan de troepen
die in Afrika hadden gevochten.
Het gebrek aan ondersteuning uit
de lucht en door de artillerie, het
wegvallen- van rantsoen verstrek
kingen, het uitblijven van de
post, het niet aan de soldateneer
beantwoodende gedrag van enke
le officieren, het bombardement
op eigen steden, dat alles draagt
er toe bij om de geest van de
mannen te fnuiken, maar hun in
geschapen Teutoonse tucht 'en
hun aangeboren moed stellen-hen
in staat om hardnekkig verder te
vechten en pas tegen het einde
van de veldtocht in Frankrijk be
zwijkt hun moreel een - ogenblik.
Velen, die zogenaamd niet-Nazi
zijn, zien voor Duitsland geen an
dere hoop dan Hitier en menen,
dat het beter is vechtend ten on
der te gaan dan een herhaling
van 1918 te verduren.
in haar laatste voorbereidingsstadium
Makassar, 19 April '48.
In mijn Paasbrief stond
een raadseltje, namelijk dit:
De enige opbergruimte is
de
Die vraagtekens zijn mijn
schuld; ik had zo onduidelijk
geschreven dat de zetter er
geen raad mee wist. De zin
moet zijn: De enige opberg
ruimte is de plunjezak.
Met Beloken Pasen is er
voor de militairen een plech
tige H. Mis in de open lucht
geweest. Zeer yeel militairen
van alle onderdelen woonden
de H. Mis bij; onder hen be
vond zich de apostolisch per-
feet Mgr. Martens. De solda
ten vierden gezamenlijk hun
Paascommunie.
Op wacht.
De voornaamste dienst van
de troepen in Celebes is wacht
kloppen. Alle militaire objec
ten moeten bewaakt worden;
dat is heel normaal. In Neder
land is dit precies hetzelfde,
't Is alleen beroerd dat er zo
veel objecten in Celebes zijn.
Vaak staan de jongens hier
drie maal per week, dit is 72
uur, op wacht. Zoals U be
kend zal zijn,, wil „op wacht"
zeggen, dat je 24 uur in het
te bewaken object verblijft.
Gedurende die tijd sta je 4
maal 2 uur of 8 maal 1 uur
op post.
Sommigen van zulke pos
ten zijn niet slecht; enkele
zijn dubbelposten zodat je
wat kunt kletsen, anderen
hebben een stoeltje in het
schilderhuisje staan. Bij de
ene post is er licht, maar op
een andere^ is het hels donker
en stom vervelend als je al
leen staat. Deze laatste posten
zijn beroerde dingen. Gedu
rende twee uren sta je moe
derziel alleen in het donker
te staren, nu en dan springt
er een hond over het hek,
waarvan je ondersteboven
schrikt. Dan is er weer eens
een. paard dat langs de om
heining sluipt en je de stui
pen op het lijf jaagt. Overdag
zijn zulke posten iets beter;
dan kun je tenminste iets
zien, maar soms sta je dan in
de brandende zon en dat is
ook niet leuk.
's Nachts kun je op post wel
een een sigaretje roken; dat
rpag eigenlijk wel niet, maar
't is om wakker te blijven.
Gelukkig is het op Celebes
behoorlijk rustig. De wacht
posten hébben heel weinig
gevaar te duchten. Weliswaar
wordt een enkele keer door
één of andere heethoofd wat
stenen gegooid; die dingen
doen echter weinig kwaad.
Een schot in de lucht en de
zaak is gezond.
De zwaren wachtdiensten
hebben één voordeel: je gaat
hierdoor heel weinig naar de
stad, zodat .je met je karige
soldij langer kunt doen.
Een aap in de tent.
Wout je Dalmeijer is in het
gelukkige bezit van een aapje
met een formidabel lange
staart. Deze week was het
beestje losgebroken en maak
te het Lajang-kamp onveilig.
Zijn eerste bezoek was 't Ba
taljonsbureau, waar hij rus
tig op het hoofd van de Lui
tenant-Adjudant neerstreek.
Vervolgens bracht hij de di
verse compie's-bureaux een
bezoek om naar de mess van
de onder-officieren te ver
dwijnen. Hier kwam de aap
in gevecht met een hond en
een kat.
Zondagmorgen kregen wij
de vluchteling op bezoek.
Netjes door de voordeur
kwam hij binnengewandeld
en mijn tent-kornuiten von
den het wel leuk; ze stoeiden
er mee. Via diverse touwtjes
klom hij op het dak en keek
door het dakraam naar bin
nen, Even later kroop hij on
der de bedden door en gooi
de een potje inkt onderste
boven. Wij er natuurlijk ach
ter aan om onze inktpot te
rug te veroveren. Eindelijk
Nog slechts enkele weken
scheiden ons van de opening
der tentoonstelling en menig
een zal gezien hebben dat,op
de terreinen aan de Bern-
hard- en Wilhelminastraat
hard aan de opbouw wordt
gewerkt.
Wekenlang voerden zware
vrachtwagens honderden ton
nen aarde aan voor de egali
satie van het land; het ge
meente-personeel heeft dit
werk krachtig ter hand ge
nomen en thans wordt ook
door de tuinlieden van twee
plaatselijke bloemisterijen 't
terrein in een fraai park her
schapen.
Sedert 'enkele dagen voeren
reusachtige trailers dagelijks
vele tonnen bouwmaterialen
aan voor de grote expositie
hall die door een ploeg bouw
lieden wordt opgetrokken.
De poortgebouwen en de
reclame-toren zijn aanbesteed
en zullen weldra verrijzen.
Heden wordt ook het secre-
kregen we hem weer. Toen
begon het lieve leven: overal
zat ie aan. Sigaretten sneu
velden. Ik stak een Zipper in
mijn mond, maar ik had de
sigaret nog niet aangestoken
of de aap zat er mee in zijn
mond te kijken. Intussen was
het kerktijd geworden, dies
legden wij de visite een kort
touw om de buik en bonden
hem aan een paal vast. Rus
tig gingen we ter kerke in de
vaste veronderstelling dat de
aap niets zou ruïneren. Maar
het bekwam ons slecht. De
aap had net zolang geprutst
blijkbaar tot het touw langer
was en had zich toen op alle
voorwerpen uitgekuurd. Ta
bak lag door de tent gesme
ten, kammen waren kapot ge
broken en tot overmaat van
ramp had hij een plasje op
een bed gepleegd.
Toen we terug kwamen lag
cj'e bezoeker rustig te slapen.
De M.T.
„Transport is de rugge-
graat van een leger" heeft ie
mand eens gezegd, doe er niet
toe wie die iemand is; ik weet
het niet. Over die iemand wil
de ik niet schrijven, maar
over het transport, het mili
tair transport.
Op Celebes lopen nergens
J treinen, dus het vervoer gaat
enkel per auto. Busverbin
dingen zijn er zeer schaars.
Het militaire transport gaat
dan ook geheel pe,r auto. De
afstanden zijn zeer groot; 300
kilometer is maar een peul
schilletje. De wegen verkeren
vaak in een amobinabele toe-
en maken, vooral door 't berg
land, de meest grillige kron
kelingen. Het spreekt vanzelf
dat onder deze omstandig
heden hoge eisen aan de be
stuurders wordt gesteld. Maar
deze zijn bekwaam voor hun
taak.
De verbindingen hier wor
den onderhouden door de
A.A.T. en de M.T., afdelingen
van de verschillende hier ge
legerde onderdeln. De Batal
jons zijn vaak over grote af
standen "verspreid; toch moe
ten de soldij, de rantsoenen
en aanvullingstroepen steeds
op tijd vervoerd worden. Dat
dit soms te wensen overlaat
is niet de schuld van de
chauffeurs.
Ook de patrouilles worden
per auto nhar een bepaald
tariaat reeds naar het terrein
verplaatst.
Midderwijl worden in vele
ateliers de stands gebouwd
die straks de duizenden be
wonderaars zullen trekken.
Aan het uitgebreide feest-
program wordt de laatste
hand gelegd. Voor het caba
ret werden eerste klas artis-
ten gengëageerd en alle voor
bereidingen voor een uitge
breid en uitstekend verzorgd
café-restaurant zijn getroffen.
De officiële tentoonstellings
catalogus zal dezer dagen van
de persen komen en ver
spreid wórden.
De N.S. en de B.B.A. heb
ben hunne volledige mede
werking toegezegd voor het
vervoer van de bezoekers
stroom.
Nog vele belangwekkende
gegevens zijn voorhanden,
doch het bestuur, zal pas bij
de opening alle kaarten op
tafel léggen.
punt vervoerd. Dag en nacht
daveren dan ook de Neder
landse 3-tonners of G.M.G.'s
o_yer de wegen van Celebes,
bemand met bruine of blan
ke bestuurders.
Het komt wel eens voor
dat, om militairen 's nachts
weg te brengen, de chauffeürs
uit hun zoete dromen worden
gehaald; binnen tien minuten
zijn ze startklaar, want het
transport moet doorgaan. 'Al
is het weer nog zo slecht, al
moeten de chauffeurs ik weet
niet waar gehaald worden,
ze kunnen dan wel eens kaf
feren, er wordt gereden en
daar gaat het om.
schoenen.
1 Comm. Venn. L. Verwiêl
van Loon, Leder en four
nituren.
20 J. Vesters, Stoömschoen-
fabriek.
43 F. van Wees en Zn,,
Schoenmachines, Stanz-
messen.
37 Vipcent Weijers, Leder
en fournituren.
45 J. Wildeman Co., Four
nituren.
2 Gebr. Zeckendorf, Leder.
In een volgend nummer
geven we de overige binnen-
en buitenstands.
Schoenen en Leder
op de a s. tentoonstelling.
Om enig idee te geven op
welke wijze de voornaamste
industrieën van Waalwijk op
de a.s. tentoonstelling ver
tegenwoordigd zullen zijn,
geven wij hieronder een op
somming van de deelnemers
in de afdeling Leder, Schoe
nen, Lederwaren, Fournitu
ren, Machines enz. uit Waal
wijk
60 Wed. A. Aarts Zn.,
Walkvaten, schoenrekken,
houten hakken etc.
34 N.V. Chroomlederfabriek
„De Amstel".
49 Ant. Bergmans N.V.,
Schoenen.
51 M. Bergmans Zonen,
Luxe dames-schoenen.
52 Ant. van Bladel J. Norb.z.,
Schoenen.
18 J. Blok-van Heijst, Luxe
dames- en avondschoenen
25 Burmanje, Luxe hand
werk damesschoenen.
3 N.V. Waalwijkse Chroom-
lederbabr. v.h. Van Doo
ren de Greeff.
72 Gebr. Dumoulin, Leder-
hakken en contreforts.
69 A. Duquesnoy, Luxe laar
zen.
83 J. C. van Eijckelenburg,
Vakbladen, Uitg. Misset.
17 Van Gent Co./Gero-
landa/A. Rox, Schoen
veren en eambreurs, four
nituren.
4 Gragtmans Wiesman,
Lederfabriek.
15 Helvoirt de Nijs, Leder
en fournituren.
57 C. Th. van der Heijden,
Schoenmachines.
65 Vincent Hoffmans Zo
nen, Chemische producten
19 Bloch Stibbe Hollandia,
Schoenen.
14 Joh. Hooijmaaijer, Hou
ten schoenhakken.
80 Hopstaken, Vakbladen,
Uitgeverij De Gelderlan
der-pers.
8 Chroomlederfabriek v.h.
H. H. Jansen.
16 A. J. de Kort, Dames
schoenen.
85 *N. V. Stoomlederfabriek
De Kroon en M. Leven-
bach, Zool- en overleder.
38 Victor van Laarhoven,
Looistoffen, verfstoffen,
leder.
48 H. L. van Leeuwen N.V.,
Leder.
86 Van Lemmen Co., Le
derwaren.
7 G. van Loon's Import
Maatschappij, Leder en
looistoffen.
5 C.V. Lederfabriek P. Van
Loon Gzn.
53 J. G-. de Louw, Schoenen
en leder.
44 J. Maiburg Industrie en
Handelsonderneming N.V.
Machines, fournituren.
21 Schoen- en Lederwaren-
fabriek Marathon.
6 C.V. Lederfabriek
L. Mombers.
9 Oldenbeek Smelt N.V.,
Leder en fournituren.
70 F. J. van Osch Zoon,
Machines en Stanzmessen.
35 N. Pessers, Leder, pels
vachten, fournituren.
71 R. Pullens, Luxe schoei
sel.
66 N.V. Stoomschoenenfabr.
A. H. v. Schijndel.
64 Schuwer en Zonen', Leder
waren.
11 P. Smelt, Over- en Rep
tiellederen fournituren.
56 Technisch Adviesbureau,
P. v. Engelen, Machines.
24 Schoenfabriek Timmer
mans van Turenhout
„Timtur" N.V.
'22 Arnold Verwiel C.V., Fij
ne lederwaren en hand-