W4-u*n
ACHTER DE WOLKËFT
KUnSTGEBITTEfl
EEN PRIMA STANZER.
LUXOR THEATER
OPERA-CONCERT
Slijterij VERSTIJNEN
J. A. VERHEIiDEN - CAPELLE C104
„GEEF ONS EEN HUIS
een R. K.
Bakkersleerling.
WAALWIJK
TELEFOON 558.
CROTESTRAAT
Schoenfabriek H. VAN MIERLO
vraagt
2 prima HANDZWKKKERS
1 STIKSTER o! STIKKER
met PLAKSTER, THUISSTIKSTER en
KANTENSCHROOIER in de
PRETTIGE WERKKRING. HOOG LOON.
W A A L W IJ K.
Plaatsbespreken iederen dag van 11—1 uur.
TOEGANG 14 JAAR.
VOOR ONZE JONGENS IN INDIË.
HEREN- EN JONGENSCONFECTIE
KLEDING NAAR MAAT.
Hef oude vertrouwde adres.
IN WIJNEN,
OUDE JENEVER, COGNAC, BRANDEWIJN
EN DIVERSE LIKEUREN.
Aanbevelend.
DINSDAG 14 DECEMBER 1948.
LOSSE NUMMERS 10 CENT.
71e JAARGANG No. 100
Waalwijksche en Langstraatsche Courant verschijnt Dinsdag en Donderdag
ZAL NOG JAREN DE DRINGENDE
VRAAG BLIJVEN.
ONDERHANDELAARS.
DÊ GEMEENTERAAD VAN WASPIK
IS UITERMATE GUL MAAR
HET ZIT ER OOK AAN.
BRABANTS OPBOUW IN 1949
Onder voorzitterschap van de
Commissaris van de Koningin in
Noord-Brabant, prof. dr. J. E. de
Quay, kwam Zaterdag in het
Provinciehuis te Den Bosch een
groot aantal burgemeesters van
Brabantse gemeenten bijeen. Te
genwoordig hierbij waren o.a.
ook leden van Ged. en Prov. Sta
ten. De heer J. Philippart, lid van
Ged. Staten, gaf een uiteenzetting
over het bouwvolume 1949. Dit
zla niet meer door het ministerie
van Wederopbouw en Volkshuis
vesting worden verdeeld, maar
door Gedeputeerden. Het bouw
volume 1949 wijst volgens spr.
voor het gehele land een ongun
stig beeld aan. Spreker gaf voorts
de maatstaven aan, die voor
iedere gemeente zullen gelden,
t.a.v. de toewijzing van het bouw
volume.
Met grote vreugde en dankbaar
heid geven wij kennis van de ge
boorte van ons zoontje en broertje
KORNELIS LEONARDUS.
K. L. KALIS
S. KALIS—SLUMP
WINNIE
PIETER.
Dun Loaghalre Deblin. 4 Dec. 1948
Tijdelijk adres
St. Antonlus-ziekenhuis Sneek.
GEVRAAGD voor direct
A. VERHOEVEN-HANTSCH
St. Antonlusstraat 18
WAALWIJK
HET ENIGE
LANGSTRAATSE BEDRIJF
voor
LICHTDRUK STENCILDRUK
OFFSETDRUK FOTOCOPIEËN
Laageinde 83 te Waalwijk
Tel. 211.
llan llaren
Vughterstraat 25 - Den Bosch
Voor CORSETTEN
BUIKBANDEN
ELASTIEKEN KOUSEN
BREUKBANDEN
STEUNZOLEN
299-301 HAAST POSTKANT) i
222 NAAST ST.JANSKEBK)
VERL. HOOFDSTRAAT 65
KAATSHEUVEL
ER KUNNEN GEPLAATST WORDEN:
Handwerlcschoenmakerij van Jan v. d. HOUT
Gasthuisstraat 63 KAATSHEUVEL
Van Vrijdag 1 O t/m. Donderdag 1 6 Dec. 8 uur
Zondag 1 2 Dec. 6 en 8.30 uur
I De eerste grote buitenlandse iilm waarvoor
de buiten-opnamen in Duitsland werden ge
maakt.
15 16 Dec. 8 uur in „Musis Sacrum" Waalwijk.
Plaatsbespreken: dagelijks vanaf 13 Dec. 5 tot 6 uur a.d. zaal
BB—
Grotestraat 178 WAALWIJK
Americ. plastic
- vederlicht
1 direct plaatsen na het II
i trekken, in 8 uur gereed.B
Kleine Berg42'Eindhoven I
De Echo van het Zuiden
Hoofdredacteur-Uitgever: JAN TIELEN
Abonnementsprijs: 15 cent per week, 1.95 per kwartaal Drukker: Waalwijkse Stoomdrukkerij Ant. Tielen
>9Ê
Dc woning- en gezinstclling in
1947 wees uit dat er in ons land
725.000 gezinnen gedwongen wa
ren samen te wonen, 30 procent
van het totaal aantal gezinnen.
Dit betekent niet alleen een te
kort van pl.m. 350.000 woningen,
matig geschat; dit betekent ook el
lende, verwoesting van jong le
vensgeluk, wanhoop, morele ver
wildering, dit betekent dat de wo
ningnood het grootste probleem is
van onze na-oorlogse tijd.
Nu heeft de minister van We
deropbouw vorige week 't bouw
volume voor '49 bekend gemaakt,
V^er zullen 27.000 huizen gebouwd
worden. Dus, wanneer er ieder
jaar 27000 huizen gebouwd zou
den worden, zou het 13 jaren du
ren yoor dat dit tekort was opgc-
hcvèn. Nu zal hopelijk in de toe
komst het jaarlijkse volume wel
groter worden, maar wij hebben
nog niet de woningen er bij be
trokken die de bevolkingsaanwas
vraagt. In Brabant alleen reeds
vraagt deze aanwas jaarlijks 4000
nieuwe woningen.
Lang zal dit vraagstuk dus nog
een probleem blijven, van het
ergste soort.
Bij het toewijzen van het bouw
volume van 1949 is allerwege de
aandacht weer gevestigd op dit
vraagstuk, men publiceerde cijfers
die 'n noodkreet betekenden, men
cijferde en kwam wanhopig aan
een slotsom. Men zag weer eens
duideliik alle ellendige gevolgen
die dit probleem met zich brengt.
Steeds rneer gaat men er van
overtuigd raken, dat t alarm dat
Pater Wesseling en Pater de
Greeve slaan, geen loos alarm is,
maar een noodsignaal in de volle
betekenis van het woord. Want
wij raken als het zo doorgaat in
een noodtoestand.
Tijdens de bezetting was cr
reeds een woningtekort ontstaan,
toen kwam de bevrijding met zijn
grote verwoestingen, zodat het
aantal woningen dat men te kort
kwam onrustbarend steeg en is
blijven stijgen, onrustbarend, tol
op de dag van vandaag toe. Zie
ker er is hard gewerkt, wij heb
ben respect voor onze wederop
bouw, maar men bleek niet in
staat, zelfs in de gewone jaarlijk
se behoefte te voorzien, laat staan
de woningnood ten gevolge van
verwoesting etc. op te heffen. En
de gezinnen breiden zich uit, jon
ge mensen willen nieuwe gezin
nen gaan stichten en Nederland
bouwt, bouwt, maar veel te wei
nig en de noodkreten worden da
gelijks talrijker en duidelijker
hoorbaar.
De regering mag hiervoor niet
doof blijven; het gaat er hier om
een ramp te voorkomen, of mis
schien zelfs reeds ongedaan te
maken.
De toestand in Brabant.
Brabant zal slechts 3100 wonin
gen krijgen toegewezen, waarvan
500 voor Philips en waaronder
ook 800 montage woningen zijn,
waarvan de afname verplicht is
gesteld. 3100 woningen terwijl
Brabant er jaarlijks 4000 kon ge
bruiken voor zijn bevolkingsaan
was, terwijl Brabant een van de
zwaarst getroffen gebieden is van
ons land. terwijl in Brabant meer
dan in welke andere provincie is
gedaan voor de opleiding van be
kwame arbeidskrachten, terwijl
Brabant ook met betrekking tot
zijn bevolkingsaanwas, zijn heil
zal moeten zoeken in een inten
sieve industrialisatie, terwijl Bra-
bant een relatieve achterstand
heeft van 10.5 procent.
Brabant is niet tevreden met
deze 3100 woningen. Brabant wil
werken, niet voor niets is er in
Brabant pl.m. 30 van het aan
tal woningen over geheel Neder
land gebouwd, Brabant leidde de
krachten er voor op, en nu ziet
het met schrik naar een bijna on
afwendbare werkloosheid. Of de
bouwvakarbeiders zouden naar 't
Noorden moeten gaan om er te
werken, terwijl hier de montage
woningen worden neergezet, die
in het Noorden zijn gefabriceerd,
maar die men daar liever niet wil.
Brabant moet toezien hoe het aan
tal van 4846 woningen dat vol
gens de berekeningen voor 1949
was toegewezen werd afgerond
tot 4000, terwijl het anntal^voor
den Haag dat op 4810 was bere
kend werd afgerond tot 5000, ter
wijl aan Friesland met 410 wo
ningen er 900 werden toegewezen.
Brabant zou de slechte toestand
op dit gebied gauw verholpen
hebben, zo daar geen dwingende
regeringsbepalingen remmend
werkten.
Wij willen echter niet de indruk
wekken, dat wij ontkennen dat de
regering niet doet wat ze kan; het
is echter wel een vraag of de re
gering wel geheel op de hoogte is
van de ellendige nasleep van het
woningprobleem.
Er is nog ruimte.
Nogmaals willen wij, nu de aan
dacht van de meesten weer even
op dit probleem gevestigd is, er
op wijzen, hoe veel minder de
omvang van dit probleem zou
zijn, wanneer allen ernstig mede
werkten dit vraagstuk zoveel mo
gelijk uit de wereld te helpen,
wanneer allen op dit gebied
een daadwerkelijke naastenliefde
wilden beoefenen. Maar meestal,
wanneer men zelf goed gehuis
vest is, heeft men geen notie wat
het betekent, te moeten zoeken
naar een huis, dagelijks afge
scheept te worden door ambtena
ren en huiseigenaren, en zo zijn
er toch ontelbare jonge mensen
aan toe. Er zijn nog huizen, Pa
ter Wesseling en Pater de Gree
ve zijn hiervan overtuigd en daar
om hameren zij voortdurend op
dit aambeeld, omdat zij ook de
ellende kennen van vele jonge en
oudere mensen.
Wij geven toe, het is niet pret
tig andere mensen in huis te ne
men en het hemd is nader dan de
rok, maar wanneer men in de ge
legenheid is mee te helpen, om
een ramp te voorkomen, dan is
men er a.h.w. moreel toe ver
plicht dit ook inderdaad te doen.
Het gaat niet aan dat dpizende
jonge mensen lopen te zoeken naar
eigen kamers, terwijl er grote,
ruime huizen door enkele perso
nen bewoond worden. Hier is een
ernstig gebrek aan naastenliefde,
een ernstig gebrek aan inzicht
ook in de gevolgen van een
dergelijk probleem.
't Woningvraagstuk is nijpend;
dat allen, de regering, de andere
officiële instanties, de particulie
ren, zover het in hun vermogen
ligt medehelpen dit vraagstuk op
te lossen.
Naast woningen, moeten wij
een lichamelijk en geestelijk ge
zonde maatschappij bouwen.
De heren Sassen, Stikker en
Neher schijnen met de kous op
de kop uit Indonesië teruggeko
men te zijn. Hoe de zaak precies
gelopen is, weet het Nederlandse
volk tot nu toe nog niet. We
schijnen na de bevrijding nog
steeds niet mondig genoeg gewor
den te zijn om alles te weten.
Naar Amerikaanse persberichten
echter verluiden zou Moh. Hatta
verschillende toezeggingen, die hij
aan Minister Stikker gedaan had,
ingetrokken hebben. Blijkbaar
heeft hij bij de andere Republie-
keinse staatslieden geen mede
werking ondervonden of hij drijft
een aardig politiek spelletje. Die
Republikeinen zijn ook niet van
vandaag of gisteren en hebben
heus al wel in de gaten dat de
Nederlandse Regering niet homo
geen denkt over het geval. Zij
schijnen nu liever de Nederlan
ders de ruzie te willen laten uit
vechten, dan dat zij het doen.
Zij weten ook wel dat er nu
voor Nederland maar twee wegen
meer open staan: ofwel voortzet
ten van de politionele actie, of
wel de Republiek laten voor wat
ze is en de Verenigde Staten van
Indonesië vormen zonder Repu-
bliek. In het eerste geval kan Ne
derland rekenen op moeilijkheden
met buitenlandse mogendheden en
met de Verenigde Naties. Nu
kunnen we er tegen aankijken zo
als we willen en we kunnen het
leuk vinden of niet, maar een feit
is dat de Republiek in het buiten
land over meer goodwill beschikt
dan Nederland. Ook dat weet men
in Djokja natuurlijk zeer goed en
als men het in den Haag soms
nog niet wist, zal het nu na het
gevalletje met de Ecafe wel dui
delijk zijn. Vormen van de Ver
enigde Staten van Indonesië zon
der Republiek zal deze laatste
zeer welgevallig zijn, maar zal
weinig hoop bieden tot verwezen
lijking, daar de overige Indone
sische* Staten hier niet aan schij
nen te willen.
De Republikeinse staatslieden
beseffen dus heel goed, dat Ne
derland tenslotte toch met de
moeilijkheden blijft zitten. Zoals
we in ons vorig artikel over In-
dië al opmerkten, schijnen die
moeilijkheden al zeer sterk in het
kabinet te leven. Een deel van de
ministers zijn voor de toepassing
van de eerste mogelijkheid, met
het aanvaarden van alle risico's
daaraan verbonden; een ander
deel schijnt meer de tweede mo
gelijkheid te overwegen. Wij vre
zen dat he^ we^ weer zal .uitlopen
op nieuwe onderhandelingen en
bij elke nieuwe onderhandelingen
haalt de Republiek de winst bin
nen.
Het schijnt in het kabinet trou
wens toch een gekke verhouding
te zijn. Wij v/ezen er enkele we
ken geleden al op, dat het zo
eigenaardig was, dat de Minister
van Buitenlandse Zaken in Indië
onderhandelingen ging voeren.
Daarna ging hij terug met de Mi
nister van Overzeese Gebiedsde
len. Moet deze laatste steeds
aan een leibandje gehouden wor
den? Is men bang voor een soort
wispelturigheid bij hem of voor
ondeskundigheid of nog voor wat
anders? Die indruk krijgt men
wel. Zo gaat nu de vice-minister-
president, Mr. van Schaik, minis
ter zonder portefeuille, weer naar
de West om daar onderhandelin
gen te voeren over de komende
betrekkingen met Nederland.-
Waarom gaat de Minister van
Overzeese Gebiedsdelen toch
niet? Dat is toch de aangewezen
persoon daarvoor of die andere
Minister, Götzen, vanDhet depar
tement voor staatsrechtelijke her
vormingen of zo iets. Dit kabinet
schijnt wel veel van arbeidsver
deling te houden! Het beroerde
echter is, dat straks bij terug
komst van de onderhandelaars de
eigenlijke verantwoordelijke per
sonen het er niet of niet geheel
mee eens zijn en dan begint de
zaak van voren af. Zodoende
brengt de arbeidsverdeling van 't
Kabinet geen tijdwinst, zoals een
behoorlijke arbeidsverdeling be
hoort te doen, maar tijdverlies met
alle gevolgen daarvan.
In de vergadering die de raad van Waspik Woensdag jl.
hield, heeft men met een breed gebaar een aantal vereni
gingen en instellingen gesubsidieerd, maar het kon ook lij
den, want de voorzitter kon mededelen, dat de financiële
toestand van de gemeente zeer gunstig wasde begroting
1949 was sluitend, terwijl de mogelijkheid groot was dat
er nog een flink batig saldo zou overschieten. Daarom
werd bovendien besloten het schoolgeld te verlj= 5 vn, het
geen een eerste stap betekende op weg naar .1'belasting
verlaging.
STROOIA V OND.
Nadat de notulen en enkele in
gekomen stukken behandeld wa
ren, bood het College de raad dc
gemeentebegroting en de begro
ting van het Burgerlijk Armbe
stuur over 1949 aan. De gemeen
tebegroting was sluitend en op de
post onvoorziene uitgaven was
zelfs 'een bedrag van 7556.56
uitgetrokken, zodat de voorzitter
de hoop kon uitspreken op 'n flink
baftig, saldo. De financiële toe
stand van de gemeente was zeer
gunstig. Men hoopte te zijner tijd
op een reserve van ruim 40.000.
De totale schuld was 116.900.-,
I hetgeen neerkwam op een bedrag
van 34.— per inwoner, dat zeer
laag te noemen is.
De heren Zijlmans, van Gorp,
v. d. Broek, Timmers en Brokx
zouden de begroting aan een on
derzoek onderwerpen.
De begroting van het Burgerlijk
Armbestuur werd goedgekeurd, de
gemeentelijke subsidie bedroeg
4550.-.
De gemeenterekening over 1947
werd voorlopig vastgesteld zij
had 'n batig slot van 29.395.76,
terwijl de rekening van het B. A.
over 1947 werd goedgekeurd.
Na aldus even gekeken te heb
ben in de gemeentelijke geldzak,
begon men met kwistige hand
subsidies uit te strooien met de
gulheid van Sinterklaas.
Die Katholieke Gezinszorg in
Waalwijk kreeg een subsidie van
1.— per dag per gezinsverzorg
ster.
De R.K. Lagere Landbouw
school te Raamsdonk kreeg een
subsidie van 10.— per leerling.
De Katholieke Blindenvereni-
ging/ „St. Antonius van Padua"
kreeg een subsidie van 10.—.
De 'plaatselijke harmonie werd
verblijd met een jaarlijks bedrag
van 500.—.
51.— bestemde men voor het
,,Provinc. Opbouworgaan Noord-
Brabant".
De Fok- en Controlevereniging
„Streven naar verbetering" zag
haar streven naar subsidie be
loond met een jaarlijkse bijdrage
van 1.- per gecontroleerde koe.
Dan werd er een initiatief be
handeld dat, voor zover ons be
kend, enig is in de omgeving. B.
en W. stelden voor aan de Thuis
fronten in de gemeente eveneens
een Subsidie toe te kennen. Ten
einde friet werk der Thuisfronten
te stimuleren en als steun voor de
jongens die in Indië hun moeilijke
plicht deden, wilde men de subsi-
'■cjie! verlenen bij wijze van sup
pletie tot een bedrag gelijk aan de
door de Thuisfronten uitj andere
bronnen verkregen bijdragen, tot
maximaal 25.— per dienstplich
tige jongen uit deze gemeente die
zich in Indië bevindt. Van dit be
drag mocht ook niets aan Centra
le Organen of anderszins worden
afgedragen, het moest uitsluitend
besteed worden voor de Waspik-
se jongens. Het totale bedrag was
725.—. Hieraan zcu ten goede
komen aan
Het R.K. Thuisfront Dorp 14
x 25.- is 350.-.
Het R.K. Thuisfront Boven 10
x 25.- is 250.-.
Het Christelijk Thuisfront 5 x
25.- is 125.-.
Gaarne verleenden de raadsle
den deze subsidie voor dit mooie
doel.
De subsidiëring van de bewaar
scholen in de gemeente zou voort
aan geschieden wanneer de leer
krachten bevoegd waren of zich
hiertoe voorbereidden.
Een drietal andere aanvragen
van instellingen die niet direct of
zijdelings in het belang der ge
meente werkten, werden afgewe
zen.
Vervolgens werd het verplaat-
singskostenbesluit ook voor het
personeel van de gemeente Was
pik van kracht verklaard.
Nadat de instructies voor de
gemeenteopzichter en de gemeen
tebode waren vastgesteld, werd
de kwestie behandeld van de
SCHOOLGELDVERLAGING
Tot nu toe is het vermenigvul-
digingscijfer voor het schoolgeld
2 geweest, zoals voor alle steun
behoevende gemeenten was be
paald. Nu de gemeente echter niet
meer noodlijdend was en de f:-
1 nanciële uitkomsten van het laat-
j ste rekeningsjaar zelfs zeer gun-
stig zijn te noemen, meenden B.
en W. dat er alle termen beston-
den om op de eerste plaats de
heffingsfactor van het schoolgeld
te herzien en terug te brengen op
1Deze eerste bescheiden stap op
weg naar de belastingverlaging,
die, naar men hoopte, spoedig
door meerdere zou worden ge
volgd, diende naar hun mening op
de eerste plaats te worden aan
gewend om de gezinnen met kin
deren te ontlasten, hierop drukte
immers de schoolgeldheffing uit
sluitend. Het was een eis van so
ciale rechtvaardigheid, dat deze
gezinnen het eerst moesten wor
den geholpen.
Het voorstel tot intrekking van
het besluit tot vaststelling van het
verm.cijfer werd z.h.st. aangeno
men. Deze intrekking zal ingaan
met het schooljaar 1946-'47.
Nadat een nieuwe legesveror
dening was vastgesteld, wijzigde
men de verordening op de
i VERMAKELIJKHEIDS-
i BELASTING.
Destijds was de vermakelijk-
heidsbelasting verhoogd, omdat
j men meende de gemeente niet te
mogen blootstellen aan de maat-
regelen, waarmede de regering
dreigde, wanneer men de desbe-
J treffende aanwijzingen niet op-
volgde. Echter had men steeds de
overtuiging dat dc heffing van de-
de belasting vooral in de kleinere
gemeenten een averechtse uitwer
king had en de practijk had hen
in het gelijk gesteld. Het aantal
uitvoeringen was teruggelopen,
een verminderd bezoek viel te
constateren, er zijn vrijwel geen
bioscoopvoorstellingen meer ge
geven terwijl er over de plannen
om regelmatig iedere week een
filmvoorstelling te geven, niet
eens meer is gesproken.
Intussen is het wetsontwerp
noodvoorziening gemeentefinanci-
ën wet geworden, terwijl er dc
befaamde „stok achter de deur"
niet in is opgenomen.
Aangezien de plattelandsge
meenten op cultureel gebied toch