iVJxun
J^Letstmis
1 1 1 H i! HI
DIENSTBODE
NET DAGMEISJE
EEN NET PERSOON
CHEFFIN
Flinke DIENSTBODE
B. van Leest
Is dit iets voor U?
a „DE ECHO VAN HET ZUIDEN"
KERSTMIS en NIEUWJAAR
v, d, Ven's Kleding-Winkel
Meisje of 'o Huishoudster
Voor 19 49
„DE BIEB" heeft het.
flinke partij Schaarhout
'n perceel heide of moeras
Grotestraat 171, Drunen,
Stoomwassorij
B. A. v. d. BERG.
Firma J. A. DIRK SE
ENKELE KINDERRIJWIELEN
2e-hands Damesrijwielen
Tevens een prima Motor D. K.W.
DE NIEUWSTE RADIO'S
THAS-jas.
DE ZWARTE RIDDER.
Voor CORSETTEN
BUIKBANDEN
ELASTIEKEN KOUSEN
BREUKBANDEN
STEUNZOLEN
„DE BIEB"
Americ.p/astic
Voor PLUSFOURS
(9 tot 14 j.) en
PANTALONS naar
Grotestraat 178
WAALWIJK.
OVERHEMDEN'
los boord v/a. f8.45
Met vaste boord v/a. f5.95
Maagversterkendt
Slijmafdrijvende Pillar
JONGGEHUWDEN.
GEVRAAGD-
GEVRAAGD per 1 Januari
FLINKE
voor dag en nacht.
GEVRAAGD:
W. H,f MOOLENSCHOT
GEVRAAGD.
of Wed. z. k.
gevraagd
Mevr. A.Y Liempt-v. d. Berg
Kantooragenda's
Zakagenda's
Succes-agenda's
PARTICULIER
Schoenhersteller
is Depothouder voor
DRUNEN e.o.
MEUBEL- EN B E D D E N M A G AZIJ N
HOGEHAM 149 Tel. 100 DONGEN
TE KOOP:
van 7 tot 1 2 jaar.
vanaf f 30.
98 cc.
RIJWIELHANDEL A. KIVITS
LAAGEINDE WAALWIJK.
5-lamps Super vanaf f225.—
RADIO-HANDEL EN REPARATIEINRICHTING
W. BRASPENNING, Mr. v. Coothstraat 3 WAALWIJK.
GEVRAAGD VOOR DIRECT:
boven de 16 jaar,
VOOR MAGAZIJNWERK en BEZORGDIENST.
Fa. KOLSTEREN-LAGARDE
DANSSCHOOL KEES VAN KOOTEN
Danscursus voor beginners,
Cursus voor de Samba
(duur 5 lessen.) Aanvang Donderdag 6 Januari om 9 uur.
EEN WITTE KERST.
was geen p
voor hem.
Vughtaralraat 25 - Den Bosch
VOOR
een ruime sorteering van
KAARTEN EN BOEKJES
met enkele en dubbele tekst.
Markt 11. WAALWIJK
HET ENIOE
LANQSTRAATSE BEDRIJF
voor
LICHTDRUK STENCILDRUK
OFFSETDRUK FOTOCOPIEËN
Laageinde 83 te Waalwijk
Tel. 211.
van
L. J. Q ROOT EN DORST
Pharm. Fabriek - Utrecht.
EIST DIT Zuiveren 't
Bloed, ver
drijven gal en
slijm en be
vorderen de
goede stoel
gang.
fabrieksmerk Bij hoofdpijn
zo vaak 't
gevolg van trage ontlasting
kunnen zij niet genoeg wor
den aanbevolen. Zij munten
uitdoor hunnezachtewerking,
zonder kramp of enige nade
lige gevolgen, zodat men in
staat blijft zijn gewone bezig
heden te verrichten.
Prijs per doos met gebruiks
aanwijzing 43 cent.
Bij hardnekkige verstopping
gebruike men onze
URBANUS PILLEN
Eist vooral merk
„GROOTENDORST"
Wacht U voor namaak.
Op het kasteel Öouvigne te Gin-
neken wordt van 14—16 Januari
EEN"CURSUS GEGEVEN
VOOR ONGGEHUWDEN
onder leiding van de Z,E. Hooggel!
Heer Prof. VLER1CK, met mede
werking van een Arts en een ver
pleegster.
Daar alie belangrijke kwestle's
betreffende het jonge gezin bespro
ken worden, zullen deze dagen voor
U zeer vruchtbaar zijn.
Inlichtingen
Kasteel Bouvigne Ginneken.
voor kleine afd. vrouwel. pers.
Leeftijd niet ben. 30 jaar.
leiding kunnen geven. Vakbei
geen vereiste.
Brieven onder No. 2701 Bureau
van dit blad.
Dr. GERLACH, C 156 CapelleN.-B.
Sprangsestr KAATSHEUVEL
Bij twee bejaarde menschen een
Huiselijk verkeer.
Adres: W. F. AARTSEN,
Hoogen Steenweg te Loon-op-Zand
tegen half Januari in gezin metdj-ie
kinderen, waarvan twee schoolgaand
Grote was b litenshuis.
Grotestraat 281 WAALWIJK.
Markt 11. WAALWIJK
TE KOOP
zeer geschikt voor boonstaken.
Adres: Westeinde 52, WAALWIJK
vraagt TE KOOP
Brieven met opgave van ligging
en prijs onder No. 2703 bur. v. d. bi-
2 PERSOONS GEZONDHEIDSMATRASSEN
II. 33,70
2 PERSOONS IJZEREN LEDIKANTEN mot
gezondheidsmatras II. 70.—
2 PERSOONS BEDSTELLEN In vlokken, kapok
en binnenvoering vanaf II. 75.—
Koopt Uw RADIO bij den man
Die hem straks ook repareren kan.
Grotestraat 199 201
WAALWIJK.
ZAAL „THALIA" WAALWIJK.
Vanaf heden l NSCH RIJ VIN G voor onze
welke aanvangt op Donderdag 6 Januari om 7 uur (duur lölessen-
Tevens INSCHRIJVING voor onze speciale
Uitsluitend zi] die zich minstens een week van te voren laten
inschrijven aan de zaal kunnen deelnemen.
Mooi die sneeuw, maar koud, als je er
door moet.
Mooi en warm is het gehuld in zo'n
stevige
Fa. JAN VAN MIL,
Grootestr. 243, Waalwijk
Fa. H. VERHULS1Markt 5, Den Bosch
Fa. |AN VAN OLPHEN,
Veemarkt 34, Breda
KERSTNUMMER
Naar het voorbeeld der
Oud-Verbonders, die geduren
de vierduizend lange jaren
vol verlangen uitzagen en
verzuchtten naar de komst
van de Verwachte der volke
ren, gaan wij met de liturgie
van de H. Kerk datzelfde ver
langen her-beleven. Daar is
reden voor. Denkt u eens in,
dat Christus niet was geko
men, wat zou èr dan van de
mens en de menselijke samen
leving zijn terecht gekomen?
De verschrikkelijke toe
stand van de wereld in die
dagen geeft ons nu nog het
antwoord. De mensen leefden
volgens de drang van hun ge
vallen en bedorven natuur,
zonder enige rem van gebo
den of geweten, met gevolg,
dat niet velen zich onbeperkt
veroorloofden, wat de begeer
te hun ingaf en de andere
millioenen weerloze slaven
waren.
Toen kwam Kerstmis. Jezus
werd geboren. Dat betekent
God de Zoon nam de mense
lijke natuur aan. Door dit
wereldgebeuren kwam Chris
tus de menselijke natuur te
„hulp. Hier ligt het uitgangs
punt van het herstel en de op
heffing tot een hogere-staat.
De mens is tot hoger din
gen geroepen dan om louter
op aarde te zijn en te leven
tussen de redeloze schepse
len. Daarom kan zijn leven
hier als voorbereiding op het
andere al zo mooi en schoon
zijn.
Apparuit benignitas et hu-
manitas zegt de Apostel Pau-
lus tot Titus. De goedertieren
heid en de menselijkheid
(mensenliefde) hebben zich
geopenbaard. Dat gebeurde
met Kerstmis. Door de men
selijke natuur aan te nemen
heeft het Woord Gods de
mensheid opgeheven. Hij
heeft die humanitas veredeld.
In de persoon van Christus
toont die humanitas zich in
haar schoonste gedaante.
Christus was menselijk in de
beste zin van het woord,
schoon, heerlijk, aantrekkelijk
en navolgenswaardig.
Door onze hergeboorte in
Christus door het H. Doopsel
worden wij opgeheven tot de
bovennatuur en kunnen ook
wij werken doen, die op de
Zijne gelijken. Juist in haar
sociale verhoudingen heeft
onze hedendaagse wereld zo
sterk behoefte aan goedertie
renheid en menselijkheid in
Christelijke zin. (Die Chris
telijke humanitas is iets an
ders dan het humanisme, dat
uitgaat van de natuurlijke
goedheid van de mens, met
voorbijzien van erfzonde en
bovennatuur). Laten we.toch
goed zijn, laten we t.och men
selijk zijn zoals het Kind van
Bethlehem het ons geleerd
heeft.
Eens zal dat Kindje van
Bethlehem komen, niet in een
kribbe, maar op een troon
van wolken. Dan zal Het ons
komen testen op onze goed
heid en onze menselijkheid,
zoals Het ons die kwam aan
leren in Bethlehem. En nu is
het wel heel opvallend, dat de
enige vorm, die volgens het
schriftuurwoord wordt aan
gelegd bij dat voor eeuwig
beslissend onderzoek, doet
denken aan kerstgavenIk
had honger en gij hebt me
gespijsd. Ik had dorst en gij
hebt me gelaafd. Ik v/as naakt,
en gij hebt me gekleed. Treed
binnen in de vreugde van uw
Heer.
Geve God, dat wij 't Kerst
kind daar terugvinden ter
wille van onze christelijke
goedheid en menselijkheid,
betoond niet alleen in het
particuliere leven, maar ook
in zijn sociale verhoudingen.
R. K. W.
Het zijn nu de donkere da
gen voor Kerstmis. IVJaar onze
straten zijn licht van de helle
Kerst-étalages en vol met
mensen die alles gaan kopen
voor het naderende feest.
En met Kerstmis zal op de
overvloedige tafels der rij
ken, bruin gebraden gevogel
te zijn en parelende wijn, en
op andere tafels zullen de-
schalen vol zijn met warm,
geurig worstenbrood, 's Nachts
zijn er wellicht Christmas-
balls, en party's en fuiven en
feestjes.
Dagen van te voren prijken
in de kranten de advertenties
met dure kertstgeschenken,
kostbare kerstdranken, en
•gelegenheden waar het gedu
rende de Kerstdagen goed zal
zijn te verblijven.
In alle winkels is er een
schitterende kerstboom en
stemmig rood licht en baar
dige kerstmannen prijken èr
en rode klokken hangen er
boven imitatie-sneeuw.
Men stuurt elkaar prent
briefkaarten met weer dat
kerstmannetje er op en weer
die klokken en in gouden let
ters „Gelukkig Kerstfeest";
en men geeft elkander ge
schenkjes in wit vloeipapier
met een rood lintje. Men eet
plumpudding, Weihnachtsbrot
en kerstkrans, men kust on
der de mistletoe, men
och men doet alles om het zo
gezellig mogelijk te maken,
en voor een deel ook zeker
terecht.
Maar ik vraag U, betekent
het Kerstfeest niet meer dan
een dankbaar reclame-mid
del, niet meer dan een titel
om te feesten?
Neen, antwoord me nog
niet.
Afgaande op de uiterlijk
heden zoudt ge misschien
neen zeggen en te hard een
oordeel vellen over de we
reld. Ik wil U eerst wijzen
op de kerken in de Kerst
nacht, liefst op de klooster
kerken, waar alle sentimen
tele gevoelsgodsdienst vreemd
is.
Daar moet ge in de Kerst-
nacht gaan luisteren naar de
Kerst-metten en naar de
nachtmis om 12 uur, naar de
mannelijke blijheid die er
klinkt: „Sta op, schud af het
stof, Jeruzalem, kleed U in
feestelijke kleren. Leg af den
ouden mens. Een nieuw krea-
tuur worde nog eens gemaakt
o kristen".
Luister naar de schone li
turgische gebeden en laat hun
betekenis op U inwerken.
En dan denkt ge niet aan
sneeuw en zilveren klokke-
slag, aan kerstboom en aan
lichtjes. Dan denkt ge enkel
aan een kind, dat, arm, ons
het rijke leven bracht; dan
denkt ge aan God, die uit
liefde een behoeftig mens
werd; aan een meisje van
blinkend witte reinheid, die
Zijn moeder werd en aan een
eenvoudige heilige man, die
haar zuiverheid en haar Kind
beschermde.
Dan zijt ge verneugd om
dit blije weten; dan hebt ge
geen behoefte aan de roman
tiek van de Kerstnacht,v maar
ziet ge de betekenis van deze
nacht als alles-, werelden en
hemelen, omvattend.
We leven zo oppervlakkig,
zo zonder enig dieper begrip
van de dingen en gebeurtenis
sen, wier belangrijkheid wij
afmèten naar onze emoties.
En dan is Kerstmis niet meer
dan een schone legende, die
even ontroert, dan een lied
dat even nog een kleine in
druk in ons achter laat.
Maar wanneer wij met de
kerk dieper trachten door te
dringen in de betekenis van
het Kerstfeest, dan worden er
ons vergezichten geopend van
hemelse schoonheid, dan
spreekt een pasgeboren Kind
ons van vertrouwen en van
de overwinning op de dood,
van vrede, van liefde en lou
ter goedheid.
Eerst dan kan men spreken
van een Kerstfeest, dat niet
vrolijk, maar zalig is, zoals
ons Brabantse volk het elkan
der nog toewenst.
Dan vraagt men zich niet af
gelijk een dichter deed:
„Heeft het nut te lijden in
een stal?
„Zal Uw komst het mens
dom nog wel baten?"
Dan [gelooft men onvoor
waardelijk in de genade die
ons in de Kerstnacht wordt
geschonken. Dan is men ver
heugd, niet om de goede ga
ven die* op onze tafels staan,
niet om het oude decorum,
eigen aan het Kerstfeest, maar
omdat Christus weer goed
heid bracht en vrede aan alle
mensen die van goeden wille
zijn.
Goddelijk Kerstkind, ook
wij zijn van goede wil; maar
de wereld is zo rot en de om
standigheden dringen zich zo
aan ons op, dat wij onze ogen
niet altoos kunnen richten op
U; dat wij zelfs vergeten dat
we op U kunnen vertrouwen.
Wij willen goed zijn, Ker
stekind^ wij willen dat allen
goed zijn, heel de wereld. Dat
voor iedereen het licht van
Uwen Kerstnacht zal schij
nen. Wij vragen U dat Gij
de hoop op vrede die nog stil
leeft in onze harten vervult,
en de wereld de rust en de
vrede geeft van het geloof in
U. Schenk die ons dierbaar
zijn en alle, alle andere men
sen, het licht van Uw genade;
laat hun Kerstfeest zalig zijn.
We naderen Kerstmis; en
naargelang we dichter bij dit
Hoogfeest komen, neemt het
oude verhaal weer duidelijker
omlijnde vormen aan. We zien
de H. Familie weer door de
straten van Bethlehem gaan,
we horen hen weer vragen
om onderdak. We horen, ook
het afwijzende antwoord, tel
ken^ opnieuw.
Er was geen plaats voor
God, die geboren ging wor
den.
In de Advent van het jaar
1948 klopte God ook aan bij
het Pallais Chaillot in Parijs
en Hij vroeg om opgenomen,
om erkend te worden. Bijna
alle bewoners van dit paleis
hebben geweigerd. Er was
geen plaats voor God!
Het zou belachelijk zijn als
het niet zo tragisch was: God
werd in het. geding gebracht.
Over Hem die 't al regeert
ging een stelletje waanwijzen,
mensen die op eigen kracht
vertrouwend de wereld wil
len herstellen, debatteren; zij
gingen beraadslagen of het
wel dienstig zou zijn Hem te
erkennen; of het niet beter
zou, zijn „objectief" te blijven
en de werkelijkheidszin te
betrachten. God werd in het
geding gebracht als gold het
de erkenning van een staat,
of een verzoek om interventie.
De dwazen, zij meenden 't
zonder God te kunnen bol
werken; louter op eigen
kracht vertrouwen zij, een
handjevol kwajongens, die
wel kunnen praten, maar
nooit tot resultaat komen
wanneer God niet met hen
meewerkt, 'n ^.rmzalig hoop
je mensen, dat 'zijn bestaan en
alles aan God dankt, vond 't
beter bij de werkelijkheid te
blijven én over God niet te
praten. Men wilde God op
straat zetten; in dit edel ge
zelschap was geen plaats voor
Hem.
Toen was Nederland groot.
Toen stelde Pater de Beau
fort, onze Nederlandse afge
vaardigde, te goed bijna voor
een dergelijk gezelschap, God
keihard als een werkelijkheid,
en België steunde hem over
tuigd.
Pater de Beaufort heeft 't
pleit niet kunnen winnen.
Men had God nu eenmaal niet
nodig. Men weigerde Hem en
de goddelijke oorsprong van
de mens te erkennen. Men
noemde zelfs zijn1 naam niet
in de plechtige verklaring van
de rechten van de mens. God
werd op straat gezet.
België, Amerika en enkele
Z.-Amerikaanse Staten steun
den het Nederlandse voorstel,
maar zij verloren de strijd
met God als inzet.
Rusland en z'n Slavische
satellieten boden de meeste
tegenstand; van hen is het te
begrijpen en te verklaren.
Maar Frankrijk vroeg het
voorstel terug te nemen; men
bereikte over God toch geen
overeenstemming.
Engeland dat te pas en te
onpas het „God save the
king" zingt, bleef neutraal;
men bleef er buiten, het liet'
Engeland koud.
God had afgedaan als wer
kelijkheid, leefde slechts in
de subjectieve verbeelding
van mensen zonder werke
lijkheidszin.
En van deze mannen die
wel „werkelijkheidszin" bezit
ten (dat hebben ze al jaren
trachten te tonen, al hebben
we er nog steeds geen resul
tanten van gezien), va|n dit
verachtelijk hoopje domme
politici zou het heil van de
wereld afhangen.
Wanneer men God niet ér-
kent zoals deze heren, en en
kel vertrouwt op het succes
dat de UNO nog steeds voor
de eerste maal moet boeken,
dan willen wij wel geloven,
dat de toekomst zo zwart
wordt ingezien.
Maar God is geen realiteit
en meer nog bestaat Hij dan
het Pallais Chaillot en al de
genen die het er enkele maan
den goed hebben gehad en er
ondanks grote sommen gelds
en 50 millioen woorden spre
ken, niets hebben bereikt.
God bestaat, en wisten we
niet dat Hij liefde was, we
zouden Hem te goed vinden
voor de heren van de UNO.
Maar Hij zal lachen met hun
dom, klein menselijk gedoe
en als 't Hem te gortig wordt
zet Hij een punt achter de
zielloze klucht, die het ver
gaderen van verenigde vol
ken betekent, wanneer men
Hem niet erkent als de oor
sprong van alle leven.
Kerstverhaal
van
Willem van Heeswijk.
Verlaten en stil ligt de wij
de, witte vlakte. De avond
hemel is een zwart kussen,
volgeprikt met kleine, blik
kerende diamanten.
Stil is het hieromtrent,
slechts even huilt in de verte
bij de donkere rand waar het
bos begint, een hongerige
wolf. Op een heel verre hof
stede blaft een hond.
Een koude vrieswind huilt
in de knersende takken van
een eenzame boom. Verstijfd
is alles van de kou en doods
en grauw is deze afgelegen
wereld.
Verstijfd lijkt ook de doffe
galop van een paard op de
bevroren sneeuw. Lang duurt
het nog voordat een zwarte
massa zich losmaakt uit de
donkerte. Het is een ruiter,
zwart op een gitzwart paard.
Zwart is zijn mantel, zwart
zijn kuras, zwart de golvende
pluim op zijn dof-blinkende
helm. Man en paard zijn een
onheilspellend beeld, dat past
in de grauwe doodsheid van
dit landschap.
De ruiter heeft haast, zijn
zilveren sporen drijft hij in
de hijgende flanken van zijn
paard, als v/ilde hij weg uit
deze grauwheid van zwart en
wit, die somber en droef is
als een kerk op Allerzielen.
Maar neen, deze somberte
is ,hem lief; hij vluchtte voor
de zon en de bloemen rond
zijn ouderlijk kasteel; hij
vluchtte voor de blijheid en
de lach die er klonken; hij
vluchtte voor .de goedheid en
de liefde die hij er vond.
Dood wilde hij zijn voor het
blijde leven, hij wilde don-