'fnimiA*, 7km elke Jmm MEISJES flinke jange werkkrachten. jnrniTi ROLLUIKEN lEVENSOElUK vraagt BOUWBEDRIJF FRANS SCHUURKES Metselaars, Opper en Timmerlieden. STOOMVERWARMING. o.p 24 pKo.duct&H JB&zn '0.MET ANDERE OGEtf STALEN EN HOUTEN FIRMA J. H. SCHOLT ZN. Schoenenmode. C. VAN DE LEUR Adverteert in „De Echo van het Zuiden FEUILLETON ZONDER GELUK - VAART NIEMAND WEL. een alleszins bekwame CHEF Fa. BERN. PESSERS - TILBURG HEBT U INTERESSE Bastmeijer-merkjes kaandai DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN MAANDAG 26 SEPTEMBER 1949 JAN. ANTONIUS TIMMERMANS ALLEGONDA VAN VLIJMEN PRIMA HENNEN Hoofdstraat 173 Tel. 184 Kaatsheuvel VERLOREN een Poriemonnaie me f inhoud ^zult U het Plaatselijk blad beschouwen, nu U weet dat deze krant ge- -v heel is afgestemd op de EIGEN lezerskring. Telkens weer wordt er door het gehele gezin i reikhalzend naar uitge zien. Dit is de kracht van het Plaatselijk blad, waarvan ook U kunt profiteren. Nieuw te vestigen industrie te Waalwijk vraagi flinke en intelligente FABRIEK VAN LUXE DAMESSCHOENEN in de Langstraat, met diverse maakwijzen VRAAGT voor spoedige in diensttreding in1 staat zijnde de gehele leiding van de onderwerkafdeling op zich te nemen. Alleen zij die over ruime ervaring beschikken, gelieven te solliciteren. Geheimhouding verzekerd. Brieven onder nummer 3053 Bureau van dit blad. voor de verschillende afdelingen Zich te vervoegen: v. Bijlandtstraat 21. voor een goede wasserij WITGOED EN BONTGOED. Stoomwasserij „ST. JOSEPH" Leenherenstraat 39 TILBURG VRAAGT voor nieuwbouw te Waalwijk AMSTERDAM (C.) DE IDEALE AFSLUITING VOOR UW HUIS, GARAGE OF FABRIEK. VRAAGT 60 merkjes1 fles Limonadesiroop 100 1 fles Gouden Koets Vruchtenlim. siroop 100 1 fles Gouden Koets Wijn Fl Voor de tweede maal is in Nederland een speciale schoe nen-show gehouden. In het Kurhaus te Scheveningen kon Dinsdagavond het belangstel lende publiek de nieuwste kleuren of modellen bewon deren, die de schoenfabrikan ten voor 't herfst- en winter seizoen in de handel brengen. Het streven van deze fabri kanten, dat er op gericht is om schoenen te fabriceren die harmoniëren met de huidige textiel-mode, kan de moder ne, goed geklede vrouw alleen maar toejuichen. Het vorige seizoen was gebleken, dat sommige kleuren, speciaal grijs en blauw, moeilijk te combineren bleken met de kleuren der in de handel zijn de stoffen en confectiekle- ding. Men heeft voor deze moeilijkheid de oplossing ge vonden door uitgebreide in lichtingen in te winnen bij de stoffenfabrikanten en bij de haute couture, en de hier op gedane gegevens over te ver wachten herfst- en wintertin- ten, hebben het mogelijk ge maakt om de kleuren der nieuwe schoenen aan te pas sen aan de kleuren van de textiel. Een treffende verandering in de schoenenmode valt niet te vermelden. De modellen zijn op zijn hoogst iets ver fijnder en de bewerking door perforatie en kartelrandjes versterkt deze indruk. De puntige schoen met Lod. XV hak, het nieuwtje van het vo rige seizoen, heeft afgedaan, de open hiel daarentegen handhaaft zich nog terdege. De aardige pumpmodellen met lage hak, die vooral voor. het jonge meisje zo bijzonder geschikt zijn, ziet men nu in nog aardiger bewerkingen dan vroeger. Met de laarsjes vlot het in Nederland niet erg. Het ge klede laarsje schijnt de vrou wen hier niet te liggen, de sportlaarsjes of sneeuwschoe- nen verheugen zich in een wat grotere belangstelling. Het camel-kleurige laarsje met bont gevoerd, dat op de show te zien was, zag er dan ook uitstekend en zeer aan lokkelijk uit. Heel veel ge klede schoenen hadden een puntige V-vormige uitsnijding op de wreef, terwijl de hoogte der hakken varieerde van zeer stijl en hoog naar drie-kwart en geheel plat. Voor sport schoenen is hunting in de mooie warme kleuren die deze leersoort kenmerken, wel een heel flatteus materiaal. Een ander materiaal dat verwerkt wordt is Lastex, de uit Ame rika geïmporteerde rekbare suède die een nauwe instap mogelijk maakt en een pret- tig-zittende schoen garandeert Een geruststellende mede deling was, dat de prijzenstop even vóór de devaluatie door de vereniging van schoenwin keliers was vastgesteld. Voor lopig zullen we dus nog wel schoenen kunnen kopen voor de oude prijzen. De manier waarop al deze fraaie en elegante schoenen werden gepresenteerd, was uitstekend. De costuums, man tels en japonnen van Offer man Couture uit Amsterdam, droeg niet weinig bij aan de zeer verzorgde indruk. Dik wijls zelfs waren deze toilet ten zó fraai, dat men nauwe lijks meer aandacht voor de schoenen had. De bontjassen waren van Dora van de Ven uit Tilburg, de hoeden van Max Heymans uit Amster dam. Het samenwerken van de verschillende branches der mode-industrie, opent voor de Nederlandse vrouw veelbelo vende perspectieven. We ho pen dan ook binnenkort hand schoenen, tas, hoed en schoe nen in bijpassende tinten en materialen te kunnen kopen. Goed gekleed zijn is 'n kwes tie van goede smaak, maar de fabrikanten zullen ons toch een handje moeten helpen. GRADA. N. R. Crt. Met grote vreugde geven wij U kennis van de geboorte van onze zoon Bij het H. Doopsel ontving hl] de namen JOHANNES JOSEPHUS CLEMENS MARIA. J. V. DUMOULIN C. M. DUMOULIN- KOOLEN Waalwijk, 22 Sept. 1949. Laageinde 95. Tijdelijk: St. Nicolaas-Ziekenhuis. - Op Dinsdag 4 October a.s. hopen onze geliefde ouders en hun 25—jarige echtvereniging te herdenken. Dat God hen nog lang moge sparen is de wens van hunne dank bare kinderen JEANNE en Verloofde ANTOON en Verloofde ANNIE TOOSJE HUUB MIENTJE RIA PIETJE WIM ALIE JAN ARNOLDJE Waalwijk, September 1949. Schotsestraat 11 Voor de overstelpende bewijzen van waarachtig medeleven bij het zo droevig verscheiden van onze zo beminde zoon JAN zeg ik, mede namens mijn vrouw en kinderen, allen, die dit betoonden door geschrift, woord, handdruk of stille groet, hartelijk en welgemeend dank. Het heeft ons eerlijk goed gedaan. Wij proberen moedig voorwaarts te gaan enGod van den hemel zal het ons doen gelukken. A. ROOZE. Langs deze weg dank ik, mede namens Moeder, Rieka, Zusters, Broers, de Buurtver., Blok-v. Heijst, Kath. Thuisfront, H H. Geestelijken, Toneelver. „O. O. G.", vriendenen kennissen en de v.v. ,R. W. B.". voor de belangstelling, versiering, bloemen en cadeaux die ik mocht ontvangen bij mijn terugkeer uit Indië, Sold. I M.A. BRUURMIJN Besoljensestraat 125 WAALWIjK met volle 8 dagen garantie. Alle rassen 3 mnd. f5 25, 4 mnd. f5.75, 5 mnd. f6 25, 5* mnd. f6.50. Prima W. Legh. br. '48 f3.75 p. st. HOENDERPARK, Bosrand 9a, EDE- ,hicque vilthoed met moderne grote veer- en tullegarncring in zwart, bruin,grijs en marine f. 6.90 ooie kwaliteit vilthoed, in alle modetinten met elegante vilt- strik en speldf9-75 en flatteuze hoed met mooie strik van velours chiffon, gegarneerd met grote parelspeld f14.50 VPOOM 1 OPUlMANN DEN BOSCH EINDHOVEN TILBURG Horlogerie - Goud - Zilver vanaf het woonhuis naar de Capelse polder. Tegen goede beloning terug te bezorgen bijC. OPHORST, Vrlj- hoeve-Capelle B. 62 n VAN DE ECJIO VAN HET ZUIDEN door H. VAN HEESWIJK. 9) „Werk aan de winkel", zei de ander, zijn broek aantrek kend. „Kom es gauw overeind want we hebben de zittingen nodig. „Wat is er aan de hand?" Fred vertolkte de boodschap die hij zo juist gekregen had. „Jammer dat we geen takel wagen hebben. Enfin, met on ze jeep gaat het ook wel", meende Joop zich nu aankle dend. Laten we die twee ket tingen meenemen die hier op zolder liggen". Vijf minuten later startte de jeep en reed het tweetal de betonweg op. Na ongeveer 5 minuten rij den zagen de twee de wagens aan de kant van de weg staan. De politie was er ook reeds bij. Eén der wagens lag half in de sloot. De eigenaar stond er naast, gelukkig ongedeerd. Hij bleek rustig gereden te hebben, toen er plotseling uit een zijweg een andere wagen opdoemde, zodat een botsing onvermijdelijk was. Boven dien bleek de chauffeur van deze wagen, een jongeman van nauwelijks 20 jaar, niet bepaald nuchter te zijn, zodat de politie hem meenam. Na dat proces-verbaal tegen hem was opgemaakt, kregen de twee vrienden toestemming om de wagens weg te slepen. „Laten we eerst maar eens beginnen met die Chevrolet in de sloot", stelde Joop voor. Ze verbonden het achterstel met hun jeepje en langzaam kwam de Chevrolet weer op de rijweg. Maar het voorstel was dusdanig ontzet, dat de wagen niet op sleeptouw ge nomen kon worden". „Hebben jullie geen takel wagen?" informeerde de eige naar spijtig. „Neen, zo rijk zijn we nog niet", antwoordde Joop, „maar met onze jeep gaat het evengoed. Let u maar eens op". Hij haalde een crick te voor schijn en draaide het voorstel van de andere wagen zo hoog mogelijk op. Toen werd de bumper via de twee meege nomen kettingen verbonden aan hun wagentje. En nadat de crick er onderuit werd ge nomen, hing het voorstel net jes te zweven aan de kettin gen. „Mieters", constateerde de eigenaar. „Dat dacht ik ook", ant woordde Joop die zelf ook vol daan was. „Dat hangt. En nu naar de garage". Met zijn drieën kropen ze in de jeep en een half uurtje later reden ze de kaduke Chevrolet naar binnen. Die zouden ze morgen wel eens nakijken en als het mogelijk was in orde maken. Daarna reden ze voor de tweede maal naar de plaats des onheils en haalden de andere wagen, die minder beschadigd was, op. De eigenaar van de Chevrolet was er inmiddels in geslaagd om met een passerende auto mee te liften en deelde de ga ragehouders mede, dat hij in de loop van de volgende dag eens zou komen kijken. Een paar minuten bekeken de vrienden de gekraakte wa gen, maar Joop gaapte op een zeer onfatsoenlijke manier en zei: „Je kunt me nog veel meer vertellen, maar ik kruip weer in mijn laadje. Morgen hebben we best een dag werk aan de beide wagens en ik wil tenminste morgenochtend uitgerust zijn". Vijf minuten later waren de jongens weer onder zeil. Of het 't ongewone werk van de vorige dag was, dan wel de onderbroken slaap door de nachtelijke sleeptoch- ten, hoe het ook zij, de jon gens versliepen zich en wer den pas wakker toen ze het doordringend geluid van een autohoorn hoorden. Ze spron gen bijna gelijktijdig over eind en Fred constateerde tot zijn grote verbazing dat het bij negenen was. Joop keek naar buiten en zag, dat de wagen met werk lieden voor de pomp er reeds was. In een wip kleedde hij zich en liep naar beneden. Hij begroette de mannen en ver ontschuldigde zich met een paar woorden bij de opzichter. Wassen en eten deden ze in een snel tempo en daarna be gonnen ze in hun overalls met de verongelukte Chevrolet. Het ergste beschadigd en ont wricht was de stuurinrich ting, terwijl het voorstel ont zet was. Het zal de vraag zijn, dacht Joop, die zich voor een moei lijke opgave geplaatst zag, of ik de zaak weer in orde kan krijgen. Maar desondanks toog hij welgemoed aan het werk. Onderwijl werd de benzine pomp geplaatst en aangeslo ten op de reeds bedekte tank. In de loop van de morgen kwam de tankwagen weer en de chauffeur vulde voor de eerste maal. De pomp werd geprobeerd en bleek uitste kend te functioneren. Ook dit maal geschiedde de leveran tie met gesloten beurs; Joop behoefde alleen maar een pa piertje te tekenen. „Het is zo in orde", antwoordde de chauf feur van de tankwagen op la chende toon. „We staan zeker in een goed blaadje", veronderstelde Fred, die nog enigszins ver baasd was over deze service. Maar lang bleven de vrien den hierover niet nadenken, maar vervolgde hun werk zaamheden. Joop tracteerde de werklieden en de opzichter op een paar goede sigaren die hij zo even gekocht had en nauwelijks was de montage wagen vertrokken, of de eer ste klant meldde zich bij de benzinepompen: een touring car met vacantiegangers. En vol trots bediende Fred de pomp, hun pomp immers! Fred sloopte de spatborden van de Chevrolet en begon de deuken er uit te kloppen. Dat was een langdurig en vrij se cuur karweitje en toen het middaguur geslagen had, was hij er nog niet mee klaar. Joop was er echter in geslaagd om de motor weer te doen functioneren, een feit, waar op hij niet weinig trots was en zijn kameraad eveneens. Nu nog het moeilijkste, het verwrongen voorstel. Tijdens de maaltijd kreeg hij een idee. „Denk eens", zei hij tot zijn vriend, „als ik mij niet ver gis, is er aan het einde van het dorp een smederij, waar ze een draaibank hebben. Juist, ik haal het voorstel er straks onderuit en ga met de jeep naar die smederij. Op de draaibank krijg ik het wel in orde. Toen hij om vijf uur terug kwam de smid had vrien delijk alle medewerking ver leend was het voorstel weer precies zoals het zijn moest en een goed uur later startte Joop in gespannen ver wachting de Chevrolet, waar uit Fred nu alle deuken weg- geklopt had. Tot grote vreug de van de beide vrienden reed de wagen zonder te wringen de garage uit. De motor liep regelmatig en aan de stuur inrichting was ook niets bij zonders meer te merken". „Zeg, zei hij tot Fred, ik rijd even naar de stad, dan kan ik meteen de wagen con troleren en tevens een nieu we richtingaanwijzer kopen en twee lampeglazen. Als ik dat heb, is de wagen weer ge heel in orde". „Best", antwoordde Fred, „dan begin ik alvast ons avondpotje gereed te maken. (Wordt vervolgd). om gedurende 2-4 maanden In Katholie ke omgeving in Zwitserland te worden opgeleid voor lijn mechanisch werk. Leeftijd bij voorkeur 18 30 jaar. Kennis van Duitse taal niet beslist noodzakelijk. Eigenhandig geschreven sollicitaties met levensloop en foto onder No. 27575 Reel. Adv. Advert. Bur. „DIE HAGHE", Plein 11, Den Haag. Wij komen nu weer wekelijks in Loon- op-Zand, Kaatsheuvel en Waalwijk en wel op Woensdagnamiddag. De was binnen een week weer thuis, desgewenst geheel gestreken. Inlichtingen worden gaarne vrijblijvend gegeven. Capucijnenstraat 1 36 TILBURG. Tel. 3208 ■—Ill Zwanenburgwal 82 84. Tel. 49133 (K 2900) KA VEN 8. TEL. 269. WAALWIJK. SPAAR DE

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1949 | | pagina 4