'fnimiA*,
7km elke Jmm
MEISJES
flinke jange werkkrachten.
jnrniTi
ROLLUIKEN
lEVENSOElUK
vraagt
BOUWBEDRIJF FRANS SCHUURKES
Metselaars, Opper
en Timmerlieden.
STOOMVERWARMING.
o.p 24 pKo.duct&H JB&zn
'0.MET
ANDERE OGEtf
STALEN EN HOUTEN
FIRMA J. H. SCHOLT ZN.
Schoenenmode.
C. VAN DE LEUR
Adverteert in „De Echo van het Zuiden
FEUILLETON
ZONDER GELUK -
VAART NIEMAND WEL.
een alleszins bekwame CHEF
Fa. BERN. PESSERS - TILBURG
HEBT U INTERESSE
Bastmeijer-merkjes
kaandai
DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN
MAANDAG 26 SEPTEMBER 1949
JAN.
ANTONIUS TIMMERMANS
ALLEGONDA VAN VLIJMEN
PRIMA HENNEN
Hoofdstraat 173
Tel. 184 Kaatsheuvel
VERLOREN
een Poriemonnaie
me f inhoud
^zult U het Plaatselijk
blad beschouwen, nu U
weet dat deze krant ge-
-v heel is afgestemd op de
EIGEN lezerskring.
Telkens weer wordt er
door het gehele gezin
i reikhalzend naar uitge
zien. Dit is de kracht van
het Plaatselijk blad,
waarvan ook U kunt
profiteren.
Nieuw te vestigen industrie te Waalwijk
vraagi
flinke en intelligente
FABRIEK VAN LUXE DAMESSCHOENEN
in de Langstraat, met diverse maakwijzen
VRAAGT voor spoedige in diensttreding
in1 staat zijnde de gehele leiding van de
onderwerkafdeling op zich te nemen.
Alleen zij die over ruime ervaring beschikken,
gelieven te solliciteren.
Geheimhouding verzekerd.
Brieven onder nummer 3053 Bureau van dit blad.
voor de verschillende afdelingen
Zich te vervoegen: v. Bijlandtstraat 21.
voor een goede wasserij
WITGOED EN BONTGOED.
Stoomwasserij „ST. JOSEPH"
Leenherenstraat 39 TILBURG
VRAAGT voor nieuwbouw te Waalwijk
AMSTERDAM (C.)
DE IDEALE AFSLUITING VOOR UW
HUIS, GARAGE OF FABRIEK.
VRAAGT
60 merkjes1 fles Limonadesiroop
100 1 fles Gouden Koets
Vruchtenlim. siroop
100 1 fles Gouden Koets Wijn
Fl
Voor de tweede maal is in
Nederland een speciale schoe
nen-show gehouden. In het
Kurhaus te Scheveningen kon
Dinsdagavond het belangstel
lende publiek de nieuwste
kleuren of modellen bewon
deren, die de schoenfabrikan
ten voor 't herfst- en winter
seizoen in de handel brengen.
Het streven van deze fabri
kanten, dat er op gericht is
om schoenen te fabriceren die
harmoniëren met de huidige
textiel-mode, kan de moder
ne, goed geklede vrouw alleen
maar toejuichen. Het vorige
seizoen was gebleken, dat
sommige kleuren, speciaal
grijs en blauw, moeilijk te
combineren bleken met de
kleuren der in de handel zijn
de stoffen en confectiekle-
ding. Men heeft voor deze
moeilijkheid de oplossing ge
vonden door uitgebreide in
lichtingen in te winnen bij de
stoffenfabrikanten en bij de
haute couture, en de hier op
gedane gegevens over te ver
wachten herfst- en wintertin-
ten, hebben het mogelijk ge
maakt om de kleuren der
nieuwe schoenen aan te pas
sen aan de kleuren van de
textiel.
Een treffende verandering
in de schoenenmode valt niet
te vermelden. De modellen
zijn op zijn hoogst iets ver
fijnder en de bewerking door
perforatie en kartelrandjes
versterkt deze indruk. De
puntige schoen met Lod. XV
hak, het nieuwtje van het vo
rige seizoen, heeft afgedaan,
de open hiel daarentegen
handhaaft zich nog terdege.
De aardige pumpmodellen
met lage hak, die vooral voor.
het jonge meisje zo bijzonder
geschikt zijn, ziet men nu in
nog aardiger bewerkingen dan
vroeger.
Met de laarsjes vlot het in
Nederland niet erg. Het ge
klede laarsje schijnt de vrou
wen hier niet te liggen, de
sportlaarsjes of sneeuwschoe-
nen verheugen zich in een
wat grotere belangstelling.
Het camel-kleurige laarsje
met bont gevoerd, dat op de
show te zien was, zag er dan
ook uitstekend en zeer aan
lokkelijk uit. Heel veel ge
klede schoenen hadden een
puntige V-vormige uitsnijding
op de wreef, terwijl de hoogte
der hakken varieerde van zeer
stijl en hoog naar drie-kwart
en geheel plat. Voor sport
schoenen is hunting in de
mooie warme kleuren die deze
leersoort kenmerken, wel een
heel flatteus materiaal. Een
ander materiaal dat verwerkt
wordt is Lastex, de uit Ame
rika geïmporteerde rekbare
suède die een nauwe instap
mogelijk maakt en een pret-
tig-zittende schoen garandeert
Een geruststellende mede
deling was, dat de prijzenstop
even vóór de devaluatie door
de vereniging van schoenwin
keliers was vastgesteld. Voor
lopig zullen we dus nog wel
schoenen kunnen kopen voor
de oude prijzen.
De manier waarop al deze
fraaie en elegante schoenen
werden gepresenteerd, was
uitstekend. De costuums, man
tels en japonnen van Offer
man Couture uit Amsterdam,
droeg niet weinig bij aan de
zeer verzorgde indruk. Dik
wijls zelfs waren deze toilet
ten zó fraai, dat men nauwe
lijks meer aandacht voor de
schoenen had. De bontjassen
waren van Dora van de Ven
uit Tilburg, de hoeden van
Max Heymans uit Amster
dam.
Het samenwerken van de
verschillende branches der
mode-industrie, opent voor de
Nederlandse vrouw veelbelo
vende perspectieven. We ho
pen dan ook binnenkort hand
schoenen, tas, hoed en schoe
nen in bijpassende tinten en
materialen te kunnen kopen.
Goed gekleed zijn is 'n kwes
tie van goede smaak, maar de
fabrikanten zullen ons toch
een handje moeten helpen.
GRADA.
N. R. Crt.
Met grote vreugde geven wij U
kennis van de geboorte van onze
zoon
Bij het H. Doopsel ontving hl]
de namen
JOHANNES JOSEPHUS
CLEMENS MARIA.
J. V. DUMOULIN
C. M. DUMOULIN-
KOOLEN
Waalwijk, 22 Sept. 1949.
Laageinde 95.
Tijdelijk: St. Nicolaas-Ziekenhuis.
-
Op Dinsdag 4 October a.s. hopen
onze geliefde ouders
en
hun 25—jarige echtvereniging te
herdenken.
Dat God hen nog lang moge
sparen is de wens van hunne dank
bare kinderen
JEANNE en Verloofde
ANTOON en Verloofde
ANNIE TOOSJE
HUUB MIENTJE
RIA PIETJE
WIM ALIE
JAN ARNOLDJE
Waalwijk, September 1949.
Schotsestraat 11
Voor de overstelpende bewijzen
van waarachtig medeleven bij het
zo droevig verscheiden van onze
zo beminde zoon
JAN
zeg ik, mede namens mijn vrouw
en kinderen, allen, die dit betoonden
door geschrift, woord, handdruk of
stille groet, hartelijk en welgemeend
dank. Het heeft ons eerlijk goed
gedaan.
Wij proberen moedig voorwaarts
te gaan enGod van den
hemel zal het ons doen gelukken.
A. ROOZE.
Langs deze weg dank ik, mede
namens Moeder, Rieka, Zusters,
Broers, de Buurtver., Blok-v. Heijst,
Kath. Thuisfront, H H. Geestelijken,
Toneelver. „O. O. G.", vriendenen
kennissen en de v.v. ,R. W. B.".
voor de belangstelling, versiering,
bloemen en cadeaux die ik mocht
ontvangen bij mijn terugkeer uit
Indië,
Sold. I M.A. BRUURMIJN
Besoljensestraat 125
WAALWIjK
met volle 8 dagen garantie.
Alle rassen 3 mnd. f5 25, 4 mnd.
f5.75, 5 mnd. f6 25, 5* mnd. f6.50.
Prima W. Legh. br. '48 f3.75 p. st.
HOENDERPARK, Bosrand 9a, EDE-
,hicque vilthoed
met moderne
grote veer- en
tullegarncring in
zwart, bruin,grijs
en marine f. 6.90
ooie kwaliteit vilthoed, in alle
modetinten met elegante vilt-
strik en speldf9-75
en flatteuze hoed met mooie strik
van velours chiffon, gegarneerd
met grote parelspeld f14.50
VPOOM 1 OPUlMANN
DEN BOSCH EINDHOVEN TILBURG
Horlogerie - Goud - Zilver
vanaf het woonhuis naar de
Capelse polder.
Tegen goede beloning terug te
bezorgen bijC. OPHORST, Vrlj-
hoeve-Capelle B. 62
n
VAN
DE ECJIO VAN HET ZUIDEN
door
H. VAN HEESWIJK.
9)
„Werk aan de winkel", zei
de ander, zijn broek aantrek
kend. „Kom es gauw overeind
want we hebben de zittingen
nodig.
„Wat is er aan de hand?"
Fred vertolkte de boodschap
die hij zo juist gekregen had.
„Jammer dat we geen takel
wagen hebben. Enfin, met on
ze jeep gaat het ook wel",
meende Joop zich nu aankle
dend. Laten we die twee ket
tingen meenemen die hier op
zolder liggen".
Vijf minuten later startte
de jeep en reed het tweetal de
betonweg op.
Na ongeveer 5 minuten rij
den zagen de twee de wagens
aan de kant van de weg staan.
De politie was er ook reeds
bij. Eén der wagens lag half
in de sloot. De eigenaar stond
er naast, gelukkig ongedeerd.
Hij bleek rustig gereden te
hebben, toen er plotseling uit
een zijweg een andere wagen
opdoemde, zodat een botsing
onvermijdelijk was. Boven
dien bleek de chauffeur van
deze wagen, een jongeman
van nauwelijks 20 jaar, niet
bepaald nuchter te zijn, zodat
de politie hem meenam. Na
dat proces-verbaal tegen hem
was opgemaakt, kregen de
twee vrienden toestemming
om de wagens weg te slepen.
„Laten we eerst maar eens
beginnen met die Chevrolet
in de sloot", stelde Joop voor.
Ze verbonden het achterstel
met hun jeepje en langzaam
kwam de Chevrolet weer op
de rijweg. Maar het voorstel
was dusdanig ontzet, dat de
wagen niet op sleeptouw ge
nomen kon worden".
„Hebben jullie geen takel
wagen?" informeerde de eige
naar spijtig.
„Neen, zo rijk zijn we nog
niet", antwoordde Joop,
„maar met onze jeep gaat het
evengoed. Let u maar eens
op".
Hij haalde een crick te voor
schijn en draaide het voorstel
van de andere wagen zo hoog
mogelijk op. Toen werd de
bumper via de twee meege
nomen kettingen verbonden
aan hun wagentje. En nadat
de crick er onderuit werd ge
nomen, hing het voorstel net
jes te zweven aan de kettin
gen.
„Mieters", constateerde de
eigenaar.
„Dat dacht ik ook", ant
woordde Joop die zelf ook vol
daan was. „Dat hangt. En nu
naar de garage".
Met zijn drieën kropen ze in
de jeep en een half uurtje
later reden ze de kaduke
Chevrolet naar binnen. Die
zouden ze morgen wel eens
nakijken en als het mogelijk
was in orde maken. Daarna
reden ze voor de tweede maal
naar de plaats des onheils en
haalden de andere wagen, die
minder beschadigd was, op.
De eigenaar van de Chevrolet
was er inmiddels in geslaagd
om met een passerende auto
mee te liften en deelde de ga
ragehouders mede, dat hij in
de loop van de volgende dag
eens zou komen kijken.
Een paar minuten bekeken
de vrienden de gekraakte wa
gen, maar Joop gaapte op een
zeer onfatsoenlijke manier en
zei: „Je kunt me nog veel
meer vertellen, maar ik kruip
weer in mijn laadje. Morgen
hebben we best een dag werk
aan de beide wagens en ik
wil tenminste morgenochtend
uitgerust zijn".
Vijf minuten later waren
de jongens weer onder zeil.
Of het 't ongewone werk
van de vorige dag was, dan
wel de onderbroken slaap
door de nachtelijke sleeptoch-
ten, hoe het ook zij, de jon
gens versliepen zich en wer
den pas wakker toen ze het
doordringend geluid van een
autohoorn hoorden. Ze spron
gen bijna gelijktijdig over
eind en Fred constateerde tot
zijn grote verbazing dat het
bij negenen was.
Joop keek naar buiten en
zag, dat de wagen met werk
lieden voor de pomp er reeds
was. In een wip kleedde hij
zich en liep naar beneden. Hij
begroette de mannen en ver
ontschuldigde zich met een
paar woorden bij de opzichter.
Wassen en eten deden ze in
een snel tempo en daarna be
gonnen ze in hun overalls met
de verongelukte Chevrolet.
Het ergste beschadigd en ont
wricht was de stuurinrich
ting, terwijl het voorstel ont
zet was.
Het zal de vraag zijn, dacht
Joop, die zich voor een moei
lijke opgave geplaatst zag, of
ik de zaak weer in orde kan
krijgen. Maar desondanks toog
hij welgemoed aan het werk.
Onderwijl werd de benzine
pomp geplaatst en aangeslo
ten op de reeds bedekte tank.
In de loop van de morgen
kwam de tankwagen weer en
de chauffeur vulde voor
de eerste maal. De pomp werd
geprobeerd en bleek uitste
kend te functioneren. Ook dit
maal geschiedde de leveran
tie met gesloten beurs; Joop
behoefde alleen maar een pa
piertje te tekenen. „Het is zo
in orde", antwoordde de chauf
feur van de tankwagen op la
chende toon.
„We staan zeker in een
goed blaadje", veronderstelde
Fred, die nog enigszins ver
baasd was over deze service.
Maar lang bleven de vrien
den hierover niet nadenken,
maar vervolgde hun werk
zaamheden. Joop tracteerde
de werklieden en de opzichter
op een paar goede sigaren die
hij zo even gekocht had en
nauwelijks was de montage
wagen vertrokken, of de eer
ste klant meldde zich bij de
benzinepompen: een touring
car met vacantiegangers. En
vol trots bediende Fred de
pomp, hun pomp immers!
Fred sloopte de spatborden
van de Chevrolet en begon de
deuken er uit te kloppen. Dat
was een langdurig en vrij se
cuur karweitje en toen het
middaguur geslagen had, was
hij er nog niet mee klaar.
Joop was er echter in geslaagd
om de motor weer te doen
functioneren, een feit, waar
op hij niet weinig trots was
en zijn kameraad eveneens.
Nu nog het moeilijkste, het
verwrongen voorstel.
Tijdens de maaltijd kreeg
hij een idee.
„Denk eens", zei hij tot zijn
vriend, „als ik mij niet ver
gis, is er aan het einde van
het dorp een smederij, waar
ze een draaibank hebben.
Juist, ik haal het voorstel er
straks onderuit en ga met de
jeep naar die smederij. Op de
draaibank krijg ik het wel in
orde.
Toen hij om vijf uur terug
kwam de smid had vrien
delijk alle medewerking ver
leend was het voorstel
weer precies zoals het zijn
moest en een goed uur later
startte Joop in gespannen ver
wachting de Chevrolet, waar
uit Fred nu alle deuken weg-
geklopt had. Tot grote vreug
de van de beide vrienden reed
de wagen zonder te wringen
de garage uit. De motor liep
regelmatig en aan de stuur
inrichting was ook niets bij
zonders meer te merken".
„Zeg, zei hij tot Fred, ik
rijd even naar de stad, dan
kan ik meteen de wagen con
troleren en tevens een nieu
we richtingaanwijzer kopen
en twee lampeglazen. Als ik
dat heb, is de wagen weer ge
heel in orde".
„Best", antwoordde Fred,
„dan begin ik alvast ons
avondpotje gereed te maken.
(Wordt vervolgd).
om gedurende 2-4 maanden In Katholie
ke omgeving in Zwitserland te worden
opgeleid voor lijn mechanisch werk.
Leeftijd bij voorkeur 18 30 jaar.
Kennis van Duitse taal niet beslist noodzakelijk. Eigenhandig
geschreven sollicitaties met levensloop en foto onder No. 27575
Reel. Adv. Advert. Bur. „DIE HAGHE", Plein 11, Den Haag.
Wij komen nu weer wekelijks in Loon-
op-Zand, Kaatsheuvel en Waalwijk en
wel op Woensdagnamiddag.
De was binnen een week weer thuis,
desgewenst geheel gestreken.
Inlichtingen worden gaarne vrijblijvend gegeven.
Capucijnenstraat 1 36 TILBURG. Tel. 3208
■—Ill
Zwanenburgwal 82 84. Tel. 49133 (K 2900)
KA VEN 8.
TEL. 269.
WAALWIJK.
SPAAR
DE