Waalwijkse en Langstraatse Courant OUDEN VAN DAGEN RECREATIE-OORD Gemeenteraad Waalwijk wachten nog steeds op hun 5 pCt. Slachtoffers van 'n verkeerde regie. Weer 'n nieuw Havenplan. 36 Woningen van het rijk over genomen. Labour heeft maar juist gewonnen. Loonopzand-Kaatsheuvel schept en verruimt zijn bestaansmogelijkheid MAANDAG 27 FEBR. 1950. Uitgever Waal wij kse Stoomdrukkerij ANTOON TIELEN Hoofdredacteur JAN TIELEN DE ECHO m HET ZUIDEN OPGERICHT 1878. Bureaux GROTESTRAAT 205 WAALWIJK TEL. 38. SCHOOLSTRAAT 11 KAATSHEUVEL TEL. 66. 72e JAARGANG No. 18 Abonnement IB cent per week 1.93 per kwartaal 2.23 franco p.p. Advertentie-prijs 9 cent per m.M. Contract-advertenties speciaal tarief. TEL.-ADRES „ECHO". De ouden van dagen en nog enkele andere groepen in onze be volking staan er niet best op. Dat is bekend en het was dan ook Minister Drees, die destijds in de Staten-Generaal een ..Noodwet Ouderdomsvoorziening' aangeno men wist te krijgen. Dat is al weer een heel tijdje geleden. Sindsdien is er reeds veel veran derd. De laatste wijziging in on ze loon- en prijsstructuur de devaluatie heeft geleid tot een loonsverhoging van vijf procent. Deze vijf procent zullen langza merhand wel in de zak van vele werknemers in de lande zijn ge gleden. De ouden van dagen heb ben deze loonsverhoging echter nog niet ontvangen. Dat is heel verwonderlijk. Vooral als men weet hoe vaak de Kamer er bij de Regering op aandringt om voor deze groep personen iets te cJoen. Tot nu toe zijn zij echter 't slachtoffer geworden van een on gelukkige omstandigheid, een om standigheid echter, die behoudens dat zij ongelukkig, ook nog zeer te betreuren is. Op 3 Febr. j.l. moest in de Tweede Kamer de agenda door elkaar gegooid wor den omdat Minister Joekes van mening was, dat een wetsontwerp om de vijf procent ook toe te ken nen aan de ouden van dagen, zo spoedeisend was, dat alle andere onderwerpen daarvoor maar wij ken moesten. Dit voorstel kwam zo onverwacht, dat van verschil lende fracties de afgevaardigden, die over deze materie t woord voeren meestal zijn t de men sen van de vakbeweging nog niet eens aanwezig waren. Dat zou niet zo erg geweest zijn als er niet tegen de verwachting in toch over dit wetsontwerp het woord werd gevoerd. Daar wa ren natuurlijk allereerst de com munisten, die altijd meer vragen dan men in deze benauwde tijd kan geven. Zij waren verheugd, zo zeide de heer Gortzak, dat Mi nister Joekes dit wetsontwerp zo spoedig had willen indienen. Zo verheugd waren zij over deze haast, dat zij een stel amende menten wilden indienen om in ie der geval een minimum bijslag te garanderen. Voor gehuwden zou dat twee gulden, voor ongehuw- den zou dat 1.75 moeten bedra gen. De socialist van Lienden voelde ook wel iets voor een mi nimum bijslag. Deze afgevaardig de begreep echter wel, dat de be dragen die door de communisten werden genoemd, veel te hoog waren. Zonder echter te spreken over amendementen, vroeg hij aan Minister Joekes of het niet moge lijk was om een minimum van 2.— voor gehuwden en van i.__ voor ongehuwden te ver zekeren. Minister Joekes voelde daar niets voor. En daarvoor had hij goede argumenten. Kijk, zo zeide hij, een minimum bijslag zou ei genlijk onbillijk zijn. Want ook die personen die naast hun uit kering krachtens de Noodwet Ou derdomsvoorziening nog van een klein pensioentje genieten, zou den in de termen vallen. Daar door bereikt men zijn doel niet. In ieder geval is het op deze wij ze niet zeker dat men inderdaad de minst draagkrachtigen helpt. Bovendien gaf hij een kostenbe rekening van de communistische er socialistische voorstellen. Die- waren behoorlijk hoog. Minister Joekes zag in zijn verbeelding reeds Minister Lieftinck tekenen van afkeuring geven. Een derge lijke uitgave zou de toch al be rooide schatkist moeilijk kunnen dragen. De communisten waren echter niet van zins om toe te geven. Hun verklaring dat zij toch met amendementen zouden komen, noopte voorzitter Kortenhorst on: de beraadslaging van dit wetsont werp uit te stellen. Daardoor gaf hij meteen de Kamer de gelegen heid deze materie nog eens rustig te bekijken. Dit was de eerste fase. Nog eens uitstel. laar vroeg echter of het niet mogelijk was dat Ged. Staten een verhoogd bedrag zouden vaststellen. Wat in het kader van de wet niet zou gaan, meende de voorz., maar de vraag van de heer Duyvelaar lag zo voor de hand dat er wel een oplossing voor gevon den zou worden. Waarop de raad met het voorstel accoord ging. Nieuw hockeyveld voor de K.M.H.C. De tweede fase speelde onge veer veertien dagen later Toen dit wetsontwerp weer aan de or de was, dienden de communisten prompt hun amendementen in. Niemand had anders verwacht, al was het logischer geweest dat zij dat eerder hadden gedaan.Vreem der werd de zaak toen ook de heer Van Lienden plotseling met een amendement kwam om in ie der geval minimaal 2.- en j 1.- uit te keren. Dat had echter nie mand verwacht. Zeifs Minister Joekes niet. De reactie van deze bewindsman was chter niet ge lukkig. Hoewel hij veertien dager tevoren een kostenberekening had gegeven, zeide hij thans niet in staat te zijn om de gevolgen van dit amendement te doorzien. Dat was vreemd. Nog vreemder werd het toen hij aan deze redenering vastknoopte dat een tweede uit stel van de beraadslagingen daar door noodzakelijk werd. Daartegen kwam de heer Sta pelkamp in het geweer. In de eer ste plaats, zo zeide hij, had de heer Van Lienden veertien dagen de tijd gehad om zijn amendement in te dienen en ten tweede had Minister Joekes nu hij reeds een kostenberekening had gege ven best dit wesontwerp kun nen afhandelen. Van het spoed eisend karakter van dit ontwerp blijft door deze gang van zaken niets meer over. In feite stond de hele Kamer achter hem. Zelfs in „Het Vrije Volk", het dagelijks partijblad van de P.v.d. A. en daarom waarschijnlijk ook 't lijf blad van onze Minister van So ciale Zaken, werd de afkeuring uitgesproken over deze gang van zaken. Dit is te begrijpen. Als er één groep van personen is die gehol pen moet worden, zijn het wel onze ouden van daen. Dat zij het slachtoffer worden van een onge lukkige regie in de Tweede Ka mer, is slechts te betreuren. Te meer daar iedere andere partij in ons land haar medewerking wil geven om deze mensen te helpen. Hier stond geen partijpolitiek, doch slechts een gebrek aan regie onze ouden van dagen in de weg. In Maart komt dit wetsontwerp weer aan de orde. Laten wij ho pen dat het dan spoedig de voor zittershamer zal passeren. Over twee punten heeft de gemeenteraad van Waalwijk in de openbare vergadering die hij Donderdagavond hield uitvoerig gediscussieerd: over de overname van 36 Maycrete-woningen van het rijk, waarop verschillende leden nog al wat critiek hadden en natuurlijk over het nieuwe havenplan, waarbij de burgemeester een overzicht gaf van de eerder gemaakte ont werpen. Ook over de verkoop van bouwterrein aan de Wilhelminastraat werd men het blijk baar niet gauw eens, maar dat ging in vertrou welijke zitting en we kwamen er dus niets over te weten. per leerling en de vergoeding voor de gebruikswaarde van het gebouw ad 1440.per jaar te handhaven. Dit bete kent voor 1950 dus een uitke ring van ongeveer 7000. De ontvangstpost, betrekking hebbende op het verhaal op de buitengemeenten, kan vol gens het prae-advies niet ver hoogd worden, omdat het be drag van het verhaal volgens de wettelijke voorschriften door Ged. Staten reeds is vastgesteld voor de jaren 1949, 1950 en 1951. De heer Duyve- Na de opening deelde de voorzitter, Mr. Lambooy, mee dat zijn rechterzijde hem he lemaal in de steek lietde beide heren wethouders, van Loon en Smolders, waren af wezig en eveneens de heer de Raat.» De ingekomen stukken wer den alle voor kennisgeving aangenomen. B. en W. stelden vervolgens voor om de exploitatiever goeding voor de Don Bosco- school voor b.l.o. over het jaar 1950 vast te stellen op 55.— Naar aanleiding van het voorstel tot verpachting van een sportterrein (agenda en prae-adviezen in ons nummer van 20 Februari) informeerde de heer Meijs hoe groot het terrein was. Verder had de hockeyclub een lange huur termijn gevraagd en B. en W. gaven 3 jaar. De heer Meijs kon zich voorstellen dat het nogal hoge kosten waren voor de club, bij een termijn van 3 jaar. Hij vroeg of de ge meente er geen werkzaamhe den aan kon verbinden die later geen schadeposten zou den zijn. De voorz. deelde mqp dat 't terrein ongeveer 65 x 200 m. was. Ook hij achtte het belang van continuïteit nogal groot, maar daar stond tegenover dat het een reserve-terrein was voor het zwembad. B. en W. waren eerst van plan ge weest het voor 6 jaar te ver huren, maar later was er een schrijven gekomen dat het staatsbosbeheer bezwaren had had tegen verbeteringen aan het Hoefsven. B. en W. waren overtuigd dat hockey een be langrijke sport was en ze zouden als het mogelijk was de termijn verlengen. De heer Meijs gaf echter nog niet op. Hij betoogde dat de vereniging geen inkomsten had en hoge kosten moest maken. Hij vroeg nog eens of de gemeente niet tegemoet kon komen door het verrich ten van werkzaamheden. De voorz. begreep de sympathie ke basis van het verzoek van de heer Meijs. Maar hij vond het gevaarlijk. B. en W. ston den op het standpunt dat de sportverenigingen zich finan cieel zelf moeten bedruipen. De gemeente moest het laten bij verhuring van velden te gen een relatief lage prijs. De voorz. was bang voor een pre cedent als de gemeente nu werkzaamheden ging verrich ten op dit hockeyveld. De heer Brouwer vroeg of de vereniging ervan op de hoogte was dat ze het terrein maar kon huren voor 3 jaar, in verband met de kosten misschien zou ze er van af zien als ze van deze tijd iets af wist. De voorz. antwoordde dat dit meegedeeld was en zei dat B. en W. deze voor de gemeente belangrijke sport niet onnodig wilden bena delen. De heer v. Heesbeen vroeg nog voor wie de kosten voor het verleggen van de duiker waren en de heer Duyvelaar wat er zou gebeuren als de vereniging het terrein zou verlaten. De voorz. antwoord de dat de gemeente uiteinde lijk voordeel zou hebben van de werkzaamheden die aan 't terrein zouden verricht wor den. Als bekend zou worden welke bestemming het zou krijgen, zou mogelijk een ge deelte van de kosten terugbe taald kunnen worden. Het verleggen van de duiker zou de gemeente voor haar reke ning nemen. Daarop ging de raad met het voorstel accoord. Punt 5 werd in besloten vergadering behandeld en 't voorstel tot verkoop van bouwterrein werd daarna zon der meer aangenomen. De vaststelling van de nieu we havengeld-verordening deed de heer Duyvelaar op merken dat hij een algemene verhoging had verwacht, om dat de prijzen over het alge meen vroeger veel lager la gen. Waarom was dit niet ge beurd Ook nam hij een ze kere progressie waar in de prijzen. De algemene regel was hoe groter verbruik hoe kleiner de prijs per eenheid. Waarom was dat hier niet het geval De verhoging hadden B. en W. ook overwogen, maar ze waren er huiverig voor omdat ze bang waren dat de aanloop, die toch al niet groot was, nog zou verminderen. De volgor de zoals die hier werd voorge steld, gold in de meeste ha vengeldverordeningen. Grote re schepen namen meer ruim te in en voor kleine scheepjes werd min of meer uit sociaal oogpunt een matige prijs be rekend. De heer Verdoorn had nog een derde argument en wel dat grote schepen een grotere diepgang hadden, ^zo dat de haven dieper zou moe ten zijn. De raad nam 't voor stel aan. Overname woningen. Vervolgens was aan de orde het voorstel tot overname van 36 Maycrete-woningen van het Rijk. De heer Duyvelaar merkte op dat voor de exploitatie van de huizen op de begroting een netto opbrengst was geraamd van 6443.88. Nu moest de gemeente een annuïteit 6473.80) voldoen die nog groter was dan de geraamde opbrengst. Hij vond de aan koop en de lening niet erg aanlokkelijk voor de gemeen te. De heer van den Hoven wist dat een dergelijke aan bieding aan verschillende ge meenten was gedaan. Hij vroeg of er een bepaalde richtlijn was dat de ene ge meente meer moest betalen dan de andere. De uitslag der Engelse ver kiezingen is dat de Labour - partij maar op het nippertje gewonnen heeft. Zij kreeg een meerderheid van 15 ze tels. De conservatieven van Churchill boekten een winst van 88 zetels en behaalden 291 zetels mtt 12 millioen stemmen, de socialisten 13 millioen stemmen met 314 ze tels. De liberalen 8 zetels met 2x/i millioen stemmen. De on- afhankclijken 1. De commu nisten geen zetel. Een ogenblik Vrijdagmid dag hadden de conservatieven de socialisten vrijwel inge haald, toen scheelde 't slechts 1 stem. Wat zal er nu gebeuren Zal Attlce een nieuwe rege ring vormen of bestaat er kans op een coalitie tussen Attlee en Churchill, zoals men in Amerika veronderstelt; of zou een nieuwe verkiezing onvermijdelijk zijn, zoals men in politieke kringen in Enge land meent, waar de regering met deze geringe meerderheid steeds in gevaar is. We zullen het de eerstvol gende dagen wel vernemen. De heer van Seters was het in principe met de aankoop eens. Maar hij was het ook eens met de heer Duyvelaar, dat de koop niet aanlokkelijk was. Hij vroeg zich af of de gemeente wel had bekeken welke fouten en gebreken aan de woningen kleefden. Wil den ze 25 jaar meegaan dan moesten ze goed onderhouden worden en de kosten zouden niet aan de lage kant zijn. De voorz. beaamde dat de rente aan de hoge kant was, maar het was een rijksrege ling. Ook was het rentebedrag van invloed op de exploitatie. Van het tekort betaalde het rijk n.l. 90 terug. Er was inderdaad enige va riëteit in prijs voor verschil lende gemeenten, maar als men er rekening mee hield wat ze gekost hadden en wat ze de gemeente nu kosten, dat stond in geen verhouding tot elkaar. Ook B. en W. wa ren niet enthousiast, maar de aankoop was administratief veel gemakkelijker. De huizen moesten in 15 jaar worden afgeschreven. Er mankeerde nogal wat aan en er was 9900 uitgetrokken voor herstel en die werden door het rijk helemaal ver goed. De voorz. geloofde niet dat deze huizen een nadelige post zouden zijn voor de ge meente, hielden ze het langer dan 15 jaar dan was het niets dan voordeel. De heer Duyvelaar echter was bang dat er binnen 15 jaar geen ambitie meer zou zijn om die huizen te huren. Hierop antwoordde de voorz. dat als de huur werd ver laagd daarvan weer 90 door het rijk vergoed zou worden. Maar de heer Duyvelaar was het er nog niet mee eens en vroeg of er aan die koop nu niets te doen viel. Het was niet helemaal onmogelijk, zei de voorz., maar hij wilde het toch liever laten doorgaan, t was administratief veel ge makkelijker. Bovendien lag er een weg tussen de huizen, waarvan de gemeente voor deel had. Eerst wilde het rijk alleen maar de lengte van de weg tussen de huizen voor zijn rekening nemen, nu nam het ook 't gedeelte tussen de Maycrete-huizen en de vroe gere huizen van de Dr. Rin- gersstraat. De heer v. d. Hoven merkte op dat de eerste 15 jaar niet meer dan 10 van het tekort voor de gemeente kwam. Maar wat moest er allemaal aan die huizen ten laste ge legd worden Dan konden ook die 10 nog zwaar zijn. Hij vroeg of die 9900 een aparte post was in mindering op de 71000. Hij was blij dat ook het college niet en thousiast was. Als de kwestie van de bijdrage voor het ver lengde van de straat werd vastgelegd, kon hij zich nog met het voorstel verenigen, anders was hij er niet voor. De voorz. zei dat de ge meente verhuurde tegen een bepaalde prijs. Was er geen belangstelling meer voor die prijs, dan zou er een lagere huur gevraagd worden, in het tekort droeg het rijk dan 90 bij. Hij meende dat over ongeveer 15 jaar de woning nood opgelost zou zijn. Als de gemeente de 9900 niet zwart op wit kreeg, zouden de wo ningen persé niet overgeno men worden. De kwestie van het verlengde van de straat was nog niet volledig vastge steld, maar het rijk stond er gunstig tegenover. De heer v. d. Hoven zei dat het geen wantrouwen was te genover B. en W., maar hij zou het op prijs stellen als de raad er uitdrukkelijk deze voorwaarde aan zou verbin den. De heer Brouwer merkte op dat de bewoners hadden verzocht schuurtjes te plaat sen. Er was toen gezegd dat dit niet ging omdat de wonin gen in exploitatie van het rijk waren. Als ze nu geplaatst zouden worden zou het tekort nog groter worden. De heer v. Hees wijk had een rekensommetje gemaakt en dat kwam niet gek uit. Hij geloofde niet dat de woningen binnen 15 jaar leeg zouden komen. Anders konden ze nog als werkplaats gebruikt wor den. De voorz. bevestigde dat er geen belangrijke consequen ties aan de koop vastzaten. Het idee van de heer v. d. Ho ven zou hij in die geest wil len amenderen, dat de raad wenste dat de 130 m. weg vergoed zouden worden. Hij zag niet graag dat de aankoop hierop afsprong. (De heer v. d. Hoven ging er mee ac coord). De heer Verdoorn geloofde niet dat aan de koop te ont komen zou zijn, hij achtte het zelfs een zedelijke verplich ting. Wel wilde hij dat de ge breken direct zouden verbe terd worden. Dit zou de aan trekkelijkheid en de duur zaamheid verhogen. De voorz. was het hiermee eens en deelde op een vraag van de heer Brouwer mee dat de schuurtjes niet gebouwd zouden worden, daar had het rijk bezwaar tegen. Na deze uitgebreide discus sie ging de raad met het voor stel van B. en W. accoord. Het havenplan. Ook het voorstel tot het be schikbaar stellen van een cre- diet voor het maken van nieu we havenplannen lokte nogal wat discussie uit. De heer Brouwer vond, als de gemeente met de voorge stelde 7500 evenveel bereik te als met de vorige 10.000, dat het dan vechten was te gen de „havenkaai" inplaats van tegen de bierkaai. Hij was bang dat het ingenieurs bureau het plan op dezelfde leest zou schoeien als de vo rige en hij wees in dit ver band op de ringbaan die ten Noorden van Waalwijk zou komen. Ook de heer Mombers merkte op dat deze weg het havenplan zou kruisen en hij vroeg hoe dit opgelost zou worden. De heer Verdoorn zei dat de raad drie jaar geleden 10.000 had toegestaan voor het havenplan. Hij was toen unaniem van oordeel dat de toestand onhoudbaar was. Het ingenieursbureau had 3 jaar gebroed, maar het resultaat van dat broeden was mager. Was aan het ingenieursbureau een maximum gesteld hoe hoog het plan zou mogen ko men Dat zou te dure plan nen voorkomen. Hij had geen bezwaar tegen de 7500, maar wilde er de voorwaarde bij stellen dat zo spoedig mogelijk een dergelijk plan gemaakt moest worden, b.v. binnen een half jaar. De heren kenden nu de situatie van binnen en van buiten en anders was het geld wegsmij ten. De heer Meijs had graag een mededeling over die vo rige voorlopige plannen. De heer van Seters onder steunde de heer Verdoorn en vroeg in welke geest de plan nen zouden opgesteld worden. De heer v. Heeswijk ver trouwde dat de 7500 gedo cumenteerd zouden zijn. Hij vond het vreemd dat hij als raadslid nog nooit van vroe gere plannen had gehoord. De heer v. d. Hoven ten slotte vroeg of de Waalwijkse havenplannen niet werden doorkruist door de plannen van de provincie. Na al deze op- en aanmer kingen gaf de voorz. een uit eenzetting over de haven plannen in het algemeen. Kort na de oorlog werd beslo ten aan het ingenieursbureau Bongaers opdracht te geven tot het ontwerpen van een plan een rechtstreekse ver binding van Waalwijk met de Bergse Maas. Het was hele maal overgelaten aan het bu reau en de raad had prijs ge steld op een volledige oplos sing voor de welvaart van Waalwijk. Achteraf moest echter gezegd worden dat de opdracht was gegeven in de sfeer van de algemene na oorlogse verwachting van een economische opbloei. Het plan omvatte een arm met een monding in Oostelijke rich ting. Het bureau meende dat dit de meest gewenste oplos sing was. In het college heerste echter de mening dat deze plannen financieel niet te dragen zou den zijn en men vroeg zich af of het niet wat eenvoudiger kon ten Noorden van Waal wijk een directe verbinding met de Bergse Maas. Er was toen geadviseerd nieuwe plan nen te maken en deze waren op de maquette te zien. Ook dit was nog in de grootse fa- ze, al kon het in drie fazen uitgevoerd worden de haven, een buitenhaven en 'n schut sluis. Er zou echter acht mil lioen gulden mee gemoeid zijn en dat was te kostbaar, ook als het rijk een aanzienlijk gedeelte in de kosten zou bij dragen. Daarna volgde de faze inza ke de grote verzandings- en aanslibbingskosten. Dit gaf aanleiding tot een nieuw plan, om economisch de begrotings posten te gebruiken. Er moest bekeken worden of in het ka der van de huidige haven een nog eenvoudiger oplossing mogelijk was beter outillage, brede en lagere kademuren en een technische installatie waardoor verzanding werd voorkomen. Vervolgens of het mogelijk was een eenvoudige buitenhaven te ontwerpen, waar schepen tot 2000 ton zouden kunnen komen en ten slotte een schutsluis' te maken waardoor schepen tot 600 ton in de binnenhaven zouden kunnen komen. Grote schepen boven 600 ton zouden dan de buitenhaven kunnen berei ken, kleinere ook de binnen haven. Er zat, zei de voorz., een speculatief element in. Maar hier gold zeker dat de kost voor de baat uitgaat. Men kon dan hopen dat de baten zou den komen b.v. in de vorm van zware industrieën. Als de raad het bedrag zou voteren, zou het plan binnen 6 maanden ontworpen wor den, dit om het uitbaggeren tot nog 1 maal te beperken. De voorz. was er van over tuigd dat het plan nog veel zou kosten, maar hij hoopte met 36000 dan meer te doen dan nu men er niets aan had. Als de provinciale weg kwam zou hij de haven over bruggen. Hoe, moest nog be keken worden. In ieder geval kon de gemeente niet met plannen aankomen zonder dat ze getest waren door een des kundige. Zo doorgaan was dwaasheid, er moest iets op gevonden worden om de hoge kosten te vermijden. De heer v. Hees wijk dankte de voorz. voor zijn uiteenzet ting, maar zag graag in de toekomst een uitvoeriger prae-advies. De heer v. d. Hoven vroeg nog of het niet mogelijk was, als de kosten aan de hoge kant waren, de losplaats aan de buitenhaven te maken en de binnenhaven te laten ver vallen. Een afstand van an derhalve kilometer achtte hij geen bezwaar. De voorz. antwoordde dat dit nog bekeken moest wor den. Het zou wel bezwaarlijk zijn voor degenen die aan de binnenhaven hun magazijnen en fabrieken hadden. Al met al ging de raad zon der hoofdelijke stemming ac coord met het voorstel 7500 beschikbaar te stellen voor een nieuw havenplan. De drie laatste punten ga ven geen aanleiding meer tot opmerkingen of discussie en werden zonder meer goedge keurd, waarna de voorz. de openbare vergadering sloot met gebed. Burgemeester Van der Heijden „Ik heb vertrouwen in de onder neming". De gemeente Loonopzand-Kaatsheuvel zint op mid delen om haar bestaansmogelijkheden uit te brei den. Daarbij is ook haar oog gevallen op een bron die al lang in potentis aanwezig was, maar die hier noch in naburige gemeenten naar waarde werd ge schat en voldoende geëxploiteerdhet natuur schoon, waar deze streken, en vooral Loonopzand, zo rijk aan is. En nu men eenmaal de bron ontdekt heeft, zijn er plannen gemaakt die werkelijk stout moedig genoemd mogen worden. Niet dat men er op af is gevlogen als een bok op een haverkist, maar als het idee eenmaal geheel is verwezenlijkt, zal er iets groots verricht zijn. Burgemeester Van der Heij den heeft er ons het een en ander over verteld en er zijn volle vertrouwen tin uitge-* sproken. Wel verzekerde hij dat de zaak voorzichtig wordt aangepakt, want is het niet zo, hoe groter de opzet, hoe voor zichtiger men het moet aan pakken. Het fiasco van groot se ondernemingen is nu een maal veel ernstiger dan het mislukken van een of ander huis- ,tuin- of keukenplanne tje. Maar de burgemeester spreekt er rustig en zeker over en ge ziet dat het alle maal goed is overwogen, dat er niet op drijfzand gebouwd wordt en hij geeft u de over tuiging dat het wel lukken zal als het aan hem ligt en er niets tussen komt. Een aantrekkelijk centrum. Er is op het ogenblik 20 ha. van dit mooie terrein in ge bruik en men wil dit uitbrei den tot 60 ha. en die 60 ha. natuurschoon zullen dan ge ëxploiteerd worden voor het tourisme, om daardoor mede de bestaansmogelijkheden voor de Kaatsheuvelse en de Loonopzandse bevolking uit te breiden. De burgemeester acht dit uiteraard van grote bete kenis. Een element zou bij deze opzet een grote handicap kun nen zijn het gebrek aan wa ter. Want wat doet men tegen woordig in een ontspannings oord zonder water Hebben de bezoekers een tijdje door de bossen gedwaald, zijn ze moe van het fietsen of hebben ze een partijtje getennist, ge voetbald of wat dan ook, dan willen ze zich verfrissen. Een van de voornaamste zorgen was dus het verkrijgen van water in dit droge gebied. Een toer zou men zeggen, maar t komt er. Het zal opgepompt worden en dan wordt er een bassin gemaakt van 8 tot 10 ha. Dit bassin wordt in twee ën verdeeld een zwemvijver van 2% a 3 ha. met de andere vijver door een sloot verbon den. Want het grondwater dat gepompt gaat worden, is uit de aard der zaak ijskoud en moet eerst voorverwarmd worden eer 't in de zwemvijver stroomt .Het mes snijdt dus van twee kanten op het ene gedeelte kan de watersport beoefend worden, op het an dere de zwemsport. En 's win ters kan er een ijsbaan van

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1950 | | pagina 5