WAALWYK Waalwijkse en Langstraatse Courant ■■nr De Kamer van Koophandel Behangselpapier jjQL'fcaidpaski.Zcér QOCÓl- en de opheffing van het personenvervoer 's-Bosch-Lage Zwaluwe W. van der Heijden Zonen VI U r>AG 81 MAART 1950 Uitgever Waal wij kso StoomdrakkcrU ANTOON TIELEN Hoofdredacteur JAN TIELEN DE ECHQ VAN HET ZUIDEN 72e JAARGANG No. 24 Abonnement 18 cent per week 1.98 per kwartaal 2.28 franco p.p. Advertentie-prijs 9 cent per m.M. Contract-advertenties speciaal tarief. OPGERICHT 1878. Bureaux GROTESTRAAT 205 WAALWIJK TEL. 38. SCHOOLSTRAAT 11 KAATSHEUVEL TEL. 66. TEL.-ADRES „ECHO". De Kamer van Koophandel en Fabrieken voor de Lang straat verzond aan de Minister van Verkeer het navolgende adres: Excellentie, Eerst onlangs is ons geble ken dat de N.V. Nederlandse Spoorwegen zich tot Uwe Ex cellentie heeft gewend ter verkrijging van de vereiste toestemming, om met ingang van de zomerdienstregeling 1950 het personenvervoer per trein over de lijn 's-Hertogen- boschLage-Zwaluwe geheel te mogen opheffen. Dit ver zoek der Nederlandse Spoor wegen, dat een volkomen ver rassing was, heeft ons zeer pijnlijk getroffen. Reeds onmiddellijk na de bevrijding toch is door de Ka mer bij herhaling en met de meest-klemmende argumen ten aangedrongen op een spoedige hervatting van het toen geheel stilgelegde trein verkeer op dit baanvak.. Niet slechts wendde zich onze Ka mer daartoe tot de directie van de Nederlandse Spoorwe gen, ook aan Uwe Excellentie werd bij schrijven van 7 Maart 1946 en van 7 Novem ber 1946 ons standpunt uit voerig kenbaar gemaakt. Dit standpunt heeft sinds dien geen wijziging kunnen ondergaan. Het geldt hier im mers niet een chauvinistische verdediging van ter wille van de argumentatie opgeschroef de streekbelangen, doch een louter objectieve beoordeling van de noodzakelijkheid van het behoud van de spoorlijn, gegrond op overwegingen, welke steunen op behoeften, welker bevrediging voor een minimale economische activi teit van de gehele streek van primair belang is. De reacties op de boven genoemde beto gen van onze Kamer getuig den dan ook van instemming en volledig begrip. Slechts de precaire materiaalpositie werd als oorzaak aangevoerd van 't uitblijven van een onmiddel lijk en van een volledig her stel van het verkeer op ge noemde lijn. Zo werd zelfs bijvoorbeeld aan onze Kamer bij 'n schrij ven van de Kamer van Koop handel en Fabrieken voor Zuid-Holland van 21 April 1947 medegedeeld, dat naar aan deze Kamer door de Ne derlandse Spoorwegen was bericht de met ingang van 4 Mei 1947 ingestelde auto bus-verbinding 's-Hertogen- boschLage-ZwaluweDor drecht zo spoedig mogelijk door een motortrein-verbin- ding zou worden vervangen. Ook de toezegging van Uw Ministerie bij schrijven van 8 Januari 1947, dat een even tuele beslissing tot opheffing nooit zal worden genomen dan na een zeer nauwkeurige afweging van de door onze Kamer aangevoerde argumen ten, sterkte ons in de over tuiging, dat verbetering van de materiaal-positie automa tisch een aanzienlijke uitbrei ding van het spoorwegvervoer tengevolge zou hebben. In tegenstelling met het bo venstaande ondernemen thans de Spoorwegen stappen om te komen tot opheffing van het personenvervoer langs de rails zelfs worden reeds voorbereidingen getroffen tot 't grotendeels stopzetten van alle ver/oer en tot het opbre ken van een belangrijk deel van de betrokken lijn zon der dat daarover met onze Kamer voeling is gehouden, zonder dat zelfs maar mede deling van het tot Uwe Excel lentie gericht verzoek werd gedaan. Het behoeft dan ook geen betoog dat wij zeer pijn lijk werden verrast door te dezer zake in de pers versche nen berichten en door ons na dien ter oi e gekomen bespre kingen van de Spoorwegen met een grootbedrijf, dat be lang heeft bij het goederen vervoer per spoor. Wij menen daarom Uwe Ex cellentie nogmaals een korte uiteenzetting te moeten geven van de betekenis van een goede spoorwegverbinding voor de gehele streek van de Langstraat. De Langstraat is een be langrijk industrie-centrum, dat in zijn bestaan en nog meer bij de zo noodzakelijke ontwikkeling er van ernstig te kampen heeft met het ver keersprobleem. Een goede verkeersweg is in de Lang straat niet aanwezig en kan er ook gezien de water staatkundige toestand vooreerst niet komen. De verbindingen te water zijn al even slecht als die langs de weg, daar de havens op het oude Maasje zowel door de onvoldoende capaci teit van dit riviertje als om de deplorabele toestand van de getij-haventjes zelf voor 't verkeer van uiterst geringe betekenis zijn. Ook hier is het wederom de waterstaatkundi ge tqestand, die aanleg van goede havens op de Bergse Maas onmogelijk maakt. De enige verkeersmogelijkheid welke onze streek kent en welke haar voor volledig iso lement kan behoeden is de spoorweg 's-Hertogenbosch Lage-Zwaluwe, zowel voor 't personen- als voor het goe derenvervoer. De zeer ver gaande plannen van de Nederlandse Spoorwe gen nu zouden bij verwezen lijking ervan onze nijvere streek, die reeds tientallen jaren met ernstige verkeers moeilijkheden te kampen heeft, een zware, vernietigen de slag toebrengen. De indu strie toch is dan van ieder be hoorlijke verkeersmogelijk heid verstoken. Die plannen immers beogen onze streek de onmisbare schakel met het overige deel van Nederland te ontnemen zonder daarvoor ook maar iets in de plaats te stellen. Het spoorwegverkeer met het Westen en Noorden des lands vervangen door au tobus-vervoer, is voor ons ten enenmale ondoelmatig en on voldoende. Een industrie-ge bied als het onze is niet ge holpen met vervoer per auto- bus_over een grote afstand met vele stopplaatsen en langs een slechte weg met vele bochten. Afgezien nog van de omstandigheid dat een op deze wijze onderhouden ver keer tijdrovend is, uitermate vermoeiend en weinig bevor derlijk voor blijvend contact met het bedrijfsleven elders, biedt het vervoer per autobus zeer weinig zekerheid voor regelmatig verkeer. Mist, sneeuw en gladheid van de weg zijn hindernissen, welke het verkeer onverwacht en volledig kunnen stilleggen. Geringe verkeersopstoppin gen, verkeersongevallen en andere vaak voorkomende storingen brengen grote ver traging en doen noodzakelijke verbindingen in andere plaat sen verloren gaan. Bovendien moet opheffing van personenvervoer langs de rails noodzakelijk leiden tot uitbreiding van het autobus- vervoer. De overbelasting van de smalle, bochtige, door be bouwde kommen lopende hoofdverkeersweg door de Langstraat is nu reeds zoda nig niet in het minst door het groot aantal autobussen dat van het begrip „verkeers weg" weinig meer overblijft. Opvoering van het aantal au tobussen zal die overbelasting nog groter maken en de toe stand volledig onhoudbaar doen zijn. We spreken hierbij dan nog niet van het gevaar, dat voetganger en wielrijder in de bebouwde kommen gaan lopen. Wij kunnen tenslotte voor de door de Nederl. Spoorwe gen te deze gevoerde ver- voers- en bedrijfspolitiek maar weinig waardering heb ben. Immers, door 't gebruik van volledig verouderd, soms zelfs uitgesproken slecht, ma terieel en door een ondoel matige indeling van de dienst op deze lyn wordt sterk de indruk gevestigd, dat het pu bliek stelselmatig van het spoorwegverkeer afkerig ge maakt wordt en gedwongen wordt gebruik te maken van autobussen. Zo wordt vanzelf een toestand geschapen waar in met een beroep op onren dabele exploitatie kan worden aangedrongen op opheffing van het betrokken vervoer. Dit geldt niet alleen voor het personenvervoer, doch even eens m.m. voor een deel van het goederenvervoer. Met het inleggen van goede treinstellen op tijden, waarin het verkeer daaraan behoefte heeft, en bij een beperking van het bussenvervoer tot 't strikt noodzakelijke des noods met algehele opheffing van autobusdiensten zal zonder twijfel een meer be vredigende exploitatie wor den bereikt. Vertrouwend, dat wij Uwe Excellentie met het boven staande nogmaals hebben overtuigd van het grote be lang dat hier voor ons op het spel staat, menen wij U met klem te mogen verzoeken, de voorstellen, welke U van de zijde van de Nederl. Spoor wegen terzake hebben be reikt, onvoorwaardelijk af te wijzen. Mocht Uwe Excellentie re denen aanwezig achten om aan ons dringend verzoek niet te voldoen, dan zouden wij 't zeer op prijs stellen, indien U ons in de gelegenheid zoudt willen stellen de belangen van het gebied onzer Kamer in persoonlijk onderHbud breed voeriger aan U uiteen te zet ten. De Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Noord- Brabant, kantoor Waalwijk, w.g. J. W. van Heesbeen Voorzitter w.g. Van der Heijden Secretaris. ZONDAGSDIENST 2 April 1950. Dr. Kolster Apotheek: Nijman. NED. HERV. KERK WAALWIJK. Zondag 2 April 1950. 10 uur: Ds. W. L. Jens Bevestiging lidmaten. EEN KERK GEVRAAGD. Voor de kerk te Salatiga: 294.75 2.— 2.50 2.50 Vorig bedrag N.N. J. N'.N. uit Waalwijk L. Zonneveld, Heemskerk 2.50 de Lange, de Weere C. 15.— Totaal ƒ319.25 JAARVERGADERING „HET GROENE KRUIS". De heer J. Wildeman tot ere-lid benoemd. Maandagavond hield de af deling Waalwijk van de Alg. Vereniging ,,'t Groene Kruis" haar jaarvergadering in haar wijkgebouw in de Mr. van Coothstraat. Na een welkomswoord van de voorzitter, de heer P. Tref fers, en voorlezing der notu len door de secretaris de heer W. Hoogendoorn, kwamen al lereerst de jaarverslagen aan de orde, waaruit bleek dat Het Groene Kruis van Waal wijk in 1949 weer op velerlei gebied en met grote activiteit zijn zegenrijk werk heeft ver richt en op gezonde financiële basis staat. Aan het uitvoerig jaarver slag van de secretaris ontle nen wij, dat het aantal leden per 31 Dec. j.l. 486 bedroeg tegenover 482 op 31 Dec. '48 Er werd 310 keer een verple- gings-artikel uitgeleend. De wijkverpleegster, Zuster v. d Hoeven, die sinds 1944 aan de afdeling verbonden was, vroeg per 1 Sept. 1949 ontslag en werd opgevolgd door Zuster F. J. v. Veen. In totaal wer den door de wijkverpleegsters 3369 bezoeken afgelegd. Het consultatiebureau voor zuige lingen hield 47 zittingen en gaf 369 consulten. Door het ontbreken van een kinderarts kon kleuterbureau in 1949 niet gehouden worden. Ge lukkig kon dit kleuterbureau begin Januari 1950 zijn werk zaamheden weer hervatten. Het wijkgebouw beantwoord de weer aan zijn doel en had een veelzijdige, nuttige be stemming. Er werden 24 kin deren naar vacantie-kolonies uitgezonden, waar zij 1008 dagen werden verpleegd. De voorzitter bracht de heer Hoogendoorn hartelijk dank voor zijn keurig jaarverslag. Uit het zeer gedetailleerd finantiëel overzicht van de penningmeester, de heer J. Bonis, bleek dat gewone ver- enigings-uitgaven 5010.95 hadden bedragen en de ont vangsten 4358.91. Een na delig saldo dus van 652.04, hetgeen verklaarbaar was, daar de rijkssubsidie over '49, van ruim 600.nog niet ontvangen werd. Het finantiëel verslag van het wijkgebouw sloot met een nadelig saldo van 813.79, wat evenmin verontrustend was, daar in 1949 1396.56 werd uitgegeven aan repara ties die al jarenlang waren uitgesteld. Rekening houdend met het batig saldo van vorige jaren was er in de verenigingskas nog een batig saldo van 1287.36 en in die van het wijkgebouw van 854.76. De kas-commissie, bestaan de uit de heren Brouwer en v. Veen, had alle bescheiden keurig in orde bevonden. Na een dankwoord van de voorzitter werd de penning meester voor zijn beheer ge dechargeerd. Door de wijkverpleegster Zr. F. J. v. Veen werd hierna een zeer interessante en nut tige causerie gehouden over de ontwikkeling van het Groene Kruis-werk en Eerste Hulp bij Ongelukken in het huisgezin. Met verbazing hoorden de aanwezigen hoe primitief in vroeger eeuwen de gezondheidszorg was. Ruim een eeuw geleden moest in Den Haag een gasthuis reeds na enkele jaren gesloten wor den vanwege het ongedierte. Voor verpleegster, „zaalmei den" genoemd, leende zich geen enkele fatsoenlijke vrouw. Operaties geschiedden in dezelfde zaal waar de an dere patiënten lagen, zonder toepassing van narcose, zodat het gegil van het gemartelde slachtoffer alle patiënten door merg en been drong. In 1844 werd in Utrecht 't eerste Diaconessenhuis ge sticht en in 1878 werd te Am sterdam de vereniging voor ziekenverpleging „Het Witte Kruis" opgericht. Nadien is de ziekenverple ging en de preventieve ge zondheidszorg met sprongen vooruitgegaan en staat Neder land in dit opzicht mede aan de spits. De prachtige resul taten hiermede bereikt, heb ben alle verwachtingen over troffen. Zeer leerzaam waren ook de wenken van Zr. v. Veen in verband met eerste hulpver lening bij huishoudelijke on gevallen als snij-wonden, ver branden enz: Zij waarschuw de voor verschillende in zwang zijnde hulpmiddeltjes en spoorde vooral aan tot reinheid en voorzichtigheid. Het hartelijk dankwoord van de voorzitter aan Zr. v. Veen was hier wel op zijn plaats. Bij het punt „Bestuursver kiezing" werd medegedeeld dat de heer J. Wildeman, die aan de beurt van aftreden was, zich niet meer beschik baar stelde. De voorzitten bracht, na mens de vereniging, de heer J. Wildeman dank voor het vele dat hij gedurende zijn 24-jarig bestuurslidmaatschap voor het Groene Kruis had gedaan en stelde voor, hem wegens zijn grote verdiensten tot ere-lid te benoemen. Met een krachtig applaus gaf de vergadering haar in stemming met dit voorstel te kennen. De heer Wildeman sprak een hartelijk dankwoord, ook voor de prettige samenwer king in het bestuur. Nooit was er in die 24 jaar verschil van mening geweest. Daarom kon er zoveel bereikt worden. Hij hoopte dat die eensgezind heid in de vereniging steeds zou blijven en uitte de beste wensen voor verdere groei en bloei. De heren L. Both en M. v. Zeist, die eveneens periodiek aftraden, werden met nage noeg algemene stemmen her kozen, terwijl in twee vaca- als koeien antwoorden. Nadat hij dan op de eerste plaats had vastgesteld dat wij willen le ven en daardoor streven naar geluk, zette pater Nathanaël zeer helder uiteen langs wel ke weg het geluk door ieder een gezocht moet worden. Zo kwam hij voor de katholieke fabrieksarbeiders logischerwijs tot de dringende eis van een eigen stands- en vakorganisa tie. Speciaal wees hij op de macht van het getal naar aan leiding van de instelling der organen in de P.B.O. Maar ook legde de pater nog eens de nadruk op de noodzaak van de studie, want om de begin selstrijd goed te kunnen voe ren moest men beginselken nis hebben. Als middelen daartoe wees hij aan het vor men van clubs, het bijwonen van vergaderingen en 't lezen van krant en vakblad. Eerst moest men dienen en dan pas verdienen, om daardoor het leven menswaardiger te ma ken voor iedereen. Na deze spreekbeurt en het dankwoord van de voorzitter was het de beurt van de se- cretaris-penningm. Jos v. Well om zijn verslagen voor te lezen. Volgens het financiëel verslag had de afdeling in '49 22152.95 inkomsten gehad en 21949.42 uitgaven, een batig slot dus van 203.53. Samen met het batig saldo over 1948 van 179.68 was er op 1 Jan. 1950 dus in kas 383.21. In zijn jaarverslag als se cretaris wees de heer Van Well op het vele dat in de laatste 10 jaar was bereikt. Na de jaren van afbraak tot 1944 waren de jaren van op bouw gevolgd (Waalwyk was één van de mooiste afdelin gen) en hij noemde speciaal de C.A.O. die in die tijd was tot stand gekomen. Verder memoreerde hij de gebeurte nissen van het afgelopen jaar. Waalwijk. Tal. 443 werknemers. In het bestuur zouden beide paritair verte genwoordigd zijn. Er stond een vergadering op het pro gram waarop ter sprake zou komen: de premie, waarvan de helft door het rijk, een kwart door de werkgever en een kwart door de werknemer zou betaald worden; de uit kering van wachtgeld: of er meer dan het wettelijk aantal dagen en een groter percen tage uitbetaald zou worden; de wachtdagen en de mel dingsplicht. Wanneer er meer bijzonderheden bekend zou den zijn, zou er een aparte vergadering over dit onder werp gehouden worden. De heer Buykx vond het een uit stekende gedachte van het be stuur om dit binnenkort te doen. Na een opwekkend woord van de voorzitter werd ver volgens de vergadering geslo ten met de christelijke groet. Last van aeimwent Mijnhardt's Zcnuwtabletten helpen U er overheen. tures werden benoemd de heren C. v. d. Hoven en A. v. Gent. Van de rondvraag werd geen gebruik gemaakt, waar na de voorzitter met 'n dank woord deze geanimeerde ver gadering besloot. JAARVERGADERING R.K. FABRIEKS- ARBEIDERSBOND. Maandagavond hield de af deling Waalwijk van de Ne derlandse R.K. Fabrieksarbei- dersbond „St. Willibrordus" haar jaarvergadering in de café-zaal van de Gildenbond. Als spreker trad op de Zeer- eerwaarde Pater Nathanaël, capucijn. Na de opening door voorz. Van Seters kreeg eerst deze spreker het woord. Op de vraag „wat willen wij?" zou hij met een aantal waarheden Het ledental was ondanks de activiteit van de Credo- Pugno-club achteruit gegaan: tegenover een aanwinst van 60 nieuwe leden stond een verlies van 75, die om aller lei redenen hadden bedankt. Bovendien waren er 15 naar andere takken overgegaan. Op 1 Januari 1949 bedroeg 't ledental 765 en op 31 Decem ber 1949 718, hetgeen dus een achteruitgang betekende van 47. De voorz. vertolkte de dank van de vergadering aan de secretaris-penningmeester voor zijn verslagen en 't vele werk dat hij deed. Aan de beurt van aftreden in het bestuur waren de leden Jos van Well en J. Koedijk, de tweede secretaris. Daar er geen candidaten gesteld wa ren, werden ze als herkozen beschouwd. In de controle commissie trad het lid Van Huiten af, en in zijn plaats werd het lid Duquesnoy be noemd. Dan had de voorzitter nog enkele mededelingen. Over de missietentoonstelling: aan de arbeiders zou verzocht wor den om een uur over te wer ken en het loon voor de mis sie af te staan. Er zouden nog nadere mededelingen volgen, maar de voorz. riep de arbei ders toch vast op om spon taan mee te werken. Er was een circulaire rond gestuurd van de Bedrijfsraad over het verzuim bij dokters bezoek. De organisatie had nog weten te bereiken dat dit werd uitbetaald, maar er werd ellendig veel misbruik van ge maakt, zei de voorzitter. Hij vroeg allen mee te werken om dit misbruik uit de weg te ruimen. Bij de rondvraag vroeg één van de leden gelukkig eens de aandacht voor de stoelen in de grote zaal, waar niemand behoorlijk enige tijd op kan zitten. Maar deze kwestie vormde al een punt van be spreking in het bestuur van de K.A.B.; dit was er ook van overtuigd dat het zo geen doen was. Ook werd er ge klaagd over de vele kinderen die altijd in de uitvoeringen voor de leden aanwezig wa ren en de voorzitter deelde mee dat in het vervolg de toe gang onherroepelijk gewei gerd zou worden. Tenslotte sprak de hoofd bestuurder, de heer Buykx nog over de nieuwe werkloos heidswet. Hij deelde mee dat er een verplichte vakbedrijfs vereniging voor de uitvoering van deze wet in voorbereiding was. Iedere werkgever in de leder- en lederverwerkende in dustrieën zou automatisch ko men te behoren tot deze vak bedrijfsvereniging en ook de wat eten. Er zijn niet veel gelegenheden waar je je bo terham op mag eten met ge bruik van een kop koffie. Maar de chauffeur van Mul- ders-Sars wist er al heel gauw een te vinden. Daarna zijn we naar de Hembrig gegaan om de artillerie-inrichtingen te bezichtigen. Nu, dat over trof verre de verwachtingen. Eerst naar de leerschool wel ke aan het bedrijf is verbon den. Hier komen de jongens i van de Ambachtsschool en na 2 jaar moeten zij examen doen en bij goede cijfers wor den zij dan overgeplaatst in de fabriek, maar als ze op die school zitten, verdienen ze toch ook al als ze pas komen 35 cent per uur en krijgen 1 dag teken-onderwijs en 1 mid dag lichamelijke opvoeding. Vandaar naar de gieterij. Hier waren ze aan 't bankschroe ven maken en als je nu ziet hoe makkelijk en vlug alles AANBESTEDING. Maandag had in Hotel „De Twee Kolommen" de aanbe steding plaats van een woon huis voor rekening van dhr. J. Mombers aan de Burgem. Moonenlaan, onder architec tuur van de heer A. v. Stok- kum. De inschrijving was als volgt: A. Kleijngeld, W.wijk 27.248 J. Kooien, Waalwijk ƒ24.300 Fa. Vermeer, W.wyk 23.873 Fa. Spuibroek, R'veer ƒ23.716 A. Hoefnagel, Vrijh.-Capelle 23.700 Fa. Kramer, Genderen 23.600 H. Maas, Waalwijk ƒ23.000 H. v. Hulten-v. Bladel, Waalwijk ƒ22.900 Fa. Vlaanderen, Muiden ƒ22.205 Fa. Pepping, Kaatsheuvel 21.880 VEDEHOV A-NIEUWS. De heer J. Sjekking heeft om persoonlijke redenen ont slag genomen als voorzitter van Vedehova. Wij betuigen hem onze dank voor de pret tige samenwerking en voor alles wat hij voor de vereni ging gedaan heeft. J. M. Theeuwes van de looierij-afdeling is hem opge volgd als voorzitter met het gevolg dat er zich enkele wij zigingen hebben voorgedaan in het bestuur. Vice-voorzitter werd A. Govaerts, terwijl W. Roes de functie van secretaris op zich genomen heeft. Als 5e bestuurslid werd verkozen F. van Hilst, commissaris. Het Stambestuur, dat reeds vorig jaar zijn ontslag aange diend heeft, zal na Pasen af treden. Er zijn candidaten aangeschreven voor het nieu we bestuur. Deze 10 candida ten werden door het Stambe stuur in samenwerking met het bestuur, ingediend. Op het programma staan nog een lezing van de heer Heesters, de K.L.M. en een lezing over Rusland. Op 18 Mei wordt een ex cursie georganiseerd, waar voor zich 32 studenten hebben opgegeven. EXCURSIE NIJVERHEIDSSCHOOL. Een leerling zendt ons daar over 't volgende verslag Donderdag 23 Maart zijn de leerlingen 3e klas bankwer kers op excursie geweest, 's Morgens 7.15 uur vertrok ken we bij Mulders-Sars in de Stationsstraat en gingen op weg naar Amsterdam. Eerst bezochten we de Kromhout- motorenfabriek. Hier werden we ontvangen door de heer Storm. We werden in de fa briek rondgeleid en kregen een kijkje in de fabricage van de auto diesselmotoren. Er waren er wel een 24-tal tege lijk in de maak en we zagen de complete motor op proef- stand proefdraaien. Hier werd gecontroleerd of de machine voldoet aan de gestelde eisen en of zij goed draait. Ook •waren er veel draaibanken, zowel liggende als staande en waar de beitel ronddraait en het werkstuk stilstaat. Er stond een boormachine waar zij 8 gaten tegelijk mee aan 't boren waren. Er konden 24 boren tegelijk in. Ook zagen we het controleren of er haar scheurtjes in zitten, wat bij een volwaardig product niet mag en zo er wel scheurtjes in het materiaal zitten, wordt het afgekeurd. Om 12 uur verlieten we de Kromhoutmotorenfabriek, na: dat we eerst de heer Storm bedankt hadden en gingen we gaat, kun je maar niet begrij pen hoe zo'n bankschroef nog zo duur kan zijn. Vandaar naar de gereedschapmakerij, waar al het benodigde gereed schap -voor de fabriek ge maakt wordt en vervolgens kregen we de verschillende bewerkingen te zien van Het maken van draaibanken, scnaai banken enz. Iedere werkman stond met 'n meet- kiok te meten, waarop tot op 1/lUO m.m. zuiver gewerkt kan worden, wat voor ons na tuurlijk geweldig was. Doch we kregen allemaal zoveel te zien dat we moeite hebben om alles nog eens na te gaan en daar er zoveel bij de ar- tilleriefabrieken te zien is, moesten we wel opschieten en konden we niet te lang blijven staan. Dan kwamen we nog in een paar kamers, die op constante temperatuur worden gehouden om werk tot op 1/luOO m.m. zuiver te maken. Een boutje werd ons getoond van 3 m.m. dik met draad er op gesneden, wat haast niet zichtbaar was met 't blote oog, maar op een toe stelletje lieten ze zien hoe de draad gecontroleerd werd en toen leek het wel een 3/4" bout. Noodgedwongen moes ten we wegens de tijd ver trekken en gmgen op weg naar Hilversum. Onze leraar had gedaan gekregen om de studio van de N.C.R.V. te be zichtigen. Te 5 uur arriveer den we daar en werden ont vangen door de heer Veer, chef van de studio. Toen mochten we de studio bezich tigen, waar de heer Schou ten ons alles van zo'n studio vertelde. Eerst de studio waar de kamermuziek uitge zonden werd. Hier vertelde hij wat er zoal nodig is, alvo rens een uitzending kan be ginnen. Toen naar de spre kerskamer en vandaar door lange gangen naar beneden. Wie had ooit gedacht dat daar een complete werkplaats zou zijn, waarin 2 draaibanken, schaafbank, fraisbank, boor- bank en slijpsteen aanwezig zou zijn. Op onze vraag waar dat voor was kregen we ten antwoord voor het maken en repareren van apparaturen. Jammer voor jullie dat ze net aan het repeteren zijn voor de steravond, want nu kun nen jullie de grote studio-zaal niet zien. Dat was natuurlijk een strop, doch na veel ge praat vroeg hij aan de studio chef of het mocht en zo waar het mocht, onder voorwaarde dat we absoluut stil zouden zijn. In de zaal was de mili taire kapel met Schiedams mannenkoor aan het repete ren en hielden daar nu hun slotrepetitie. Dus genoten we van een le klas concert, ge geven door een koor van 120 mannen en 100 muzikanten en dat was dan ook een waar genot om er naar te luisteren. Nu wij dat alles gezien heb ben, kunnen we ons een voor stelling maken hoe het alles in zijn werk gaat met zo'n uitzending. Wij waren dan ook zeer blij dat we dat had den mogen zien en horen. Vandaar gingen we naar de koffiekamer waar we nog een kop koffie gebruikten en on ze geleiders hartelijk dank gebracht hebbende, togen we naar Waalwijk, waar we om kwart over acht arriveerden. We hebben heel veel gezien die dag en waren 's avonds wel moe, maar we waren nu in de gelegenheid dit alles te zien en die gelegenheid heb ben we goed benut en voor ons allen was het dan ook een goed geslaagde excursie.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1950 | | pagina 1