Wijde Wereld Waalwijkse en Langstraatse Courani NABESCHOUWING VLOOTMANOEUVRES UIT DE Bij 'n meerderheid van k zetels v.J JOS VAN DE VEN VAN ONZE SPECIALE VERSLAGGEVER BIJ DE HET HUIS VOOR GOEDE KLEDING Belangrijke bedragen toegestaan voor Scholen, Industrieterrein en Gebouw voor Gemeentewerken annex Brand weergarage Verzorg Uw huid I VRIJDAG 9 JUNI 1950 Uitgever Waal wij kse Stoomdrukkerij ANTOON TIELEN Hoofdredacteur JAN TIELEN DE ECHO \M HET ZUIDEN 72e JAARGANG No. 47. Abonnement 15 cent per week 1.95 per kwartaal 2.25 franco p.p. Advertentie-prijs 9 cent per m.M. Contract-advertenties speciaal tarief. OPGERICHT 1878. Bureaux GROTESTRAAT 205 WAALWIJK TEL. 38. SCHOOLSTRAAT 11 KAATSHEUVEL TEL. 66. TEL.-ADRES „ECHO". Toen vorig jaar de eerste geza menlijke manoeuvres gehouden zouden worden van de oorlogs vloten der landen, aangesloten bij de West-Europese Unie, heeft de politiek een belangrijke drijfveer gevormd bij het uitwerken van het denkbeeld. Die eerste manoeu vre was voor een groot deel een demonstratie. Aan de wereld werd getoond, dat het mogelijk was de vrij heterogene verzame ling schepen, waarover die lan den beschikten, bijeen te brengen in een vloot en die als een een heid te laten optreden. De kracht van die vloot kon het duidelijkst blijken uit de tot de buitenwereld het meest sprekende getallen van de grote aantallen schepen. Aan het eind van die eerste manoeu vres (gehouden onder de verza melnaam Verity) zijn er com mandanten van alle deelnemende bodems, alsmede de staven der verschillende marines, bijeengeko men om de resultaten te bespre ken. Wederom was er een poli tieke kleur aan die conferentie. Over en weer werden complimen tjes gemaakt en de commandant van het geheel, de Engelse ad miraal McGrigor, noemde met na me enige bodems, die zich bijzon der verdienstelijk geweerd had den. Daarbij waren toen ook twee Nederlandse schepen (Vulkaan en Tijgerhaai). De algemene conclu sie moest evenwel zijn, dat de practische bruikbaarheid van de ervaringen, opgedaan in Verity, niet groot was. Er was alleen ge bleken en dat was ook de (po litieke) hoofdzaak dat de wil en de moqelijkheid tot samenwer king in West-Europees verband inderdaad aanwezig was, dat de verbindingsmogelijkheid tussen verschillend-talige marines be stond. De marinemanoeuvres, welke in de afgelopen twee weken onder de naam Activity gehouden zijn, hebben een geheel andere doel stelling gehad. Wij prijzen ons gelukkig uit eigen aanschouwing een vergelijking te kunnen maken, waartoe wij in staat zijn door de gelegenheid, ons geboden door de Koninklijke Nederlandse Marine, beide manoeuvres mee te maken. Dat men daar genegen is het pu bliek door middel van de pers te laten delen in de verrichtingen der oorlogsschepen, opent een rijk verschiet met aan de horizont een vloot, die kon steunen op het Ne derlandse Volk, ook in zijn West- Europese taak. Zich voor die taak voor te bereiden, was het doel van Activity. Daarom was deze keer een oorlogsvloot bijeen gebracht, zoals die in werkelijk heid ook zou moeten opereren en die zichzelf moet kunnen bescher men tegen de vernietigingspogin gen van de vijand. Reeds eerder hebben wij uiteengezet, dat een belangrijk deel van de oorlogs- taak der West-Europese vloten en met name van de Koninklijke Marine zal bestaan in de bescher ming van de scheepvaart tegen onderzee-aanvallen. Het leeuwen deel van de oefeningen bestond dan ook daaruit, waarbij de om standigheden zo dicht mogelijk de werkelijkheid nabij gebracht wer den. Die werkelijkheidszin duurde voort toen na afloop de resulta ten besproken werden. Dit keer heeft men zich niet, zoals na Ve rity, uitgeput in beleefdheden, maar men heeft zich bepaald tot de hoofdzaken. De grootste en be langrijkste ontdekking voor de buitenlandse marines was, dat de voorbereiding en de leiding van de oefeningen zo perfect georga niseerd waren door de Neder landse marinestaf. Een oude rot in het vak, als de opperbevelheb ber van de Engelse thuisvloot, admiraal Vian, die de oefeningen als toeschouwer had meegemaakt, stak niet onder stoelen of banken dat de Koninklijke marineleiding daarmede een prestatie geleverd had, die zelfs door grote en er varen admiraliteiten als de En- I gelse en de Franse, nauwelijks verbeterd kon worden. Misschien is het bestaan van deze grote ca paciteiten in Den Helder ook een nieuwtje voor het Nederlandse volk. Het mag zich dan trots to nen op die marine. Zij is het waard. De tweede conclusie, waartoe de verzamelde zeeofficieren bij de besprekingen in de haven van Brest moesten komen, was dat het, ondanks de verregaande per fectie van de opsporingsappara ten, nog steeds mogelijk is met 'n onderzeeboot een beschermde bo- venwatervloot aan te vallen. Wel iswaar moest daarbij in aanmer king genomen worden, dal enige veiligheidsmaatregelen getroffen waren, die de verhouding iets ten gunste van de onderzeeboten wij zigden, bovendien moest men er mede rekening houden, dat de aanvallende onderzeeboten be mand waren met bijzonder kun dig (Nederlands of Engels) per soneel, maar toch zou het inder daad mogelijk gebleken zijn enige schepen van de vloot te torpede ren. Daartegenover staat, dat 'n aanzienlijk percentage van de po gingen der onderzeeboten bekocht zouden zijn met de ondergang van de onderzeeër zelf en dit percen tage zou wellicht nog hoger zijn, wanneer minder kundig personeel onder de zeespiegel aan het werk is, maar altijd blijft er nog een mogelijkheid voor een drieste aan valler, zij het met enorme verlie zen, gevoelige slagen toe te bren gen aan de West-Europese bo- venwatervloot. Men heeft die waarheid niet verdoezeld. Integendeel, de con clusies zullen er uit getrokken worden, die nodig zijn. De admiraliteiten, nauw samen werkend. zullen zich inspannen en hun gebleken grote vaardig heid ten dienste stellen om te be reiken, "dat het onderzeebootge vaar nog verder wordt vermin- ded. Laat het Nederlandse volk, dat in twee oefeningen Verity en Activity de kans gekregen heeft op internationaal gebied achter eenvolgens te bewijzen hoe vaar dige bemanningen en staven het kunnen leveren, laat dat volk be wijzen, dat de oorlogsvloot in derdaad leeft in en deel uitmaakt van het Nederlandse volk. K. (Nadruk verboden). Daar is het tenslotte op neergekomen, want bij de eerste officieuze tellingen zijn nogal enkele fouten gemaakt: de C.V.P. heeft alleen 108 zetels, tegen- over de andere partijen samen 104, als volgt ver deeld: socialisten 77, liberalen 20 en communisten 7. C.V.P. en socialisten zijn dus met de winst gaan strijken, resp. 3 en 11 zetels, liberalen en commu nisten zijn het kind van de rekening geworden met een verlies van resp. 5 en 9 zetels. Deze uitslag baant dan ein delijk de weg voor de oplos sing van de koningskwestie, die natuurlijk aanstonds aan de orde komt. Maar bij die oplossing rijzen ook proble men, b.v. in hoeverre er reke ning moet gehouden worden met de wensen van de min derheid. De socialisten heb ben tenslotte een fikse winst behaald, en het feit dat dit vooral aan het Walenland te danken is en de absolute meerderheid van de C.V.P. aan Vlaanderen, maakt voor zichtigheid geboden om te genstellingen niet onnodig te verscherpen. Hetgeen van de andere kant niet wil zeggen dat de koning zijn terugkeer uitsluitend aan de Vlamingen zou te danken hebben; dat dit niet zo is, bleek overduidelijk bij de volksraadpleging in Maart, toen ook in Wallonië gemiddeld nog 30% Voor de koning bleek. Dat het percen tage dat de C.V.P. bij de ver kiezingen behaalde niet zo froot was, had andere oorza- en. Hier ging het nu een maal niet alleen over een persoon, maar allereerst om partijen. Dat de communisten in West-Europa telkens op nieuw weer harde klappen krijgen, is haast vanzelfspre kend; de aantrekkelijkheid is voor de weldenkende van de rode ideologie wel af. De li beralen hebben ook een lelij ke duikeling gemaakt, nadat ze bij de voorafgaande gele genheden zowel in België als elders aanzienlijke winst had den behaald. Maar de voort durend halfslachtige houding die ze aangenomen hebben, heeft hen de sympathie van de kiezers doen verspelen. Wie van twee walletjes tege lijk wil eten, krijgt in de re gel van geen van beide kan ten veeL Gaston Eyskens heeft na de verkiezingen het ontslag van zijn kabinet ingediend en de prins-regent heeft onmiddel lijk besprekingen geopend over de vorming van 'n nieuw kabinet, dat geheel uit C.V.P.- ministers zal bestaan. Men verwachtte dat het zeer spoe dig tot stand zou komen. Koning Leopold zal, in af wachting van de politieke stabilisatie in België, vandaag standpunt wel goed om Duits land weer te bewapenen, maar politiek achtte hij het onmogelijk. Een andere autoriteit, mi nister Johnson, de minister van defensie, sprak in dezelf de geest voor de militaire academie van Penssylvanië. Volgens hem kan Amerika alleen een oorlog tegen Rus land winnen, maar als de an dere leden van het Atlantisch Pact met Amerika samenwer ken, is de gezamenlijke macht zo groot dat zelfs de dreiging van agressie moet verdwij nen. Verder zal de Ameri kaanse regering haar tactiek in zoverre gaan veranderen, dat er minder gesproken zal worden over het winnen van de koude oorlog, als wel over de opbouw van de vrede. Maar het zal dan voorlopig nog wel een gewapende vrede blijven. Enfin, beter een ge wapende dan geen vrede. De minister voor het leger, Pace, heeft gezegd dat Ame rika de verdedigingswapens sneller ontwikkelt dan de Sovjet-Unie haar aanvalswa pens. Naar zijn mening kon den daardoor de grote Rus sische legers met betrekkelijk EN ZEER VOORDELIGE PRIJZEN GROTESTRAAT 178 - WAALWIJK op reis gaan. Prof. Pirenne, zijn secretaris, heeft hem ver slag uitgebracht. De koning brengt een bezoek aan Rome, waar Z.H. de Paus hem in audiëntie zal ontvangen. Een hart onder de riem. Generaal Bradley, de op perbevelhebber van de Ame rikaanse strijdkrachten, heeft voor de commissie voor bui tenlandse zaken van 't Ame rikaanse Huis van Afgevaar digden West-Europa een hart onder de riem gestoken. Hij verklaarde dat hij een jaar geleden meende dat het mis schien mogelijk was West-Eu ropa te verdedigen tegen de Russen, nu is hij er zeker van dat het gaat. De Amerikaan se luchtmacht, het leger en de vloot zouden hun volledige medewerking moeten geven. De generaal zag weinig ver andering in de militaire sterkte van Rusland. Mis schien was het van militair kleine strijdkrachten tegen gehouden worden. De atoom bom neemt niet meer de be langrijkste plaats in, maar an dere wapens, als plastic-mij nen, nieuwe anti-tankwapens en nieuwe V-bommen. Harriman verklaarde voor de commissie voor buiten landse betrekkingen van de Senaat, dat Europa het vol gend jaar voor één milliard 80 millioen gulden meer oor logsmateriaal dan in 1948 zal produceren. Ondertussen heeft Trygve Lie, de secretaris van de UNO zijn plan voor een 20-jarige vrede gepubliceerd en aan al le leden van de UNO voorge legd met het doel de steun van al deze landen te ver werven. Hoe jammer het ook is, het lijkt ons dat de plan nen van Amerika ons een veiliger gevoel kunnen geven dan de voorstellen van Lie, hoe goed die ook bedoeld zijn. De wereld schijnt er echter niet rijp voor te zijn. Amerikaans vliegtuig te water. Een tweemotorig vliegtuig van een „wilde" Amerikaan se maatschappij heeft met 65 personen aan boord 'n nood landing op zee gemaak, 450 kilometer buiten de kust van Florida. Dit gebeurde in de nacht van Maandag op Dins dag. Kort voor middernacht raakte het toestel in moeilijk heden doordat een motor uit viel. Korte tijd later meldde de piloot dat zijn toestel be gon te zakken en tenslotte moest hij op zee dalen. Een Amerikaanse torpedoboot- jager pikte 37 overlevenden op, die zich op reddingsvlot ten, die het vliegtuig bij zich had, bevonden. Ofschoon het reddingswerk werd ingezet met een groot aantal vliegtui gen, had men niet veel hoop dat er nog meer gered zouden kunnen worden, omdat de plaats waar het ongeluk ge beurde, wemelt van haaien. De drie leden van de be manning horen tot de gered den. Een luchtvaartdeskundi- ge verklaarde dat het vlieg tuig in goede conditie ver keerde. Nieuwe wetsontwerpen. Bij de Tweede Kamer zijn of worden verschillende be langrijke wetsontwerpen in gediend of in openbare be handeling gebracht. Op de eerste plaats zal waarschijnlijk nog deze maand de Huurwet in behandeling worden genomen. Voorts is onlangs een wetsontwerp in gediend tot het verstrekken van een lening van 280 mil lioen gulden aan de V.S.I. om ze in staat te stellen in Ne derland betalingen te verrich ten, en 'n wetsontwerp waar in 37,5 millioen wordt ge vraagd ten behoeve van de K.L.M., o.a. ter tegemoetko ming in het verlies dat deze maatschappij heeft geleden op de lijn Amsterdam-Djakarta. Tenslotte wordt dezer dagen de indiening verwacht van 'n nieuw wetsontwerp tot ver hoging van de pensioenen. Het ontwerp dat nu bij de Kamer aanhangig is, wordt dan ingetrokken. BELANGRIJKE DALING VAN 'T WERKLOOSHEIDSCIJFER. Gedurende de maand Mïi daal de het aantal ingeschreven man nelijke werklozen van 86.244 tot 72.397, te weten 49.290 geheel werklozen (vorige maand 54.803) 22.471 DUW-arbeiders (28.474) en 636 wachtgelders (2967). De belangrijke daling van de werkloosheid in de maand Mei kan o.m. worden toegeschreven aan de minder gunstige weersom standigheden in April, waardoor verruiming der werkgelegenheid toen werd geremd. De daling ma nifesteerde zich in alle takken van bedrijf, doch wel in het bijzonder in de landbouw, waar het aantal werklozen van 15.412 tot 9739 werd teruggebracht. Sproeten? SPRUTOL Onder de bouwvakarbeiders daalde het aantal werklozen van 9586 tot 7665. Het aantal werk loze arbeiders uit de voedings- cn genotmiddelenindustrie verminder de van 5067 tot 3910. De daling in deze laatste bedrijfstak vloeit voort uit het feit, dat aan sigaren makers geen wachtgeld meer ver strekt wordt wegens invoering van beurtelingse arbeid. Ofschoon zij aanvullende overbruggingsuit kering genieten, werd om admi nistratieve redenen afgezien van hun inschrijving bij het arbeids bureau. Het aantal werkloze handels- en kantoorbedienden daalde van 7849 tot 7460. Het aantal werk lozen uit het Horecabedrijf daal de van 1807 tot 1289. De vraag naar mannelijk per soneel sleeg van 18631 tot 19285. Regionaal bezien blijkt de werk loosheid het grootst te zijn in de provincie Drente met 38 werklo zen per 1000 mannelijke inwoners en het geringst in de provincies Overijssel, Zeeland en Limburg, met elk 8 per 1000. Gemiddeld zijn er in Nederland 15 werklozen per 1000 mannelijke inwoners. Het aantal geheel werkloze vrouwen daalde van 4330 tot 4048. De vraag naar vrouwelijk personeel daalde van 18.086 tot 17.885. Gemeenteraad loonopzand. Het was een lange en be langrijke agenda, die de ge meenteraad Maandagavond te behandelen kreeg. Over 't algemeen had men geen ernstige critiek op de voor stellen van B. en W. en de voorzitter kon de geop perde bezwaren in de mees te gevallen tot tevreden heid ontzenuwen. B. en W. zagen tenslotte al hun voor stellen met algemene of 'n flinke meerderheid van stemmen goedgekeurd. Alle raadsleden waren present toen de voorzitter, burgemeester Mr. R. J. Th. v. d. Heijden, met de gebruikelijke christelijke groet de vergadering opende. A?.n de orde 1. Vaststelling openstaande no tulen. Worden zfcnder opmerking vastgesteld. 2. Ingekomen stukken. Diverse goedkeuringen van vroegere raadsbesluiten worden voor kennisgeving aangenomen, terwijl een nota van aanmerkin gen van Ged. Staten ter beant woording in handen van B. en W. wordt gesteld. 3. Voorstel tot vaststelling der verordening tot heffing van op centen op de hoofdsom der per sonele belasting voor het belas tingjaar 1950/51. Voorgesteld wordt 150% als vorig jaar. Wordt z.h.st. goedgekeurd. 4. Voorstel tot terugkoop van gronden aan de Gasthuisstraat te Loonopzand. Blijkens prae-advies van B. en W., afgedrukt in ons nummer van 2 Juni, kan de directeur-generaal voor de prijzen zich niet vereni gen met de koopsom, die met de eigenaren was overeengekomen. Overdracht mocht alleen plaats vinden tegen dezelfde prijs waar voor deze in de jaren 1943/'44 had plaats gehad. Bijna alle eige naren hebben met deze lagere prijs thans genoegen genomen. De heer Mallens heeft in de stukken gezien dat Ged. Staten er bezwaar tegen maakten dat dit voorstel aan hen ter goedkeuring werd gezonden zonder dat eerst de mening van de raad hierover was gevraagd. Spr. zou graag zien dat dit in de toekomst niet meer voorkwam. Over een der gelijk belangrijk afwijkend besluit tot verkoop had opnieuw de me ning van de raad behoren te wor den gevraagd. De voorzitter meent dat de hr. Mallens de zaak niet juist voor stelt. Als de raad besluit tot een aankoop voor bijv. 5000.— en men blijkt later te kunnen slagen, voor 3500.—, dan zal de raad daar nooit bezwaar tegen hebben en het houdt z, i. ook geen prac tische wijziging van het genomen raadsbesluit in. Het zou wel een afwijking zijn als men tegen een hogere prijs ging kopen dan de raad had goedgekeurd. In dat ge val zouden B. en W. natuurlijk een nieuwe goedkeuring hebben gevraagd. Over de zienswijze van Ged. Staten is men maar niet ver der in correspondentie getreden, omdat de raad thans toch bijeen kwam. Daarom komt deze kwes tie alsnog even in behandeling. De heer Elshout vraagt hoe veel eigenaars nog niet accoord gegaan zijn met de prijs die de prijsbeheersing thans heeft vast gesteld en of deze verplicht zijn tot verkoop voor die prijs. De voorzitter antwoordt dat slechts één eigenaar niet hierme de accoord ging. Het betreft hier een vrijwillige verkoop, zodat hij niet verplicht is. Z.h.st. wordt het voorsel hier na goedgekeurd. 5. Voorstel tot wijziging van de verordening op de heffing ener belasting op toneelvertoningen en andere vermakelijkheden in deze gemeente. Blijkens het reeds eerder in ons blad opgenomen prae-advies, is het de bedoeling voor de wieler club de mogelijkheid te scheppen in de toekomst belangrijke wieler wedstrijden te organiseren en uit de opbrengst daarvan de kosten te bestrijden. De wielerclub mag n.l. op de openbare weg geen en- trée's heffen. De enige mogelijk heid is dat de gemeente een ge deelte van de openbare weg af sluit, aldaar entrée heft en daar van een gedeelte aan de club af staat. De bedoeling is 1.— en trée te heffen en daarvan 0.75 aan de wielerclub af te dragen. De heer de Kok heeft na de toelichting van de voorzitter een betere kijk op de strekking van dit voorstel gekregen dan bij de lezing van het prae-advies. Toch kan hij nog niet met het voorstel accoord gaan. Hij vindt een en trée van 1.te hoog voor de gewone man, vooral als men met meerdere personen uit een gezin wil gaan kijken. Op een dergelijke manier zou men de doodsteek toe brengen aan alle wielercriteria. Deze wijze van heffing lijkt spr. practisch onuitvoerbaar. De men sen die langs de betreffende we gen wonen, kunnen enkele uren tevoren hun huizen vol bezoekers stoppen, die men dan niet meer kan laten betalen. Ook zou men een stuk provinciale weg kunnen inschakelen waar de gemeente geen zeggingschap over had. De enige manier acht spr. om 'n deel van de weg nabij de finish af te zetten en daar 1.— entrée te heffen. Die dat niet betalen kan, kan dan op een andere plaats nog gratis de wedstrijd volgen. De heer Elshout heeft dezelfde bezwaren als de heer de Kok. Ook hij acht de entrée van 1.- te hoog. De tijden worden steeds mo0lijker. De gewone man moet deze wedstrijden ook kunnen zien. Ook het bezoek van buiten zou er sterk onder lijden ten nadele van verschillende middenstands zaken. Hij zou de vaststelling van de entrée's aan de organiserende wielerclub overlaten en deze aan raden niet te hoog te gaan. De heer Mallens herinnert de voorzitter aan diens belofte om van alle verordeningen een exem plaar te zenden. Na 9 maanden heeft spr. nog geen exemplaar van de onderhavige verordening ontvangen, zodat hij niet kan be oordelen of de redactie van de voorgestelde wijziging wel de meest geëigende is. Z.i. zou het belastingobject nauwkeuriger moe ten worden aangegeven om te kunnen uitmaken wie bezoekers zijn. Er kunnen verschillende ca- fé's gelegen zijn langs de aange- oeven route. De mensen die daar Zondags na de Hoogmis hun glaasje gaan drinken, zouden ver plicht zijn daar 6 uur te blijven zitten, om dan veel te laat bij hun liefhebbende gade te arriveren, want als ze op tijd naar huis gaan kost hen dat 1.— entrée op de weg. Andere mensen die naar 't Lof willen gaan. moeten, behalve 2 cent voor de kerkschaal, nog 1.— meenemen om door hun straat te mogen. Wanneer men sen die langs de betrokken wegen wonen, familie op bezoek krijgen moeten deze 1.— betalen om er te komen. Spr. vreest grote moei lijkheden en het zou z.i. gemak kelijk zijn de belasting te ontdui ken. Hij meent voorts dat het on mogelijk is om van belastinghef fing een gedeelte aan de wieler club af te staan. Er zou telkens een nieuw raadsbesluit moeten ko men dat toekenning van een be paald bedrag aan de wielerclub toestaat. De heer v. Kuijk heeft geen be zwaar tegen entréeheffing nabij de finish, maar zou het overige deel van de route willen vrijlaten. De voorzitter beantwoordt hierna de verschillende sprekers. Allereerst wil hij er op wijzen, dat deze gehele opzet is uitgegaan van de wielerclub zelf. Zij willen graag regelmatig een wielerronde in deze gemeente organiseren, doch dat kost geld en zij konden geen entrée heffen tenzij de finish op een afgesloten particulier ter rein kon worden gereden. Maar wielerronden worden steeds op de weg verreden. Daarom hebben zij het gemeentebestuur gevraagd om een oplossing te zoeken zoals in andere plaatsen. B. en W. hebben deze gevraagde medewerking ver leend, niet voor hun eigen plei- zier, maar om het streven van de wielerclub waarvoor zij wel waar dering hebben, te bevorderen. B. en W. hebben geïnformeerd hoe andere gemeenten deze zaak heb ben opgelost en het resultaat is belichaamd in het ingediende voorstel. Wil de raad hier niet aan, dan zal daaruit voortvloeien ctet dergelijke wedstrijden hier niet meer gehouden kunnen worden. Het is helemaal niet de bedoe ling gehele straten af te zetten. Slechts een gedeelte van 100 a 150 M. nabij de finish, tussen ge sloten bebouwing. Vanzelf zal daarvoor geen gedeelte uitgezocht worden waar café's zijn of waar een kerk staat. De bewoners van het afgesloten weggedeelte zijn vrij en langs het gehele parcours kan men overigens gratis de wed strijd volgen. Die beslist een zit plaats bij de finish wil hebben, zal er 1.— voor over moeten hebben. Dat zijn slechts een paar honderd mensen. Het argument van te hoge entrérprijs acht spr. dus niet steekhoudend en ook de meeste andere bezwaren zullen na deze toelichting wel ondervangen zijn. De opzet is alleen geweest de wielerclub te helpen. Een an dere mogelijkheid om entrée te heffen was er niet. De heer Grootzwagers vraagt of de wielerclub niet, evenals vo rig jaar, door de verkoop van steunkaartjes de benodigde gelden bijeen kan krijgen. De voorzitter meent dat men op die manier van de goedwil lendheid van de mensen afhanke lijk is. Niemand behoeft 'n steytf^ kaartje te nemen. De heer Mallens heeft met ge noegen uit de toelichting van de voorzitter gehoord dat verschil lende bezwaren uit de weg zijn geruimd, maar had het beter ge vonden als een en ander duidelij ker in het prae-advies had ge staan. Hij zou liever zien dat het voorstel werd ingetrokken en dat aan de wielerclub werd duidelijk gemaakt dat zij, wanneer zij met verkoop van steunkaartjes e. d. niet voldoende ontvangsten had den, voor een eventueel tekort 'n subsidie-aanvraag konden indie nen. De heer de Kok vreest dat die tekorten dan wel eens lelijk kon den tegenvallen. Hij kan zich na de toelichting geheel met 't voor stel verenigen. De voorzitter zegt dat B. en W. er niets voor voelen om hun voorstel in te trekken en het idee van de heer Mallens over te ne men. Subsidieverlening bij even tueel tekort zou een zuinig beleid niet in de hand werken. Spr. acht dit een gevaarlijk precedent, ook tegenover andere verenigingen. De heer Mallens meent dat het gemakkelijk te voorkomen is dat de organisatoren te royaal met het geld zouden omspringen eti niet voldoende de mogelijkheden zouden benutten om zelf ont vangsten te krijgen. Men zou n.l. kunnen bepalen dat de subsidie nooit groter zou kunnen zijn dan het bedrag dat de club zelf aan steunkaartjes geïnd had. Spreker wenst stemming over 't voorstel. Het voorstel van B. en W. wordt hierna in omvraag gebracht en aangenomen met 12 tegen 3 stemmen. Tegen stemden de he ren Mallens, Elshout en Groot zwagers. 6. Verzoek van het bestuur der R.K. Meisjesschool ,.St. Maria" te Kaatsheuvel om ingevolge art. 72 der Lager Onderwijswet 1920 medewerking te verlenen tot de bouw van een nieuwe 5-klassige school voor gewoon lager onder wijs in de St. Jozef-parochie te Kaatsheuvel. In het prae-advies van B. en W., dat wij reeds eerder afdruk ten, wordt voorgesteld de ge vraagde medewerking te verlenen en 60.000 voor de aanbouw der nieuwe leslokalen beschikbaar te stellen. Tegen zonnebrand, vervellen, stuk lopen, doorzitten, schrijnen, smetten en ter verbetering der huid: Purol. De heer de Kok verklaart zich er sterk voor. De school is hier dringend nodig. De uitbreiding der gemeente voltrekt zich in hoofdzaak in de St. Jozefparochie. De heer Beerens vraagt welke bestemming aan de vrijkomende school gegeven zal worden. Hij acht een behoorlijke inrichting voor huishoudelijk onderwijs wel gewenst. De voorzitter zegt dat hij voor nemens was na afloop der open bare vergadering in vertrouwelij ke zitting hierover mededelingen te doen. De heer Mallens heeft bij de stukken de vereiste garantiever klaring gemist, alsmede een be groting van de kosten. Mogelijk zou voor een billijker bedrag te bouwen zijn geweest. De voorzitter antwoordt dat dc architect zijn ontwerp heeft ge baseerd op 't bedrag van 60000. Blijkt zijn plan voor dat bedrag niet uitvoerbaar, dan zal hij dat moeten wijzigen. Ook de garan tieverklaring is aanwezig. Z.h.st. wordt het voorstel van B. en W. aangenomen. 7. Verzoek van het bestuur der R.K. Jongensschool St. Emilius te Loonopzand om ingevolge art. 72 der Lager Onderwijswet 1920 gel den beschikbaar te stellen voor de aanschaffing van een aantal nieuwe schoolbanken. De kosten worden op 595.45 begroot. B. en W. stellen voor de gevraagde medewerking te verlenen. De heer Beerens vraagt of de ze uitgaven noodzakelijk zijn. Hij krijgt de indruk, door de vele aan vragen die er van de schoolbe sturen komen, dat men de ge meente als een melkkoetje gaat beschouwen en misbruik maakt

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1950 | | pagina 1