Mijt» IliiistliMii.
1
Waalwijkse en Langsiraatse Courant
ft
WAAROM
SANAPIRSN jaagt kou en pijn uit Uw body
De Exploitatie van Locaal-
Spoorlijnen.
MIDDENSTANDS-ACTIE
MIDDENSTANDSONTWIKKELING
Last ran «ennwent
Onze
Middenstanders
VRIJDAG 1 SEPTEMBER '50
Uitgever
Waalwijkse Stoomdrukkerij
ANTOON TIELEN
Hoofdredacteur
JAN TIELEN
DE ECHO VAN HEI ZUIDEN
73e JAARGANG No. 71
15 cent per week
1.95 per kwartaal
2.25 franco p.p.
Advertentie-prijs
9 cent per m.M.
Contract-advertenties
speciaal tarief.
Abonnement
OPGERICHT 1178.
Bureaux GROTESTRAAT 205 WAALWIJK TEL. *8. SCHOOLSTRAAT 11 KAATSHEUVEL TEL. 66.
TEL.-ADRES „ECHO".
MIDDENSTANDS-ACTIE WAALWIJK
Niettegenstaande de tegenval
ler, die ik zelf de organisatoren
van de Waalwijkse Middenstands
actie moest bezorgen door de an
ders in deze zelfde week vallen
de sportfeesten af te moeten las
ten, hebben zij gemeend deze ac
tieweek toch te moeten laten door
gaan. En zulks blijkbaar „met al
gemeen goedvinden immers niet
minder dan 177 deelnemers heb
ben zich gemeld, dus practisch de
gehele middenstand. Deze deelna
me is verheugend, vanwege het
blijk van saamhorigheidsgevoel,
vanwege de verhoogde kans tot
slagen en vanwege de te verwach
ten omzet, die ik deze zo belang
rijke groep in de economische sa
menleving gaarne gun, mits
Ja, over dat 'mitsiets
meer. Ik heb een ietwat onbesten
dig gevoel inzake het Waalwijkse
Middenstandsleven. Ik meen het
het beste zo te kunnen omschrij
ven, n.l. dat, de goede en ver
standige uitzonderingen daarge
laten, de Middenstand hier nog
te veel leeft in de jaren van on
middellijk na de oorlog, 1945 tot
en met 1948 dat men nog te
weinig is doordrongen van het
feit, dat een groot deel van de
burgerij economisch op een heel
wat lager niveau dan toen is moe
ten gaan leven en dat, wil men
het kopende publiek trekken en
aan zijn zaak binden, nodig is
service, ruime keuze, smaakvolle
etalages en vooral goede waar te
gen dezelfde prijzen, waarvoor
men deze goederen ook in andere
gevaarlijk dichtbij gelegen en o,
zo gemakkelijk te bereiken plaat
sen koopt. Waalwijk moet en kan
ook wezen een plaats, waar de
eigen inwoners en vele uit de om
geving graag kopen, omdat de
winkelier vriendelijk en voorko
mend, vlot en bereidwillig is, om
dat men in de goederen een ruime
keuze heeft, prettig, aanlokkelijk
uitgestald en vooral, omdat men
er „zijn voordeel kan doen In
de ongetwijfeld bestaande strijd
van belangen tussen middenstand
en koper, overwint in een norma
le tijd de koper, omdat hij uitein
delijk besluit en zijn gunst ver
leent zorg er dan ook voor dat
de beslissing uitvalt ten gunste
van de Waalwijkse Middenstand!
De stad en de gemeenschap zijn
er beide mee gebaat.
Moge de Winkelweek krachtig
bijdragen tot bereiking van het
doeleen gezonde, economisch
sterke middenstand, door goede
opleiding vakbekwaam, bewust
van zijn dienende taak, een steun
in onze Waalwijkse samenleving.
De Burgemeester van
Waalwijk,
Mr. R. J. J- LAMBOOY.
me niet alleen gezien uit het
oogpunt van Middenstands-
belang, maar ook tevens als
een groot Waalwijks belang.
Een gezonde, sterke Mid
denstand kan niet anders dan
de plaats waar die Midden
stand gevestigd is, ten goede
komen.
Moge dan ook de inwoners
van Waalwijk dit begrijpen
en in de week van 210 Sep
tember hun inkopen in Waal
wijk doen. Door hieraan mede
te werken heeft men kans op
één van de grote geldprijzen
die ter beschikking worden
gesteld. Steunt tevens de
plaatselijke Middenstand en
bouwt mede aan de uitbrei
ding van Waalwijk.
Laten we hopen dat 't ijve
rige Comité van Actie succes
moge hebben en wij geven U
de verzekering dat spoedig
weer een nieuwe actie zal
worden ondernomen.
Moge de Middenstand in
samenwerking met de inge
zetenen, Waalwijk tot grotere
bloei brengen.
A. MEIJS,
Voorz. R.K. Middenstand.
Mijn hardt'# Zenuwtabletten
helpen U er overheen.
Augustus, de vacantie-
maand bij uitstek, is voor on
ze gemeente weinig gunstig
geweest. Tengevolge van de
heersende epidemie moest 't
Zomerfeest van „Waalwijks
Belang" worden afgelast, ter
wijl ook de grootse viering
van het jubileum der Lieder
tafel „Oefening en Vermaak"
en de „Sportweek", met een
zeer gevariëerd programma,
om dezelfde reden geen door
gang konden vinden.
MIDDENSTANDSWEEK.
Er is allerwegen op 't ogen
blik een verschijnsel van or
ganisatie-moeheid waar te
nemen. Niet dat men dit be
schouwt als 'n mode-product,
dus van tijdelijke aard, neen,
veeleer ligt de oorzaak in het
niet begrijpen van wat de or
ganisatie kan betekenen voor
de eenling, en moeten wij
trachten hen te overtuigen
van de organisatie-noodzaak.
De tijd is voorbij dat ieder
in het maatschappelijk leven
onder de leus: „Ieder voor
zich en God voor ons allen"
zijn eigen weg kon gaan en
zijn doel met succes kon be
reiken. Alle maatschappelijke
groeperingen hebben zich ge
organiseerd in hechte verbon
den, om gezamenlijk te berei
ken wat voor ieder van hen
van belang is en wat ver bo
ven het vermogen van de
eenling uitgaat.
Het is dwaas te menen, dat
men als eenling bepaalde za-
kenbelangen kan behartigen,
wanneer men komt te staan
tegenover groeperingen. Het
is versnippering van tijd, geld
en energie, wanneer men als
eenling probeert bepaalde
functies te verrichten, waar
voor een geheel apparaat no
dig is, dat men slechts op kan
bouwen wanneer alle belang
hebbenden de handen in el
kaar slaan en zich organise
ren. Het is de eenvoudige
wijsheid dat eendracht macht
maakt, die in de maatschap-
Het is daarom temeer een
goede gedachte de Midden
standsweek, welke gelijktijdig
met de Sportweek was gepro
jecteerd, toch te doen door
gaan. De gehele Waalwijkse
middenstand, die aan deze
winkelweek deelneemt, zal ei
ongetwijfeld in slagen door
bijzondere etalages en andere
aantrekkelijkheden de aan
dacht van het publiek naar
zich toe te trekken.
Evenals in het verleden
steunt de Vereniging „Waal
wij ks Belang" gaarne derge
lijke reclame-acties van de
Waalwijkse Middenstand,
overtuigd dat een florerende
middenstand onmisbaar is
voor een gemeente en voor
een belangrijk deel haar aan
zien en mogelijkheden tot
groei en uitbreiding bepaalt.
Moge de Middenstands-Win
kelweek in elk opzicht een
succes worden.
J. TIMMERMANS,
Voorzitter
„Waalwijks Belang".
pelijke ordening, zoals deze
zich heeft ontwikkeld, dwingt
tot organisatie.
Wat wil nu eigenlijk zeggen
Middenstandsweek?
Om hierop een eenvoudige
verklaring te geven, kan ik
niet beter zeggen dan dat de
Middenstand van Waalwijk in
de week van 2 10 Septem
ber in het middelpunt van de
belangstelling wil staan door
een georganiseerde actie.
Door de samenwerking nu
van het groot aantal Midden
standers dat aan deze actie
deelneemt, is het mogelijk
1000.aan prijzen uit te
loven aan eenieder uit Waal
wijk en daarbuiten, die in de
week van 210 September in
Waalwijk zijn inkopen doen.
Het bestuur van de Midden
stand alsook het ijverige Ac
tie-comité hebben deze recla-
Na de bevrijding van ons
vaderland bestond er bij vrij
wel alle belanghebbenden een
groot begrip voor organisatie.
Men was er van overtuigd dat
in georganiseerd verband veel
te bereiken was. De werk
zaamheden van de door de
bezettende macht opgeheven
bonden werden in de kortst
mogelijke tijd hervat. In gro
te getale meldde men zich,
werkgevers zowel als werk
nemers, ieder bij zijn eigen
organisatie. In het gehele
land werden nieuwe afdelin
gen opgericht.
De Middenstanders echter
(de goeden niet te na gespro
ken) zagen het nut van een
stevige organisatie blijkbaar
niet in. Zij hadden individueel
'n goede tijd gehad en meen
den dat dit zo voort kon du
ren. Zeker, zeer vele zijn aan
gesloten bij de verschillende
vak- en standsorganisaties,
maar nog te veel Middenstan
ders staan buiten hun vereni
ging.
Nu het voor de Midden
stand steeds moeilijker wordt
om behoorlijk in het levens
onderhoud van zich en hun
gezin te kunnen voorzien en
daarnaast nog iets te kunnen
overhouden voor eventuele
uitbreiding of verfraaiing van
hun zaak en tevens voor hun
oude dag, maar zij hiertoe
geen kans zien, hoort men
heel vaak de opmerking: „Wat
wordt er toch weinig voor ons
Middenstanders gedaan". Zij
vergeten echter dat voor hen
niets gedaan kan worden,
wanneer zij buiten de organi
saties blijven. Het lidmaat
schap'van stands- en vakor
ganisatie vraagt uiteraard een
geldelijk offer, maar zonder
dit is er nu eenmaal niets te
bereiken. Ziet eens naar de
arbeiders- en landbouworga
nisaties: Ook hun leden bren
gen financiële, vaak zelfs
naar verhouding van hun
draagkracht, zeer zware of
fers. Daarom, laat dit laatste
U niet weerhouden, wanneer
U tenminste wenst dat er voor
U gewerkt wordt.
In diverse plaatsen van on
ze kring werden tentoonstel
lingen, winkelweken etc. ge
organiseerd, allen hebben suc
cessen gebracht, waaruit weer
is gebleken dat door samen
werking veel kan worden be
reikt. Deze tentoonstellingeji
en winkelweken hebben van
de deelnemers finantiële of
fers gevraagd, maar juist zij
waren het die het finantiële
voordeel daarvan hebben on
dervonden.
Nogmaals, sluit U aan bij
Uw stands- en vakorganisa
ties, wacht er niet mee tot het
te laat is. De leuze is en blijft
nog steeds:
„Door Eendracht Sterk".
De Kringdirecteur
van de
R.K. Middenstandsveren.
In alle middenstandsorga
nisaties, confessionele zowel
als neutrale, wordt hard ge
werkt aan het bijbrengen van
meer ontwikkeling van de
leden. Men doet dit aan een
klein aantal in kaderklassen
en kerncursussen en aan vele
tegelijk door mondelinge les
sen of schriftelijke leergan
gen en men doet het op het
terrein van de algemeen vor
mende wetenschappen en op
meer beperkt vakgebied. In
alle organisaties is men er
echter van overtuigd dat men
in de toekomst niet genoeg
heeft aan de kennis, die ver
eist wordt door de z.g. Ves
tigingswet, maar dat de Mid-
denstander-van-de-komende-
jaren méér moet weten, méér
moet kennen, méér moet be
grijpen.
Waarom? De redenen lig
gen op sociaal en op econo
misch gebied. Sociaal loopt de
middenstand kans platge
drukt te worden door de stan
den waartussen hij staat: de
hogere stand en de arbeiders
stand. De eerste heeft van
oudsher een brede ontwikke
ling; in de organisaties van
de tweede is al jaren lang
veel aan het bijbrengen van
kennis gedaan en is ten op
zichte van de Middenstand 'n
voorsprong behaald, die in de
naaste toekomst vruchten zal
afwerpen. Men denke hierbij
alleen maar aan de publiek
rechtelijke bedrijfsorganisatie.
Op economisch gebied zal de
kleine zelfstandige zakenman,
die men meestal als midden
stander aanduidt, nog meer
dan in het verleden een strijd
te voeren krijgen tegen het
grootbedrijf. Om deze strijd
te kunnen winnen zal men
sterk moeten staan en
economisch tegen het groot
bedrijf zijn opgewassen. Laat
geen middenstander zich de
illusie maken dat deze strijd
te winnen is door een beroep
te doen op de onmisbaarheid
van de middenstand. Al veel
te lang heeft men gedacht op
die manier te kunnen vechten
en wat in wezen een econo
mische strijd is, te winnen
met het aantonen van het so
ciale belang van de midden
stand. Van dit belang is ieder
weldenkende overtuigd, zoals
trouwens van het belang van
elke andere stand. Het aantal
dubbeltjes en kwartjes, dat 't
gros van ons volk er voor
over heeft dat deze belang
rijke stand blijft bestaan,
schatte men echter niet al te
hoog. Alleen periodiek b.v.
met een winkelweek en de
nodige prijzen, kan dit aantal
een weinig oplopen. Wil de
zelfstandige winkelier de
strijd kunnen voeren tegen 't
grootbedrijf, dan zal hij moe
ten laten zien dat hij zijn
economische functie beter en
goedkoper kan vervullen dan
dit door warenhuizen, filiaal
bedrijven en coöperaties ge
schiedt.
Wanneer Albert Heijn of
De Gruyter of de Coöperatie
een bepaald artikel goedko
per verkoopt dan welke zelf
standige winkelier ook, moet
men niet verwachten dat het
publiek zijn inkopen toch bij
deze laatsten zal blijven doen
„omdat de middenstand zo'n
belangrijke stand is". Het lijkt
hard dit in deze feestweek te
zeggen, maar het is zo. Men
kan door een winkelweek tij
delijk zijn omzet vergroten,
bij een week blijft. Het is na
tuurlijk de bedoeling dat een
dergelijke winkelweek blij
vende vruchten afwerpt, dat
het publiek niet alleen in die
ene week bij de leveranciers
koopt omdat er kans is op een
min of meer grote prijs, om
daarna weer elders groter
voordeel te zoeken.
Nee, er moet een blijvende
goede verstandhouding ko
men, dan pas zal het doel be
reikt zijn. Dat ligt niet alleen
aan de koper, ook de verko
per moet diligent blijven. Dit
wil zeggen dat de Midden
stands-actie van 2 tot en met
9 September niet moet zijn als
een plotseling oplaaiende
vlam die onmiddellijk daarna
weer terugvalt tot een hoopje
smeulende as, want dan gaat
de behaalde winst ongetwijfeld
even snel verloren. Wij hopen
van harte dat de Waalwijkse
middenstanders nu voorgoed
uit hun slaap ontwaakt zijn
en door gezamenlijke krachts
inspanning hun eigen zaak
omhoog brengen, opdat ze de
plaats kunnen innemen die
hun krachtens hun aantal toe
komt.
Voor nadere bijzonderheden
betreffende de Winkelweek
verwijzen wij naar het extra
(gele) blad en ook naar onze
courant. Wij doen een beroep
op ingezetenen en bezoekers
deze progrès met alle kracht
te helpen bevorderen en wij
wensen de Waalwijkse mid
denstanders en in het bijzon
der het volijverige comité dat
enorm hard heeft gewerkt aan
het initiatief en aan de uit
voering er van, alle succes in
de komende dagen. Het moet
slagen, de middenstand zal
mede waar maken dat Waal
wijk het centrum is van de
Langstraat.
maar de gewonnen klanten
behoudt men niet, tenzij men
zorgt economisch sterk te
staan en het grootbedrijf op
economisch terrein te kunnen
weerstaan. Dit nu zal alleen
kunnen, indien de midden
stand in zijn geheel tot meer
samenwerking komt en in
dien men afleert in elke an
dere winkelier alleen een
concurrent te zien.
Ziet U dit niet in? We ne
men direct aan, dat U niet de
enige bent en dat er velen
zijn die het, met U, niet in
zien. En daar hebt U nu juist
één van de vele redenen,
waarom Uw organisaties zo
veel doen om hun leden de
gelegenheid te geven zich te
ontwikkelen. De besturen van
die organisaties zien het wel
in, maar zien ook dat er bij
de meerderheid van hun leden
nog andere gedachten en an
dere opinies bestaan.
Wilt ook U er meer van
weten waarom samenwerking
noodzakelijk is en op welke
manier men er toe kan ko
men, laat U dan inschrijven
als cursist van de Geweste
lijke Sociale Avondschool van
de R.K. Middenstand te Waal
wijk. Op deze school komen
dit soort onderwerpen steeds
ter sprake en worden ze van
de grond af aan met U be
sproken.
Laat in deze Middenstands
week ook de middenstander
zelf een goede daad stellen in
zijn eigen belang: zorgen dat
zo spoedig mogelijk de tweede
cursus van de Sociale Avond
school beginnen kan.
H. VAN WELL,
Directeur Sociale en
Handelsavondschool.
Economisch Adviseur
R.K. Middenstand.
Vanaf morgen 2 September
tot volgende week Zaterdag
9 September, organiseren de
gezamenlijke Waalwijkse mid
denstanders een winkelweek,
waardoor zij willen aantonen
dat zij een waardevolle en
onmisbare factor vormen in
het economisch leven ter
plaatse.
Wij kunnen dit initiatief
niet anders dan met grote
vreugde begroeten. Immers, 't
is een symptoom dat er leven
is gekomen in de brouwerij.
En wie zal ontkennen dat dit
hard en hard nodig was? De
Waalwijkse middenstand heeft
(het kan niet tot zijn eer ge
zegd worden) de laatste jaren
geen grote activiteit naar bui
ten ontplooid. Terwijl op ver
schillende plaatsen in de
buurt winkelweken werden
gehouden met diverse aan
trekkelijke attracties, bleef 't
in Waalwijk steeds maar rus
tig, een rust die eerder ge
dachten opriep aan onver
schilligheid dan aan welvaart,
vooral als men daarnaast de
allesbehalve optimistische ge
luiden hoorde. Men zou wel
menen hier het klassieke type
van de individualistische mid
denstander te hebben aange
troffen, die zelfs niet door 't
goede voorbeeld van anderen
uit zijn isolement kon gelokt
worden. Al te gemakkelijk
werden initiatieven om iets
gezamenlijk, ook door middel
van de eigen standsorganisa
tie, op touw te zetten, gedood.
Men was er blijkbaar om
meer dan één reden huiverig
Een aantal deskundigen uit
verschillende plaatsen van 't
land hebben een brochure
uitgegeven die betrekking
heeft op de opheffing van het
personenvervoer over enkele
lijnen der N.S., waaronder de
lijn 's-HertogenboschLage-
Zwaluwe. Deze deskundigen
hebben niet alleen critiek op
het feit dat het personenver
voer, van veel belang voor
deze streken met ofwel een
industriëel ofwel een touris-
tisch karakter, is komen te
vervallen, ze wijzen niet al
leen op de nadelige gevolgen
die hieruit voortvloeien, maar
ze doen ook een positief voor
stel dat naar hun mening de
mogelijkheid schept het per
sonenvervoer te handhaven
of te herstellen en de exploi
tatie meer rendabel te maken.
Critiek.
voor.
Daarom was het des te ver
heugender dat een midden
standsactie, dank zij de voort
varendheid van een aantal
mensen, nu gecombineerd zou
kunnen worden met een eve
nement als de sportweek van
„Ons Huis". Dat dit initiatief,
ondanks het feit dat de sport
week niet kon doorgaan, toch
werd doorgezet, bewijst dat de
goede geest was vaardig ge
worden over de organisatoren
en dat het aantal deelnemers
steeds groeide, toont aan dat
het gros van de middenstan
ders evenzeer inzag dat er
eindelijk eens iets gedaan
moest worden. En dat iets nu
is een groots opgezette win
kelweek met niet minder dan
1000 aan prijzen. Inderdaad
mogen we spreken van een
opmerkelijke doortastendheid
na zo'n lange periode van
onvruchtbare stilte.
We staan nu aan de voor
avond van de uitvoering der
plannen. Nu hangt het niet
alleen meer van de midden
stander af, of de actie zal
slagen. Iedereen moet er aan
meewerken. De taak van de
eerste is nog niet afgelopen,
hij moet het kopen tot een
aangename bezigheid voor de
huisvrouw maken, de koop
sters resp. koper moet bewij
zen dat zij/hij de belangrijke
functie van de middenstander
begrijpt en er naar handelen.
Beiden zullen er profijt van
hebben.
Maar dat is tenslotte niet
genoeg, tenminste niet als 't
De brochure begint met een
opmerking over de transport
behoefte die in een industrië
le streek bestaat, vooral als
die streek zelf niet in vol
doende mate over arbeiders
beschikt, zoals dat in de
Langstraat het geval is. Men
vindt daarom dat het vreemd
aandoet, dat aan de ene zijde
de landsoverheid industrie-
stimulerend werkt, doch aan
de andere zijde de stoot geeft
tot het opheffen van het voor
industrie-streken onmisbaar
railvervoer van reizigers. Bo
vendien wordt hierdoor de
weg geopend voor opheffing
ook van het goederenvervoer.
Het is de bedoeling van de
N.S. de verliezen die op de
betrokken lijnen worden ge
leden, op te heffen. Op de lijn
Den Bosch—Lage Zwaluwe
bedragen de verliezen 600.000
gulden. Dit bedrag zal echter
toch niet in zijn geheel ver
dwijnen, want afschrijving en
rente-lasten gaan door en ook
het goederenvervoer kan nog
tekorten opleveren. De ver
mindering van het verlies is
in ieder geval minder dan
600.000.
Wat de verhouding van het
personenvervoer per spoor en
over de weg betreft, wordt
opgemerkt dat een autobus
bedrijf voor de secundaire lij
nen evenveel personen kan
vervoeren als het spoorbe
drijf. Hier komen echter heel
wat „maren" bij. Want bij
het overschrijden van een
bepaalde vervoersdichtheid
worden de kosten voor 't bus
bedrijf veel hoger dan voor
een railbedrijf en die grens
wordt op vrijwel alle getrof
fen lijnen inderdaad over
schreden. Daarnaast zijn er
voor de gemeenschap de ex
tra kosten van verhoogd weg
onderhoud, parkeergelegen
heid en verkeersveiligheid.
De verhoogde kosten voor 't
busbedrijf worden op de rei
ziger afgewenteld: er zijn
geen doorgaande vervoersbe-,
wijzen met de N.S., wat heel
wat duurder uitkomt, terwijl
de spoorweg-abonné's op hun
abonnement een veel kleine
re verplaatsingsmogelijkheid
krijgen, zonder dat het op de
aansluitende busdiensten gel
dig is. Een ander nadeel is,
dat op buslijnen practisch
geen mogelijkheid bestaat
voor bagage- of fietsenver-
voer of vervoer van markt-
goederen.
Een voornaam punt is 't spits,
vervoer, dat doorgaans tegen de
laagste tarieven plaats vindt.
Daar echter een busbedrijf op
drukke uren veel eerder extra
materieel moet inleggen dan de
spoorwegen, worden de kosten
veel hoger. Dit zou dus duurder
vervoer betekenen tegen lagere
opbrengst. Maar wat is nu het
gevolg Dat de busdirecties of
wel pas in het uiterste geval, dus
als er reizigers moeten blijven
staan, extra bussen inleggen, of
wel op de spitsuren de tarieven
gaan verhogen, d.w.z. de prijs van
weekkaarten en abonnementen op
voeren, „hetgeen echter een zeer
onsociale daad zou zijn", zeggen
de samenstellers der brochure.
Dat het toch gebeurt is onder
tussen wel gebleken.
Tenslotte is het comfort van
een spoorwegrijtuig ongetwijfeld
groter dan van een autobus, als
men tenminste twee vergelijkbare
grootheden naast elkaar plaatst
en niet, zoals de laatste jaren hier
in de Langstraat, aftandse spoor
wegwagons tegenover moderne
bussen
Vervolgens wordt de houding
van de N. S. tegenover de ex
ploitatie van locaalspoorwegen
onder het oog gezien. Er wordt
geconstateerd dat de N. S. zich
steeds op het rendabiliteitsstand-
punt geplaatst hebben. De samen
stellers der brochure achten dit
een onjuist standpunt voor een
nationaal vervoerbedrijf, dat zo
wel rendabele als niet-rendabele
lijnen kan exploiteren, terwijl bo
vendien van andere takken van
vervoer (water en lucht) geen
sluitende rekening wordt ver
langd. Waarom, zo vraagt men
zich af, kunnen voor de locaal
spoorwegen niet dezelfde motie
ven gelden, terwijl de betrokken
streken zonder uitzondering prijs
stellen op het behoud van het
personenvervoer per spoor
Hier komt wel heel duidelijk
naar voren, zegt de brochure, dat
in ons land een alomvattend ver-
voers(coördinatie)plan ten enen
male ontbreekt. Er komen nog te
veel buslijnen voor die parallel
lopen met spoorlijnen en daardoor
het vervoer per spoor afromen.
Daarbij in aanmerking genomen
dat de N.S. voor de locaalspoor
wegen locomotieven en rijtuigen
gebruiken, die hun economische
leeftijd al lang overschreden heb
ben, kan men niet verlangen dat
met dit oncomfortabele materieel
de exploitatie-uitkomsten ook
maar bij benadering een afspie
geling zijn van hetgeen mogelijk
zou zijn met materieel dat met
moderne autobussen op één lijn
te stellen zou zijn en dat zelfs ge
makkelijk beter kan zijn dan een
autobus. Men acht het dan ook
geheel onjuist om de rendabili-
teitseis te stellen, wanneer men
zo de overgang op de bus for
ceert door kunstmatig verliezen
te scheppen.
Door cijfers, afgeleid uit vroe
gere ondoelmatige proefne
mingen, die geen juist beeld geven
van hetgeen te bereiken is, en me
de door het ontbreken van een
vaste lijn in de vervoerspolitiek,
heeft men bij de N. S. na de oor.
log het vervoersapparaat dermate
geschematiseerd, dat er slechts
ruimte is gebleven óf voor een
vol-electrisch bedrijf óf voor een
autobus. Hieruit vloeit een abso
lute miskenning voort, zegt de