Mijt» IliiistliMii. 1 Waalwijkse en Langsiraatse Courant ft WAAROM SANAPIRSN jaagt kou en pijn uit Uw body De Exploitatie van Locaal- Spoorlijnen. MIDDENSTANDS-ACTIE MIDDENSTANDSONTWIKKELING Last ran «ennwent Onze Middenstanders VRIJDAG 1 SEPTEMBER '50 Uitgever Waalwijkse Stoomdrukkerij ANTOON TIELEN Hoofdredacteur JAN TIELEN DE ECHO VAN HEI ZUIDEN 73e JAARGANG No. 71 15 cent per week 1.95 per kwartaal 2.25 franco p.p. Advertentie-prijs 9 cent per m.M. Contract-advertenties speciaal tarief. Abonnement OPGERICHT 1178. Bureaux GROTESTRAAT 205 WAALWIJK TEL. *8. SCHOOLSTRAAT 11 KAATSHEUVEL TEL. 66. TEL.-ADRES „ECHO". MIDDENSTANDS-ACTIE WAALWIJK Niettegenstaande de tegenval ler, die ik zelf de organisatoren van de Waalwijkse Middenstands actie moest bezorgen door de an ders in deze zelfde week vallen de sportfeesten af te moeten las ten, hebben zij gemeend deze ac tieweek toch te moeten laten door gaan. En zulks blijkbaar „met al gemeen goedvinden immers niet minder dan 177 deelnemers heb ben zich gemeld, dus practisch de gehele middenstand. Deze deelna me is verheugend, vanwege het blijk van saamhorigheidsgevoel, vanwege de verhoogde kans tot slagen en vanwege de te verwach ten omzet, die ik deze zo belang rijke groep in de economische sa menleving gaarne gun, mits Ja, over dat 'mitsiets meer. Ik heb een ietwat onbesten dig gevoel inzake het Waalwijkse Middenstandsleven. Ik meen het het beste zo te kunnen omschrij ven, n.l. dat, de goede en ver standige uitzonderingen daarge laten, de Middenstand hier nog te veel leeft in de jaren van on middellijk na de oorlog, 1945 tot en met 1948 dat men nog te weinig is doordrongen van het feit, dat een groot deel van de burgerij economisch op een heel wat lager niveau dan toen is moe ten gaan leven en dat, wil men het kopende publiek trekken en aan zijn zaak binden, nodig is service, ruime keuze, smaakvolle etalages en vooral goede waar te gen dezelfde prijzen, waarvoor men deze goederen ook in andere gevaarlijk dichtbij gelegen en o, zo gemakkelijk te bereiken plaat sen koopt. Waalwijk moet en kan ook wezen een plaats, waar de eigen inwoners en vele uit de om geving graag kopen, omdat de winkelier vriendelijk en voorko mend, vlot en bereidwillig is, om dat men in de goederen een ruime keuze heeft, prettig, aanlokkelijk uitgestald en vooral, omdat men er „zijn voordeel kan doen In de ongetwijfeld bestaande strijd van belangen tussen middenstand en koper, overwint in een norma le tijd de koper, omdat hij uitein delijk besluit en zijn gunst ver leent zorg er dan ook voor dat de beslissing uitvalt ten gunste van de Waalwijkse Middenstand! De stad en de gemeenschap zijn er beide mee gebaat. Moge de Winkelweek krachtig bijdragen tot bereiking van het doeleen gezonde, economisch sterke middenstand, door goede opleiding vakbekwaam, bewust van zijn dienende taak, een steun in onze Waalwijkse samenleving. De Burgemeester van Waalwijk, Mr. R. J. J- LAMBOOY. me niet alleen gezien uit het oogpunt van Middenstands- belang, maar ook tevens als een groot Waalwijks belang. Een gezonde, sterke Mid denstand kan niet anders dan de plaats waar die Midden stand gevestigd is, ten goede komen. Moge dan ook de inwoners van Waalwijk dit begrijpen en in de week van 210 Sep tember hun inkopen in Waal wijk doen. Door hieraan mede te werken heeft men kans op één van de grote geldprijzen die ter beschikking worden gesteld. Steunt tevens de plaatselijke Middenstand en bouwt mede aan de uitbrei ding van Waalwijk. Laten we hopen dat 't ijve rige Comité van Actie succes moge hebben en wij geven U de verzekering dat spoedig weer een nieuwe actie zal worden ondernomen. Moge de Middenstand in samenwerking met de inge zetenen, Waalwijk tot grotere bloei brengen. A. MEIJS, Voorz. R.K. Middenstand. Mijn hardt'# Zenuwtabletten helpen U er overheen. Augustus, de vacantie- maand bij uitstek, is voor on ze gemeente weinig gunstig geweest. Tengevolge van de heersende epidemie moest 't Zomerfeest van „Waalwijks Belang" worden afgelast, ter wijl ook de grootse viering van het jubileum der Lieder tafel „Oefening en Vermaak" en de „Sportweek", met een zeer gevariëerd programma, om dezelfde reden geen door gang konden vinden. MIDDENSTANDSWEEK. Er is allerwegen op 't ogen blik een verschijnsel van or ganisatie-moeheid waar te nemen. Niet dat men dit be schouwt als 'n mode-product, dus van tijdelijke aard, neen, veeleer ligt de oorzaak in het niet begrijpen van wat de or ganisatie kan betekenen voor de eenling, en moeten wij trachten hen te overtuigen van de organisatie-noodzaak. De tijd is voorbij dat ieder in het maatschappelijk leven onder de leus: „Ieder voor zich en God voor ons allen" zijn eigen weg kon gaan en zijn doel met succes kon be reiken. Alle maatschappelijke groeperingen hebben zich ge organiseerd in hechte verbon den, om gezamenlijk te berei ken wat voor ieder van hen van belang is en wat ver bo ven het vermogen van de eenling uitgaat. Het is dwaas te menen, dat men als eenling bepaalde za- kenbelangen kan behartigen, wanneer men komt te staan tegenover groeperingen. Het is versnippering van tijd, geld en energie, wanneer men als eenling probeert bepaalde functies te verrichten, waar voor een geheel apparaat no dig is, dat men slechts op kan bouwen wanneer alle belang hebbenden de handen in el kaar slaan en zich organise ren. Het is de eenvoudige wijsheid dat eendracht macht maakt, die in de maatschap- Het is daarom temeer een goede gedachte de Midden standsweek, welke gelijktijdig met de Sportweek was gepro jecteerd, toch te doen door gaan. De gehele Waalwijkse middenstand, die aan deze winkelweek deelneemt, zal ei ongetwijfeld in slagen door bijzondere etalages en andere aantrekkelijkheden de aan dacht van het publiek naar zich toe te trekken. Evenals in het verleden steunt de Vereniging „Waal wij ks Belang" gaarne derge lijke reclame-acties van de Waalwijkse Middenstand, overtuigd dat een florerende middenstand onmisbaar is voor een gemeente en voor een belangrijk deel haar aan zien en mogelijkheden tot groei en uitbreiding bepaalt. Moge de Middenstands-Win kelweek in elk opzicht een succes worden. J. TIMMERMANS, Voorzitter „Waalwijks Belang". pelijke ordening, zoals deze zich heeft ontwikkeld, dwingt tot organisatie. Wat wil nu eigenlijk zeggen Middenstandsweek? Om hierop een eenvoudige verklaring te geven, kan ik niet beter zeggen dan dat de Middenstand van Waalwijk in de week van 2 10 Septem ber in het middelpunt van de belangstelling wil staan door een georganiseerde actie. Door de samenwerking nu van het groot aantal Midden standers dat aan deze actie deelneemt, is het mogelijk 1000.aan prijzen uit te loven aan eenieder uit Waal wijk en daarbuiten, die in de week van 210 September in Waalwijk zijn inkopen doen. Het bestuur van de Midden stand alsook het ijverige Ac tie-comité hebben deze recla- Na de bevrijding van ons vaderland bestond er bij vrij wel alle belanghebbenden een groot begrip voor organisatie. Men was er van overtuigd dat in georganiseerd verband veel te bereiken was. De werk zaamheden van de door de bezettende macht opgeheven bonden werden in de kortst mogelijke tijd hervat. In gro te getale meldde men zich, werkgevers zowel als werk nemers, ieder bij zijn eigen organisatie. In het gehele land werden nieuwe afdelin gen opgericht. De Middenstanders echter (de goeden niet te na gespro ken) zagen het nut van een stevige organisatie blijkbaar niet in. Zij hadden individueel 'n goede tijd gehad en meen den dat dit zo voort kon du ren. Zeker, zeer vele zijn aan gesloten bij de verschillende vak- en standsorganisaties, maar nog te veel Middenstan ders staan buiten hun vereni ging. Nu het voor de Midden stand steeds moeilijker wordt om behoorlijk in het levens onderhoud van zich en hun gezin te kunnen voorzien en daarnaast nog iets te kunnen overhouden voor eventuele uitbreiding of verfraaiing van hun zaak en tevens voor hun oude dag, maar zij hiertoe geen kans zien, hoort men heel vaak de opmerking: „Wat wordt er toch weinig voor ons Middenstanders gedaan". Zij vergeten echter dat voor hen niets gedaan kan worden, wanneer zij buiten de organi saties blijven. Het lidmaat schap'van stands- en vakor ganisatie vraagt uiteraard een geldelijk offer, maar zonder dit is er nu eenmaal niets te bereiken. Ziet eens naar de arbeiders- en landbouworga nisaties: Ook hun leden bren gen financiële, vaak zelfs naar verhouding van hun draagkracht, zeer zware of fers. Daarom, laat dit laatste U niet weerhouden, wanneer U tenminste wenst dat er voor U gewerkt wordt. In diverse plaatsen van on ze kring werden tentoonstel lingen, winkelweken etc. ge organiseerd, allen hebben suc cessen gebracht, waaruit weer is gebleken dat door samen werking veel kan worden be reikt. Deze tentoonstellingeji en winkelweken hebben van de deelnemers finantiële of fers gevraagd, maar juist zij waren het die het finantiële voordeel daarvan hebben on dervonden. Nogmaals, sluit U aan bij Uw stands- en vakorganisa ties, wacht er niet mee tot het te laat is. De leuze is en blijft nog steeds: „Door Eendracht Sterk". De Kringdirecteur van de R.K. Middenstandsveren. In alle middenstandsorga nisaties, confessionele zowel als neutrale, wordt hard ge werkt aan het bijbrengen van meer ontwikkeling van de leden. Men doet dit aan een klein aantal in kaderklassen en kerncursussen en aan vele tegelijk door mondelinge les sen of schriftelijke leergan gen en men doet het op het terrein van de algemeen vor mende wetenschappen en op meer beperkt vakgebied. In alle organisaties is men er echter van overtuigd dat men in de toekomst niet genoeg heeft aan de kennis, die ver eist wordt door de z.g. Ves tigingswet, maar dat de Mid- denstander-van-de-komende- jaren méér moet weten, méér moet kennen, méér moet be grijpen. Waarom? De redenen lig gen op sociaal en op econo misch gebied. Sociaal loopt de middenstand kans platge drukt te worden door de stan den waartussen hij staat: de hogere stand en de arbeiders stand. De eerste heeft van oudsher een brede ontwikke ling; in de organisaties van de tweede is al jaren lang veel aan het bijbrengen van kennis gedaan en is ten op zichte van de Middenstand 'n voorsprong behaald, die in de naaste toekomst vruchten zal afwerpen. Men denke hierbij alleen maar aan de publiek rechtelijke bedrijfsorganisatie. Op economisch gebied zal de kleine zelfstandige zakenman, die men meestal als midden stander aanduidt, nog meer dan in het verleden een strijd te voeren krijgen tegen het grootbedrijf. Om deze strijd te kunnen winnen zal men sterk moeten staan en economisch tegen het groot bedrijf zijn opgewassen. Laat geen middenstander zich de illusie maken dat deze strijd te winnen is door een beroep te doen op de onmisbaarheid van de middenstand. Al veel te lang heeft men gedacht op die manier te kunnen vechten en wat in wezen een econo mische strijd is, te winnen met het aantonen van het so ciale belang van de midden stand. Van dit belang is ieder weldenkende overtuigd, zoals trouwens van het belang van elke andere stand. Het aantal dubbeltjes en kwartjes, dat 't gros van ons volk er voor over heeft dat deze belang rijke stand blijft bestaan, schatte men echter niet al te hoog. Alleen periodiek b.v. met een winkelweek en de nodige prijzen, kan dit aantal een weinig oplopen. Wil de zelfstandige winkelier de strijd kunnen voeren tegen 't grootbedrijf, dan zal hij moe ten laten zien dat hij zijn economische functie beter en goedkoper kan vervullen dan dit door warenhuizen, filiaal bedrijven en coöperaties ge schiedt. Wanneer Albert Heijn of De Gruyter of de Coöperatie een bepaald artikel goedko per verkoopt dan welke zelf standige winkelier ook, moet men niet verwachten dat het publiek zijn inkopen toch bij deze laatsten zal blijven doen „omdat de middenstand zo'n belangrijke stand is". Het lijkt hard dit in deze feestweek te zeggen, maar het is zo. Men kan door een winkelweek tij delijk zijn omzet vergroten, bij een week blijft. Het is na tuurlijk de bedoeling dat een dergelijke winkelweek blij vende vruchten afwerpt, dat het publiek niet alleen in die ene week bij de leveranciers koopt omdat er kans is op een min of meer grote prijs, om daarna weer elders groter voordeel te zoeken. Nee, er moet een blijvende goede verstandhouding ko men, dan pas zal het doel be reikt zijn. Dat ligt niet alleen aan de koper, ook de verko per moet diligent blijven. Dit wil zeggen dat de Midden stands-actie van 2 tot en met 9 September niet moet zijn als een plotseling oplaaiende vlam die onmiddellijk daarna weer terugvalt tot een hoopje smeulende as, want dan gaat de behaalde winst ongetwijfeld even snel verloren. Wij hopen van harte dat de Waalwijkse middenstanders nu voorgoed uit hun slaap ontwaakt zijn en door gezamenlijke krachts inspanning hun eigen zaak omhoog brengen, opdat ze de plaats kunnen innemen die hun krachtens hun aantal toe komt. Voor nadere bijzonderheden betreffende de Winkelweek verwijzen wij naar het extra (gele) blad en ook naar onze courant. Wij doen een beroep op ingezetenen en bezoekers deze progrès met alle kracht te helpen bevorderen en wij wensen de Waalwijkse mid denstanders en in het bijzon der het volijverige comité dat enorm hard heeft gewerkt aan het initiatief en aan de uit voering er van, alle succes in de komende dagen. Het moet slagen, de middenstand zal mede waar maken dat Waal wijk het centrum is van de Langstraat. maar de gewonnen klanten behoudt men niet, tenzij men zorgt economisch sterk te staan en het grootbedrijf op economisch terrein te kunnen weerstaan. Dit nu zal alleen kunnen, indien de midden stand in zijn geheel tot meer samenwerking komt en in dien men afleert in elke an dere winkelier alleen een concurrent te zien. Ziet U dit niet in? We ne men direct aan, dat U niet de enige bent en dat er velen zijn die het, met U, niet in zien. En daar hebt U nu juist één van de vele redenen, waarom Uw organisaties zo veel doen om hun leden de gelegenheid te geven zich te ontwikkelen. De besturen van die organisaties zien het wel in, maar zien ook dat er bij de meerderheid van hun leden nog andere gedachten en an dere opinies bestaan. Wilt ook U er meer van weten waarom samenwerking noodzakelijk is en op welke manier men er toe kan ko men, laat U dan inschrijven als cursist van de Geweste lijke Sociale Avondschool van de R.K. Middenstand te Waal wijk. Op deze school komen dit soort onderwerpen steeds ter sprake en worden ze van de grond af aan met U be sproken. Laat in deze Middenstands week ook de middenstander zelf een goede daad stellen in zijn eigen belang: zorgen dat zo spoedig mogelijk de tweede cursus van de Sociale Avond school beginnen kan. H. VAN WELL, Directeur Sociale en Handelsavondschool. Economisch Adviseur R.K. Middenstand. Vanaf morgen 2 September tot volgende week Zaterdag 9 September, organiseren de gezamenlijke Waalwijkse mid denstanders een winkelweek, waardoor zij willen aantonen dat zij een waardevolle en onmisbare factor vormen in het economisch leven ter plaatse. Wij kunnen dit initiatief niet anders dan met grote vreugde begroeten. Immers, 't is een symptoom dat er leven is gekomen in de brouwerij. En wie zal ontkennen dat dit hard en hard nodig was? De Waalwijkse middenstand heeft (het kan niet tot zijn eer ge zegd worden) de laatste jaren geen grote activiteit naar bui ten ontplooid. Terwijl op ver schillende plaatsen in de buurt winkelweken werden gehouden met diverse aan trekkelijke attracties, bleef 't in Waalwijk steeds maar rus tig, een rust die eerder ge dachten opriep aan onver schilligheid dan aan welvaart, vooral als men daarnaast de allesbehalve optimistische ge luiden hoorde. Men zou wel menen hier het klassieke type van de individualistische mid denstander te hebben aange troffen, die zelfs niet door 't goede voorbeeld van anderen uit zijn isolement kon gelokt worden. Al te gemakkelijk werden initiatieven om iets gezamenlijk, ook door middel van de eigen standsorganisa tie, op touw te zetten, gedood. Men was er blijkbaar om meer dan één reden huiverig Een aantal deskundigen uit verschillende plaatsen van 't land hebben een brochure uitgegeven die betrekking heeft op de opheffing van het personenvervoer over enkele lijnen der N.S., waaronder de lijn 's-HertogenboschLage- Zwaluwe. Deze deskundigen hebben niet alleen critiek op het feit dat het personenver voer, van veel belang voor deze streken met ofwel een industriëel ofwel een touris- tisch karakter, is komen te vervallen, ze wijzen niet al leen op de nadelige gevolgen die hieruit voortvloeien, maar ze doen ook een positief voor stel dat naar hun mening de mogelijkheid schept het per sonenvervoer te handhaven of te herstellen en de exploi tatie meer rendabel te maken. Critiek. voor. Daarom was het des te ver heugender dat een midden standsactie, dank zij de voort varendheid van een aantal mensen, nu gecombineerd zou kunnen worden met een eve nement als de sportweek van „Ons Huis". Dat dit initiatief, ondanks het feit dat de sport week niet kon doorgaan, toch werd doorgezet, bewijst dat de goede geest was vaardig ge worden over de organisatoren en dat het aantal deelnemers steeds groeide, toont aan dat het gros van de middenstan ders evenzeer inzag dat er eindelijk eens iets gedaan moest worden. En dat iets nu is een groots opgezette win kelweek met niet minder dan 1000 aan prijzen. Inderdaad mogen we spreken van een opmerkelijke doortastendheid na zo'n lange periode van onvruchtbare stilte. We staan nu aan de voor avond van de uitvoering der plannen. Nu hangt het niet alleen meer van de midden stander af, of de actie zal slagen. Iedereen moet er aan meewerken. De taak van de eerste is nog niet afgelopen, hij moet het kopen tot een aangename bezigheid voor de huisvrouw maken, de koop sters resp. koper moet bewij zen dat zij/hij de belangrijke functie van de middenstander begrijpt en er naar handelen. Beiden zullen er profijt van hebben. Maar dat is tenslotte niet genoeg, tenminste niet als 't De brochure begint met een opmerking over de transport behoefte die in een industrië le streek bestaat, vooral als die streek zelf niet in vol doende mate over arbeiders beschikt, zoals dat in de Langstraat het geval is. Men vindt daarom dat het vreemd aandoet, dat aan de ene zijde de landsoverheid industrie- stimulerend werkt, doch aan de andere zijde de stoot geeft tot het opheffen van het voor industrie-streken onmisbaar railvervoer van reizigers. Bo vendien wordt hierdoor de weg geopend voor opheffing ook van het goederenvervoer. Het is de bedoeling van de N.S. de verliezen die op de betrokken lijnen worden ge leden, op te heffen. Op de lijn Den Bosch—Lage Zwaluwe bedragen de verliezen 600.000 gulden. Dit bedrag zal echter toch niet in zijn geheel ver dwijnen, want afschrijving en rente-lasten gaan door en ook het goederenvervoer kan nog tekorten opleveren. De ver mindering van het verlies is in ieder geval minder dan 600.000. Wat de verhouding van het personenvervoer per spoor en over de weg betreft, wordt opgemerkt dat een autobus bedrijf voor de secundaire lij nen evenveel personen kan vervoeren als het spoorbe drijf. Hier komen echter heel wat „maren" bij. Want bij het overschrijden van een bepaalde vervoersdichtheid worden de kosten voor 't bus bedrijf veel hoger dan voor een railbedrijf en die grens wordt op vrijwel alle getrof fen lijnen inderdaad over schreden. Daarnaast zijn er voor de gemeenschap de ex tra kosten van verhoogd weg onderhoud, parkeergelegen heid en verkeersveiligheid. De verhoogde kosten voor 't busbedrijf worden op de rei ziger afgewenteld: er zijn geen doorgaande vervoersbe-, wijzen met de N.S., wat heel wat duurder uitkomt, terwijl de spoorweg-abonné's op hun abonnement een veel kleine re verplaatsingsmogelijkheid krijgen, zonder dat het op de aansluitende busdiensten gel dig is. Een ander nadeel is, dat op buslijnen practisch geen mogelijkheid bestaat voor bagage- of fietsenver- voer of vervoer van markt- goederen. Een voornaam punt is 't spits, vervoer, dat doorgaans tegen de laagste tarieven plaats vindt. Daar echter een busbedrijf op drukke uren veel eerder extra materieel moet inleggen dan de spoorwegen, worden de kosten veel hoger. Dit zou dus duurder vervoer betekenen tegen lagere opbrengst. Maar wat is nu het gevolg Dat de busdirecties of wel pas in het uiterste geval, dus als er reizigers moeten blijven staan, extra bussen inleggen, of wel op de spitsuren de tarieven gaan verhogen, d.w.z. de prijs van weekkaarten en abonnementen op voeren, „hetgeen echter een zeer onsociale daad zou zijn", zeggen de samenstellers der brochure. Dat het toch gebeurt is onder tussen wel gebleken. Tenslotte is het comfort van een spoorwegrijtuig ongetwijfeld groter dan van een autobus, als men tenminste twee vergelijkbare grootheden naast elkaar plaatst en niet, zoals de laatste jaren hier in de Langstraat, aftandse spoor wegwagons tegenover moderne bussen Vervolgens wordt de houding van de N. S. tegenover de ex ploitatie van locaalspoorwegen onder het oog gezien. Er wordt geconstateerd dat de N. S. zich steeds op het rendabiliteitsstand- punt geplaatst hebben. De samen stellers der brochure achten dit een onjuist standpunt voor een nationaal vervoerbedrijf, dat zo wel rendabele als niet-rendabele lijnen kan exploiteren, terwijl bo vendien van andere takken van vervoer (water en lucht) geen sluitende rekening wordt ver langd. Waarom, zo vraagt men zich af, kunnen voor de locaal spoorwegen niet dezelfde motie ven gelden, terwijl de betrokken streken zonder uitzondering prijs stellen op het behoud van het personenvervoer per spoor Hier komt wel heel duidelijk naar voren, zegt de brochure, dat in ons land een alomvattend ver- voers(coördinatie)plan ten enen male ontbreekt. Er komen nog te veel buslijnen voor die parallel lopen met spoorlijnen en daardoor het vervoer per spoor afromen. Daarbij in aanmerking genomen dat de N.S. voor de locaalspoor wegen locomotieven en rijtuigen gebruiken, die hun economische leeftijd al lang overschreden heb ben, kan men niet verlangen dat met dit oncomfortabele materieel de exploitatie-uitkomsten ook maar bij benadering een afspie geling zijn van hetgeen mogelijk zou zijn met materieel dat met moderne autobussen op één lijn te stellen zou zijn en dat zelfs ge makkelijk beter kan zijn dan een autobus. Men acht het dan ook geheel onjuist om de rendabili- teitseis te stellen, wanneer men zo de overgang op de bus for ceert door kunstmatig verliezen te scheppen. Door cijfers, afgeleid uit vroe gere ondoelmatige proefne mingen, die geen juist beeld geven van hetgeen te bereiken is, en me de door het ontbreken van een vaste lijn in de vervoerspolitiek, heeft men bij de N. S. na de oor. log het vervoersapparaat dermate geschematiseerd, dat er slechts ruimte is gebleven óf voor een vol-electrisch bedrijf óf voor een autobus. Hieruit vloeit een abso lute miskenning voort, zegt de

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1950 | | pagina 5