i Wijde Wereldj Waalwijkse en Langsiraaise Courani H&t GotnmuhCótne. BEDRIJF STELLING 1950 Belasting-moeilijkheden UIT DE AZIË IN Dame, welke tandpasta? De beste: IVOROLI VOLLEDIGE AANVAL OP AMBON HOOFDPIJN!^ VRIJDAG 6 OCTOBER 1950 Uitgever Waalwijkse Stoomdrukkerij ANTOON TIELEN Hoofdredacteur JAN TIELEN DE ECHO \M HET ZUIDEN 73e JAARGANG No. 81 Abonnement 15 cent per week 1.95 per kwartaal 2.25 franco p.p Advertentie-prijs 9 cent per m.M. Contract-advertenties speciaal tarief. OPGERICHT 1873. Bureaux GROTESTRAAT 205 WAALWIJK TEL. 38. SCHOOLSTRAAT 11 KAATSHEUVEL TEL. 66. TEL.-ADRES „ECHO". Op 16 October van dit jaar zal in Nederland een bedrijfs- telling worden gehouden. Dit zal de tweede maal zijn dat in ons land zulk een telling plaats vindt. De vorige telling is in 1930 geschied. In 1940 was een bedrijfstelling in een vergevorderd stadium van voorbereiding, doch tengevol ge van de oorlogsomstandig heden kon deze telling geen doorgang vinden. Bij de Wet is voorgeschre ven, dat elke 10 jaar een al gemene bedrijfstelling moet plaats vinden. Omdat de e_er- ste jaren na de oorlog het be drijfsleven nog niet voldoende was gestabiliseerd om er een kostbare moment-opname van te maken, is de bedrijfstelling niet zoals de volkstelling ver vroegd. Op een volks- en woning telling kon na de oorlog niet tot 1950 worden gewacht. De bevolkingsregistratie en het woonruimte-vraagstuk eisten een spoedige telling van per sonen en woningen. Aan de volks- en woningtelling die in Mei 1947 is gehouden, was een beroepstelling verbonden, waarvan de uitkomsten een beeld van de structuur van de werkgelegenheid op dat mo ment hebben gegeven. Sinds 1947 zijn ongetwijfeld belangrijke wijzigingen in het bedrijfsleven ingetreden met betrekking tot personeels- opbouw en -omvang, machi ne-installatie, de producten en handelswaren, enz. Dagelijks worden aan het Centraal Bureau voor de Sta tistiek vragen gesteld met be trekking tot de omvang en de verspreiding van industrie-, ambachts-, winkel-, handels- en verkeersbedrijven; hoeveel mannen en vrouwen daarin werken, welke functie deze personen vervullen (admini stratief personeel, winkel-per soneel, fabriekspersoneel enz.) hoe de leeftijdsopbouw van 't personeel in de verschillende takken van het bedrijfsleven is, hoeveel ondernemingen n bepaald product maken of verhandelen en in welke ge meenten deze gelegen zijn. Gegevens die voor de zaken man van groot belang zijn bij de markt-analyse, die de Re gering nodig heeft bij het uit oefenen van haar taak en die de wetenschap niet kan ont beren bij het uitvoeren van vele economische onderzoe kingen. Nu worden er op korte ter mijn (maandelijks, per kwar taal, jaarlijks) gedetailleerde statistieken samengesteld, die betrekking hebben op bepaal de branches van het bedrijfs leven (b.v. productie-statistie ken). In vele gevallen kan een afdoend antwoord worden ge geven op bovengenoemde vra gen, doch vaak moet worden verwezen naar gegevens van de telling van 1930, die dus 20 jaar oud zijn en dus nauwe lijks meer bruikbaar zijn. De behoefte aan een algemene bedrijfstelling is daarom zeer dringend. De bedrijfstelling heeft be trekking op alle bedrijven op het gebied van nijverheid, handel en verkeer, ongeacht of daarmede al dan niet het maken van winst wordt be oogd. De nijverheid omvat zo wel de industrie als het am bacht en onder verkeer zijn ook de hotel-, café- en restau rantbedrijven begrepen. De vragenlijsten worden door de zorg van de gemeente-bestu ren en de landdrosten uitge- reikt. Omstreeks de eerste helft van October zal aan alle ves tigingen van bovengenoemde bedrijven een vragenlijst door tellers worden uitgereikt. El ke fabriek, elke winkel, elke werkplaats, elk kantoor enz. zal door een teller vóór 16 Oc tober (de teldatum) worden bezocht. In de tweede helft van Oc tober worden de beantwoor de vragenlijsten door de tel lers verzameld. De vragen, die gesteld wor den, zijn beperkt in aantal en zullen betrekkelijk eenvoudig te beantwoorden zijn. De voornaamste vragen, die zul len worden gesteld, betreffen de soorten van bedrijven die worden uitgeoefend, de voor naamste vervaardigde of ver handelde producten, het aan tal personen dat in de vesti ging en in de verschillende bedrijfsonderdelen werkzaam is, onderscheiden naar het ge slacht en de functie in 't be drijf, de verdeling van het to taal dezer personen naar drie leeftijdsgroepen en 't aantal, de soort en het vermogen der krachtwerktuigen. Er worden geen omzetcij fers gevraagd. Het volledig en naar waar heid verstrekken der gevraag de gegevens is wettelijk ver- plich': gesteld. De tellers en al degenen, die betrokken zijn bij de ver zameling der gegevens voor de bedrijfstelling, zijn wette lijk verplicht deze geheim te houden. De statistische verwerking van de opgaven en inlichtin gen is opgedragen aan de Di recteur van het Centraal Bu reau voor de Statistiek. In de eerste helft van No vember zullen vragenlijsten millioen in aantal) bij het Centraal Bureau voor de Statistiek binnenstromen. Eén van de voornaamste be werkingen die de vragenlijs ten zullen ondergaan, is het typeren der vestigingen, waar op de gegevens van de vra genlijsten betrekking hebben, naar bedrijfsklasse en be drijfsgroepen volgens de no menclatuur van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Om te onderzoeken of de vragen en de toelichting daar op voor iedereen voldoende duidelijk zijn, is in Maart van dit jaar een proeftelling ge houden in Voorburg en in een deel van 's-Gravenhage. Bij het ontwerp van de definitie ve vragenlijst en de toelich ting is met de ervaringen bij de proeftelling opgedaan, reke ning gehouden. Wanneer de kwaliteit van de verzamelde gegevens niet tegenvalt, hoopt het Centraal Bureau voor de Statistiek reeds in het eerste kwartaal van 1951 enkele voorlopige gegevens te kun nen publiceren, teneinde aan de voornaamste vragen van 't bedrijfsleven, de Overheid en Mijnhardt Hoofdpijnpoeders. 45 ct MijohardtHoofdpijntablcttcn. 75ct de wetenschap te kunnen vol doen. In de loop van 1951 en de eerste helft van 1952 zul len naar verwachting de defi nitieve en meer gedetailleer de gegevens gereedkomen. Nu de communistische aanval op Zuicl-Korea eeia debacle dreigt te worden, dringt zich de vraag of er ergens anders een nieuw communistisch offensief zal losbreken en waar dit eventueel zal gebeuren. Na de rode overwinning in China, waarmee 400.000.000 mensen onder de invloeds sfeer van het communisme kwamen, is het communisme de sterkste macht in Azie. Wanneer Moa Tse Tung in derdaad wil, kan hij elk land, dat aan China grenst, zonder veel militaire inspanning be zetten. Laten we even het rijtje langs gaan: Tibet, met een enorme grens. Een land zonder een leger van betekenis met ern stige interne moeilijkheden. Wis en zeker een dankbaar land voor „een militaire wan deling". India ligt geheel voor de communistische legers open, zodra Tibet is bezet. Ook dit land heeft geen macht om met succes een oorlog tegen China te beginnen. Het is te begrij pen dat in deze omstandig heden India een neutraliteits politiek voert en voorlopig vriendschapsbanden met Mao zal onderhouden. Het Zuid-Oosten van 't vas teland, Birma, Malakka, Siam Indo-China, heeft al heel wat gezien van de communis tische methoden. In Indo-Chi na heeft het Franse Légion étrangère de orde en rust nog niet kunnen herstellen. De troepen van Ho Chi Minh, ge steund door de Chinezen, heb ben grote delen vast in han den, terwijl de Fransen slechts moeizaam voorwaarts komen door een verschrikke lijke rimboe, en keizer Bao Dai zich vermaakt aan de Ri- vièra. Hoewel er overal in China en Siberië grote militaire voorbereidingen worden ge troffen, is men in het Zuiden van China, vooral in de pro vincies Yunnan en Kwangsi, koortsachtig bezig troepen op te leiden, zowel geregelde als guerilla-eenheden. In Han kow, waar het hoofdkwartier voor Zuid-China is gevestigd, zijn Russische adviseurs aan wezig. In het Noorden grenst Chi na aan Siberië en Korea. Over beide landen behoeven wij niets tö zeggen. Dan volgen de landen aan de overzijde van de Chinese .en Gele Zee, Japan, Formosa en de Philippijnen. Japan heeft een communis tische partij, maar die heeft weinig practische betekenis door de aanwezigheid van Amerikaanse troepen. Ernstig is de toestand op de Philippijnen, waar de rege ringstroepen al jarenlang strijden tegen opstandelingen, die misschien niet bewust communist zijn, maar in ieder geval in de rode kaart spelen. Manilla is een centrum van rode kanalen. Formosa is, zoals bekend, 't laatste bolwerk van de Chi nese nationalisten en zal on getwijfeld sterke verdedi gingswerken hebben. Indonesië, een practisch niet te verdedigen eilandenrijk. Zeker niet met 't leger, waar over Indonesië thans beschikt. Het is voor Indonesië onmo gelijk een buitenlandse vij and te weerstaan, zelfs met buitenlandse hulp. 'De rege ring in Djakarta houdt er re kening mee dat bij een even tueel gewapend conflict ge heel Voor-Indië in korte tijd door de communistische legers wordt overstroomd, waarna Indonesië open ligt voor de rode agressor. En Indonesië heeft zelf enorme interne moeilijkheden, die het zelf nog wat vergroot door de aanval op de Zuid- Molukken. Er is een sterke communistische partij in In donesië, die over grote hoe veelheden wapens kan be schikken. De communistische partij beschikt over vele ac tie-centra in alle grote steden op Java en Sumatra en ver der aan de Westkust van Bor neo, Makassar, Lombok en de E-anka-Biliton archipel. De voornaamste haard is aan Su matra's Oostkust, die 't dichtst bij Malakka ligt. De Indonesische regering wenst een neutrale politiek te voeren, omdat zij niet anders kan. Ongetwijfeld zou zij zich gaarne meer op Amerika oriënteren, maar de omstan digheden beletten dit. Zij kan nu niet anders doen dan het voeren van een politiek van „policy of appeasement", met India, Pakistan en ook de En gelse regering. De Indonesische regering is zich zeer wel bewust van de toenemende infiltraties van communisten en is door ge brek aan adviseurs en een goed functionerende inlich tingendienst niet in staat de infiltraties te verhinderen. De regering is nu bereid tot de volgende concessie: zo de USSR toestemt in de Indone sische eis tot 't abandonneren van elke vorm van subversie ve activiteit op Indonesisch grondgebied, is de regering bereid tot de erkenning, de facto en de jure, van het re giem Ho Chi Minh en tot on dersteuning van de eis tot toe lating van communistisch Chi na in de U.N.O. Uit bovenstaande blijkt dui delijk welk een enorme macht het rode China betekent. Te meer waar de staten rondom China militair weinig beteke nen en dientengevolge een neutraliteitspolitiek ten op zichte van het Chinese com munisme in acht nemen. Daarom zal men rondom dit grote rijk een enorm verdedi gingsfront moeten leggen van af Alaska, via Japan, de Philippijnen, Nieuw-Guinea (waarvoor Ambon een buiten gewoon belangrijke basis is), Australië, het Nabije Oosten en Afrika. Als deze gordel er inderdaad is met een macht even sterk als het communis me in Azië kan opbrengen, zal iedere agressor in Azië de lust vergaan om welk land dan ook aan te> vallen. van plan zijn het op een tweede Praag te laten aankomen, blijkt wel uit het feit dat een woord voerder van het Amerikaanse mi nisterie van buitenlandse zaken heeft verklaard, dat de Westelijke bezettingstroepen geweld zullen gebruiken als de Oostenrijkse communisten een staatsgreep zou den proberen. De regering verwacht, dat de stakingsactie tien dagen zal duren, maar noch zij, noch de geallieerde legerleiding is van plan ook maar een duimbreed te wijken voor ge weld en terreur. Drie vredesplannen voor Korea. Niet minder dan drie plannen zijn er ingediend om in Korea de vrede te herstellen. Over het En gelse plan, dat 4 punten omvat en dat gesteund wordt door 7 andere leden, hebben we al eerder ge meld. Daartegenover staan de Russische voorstellen, gesteund door 4 satellieten, die o.a. beogen DE WET BELASTING- HoRZIENING 1950. Dc Wet Belastingherziening 1950 wacht nog steeds op aan neming door de le Kamer der Staten-Generaal. Wijzigingen kan de le Ka mer niet aanbrengen, zodat daar aanvaarding algemeen wordt aangenomen het nu wel zin heeft de nieuwe be palingen eens te bezien. De beide hoofdbestanddelen van het ontwerp zijn: a. tegemoetkomingen aan het bedrijfsleven met betrek king tot de berekening van de belastbare winst; b. bijzondere fiscale voorzie ningen voor door de oorlog getroffenen. Aan deze twee hoofdonder werpen zijn nog enkele neven onderwerpen toegevoegd, wei van het toegevoegde bedrag in een onbelaste reserve. 2. Bijzondere fiscale voorzie ningen voor schade, vorde ring in eigendom e.d. ge durende de jaren 1940'45 worden wettelijk vastge steld en uitgebreid. 3. De mogelijkheid wordt ge opend tot vervroegde af schrijving op na 1 Januari 1949, doch vóór 1 Januari 1953 aangeschafte bedrijfs middelen. 4. De onbelaste reserve neemt een einde. 5. De termijn voor de norma le verrekening van verlie zen met inkomen of winst van volgende jaren wordt gebracht van 2 jaar op 4 jaar. 6. Loon, betaald aan eigen kinderen, als waren zij Indonesië heeft „een volledige aanval" op het eiland Ambon ingezet. Eenheden van leger, luchtmacht en marine hebben hel eiland geheel ingesloten en lan dingstroepen zijn op enige plaatsen aan land gegaan. Deze operaties zijn op 26 September begonnen en staan onder leiding van kolonel Kawilarang. De actie is voor de Nederland se regering aanleiding geweest om een telegram te richten tot de In donesische minister-president, mr. Moh. Natsir, waarin zij haar te leurstelling uitspreekt over de ac tie tegen Ambon. In het telegram zegt de minister-president, dr. W. Drefes „Met grote verontrusting nam de Nederlandse regering kennis van de militaire actie, welke door de regering van de republiek In donesië tegen Ambon is ingezet. De teleurstelling over dit bericht was te groter, omdat tot op het laatste ogenblik niet slechts de hoop, maar ook de verwachting mocht worden gekoesterd, dat uw regering met het voornemen was bezield om het conflict met Am- bon zonder geweld van wapenen tot oplossing te brengen. De zen ding van minister Leimena recht vaardigde deze verwachting. Ik mag niet nalaten Uwe excel lentie mede te delen, dat deze mi litaire actie niet alleen de Neder landse regering, maar het gehele Nederlandse volk diep heeft ge schokt en niet het minst hen, die gedreven door oprechte sympa thie voor de nationale aspiraties van het Indonesische volk de ont wikkeling van de onafhankelijke Indonesische staat met grote be langstelling hebben gevolgd. Het Nederlandse volk kan niet onverschillig staan tegenover deze strijd. Niet alleen is Nederland nog steeds belast met de verant woordelijkheid voor een aantal nog niet gerepatriëerde Ambonesë militairen, bij wie deze nieuwe ontwikkelingen de grootste onrust kunnen verwekken, maar vooral gevoelt ons volk zwaar de ver antwoordelijkheid voor het feit, dat het door overdracht van de souvereiniteit de zorg voor het welzijn van de Ambonese bevol king uit handen heeft gegeven. Met het oog op de ernst van de situatie, welke door deze ontwik keling is ontstaan, acht ik het mijn plicht een openlijk persoon lijk beroep te doen op uwe excel lentie om alsnog er toe mede te werken, dat de strijd wordt gfe- staakt en langs vreedzame weg naar een oplossing gestreefd wordt." Krachtproef voor Oostenrijkse regering. Precies om 12 uur in de nacht van Dinsdag op Woensdag is in Oostenrijk de stakingsactie begon nen die door de communisten met behulp van de Russische bezfet- tingsautoriteiten is op touw gezet. De regering heeft echter maatre gelen genomen om tegen eventu ele onwettige acties te kunnen op treden. De staatssecretaris van binnenlands»; zaken verklaarde dat Oostenrijk sinds het einde van de oerlog nog niet zo goed voorbe reid was geweest als thans om een communistische greep naar de macht te keren. De minister-president heeft het Oostenrijkse volk aangespoord kalm te blijven en moedig het hoofd te bieden aan „de misdadi ge poging van de communisten om het economisch herstel van Oostenrijk te vernietigen" en de leider van het socialistische vak verbond, Böhm, heeft de arbeiders opgeroepen zich achter de rege ring te scharen „om te verhinde ren, dat de communisten de macht met geweld overnemen. Zij koes teren sinds lang het denkbeeld van Oostenrijk een tweede Tsje- cho-Slowakije te maken. De Britse en Amerikaanse troe pen zijn in de kazernes samenge trokken, alle ministeries en open bare gebouwen in Wenen staan onder speciale bewaking, alsook de verschillende energiebedrijven in het land. In een proclamatie van kanselier Figl wordt gezegd: „Het econo misch herstel van het land is een doorn in het oog der communisten. Zij spreken over loonsverhoging, maar bedoelen geweld, straatge vechten en vernietiging der demo cratie. Geef geen gehoor aan de communistische oproep tot staken, vernietig de versperringen op de wegen en jaag onruststokers de fabrieken uit." Dat ook de gealliëerden niet het onmiddellijk staken van het vuren en het terugtrekken van al le vreemde troepen van Koreaan se bodem. Jwfego -Slavië heeft toen een compromis-voorstel inge diend dat ook het staken van het vuren omvat, maar als voorlopige administratieve grens tijdens de wapenstilstand de 38ste breedte graad wil vaststellen. India steunde in de politieke commissie aanvankelijk het Russi sche voorstel, maar had toch be zwaar tegen het terugtrekken van alle troepen, omdat dan de Noord- Koreanen gelegenheid zouden krij gen zich voor te bereiden op een nieuwe aanval. De 'Australische en Canadese afgevaardigden steunden krachtig het Engelse voorstel. Zij meen den dat de enig logische interpre tatie van de resolutie van de Vei ligheidsraad op 27 Juni was, dat de vijand ook over de 38ste breedtegraad achtervolgd moest worden. Ondertussen rukken de Zuid- Koreanen steeds verder op over het Noordelijk gebied, terwijl de i U.N.O. luchtmacht militaire doe len bestookt. De Zuidkoreaanse bevelhebber verklaarde dat zijn troepen pas aan de grens van Mandsjoerije zullen halt houden; het kon een of twee maanden duren, maar hij wilde er voor de winter zijn. De opmars gaat zo snel dat de Amerikaanse adviseurs bevreesd worden voor de verbin dingslijnen en voor een mogelijke flankaanval. Bovendien zijn de mannen zeer vermoeid, maar het moreel is uitstekend. HET KLEUTERONDERWIJS. Bij de Tweede Kamer is een wetsontwerp ingediend tot rege ling van het kleuteronderwijs en van de opleiding van de leidsters bij dat onderwijs. Het is „een eerste stap in de richting van een volledige sanering van het kleu teronderwijs." Ook aan dit ont werp ligt de financiële gelijkstel ling van openbaar en bijzonder onderwijs ten grondslag. Oe regeling houdt het volgende in le. Het rijk keert aan de ge meenten die kleuterscholen in stand houden, jaarlijks een bij al gemene maatregel van bestuur vast te stellen bedrag per leerling uit 2e. een gelijk bedrag keert het Rijk uit aan de bijzondere kleuterscholen 3. gemeente die kleuterscholen in stand houden, keren jaarlijks aan de besturen van bijzondere kleuterscholen per leerling een gelijk bedrag uit als dc kosten voor exploitatie-uitga ven van het openbaar kleuteron derwijs, na aftrek van de rijksbij drage per leerling bedragen 4. de gemeenten die kleuterscho len in stand houden, keren aan de bijzondere kleuterscholen ook voor de gebouwen een vergoeding uit 5. de gemeente die geen openbare kleuterscholen in stand houden, doch wel subsidie verle nen aan een of meer bijzondere kleuterscholen, besluiten tot op richting van een openbare kleu terschool, als aan de gestelde voorwaarden wordt voldaan. Doordat de gemeente die open baar onderwijs in stand houden, aan de schoolbesturen ook een vergoeding zullen uitkeren voor het gebruik der legaliteiten, wordt de mogelijkheid 'geschapen de huisvesting van de kleuterscholen te verbeteren en de salarissen van het bevoegde personeel op een redelijk peil te stellen. Veran dering ten goede in de opleidings cursussen zal worden bevorderd, als van rijkswege overeenkomstig het bepaalde in het onderhavige wetsontwerp zal worden bijge dragen in de kosten van een aan tal opleidingsscholen. De kosten die voor het rijk uit het wetsontwerp voortspruiten, zullen voorlopig ten hoogste 11.5 millioen bedragen waarvan 11.2 millioen als bijdrage aan de kleu terscholen en 300.000 als bijdra ge aan de opleidingsscholen ke ten dele een verlichting van druk betekenen voor het bedrijfsleven in het algemeen, ten dele een speciale verlich ting inhouden voor woning bouw door lichamen (N.V.'s enz.). Aan een en ander gaat voor af een andere formulering van het winstbegrip van de in komstenbelasting, een formu lering, die geen materiële ver andering beoogt, doch welke is opgenomen met de bedoe ling, de bepalingen nopens 't winstbegrip, ook na het tref fen van de hierboven bedoel de regelingen, minder onover zichtelijk te doen zijn dan de thans geldende bepalingen. De bepalingen welke zake lijk van belang zijn, worden hieronder vermeld: 1. Mogelijk gemaakt wordt een voorlopig belastingvrije herwaardering van vóór oorlogse machines en in stallaties en van gebouwen die, blijkens het snelle tem po van afschrijving dat er op moet worden toegepast, in karakter nabij komen aan installaties en werk tuigen (hiermee b.v. be doeld loodsen en schuren, van hout opgetrokken). Het voorlopig karakter van de belastingvrijdom vindt zijn uitdrukking in 't opnemen vreemden, zal voor de va der of moeder, voortaan ook dan tot de bedrijfs- of beroepskosten worden ge rekend, indien de kinderen minderiarig zijn; van 1 Ja nuari 1951 af vallen ook die minderjarigen in beginsel in de Loonbelasting. 7. Vrijstelling voor wat de Vennootschapsbelasting be treft van een zeker bedrag aan rente van eigen kapi taal wordt verleend aan N.V.'s en Coöp. Verenigin gen, die zich bezig houden met de exploitatie van nieuwe woningen. 8. Toegestaan wordt het on belast reserveren van boek winsten op bedrijfsmidde len, welke een gevolg zijn van uitkeringen bij brand, onteigening en dergelijke. 9. Technische herzieningen van de Inkomstenbelasting op het punt van vererving van bedrijfs- of beroeps vermogens. 10. Het winstbegrip wordt nieuw geformuleerd. 11. Trapsgewijze afschaffing van de Ondernemingsbe lasting, gepaard gaande met verhoging van de Vennootschapsbelasting. v. Loon. (Wordt vervolgd). WESTERLING DESAVOUEERT THIESSEN. In een interview in zijn hotel kamer „ergens in België" heeft ex-kapitein Westerling tegenover een verslaggever van „Trouw" verklaard, dat de Bandoengse fo tograaf Thiessen, die zich steeds heeft uitgegeven als de persoon lijke vertegenwoordiger van Wes terling, dit doet zonder zijn voor kennis. Westerling verklaarde dat alleen zijn advocaat, jhr. mr. C. B. Beelaerts van Blokland uit Den Haag voor hem mag optreden. Verder sprak Westerling de beweringen van Thiessen tegen dat hij financieel aan de grond zou zitten. Hij wordt geholpen door vrienden in België en zei dat hij geen cent wilde hebben van de collecten die voor hem in Neder land werden gehouden. Ook ontkende Westerling dat de actie in Bandoeng zonder zijn voorkennis zou zijn ontketend en dat hij zijn diensten aan MacAr- thur zou hebben aangeboden. Dat deed Thiessen Tenslotte verklaarde Wester ling dat hij de propagandastunts van Thiessen allerminst op prijs stelde. WERKING VAN VAN PLAN-SCHUMAN. Jules Monnet, de leider van de Franse delegatie bij de conferen tie over het plan-Schuman te Pa rijs, heeft een uiteenzetting gege ven hoe het plan in de praktijk zal werken Het hoge gezagsorgaan zal be staan uit 6 tot 9 leden, door de gezamenlijke regeringen van de deelnemende landen gekozen, die na hun verkiezing geen verant woording meer verschuldigd zijn aan hun regering, daar zij inter nationale gezagsdragers zullen zijn. Hun taak zal zijn toezicht te houden op de werking van de „pool", waarbij zij de bevoegd heid hebben boeten op te leggen aan de industrieën, die zich niet aan hun beslissingen houden. Verder moeten zii er voor zorgen dat alle belemmeringen die met de vrije concurrentie onverenigbaar zijn, verdwijnen, en moeten zij de prijzen en investeringen regelen. Het Hoge Gezagsorgaan zal bij gestaan worden door een Consul tatieve Commissie, waarin ook vertegenwoordigers van de vak beweging en de consumenten zit ting zullen hebben. Dan komt er nog een gerechtshof dat waakt over de naleving van het verdrag en de besluiten van het Hoge Ge zagsorgaan ongeldig kan verkla ren. Een raad van ministers zal onderhandelingen voeren over handelsverdragen en adviseren inzake de douanepolitiek. De prijzen van kolen en staal hoeven niet in alle landen gelijk te zijn, maar mogen niet hoger zijn dan de laagste prijs binnen de zes landen, vermeerderd met de vrachtkosten. SCHOOL VOOR MAAT SCHAPPELIJK WERK TE EINDHOVEN. Maandag is het gebouw van de R.K. scholen voor maatschappe lijk werk te Eindhoven plechtig ingezegend en in gebruik geno men. De eerste plechtigheid werd verricht door Mgr. W. Mutsaerts bischop van Den Bosch, de twee de door Prof. Rutten, minister van Onderwijs, Kunsten en We tenschappen. Verder waren o.a. aanwezig de commissaris der koningin in N. Brabant, prof. J. de Quay, deken Heezemans en burgemeester Kolf schoten. Zowel Mgr. Mutsaerts als prof. Rutten wezen op de hoge taak die de school heeft te vervullen in de vorming van de sociale werkers. Prof. de Quay vestigde de aan dacht op de noodzaak van de jeugdzorg in Noorbrabant, waar een vijfde van de Nederlandse jeugd rondloopt. Deken Heeze mans tenslotte legde er de nadruk op dat ook degenen die de school hebben verlaten, nog veel moeten leren. LOONGRENS VERPLICHT VERZEKERDEN VER HOOGD. De minister van sociale zaken zal in verband met de loonsver hoging per 1 September 1950 een wetsontwerp indienen strekkende o.m. tot verhoging van de loon grens die geldt voor de Ziektewet en het Ziekenfondsenbesluit, van 4500.- tot 4680.— Daar er zich gevallen kunnen voordoen dat iemand die op 31 loonsverhoging niet meer binnen Aug. wel verzekerd was, door de de verplichte verzekering valt, ligt het in het voornemen van de minister te bevorderen dat voor de werknemers die op 31 Aug. verplicht verzekerd waren, aan de verhoging van de loongrens tot 4680.— terugwerkende kracht wordt verleend tot 1 Sept. 1950. Ook voor de verzekering krach tens de Invaliditeitswet zullen be palingen worden gemaakt om een tijdelijke onderbreking te voorko men.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1950 | | pagina 1