Europees Biljartkampioenschap 47/2.
De Woning-toewijzing
Waalwijkse en Langstraatse Courant
Kamer van Koophandel en Fabrieken
voor Noordelijk Noordbrabant
te Waalwijk.
De Prins
als
vlieger.
WAALWIJK. 11-15 JANUARI.
GEBOUW GILDENBOND.
AANVANG SEANCES; 2 EN 8 UUR.
15 JANUARI FINALE 2 UUR.
Voorverkoop: STATIONSSTRAAT 4 5. Telefoon No. 39
Entrée-prijzen: f2.f2.50, f3.en f3.50.
Doorlopend bewijs van toegang f 20.
(Leden Ned. Biljartbond 50% reductie.)
in de provincie Noord-Brabant
MEER RENTE BIJ DE
POSTSPAARBANK.
MAANDAG 8 JANUARI '51.
Uitgever
Waalwijkse Stoomdrukkerij
ANTOON TIELEN
Hoofdredacteur
JAN TIELEN
Dit blad
verschijnt 2 x per week.
DE ECHO VM HET ZUIDEN
74e JAARGANG No. 4
Abonnement
17 cent per week
2.15 per kwartaal
2.40 franco p.p.
Advertentie-prijs
9 cent per m.M.
Contract-advertenties
speciaal tarief.
OPGERICHT 1878.
BureauxGROTESTRAAT 205 WAALWIJK TEL. 38. SCHOOLSTRAAT 11 KAATSHEUVEL TEL. 66.
TEL.-ADRES „ECHO".
REDE, uitgesproken door
de Heer J. W. van
Heesbeen, voorzitter
van het Kantoor
Waalwijk van de
voormalige Kamer
van Koophandel en
Fabrieken voor N.
Brabant, in de ver
gadering van de Ka
mer van Koophandel
en Fabrieken voor
Noordelijk Noord-
Brabant, gehouden
op Donderdag 4 Ja
nuari 1951 te Waal
wijk.
(Slot).
De gang van zaken in de
looistoffenhandel in 1950 was
bevredigend, vooral door de
uitbreiding van de exportmo
gelijkheden. De binnenlandse
vraag bleef vrijwel ongewij
zigd. Maatregelen op econo
misch terrein in de Verenigde
Staten hebben voor ons land
prijsverhoging van en schaars
te aan grond- en hulpstoffen
veroorzaakt tengevolge van
de zwakke positie welke wij
op de internationale markt
innemen. Van belang is het
daarom de exportmogelijk
heden naar landen met sterke
valuta nog meer te vergroten.
Dit is mogelijk, ofwel door 't
vaststellen van contingenten,
ofwel door het vrijgeven van
de in- en uitvoer bij het af
sluiten van handelsverdragen.
De handschoenen- en leder-
warenindustrie is voor de pro
ductie van luxe lederen hand
schoenen aangewezen op de
import van leder, dat streng
gecontingenteerd en daardoor
moeilijk verkrijgbaar is. Door
de grote invoer van afgewerk
te producten is de concurren
tie voor de Nederlandse fa
brikanten zeer moeilijk. De
grondstoffenprij zen maken 't
Nederlandse artikel duur,
waardoor tevens de export
kansen aanzienlijk vermin
derd worden. Er bestaat een
tekort aan geoefend vrouwe
lijk personeel.
De visconservenindustrie
ondervindt nadeel van de stij
ging van de prijzen van het
verpakkingsmateriaal, terwijl
tevens overleg tussen de re
ders van vissersvaartuigen en
de visconservenindustrie nood
zakelijk is om tot een voor
deze industrie redelijke aan
koopprijs te komen. Vooral nu
de concurrentie van Amerika
merkbaar wordt, is het van
belang lage afzetprijzen te
kunnen vaststellen, wat bij de
huidige visprijzen vrijwel niet
mogelijk is.
Ook hier brengen de te
zware belastingen de indus
trie in moeilijkheden.
Bij de chemische industrie
moet onderscheid worden ge
maakt tussen de ontwikkeling
ten aanzien van schoenafwer-
kingsartikelen en andere pro
ducten. De afzetmogelijkhe
den van de eerste groep wa
ren in het binnenland tenge
volge van de overproductie in
deze bedrijfstak en de slechte
gang van zaken gedurende 't
eerste halfjaar gering. Ook de
buitenlandse mogelijkheden
waren niet groot, mede door
de hoge invoerrechten.
Bij de andere producten
konden de prijsstijgingen van
de grondstoffen in de afzet
prijzen worden doorberekend
met de vervangingswaarde als
basis. Ten aanzien van latex
producten was de binnen
landse afzet beperkt. Oorzaak
hiervan was het gebrek aan
liquide middelen bij de klei
nere afnemers.
De prijsstijging na het Ko
reaanse conflict verergerde
deze toestand, de buitenland
se afzet was toen bevredigend.
In beide groepen werden de
productiekosten door de vaste
lasten en loonsverhogingen en
de hiermede verband houden
de verzwaring van de sociale
lasten ongunstig beïnvloed.
De zuivelindustrie. Het jaar
1950 gaf voor het zuivelbe
drijf over het algemeen vrij
goede uitkomsten. De weers
omstandigheden waren voor
de veehouderij gunstig, voor
de akkerbouw ongunstig. De
melkproductie kwam daardoor
niet op een zo hoog peil als in
het vooi'jaar wel werd ver
wacht. Ook werkten de hoge
veevoederprijzen in de stal
tijd remmend op de melkpro
ductie; een strenge winter zal
deze nog meer doen dalen. De
melkaanvoer aan de fabrie
ken overtrof die van 1949.
De garantieprijs van de
melk bedroeg 18 cent, welke
prijs na vele vruchteloze be
sprekingen per 3 December
1950 onder veel protest werd
verlaagd tot 17% cent. Door
dat de export van zuivelpro
ducten in vele opzichten goed
verliep (al vormde de boter
hier enige maanden de zwak
ke plek) kon over het alge
meen de richtprijs ruim ge
haald worden. Dit veroor
zaakte toenemende spanning
bij de melkinrichtingen, die
hun producten tegen vaste
prij£ moesten afleveren en
van het profijt van hoge ex
portprijzen verstoken bleven.
Tenslotte werd een toeslag
regeling ingesteld, waardoor
de opbrengst van de con-
sumptiemelk tot die van de
kaas wordt opgetrokken. Dit
betekent dus een subsidie
voor de consument.
De binnenlandse afzet van
boter ondervond sterk de
weerslag van de verminderde
koopkracht. Dit treft te meer
als men ziet dat in de nabu
rige landen, ondanks hogere
prijzen, het verbruik per
hoofd belangrijk groter is.
De totstandkoming van de
Eenelux wordt nog steeds
met verlangen tegemoet ge
zien. De hogere productie
kosten van onze Zuiderburen
vormen echter een grote hin
derpaal.
Naar vermindering van di
recte en dure overheidsbe
moeiing, verlaging van belas
tingdruk en betere samenwer
king van de Regering met de
organisaties, die landbouw en
veeteelt vertegenwoordigen,
wordt uitgezien.
Al met al stemt de uitkomst
van het zuivelbedrijf over '50
tot tevredenheid, al is het uit
zicht voor de veehouders nog
verre van helder.
De Middenstand. De toe
stand was voor de midden-
standsbedrijven niet rooskleu
rig, ondanks de korte ople
ving tijdens de „hamster
periode", waartegenover ech
ter weer op een reactie moet
worden gerekend.
De oorzaken van de slechte
situatie zijn vooral: de gro
tere concurrentie van de
grootwinkelbedrijven; de ge
ringe winstmarges, welke na
opheffing van de prijsstop en
ook na de voor enige artike
len afgekondigde tweede
prijsstop mogelijk bleken; en
vooral de liquiditeitsmoeilijk
heden. Deze laatste vinden
hun oorzaak o.a. in: de grote
verarming van ons volk dooi
de oorlog, met name de in
tering van eigen kapitaal en
de geleden oorlogsschade; de
wijzigingen in het prijsniveau,
dat thans gemiddeld ongeveer
driemaal zo hoog ligt als voor
de oorlog; de verdere moge
lijkheden mede tengevolge
van de daling van de koop
kracht; de credietbeperking
door leveranciers; de vraag
naar langere crediettermijnen,
verbetering en uitbreiding
van de bedrijfsinrichtingen en
last but not least de veel te
zware belastingen.
Noodzakelijk worden geacht
ter vermindering van de be
staande moeilijkheden: her
ziening van de belastingpoli-
tiek, o.a. heffing van de om
zetbelasting bij de bron en
een lagere belasting van de in
het bedrijfskapitaal opgeno
men winsten; betere sociale
voorzieningen zoals kinder
bijslag voor zelfstandigen en
een van overheidswege inge
stelde credietregeling.
Aan deze laatste voorwaar
de is inmiddels voldaan nu
onder bepaalde voorwaarden
credieten tot 2000.door de
regionale borgstellingsfondsen
en credieten boven 2000.
door de bijkantoren van de
Middenstandsbank verleend
zullen kunnen worden. In de
door deze instellingen ver
leende credieten kan door 't
Rijk een risico gedragen wor
den tot maximaal 30.000.
per crediet.
Ook omtrent de kinderbij
slag zijn voorzieningen aan
staande.
Aangezien een gezonde mid
denstand een belangrijke fac
tor vormt zowel in het econo
misch als in het maatschap
pelijk leven, is de hoop dat
spoedig algehele verbetering
in zal treden zeker gerecht
vaardigd.
De werkzaamheden van
de Kamer.
Vestigingswet. Aan het Mi
nisterie van Economische Za
ken werden in totaal 205 ad
viezen voor Ministeriële Ver
klaringen verstrekt. Hiervan
waren er onderscheidenlijk:
voor handelskennis
(op overgangsbepalingen) 50
voor handelskennis
(op billijkheidsgronden) 39
voor vakbekwaamheid
(op overgangsbepalingen) 61
voor vakbekwaamheid
(op billijkheidsgronden) 55
In totaal werden behandeld
109 aanvragen tot verkrijging
van een vestigingsvergun
ning; 97 vergunningen werden
verleend, 1 aanvrage werd ge
weigerd, terwijl thans nog 11
aanvragen in behandeling zijn.
Voor verkrijging van een
vergunning ingevolge het Be
sluit Algemeen Vestigingsver
bod Kleinbedrijf '41 (BAVK)
werden behandeld 88 aanvra
gen. Verleend werden 24 ver
gunningen, 11 aanvragen wer
den geweigerd, 27 aanvragen
werden ingetrokken of als
vervallen beschouwd; nog 26
aanvragen zijn in behande
ling.
Handelsregister. Het aan
tal op 1 Januari 1951 inge
schreven werkelijk bestaande
bedrijven bedroeg 3324. In
1950 vonden in totaal 256
nieuwe inschrijvingen plaats.
Het aantal wijzigingen be
droeg 557, terwijl 58 ophef
fingen werden geregistreerd.
Handels- en bedrijfsvoor
lichting e.d. Het aantal uit
treksels bedroeg 827. Het aan
tal legalisaties en Certificaten
van Oorsprong 1275. Er wer
den 2 colportagevergunningen
verstrekt; 4 aanvragen tot 't
houden van een uitverkoop
werden behandeld en ver
leend; 2 aanvragen om een
verklaring ex art. 1 lid 6 van
de Woonruimtewet kwamen
in. Aan het Ministerie van
Justitie werden 9 adviezen
uitgebracht omtrent de statu
ten van Naamloze Vennoot
schappen.
Een hartelijk woord van
dank aan de Secretaris, Mr.
van der Heijden, aan 't kan
toorpersoneel en aan allen
die in het afgelopen jaar de
belangen van de Kamer heb
ben gediend, is hier zeker op
zijn plaats. In verband met de
belangrijke actie die in 1950
is gevoerd voor de verbete
ring van de waterstaatkundi
ge toestand in ons district, is
van hen meer dan gewone in
spanning geëist.
Zowel de politieke als de
economische hemel zijn op dit
ogenblik zeer duister. Laten
wij hopen, dat Gods zegen op
onze arbeid moge rusten en
in deze geest wens ik U allen
een gelukkig 1951 toe.
Oedenrode 40, Oeffeit 2, Oir-
schot 17, Oisterwijk 30, Oos-
telbeers c.a. 8, Oosterhout
100, Oploo c.a. 7, Oss 101, Os-
sendrecht 15, Oudenbosch 35,
Oud en Nieuw Gastel 23, Putte
2, Raamsdonk 30, Ravenstein
15, Reusel 15, Riethoven 2,
Roosendaal c.a. 127, Rosmalen
30, Rucphen c.a. 31, Rijsber-
gen 6, Rijswijk 2, Schaijk 10,
Schijndel 35, Someren 26, Son
c.a. 16, Sprang-Capelle 25,
Standdaarbuiten 2, Steenber
gen c.a. 25, Stiphout 10, Ter-
heijden 7, Teteringen 17, Til
burg 983, Uden 97, Udenhout
20, Valkenswaard 78, Veen 2,
Veghel 35, Veldhoven 44, Ves-
sem c.a. 7, Vierlingsbeek 10,
Vlijmen 27, Vught 134, Waal-
re 26, Waalwijk 45, Wanroij
4, Waspik 15, Werkendam 44,
Westerhoven 5, Willemstad 3,
Woensdrecht 33, Woudrichem
2, Wouw 15, Wijk c.a. 4, Zee
land 12, Zevenbergen 21, Zun-
dert 36.
Wanneer wij de resultaten
dezer verdeling overzien,
kunnen we niet zeggen dat
we tevreden zijn over de wij
ze waarop de verschillende
gemeenten uit de Langstraat
wederom uit de bus zijn ge
komen.
Wij kunnen ons voorstellen
dat de grotere steden uit onze
provincie, plaatsen met een
uitgesproken gevestigde in
dustrie, aanspraak kunnen
maken op een hoger percen
tage toegewezen woningen,
maar vragen ons toch af of
dit niet ietwat is overdreven
en de billijkheid hier niet in
Gedeputeerde Staten van
Noord-Brabant hebben het
woning-contingent verdeeld
over de gemeente, na inge
wonnen advies van de provin
ciale Contactcommissie voor
de Wederopbouw en de Volks
huisvesting.
De Minister van Wederop
bouw en Volkshuisvesting
heeft voor elke provincie een
drie-jarig woningcontingent
bepaald, op grond waarvan
de provincie Noord-Brabant
voor elk der eerstvolgende
drie jaren een woningcontin
gent van 6678 woningen is
toegewezen. Het systeem van
een precies uitgemeten ver
deling van woningen en ku
bieke meters is daarbij ver
laten. De zeer omvangrijke
financiële lasten, die de wo
ningbouw met zich mede
brengt en, naar te verwach
ten is, voorlopig zal mede
brengen blijven echter een
zekere regulering eisen. De
financiële positie van het Rijk
is niet van die aard, dat elke
aanvrage om financiering zon
der meer ingewilligd kan wor
den. Behoudens één uitzon
dering zijn van rijkswege geen
reserves aangehouden. Deze
uitzondering betreft een re
serve voor te verwachten bij
zondere ontwikkelingen in
bepaalde gebieden of gemeen
ten.
Gedeputeerde Staten heb
ben de helft van het toege
wezen contingent bestemd
voor de opheffing van de wo
ningachterstand. Zij hebben
daarbij de gemeente met het
grootste tqjeort zoveel wonin
gen gegeven, dat zij in tekort
gelijk komt met de daarop
volgende gemeente en zo ver
volgens. De andere helft van
het contingent hebben zij ver
deeld naar de te verwachten
groei van elke gemeente in de
eerstvolgende drie jaren.
Door Gedeputeerde Staten
is in tegenstelling met de vo
rige jaren slechts één reserve
aangehouden en wel ter voor
ziening in de huisvesting van
bejaarden.
De op grond van het voren,
staande aan de onderscheidene
gemeenten gedane toewijzing
is als volgt:
Aarle-Rixtel 10, Alem c.a.
5, Almkerk 14, Alphen c.a. 10,
Andel c.a. 2, Asten 25, Baarle-
Nassau 9, Bakel c.a. 20, Beek
(N.Br.) 20, Beek en Donk 26,
Beers 2, Bergeyk 27, Bergen
op Zoom 258, Berghem 5, Ber-
kel 14, Berlicum 9, Best 43,
Bladel c.a. 16, Boekei 19, Box
meer 30, Boxtel 45, Breda 731,
Budel 26, Chaam 5, Cuijk c.a.
30, Deurne 45, Diessen 10,
Dinteloord c.a. 10, Dinther 7,
Dongen 35, Drunen 16, Den
Dungen 5, Dussen 5, Eersel
15, Eethen 4, Eindhoven 1032,
Empel c.a. 5, Engelen 2, Erp
4, Esch 2, Etten c.a. 51, Fij
naart c.a. 6, Geertruidenberg
26, Geffen 5, Geldrop 50, Ge-
mert 30, Giessen 3, Gilze c.a.
169, Goirle 20, Grave 40,
's Gravenmoer 2, Haaren 10,
Halsteren 20, Haps 2, Heesch
8, Heeswijk 4, Heeze 18, Hel
mond 190, Helvoirt 6, 's-Her-
togenbosch 427, Heusden 5,
Hilvarenbeek 19, Hoeven 10,
Hooge en Lage Mierde 4,
Hooge en Lage Zwaluwe 6,
Hoogeloon c.a. 10, Huybergen
2, Klundert 7, Leende 6,
Liempde 7, Lieshout 15, Lith
5, Loon op Zand 40, Luijks-
gestel 5, Maarheeze 10, Made
c.a. 24, Megen c.a. 4, St. Mi-
chiels Gestel 28, Mierlo 40,
Mill c.a. 20, Moergestel 12,
Nieuw-Ginneken 24, Nieuw
Vossemeer 4, Nistelrode 7,
Nuland 5, Nuenen c.a. 25, St.
het gedrang komt, waardoor
plaatsen die met succes wer
ken aan industrialisatie, juist
door gebrek aan woonruimte
worden gehandicapt, vooral
centrumrgemeenten, die nog
een groot ambtenaren-corps
tellen enz.
Als men nu ziet dat bij
voorbeeld Den Bosch 427,
Breda 731, Eindhoven 1032,
Tilburg 983, Roozendaal 127,
Bergen op Zoom 258, Hel
mond 190, Oosterhout 100,
Vught 134 woningen krijgen
en daartegenover Waalwijk
45, Loon op Zand 40, Drunen
16, Dongen 35, Sprang-Capel
le 25, Waspik 15, Raamsdonk
30 enz., en dat alles voor 1951,
1952 en 1953, mogen we dus
wel concluderen dat we we
derom schraal bedeeld zijn en
vragen: hoe moeten deze laat
ste plaatsen zelfs hun normale
groei opvangen, laat staan bij
zondere groei door industria
lisatie en andere oorzaken?
Wanneer zal er een einde
komen aan de samenwoning,
wanneer kunnen jongelui tot
een normaal huishouden ko
men?
In elk geval menen wij op
deze nieuwe achterstelling de
aandacht te moeten vestigen.
JOURNALIST VERMOORD.
De correspondent van „Het
Vrije Volk" te Cairo, mr. G.
Kamphuisen, is Woensdagmid
dag dood in zijn appartemen
ten aangetroffen. Hij was aan
de polsen gewond.
A.F.P. meldt, dat de portier
van het huis als verdacht van
moord is aangehouden.
DRIE DIVISIES IN
ONS LAND.
Nog dit jaar hoopt men in
ons land 3 gevechtsklaar di
visies, dit is 75.000 man onder
de wapenen te hebben.
Daaronder zijn niet begre
pen de territoriale troepen.
(Slot).
1900 Vlieguren.
Tegen de 1900 vlieguren
heeft Prins Bernhard nu, en
een eenvoudig rekensomme
tje met uren en kilometers
leert, dat hij reeds veelvoudig
luchttonnair moet zijn. Een
luchttonnair met een op vele
punten grotere ervaring dan
menigè luchtmillionnair, die
zijn kilometers meestal telt op
een beperkt aantal geregelde
routes en een beperkt aantal
vliegtuigtypen.
Het grote aantal typen, dat
de Prins vloog, moge voortge
komen zijn uit een sportieve
hobby tegelijkertijd echter
was de Koninklijke vlieger
nimmer tevreden, vóór hij een
nieuw vliegtuig goed en gron
dig, met alle nukken en ei-'
genaardigheden, had leren
kennen. Typisch hiervoor was
zijn eerste solovlucht met een
Vampire V op De Havillands
vliegveld Hatfield. De Prins,
die tot dusver nog slechts en
kele vluchten in een straal-
trainer had gemaakt (hij vloog
met Bill Waterton in een Me
teor VII en met 's werelds
snelste man, Charles Yeager,
in een Lockheed T.33), had
zeer korte tijd nodig om zich
door de fabrieksinvlieger John
Derry met de cockpitinrich
ting vertrouwd te doen maken
en steeg toen op voor een
korte solovlucht. Na een goe
de approach kwam Z.K.H.
echter te hoog binnen een
fout, die vrijwel elke vlieger
de eerste maal op de Vam
pire maakt, doordat de cock
pit zeer laag geplaatst is. Hoe
wel er van een mislukte lan
ding geen sprake was, startte
de Prins onmiddellijk door om
het over te doen en eerst na
twee perfecte landingen was
hij tevreden.
Serieuze voorbereiding.
Zo ineens een solovlucht per
Vampire (en, kort daarop een
even geslaagde vlucht in de
zeer moeilijke Seafury), dat
zijn prestaties, die de geboren
vlieger verraden. Het moge
een natuurlijke flair zijn, die
de Prins zijn vliegercarrière
vergemakkelijkte zijn uit
stekende vliegstijl, zijn goede
kijk op situaties en zijn snel
le, gezonde beslissingen, om
welke hij ook door zijn erva-
renste vlieger-collega's wordt
gewaardeerd, zijn echter
evenzeer het resultaat van
hard en serieus werken. Elke
nieuwe vlucht wordt nauw
keurig voorbereid; naderings-
en landingsprocedures van
nieuwe vliegvelden tevoren
minutieus bestudeerd en in de
link op Schiphol geoefend.
Gevolg is, dat Z.K.H. vaak
beter dan vele andere, oude
re piloten op de hoogte der
R/T procedures is en die
zonder zijn aandacht voor de
besturing te verliezen feil
loos volgt.
Een grondige voorbereiding
bleek ook bij het theoretisch
en practisch examen voor het
vliegbewijs A (met typebe
voegdheid Dakota en instru-
mentvliegbevoegdheid), dat de
Prins drie jaar geleden afleg
de en waarbij de examencom
missie, bestaande uit de heren
De Lange, Steensma en Viru-
ly, zeker niet over één nacht
ijs ging. Een aardig voorval
tijdens dat examen moet ons
even uit de pen. De Prins,
die kort tevoren 'n paar maal
op een weiland bij Steenwijk
was geland om een concours
hippique bij te wonen, kreeg
de strikvraag: „Als Uwe Ko
ninklijke Hoogheid landt op
een weiland, bijvoorbeeld bij
Steenwijk, en U landt daar de
volgende dag weer is dat
dan geoorloofd?" Z.K.H. dacht
even na en zei toen: „Als ik
ja zeg, maak ik nu voor mijn
examen een slechte beurt; zeg
ik neen, dan beken ik, dat ik
de vorige week een slechte
beurt gemaakt heb."
De Prins slaagde glansrijk,
mede door zijn uitstekend in-
strumentvliegen.
Driepunts op Hendon.
„De flair van een jachtvlie-
ger, gepaard aan de accura
tesse van een nauwgezet ver
keersvlieger", dat was 't oor
deel van de Nederlandse exa
mencommissie. „Een beste
hand van vliegen, een ver
wonderlijk groot vermogen
om zich bij gewijzigde om
standigheden snel aan te pas
sen", zegt Majoor Sonderman,
die als 's Prinsen particulier
piloot wellicht nog beter tot
oordelen bevoegd is. „Zelfs op
het kleine en 7000 ft hoog ge
legen Mexicaanse vliegveld
Guadalajara, dat vele vliegers
hoofdbrekens oplevert, kwam
de Prins al de eerste maal
keurig binnen", zo' vertelde
ons Gerben Sonderman. „En
op dat akelig-kleine Hendon,
waar de Amerikanen met hun
charterkisten altijd voor de
zekerheid maar de staart om
hoog landen, staat Z.K.H. er
om bekend, dat hij er weer
of geen weer met zijn Da
kota altijd een keurige drie
puntslanding maakt".
Een unicum.
Het mag ongetwijfeld een
unicum heten, dat een vorste
lijke persoonlijkheid niet al
leen een levendige en daad
werkelijke belangstelling voor
de luchtvaart toont, maar bo
vendien een uitstekend vlie
ger is, met een zeldzaam gro
te ervaring.
Een ervaring, waardoor hij
tevens een zeer goede kijk op
luchtvaartproblemen in gro
ter verband verwierf. Als
commissaris der K.L.M. ver
diept de Prins zich ernstig in
onze burgerluchtvaart en
geeft op de vergaderingen, die
hij vrijwel steeds bijwoont,
blijk van een scherp inzicht;
Z.K.H. brengt meermalen sug
gesties ter tafel en houdt bo
vendien geregeld persoonlijk
contact met president-direc
teur Plesman. Op zijn Ameri
kaanse reis wist de Prins ver
scheidene voor de K.L.M. ui
terst waardevolle contacten
te leggen. Als Inspecteur-Ge
neraal van Landmacht en Ma
rine is Prins Bernhard mede
betrokken bij de leiding van
ons militaire vliegwezen, dat
hem zeker even "ha aan het
hart ligt als de K.L.M. Het is
bekend, dat de Prins waar
hij ook met luchtvaartvraag
stukken in aanraking komt
steeds zijn volle interesse
toont en op bescheiden, onop
vallende wijze tot de oplossing
er van tracht bij te dragen.
Als Ere-Voorzitter der K.N.
V.v.L. laat hij zich regelmatig
op de hoogte houden van de
stand van zaken bij de sport-
luchtvaart de verordenin
gen der luchtvaarttechniek
volgt Z.K.H. nauwlettend;
speciaal voor supersone pro
blemen heeft hij grote aan
dacht.
Een unicum, deze combina
tie van aanleg en ambitie in
een Prins der Nederlanden;
een gelukkig unicum voor on.
ze luchtvaart. Een vooraan
staand vliegtuig-industriëel
heeft het onlangs treffend-
juist onder woorden gebracht:
„De Prins is in onze lucht
vaart wellicht de persoonlijk
heid, wie het praedicaat 'all
round' het meeste toekomt".
Het zal in 's lands belang
zijn, als Prins Bernhard ook
in de toekomst zijn kunde en
ervaring in dienst van het Ne
derlandse vliegwezen zal blij
ven stellen.
In een rede voor vertegen
woordigers van bedrijfsonder
delen, heeft de directeur-ge
neraal van de P.T.T., de heer
Neher, te 's-Gravenhage o.a.
medegedeeld dat de rentever
goeding op de saldi der in
leggers bij de Rijkspostspaar
bank met ingang van 1 Jan.
1951 van 2,16% tot 2,28% is
verhoogd.