WERK VAN f.7./. Wijde Wereld] Wij worden door de Belgen bedot! Waalwijkse en Langstraatse Courant Het personenvervoer VOOR NOORD-BRABANT VAN VITAAL BELANG UIT DE Conferentie der plaatsvervangers. ■s-BOSCH-LAGE ZWALUWE. OP DE SPOORLIJN DE ACTIE VAN WAALWIJKS BELANG. VRIJDAG 9 MAART 1951 Uitgever Waal wij kse Stoomdrukkerij ANTOON TIELEN Hoofdredacteur JAN TIELEN Dit blad verschijnt 2 x per week. DE ECHG \RB HET ZUIDEN 74e JAARGANG No. 20 OPGERICHT. 1878. BureauxGROTESTRAAT 205 WAALWIJK TEL. 38. - SCHOOLSTRAAT 11 KAATSHEUVEL TEL. 66. Abonnement 17 cent per week 2.25 per kwartaal 2.40' franco p.p. Advertentie-prijs 9 cent per m.M. Contract-advertenties speciaal tarief. TEL.-ADRES „ECHO". Nu de actie van Waalwijks Belang haar beslag heeft gekregen en de volledige resultaten bekend zijn, resultaten die tot grote tevredenheid stemmen, nu achten wij de tijd g ïkomen om onze lezers in de Langstraat op de hoogte te stellen van het verloop dezer actie, die ondanks het feit dat de medewerking niet is gekomen van die zijde waarvan ze het eerst werd verwacht, zulk een groot succes is geworden. Wij waren in de gelegen heid 't volledige dossier hier omtrent te raadplegen en zijn daardoor in staat een zo ge trouw mogelijk résumé te ge ven van 't verloop dezer actie, die een aanvang nam toen in de algemene najaarsvergadering van Waalwijks Belang uit de vergadering unaniem de wens naar voren kwam, dat het be stuur het initiatief zou nemen tot een algemene of volksac tie in de Langstraat voor het behoud van het personenver voer, naast eventuele acties van officiële of officieuse in stanties. Op deze vergadering werd tegelijk verwondering uitgesproken over het feit dat van die zijde niet reeds lang en krachtig was geageerd voor het herstel van het personen vervoer op onze lijn. Op de eerstvolgende be stuursvergadering werd deze aangelegenheid, nadat van verschillende zijden advies was ingewonnen, direct ter hand genomen. Eén of meer algemene protestvergaderin- gen, comité's van actie e.d. achtte het bestuur voor dit doel moeilijk uitvoerbaar, daar het jaargetijde met de huidige verbindingen in de wintermaanden zich slecht daarvoor leende. Waar men er vast op rekende dat de burgemeesters uit de Lang straat e.o. overtuigd zouden zijn van het groot algemeen belang voor hun plaats en streek in deze actie gelegen c-n daarom U>ok alle medewer king en steun zouden verle nen, meende het bestuur van Waalwijks Belang op de eer ste plaats een beroep te mo gen doen op deze magistraten. Dit geschiedde in de vorm van de toezending van een conceot-adres terzake aan de Minister van Verkeer en Wa terstaat met een bijgevoegd schrijven, waarin verzocht werd dit adres te willen tekenen en ter onderteke ning voor te leggen aan de in hun gemeente bestaande or ganisaties van werkgevers, werknemers, middenstanders, landbouwers, handetsreizigers, voorts besturen van middel bare en u.l.o.-scholen, kortom die organisaties die belang hebben bij personenvervoer op de spoorlijn 's-Hertogen- boschLage Zwaluwe. Waal wijks Belang durfde dit laat ste verzoek te doen omdat het al die adressen ter plaatse niet kende en het voor de burgemeesters of degenen die zij daarmee zouden befasten een kleine moeite was de re- questen ter ondertekening aan te bieden. Het resultaat van deze bei de verzoeken was niet erg be moedigend, laat ons maar ge rust zeggen: was teleurstel lend. Vier gemeentebesturen gaven direct hun spontane toezegging en medewerking; vijf burgemeesters berichtten dat ze om verschillende rede nen, speciaal omdat zij meen den een ander plan een autoweg over de spoor baan niet te mogen door kruisen door een andere ac tie, aan het verzoek niet kon den voldoen en vier anderen gaven zelfs niet eens enig antwoord. Het resultaat was dus niet erg hoopvol, maar er daagde enig licht toen het bericht kwam dat het Ministerie van Oorlog niet wenste dat deze spoorbaan zou verdwijnen. Men verwachtte toen wel de medewerking te zullen ver krijgen omdat de autoweg die de Commissaris der Koningin en Ged. Staten ambiëerden, nu van de baan was. Waalwijks Belang ontwierp een nieuw schrijven aan de burgemeesters, toen het be stuur door inlichtingen, tot de overtuiging kwam dat ook de tweede poging weinig succes zou sorteren, daar de burge meesters zich thans schaarden achter het nieuwe plan van de Commissaris der Koningin en Ged. Staten, (die indertijd de minister gunstig adviseer den om de Ned. Spoorw. toe te staan het personenvervoer op deze lijn op te heffen), om nu te laten nagaan de mogelijk heid van een autoweg naast de spoorbaan. Hoewel het bestuur van Waalwijks Eelang niet be greep dat men naast laatstge noemd plan een actie niet kon steunen die beoogde direct een behoorlijk per sonenvervoer op de bestaan de spoorlijn te krijgen, ter wijl de realisering van het autowegplan in elk geval jaren en jaren zou duren, had het zijn conclusies te trekken en moest dus de actie op an dere leest geschoeid worden. Welnu, het heeft toen tot de besturen van haar beken de organisaties van werkge vers. werknemers, midden standers, landbouwers, school besturen enz. in de plaatsen aan de spoorlijn gelegen, rechtstreeks het verzoek ge richt het adres aan de Minis ter te willen ondertekenen, met het verrassend resultaat dat vrijwel alle gevraagde verenigingen e.a. daaraan spontaan hebben voldaan, zo dat niet minder dan een ze ventigtal getekende adressen, vertegenwoordigende tiendui zenden bewoners dezer streek, aan de Minister van Verkeer en Waterstaat konden worden gezonden, met een afschrift aan de Ministers van Econo mische, Sociale en Binnen landse Zaken, Ged. Staten van Noord-Brabant, de directeur- generaal van de Nederlandse Spoorwegen en aan de Pers. We hebben nu dus af te wachten wat het resultaat van deze algemene actie, om onze streek te verlossen uit haar isolement ook in een minder gunstig jaargetijde, zal zijn, opdat wij weer gerekend kun nen worden tot de plaatsen aan 't spoor gelegen, die een rede lijke verbinding hebben met de voornaamste hande's- en industriesteden des lands, tot een streek die door haar ver bindingen aantrekkelijk is voor vestiging van handel en industrie en die niet gemeden wordt, zoals nu. Gelukt het niet. dan is dit niet te wijten aan degenen die deze actie voerden en steunden, maar aan die autoriteiten in plaa+s en gewest die blijkbaar een geheel andere kijk hebben od kwesties van plaatse1 ijk en al gemeen streekbelang dan tienduizenden hunner plaats en streekgeno*en, die dage lijks aan den lijve en in hun zaken gevoelen wat het zeg gen wil (ook psychologisch) afgesneden te zijn van 't gro te spoorwegverkeer, het daar op gebaseerde stukgoederen- vervoer enz. En thans kunnen wij ten deze niets meer doen dan af wachten! Op één punt wensen wij tenslotte nog even terug te komen, n.l. op een uitlating van de voorzitter van de ge meenteraad van Waalwijk in de laatste raadsvergadering. De voorzitter zei z.m.: „dat hij er van overtuigd was dat, als er een enquête werd gehouden onder de bevolking over de keuze tussen het herstel van de treinverbinding of de fre quente busverbinding mid den door de diverse plaat sen, dat men dan de bus verbinding zou kiezen. Het gemeentebestuur had geen adhaesie betuigd aan het adres van Waalwijks Be lang, omdat het niet op de weg van het gemeentebe stuur, en zeker niet van de burgemeester ligt adhaesie te betuigen aan een request van een particuliere vereni ging. De juiste gang van zaken zou zijn als er een protest uitging van de ge meenteraad of in enger ver band van B. en W., waar aan dan de bevolking ad haesie betuigde. De voor zitter was er van overtuigd dat andere burgemeesters in de Langstraat hetzelfde standpunt innemen". Wat het eerste punt betreft menen wij dat hier een vol doende weerlegging gevonden wordt in het feit, dat een 70- tal organisaties enz., vertegen woordigende tienduizenden personen uit alle plaatsen van de Langstraat requestreren bij de Minister om het perso nenvervoer op de spoorlijn te herstellen, dus spoorvervoer vragen; ten tweede ziet men dat een viertal burgemeesters in de Langstraat een ander stand punt innemen dan de burge meester van Waalwijk e.a. Overigens begrijpen wij niet dat een gemeentebestuur geen adhaesie zou kunnen betuigbn aan een request van een par ticuliere vereniging. Wij me nen dat van overheidswege steeds wordt aan^drongen on „particulier initiatief" om niet a'les aan de overheid over te laten. Het particulier initia tief, zo zegt men, moet meer op de voorgrond treden, ge steund en gestimuleerd door de overheid. En wat is hier anders gebeurd? Het adres met de onderte keningen zullen wij in ons blad opnemen zodra de re- questen en afschriften in het bezit zijn van bovengenoemde autoriteiten. Naar schatting 15.000 arbei. stichting de Hogeschool later ders hebben na de oorlog in als stichter terugtrad nieuwe industrieën in Brabant Het vraagstuk van de werk- werk gevonden. Het klinkt gelegenheid voor de jaarlijks niet kwaad, maar als we daar J sterk groeiende beroepsbevol- onmiddellijk naast zetten het cijfer, waarmee de Brabantse industriële beroepsbevolking per jaar toeneemt, n.l. 9000, dan blijkt wel zonneklaar dat intensieve voortzetting van de industrialisatie een levens noodzaak is. De grote „man op de ach tergrond" bij de na-oorlogse industrialisatie van Brabant, is het Economisch-Technolo- gisch Instituut geweest, dat de doelstelling heeft de wel vaart van Noord-Brabant te bevorderen. Dit E.T.I. voor Noord-Brabant is een stich ting van de gezamenlijke Ka mers van Koophandel en het Provinciaal Bestuur. Het is voortgekomen uit het E.T.I. van de Katholieke Eco nomische Hogeschool te Til burg, dat zich voornamelijk bezig hield met landelijke vraagstukken en bij de bestu- king vroeg direct na de oor log de aandacht. Waar er in de landbouwsector geen en in de verzorgingssector slechts een relatieve uitbreiding mo gelijk is, was het duidelijk dat de oplossing gezocht moest worden in de vestiging van industrie. Het E.T.I. zag zich dus voor de taak gesteld om de ge meentebesturen, voor zover nodig, van de noodzakelijk heid van industrialisatie te overtuigen en van de andere kant te bevorderen dat de aandacht van de industrie op Noord-Brabant werd geves tigd. De reeds aanwezige gunsti ge factoren als goedkope grond en geringe bouwkosfen in Erabant behoeft prac- tisch nergens geheid te wor den -, de in groten getale aan wezige en betrouwbare ar- i - tu ucuuuw uctru ar- dering daarvan de studenten beidskrachten, moes'en in vele in MP PPnnnmm HooHiTrArlrnl^lr 11 in de economie daadwerkelijk inschakelde. Toen zich echter steeds meer vraagstukken van provinciaal en plaatselijk be lang voordeden en ook voor dit soort problemen meer en meer de hulp en het advies van het E.T.I. werden inge roepen. werd in navolging van Limburg 't E.T.I. voor Noord- Brabant gesticht, uit welke gevallen nog met andere wor den aangevuld. Primair is het scholings- vraagstuk, dat vraagt om goe de ambachtsscholen. Nog steeds is het aantal ambachts scholen te gering. De praktijk heeft geleerd dat, wanneer de afstand naar de school meer dan tien kilometer bedraagt, bijna steeds van bezoek wordt afgezien. Van de andere kant blijkt een gebied met een straal van 10 k.m. rond de school voldoende leerlingen te kunnen leveren om haar ren dabel te doen zijn. Deze de centralisatie leidt dus tot het ontstaan van veel kleine am bachtsscholen, die ook weer veel goede leerkrachten vra gen. Het vraagstuk van de leerkrachten voor het am- bachtsonderwijs vormt een hoofdstuk op zich zelf. Een belangrijke handicap voor het bezoek aan de am bachtsschool is zeer vaak de gezinsgrootte. De ouders kun nen de verdienste van de vijf tienjarige oudste niet of slechts zeer moeilijk missen, waar nog zoveel broertjes en zusies ook hun rechten doen gelden. Het staat vast dat vele ouders, die in het geheel niet afwijzend staan tegenover het ambachtsonderwijs, daar om dezg reden van afzien. Vaak tot nadeel van de jongen, die nu zijn leven lang ongeschool de, en dikwijls op latere leef tijd. werkloze arbeider blijft. Het zou van het allergroot ste belang zijn, indien voor dit ..inkomenverlet" een vergoe ding gegeven kon worden. Er zijn in Brabant gemeenten waar bepaalde verordeningen het toekennen van een derge lijke vergoeding mogelijk ma ken. Of er echter ergens ge bruik van wordt gemaakt, be twijfelen wij. Schoonmaak In den l*'de PUROL voor de handen. Toch is een „inkomenverlet gedurende enkele jaren aan een jeugdige arbeider betaald, heel wat minder kostbaar dan werklozensteun aan een vol wassene. Met het oog op de industria lisatie zal het ook nodig zijn dat de ambachtsscholen zich meer op de industrie en min der op de verzorgende beroe pen gaan richten. Zo zal een cursus metaalbewerking voor de Brabantse jeugd van meer betekenis zijn dan een cursus rijwielhersteller. Naast de vmmaing van ge schoolde arbeidskrachten zijn daar de eisen tot ontsluiting van een bepaald gebied. Wil het voor industrievestiging in aanmerking komen, dan moet men zorgen voor behoorlijke aan- en afvoerwegen, voor bouwrijpe industrieterreinen, voor waterleiding, gas en elec- triciteit. Meer en meer zijn de ge meentebesturen doordrongen geraakt van de noodzakelijk heid om industrieën aan te trekken. Dank zij de wel vaartsrapporten die 't E.T.I. op verzoek der gemeenten op stelt, krijgen zij een duidelijk, soms ook verrassend beeld van de situatie in hun ge meente. De noodzakelijkheid om werk te verschaffen aan de steeds groeiende beroeps bevolking, maakte het nodig dat de rustige en waardige burgemeester in zekere zin een soort „commis-vovageur in industrieën" werd. Gezien het getal van grote en kleine industrieën, dat zich na de oorlog in Brabant vestigde, mag men niet ontevreden ziin over de wijze, waarop zij dit nieuwe beroep hebben ver vuld. Toch is het niet met zelf verzekerde voldaanheid dat drs. H. Moonen. directeur van het E.T.I. voor Noord-Brabant de resultaten beziet. „Gezien de gestadige toe name van de beroepsbevol king moet dit werk met on verminderde ijver worden voortgezet. Als men het ook maar één jaar s*op zetfe, zou den de gevolgen funest zijn. Daarom zie ik nog s+eeds als één der noodzakelijkste be hoeften voor Brabant de ves tiging in onze provincie van een basis-industrie", zegt hij. „Provinciaal bezien, mogen wij over de industrialisatie niet ontevreden zijn. Veruit de belangrijkste rol spelen bij de industrialisatie nog steeds de bestaande, zich uitbreiden de industrieën, waarmee ik niet wil zeggen dat het aan trekken van nieuwe, zij het voor het ogenblik kleine in dustrieën, van geen betekenis is. Integendeel". Dat ook de Brabantse ge meentebesturen het belang van de industrialisatie inzien en er prijs op stellen de mo gelijkheden en kansen voor hun gemeen'en objectief be oordeeld te zien, moge blij ken uit het feit, dat sinds de oorlog reeds een 25-tal wel vaart srappor'en werden op gesteld, terwijl thans nog een t'ental in behandeling zijn. Wat zeer verheugend is, om dat ook voor een gemeente de regel geldt, dat zelfkennis de eerste s'ap is op de weg naar verbetering. („De Tijd"). Maandag zijn dan de plaatsvervangers van de mi nisters van buitenlandse zaken der grote vier in Parijs bijeengekomen om te trachten, of in ieder geval te doen alsof ze trachten, een agenda op te stellen voor een bijeenkomst van de ministers zelf. Het doet een leek wat vreemd aan dat daarvoor zo veel drukte moet gema ikt worden, maar als men de verhoudingen tussen W est en Oost gedurende de laat ste jaren eens nagaat, moet men wel tot de conclu sie komen dat het noodzakelijk is dat men tenminste weet waarover men gaat spreken en in welke volg orde. Immers, in deze kwestie ligt juist de tegenstelling tussen West en Oost op practisch al le conferenties. De Westelij ken willen wel spreken over zaken die de Russen te berde brengen, maar deze laatsten weigeren hardnekkig sommi ge punten op de agenda te ne men die hun tegenstanders behandeld willen zien. Dat neemt niet weg dat ook die hun eisen hebben, wat na tuurlijk hun goed recht is. Het kan namelijk zijn dat, wanneer de kwesties is een bepaalde volgorde op de agen da staan, vruchtbaar praten over een of ander punt al bij voorbaat uitgesloten is. En aangezien de Russen daar meestal op uit zijn en over andere zaken niet willen pra ten, zijn de Westelijken wel genoodzaakt om streng vast te houden aan hun eigen wen sen omtrent de gang van za ken, anders is het voor hen volkomen overbodig een con ferentie te beleggen. De conferentie in Parijs is in een welwillende sfeer be gonnen, zegt men. Dat wil blijkbaar zeggen dat men er zich over verheugde dat de af gevaardigden elkaar al niet de eerste dag in de diploma tieke haren vlogen. Deze af gevaardigden zijn de Engelse onder-minister van buiten landse zaken Davies, de rei zende ambassadeur van pre sident Truman, Philip Jessup, de secretaris-generaal van 't Franse ministerie van buiten landse zaken, Parodi, en de Russische onder-minister van buitenlandse zaken, Gromyko. De conferentie is nu 4 dagen aan de gang, maar het zal nog wel even duren eer men het eens is, als het zover komt. De eerste dag was gewijd aan het bekend maken van de agenda, zoals die resp. door 't Oosten en het Westen wordt voorgesteld. De Russen willen op de eerste plaats spreken over de nakoming van het verdrag van Potsdam (het pièce de résistance in al hun beschuldigingen tegen 't Wes ten) en de demilitarisatie van Duitsland. Vervolgens willen ze behandelen het vredesver drag met Duitsland en het te rugtrekken der bezettings troepen en tenslotte willen ze bespreken de verbetering van de toestand in Europa en de vermindering van de strijd krachten der grote vier. De Westelijken wensen op de eerste plaats een onderzoek in te stellen naaf de oorzaken der internationale spanningen in Europa en de middelen tot verbetering van de betrekkin gen tussen Rusland, de Ver enigde Staten, Engeland en Frankrijk. Als volgend punt hebben zij op de agenda de besprekingen van een verdrag voor een onafhankelijk Oos tenrijk, iets waarover de Sov jets niet eens reppen, en ten slotte komen dan de vraag stukken betreffende het her stel van de Duitse eenheid en een vredesverdrag met Duits land. IVOROL voor tsndenpracht, frist* mond dag en nacht. Op het eerste gezicht lijken deze punten gemakkelijk bij elkaar te brengen. Immers, er zijn enkele zaken waarover beide partijen willen spreken en in normale omstandighe den zouden met wat geven en nemen de beide agenda's wel bij elkaar gebracht kunnen worden. Men moet er echter rekening mee houden dat het hier gaat tussen Oost en West en dat er tussen beide par tijen een diepgaande tegen stelling bestaat, juist over de kwesties waarover het in deze agenda's gaat. De Sovjets heb ben de gealliëerden onophou delijk beschuldigd van agres- Onder deze titel gaf de Maasbode" een tweetal be langrijke artikels over de voorgestelde gedistilleerd ac cijns-verhoging als gevolg van de Benelux-overeen- komst. Op talrijke gronden wijst dit blad deze verhoging, die alleen strekt ten bate van onze Belgische vrienden en zeer ten nadele van een bloei ende Nederlandse industrie, geheel af, zoals ook de unifi catie op ander terrein. Zij be sluit deze artikelen als volgt: Urtificatic dient achter wege te blijven. Hoe de Tweede Kamer te genover het verdrae, dat af gesloten is met 596.50 accijns unificatietarief zal staan, moet worden afgewacht. He1 aas kan zij het verdrag alleen aannemen of verwerpen. Recht van amendement heeft zij in dit geval niet. De re gering verklaart dat een uni ficatie der accijnzen slechts tot stand kan komen, indien elk der drie partijen bereid is offers te brengen. Het zonder linge is echter, dat onze re gering zich steeds meer offers moet getroosten en de Bel gen alsmaar toegeeft. Unifica tie van de omzetbelasting is voorlopig niet mogelijk, om dat het de Eelgen niet conve nieert. Vrijheid van invoer in België van Nederlandse land-, tuinbouw- en zuivelproducten is niet mogelijk omdat het de Belgen niet schikt. Toen er in Luxemburg in October j.l. 'n landbouwprotocol tot stand was gekomen, was het weer de Nederlandse regering die enkele maanden later conces sies moest doen, omdat de Belgische Kamer het land bouwprotocol van Luxemburg niet zou wensen te slikken. De Belgische werkloosheid in de textielindustrie en andere, industrieën is het vorig ja; laij voorkomen door excessief gro*e leveringen aan Neder land. En Nederland moet via de E.B.U. hiervoor dollars be talen, of het moet schulden aan de E.B.U. aangaan. Het lijkt alles eenzijdige liefde! Het zou o.i. tijd worden, dat van Nederlandse zijde de Tweede Kamer nu ook eens zou zeggen: wij kunnen deze unificatie-acciins op gedistil leerd van 596.50 met 't oog op onze industrie, handel en horecabedrijven en gezien de grote gevaren voor de volks gezondheid (het clandestien stoken) niet aanvaarden en daarom kunnen wij dit ver drag niet goedkeuren. Rege ring, onderhandel maar eens opnieuw. Er is geen enkel bezwaar tegen om de unificatie van de gedistilleerdaccijns dan voor lopig uit te stellen. België en Luxemburg hebben het tot dusverre in een economische unie zonder unificatieaccijns gedaan. Een vrij goederenverkeer tussen België en Nederland is voorlopig toch niet mogehjk zolang er geen unificatie van de omzetbelasting tot s+and is gekomen en de Belgische landbouw zich niet heeft aan gepast. Met de.Eeon. Unie ko men wij mogelijk gedurende de eerste jaren in feite niet veel verder dan hetgeen thans is bereikt. Veeleer is een te rugschroeven niet onmogelijk, in verband met het vrijwel onoplosbare monetaire pro bleem. Waarom dan gewoon weg een belangrijke tak van industrie en handel etc. op offeren aan het belang van de Belgische brouwers. Waarom is het. toch zo noodzakelijk dat het Belgische bierverbruik oo het enorm hoge niveau wordt gehandhaafd en het beschei den Nederlandse verbruik van gedistilleerd onmogelijk wordt gemaakt? sieve en oorlogszuchtige be doelingen, met name de laat ste tijd met betrekking tot de herbewapening van Duitsland, die tegen de overeenkomsten van Potsdam zijn. De geal lieerden echter houden vol dat de spanningen in Europa en alles wat daaraan vast zit te wijten is aan de houding van Potsdam is. De geal- jets dus formeel het gelijk aan hun kant wanen omdat de overeenkomsten van Pots dam geschonden dreigen te worden door hermilitarisatie van Duitsland, naar de geest is dit niet de eerste kwestie die aan de orde moet komen, omdat zij zelf de aanleiding hiertoe zijn. Overigens is het toch wel een beetje belache lijk dat juist de Russen met deze beschuldigingen op de proppen komen, terwijl ze zelf in Oost-Duitsland een zwaar bewapende volkspolitie van zoveel duizend man heb ben opgericht, die weliswaar de naam politie draagt, maar verder in niets van een leger verschilt. Echter ook in de di plomatie gaat het op dat de brutaalsten de halve wereld hebben. En in de landen die onder hun controle staan onder de oorlog Duitse satel lieten zijn heel wat meer troepen op de been dan krach tens de vredesverdragen zijn toegestaan. Om al deze rede nen is het logisch dat de Wes telijke voor alles de oorzaken van de spanningen in Europa in het aglemeen willen on derzoeken, of liever met de Sovjets willen bepraten, want voor zichzelf zijn ze het wel eens waar de spanningen aan tc wijten zijn. Het is dus dui delijk dat het voor hen geen zin heeft om over Potsdam en de demilitarisatie van Duits land te beginnen als van te voren niet de diepere gron den van al hun maatregelen zijn blootgelegd, die allemaal te danken zijn aan 't streven van Rusland naar suprematie in Europa. De volgorde van deze agenda-punten is, zoals uit het bovenstaande blijkt, niet zo maar een kwestie van procedure, maar heeft recht streeks betrekking op funda mentele tegenstellingen. Nu hebben wij van de agen da één punt behandeld, maar het is duidelijk dat in alle an dere punten voetangels en klemmen steken die de plaats vervangende ministers uit de weg moeten ruimen om de bij eenkomst der Grote Vier mo gelijk te maken. En als het zover is, dan is men nog pas aan het begin. Zo is daar de kwestie Oostenrijk. De Rus sen reppen er niet over, de Westelijke drie hebben die als tweede punt op de agenda staan. Wat zal men er mee doen? Het is een uiterst las tige kwestie, getuige het feit dat de plaatsvervangende mi nisters zoals ,men zich zal herinneren, enige jaren ge leden uitentreure bijeen zijn geweest om hiervoor een op lossing te zoeken die iedereen zou bevredigen. Toen ze na 250 bijeenkomsten nog niets hadden gevonden, zijn ze maar naar huis gegaan. Ongetwij feld is één van de oorzaken dat men over deze kwestie niet tot overeenstemming kan komen dat de Russen deze voorpost in West-Europa als het enigszins kan, willen be houden. Daarom hebben ze vorig jaar geprobeerd door 'n interne revolutie te steunen, de communisten aan de macht te helpen, maar de Oosten rijkse regering en bevolking hebben krachtig „nee!" ge antwoord. De lijd is niet gun stig voor een communistische coup en het is de vraag of de tijd er wel ooit gunstig voor zal worden. Zouden de Russen er daarom maar liever niet over praten op de ministers conferentie, opdat ze zelf in het land kunnen blijven en ♦enminste in een gedeelte hun invloed kunnen uitoefenen? Ondertussen is het wel heel treurig dat Oostenrijk 't kind van de rekening is van de voortdurende belangenstrijd tussen Oost en West. Zijn de vertegenwoordigers met veel hoop naar de confe rentie in Parijs gekomen? Men krijgt niet de indruk. Het meest optimistisch zijn de gastheren, die blijkbaar de re denatie van zolang er leven is, is er hoop, volgen. De Ame rikanen daarentegen verwach ten niet veel en geven dan ook te kennen dat zij zich geen grote voorstelling maken van de resultaten der confe rentie. De Engelsen hebben zich er niet zo over uitgela ten. En de Russsen? Ja, de Russen. Wat verwachten die van deze bijeenkomst der plaatsvervangers? Men kan wel beginnen met de vraag te stellen, wanneer zij een con ferentie geslaagd achten. Niet

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1951 | | pagina 1