PHILIPS Waalwijkse en Langstraatse Courant ZESTIG JAAR DE SCHELDE-RIJN VERBINDING geen overeenstemming Beteropnieuw het Moerdijk-kanaal. „Stop van Ternaaien" en „Terneuzen" opgelost Sproeten? SPRUTOL WIJN EN AZIJN IN DE LANGSÏ RAAT Het „Vorstersampt" in Baardwijk omstreeks 1759 VE R WIEL VRIJDAG 18 MEI 1951. Uitgever Waalwijkse Stoomdrukkerij ANTOON TIELEN Hoofdredacteur JAN TIELEN Dit blad verschijnt 2 x per week. DE ECHO VM HET ZUIDEN 74e JAARGANG No. 40 Abonnement 17 cent per week 2.15 per kwartaal 2.40 franco p.p. Advertentie-prijs 9 cent per m.M. Contract-advertenties speciaal tarief. Bureaux GROTESTRAAT 205 WAALWIJK OPGERICHT 1878. TEL. 38. SCHOOLSTRAAT 11 KAATSHEUVEL TEL. 66. TEL.-ADRES „ECHO". Aan een jubileum als het 60-jarig bestaan van de N.V. Philips Gloeilampenfabriek te Eindhoven, kan men niet zo maar zonder meer voorbij gaan. Want, hoewel er in Ne derland vele grote bedrijven zijn, geen heeft er zo de groei en de ontwikkeling van een hele stad, en misschien wel van een heel gewest, bepaald als Philips. En weinige heb ben zo veel bijgedragen tot de welvaart in Nederland, vooral nu in de na-oorlogse jaren de deviezenpositie haast de norm is voor het peil van de wel vaart. Wie Eindhoven zegt, zegt Philips. Het is langza merhand wel een gemeen plaats geworden dit op te mer ken, doch dit bewijst alleen hoe waar het wel is dat Eind hoven en Philips nauw ver bonden zijn. Het valt overi gens ook uit de feiten aan te tonen. Wanneer men bedenkt dat Eindhoven een jaar of zestig zeventig geleden een dorp was van nauwelijks 5000 inwoners en dat het sinds de vestiging van Philips in 1891 sprongsgewijze is gegroeid tot ongeveer 130.000 zielen nu, dan zegt dit toch wel iets, dunkt ons. Dat jaar 1891 is dus heel be langrijk geweest voor Eind hoven. voor Noord-Brabant, voor Nederland. Waarschijn lijk heeft niemand zich dit ge realiseerd toen Gerard Philips zijn onderneming begon in 'n leegstaand fabriekje met een kapitaal van 75000. Edoch, deze man heeft de grondslag gelegd voor het bedrijf dat men zonder te aarzelen het grootste in het land noemt, en met recht. Bovendien zijn er tal van aftakkingen en neven- bedrijven in vele plaatsen in binnen- en buitenland. En hoewel de gloeilamp het oud ste product is, is het al lang niet meer het enige. Het is niet alleen ondoenlijk, maar ook onnodig alle producten op te sommen: iedereen kent er vele en ze zouden niet zo'n algemene bekendheid hebben gekregen als ze niet goed wa ren geweest. Waar komt men tegenwoordig de Philipsradio niet tegen, of hoevelen sche ren zich niet met Philishave wie zou er niet gehoord heb ben van Philips' experimen tele televisie, wie heeft er geen Philips-lantaarn op zijn fiets en hoeveel etalages wor den niet verlicht met Philips TL-buizen? Het is gewoonweg ondenkbaar dat men van al deze dingen niet gehoord zou hebben. En dat geldt alleen nog maar voor de niet-Eindhove naar, die niet in de stad woont wier geschiedenis wordt ge schreven door de groei van 't Philips-bedrijf. Ook hebben we nog niet gesproken over andere, minder bekende pro ducten en bezigheden van deze industrie, over de laborato rium-arbeid, dat allervoor naamste stadium, dat aan alle successen voorafgaat. Onge twijfeld hebben wij nog meer over het hoofd gezien of niet kunnen aanstippen, omdat 't nu eenmaal onmogelijk is van een dergelijk gigantisch con cern in enkele woorden van alle kanten te belichten. Behalve de technische zijde, zijn er echter nog andere as pecten, zoals duidelijk zal zijn in het licht van de ontwikke ling van stad en industrie. Philips heeft Eindhoven groot gemaakt, het heeft de stad ook voor grote problemen ge steld. Philips heeft tiendui zenden mensen werk bezorgd, het heeft daarmee ook de kwestie van de sociale verzor ging van deze werknemers op de voorgrond gestoten. Phi lips heeft talloze vreemdelin gen naar Eindhoven getrok ken en daarmee is aan de or de gekomen de vraag hoe het Brabantse karakter van deze Brabantse industriestad te be waren, hoe de goede geest in religieus en moreel opzicht levendig te houden en zo zou men kunnen doorgaan. Men krijgt de indruk dat men zich hierover misschien wel be zorgd, echter niet ongerust moet maken. Philips zelf doet wat het kan om de voorwaar den voor een in alle opzichten menswaardig bestaan te ver wezenlijken op een wijze die misschien niet aller volledige instemming heeft, maar die bewezen heeft doeltreffend te zijn. En het wil wat zeggen als in een dergelijk snelgegroeid en veelzijdig bedrijf sinds de oprichting na zestig jaar nog geen enkele staking is voor gekomen. Daarnaast is er een stadsbestuur dat zijn best doet de problemen die Philips voor de gemeente opwerpt, op te lossen en de parochie-geeste lijkheid. met deken Heeze- mans, in Waalwijk geen on bekende, aan het hoofd, die 't geestelijk welzijn verzorgt. En overwegend dat er een bloei end cultureel leven bestaat, ook al mede dank zij Philips, krijgt men een groot vertrou wen in de toekomst van de stad, die haar opkomst en bloei in hoofdzaak heeft te danken aan dat ene bedrijf Philips. En men kan er be zwaar tegen maken dat het nu precies alles Philips is wat de klok slaat in Eindhoven, dit kan het feit niet verdoezelen dat dit diamanten Philipscon- cern een stad heeft groot ge maakt, ongelooflijk heeft bij gedragen tot de industrialisa tie van het gewest en tot de welvaart van het gehele land. En dat betekent in deze tijd heel wat. Het feest. Het is dus niet zo verwon derlijk dat men in het dia manten jubileum aanleiding heeft gevonden om feest te vieren, zij het op bescheiden schaal, tot nog bescheidener proporties teruggebracht door de pokken. Dit neemt echter niet weg dat velen, officiële instanties, bedrijven en par ticulieren, van de gelegenheid hebben gebruik gemaakt om hun waardering uit te druk ken voor hetgeen Philips ge daan heeft en doet. Vrijdag begon de feestvie ring met een receptie, waarop toespraken werden gehouden en talloze geschenken werden aangeboden, o.a. van de zelf standige Philipsbedrijven, van de D.A.F.-automobielfabrie- ken, van de P.T.T., de B.P.M. de P.N.E.M., de K.L.M., de N.S., de provincie Noord-Bra bant en talrijke ondernemin gen en personen. De Eindho- venaren boden de feestviering en de feestverlichting aan. Zaterdagmiddag heeft de bisschop van Den Bosch, Mgr W. Mutsaerts, in aanwezigheid van de Commissaris der Ko ningin in Noord-Brabant, pro fessor De Quay, en de burge meester van Eindhoven, Mr. Kolfschoten, aan Ir. F. J. Phi lips, vice-voorzitter van de Raad van Bestuur der N.V. Philips Gloeilampenfabrieken te Eindhoven, meegedeeld, dat Z.H. de Paus hem benoemd heeft tot Commandeur in de Orde van Gregorius de Grote. In het begeleidend schrijven wordt gezegd dat de Paus door deze benoeming niet alleen de voortreffelijke persoonlijke kwaliteiten van de heer F. J. Philips heeft willen eren, maar ook hulde heeft willen bewijzen aan het bewonde renswaardige werk dat ver richt is door de N.V. Philips in de zestig jaar van haar be staan, zowel de prestaties op wetenschappelijk als op so ciaal gebied. In het schrijven werd ook melding gemaakt van de radio-zender, die door Philips werd vervaardigd en die aan Z.H. de Paus ten ge schenke is gegeven door^de Nederlandse katholieken. Zaterdagmorgen had Phi lips geschenken aangeboden aan de gemeente Eindhoven honderdduizend gulden door het gemeentebestuur naar ei gen inzicht te besteden voor maatschappelijk hulpbetoon, een nieuwe verlichtingsinstal latie voor het gemeentelijk Van Abbe-museum en een kostbaar 17de eeuws gobelin voor het raadhuis. Aan grati ficaties voor het personeel werd 2*6 millioen uitgegeven. Maandag droeg deken Hee- zemans een plechtige Hoogmis op in de openlucht op 't Wil- helminaplein, die -werd bijge woond door het volledige ge meentebestuur, en Dinsdag waren niet minder dan vier ministers te gast in Eindho ven: Van den Brink, Joekes, Albregts en Wemmers. 's Mor gens werd het standbeeld van dr. August F. Philips onthuld, vervaardigd door prof. Wenc kebach. Dr. Philips was er zelf niet bij, maar hij volgde de plechtigheid op het tele visiescherm. Van tevoren wa ren de doden herdacht. 's Middags werd in het Phi lips Ontspanningsgebouw een bijeenkomst gehouden, waar op minister Van den Brink en prof. Woltersom een rede hiel den. De minister nam de in dustrialisatie en de proble men die daaraan vastzitten onder de loupe. Hij wees er op dat van iedere 25 gulden netto nationale productie ge durende 1950 5 gulden werden geïnvesteerd en van die vijf gulden één gulden werd ge bruikt voor de vergroting van het industriële apparaat. Op die ene gulden moeten we zuinig zijn, want die betekent gi-oeiende werkgelegenheid voor een groeiende bevolking. Op dezelfde bijeenkomst werden een aantal onderschei dingen bekend gemaakt die H.M. de Koningin ter gelegen heid van het Philips-jubileum heeft toegekend. Ir. P. Otten, voorzitter van het praesidium van de raad van bestuur der N.V., is benoemd tot comman deur in de Orde van Oranje- Nassau, Mevrouw Philips-de Jongh is wegens het vele so ciale werk dat zij gedaan heeft, benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Tot Officier in de Or de van Oranje-Nassau werden benoemd de heer A. Noordzij, directeur van de inkoop, A. J. Deenen, directeur van de hoofdgroep licht, en A. J. Luy- senburg, voormalig Philips- directeur in Roosendaal. Ver der werden nog verschillende ere-medailles toegekend. Nog vele andere feestelijk heden zijn er in de loop van de week. Burgemeester Kolf schoten opende een sprookjes- tuin, waar de jeugd haar hart kan ophalen; er waren sport- demonstraties, er is een ten toonstelling van Philipspro- ducten, er worden concerten en uitvoeringen gegeven, zo dat men kan zeggen dat er op zeer brede basis feest wordt gevierd. Eindhoven en Philips zullen dit jubileum nog lang in gedachten houden. Dezer dagen »s het rapport verschenen van de gemeng de Belgisch—Nederlandse commissie Van Cauwe- laert-Steenberghe over de waterwegen tussen Neder land en België. Het be langrijkste feit hieruit is dat men niet tot overeen' stemming is kunnen komen over de verbinding tussen Schelde en Rijn door het Westen van Noordhrabant. DIVERSE NOTA'S. Laten wij in het kort de inhoud bespreken van de diverse nota's, die door de delegaties van Ne derland en België zijn gewisseld. In Mei van het vorige jaar deelde de Belgische delegatie mid dels een nota een vrij uitvoerige klachtenlijst mee betreflende ue verbinding via het kanaal door Zuid—Beveland. Het rapport schreef o.a. Do grote Rijnaken zijn niet be stand tegen de rechtstreekse in vloeden van de zee op de Ooster- Schelde, o.m. door de uitwerking van de stormen en de irist. Het laadvermogen wordt hierdoor kleiner; de laadrimte meet afge dekt worden enz. De vaart door Zuid-Beveland verlengt het tra ject ïr.ct ongeveer 30 k.ni. Het kaanal dat de Belgische delegatie voorstelde, is slechts 75 k.m. De andere argumenten waren het gevaar van de smalle en bochtige vaargeul tussen Bath en Hansweert, de sluizen in het ka naal, die zelden in orde zouden zijn, het wisselvallige getij van de tussenwateren, de veranderlijk heid van de vaargeulen en de verzanding van de vaargeul Zij- pe-Krammer, Het rapport zegt verder dat Nederland natuurlijk het recht heeft voor z'n veiligheid te zor gen, spoorwegen aan te leggen en landen in re dijken, maar dat mag niet gaan ten koste van de scheepvaart, die op historische gronden berust en voor België van vitaal belang is. Amsterdam en Rotterdam zullen het voor deel van hun geografische ligging blijven behouden, zodat bedoelde verbetering een kanaal in vas te grond tussen Antwerpen en het Hollands Diep van het kaliber als het Amsterdam-Rijnkanaal wel een algemeen ekonomisch voor deel schept, maar geen reëcle be dreiging voor de plaatselijke wel vaart. De Nederlandse delegatie heeft hierop geantwoord met een zeer uitvoerige nota, gedateerd 22 Ju ni 1950, waaruit wij onderstaan de gegevens putten De route is niet zo gevaarlijk als de Belgische nota voorsteltde haven van Hansweert b.v. is voor ervaren schippers niet gevaarlijk en de vaargeulen zijn voldoende diep. Het aantal ongevallen op de on- derwerpelijke route is minder dan b.v. op het traject Straatsburg— Mannheim en ook de premies van de verzekeringen wijzen niet op een extra groot risico op deze verbinding. De Nederlandse de legatie verwerpt dan ook de con clusie dat een kanaal in vaste grond tussen Schelde en Hollands Diep absoluut noodzakelijk is. De Nederlandse delegatie ziet niet in hoe Rotterdam bij de uit voering van dit voorstel zou kun nen winnen, temeer daar de be staande verbinding altijd wel in gebruik zal blijven voor de scheepvaart op plaatsen als Ter- neuzen, Vlissingen, Breskens. Gent etc. Bovendien zal industrie vestiging eerder in de buurt van Antwerpen plaats vinden dan el ders. De Nederlandse delegatie meent dus dat de bestaande vaarweg aan de behoeften van 't scheep vaartverkeer voldoet. Het vraag stuk van een nieuwe verbinding kan alleen behandeld worden in de veronderstelling dat de na-oor logse inzinking van het verkeer en de moeilijke positie van de Ne derlandse betalingsbalans worden opgeheven. Daarom meent de Ne derlandse delegatie dat de aanleg van een dergelijk kanaal alleen kan worden begonnen als de Be nelux ekonomisch. financieel en monetair is doorgewerkt, gesteld dat tot de uitvoering hiervan zou worden besloten. De Nederlandse delegatie had een ontwerp-tracé ter tafel ge legd van een kanaal vanaf de Antwerpse dokken langs Ossen- drecht en Bergenopzoom naar Roosendaal en verder met een bocht ter hoogte van Oud-Gastel r.aar het Hollands Diep bij Moer dijk. In een dupliek op dc Neder landse nota bleven de Belgen bij hun argumenten en meenden dat zo'n kanaal nodig was. De Ne derlandse delegatie kwam aan de Belgische wensen tegemoet d.ior zelf enige tracé's te ontwerpen, die zij, overigens zonder verbin tenis, ter kennis van de Belgen bracht. Al deze projecten blijven ten westen van Bergenopzoom. HYPOTHESISCHE WINST, MAAR REËEL VERLIES. In het rapport dat thans is ver schenen wordt een rapport over gelegd van een objectief Neder lands deskundige, waarin wordt verklaard dat een eventueel nieuw kanaal tussen Antwerpen en het Hollands Diep slechts beperkte betekenis zal hebben, omdat dit kanaal geen- nieuwe verbinding schept, doch slechts een bestaan de vervangt. Derhalve zal het ka naal geen nieuw verkeer schep pen, doch ook geen merkbare ver- keersafleiding teweeg brengen. Te genover de regionale voordelen ten aanzien van waterlozing en industrialisatie staat het verlies van cultuurgrond. Tegenover hyp- thesische winst staat recel ver lies, aldus concludeert het rap port van de deskundige. Boven dien zullen de aanlegkosten 90 miljoen gulden bedragen. De Nederlandse delegatie was het in grote lijnen met dit rapport eens, alleen op. het punt van de vferkeersafleiding heeft zij zich enigermate hiervan gedistanciëerd. In een uitvoerig begeleidend Schrijven wordt de belangrijke verkeersafleiding aangetoond. De commissi* stelt in dit schrijven vast dat de sterke positie van Ant werpen tengevolge zou hebben dat iedere verbetering van de ver binding met de Rijn verkeersaflei- ding ten nadele van Rotterdam zal veroorzaken. De directe gevolgen van een dergelijke verkeersafleiding zouden zijn t a. Verminderde werkgelegen heid. b. Verlies door het minder ge bruik van kostbare haven installaties. c. Vermindering van deviezen- inkomsten, waarbij naar ru we schatting het verval te bepalen valt op 1500. tot 10.000 per 1000 ton gemiste goederen. TOCH WINST. 'Ondanks het feit dat over de Schelde-Rijn verbinding de stand punten van de beide delegaties te r uit elkaar bleken te liggen i tot definitieve overeenstem ming te geraken, valt er toch eni ge winst te vermelden en wel be treffende de vraagstukken van de Stop van Ternaaien en de Sluis van Terneuzen. Door technici van beide landen worden in het rapport zes ver schillende oplossingen voor de z.g. Stop van Ternaaien voorge steld: drie ten Noorden en drie ten Zuiden van Maastricht. De soon word aengesteld, soo ist, dat ik ondergeteekende, als Last en Procuratie hebbende van den Hoogh Edelen Welge boren Heere Adrianus Fran- ciskus Baron d'Overschie Hee re van Baerdwijk etc, etc. tot bedieninge der voorz. Ampten na dat aen mijn ondergetee kende van de bequaemhijt ende Geschikthijt van den te vigeleeren, soo bij dagh als bij nagt, En het Wilt T welck hij sal comen te schieten Ge trouwelijk te sullen opbren gen, meede tot kennelijk wee der zeggen toe, voorts hebbe ik ondergeteekende inqualiteit voorschreeve, En Borgemees- teren van Gemelde Heerlijk- hijt den Selven Jan Janse Kuysten, meede aengesteld tot Schutter, en dat Insgelijckx op soodaenige Conditiën en Emolumenten als van Outs Ende deselve Conditie is me debrengende, Ende dat meede tot kennelijk we'der seggen toe, Lastende den Officier van voornoemde Heerlijkhijt den gemelden Jan Janse Kuysten, den Eedt tot bedieninge der voornoemde Ampten na be- hooren af te nemen ende te versorgen dat de sleutels van de schutskoye, door den voor noemden Jan Janse Kuysten in presentie ende Ten over- staen van Borgemeesteren worden overgenomen. Beve lende Een yder die het soude mogen aengaen sigh hier na te Reguleeren Ende den voorn. Jan Janse Kuysten daer voor te Erkennen, blijvende den meergemelde Jan Janse Kuys ten gehouden, sijn stiefmoe der en halve suster, Eenigh onderstand na sijn vermogen te hebben doen, Toirconde bij mij onderteekent Te Baerd wijk den 5e September 1759. w.g. Gerard van Asten En Toirconde bij Ons Bor gemeesteren van Baerdwijk voor sooveel als meede Aen- stellinge van 't Schutters Ampt voors. Aengaat, ende verders niet. Baerdwijk den 5e Septem ber 1759. INTERVIEW I. Een van de boeiendste zijden van ons (heerlijke) beroep is het interview. Weet U, de mens heeft in zich nog zo n beetje oer-sadisme, dat ge soms merkt en een andere keer weer niet. Er zijn van die volken waarbij zo'n oer-sadisme nog wel levendig is en er zijn die het he lemaal kwijt zijn. Goed, maar bij de journalist leeft het nog wis en zeker. En het komt vooral boven als zo iemand een ander iemand gaat interviewen. Nu, eerlijk is eerlijk, lezerschaar, maar nu en dan willen wij ook wel eens een sadist zijn om zo'n andere iemand z'n kop gek te maken met al die scherpe vragen uit onze spitsvon dige geest. Er komt altijd een welvoldaan gevoel over ons als wij zo tegen over ons slachtoffer zitten, die ons probeert te lijmen met siga ren en kopjes thee. Dan vuren we onze vragen op hem af en wij kraaien victorie in ons innerlijk als we hem gewoonweg, zo tus sen neus en lippen, vast praten. Er is voor zo'n interview een speciale techniek nodig. Als ge nu tegenover het slachtoffer zit dan laat ge hem eerst wat praten en dan probeer je uit te vinden wat hij nu belangrijk vindt en wat niet. Dat onbelangrijke schrijf je dan op je bloc note en als hij iets belangrijks vertelt dan doe je ge woon niks. Het is ook mooi om de man nu en dan eens te onder breken. Als hij b.v. met een zeer eloquente redevoering bezig is, moet ge zo even zeggen: „Mag ik U even onderbreken II zult zien dat dc gevolgen verrassend zijn. Dc man wordt geknakt, volkomen geknakt. Als ge zo iemand een paar uur hebt geïnterviewd, dan kunt ge na afloop rustig een hele kist sigaren meenemen, daar merkt hij niks van. Een gebroken man zal U uitlaten en ge zult, als ge weer buiten bent, een on gelofelijk gevoel van victorie krijgen. technici achtten de meest gunsti ge oplossing een grote sluis naast de huidige dubbele sluis met de mogelijkheid om later eventueel een verbinding van deze sluis met Maastricht te graven. De com missie sloot zich in principe bij deze voorstellen aan. De Belgi sche delegatie maakte enig voor behoud van geringere importantie. Ook over Terneuzen werd over eenstemming bereikt doordat bei de delegaties aan eikaars wen sen tegemoet konden komen. Zelfs werd overeenstemming verkregen over de afmetingen van de sluis. Maar dit waren ook dc enigste resultaten. Over het voornaamste geschilpunt, de verbinding Schel deRijn bleef men in een impas se. Men kon het niet eens worden over het tracé van een nieuw ka naal. Bovendien konden de Bel gische deskundigen hun Neder landse collega's niet overtuigen van een voldoende voorziening van zoet water. Dc Nederlanders bleven tenslotte bij hun cis: Eerst de Benelux en dan een kanaal. De heer G. F. Couwenbergh alhier schrijft in „Brabants Heem", het Tweemaandelijks Tijdschrift voor Brabants Heem- en Oudheidkunde, het volgende over het „Vorsters ampt" in Baardwijk omstreeks 1759" AD VIES. KOOPT BIJ DE VAKMAN. De enige specialist in onze omgeving voor LEDERWAREN en KUNSTVOORWERPEN is IN WAALWIJK Grotestraat 264. Telef 270 Onder archiefstukken van de voormalige gemeente Baardwijk vond ik in 't Waal wijkse gemeentearchief een akte betreffende de aanstel ling van een vorster, welke akte een goed licht werpt op het complex van taken, het welk eertijds door de vorster placht te worden vervuld. Cu- riositeitshalve laat ik de be treffende akte in haar geheel hier volgen: Alsoo door het overlijden van Jan Kuysten binnen de Heerlijkhijt van Baerdwijk is comen te vaceeren het ampt van Gerechtsboode ofte Vor ster aldaer, als meede het die- naers arrmt van de justitie, en van de Roetelwagt, Ende de noodsaekelijkhijt vereysschen- de, dat tot bedieninge van de voorgeschreve Ampten door den Heere van Baerdwijk, wederom een bequaem Per- Persoon van Jan Janse Kuys ten, als meede van sijne capa city d, en Goed gedragh Favo rabele getuijgenisse is gege ven) op dewelcke ik onderge teekende particuliere Reflec tie heb genomen) hebben aen gesteld en Aenstelle bij deese, den voorn. Jan Janse Kuijs- ten, En dat op soodaenige Tractementen, Profijten ende Emolumenten, als Vant Outs daer op gestaen hebben, sul lende hij Jan Janse Kuysten den Officier in alle voorval lende affairens gehouden sijn te assisteeren, ende de behulp- saeme hant te bieden, soo bij daege als bij nagte, als meede het verdrijven ende weeren van alle Bedelaers ende Vage bonden dewelcke in de voorn. Heerlijkhijt souden mogen coomen te Rasieeren, wijders Borgemeesteren en Scheepe nen 't aller Tijdt Ten dienste te moeten staen, als het noo- digh weesen zal en doen en begaen de Raetelwagt van Primo November tot ultimo Maert. beginnende des avonds de kloeke tien ueren, en so vervolgens de kloeke vier ue ren In Cluys, ende dat alles tot kennelijk weederseggen van den Heer van Baerdwijk, Nog soo wort den voornoem de Jan Janse Kuysten bij dee se aengesteld tot oppasser en Coddebeijer van de Jaet dee- ser voornoemde Heerlijkhijt, met magt van Calangeringe, mits hij genietende Een vier de part. van de Baeten of Boe- tens, Sonder Meer, waar voor hij gehouden zal zijn, nerstigh w.g. J. van Vessem, Adr'aen Bergmans, Gerard Block Borgemeesteren. Den Eedt In den boven- staende Commissie gemeld is door Jan Janse Kuysten bc- hoorelijk afgelegt binne Baerdwijk. Ten overstaen van Aarnout van Vessem en Cor nells Keetelaer Scheepenen In Baerdwijk on huyden den 5e September 1759. w.g. A. van Vessem, C. Ketelaer. Ende Is deese met de me- nute van Aenstelling In Alles accordeerende bevonden ver- claere ik ondergetykende Se cretaris Wm. de Focker Sects. ZOMERDIENSTREGELING DER N.S. Verbeteringen in het Zuiden.. De zomerdienstregeling van do N.S., die 20 Mei a.s. ingaat, brengt opnieuw belangrijke verbeteringen voor het hele land, in het bijzonder voor Oost-Nederland en met name voor Twente. Van die datum af zal deze industriestreek een electrische treinverbinding hebben met het Westen. Ook voor het Zuiden zijn belang rijke verbeteringen aange bracht. De bestaande avond sneltrein op Zon- en Feest dagen Den Haag v. 21.50 Rot terdam v. 21.53 Utrecht-Eind hoven we.rd later gesteld en naar Arnhem gevoerd. Te Utrecht heeft deze trein aan sluiting op een nieuwe, even eens op Zon- en Feestdagen lopende avondsneltrein Am sterdam v. 23.00, Eindhoven a. 0.41. De trein van 23.19 uur uit Eindhoven, die thans tot Den Bosch loopt en aldaar aansluiting geeft op de Diesel- electrische naar Utrecht, zal zelf naar deze plaats doorlo pen. Ook in 't Noorden zijn weer verschillende stoomtreinen, die tijdelijk waren stopgezet, weer gaan lopen, andere door diesel-tractie vervangen. De lijn 's-BoschLage Zwa- luwe is echter ook met deze dienstregeling nog niet her steld. Maar moed houden, jon gens. Mogelijk krijgen we nog wel eens een proeftijd Azijn de eigenlijk Wijn en Lannstraat heette. Wij moeten U helaas teleur stellen, want we weten het zelf niet. Od een goeie dag hebben we dit kolommetje zo genoemd en het zal ten eeuwigen daqe wel zo blijven. Maar waarom, dat we ten ook wij niet. INTERVIEW II. Van de week nu hebben we een zeer speciaal interview gehouden. Wij zijn getogen naar een gezag hebbend geleerde in de Lage Lan den Bij De Zee: Prof. Dr de Bilt. 's Morgens heel vroeg stapten we op de bus en verder gingen we met de trein en per pedes apostolorum tot we voor een schoon en groot herenhuis ston den, waarop een bordje was aan gebracht Prof. Dr Z. de Bilt weermaker Wij schelden en een niet-meer- zo-jonge gedienstige deed ons open. Wat wij wensten, vroeg de Maagd. De prof spreken, wens ten wij. Zij leidde ons in dc anti-cham- bre. Het was een mooi Vertrek, helemaal versierd met micro-fo to's van regendruppels, sneeuw vlokken, hagelbuien, oost- en west-moessons en zo al meer. Enfin, toen zaten we daar en we dachten erover na hoe we aanstonds de prof zouden knak ken. We waren er net mee klaar toen de gedienstige ons kwam roepen. Of we bij de professor wilden komen. Ja, dit wilden we en dies gingen we mee. Dag professor weermaker, zei den wij, wij zijn Nomis en wij komen U interviewen namens de fa. Wijn en Azijn. Aangenaam, zei de Bilt, gaat LI zitten en vraagt U maar. Waarom maakt U sinds Mei van het vorig jaar constant slecht weer? Blijkbaar had de professor die vraag verwacht, want hij begon met een uitvoerig referaat te hou den over depressies, zeestoringen, valwinden, cumuluswolken en meer van die dingen, waar wij niets van snapten, dus U zeker niet. Wij zullen het antwoord derhalve niet neerschrijven. Midden in zijn voordracht vuur den we ons eerste salvo af: Rijdt U Solex professor? Het was een lust om te zien hoe zijn gezicht vertrok tot een gepersonifiëerd vraagteken. Ja, zei hij ten langen leste. Waarom maakt U dan zo'n on gelofelijk akelig weer? De Hooggeleerde was er vol komen beduusd van, nog beduus der dan meneer Smolders toen hij ridder werd. Wij graaiden onmid dellijk z'n kistje sigaren leeg en we gingen er gezwind van door. Buiten hoorden wij de professor nog lange tijd nostalgisch zuchten. U kunt er van verzekerd zijn dat wij de komende maanden prachtig weer zullen hebben. VRAAG. Er wefd ons gevraagd waarom onze (intelligente) rubriek nu

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1951 | | pagina 1