PHILIPS
Waalwijkse en Langstraatse Courant
ZESTIG JAAR
DE SCHELDE-RIJN VERBINDING
geen overeenstemming
Beteropnieuw het Moerdijk-kanaal.
„Stop van Ternaaien" en „Terneuzen" opgelost
Sproeten? SPRUTOL
WIJN EN AZIJN IN
DE LANGSÏ RAAT
Het „Vorstersampt" in Baardwijk
omstreeks 1759
VE R WIEL
VRIJDAG 18 MEI 1951.
Uitgever
Waalwijkse Stoomdrukkerij
ANTOON TIELEN
Hoofdredacteur
JAN TIELEN
Dit blad
verschijnt 2 x per week.
DE ECHO VM HET ZUIDEN
74e JAARGANG No. 40
Abonnement
17 cent per week
2.15 per kwartaal
2.40 franco p.p.
Advertentie-prijs
9 cent per m.M.
Contract-advertenties
speciaal tarief.
Bureaux GROTESTRAAT 205 WAALWIJK
OPGERICHT 1878.
TEL. 38. SCHOOLSTRAAT 11 KAATSHEUVEL TEL. 66.
TEL.-ADRES „ECHO".
Aan een jubileum als het
60-jarig bestaan van de N.V.
Philips Gloeilampenfabriek te
Eindhoven, kan men niet zo
maar zonder meer voorbij
gaan. Want, hoewel er in Ne
derland vele grote bedrijven
zijn, geen heeft er zo de groei
en de ontwikkeling van een
hele stad, en misschien wel
van een heel gewest, bepaald
als Philips. En weinige heb
ben zo veel bijgedragen tot de
welvaart in Nederland, vooral
nu in de na-oorlogse jaren de
deviezenpositie haast de norm
is voor het peil van de wel
vaart. Wie Eindhoven zegt,
zegt Philips. Het is langza
merhand wel een gemeen
plaats geworden dit op te mer
ken, doch dit bewijst alleen
hoe waar het wel is dat Eind
hoven en Philips nauw ver
bonden zijn. Het valt overi
gens ook uit de feiten aan te
tonen. Wanneer men bedenkt
dat Eindhoven een jaar of
zestig zeventig geleden een
dorp was van nauwelijks 5000
inwoners en dat het sinds de
vestiging van Philips in 1891
sprongsgewijze is gegroeid tot
ongeveer 130.000 zielen nu,
dan zegt dit toch wel iets,
dunkt ons.
Dat jaar 1891 is dus heel be
langrijk geweest voor Eind
hoven. voor Noord-Brabant,
voor Nederland. Waarschijn
lijk heeft niemand zich dit ge
realiseerd toen Gerard Philips
zijn onderneming begon in 'n
leegstaand fabriekje met een
kapitaal van 75000. Edoch,
deze man heeft de grondslag
gelegd voor het bedrijf dat
men zonder te aarzelen het
grootste in het land noemt, en
met recht. Bovendien zijn er
tal van aftakkingen en neven-
bedrijven in vele plaatsen in
binnen- en buitenland. En
hoewel de gloeilamp het oud
ste product is, is het al lang
niet meer het enige. Het is
niet alleen ondoenlijk, maar
ook onnodig alle producten op
te sommen: iedereen kent er
vele en ze zouden niet zo'n
algemene bekendheid hebben
gekregen als ze niet goed wa
ren geweest. Waar komt men
tegenwoordig de Philipsradio
niet tegen, of hoevelen sche
ren zich niet met Philishave
wie zou er niet gehoord heb
ben van Philips' experimen
tele televisie, wie heeft er
geen Philips-lantaarn op zijn
fiets en hoeveel etalages wor
den niet verlicht met Philips
TL-buizen? Het is gewoonweg
ondenkbaar dat men van al
deze dingen niet gehoord zou
hebben.
En dat geldt alleen nog
maar voor de niet-Eindhove
naar, die niet in de stad woont
wier geschiedenis wordt ge
schreven door de groei van 't
Philips-bedrijf. Ook hebben
we nog niet gesproken over
andere, minder bekende pro
ducten en bezigheden van deze
industrie, over de laborato
rium-arbeid, dat allervoor
naamste stadium, dat aan alle
successen voorafgaat. Onge
twijfeld hebben wij nog meer
over het hoofd gezien of niet
kunnen aanstippen, omdat 't
nu eenmaal onmogelijk is van
een dergelijk gigantisch con
cern in enkele woorden van
alle kanten te belichten.
Behalve de technische zijde,
zijn er echter nog andere as
pecten, zoals duidelijk zal zijn
in het licht van de ontwikke
ling van stad en industrie.
Philips heeft Eindhoven groot
gemaakt, het heeft de stad
ook voor grote problemen ge
steld. Philips heeft tiendui
zenden mensen werk bezorgd,
het heeft daarmee ook de
kwestie van de sociale verzor
ging van deze werknemers op
de voorgrond gestoten. Phi
lips heeft talloze vreemdelin
gen naar Eindhoven getrok
ken en daarmee is aan de or
de gekomen de vraag hoe het
Brabantse karakter van deze
Brabantse industriestad te be
waren, hoe de goede geest in
religieus en moreel opzicht
levendig te houden en zo zou
men kunnen doorgaan. Men
krijgt de indruk dat men zich
hierover misschien wel be
zorgd, echter niet ongerust
moet maken. Philips zelf doet
wat het kan om de voorwaar
den voor een in alle opzichten
menswaardig bestaan te ver
wezenlijken op een wijze die
misschien niet aller volledige
instemming heeft, maar die
bewezen heeft doeltreffend te
zijn. En het wil wat zeggen als
in een dergelijk snelgegroeid
en veelzijdig bedrijf sinds de
oprichting na zestig jaar nog
geen enkele staking is voor
gekomen. Daarnaast is er een
stadsbestuur dat zijn best doet
de problemen die Philips voor
de gemeente opwerpt, op te
lossen en de parochie-geeste
lijkheid. met deken Heeze-
mans, in Waalwijk geen on
bekende, aan het hoofd, die 't
geestelijk welzijn verzorgt. En
overwegend dat er een bloei
end cultureel leven bestaat,
ook al mede dank zij Philips,
krijgt men een groot vertrou
wen in de toekomst van de
stad, die haar opkomst en
bloei in hoofdzaak heeft te
danken aan dat ene bedrijf
Philips. En men kan er be
zwaar tegen maken dat het nu
precies alles Philips is wat de
klok slaat in Eindhoven, dit
kan het feit niet verdoezelen
dat dit diamanten Philipscon-
cern een stad heeft groot ge
maakt, ongelooflijk heeft bij
gedragen tot de industrialisa
tie van het gewest en tot de
welvaart van het gehele land.
En dat betekent in deze tijd
heel wat.
Het feest.
Het is dus niet zo verwon
derlijk dat men in het dia
manten jubileum aanleiding
heeft gevonden om feest te
vieren, zij het op bescheiden
schaal, tot nog bescheidener
proporties teruggebracht door
de pokken. Dit neemt echter
niet weg dat velen, officiële
instanties, bedrijven en par
ticulieren, van de gelegenheid
hebben gebruik gemaakt om
hun waardering uit te druk
ken voor hetgeen Philips ge
daan heeft en doet.
Vrijdag begon de feestvie
ring met een receptie, waarop
toespraken werden gehouden
en talloze geschenken werden
aangeboden, o.a. van de zelf
standige Philipsbedrijven, van
de D.A.F.-automobielfabrie-
ken, van de P.T.T., de B.P.M.
de P.N.E.M., de K.L.M., de
N.S., de provincie Noord-Bra
bant en talrijke ondernemin
gen en personen. De Eindho-
venaren boden de feestviering
en de feestverlichting aan.
Zaterdagmiddag heeft de
bisschop van Den Bosch, Mgr
W. Mutsaerts, in aanwezigheid
van de Commissaris der Ko
ningin in Noord-Brabant, pro
fessor De Quay, en de burge
meester van Eindhoven, Mr.
Kolfschoten, aan Ir. F. J. Phi
lips, vice-voorzitter van de
Raad van Bestuur der N.V.
Philips Gloeilampenfabrieken
te Eindhoven, meegedeeld, dat
Z.H. de Paus hem benoemd
heeft tot Commandeur in de
Orde van Gregorius de Grote.
In het begeleidend schrijven
wordt gezegd dat de Paus door
deze benoeming niet alleen de
voortreffelijke persoonlijke
kwaliteiten van de heer F. J.
Philips heeft willen eren,
maar ook hulde heeft willen
bewijzen aan het bewonde
renswaardige werk dat ver
richt is door de N.V. Philips
in de zestig jaar van haar be
staan, zowel de prestaties op
wetenschappelijk als op so
ciaal gebied. In het schrijven
werd ook melding gemaakt
van de radio-zender, die door
Philips werd vervaardigd en
die aan Z.H. de Paus ten ge
schenke is gegeven door^de
Nederlandse katholieken.
Zaterdagmorgen had Phi
lips geschenken aangeboden
aan de gemeente Eindhoven
honderdduizend gulden door
het gemeentebestuur naar ei
gen inzicht te besteden voor
maatschappelijk hulpbetoon,
een nieuwe verlichtingsinstal
latie voor het gemeentelijk
Van Abbe-museum en een
kostbaar 17de eeuws gobelin
voor het raadhuis. Aan grati
ficaties voor het personeel
werd 2*6 millioen uitgegeven.
Maandag droeg deken Hee-
zemans een plechtige Hoogmis
op in de openlucht op 't Wil-
helminaplein, die -werd bijge
woond door het volledige ge
meentebestuur, en Dinsdag
waren niet minder dan vier
ministers te gast in Eindho
ven: Van den Brink, Joekes,
Albregts en Wemmers. 's Mor
gens werd het standbeeld van
dr. August F. Philips onthuld,
vervaardigd door prof. Wenc
kebach. Dr. Philips was er
zelf niet bij, maar hij volgde
de plechtigheid op het tele
visiescherm. Van tevoren wa
ren de doden herdacht.
's Middags werd in het Phi
lips Ontspanningsgebouw een
bijeenkomst gehouden, waar
op minister Van den Brink en
prof. Woltersom een rede hiel
den. De minister nam de in
dustrialisatie en de proble
men die daaraan vastzitten
onder de loupe. Hij wees er
op dat van iedere 25 gulden
netto nationale productie ge
durende 1950 5 gulden werden
geïnvesteerd en van die vijf
gulden één gulden werd ge
bruikt voor de vergroting van
het industriële apparaat. Op
die ene gulden moeten we
zuinig zijn, want die betekent
gi-oeiende werkgelegenheid
voor een groeiende bevolking.
Op dezelfde bijeenkomst
werden een aantal onderschei
dingen bekend gemaakt die
H.M. de Koningin ter gelegen
heid van het Philips-jubileum
heeft toegekend. Ir. P. Otten,
voorzitter van het praesidium
van de raad van bestuur der
N.V., is benoemd tot comman
deur in de Orde van Oranje-
Nassau, Mevrouw Philips-de
Jongh is wegens het vele so
ciale werk dat zij gedaan
heeft, benoemd tot Ridder in
de Orde van de Nederlandse
Leeuw. Tot Officier in de Or
de van Oranje-Nassau werden
benoemd de heer A. Noordzij,
directeur van de inkoop, A. J.
Deenen, directeur van de
hoofdgroep licht, en A. J. Luy-
senburg, voormalig Philips-
directeur in Roosendaal. Ver
der werden nog verschillende
ere-medailles toegekend.
Nog vele andere feestelijk
heden zijn er in de loop van
de week. Burgemeester Kolf
schoten opende een sprookjes-
tuin, waar de jeugd haar hart
kan ophalen; er waren sport-
demonstraties, er is een ten
toonstelling van Philipspro-
ducten, er worden concerten
en uitvoeringen gegeven, zo
dat men kan zeggen dat er op
zeer brede basis feest wordt
gevierd. Eindhoven en Philips
zullen dit jubileum nog lang
in gedachten houden.
Dezer dagen »s het rapport
verschenen van de gemeng
de Belgisch—Nederlandse
commissie Van Cauwe-
laert-Steenberghe over de
waterwegen tussen Neder
land en België. Het be
langrijkste feit hieruit is
dat men niet tot overeen'
stemming is kunnen komen
over de verbinding tussen
Schelde en Rijn door het
Westen van Noordhrabant.
DIVERSE NOTA'S.
Laten wij in het kort de inhoud
bespreken van de diverse nota's,
die door de delegaties van Ne
derland en België zijn gewisseld.
In Mei van het vorige jaar
deelde de Belgische delegatie mid
dels een nota een vrij uitvoerige
klachtenlijst mee betreflende ue
verbinding via het kanaal door
Zuid—Beveland. Het rapport
schreef o.a.
Do grote Rijnaken zijn niet be
stand tegen de rechtstreekse in
vloeden van de zee op de Ooster-
Schelde, o.m. door de uitwerking
van de stormen en de irist. Het
laadvermogen wordt hierdoor
kleiner; de laadrimte meet afge
dekt worden enz. De vaart door
Zuid-Beveland verlengt het tra
ject ïr.ct ongeveer 30 k.ni. Het
kaanal dat de Belgische delegatie
voorstelde, is slechts 75 k.m.
De andere argumenten waren
het gevaar van de smalle en
bochtige vaargeul tussen Bath en
Hansweert, de sluizen in het ka
naal, die zelden in orde zouden
zijn, het wisselvallige getij van de
tussenwateren, de veranderlijk
heid van de vaargeulen en de
verzanding van de vaargeul Zij-
pe-Krammer,
Het rapport zegt verder dat
Nederland natuurlijk het recht
heeft voor z'n veiligheid te zor
gen, spoorwegen aan te leggen en
landen in re dijken, maar dat mag
niet gaan ten koste van de
scheepvaart, die op historische
gronden berust en voor België
van vitaal belang is. Amsterdam
en Rotterdam zullen het voor
deel van hun geografische ligging
blijven behouden, zodat bedoelde
verbetering een kanaal in vas
te grond tussen Antwerpen en het
Hollands Diep van het kaliber als
het Amsterdam-Rijnkanaal wel
een algemeen ekonomisch voor
deel schept, maar geen reëcle be
dreiging voor de plaatselijke wel
vaart.
De Nederlandse delegatie heeft
hierop geantwoord met een zeer
uitvoerige nota, gedateerd 22 Ju
ni 1950, waaruit wij onderstaan
de gegevens putten De route is
niet zo gevaarlijk als de Belgische
nota voorsteltde haven van
Hansweert b.v. is voor ervaren
schippers niet gevaarlijk en de
vaargeulen zijn voldoende diep.
Het aantal ongevallen op de on-
derwerpelijke route is minder dan
b.v. op het traject Straatsburg—
Mannheim en ook de premies van
de verzekeringen wijzen niet op
een extra groot risico op deze
verbinding. De Nederlandse de
legatie verwerpt dan ook de con
clusie dat een kanaal in vaste
grond tussen Schelde en Hollands
Diep absoluut noodzakelijk is.
De Nederlandse delegatie ziet
niet in hoe Rotterdam bij de uit
voering van dit voorstel zou kun
nen winnen, temeer daar de be
staande verbinding altijd wel in
gebruik zal blijven voor de
scheepvaart op plaatsen als Ter-
neuzen, Vlissingen, Breskens.
Gent etc. Bovendien zal industrie
vestiging eerder in de buurt van
Antwerpen plaats vinden dan el
ders.
De Nederlandse delegatie meent
dus dat de bestaande vaarweg
aan de behoeften van 't scheep
vaartverkeer voldoet. Het vraag
stuk van een nieuwe verbinding
kan alleen behandeld worden in
de veronderstelling dat de na-oor
logse inzinking van het verkeer
en de moeilijke positie van de Ne
derlandse betalingsbalans worden
opgeheven. Daarom meent de Ne
derlandse delegatie dat de aanleg
van een dergelijk kanaal alleen
kan worden begonnen als de Be
nelux ekonomisch. financieel en
monetair is doorgewerkt, gesteld
dat tot de uitvoering hiervan zou
worden besloten.
De Nederlandse delegatie had
een ontwerp-tracé ter tafel ge
legd van een kanaal vanaf de
Antwerpse dokken langs Ossen-
drecht en Bergenopzoom naar
Roosendaal en verder met een
bocht ter hoogte van Oud-Gastel
r.aar het Hollands Diep bij Moer
dijk. In een dupliek op dc Neder
landse nota bleven de Belgen bij
hun argumenten en meenden dat
zo'n kanaal nodig was. De Ne
derlandse delegatie kwam aan de
Belgische wensen tegemoet d.ior
zelf enige tracé's te ontwerpen,
die zij, overigens zonder verbin
tenis, ter kennis van de Belgen
bracht. Al deze projecten blijven
ten westen van Bergenopzoom.
HYPOTHESISCHE
WINST, MAAR
REËEL VERLIES.
In het rapport dat thans is ver
schenen wordt een rapport over
gelegd van een objectief Neder
lands deskundige, waarin wordt
verklaard dat een eventueel nieuw
kanaal tussen Antwerpen en het
Hollands Diep slechts beperkte
betekenis zal hebben, omdat dit
kanaal geen- nieuwe verbinding
schept, doch slechts een bestaan
de vervangt. Derhalve zal het ka
naal geen nieuw verkeer schep
pen, doch ook geen merkbare ver-
keersafleiding teweeg brengen. Te
genover de regionale voordelen
ten aanzien van waterlozing en
industrialisatie staat het verlies
van cultuurgrond. Tegenover hyp-
thesische winst staat recel ver
lies, aldus concludeert het rap
port van de deskundige. Boven
dien zullen de aanlegkosten 90
miljoen gulden bedragen.
De Nederlandse delegatie was
het in grote lijnen met dit rapport
eens, alleen op. het punt van de
vferkeersafleiding heeft zij zich
enigermate hiervan gedistanciëerd.
In een uitvoerig begeleidend
Schrijven wordt de belangrijke
verkeersafleiding aangetoond. De
commissi* stelt in dit schrijven
vast dat de sterke positie van Ant
werpen tengevolge zou hebben dat
iedere verbetering van de ver
binding met de Rijn verkeersaflei-
ding ten nadele van Rotterdam
zal veroorzaken.
De directe gevolgen van een
dergelijke verkeersafleiding zouden
zijn t
a. Verminderde werkgelegen
heid.
b. Verlies door het minder ge
bruik van kostbare haven
installaties.
c. Vermindering van deviezen-
inkomsten, waarbij naar ru
we schatting het verval te
bepalen valt op 1500.
tot 10.000 per 1000 ton
gemiste goederen.
TOCH WINST.
'Ondanks het feit dat over de
Schelde-Rijn verbinding de stand
punten van de beide delegaties te
r uit elkaar bleken te liggen
i tot definitieve overeenstem
ming te geraken, valt er toch eni
ge winst te vermelden en wel be
treffende de vraagstukken van de
Stop van Ternaaien en de Sluis
van Terneuzen.
Door technici van beide landen
worden in het rapport zes ver
schillende oplossingen voor de
z.g. Stop van Ternaaien voorge
steld: drie ten Noorden en drie
ten Zuiden van Maastricht. De
soon word aengesteld, soo ist,
dat ik ondergeteekende, als
Last en Procuratie hebbende
van den Hoogh Edelen Welge
boren Heere Adrianus Fran-
ciskus Baron d'Overschie Hee
re van Baerdwijk etc, etc. tot
bedieninge der voorz. Ampten
na dat aen mijn ondergetee
kende van de bequaemhijt
ende Geschikthijt van den
te vigeleeren, soo bij dagh als
bij nagt, En het Wilt T welck
hij sal comen te schieten Ge
trouwelijk te sullen opbren
gen, meede tot kennelijk wee
der zeggen toe, voorts hebbe
ik ondergeteekende inqualiteit
voorschreeve, En Borgemees-
teren van Gemelde Heerlijk-
hijt den Selven Jan Janse
Kuysten, meede aengesteld tot
Schutter, en dat Insgelijckx
op soodaenige Conditiën en
Emolumenten als van Outs
Ende deselve Conditie is me
debrengende, Ende dat meede
tot kennelijk we'der seggen
toe, Lastende den Officier van
voornoemde Heerlijkhijt den
gemelden Jan Janse Kuysten,
den Eedt tot bedieninge der
voornoemde Ampten na be-
hooren af te nemen ende te
versorgen dat de sleutels van
de schutskoye, door den voor
noemden Jan Janse Kuysten
in presentie ende Ten over-
staen van Borgemeesteren
worden overgenomen. Beve
lende Een yder die het soude
mogen aengaen sigh hier na te
Reguleeren Ende den voorn.
Jan Janse Kuysten daer voor
te Erkennen, blijvende den
meergemelde Jan Janse Kuys
ten gehouden, sijn stiefmoe
der en halve suster, Eenigh
onderstand na sijn vermogen
te hebben doen, Toirconde bij
mij onderteekent Te Baerd
wijk den 5e September 1759.
w.g. Gerard van Asten
En Toirconde bij Ons Bor
gemeesteren van Baerdwijk
voor sooveel als meede Aen-
stellinge van 't Schutters
Ampt voors. Aengaat, ende
verders niet.
Baerdwijk den 5e Septem
ber 1759.
INTERVIEW I.
Een van de boeiendste zijden
van ons (heerlijke) beroep is het
interview.
Weet U, de mens heeft in zich
nog zo n beetje oer-sadisme, dat
ge soms merkt en een andere keer
weer niet. Er zijn van die volken
waarbij zo'n oer-sadisme nog wel
levendig is en er zijn die het he
lemaal kwijt zijn. Goed, maar bij
de journalist leeft het nog wis en
zeker. En het komt vooral boven
als zo iemand een ander iemand
gaat interviewen. Nu, eerlijk is
eerlijk, lezerschaar, maar nu en
dan willen wij ook wel eens een
sadist zijn om zo'n andere iemand
z'n kop gek te maken met al die
scherpe vragen uit onze spitsvon
dige geest.
Er komt altijd een welvoldaan
gevoel over ons als wij zo tegen
over ons slachtoffer zitten, die
ons probeert te lijmen met siga
ren en kopjes thee. Dan vuren
we onze vragen op hem af en wij
kraaien victorie in ons innerlijk
als we hem gewoonweg, zo tus
sen neus en lippen, vast praten.
Er is voor zo'n interview een
speciale techniek nodig. Als ge nu
tegenover het slachtoffer zit dan
laat ge hem eerst wat praten en
dan probeer je uit te vinden wat
hij nu belangrijk vindt en wat
niet. Dat onbelangrijke schrijf je
dan op je bloc note en als hij iets
belangrijks vertelt dan doe je ge
woon niks. Het is ook mooi om
de man nu en dan eens te onder
breken. Als hij b.v. met een zeer
eloquente redevoering bezig is,
moet ge zo even zeggen: „Mag ik
U even onderbreken II zult zien
dat dc gevolgen verrassend zijn.
Dc man wordt geknakt, volkomen
geknakt. Als ge zo iemand een
paar uur hebt geïnterviewd, dan
kunt ge na afloop rustig een hele
kist sigaren meenemen, daar
merkt hij niks van. Een gebroken
man zal U uitlaten en ge zult,
als ge weer buiten bent, een on
gelofelijk gevoel van victorie
krijgen.
technici achtten de meest gunsti
ge oplossing een grote sluis naast
de huidige dubbele sluis met de
mogelijkheid om later eventueel
een verbinding van deze sluis met
Maastricht te graven. De com
missie sloot zich in principe bij
deze voorstellen aan. De Belgi
sche delegatie maakte enig voor
behoud van geringere importantie.
Ook over Terneuzen werd over
eenstemming bereikt doordat bei
de delegaties aan eikaars wen
sen tegemoet konden komen. Zelfs
werd overeenstemming verkregen
over de afmetingen van de sluis.
Maar dit waren ook dc enigste
resultaten. Over het voornaamste
geschilpunt, de verbinding Schel
deRijn bleef men in een impas
se. Men kon het niet eens worden
over het tracé van een nieuw ka
naal. Bovendien konden de Bel
gische deskundigen hun Neder
landse collega's niet overtuigen
van een voldoende voorziening
van zoet water. Dc Nederlanders
bleven tenslotte bij hun cis: Eerst
de Benelux en dan een kanaal.
De heer G. F. Couwenbergh
alhier schrijft in „Brabants
Heem", het Tweemaandelijks
Tijdschrift voor Brabants
Heem- en Oudheidkunde, het
volgende over het „Vorsters
ampt" in Baardwijk omstreeks
1759"
AD VIES.
KOOPT BIJ DE VAKMAN.
De enige specialist in onze
omgeving voor LEDERWAREN
en KUNSTVOORWERPEN is
IN WAALWIJK
Grotestraat 264. Telef 270
Onder archiefstukken van
de voormalige gemeente
Baardwijk vond ik in 't Waal
wijkse gemeentearchief een
akte betreffende de aanstel
ling van een vorster, welke
akte een goed licht werpt op
het complex van taken, het
welk eertijds door de vorster
placht te worden vervuld. Cu-
riositeitshalve laat ik de be
treffende akte in haar geheel
hier volgen:
Alsoo door het overlijden
van Jan Kuysten binnen de
Heerlijkhijt van Baerdwijk is
comen te vaceeren het ampt
van Gerechtsboode ofte Vor
ster aldaer, als meede het die-
naers arrmt van de justitie, en
van de Roetelwagt, Ende de
noodsaekelijkhijt vereysschen-
de, dat tot bedieninge van de
voorgeschreve Ampten door
den Heere van Baerdwijk,
wederom een bequaem Per-
Persoon van Jan Janse Kuys
ten, als meede van sijne capa
city d, en Goed gedragh Favo
rabele getuijgenisse is gege
ven) op dewelcke ik onderge
teekende particuliere Reflec
tie heb genomen) hebben aen
gesteld en Aenstelle bij deese,
den voorn. Jan Janse Kuijs-
ten, En dat op soodaenige
Tractementen, Profijten ende
Emolumenten, als Vant Outs
daer op gestaen hebben, sul
lende hij Jan Janse Kuysten
den Officier in alle voorval
lende affairens gehouden sijn
te assisteeren, ende de behulp-
saeme hant te bieden, soo bij
daege als bij nagte, als meede
het verdrijven ende weeren
van alle Bedelaers ende Vage
bonden dewelcke in de voorn.
Heerlijkhijt souden mogen
coomen te Rasieeren, wijders
Borgemeesteren en Scheepe
nen 't aller Tijdt Ten dienste
te moeten staen, als het noo-
digh weesen zal en doen en
begaen de Raetelwagt van
Primo November tot ultimo
Maert. beginnende des avonds
de kloeke tien ueren, en so
vervolgens de kloeke vier ue
ren In Cluys, ende dat alles
tot kennelijk weederseggen
van den Heer van Baerdwijk,
Nog soo wort den voornoem
de Jan Janse Kuysten bij dee
se aengesteld tot oppasser en
Coddebeijer van de Jaet dee-
ser voornoemde Heerlijkhijt,
met magt van Calangeringe,
mits hij genietende Een vier
de part. van de Baeten of Boe-
tens, Sonder Meer, waar voor
hij gehouden zal zijn, nerstigh
w.g. J. van Vessem,
Adr'aen Bergmans,
Gerard Block
Borgemeesteren.
Den Eedt In den boven-
staende Commissie gemeld is
door Jan Janse Kuysten bc-
hoorelijk afgelegt binne
Baerdwijk. Ten overstaen van
Aarnout van Vessem en Cor
nells Keetelaer Scheepenen
In Baerdwijk on huyden den
5e September 1759.
w.g. A. van Vessem,
C. Ketelaer.
Ende Is deese met de me-
nute van Aenstelling In Alles
accordeerende bevonden ver-
claere ik ondergetykende Se
cretaris
Wm. de Focker
Sects.
ZOMERDIENSTREGELING
DER N.S.
Verbeteringen in het Zuiden..
De zomerdienstregeling van
do N.S., die 20 Mei a.s. ingaat,
brengt opnieuw belangrijke
verbeteringen voor het hele
land, in het bijzonder voor
Oost-Nederland en met name
voor Twente. Van die datum
af zal deze industriestreek een
electrische treinverbinding
hebben met het Westen. Ook
voor het Zuiden zijn belang
rijke verbeteringen aange
bracht. De bestaande avond
sneltrein op Zon- en Feest
dagen Den Haag v. 21.50 Rot
terdam v. 21.53 Utrecht-Eind
hoven we.rd later gesteld en
naar Arnhem gevoerd. Te
Utrecht heeft deze trein aan
sluiting op een nieuwe, even
eens op Zon- en Feestdagen
lopende avondsneltrein Am
sterdam v. 23.00, Eindhoven
a. 0.41. De trein van 23.19 uur
uit Eindhoven, die thans tot
Den Bosch loopt en aldaar
aansluiting geeft op de Diesel-
electrische naar Utrecht, zal
zelf naar deze plaats doorlo
pen.
Ook in 't Noorden zijn weer
verschillende stoomtreinen,
die tijdelijk waren stopgezet,
weer gaan lopen, andere door
diesel-tractie vervangen.
De lijn 's-BoschLage Zwa-
luwe is echter ook met deze
dienstregeling nog niet her
steld. Maar moed houden, jon
gens. Mogelijk krijgen we nog
wel eens een proeftijd
Azijn
de
eigenlijk Wijn en
Lannstraat heette.
Wij moeten U helaas teleur
stellen, want we weten het zelf
niet. Od een goeie dag hebben
we dit kolommetje zo genoemd en
het zal ten eeuwigen daqe wel
zo blijven. Maar waarom, dat we
ten ook wij niet.
INTERVIEW II.
Van de week nu hebben we een
zeer speciaal interview gehouden.
Wij zijn getogen naar een gezag
hebbend geleerde in de Lage Lan
den Bij De Zee: Prof. Dr de Bilt.
's Morgens heel vroeg stapten
we op de bus en verder gingen
we met de trein en per pedes
apostolorum tot we voor een
schoon en groot herenhuis ston
den, waarop een bordje was aan
gebracht
Prof. Dr Z. de Bilt
weermaker
Wij schelden en een niet-meer-
zo-jonge gedienstige deed ons
open. Wat wij wensten, vroeg de
Maagd. De prof spreken, wens
ten wij.
Zij leidde ons in dc anti-cham-
bre. Het was een mooi Vertrek,
helemaal versierd met micro-fo
to's van regendruppels, sneeuw
vlokken, hagelbuien, oost- en
west-moessons en zo al meer.
Enfin, toen zaten we daar en
we dachten erover na hoe we
aanstonds de prof zouden knak
ken. We waren er net mee klaar
toen de gedienstige ons kwam
roepen. Of we bij de professor
wilden komen.
Ja, dit wilden we en dies gingen
we mee.
Dag professor weermaker, zei
den wij, wij zijn Nomis en wij
komen U interviewen namens de
fa. Wijn en Azijn.
Aangenaam, zei de Bilt, gaat LI
zitten en vraagt U maar.
Waarom maakt U sinds Mei
van het vorig jaar constant slecht
weer?
Blijkbaar had de professor die
vraag verwacht, want hij begon
met een uitvoerig referaat te hou
den over depressies, zeestoringen,
valwinden, cumuluswolken en
meer van die dingen, waar wij
niets van snapten, dus U zeker
niet. Wij zullen het antwoord
derhalve niet neerschrijven.
Midden in zijn voordracht vuur
den we ons eerste salvo af: Rijdt
U Solex professor?
Het was een lust om te zien
hoe zijn gezicht vertrok tot een
gepersonifiëerd vraagteken.
Ja, zei hij ten langen leste.
Waarom maakt U dan zo'n on
gelofelijk akelig weer?
De Hooggeleerde was er vol
komen beduusd van, nog beduus
der dan meneer Smolders toen hij
ridder werd. Wij graaiden onmid
dellijk z'n kistje sigaren leeg en
we gingen er gezwind van door.
Buiten hoorden wij de professor
nog lange tijd nostalgisch zuchten.
U kunt er van verzekerd zijn
dat wij de komende maanden
prachtig weer zullen hebben.
VRAAG.
Er wefd ons gevraagd waarom
onze (intelligente) rubriek nu