I Wijde Wereld Waalwijkse en Langstraaise Courant Oet<z>& ttatCcf-ftai $cHo.Q,i\in.duith,L8 met de ondergang bedreigd De eerste resultaten. Raadsels rond onze defensie. Verdiept zich in technische details. UIT DE - - - - - RAAD VAN WAALWIJK Nieuwe verordening op slachthuisrechten. Nederland koopt schoenen in 't buitenland ONZE EXPORT STAAT STOP. -j MAANDAG 30 JULI 1951. Uitgever YVaalwijksche Stoomdrukkerij ANTOON TIELEN Hoofdredacteur JAN TIELEN Uit blad verschijnt 2 x per week. DE ECHO m HET ZUIDEN 74e JAARGANG No. 61 Abonnement 17 cent per week 2.15 per kwartaal 2.40 franco p. p. Advertentie-prijs 9 cent per m.M. Contract-advertenties sneciaal tarief. OPGERICHT 1878 Bureaux GROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621 SCHOOLSTRAAT 11, KAATSHEUVEL. TEL. 2121 TEL.-ADRES „ECHO' In de Memorie van Antwoord aan de Eerste Kamer op de begro ting van Oorlog heeft minister Staf meegedeeld, dat, te beginnen met de lichting 1951, de militaire dienst tijd van 16 maanden op 20 maanden moet worden gebracht. De regering is namelijk tot de overtuiging ge komen dat er zo spoedig mogelijk één divisie paraat moet zijn. Paraat wil zeggen: Onder de wa penen en onmiddellijk bij de hand. Het heeft ons al lange tijd verwon derd dat er met de richtdatum waarop wij een parate strijdmacht moesten hebben en met het aantal divisies almaar wordt gesold. Er werden beloftes gedaan van vijf di visies tegen eind 1952, later terug gebracht tot drie en nu blijkt dat we pas in 1952 één enkele parate divisie zullen hebben. Dit nu is voor ons een raadsel. Wij hebben een open oog voor de grote financiële en economische moeilijkheden waarin ons land ver keert, maar* wij weten evenzeer dat een goede defensie voor ons land een levensbelang is. De militaire specialist van de K.V.P.-fractie in de Kamer, Over ste Fens, heeft bij de behandeling van de defensie-begroting op 29 Mei van dit jaar de vraag gesteld of een aanvaller ons wel de tijd zal gun nen 5t gehele apparaat van vijf di visies te mobiliseren en dhr. Fens gaf daar zelf een antwoord op: „Het is wel voldoende bekend dat de aanval welke wij zouden ver wachten, toch niet officiéél zal wor den aangekondigd, maar dat deze aanval veel meer het karakter zal dragen van een overval. Wij zullen toch iets moeten hebben om die overval op te vangen en de mobili sabele divisies gelegenheid te geven te mobiliseren. Dat „iets", daarom gaat het. Wij moeten zo snel moge lijk beschikken over parate troe pen". Deze parate troepen zullen dus, naar de mededeling van de minis ter, bestaan uit één divisie, dus uit een kleine 20.000 man, gerekend naar de tegenwoordige organisatie. Maar het lijkt ons dat Nederland toch meer onder de wapenen kan houden dan één divisie, n.l. door meer troepen te mobiliseren. Er zijn meer dan 100.000 man in Indonesië geweest, het grootste deel van hen is goed getx-aind en heeft oorlogs ervaring. De herhalingsoefeningen van nu hebben voor hen dan ook maar zeer betrekkelijke waarde. Een bekend hoofdofficier heeft gezegd dat een soldaat die een goed guerilla-vechter is, ook een goed «soldaat is in wat men in militaire kringen een „Europese oorlog" noemt. Wanneer dat zo is, dan heb ben we op dit moment vijf mobili sabele divisies, die alleen maar be.- wapend en uitgerust moeten wor den, voor een deel; er zijn n.l. al een gi'oot aantal militairen die wa pens en uitrusting thuis hebben. Voor de rest moet dus voor wapens en uitrusting gezorgd worden en natuurlijk voor een feilloze admini stratie, die er voor kan zorgen dat de beschikbare troepen in een mi nimum van tijd gevechtsklaar zijn. Wanneer we „iets" nodig hebben om de eerste stoot op te vangen, hebben we niet voldoende aan één divisie. Welnu, dan is het noodza kelijk dat naast de nieuwe lichting een deel van de reeds getrainde troepen onder de wapenen wordt gehouden. En dan hebben we nog voldoende troepen om een behoor lijke strijdmacht te vormen, mits er wapens en uitrusting zijn. Het is toch zo dat alle lichtingen tussen 1945 en 1951 onder de wapenen zijn geweest, dus kunnen er twaalf lich tingen worden opgex-oepen. Het lijkt ons dat hieruit een groter leger te voi-men is dan één parate divisie en vijf reserve. Inderdaad zal de -defensie grote offers van het Nedei'landse volk ei sen. Maar het is zoals de Maasbode dezer dagen sdhreef: Wij kunnen :t communisme alleen van het lijf houden door ons eigen persoonlijk offex*. Zijn wij dat niet bereid te bren gen, dan ligt de weg voor knecht schap open. Want wanneer wij een onvoldoende bijdrage leveren voor de verdediging van Europa, dan be hoeven wij niet te rekenen op de hulp van de andere landen van het Atlantische Pact, die toch al niet te spreken zijn over de Nedei'landse non-activiteit. Europa is niet te verdedigen met beloften en mooie woorden, maar alleen door offers te brengen, offers voor de defensie. Maar dan moet de regering niet aankomen met een verhaal dat er maar één parate di visie te vorinen is. Als we werkelijk niet méér hebben, dan kunnen we beter die divisie ook thuis laten. Zelfs Ir. Staf zal toch weten dat Nederland niet met 'n kleine twin tig-duizend man te verdedigen is. drijven uit en dit zal uiteindelijk de ondergang van vele kleintjes en middelgrote bewerkstelligen. Het meest tragisch is wel het feit dat er in de naaste toekomst geen oplossing mogelijk schijnt, zodat de fabrikanten met open oog de af grond in gaan. Men is niet bij mach te hier iets tegen te doen. Een gehele tak van onze nationale industrie wordt met de ondex-gang bedreigd. Men is in een impasse ge raakt. Hier zullen krasse maatrege len moeten worden genomen, wil men nog redden wat er te redden is. KATHOLIEK OPENBAAR BUREAU VOOR BEROEPSKEUZE. Grotestr. 339 Telef. 63 WAALWIJK Zitting der commissie: IEDERE WOENSDAG nam. van 5.306.30 uur Met dit al staat ook de Neder landse economie op het spel, want waar een deel van het lichaam ziek is, daar is het gehele lichaam ziek. Twee uur heeft de raad van Waalwijk Donderdagavond nodig gehad om een agenda van 17 punten door te werken. Dat is niet zo bar veel, maar ongeveer een uur is er aan gegaan met de bespreking van het reglement van de op te richten gemeen telijke instelling voor maatschappelijke zorg, waar de belang stellende buitenstaander weinig of niets van kon volgen. Trou wens, de raad was deze avond toch nog al technisch gericht. Tegen het voorstel tot vaststelling van een nieuwe verorde ning op de heffing van slachthuisrechten bestond wel enige, maar geen hardnekkige oppositie. (Van een speciale verslaggever van „Persbelangen"). Be crisis waarin de Nederlandse schoenindustrie is geraakt, begint zich hoe langer hoe meer toe-te spitsen en zal, wanneer er geen wonder gebeurt, op een crach uillopen. Op 30 Juni j.l. waren reeds 84 van de 125 bedrijven in de wachtgeldregeling, Waarbij in totaal 1579 mannelijke en vrouwelijke arbeiders waren betrokken. Dit aantal zal inmiddels wel gestegen zijn, want liet aantal werklozen en wachtgelders stijgt met de dag. Iedere insider in de schoenindustrie wist dat deze crisis zou komen, zij het dat men niet een dergelijke vorm had verwacht. De winstmargeregeling door de regering uitgevaardigd, heeft deze crisis echter verhaast en tot abnormale proporties ge bracht. De opheffing hiervan wordt door de fabrikanten ge voeld als een opluchting. Hierdoor is echter geen oplossing bereikt, evenmin als met de versnelde regeringsorders voor de schoenindustrie; het zijn slechts morfinespuitjeswan neer ze uitgewerkt zijn, begint de pijn weer. De oorzaak van deze crisis ligt dieper dan menigeen denkt. Het is een gecompliceerd economisch pro bleem. Ten eerste hebben de fabrieken zich door de grote vraag van 't pu bliek, vooral in de eerste maanden van 1951, op een hogere productie ingesteld, met als nadelige gevolgen voor het ogenblik: meer arbeiders dan normaal (die men nu niet meer mag ontslaan) en een vergroot pro ductie-apparaat. Daarbij komt dat in tegenstelling tot andere wei'eld- grondstoffen zoals wol, de prijzen van huiden (die voor 't grootste deel uit Zuid-Amerika komen) niet ge daald zijn, zodat het de fabrikant dus onmogelijk is de verkoop te sti muleren door prijsverlaging. Ten tweede hebben de winkeliers door de grote vraag in het begin van dit jaar geweldige voorraden inge slagen, maar zitten hier nu mee, gezien de koopstop van het publiek in verband met de gewijzigde poli tieke situatie en de financiële om standigheden. Bij deze onverkoop bare voorraad kwam de maatregel der x*egering natuurlijk als „de klap op de vuurpijl". De winkeliers plaatsten in deze toestand geen or ders bij de fabrieken. Ten derde tobben we met de in voer van buitenlands schoeisel, waartoe de regering gedwongen was in verband met de uitvoer van an dere artikelen, waarvoor wij een afzetgebied zochten. Ten vierde zit de schoenindustrie met de moeilijkheid, dat naar het land dat graag onze schoenen wil afnemen, namelijk Duitsland, geen uitvoer mogelijk is, door de misère met de betalingsunie. Recapitulerend krijgen wij dus: overproductie, koopstop, invoer van buitenlands schoeisel en geen ex port. Waaldijk een formidabele ca tastrofe. De federatie van schoen fabrikanten ziet er ook geen oplos sing voor, zodat men in bevoegde kringen vermoedt dat deze crisis geheel zal moeten uitzieken, met alle nadelige gevolgen van dien. Het resultaat zal de ondergang van vele kleine fabrieken zijn. Er zal werkeloosheid onder de arbeiders in de schoenindustrie ontstaan, hoe 't ook loopt. Tot op heden wordt er practisch geen vergunning tot ontslag gege ven door de Arbeidsbureaux. Een bewijs dat men officiële werkloos heid op kunstmatige wijze zo lang mogelijk tegen wil gaan. Maar het is stx-uisvogelpolitiek. Hierdoor wor den de bedrijven verplicht 't groot ste deel der" lasten te dragen, ter wijl zij voor de betreffende arbei ders geen werk hebben en tegen over de lonen geen inkomsten staan. Een dergelijke maatregel put de be- De heer v. Well was deze keer af wezig en nadat de voorzitter, bur gemeester Lambooy, de vergadering had geopend, werden de notulen van de voorlaatste vergadering zon der op- of aanmerkingen aangeno men op het verslag over 1950 van de directeur van het slachthuis en de vleeskeuringsdienst na, dat werd aangehouden omdat de raadsleden het nog niet hadden kunnen bestu deren. Punt 3 was het voorstel tot op richting van een gemeentelijke in stelling voor maatschappelijke zorg (prae-advies in ons nummer van vorige week Maandag). De heer Duyvelaar vroeg het re glement afzonderlijk te behandelen, wat de voorzitter goed vond. Hij zelf stelde voor de bepaling volgens welke de voorzitter van de instel ling een door B. en W. te benoemen wethouder zou zijn zo te wijzigen, dat de voorzitter zou benoemd wor den door B. en W. uit hun midden, dan kon ook de burgemeester voor zitter zijn. Op een vraag van de heer Brou wer verzekerde de voorzitter dat B. en W. met hun voordracht voor bestuursleden rekening zouden hou den met de positie van de te be noemen personen en met de wijk waar ze woonden. De heer Duyvelaar vroeg perso nen van verschillende confessie en vrouwelijke personen ook in aan merking te doen komen, waarop de voorz. antwoordde dat, gezien de samenstelling yan de bevolking, ex- aanleiding was ook een niet-katho- liek te benoemen, terwijl in aan merking genomen bereidheid en ge schiktheid ook een vrouwelijk per soon in aanmerking kon komen. De heer Kemperman vroeg of ie mand die hulp nodig had zich eerst tot de particuliere instellingen moest wenden en daarna tot de ge meentelijke instelling. Zijn idee was andersom. De voorz. zei dat volgens de hui dige armenwet de gemeente pas moet bijspringen als particuliere in stellingen niet meer kunnen helpen. Op voorstel van de heer Brouwer werd de bepaling volgens welke de secretaris-penningm. alleen advise rende stem in het bestuur zou heb ben geschrapt. De heer Van den Hoven vroeg of de financiële controle van de raad over de nieuwe instélling hetzelfde zou zijn als over het Armbestuur. Volgens de voorz. zou die nog sterker zijn, want niet alleen moest de raad de begroting goedkeuren, ook de rekeningen zouden gecontro leerd moeten worden. Dit waren zo de opmerkingen van algemeen belang. Er is nog veel meer over gesproken, want het re glement werd hoofdstuksgewijze behandeld en speciaal de heer Duy velaar scheen het diepgaand bestu deerd te hebben. Maar het waren meest technische details en uit aan duidingen als hoofdstuk III, art. 6, tweede lid, derde alinea sub d, wer den wij, geen reglement voor ons hebbend, niet wijzer en onze lezers zouden er niet veel aan hebben. Het slot van het liedje was echter dat het reglement met de enkele voor gestelde wijzigingen werd goedge keurd alsook natuurlijk het voor stel tot oprichting van een gemeen telijke instelling voor maatschappe lijke zorg. Het voorstel tot vaststelling van 'n staat, aangevende de personeels formatie ter gemeente-secretaris, werd na een enkele verduidelijken de opmerking van de voorzitter, zonder meer goedgekeurd. Het voor stel tot wijziging van de controle regeling voor rekenplichtige amb tenaren eiste helemaal geen bespre king. Wel het voorstel tot vaststelling van een nieuwe bouwcredietrege- ling, maar ook deze beperkte zich tot technische punten en het voor stel werd zonder tegenstand aange nomen. Voor de raad vervolgens overging tot de benoeming van een lid der commissie van advies inzake vorde ring van woonruimte, deelde dhr. Kempei-man mee dat hij graag in aanmerking kwam voor deze func tie, die hij ook vroeger al heeft ver vuld. Hij werd dan ook gekozen met 13 van de 14 stemmen. Batig saldo. Bij de aanbieding van de gemeen te- en bedrijfsi'ekeningen over 1950 maakte de voorzitter een compli ment, mede namens de wethouders, aan het secretarie-personeel en de gemeente-ontvanger, omdat dank zij hun activiteit 26 dagen na het af sluiten van het dienstjaar op 1 Juli de rekeningen al aan de raad kon den worden aangeboden. Hij deelde mee dat uit de vooi'lopige reserves 66320 was geput en dat er een ba tig saldo was van 4267.20. De voor zitter vond dat de rekeningen ge lukkig uitgevallen zijn. In de com missie van onderzoek werden be noemd de heren Meys, Duyvelaar en Van den Hoven. Alvorens punt 9, wijziging van de begroting 1951, werd behandeld, kwamen de punten 16 en 17 aan de orde, waarvan de begrotings-wijzi- ging afhankelijk was. Een uittrek sel uit de prae-adviezen vindt men in ons nummer van 1.1. Vrijdag. Bij punt 17 wilde de heer Brou wer wijzen pp de toestand van de Bewaai'school in v.m. Besoyen, maar de voorzitter merkte op dat het alleen óver de lagere scholen ging. De heer Meys merkte op dat er 3060 werd uitgetrokken voor cen trale verwarming, omdat dit voor deliger zou zijn. Er zou echter ook een stoker voor moeten zijn en vroeg zich af of het inderdaad wel economischer zou zijn. De voorz. antwoordde dat centra le verwarming juist voor deze scho len was toegestaan, omdat gasver- warming niet mogelijk is in de gan gen, daar die geen buitenmuur heb ben. De stookkosten kwamen ge heel voor rekening van het school bestuur. Daarop ging de raad met het voorstel accoord. Over punt 16 werden helemaal geen opmerkingen gemaakt. De wijziging der begroting had, voor wat betreft de post gemeente werken, betrekking op de wegver- betering van de Burgem. Smeele- laan, waarvoor aanvankelijk 14160 was uitgetrokken. Ged. Staten had den daartegen echter bezwaar, om dat ze de verbetering van het weg dek voor dit jaar nog niet noodza kelijk achtten. Daarom stelden B. en W. voor de post te verlagen tot 2400, alleen voor het leggen van het trottoir aan de Oostzijde. De overige posten hadden betrekking op verbetering van scholen. Op een vraag van de heer Ver doorn deelde de voorz. mee dat het trottoir in de Burgem. Smeelelaan uitgebreid zou worden zover als ze bewoond wordt en dat er tevens lichtpunten aangebracht zouden worden. De raad keurde de begrotingswij ziging goed. Ook tegen het voorstel tot ver hoging van 't bedrag der rekening courant-overeenkomst met de Bank voor Nederlandse Gemeenten, had niemand bezwaar. Dit crediet werd met 500.000 verhoogd tot f 700.000. Het maximum-bedrag tot het aan gaan van kasgeldleningen, werd verlaagd tot ƒ700.000. Meer keurmeesters dan koeien. Bij de behandeling van 't voor stel tot vaststelling van een nieuwe verordening op de heffing van slachthuisrechten enz., vroeg dhr. Meys of het wel juist was dat het exploitatietekort wordt betaald door de slagers. B. en W. geloofden dat de vleesprijs niet verhoogd zou wor den, maar de heer Meys vreesde dat de slagers er wel toe genoodzaakt zouden zijn. De voorz. wees er op dat de kos ten van het slachthuis drie maal zo hoog waren als vroeger. Bovendien liep het aantal slachtingen niet pa rallel met de groei der bevolking. Nu kon men de exploitatie rond krijgen met een verhoging van ƒ0.01 per kg. (in het prae-advies staat per pond. doch dit moet zijn kilogram). De voorz. geloofde niet dat het vlees daai'door duurder zou moeten worden. En de gemeente zat met zorgen over de begroting van het volgend jaar. De heer Meys vroeg nog inlich tingen over 't thuisbezorgen, waar op de voorz. meedeelde dat 70% van het vlees wordt thuisbezorgd, dan moesten de anderen wel mee doen. Nu was er niet de onprettige ver houding dat met slecht weer de ge meente het vlees kon thuisbrengen en dat men 't met goed weer kwam halen. Vroeger werd maar een der de thuisbezorgd, terwijl er een be hoorlijke bezorging is. Degenen die er niet aan meededen, moesten een offertje brengen voor de vakgeno ten in verband met de exploitatie kosten. De heer Brouwer constateerde 'n tegenstrijdigheid. Vroeger keurde dr. Bos zelf en was de heer Hessel- mans voor buiten. 'Nu keurde de laatste op verschillende dagen van de week een heel ongelijk aantal stuks vee, terwijl er voor 5 slagers in Drunen een aparte hulpkeur meester was. Was dat wel nodig? Hierop antwoordde de voorz. dat in de wintermaanden het personeel 't enorm druk heeft, 's Zomers hielp één van de keurmeesters in het la boratorium, de ander had dan min der te doen. Zolang de heer Hessel- mans nog in dienst was, was het de bedoeling de andere hulpkeurmees ter te belasten met het badmeester schap in het badhuis. Het vex-heugde de heer Verdoorn dat voor deze man ander werk was gevonden, anders bestond er ge vaar dat er meer keurmeesters dan koeien zouden zijn! Overigens vond hij een varken van 100 kg. al een respectabel gewicht. Er werd 1 ct. verhoging per kg. gerekend, maar voor een heel varken 1.50. Vol gens de heer Verdoorn klopte dat niet helemaal. Daartegen merkte de voorzitter echter op dat dit maar een fractie van een cent per kg. scheelde. De heer v. Seters betoogde dat men deze zaak ook van de andere kant moest bekijken. De voorzitter antwoordde dat er voor de oorlog een kleine winst was op het slacht huis. Wat zou de toekomst brengen? Hij had gehoopt dat door verlaging van de Waalwijkse vleesprijs ver betering in de explbitatie gebracht zou kunnen worden. Als het ver bruik echter nog daalde, zou het slachthuis inderdaad met een tekort moeten gaan werken. Uitbreiding hoefde er niet meer te komen, zo dat er volgende jaren practisch al leen nog maar onderhoudskosten zouden zijn. Na deze uiteenzettingen ging de raad met het voorstel van B. en W. accoord. 't Voorstel tot ruiling van grond, waarbij C. v. Heesbeen 650 m2 zoü krijgen tegen de gemeente 690 m", werd zonder meer aangenomen. Eveneens het voorstel tot verkoop van grond aan de heer IJpelaar tot uitbreiding van zijn kwekerij en tenslotte ook het voorstel tot ver koop van 13,44 a. grond aan de N.V. André van Hilst. Bij het scheiden van de markt ging de raad nog even in vertrou welijke zitting over de uitgifte van een industriehal aan de Stalen- Veren-Industrie Van Gent Co. Na de heropening van de open bare vergadering werd het voorstel zonder meer aangenomen en kon de voorzitter de vergadering sluiten. Zoals gezegd was het inmiddels half 10 geworden. Heeft de voorbereidende ^conferentie tussen Gealliëerden en: communisten in Kaeson verschillende keren aan een zijden draadje gehangen, uiteindelijk is resultaat niet uitgebleven, waarschijnlijk een uniek succes in de naoorlogse betrekkin gen tussen Oosten West. Men heeft een compromis gevonden over de behandeling van de kwestie der buitenlandse troepen en daarmee was de laatste hinderpaal voor de vaststelling van een agenda overwonnen. Dit is natuurlijk geen reden tot voox-tijdig optimisme, waarvoor ook admiraal Turner Joy, de leider van de U.N.O.-delegatie, heeft gewaar schuwd. Men hoeft trouwens niet te verwachten dat het optimisme na dit kleine succesje zo geweldig groot zal zijn, want de ondei*vinding heeft ons wijs gemaakt. Niettemin is het verheugend dat er in ieder geval resultaten zijn geboekt, wat tevens een aanwijzing is dat de communisten zoal geen verlangen, dan toch klaarblijkelijk behoefte hebben aan een wapenstilstand. De overeenkomst is bereikt na 10 zittingen en de agenda van de ei genlijke wapenstilstandsconferentie zal vijf punten omvatten: 1, aan vaarding van een agenda, welk punt dus van te voren al is afgewerkt; 2. vaststelling van een demarcatie lijn tussen beide legers en een neu trale zone ter weerszijden daarvan; 3. vaststelling van concrete regels om een einde te maken aan de strijd en controle uit te oefenen op de wa penstilstand; 4. regeling voor de uit wisseling van krijgsgevangenen; 5. aanbevelingen aan de regeringen die aan beide zijden bij het conflict zijn betrokken. Dit laatste punt is het compromis dat gevonden is om over de terug trekking van alle buitenlandse troe pen uit Korea te praten. De U.N.O.- afgevaardigden hebben dit konse- kwent geweigerd, terwijl de corn- munisten deze kwestie per se wil den behandelen. Nu heeft men een oplossing gevonden door het punt in zeer algemene termen te stellen en alleen te spreken over aanbeve lingen aan de regering. De eigen lijke kwestie zal toch pas na de wa penstilstand ter tafel komen. Een ander precair onderwerp is de vaststelling van een demarcatie lijn en een neutrale zone. De Noor delijken willen die aan de 38ste breedtegraad, maar het U.N.O.-op- perbevel voelt er niet veel voor zijn troepen tot daar terug te trekken. Op de eerste plaats is de Noorde lijker gelegen linie zoals die nu loopt niet zo lang en gemakkelijker te verdedigen en vervolgens ligt het niet zo maar voor de hand om ver overd terrein zo maar zonder meer prijs te geven, alleen al niet omdat de communisten nauwelijks ver trouwd worden zover als ze worden gezien. Als ze kwaad willen is het voor hun een gemakkelijke verove ring, een demarcatielijn langs de 38ste breedtegraad. Nemen we daar bij in aanmerking dat voor de Ver- ennigde Naties de 38ste breedte graad als landsgrens niet bestaat, dan blijkt er al heel weinig aanlei ding om die als de meest geschikte demai-catielijn te beschouwen en de verbonden troepen daarheen terug te trekken. Nu zijn de Noordelijken daar natuurlijk wel voor, maar als de situatie omgekeerd was, zöals 'n half jaar geleden, zouden ze op pre cies hetzelfde standpunt staan als 't U.N.O.-opperbevel nu. Dat is heel menselijk, maar menselijke overwe gingen tellen gewoonlijk niet zo sterk mee in een dergelijke materie. Ook op tal van andere punten heerst nog verschil van mening en in veel gevallen zal het niet gemak kelijk zijn een oplossing te vinden. Tot nog toe is men echter niet be drogen uitgekomen en men mag dus hoop blijven koesteren ook op ver dere resultaten. Een heel andere zijde van de wa penstilstandsonderhandelingen in Korea liggen in ons eigen Westen. Wij schreven in het begin dat de ondervinding ons heeft wijs ge maakt. Dat geldt echter niet voor allen en in alle opzichten. Te ge makkelijk is men nog steeds ge neigd om bij een lichte ontspanning of hoopvol perspectief de handen in de schoot te leggen, verzuchtend: ziezo, dat hebben we gehad. Men moet echter blijven bedenken dat we het nog geenszins gehad hebben en dat uiterste waakzaamheid blijft geboden. In geen geval mag het oor geleend worden aan pacificisten die de herbewapening maar willen sta ken of verminderen. Zelfs al zou 't tot vrede komen in Korea, dan nog blijven de gevaren uit het Oosten onverminderd tot op zekere hoogte misschien in verhoogde ma te ons bedreigen en moeten we ons tot het uiterste blijven inspan nen voor onze veiligheid. Dezer da gen heeft de Amerikaanse minister van buitenlandse zaken herhaald dat Amerika in groter gevaar ver keert dan velen denken. Dit geldt niet alleen voor Amerika, zelfs niet op de eerste plaats voor Amerika. Daarom moeten vooral de West- Europese landen regeringen en volk deze woorden ter harte ne men en in zo groot mogelijke sa menwerking zich sterk maken. Her. haald moet worden dat een zo groot mogelijke eenheid van Europa daartoe een eerste vereiste is, waar op ook Amerika aandringt. We mo gen ons niet in slaap wiegen of la ten wiegen, maar ons uit welbe grepen eigenbelang verenigen. Als verslapping van de waakzaamheid het gevolg zou zijn van een wapen stilstand of vrede in Korea, zouden goede resultaten een totaal verkeer-

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1951 | | pagina 5