en Langstraatse Courant W. TIMMERMANS ZONEN De oplossing van een enonn groot probleem Woningbouw in Waspik biedt somber vooruitzichten Assurantiën op @ik gebied. 26 38 29 39 31 20 10.40 14.75 11.30 15.— 12.40 Aantal werklozen neemt steeds toe Datum Aantal Op- v. d. markt kramen 60 95 27 28 29 brengst 21.60 16.90 WAALWIJK Vergadering der K.V.P. en verkiezingen voor de TWEEDE KAMER MAANDAG 4 FEBRUARI 1952. Uitgever Waaiwijkse Stoomdrukkerij ANTOON TIELEN Hoofdredacteur JAN TIELEN Dit blad verschijnt 2 x per week hozueii 75e JAARGANG No. 6 Abonnement 2.60 franco p. p. 18 cent per week speciaal tarief. 2.86 per kwartaal Advertentie-prijs 10 cent per m.M. Contract-advertenties Bureaux GROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621 OPGERICHT 1878 SCHOOLSTRAAT 11, KAATSHEUVEL. TEL. 2121 TEL.-ADRES „ECHO" Da, weg Tilburg - Waalwijk ■- Utrecht Burgemeester Snels Mei; de, doorbraak ZuicbNooTd wordt het vertrekoversctrot genivelleerd 4P verdwijnt de corrjurrctuur-gevoeligheid; wordt het aanzien van de streek gunstiger Waarneer - we dezer dagen inde Statenzaal, vair, de Provincie Burgemeester" Snels, vare Dranen. hebben itoren' plcaten voor' de realisatie van de doorbraak Zuid-Noonh (hw.Zi een grote, verkeersweg; van Tilburg: via Waalwijk naar- het Land van; Heusden en Attena, aansluitend op; de wegnn naai Rotterdam'enr.Utrecht, dan was dit. geen iiit-nw geluid. Reeds pi.m. veertig jaren geleden wercldit:idee, o.as. via ons blad; naar-voren gebracht, als de enig» afdoende oplossing voor- dé verkeersmoeilijkheden, waarvoor men toen al oog had. Hiermee willen we echter in genen dele zeggen, dat we niet gaarne in de persoon van Burgemeester Snels de pleitbezorger begroeten voor de belangen van de Lang straat, voor het Land van Heusden en Altena, ja voor ge heel Midden-Brabant. Wij zijn dan ook graag, met en kele collega's, naar het gemeente huis in Drunen gegaan, waar bur gemeester Snels de woorden die hij sprak in de Provinciale Staten, na- der zou toelichten. „Het plan", zei de burgemeester, die meteen maar van wal stak, „zo als dat Dinsdag in de Staten door mij is uiteengezet, werd reeds de volgende morgen door de Commis saris in zijn antwoord zeer toege juicht en hij adviseerde om „er maar meteen in te klimmen Het is immers niet alleen de op lossing van een verkeersprobleem, het betekent ook de ontsluiting van de Langstraat, van het Land van Heusden en Altena en van geheel Midden-Brabant. Het lag', zoals bekend is, in de be doeling, om noordelijk van de Lang straat een grote verkeersweg Oost- West aan te. leggen. Maar. het wach ten was op de Biesboschwerken. welk wachten toch zeker wel 'n 10 a 15 jaren in gehad zou hebben, te meer ook omdat de uitvoering van deze werken afhankelijk is- van de verstrekking van Marshall-gelden. En dan. na 10 of 15' jaren, zouden de moeilijkheden met onteigening, enz. pas voorgoed beginnen. Bovendien, met t aanleggen van deze weg, zou een ander groot be lang in het gedrang komen. Met t droogleggen van de Biesbosch im mers streeft men ook naar 't bruik baar maken van goede cultuurgron den tussen de rivieren en de Lang straat. Met het aanleggen van de geplande weg nu zouden honderden H.A. goede cultuurgrond verdwij nen, zou aan een 40 a 50 nieuwe boerderijen en tuinderijen de be staanszekerheid ontnomen worden. Daarenboven zou er een algehele herverdeling van de gronden, een ruilverkaveling moeten komen, wat zeer kostbaar zou zij ij kostbare funderingen zouden nodig zijn om de weg door moeras en. veen te lei den, alleen het verkeer Oost-West zou hiermee, gebaat, zij®. Nog echter is er aan de bezwaren tegen deze weg geen. einde. Terwijl burgemeester Snels verder sprak over deze belangrijke kwestie, wees- hij er op, dat de weg ten noorden van de Langstraat geen nieuwe in dustrieterreinen ontsluit de klei nere gemeenten zouden doodgaan, wanneer het verkeer hen op. een af stand passeerde. Men ziet, bezwa ren zijn er nogal wat HUIDIGE TOESTAND niet te OVERZIENE CONSEQUENTIES. Dan wees burgemeester Snels ons op het belangrijke vertrek- over schot in de Langstraat en het Land van Heusden en Altena. Voor vele mensen waren er geen bestaans mogelijkheden, geen arb.eidsmoge- lijkheden meer. En dit gemis houdt sterk verband met de verkeers moeilijkheden. Ook de bestaande bedrijven ondervonden dit en men vertrok naar elders. Op den duur zou dit tot niet te overziene conse quenties leiden. Het bedrijfsleven was hier aan banden gelegd en men had gevoe gelijk dit gebied bij de z.g. Ontwik kelingsgebieden onder kunnen bren gen. Het district van de Kamer van Koophandel kende een permanent aantal van 1000 werklozen. Het provinciaal bestuur was ze ker diligent, waar het betrof een einde te maken aan deze toestand. Men had eerst het plan gehad een nieuwe weg aan te leggen via het tracé van dé spoorlijn, maar hierte gen waren van de zijde van de Mi nister van Oorlog bezwaren gerezen uit defensie-oogpunt. Men was ver volgens overgegaan tot partiële ver betering van de bestaande weg door de Langstraat. Nu is men immers bezig met de verbetering van het gedeelte tussen Drunen en Nieuw- kuijk, waar de weg breder zal wor den en waar hij rechtgetrokken zal worden, zij het dan ten koste van de fraaie laan. Het ligt voorts in de bedoeling de weg om Vlijmen heen te voeren. In Waalwijk is al een mooie verbetering in de vorm van de vernieuwde Parallelweg tot stand gekomen. Ook in Waspik zullen hinderlijke bochten verdwijnen door de weg rechtstreeks door te trek ken naar Raamsdonk. Maar dit zijn, aldus de heer Snels, allemaal slechts partiële en locale verbeteringen, die niet inhouden dat 't eigenlijke verkeersprobleem tot een oplossing komt. VERKEERSWEG ZUID-NOORD DE ENIGE OPLOSSING. Al jaren, zei de burgemeester, is er gevraagd of de mogelijkheid niet bestond voor een doorbraak Zuid- Noord. En wanneer we denken aan een vaste oeververbinding bij Gor- kumSleeuwijk, dan zouden centra als Oosterhout, Gilze-Rijen, Dongen enz. een rechtstreekse verbinding met, het Noorden hebben; hierbij zou kunnen aansluiten het Westen van de Langstraat. Meer nog zou een weg van Turn hout naar Tilburg en zo via Waal wijk naar het Land van Heusden en Altena, waar hij zou aansluiten op de wegen naar Rotterdam en Utrecht, de oplossing zijn die grote nieuwe mogelijkheden schept voor de Langstraat, het Land van Altena en Midden-Brabant, met Tilburg als centrum. En wanneer dan de Biesbosch werken zijn voltooid, dan is er de reële mogelijkheid voor een goede open haven in Waalwijk, waarin de coasters en andere grote schepen rechtstreeks de geïmporteerde grondstoffen zouden kunnen lossen, die dan via de grote verkeersweg naar de grote industrie-centra zou den kunnen worden vervoerd; Dit zou nieuwe kansen scheppen voor de industrie, terwijl er nu een groot kapitaal verlóren ging aan het ver voer, dat langs grote omwegen moest geschieden. Ongetwijfeld heeft men hierop reeds, in Tilburg zijn aandacht gevestigd, zoals heel de provincie- reeds in dit probleem belang stelt. De kwestie van deze verkeersoplossing is uitgegroeid tot een provinciale kwestie. Hóe de weg' precies zou moeten lopen is vanzelfsprekend een meer ondergeschikte- kwestie. Burgemees ter Snels stelt het zich ongeveer als volgt-voon: Van Tilburg naar Loon- opzand, om Loonopzand heen, zo als reeds de plannen zijn, voorts over de bestaande weg naar Waal wijk in Waalwijk liefst rechtdoor, dus ten Westen van de Zomerdijk- weg, via; bruggen over het Zuider afwateringskanaal en de Bergse Maas naar- het Land van Heusden en Altena, waar hij dan uit zou lo pen op de binnen afzienbare tijd aan te leggen weg dwars door het Land van Heusden en Altena naar Gorinchem, zodat men Rotterdam en Utrecht zou kunnen bereiken. Het bouwen van een of twee bruggen zal, aldus burgemeester Snels, nog voordeliger zijn dan het aanleggen van een weg Oost-West. HOE DIT PLAN TE REALISEREN Heel het bedrijfsleven uit de ge noemde gebieden echter zal zich achter dit plan moeten stellen, even als de Kamer van Koophandel van Waalwijk en die van Tilburg en Breda. De wetenschap dat de Provinciale en de Gedeputeerde Staten deze kwestie zien als een belangrijke principiële kwestie, is een garantie voor een succesvol ontplooien van deze actie, zegt burgemeester Snels. Ik hoop en ik heb de zekerheid, dat de toezegging van G. S. ingelost zal worden en dat dit ons tot steun zal zijn bij de oplossing van dit enorm grote probleem, We moeten echter onze tijd goed. gebruiken, omdat we anders de kans lopen dat de con junctuur zal verlopen. Overal zijn nieuwe industrieën gevestigd. Wij hebben hier echter een beduidende achterstand in te halen. Wanneer wij lang wachten is het gunstige getij geheel verlopen. Zo. sprak, burgemeester Snels en wij kunnen, niet anders doen dan hem volkomen beamen. Het is hoog tijd dat deze plannen werkelijkheid worden. Laat men ze niet zien als Waaiwijkse plannen of als. Lang straatse plannen, hier is een alge meen Brabants belang mee ge moeid, om nog niet te spreken v.an de betekenis van. deze doorbraak in het licht van de wordende Benelux. 6 October 20 October 3 November 17 November 1 December 15 December De burgemeester vervolgde zijn speech Met genoegen mag ik jaar lijks wijzen op de steeds toenemen de paraatheid en geoefendheid van de brandweer. Bij iedere voorko mende gelegenheid blijkt dit steeds meer en meer. Het materiaal ver keert in een zeer goede staat en wordt regelmatig aangevuld. Dank zij de spontane medewerking van de raad, door het beschikbaar stellen van een crediet voor de aankoop en verbouw van het pand Havendijk 14 zal onze brandweer binnen afzien bare tijd de beschikking hebben over een eenvoudige maar behoor lijke garage. DE RONDE VAN WASPIK. Ook aan het onderwerp Cultuur en Sport besteedde de burgemeester „De uitzichten m.b.t. de woning zijn zeer somber. Was het een paar jaar geleden zo, dat de gemeenten wel geld konden krijgen, maar geen bouwvolume hadden, thans is de situatie juist omgekeerd. Het laat zich niet voor spellen wat 1952 ons op dit gebied brengen zal. Persoon lijk ben ik op dit gebied niet erg optimistisch gestemd..." Deze niet erg rooskleurige woorden sprak burgemeester Couwenberg van Waspik Donderdag in zij» Nieuwjaars rede. Uit de gegevens die de burgemeester verstrekte, bleek bovendien dat het aantal werkiezen nog steeds toenam, zodat ook Waspik geen uitzondering is in de lange rij van Nederlandse gemeente»* die met deze twee zeer ernstige problemen te kampen hebben. DIRECT 137 WONINGEN NODIG. We mogen hopen, zei de Burge meester, dat de Rijksoverheid de gemeente hierin de helpende hand zal bieden. Het gemeentebestuur is terzake volkomen diligent geweest en op alle manieren is getracht aan geld te komen, maar de zeer ge ringe financiële draagkracht der be volking is mede oorzaak, dat geen enkele poging succes heeft gehad. Er zijn momenteel in Waspik 61 min of meer slechte samenwonin gen, 65 woningzoekenden, waarvan 34 personen die willen huwen, 11 gezinnen die door de slechte toe stand van de door hen bewoonde woning een andere woning vragen en 20 woningzoekenden die elders wonen. Bovendien zijn er 7 wonin gen die onverwijld onbewoonbaar moeten worden verklaard en 4 reeds onbewoonbaar verklaarde wonin gen. Er zouden dus direct 137 wonin gen gebouwd moeten worden om deze moeilijkheden op woningge- bied te kunnen oplossen. Uit het overzicht van de over bruggingsregeling, dat de burge meester vervolgens gaf, bleek dat gedurende 1951 in totaal 44 arbei ders van deze regeling gebruik had den gemaakt, verdeeld over de di verse kwartalen als volgtle kwar taal 16, 2e kwartaal 4, 3e kwartaal 11 en 4e kwartaal 30. In totaal was er 4115.uitgekeerd. Terecht sprak de burgemeester de hoop uit, dat de maatschappe lijke pest van de werkloosheid niet groter zou worden e» dat de Was- pikse arbeiders weer spoedig in het normale arbeidsproces kunnen wor den ingeschakeld. DE MARKT. De burgemeester sprak vervol gens ook over de Waspikse markt, die voor het eerst weer op 21 April van het vorige jaar werd gehouden. In de eerste maanden werd deze maandmarkt vrij druk bezocht, maar later daalde de belangstelling. En bij het gemeentebestuur en bij de markt-corumissie begon de vrees te ontstaan, dat op de duur het be zoek dermate zou teruglopen, dat de markt ten dode stond opgeschreven. Er werd bij wijze van proef een 14- daagse markt gehouden, die bij raadsbesluit va» 29 November defi nitief werd ingesteld. Op goede gronden, meende de burgemeester, mag worden aangenomen, dat deze omzetting een goede greep is ge weest en het bestaansrecht van de markt heeft verzekerd. Hij gaf de volgende gegevens om trent de markt in 1951 21 April 19 Mei 16 Juni 21 Juli 18 Augustus 15 September z'n aandacht. Na herinnerd te heb- bij aan het goed geslaagde festival bij gelegenheid van het 70-jarig bestaan van de harmonie, releveer den hij het feit van de eerste Was pikse wielerronde op 29 April 1951. Deze eerste ronde werd een groot succes; ondanks de minder gun stige weersomstandigheden werd ze door 3556 toeschouwers bezocht. Er werd aan toegangsgelden 3197.50 ontvangen. Ik hoop, vervolgde de burgemeester, dat deze ronde een traditie wordt en moge uitgroeien tot een der eerste van ons land. Ik moge vanaf deze plaats dan ook de organisatoren van deze Ronde har telijk dank zeggen voor het werk, dat zij mede in het belang van de gemeente gedaan hebben. De burgemeester dankte tenslotte de wethouders, de raad en het se cretarie-personeel en. wenste hen allen, en over hun hoofden heen, de gehele bevolking een Zalig en Voor spoedig 1952. 12.65 10.65 10.40 11.45 miu: EERSTE INTERNATIONALE BEURS voor Schoenen-, Leder- en Leder- warenbranche te Utrecht van 2Ü—Z5 Juli 1952. Tijdens een vergadering van de directie van de Nederlandse Jaar beurs met vertegenwoordigers van dg volgende organisaties op het ge bied van de handel en industrie in schoenen, leder, lederwaren en aan verwante vakken, te weten De Federatie van Verenigingen van Lederfabrikanten, Stationsstr. 19 Tilburg Federatie van Neder landse Schoenfabrikanten, Willem Il-straat 47—49, Tilburg Vereni ging van Handelaren in Inlandse Huiden, Keizersgracht 412, Amster dam Vereniging van Huidenim porteurs, Groothandelsgebouw. 7e verdieping, Rotterdam (C.) Ver. van Lederwaren- en Kofferfabri kanten, Keizersgracht 213, Amster dam Ver. v. Handelaren in Schoen- machines, Eendrachtsweg 64, Rot terdam Ver. van Groothandelaren •ep irpporeurs van Schoenfournitu- ren, Stationsstraat 19, Tilburg Ver. vgn Lederimporteurs, Stations straat 19, Tilburg Vereniging van Drijfriemfabrikanten, Keizersgracht 412, Amsterdam Vereniging van Fabrikanten van Chemische pro ducten, p/a, Chem. Fabr. „Nedref", Helmond Vereniging van Schoe nengrossiers, Weteringschans 24, Amsterdam Vereniging De Neder landse Huiden- en Lederbeurzen, Alexanderstr. 7, Den Haag Ver. van Handschoenfabrikanten, Beso- ijensestraat 8, Waalwijk Ver. van Agenten en Importeurs van Looi stoffen p/a. G. v. Loon's Importmij. Waalwijk Ver. van Fabrikanten van Lederen Kleding, Van Eegen- straat 101, Amsterdam (Z.) Nederl. Bond van Lederhandelaren, Weerd- singel W.Z. 32, UtrechtVer. van Fabrikanten van Schoenafwerkings- artikelen, Javastraat 2, Den Haag Stichting Internationale Vakbeurs voor de Leder-, Schoenen-, Leder - warenindustrie en machine- en aan verwante vakken, Weerdsingel W.Z. 32, Utrechtwerd besloten een gro te Internationale Beurs voor de schoenen- en lederwarenindustrie te organiseren. Deze beurs zal wor den gehouden op de Jaarbeurster- reinen aan het Vredenburg te Utrecht van 21 t/m. 25 Juli 1952. Deze internationale beurs zal worden georganiseerd door de Kon. Ned. Jaarbeurs op verzoek van bo vengenoemde organisaties. Deze hebben zich verenigd in een Stich ting, welke de deelnemende groe pen zal vertegenwoordigen. Bovenstaand communiqué vonden wij in de vakbladen, waaraan het vermoedelijk alleen is toegezonden. Wij willen in dit verband alleen zeggen, dat ons van bevoegde zijde verzekerd werd le. dat verschillende hierboven genoemde organisaties, verenigin gen enz. niet officieel op bovenge noemde vergadering zijn vertegen woordigd geweest. 2e. dat verschillende hierboven genoemde organisaties, verenigin gen enz. nog in een te beleggen vergadering moeten beslissen over al of niet deelname aan deze stich ting en een eventuele beurs. 3e. dat verschillende hierboven genoemde organisaties of verenigin gen voor 't een noch 't ander tot dusverre heel weinig voelen. FEDERATIE VAN NEDERL. LEDERFABRIKANTEN. Naar wij vernemen heeft de heer Norbert van Loon (firma P. v. Loon Gzn.) alhier in de bestuursvergade ring van de Ned. Federatie van Le derfabrikanten zijn voornemen te kennen gegeven af te treden als voorzitter der Federatie. Wij hopen dat de algemene vergadering, waar in dit aan de orde komt, er in zal slagen, de heer van Loon van dit voornemen af te brengen, waardoor verschillende belangen zullen wor den gediend. VEDEÏIOVA. De heer Berry van Loon alhier is benoemd tot voorzitter van het stambestuur van „Vedehova", ver eniging van studenten en oud-stu denten van de Middelbare Vak school voor de Schoen- en Leder industrie. INZAMELING CARILLON VOOR AMERIKA. Donderdagavond kwam op het gemeentehuis, onder voorzitterschap van de loco-burgemeester, de heer F. C. Smolders, een commissie bij een ter voorbereiding van de col lecte voor het carillon, dat H.M. de Koningin bij haar bezoek aan de Verenigde Staten aan het Ameri- kaance volk zal aanbieden als ui ting van de gevoelens van erkente lijkheid voor al wat de Verenigde Staten voor ons volk hebben ge daan. De klokken van het carillon zul len elk een bepaalde Nederlandse bevolkingsgroep symboliseren, b.v. de jeugd, de studenten, de vrouwen, de kunstenaars, de wetenschap, het voormalig verzet, enz. De elf groot ste klokken zullen de elf Neder landse provinciën symboliseren. De Nederlandse jeugd zal in het caril lon gesymboliseerd worden door 't lichte octaaf, waarvan de kleinste klok het kleuterklokje zal zijn. Dit zal H.M. de Koningin als symbool van het carillon in Washington aan bieden. De inzameling zal worden gehou den op Zaterdag 16 Februari. Het is de bedoeling dat daarbij speciaal de schooljeugd wordt ingeschakeld en dat die ook enkele spaarcenten Wij wensen hiermee nog nadruk kelijk de aandacht te vragen voor ae vergadering der afdeling Waal wijk der K.V.P.die a s. Donderdag in het gebouw der K.A.B. wordt ge houden e» waarop wij in het vorig nummer nummer uitvoerig hebben gewezen. Binnen enkele maanden zullen wij opgeroepen worden om onze stem uit te brengen op degenen, die namens ons het regeringsbeleid zuilen voeren en al zijn wij ieder van ons slechts een klein deel van dat kiezerskorps, wij allen hebben en moeten ons aandeel nemen in dit grote werk, het bestuur van ons land. Nog te weinigen beseffen wat dit betekent en wat er van afhangt. Te weinigen beseffen dat het niet zo maar een formaliteit is. Immers het gaat er juist om wie op de can- didatenlijsten komen en of deze de belangen van het land niet alleen, maar van streek en kring naar vo ren zullen kunnen en durven bren gen en verdedigen, naast natuurlijk de algemene belangen in de geest zoals de kiezers dat wensen. De mogelijkheid bestaat te zorgen dat, die bepaalde personen gekozen zullen worden, door reeds bij de voor-verkiezingen deze personen met kracht en met een groot aantal stemmen naar voren te brengen, maar vooral te beginnen met lid te zijn van de K.V.P. en deze belang rijke vergadering bij te wonen. Wordt 't geen tijd hieraan wat meer en serieus aandacht te schen ken. Door welk Kamerlid en hoe zijn de belangen der Langstraat naar voren gebracht, wie heeft de sma delijke en schadelijke daad voor dit stuk Brabant, dat Langstraat heet, n.l. de afschaffing van 't personen vervoer op de lijn 's-Bosch-Lage Zwaluwe, te bevoegder plaatse of in de Kamer naar voren gebracht of daartegen geprotesteerd wie streed voor de industrialisatie van deze streek en de bescherming van de gevestigden industrieën en de oplossing van verkeersproblemen Zo zouden we door kunnen gaan. Beraadt U te voren, komt in gro ten getale ter vergadering en laat uw stem horen; er staan grote be langen op het spel voor ons land, maar niet minder voor Brabant en de Langstraat. Laat dus geen verstek gaan en bepaal u niet tot kankeren over toestanden en feiten achteraf, als het te laat is. Laat ons pogen er 't beste van te maken wat in de gegeven omstan digheden mogelijk is. offert. De inzameling zelf zal wor den gehouden door leerlingen van dé lagere school en jeugdverenigin gen, zoals K.A.J., Gidsen, R.K.J.B., Verkenners. Het is de bedoeling, dat de actie wordt ingeleid door het luiden van de klokken, zodat op die middag iedereen op de hoogte kan zijn waarvoor men aan zijn deur komt. Als ieder dan zijn steentje (stukje van een klok) bijdraagt, kan hét nooit veel moeite kosten het benodigde bedrag bijeen te brengen. Ër is een comité van aanbeveling gevormd, waarin personen van ver schillende richtingen en organisaties zitting hebben. Het bestaat uit F. C. Smolders, loco-burgemeester Voorzitter. Mevr. T. v. Loon-de Jong, Vrou wen-organisatie, penningm. A. Baijens, Jonge Boeren. D,e Waal, Onderwijs G. Veltman, Onderwijs M. v. d. Heijden, Onderwijs. A. van Well, K.A.B. Mej. G. Smolders, Gidsen A. Meijs, Middenstand. J. W. van Heesbeen, Werkgevers. M|evr. M. Hamers-Leijsten, Vrou wenorganisatie. Mej. A. Duquesnoy, Gidsen. B. Berkelmans, K.A.J. Th. Burmanje, K.A.J. Jan Tielen, Hoofdred. „Echo". DUITSE EN ENGELSE HANDELSCORRESPONDENTIE. Wij vestigen de aandacht op ach terstaande advertentie, waarin wordt medegedeeld dat Donderdag avond alle inlichtingen omtrent cursussen in Engelse en Duitse han delscorrespondentie te verkrijgen zijn in Hotel „De Twee Kolommen" alhier. WINTERCONCERT LIEDERTAFEL „OEFENING EN VERMAAK". De Liedertafel „Oefening en Ver maak" zal dit seizoen haar eerste winterconcert geven op Donderdag 21 Februari a.s. in haar tehuis „Mu sis Sacrum". Het koor komt met een nieuw en gevarieerd program ma, zowel voor gemengd als man nenkoor, terwijl de avond wordt op geluisterd door de medewerking van mevrouw Louise de Vries, so praan te Amsterdam, wel bekend als een der sterren van de Neder landse Opera. Na het optreden van hare part-

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1952 | | pagina 1