en Langstraatse Courant
W. TIMMERMANS ZONEN
De oplossing van een enonn groot probleem
Woningbouw in Waspik
biedt somber vooruitzichten
Assurantiën
op @ik gebied.
26
38
29
39
31
20
10.40
14.75
11.30
15.—
12.40
Aantal werklozen neemt steeds toe
Datum Aantal Op-
v. d. markt kramen
60
95
27
28
29
brengst
21.60
16.90
WAALWIJK
Vergadering der K.V.P.
en verkiezingen voor de
TWEEDE KAMER
MAANDAG 4 FEBRUARI 1952.
Uitgever
Waaiwijkse Stoomdrukkerij
ANTOON TIELEN
Hoofdredacteur
JAN TIELEN
Dit blad
verschijnt 2 x per week
hozueii
75e JAARGANG No. 6
Abonnement
2.60 franco p. p.
18 cent per week
speciaal tarief.
2.86 per kwartaal
Advertentie-prijs
10 cent per m.M.
Contract-advertenties
Bureaux GROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621 OPGERICHT 1878
SCHOOLSTRAAT 11, KAATSHEUVEL. TEL. 2121
TEL.-ADRES „ECHO"
Da, weg Tilburg - Waalwijk ■- Utrecht
Burgemeester Snels Mei; de, doorbraak ZuicbNooTd
wordt het vertrekoversctrot genivelleerd
4P verdwijnt de corrjurrctuur-gevoeligheid;
wordt het aanzien van de streek gunstiger
Waarneer - we dezer dagen inde Statenzaal, vair, de Provincie
Burgemeester" Snels, vare Dranen. hebben itoren' plcaten
voor' de realisatie van de doorbraak Zuid-Noonh (hw.Zi een
grote, verkeersweg; van Tilburg: via Waalwijk naar- het Land
van; Heusden en Attena, aansluitend op; de wegnn naai
Rotterdam'enr.Utrecht, dan was dit. geen iiit-nw geluid.
Reeds pi.m. veertig jaren geleden wercldit:idee, o.as. via ons
blad; naar-voren gebracht, als de enig» afdoende oplossing
voor- dé verkeersmoeilijkheden, waarvoor men toen al oog
had. Hiermee willen we echter in genen dele zeggen, dat
we niet gaarne in de persoon van Burgemeester Snels de
pleitbezorger begroeten voor de belangen van de Lang
straat, voor het Land van Heusden en Altena, ja voor ge
heel Midden-Brabant.
Wij zijn dan ook graag, met en
kele collega's, naar het gemeente
huis in Drunen gegaan, waar bur
gemeester Snels de woorden die hij
sprak in de Provinciale Staten, na-
der zou toelichten.
„Het plan", zei de burgemeester,
die meteen maar van wal stak, „zo
als dat Dinsdag in de Staten door
mij is uiteengezet, werd reeds de
volgende morgen door de Commis
saris in zijn antwoord zeer toege
juicht en hij adviseerde om „er
maar meteen in te klimmen
Het is immers niet alleen de op
lossing van een verkeersprobleem,
het betekent ook de ontsluiting van
de Langstraat, van het Land van
Heusden en Altena en van geheel
Midden-Brabant.
Het lag', zoals bekend is, in de be
doeling, om noordelijk van de Lang
straat een grote verkeersweg Oost-
West aan te. leggen. Maar. het wach
ten was op de Biesboschwerken.
welk wachten toch zeker wel 'n 10
a 15 jaren in gehad zou hebben, te
meer ook omdat de uitvoering van
deze werken afhankelijk is- van de
verstrekking van Marshall-gelden.
En dan. na 10 of 15' jaren, zouden
de moeilijkheden met onteigening,
enz. pas voorgoed beginnen.
Bovendien, met t aanleggen van
deze weg, zou een ander groot be
lang in het gedrang komen. Met t
droogleggen van de Biesbosch im
mers streeft men ook naar 't bruik
baar maken van goede cultuurgron
den tussen de rivieren en de Lang
straat. Met het aanleggen van de
geplande weg nu zouden honderden
H.A. goede cultuurgrond verdwij
nen, zou aan een 40 a 50 nieuwe
boerderijen en tuinderijen de be
staanszekerheid ontnomen worden.
Daarenboven zou er een algehele
herverdeling van de gronden, een
ruilverkaveling moeten komen, wat
zeer kostbaar zou zij ij kostbare
funderingen zouden nodig zijn om
de weg door moeras en. veen te lei
den, alleen het verkeer Oost-West
zou hiermee, gebaat, zij®.
Nog echter is er aan de bezwaren
tegen deze weg geen. einde. Terwijl
burgemeester Snels verder sprak
over deze belangrijke kwestie, wees-
hij er op, dat de weg ten noorden
van de Langstraat geen nieuwe in
dustrieterreinen ontsluit de klei
nere gemeenten zouden doodgaan,
wanneer het verkeer hen op. een af
stand passeerde. Men ziet, bezwa
ren zijn er nogal wat
HUIDIGE TOESTAND
niet te OVERZIENE
CONSEQUENTIES.
Dan wees burgemeester Snels ons
op het belangrijke vertrek- over
schot in de Langstraat en het Land
van Heusden en Altena. Voor vele
mensen waren er geen bestaans
mogelijkheden, geen arb.eidsmoge-
lijkheden meer. En dit gemis houdt
sterk verband met de verkeers
moeilijkheden. Ook de bestaande
bedrijven ondervonden dit en men
vertrok naar elders. Op den duur
zou dit tot niet te overziene conse
quenties leiden.
Het bedrijfsleven was hier aan
banden gelegd en men had gevoe
gelijk dit gebied bij de z.g. Ontwik
kelingsgebieden onder kunnen bren
gen. Het district van de Kamer van
Koophandel kende een permanent
aantal van 1000 werklozen.
Het provinciaal bestuur was ze
ker diligent, waar het betrof een
einde te maken aan deze toestand.
Men had eerst het plan gehad een
nieuwe weg aan te leggen via het
tracé van dé spoorlijn, maar hierte
gen waren van de zijde van de Mi
nister van Oorlog bezwaren gerezen
uit defensie-oogpunt. Men was ver
volgens overgegaan tot partiële ver
betering van de bestaande weg door
de Langstraat. Nu is men immers
bezig met de verbetering van het
gedeelte tussen Drunen en Nieuw-
kuijk, waar de weg breder zal wor
den en waar hij rechtgetrokken zal
worden, zij het dan ten koste van
de fraaie laan. Het ligt voorts in de
bedoeling de weg om Vlijmen heen
te voeren. In Waalwijk is al een
mooie verbetering in de vorm van
de vernieuwde Parallelweg tot stand
gekomen. Ook in Waspik zullen
hinderlijke bochten verdwijnen door
de weg rechtstreeks door te trek
ken naar Raamsdonk.
Maar dit zijn, aldus de heer Snels,
allemaal slechts partiële en locale
verbeteringen, die niet inhouden
dat 't eigenlijke verkeersprobleem
tot een oplossing komt.
VERKEERSWEG ZUID-NOORD
DE ENIGE OPLOSSING.
Al jaren, zei de burgemeester, is
er gevraagd of de mogelijkheid niet
bestond voor een doorbraak Zuid-
Noord. En wanneer we denken aan
een vaste oeververbinding bij Gor-
kumSleeuwijk, dan zouden centra
als Oosterhout, Gilze-Rijen, Dongen
enz. een rechtstreekse verbinding
met, het Noorden hebben; hierbij
zou kunnen aansluiten het Westen
van de Langstraat.
Meer nog zou een weg van Turn
hout naar Tilburg en zo via Waal
wijk naar het Land van Heusden en
Altena, waar hij zou aansluiten op
de wegen naar Rotterdam en
Utrecht, de oplossing zijn die grote
nieuwe mogelijkheden schept voor
de Langstraat, het Land van Altena
en Midden-Brabant, met Tilburg als
centrum.
En wanneer dan de Biesbosch
werken zijn voltooid, dan is er de
reële mogelijkheid voor een goede
open haven in Waalwijk, waarin de
coasters en andere grote schepen
rechtstreeks de geïmporteerde
grondstoffen zouden kunnen lossen,
die dan via de grote verkeersweg
naar de grote industrie-centra zou
den kunnen worden vervoerd; Dit
zou nieuwe kansen scheppen voor
de industrie, terwijl er nu een groot
kapitaal verlóren ging aan het ver
voer, dat langs grote omwegen
moest geschieden. Ongetwijfeld
heeft men hierop reeds, in Tilburg
zijn aandacht gevestigd, zoals heel
de provincie- reeds in dit probleem
belang stelt. De kwestie van deze
verkeersoplossing is uitgegroeid tot
een provinciale kwestie.
Hóe de weg' precies zou moeten
lopen is vanzelfsprekend een meer
ondergeschikte- kwestie. Burgemees
ter Snels stelt het zich ongeveer als
volgt-voon: Van Tilburg naar Loon-
opzand, om Loonopzand heen, zo
als reeds de plannen zijn, voorts
over de bestaande weg naar Waal
wijk in Waalwijk liefst rechtdoor,
dus ten Westen van de Zomerdijk-
weg, via; bruggen over het Zuider
afwateringskanaal en de Bergse
Maas naar- het Land van Heusden
en Altena, waar hij dan uit zou lo
pen op de binnen afzienbare tijd
aan te leggen weg dwars door het
Land van Heusden en Altena naar
Gorinchem, zodat men Rotterdam
en Utrecht zou kunnen bereiken.
Het bouwen van een of twee
bruggen zal, aldus burgemeester
Snels, nog voordeliger zijn dan het
aanleggen van een weg Oost-West.
HOE DIT PLAN TE
REALISEREN
Heel het bedrijfsleven uit de ge
noemde gebieden echter zal zich
achter dit plan moeten stellen, even
als de Kamer van Koophandel van
Waalwijk en die van Tilburg en
Breda.
De wetenschap dat de Provinciale
en de Gedeputeerde Staten deze
kwestie zien als een belangrijke
principiële kwestie, is een garantie
voor een succesvol ontplooien van
deze actie, zegt burgemeester Snels.
Ik hoop en ik heb de zekerheid, dat
de toezegging van G. S. ingelost zal
worden en dat dit ons tot steun zal
zijn bij de oplossing van dit enorm
grote probleem, We moeten echter
onze tijd goed. gebruiken, omdat we
anders de kans lopen dat de con
junctuur zal verlopen. Overal zijn
nieuwe industrieën gevestigd. Wij
hebben hier echter een beduidende
achterstand in te halen. Wanneer
wij lang wachten is het gunstige
getij geheel verlopen.
Zo. sprak, burgemeester Snels en
wij kunnen, niet anders doen dan
hem volkomen beamen. Het is hoog
tijd dat deze plannen werkelijkheid
worden. Laat men ze niet zien als
Waaiwijkse plannen of als. Lang
straatse plannen, hier is een alge
meen Brabants belang mee ge
moeid, om nog niet te spreken v.an
de betekenis van. deze doorbraak in
het licht van de wordende Benelux.
6 October
20 October
3 November
17 November
1 December
15 December
De burgemeester vervolgde zijn
speech Met genoegen mag ik jaar
lijks wijzen op de steeds toenemen
de paraatheid en geoefendheid van
de brandweer. Bij iedere voorko
mende gelegenheid blijkt dit steeds
meer en meer. Het materiaal ver
keert in een zeer goede staat en
wordt regelmatig aangevuld. Dank
zij de spontane medewerking van de
raad, door het beschikbaar stellen
van een crediet voor de aankoop en
verbouw van het pand Havendijk 14
zal onze brandweer binnen afzien
bare tijd de beschikking hebben
over een eenvoudige maar behoor
lijke garage.
DE RONDE VAN WASPIK.
Ook aan het onderwerp Cultuur
en Sport besteedde de burgemeester
„De uitzichten m.b.t. de woning zijn zeer somber. Was
het een paar jaar geleden zo, dat de gemeenten wel geld
konden krijgen, maar geen bouwvolume hadden, thans
is de situatie juist omgekeerd. Het laat zich niet voor
spellen wat 1952 ons op dit gebied brengen zal. Persoon
lijk ben ik op dit gebied niet erg optimistisch gestemd..."
Deze niet erg rooskleurige woorden sprak burgemeester
Couwenberg van Waspik Donderdag in zij» Nieuwjaars
rede. Uit de gegevens die de burgemeester verstrekte,
bleek bovendien dat het aantal werkiezen nog steeds
toenam, zodat ook Waspik geen uitzondering is in de
lange rij van Nederlandse gemeente»* die met deze twee
zeer ernstige problemen te kampen hebben.
DIRECT 137 WONINGEN
NODIG.
We mogen hopen, zei de Burge
meester, dat de Rijksoverheid de
gemeente hierin de helpende hand
zal bieden. Het gemeentebestuur is
terzake volkomen diligent geweest
en op alle manieren is getracht aan
geld te komen, maar de zeer ge
ringe financiële draagkracht der be
volking is mede oorzaak, dat geen
enkele poging succes heeft gehad.
Er zijn momenteel in Waspik 61
min of meer slechte samenwonin
gen, 65 woningzoekenden, waarvan
34 personen die willen huwen, 11
gezinnen die door de slechte toe
stand van de door hen bewoonde
woning een andere woning vragen
en 20 woningzoekenden die elders
wonen. Bovendien zijn er 7 wonin
gen die onverwijld onbewoonbaar
moeten worden verklaard en 4 reeds
onbewoonbaar verklaarde wonin
gen.
Er zouden dus direct 137 wonin
gen gebouwd moeten worden om
deze moeilijkheden op woningge-
bied te kunnen oplossen.
Uit het overzicht van de over
bruggingsregeling, dat de burge
meester vervolgens gaf, bleek dat
gedurende 1951 in totaal 44 arbei
ders van deze regeling gebruik had
den gemaakt, verdeeld over de di
verse kwartalen als volgtle kwar
taal 16, 2e kwartaal 4, 3e kwartaal
11 en 4e kwartaal 30. In totaal was
er 4115.uitgekeerd.
Terecht sprak de burgemeester
de hoop uit, dat de maatschappe
lijke pest van de werkloosheid niet
groter zou worden e» dat de Was-
pikse arbeiders weer spoedig in het
normale arbeidsproces kunnen wor
den ingeschakeld.
DE MARKT.
De burgemeester sprak vervol
gens ook over de Waspikse markt,
die voor het eerst weer op 21 April
van het vorige jaar werd gehouden.
In de eerste maanden werd deze
maandmarkt vrij druk bezocht,
maar later daalde de belangstelling.
En bij het gemeentebestuur en bij
de markt-corumissie begon de vrees
te ontstaan, dat op de duur het be
zoek dermate zou teruglopen, dat de
markt ten dode stond opgeschreven.
Er werd bij wijze van proef een 14-
daagse markt gehouden, die bij
raadsbesluit va» 29 November defi
nitief werd ingesteld. Op goede
gronden, meende de burgemeester,
mag worden aangenomen, dat deze
omzetting een goede greep is ge
weest en het bestaansrecht van de
markt heeft verzekerd.
Hij gaf de volgende gegevens om
trent de markt in 1951
21 April
19 Mei
16 Juni
21 Juli
18 Augustus
15 September
z'n aandacht. Na herinnerd te heb-
bij aan het goed geslaagde festival
bij gelegenheid van het 70-jarig
bestaan van de harmonie, releveer
den hij het feit van de eerste Was
pikse wielerronde op 29 April 1951.
Deze eerste ronde werd een groot
succes; ondanks de minder gun
stige weersomstandigheden werd ze
door 3556 toeschouwers bezocht. Er
werd aan toegangsgelden 3197.50
ontvangen. Ik hoop, vervolgde de
burgemeester, dat deze ronde een
traditie wordt en moge uitgroeien
tot een der eerste van ons land. Ik
moge vanaf deze plaats dan ook de
organisatoren van deze Ronde har
telijk dank zeggen voor het werk,
dat zij mede in het belang van de
gemeente gedaan hebben.
De burgemeester dankte tenslotte
de wethouders, de raad en het se
cretarie-personeel en. wenste hen
allen, en over hun hoofden heen, de
gehele bevolking een Zalig en Voor
spoedig 1952.
12.65
10.65
10.40
11.45
miu:
EERSTE INTERNATIONALE
BEURS
voor Schoenen-, Leder- en Leder-
warenbranche te Utrecht van
2Ü—Z5 Juli 1952.
Tijdens een vergadering van de
directie van de Nederlandse Jaar
beurs met vertegenwoordigers van
dg volgende organisaties op het ge
bied van de handel en industrie in
schoenen, leder, lederwaren en aan
verwante vakken, te weten
De Federatie van Verenigingen
van Lederfabrikanten, Stationsstr.
19 Tilburg Federatie van Neder
landse Schoenfabrikanten, Willem
Il-straat 47—49, Tilburg Vereni
ging van Handelaren in Inlandse
Huiden, Keizersgracht 412, Amster
dam Vereniging van Huidenim
porteurs, Groothandelsgebouw. 7e
verdieping, Rotterdam (C.) Ver.
van Lederwaren- en Kofferfabri
kanten, Keizersgracht 213, Amster
dam Ver. v. Handelaren in Schoen-
machines, Eendrachtsweg 64, Rot
terdam Ver. van Groothandelaren
•ep irpporeurs van Schoenfournitu-
ren, Stationsstraat 19, Tilburg
Ver. vgn Lederimporteurs, Stations
straat 19, Tilburg Vereniging van
Drijfriemfabrikanten, Keizersgracht
412, Amsterdam Vereniging van
Fabrikanten van Chemische pro
ducten, p/a, Chem. Fabr. „Nedref",
Helmond Vereniging van Schoe
nengrossiers, Weteringschans 24,
Amsterdam Vereniging De Neder
landse Huiden- en Lederbeurzen,
Alexanderstr. 7, Den Haag Ver.
van Handschoenfabrikanten, Beso-
ijensestraat 8, Waalwijk Ver. van
Agenten en Importeurs van Looi
stoffen p/a. G. v. Loon's Importmij.
Waalwijk Ver. van Fabrikanten
van Lederen Kleding, Van Eegen-
straat 101, Amsterdam (Z.) Nederl.
Bond van Lederhandelaren, Weerd-
singel W.Z. 32, UtrechtVer. van
Fabrikanten van Schoenafwerkings-
artikelen, Javastraat 2, Den Haag
Stichting Internationale Vakbeurs
voor de Leder-, Schoenen-, Leder -
warenindustrie en machine- en aan
verwante vakken, Weerdsingel W.Z.
32, Utrechtwerd besloten een gro
te Internationale Beurs voor de
schoenen- en lederwarenindustrie
te organiseren. Deze beurs zal wor
den gehouden op de Jaarbeurster-
reinen aan het Vredenburg te
Utrecht van 21 t/m. 25 Juli 1952.
Deze internationale beurs zal
worden georganiseerd door de Kon.
Ned. Jaarbeurs op verzoek van bo
vengenoemde organisaties. Deze
hebben zich verenigd in een Stich
ting, welke de deelnemende groe
pen zal vertegenwoordigen.
Bovenstaand communiqué vonden
wij in de vakbladen, waaraan het
vermoedelijk alleen is toegezonden.
Wij willen in dit verband alleen
zeggen, dat ons van bevoegde zijde
verzekerd werd
le. dat verschillende hierboven
genoemde organisaties, verenigin
gen enz. niet officieel op bovenge
noemde vergadering zijn vertegen
woordigd geweest.
2e. dat verschillende hierboven
genoemde organisaties, verenigin
gen enz. nog in een te beleggen
vergadering moeten beslissen over
al of niet deelname aan deze stich
ting en een eventuele beurs.
3e. dat verschillende hierboven
genoemde organisaties of verenigin
gen voor 't een noch 't ander tot
dusverre heel weinig voelen.
FEDERATIE VAN NEDERL.
LEDERFABRIKANTEN.
Naar wij vernemen heeft de heer
Norbert van Loon (firma P. v. Loon
Gzn.) alhier in de bestuursvergade
ring van de Ned. Federatie van Le
derfabrikanten zijn voornemen te
kennen gegeven af te treden als
voorzitter der Federatie. Wij hopen
dat de algemene vergadering, waar
in dit aan de orde komt, er in zal
slagen, de heer van Loon van dit
voornemen af te brengen, waardoor
verschillende belangen zullen wor
den gediend.
VEDEÏIOVA.
De heer Berry van Loon alhier is
benoemd tot voorzitter van het
stambestuur van „Vedehova", ver
eniging van studenten en oud-stu
denten van de Middelbare Vak
school voor de Schoen- en Leder
industrie.
INZAMELING
CARILLON VOOR AMERIKA.
Donderdagavond kwam op het
gemeentehuis, onder voorzitterschap
van de loco-burgemeester, de heer
F. C. Smolders, een commissie bij
een ter voorbereiding van de col
lecte voor het carillon, dat H.M. de
Koningin bij haar bezoek aan de
Verenigde Staten aan het Ameri-
kaance volk zal aanbieden als ui
ting van de gevoelens van erkente
lijkheid voor al wat de Verenigde
Staten voor ons volk hebben ge
daan.
De klokken van het carillon zul
len elk een bepaalde Nederlandse
bevolkingsgroep symboliseren, b.v.
de jeugd, de studenten, de vrouwen,
de kunstenaars, de wetenschap, het
voormalig verzet, enz. De elf groot
ste klokken zullen de elf Neder
landse provinciën symboliseren. De
Nederlandse jeugd zal in het caril
lon gesymboliseerd worden door 't
lichte octaaf, waarvan de kleinste
klok het kleuterklokje zal zijn. Dit
zal H.M. de Koningin als symbool
van het carillon in Washington aan
bieden.
De inzameling zal worden gehou
den op Zaterdag 16 Februari. Het
is de bedoeling dat daarbij speciaal
de schooljeugd wordt ingeschakeld
en dat die ook enkele spaarcenten
Wij wensen hiermee nog nadruk
kelijk de aandacht te vragen voor
ae vergadering der afdeling Waal
wijk der K.V.P.die a s. Donderdag
in het gebouw der K.A.B. wordt ge
houden e» waarop wij in het vorig
nummer nummer uitvoerig hebben
gewezen.
Binnen enkele maanden zullen
wij opgeroepen worden om onze
stem uit te brengen op degenen,
die namens ons het regeringsbeleid
zuilen voeren en al zijn wij ieder
van ons slechts een klein deel van
dat kiezerskorps, wij allen hebben
en moeten ons aandeel nemen in
dit grote werk, het bestuur van ons
land.
Nog te weinigen beseffen wat dit
betekent en wat er van afhangt.
Te weinigen beseffen dat het niet
zo maar een formaliteit is. Immers
het gaat er juist om wie op de can-
didatenlijsten komen en of deze de
belangen van het land niet alleen,
maar van streek en kring naar vo
ren zullen kunnen en durven bren
gen en verdedigen, naast natuurlijk
de algemene belangen in de geest
zoals de kiezers dat wensen.
De mogelijkheid bestaat te zorgen
dat, die bepaalde personen gekozen
zullen worden, door reeds bij de
voor-verkiezingen deze personen
met kracht en met een groot aantal
stemmen naar voren te brengen,
maar vooral te beginnen met lid te
zijn van de K.V.P. en deze belang
rijke vergadering bij te wonen.
Wordt 't geen tijd hieraan wat
meer en serieus aandacht te schen
ken. Door welk Kamerlid en hoe
zijn de belangen der Langstraat naar
voren gebracht, wie heeft de sma
delijke en schadelijke daad voor dit
stuk Brabant, dat Langstraat heet,
n.l. de afschaffing van 't personen
vervoer op de lijn 's-Bosch-Lage
Zwaluwe, te bevoegder plaatse of
in de Kamer naar voren gebracht
of daartegen geprotesteerd wie
streed voor de industrialisatie van
deze streek en de bescherming van
de gevestigden industrieën en de
oplossing van verkeersproblemen
Zo zouden we door kunnen gaan.
Beraadt U te voren, komt in gro
ten getale ter vergadering en laat
uw stem horen; er staan grote be
langen op het spel voor ons land,
maar niet minder voor Brabant en
de Langstraat.
Laat dus geen verstek gaan en
bepaal u niet tot kankeren over
toestanden en feiten achteraf, als
het te laat is.
Laat ons pogen er 't beste van te
maken wat in de gegeven omstan
digheden mogelijk is.
offert. De inzameling zelf zal wor
den gehouden door leerlingen van
dé lagere school en jeugdverenigin
gen, zoals K.A.J., Gidsen, R.K.J.B.,
Verkenners. Het is de bedoeling, dat
de actie wordt ingeleid door het
luiden van de klokken, zodat op die
middag iedereen op de hoogte kan
zijn waarvoor men aan zijn deur
komt. Als ieder dan zijn steentje
(stukje van een klok) bijdraagt,
kan hét nooit veel moeite kosten
het benodigde bedrag bijeen te
brengen.
Ër is een comité van aanbeveling
gevormd, waarin personen van ver
schillende richtingen en organisaties
zitting hebben. Het bestaat uit
F. C. Smolders, loco-burgemeester
Voorzitter.
Mevr. T. v. Loon-de Jong, Vrou
wen-organisatie, penningm.
A. Baijens, Jonge Boeren.
D,e Waal, Onderwijs
G. Veltman, Onderwijs
M. v. d. Heijden, Onderwijs.
A. van Well, K.A.B.
Mej. G. Smolders, Gidsen
A. Meijs, Middenstand.
J. W. van Heesbeen, Werkgevers.
M|evr. M. Hamers-Leijsten, Vrou
wenorganisatie.
Mej. A. Duquesnoy, Gidsen.
B. Berkelmans, K.A.J.
Th. Burmanje, K.A.J.
Jan Tielen, Hoofdred. „Echo".
DUITSE EN ENGELSE
HANDELSCORRESPONDENTIE.
Wij vestigen de aandacht op ach
terstaande advertentie, waarin
wordt medegedeeld dat Donderdag
avond alle inlichtingen omtrent
cursussen in Engelse en Duitse han
delscorrespondentie te verkrijgen
zijn in Hotel „De Twee Kolommen"
alhier.
WINTERCONCERT LIEDERTAFEL
„OEFENING EN VERMAAK".
De Liedertafel „Oefening en Ver
maak" zal dit seizoen haar eerste
winterconcert geven op Donderdag
21 Februari a.s. in haar tehuis „Mu
sis Sacrum". Het koor komt met
een nieuw en gevarieerd program
ma, zowel voor gemengd als man
nenkoor, terwijl de avond wordt op
geluisterd door de medewerking
van mevrouw Louise de Vries, so
praan te Amsterdam, wel bekend
als een der sterren van de Neder
landse Opera.
Na het optreden van hare part-