H&t pKa&ie&tn HET HUIS ZONDER SLEUTELS, 8 DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN MAANDAG 3 MAART 1952 6 t van de Spoorwegovergangen. Het voorstel tot beschikbaarstelling van een crediet in verband met een ver bouwing van de vakschool ging vlot onder de hamer door. De verbouwing betreft hier het was- en kleedlokaal en toiletvoorziening. Kosten pl.m. 2400. NIEUWE STRAAT VERLICHTING. Aan de orde was verder: Voorstel tot beschikbaarstelling van een crediet no dig voor uitbreiding en ombouw der straatverlichting. Het prae-advies zegt hiervan het vol gende In verband met de. verbreding van de Bosscheweg, welke werkzaamheden naar U bekend momenteel in volle gang Zijn, is het noodzakelijk, dat de straatverlich ting ter plaatse wordt herzien en uitge breid. Met het oog hierop hebben wij contact opgenomen met de N.V. PNEM te 's-Hertogenbosch, die ons een uitvoe rige offerte voor deze werkzaamheden heeft doen toekomen. Naar de mening van deskundigen van de PNEM dienen op het wegvak Remise tot café Pulles- de Wit 20 lichtmasten niet een licht punthoogte van TYi m.te worden ge plaatst, om een behoorlijke wegverlich- ting te kunnen verkrijgen. De lichtpunt hoogte van de thans aanwezige 12 lichtmasten bedraagt 5/ m. De nieuwe weg vanaf café Pulles-de Wit tot de grens der gemeente Vlijmen (Nieuw- kuijk) zal niet worden verlicht. De nieu we lichtmasten worden voorzien van een schortarmatuur max. 200 W met plastic rok, een kwikdamplamp HPL 125 W. Dit is dezelfde lamp als thans in gebruik is in de lichtmast bij het gemeentehuis (hoek Stationsstraat) en nabij de Remi se. De vrijkomende 12 lichtmasten (lichtpunthoogte 5)/j m) zullen worden geplaatst langs de Stationsstraat en Schoolstraat te Drunen, waar het bo vengrondse net door de PNEM zal wor den verkabeld. Door de verkabeling ko men de houten palen immers te verval len en wordt de gemeente genoodzaakt ook aldaar ijzeren lichtmasten aan te brengen. Behalve de 12 van de Bossche weg afkomstige lichtmasten zullen hier nog 6 nieuwe stalen masten bijgeplaatst dienen te worden. Ten behoeve van de ontsteking van de straatverlichting zal tevens een nieuw ontstekingspunt voor de straatverlichting „Drunen-Groenewoudter vervanging van het bestaande éénphasige ontste kingspunt in het station „DrunenHei kant'' worden geleverd. Via 2 electro- magnetische afstandsschakelaars kan de straatverlichting op de Bosscheweg dan voortaan worden geregeld vanuit het Pnem-gebouwtje in de Achterstraat. De totale kosten van bovenomschre ven werkzaamheden worden door de PNEM geraamd op 13742. In dit bedrag is voor onvoorziene uit gaven opgenomen 'n bedrag van 1000. Het is tevens nctodzakelijk de armatu ren van de straatverlichting in de Gro testraat Waar nodig door nieuwe te vervangen. De kosten hiervan worden geraamd op pl.m. 500. Dit bedrag dient nog te worden ver hoogd met de kosten van het schilderen van de lichtmasten, welke kosten niet in de offerte van de PNEM zijn opgeno men. Deze kosten worden voorlopig ge steld op 12.per lichtmast, derhalve 32 x 12.— is 456.—. De totale kosten van een en ander zullen dus bedragen 14698.of afge rond 14.700. De heer R. v. Drunen vroeg of aan de gemeente Vlijmen was gevraagd of deze aan dat gedeelte van de weg dat in hun gemeente valt ook deze zelfde verlichting willen aanbrengen. De voorzitter antwoordde dat hier over reeds contact is opgenomen. Het voorstel werd door de raad goed gekeurd. VERPACHTING JACHTTERREINEN. Aan de orde was verder de verpach ting van de jacht van enkele gemeente lijke jacht terreinen. Daar het prae-advies ove,r deze aan gelegenheid pas daags tevoren in het bezit der raadsleden was gekomen en, al dus de heer v. d. Wiel, door de leden niet voldoende bestudeerd had kunnen worden, zag het lid van de Wiel dat punt gaarne verdaagd tot de volgende zitting. De heer v. d. Wiel maakte hiervan een voorstel dat werd verworpen met 8 tegen 7 stemmen. Als voorgesteld in prae-advies werd de verpachting door de raad goedge keurd. De verschillende percelen, die ver pacht zijn aan de graven d'Oultremont, Mr. v. d. Heijden, M. Elshout en A. P. ■v. d. Lokkant, worden in 't prae-advies nader aangeduid. Zoals de raad reeds eerder medege deeld is, stelt de grafelijke familie d'Oul tremont het zeer op prijs wederom, zo als reeds van oudsher, in het bezit ge steld te worden van jachtterrein. Ook de heer van der Heijden heeft te kennen gegeven gaarne in aanmerking te komen voor jachtterrein gelegen ten Zuiden van de Vaarsloot. In overleg met de rentmeester der grafelijke familie, dhr. Schreurs, die han delt in opdracht van de betreffende fa milie, zou hunnerzijds jaccoord gegaan worden met verpachting van alle terrei nen, gelegen ten Noorden van de Loonse Vaart, aan Graaf d'Oultremont, en de Zuidelijk hiervan gelegen gronden aan Mr. v. d. Heijden. Met het oog op het vorenstaande stel len B. en 'W. de Raad voo,r het jacht terrein in de Zeeg, Honderd Bunder enz. te verdelen in twee jachtgebieden en de jacht op de ten Noorden van de Vaart- sloot gelegen percelen te verpachten aan de Graven d'Oultremont en de ten Zui den liggende percelen aan Mr. v. d. Heij den. Door deze verdeling wordt naar onze mening een alleszins redelijke en billijke oplossing verkregen. Het gebied op het Run en nabij de Lange Wiel is te klein van oppervlakte om afzonderlijk te verpachten, op grond hiervan stellen B. en W. de Raad voor deze terreintjes wederom te verpachten aan Mr. v. d. Heijden. Door M. Elshout is een verzoek inge diend om in aanmerking te komen voor de jacht in het Klinkaertbos en in de Maaijen. Zo dit hem wordt toegewezen is het zijn voornemen de jacht op de Heistukken te laten gaan. Naar ons be kend is, heeft M. Elshout in het heide gebied een jachtterrein groot pl.m. 70 ha. Dit complex grenst aan het Klinkaertbos en is particuliere grond. A. P. v. d. Lok kant schijnt, behalve in het Klinkaertbos en de Maaijen, de jacht op de ten Zui den van bedoelde terreinen gelegen gron den van particulieren in pacht te heb ben. Dit gebied strekt zich uit tot aan de Duinen en is naar schatting een hon derdtal hectaren groot. Waar M. Elshout naar onze mening een alleszins behoorlijk jachtterrein heeft stellen B. en W. de raad voor de jacht in het Klinkaertbos en in de Maaijen wederom te verpachten aan A. P. v. d. Lokkant, terwijl ook de Heistukken aan de oude pachter M. Elshout waren toe te wijzen. Evenals bij de verpachting van de vorige jachtterreinen achten wij het bil lijk de pacht met 15 te verhogen. Met het oog op een toekomstige ge lijktijdige verpachting van alle jachtge bieden stellen wij mede voor de ver pachting van alle in dit prae-advies ge noemde terreinen te doen plaats hebben voor een periode van 5 jaar, in plaats van 6 jaren. Bij de volgende toewijzing kan de pacht dan weer lopen over een normale periode van 6 jaar. De voorstellen tot wijziging der ge meente-begrotingen 19511952 gingen ook vlot onder de hamer door. Hierna ging de raad in geheime zitting over, waarin de volgende agenda-punt ten werden behandeld, die later in open bare vergadering werden goedgekeurd. I. Voorstel tot het aangaan van een geldlening groot 120.000.met een looptijd van 40 jaar, rentende 4,25 II. Voorstel om Burg. en Weth. te machtigen overeenkomstig het thans voorgestelde raadsbesluit: a. aan te kopen het perceel van P. van Dommelen; b. aan te kopen Ivan het R.K. Kerk bestuur de Zuidoostelijke hoek van het huidige terrein ter lengte van pl.m. 120 m. en ter diepte van pl.m., 50 m. (met inbegrip van de kosters woning c. in eigendom over te dragen aan het R.K. Kerkbestuur de percelen afkom stig van de Erven van Wezel, de Erven Veltman, alsmede van het nog aan te kopen perceel van P. v. Dommelen. IV. Voorstel om Burg. en Weth. te machtigen opdracht te verstrekken tot 't maken van een uitbreidingsplan, dismede tot het daarbij behorende survey. Tot slot werd door de raad nog de maquette bezichtigd van het centrum Drunen (nieuwe kerk en bebouwing er omheen), vervaardigd door Bouw-, Wo ning - en Welstandstoezicht. Deze gaf een duidelijk beeld van het bouwplan in het centrum. Men vindt een foto van deze maquette met beschrijving in 't le blad. mssmR GESLAAGD. De heer H. Baars alhier slaagde aan de R.K. Economische Hoge school te Tilburg voor het Candi- daatsexamen Economische Weten schappen. GEORGE VAN RENESSE. De bekende pianist George v. Re- nesse is zeker niet de minste in de rij musici, die na de bevrijding met regelmatige tussenpozen ons laten genieten van hun prachtig spel. Het is prettig de zaal van Musis Sacrum steeds voller aan te treffen, vooral met veel jeugdig publiek. Het werk van de Kunstkring, nu sterk ge steund door de scholen van Waal wijk, begint prachtige resultaten af te werpen. Ter inleiding van de avond kun nen wij U omtrent de solist het vol gende meedelen: George van Renesse werd geboren in 1909 te Zaamslag in Zeeuws- Vlaanderen, waar zijn vader dokter was. Zijn ouders waren zeer muzi kaal, en al vroeg bleek ook de zoon 'n buitengewone muzikale aanleg te hebben. Toen de familie naar De venter verhuisde, kreeg hij muziek lessen van de destijds bekende kla- vier-paedagoog Jan Rijken. Later in Den Haag gevestigd studeerde hij bij Everhard van Beijnum. Op jeugdige leeftijd werd hij ingeschre ven als leerling aan het Muziekcon servatorium te Amsterdam en werd hij leerling van Udfert Schultz. Op 17-jarige leeftijd legde hij met zeer groot succes eindexamen af. Dat de jeugdige pianist tot grote dingen in staat was, bewees hij toen hij. als 19-jarige de „Prix d'excellence" ver wierf, de hoogste onderscheiding die in ons land aan instrumentalisten kan worden toegekend. Nog niet ge heel voldaan, studeerde George van Renesse nog enige tijd bij Ricardo Vines te Parijs en Leonid Kreutzer te Berlijn. Terug in Nederland, werd hij reeds op 20-jarige leeftijd beroemd als hoofdleraar aan het Conservato rium, waar hij een paar jaren te voren nog leerling was. Dit belette hem niet voortdurend als solist op te treden, waarbij grote succesvolle tournée's (1938 Italië, Engeland) met F. Helman en H. v. Wezel in 1934 en 1937 naar West-Indië. Behalve solistisch medewerker bij bijna alle grote orkesten van West- Europa, geniet hij grote reputatie als begeleider. Hij trad als zodanig o.a. op met Feuermann, Piatigorsky, G. Kulenkampf en N. Milstein. Het programma is met zorg sa mengesteld en bevat in afwijking van reeds eerder gedane mededelin gen werken van Mozart, Chopin, Schubert, R. Strauss en Debussy. Wij geloven dat U, nu U met de solist van Donderdag a.s. hebt „ken nis gemaakt", nog meer van het concert zult kunnen genieten. EN UUR MUZIEK. Donderdagmiddag heeft men in Waal wijk een gelukkig initiatief verwezen lijkt; in Musis Sacrum hebben Thomas Magyar, violist en Willem Hielkema, pianist, tweemaal een uur muziek ver zorgd voor de leerlingen van de Waal- wijkse Middelbare scholen. Van kwart voor twee tot kwart voor drie speelde men voor de onderbouw, en van kwart over drie tot kwart over vier voor de bovenbouw, althans, dat was de bedoeling, want we geloven niet, dat men zich strikt aan dit onderscheid gehouden heeft. We bezochten het tweede concert, en we zijn, zo we dat nog niet helemaal waren, totaal gewonnen voor deze prachtige instelling. We zijn getroffen door het- enthousiasme waarmee deze twee bekwame musici optraden voor hun jeugdig gehoor. Uit hun spreken en hun musiceren sprak de liefde voor de kunst en het verlangen deze liefde op anderen over te dragen. Willem Hielkema was een zeer goed muziek-paedagoog, die zo wist te spre ken dat de jeugd naar hem luisterde; al moet niet worden ontveinsd dat men reeds, en dat voor de eerste keer, met een vrij moeilijk onderwerp voor de dag kwam, n.l. het ontstaan en de ontwikke ling van het vioolconcert, aangetoond door middel van een vioolconcert van Antonio Vivaldi uit de 18e eeuw, een strenge klassieker, en 't vioolconcert van Peter Tschaikowsky, de romanticus, Twee concerten ook waaruit men be ter dan uit wat ook het onderscheid tussen klassieke en romantische muziek kan ervaren. Wist Hielkema de jeugd te boeien door zijn betoog, dat om de aandacht vroeg, Thomas Magyar, de Nederlands- Hongaarse violist bleek hiertoe in staat door de uitstekende beheersing van zijn instrument. Hij toonde zich een veelzijdig violist; zowel de strenge gesloten muzikale vorm van Vivaldi, als de uitbundige zich tus sen de extremiteiten bewegende muziek van Tschaikowsky wist hij tot leven te brengen. Men kan hem een virtuoos noe men, een spectaculair technicus, achter zijn uitmuntende techniek gaat schuil een diep doorvoelen en verstaan van het kunstwerk, zonder wat een stuk muziek nooit tot leven komt. Opvallend stil was de zaal en hieruit menen wij te mogen afleiden dat deze muziek indruk maakte op de Waalwijk- se middelbare schooljeugd. Mogen er nog veel van deze concer ten volgen; te groot is de schoonheid van de klassieke muziek, dan dat men er de Waalwijkse jongen mensen niet voor zou begeesteren. Het initiatief van „een uur muziek" is volledig geslaagd, dunkt ons, en het zal ongetwijfeld vruchtdragend blijken. CHR. BESTURENBOND WAALWIJK. Jaarvergadering. Donderdag j.l. kwam de Chr. Be sturenbond, onder leiding van dhr. M. Faro, in Jaarvergadering bijeen in het gebouw Chr. Belangen. De voorzitter heette allen hartelijk wel kom, in het bijzonder de heer W. v. d. Hof uit De Bilt, Districtsbe stuurder van het C.N.V., en afge vaardigden van verschillende ver enigingen, waarna hij een kort ope ningswoord sprak. Hierna werden de jaarverslagen van secretaris en "penningmeester voorgelezen. De hoofdmoot van deze avond was echter het onderwerp „Sociale Wetgeving onder Israël" door dhr. W. v. d. Hof. Het was een leerzaam onderwerp, waarop nog een uitge breide discussie volgde. Enige leden van de Chr. Vrou wenvereniging „Lidija" gaven en kele zangnummers ten beste, inge studeerd door R. C. v. d. Hammen, terwijl er in de pauze koffie met ge bak en een goede sigaar werden ge presenteerd. De voorzitter bracht dank aan al len die hadden meegewerkt tot het welslagen van deze avond. Het was een goede en gezegende avond, die meewerkte tot versterking van onze Protestants Christelijke Sociale be weging. NIJVERHEIDSSCHOOL VOOR WAALWIJK EN OMSTREKEN. In de Vrijdagavond gehouden verga dering van 't Bestuur der „Nijverheids school voor Waalwijk en Omstreken" heeft de voorzitter de heer Jan Tielen in een gevoelvol woord het droeve on geluk gememoreerd waarvan de leraar de heer A. Danen het slachtoffer werd. Hij prees hem als een goed leraar, prettig collega1 en een oppassend zoon. De heren H. van Well en J. van Don gen werden periodiek als bestuurslid herkozen. De begroting voor dag- en avond school werden goedgekeurd en de reke ningen zullen door een commissie wor den onderzocht. Op uitnodiging en met volledige me dewerking van het bestuur van de Bond van Lederwaren- en Kofferfabrikanten in Nederland, gevestigd te Amsterdam zul len voorbereidende maatregelen worden genomen om te komen tot de oprichting van een cursus in Üe fabricage van le derwaren, koffers e.d. aan de Avond school onzer Nijverheidsschool en zulks met ingang van 1 October a.s., waar voor zich bereids een aantal leerlingen had opgegeven. Het aantal leerlingen bedraagt op 't ogenblik 324 in de Dagschool en 265 in de Avondschool, in to taal 589. LEZING MET FILMS. Wij willen nogmaals de aandacht ves tigen op de lezing die Woensdagavond op uitnodiging van „Waalwijks Belang" wordt gehouden in de achterzaal van hotel Verwiel, door tie oud-Waalwijker Harry Verwiel, thans directeur van de Streek V.V.V. Brabants-Centrum te Tilburg. Hij behandelt een voor allen belang rijk onderwerp n.l.: Het economisch nut van Vreemdelingenverkeer. Ook zullen een paar interessante films vertoond worden. Wij vertrouwen dat vele leden van W. B., maar ook niet-leden, vooral mid denstanders, aan de oproep van W.B. gehoor zullen geven. Een dergelijke avond had elders groot succes. Laat 't hier niet minder zijn. R.K. MIDDENSTANDS VERENIGING, AFD. WAALWIJK. Hedenavond om 8.30 uur is er een vergadering van de R.K. Midden standsvereniging afd. Waalwijk in FEUILLETON „DE ECHO VAN HET ZUIDEN", van Door EARL DERR BIGGF.RS. VERTALING VAN P. OREILLE. 55) (*S „Maar ik moet tijd hebben om er over te denken. Wil je wachten?" Ze keek glimlachend naar hem op. „Je bent zoveel wijzer dan ik", zei ze. „Ja, ik zal wachten." Langzaam liep hij over 't strand. Natuurkind, ja en allerliefst. „Je bent zoveel wijzer dan ik." Waar op het Vasteland was een meisje dat zo iets zou zeggen? Hij had de glim lach, waarmee ze dat gezegd had, volkomen vergeten. In de namiddag ging John Quincy naar het politiebureau. Hallet zat in zijn kamer in nog al knorrige stem ming. Chan was uit, op jacht naar het horloge. Neen, zij hadden 't nog niet gevonden. John Quincy sprak een zacht verwijt uit. „Nu, u hebt het toch gezien bromde Hallet. Waarom hebt u het dan in vredesnaam niet afgerukt „Omdat ze mijn handen vastbon den", herinnerde John Quincy hem. „Ik heb het zoeken voor u beperkt tot de taxi-bestuurders van Honolulu". „Er zijn er honderden, mijn jon gen". „Meer dan dat Ik heb u de eerste twee cijfers van zijn nummer ge geven. Nu moet u toch in staat zijn om dat horloge in handen te krij gen". ,,0, we krijgen het ook wel", zei Hallet. „Laat ons wat tijd". Tijd moest John Quincy hem ge ven. De Maandag kwam en ging. Juffrouw Minerva was bitter sar castisch. Geduld zijn een zeer liefelijke deugd", vertelde John Quincy haar. „Dat heb ik van Charlie". „In Ik geval", zei ze bits, „het zijn een deugd die hard nodig is, waar kapitein Hallet de leiding heeft". Ook op ander gebied werd veel van John Quincy's geduld gevergd. Agatha Praker bewaarde een on verklaarbaar stilzwijgen met be trekking tot dat korte gebiedende telegram, dat hij haar op die grote avond gezonden had. Was zij bele digd De Parkers waren er be rucht om, dat zij mensen waren, die zich door niemand de wet lie ten stellen. Maar in zo'n gewichti ge zaak als deze moest een meisje toch naar rede willen luisteren. In de namiddag van Dinsdag te lefoneerde Clian van het bureau ongetwijfeld was het nu Chan. Wilde John Quincy hem de grote eer aandoen een vroeg diner met hem te gebruiken in het Alexander Young Hotel „Iets gaande, Charlie riep de jongen gretig. „Misschien zou dat kunnen zijn", antwoordde Chan „en misschien ook niet. Om zes uur iri het hotel, als u zich wilt verwaardigen". „Ik zal er zijn", beloofde John Quincy en hij was er. Hij begroette Chan met verlan gende, vragende ogen, maar de Chinees was minzaam en liet zich niet uit. Hij bracht John Quincy in de eetzaal en koos zorgvuldig een tafeltje uit bij het voorraam. „Bewijs mij de gote gunst u neer te vlijen", stelde hij voor. John Quincy vlijde zich neer. „Charlie, laat me niet zo in span ning", smeekte hij. Ghan glimlachte. „Laat ons dit feest niet overschaduwen door te spreken over die sombere moord", antwoordde hij „Dit zijn een ge zellige bijeenkomst. Is het, dat u in een stemming is om een bord soep droog te leggen „Wel ja, natuurlijk", antwoordde John Quincy. De beleefdheid be- bood hem zijn nieuwsgierigheid te verbergen, zag hij in. „Twee van uw soep", bestelde Chan de kellner in witte jas. Een auto hield stil voor de deur van het Alexander Young Hotel. Chan stond half op en keek er scherp naar. Hij liet zich weer in zijn stoel neervallen. „Het is mij een hoge verrukking u aldus nederig te onthalen voor u aan Boston terug gegeven wordt. Spreek mij uitvoe rig over Boston Ik ben vol be langstelling". „Werkelijk glimlachte de jon gen. „Ontwijfelbaar. Heer, die ik een maal ontmoet heb zei, dat Boston op China gelijken. De toekomst van beide, zegt hij, ligt op kerk hoven, waar nutteloze lichamen van geëerde hoge gasten rusten. Ik ben omringd door een mist, wat de betekenis betreft". „Hij bedoelde er mee, dat beide in het verleden leven", legde John Quincy uit. „En in zekere zin had hij geiijk. Zowel Boston als China heeft een roemrijk verleden Maar dat wil nog niet zeggen dat het hedendaagse Boston niet vooruit strevend is. Wei, zie eens Hij werd welsprekend over zijn geboorteland. Chan luisterde ge boeid. „Altijd", zuchtte hij, toen John Quincy uitgepraat was, „altijd heb ik een onbegrensd verlangen om te reizen". Hij hield op en keek weer naar een auto die voor het hotel stilhield. „Maar het zijn on bereikbaar. Ik ben politieman op kleine bezoldiging. In mijn jeugd, al dwalend over de heuvels, of bij maanlicht langs de oceaan, droom de ik mij een meer verheven posi„ tie Nu niet. Maar die andere Ame rikaanse burger, mijn oudste zoon, droomt ook. Mogelijk worden zijn dromen verwezenlijkt. Misschien zal hem eenmaal de toejuiching van duizenden de oren verdoven. Wie weet Het diner verliep, niet over schaduwd door sombere gesprek ken, en zij gingen naar buiten. Chan bood hem een sigaar aan, waarover hij in zeer minachtende termen sprak. Hij stelde voor, een poosje voor de deur van het hotel te blijven staan. Hotel „De Twee Kolommen". Agenda: 1. Opening. 2. Bespreking middenstandsmarkt. 3. Bespreking 50-jarig bestaan van de afdeling Waalwijk. 4. Causerie door de Economisch ad viseur van de R.K. Middenstand Waalwijk, de heer H. v. Well. Het bestuur heeft de heer v. Well bereid gevonden voor de afdeling een cursus te geven, bestaande uit een 5- of 6-tal lessen. Deze cursus, die door de heer v. Well voor de af deling Waspik reeds onder zeer gro te belangstelling werd gegeven, is geheel kosteloos. Na een korte pauze zal gelegen heid bestaan tot het stellen van vra gen betreffende het behandelde on derwerp. 5. Rondvraag en sluiting. ORANJEVERENIGING „ORANJEHUIS". In de jaarvergadering die de oranje vereniging „Oranjehuis" j.l. Donderddag- avond hield besloot men bij acclamatie de heer Notaris M. F. M. van Gurp als voorzitter te kiezen. In de vacatures, die ontstaan waren door het zich terugtrekken van de heren P. v. Vliet en Ed. Bossaerts, resp. de voorz. en vice-voorz., werd voorzien door de keuze van de heren J. Wildeman Jr. en F. Snels. Uit het financieel overzicht van de penningmeester bleek dat er een batig saldo was van 935.13. In deze vergadering werden ook de statuten en het huishoudelijk reglement vastgesteld; door het bestuur was een nieuw concept samengesteld, omdat het oude archief tijdens de bezet ting verloren is gegaan. In verband met de wisselvallige weers omstandigheden in April, besloot men op de a.s. Koninginnedag geen kinderspelen te organiseren. Men zou nu trachten een kindertheater of i.d. te engageren. In de avonduren zal wederom een concert plaats vinden, waarvoor reeds verschil lende verenigingen zijn aangeschreven. Op deze vergadering, die werd ge- praesideerd door de heer H. Hoffmans Jr., werd voorts nog medegedeeld, dat de bestuursleden binnenkort de kwitantie zouden komen aanbieden en verzocht werd om hieraan ten zeerste mede te werken en met royale hand te geven. In deze vergadering werden ook de statuten en het huishoudelijk regle ment vastgesteld; door het bestuur In een bestuursvergadering werd de heer H. Hopstaken aangewezen als vice- voorzitter. „Geen ongelukken meer op spoorweg overgangen" dat is het ideaal, waar naar de Nederlandsche Spoorwegen streven en wel op twee manieren, n.l. door bij overwegen zo uitgebreid moge lijke veiligheidsmaatregelen te nemen èn door op het publiek een dringend beroep te doen om het aantal ongelukken te helpen verminderen. Want alle kostbare beveiligingen en waarschuwingssystemen die door de Nederlandsche Spoorwegen zijn of zullen worden aangebracht, heb ben weinig zin, wanneer de weggebrui kers zich van al die maatregelen niets aantrekken. En dat het bij vele wegge bruikers in dit opzicht aan de nodige discipline ontbreekt, blijkt duidelijk uit de cijfers, die de President-Directeur van de Nederlandsche Spoorwegen, ir. F. Q. den Hollander j.l. Vrijdagmiddag op een persconferentie te Utrecht bekend maak te. Gedurende drie dagen is op een 12-tal overwegen, die beveiligd zijn met auto matische knipperlichten en belsignalen, een telling gehouden van het aantal weg gebruikers, dat zich van die licht- en ge luidssignalen niets aantrok en gewoon de spoorrails overstak alsof er geen treinen bestonden. Men kwam daarbij tot de ontstellende conclusie, dat alleen al bij deze 12 overwegen in slechts drie dagen in totaal 243 maal de signalen werden genegeerd. Onder deze 243 roekelozen bevonden zich 148 fietsers, 52 automo bilisten, 24 motorrijders, 11 voetgangers, 6 bestuurders van bespannen voertui gen en 2 autobus-chauffeurs. Uit die cij fers mag toch wel de conclusie worden getrokken, dat er aan de discipline van „Wachten op iemand 1" vroeg John Quincy, niet in staat langer te veinzen. Juist, dat is het. Durfde het feit echter nauwelijks noemen. Een grote teleurstelling kan hier elk ogenbilk komen aanrijden". Een open auto stopte voor de ingang van het hotel. De ogen van John Quincy gingen naar het num mer en er trilde iets in hem. De twee eerste cijfers waren 33. Een gezelschap toeristen, een man en twee vrouwen, stapten uit. De portier kwam naar buiten en be lastte zich met de hagage. Chan liep er schijnbaar toevallig langs en toen de Japanse bestuurder aanstalten maakte om door te rij den, legde hij een hand op de deur. „Een ogenblik, alstublieft". De Jap keerde zich om met schrik in de ogen „Je bent Oku- da en staat met je auto ginds aan de overkant „Ja", zei de bestuurder tussen zijn tanden. „Je bent juist terug van een tocht over het eiland met een gezelschap vreemdelingen? Je bent Zondagmor gen vroeg van hier gegaan?" „Ja-a." „Is het mogelijk dat je een arm bandhorloge draagt?" „Ja." „Wees zo goed mij de wijzerplaat te openbaren." (Wordt vervolgd). de weggebruikers nogal het een en an der ontbreekt. Hier was sprake van overwegen, die beveiligd zijn met knipperlichten en bei- signalen. Er zijn in Nederland 70 over wegen op deze wijze beveiligd. Het to taal aantal overwegen in het Nederland se spoorwegnet bedraagt 6881. Ongeveer de helft daarvan, nl. 3530, zijn particu liere overwegen, die in de practijk wei nig moeilijkheden opleveren. Van de overige 3351 overwegen zijn er 431 z.g. „vrije kruisingen", dat wil zeggen, dat het verkeer met behulp van bruggen en viaducten onder de spoorweg doo,r of over de spoorweg heen wordt geleid. Dit is natuurlijk de meest idale oplos sing, maar ontzaglijk duur en daarom al leen verantwoord op zeer drukke krui singen. De kosten van het maken van een vrije kruising mogen op 1.3 millioen gulden worden geraamd. Het omhoog brengen van een spoorlijn in een stad, zoals op het ogenblik o.m. gebeurt in Leiden, kost 20 millioen. 1002 overwegen worden geheel afge sloten met behulp van sluitbomen. Dat zelfs deze sluitbomen door het wegver keer niet worden ontzien, blijkt uit het feit, dat in 1951 in 288 gevallen de over wegbomen werden aangereden en dat in 48 gevallen de bestuurders van treinen moesten stoppen of remmen, omdat de overweg bezet was. Behalve de reeds genoemde 70 overwegen, die met knip perlichtinstallaties zijn beveiligd en de 80 overwegen, die met tourniquets e.d. zijn afgesloten, telt men in Nederland nog 2068 „onbewaakte overwegen". De nieuwste vorm van beveiliging van over wegen is die, welke op het ogenblik wordt toegepast in Dalfsen, Heiloo en Barneveld. Daar heeft men z.g. halve afsluitbomen aangebracht, die slechts de halve rijbaan afsluiten. 10 seconden voordat de bomen gaan dalen, gaan ro de knipperlichten op paal en bomen branden en treedt een geluidssignaal in werking. Het voordeel van de halve bo men is, dat de weggebruiker nooit tus sen de dalende bomen kan worden op gesloten, omdat er zo nodig altijd nog een uitweg is. Het aanbrengen van knipperlichtin stallaties met halve afsluitbomen op alle 2068 onbewaakte overwegen zou onnoe melijke kapitalen vergen. Alleen de ex ploitatiekosten zouden pe,r jaar reeds 'n bedrag van 30 millioen belopen. Met het aanbrengen van knipperlicht installaties wordt echter steeds voortge gaan. Op 6 plaatsen, o.m. in Hazers- woude, Houthem, Didam, Heiloo en Blauwkapel Noord zullen binnen afzien bare tijd halve afsluitbomen worden ge plaatst Voorzover de geldmiddelen dat toela ten, wordt dus door de Nederlandsche Spoorwegen alles gedaan, om de spoor overwegen zo goed mogelijk te beveili gen. Niet in de eerste plaats omdat het aantal ongelukken, dat zich bij spoorweg overgangen voordoet, verontrustend hoog zou zijn. Het aantal ongevallen op over wegen bedraagt nl. slechts Y$ van het totaal aantal verkeersongevallen op de openbare weg. Maar elk ongeluk en elke dode, die door een ongeluk op een spoor wegovergang te betreuren is, is er nog één te veel. De veiligheidsmaatregelen worden echter niet alleen getroffen om de weggebruikers tegen de trein te be schermen, maar ook om de trein dat wil zeggen de bestuurder en de passa giers te beschermen tegen de roeke loosheid van de weggebruikers. (Nadruk verboden).

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1952 | | pagina 6