H&t pKa&ie&tn
HET HUIS ZONDER
SLEUTELS,
8
DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN MAANDAG 3 MAART 1952
6
t
van de Spoorwegovergangen.
Het voorstel tot beschikbaarstelling
van een crediet in verband met een ver
bouwing van de vakschool ging vlot
onder de hamer door. De verbouwing
betreft hier het was- en kleedlokaal en
toiletvoorziening. Kosten pl.m. 2400.
NIEUWE STRAAT
VERLICHTING.
Aan de orde was verder: Voorstel tot
beschikbaarstelling van een crediet no
dig voor uitbreiding en ombouw der
straatverlichting.
Het prae-advies zegt hiervan het vol
gende
In verband met de. verbreding van de
Bosscheweg, welke werkzaamheden naar
U bekend momenteel in volle gang Zijn,
is het noodzakelijk, dat de straatverlich
ting ter plaatse wordt herzien en uitge
breid. Met het oog hierop hebben wij
contact opgenomen met de N.V. PNEM
te 's-Hertogenbosch, die ons een uitvoe
rige offerte voor deze werkzaamheden
heeft doen toekomen. Naar de mening
van deskundigen van de PNEM dienen
op het wegvak Remise tot café Pulles-
de Wit 20 lichtmasten niet een licht
punthoogte van TYi m.te worden ge
plaatst, om een behoorlijke wegverlich-
ting te kunnen verkrijgen. De lichtpunt
hoogte van de thans aanwezige 12
lichtmasten bedraagt 5/ m. De nieuwe
weg vanaf café Pulles-de Wit tot de
grens der gemeente Vlijmen (Nieuw-
kuijk) zal niet worden verlicht. De nieu
we lichtmasten worden voorzien van een
schortarmatuur max. 200 W met plastic
rok, een kwikdamplamp HPL 125 W.
Dit is dezelfde lamp als thans in gebruik
is in de lichtmast bij het gemeentehuis
(hoek Stationsstraat) en nabij de Remi
se. De vrijkomende 12 lichtmasten
(lichtpunthoogte 5)/j m) zullen worden
geplaatst langs de Stationsstraat en
Schoolstraat te Drunen, waar het bo
vengrondse net door de PNEM zal wor
den verkabeld. Door de verkabeling ko
men de houten palen immers te verval
len en wordt de gemeente genoodzaakt
ook aldaar ijzeren lichtmasten aan te
brengen. Behalve de 12 van de Bossche
weg afkomstige lichtmasten zullen hier
nog 6 nieuwe stalen masten bijgeplaatst
dienen te worden.
Ten behoeve van de ontsteking van
de straatverlichting zal tevens een nieuw
ontstekingspunt voor de straatverlichting
„Drunen-Groenewoudter vervanging
van het bestaande éénphasige ontste
kingspunt in het station „DrunenHei
kant'' worden geleverd. Via 2 electro-
magnetische afstandsschakelaars kan de
straatverlichting op de Bosscheweg dan
voortaan worden geregeld vanuit het
Pnem-gebouwtje in de Achterstraat.
De totale kosten van bovenomschre
ven werkzaamheden worden door de
PNEM geraamd op 13742.
In dit bedrag is voor onvoorziene uit
gaven opgenomen 'n bedrag van 1000.
Het is tevens nctodzakelijk de armatu
ren van de straatverlichting in de Gro
testraat Waar nodig door nieuwe
te vervangen. De kosten hiervan worden
geraamd op pl.m. 500.
Dit bedrag dient nog te worden ver
hoogd met de kosten van het schilderen
van de lichtmasten, welke kosten niet in
de offerte van de PNEM zijn opgeno
men. Deze kosten worden voorlopig ge
steld op 12.per lichtmast, derhalve
32 x 12.— is 456.—.
De totale kosten van een en ander
zullen dus bedragen 14698.of afge
rond 14.700.
De heer R. v. Drunen vroeg of aan
de gemeente Vlijmen was gevraagd of
deze aan dat gedeelte van de weg dat
in hun gemeente valt ook deze zelfde
verlichting willen aanbrengen.
De voorzitter antwoordde dat hier
over reeds contact is opgenomen.
Het voorstel werd door de raad goed
gekeurd.
VERPACHTING
JACHTTERREINEN.
Aan de orde was verder de verpach
ting van de jacht van enkele gemeente
lijke jacht terreinen.
Daar het prae-advies ove,r deze aan
gelegenheid pas daags tevoren in het
bezit der raadsleden was gekomen en, al
dus de heer v. d. Wiel, door de leden
niet voldoende bestudeerd had kunnen
worden, zag het lid van de Wiel dat
punt gaarne verdaagd tot de volgende
zitting.
De heer v. d. Wiel maakte hiervan
een voorstel dat werd verworpen met
8 tegen 7 stemmen.
Als voorgesteld in prae-advies werd
de verpachting door de raad goedge
keurd.
De verschillende percelen, die ver
pacht zijn aan de graven d'Oultremont,
Mr. v. d. Heijden, M. Elshout en A. P.
■v. d. Lokkant, worden in 't prae-advies
nader aangeduid.
Zoals de raad reeds eerder medege
deeld is, stelt de grafelijke familie d'Oul
tremont het zeer op prijs wederom, zo
als reeds van oudsher, in het bezit ge
steld te worden van jachtterrein. Ook de
heer van der Heijden heeft te kennen
gegeven gaarne in aanmerking te komen
voor jachtterrein gelegen ten Zuiden
van de Vaarsloot.
In overleg met de rentmeester der
grafelijke familie, dhr. Schreurs, die han
delt in opdracht van de betreffende fa
milie, zou hunnerzijds jaccoord gegaan
worden met verpachting van alle terrei
nen, gelegen ten Noorden van de Loonse
Vaart, aan Graaf d'Oultremont, en de
Zuidelijk hiervan gelegen gronden aan
Mr. v. d. Heijden.
Met het oog op het vorenstaande stel
len B. en 'W. de Raad voo,r het jacht
terrein in de Zeeg, Honderd Bunder enz.
te verdelen in twee jachtgebieden en de
jacht op de ten Noorden van de Vaart-
sloot gelegen percelen te verpachten aan
de Graven d'Oultremont en de ten Zui
den liggende percelen aan Mr. v. d. Heij
den. Door deze verdeling wordt naar
onze mening een alleszins redelijke en
billijke oplossing verkregen. Het gebied
op het Run en nabij de Lange Wiel is
te klein van oppervlakte om afzonderlijk
te verpachten, op grond hiervan stellen
B. en W. de Raad voor deze terreintjes
wederom te verpachten aan Mr. v. d.
Heijden.
Door M. Elshout is een verzoek inge
diend om in aanmerking te komen voor
de jacht in het Klinkaertbos en in de
Maaijen. Zo dit hem wordt toegewezen
is het zijn voornemen de jacht op de
Heistukken te laten gaan. Naar ons be
kend is, heeft M. Elshout in het heide
gebied een jachtterrein groot pl.m. 70 ha.
Dit complex grenst aan het Klinkaertbos
en is particuliere grond. A. P. v. d. Lok
kant schijnt, behalve in het Klinkaertbos
en de Maaijen, de jacht op de ten Zui
den van bedoelde terreinen gelegen gron
den van particulieren in pacht te heb
ben.
Dit gebied strekt zich uit tot aan de
Duinen en is naar schatting een hon
derdtal hectaren groot.
Waar M. Elshout naar onze mening
een alleszins behoorlijk jachtterrein heeft
stellen B. en W. de raad voor de jacht
in het Klinkaertbos en in de Maaijen
wederom te verpachten aan A. P. v. d.
Lokkant, terwijl ook de Heistukken aan
de oude pachter M. Elshout waren toe
te wijzen.
Evenals bij de verpachting van de
vorige jachtterreinen achten wij het bil
lijk de pacht met 15 te verhogen.
Met het oog op een toekomstige ge
lijktijdige verpachting van alle jachtge
bieden stellen wij mede voor de ver
pachting van alle in dit prae-advies ge
noemde terreinen te doen plaats hebben
voor een periode van 5 jaar, in plaats
van 6 jaren. Bij de volgende toewijzing
kan de pacht dan weer lopen over een
normale periode van 6 jaar.
De voorstellen tot wijziging der ge
meente-begrotingen 19511952 gingen
ook vlot onder de hamer door.
Hierna ging de raad in geheime zitting
over, waarin de volgende agenda-punt
ten werden behandeld, die later in open
bare vergadering werden goedgekeurd.
I. Voorstel tot het aangaan van een
geldlening groot 120.000.met een
looptijd van 40 jaar, rentende 4,25
II. Voorstel om Burg. en Weth. te
machtigen overeenkomstig het thans
voorgestelde raadsbesluit:
a. aan te kopen het perceel van P.
van Dommelen;
b. aan te kopen Ivan het R.K. Kerk
bestuur de Zuidoostelijke hoek van het
huidige terrein ter lengte van pl.m. 120
m. en ter diepte van pl.m., 50 m. (met
inbegrip van de kosters woning
c. in eigendom over te dragen aan
het R.K. Kerkbestuur de percelen afkom
stig van de Erven van Wezel, de Erven
Veltman, alsmede van het nog aan te
kopen perceel van P. v. Dommelen.
IV. Voorstel om Burg. en Weth. te
machtigen opdracht te verstrekken tot 't
maken van een uitbreidingsplan, dismede
tot het daarbij behorende survey.
Tot slot werd door de raad nog de
maquette bezichtigd van het centrum
Drunen (nieuwe kerk en bebouwing er
omheen), vervaardigd door Bouw-, Wo
ning - en Welstandstoezicht. Deze gaf
een duidelijk beeld van het bouwplan in
het centrum.
Men vindt een foto van deze maquette
met beschrijving in 't le blad.
mssmR
GESLAAGD.
De heer H. Baars alhier slaagde
aan de R.K. Economische Hoge
school te Tilburg voor het Candi-
daatsexamen Economische Weten
schappen.
GEORGE VAN RENESSE.
De bekende pianist George v. Re-
nesse is zeker niet de minste in de
rij musici, die na de bevrijding met
regelmatige tussenpozen ons laten
genieten van hun prachtig spel. Het
is prettig de zaal van Musis Sacrum
steeds voller aan te treffen, vooral
met veel jeugdig publiek. Het werk
van de Kunstkring, nu sterk ge
steund door de scholen van Waal
wijk, begint prachtige resultaten af
te werpen.
Ter inleiding van de avond kun
nen wij U omtrent de solist het vol
gende meedelen:
George van Renesse werd geboren
in 1909 te Zaamslag in Zeeuws-
Vlaanderen, waar zijn vader dokter
was. Zijn ouders waren zeer muzi
kaal, en al vroeg bleek ook de zoon
'n buitengewone muzikale aanleg te
hebben. Toen de familie naar De
venter verhuisde, kreeg hij muziek
lessen van de destijds bekende kla-
vier-paedagoog Jan Rijken. Later
in Den Haag gevestigd studeerde
hij bij Everhard van Beijnum. Op
jeugdige leeftijd werd hij ingeschre
ven als leerling aan het Muziekcon
servatorium te Amsterdam en werd
hij leerling van Udfert Schultz. Op
17-jarige leeftijd legde hij met zeer
groot succes eindexamen af. Dat de
jeugdige pianist tot grote dingen in
staat was, bewees hij toen hij. als
19-jarige de „Prix d'excellence" ver
wierf, de hoogste onderscheiding die
in ons land aan instrumentalisten
kan worden toegekend. Nog niet ge
heel voldaan, studeerde George van
Renesse nog enige tijd bij Ricardo
Vines te Parijs en Leonid Kreutzer
te Berlijn.
Terug in Nederland, werd hij
reeds op 20-jarige leeftijd beroemd
als hoofdleraar aan het Conservato
rium, waar hij een paar jaren te
voren nog leerling was. Dit belette
hem niet voortdurend als solist op
te treden, waarbij grote succesvolle
tournée's (1938 Italië, Engeland)
met F. Helman en H. v. Wezel in
1934 en 1937 naar West-Indië.
Behalve solistisch medewerker bij
bijna alle grote orkesten van West-
Europa, geniet hij grote reputatie
als begeleider. Hij trad als zodanig
o.a. op met Feuermann, Piatigorsky,
G. Kulenkampf en N. Milstein.
Het programma is met zorg sa
mengesteld en bevat in afwijking
van reeds eerder gedane mededelin
gen werken van Mozart, Chopin,
Schubert, R. Strauss en Debussy.
Wij geloven dat U, nu U met de
solist van Donderdag a.s. hebt „ken
nis gemaakt", nog meer van het
concert zult kunnen genieten.
EN UUR MUZIEK.
Donderdagmiddag heeft men in Waal
wijk een gelukkig initiatief verwezen
lijkt; in Musis Sacrum hebben Thomas
Magyar, violist en Willem Hielkema,
pianist, tweemaal een uur muziek ver
zorgd voor de leerlingen van de Waal-
wijkse Middelbare scholen.
Van kwart voor twee tot kwart voor
drie speelde men voor de onderbouw,
en van kwart over drie tot kwart over
vier voor de bovenbouw, althans, dat
was de bedoeling, want we geloven niet,
dat men zich strikt aan dit onderscheid
gehouden heeft.
We bezochten het tweede concert, en
we zijn, zo we dat nog niet helemaal
waren, totaal gewonnen voor deze
prachtige instelling. We zijn getroffen
door het- enthousiasme waarmee deze
twee bekwame musici optraden voor hun
jeugdig gehoor. Uit hun spreken en hun
musiceren sprak de liefde voor de kunst
en het verlangen deze liefde op anderen
over te dragen.
Willem Hielkema was een zeer goed
muziek-paedagoog, die zo wist te spre
ken dat de jeugd naar hem luisterde; al
moet niet worden ontveinsd dat men
reeds, en dat voor de eerste keer, met
een vrij moeilijk onderwerp voor de dag
kwam, n.l. het ontstaan en de ontwikke
ling van het vioolconcert, aangetoond
door middel van een vioolconcert van
Antonio Vivaldi uit de 18e eeuw, een
strenge klassieker, en 't vioolconcert van
Peter Tschaikowsky, de romanticus,
Twee concerten ook waaruit men be
ter dan uit wat ook het onderscheid
tussen klassieke en romantische muziek
kan ervaren.
Wist Hielkema de jeugd te boeien
door zijn betoog, dat om de aandacht
vroeg, Thomas Magyar, de Nederlands-
Hongaarse violist bleek hiertoe in staat
door de uitstekende beheersing van zijn
instrument.
Hij toonde zich een veelzijdig violist;
zowel de strenge gesloten muzikale vorm
van Vivaldi, als de uitbundige zich tus
sen de extremiteiten bewegende muziek
van Tschaikowsky wist hij tot leven te
brengen. Men kan hem een virtuoos noe
men, een spectaculair technicus, achter
zijn uitmuntende techniek gaat schuil een
diep doorvoelen en verstaan van het
kunstwerk, zonder wat een stuk muziek
nooit tot leven komt.
Opvallend stil was de zaal en hieruit
menen wij te mogen afleiden dat deze
muziek indruk maakte op de Waalwijk-
se middelbare schooljeugd.
Mogen er nog veel van deze concer
ten volgen; te groot is de schoonheid
van de klassieke muziek, dan dat men
er de Waalwijkse jongen mensen niet
voor zou begeesteren.
Het initiatief van „een uur muziek"
is volledig geslaagd, dunkt ons, en het
zal ongetwijfeld vruchtdragend blijken.
CHR. BESTURENBOND
WAALWIJK.
Jaarvergadering.
Donderdag j.l. kwam de Chr. Be
sturenbond, onder leiding van dhr.
M. Faro, in Jaarvergadering bijeen
in het gebouw Chr. Belangen. De
voorzitter heette allen hartelijk wel
kom, in het bijzonder de heer W.
v. d. Hof uit De Bilt, Districtsbe
stuurder van het C.N.V., en afge
vaardigden van verschillende ver
enigingen, waarna hij een kort ope
ningswoord sprak. Hierna werden
de jaarverslagen van secretaris en
"penningmeester voorgelezen.
De hoofdmoot van deze avond
was echter het onderwerp „Sociale
Wetgeving onder Israël" door dhr.
W. v. d. Hof. Het was een leerzaam
onderwerp, waarop nog een uitge
breide discussie volgde.
Enige leden van de Chr. Vrou
wenvereniging „Lidija" gaven en
kele zangnummers ten beste, inge
studeerd door R. C. v. d. Hammen,
terwijl er in de pauze koffie met ge
bak en een goede sigaar werden ge
presenteerd.
De voorzitter bracht dank aan al
len die hadden meegewerkt tot het
welslagen van deze avond. Het was
een goede en gezegende avond, die
meewerkte tot versterking van onze
Protestants Christelijke Sociale be
weging.
NIJVERHEIDSSCHOOL VOOR
WAALWIJK EN OMSTREKEN.
In de Vrijdagavond gehouden verga
dering van 't Bestuur der „Nijverheids
school voor Waalwijk en Omstreken"
heeft de voorzitter de heer Jan Tielen
in een gevoelvol woord het droeve on
geluk gememoreerd waarvan de leraar
de heer A. Danen het slachtoffer werd.
Hij prees hem als een goed leraar,
prettig collega1 en een oppassend zoon.
De heren H. van Well en J. van Don
gen werden periodiek als bestuurslid
herkozen.
De begroting voor dag- en avond
school werden goedgekeurd en de reke
ningen zullen door een commissie wor
den onderzocht.
Op uitnodiging en met volledige me
dewerking van het bestuur van de Bond
van Lederwaren- en Kofferfabrikanten in
Nederland, gevestigd te Amsterdam zul
len voorbereidende maatregelen worden
genomen om te komen tot de oprichting
van een cursus in Üe fabricage van le
derwaren, koffers e.d. aan de Avond
school onzer Nijverheidsschool en zulks
met ingang van 1 October a.s., waar
voor zich bereids een aantal leerlingen
had opgegeven.
Het aantal leerlingen bedraagt
op 't ogenblik 324 in de Dagschool
en 265 in de Avondschool, in to
taal 589.
LEZING MET FILMS.
Wij willen nogmaals de aandacht ves
tigen op de lezing die Woensdagavond
op uitnodiging van „Waalwijks Belang"
wordt gehouden in de achterzaal van
hotel Verwiel, door tie oud-Waalwijker
Harry Verwiel, thans directeur van de
Streek V.V.V. Brabants-Centrum te
Tilburg.
Hij behandelt een voor allen belang
rijk onderwerp n.l.: Het economisch nut
van Vreemdelingenverkeer.
Ook zullen een paar interessante films
vertoond worden.
Wij vertrouwen dat vele leden van
W. B., maar ook niet-leden, vooral mid
denstanders, aan de oproep van W.B.
gehoor zullen geven. Een dergelijke
avond had elders groot succes. Laat 't
hier niet minder zijn.
R.K. MIDDENSTANDS
VERENIGING, AFD. WAALWIJK.
Hedenavond om 8.30 uur is er een
vergadering van de R.K. Midden
standsvereniging afd. Waalwijk in
FEUILLETON
„DE ECHO VAN HET ZUIDEN",
van
Door
EARL DERR BIGGF.RS.
VERTALING VAN P. OREILLE.
55)
(*S
„Maar ik moet tijd hebben om er
over te denken. Wil je wachten?"
Ze keek glimlachend naar hem
op. „Je bent zoveel wijzer dan ik",
zei ze. „Ja, ik zal wachten."
Langzaam liep hij over 't strand.
Natuurkind, ja en allerliefst. „Je
bent zoveel wijzer dan ik." Waar op
het Vasteland was een meisje dat
zo iets zou zeggen? Hij had de glim
lach, waarmee ze dat gezegd had,
volkomen vergeten.
In de namiddag ging John Quincy
naar het politiebureau. Hallet zat in
zijn kamer in nog al knorrige stem
ming. Chan was uit, op jacht naar
het horloge. Neen, zij hadden 't nog
niet gevonden.
John Quincy sprak een zacht
verwijt uit. „Nu, u hebt het toch
gezien bromde Hallet. Waarom
hebt u het dan in vredesnaam niet
afgerukt
„Omdat ze mijn handen vastbon
den", herinnerde John Quincy
hem. „Ik heb het zoeken voor u
beperkt tot de taxi-bestuurders
van Honolulu".
„Er zijn er honderden, mijn jon
gen".
„Meer dan dat Ik heb u de eerste
twee cijfers van zijn nummer ge
geven. Nu moet u toch in staat zijn
om dat horloge in handen te krij
gen".
,,0, we krijgen het ook wel", zei
Hallet. „Laat ons wat tijd".
Tijd moest John Quincy hem ge
ven. De Maandag kwam en ging.
Juffrouw Minerva was bitter sar
castisch.
Geduld zijn een zeer liefelijke
deugd", vertelde John Quincy
haar. „Dat heb ik van Charlie".
„In Ik geval", zei ze bits, „het
zijn een deugd die hard nodig is,
waar kapitein Hallet de leiding
heeft".
Ook op ander gebied werd veel
van John Quincy's geduld gevergd.
Agatha Praker bewaarde een on
verklaarbaar stilzwijgen met be
trekking tot dat korte gebiedende
telegram, dat hij haar op die grote
avond gezonden had. Was zij bele
digd De Parkers waren er be
rucht om, dat zij mensen waren,
die zich door niemand de wet lie
ten stellen. Maar in zo'n gewichti
ge zaak als deze moest een meisje
toch naar rede willen luisteren.
In de namiddag van Dinsdag te
lefoneerde Clian van het bureau
ongetwijfeld was het nu Chan.
Wilde John Quincy hem de grote
eer aandoen een vroeg diner met
hem te gebruiken in het Alexander
Young Hotel
„Iets gaande, Charlie riep de
jongen gretig.
„Misschien zou dat kunnen zijn",
antwoordde Chan „en misschien
ook niet. Om zes uur iri het hotel,
als u zich wilt verwaardigen".
„Ik zal er zijn", beloofde John
Quincy en hij was er.
Hij begroette Chan met verlan
gende, vragende ogen, maar de
Chinees was minzaam en liet zich
niet uit. Hij bracht John Quincy
in de eetzaal en koos zorgvuldig
een tafeltje uit bij het voorraam.
„Bewijs mij de gote gunst u neer
te vlijen", stelde hij voor.
John Quincy vlijde zich neer.
„Charlie, laat me niet zo in span
ning", smeekte hij.
Ghan glimlachte. „Laat ons dit
feest niet overschaduwen door te
spreken over die sombere moord",
antwoordde hij „Dit zijn een ge
zellige bijeenkomst. Is het, dat u
in een stemming is om een bord
soep droog te leggen
„Wel ja, natuurlijk", antwoordde
John Quincy. De beleefdheid be-
bood hem zijn nieuwsgierigheid te
verbergen, zag hij in.
„Twee van uw soep", bestelde
Chan de kellner in witte jas. Een
auto hield stil voor de deur van
het Alexander Young Hotel. Chan
stond half op en keek er scherp
naar. Hij liet zich weer in zijn
stoel neervallen. „Het is mij een
hoge verrukking u aldus nederig te
onthalen voor u aan Boston terug
gegeven wordt. Spreek mij uitvoe
rig over Boston Ik ben vol be
langstelling".
„Werkelijk glimlachte de jon
gen.
„Ontwijfelbaar. Heer, die ik een
maal ontmoet heb zei, dat Boston
op China gelijken. De toekomst
van beide, zegt hij, ligt op kerk
hoven, waar nutteloze lichamen
van geëerde hoge gasten rusten. Ik
ben omringd door een mist, wat de
betekenis betreft".
„Hij bedoelde er mee, dat beide
in het verleden leven", legde John
Quincy uit. „En in zekere zin had
hij geiijk. Zowel Boston als China
heeft een roemrijk verleden Maar
dat wil nog niet zeggen dat het
hedendaagse Boston niet vooruit
strevend is. Wei, zie eens
Hij werd welsprekend over zijn
geboorteland. Chan luisterde ge
boeid.
„Altijd", zuchtte hij, toen John
Quincy uitgepraat was, „altijd heb
ik een onbegrensd verlangen om
te reizen". Hij hield op en keek
weer naar een auto die voor het
hotel stilhield. „Maar het zijn on
bereikbaar. Ik ben politieman op
kleine bezoldiging. In mijn jeugd,
al dwalend over de heuvels, of bij
maanlicht langs de oceaan, droom
de ik mij een meer verheven posi„
tie Nu niet. Maar die andere Ame
rikaanse burger, mijn oudste zoon,
droomt ook. Mogelijk worden zijn
dromen verwezenlijkt. Misschien
zal hem eenmaal de toejuiching van
duizenden de oren verdoven. Wie
weet
Het diner verliep, niet over
schaduwd door sombere gesprek
ken, en zij gingen naar buiten.
Chan bood hem een sigaar aan,
waarover hij in zeer minachtende
termen sprak. Hij stelde voor, een
poosje voor de deur van het hotel
te blijven staan.
Hotel „De Twee Kolommen".
Agenda:
1. Opening.
2. Bespreking middenstandsmarkt.
3. Bespreking 50-jarig bestaan van
de afdeling Waalwijk.
4. Causerie door de Economisch ad
viseur van de R.K. Middenstand
Waalwijk, de heer H. v. Well.
Het bestuur heeft de heer v. Well
bereid gevonden voor de afdeling
een cursus te geven, bestaande uit
een 5- of 6-tal lessen. Deze cursus,
die door de heer v. Well voor de af
deling Waspik reeds onder zeer gro
te belangstelling werd gegeven, is
geheel kosteloos.
Na een korte pauze zal gelegen
heid bestaan tot het stellen van vra
gen betreffende het behandelde on
derwerp.
5. Rondvraag en sluiting.
ORANJEVERENIGING
„ORANJEHUIS".
In de jaarvergadering die de oranje
vereniging „Oranjehuis" j.l. Donderddag-
avond hield besloot men bij acclamatie
de heer Notaris M. F. M. van Gurp als
voorzitter te kiezen.
In de vacatures, die ontstaan waren
door het zich terugtrekken van de heren
P. v. Vliet en Ed. Bossaerts, resp. de
voorz. en vice-voorz., werd voorzien
door de keuze van de heren J. Wildeman
Jr. en F. Snels.
Uit het financieel overzicht van de
penningmeester bleek dat er een batig
saldo was van 935.13.
In deze vergadering werden
ook de statuten en het huishoudelijk
reglement vastgesteld; door het bestuur
was een nieuw concept samengesteld,
omdat het oude archief tijdens de bezet
ting verloren is gegaan.
In verband met de wisselvallige weers
omstandigheden in April, besloot men op
de a.s. Koninginnedag geen kinderspelen
te organiseren. Men zou nu trachten een
kindertheater of i.d. te engageren. In de
avonduren zal wederom een concert
plaats vinden, waarvoor reeds verschil
lende verenigingen zijn aangeschreven.
Op deze vergadering, die werd ge-
praesideerd door de heer H. Hoffmans
Jr., werd voorts nog medegedeeld, dat de
bestuursleden binnenkort de kwitantie
zouden komen aanbieden en verzocht
werd om hieraan ten zeerste mede te
werken en met royale hand te geven.
In deze vergadering werden ook
de statuten en het huishoudelijk regle
ment vastgesteld; door het bestuur
In een bestuursvergadering werd de
heer H. Hopstaken aangewezen als vice-
voorzitter.
„Geen ongelukken meer op spoorweg
overgangen" dat is het ideaal, waar
naar de Nederlandsche Spoorwegen
streven en wel op twee manieren, n.l.
door bij overwegen zo uitgebreid moge
lijke veiligheidsmaatregelen te nemen èn
door op het publiek een dringend beroep
te doen om het aantal ongelukken te
helpen verminderen. Want alle kostbare
beveiligingen en waarschuwingssystemen
die door de Nederlandsche Spoorwegen
zijn of zullen worden aangebracht, heb
ben weinig zin, wanneer de weggebrui
kers zich van al die maatregelen niets
aantrekken. En dat het bij vele wegge
bruikers in dit opzicht aan de nodige
discipline ontbreekt, blijkt duidelijk uit
de cijfers, die de President-Directeur van
de Nederlandsche Spoorwegen, ir. F. Q.
den Hollander j.l. Vrijdagmiddag op een
persconferentie te Utrecht bekend maak
te.
Gedurende drie dagen is op een 12-tal
overwegen, die beveiligd zijn met auto
matische knipperlichten en belsignalen,
een telling gehouden van het aantal weg
gebruikers, dat zich van die licht- en ge
luidssignalen niets aantrok en gewoon de
spoorrails overstak alsof er geen treinen
bestonden. Men kwam daarbij tot de
ontstellende conclusie, dat alleen al bij
deze 12 overwegen in slechts drie dagen
in totaal 243 maal de signalen werden
genegeerd. Onder deze 243 roekelozen
bevonden zich 148 fietsers, 52 automo
bilisten, 24 motorrijders, 11 voetgangers,
6 bestuurders van bespannen voertui
gen en 2 autobus-chauffeurs. Uit die cij
fers mag toch wel de conclusie worden
getrokken, dat er aan de discipline van
„Wachten op iemand 1" vroeg
John Quincy, niet in staat langer
te veinzen.
Juist, dat is het. Durfde het
feit echter nauwelijks noemen.
Een grote teleurstelling kan hier
elk ogenbilk komen aanrijden".
Een open auto stopte voor de
ingang van het hotel. De ogen van
John Quincy gingen naar het num
mer en er trilde iets in hem. De
twee eerste cijfers waren 33. Een
gezelschap toeristen, een man en
twee vrouwen, stapten uit. De
portier kwam naar buiten en be
lastte zich met de hagage. Chan
liep er schijnbaar toevallig langs
en toen de Japanse bestuurder
aanstalten maakte om door te rij
den, legde hij een hand op de deur.
„Een ogenblik, alstublieft".
De Jap keerde zich om met
schrik in de ogen „Je bent Oku-
da en staat met je auto ginds aan
de overkant
„Ja", zei de bestuurder tussen
zijn tanden.
„Je bent juist terug van een tocht
over het eiland met een gezelschap
vreemdelingen? Je bent Zondagmor
gen vroeg van hier gegaan?"
„Ja-a."
„Is het mogelijk dat je een arm
bandhorloge draagt?"
„Ja."
„Wees zo goed mij de wijzerplaat
te openbaren."
(Wordt vervolgd).
de weggebruikers nogal het een en an
der ontbreekt.
Hier was sprake van overwegen, die
beveiligd zijn met knipperlichten en bei-
signalen. Er zijn in Nederland 70 over
wegen op deze wijze beveiligd. Het to
taal aantal overwegen in het Nederland
se spoorwegnet bedraagt 6881. Ongeveer
de helft daarvan, nl. 3530, zijn particu
liere overwegen, die in de practijk wei
nig moeilijkheden opleveren. Van de
overige 3351 overwegen zijn er 431 z.g.
„vrije kruisingen", dat wil zeggen, dat
het verkeer met behulp van bruggen en
viaducten onder de spoorweg doo,r of
over de spoorweg heen wordt geleid.
Dit is natuurlijk de meest idale oplos
sing, maar ontzaglijk duur en daarom al
leen verantwoord op zeer drukke krui
singen. De kosten van het maken van
een vrije kruising mogen op 1.3 millioen
gulden worden geraamd. Het omhoog
brengen van een spoorlijn in een stad,
zoals op het ogenblik o.m. gebeurt in
Leiden, kost 20 millioen.
1002 overwegen worden geheel afge
sloten met behulp van sluitbomen. Dat
zelfs deze sluitbomen door het wegver
keer niet worden ontzien, blijkt uit het
feit, dat in 1951 in 288 gevallen de over
wegbomen werden aangereden en dat in
48 gevallen de bestuurders van treinen
moesten stoppen of remmen, omdat de
overweg bezet was. Behalve de reeds
genoemde 70 overwegen, die met knip
perlichtinstallaties zijn beveiligd en de
80 overwegen, die met tourniquets e.d.
zijn afgesloten, telt men in Nederland
nog 2068 „onbewaakte overwegen". De
nieuwste vorm van beveiliging van over
wegen is die, welke op het ogenblik
wordt toegepast in Dalfsen, Heiloo en
Barneveld. Daar heeft men z.g. halve
afsluitbomen aangebracht, die slechts de
halve rijbaan afsluiten. 10 seconden
voordat de bomen gaan dalen, gaan ro
de knipperlichten op paal en bomen
branden en treedt een geluidssignaal in
werking. Het voordeel van de halve bo
men is, dat de weggebruiker nooit tus
sen de dalende bomen kan worden op
gesloten, omdat er zo nodig altijd nog
een uitweg is.
Het aanbrengen van knipperlichtin
stallaties met halve afsluitbomen op alle
2068 onbewaakte overwegen zou onnoe
melijke kapitalen vergen. Alleen de ex
ploitatiekosten zouden pe,r jaar reeds 'n
bedrag van 30 millioen belopen.
Met het aanbrengen van knipperlicht
installaties wordt echter steeds voortge
gaan. Op 6 plaatsen, o.m. in Hazers-
woude, Houthem, Didam, Heiloo en
Blauwkapel Noord zullen binnen afzien
bare tijd halve afsluitbomen worden ge
plaatst
Voorzover de geldmiddelen dat toela
ten, wordt dus door de Nederlandsche
Spoorwegen alles gedaan, om de spoor
overwegen zo goed mogelijk te beveili
gen. Niet in de eerste plaats omdat het
aantal ongelukken, dat zich bij spoorweg
overgangen voordoet, verontrustend hoog
zou zijn. Het aantal ongevallen op over
wegen bedraagt nl. slechts Y$ van het
totaal aantal verkeersongevallen op de
openbare weg. Maar elk ongeluk en elke
dode, die door een ongeluk op een spoor
wegovergang te betreuren is, is er nog
één te veel. De veiligheidsmaatregelen
worden echter niet alleen getroffen om
de weggebruikers tegen de trein te be
schermen, maar ook om de trein dat
wil zeggen de bestuurder en de passa
giers te beschermen tegen de roeke
loosheid van de weggebruikers.
(Nadruk verboden).