Uil Loonopzand's verleden
VOOR DE
VROOM OKKESMAW
H. SPEET
BOEKBESPREKING
GESCHENK-ARTIKELEN
UURWERKEN - GOUD
ZILVER - BRILLEN
Voor de Eerste H. Communie
ONTSPANNING
HET HUIS,
f
2 60
85°
7 5C
DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN VRIJDAG 16 MEI 1952.
Venloon onder protectie der
Zeven Verenigde Gewesten.
voor OORLOGSINVALIDEN.
HEÏ WERK VA^J „MOVEO".
C3nze afdelingen brengen een aan-i
trekkelijke collectie zowel practische'
als luxe communie geschenken.
1.30, 1.10, 80, 75 5¥
f95
]50
2.75, 1.25
Verder enorme keus in kruisjes, medailles,
colliers, ringen, broches en nog zovel
andere leuke by jou geschenken.j
DEN BOSCH EINDHOVEN TILBURG HELMOND k
■O
flinke zelfstandige
DIENSTBODE.
een flink
Net Dagmeisje.
Communie dejeuner
Communie beker
Eierdopje 060
Rozenkransen
Communie
Kerkboeken
Zilveren kruisje
Communie lepeltje
WITTE
KINDERTASJES
MARKT 3 WAALWIJK
in.
In ons vorig artikel noemden we
terloops de naam van pastoor Bene-
dictus van Kessel. Het lijkt me wel
interessant om de lezer met aeze
avontuurlijke, om niet te zeggen
zonderlinge, figuur, die enige jaren
zowel bij de bewindvoerders dqt
Staatse als der Spaanse overheid
geen onbekende was, kennis te doen
maken.
B. v. Kessel werd te 's-Bosch ge
boren op 5 Febr. 1590 als tweede
zoon van Hendrik v. Kessel en Cath.
v. Wijk. Volgens zijn eigen mede
deling waren zijn ouders welgestel
de kooplieden. Zijn oudere broer
Jan koos de geestelijke stand in de
Norbertijner-abdij van Tongerlo en
was enige tijd pastoor van 't dorpje
Haren bij Oisterwijk. Benedictus
ontving.zijn eerste lessen op de La
tijnse school der Broeders van het
Gemene Leven te Den Bosch. In
1605 wordt hij als student ingeschre
ven van de „Alma Materte Leu
ven, waar hij twee jaren later de
titel van Magister Artium behaalde.
In 1607 treedt, hij in de jonge Jezuï-
ten-orde. Dan gaat hij naar Door
nik, alwaar hij zijn noviciaat begint.
In Maastricht geeft hij lessen aan
het Jezuïtencollege in grammatica.
In 1614 brengt hij een bezoek aan
Venloon (Rentmeestersrek. Ven-
loon). B. v. Kessel kende dus de
Immerseels. In 1605, n.l. bij zijn
overgang naar Leuven, schonk En-
gelbrecht van Immerseel hem de
„cappelrije" van het H. Kruis in het
Koor van O.L. Vrouw in de kerk
van Lier bij Antwerpen. Waar
schijnlijk heeft hij bij zijn overgang
naar de Jezuïten hiervan afstand
moeten doen. Hoe weinig zal Bene
dictus bij dit bezoek aan Loon heb
ben gedacht dat hij dertien jaar la
ter en nog wel als werelds priester
naar dit afgelegen boerendorp zou
worden „verbannen".
In 1615 eindigden zijn werkzaam
heden als leraar en op 29 Nov. 1619
wordt hij op 28-jarige leeftijd pries
ter gewijd. Enkele jaren verblijft
hij als zielzorger der stad in 't dorp
Lier bij Antwerpen. In zijn biogra
fieën wordt hij beschreven als ie
mand met een gezond verstand en
grote kennis van practische zaken.
In het geheel genomen echter luidt
het oordeel over hem niet erg geest
driftig. Tot de voornaamste werk
zaamheden van de Antwerpse Jezuï-
ten behoorde het prediken op het
platteland en ook wel in de stad.
Of v. Kessel zich hiermee niet kon
verenigen? Al spoedig volgt zijn uit
treden uit de Orde. Dan volgen zijn
juridische studiën tot 1626. Later
noemt hij zich dan ook licentiaat en
doctor in de beide rechten. Had men
hem in Den Bosch, direct na zijn
uittrede uit de Orde, niet met open
armen ontvangen, in 1626 keren de
kansen enigszins van onze ex-Je-
zuiet.
In 1625 was Bisschop Zoes van
Den Bosch gestorven en werd Mi-
chaël Ophovius tot diens opvolger
gekozen. De secretaris van Zoes,
Hegelsom, was kort tevoren bevor
derd tot president van het Bossche
College te Leuven. Vertrouwende
op de capaciteiten van v. Kessel
benoemde Mgr. Ophovius hem tot
zijn secretaris. Wederom schijnt er
iets te hebben plaatsgegrepen dat
de positie van Benedictus onmoge
lijk maakte, althans Mgr. ontsloeg
zijn secretaris vrij plotseling (Beer
man). Het was juist in die dagen
(13 April 1627) dat te Loon gestor
ven was pastoor Gerardus Otten.
Het begevingsrecht van deze paro
chie was toentertijd om beurten in
handen van de kasteelheer en in die
van de Abt van Tongerlo. Pastoor
v. Kessel verklaarde dan ook later
„dat het de abt van Tongerlo, Adri-
aen Stalpaerts, was van wien de
pastorij e aan mij vergonnen is'
(Tax 1911). Waarschijnlijk is hier
wel overleg gepleegd zowel met de
heer van het kasteel van Loon, als
met de Abt, die immers onder zijn
paters de broer van Benedictus
(Jan) telde.
Bij zijn vertrek naar Loon vraagt
hij de Bisschop nog eens om verge
ving over wat hij mocht hebben
misdaan en belooft door een stand
vastige levenswandel en door zich
tot het uiterste in te spannen voor
de zielzorg, zijn leven te heiligen,
Wat er van zij, Benedictus was
dorpspastoor en had zich in zijn
nieuwe leven te schikken. Al spoe
dig kreeg hij het druk genoeg, ge
lijk wij in ons vorig artikel gezien
hebben, met de protestantizerings-
actie, die, dank zij het beleid van
onze pastoor, geen succes had. In
tussen probeerde onze gewezen
monnik nog promotie te maken en
probeerde van Mgr. Ophovius ge
daan te krijgen benoemd te worden
tot Deken van de Dekenaten Box
tel, Zaltbommel, Heusden en Geer.
truidenberg. Hoewel hij op de me
dewerking kon rekenen van ver
schillende hooggeplaatste personen,
zowel geestelijke als wereldlijke,
was Mgr. niet genegen zijn oud
secretaris te benoemen. (Tax. 1912).
Buiten het feit dat onze pastoor en
kele malen onenigheid had met de
kasteelheer over „de tienden", ho
ren we voorlopig weinig over hem.
In 1632 klaagt hij er over dat zijn
kerk noodlijdend is, van alle kanten
zeer vervallen ende haere
muren ende haere daeken", doch
uit een lijst van de bezittingen der
kerk opgemaakt op bevel van de
kasteelheer, waarbij ook alle orna
menten worden opgetekend, die be
rusten inder kereke-kiste, die
tot meerdere seeckerheijt ende
concervatie.naar het kasteel
werd overgebracht, blijkt toch wel
duidelijk dat de kerk zeer goed van
alles was voorzien.
Inmiddels geraakte de retorsie-
strijd op gang. Hierbij speelde de
godsdienstkwestie de hoofdrol. Op
25 Nov. 1634 kwam opnieuw een
godsdienstplacaat af, waarbij de
Hoofdschout van Den Bosch uitge
breide volmachten kreeg om tegen
de priesters in de Meijerij op te tre
den. Pastoor v. Kessel trok zich ner
gens iets van aan en bleef rustig
doorgaan met de uitoefening van de
zielzorg.
Spoedig was het gedrag van de
„weerspannige" pastoor bij de Bos
sche Hoofdschout bekend en hij
wordt aangezegd binnen veertien
dagen zich bij de hoofdschout te ko
men verantwoorden. Naar 's-Bosch
gaan deed hij in ieder geval niet,
dan maar onderduiken. Enige tijd
was de pastoor dan ook niet in zijn
pastorie (het huis waarin voorheen
dhr. Jac Bouman woonde), onveilig
als hij zich voelde en ontevreden
over het slappe optreden der Spaan
se Overheid tegen het barre optre
den der Hollanders. De pastoor ging
rond die tijd gebruik maken van de
gastvrijheid der Immerseelen en
verblijven op het kasteel, waar hij
zich veilig kon achten. Met instem
ming van Ophovius las hij daar dan
ook de H. Mis voor de bewoners uit
de verre omtrek en toen de pastoors
uit schier de gehele omtrek uit hun
standplaatsen vluchtten en de ge
lovigen geholpen moesten worden
door in vermomming rondtrekken
de kloostergeestelijken, bleef pas
toor v. Kessel op zijn post. Men zal
begrijpen dat deze houding niet on
opgemerkt kon blijven.
(Wordt vervolgd).
is ill
zi
c
Nederland heeft een groep Bel-
.gische ernstig verminkten uit twee
wereldoorlogen te gast gehad.
De mentaliteit der Beigen is an
ders dan die der Nederlanders. Ze
schuiven daarheen op hun kruk
ken, ze zitten in hun stoel, over
dekt met medailles, die rinkelen bij
iedere beweging en het is hen aan
te zien dat ze daar trots op zijn.
Het Belgische volk is trots op hen,
beschouwt ze als helden en huldigt
ze als zodanig.
In Nederland is dat anders.
Enerzijds is daar de afkeer van
vertoon, anderzijds een wat nuch
terder kijk op de oorlog en zijn
gevolgen Wij kijken langs de me
dailles heen en zien de mens die ze
dragen. Mensen zonder benen, met
slechts één arm, shock-patiënten
die bij alles geholpen en als een
kind moeten worden gevoerd, ver
lamden die moeten worden gedra^
gen en gereden in wagentjes. De
„glamour" van de oorlog heeft op.
de Nederlanders nooit zoveel in
druk gemaakt als de ellende daar
van.
Koninklijk werk.
De Belgen laten het echter niet
bij applaudiserenze proberen
ook deze oorlogsverminkten zoveel
mogelijk te doen gevoelen dat ze
niet buiten het leven staan. Ze ha
len ze er in. Het „Oeuvre Royale",
het Koninklijk Werk, waarbij au
tomobilisten zich in dienst stellen
van de ernstig gewonden om hun
ontspanning en vermaak te ver
schaffen, bestaat daar reeds lang
en heeft reeds zeer veel gedaan om
deze oorlogsslachtoffers nog zoveel
van het leven te doen genieten als
maar mogelijk is.
Deze organisatie kwam, onder
leiding van de 85-jarige luitenant-
generaal De Kempeneers, een
vriendelijk heertje met 'n sneeuw
witte baard en overdekt met rid
derorden, naar Nederland en werd
daar ontvangen door de zuster-or_
ganisatie Moveo (Meer Ontspan
ning voor Ernstige Oorlogsgewon
den). En deze invaliden zijn hier
gastvrij onthaald, ze hebben (velen
voor het eerst van hun leven) de
wereld vanuit een vliegtuig gezien
tijdens hun verblijf op Schiphol, ze
vertoefden in de Noordzeebad
plaats Noordwijk, ze voeren rond
door de Rotterdamse havens.
Ze kregen bezoek van Prins Bern-
hard, die zich in één slag bij hen
bovenmate populair maakte Ze
vergeleken hem bij Koning Ablert,
wiens nagedachtenis nog immer
door de Belgen, vooral door de
oud strijders, wordt geëerd. Ze
constateerden met duidelijke vol
doening, dat hij zo'n stevige hand
gaf. „Een goede mens", zeiden de
Vlamingen.
En zo hebben deze mensen, zo
ernstig gehandicapt, enkele dagen in
het middelpunt van de belangstel
ling gestaan, midden in het volle
leven. Ze hebben gevoeld, dat ze
niet als nutteloos werden terzij
geschoven, maar dat men zich met
hen bemoeit en zich voor hen in
teresseert, dat ze meetellen en hun
offer erkenning vindt.
Dat is vooral moreel voor hen
van grote betekenis.
Ook in Nederland.
In Nederland bleek de noodzaak
van een dergelijke organisatie na
de Tweede Wereldoorlog. En men
kon daarbij dankbaar gebruik ma
ken van de ervaringen van en de
samenwerking met het Belgische
„Oeuvre". Over en weer wisselde
men bezoeken, Belgen kwamen
naar Nederland, Nederlandse oor
logsverminkten togen naar België
en wederzijds onderging men sterk
de indruk van vriendschap en ver
bondenheid Niet alleen aan de
verminkten rechtstreeks, maar ook
aan de vriendschappelijke verhou-
dingtussen de beide Benelux-part
ners kwamen deze bezoeken ten
goede.
De Nederlandse stichting Moveo
zorgt, zowel centraal als via haar
afdelingen in verschillende plaat
sen, dat onze Nederlandse oorlogs
verminkten op allerlei wijze, door
theaterbezoek, uitstapjes enz. de
ontspanning geboden wordt die zij
meer dan iemand ander nodig heb,
ben. De noodzaak van dit werk
blijkt wel hieruit dat in de stich
ting, samenwerken het Ministerie
van Oorlog, de KNAC en de ANWB,
de KNV „Ons Leger", het Roode
Kruis, de Bond van Ned. Mil. Oor
logsslachtoffers en de Ned. Mij.
voor Nijverheid en Handel.
De oorlogsverminkten vragen
beklag noch medelijden, maar me
deleven en morele steun En het
zijn niet alleen de auto-bezitters,
die hieraan kunnen medewerken,
want hoeveel tegemoetkomendheid
en belangeloze medewerking men
ook allerwegen ondervindt, dit
werk kost toclh geld en bijdragen
op de postrekening 5400 van de
Stichting Moveo te Den Haag dra
gen er toe bij dat dit prachtige
werk kan worden voortgezet.
Voor velen die recht van lijf en
leden zijn, is het een wonderlijke
en soms aangrijpende ervaring,
wanneer ze worden geconfronteerd
met het lijden van deze medemen
sen. Maar al spoedig overheerst de
dankbaarheid, dat men zo de gele
genheid krijgt iets anders te doen
dan daadloos beklagen, dat men
hun kan laten voelen dat zij niet
uitgestoten zijn uit het leven, maar
er bij horen en er midden in staan.
Lk.
Bij de N.V. Standaard-Boekhan
del te Amsterdam verscheen dezer
dagen een vlotte vertaling van P.
G. Wodehouse's „Mr. Mulliner Spea
king", onder de titel „Familie-Fes
tival".
In de kleine gelagzaal van de her
berg „Vissersrust" komt iedere
avond een groep ernstige denkers
bij elkaar; mensen wier ideeën even
veel van elkander verschillen als de
dranken die in kleurige en alcoho
lische verscheidenheid door deze
ernstige mensen worden gedronken.
De grote problemen van 't leven
en de maatschappij worden daar
besproken en het gebeurt wel eens
dat de gemoederen verhit raken van
de discussie en dat de woordenwis
seling niet heel parlementair blijft
en niet veel meer weg heeft van 'n
academisch debat; maar dan is daar
altijd de rustige, beheerste figuur
van Mister Mulliner, die de verhitte
gemoederen tot rust brengt en met
'groot gezag zich in de discussie
brengt.
8 Wie is Mister Mulliner? We weten
•het evenmin als U; we weten alleen
dat hij een zeer Wijs man is en dat
hij uit een zeldzame familie stamt.
Ja, die familie van Mister Mulli
ner, dat is inderdaad 'n familie om
een boek over te schrijven. Niet al
leen waren alle leden van die fa
milie, niet alleen de vrouwelijke,
maar vooral ook de mannelijke zeer
schoon van uiterlijk, terwijl daar
naast elk van die leden afzonderlijk
nog een of andere bijzondere eigen
schap bezat: de een kon zo hevig
liefhebben dat hij er het roken voor
liet, de ander had een kat enz.; in
elk geval in „Vissersrust" kan niet
zo'n vreemd onderwerp ter sprake
komen, of de rustige stem van Mis
ter Mulliner haalt hiervan een frap
pant voorbeeld aan uit de eigen fa
miliekring.
En zo bestaat dit boek, dat we
geen roman kunnen noemen, uit een
aantal vertellingen, zoals Mijnheer
Mulliner die iedere avond lanceert;
en deze vertellingen zijn zeer ge
noeglijk en zeer amusant.
Geen diepgaand boek? Geen
prachtige psychologische uiteenra
feling van alle mogelijke en onmo-
gelijke karakters? Neen, gelukkig
niet. Fris en aantrekkelijk is dit
boek geschreven; het heeft niet de
pretentie om groots en geweldig te
zijn, het wil U slechts enkele aan
gename uren bezorgen, zoals het
ons die ook heeft bezorgd, want we
hebben het met genoegen gelezen.
VERDIEPINGS-RETRAITE
VOOR MEISJES.
Zo dikwijls hoort men van meis
jes, die al eens een retraite hebben
meegemaakt: „Zijn er geen retrai
tes voor meisjes, die graag iets die
per op de grote waarheden van het
geloof willen ingaan, die hun leven
in de wereld tot iets moois willen
maken, die op eenvoudige, onopval
lende wijze een innig godsdienstig
leven willen leiden?"
Zo'n retraite wordt er in het Ce-
nakel te Tilburg gegeven van 14—
17 Juni a.s.
Op 24 Mei a.s. hopen onze
geliefde Ouders
A. SMITS
M. J. SMITS-v. d. VELDEN
hun 25-jarige Echtvereniging
te herdenken.
Op die dag zal te 9 uur een
H. Mis van dankbaarheid
worden opgedragen in de pa
rochiekerk van St. Jozef.
Dat God hen nog lang moge
sparen is de wens van hun
dankbare kinderen.
Kaatsheuvel, 24 Mei '52.
Achterste Hoeve 7.
Gelegenheid tot feliciteren
van 1.302.30 uur.
Uit de hand te koop:
in drie woningen, met Erl en
Tuin te Capelle, Hoofdstraat
15, 17, 19, Kad. Capelle sectie
H nr. 675, groot 10.14 Are,
eigendom van den heer A.
Konings c.s.
Een woning is direct te aan
vaarden de overige zijn ver
huurd voor totaal f 5,60 p. week.
Te bevragen bij
Notaris WAVERIJN, Capelle
ARBEIDSBUREAU WAALWIJK.
WORDEN GEVRAAGD
Bouwnijverheid
Metselaars
Timmerlieden
Schoenv en Leder
Machine-zwikker
Kantenschrooier
Prima Ophaler
Jeugdige schoen- en lederwaren-
fabrieksarbeiders.
Schoenstiksters (fabriek)
Plaksters
Lederwarenstikster.
Kleding, Reiniging
gf
Confectie-naaisters
L.l. Naaisters
Huish. Diensten:
Dagmeisje (halve dagen)
BIEDEN ZICH AAN
Bouwnijverheid
Grondwerkers
L.l_ Timmerlieden
(mét Ambachtsschool-opl.)
L.l. machine bankwerker
(met Ambachtsschool opl.)
HoutKurk, Stro
Meubelmakers
Meubelstoffeerders
Mach. houtbewerkers
Kleding, Reiniging
Kleermakers
Schoen- en Leder
Werkmeester Onderwerkafd.
Stikmeester
Stanzer
Diverse arbeiders zwikkerfj
Zolenschuurder
Hakkenbouwers
Leestensorteerder
Uitpoetser
Fournituren-monteerder
Schaver
Schuurder
Uitzetter (hand en mach.)
Glansstoter ot
Huidenspanners o|
Sjouwers looierij
(nathuis en droogzolder)
Metaalnijverheid
Gereedschapmaker
Machine-bankwerkers
Metaaldraaiers
Stoker
Auto-monteurs
L.l. Auto-monteur
Electro-monteurs
Vrije Beroepen
Vr ouwel. Kantoor bed.
Mannel. Kantoorbed.
Voeding en Genot
Slagersknechten
Verkeer
Div. Chauffeurs
Bezorgers
Landbouw:
Tuinbouwknechten
Landbouwknechten
Deze bekendmaking is geldig t.m.
17 Mei 1952.
V J
m
Mooie communiebeeldjes,
diverse voorstellingen
2.60. 1.95.1.50,1.- 75
i
Communie kerkboekjes, in
grote verscheidenheid r
Idem in celluloid gebon
den, speciale prijs
Communie lepeltjes,
zwaar verzilverd
Porseleinen communie dejeu
ners, met mooie decors «yc
3.50 2.95 7.
Communie schilderijtjes
met religieuze voorstel
lingen 2.45,1.95,1.45
Rozenkransen
in verschillende soorten
95, 75, 59, 45,
Rozenkransen
in alpacca uitvoering,
4.75, 3.90, 2.90
Rozenkrans dopjes,leuke -c
modellen 75, 59 T" J
Alpacca doosjes, zeer
fraai 1.75
Lederen schooletui's met
inhoud
Dito dubbel model
]45
2.25
Vulpenhouder met gou- <393
den pen (1 jaar garantie) O
Vulpotlood,
goed systeem
Kinderarmbandjes,
te kust en te keur in
allerlei
uitvoeringen
Voor de a.s. H. Communie
Een Keurcollectie-
van blijvende herinnering
in elke prijs.
Wij tonen U gaarne onze
collectie
Ziet onze speciale etalage
J. TAUSCH
Grotestraat 231 Tel. 2625
GEVRAAGD
G. J, SARS—RAAYMAKERS,
Stationsstraat 40, WAALWIJK
GEVRAAGD:
Mevr. SCHOUTEN,
Mr. v. Coothstr. 54, Waalwijk
porselein
voor Jongen of Meisje 0.90
met décor 2.50
Ruime keus in
Grote sortering
alle kleuren
met witte band
vanaf 50 ct.
vanaf 2.90
Altijd een aardige herinnering
is een
met ketting 3.25
Blauw scapulier
Wit metaal 1.60
Medaille met ketting
Gero Zilvium 2.
Alpacca 1.50
diverse modellen
1.60
vanaf