Waalwijkse en Langstraaise Courant «ENKES BEWUSTE KEUZE. MIDDENSTANDSBORGSTELLINGSFONDS. Binnen en buiten onze grenzen Cijfers van Het Dat opstijgend brandend zuur, van Uw maag tot hoog in de keel Opheffing en reorganisatie van Waterschappen in de Langstraat. Riolering der gemeente Waalwijk VRIJDAG 6 JUNI 1952. Uitgever Waalwij kse Stoomdrukkerij ANTOON TIELEN Hoofdredacteur JAN TIELEN Dit blad verschijnt 2 x per week DE ECHO HEI ZUIDEN 15e JAARGANG No. 46 Abonnement 18 cent per week 2.35 per kwartaal 2.69 franco p. p. Advertentie-prijs 10 cent per m.M. Contract-advertenties speciaal tarief. Bureaux GROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621 OPGERICHT 1878 SCHOOLSTRAAT 11, KAATSHEUVEL. TEL. 2121 TEL.-ADRES „ECHO" De omstandigheden brengen mee dat men rond deze tijd zoal niet overstelpt, dan toch geregeld be zocht wordt door drukwerkjes en dergelijke die een of andere candi- daat aanprijzen voor de komende verkiezingen. Dat is begrijpelijk, 't is logisch, het is zelfs prijzenswaar dig, want hoe zal men aan bod ko men als men zijn candidaten niet op de voorgrond plaatst en ze niet van hun beste kant laat zien. Dat wil niet zeggen dat met de propaganda het laatste en beslis sende woord is gesproken. Niet al leen is de uiteindelijke keuze toch altijd aan de kiezer, maar boven dien gaat het er niet op de eerste plaats over wat men van iemand zegt, doch wat hij is. Dit geldt zo wel van individuen en groeperingen als voor programma's. Het feit dat de kiezer het laatste woord heeft, verleidt degenen die het van hem moeten hebben tot leuzen die meer beloven dan ze kunnen geven. Dit hoeft helemaal geen opzettelijke misleiding te zijn en men neemt dit voor bonafide partijen ook niet aan. Geen enkele propaganda echter is helemaal waar. De eigen zaak wordt altijd zo rooskleurig mogelijk voorgesteld, soms zelfs te rooskleurig en zo men de tegenstander al niet zwart maakt, plaatst men tóch graag de minder gunstige punten van zijn program tegenover de gunstigste van het eigen program. Dat hoeft helemaal niet unfair te zijn, hoewel het eèn beetje gevaarlijk is, zowel voor degenen die de propaganda maken, als voor degenen die door de propaganda gewonnen moeten worden. In ieder geval zal de kiezer zijn houding daartegenover moeten be palen, dat wil zeggen, hij zal een keuze moeten doen. Wanneer in on ze handen een beslissing wordt ge legd, is het niet voldoende als wij Gods water over Gods land laten lopen en er van laten komen wat er van komt. De functie die wij te vervullen krijgen, legt ons een ver antwoordelijkheid op die niet min der is dan de verantwoordelijkheid van degenen die door onze keuze aan bod komen. Het lijkt dat dit over het algemeen te weinig beseft wordt. De invloed van de enkeling lijkt zo klein doordat de massa zo groot is. Als echter alle enkelingen er zo over denken, ontstaat er een chaos. Het volk wordt gevormd door individuen en daarom mag geen enkel van die individuen de verantwoordelijkheid laten neer komen op een ander. Eén stem kan beslissend zijn en wie zal uitmaken welke stem een zaak ten goede dan wel ten kwade heeft gekeerd. Dit is iets wat men nuttig kan overwegen, nu over enkele weken weer van ons gevraagd wordt te be palen door Wie wij geregeerd wen sen te worden. Dat „wensen" zou wellicht beter „willen" kunnen zijn daar dat nauwkeuriger weergeeft dat onze keuze op een overtuiging moet gebaseerd zijn. Het kan geen kwaad alles te onderzoeken, maar dan moet men ook in staat zijn het goede er uit te pikken en dat te be houden. Men hóeft dus niet alle propaganda naast zich neer te leg gen, doch als men er aandacht aan besteed, dient men ze te toetsen aan prestaties uit het verleden en aan programma's voor de toekomst. Een belangrijke keuze als van ons wordt gevraagd, mag niet gegrond zijn op sentiment, maar moet be rusten op redelijke argumenten. Men stelle zijn belangen in handen van die personen of partij van wie men de overtuiging heeft dat ze ze zo goed mogelijk zullen behartigen. Waarbij men er rekening mee hou- de dat het niet alleen, zelfs niet op de eerste plaats om materiële be langen gaat, doch dat we er aller eerst voor moeten zorgen dat onze geestelijke belangen veilig zijn. Geen van beide mogen verwaar loosd worden. Wie zich daarvan met ernst rekenschap geeft, zal de verkiezingen niet beschouwen als een periodiek verzetje of een was sen neus, maar een bewuste keuze doen volgens normen die hij tegen-1 over zichzelf en de gemeenschap kan verantwoorden. BUITENLAND. DUITSLAND. BRITTEN BELEGEREN RADIO BERLIJN. Zestig Britse militairen en veertig Duitse politie-agenten hebben Dinsdag morgen om 'half vier het gebouw van de communistische zender Radio Berlijn in de Britse sector van de stad omsingeld. Prikkeldraadversperringen werden rond het hoge bakstenen gebouw aangebracht en niemand mocht van dat ogenblik af de studio's van de Russische propagan- dazender nog betreden. Russen en Duit sers die in het gebouw werken mogen dit nog wel verlaten, maar kunnen er niet meer terugkeren. Deze actie die des nachts in het grootste geheim werd uit gevoerd! geldt als een .repressaillemaat- regel tegen het optreden van de Russen die de bewoners van drie kleine wijken die buiten de grenzen van de Britse sec tor liggen, maar officieel onder Brits 'be heer staan, hebben bevolen hun huizen te ontruimen. VERENIGDE STATEN. EISENHOWER BURGER MET ONDERSCHEIDING. Het Amerikaanse leger heeft meege deeld, dat generaal Eisenhower met in gang van 3 Juni op eigen verzoek uit de dienst is ontslagen. President Truman heeft Eisenhower Maandag, aan de vooravond van diens overgang van het leger naar de politiek, de „Distinguished service medal" uit gereikt. Truman noemde Eisenhowers werk aan de opbouw van een West- Europese strijdmacht „een monumentale prestatie, die in vredestijd haar weerga niet vindt", TAFTTEGEN EISENHO WER, VOOR MAC ARTHUR. Negentig minuten voor de aankomst van generaal Eisenhower in 'Washington heeft zijn voornaamste republikeinse me- de-candidaat voor 'het presidentschap der V. S., senator Robert Taft, een radiorede tot het Amerikaanse volk gehouden. „De republikeinse partij", zo zeide Taft, „kan het zich niet veroorloven iemand candi- daat voor het presidentschap te stellen, die de totale mislukking van Truman's regering niet zal veroordelen". Taft be doelde hiermede generaal Eisenhower, die het volgens zijn aanhangers, in grote trekken eens is met de door Truman ge voerde buitenlandse politiek. Taft verklaarde: „Ik wil niet zeggen dat Europa niet belangrijk is en even min wil ik de Amerikaanse hulp aan dit werelddeel intrekken, doch het eerste waarnaar wij moeten streven is: beheer sing van het luchtruim. De Amerikaan se militaire positie in de lucht is, sinds generaal Eisenhower chef van de Ame rikaanse generale staf was, steeds ach teruit gegaan. Indien het Amerikaanse volk mij tot president zou kiezen, zou ik gebruik maken van de diensten van ge neraal' Mac Arthur en ik zou er voor zorgen dat zijn ongeëvenaarde ervaring ten voordeel zou strekken van de mili taire en buitenlandse politiek van de V. S. Mac Arthur is de grootste van onze militairen. Indien de 'Amerikaanse regé- ring naar hem zou hebben geluisterd, zou de 'Koreaanse oorlog gewonnen zijn. Elke republikeinse regering, die niet ten volle gebruik zou maken van de unieke kwaliteiten en de grote kennis van ge neraal Mac Arthur, zou schromelijk in haar plicht tegenover het Amerikaanse volk tekort schieten." „Het gehele Amerikaanse verdedigings programma vervolgde senator Taft, „moet opnieuw in studie worden geno men en het moet, waar nodig, worden gewijzigd door iemand, die niet gebonden is aan de politiek, die het Amerikaanse ministerie van landsverdediging in de afgelopen jaren heeft gevoerd KOREA. PRESIDENT SYNGMAN RHEE IN CONFLICT MET PARLEMENT, Het conflict tussen de Zuid-Ko- reaanse president Syngman Rhee en het parlement heeft zulke ern stige vormen aangenomen, dat de U.N.O.-bevelhebber generaal Mark Clarck en generaal Van Fleet, com mandant van het achtste Ameri kaanse leger, Maandag een onder houd met de president hebben ge had, waarbij is bepaald, dat de in terne moeilijkheden geen verzwak king voor de Zuid-Koreaanse leger macht aan het front met zich zul len brengen. De president heeft namelijk twaalf parlementsleden doen arresteren op beschuldiging van heulen met de vijand. Zij zou den omgekocht zijn door de com munisten om de openbare orde in gevaar te brengen. Tegen de wil van het parlement in kondigde de president de staat van beleg af en deed hij de parlementsleden arres teren. Het Zuid-Koreaanse parle ment beschuldigt Syngman Rhee er nu van, dat hij met het oog op de presidentsverkiezingen van 23 Juni het parlement, dat volgens de Grondwet de president moet kie zen, wil uitschakelen en een volks stemming zal doordrijven, omdat hij niet op een meerderheid in het parlement kan rekenen. De aanhangers van Syngman Rhee hebben verklaard dat zij niet meer aan vergaderingen van het Parlement zullen deelnemen. De Nationale Vergadering wordt door dit besluit zo goed als machteloos. Zij zal nu ook geen president kun nen kiezen. INDONESIË. INDONESIË EN NEDERLAND. Zowel ten aanzien van de ver houdingen met Nederland als ten aanzien van West-N. Guinea wijst de Indonesische regering er in haar antwoord op de algemene beschou wingen op, dat men internationale overeenkomsten niet kan herroe pen zonder goedkeuring van de an dere partij. „De regering zal steeds als doel voor ogen houden, elk probleem met een ander land op vredelieven de wijze te regelen door middel Van onderhandelingen, die in goe de sfeer gehouden worden". Er bestaat goede hoop dat de kwestie van de opheffing der Unie op vredelievende wijze kan wor den geregeld. Ten aanzien van N.- Guinea wordt gezegd, dat de rege ring op ondubbelzinnige wijze zal vechten om.het ideaal van het In donesische volk te bereiken: de te rugkeer van West-Irian tot Indone sië. Opheffing van het Indonesische Hoge Commissariaat te Den Haag en vervanging door een ambassade kan officiëel slechts geschieden na wijziging van het Uniestatuut; het Indonesische ministerie van Buiten landse Zaken treft intussen voor bereidingen daartoe. BINNENLAND. CANDIDAATSTELLING EERSTE KAMER. J.l. Dinsdag heeft de candidaat- stelling plaats gehad voor de leden van de Eerste Kamer, die daags na de verkiezing van de Tweede Ka mer, dus op 26 Juni, door de Pro vinciale Staten van de verschillen de provincie worden gekozen. De candidatenlijsten van de K-V.P. voor Noord-Brabant zien er als volgt uit: In deze provincie wordt met twee lijsten uitgekomen, die onderling verbonden worden. Op de eerste 'lijst zijn gesteld: 1. Mr. F. G. C. J. M. Teulings, Vught; 2. dr. H. J. J. v. Velthoven, Den Bosch; 3. H. M. v. Lieshout, Eindhoven; 4. mr. T. B. J. Wijers, Vught; 5. mr. dr. W. L. P. M. de Kort, Goirle; 6. jhr. mr. F. J. F. M. Smits van Oyen, Eindhoven; 7. J. M. Zegers, Schayk; 8. dr. L. van Bergem, Aarle-Rixtel; 9. P. Vriens, Tilburg. Op deze lijst worden drie zetels verwacht. Op de tweede lijst zijn gesteld: 1. Ir. H. J. M. Verheij, Didam; 2. mr. A. M, C. J. Steinkühler, Eind hoven; 3. A. J. de Goey, Montfoort; 4. mr. F. J. F. M. v. Thiel, Hel mond; 5. N. Schuurmans, Orthen; 6. F. X. Verbunt-van Lier, Tilburg; 7. R. W. Janssen, Roosendaal; 8. J. Raymakers, Helmond. Op deze lijst worden twee zetels verwacht. AANNEMERS VRIJGESPROKEN VAN ONGEOORLOOFDE OPZET. Inschrijfsommen niet onredelijk hoog. De zes aannemers-firma's, tegen wie de economische officier van Justitie te Utrecht op 20 Mei j.l. ieder 6000 gulden boete had geëist op grond der beschuldiging van on geoorloofde „opzet" op een bouw som, zijn door de bijzondere eco nomische kamer van de Utrechtse rechtbank vrijgesproken. Alle zes verdachten in dit eerste van een lange reeks proef-proees- sen sprak de rechtbank vrij op grond van 't feit, dat de totale aan nemingssom van 373 duizend gul den (voor de bouw van het oude- liedenhuis „Avondlicht" te Mij drecht) een „redelijke prijs" geacht moet worden, gebaseerd op rede lijke kosten en redelijke winst. HET KAMPEERVRAAGSTUK IN NOORD-BRABANT. Bovenstaand vraagstuk heeft al lang de aandacht van 'Gedeputeerde 'Staten nu de trek naar Brabant steeds toeneemt en ook de behoefte aan ontspanning door de industrialisatie steeds groter vorm aanneemt. 1 De studie van dit vraagstuk ging over de juridische, zowel als de prac- tische zijde en de twee ingestelde studie commissies brachten bereids een verslag terzake uit. In het prae-advies der eerste studie commissie staat met betrekking tot het vacantie-vraagstuk in onze pro vincie, dat er op dit gebied voor Bra bant een belangrijke en verantwoorde lijke taak ligt, zich richtend o.m. op de spreiding en reservering der recreatie gebieden, de coördinatie met andere be stemmingen en de ontsluiting. Indien men met de 'Rijksdienst voor het Nationale Plan aanneemt dat, bij op heffing van de financiële belemmeringen, welke leiden tot een vacantie bij familie, het aantal vacanties tot 1970 nog 'zal toenemen tot 5.9 millioen, dan is het duidelijk dat dit alles noodzakelijk maakt dat reeds nu naar meer uitwijkmogelijk heden wordt gezocht. Daardoor zal ook Brabant meer in de belangstelling ge raken en een belangrijk deel der vacan- tiegangers naar deze provincie trekken. Aan de drie onderscheiden vormen van vacantie, n.l. de verblijfs-recreatie, het trekken en de dag-recreatie, zal in pro vinciaal en regionaal verband daarom alle aandacht besteed moeten worden en de nodige voorzieningen getroffen. Zij betreffen o.a.: a. de voorziening met doelmatige va- cantie-accomodatie voor gezinnen (kam peer- en vacantiecentra) b. de aanleg van een sluitend net van regionale fietspaden; c. de ontsluiting en de outillage van voor massale dag-recreatie geschikte ge bieden. In het prae-advies II belicht de studie commissie de vormen van kampeer-cen- tra in Brabant, de beheersvorm en 't fi nancieel aspect, het etisch-culturele as pect, de wettelijke maatregelen, de alge mene kampeervoorschriften, de planolo gische voorwaarden en het bouwen, aan leggen en gebruiken van kampeergele- genheden. In een Bijlage III worden de bouwtechnische en hygiënische eisen voor gebouwen, behorende bij kampeer- bedrijven, behandeld en tenslotte in een Bijlage IV de concept-bepalingen t.a.v. kampeerbedrijven in 'het uitbreidingsplan. Door de grondige behandeling van dit vraagstuk, zijn Ged. Staten kunnen ko men tot hun ontwerp-besluit waarin de verordening tot regeling van het kam- peervraagstuk in deze provincie werd vastgelegd. Als belangrijk onderdeel van de vacantie-recreatie in Brabant wordt, daardoor in een dringende behoefte voor zien. Deze verordening omvat o.a. de be gripsomschrijving „kamperen", het kam peren zelf, het exploiteren van een kam- peerbedrijf, het toelaten van kamperen en een aantal algemene bepalingen. PROVINCIALE PRIJS VOOR SCHONE KUNSTEN IN NOORD-BRABANT. In het rapport van de door Ged. Staten ingestelde „Commissie tot 't onderzoeken van mogelijkheden tot verruiming van de werk-sfeer der provincie", heeft deze Commissie onder meer de instelling van een „jaarlijkse prijs voor de kunst" aan bevolen. Ged. Staten achten het toekennen van een dergelijke prijs een ge schikte nieuwe manifestatie van 't reeds op zo vele andere wijzen tot uitdrukking komend streven van de provinciale overheid, om op de cul tureel terrein werkzame krachten te steunen en aan te moedigen. Dit College ziet de instelling van een jaarlijkse provinciale prijs voor schone kunsten, welke in perioden van drie opeenvolgende jaren beur telings op het gebied van a) beel dende kunsten, b) müziek en c) toneel en letteren zou kunnen wor den toegekend, als een hiervoor zeer geëigende vorm. Wat de grootte van het bedrag van de voorgestelde provinciale prijs betreft, adviseren Ged. Staten om een jaarlijks bedrag van 1.300 beschikbaar te stellen, n.l. 1000.- voor beroepskunstenaars en ƒ300.- voor hen, die de kunst louter als liefhebberij beoefenen. Bij de vaststelling van deze be dragen heeft het College zich laten leiden door de overweging, dat voor de amateurs de waarde van de pro vinciale prijs is gelegen in de er kenning, in de uitverkiezing zelf; voor de beroepskunstenaars is daar naast ook de geldelijke beloning uiteraard van het grootste beldng. kunt U blussen in een paar minuten, met één of twee Rennies. Deze smakelijke tabletten werken onfeilbaar, ook bij U. Koop een pak bij Uw apotheker of dro gist en zorg er voor altijd een paar bij de hand te hebben. Ze zijn hygiënisch verpakt, één voor één; zo practisch. En onopvallend in te nemen zonder wa ter of wat ook. In ons Vorige nummer deelden wij naar aanleiding van een verslag van de vergadering die het Mi drlen stand.s borgstel li r, as- fonds voor de Langstraat en 't Land van Flensden en Altena vorige week Vrijdagmiddag hield, mee, dat wij nader op het jaarverslag van genoemde stichting zouden terugkomer. Thans kwijten wij ons van deze op ons genomen taak. Het is natuurlijk niet de bedoe ling dat we aan alles wat het uit voerige verslag vermeldt, met name over het doel der stichting, de wij ze waarop ze bestuurd wordt enz. onze aandacht besteden, we willen slechts het licht van onze belang stelling laten gaan over de activi teiten en de werkzaamheden die het Borgstellingsfonds, dat vanaf 1937 bestaat, het afgelopen jaar 1951 in het belang van de Midden stand in de Langstraat en het Land van Heusden en Altena heeft ver richt Het arbeidsterrein van het Fonds omvat het rayon van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Noordelijk Noord-Brabant. Dit ambtsgebied omvat thans in totaal 22 gemeenten met een inwonertal per 1 Januari 1952 van 111.708 zie len, Van deze gemeenten zijn er 16 bij het fonds aangesloten met een inwonertal van 93.176 zes zijn er niet aangesloten. Deze 6 hebben tezamen 18.632 inwoners. En dit betekent een nadeel voor de Mid denstanders in die plaatsen, want alleen middenstanders uit de aan gesloten gemeenten kunnen een beroep doen op het fonds. De in williging van dit beroep blijft na tuurlijk steeds afhankelijk van een aantal factoren en voorwaarden, die men voor het verlenen van welk crediet ook stelt. In alle mogelijke vorm verleent het Fonds zijn hulp Het verslag spreekt van de normale Borgstel- lingsfondscredieten, van de We. dervestigiingscredieten, van de za kelijke Bedrijfstegemoetkomingen, de zakelijke Bedrijfscredieten, ves_ tigingscredielen voor gedemobili- seerden, Aanvullende hulp, KNIL- credieten, (de laatste vijf zijn sa men te vatten onder het hoofd „Hulp aan Gedemobiliseerden") enz. Ten allen tijde kan men hieromtrent natuurlijk inlichtingen inwinnen bij het secretariaat van het Borgstelïingsfonds. Bedrijf suitrustingscredieten. Voor een nieuwe vorm van cre diet willen we toch wel even de aandacht vragen. Het betreft hier het „Bedrijfsuitrustingscrediet", welke nieuwe mogelijkheid in 't begin van dit jaar door de Minis ter in het leven is geroepen, ter vervanging ook van het wederves. tigingscrediet. Deze regeling heeft tot doel aan eigenaren van kleine en middel grote ondernemingen op het ter rein van de middenstand de aan schaffing, uitbreiding, vernieu wing en verbetering van de be- drijfsuitrusting mogelijk te maken. Hieronder wordt mede verstaan de verbetering van de pui en het in terieur van de bedrijfspanden. De bedrijf suitrustingscredieten kunnen tot een bedrag van 2000 worden verleend door de Borgstel lingsfondsen; boven de 2000 tot 25000 worden de credieten ver leend door de Nederlandse Mid- dfenstandsbank N.V. In het verslagjaar 1951, vervolgt 't overzicht van de secretaris dan, zijn in totaal 58 aanvragen tot het verleenen van crediet of andere hulp ingediend, waardoor het to taal aantal aanvragen steeg' van 445 tot 502. De afgehandelde aanvragen be liepen een bedrag van 72.050. verdeeld over 47 credietaanvragen, daar 11 aanvragen uitsluitend om bemiddeling of advies werden in„ gediend. Van deze 47 aanvragen werden in 1951 21 credieten verleend tot een totaalbedrag van 18.580. 'Deze aanvragen waren over alle aangesloten gemeenten verdeeld. 23 aanvragen moesten dus gewei gerd worden en als reden hiervan wordt opgegeven slechte infor maties, het beschikbare bedrag was te gering, onvoldoende credieU waardigheid en grote schulden, onvoldoende eigen middelen, cre diet economisch niet verantwoord. De 21 verleende credieten be stonden uit 17 Borgstellingsfonds- credieten 13.580 en 4 Bijzondere credieten 5000. Uit een overzicht van het verloop der credietgeving blijkt, dat 66.9% van het in totaal, sinds de oprich ting, aan credieten uitgekeerde be drag reeds door de credietneniers is afgelost 3.7% moést als verlies worden afgeschreven, terwijl nog 29.4 als tegoed open staat. Reeds 143 van de 209 verleende credieten zijn geheel terug ontvangen. De achterstand in rente en aflossingen was per 31 December 1951 ook nog zeer hoog, n.l. 7.993.72 in hoofdsom en 313.93 aan rente, in totaal dus 8.307.65 of 12.9 van het nominaal bedrag der nog lopende credieten of 6.7 van het totaal der verleende credieten. Uit het financieel verslag blijkt voorts dat het exploitatietekort over het jaar 1951 een bedrag van 2.436.93 beloopt. Volgens de in 1948 van kracht geworden garan tieregeling wordt dit tekort als volgt over de deelnemende instan ties verdeeld deelnemende ge meenten 60 is 1.462.16pro vincie Noord-Brabant 30 is 731.08 en de Kamer van Koop handel 10 is ƒ243.69. Voor de aangesloten gemeenten In de eerstvolgende zitting der Pro vinciale Staten zullen 'Ged. Staten o.m. ter vaststelling aanbieden een vijftal ont- werp-besluiten met betrekking tot de op heffing en de reorganisatie van water schappen in de Langstraat, met name in het gebied van het Zuider afwaterings kanaal. De op te heffen waterschappen zijn De Buitenpolders van Besoijen, De Binnenpolder van Besoijen, De Binnen- polder van Sprang, De Oude Straat, Ten Westen van de Vrijhoevense Vaart, Ten Westen van de Capelse Vaart, De Overdiepse Polders, De Binnenpolder van Capelle, Klein Waspik, De Groot- Waspikse en Raamsdonkse Polders en de Nieuwe Hooipolder. De bijzondere reglementen der vol gende waterschappen zullen worden her zien, c.q. worden gewijzigd: Het Zuider afwateringskanaal, 'De Beneden Donge, De Binnenpolder en de Buitenpolder van Waalwijk. Al deze waterschappen zijn ingelanden van het waterschap „Het Zuider-afwa- teringskanaal" en daarom omslag-plich- tig. Het waterschap De Nieuwe Hooipol der ligt bovendien geheel in het water schap De Beneden Donge. De voornoemde waterschappen ver zorgen de lokale waterstaatsbelangen. De taak van de voor opheffing voor gedragen waterschappen, welke thans in ongelijke mate wordt behartigd kan zeer wel worden overgenomen door het wa terschap „Het Zuiderafwateringskanaal Het grondgebied van dit lichaam is na melijk niet zo groot dat alsdan die taak niet meer in de lokale sfeer zal worden uitgeoefend. De oppervlakte bedraagt slechts pl.m. 5000 H.A. Behalve het waterschap De Over diepse Polders worden deze waterschap pen bemalen door het Zuidergemaal dat bij „Het Zuiderafwateringskanaal" in be heer is. Verscheidene van deze water schappen hebben gemeenschappelijke verkeersbelangen. Van groot belang is ook dat bij cen tralisatie van het waterschapsgezag met meer kracht kan worden opgetreden en de technische dienst beter voor zijn taak kan worden uitgerust. Polders onder de gemeente Waalwijk. Ofschoon de waterschappen De Bin nenpolder en De Buitenpolder van Waalwijk en De Binnen- en Buitenpol der van Baardwijk, evenals de hoge gronden onder Loonopzand, deel uitma ken van het waterschap „Het Zuideraf wateringskanaal lozen zij hun water niet op het gelijknamige, onder beheer van dat waterschap staande kanaal, doch op het langs de Maasdijk gelegen, bij het Rijk in beheer en onderhoud zijnde Zuiderkanaal. De onderhavige gronden hebben derhalve geen belang bij de wer ken van dat waterschap. Het is dus niet juist dat voor deze gronden aan dat li chaam omslag moet worden betaald. De ze gronden zullen daarom buiten het verband van het waterschap „Het Zui derafwateringskanaal" moeten worden gebracht. De hoge gronden onder Loon opzand wateren in eerste aanleg af op 't waterschap „De Binnenpolder v. Waal wijk" en dienen daarom gevoegd te wor den in het verband van dit waterschap. De waterschappen De Binnenpolder v. Waalwijk, De 'Buitenpolder van Waal wijk en De Binnen- en Buitenpolder van Baardwijk, welke indien het onder havige voorstel wordt aanvaard van 1 Juli 1953 geen deel meer uitmaken van het waterschap „Het Zuiderafwaterings kanaal", hebben ongeveer dezelfde be langen. Daarom heeft de vraag of tegelijker tijd deze waterschappen niet kunnen worden saamgevoegd, eveneens een punt van overweging uitgemaakt. Evenwel zijn in hun gebied binnen afzienbare tijd vérstrekkende waterstaatkundige wijzi gingen te verwachten. De gemeente Waalwijk is van plan een riolering aan te leggen waarna de bebouwde kom niet langer loost op de polderwaterlopen. Dat zal belangrijke veranderingen in de omslagheffing tot gevolg moeten heb ben. Derhalve kan met samenvoeging der vorengenoemde waterschappen onder Waalwijk beter worden gewacht totdat de riolering tot stand is gekomen. betekent dit een bedrag van 1.56 cent per inwoner. Uit een overzicht van de aanvra. gen gedurende bet bestaan van het Borgstellingsfonds blijkt dan dat in totaal 504 aanvragen zijn inge diend, o.m. 121 door middenstan ders uit Waalwijk, 80 uit Kaats- iheuvel-Loonopzand, 62 uit 'Dongen, 49 uit Drunen, 28 uit Raamsdonk (sveer). 11 uit Sprang-Capelle en 13 uit Waspik. Van deze 504 aanvragen werden er 55 weer ingetrokken, 121 afge wezen, 74 afgedaan door rapport, bericht of advies, in 38 gevallen werd hei bedrijf gesaneerd of werd bemiddeling verleend in 51 ge vallen werd borgstelling toegestaan na sanering of bemiddeling, in 158 gevallen werd borgstelling toege staan zonder sanerin-g of bemid deling, terwijl 7 aanvragen nog in behandeling zijn. - Tot zover enige cijfers van bet Middenstandsborgstellingsfonds, -dat nog lang zijn verantwoord en lofwaardig werk in de Langstraat en het Land van Heusden en Al tena moge voortzetten.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1952 | | pagina 1