Waalwijkse en Langstraaise Courant
«ENKES
BEWUSTE KEUZE.
MIDDENSTANDSBORGSTELLINGSFONDS.
Binnen en buiten onze grenzen
Cijfers van Het
Dat opstijgend brandend
zuur, van Uw maag
tot hoog in de keel
Opheffing en reorganisatie van
Waterschappen in de Langstraat.
Riolering der gemeente Waalwijk
VRIJDAG 6 JUNI 1952.
Uitgever
Waalwij kse Stoomdrukkerij
ANTOON TIELEN
Hoofdredacteur
JAN TIELEN
Dit blad
verschijnt 2 x per week
DE ECHO HEI ZUIDEN
15e JAARGANG No. 46
Abonnement
18 cent per week
2.35 per kwartaal
2.69 franco p. p.
Advertentie-prijs
10 cent per m.M.
Contract-advertenties
speciaal tarief.
Bureaux GROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621
OPGERICHT 1878
SCHOOLSTRAAT 11, KAATSHEUVEL. TEL. 2121
TEL.-ADRES „ECHO"
De omstandigheden brengen mee
dat men rond deze tijd zoal niet
overstelpt, dan toch geregeld be
zocht wordt door drukwerkjes en
dergelijke die een of andere candi-
daat aanprijzen voor de komende
verkiezingen. Dat is begrijpelijk, 't
is logisch, het is zelfs prijzenswaar
dig, want hoe zal men aan bod ko
men als men zijn candidaten niet
op de voorgrond plaatst en ze niet
van hun beste kant laat zien.
Dat wil niet zeggen dat met de
propaganda het laatste en beslis
sende woord is gesproken. Niet al
leen is de uiteindelijke keuze toch
altijd aan de kiezer, maar boven
dien gaat het er niet op de eerste
plaats over wat men van iemand
zegt, doch wat hij is. Dit geldt zo
wel van individuen en groeperingen
als voor programma's.
Het feit dat de kiezer het laatste
woord heeft, verleidt degenen die
het van hem moeten hebben tot
leuzen die meer beloven dan ze
kunnen geven. Dit hoeft helemaal
geen opzettelijke misleiding te zijn
en men neemt dit voor bonafide
partijen ook niet aan. Geen enkele
propaganda echter is helemaal
waar. De eigen zaak wordt altijd zo
rooskleurig mogelijk voorgesteld,
soms zelfs te rooskleurig en zo men
de tegenstander al niet zwart
maakt, plaatst men tóch graag de
minder gunstige punten van zijn
program tegenover de gunstigste
van het eigen program. Dat hoeft
helemaal niet unfair te zijn, hoewel
het eèn beetje gevaarlijk is, zowel
voor degenen die de propaganda
maken, als voor degenen die door
de propaganda gewonnen moeten
worden.
In ieder geval zal de kiezer zijn
houding daartegenover moeten be
palen, dat wil zeggen, hij zal een
keuze moeten doen. Wanneer in on
ze handen een beslissing wordt ge
legd, is het niet voldoende als wij
Gods water over Gods land laten
lopen en er van laten komen wat
er van komt. De functie die wij te
vervullen krijgen, legt ons een ver
antwoordelijkheid op die niet min
der is dan de verantwoordelijkheid
van degenen die door onze keuze
aan bod komen. Het lijkt dat dit
over het algemeen te weinig beseft
wordt. De invloed van de enkeling
lijkt zo klein doordat de massa zo
groot is. Als echter alle enkelingen
er zo over denken, ontstaat er een
chaos. Het volk wordt gevormd
door individuen en daarom mag
geen enkel van die individuen de
verantwoordelijkheid laten neer
komen op een ander. Eén stem kan
beslissend zijn en wie zal uitmaken
welke stem een zaak ten goede dan
wel ten kwade heeft gekeerd.
Dit is iets wat men nuttig kan
overwegen, nu over enkele weken
weer van ons gevraagd wordt te be
palen door Wie wij geregeerd wen
sen te worden. Dat „wensen" zou
wellicht beter „willen" kunnen zijn
daar dat nauwkeuriger weergeeft
dat onze keuze op een overtuiging
moet gebaseerd zijn. Het kan geen
kwaad alles te onderzoeken, maar
dan moet men ook in staat zijn het
goede er uit te pikken en dat te be
houden. Men hóeft dus niet alle
propaganda naast zich neer te leg
gen, doch als men er aandacht aan
besteed, dient men ze te toetsen
aan prestaties uit het verleden en
aan programma's voor de toekomst.
Een belangrijke keuze als van ons
wordt gevraagd, mag niet gegrond
zijn op sentiment, maar moet be
rusten op redelijke argumenten.
Men stelle zijn belangen in handen
van die personen of partij van wie
men de overtuiging heeft dat ze ze
zo goed mogelijk zullen behartigen.
Waarbij men er rekening mee hou-
de dat het niet alleen, zelfs niet op
de eerste plaats om materiële be
langen gaat, doch dat we er aller
eerst voor moeten zorgen dat onze
geestelijke belangen veilig zijn.
Geen van beide mogen verwaar
loosd worden. Wie zich daarvan
met ernst rekenschap geeft, zal de
verkiezingen niet beschouwen als
een periodiek verzetje of een was
sen neus, maar een bewuste keuze
doen volgens normen die hij tegen-1
over zichzelf en de gemeenschap
kan verantwoorden.
BUITENLAND.
DUITSLAND.
BRITTEN BELEGEREN
RADIO BERLIJN.
Zestig Britse militairen en veertig
Duitse politie-agenten hebben Dinsdag
morgen om 'half vier het gebouw van de
communistische zender Radio Berlijn in
de Britse sector van de stad omsingeld.
Prikkeldraadversperringen werden rond
het hoge bakstenen gebouw aangebracht
en niemand mocht van dat ogenblik af
de studio's van de Russische propagan-
dazender nog betreden. Russen en Duit
sers die in het gebouw werken mogen
dit nog wel verlaten, maar kunnen er
niet meer terugkeren. Deze actie die des
nachts in het grootste geheim werd uit
gevoerd! geldt als een .repressaillemaat-
regel tegen het optreden van de Russen
die de bewoners van drie kleine wijken
die buiten de grenzen van de Britse sec
tor liggen, maar officieel onder Brits 'be
heer staan, hebben bevolen hun huizen
te ontruimen.
VERENIGDE STATEN.
EISENHOWER BURGER
MET ONDERSCHEIDING.
Het Amerikaanse leger heeft meege
deeld, dat generaal Eisenhower met in
gang van 3 Juni op eigen verzoek uit de
dienst is ontslagen.
President Truman heeft Eisenhower
Maandag, aan de vooravond van diens
overgang van het leger naar de politiek,
de „Distinguished service medal" uit
gereikt. Truman noemde Eisenhowers
werk aan de opbouw van een West-
Europese strijdmacht „een monumentale
prestatie, die in vredestijd haar weerga
niet vindt",
TAFTTEGEN EISENHO
WER, VOOR MAC ARTHUR.
Negentig minuten voor de aankomst
van generaal Eisenhower in 'Washington
heeft zijn voornaamste republikeinse me-
de-candidaat voor 'het presidentschap der
V. S., senator Robert Taft, een radiorede
tot het Amerikaanse volk gehouden. „De
republikeinse partij", zo zeide Taft, „kan
het zich niet veroorloven iemand candi-
daat voor het presidentschap te stellen,
die de totale mislukking van Truman's
regering niet zal veroordelen". Taft be
doelde hiermede generaal Eisenhower,
die het volgens zijn aanhangers, in grote
trekken eens is met de door Truman ge
voerde buitenlandse politiek.
Taft verklaarde: „Ik wil niet zeggen
dat Europa niet belangrijk is en even
min wil ik de Amerikaanse hulp aan dit
werelddeel intrekken, doch het eerste
waarnaar wij moeten streven is: beheer
sing van het luchtruim. De Amerikaan
se militaire positie in de lucht is, sinds
generaal Eisenhower chef van de Ame
rikaanse generale staf was, steeds ach
teruit gegaan. Indien het Amerikaanse
volk mij tot president zou kiezen, zou ik
gebruik maken van de diensten van ge
neraal' Mac Arthur en ik zou er voor
zorgen dat zijn ongeëvenaarde ervaring
ten voordeel zou strekken van de mili
taire en buitenlandse politiek van de
V. S.
Mac Arthur is de grootste van onze
militairen. Indien de 'Amerikaanse regé-
ring naar hem zou hebben geluisterd,
zou de 'Koreaanse oorlog gewonnen zijn.
Elke republikeinse regering, die niet ten
volle gebruik zou maken van de unieke
kwaliteiten en de grote kennis van ge
neraal Mac Arthur, zou schromelijk in
haar plicht tegenover het Amerikaanse
volk tekort schieten."
„Het gehele Amerikaanse verdedigings
programma vervolgde senator Taft,
„moet opnieuw in studie worden geno
men en het moet, waar nodig, worden
gewijzigd door iemand, die niet gebonden
is aan de politiek, die het Amerikaanse
ministerie van landsverdediging in de
afgelopen jaren heeft gevoerd
KOREA.
PRESIDENT SYNGMAN RHEE
IN CONFLICT MET
PARLEMENT,
Het conflict tussen de Zuid-Ko-
reaanse president Syngman Rhee
en het parlement heeft zulke ern
stige vormen aangenomen, dat de
U.N.O.-bevelhebber generaal Mark
Clarck en generaal Van Fleet, com
mandant van het achtste Ameri
kaanse leger, Maandag een onder
houd met de president hebben ge
had, waarbij is bepaald, dat de in
terne moeilijkheden geen verzwak
king voor de Zuid-Koreaanse leger
macht aan het front met zich zul
len brengen. De president heeft
namelijk twaalf parlementsleden
doen arresteren op beschuldiging
van heulen met de vijand. Zij zou
den omgekocht zijn door de com
munisten om de openbare orde in
gevaar te brengen. Tegen de wil
van het parlement in kondigde de
president de staat van beleg af en
deed hij de parlementsleden arres
teren. Het Zuid-Koreaanse parle
ment beschuldigt Syngman Rhee er
nu van, dat hij met het oog op de
presidentsverkiezingen van 23 Juni
het parlement, dat volgens de
Grondwet de president moet kie
zen, wil uitschakelen en een volks
stemming zal doordrijven, omdat
hij niet op een meerderheid in het
parlement kan rekenen.
De aanhangers van Syngman
Rhee hebben verklaard dat zij niet
meer aan vergaderingen van het
Parlement zullen deelnemen. De
Nationale Vergadering wordt door
dit besluit zo goed als machteloos.
Zij zal nu ook geen president kun
nen kiezen.
INDONESIË.
INDONESIË EN NEDERLAND.
Zowel ten aanzien van de ver
houdingen met Nederland als ten
aanzien van West-N. Guinea wijst
de Indonesische regering er in haar
antwoord op de algemene beschou
wingen op, dat men internationale
overeenkomsten niet kan herroe
pen zonder goedkeuring van de an
dere partij.
„De regering zal steeds als doel
voor ogen houden, elk probleem
met een ander land op vredelieven
de wijze te regelen door middel
Van onderhandelingen, die in goe
de sfeer gehouden worden".
Er bestaat goede hoop dat de
kwestie van de opheffing der Unie
op vredelievende wijze kan wor
den geregeld. Ten aanzien van N.-
Guinea wordt gezegd, dat de rege
ring op ondubbelzinnige wijze zal
vechten om.het ideaal van het In
donesische volk te bereiken: de te
rugkeer van West-Irian tot Indone
sië.
Opheffing van het Indonesische
Hoge Commissariaat te Den Haag
en vervanging door een ambassade
kan officiëel slechts geschieden na
wijziging van het Uniestatuut; het
Indonesische ministerie van Buiten
landse Zaken treft intussen voor
bereidingen daartoe.
BINNENLAND.
CANDIDAATSTELLING
EERSTE KAMER.
J.l. Dinsdag heeft de candidaat-
stelling plaats gehad voor de leden
van de Eerste Kamer, die daags na
de verkiezing van de Tweede Ka
mer, dus op 26 Juni, door de Pro
vinciale Staten van de verschillen
de provincie worden gekozen. De
candidatenlijsten van de K-V.P.
voor Noord-Brabant zien er als
volgt uit:
In deze provincie wordt met twee
lijsten uitgekomen, die onderling
verbonden worden. Op de eerste
'lijst zijn gesteld:
1. Mr. F. G. C. J. M. Teulings,
Vught; 2. dr. H. J. J. v. Velthoven,
Den Bosch; 3. H. M. v. Lieshout,
Eindhoven; 4. mr. T. B. J. Wijers,
Vught; 5. mr. dr. W. L. P. M. de
Kort, Goirle; 6. jhr. mr. F. J. F. M.
Smits van Oyen, Eindhoven; 7. J.
M. Zegers, Schayk; 8. dr. L. van
Bergem, Aarle-Rixtel; 9. P. Vriens,
Tilburg.
Op deze lijst worden drie zetels
verwacht.
Op de tweede lijst zijn gesteld:
1. Ir. H. J. M. Verheij, Didam; 2.
mr. A. M, C. J. Steinkühler, Eind
hoven; 3. A. J. de Goey, Montfoort;
4. mr. F. J. F. M. v. Thiel, Hel
mond; 5. N. Schuurmans, Orthen;
6. F. X. Verbunt-van Lier, Tilburg;
7. R. W. Janssen, Roosendaal; 8. J.
Raymakers, Helmond.
Op deze lijst worden twee zetels
verwacht.
AANNEMERS VRIJGESPROKEN
VAN ONGEOORLOOFDE OPZET.
Inschrijfsommen niet
onredelijk hoog.
De zes aannemers-firma's, tegen
wie de economische officier van
Justitie te Utrecht op 20 Mei j.l.
ieder 6000 gulden boete had geëist
op grond der beschuldiging van on
geoorloofde „opzet" op een bouw
som, zijn door de bijzondere eco
nomische kamer van de Utrechtse
rechtbank vrijgesproken.
Alle zes verdachten in dit eerste
van een lange reeks proef-proees-
sen sprak de rechtbank vrij op
grond van 't feit, dat de totale aan
nemingssom van 373 duizend gul
den (voor de bouw van het oude-
liedenhuis „Avondlicht" te Mij
drecht) een „redelijke prijs" geacht
moet worden, gebaseerd op rede
lijke kosten en redelijke winst.
HET KAMPEERVRAAGSTUK
IN NOORD-BRABANT.
Bovenstaand vraagstuk heeft al lang
de aandacht van 'Gedeputeerde 'Staten
nu de trek naar Brabant steeds toeneemt
en ook de behoefte aan ontspanning door
de industrialisatie steeds groter vorm
aanneemt. 1
De studie van dit vraagstuk ging over
de juridische, zowel als de prac-
tische zijde en de twee ingestelde studie
commissies brachten bereids een verslag
terzake uit.
In het prae-advies der eerste studie
commissie staat met betrekking
tot het vacantie-vraagstuk in onze pro
vincie, dat er op dit gebied voor Bra
bant een belangrijke en verantwoorde
lijke taak ligt, zich richtend o.m. op de
spreiding en reservering der recreatie
gebieden, de coördinatie met andere be
stemmingen en de ontsluiting.
Indien men met de 'Rijksdienst voor
het Nationale Plan aanneemt dat, bij op
heffing van de financiële belemmeringen,
welke leiden tot een vacantie bij familie,
het aantal vacanties tot 1970 nog 'zal
toenemen tot 5.9 millioen, dan is het
duidelijk dat dit alles noodzakelijk maakt
dat reeds nu naar meer uitwijkmogelijk
heden wordt gezocht. Daardoor zal ook
Brabant meer in de belangstelling ge
raken en een belangrijk deel der vacan-
tiegangers naar deze provincie trekken.
Aan de drie onderscheiden vormen van
vacantie, n.l. de verblijfs-recreatie, het
trekken en de dag-recreatie, zal in pro
vinciaal en regionaal verband daarom
alle aandacht besteed moeten worden en
de nodige voorzieningen getroffen.
Zij betreffen o.a.:
a. de voorziening met doelmatige va-
cantie-accomodatie voor gezinnen (kam
peer- en vacantiecentra)
b. de aanleg van een sluitend net van
regionale fietspaden;
c. de ontsluiting en de outillage van
voor massale dag-recreatie geschikte ge
bieden.
In het prae-advies II belicht de studie
commissie de vormen van kampeer-cen-
tra in Brabant, de beheersvorm en 't fi
nancieel aspect, het etisch-culturele as
pect, de wettelijke maatregelen, de alge
mene kampeervoorschriften, de planolo
gische voorwaarden en het bouwen, aan
leggen en gebruiken van kampeergele-
genheden. In een Bijlage III worden de
bouwtechnische en hygiënische eisen
voor gebouwen, behorende bij kampeer-
bedrijven, behandeld en tenslotte in een
Bijlage IV de concept-bepalingen t.a.v.
kampeerbedrijven in 'het uitbreidingsplan.
Door de grondige behandeling van dit
vraagstuk, zijn Ged. Staten kunnen ko
men tot hun ontwerp-besluit waarin de
verordening tot regeling van het kam-
peervraagstuk in deze provincie werd
vastgelegd. Als belangrijk onderdeel van
de vacantie-recreatie in Brabant wordt,
daardoor in een dringende behoefte voor
zien.
Deze verordening omvat o.a. de be
gripsomschrijving „kamperen", het kam
peren zelf, het exploiteren van een kam-
peerbedrijf, het toelaten van kamperen
en een aantal algemene bepalingen.
PROVINCIALE PRIJS VOOR
SCHONE KUNSTEN IN
NOORD-BRABANT.
In het rapport van de door Ged.
Staten ingestelde „Commissie tot 't
onderzoeken van mogelijkheden tot
verruiming van de werk-sfeer der
provincie", heeft deze Commissie
onder meer de instelling van een
„jaarlijkse prijs voor de kunst" aan
bevolen.
Ged. Staten achten het toekennen
van een dergelijke prijs een ge
schikte nieuwe manifestatie van 't
reeds op zo vele andere wijzen tot
uitdrukking komend streven van de
provinciale overheid, om op de cul
tureel terrein werkzame krachten
te steunen en aan te moedigen.
Dit College ziet de instelling van
een jaarlijkse provinciale prijs voor
schone kunsten, welke in perioden
van drie opeenvolgende jaren beur
telings op het gebied van a) beel
dende kunsten, b) müziek en c)
toneel en letteren zou kunnen wor
den toegekend, als een hiervoor
zeer geëigende vorm.
Wat de grootte van het bedrag
van de voorgestelde provinciale
prijs betreft, adviseren Ged. Staten
om een jaarlijks bedrag van 1.300
beschikbaar te stellen, n.l. 1000.-
voor beroepskunstenaars en ƒ300.-
voor hen, die de kunst louter als
liefhebberij beoefenen.
Bij de vaststelling van deze be
dragen heeft het College zich laten
leiden door de overweging, dat voor
de amateurs de waarde van de pro
vinciale prijs is gelegen in de er
kenning, in de uitverkiezing zelf;
voor de beroepskunstenaars is daar
naast ook de geldelijke beloning
uiteraard van het grootste beldng.
kunt U blussen in een paar minuten, met
één of twee Rennies. Deze smakelijke
tabletten werken onfeilbaar, ook bij U.
Koop een pak bij Uw apotheker of dro
gist en zorg er voor altijd een paar bij
de hand te hebben. Ze zijn hygiënisch
verpakt, één voor één; zo practisch. En
onopvallend in te nemen zonder wa
ter of wat ook.
In ons Vorige nummer deelden
wij naar aanleiding van een
verslag van de vergadering die
het Mi drlen stand.s borgstel li r, as-
fonds voor de Langstraat en 't
Land van Flensden en Altena
vorige week Vrijdagmiddag
hield, mee, dat wij nader op
het jaarverslag van genoemde
stichting zouden terugkomer.
Thans kwijten wij ons van deze
op ons genomen taak.
Het is natuurlijk niet de bedoe
ling dat we aan alles wat het uit
voerige verslag vermeldt, met name
over het doel der stichting, de wij
ze waarop ze bestuurd wordt enz.
onze aandacht besteden, we willen
slechts het licht van onze belang
stelling laten gaan over de activi
teiten en de werkzaamheden die
het Borgstellingsfonds, dat vanaf
1937 bestaat, het afgelopen jaar
1951 in het belang van de Midden
stand in de Langstraat en het Land
van Heusden en Altena heeft ver
richt
Het arbeidsterrein van het Fonds
omvat het rayon van de Kamer van
Koophandel en Fabrieken voor
Noordelijk Noord-Brabant. Dit
ambtsgebied omvat thans in totaal
22 gemeenten met een inwonertal
per 1 Januari 1952 van 111.708 zie
len, Van deze gemeenten zijn er 16
bij het fonds aangesloten met een
inwonertal van 93.176 zes zijn er
niet aangesloten. Deze 6 hebben
tezamen 18.632 inwoners. En dit
betekent een nadeel voor de Mid
denstanders in die plaatsen, want
alleen middenstanders uit de aan
gesloten gemeenten kunnen een
beroep doen op het fonds. De in
williging van dit beroep blijft na
tuurlijk steeds afhankelijk van een
aantal factoren en voorwaarden,
die men voor het verlenen van
welk crediet ook stelt.
In alle mogelijke vorm verleent
het Fonds zijn hulp Het verslag
spreekt van de normale Borgstel-
lingsfondscredieten, van de We.
dervestigiingscredieten, van de za
kelijke Bedrijfstegemoetkomingen,
de zakelijke Bedrijfscredieten, ves_
tigingscredielen voor gedemobili-
seerden, Aanvullende hulp, KNIL-
credieten, (de laatste vijf zijn sa
men te vatten onder het hoofd
„Hulp aan Gedemobiliseerden")
enz. Ten allen tijde kan men
hieromtrent natuurlijk inlichtingen
inwinnen bij het secretariaat van
het Borgstelïingsfonds.
Bedrijf suitrustingscredieten.
Voor een nieuwe vorm van cre
diet willen we toch wel even de
aandacht vragen. Het betreft hier
het „Bedrijfsuitrustingscrediet",
welke nieuwe mogelijkheid in 't
begin van dit jaar door de Minis
ter in het leven is geroepen, ter
vervanging ook van het wederves.
tigingscrediet.
Deze regeling heeft tot doel aan
eigenaren van kleine en middel
grote ondernemingen op het ter
rein van de middenstand de aan
schaffing, uitbreiding, vernieu
wing en verbetering van de be-
drijfsuitrusting mogelijk te maken.
Hieronder wordt mede verstaan de
verbetering van de pui en het in
terieur van de bedrijfspanden.
De bedrijf suitrustingscredieten
kunnen tot een bedrag van 2000
worden verleend door de Borgstel
lingsfondsen; boven de 2000 tot
25000 worden de credieten ver
leend door de Nederlandse Mid-
dfenstandsbank N.V.
In het verslagjaar 1951, vervolgt
't overzicht van de secretaris dan,
zijn in totaal 58 aanvragen tot het
verleenen van crediet of andere
hulp ingediend, waardoor het to
taal aantal aanvragen steeg' van 445
tot 502.
De afgehandelde aanvragen be
liepen een bedrag van 72.050.
verdeeld over 47 credietaanvragen,
daar 11 aanvragen uitsluitend om
bemiddeling of advies werden in„
gediend.
Van deze 47 aanvragen werden
in 1951 21 credieten verleend tot
een totaalbedrag van 18.580.
'Deze aanvragen waren over alle
aangesloten gemeenten verdeeld.
23 aanvragen moesten dus gewei
gerd worden en als reden hiervan
wordt opgegeven slechte infor
maties, het beschikbare bedrag was
te gering, onvoldoende credieU
waardigheid en grote schulden,
onvoldoende eigen middelen, cre
diet economisch niet verantwoord.
De 21 verleende credieten be
stonden uit 17 Borgstellingsfonds-
credieten 13.580 en 4 Bijzondere
credieten 5000.
Uit een overzicht van het verloop
der credietgeving blijkt, dat 66.9%
van het in totaal, sinds de oprich
ting, aan credieten uitgekeerde be
drag reeds door de credietneniers
is afgelost 3.7% moést als verlies
worden afgeschreven, terwijl nog
29.4 als tegoed open staat. Reeds
143 van de 209 verleende credieten
zijn geheel terug ontvangen. De
achterstand in rente en aflossingen
was per 31 December 1951 ook
nog zeer hoog, n.l. 7.993.72 in
hoofdsom en 313.93 aan rente,
in totaal dus 8.307.65 of 12.9
van het nominaal bedrag der nog
lopende credieten of 6.7 van het
totaal der verleende credieten.
Uit het financieel verslag blijkt
voorts dat het exploitatietekort
over het jaar 1951 een bedrag van
2.436.93 beloopt. Volgens de in
1948 van kracht geworden garan
tieregeling wordt dit tekort als
volgt over de deelnemende instan
ties verdeeld deelnemende ge
meenten 60 is 1.462.16pro
vincie Noord-Brabant 30 is
731.08 en de Kamer van Koop
handel 10 is ƒ243.69.
Voor de aangesloten gemeenten
In de eerstvolgende zitting der Pro
vinciale Staten zullen 'Ged. Staten o.m.
ter vaststelling aanbieden een vijftal ont-
werp-besluiten met betrekking tot de op
heffing en de reorganisatie van water
schappen in de Langstraat, met name in
het gebied van het Zuider afwaterings
kanaal. De op te heffen waterschappen
zijn De Buitenpolders van Besoijen, De
Binnenpolder van Besoijen, De Binnen-
polder van Sprang, De Oude Straat, Ten
Westen van de Vrijhoevense Vaart, Ten
Westen van de Capelse Vaart, De
Overdiepse Polders, De Binnenpolder
van Capelle, Klein Waspik, De Groot-
Waspikse en Raamsdonkse Polders en
de Nieuwe Hooipolder.
De bijzondere reglementen der vol
gende waterschappen zullen worden her
zien, c.q. worden gewijzigd: Het Zuider
afwateringskanaal, 'De Beneden Donge,
De Binnenpolder en de Buitenpolder van
Waalwijk.
Al deze waterschappen zijn ingelanden
van het waterschap „Het Zuider-afwa-
teringskanaal" en daarom omslag-plich-
tig. Het waterschap De Nieuwe Hooipol
der ligt bovendien geheel in het water
schap De Beneden Donge.
De voornoemde waterschappen ver
zorgen de lokale waterstaatsbelangen.
De taak van de voor opheffing voor
gedragen waterschappen, welke thans in
ongelijke mate wordt behartigd kan zeer
wel worden overgenomen door het wa
terschap „Het Zuiderafwateringskanaal
Het grondgebied van dit lichaam is na
melijk niet zo groot dat alsdan die taak
niet meer in de lokale sfeer zal worden
uitgeoefend. De oppervlakte bedraagt
slechts pl.m. 5000 H.A.
Behalve het waterschap De Over
diepse Polders worden deze waterschap
pen bemalen door het Zuidergemaal dat
bij „Het Zuiderafwateringskanaal" in be
heer is. Verscheidene van deze water
schappen hebben gemeenschappelijke
verkeersbelangen.
Van groot belang is ook dat bij cen
tralisatie van het waterschapsgezag met
meer kracht kan worden opgetreden en
de technische dienst beter voor zijn taak
kan worden uitgerust.
Polders onder de gemeente
Waalwijk.
Ofschoon de waterschappen De Bin
nenpolder en De Buitenpolder van
Waalwijk en De Binnen- en Buitenpol
der van Baardwijk, evenals de hoge
gronden onder Loonopzand, deel uitma
ken van het waterschap „Het Zuideraf
wateringskanaal lozen zij hun water
niet op het gelijknamige, onder beheer
van dat waterschap staande kanaal, doch
op het langs de Maasdijk gelegen, bij
het Rijk in beheer en onderhoud zijnde
Zuiderkanaal. De onderhavige gronden
hebben derhalve geen belang bij de wer
ken van dat waterschap. Het is dus niet
juist dat voor deze gronden aan dat li
chaam omslag moet worden betaald. De
ze gronden zullen daarom buiten het
verband van het waterschap „Het Zui
derafwateringskanaal" moeten worden
gebracht. De hoge gronden onder Loon
opzand wateren in eerste aanleg af op 't
waterschap „De Binnenpolder v. Waal
wijk" en dienen daarom gevoegd te wor
den in het verband van dit waterschap.
De waterschappen De Binnenpolder v.
Waalwijk, De 'Buitenpolder van Waal
wijk en De Binnen- en Buitenpolder van
Baardwijk, welke indien het onder
havige voorstel wordt aanvaard van
1 Juli 1953 geen deel meer uitmaken van
het waterschap „Het Zuiderafwaterings
kanaal", hebben ongeveer dezelfde be
langen.
Daarom heeft de vraag of tegelijker
tijd deze waterschappen niet kunnen
worden saamgevoegd, eveneens een punt
van overweging uitgemaakt. Evenwel
zijn in hun gebied binnen afzienbare tijd
vérstrekkende waterstaatkundige wijzi
gingen te verwachten.
De gemeente Waalwijk is van plan
een riolering aan te leggen waarna de
bebouwde kom niet langer loost op de
polderwaterlopen.
Dat zal belangrijke veranderingen in
de omslagheffing tot gevolg moeten heb
ben. Derhalve kan met samenvoeging
der vorengenoemde waterschappen onder
Waalwijk beter worden gewacht totdat
de riolering tot stand is gekomen.
betekent dit een bedrag van 1.56
cent per inwoner.
Uit een overzicht van de aanvra.
gen gedurende bet bestaan van het
Borgstellingsfonds blijkt dan dat in
totaal 504 aanvragen zijn inge
diend, o.m. 121 door middenstan
ders uit Waalwijk, 80 uit Kaats-
iheuvel-Loonopzand, 62 uit 'Dongen,
49 uit Drunen, 28 uit Raamsdonk
(sveer). 11 uit Sprang-Capelle en
13 uit Waspik.
Van deze 504 aanvragen werden
er 55 weer ingetrokken, 121 afge
wezen, 74 afgedaan door rapport,
bericht of advies, in 38 gevallen
werd hei bedrijf gesaneerd of werd
bemiddeling verleend in 51 ge
vallen werd borgstelling toegestaan
na sanering of bemiddeling, in 158
gevallen werd borgstelling toege
staan zonder sanerin-g of bemid
deling, terwijl 7 aanvragen nog in
behandeling zijn.
- Tot zover enige cijfers van bet
Middenstandsborgstellingsfonds,
-dat nog lang zijn verantwoord en
lofwaardig werk in de Langstraat
en het Land van Heusden en Al
tena moge voortzetten.