Wijde Wereld j INCIDENTEN. Waalwijkse en Langstraaise Courant Dr. H. W. E. Moller DE EMIGRATIE naar Australië en Nieuw-Zeeland UIT DE - Om Zuurbranden op de maag te blussen: Eén of twee Rennies nemen. ALWEER HET VERKEER. Wat gebeurt er op Waalwijk-Tilburg. de weg VRIJDAG 19 JUNI 1952. Uitgever Waal wij kse Stoomdrukkerij ANTOON TIELEN Hoofdredacteur JAN TIELEN Dit blad verschijnt 2 x per week DE ECHO W HET ZUIDEN Bureaux GROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621 OPGERICHT 1878 SCHOOLSTRAAT 11. KAATSHEUVEL. TEL. 2121 75e JAARGANG No. 50 Abonnement 18 cent per week 2.35 per kwartaal 2.60 franco p. p. Advertentie-prijs 10 cent per- m.M Contract-advertenties speciaal tarief. TEL.-ADRES „ECHO' (1869—1940). De Heer Dr. H. Knippenberg, die van September 1916 tot Juni 1918 belast is geweest met het directo raat van de Handelsschool alhier en daarna tot October 1944 het di rectoraat heeft bekleed van de R.K. Hogere Burgerschool te Helmond, heeft in opdracht van de Vereniging „Ons Middelbaar Onderwijs in N.B." een levensschets van Dr. Moller ge schreven, welke dezer dagen bij de Drukkerij van het R.K. Jongens weeshuis te Tilburg is verschenen. Op de eerste bladzijde van dit boek prijkt het portret van Dr. Mol ler, zoals wij hem zovele jaren heb ben gekend, met zijn scherpe ge laatstrekken, zijn hoog voorhoofd, zijn doordringende en vastberaden blik, een man wiens gehele voorko men een wetenschapsmens verried, met strenge en principiële levens opvatting, reeds bij zijn verschij ning ontzag inboezemend. Eh toch, als ooit van iemand gezegd kan worden, dat hij bij nadere kennis making meeviel, dan was het van Dr. Moller. Dan bleek al dadelijk, dat achter deze imponerende ge stalte een warm hart klopte, vol medegevoel voor een ieder, die hem om hulp of advies vroeg. Hoge bomen vangen veel wind. Dr. Mol ler had, als ieder mens, zijn gebre ken, en zoals het nu eenmaal in deze wereld gaat, sommigen hebben gemeend, op deze onvolkomenheden de nadruk te moeten leggen. Nie mand heeft echter ooit durven ont kennen, dat Dr. Moller nimmer zijn eigen belang heeft gezocht, maar mischien maar al te dikwijls zich zelf ten voordele van anderen heeft weggecijferd. Is het niet tekenend voor Dr. Mol- ler's karakter, dat hij in November 1915, op de avond vóór de begra fenis van zijn innig geliefd oudste zoontje, dat in Ruwenberg aan buikvlies-ontsteking overleden was, drie uur lang repetitie-lessen gaf aan studenten voor de Middelbare Akte Nederlands, omdat zij deze, volgens Dr. Moller, niet mochten missen! Een dergelijke zelfbeheer sing kunnen wij slechts verwachten bij degenen, die de dingen dezer wereld zien sub specie aeternitatis, vanuit 't gezichtspunt der eeuwig heid. Ook van Dr. Moller kon ten volle getuigd worden „de recht vaardige leeft door het geloof". Dr. Moller bezat grote gaven van geest en hart en Dr. Knippenberg, die jarenlang met hem in nauwe connectie is geweest, heeft de be tekenis van zijn collega alzijdig be licht als oprichter en eerste Rec tor van de R.K. Leergangen, als leider van „Ons Middelbaar Onder wijs in N.B.", als schrijver op lite rair gebied, als politicus. Het uit gebreide feitenmateriaal maakt het ondoenlijk een uittreksel van deze uitgave te geven. Vermelden wij slechts, dat duidelijk tot uitdruk king komt, hoe groot' het aandeel van Dr. Moller is geweest in de oprichting van de „Handelsschool" alhier, zonder dat ook maar iets te kort wordt gedaan aan de verdien sten van anderen, die hem daarbij hebben terzijde gestaan. Het schenkt ons voldoening op blz. 59 te lezen: „We plaatsten de stichting en ontwikkeling van het R.K. Middelbaar Onderwijs in Waal wijk voorop, omdat wij hierover 't best ingelicht zijn en voor het op treden van Dr. Moller hier belang rijke gegevens voorradig waren". Wij willen de lezing van deze bio grafie van Dr. Moller aanbevelen bij ieder, die zich interesseert voor de bewogen levensloop van deze hooggeleerde en toch zo eenvoudige doctor, die zo'n voornaam aandeel heeft gehad in de culturele ontwik keling van ons gehele Katholieke volk, meer speciaal in Brabant en niet in de laatste plaats van Waal wijk. Het is daarom ook zo'n gelukkige gedachte geweest van ons Gemeen tebestuur, om deze emancipator op cultureel gebied te eren door zijn naam te verbinden aan de prachtige laan, welke de westelijke begren zing vormt van het terrein van het in aanbouw zijnde H.B.S.-M.M.S. gebouw. Dit scholencomplex, waar voor reeds de naam van Dr. Moller- college is gekozen, staat wel in een gunstig milieu, niet alleen door de artistiek verzorgde plantsoen- aanleg, maar ook, omdat de straat namen in de onmiddellijke omge ving onze rijpere jeugd op drie per sonen wijzen, die in de rampjaren van 1940 tot 1945 alles, ook hun leven, over hadden voor God, Vor stin en Vaderland. De straat aan de noordzijde houdt de herinnering levendig aan Burge meester Moonen, die „gevallen is onder moordenaars-hand, omdat hij de moed had op zijn post te blijven in het belang van hen, tegenover wie hij zich verantwoordelijk wist". Vier maanden daarna gaf Jan de Rooy, naar wie de straat ten oosten van 't nieuwe gebouw is genoemd, zijn leven, om dat van zijn kame raden te redden en ons een tweede bezetting door jde vijand te bespa ren. Tot op zekere hoogte was ook Dr. Moller een oorlogsslachtoffer: Rusteloze arbeid, moeilijkheden van persoonlijke en zakelijke aard hadden in de loop der jaren veel af breuk gedaan aan zijn gezondheid, de gebeurtenissen van 1940 hebben hem diep geschokt en ten slotte voorgoed geknakt. Reeds op de morgen van de eerste oorlogsdag sneuvelde de enige zoon, die hem restte, als reserve-luitenant bij het elfde regiment infanterie, gevallen voor volk en vaderland in de held haftige verdediging van het vlieg veld Valkenburg. Ingewijden weten, hoezeer de zorgen voor het behoud van de scholen, met zoveel moeite tot bloei gebracht, hem in 1940 met de dag zwaarder drukten. Het was ten slotte teveel voor zijn door vroegere zorgen ondermijnd lichaam. In vol le overgave aan Gods H. Wil stierf hij op 6 December 1940, ons de ge dachtenis nalatend van een hoog staand man, die „in voorbeeldige trouw, in voor- en tegenspoed, zijn idealisme heeft bewaard". De Vries. t Dr. Hendrik W. E. Moller, Levensschets door H. H. Knip penberg. Tilburg 1952, Prijs 3.25. De Commissaris voor de Emigra tie, Mr. Ir. Bi. W. Haveman, keerde onlangs in ons land terug van een studiereis door twee voor Neder land zeer belangrijke emigratie- landen, n.l. Australië en Nieuw- Zeeland. Hij voerde er besprekin- gen met regeringsautoriteiten en i immigratiediensten en ontmoette vele Nederlandse emigranten, die hem van hun bevindingen in hun nieuwe vaderland vertelden. Over de indrukken, tijdens deze reis op gedaan, vertelde de heer Haveman op een in Den Haag gehouden 'pers conferentie. En omdat de immigra tiepolitiek van elk land nauw vér band houdt met de economische situatie van dat land, gaf de heer Haveman een korte karkteristiek van de economische positie van Au stralië 'en Nieuw-Zeeland. Wat Australië betreft, daar heeft de regering maatregelen moeten nemen om het gevaar voor inflatie te beteugelen. Door de enorme stij ging van de wolprijzen in '50 en '51 stroomden in die jaren enkele hon derden millioenen Australische ponden méér het land binnen, dan in de jaren daarvoor. Een groot deel van dit geld werd besteed aan luxe goederen, zoals auto's, radio toestellen enz.' De z.g. verbruiks- goederen-industrie ontwikkelde zich veel sterker dan de primaire industrie, die voor de nationale welvaart van het land veel belang rijker is. Een van de drastische maatrege len, die de regering nam, was de beteugeling van de z.g. secundaire industrie, die een wilde groei be leefde. Het gevolg van die maatre gel is, dat wat de werkgelegenheid in de minder belangrijke industrie- en betreft, spoediger een verzadi gingspunt wordt bereikt. Met an dere woorden: het zal voor een emigrant niet zo gemakkelijk en in ieder geval veel meer riskant zijn, werk te vinden in deze sector. In de z.g. primaire industrie, dit wil zeggen in de staalfabrieken en de scheepswerven en ook in de landbouw, is daarentegen voldoen de werkgelegenheid voor vele im migranten. Australië zal dan ook dit jaar gaarne 25.000 Nederlandse emigran ten ontvangen. 18.000 van hen zul len z.g. „schema-emigranten" zijn, dat zijn zij, die vallen onder de be palingen van de Nederlands-Au stralische emigratie-overeenkomst. Daarvoor komen voornamelijk in aanmerking ongehuwde mannen tot 35 jaar, ongehuwde vrouwen tot 30 jaar, gehuwden zonder kinderen, waarvan de man maximaal 35 en de vrouw maximaal 30 jaar oud is, en gehuwden met kinderen, waar van het gezinshoofd niet ouder is dan 45 jaar. De Australische regering zorgt voor de huisvesting van deze „sche ma-emigranten". Zij worden voor lopig ondergebracht in kampen, die vrijwel alle goed, en in het uiter ste geval toch altijd nog middelma tig kunnen worden genoemd. In dez^ kampen staan adviseurs de emigranten ter zijde bij het vinden van hun eigen weg in het nieuwe land. De tweede groep emigranten zijn z.g. „landing-permit-emigranten". ,Zij moeten zelf voor huisvesting en werk zorgen en als zij kunnen aan tonen over beide te beschikken, wordt hun een „permit" uitgereikt en mogen zij de overtocht naar Au- stralië maken. Onder deze groep van emigranten treft men nog al eens teleurgestelden aan. Mensen, die op eigen risico willen emigre- j ren, dienen zich er dan ook terdege van te overtuigen dat zij de be schikking krijgen over bona-fide verklaringen, zowel voor de huis vesting als voor de werkkring. Tenslotte wordt op het ogenblik overwogen voorlopig nog alleen aan landbouwers, die in de toe komst een eigen bedrijf willen be ginnen als schema-emigranten, dus onder de bepalingen van het ver drag, te laten overkomen, door be middeling van in Australië geves tigde „agencies", die zowel door de Australische als door de Nederland se regering worden erkend. In Nieuw-Zeeland, dat zich ver heugen mag in een zeer gezonde economische situatie, zullen dit jaar 6000 Nederlanders kunnen worden opgenomen. Er bestaat daar vooral behoefte aan bouwvakarbeiders, metaalbewerkers, agrariërs, vrou welijk huishoudelijk personeel en verpleegsters. De Nederlandse emi granten in Nieuw-Zeeland hebben een uitstekende naam. Overal wor den zij met een spontane hartelijk heid ontvangen en iedere emigrant doet er goed aan die hartelijkheid ook met hartelijkheid te beant woorden. En zo kunt U dan weer zonder zorgen alles eten wat U graag lust; zonder vrees voor die brandende pijn. Kijk eens om U been hoe tientallen mannen en vrouwen het gebruik van Rennies tot een vaste gewoonte maken. En met succes. Zij weten niet meer wat brandend maagzuur is! Emigranten tussen 18 en 35 jaar, die ongehuwd zijn en niet over vol doende geldmiddelen beschikken, kunnen een door de Nederlandse en Nieuw-Zeelandse regering bekos tigde subsidie ontvangen. Wel moe ten zij zich dan verplichten 2 jaar in het beroep, dat hun zal worden aangewezen, werkzaam te blijven. De andere categorie emigranten, zij dus die geen subsidie ontvangen, zijn minder aan leeftijdsgrenzen ge bonden. Voor zover zij gehuwd zijn, moeten zij voor hun vertrek van huisvesting verzekerd zijn. Het was Maandag niet de eerste keer dat Russische straaljagers een buitenlands vliegtuig zonder enige aanleiding beschoten. Men herin nert zich, dat nog niet zo lang ge leden 'n vliegtuig van de Air Fran ce in de luchtcorridor van Frank fort naar Berlijn werd aangevallen en dat enkele jaren geleden een Amerikaans vliegtuig in de Oostzee verdween zonder dat er nog iets van vernomen werd. Dat dit laatste werd neergeschoten is nooit strikt bewezen, maar de omstandigheden waren voldoende verdacht en de aanwijzingen duidelijk genoeg om dit aan te nemen. Toch houden de Russen zich in zo'n geval graag van den domme, maar als puntje bij paaltje komt zijn ze ook niets te verlegen om te bekennen en een brutale draai aan het geval te ge ven. Met een Zweeds vliegtuig, dat ver buiten de Russische territoriale wa teren naar een ander toestel zocht, is het niet anders gegaan. Het inci dent liet aan duidelijkheid niets te wensen over en de gedachte aan 'n vergissing is dan ook uitgesloten. De piloot van het toestel vertelde zelf dat de aanval negen minuten duurde en dat de aanvaller zich pas terugtrok toen het vliegtuig in zeer stortte. Aan de bedoelingen van de Rus hoeft dus niet getwijfeld te worden. Het bleef nu bij twee ge wonden, de vijf andere inzittenden bleven ongedeerd, terwijl allen door een Duits schip konden worden ge red. Dit is echter zuiver toeval en het incident had even goed zeven doden kunnen kosten. Het bewijst dat het de Russen tamelijk onver schillig blijft of er met hun provo caties al dan niet mensenlevens ge moeid zijn. De Zweden van hun kant hebben een antwoord gegeven, waaruit blijkt dat ze geenszins van plan zijn zo iets zonder meer over hun kant te laten gaan. De regering diende een scherp protest in, waarin zij 'n onderzoek en bestraffing van de schuldigen eiste (wat in dergelijke gevallen placht te resulteren in een decoratie van de betrokken piloot door Stalin!), terwijl zij zich het recht voorbehield schadevergoe ding te eisen. En passant protes teerde zij tegen de deelneming van functionarissen der Russische am bassade aan spionnagewerk in Zwe den. De militaire autoriteiten heb ben besloten reddingsvliegtuigen in het vervolg te laten escorteren en hebben bevel gegeven in het ver volg onmiddellijk het vuur te be antwoorden als vliegtuigen worden beschoten. Tenslotte heeft de Zweedse be volking getoond hoe ze over deze historie denkt door protestdemon straties voor de Russische ambassa de. Vriendelijk was ze niet toen ze Stalin aan de galg eiste, maar waar schijnlijk wel eerlijk. Dat de Rus sen onmiddellijk een tegenprotest indienden is niet meer dan een oud smoesje Frappant is wel dat ze ge lijk hadden in zoverre', dat een Zweeds vliegtuig inderdaad boven Russisch gebied had gevlogen, maar dat was twee dagen eerder en het toestel was, in tegenstelling tot wat de Russen beweerden, niet bewa pend. Maar met brutale verdraaiing van de feiten hebben de Sovjets weer eens geprobeerd om het recht geheel aan hun kant te trekken, wat natuurlijk alleen gelukt tegen over degenen, die ziende blind zijn. Wat de Zweden ondertussen door hun krachtige houding en doortas- tende maatregelen bereiken is, dat de Russen zich in het vervolg waar schijnlijk wel tweemaal zullen be denken eer ze weer incidenten uit loken. Niettemin blijft het merkwaardig dat ze nu en dan voorkomen, want aangezien het geen toevalligheden zijn (zelfs de Russen hebben niet als uitvlucht een „misverstand" ge bruikt), moet er een bedoeling ach ter steken. Men kan daar natuurlijk naar raden en het passen in het kader van de speldenprikkenpoli- tiek die de Russen gaan toepassen, men kan het beschouwen als een I poging tot intimidatie, die tegen- i over Zweden dan wel deerlijk mis lukt is, maar de eigenlijke bedoe ling zal wel een geheim van de Russen blijven. Het tekent wel de huidige isituatie dat dit allemaal kan gebeuren zonder ernstiger ge volgen dan een diplomatiek protest. Als het eenmaal zover is, dat men probeert een oorlog ten koste van alles te vermijden, kan een kwaad willige veel onheil stichten zonder dat hij gevoelig op de vingers wordt getikt. Èn de Russen zijn dan wel zo dat ze eruit halen wat er in zit. Ze riskeren tenslotte niet zo ver schrikkelijk veel en een mensen leven min of meer telt in de Sovjet- i Unie niet. j Dat neemt het feit niet weg dat de diplomatie van vandaag in een impasse is geraakt en geregeld slachtoffers eist, meer dan er be kend worden uit de enkele opzien barende zoals dat van Maandag er een was. Dat blijft doorgaan, zolang er geen gezondere verhoudingen komen en zolang deze misdaden op bestelling niet gestraft worden, maar gehonoreerd word enmet een decoratie en goedgepraat worden door de feiten te verdraaien. Hoe zeer dit valt te betreuren, er schiet niets anders over dan het te consta teren. Zelfs officiële protesten en uitbarstingen van verontwaardiging veranderen daar niets aan. AMERIKAANSE ORDER VOOR D.A.F. j Van Doorne's Aanhangwagenfa- brieken N.V. (DAF) te Eindhoven hebben van de Amerikaanse lucht macht USAF (United States Air Force) de opdracht gekregen tot le vering van ruim 200 tankwagens voor het vullen van vliegtuigen. De tanks zullen een inhoud krijgen van 2500 U.S. gallon (9400 liter), terwijl er met een snelheid van 2200 liter per minuut mede getankt kan wor den. Behalve voor deze opleggers kreeg DAF tevens een bestelling van de Amerikaanse luchtmacht voor 81 6-wielige terreinvoertuigen met zes aangedreven wielen, welke voorzien worden van een olietank met een inhoud van 750 U.S. gallon (2800 liter). Tal van fabrieken uit vijf ver schillende landen van het Europese continent hebben naar deze op dracht mede gedongen. De order omvat een bedrag van circa vier en een half millioen dol- Reizigers die Maandag of Dins dag van Tilburg naar Waalwijk of omgekeerd reisden, kwamen voor een onaangename verrassing te staan; veel treinen zijn er gemist en velen zijn ongetwijfeld te laat op hun werk gekomen, omdat de reis 20 minuten langer duurde dan normaal. En dat is de reden dat we in ons blad voor de zoveelste keer over het verkeer schrijven. Het bleek namelijk dat men tus sen Loon op Zand en Kaatsheuvel dc rijweg aan het repareren was; de. chauffeurs van de B.B.A.-bussen die nergens van op de hoogte wa ren, werden teruggestuurd en kon den via Berkdijk, Dongensevaart en St. Joachimsmoar, Kaatsheuvel res pectievelijk Loon op Zand zien te bereiken. Vanaf Woensdag moest het verkeer tussen Loon en Tilburg omgelegd worden over De Moer, Heibloem en Hasselt en al gauw reed een bus op de smalle weg in een sloot. Het vervelende van deze geschiedenis is, dat vooraf aan nie mand blijkbaar hiervan mededeling is gedaan; op onze informaties bleek het bijkantoor van de Ei.B.A. te Waalwijk, in overleg waarmee der gelijke kwesties steeds worden op gelost, van niets te weten. Enige tijd geleden is er contact geweest tussen de Prov. Waterstaat en de B.B.A. over een mogelijke afsluiting van de rijweg; toen zag het bijkan toor de oplossing hierin, dat de bus sen aan weerskanten tot de afslui ting zouden rijden, waar de reizi gers dan meteen over konden stap pen. Maar of Breda hier niet op in is gegaan, of helemaal niet op de hoogte was van deze wegafsluiting, ren feit is dat de onwetende reizi gers 20 minuten later in Tilburg of Waalwijk aankwamen, dan ze ge dacht hadden. Bovendien, vroegen ons enkele mensen, waarom moet het verkeer omgelegd worden; en dat vragen v/ij ons ook af wanneer we horen, hoe, toen de weg gelegd werd, het verkeer normaal doorgang kon vin den. Onder de supervisie van een a cent moest dit nu toch ook moge lijk zijn, dacht men. En dan natuurlijk hoorden we ook graag: waarom gaan ze nu de rijweg, die nog in een zeer behoor lijke staat verkeert, repareren, ter wijl het fietspad er allermiserabelst aan toe is. We krijgen nu een soort gelijke figuur als vorig jaar, t.oen het enige gedeelte van het hele fietspad, namelijk dat van Waal wijk naar Sprang, dat in goede staat verkeerde, werd opgehaald. Iets dergelijks zien we nu ook, ter wijl op de meeste plaatsen het fiets pad onberijdbaar is (hoe dikwijls hebben we hiervoor al de aandacht gevraagd, en hoeveel keren is het al in de Provinciale Staten ter spra ke gebracht), wordt nu de rijweg die, vergeleken met het pad, nog uitstekend is, weer opgekalefaterd. Als ze, verzekerde ons anony mus, al het geld dat ze na de oorlog, al besteed hadden aan de kleine reparaties van de weg, hadden be steed aan het fietspad, dan was dat nu prachtig in orde geweest, mis schien hadden we dan al wel een dubbel fietspad gehad. Maar, zei hij, de heren die de wegen moeten controleren rijden tegenwoordig ze ker allemaal in auto's, zodat ze al leen maar de kleine oneffenheidjes voelen van de rijweg; van 't heuvel landschap dat het fietspad onder de bomen bij Loon is, hebben ze geen notie, noch van het stuk woeste grond tussen Loon en Kaatsheuvel. En dan stak hij een heel loflied af over vroeger; toen was er geen hard pad, alleen maar een smal zandpaadje, maar daar kon je veel beter op rijden en dat werd veel beter onderhouden, want toen reed dé controleur nog op een fiets. Zo praat anonymus, en wij kun nen niet anders doen dan hem ge lijk geven, want wordt het nu zo zoetjesaan geen tijd dat er iets ge beurt? Er is niets op tegen dat de rijweg van tijd tot tijd wordt ge repareerd, er is niets op tegen dat het verkeer voor enkele dagen 20 minuten wordt omgelegd wanneer dat noodzakelijk is; maar wat weer houdt de Prov. Waterstaat om ons daarvan vooraf op de juiste wijze kennis te geven en wat weerhoudt haar ook het fietspad eens 'n goeie beurt te geven? De bomen en struiken bezij den de weg zijn al weggehakt voor straks, wanneer de weg grote ver keersweg gaat worden en er aan iedere kant een fietspad komt, maar eer het zover is, zal, dunkt ons, nog menige fietsband stuk gereden zijn en nog menige hopeloze zucht ge slaakt zijn door de wielrijders, die zo verkeersreglementair handelen, dat zij op het fietspad rijden. lar. De betaling geschiedt geheel in Amerikaanse dollars en levert der halve voor Nederland een belang rijke deviezenwinst op. WAAROP HEEFT WERKLOZE NA 1 JULI RECHT? In verband met de a.s. inwerking treding van de Wachtgeld- en Werk loosheidsverzekering heeft de staatssecretaris van Sociale Zaken, mr. dr. van Rhijn, de gemeentebe sturen in een rondschrijven be dankt voor de arbeid, welke zij tot dusverre hebben verricht ter uit voering van de regelingen op het gebied van de werkloosheid. Met ingang van 1 Juli zullen de thans geldende overbruggingsrege ling en de sociale bijstandsregeling plaats maken voor de wachtgeld en werkloosheidsverzekering, waar bij de gemeentelijke werkzaamheid tot een minimum wordt beperkt. De wachtgeld- en werkloosheids verzekering onderscheidt 2 groe pen: I. Werkloze werknemers, die bui ten de werkloosheidswet vallen, zo als personeel, werkzaam in de huis houding, personen die een salaris hebben van meer dan f 6000.en bepaalde groepen grensgangers. II. Werkloze werknemers, die 21 weken uitkering volgens de werk loosheidswet of volgens de in I ge noemde regeling hebben ontvan gen. De uitkeringsduur is gebracht van 13 op 21 weken. De maximum grenzen zijn met 1.per dag ver hoogd voor kostwinners en met 0.85 voor niet-kostwinners. De kinderbijslagregeling blijft onge wijzigd. De uitkeringen voor de in II ge noemde werklozen geschieden naar vaste normen. Vergeleken met de vroegere regeling zijn de normen verhoogd, terwijl tevens de wijze van berekening is herzien. Voor heen liepen de normen in de 5 ge meenteklassen voor gehuwden van ƒ26.50 tot ƒ30.90. Thans zal de uit kering in alle gemeenteklassen voor gehuwden bedragen 27.60, ver hoogd met de werkelijke huishuur. De gezinsledenbijslag die voor heen variëerde van ƒ2.76 tot 4.02 per inwonend gezinslid, is thans uniform vastgesteld op 4.02 per week. Voor degenen, die op 1 Juli reeds werkloos zijn en daardoor niet on der de regeling van de werkloos heidswet vallen, is een overgangs regeling getroffen. EERSTE KAMER ACCOORD VERLAGING OMZETBELASTING De Eerste Kamer heeft Dinsdag zonder hoofdelijke stemming en na een zeer korte discussie goedge keurd dat de omzetbelasting op en kele artikelen wordt verlaagd. Het is Zo goed als zeker dat deze arti kelen nu op 1 Juli goedkoper kun nen v/orden. De verlaging kost de schatkist ten hoogste 12 millioen. Enkele van de artikelen die goed koper kunnen worden, zijn: televi sie- en radiotoestePen, foto- en filmapparaten, chocolade hagelslag en muisjes, verse zalm, haargolf- apparaten, gouden en zilveren voor werpen, bontkleding, electrische wasmachines, gas-geysers, behang selpapier, theetafels, gerookte pa ling, zuivere eau de cologne, post zegel-albums en electrische dekens. CHINEES SCHIET VRIENDEN NEER. Een Chinese textielhandelaar uit Zaandam heeft Dinsdag omstreeks het middernachtelijk uur de 34-ja- rige brandstoffenhandelaar J. Kok uit Koog aan de Zaan op het trot toir van zijn winkel doodgeschoten. De dader loste ook een schot op de echtgenote van het slachtoffer, maar bij haar trof de kogel slechts de arm. De Chinees vluchtte na de aanslag, maar meldde zich later bij de politie. De slachtoffers waren huisvrienden van de dader. Om trent de motieven tast de politie in het duister. NIEUWE RIJKSDAALDER BILJETTEN. i Binnenkort zal de Nederl. Bank nieuwe muntbiljetten van twee en een halve gulden uitgeven. Deze biljetten, die. wat de versieringen betreft, overigens niet verschillen van die van een gulden, worden uitgevoerd in donkerblauw op grij ze achtergrond. Het blauwgrijze papier, waarvan de biljetten wor den vervaardigd, vertoont bij door- zicht over het gehele oppervlak 'n watermerk van kubussen. De oude bilietten blijven voorlopig nog in omloop. KINDERMOORDENAAR GEARRESTEERD. De dader van de moord op de 7- jarige H. H. te Norg, is door de po litie gepakt. Het is een gedetineerde uit de Rijkswerkinrichting te Veen- huizen (gem Norg) de 29-jarige P., die belast was met het ophalen van A

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1952 | | pagina 1