Wijde Wereld j
INCIDENTEN.
Waalwijkse en Langstraaise Courant
Dr. H. W. E. Moller
DE EMIGRATIE
naar
Australië en Nieuw-Zeeland
UIT DE
-
Om Zuurbranden
op de maag te blussen:
Eén of twee Rennies nemen.
ALWEER HET VERKEER.
Wat gebeurt er op
Waalwijk-Tilburg.
de
weg
VRIJDAG 19 JUNI 1952.
Uitgever
Waal wij kse Stoomdrukkerij
ANTOON TIELEN
Hoofdredacteur
JAN TIELEN
Dit blad
verschijnt 2 x per week
DE ECHO W HET ZUIDEN
Bureaux GROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621
OPGERICHT 1878
SCHOOLSTRAAT 11. KAATSHEUVEL. TEL. 2121
75e JAARGANG No. 50
Abonnement
18 cent per week
2.35 per kwartaal
2.60 franco p. p.
Advertentie-prijs
10 cent per- m.M
Contract-advertenties
speciaal tarief.
TEL.-ADRES „ECHO'
(1869—1940).
De Heer Dr. H. Knippenberg, die
van September 1916 tot Juni 1918
belast is geweest met het directo
raat van de Handelsschool alhier
en daarna tot October 1944 het di
rectoraat heeft bekleed van de R.K.
Hogere Burgerschool te Helmond,
heeft in opdracht van de Vereniging
„Ons Middelbaar Onderwijs in N.B."
een levensschets van Dr. Moller ge
schreven, welke dezer dagen bij de
Drukkerij van het R.K. Jongens
weeshuis te Tilburg is verschenen.
Op de eerste bladzijde van dit
boek prijkt het portret van Dr. Mol
ler, zoals wij hem zovele jaren heb
ben gekend, met zijn scherpe ge
laatstrekken, zijn hoog voorhoofd,
zijn doordringende en vastberaden
blik, een man wiens gehele voorko
men een wetenschapsmens verried,
met strenge en principiële levens
opvatting, reeds bij zijn verschij
ning ontzag inboezemend. Eh toch,
als ooit van iemand gezegd kan
worden, dat hij bij nadere kennis
making meeviel, dan was het van
Dr. Moller. Dan bleek al dadelijk,
dat achter deze imponerende ge
stalte een warm hart klopte, vol
medegevoel voor een ieder, die
hem om hulp of advies vroeg. Hoge
bomen vangen veel wind. Dr. Mol
ler had, als ieder mens, zijn gebre
ken, en zoals het nu eenmaal in
deze wereld gaat, sommigen hebben
gemeend, op deze onvolkomenheden
de nadruk te moeten leggen. Nie
mand heeft echter ooit durven ont
kennen, dat Dr. Moller nimmer zijn
eigen belang heeft gezocht, maar
mischien maar al te dikwijls zich
zelf ten voordele van anderen heeft
weggecijferd.
Is het niet tekenend voor Dr. Mol-
ler's karakter, dat hij in November
1915, op de avond vóór de begra
fenis van zijn innig geliefd oudste
zoontje, dat in Ruwenberg aan
buikvlies-ontsteking overleden was,
drie uur lang repetitie-lessen gaf
aan studenten voor de Middelbare
Akte Nederlands, omdat zij deze,
volgens Dr. Moller, niet mochten
missen! Een dergelijke zelfbeheer
sing kunnen wij slechts verwachten
bij degenen, die de dingen dezer
wereld zien sub specie aeternitatis,
vanuit 't gezichtspunt der eeuwig
heid. Ook van Dr. Moller kon ten
volle getuigd worden „de recht
vaardige leeft door het geloof".
Dr. Moller bezat grote gaven van
geest en hart en Dr. Knippenberg,
die jarenlang met hem in nauwe
connectie is geweest, heeft de be
tekenis van zijn collega alzijdig be
licht als oprichter en eerste Rec
tor van de R.K. Leergangen, als
leider van „Ons Middelbaar Onder
wijs in N.B.", als schrijver op lite
rair gebied, als politicus. Het uit
gebreide feitenmateriaal maakt het
ondoenlijk een uittreksel van deze
uitgave te geven. Vermelden wij
slechts, dat duidelijk tot uitdruk
king komt, hoe groot' het aandeel
van Dr. Moller is geweest in de
oprichting van de „Handelsschool"
alhier, zonder dat ook maar iets te
kort wordt gedaan aan de verdien
sten van anderen, die hem daarbij
hebben terzijde gestaan.
Het schenkt ons voldoening op
blz. 59 te lezen: „We plaatsten de
stichting en ontwikkeling van het
R.K. Middelbaar Onderwijs in Waal
wijk voorop, omdat wij hierover 't
best ingelicht zijn en voor het op
treden van Dr. Moller hier belang
rijke gegevens voorradig waren".
Wij willen de lezing van deze bio
grafie van Dr. Moller aanbevelen
bij ieder, die zich interesseert voor
de bewogen levensloop van deze
hooggeleerde en toch zo eenvoudige
doctor, die zo'n voornaam aandeel
heeft gehad in de culturele ontwik
keling van ons gehele Katholieke
volk, meer speciaal in Brabant en
niet in de laatste plaats van Waal
wijk.
Het is daarom ook zo'n gelukkige
gedachte geweest van ons Gemeen
tebestuur, om deze emancipator op
cultureel gebied te eren door zijn
naam te verbinden aan de prachtige
laan, welke de westelijke begren
zing vormt van het terrein van het
in aanbouw zijnde H.B.S.-M.M.S.
gebouw. Dit scholencomplex, waar
voor reeds de naam van Dr. Moller-
college is gekozen, staat wel in
een gunstig milieu, niet alleen door
de artistiek verzorgde plantsoen-
aanleg, maar ook, omdat de straat
namen in de onmiddellijke omge
ving onze rijpere jeugd op drie per
sonen wijzen, die in de rampjaren
van 1940 tot 1945 alles, ook hun
leven, over hadden voor God, Vor
stin en Vaderland.
De straat aan de noordzijde houdt
de herinnering levendig aan Burge
meester Moonen, die „gevallen is
onder moordenaars-hand, omdat hij
de moed had op zijn post te blijven
in het belang van hen, tegenover
wie hij zich verantwoordelijk wist".
Vier maanden daarna gaf Jan de
Rooy, naar wie de straat ten oosten
van 't nieuwe gebouw is genoemd,
zijn leven, om dat van zijn kame
raden te redden en ons een tweede
bezetting door jde vijand te bespa
ren. Tot op zekere hoogte was ook
Dr. Moller een oorlogsslachtoffer:
Rusteloze arbeid, moeilijkheden
van persoonlijke en zakelijke aard
hadden in de loop der jaren veel af
breuk gedaan aan zijn gezondheid,
de gebeurtenissen van 1940 hebben
hem diep geschokt en ten slotte
voorgoed geknakt. Reeds op de
morgen van de eerste oorlogsdag
sneuvelde de enige zoon, die hem
restte, als reserve-luitenant bij het
elfde regiment infanterie, gevallen
voor volk en vaderland in de held
haftige verdediging van het vlieg
veld Valkenburg.
Ingewijden weten, hoezeer de
zorgen voor het behoud van de
scholen, met zoveel moeite tot bloei
gebracht, hem in 1940 met de dag
zwaarder drukten. Het was ten
slotte teveel voor zijn door vroegere
zorgen ondermijnd lichaam. In vol
le overgave aan Gods H. Wil stierf
hij op 6 December 1940, ons de ge
dachtenis nalatend van een hoog
staand man, die „in voorbeeldige
trouw, in voor- en tegenspoed, zijn
idealisme heeft bewaard".
De Vries.
t Dr. Hendrik W. E. Moller,
Levensschets door H. H. Knip
penberg. Tilburg 1952, Prijs 3.25.
De Commissaris voor de Emigra
tie, Mr. Ir. Bi. W. Haveman, keerde
onlangs in ons land terug van een
studiereis door twee voor Neder
land zeer belangrijke emigratie-
landen, n.l. Australië en Nieuw-
Zeeland. Hij voerde er besprekin-
gen met regeringsautoriteiten en i
immigratiediensten en ontmoette
vele Nederlandse emigranten, die
hem van hun bevindingen in hun
nieuwe vaderland vertelden. Over
de indrukken, tijdens deze reis op
gedaan, vertelde de heer Haveman
op een in Den Haag gehouden 'pers
conferentie. En omdat de immigra
tiepolitiek van elk land nauw vér
band houdt met de economische
situatie van dat land, gaf de heer
Haveman een korte karkteristiek
van de economische positie van Au
stralië 'en Nieuw-Zeeland.
Wat Australië betreft, daar heeft
de regering maatregelen moeten
nemen om het gevaar voor inflatie
te beteugelen. Door de enorme stij
ging van de wolprijzen in '50 en '51
stroomden in die jaren enkele hon
derden millioenen Australische
ponden méér het land binnen, dan
in de jaren daarvoor. Een groot
deel van dit geld werd besteed aan
luxe goederen, zoals auto's, radio
toestellen enz.' De z.g. verbruiks-
goederen-industrie ontwikkelde
zich veel sterker dan de primaire
industrie, die voor de nationale
welvaart van het land veel belang
rijker is.
Een van de drastische maatrege
len, die de regering nam, was de
beteugeling van de z.g. secundaire
industrie, die een wilde groei be
leefde. Het gevolg van die maatre
gel is, dat wat de werkgelegenheid
in de minder belangrijke industrie-
en betreft, spoediger een verzadi
gingspunt wordt bereikt. Met an
dere woorden: het zal voor een
emigrant niet zo gemakkelijk en in
ieder geval veel meer riskant zijn,
werk te vinden in deze sector.
In de z.g. primaire industrie, dit
wil zeggen in de staalfabrieken en
de scheepswerven en ook in de
landbouw, is daarentegen voldoen
de werkgelegenheid voor vele im
migranten.
Australië zal dan ook dit jaar
gaarne 25.000 Nederlandse emigran
ten ontvangen. 18.000 van hen zul
len z.g. „schema-emigranten" zijn,
dat zijn zij, die vallen onder de be
palingen van de Nederlands-Au
stralische emigratie-overeenkomst.
Daarvoor komen voornamelijk in
aanmerking ongehuwde mannen tot
35 jaar, ongehuwde vrouwen tot 30
jaar, gehuwden zonder kinderen,
waarvan de man maximaal 35 en
de vrouw maximaal 30 jaar oud is,
en gehuwden met kinderen, waar
van het gezinshoofd niet ouder is
dan 45 jaar.
De Australische regering zorgt
voor de huisvesting van deze „sche
ma-emigranten". Zij worden voor
lopig ondergebracht in kampen, die
vrijwel alle goed, en in het uiter
ste geval toch altijd nog middelma
tig kunnen worden genoemd. In
dez^ kampen staan adviseurs de
emigranten ter zijde bij het vinden
van hun eigen weg in het nieuwe
land.
De tweede groep emigranten zijn
z.g. „landing-permit-emigranten".
,Zij moeten zelf voor huisvesting en
werk zorgen en als zij kunnen aan
tonen over beide te beschikken,
wordt hun een „permit" uitgereikt
en mogen zij de overtocht naar Au-
stralië maken. Onder deze groep
van emigranten treft men nog al
eens teleurgestelden aan. Mensen,
die op eigen risico willen emigre- j
ren, dienen zich er dan ook terdege
van te overtuigen dat zij de be
schikking krijgen over bona-fide
verklaringen, zowel voor de huis
vesting als voor de werkkring.
Tenslotte wordt op het ogenblik
overwogen voorlopig nog alleen
aan landbouwers, die in de toe
komst een eigen bedrijf willen be
ginnen als schema-emigranten, dus
onder de bepalingen van het ver
drag, te laten overkomen, door be
middeling van in Australië geves
tigde „agencies", die zowel door de
Australische als door de Nederland
se regering worden erkend.
In Nieuw-Zeeland, dat zich ver
heugen mag in een zeer gezonde
economische situatie, zullen dit jaar
6000 Nederlanders kunnen worden
opgenomen. Er bestaat daar vooral
behoefte aan bouwvakarbeiders,
metaalbewerkers, agrariërs, vrou
welijk huishoudelijk personeel en
verpleegsters. De Nederlandse emi
granten in Nieuw-Zeeland hebben
een uitstekende naam. Overal wor
den zij met een spontane hartelijk
heid ontvangen en iedere emigrant
doet er goed aan die hartelijkheid
ook met hartelijkheid te beant
woorden.
En zo kunt U dan weer zonder zorgen
alles eten wat U graag lust; zonder vrees
voor die brandende pijn. Kijk eens om U
been hoe tientallen mannen en vrouwen
het gebruik van Rennies tot een vaste
gewoonte maken. En met succes. Zij
weten niet meer wat brandend maagzuur
is!
Emigranten tussen 18 en 35 jaar,
die ongehuwd zijn en niet over vol
doende geldmiddelen beschikken,
kunnen een door de Nederlandse en
Nieuw-Zeelandse regering bekos
tigde subsidie ontvangen. Wel moe
ten zij zich dan verplichten 2 jaar
in het beroep, dat hun zal worden
aangewezen, werkzaam te blijven.
De andere categorie emigranten,
zij dus die geen subsidie ontvangen,
zijn minder aan leeftijdsgrenzen ge
bonden. Voor zover zij gehuwd zijn,
moeten zij voor hun vertrek van
huisvesting verzekerd zijn.
Het was Maandag niet de eerste
keer dat Russische straaljagers een
buitenlands vliegtuig zonder enige
aanleiding beschoten. Men herin
nert zich, dat nog niet zo lang ge
leden 'n vliegtuig van de Air Fran
ce in de luchtcorridor van Frank
fort naar Berlijn werd aangevallen
en dat enkele jaren geleden een
Amerikaans vliegtuig in de Oostzee
verdween zonder dat er nog iets
van vernomen werd. Dat dit laatste
werd neergeschoten is nooit strikt
bewezen, maar de omstandigheden
waren voldoende verdacht en de
aanwijzingen duidelijk genoeg om
dit aan te nemen. Toch houden de
Russen zich in zo'n geval graag van
den domme, maar als puntje bij
paaltje komt zijn ze ook niets te
verlegen om te bekennen en een
brutale draai aan het geval te ge
ven.
Met een Zweeds vliegtuig, dat ver
buiten de Russische territoriale wa
teren naar een ander toestel zocht,
is het niet anders gegaan. Het inci
dent liet aan duidelijkheid niets te
wensen over en de gedachte aan 'n
vergissing is dan ook uitgesloten.
De piloot van het toestel vertelde
zelf dat de aanval negen minuten
duurde en dat de aanvaller zich pas
terugtrok toen het vliegtuig in zeer
stortte. Aan de bedoelingen van de
Rus hoeft dus niet getwijfeld te
worden. Het bleef nu bij twee ge
wonden, de vijf andere inzittenden
bleven ongedeerd, terwijl allen door
een Duits schip konden worden ge
red. Dit is echter zuiver toeval en
het incident had even goed zeven
doden kunnen kosten. Het bewijst
dat het de Russen tamelijk onver
schillig blijft of er met hun provo
caties al dan niet mensenlevens ge
moeid zijn.
De Zweden van hun kant hebben
een antwoord gegeven, waaruit
blijkt dat ze geenszins van plan zijn
zo iets zonder meer over hun kant
te laten gaan. De regering diende
een scherp protest in, waarin zij 'n
onderzoek en bestraffing van de
schuldigen eiste (wat in dergelijke
gevallen placht te resulteren in een
decoratie van de betrokken piloot
door Stalin!), terwijl zij zich het
recht voorbehield schadevergoe
ding te eisen. En passant protes
teerde zij tegen de deelneming van
functionarissen der Russische am
bassade aan spionnagewerk in Zwe
den. De militaire autoriteiten heb
ben besloten reddingsvliegtuigen in
het vervolg te laten escorteren en
hebben bevel gegeven in het ver
volg onmiddellijk het vuur te be
antwoorden als vliegtuigen worden
beschoten.
Tenslotte heeft de Zweedse be
volking getoond hoe ze over deze
historie denkt door protestdemon
straties voor de Russische ambassa
de. Vriendelijk was ze niet toen ze
Stalin aan de galg eiste, maar waar
schijnlijk wel eerlijk. Dat de Rus
sen onmiddellijk een tegenprotest
indienden is niet meer dan een oud
smoesje Frappant is wel dat ze ge
lijk hadden in zoverre', dat een
Zweeds vliegtuig inderdaad boven
Russisch gebied had gevlogen, maar
dat was twee dagen eerder en het
toestel was, in tegenstelling tot wat
de Russen beweerden, niet bewa
pend. Maar met brutale verdraaiing
van de feiten hebben de Sovjets
weer eens geprobeerd om het recht
geheel aan hun kant te trekken,
wat natuurlijk alleen gelukt tegen
over degenen, die ziende blind zijn.
Wat de Zweden ondertussen door
hun krachtige houding en doortas-
tende maatregelen bereiken is, dat
de Russen zich in het vervolg waar
schijnlijk wel tweemaal zullen be
denken eer ze weer incidenten uit
loken.
Niettemin blijft het merkwaardig
dat ze nu en dan voorkomen, want
aangezien het geen toevalligheden
zijn (zelfs de Russen hebben niet
als uitvlucht een „misverstand" ge
bruikt), moet er een bedoeling ach
ter steken. Men kan daar natuurlijk
naar raden en het passen in het
kader van de speldenprikkenpoli-
tiek die de Russen gaan toepassen,
men kan het beschouwen als een I
poging tot intimidatie, die tegen- i
over Zweden dan wel deerlijk mis
lukt is, maar de eigenlijke bedoe
ling zal wel een geheim van de
Russen blijven. Het tekent wel de
huidige isituatie dat dit allemaal
kan gebeuren zonder ernstiger ge
volgen dan een diplomatiek protest.
Als het eenmaal zover is, dat men
probeert een oorlog ten koste van
alles te vermijden, kan een kwaad
willige veel onheil stichten zonder
dat hij gevoelig op de vingers wordt
getikt. Èn de Russen zijn dan wel
zo dat ze eruit halen wat er in zit.
Ze riskeren tenslotte niet zo ver
schrikkelijk veel en een mensen
leven min of meer telt in de Sovjet- i
Unie niet. j
Dat neemt het feit niet weg
dat de diplomatie van vandaag in
een impasse is geraakt en geregeld
slachtoffers eist, meer dan er be
kend worden uit de enkele opzien
barende zoals dat van Maandag er
een was. Dat blijft doorgaan, zolang
er geen gezondere verhoudingen
komen en zolang deze misdaden op
bestelling niet gestraft worden,
maar gehonoreerd word enmet een
decoratie en goedgepraat worden
door de feiten te verdraaien. Hoe
zeer dit valt te betreuren, er schiet
niets anders over dan het te consta
teren. Zelfs officiële protesten en
uitbarstingen van verontwaardiging
veranderen daar niets aan.
AMERIKAANSE ORDER
VOOR D.A.F. j
Van Doorne's Aanhangwagenfa-
brieken N.V. (DAF) te Eindhoven
hebben van de Amerikaanse lucht
macht USAF (United States Air
Force) de opdracht gekregen tot le
vering van ruim 200 tankwagens
voor het vullen van vliegtuigen. De
tanks zullen een inhoud krijgen van
2500 U.S. gallon (9400 liter), terwijl
er met een snelheid van 2200 liter
per minuut mede getankt kan wor
den.
Behalve voor deze opleggers
kreeg DAF tevens een bestelling
van de Amerikaanse luchtmacht
voor 81 6-wielige terreinvoertuigen
met zes aangedreven wielen, welke
voorzien worden van een olietank
met een inhoud van 750 U.S. gallon
(2800 liter).
Tal van fabrieken uit vijf ver
schillende landen van het Europese
continent hebben naar deze op
dracht mede gedongen.
De order omvat een bedrag van
circa vier en een half millioen dol-
Reizigers die Maandag of Dins
dag van Tilburg naar Waalwijk of
omgekeerd reisden, kwamen voor
een onaangename verrassing te
staan; veel treinen zijn er gemist
en velen zijn ongetwijfeld te laat
op hun werk gekomen, omdat de
reis 20 minuten langer duurde dan
normaal. En dat is de reden dat we
in ons blad voor de zoveelste keer
over het verkeer schrijven.
Het bleek namelijk dat men tus
sen Loon op Zand en Kaatsheuvel
dc rijweg aan het repareren was;
de. chauffeurs van de B.B.A.-bussen
die nergens van op de hoogte wa
ren, werden teruggestuurd en kon
den via Berkdijk, Dongensevaart en
St. Joachimsmoar, Kaatsheuvel res
pectievelijk Loon op Zand zien te
bereiken. Vanaf Woensdag moest
het verkeer tussen Loon en Tilburg
omgelegd worden over De Moer,
Heibloem en Hasselt en al gauw
reed een bus op de smalle weg in
een sloot. Het vervelende van deze
geschiedenis is, dat vooraf aan nie
mand blijkbaar hiervan mededeling
is gedaan; op onze informaties bleek
het bijkantoor van de Ei.B.A. te
Waalwijk, in overleg waarmee der
gelijke kwesties steeds worden op
gelost, van niets te weten. Enige
tijd geleden is er contact geweest
tussen de Prov. Waterstaat en de
B.B.A. over een mogelijke afsluiting
van de rijweg; toen zag het bijkan
toor de oplossing hierin, dat de bus
sen aan weerskanten tot de afslui
ting zouden rijden, waar de reizi
gers dan meteen over konden stap
pen. Maar of Breda hier niet op in
is gegaan, of helemaal niet op de
hoogte was van deze wegafsluiting,
ren feit is dat de onwetende reizi
gers 20 minuten later in Tilburg of
Waalwijk aankwamen, dan ze ge
dacht hadden.
Bovendien, vroegen ons enkele
mensen, waarom moet het verkeer
omgelegd worden; en dat vragen
v/ij ons ook af wanneer we horen,
hoe, toen de weg gelegd werd, het
verkeer normaal doorgang kon vin
den. Onder de supervisie van een
a cent moest dit nu toch ook moge
lijk zijn, dacht men.
En dan natuurlijk hoorden we
ook graag: waarom gaan ze nu de
rijweg, die nog in een zeer behoor
lijke staat verkeert, repareren, ter
wijl het fietspad er allermiserabelst
aan toe is. We krijgen nu een soort
gelijke figuur als vorig jaar, t.oen
het enige gedeelte van het hele
fietspad, namelijk dat van Waal
wijk naar Sprang, dat in goede
staat verkeerde, werd opgehaald.
Iets dergelijks zien we nu ook, ter
wijl op de meeste plaatsen het fiets
pad onberijdbaar is (hoe dikwijls
hebben we hiervoor al de aandacht
gevraagd, en hoeveel keren is het
al in de Provinciale Staten ter spra
ke gebracht), wordt nu de rijweg
die, vergeleken met het pad, nog
uitstekend is, weer opgekalefaterd.
Als ze, verzekerde ons anony
mus, al het geld dat ze na de oorlog,
al besteed hadden aan de kleine
reparaties van de weg, hadden be
steed aan het fietspad, dan was dat
nu prachtig in orde geweest, mis
schien hadden we dan al wel een
dubbel fietspad gehad. Maar, zei
hij, de heren die de wegen moeten
controleren rijden tegenwoordig ze
ker allemaal in auto's, zodat ze al
leen maar de kleine oneffenheidjes
voelen van de rijweg; van 't heuvel
landschap dat het fietspad onder de
bomen bij Loon is, hebben ze geen
notie, noch van het stuk woeste
grond tussen Loon en Kaatsheuvel.
En dan stak hij een heel loflied
af over vroeger; toen was er geen
hard pad, alleen maar een smal
zandpaadje, maar daar kon je veel
beter op rijden en dat werd veel
beter onderhouden, want toen reed
dé controleur nog op een fiets.
Zo praat anonymus, en wij kun
nen niet anders doen dan hem ge
lijk geven, want wordt het nu zo
zoetjesaan geen tijd dat er iets ge
beurt? Er is niets op tegen dat de
rijweg van tijd tot tijd wordt ge
repareerd, er is niets op tegen dat
het verkeer voor enkele dagen 20
minuten wordt omgelegd wanneer
dat noodzakelijk is; maar wat weer
houdt de Prov. Waterstaat om ons
daarvan vooraf op de juiste wijze
kennis te geven en wat weerhoudt
haar ook het fietspad eens 'n goeie
beurt te geven?
De bomen en struiken bezij
den de weg zijn al weggehakt voor
straks, wanneer de weg grote ver
keersweg gaat worden en er aan
iedere kant een fietspad komt, maar
eer het zover is, zal, dunkt ons, nog
menige fietsband stuk gereden zijn
en nog menige hopeloze zucht ge
slaakt zijn door de wielrijders, die
zo verkeersreglementair handelen,
dat zij op het fietspad rijden.
lar. De betaling geschiedt geheel in
Amerikaanse dollars en levert der
halve voor Nederland een belang
rijke deviezenwinst op.
WAAROP HEEFT WERKLOZE
NA 1 JULI RECHT?
In verband met de a.s. inwerking
treding van de Wachtgeld- en Werk
loosheidsverzekering heeft de
staatssecretaris van Sociale Zaken,
mr. dr. van Rhijn, de gemeentebe
sturen in een rondschrijven be
dankt voor de arbeid, welke zij tot
dusverre hebben verricht ter uit
voering van de regelingen op het
gebied van de werkloosheid.
Met ingang van 1 Juli zullen de
thans geldende overbruggingsrege
ling en de sociale bijstandsregeling
plaats maken voor de wachtgeld
en werkloosheidsverzekering, waar
bij de gemeentelijke werkzaamheid
tot een minimum wordt beperkt.
De wachtgeld- en werkloosheids
verzekering onderscheidt 2 groe
pen:
I. Werkloze werknemers, die bui
ten de werkloosheidswet vallen, zo
als personeel, werkzaam in de huis
houding, personen die een salaris
hebben van meer dan f 6000.en
bepaalde groepen grensgangers.
II. Werkloze werknemers, die 21
weken uitkering volgens de werk
loosheidswet of volgens de in I ge
noemde regeling hebben ontvan
gen.
De uitkeringsduur is gebracht
van 13 op 21 weken. De maximum
grenzen zijn met 1.per dag ver
hoogd voor kostwinners en met
0.85 voor niet-kostwinners. De
kinderbijslagregeling blijft onge
wijzigd.
De uitkeringen voor de in II ge
noemde werklozen geschieden naar
vaste normen. Vergeleken met de
vroegere regeling zijn de normen
verhoogd, terwijl tevens de wijze
van berekening is herzien. Voor
heen liepen de normen in de 5 ge
meenteklassen voor gehuwden van
ƒ26.50 tot ƒ30.90. Thans zal de uit
kering in alle gemeenteklassen voor
gehuwden bedragen 27.60, ver
hoogd met de werkelijke huishuur.
De gezinsledenbijslag die voor
heen variëerde van ƒ2.76 tot 4.02
per inwonend gezinslid, is thans
uniform vastgesteld op 4.02 per
week.
Voor degenen, die op 1 Juli reeds
werkloos zijn en daardoor niet on
der de regeling van de werkloos
heidswet vallen, is een overgangs
regeling getroffen.
EERSTE KAMER ACCOORD
VERLAGING OMZETBELASTING
De Eerste Kamer heeft Dinsdag
zonder hoofdelijke stemming en na
een zeer korte discussie goedge
keurd dat de omzetbelasting op en
kele artikelen wordt verlaagd. Het
is Zo goed als zeker dat deze arti
kelen nu op 1 Juli goedkoper kun
nen v/orden. De verlaging kost de
schatkist ten hoogste 12 millioen.
Enkele van de artikelen die goed
koper kunnen worden, zijn: televi
sie- en radiotoestePen, foto- en
filmapparaten, chocolade hagelslag
en muisjes, verse zalm, haargolf-
apparaten, gouden en zilveren voor
werpen, bontkleding, electrische
wasmachines, gas-geysers, behang
selpapier, theetafels, gerookte pa
ling, zuivere eau de cologne, post
zegel-albums en electrische dekens.
CHINEES SCHIET
VRIENDEN NEER.
Een Chinese textielhandelaar uit
Zaandam heeft Dinsdag omstreeks
het middernachtelijk uur de 34-ja-
rige brandstoffenhandelaar J. Kok
uit Koog aan de Zaan op het trot
toir van zijn winkel doodgeschoten.
De dader loste ook een schot op de
echtgenote van het slachtoffer,
maar bij haar trof de kogel slechts
de arm. De Chinees vluchtte na de
aanslag, maar meldde zich later bij
de politie. De slachtoffers waren
huisvrienden van de dader. Om
trent de motieven tast de politie in
het duister.
NIEUWE RIJKSDAALDER
BILJETTEN.
i Binnenkort zal de Nederl. Bank
nieuwe muntbiljetten van twee en
een halve gulden uitgeven. Deze
biljetten, die. wat de versieringen
betreft, overigens niet verschillen
van die van een gulden, worden
uitgevoerd in donkerblauw op grij
ze achtergrond. Het blauwgrijze
papier, waarvan de biljetten wor
den vervaardigd, vertoont bij door-
zicht over het gehele oppervlak 'n
watermerk van kubussen. De oude
bilietten blijven voorlopig nog in
omloop.
KINDERMOORDENAAR
GEARRESTEERD.
De dader van de moord op de 7-
jarige H. H. te Norg, is door de po
litie gepakt. Het is een gedetineerde
uit de Rijkswerkinrichting te Veen-
huizen (gem Norg) de 29-jarige P.,
die belast was met het ophalen van
A