Waalwijkse en Langsiraaise Courani I Wijde Wereld HUUR VRAAGSTUK Gemeenteraad Waalwijk struikelblok der regering? UIT DE JjUSt&K vizK Milan Een probleem dai niei eenvoudig is op ie lossen HONDERD JAREN ONDER DE KROMSTAF PR AE-ADVIEZEN MAANDAG 27 OCTOBER 1952 Uitgever Waalwijkse Stoomdrukkerij ANTOON TIELEN Hoofdredacteur JAN TIELEN Dit blad verschijnt 2 x per week DE ECHO HET ZUIDEN 75e JAARGANG No. 87 Abonnement 18 cent per week 2.35 per kwartaal 2.60 franco p. p. Advertentieprijs 10 cent per m.m. Contract-advertenties speciaal tarief Bureaux GROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621 OPGERICHT 1878. SCHOOLSTRAAT 11, KAATSHEUVEL TEL. 2121 TELEGR.-ADRES„ECHO" Het is geen wonder dat de huurverhoging, die al maanden in de pen is, zo lang uitgesteld is. Dit vraagstuk is voor de meest be kwame deskundigen een zorgenkind. De grote moeilijkheden, waar mee onze huidige regering tot stand is gekomen, hebben het pro bleem nog ingewikkelder gemaakt. Bezien wij enkele konsekwenties aan een drastische verhoging verbonden, dan komt men tot merk waardige conclusies. Over de noodzaak van huurverhoging bestaat practisch geen ver schil van mening. Zowel in werkgevers- als werknemerskringen ziet men in, dat de huidige huurprijs van een huis in een wanver houding staat tot de lasten aan de exploitatie verbonden. De grote vragen richten zich ook niet op de mate van verhoging. Men acht algemeen een stijging van minstens een kwart van de huurprijs van 10 Mei 1940 gewenst. Over rendabiliteit van het huizenbezit zal men dan nog nauwelijks kunnen spreken. brengen in vermindering of afschaffing van de grondbelasting, waar echter ook nadelige gevolgen aan verbonden zijn. Het is duidelijk dat een zodanige ver hoging van de huurprijs voor de meeste huurders niet te dragen zal zijn, omdat het huidige loonpeil op de bestaande hu ren is gebaseerd. Het meest eenvoudige zou dus zijn, de lonen evenredig te ver hogen. I Dit zou slechts voor loontrekkers een oplossing brengen, die bovendien nog averechts voor hen uitwerkt, omdat een loonsverhoging tot prijsstijging leidt, waarmee de werkgelegenheid ernstig kan worden geschaad. Die werkgelegenheid is gedeeltelijk afhankelijk van orders uit het buitenland, die aanzienlijk moeten afnemen wanneer wij tot prijsverhoging moeten overgaan. De regering zal dus die loonsverhoging als middel tot aan passing verwerpen, omdat de werkgele genheid een zaak is van de eerste orde. Ook zijn met een loonsverhoging de dé taillisten, zelfstandige ambachtsheden etc. niet gebaat, integendeel: zij moeten dan behalve de hogere huren voor bedrijfs ruimte èn woning óók hogere salarissen uitbetalen. Een drie dubbele verzwaring van lasten dus! Zij zullen een veel hogere prijs moeten berekenen voor hun diensten. Tenslotte zijn pensioentrekkers niet in staat hun grotere huuruitgaven door eni ge toename van inkomsten te compen seren. 1 Dus prijsverlaging? De oplossing van het vraagstuk schijnt gelegen in een aanpassing via verlaging van de kosten van levensonderhoud. Dat zou betekenen subsidie op verscheidene levensmiddelen, doch hiermee wordt het staatsbudget wellicht overmatig belast. Bovendien kan een subsidie-stelsel een grote vraagverschuiving in het leven roe pen, zodat sommige bedrijfstakken er door worden bevoordeeld, terwijl ande re ernstig worden getroffen. Daarom zal een subsidie-compensatie niet op de juiste wijze aan de veranderde situatie het hoofd bieden. Men zou een directe aanpassing kun nen bereiken via verlaging van loon- en inkomsten-belasting, maar men vergete niet dat juist de landgenoten met de grootste zorgen met grote gezinnen en lage inkomens, dan de volle last te dra gen krijgen, omdat zij geen belasting' be talen. Men zal een drastische huurverhoging alleen kunnen opvangen door een com binatie van maatregelen, waarbij zowel het bedrijfsleven, de staat, de huurder als de verhuurder een steentje moeten bijdragen tot het algemeen welzijn. Daar bij zullen de laatsten zoveel mogelijk moeten worden ontzien, omdat de huis eigenaren nu reeds 12 jaar lasten dragen, die het volk in zijn geheel dient op te vangen. De staat kan wellicht een óffer In termijnen Gezien de geweldige schok van een belangrijke verhoging is het misschien aan te bevelen de verhoging in étappes te doen plaats hebben, b.v. met tussen ruimten van een half jaar of een jaar. De huurders kunnen zich dan ook beter rekenschap geven van de hoge kosten aan een woning verbonden, zodat alle beschikbare woonruimte ook nuttig wordt gebruikt. Dit is nog steeds niet het geval en zodra de financiële konse kwenties bij het betrekken van woon ruimte een rol gaan spelen, mag men verwachten dat het huisvestingsprobleem veel sneller wordt opgelost dan men nu mag hopen. Zal een verhoging van huren alge meen zijn, d.w.z. in gelijke mate plaats vinden voor bedrijfs- als voor woon ruimte? De bedoeling ervan is de eige naar tegemoet te komen in de gestegen kosten van onderhoud en afschrijving. In veel huursommen voor bedrijfsruimte zit echter een aanzienlijke premie verwerkt voor de vestigingsplaats. Iemand die een hoge huur betaalt omdat hij in het cen trum van een stad woont, zal mede be talen voor de gunstige verkoopgelegen heid, die hem wordt geboden. In de huur van bedrijfsruimte speelt deze factor een belangrijke rol. Er is dus zeker reden om bij de verhoging van ons bezit aan onroerende goederen in catgorieën te verdelen. De vraag is in hoeverre dit technisch mogelijk is. En eten huurbelasting? Bij alle vragen worstelt de regering nog met het probleem of een huurbelas ting moet worden ingevoerd. In socia listische kringen wordt dit dikwijls be pleit. Het is echter duidelijk, dat hiermee de huiseigenaren wel worden gegriefd, doch niet zijn gebaat. Het is lang niet onwaarschijnlijk dat deze kwestie het huurvraagstuk nog op de lange baan zal schuiven om de levensduur van de re gering te rekken. Het lijkt immers onmogelijk, dat in een kabinet, waarin de meeste vogels geen rode of rose veren dragen, de langzame socialisatie van ons huizenbezit zal wor den voorgestaan. Het zijn zowel tech nische als principiële vragen, die het verwaarloosde huurbeleid zullen maken tot een doorn in het vlees van ons mi nisterie en de vraag dringt zich aan ons op of deze doorn verschillende ministers niet zo prikt, dat zij de komende huur verhoging met hun zetel in het kabinet zullen moeten betalen. drs M. J Oostenrijk heeft het voor het naoor logse Europa unieke schouwspel te zien gegeven van een regering die zes jaar lang onafgebroken aan het bewind is ge weest. Al die tijd hebben katholieken en socialisten, ondanks vele en sterke te genstellingen, in eensgezindheid getracht de moeilijkheid het hoofd te bieden en het land er weer bovenop te brengen. Nu echter de verkiezingen in Zicht ko men, betrekken de partijen hun stellin gen, met het onvermijdelijk gevolg dat hun exponenten ook scherper tegenover elkaar komen te staan. Waarmee de- kiem gelegd is voor een kabinetscrisis die ter elfder ure de verkiezingen zouden volgend jaar April gehouden worden dan ook is uitgebroken. i Het is kanselier Figl geweest die de coalitie van katholieken en socialisten tot stand heeft gebracht en in stand heeft gehouden. Wegens zijn staatsbe zoek aan de Beneluxlanden heeft hij ook in ons land enige dagen in het centrum van de belangstelling gestaan, waarbij ruimschoots van de gelegenheid gebruik is gemaakt om de grote verdiensten en ervaring van deze man te schetsen. Ge ducht tegenstander van het Naziregiem heeft hij een zevental jaren (van 1938 tot 1945) in concentratiekampen doorge bracht en toen hij daarna in de Russen nieuwe tegenstanders ontmoette, is hij ook voor hen niet geweken. Integendeel, met voortvarendheid heeft hij de her bouw van Oostenrijk ter hand genomen, toen deze taak op zijn schouwers werd gelegd en evenveel jaren als hij in de gevangenis heeft doorgebracht, vecht hij nu al voor de bevrijding van zijn land. Tot nog toe zonder succes, hoewel zijn streven de sympathie van de hele vrije wereld geniet. Er zijn echter barrières opgericht, die maar door één landl ter wereld opgeheven kunnen worden: Rus land weigert echter deze positie in Mid den-Europa prijs te geven. Enorm zijn de problemen waarvoor de Oostenrijkse regering zich zowel óp na tionaal als internationaal na de bevrij ding zag gesteld. Het land kwam volko men berooid uit de oorlog en kwam al aanstonds tussen twee stoelen te zitten Waren de Oostenrijkers bevrijd of vorm den ze een vijandelijke natie? Deze vraag is nog steeds niet definitief opge lost, maar voor de praktijk hebben de bezetters een compromis gevonden. Oostenrijk bestuurt zichzelf en heeft een eigen minister van buitenlandse za ken, al moet het natuurlijk tussen de ob stakels die een bezetting nu eenmaal meebrengt, doorlaveren. Het land wordt namelijk ook bezet gehouden door En geland, Frankrijk, Amerika en Rusland, wat bij geen enkel bevrijd land is ge beurd. Misschien is dat trouwens voor een groot deel de redding van Oosten rijk geweest. Polen en Tsjecho-Slowakije liggen er immers kort in de buurt om te bewijzen wat het zeggen wil door de Russen alleen „bevrijd"' te worden. Maar dat is dan ook wel de enige zegen van de bezetting, waarover van die kant nog wel eens graag gepraat wordt. De Oostenrijkers zelf zijn er helemaal niet mee ingenomen, wat heel goed te begrijpen is, wanneer men er aan denkt hoe zware lasten ze op land en volg legt. Bovendien willen de Oostenrijkers onderhand baas in eigen huis worden en dat is alleszins begrijpelijk. Hoeveel verder hebben Duitsland en Italië het in dit opzicht al gebracht. Oostenrijk moet alsmaar op een vredesverdrag blijven wachten en als er niet vandaag of mor gen een kentering komt, zal het nog wel even duren. Men weet hoeveel er al over gepraat is in eindeloze conferenties tussen de betrokken mogendheden, maar elk voorstel in die richting stuitte af op verzet van de Russen, die geen vredes verdrag wensen, omdat zij zich dan uit Oostenrijk zouden moeten terugtrekken. Hetgeen niet met hun bedoelingen zou stroken. Nu heeft men het voorlopig maar in de doofpot geduwd - in Ne derland bergt men dergelijke penibele kwesties in een ijskast maar de Oos tenrijkse regering blijft zich inspannen om bet eruit te krijgen. Binnenlands zijn het vooral de hoge prijzen tegenover de armoede der bevol king die problemen scheppen, terwijl de rijksbegroting een aanzienlijk tekort ver toont. Dit is gewoonlijk de situatie die de communisten in de kaart speelt, maar de aanwezigheid van de Russische be zettingstroepen schijnt op de Oostenrij kers een averechtse uitwerking te heb ben. Communistische pogingen om de moeilijke toestand uit te buiten hebben tot nog toe tenminste geen succes gehad. Men herinnert zich de mislukte poging tot onruststokerij die de communisten in Wenen hebben gedaan. Ondertussen hebben socialisten en ka tholieken al de naoorlogse jaren nauw samengewerkt om het land van de sla gen die het gekregen heeft te genezen. Daarbij hebben ze de wind niet mee- gehad. maar aan de andere kant dwong het hun tot een eensgezindheid ten minste voor de praktijk die anders wellicht nooit bereikt zou zijn. Dit heeft mede tot- gevolg gehad dat Oostenrijk niet geplaagd is door kabinetskrisissen die de kwaal zijn van de naoorfcg.se de- mokratie in veel WesteuropeSt landen, zodat de regering zo sterk mogelijk stond tegenover de vier bezettende mo gendheden en er een stabiel beleid ge voerd kon worden. Het zijn echter sterke benen die de weelde kunnen dragen en het zijn zeer onzelfzuchtige partijen die tegen de ver kiezingen alleen aan het landsbelang denken. Het is ook in Oostenrijk onmo gelijk gebleken. De naderende uitspraak van de kiezers verleidt de partijen licht tot reclamestunts die de partij zelf mis schien enig voordeel beloven maar in wezen schadelijk zijn voor het landsbe lang. Terwijl een van de eerste doel stellingen van de regering het sluitend maken van de begroting is, meenden de socialistische ministers, bij een tekort van 400 millioen shilling, dat er niet ge noeg was uitgetrokken voor sociale za ken hun paradepaard en volks huisvesting. Maar evengoed als de soci alisten de sympathie van hun kiezers op deze manier trachten te winnen, probe ren de katholieken die te behouden door de lasten niet groter te maken, wat bij grotere uitgaven noodzakelijk zou zijn. Daar beide partijen echter op hun stand punt bleven staan, was een breuk on vermijdelijk, die ook kanselier Figl, ijlings uit Nederland teruggekeerd, niet kon voorkomen. Nochtans blijft een samenwerking tus sen katholieken en socialisten de enige mogelijkheid voor een meerderheid met reële regeringskracht. De zetelverhou ding in het huidige parlement is: 77 ka tholieken volkspartij, 67 socialisten, 16 rechtsconservatleven en 5 communisten. Wanneer de socialisten in de oppositie gedwongen zouden worden, zou de arm slag van de regering heel wat minder worden, wat slechts nadelig voor het land zou zijn. Vervroegde verkiezingen zouden de spanning die de krisis heeft veroorzaakt, kunnen opheffen. Kanselier Figl heeft inmiddels verklaard dat het land geen dag zonder regering kan. Er is dus haast bij. Wanneer het volgend jaar honderd jaren geleden is, dat de kerkelijke hiërar chie in Nederland werd hersteld, dan zal dit feit gevierd worden met grootse feestelijkheden, die nagenoeg allemaal in Utrecht zijn geconcentreerd. Van 13 t.m. 18 Mei 1953 zullen deze grote feestge- tholieke volkspartij, 67 socialisten, 16 beurtenissen plaats hebben, aldus lezen wij in de St. Jansklokken. In de avond van 13 Mei zullen de feesten plechtig onder de bescherming van de H. Willibrordus worden gesteld en op 14 Mei (Hemelvaartsdag) zal er 's morgens in alle kerken, zoveel moge lijk gelijktijdig, een H. Mis uit dankbaar heid worden opgedragen, terwijl om 11 uur de Bisschoppen in hun kathedralen een Pontificale H. Mis zullen celebreren, 's Middags zal in Utrecht een grote bij eenkomst der katholieken plaats vinden, rond een machtig kruisbeeld en daar zullen zij hun Nederlandersschap belij den; er zullen dan ook estafettelopers aankomen uit alle delen van het land, die de huldebetuigingen meedragen van de katholieke jeugd. Een speciaal voor deze gelegenheid gecomponeerd Domine Sal- vam Fac van Marius Monnikendam zal worden uitgevoerd, evenals een aantal vaderlandse liederen. Op Vrijdag 15 Mei zullen alle chari tatieve verenigingen in Nederland voor degenen die aan hun zorgen zijn toever trouwd een extra verrassing bereiden. Voorts zijn er in Utrecht historische kinderoptochten, herdenkingsspelen, mee tings, defile's, terwijl op 17 Mei de kar dinaal legaat een openluchtmis zal pon tificeren. In de middag van die dag zal het huldeblijk, een bijdrage voor bouw van de medische faculteit van de R.K. Universiteit, worden aangeboden. Op Maandag 18 Mei zal er in Nijme gen een academische zitting zijn, waarbij ook de katholieke professoren van de niet-katholieke universiteiten aanwezig zullen zijn. Dit waren enige hoogtepunten uit de viering van het eeuwfeest van het her stel der Kerkelijke Hiërarchie in Neder land. DE BRITSE ATOOMPROEF. In het Britse Lagerhuis heeft premier Churchill verklaard, dat'het doet van de recente Britse atoomproef op de Monte Bello-eilanden was, het onderzoeken van de uitwerking van een atoomontploffing in een haven. Het atoomwapen, later sprak Churchill van een bom, was op een fregat tot ontploffing gebracht. Op enkele gloeiende brokstukken na, die over de eilanden verspreid werden en daar grote branden veroorzaakten, ver dampte hëel het 1450 ton metende fre gat. Op het fregat moet een temperatuur van ongeveer een millioen graden Fah renheit hebben geheerst. De proefneming kostte, ruim 1 -milliard gulden. ATTLEE VERSLOEG BEVAN. Met 188 tegen 51 stemmen, 50 onthou dingen, heeft de parlementsfractie van de Engelse Labourpartij Donderdag j.l. be sloten, dat alle groepen of organisaties binnen de partij die niet officieel worden erkend, ontbonden moeten worden. Hier mee heeft Attlee dus de overwinning be haald op Bevan. Maar het feit, dat nog 51 leden zich openlijk tegen het beleid van de fractie hebben getoond, wekt nogal ongerustheid. En het ziet er niet naar uit, dat Bevan zich bij deze uitslag zonder meer neer zal leggen. BURGEMEESTER VAN BOXMEER NAAR OISTERWIJK. Bij K.B. is ingaande 16 November be noemd tot burgemeester der gemeente Oisterwijk mr H. L. F. M. Baron van Hövell van Wezeveld en Westerflier met toekenning van gelijktijdig eervol ontslag als burgemeester der gemeente Boxmeer. DE MAU MAU OEFENT NOG STEEDS Z'N LUGUBERE TERREUR UIT. Bij Njeri, 100 km ten Noorden van Nairobi, zijn onlangs door leden van de Mau Mau, de lugubere organisatie die Kenya in Afrika onveilig maakt, een inlands opperhoofd en enkele politieagen ten doodgeschoten en na gedood te zijn in stukjes gehakt. En steeds gaat dé or ganisatie door met haar praktijken, on danks de versterkingen die Engeland heeft gestuurd en ondanks het feit, dat reeds honderden verdachte personen zijn gearresteerd en verhoord. De Mau Mau heeft gedreigd alle „moordende blanken" te zullen doden en ook alle inlanders die voor de blanken werken. UITGEBREIDE AGENDA Openbare vergadering van de Raad der gemeente Waalwijk op Donderdag 30 October 1952 om 7.30 uur ten gemeentehuize. AGENDA 1. Vaststelling van de notulen van de vergaderingen, gehouden op 25 Sept. en 1 Oct. j.l. 2. Ingekomen stukken: Goedgekeurde besluiten door Ged. Staten. 3. Voorstel tot verhoging van crediet voor vernieuwing van t zwembad (prae-advies nr. 582). 4. Voorstel tot het bouwen van een werkplaats bij het perceel Poolsestraat 17 (prae-advies 583). 5. Voorstel tot het inrichten van de bergplaats bij het perceel Beatrixstraat nr. 2 tot opslag ruimte voor vlees (prae-advies nr. 584). 6. Voorstel tot het geven van na men aan diverse straten en plei nen (prae-advies nr. 585). 7. Voorstel tot het vaststellen van een verordening, als bedoeld in art. 11, 2e lid van de Winkel sluitingswet 1951, betreffende verlenging sluitingsuur voor sigarenwinkels, kapperszaken, brood- en banketzaken, en be treffende openstelling van be paalde groepen van winkels ge durende enkele uren op de Zon dag (prae-advies nr. 586). 8. Voorstel tot goedkeuring van een wijziging van de begroting- 1952 van de gemeentelijke in stelling voor Maatschappelijke Zorg (prae-advies nr. 587). 9. Voorstel tot verlaging van de vermenigvuldigingsfactor voor het schoolgeld voor gewoon la ger, voortgezet gewoon lager, buitengewoon lager en uitge breid lager onderwijs (prae-ad vies nr. 588). 10. Voorstel tot beschikbaarstelling van een crediet van f 381.30 voor de aanschaffing van klein- beeld-projector ten behoeve van het openbaar gewoon lager on derwijs (prae-advies nr. 589). 11. Voorstel tot het verlenen van de gevraagde medewerking in gevolge art. 72 e.v. der L.O.- wet 1920 voor de verbetering van de St. Petrusscholen (prae- advies nr. 590). 12. Voorstel tot het verlenen van de gevraagde medewerking in gevolge art. 72 e.v. der L.O.- wet 1920 voor de uitbreiding van de speelplaats van de R.K. jongensschool te v.m. Besoyen (prae-advies nr. 591). 13. Voorstel tot het verlenen van de gevraagde medewerking in gevolge art. 72 e.v. der L.O.- wet 1920 voor de aanschaffing van leerboeken ten behoeve van de Nuts' u.l.o.-school (prae- advies nr. 592). 14. Voorstel tot het verlenen van bewilliging aan de ontwerp be- groting-1953 van het Welstands district Oost-Brabant (prae-ad vies nr. 593). 15. Voorstel tot aankoop van gron den, gelegen te v.m. Besoyen, van de R.K. Kerk te Besoyen. 16. Voorstel tot aankoop van gron den nabij Het Hoefswiel van de Erven Th. H. J. C. Raming. 17. Voorstel tot aankoop van gron den te v.m. Besoyen en bij de Eerste Zeine van Prof. Dr. P. J. M. van Gils. 18. Voorstel tot aankoop van gron den te v.m. Besoyen. 19. Voorstel tot verlenging van di verse pachtcontracten (prae- advies nr. 599). 20. Voorstel tot het beleggen van overtollige kasgelden (prae-ad vies nr. 600). 21. Voorstel tot het aangaan van 'n rekening-courant-overeenkomst voor het jaar 1953 met de N.V. Bank voor Nederl. Gemeenten (prae-advies nr. 601). 22. Voorstel tot het aangaan van een rekening-courant-overeen komst voor het jaar 1953 met de Ned. Handelmij. N.V. 23. Voorstel tot het aangaan van een geldlening, groot 55.000. looptijd 25 jaren, rente 4%, met de N.V. Bank voor Nederl. Ge meenten (prae-advies nr. 603). 24. Voorstel tot delegatie ingevolge art. 212 van de Gemeentewet aan B. en W. van de bevoegd heid tot regeling van de bezol diging van de plaatselijke amb tenaren en bedienden (prae- advies nr. 604). 25. Voorstel tot intrekking van de 28e wijziging der gemeentebe groting 1952 en het daarmede corresponderende raadsbesluit tot het aangaan van een geld lening. 26. Wijziging van de begroting-'52. 27. Voorstel betreffende de verkoop van grond aan de Jan de Rooij- straat. (Prae-advies nr. 582). Verhoging crediet aanleg zweminrichting. In de raadsvergadering van 14 December 1951 werd besloten tot 't aanleggen van een zweminrichting bij Het Hoefswiel, alsmede tot het beschikbaarstellen van het daartoe benodigde crediet ten bedrage van 98.900.een en ander nadat te gen het oorspronkelijk opgemaakte plan van de zijde van de Ged. Sta ten dezer provincie, met een be roep op de huidige tot soberheid dwingende omstandigheden, bezwa ren waren gerezen. In het nieuw ontworpen plan zijn twee rechthoekige bassins gepro jecteerd, waarvan de kop wanden geconstrueerd zouden worden uit betonnen dam wanden, terwijl de langswanden zouden worden ge vormd uit een aarden talud. Uit elders opgedane ervaringen is B. en W. evenwel gebleken, dat het be zigen van aarden taluds voor de langswanden grote bezwaren op levert voor een behoorlijk gebruik van de inrichting, met name het af glijden van aarde, verzanding van de bassins enz. Deze bezwaren spre ken des te sterker waar de bodem gesteldheid van de nieuwe zwem- gelegenheid van die aard is, dat, vooral bij regenachtige weersom standigheden, drassige perrons zul len ontstaan. Een goed geoutilleerd zwembad brengt daarom de nood zakelijkheid mede, dat de perrons worden betegeld en de langswan den evenals de kopwanden uit be ton worden vervaardigd. Het komt B. en W. voor, dat hiermee aan de eis van soberheid door het college van Ged. Staten gesteld, geen ge weld wordt aangedaan. Aangezien de dienst van Ge meentewerken met de uitvoering geen bemoeiingen heeft, worden geen omslagkosten voor gemeente werken geraamd. B. en W. stellen voor te bseluiten tot uitvoering van de bovenbedoel de werkzaamheden en 't reeds toe gestane crediet voor de aanleg van de zweminrichting te verhogen, waarvoor de raad het besluit nr. 80, tot wijziging van de gemeentebe groting dienst 1952, ter vaststelling wordt aangeboden. (Prae-advies nr. 583). Credietverstrekking bouw werkplaats. Door Th. Kelder, huurder der ge meentewoning Poolsestr. 17, wordt gevraagd om van gemeentewege een werkplaats te willen doen bou wen achter genoemd pand. Door de Directeur van Gemeente werken worden de bouwkosten van de werkplaats geraamd op 1500.-. De huurder is bereid als meerdere huur hiervoor per week 2.90, ge durende 15 jaren, te voldoen. B. en W. stellen voor aan 't ver zoek van adressant te voldoen en 't nodige crediet voor de bouw van bedoelde werkplaats beschikbaar te stellen. (Prae-advies nr. 584), Credietverstrekking inrichten berging tot opslagplaats voor vlees. "11 Door J. v. d. Broek, huurder der gemeentewoning Beatrixstraat 2, wordt gevraagd om van gemeente wege de bij zijn woning behorende berging te willen doen inrichten tot opslagruimte voor vlees. Door de Directeur van Gemeente werken worden de kosten van in richting der berging geraamd op 620.De huurder is bereid als meerdere huur hiervoor 1.60 per week, gedurende 10 jaren, te vol doen. B. en W. stellen voor aan het ver zoek van adressant te voldoen en het nodige crediet voor de inrich ting van bedoelde bergplaats be schikbaar te stellen. (Prae-'advies no. 585) Straatnamen. Bij het uitvoeren van het uitbreidings plan is het om verschillende redenen van belang, dat reeds bij de aanleg wordt overgegaan tot het geven van namen aan straten, pleinen, enz. Alleen reeds uit hoofde van een doelmatige plaatsaan duiding voor bouwpercelen enz. is een spoedige naamgeving gewenst. Er zijn thans weer straten in aanleg in de St. Antoniusparochie (verbindings straat Eerste Zeine - Pastoor Kuypers- straat), in Baardwijk (pleintje aan het Oostelijk uiteinde der Mgr. Zwijsenstr. en verbindingsstraat tussen dit pleintje en de nieuw te scheppen verbinding Gro testraat Laageinde) en in Besoijen (stratencomplex ten Oosten van de Be- soyense Straat en nabij de R.K. kerk). Met betrekking tot het geven van een naam aan de verbindingsstraat Eerste Zeine -Pastoor Kuypersstraat zij op gemerkt, dat deze omgeving door de Pastoor Kuypersstraat wordt gescheiden van de z.g. Transvaalbuurt. Deze laat ste is nog voor uitbreiding vatbaar, zo dat de in het College geuite wens om ook nog een straatnaam te wijden aan Generaal de Wet t.z.t. kan worden ver wezenlijkt. Aangezien in de omgeving van de vorenbedoelde verbindingsstraat blijkens het uitbreidingsplan nog meer straten kunnen worden verwacht, be staat er aanleiding, hier een andere straatnaamserie toe te passen, b.v. van Zuid-Nederlandse schrijvers en dichters. In verband met het in 1951 gevierde eeuwfeest van Hugo Verriest en het plaats gehad hebbende gemeentelijk con tact met diens geboorteplaats Deerlijk, stellen wij U voor, de bedoelde straat- namenserie te openen door aan deze verbindingsstraat de naam te geven yan „Hugo Verrieststraat". Het pleintje in Baardwijk, dat de af sluiting vormt van de Mgr. Zwijsen- straat, sluit aan bij de straten welke ge noemd zijn naar personen, die zich ver diensten hebben verworven voor de emancipatie en ontwikkeling der pro vincie Noord-Brabant. B. en W.stellen voor, dit pleintje te noemen „Oranje plein", hiermede te kennen gevende, dat het gewest Noord-Brabant bij haar ge voerde strijd om gelijke rechten ten op zichte van de andere rijksdelen steun heeft mogen ondervinden van het Oran jehuis. Aldus wordt tegelijk een waar dige overgang verkregen van deze „emancipatorenbuurt" naar het Oostelijk daarvan gelegen stratencomplex, waar van het begin gevormd gaat worden door de in aanleg zijnde laan vanaf het „Oranjeplein" naar de te scheppen nieu we verbinding Grote Straat Laagein de 't Komt B. en W. voor dat 't passend zou zijn hier een „staatsliedenbuurtte scheppen. Teneinde de rij van staatslie den te openen, stellen B. en W. voor aan deze in aanleg zijnde, vrij brede hoofd laan de naam te geven van „Thorbecke- laan", naar Mr J. R. Thorbecke (geboren te Zwolle 14 Januari 1798 en overleden te 's-Gravenhage 5 Juni 1872), de grote Nederlandse staatsman en minister, wiens naam onverbrekelijk verbonden is met het baanbreken van de democratische gedachte in Nederland en die de ont werper was van de gemeentewet, pro vinciale wet en kieswet. In Besoijen komt allereerst aan de or de het geven van een naam aan de in aanleg zijnde straat, welke vanaf de Be- soyense Straat in Oostelijke richting loopt tot bij de R.K. begraafplaats en dus het bestaande „Hollandse Steegje" doorkruist. Aangezien aan het begin punt van deze straat de (in 1923 afge broken) Besoijense molen stond, stellen wij U voor, deze straat „Molenstraat" te noemen. De uitweg vanaf deze straat naar de

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1952 | | pagina 1