Waalwijkse en Langsiraatse Courant
Wijde Wereld
WRIGLEY
W&ALWYK
Er mankeert nog veel aan
Öptzicdtig-e. o-nunaztouuu
UIT DE
ONDERHOUD MET VERKEERSDESKUNDIGE
onze verkeersgezindheid
Verkeersproblemen gaan ons allen aan
ER ZIJN VEEL TE VEEL
SLACHTOFFERS!
Pijn hier - scheuten daar
en stramheid in lijf en leden
motorrijder gedood,
RUSLAND KAN GOEDE WIL
IN OOSTENRIJK TONEN.
MAANDAG 15 JUNI 1953
Uitgever
Waalwijkse Stoomdrukkerij
ANTOON TIELEN
Hoofdredacteur
JAN TIELEN
Dit blad
verschijnt 2 x per week
DE ECHO HEI ZUIDEN
76e JAARGANG No. 48
Abonnement
18 cent per week
2.35 per kwartaal
2.60 franco p. p.
Advertentieprijs
10 cent per m.m.
Contract-advertenties
speciaal tarief.
Bureaux GROTESTRAAT 2Ó5, WAALWIJK - TEL. 2621. - OPGERICHT 1878.SCHOOLSTRAAT 11, KAATSHEUVEL, TEL. 2121
TELEGR.-ADRES „ECHO"
Wellicht kent u reeds het grapje dat thans zijn ronde door Ne
derland doet. Het is in deze tijd zeer toepasselijk. Een Engelsman
bezoekt een grote stad en kijkt met verbazing naar het verkeer.
Dan spreekt hij een voorbijganger aan en vertelt dat hij de indruk
heeft dat in Nederland elke fietser jacht makt op elke voetganger,
dat op zijn beurt elke automobilist op fietsers jaagt en dat auto s
in steden met railverkeer op hun beurt worden belaagd dooi
trams. De aangesproken Nederlander maakt zich moeilijk verstaan
baar voor de Engelsman, maar slaagt er in als lofwaardige omstan
digheid te vertellen dat men in Nederland in ieder geval een lij-
bewijs moet hebben om een auto te mogen besturen, dit in tegen
stelling tot bijvoorbeeld België. De Engelsman begrijpt dat van
rijbewijs niet zo goed, maar als de Nederlander wat nadere uitleg
heeft verstrekt, roept de Engelsman uit: „O, u bedoelt natuurlijk
een jachtacte!"
daardoor de veiligheid van het ver
keer in gevaar wordt gebracht!
Fietsers mogen niet vergeten dat
een enkele vreemde beweging van
hen automobilisten in grote moei
lijkheden kunnen brengen. Bij glad
heid, regen en mist vormen fietsers
Zou u die Engelsman veel onge
lijk durven geven? Helaas lijkt het
er dikwijls heel veel op dat de rij
weg een jachtterrein is waarop men
naar hartelust zijn medeweggebrui
kers kan belagen.
De grote fout is dat het publiek
niet verkeersminded is, niet ver-
keersgezind. Dit zei ons een ver-
keersdeskundige, die dagelijks met
het verkeer te maken heeft en na
tionale en internationale ervaring
heeft opgedaan.
Er is, zo vertelde hij verder, een
grote tegenstelling tussen de groe
pen automobilisten, fietsers en voet
gangers, de drie hoofdelementen
van elk verkeer.
Pantser
De automobilist voelt zich sterk.
Psychologisch is dat verklaarbaar.
Alleen al het feit dat men in een
auto zit, geeft een gevoel van over
waarde. De automobilist bevindt
zich daardoor psychologisch in een
pantser, waar nog bij komt dat hij,
omdat hij zich omringd weet dooi
de carrosserie, ook wel denkt let
terlijk in een pantser te zitten. Dus
dat hij meer kan wagen, omdat er
heel wat gebeuren moet, willen ze
hem persoonlijk letsel berokkenen.
De positie van een automobilist te
genover weggebruikers als fietsers
en voetgangers, is er een van groot
overwicht. Als er een aanrijding
komt, wat kan hèm gebeuren?
Daar komt nog bij dat de auto
mobilist bij de wet verschillende
faciliteiten zijn verleend. Zoals bij
voorbeeld de opheffing van de ma
ximum snelheid. Verder heeft hij
in veel gevallen als motorrijtuigbe
stuurder voorrang. Allemaal om
standigheden die maken dat een
automobilist zich zelf wel goed in
de hand moet hebben, wil hij een
werkelijk goede rijder zijn.
Onze verkeersdeskundige gaf als
typisch voorbeeld van de pantser
mentaliteit bij automobilisten dit:
als op de weg een grote trailer en
een gewone auto met elkaar te ma
ken krijgen, dan zet de trailer door,
want de bestuurder daarvan denkt:
„Ze moeten voor mij wel opzij
Miilioenenieger
Nu de fietsers, die samen een
millioenenleger vormen. Voor hen
geldt: zoveel mogelijk op fietspa
den. Kan dat niet, dan uiterst
rechts. En heel belangrijk, maar
nog te veel verwaarloosd niet
met zijn tweeën naast elkaar, als
Een apart beeld in het ver
keersbeeld van deze tijd is de
bromfiets. Er rijden thans
270.000 van die gemotoriseerde
fietsen in Nederland rond. De
bromfiets is het talrijkste mo
torvoertuig geworden.
In het gesprek dat we met
een verkeersdeskundige had
den en waarover we hierne
vens verslag uitbrengen,
kwam natuurlijk ook de
brommer ter sprake. „Het
wordt tijd dat de regering tot
een duidelijke uitspraak over
de plaats van de brommers
komt: fietspad of rijweg. We
zitten nu met elkaar tegen
sprekende kantonrechter lij ke
beslissingen. Dat mag zo niet
voortduren", aldus onze ver
keersdeskundige, „want deze
onzekerheid is gevaarlijk.
Een ander gevaar bij brom
fietsen is dat iedereen dit ver
voermiddel kan gebruiken,
ook ouderen bij wie 't begrip
voor snelheid niet meer levend
is. Men vergete niet dat er
brommers zijn die meer dan
60 km. per uur halen! De
meeste slachtoffers van brom
fietsongelukken zijn personen
op leeftijd, voor wie 't moei
lijk is hun gemotoriseerde
fiets volkomen te beheersen.
Zij dienen grote voorzichtig
heid in acht te nemen.
Dan mag er ook nog wel ge
wezen worden op de grote
fout die gemaakt wordt:
voortduwen of trekken door
een bromfiets. Dat is bij de
wet verboden, en terecht. De
fietser die geduwd of getrok
ken wordt, krijgt een snelheid
toegedeeld waarop hij niet in
gesteld is. Een kleine afwij
king tijdens het rijden kan
een ernstig ongeluk inleiden,
waarvan ook anderen in de
nabijheid het slachtoffer kun
nen worden.
voor passerende auto's extra ge
vaarlijke objecten.
Een ander punt is- de verlichting.
Ernstige opgevallen zijn voorgeko
men, omdat de verlichting niet
brandde. Zowel vóór als achter
dient deze in het eigen belang van
de fietser perfect in orde te zijn.
Als er voor niet brandend vóór- of
achterlicht proces-verbaal wordt
opgemaakt, dient men de politie
daarover zeker niet hard te vallen.
Dat verbaal heeft men aan zich zelf
te wijten en men dient er eigenlijk
dankbaar voor te zijn dat er op die
strenge wijze een eind wordt ge
maakt aan een bron van ongeluk
ken, waarvan de fietser zelf de du
pe had kunnen worden.
We vroegen de verkeersdeskun
dige nog naar zijn mening over het
Vervoer van materialen en kinderen
op fietsen. Hij keek bedenkelijk.
Dat vervoer, zo zei hij, dient mén
niet te overdrijven. En wat de kin
deren betreft, moest er meer ver
antwoordelijkheidsgevoel bij de ou
ders zijn. Dikwijls ziet men dat kin-,
deren onbeschermd achter op een
fiets zitten, zodat bijvoorbeeld hun
beentjes tussen de spaken kunnen
komen. Daar is al veel narigheid
uit voortgevloeid. Meermalen wer
den ook anderen 'in de valpartijen
betrokken. Ouders moeten ook op
de fiets hun kind beschermen. Daar
zijn ze niet alleen wettelijk, maar
ook moreel toe verplicht.
's Avonds links!
Dan zijn er de voetgangers, waar
toe elke weggebruiker op zijn tijd
behoort. Logisch is dat voor hen
geldt: op het voetpad. Als dat niet
kan, dan uiterst rechts lopen. Ech
ter met deze uitzondering: bij avond
uiterst links, want dan kan men 't
tegemoetkomend verkeer in het oog
houden, zonder gevaar te lopen
door achterop komende voertuigen
te worden aangereden. Dit laatste
is een gevaar dat de voetganger, die
in het donker maar slecht te onder
scheiden is, ernstig bedreigt. Daar
om: 's avonds uiterst links houden.
Oversteken doet de voetganger
natuurlijk haaks, na zich volledig
overtuigd te hebben van de snel
heid van het verkeer. Volledig over
tuigd? Dat is erg moeilijk, zei onze
zegsman. Zelfs voor personen die
tientallen jaren aan gemotoriseerd
verkeer deelnemen, is het moeilijk
de juiste snelheid te schatten. Dat
blijkt wel als de politie getuigen
hoort na een ongeval. Dan lopen de
schattingen van de snelheid nage
noeg altijd uiteen.
Snelheid is dus moeilijk te schat
ten. Meestal is men te laag in zijn
raming. De veiligste weg is zoveel
mogelijk gebruik te maken van
oversteekplaatsen. Daar weet het
wegverkeer dat het voetgangers
kan verwachten en zal daarmee re
kening houden. In het buitenland
komt het voor dat een voetganger,
die buiten de oversteekplaatsen op
de rijweg wordt aangereden, zijn
rechten kwijt is. Zou dat niet een
oplossing kunnen zijn tegen het eu
vel der kris-kras overstekende voet
gangers in Nederland? Het is maar
een vraag.
Die Engelsman, waarmee we ons
artikel openden, zou minder reden
tot klagen hebben, als we meer de
wellevendheid in het verkeer in
acht namen. Als we ons meer be
wust waren van de grote verant
woordelijkheid, die we als wegge
bruiker hebben ten opzichte van
ons zelf en van anderen. Voor velen
van ons zal dat in de letter lij kste
zin van het woord een kwestie van
leven en dood worden, vooral om
dat in de komende jaren een sterke
toeneming van het rijverkeer zal
plaats hebben. Als we niet oppassen
meer verkeersgezind te worden,
dan zal er over enkele jaren pas
goed gesproken kunnen worden
over jachtvelden....
De Oost-Duitse regering heeft in
de loop van vorige week, op voor
stel van de communistische partij,
een aantal drastische hervormingen
ingevoerd, die het leven in deze
communistische satellietstaat aan
merkelijk draaglijker zullen ma
ken. De maatregelen hebben be
trekking op de sociaal-economische,
de justitiële en de kerkelijke wet
geving. De communistische partij
liet in een verklaring weten dat zij
en de Oost-Duitse regering zich rea
liseren dat in het verleden bij de
economische politiek ernstige fou
ten zijn gemaakt. De „socialistische
opbouw" van de staat, die in de zo-
met van 1952 naar Russisch model
was ingevoerd, heeft afgedaan.
Men heeft de maatregelen die ge
troffen zijn, kunnen lezen en men
moet toegeven dat ze zeker voor
communistische begrippen van ver
strekkende betekenis zijn. Er is b.v.
een einde gekomen aan de achter
uitstelling van sommige bevolkings
groepen bij de distribuering van
levensmiddelen, terwijl zelfs 't par
ticulier initiatief meer kansen
krijgt, iets ongekends in een com
munistische staat. Trouwens, elke
maatregel geeft aanleiding tot een
gelijke dosis verwondering, want ze
gaan alle regelrecht de weg terug
die de Oost-Duitse regering in de
loop der jaren is gegaan. Nog on
langs moest bisschop Dibelius, het
hoofd van de Evangelische kerk in
Duitsland, protesteren tegen de dui
delijke symptomen van kerkvervol
ging door de Oost-Duitse regering.
Nu is er plotseling overeenstem
ming bereikt tussen regering en
Kerk, waarbij de regering zich ver
bindt de kerk de vrijheid te laten
die haar overeenkomstig de grond
wet toekomt, terwijl de Kerk be
looft geen ongrondwettelijke daden
te zullen plegen. Gearresteerde
geestelijken zullen worden vrijgela
ten, er mag weer godsdienstonder
richt worden gegeven op de scho
len, de jeugdbeweging kan haar ac
tiviteit voortzetten, kerkelijke ei
gendommen worden teruggegeven
enz.
Het spreekt vanzelf dat de hele
wereld zich afvraagt waar deze
plotselinge en opzichtige omme
zwaai vandaan komt en waar hij
heen zal leiden. De Oost-Duitsers
hebben met evenzoveel woorden
verklaard, dat het feit dat de her
eniging van Duitsland en een vre
desverdrag dringend noodzakelijk
zijn, het noodzakelijk maken, dat
een aantal hinderpalen uit de Weg
worden geruimd. Nu breekt 't Wes
ten zich het hoofd over de vraag in
hoeverre de Oost-Duitsers de een
heid willen en op welke manier.
Het is begrijpelijk dat vooral de
West-Duitse regering zich hierover
bezorgd maakt. Het lijdt geen twij
fel of de desovjetisering van Oost-
Duitsland is merkwaardigerwijs
begonnen op bevel van Rusland
en dat geeft er al direct een luchtje
aan. In ieder geval vallen de her
vormingen samen met de komst van
een nieuwe hoge commissaris in
Oost-Berlijn, Semjonov. Bondskan
selier Adenauer ziet er dan ook niet
veel heil in en waarschijnlijk heeft
hij, gezien de ervaringen van de
laatste jaren, gelijk. Hij vreest na
melijk dat de Duitse eenheid wordt
geschoven tussen Duitsland en Eu
ropa, waardoor het geïsoleerd zou
raken tussen Oost en West. Daarom
heeft hij ook naar aanleiding van
de a.s. conferentie op de Bermuda
eilanden gewaarschuwd tegen een
conferentie van de Grote Vier.
Adenauer meent dat er alleen toe
komst voor Duitsland zit in een Eu
ropese politiek, met herbewapening.
Van de andere kant heeft de Oost-
Duitse ommezwaai natuurlijk veel
succes bij de oppositie. De Duitse
socialisten zijn nooit erg geporteerd
geweest voor Europa of herbewa
pening, maar des te meer voor de
Duitse eenheid en ongetwijfeld ra
ken ze daarin bij een groot deel van
de bevolking een gevoelige, of lie
ver de gevoeligste snaar. Of men
zich daarbij afvraagt of eenheid
kost wat kost het ideaal is, is erg
twijfelachtig. Als verkiezingspro
grammapunt voor de socialisten is
het in ieder geval niet gek.
Kanselier Adenauer zal zich heel
schrap moeten zetten om zijn poli
tiek te kunnen voortzetten, want
hij kiest niet de weg van de minste
weerstand, terwijl er gewoonlijk
niet wordt gevraagd of het soms
niet de verstandigste weg is. Popu
lariteit en wijs beleid zijn begrip
pen die elkaar niet noodzakelijk
dekken en dan is de man die het
al die vormen van 'Rheumatische onge
makken kunt U met Kruschen te lijf.
Berust er niet in. 't (Wordt wel erger,
niet beter. Begin morgen radicaal met
Kruschen. Tienduizenden vonden en
vinden bij Kruschen baat en verlichting
iedere dag weer. Waarom zoudt U
dan weerloos verder lijden. Neem ook
Kruschen de kleine dagelijkse dosis
en ondervindt zelf het heilzaam
effect.
wijze beleid voert doorgaans het
kind van de rekening. Waarschijn
lijk echter zal Adenauer bij Ame
rika nog het meest begrip vinden
voor zijn standpunt, ofschoon de
onzekerheid over de bedoelingen
der Russen het moeilijk maakt een
definitieve gedragslijn vast te stel
len. Misschien had het christen
democratische bondsdaglid Till-
mann geen ongelijk toen hij zei:
„Hier toont zich voor de Westelij
ke wereld weer eens de wendbaar
heid der Russische politiek. Ze blijft
in haar einddoel consequent, doch
in haar methoden veranderlijk als
geen ander systeem". Voor het ver
leden hebben de gebeurtenissen dit
bewezen. Zou het in de naaste toe
komst anders gaan?
Blijkbaar hechten de Russen wel
grote waarde aan de conferentie
van de Westelijke Grote Drie die op
de Bermuda-eilanden gehouden zal
worden, want het is opvallend dat
ze juist op dit ogenblik met hun
toenaderings-pogingen komen. Be
halve in Oost-Duitsland ook in Oos
tenrijk, waar hun houding plotse
ling veel soepeler werd, formeel
uitgedrukt in de benoeming van 'n
burgerlijke hoge commissaris, die
een normaler diplomatiek contact
zal onderhouden met de Oosten
rijkse regering, metterdaad door
vrij grensverkeer met hun bezet
tingszone, waartoe overigens de
Westelijke bezetters al zeven jaar
geleden zijn overgegaan.
Wat er verder gaat gebeuren, is
iets wat we moeten afwachten en
waar vooral de betrokken landen
met belangstelling naar uitzien.
Want evengoed als hun de nieuwe
situatie voor het ogenblik tot voor
deel strekt, kan ze in haar gevol
gen een ontspanning teweeg bren
gen tussen Oost en West ten koste
van die landen. Dat is wat Aden
auer vreest ondanks alle schone
Schijn en wat in ieder geval voor
komen moet worden.
NABOOTSING VAN DESSIN
ONRECHTMATIGE DAAD.
Dwangsom van 10.000.
De president van de Almelose
rechtbank heeft uitspraak gedaan
in een kort geding, dat de comman
ditaire vennootschap „Stoffel en
Co." te Sankt Gallen in Zwitser
land aanhangig heeft gemaakt tegen
de N.V. Stoomweverij „De Nijver
heid" te Enschede. Deze vordering
'werd gedaan op grond van het feit
dat deze N.V. een door eerstge
noemde vennootschap vervaardigd
dessin zou hebben nagebootst als
gevolg waarvan Stoffel en Co.
schade zou hebben ondervonden.
De president van de Almelose
rechtbank heeft de eis van de Zwit
serse onderneming toegewezen. Dit
geschiedde echter niet op grond
Van schending van de auteurswet,
docht op grond van artikel 14Ö1
van het Burgerlijk Wetboek (on
rechtmatige daad). De N.V. Stoom
weverij „De Nijverheid" mag op
grond van een dwangsom van
10.000 voorlopig niet overgaan tot
de vervaardiging van het betrokken
dessin.
Waarschijnlijk zal de „Nijver
heid" in hoger beroep gaan.
TWEEDE KAMER VOOR E.D.G.
De leden der Tweede Kamer ko
men in het Voorlopig Verslag tot
de conclusie dat het verdrag tot
oprichting van een Europese De
fensiegemeenschap moet worden
aanvaard. Deze conclusie wil ech
ter niet zeggen, dat er in dit ver
slag ook niet tal van bezwaren zijn
geopperd. Een van de aangevoerde
bezwaren is, dat het eigenlijk erg
moeilijk is nu al een oordeel over
dit verslag uit te spreken, omdat
de Franse regering na de onderte
kening aanvullende voorstellen ge
daan heeft, die tegelijk met het Ver-
drag zullen moeten worden aan-
vaard. Tof nu toe echter zijn deze
beruchte protocollen nog niet aan
de Kamer voorgelegd. Het is niet
onmogelijk, aldus heet het in het
voorlopig verslag, dat de Kamer
heel anders over het Verdrag zou
denken, wanneer de Franse voor
stellen er aan toegevoegd waren.
De Kamerleden vragen van de
regering een uiteenzetting van wat
Frankrijk nu eigenlijk wil.
WAAR HAALDE MEN TOCH
DIE HITTEGOLF VANDAAN.
De laatste weken hebben, ook in
onze streken, geruchten de ronde
gedaan, als zou er een verschrikke
lijke hittegolf op komst zijn, die
duizenden doden zou eisen en ge
paard zou gaan met vreselijke lang
durende onweersbuien. Op 14 Juni
zou die hittegolf komen en 35.000
doden zouden er in Europa mee
gemoeid zijn; een noodweer van 35
uur zou wolk- en dijkbreuken ver
oorzaken, hagelbuien en windho
zen. E,n om deze apocalyptische
visioenen nog erger te maken: Bre
da, Tilburg, Groesbeek en Grave
zouden door vreselijke stormen en
geweldig hemelvuur worden ge
teisterd.
kaanse onderneming „Pasir Kop-
po", gelegen in het Bantamse ten
Zuiden van Rangkasbitung, aange
vallen door een uit zes man be
staande gewapende bende.
Uit het kantoor van de onderne
ming, waar op het moment van de
aanval de administrateur en drie
stafemployé's bijeen waren, roof
den zij een bedrag van 65.000 ru-
piahs. Hoewel de aangevallenen
geen weerstand boden, losten de
bandieten niettemin een aantal
schoten, waardoor de administra
teur, de heer De Rotte, aan 't hoofd
werd gewond, en de employé, de
heer A. J. de Witte, en een Indone
sische employé in de buik werden
getroffen. Vervolgens gingen de
aanvallers hun slachtoffers met
'messen te lijf, waardoor van dhr
De Rotte de linkerarm werd afge
hakt en de heer De Witte aan de
neus zwaar gewond raakte.
NEDERLANDSE TROEPEN
NAAR DUITSLAND.
Reeds lang worden onderhande
lingen gevoerd tussen Duitse en
Britse militaire instanties enerzijds
en de Nederlandse regering ander
zijds over het legeren van Neder
landse troepen in West-Duitsland-,
Er is in Nederland een groot ge-
Zo hardnekkig, schrijft de Volks
krant, deed het gerucht in Grave
de ronde, dat er zelfs enkele fami
lies een goed heenkomen zochten.
Wie de inwoners van Grave vroeg,
waar het verhaal toch vandaan
kwam, kreeg steeds weer als ant
woord: Van dezelfde man, die de
watersnoodramp voorspelde.
Enfin, de kletsramp nam zoda
nige vormen aan, dat de Bilt het
nodig heeft geoordeeld een verkla
ring uit te geven waarin wordt ge
zegd, dat eigen onderzoekingen,
noch berichten van andere buiten
landse instituten hebben uitgewe
zen dat er een hittegolf op komst
zou zijn. „Het is weliswaar heel
goed mogelijk, dat er deze zomer
enkele zeer warme dagen zullen
komen, maar deze mogelijkheid be
staat elk jaar en is niets bijzon
ders".
SCHIPHOL WORDT UITGEBREID
De Amsterdamse raad heeft
Woensdagmiddag bijna vijf millioen
gulden gevoteerd voor nieuwe uit
breidingen van Schiphol, waaraan
nu al bijna 67 millioen gulden na
de bevrijding ten koste is gelegd.
TWEE ERNSTIG GEWONDEN.
Op de hoek van de Deventerstraat
en de Zutphensestraat bij de Oude
Tol te Apeldoorn, is Woensdagavond
om, ongeveer 8 uur een ernstig ver
keersongeval gebeurd, dat een dode
en twee ernstig gewonden heeft ge-
eist.
De 42-jarige motorrijder J. C. Be-
vaarts uit Nieuwenhoorn (Z.H.)
kwam uit de richting Deventer ge
reden, vloog uit de bocht naar de
tegenovergestelde kant van de weg,
waar een 15-jarig meisje, M. Diks
uit Apeldoorn, werd gegrepen,
waarna de motor omsloeg.
De motorrijder werd daarbij zo
zwaar gewond, dat hij nog tijdens
het vervoer naar het Juliana-zie-
kenhuis overleed.
BENDE OVERVIEL ONDER
NEMING.
Naar eerst thans wordt verno
men, is de vorige week de Ameri-
brek aan kazerne-ruimtë en oefen
terrein en het overbrengen van en
kele onderdelen naar onze Ooster
buren zou hierin verbetering kun
nen brengen. Thans bestaat de mo
gelijkheid dat in het najaar een Ne
derlands onderdeel ter sterkte van
een regiment in een nog nader aan
te duiden plaats in de Britse zóne
van Duitsland gelegerd zal worden.
Dè troepen zouden zoveel moge
lijk op basis van vrijwilligheid naar
West-Duitsland worden gezonden.
Welke onderdelen hier eventueel
voor in aanmerking zullen komen,
is nog niet beslist.
ONGEREGELDHEDEN
IN PILSEN,
Volgens zeer betrouwbare be
richten hebben muitende Tsjecho-
Slowaakse arbeiders verleden week
het stadhuis van Pilsen bestormd
en geplunderd, waarna zij er de
Amerikaanse vlag op hesen. Deze
berichten zijn uit Praag te Wenen
■ontvangen en gedeeltelijk bevestigd
door het te Pilsen verschijnende
dagblad „Pravda".
Dit blad heeft openlijk erkend dat
de muitende arbeiders de portret
ten van Stalin en de vroegere Tsje-
cho-Slowaakse president Klement
Gottwald neergehaald en vertrapt
hadden. Er hadden, aldus het blad,
demonstraties plaats met het doel
„het communistische bewind omver
te werpen7'.
De regeringen van Engeland,
Amerika en Frankrijk hebben zich
dezer dagen in gelijkluidende no
ta's tot de Russische regering ge
wend met de vraag met welk soort
vredesverdrag voor Oostenrijk de
Sovjetregering accoord kan gaan.
Deze nota's waren een gevolg van
de Russische verklaring van 27 Mei
waarin onder meer werd gezegd,
dat het Oostenrijkse vraagstuk be.
ter kon worden opgelost langs di
plomatieke en schriftelijke wegen.
Aan deze wens nu zijn de drie
Westelijke mogendheden thans te
gemoet gekomen.
VERENIGING VAN
NEDERLANDSE GEMEENTEN.
De afdeling Noordbrabant van
bovengenoemde vereniging, hield
1.1. Donderdag een vergadering in
Den Bosch.
Burgemeester Loeff sprak een
welkomstwoord en tot bestuursle
den werden herkozen: mr H. baron
van Hövell van Wezeveld van Wes-
terflier, burgemeester van Oister-
wijk; J. Teijssen, burgemeester van
Waalwijk en J. Meuwese, burge
meester van Hilvarenbeek.
De contributie over 1953 werd
vastgesteld op een minimum van
6 en een maximum van 120.
Burgemeester Teijssen van Waal
wijk besprak in het kort de ziekten-
kostenverzekering voor de ambte
naren. Reeds negen Brabantse ge
meenten hebben de regeling aan
vaard en deze gaat op 1 Juli in.
Andere gemeenten zullen worden
uitgenodigd tot deze regeling toe te
treden. Ook de burgemeesters kun
nen in de regeling worden opgeno
men, zij het dan onder andere voor
waarden dan de gemeente-ambte
naren.
Nadat de burgemeester van Den
Bosch wat had verteld van de In
dustriehallen en de Remingtonfa-
briek', werd de vergadering gesloten
en werden in de Prins Bernhard-
straat de autobussen bestegen voor
een bezoek aan de nieuwe gebou
wen, als industriehallen, woonwij
ken sportpark enz.
Na afloop brachten de burgemees
ters een bezoek aan de Muziekhof,
waar hun dames reeds aanwezig
waren en hier werd een prettige
kofiemaaltijd genoten.
Naar wij vernemen zal de afde
ling Noordbrabant op uithodiging
van burgemeester Teijssen ook een
burgemeestersdag organiseren tij
dens de Slem, van 21—31 Augustus.