Waalwijkse en Langsiraatse Courant Wijde Wereld WRIGLEY W&ALWYK Er mankeert nog veel aan Öptzicdtig-e. o-nunaztouuu UIT DE ONDERHOUD MET VERKEERSDESKUNDIGE onze verkeersgezindheid Verkeersproblemen gaan ons allen aan ER ZIJN VEEL TE VEEL SLACHTOFFERS! Pijn hier - scheuten daar en stramheid in lijf en leden motorrijder gedood, RUSLAND KAN GOEDE WIL IN OOSTENRIJK TONEN. MAANDAG 15 JUNI 1953 Uitgever Waalwijkse Stoomdrukkerij ANTOON TIELEN Hoofdredacteur JAN TIELEN Dit blad verschijnt 2 x per week DE ECHO HEI ZUIDEN 76e JAARGANG No. 48 Abonnement 18 cent per week 2.35 per kwartaal 2.60 franco p. p. Advertentieprijs 10 cent per m.m. Contract-advertenties speciaal tarief. Bureaux GROTESTRAAT 2Ó5, WAALWIJK - TEL. 2621. - OPGERICHT 1878.SCHOOLSTRAAT 11, KAATSHEUVEL, TEL. 2121 TELEGR.-ADRES „ECHO" Wellicht kent u reeds het grapje dat thans zijn ronde door Ne derland doet. Het is in deze tijd zeer toepasselijk. Een Engelsman bezoekt een grote stad en kijkt met verbazing naar het verkeer. Dan spreekt hij een voorbijganger aan en vertelt dat hij de indruk heeft dat in Nederland elke fietser jacht makt op elke voetganger, dat op zijn beurt elke automobilist op fietsers jaagt en dat auto s in steden met railverkeer op hun beurt worden belaagd dooi trams. De aangesproken Nederlander maakt zich moeilijk verstaan baar voor de Engelsman, maar slaagt er in als lofwaardige omstan digheid te vertellen dat men in Nederland in ieder geval een lij- bewijs moet hebben om een auto te mogen besturen, dit in tegen stelling tot bijvoorbeeld België. De Engelsman begrijpt dat van rijbewijs niet zo goed, maar als de Nederlander wat nadere uitleg heeft verstrekt, roept de Engelsman uit: „O, u bedoelt natuurlijk een jachtacte!" daardoor de veiligheid van het ver keer in gevaar wordt gebracht! Fietsers mogen niet vergeten dat een enkele vreemde beweging van hen automobilisten in grote moei lijkheden kunnen brengen. Bij glad heid, regen en mist vormen fietsers Zou u die Engelsman veel onge lijk durven geven? Helaas lijkt het er dikwijls heel veel op dat de rij weg een jachtterrein is waarop men naar hartelust zijn medeweggebrui kers kan belagen. De grote fout is dat het publiek niet verkeersminded is, niet ver- keersgezind. Dit zei ons een ver- keersdeskundige, die dagelijks met het verkeer te maken heeft en na tionale en internationale ervaring heeft opgedaan. Er is, zo vertelde hij verder, een grote tegenstelling tussen de groe pen automobilisten, fietsers en voet gangers, de drie hoofdelementen van elk verkeer. Pantser De automobilist voelt zich sterk. Psychologisch is dat verklaarbaar. Alleen al het feit dat men in een auto zit, geeft een gevoel van over waarde. De automobilist bevindt zich daardoor psychologisch in een pantser, waar nog bij komt dat hij, omdat hij zich omringd weet dooi de carrosserie, ook wel denkt let terlijk in een pantser te zitten. Dus dat hij meer kan wagen, omdat er heel wat gebeuren moet, willen ze hem persoonlijk letsel berokkenen. De positie van een automobilist te genover weggebruikers als fietsers en voetgangers, is er een van groot overwicht. Als er een aanrijding komt, wat kan hèm gebeuren? Daar komt nog bij dat de auto mobilist bij de wet verschillende faciliteiten zijn verleend. Zoals bij voorbeeld de opheffing van de ma ximum snelheid. Verder heeft hij in veel gevallen als motorrijtuigbe stuurder voorrang. Allemaal om standigheden die maken dat een automobilist zich zelf wel goed in de hand moet hebben, wil hij een werkelijk goede rijder zijn. Onze verkeersdeskundige gaf als typisch voorbeeld van de pantser mentaliteit bij automobilisten dit: als op de weg een grote trailer en een gewone auto met elkaar te ma ken krijgen, dan zet de trailer door, want de bestuurder daarvan denkt: „Ze moeten voor mij wel opzij Miilioenenieger Nu de fietsers, die samen een millioenenleger vormen. Voor hen geldt: zoveel mogelijk op fietspa den. Kan dat niet, dan uiterst rechts. En heel belangrijk, maar nog te veel verwaarloosd niet met zijn tweeën naast elkaar, als Een apart beeld in het ver keersbeeld van deze tijd is de bromfiets. Er rijden thans 270.000 van die gemotoriseerde fietsen in Nederland rond. De bromfiets is het talrijkste mo torvoertuig geworden. In het gesprek dat we met een verkeersdeskundige had den en waarover we hierne vens verslag uitbrengen, kwam natuurlijk ook de brommer ter sprake. „Het wordt tijd dat de regering tot een duidelijke uitspraak over de plaats van de brommers komt: fietspad of rijweg. We zitten nu met elkaar tegen sprekende kantonrechter lij ke beslissingen. Dat mag zo niet voortduren", aldus onze ver keersdeskundige, „want deze onzekerheid is gevaarlijk. Een ander gevaar bij brom fietsen is dat iedereen dit ver voermiddel kan gebruiken, ook ouderen bij wie 't begrip voor snelheid niet meer levend is. Men vergete niet dat er brommers zijn die meer dan 60 km. per uur halen! De meeste slachtoffers van brom fietsongelukken zijn personen op leeftijd, voor wie 't moei lijk is hun gemotoriseerde fiets volkomen te beheersen. Zij dienen grote voorzichtig heid in acht te nemen. Dan mag er ook nog wel ge wezen worden op de grote fout die gemaakt wordt: voortduwen of trekken door een bromfiets. Dat is bij de wet verboden, en terecht. De fietser die geduwd of getrok ken wordt, krijgt een snelheid toegedeeld waarop hij niet in gesteld is. Een kleine afwij king tijdens het rijden kan een ernstig ongeluk inleiden, waarvan ook anderen in de nabijheid het slachtoffer kun nen worden. voor passerende auto's extra ge vaarlijke objecten. Een ander punt is- de verlichting. Ernstige opgevallen zijn voorgeko men, omdat de verlichting niet brandde. Zowel vóór als achter dient deze in het eigen belang van de fietser perfect in orde te zijn. Als er voor niet brandend vóór- of achterlicht proces-verbaal wordt opgemaakt, dient men de politie daarover zeker niet hard te vallen. Dat verbaal heeft men aan zich zelf te wijten en men dient er eigenlijk dankbaar voor te zijn dat er op die strenge wijze een eind wordt ge maakt aan een bron van ongeluk ken, waarvan de fietser zelf de du pe had kunnen worden. We vroegen de verkeersdeskun dige nog naar zijn mening over het Vervoer van materialen en kinderen op fietsen. Hij keek bedenkelijk. Dat vervoer, zo zei hij, dient mén niet te overdrijven. En wat de kin deren betreft, moest er meer ver antwoordelijkheidsgevoel bij de ou ders zijn. Dikwijls ziet men dat kin-, deren onbeschermd achter op een fiets zitten, zodat bijvoorbeeld hun beentjes tussen de spaken kunnen komen. Daar is al veel narigheid uit voortgevloeid. Meermalen wer den ook anderen 'in de valpartijen betrokken. Ouders moeten ook op de fiets hun kind beschermen. Daar zijn ze niet alleen wettelijk, maar ook moreel toe verplicht. 's Avonds links! Dan zijn er de voetgangers, waar toe elke weggebruiker op zijn tijd behoort. Logisch is dat voor hen geldt: op het voetpad. Als dat niet kan, dan uiterst rechts lopen. Ech ter met deze uitzondering: bij avond uiterst links, want dan kan men 't tegemoetkomend verkeer in het oog houden, zonder gevaar te lopen door achterop komende voertuigen te worden aangereden. Dit laatste is een gevaar dat de voetganger, die in het donker maar slecht te onder scheiden is, ernstig bedreigt. Daar om: 's avonds uiterst links houden. Oversteken doet de voetganger natuurlijk haaks, na zich volledig overtuigd te hebben van de snel heid van het verkeer. Volledig over tuigd? Dat is erg moeilijk, zei onze zegsman. Zelfs voor personen die tientallen jaren aan gemotoriseerd verkeer deelnemen, is het moeilijk de juiste snelheid te schatten. Dat blijkt wel als de politie getuigen hoort na een ongeval. Dan lopen de schattingen van de snelheid nage noeg altijd uiteen. Snelheid is dus moeilijk te schat ten. Meestal is men te laag in zijn raming. De veiligste weg is zoveel mogelijk gebruik te maken van oversteekplaatsen. Daar weet het wegverkeer dat het voetgangers kan verwachten en zal daarmee re kening houden. In het buitenland komt het voor dat een voetganger, die buiten de oversteekplaatsen op de rijweg wordt aangereden, zijn rechten kwijt is. Zou dat niet een oplossing kunnen zijn tegen het eu vel der kris-kras overstekende voet gangers in Nederland? Het is maar een vraag. Die Engelsman, waarmee we ons artikel openden, zou minder reden tot klagen hebben, als we meer de wellevendheid in het verkeer in acht namen. Als we ons meer be wust waren van de grote verant woordelijkheid, die we als wegge bruiker hebben ten opzichte van ons zelf en van anderen. Voor velen van ons zal dat in de letter lij kste zin van het woord een kwestie van leven en dood worden, vooral om dat in de komende jaren een sterke toeneming van het rijverkeer zal plaats hebben. Als we niet oppassen meer verkeersgezind te worden, dan zal er over enkele jaren pas goed gesproken kunnen worden over jachtvelden.... De Oost-Duitse regering heeft in de loop van vorige week, op voor stel van de communistische partij, een aantal drastische hervormingen ingevoerd, die het leven in deze communistische satellietstaat aan merkelijk draaglijker zullen ma ken. De maatregelen hebben be trekking op de sociaal-economische, de justitiële en de kerkelijke wet geving. De communistische partij liet in een verklaring weten dat zij en de Oost-Duitse regering zich rea liseren dat in het verleden bij de economische politiek ernstige fou ten zijn gemaakt. De „socialistische opbouw" van de staat, die in de zo- met van 1952 naar Russisch model was ingevoerd, heeft afgedaan. Men heeft de maatregelen die ge troffen zijn, kunnen lezen en men moet toegeven dat ze zeker voor communistische begrippen van ver strekkende betekenis zijn. Er is b.v. een einde gekomen aan de achter uitstelling van sommige bevolkings groepen bij de distribuering van levensmiddelen, terwijl zelfs 't par ticulier initiatief meer kansen krijgt, iets ongekends in een com munistische staat. Trouwens, elke maatregel geeft aanleiding tot een gelijke dosis verwondering, want ze gaan alle regelrecht de weg terug die de Oost-Duitse regering in de loop der jaren is gegaan. Nog on langs moest bisschop Dibelius, het hoofd van de Evangelische kerk in Duitsland, protesteren tegen de dui delijke symptomen van kerkvervol ging door de Oost-Duitse regering. Nu is er plotseling overeenstem ming bereikt tussen regering en Kerk, waarbij de regering zich ver bindt de kerk de vrijheid te laten die haar overeenkomstig de grond wet toekomt, terwijl de Kerk be looft geen ongrondwettelijke daden te zullen plegen. Gearresteerde geestelijken zullen worden vrijgela ten, er mag weer godsdienstonder richt worden gegeven op de scho len, de jeugdbeweging kan haar ac tiviteit voortzetten, kerkelijke ei gendommen worden teruggegeven enz. Het spreekt vanzelf dat de hele wereld zich afvraagt waar deze plotselinge en opzichtige omme zwaai vandaan komt en waar hij heen zal leiden. De Oost-Duitsers hebben met evenzoveel woorden verklaard, dat het feit dat de her eniging van Duitsland en een vre desverdrag dringend noodzakelijk zijn, het noodzakelijk maken, dat een aantal hinderpalen uit de Weg worden geruimd. Nu breekt 't Wes ten zich het hoofd over de vraag in hoeverre de Oost-Duitsers de een heid willen en op welke manier. Het is begrijpelijk dat vooral de West-Duitse regering zich hierover bezorgd maakt. Het lijdt geen twij fel of de desovjetisering van Oost- Duitsland is merkwaardigerwijs begonnen op bevel van Rusland en dat geeft er al direct een luchtje aan. In ieder geval vallen de her vormingen samen met de komst van een nieuwe hoge commissaris in Oost-Berlijn, Semjonov. Bondskan selier Adenauer ziet er dan ook niet veel heil in en waarschijnlijk heeft hij, gezien de ervaringen van de laatste jaren, gelijk. Hij vreest na melijk dat de Duitse eenheid wordt geschoven tussen Duitsland en Eu ropa, waardoor het geïsoleerd zou raken tussen Oost en West. Daarom heeft hij ook naar aanleiding van de a.s. conferentie op de Bermuda eilanden gewaarschuwd tegen een conferentie van de Grote Vier. Adenauer meent dat er alleen toe komst voor Duitsland zit in een Eu ropese politiek, met herbewapening. Van de andere kant heeft de Oost- Duitse ommezwaai natuurlijk veel succes bij de oppositie. De Duitse socialisten zijn nooit erg geporteerd geweest voor Europa of herbewa pening, maar des te meer voor de Duitse eenheid en ongetwijfeld ra ken ze daarin bij een groot deel van de bevolking een gevoelige, of lie ver de gevoeligste snaar. Of men zich daarbij afvraagt of eenheid kost wat kost het ideaal is, is erg twijfelachtig. Als verkiezingspro grammapunt voor de socialisten is het in ieder geval niet gek. Kanselier Adenauer zal zich heel schrap moeten zetten om zijn poli tiek te kunnen voortzetten, want hij kiest niet de weg van de minste weerstand, terwijl er gewoonlijk niet wordt gevraagd of het soms niet de verstandigste weg is. Popu lariteit en wijs beleid zijn begrip pen die elkaar niet noodzakelijk dekken en dan is de man die het al die vormen van 'Rheumatische onge makken kunt U met Kruschen te lijf. Berust er niet in. 't (Wordt wel erger, niet beter. Begin morgen radicaal met Kruschen. Tienduizenden vonden en vinden bij Kruschen baat en verlichting iedere dag weer. Waarom zoudt U dan weerloos verder lijden. Neem ook Kruschen de kleine dagelijkse dosis en ondervindt zelf het heilzaam effect. wijze beleid voert doorgaans het kind van de rekening. Waarschijn lijk echter zal Adenauer bij Ame rika nog het meest begrip vinden voor zijn standpunt, ofschoon de onzekerheid over de bedoelingen der Russen het moeilijk maakt een definitieve gedragslijn vast te stel len. Misschien had het christen democratische bondsdaglid Till- mann geen ongelijk toen hij zei: „Hier toont zich voor de Westelij ke wereld weer eens de wendbaar heid der Russische politiek. Ze blijft in haar einddoel consequent, doch in haar methoden veranderlijk als geen ander systeem". Voor het ver leden hebben de gebeurtenissen dit bewezen. Zou het in de naaste toe komst anders gaan? Blijkbaar hechten de Russen wel grote waarde aan de conferentie van de Westelijke Grote Drie die op de Bermuda-eilanden gehouden zal worden, want het is opvallend dat ze juist op dit ogenblik met hun toenaderings-pogingen komen. Be halve in Oost-Duitsland ook in Oos tenrijk, waar hun houding plotse ling veel soepeler werd, formeel uitgedrukt in de benoeming van 'n burgerlijke hoge commissaris, die een normaler diplomatiek contact zal onderhouden met de Oosten rijkse regering, metterdaad door vrij grensverkeer met hun bezet tingszone, waartoe overigens de Westelijke bezetters al zeven jaar geleden zijn overgegaan. Wat er verder gaat gebeuren, is iets wat we moeten afwachten en waar vooral de betrokken landen met belangstelling naar uitzien. Want evengoed als hun de nieuwe situatie voor het ogenblik tot voor deel strekt, kan ze in haar gevol gen een ontspanning teweeg bren gen tussen Oost en West ten koste van die landen. Dat is wat Aden auer vreest ondanks alle schone Schijn en wat in ieder geval voor komen moet worden. NABOOTSING VAN DESSIN ONRECHTMATIGE DAAD. Dwangsom van 10.000. De president van de Almelose rechtbank heeft uitspraak gedaan in een kort geding, dat de comman ditaire vennootschap „Stoffel en Co." te Sankt Gallen in Zwitser land aanhangig heeft gemaakt tegen de N.V. Stoomweverij „De Nijver heid" te Enschede. Deze vordering 'werd gedaan op grond van het feit dat deze N.V. een door eerstge noemde vennootschap vervaardigd dessin zou hebben nagebootst als gevolg waarvan Stoffel en Co. schade zou hebben ondervonden. De president van de Almelose rechtbank heeft de eis van de Zwit serse onderneming toegewezen. Dit geschiedde echter niet op grond Van schending van de auteurswet, docht op grond van artikel 14Ö1 van het Burgerlijk Wetboek (on rechtmatige daad). De N.V. Stoom weverij „De Nijverheid" mag op grond van een dwangsom van 10.000 voorlopig niet overgaan tot de vervaardiging van het betrokken dessin. Waarschijnlijk zal de „Nijver heid" in hoger beroep gaan. TWEEDE KAMER VOOR E.D.G. De leden der Tweede Kamer ko men in het Voorlopig Verslag tot de conclusie dat het verdrag tot oprichting van een Europese De fensiegemeenschap moet worden aanvaard. Deze conclusie wil ech ter niet zeggen, dat er in dit ver slag ook niet tal van bezwaren zijn geopperd. Een van de aangevoerde bezwaren is, dat het eigenlijk erg moeilijk is nu al een oordeel over dit verslag uit te spreken, omdat de Franse regering na de onderte kening aanvullende voorstellen ge daan heeft, die tegelijk met het Ver- drag zullen moeten worden aan- vaard. Tof nu toe echter zijn deze beruchte protocollen nog niet aan de Kamer voorgelegd. Het is niet onmogelijk, aldus heet het in het voorlopig verslag, dat de Kamer heel anders over het Verdrag zou denken, wanneer de Franse voor stellen er aan toegevoegd waren. De Kamerleden vragen van de regering een uiteenzetting van wat Frankrijk nu eigenlijk wil. WAAR HAALDE MEN TOCH DIE HITTEGOLF VANDAAN. De laatste weken hebben, ook in onze streken, geruchten de ronde gedaan, als zou er een verschrikke lijke hittegolf op komst zijn, die duizenden doden zou eisen en ge paard zou gaan met vreselijke lang durende onweersbuien. Op 14 Juni zou die hittegolf komen en 35.000 doden zouden er in Europa mee gemoeid zijn; een noodweer van 35 uur zou wolk- en dijkbreuken ver oorzaken, hagelbuien en windho zen. E,n om deze apocalyptische visioenen nog erger te maken: Bre da, Tilburg, Groesbeek en Grave zouden door vreselijke stormen en geweldig hemelvuur worden ge teisterd. kaanse onderneming „Pasir Kop- po", gelegen in het Bantamse ten Zuiden van Rangkasbitung, aange vallen door een uit zes man be staande gewapende bende. Uit het kantoor van de onderne ming, waar op het moment van de aanval de administrateur en drie stafemployé's bijeen waren, roof den zij een bedrag van 65.000 ru- piahs. Hoewel de aangevallenen geen weerstand boden, losten de bandieten niettemin een aantal schoten, waardoor de administra teur, de heer De Rotte, aan 't hoofd werd gewond, en de employé, de heer A. J. de Witte, en een Indone sische employé in de buik werden getroffen. Vervolgens gingen de aanvallers hun slachtoffers met 'messen te lijf, waardoor van dhr De Rotte de linkerarm werd afge hakt en de heer De Witte aan de neus zwaar gewond raakte. NEDERLANDSE TROEPEN NAAR DUITSLAND. Reeds lang worden onderhande lingen gevoerd tussen Duitse en Britse militaire instanties enerzijds en de Nederlandse regering ander zijds over het legeren van Neder landse troepen in West-Duitsland-, Er is in Nederland een groot ge- Zo hardnekkig, schrijft de Volks krant, deed het gerucht in Grave de ronde, dat er zelfs enkele fami lies een goed heenkomen zochten. Wie de inwoners van Grave vroeg, waar het verhaal toch vandaan kwam, kreeg steeds weer als ant woord: Van dezelfde man, die de watersnoodramp voorspelde. Enfin, de kletsramp nam zoda nige vormen aan, dat de Bilt het nodig heeft geoordeeld een verkla ring uit te geven waarin wordt ge zegd, dat eigen onderzoekingen, noch berichten van andere buiten landse instituten hebben uitgewe zen dat er een hittegolf op komst zou zijn. „Het is weliswaar heel goed mogelijk, dat er deze zomer enkele zeer warme dagen zullen komen, maar deze mogelijkheid be staat elk jaar en is niets bijzon ders". SCHIPHOL WORDT UITGEBREID De Amsterdamse raad heeft Woensdagmiddag bijna vijf millioen gulden gevoteerd voor nieuwe uit breidingen van Schiphol, waaraan nu al bijna 67 millioen gulden na de bevrijding ten koste is gelegd. TWEE ERNSTIG GEWONDEN. Op de hoek van de Deventerstraat en de Zutphensestraat bij de Oude Tol te Apeldoorn, is Woensdagavond om, ongeveer 8 uur een ernstig ver keersongeval gebeurd, dat een dode en twee ernstig gewonden heeft ge- eist. De 42-jarige motorrijder J. C. Be- vaarts uit Nieuwenhoorn (Z.H.) kwam uit de richting Deventer ge reden, vloog uit de bocht naar de tegenovergestelde kant van de weg, waar een 15-jarig meisje, M. Diks uit Apeldoorn, werd gegrepen, waarna de motor omsloeg. De motorrijder werd daarbij zo zwaar gewond, dat hij nog tijdens het vervoer naar het Juliana-zie- kenhuis overleed. BENDE OVERVIEL ONDER NEMING. Naar eerst thans wordt verno men, is de vorige week de Ameri- brek aan kazerne-ruimtë en oefen terrein en het overbrengen van en kele onderdelen naar onze Ooster buren zou hierin verbetering kun nen brengen. Thans bestaat de mo gelijkheid dat in het najaar een Ne derlands onderdeel ter sterkte van een regiment in een nog nader aan te duiden plaats in de Britse zóne van Duitsland gelegerd zal worden. Dè troepen zouden zoveel moge lijk op basis van vrijwilligheid naar West-Duitsland worden gezonden. Welke onderdelen hier eventueel voor in aanmerking zullen komen, is nog niet beslist. ONGEREGELDHEDEN IN PILSEN, Volgens zeer betrouwbare be richten hebben muitende Tsjecho- Slowaakse arbeiders verleden week het stadhuis van Pilsen bestormd en geplunderd, waarna zij er de Amerikaanse vlag op hesen. Deze berichten zijn uit Praag te Wenen ■ontvangen en gedeeltelijk bevestigd door het te Pilsen verschijnende dagblad „Pravda". Dit blad heeft openlijk erkend dat de muitende arbeiders de portret ten van Stalin en de vroegere Tsje- cho-Slowaakse president Klement Gottwald neergehaald en vertrapt hadden. Er hadden, aldus het blad, demonstraties plaats met het doel „het communistische bewind omver te werpen7'. De regeringen van Engeland, Amerika en Frankrijk hebben zich dezer dagen in gelijkluidende no ta's tot de Russische regering ge wend met de vraag met welk soort vredesverdrag voor Oostenrijk de Sovjetregering accoord kan gaan. Deze nota's waren een gevolg van de Russische verklaring van 27 Mei waarin onder meer werd gezegd, dat het Oostenrijkse vraagstuk be. ter kon worden opgelost langs di plomatieke en schriftelijke wegen. Aan deze wens nu zijn de drie Westelijke mogendheden thans te gemoet gekomen. VERENIGING VAN NEDERLANDSE GEMEENTEN. De afdeling Noordbrabant van bovengenoemde vereniging, hield 1.1. Donderdag een vergadering in Den Bosch. Burgemeester Loeff sprak een welkomstwoord en tot bestuursle den werden herkozen: mr H. baron van Hövell van Wezeveld van Wes- terflier, burgemeester van Oister- wijk; J. Teijssen, burgemeester van Waalwijk en J. Meuwese, burge meester van Hilvarenbeek. De contributie over 1953 werd vastgesteld op een minimum van 6 en een maximum van 120. Burgemeester Teijssen van Waal wijk besprak in het kort de ziekten- kostenverzekering voor de ambte naren. Reeds negen Brabantse ge meenten hebben de regeling aan vaard en deze gaat op 1 Juli in. Andere gemeenten zullen worden uitgenodigd tot deze regeling toe te treden. Ook de burgemeesters kun nen in de regeling worden opgeno men, zij het dan onder andere voor waarden dan de gemeente-ambte naren. Nadat de burgemeester van Den Bosch wat had verteld van de In dustriehallen en de Remingtonfa- briek', werd de vergadering gesloten en werden in de Prins Bernhard- straat de autobussen bestegen voor een bezoek aan de nieuwe gebou wen, als industriehallen, woonwij ken sportpark enz. Na afloop brachten de burgemees ters een bezoek aan de Muziekhof, waar hun dames reeds aanwezig waren en hier werd een prettige kofiemaaltijd genoten. Naar wij vernemen zal de afde ling Noordbrabant op uithodiging van burgemeester Teijssen ook een burgemeestersdag organiseren tij dens de Slem, van 21—31 Augustus.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1953 | | pagina 5