PRIMA MEIKERSEN WAALWIJK witte en zwarte Kuikens Lenie Treffers ALLEMAAL EEN PORTIE ZON Notaris M. F. M.van Gurp EEN WANDELWAGENTJE 1 ZITKAMER Bezoekt de Kersenboomgaard EEN PRIMA VERKOOPKRACHT. NET R.K. MEISJE a. ERVAREN MEUBELMAKERS, b. LEERLING MEUBELMAKERS, e. EERSTE KLAS STOFFEERDERS, (I. HALFWAS STOFFEERDERS I. MAGAZIJNBEDIENDE f. MAGAZIJNHULP. KANTOORBEDIENDE N.V. COWA DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN MAANDAG 22 JUNI 1953 50 Jaar FORD. Millioen Automobielen. HENRY FORD „De wijze oude man uit Detroit" vestigde een Imperium. ,DE ECHO" JANNY Hendrik Hermanus Bekendmaking Veiling van PANDEN te Baardwijk. TE VERKOPEN DAGDIENSTBODE C. VAN HULTEN M. v. d. ZANDEN met slaapkamertje Prima PENSION KERSEN TE KOOP. vanaf keden bij C. SCHOP te Drongelen AANBESTEDING HET BOUWEN VAN KANTOREN GEVRAAGD PIET KLERKX - WAALWIJK JUFFROUW MAG. „DE ZON" - KAATSHEUVEL WÊ&jj De mensen die een generatie ouder zjjn dan wij, vertellen ons, hoe zij uit hun huizen liepen, wanneer er een automo biel in aantocht was en in een weergaloze bewondering voor de techniek, die dit had weten te bereiken, het vehi kel nastaarden. Wanneer nu de straaljager z'n gierende ljjnen boven onze hoofden trekt, nemen we amper de moeite hem met onze ogen te volgen en wij weten dat zijn snelheid ons gehoor orgaan bedriegt. Wij willen hier maar mee zeggen, dat de techniek de laat ste kwarteeuw dergelijke vorderingen heeft gemaakt, dat het verschijnsel auto door ons aanvaard wordt als van- zelfsprekend, als niet meer weg te denken uit ons maat schappelijk bestaan. Deze vanzelfsprekendheid is echter ook te danken aan wij len Henry Ford, die vijftig jaren geleden de eerste Ford automobiel vervaardigde, de eerste van de 44 millioen, die in deze vijftig jaren de lopende banden van zijn giganti sche fabrieken verlieten. EEN HELE WERELD OP WIELEN. We kunnen Henry Ford helemaal liet de verdienste toeschrijven de ïitvinder te zijn geweest van de mto; de auto was de auto, toen 7ord zich er mee ging bemoeien, ;r was practisch niets meer aan lit te vinden. Er waren enkel nog le mogelijkheden, de auto van een ;eldzaam product te maken tot het femeengoed van de mensheid, er vas enkel nog de mogelijkheid van le massaproductie, van een ge- Jroomlijnde wereld op wielen. Henry Ford droomde zijn droom ran auto's bij duizendtalen, toen edere auto nog stukje voor stukje n elkaar werd gezet en de werke. ijkheid zou zijn droom overtref- en, want het werden auto's bij nillioenen. Hij, de eenvoudige boerenzoon, lie later monteur werd bij een lectriciteitsmaatschappij, deed ze- 'en jaar over de bouw van zijn erste auto, een soort canapé op vielen; 20 jaren later bouwde hij r 2 millioen in één jaar. Vijftig jaren geleden richtte hij le Ford Motor Company op; hij vist enkele mensen warm te krij- ,en voor zijn ideepn, o.a. de ge- uoeders Dodge, die motoren en :hassis voor hem wilden bouwen; net een beginkapitaal van 28.000 lollar begon hij aan de verwezen- ijking van zijn droom. Zijn eerste lopende band was een talen kabel, voortgetrokken door en windas over de fabrieksvloer, riet daaraan eerst één, later 0, 12, 0 automobielenchassis. Toen brak le staalkabel en kwam Ford op 't dee de fabrieksvloer te laten be jegen met bet autochassis er op. let ideaal waarnaar hij streefde ,-as: een auto per minuut, de wer- elijkheid werd: een auto per 10 econden. Wat is het hoogtepunt geweest n deze fantastische opgang? Wus 't het moment, waarop Hen- y Ford de hak van zijn hoge laars ette in de modder langs de River touge en zei dat hij daar een fa- riek van honderd millioen dollar ou bouwen Was 't het ogenblik dat hij aan- ondigde, dat hij voortaan slechts én soort auto zou bouwen, het ermaarde T-model, in elke kleui ,ie de koper verlangde, mits dat lechts zwart was. Was 't het mo- ïent waarop liy moest vaststellen at het T-model zjjn tijd overleefd ad en dat er iets anders voor in e plaats moest komen? DE VERMAARDE T-FORD. Men kan zich niet voorstellen, »at de T-Ford voor Amerika en enslotte voor de gehele wereld he ekend heeft. Iedereen kon zo'n au- o kopen en de grote reclame was lat driekwart van de onderdelen linder dan een dollar kostten, lie 'ord-T was een machineheest, zo, ls er weinig zijn geweest. Het ver- nderde de levenswijze van milli- enen mensen en verheugde de tarten van tientallen millioenen. len kon de T-Ford niet belachelijk inden, al was het alleen maar imdat 'het dier er zo onschuldig litzag; maar toch lag over het ge- ,eel een soort latente vijandschap egen alles wat mens was. Om te veten of er nog olie in het carter at, moest men er onder kruipen n 'twee kraantjes open zetten. Om e weten of er nog benzine in was, noest men de voorbank er uit ha, en en met een peilstaaf meten, laar in noodgevallen liep hij ook onder olie of benzine. T-Fords ïebhen gelopen op wonderolie, le- 'ertraan, alcohol, petroleum, Mar- ini-cocktails en spiritus. Twintig jaar lang waren Ame- ika en een groot deel van de we- eld vervuld van het geluid van leze auto. TUSSEN T, A EN V-8. Goed beschouwd echter was de '-Ford voor zijn tijd een goede vagen.De choke mocht een sfu*i zerdraad zijn, maar hij brak ooit. Het chassis en de assen wa- en van prima staal en niemand veet nog, dat er twintig verschil- ende soorten speciaalstaal in die ïuilezel-achiige T-Ford verwerkt varen. Het is geen wonder dat lenry Ford een nationale figuur verd in de Verenigde Staten. Sue. es wekt altijd bewondering. Het s zelfs niet zo verwonderlijk dat ij eens het middelpunt was van •en actie die hem tot president ran de Verenigde Staten wilde ma- en. In 1923 weigerde hij zich can- lidaat te laten stellen tegen Coo- idge. „Waarom zou ik", zei Ford, „de man doet prima zijn werk", een kenmerkend gezegde voor de ze grote man, die tegen alle wetten der waarschijnlijkheid, tegen elke kansberekening in, de meest con- currentiekrachtige, de meest pro ductieve, meest sociale en meest fantasierijke van alle industrieën ter wereld schiep. Hij schiep niet alleen een eigen sfeer, maar ook die voor zijn con currenten. Zijn hoge lonen en acht- urendag betekenden een standaard voor de hele automobielindustrie in Amerika. Hij schiep zichzelf zijn concurrenten, omdat zijn idééën over massaproductie tenslotte ge meengoed werden. Alleen: men moest een Henry Ford zijn om er alles uit te kunnen halen. Voor hem kwam toen de tijd, waarin duidelijk bleek dat de T- Ford uit de tijd was. Het publiek kon meer betalen en verlangde meer voor zijn geld. Ford wist dat zijn T-wagen ernstig ziek was en hij ging aan het denken over een nieuwe wagen. Toen kondigde hij, na zeven maanden wachten en na honderd millioen dollar er aan te hebben gespendeerd, met adver tenties van 'n hele pagina in twee duizend grote Amerikaanse dagbla den aan, dat er een nieuwe Ford zou komen: de A-Ford; deze was duurder, maar men kreeg ook waar voor z'n geld: meer modellen, meer kleuren, een sterkere motor. Nog geen maand na de eerste vertoning van de A-Ford maakte Henry er zesduizend per dag, twee millioen per jaar, zolang de markt ze wilde opnemen. Vijf jaar en negen milli, oen Fords later was het afgelopen. De dealers deserteerden, men voor spelde algemeen Ford's faillisse ment. Maar toen verscheen de V-8 en het was de beste wagen die Ford ooit had gemaakt. Hij had de dure achtcylinder-motor geperfec tioneerd en de constructie daarvan simpel gemaakt, door twee rijen van vier cylinders in één motor blok in V-vorm tegen elkaar te zetten. MOEILIJKE TIJDEN. Het is met de Ford Motor Com pany niet altijd even voorspoedig gegaan, er zjjn ook tijden geweest, en nog maar kort geleden, dat het machtige Imperium zeer wankelde. Nadat het Ford-bedrijf tijdens de oorlogsjaren de normale auto-pro ductie had stopgezet om op volle kracht als oorlogsindustrie te gaan werken aan de bouw van legerwa, gens en vliegtuigen, overleed in 1943 de enige zoon van Ford, Ed- zel, die in 1919 zijn vader als di recteur van de Ford-Company was ppgevolgd. Geen ogenblik aarzelde de 81 jaren oude Amerikaan, zelf nam hij weer de leiding van het reuzebedrijf op zich. Er kon echter gesproken worden van een nade rende crisis. Het Fordrijk omvatte honderdvijftigduizend arbeiders, 43 fabrieken en 23 landen. In de kas waren zeshonderdtachtig millioen dollar in contanten en effecten. Deze getallen echter waren zeer bedrieglijk. Het imperium wankel de en stond op het pnnt ineen te storten. Ford, eens de grootste automo bielbouwer ter wereld, zag zfjn aandeel in de Amerikaanse auto productie dalen: 49% in 1930, 20% in 1945; in 1946 verloor de Ford Company zoveel geld, dat de re serves spoedig uitgeput zouden zijn; het enige goed dat nog over gebleven scheen te zijn, was de naam: Ford. HENRY FORD II. In 1945 nam Henry Ford de tweede, eerste luitenant der ma rine met groot verlof, de geweldige taak van de oude schouders van zijn grootvader over. Hij verzeker de zich van de medewerking van Ernest Breech en toen hebben die twee de balans opgemaakt; het zou een spannend, maar uitvoerig re laas worden alles te vertellen waar mee Henry Ford de tweede na de dood van zijn grootvader op 7 April 1947, het Ford-imperium van de ondergang wist te redden. Alle ballast werd overboord gegooid Braziliaanse rubberplantages, een tractorfabriek, de model-boerderij en. Er moesten ruim tweehonderd millioen erfrechten betaald worden op de erfenissen van Henry I en Edsel. Duizenden mensen werden gepensioneerd, wat nog eens milli oenen kostte, maar wat nodig was om het bedrijf te verjongen. Met de vakbeweging, waarmee Henry 1 nogal eens overhoop lag, 'werd de. finitief vrede gesloten en toen gin gen Henry en Breech eens naar de auto kijken. Het ontbrak aan kleu ren, aan modellen, aan lijn, aan al les wat de auto sales-appeal kon geven. Henry TI huurde George Walker om een nieuwe auto te ont werpen, die in 1949 uitkwam. De slanke lijnen van deze wagen zul len tot 1956 toe in productie blij ven. Het vermogen van de motor werd opgevoerd van 100 tot 110 pk. DRIE BROERS. Henry, Benson en William zijn de drie kleinzoons van Henry Ford de eerste, die het grote werk van hun grootvader en hun vader voortzetten. Henry U is president van de Ford Motor Company, Ben son directeur van de Lincoln- Mercury-afdeling, William (Billy) van de Special Product Operations die nieuwe ideeën uitwerkt. Zij zetten gedrieën het grote werk voort, dat hun grootvader, nu een halve eeuw geleden, begon in een schuur met een handjevol mannen. In de daaropvolgende ja ren zette hij Amerika en een goed deel van de rest van de wereld op wielen. De 'pionierstijd is nu voorbij; automobielen maken is een ernsti ge industrie geworden en is geen avontuur meer. Maar blijvend zal zijn de herin nering aan de boerenzoon, die ge loofde aan rijtuigen zonder paard en die droomde van duizenden au to's in een tijd, toen een enkele auto nog een zeldzaamheid was. Deze feestmaand is bijzonder aan Jaem gedacht, ook in Nederland, •waar het gouden Fordfeest is ge vierd in de Fordfabriek aan de Hemhrug te Amsterdam, waar da gelijks 33 auto's de fabriek verlaten en waar de vraag het aanbod over treft. Deze maand, de gouden Ford feestmaand, wil men tot een bij zondere prestatie kamen, namelijk een productie van 1000 wagens. Dit is het kleine Nederlandse voorbeeld van de geweldige ener gie waarop dit wereldomvattend concern drijft. Henry II, Benson en William Clay lord onder de portretten van grootvader Henry en vader Edsel. Henry II is de president van de Ford Motor Company, Benson president van de Lincoln-Mercury Division, William Clay chef van de research-afdeling. KAMER VAN KOOPHANDEL IN NIEUW GEBOUW. Eindelijk is overeenstemming be reikt tussen het departement en de Kamer van Koophandel voor Noor delijk Noord-Brabant betreffende de bouw van een nieuw kantoor voor de Kamers van Koophandel, Han delsregister c.a., aan de Wilhelmi- nastraat alhier. De aanbesteding heeft plaats op 10 Juli a.s. en 't beloofd een mooi, representatief gebouw te worden. geelt U voor Waalwijk Kaatsheuvel ei de Lang straat DE BESTE RECLAME. De Heer en Mevrouw MOMBERS—RAMING geven met vreugde kennis van de geboorte van hun dochter die bi] het H. Doopsel de namen ontving van Johanna Cornelia Francisca, Waalwijk, 20 |unl 1953 Burg. Moonenlaan 4 De Ford-T, het geduldige machin ebeest, dat millioenen mensen over de gehele wereld in staat stelde om auto te rijden. De Ford Motor Company maakte vijftien millioen van deze wagens, die zo simpel waren, dat men ondanks een enkele panne vooral van de banden toch altijd weer thuiskwam. De Heer en Mevrouw H. H. H0GENH0UT-W1LLEMSEN geven met grote vreugde kennis van de geboorte van hun zoon Zij noemen hem Henk Waalwijk, 13 Juni 1953 1 e Zeine 9 DANKBETUIGING Langs deze weg betuigen wij onze hartelijke dank aan Edel achtbare Heer Burgemeester Teijssen, Eerwaarde Heer Pastoor Verbiesen, Familie, Vrienden en Buurtbewoners voor de vele cadeaux, bloemen en felicitaties die wij bij ons Gouden Huwelijks feest mochten ontvangen G VERHULST-van DALEN en Kinderen Waalwijk, Juni 1953 Westeinde 26 Aan allen die blijk gaven van belangstelling bij de Viering van ons Gouden Huwelijksfeestzeggen wij onze hartelijke dank. Het is voor ons een onvergete lijke dag geworden. Dit danken wij vooral aan de hulde ons door het buurtcomité gebracht. Ook de feestavond in „Euphonia" door hen verzorgd zal voor allen een mooie herinnering zijn, daar voor speciaal onze dank. A. VAN R1EL A. VAN RIEL- PAAIJMANS Kaatsheuvel, Juni 1953. De Burgemeester van LOONOP- ZAND maakt bekend dat vanaf heden tot en met 5 Juli 1953 op de werkdagen van 10 tot 12 uur voor eenieder op de gemeente-secretarie ter inzage ligt het uitbreidingsplan dezer gemeente omvattende 1. het plan In hoofdzaak voorde gehele gemeente 2. het plan in onderdelen voorde kommen Loonopzand en De Moer; 3. het herziene plan in onderdelen voor de kom Kaatsheuvel. Binnen zes weken na afloop van boven genoemde termijn kunnen belanghebbenden, die zich metbe- zwarentot de gemeenteraad hebben gewend, bij Gedeputeerde Staten hunbezwarentegen dttplan indienen. Kaatsheuvel, 22 Juni 1953. De Burgemeester van Loon op Zand Mr. R. J. Th. van der Heijden te WAALWIJK, is voornemens ten verzoeke van de Erven E. VAN DER HAMMEN bij INZET op DONDERDAG 25 JUNI 1953 en bij TOESLAG op DONDERDAG 2 JULI 1953, telkens in het Café „HET VOSJE" te Waalwijk, Laageinde 52, des avonds om 7 uur, in afzonderlijke kopen en in combinaties, in het openbaar onder de kad. Gem. Baardwijk 1. Het WOONHUIS met ERF Laageind 25, Sectie E 915, groot 0.85 A. 2. Het WOONHUIS met ERF, Laageind 27, Sectie E 916, groot 0.75 A. 3. Het WOONHU.S met ERF, Laageind 29, Sectie E 917, groot 1.50 A. Elk der goederen is verhuurd voor f 4.85 per week. Aanvaarding in genot huur vanaf betaling kooppenningen, weike uiterlijk betaald moeten zijn 13 Augustus 1953. ws m cota nan sa* bui sa» «ai b«ü sea GEVRAAGD zelfstandig kunnende werken, liefst bekend met koken, was buitenshuis. Kloosterweg 23 Waalwijk TE KOOP: met bijbehorende zak. In goede staat Beatrixstraat 22 WAALWIJK TE KOOP: bij Torenitraat 35 DRUNEN TE HUUR Brieven onder no. 5377 bur v. d. bl. Profiteert van deze gelegen heid. Zegt hat voort. Voor de verkoop van CHEMICALIËN en MODERNE KLEEFSTOFFEN aan de schoenen- en lederindustrie gevraagd Reflectant moet voor 100% vakkundig op de hoogte zijn van de thans gevolgde werk wijzen in de schoenenfabricage, alsmede van de problemen, die bij het gebruik van chemi caliën in het algemeen en bij het toepassen van kleefstoffen in 't bijzonder in de schoenen fabricage voorkomen. Brieven onder No. 5375 Bureau van dit blad. B'EDT ZICH AAN: voor dag en nacht. Leeftijd 18 jaar. Prima referenties van H.H. Geestelijken en vorige betrek, staan ten dienste. Woonpl. Dussen. Betrekking ge zocht te Waalwijk. Brieven onder No. 5376 aan het bureau van dit blad. Hoogeinde 34 Waalwijk gediplomeerd coupeuse beveelt zich beleefd aan voor het betere naaiwerk. Namens zijn opdrachtgever, de Kamer van Koophandel en Fa. brieken voor Noordelijk Noord-Brabant te Waalwijk, zal onder getekende in het openbaar aanbesteden, overeenkomstig het aan- bestedlngsregtement W. B. aan de Wilhelminastraat te Waalwijk. Bestek en tekeningen zijn verkrijgbaar bij ondergetekende Kleuterlaan 2 te Goirle tegen betaling van f25.— per stel of per postwissel f25.50 per stel (restitutie f25. De aanbesteding vindt plaats 10 JULI A.S. 11.30 v m in HOTEL VERWIEL te Waalwijk. De architect, ]OS. BEDAUX. voor onmiddellijke indiensttreding. bij voorkeur met Nijverheidsdiploma. met ruime ervaring in meubel- en woningstoffering. vereistebetrouwbaar, werkzaam en zelfstandig. Voor prima krachten garanderen wij vast werk en hoog loon Uitsluitend schriftelijk aanmelden. Persoonlijk bezoek eerst na oproep der personeelsafdeling. GROTESTRAAT 299 Boek- en Kantoorboekhandel Leesbibliotheek „0£ BIEB", Waalwijk vraagt voor winkel en voorkomende werkzaamheden. Leeftijd minstens 16 jaar. Mulo Diploma vereist. Sollicitaties schriftelijk. GEVRAAGD, mannelijk of vrouwelijk met H.B.S. of Mulo diploma leeftijd ±18 jaar. Brievan met uitvoerige gegevens te schrijven aan CONFECTIE-ATELIERS, Min. Loeffstraat 57B Waalwijk. Daar verlangen wij naar in de Zomer. Met onze ZOMERKLEDING kunt U er met volle teugen van genieten, want wij hebben voor U SHIRTS in diverse kleuren, luchtige TRUITJES-PULLOVERS en BLOUSES en een groot sortiment BADPAKKEN en ZWEMBROEKEN.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1953 | | pagina 4