wtbMWaalwijkse en Langstraatse Courant
WR1GLEY
hoog niveau der uitgaven
en belastingverlaging
DS TROONREDE
AANZIENLIJK BEGROTINGSTEKORT
Rijksbegroting 1954 in het teken van
niettemin vermindering van belastingdruk
Einde aan achterblijven van het grote gezin
667 717. 453
598 1.059 1.052
88 528 298
531 754
126 100
60 401
1.044 1.051
388 457
642 656 594
5.690 6.561 6.512
5.125 5.965 5.517
566 596 995
VRIJDAG 18 SEPTEMBER 1953. MM MM 76e JAARGANG No. 75
zr~ DE ECHO \M HET ZUIDEN tjp=
JAN TIELEN 10 cent per m.in.
speciaal tarief.
Bureaux GROTE STRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621. OPGE RICHT 1878. Dr van BEURDENSTRAAT 8, KAATSHEUVEL, TEL. 2002. TELEGR.-ADRES „ECHO"
H. M. Koningin Juliana heeft Dinsdagmiddag de Staten-
Generaal geopend met het uitspreken van de traditionele
troonrede, waarin z\j de lijnen aangaf, waarlangs het rege
ringsbeleid zich zou bewegen.
t.w
NOG STEEDS DRUKKEN ZWARE MILITAIRE VER-
PLICHTINGEN EN WATERSNOODSCHADE.
Dinsdagmiddag heeft de minister van financiën de ont
werpbegroting voor 1954 met de Millioenennota aan de
Tweede Kamer aangeboden. De minister wijst als ken
merk van de begroting aan het ongekend hoge niveau
van de uitgaven tengevo ge van diverse zware verplichtin
gen en noodzakelijke voorzieningen, waaronder de mili
taire uitgaven en het herstel van de watersnoodschade
een voorname plaats innemen. De begroting wijst dan
ook op de lopende dienst een tekort aan van 401 mil-
lioen en op de kapitaal dienst een van 594 millioen, der
halve een tekort op de gehele dienst van 995 millioen.
Het totaal der uitgaven wordt geraamd op 6-512 mil
lioen en het totaal der middelen op 5.517 millioen.
Oorspr.
vastgesteld
1953
Kostprijsverhogende belastingen 2.229
Belastingen op winst, inkomen en
vermogen 2.270
Winsten en andere baten van bedrijven 41
Overige middelen Gewone Dienst en
Buitengewone Dienst I 311
Herziene
raming
1953
2.181
2.497
33
866
1954
2.185
2.297
26
552
Totaal middelen Gewone Dienst en
Buitengewone Dienst I
Ontvangen aflossingen
Overige middelen van de Buitenge
wone Dienst II
Totaal middelen Buitengewone Dienst II
(excl. bijdrage wegens afschrijving)
Totaal der middelen (excl. bijdrage
wegens afschrijving)
Bijdrage wegens afschrijving
Totaal der middelen
Overzicht der belastingen.
De opbrengst van de voornaamste be
lastingen, voorzover die ten bate komen
van het Rijk, is in onderstaande tabel
vermeld. De totale opbrengst der belas-
Omzetbelasting
Invoerrechten
Accijnzen
V ereveningshef f ing
Motorrijtuigenbelasting
Overige
4.851
5.577
5.060
146
248
252
23
35
91
169
283
343
5.020
5.860
5.403
105
105
113
5.125
5.965
5.516
tingen is in feite hoger. De gemeenten en
de provincies ontvangen namelijk een ge
deelte van de opbrengst der Rijksbelas
tingen. Dit gedeelte, voor 1954 geraamd
op 665 millioen gulden, is in de tabel
reeds afgetrokken.
Oorspr.
Herziene
Percentage
vastgesteld
raming
1954
van totaal
1953
1953
1954
1.068
984
984
21.9
356
345
345
7,7
409
465
448
10,0
240
235
250
5,6
80
80
85
1,9
76
70
73
1,6
Totaal kostprijsverhogende
belastingen
Inkomstenbelasting
Loonbelasting
Vennootschapsbelasting
Vermogensbelasting
Rechten van successie, overgang
en schenking
Overige
Inhaal van belastingachterstand
2.229
2.179
2.185
48,7
779
885
811
18,1
579
587
544
12,1
690
733
712
16,0
76
76
78
1,7
80
73
73
1,6
66
79
79
1,8
65
Totaal belastingen op winst,
inkomien en vermogen
Rijk geheven belastingen
2.270
2.498
2.297
51,3
het
4.499
4.677
4.482
100,0
progressie word! verkregen. Dit
zal een voelbare vermindering
van de druk betekenen, in het
bijzonder ook voor de lagere in
komstenklassen en de midden
groepen.
Voorstellen zullen U bereiken in
zake de compensatie voor van
overheidswege gepensionneerden
en voor degenen, die bij de wet
vastgestelde sociale uitkeringen
ontvangen. Daarbij zullen ook ver
schillende vraagstukken, die met
de kinderbijslag verband houden,
een oplossing moeten vinden.
Het ligt in het voornemen dei-
regering daarbij aan een relatief
achterblijven van de positie der
grote gezinnen een eind te doen
komen.
Zij zal voorstellen indienen tot
wijziging van de Pensioenwet 1922
op punten, waarover in het inte
rim-rapport der desbetreffende
Staatscommissie is geadviseerd.
Ten aanzien van het tetevisiebe-
stel hoopt de regering binnenkort
haar plannen aan de Staten-Gene-
raa! voor te leggen. Tijdens de
overgangsperiode, aanvangende op
1 October 1953, zullen de televisie
uitzendingen met steun van de
overheid voortgang vinden.
Op het gebied van het onderwijs
zal veel van Uw werkkracht wor
den gevergd, met name door de
wetsontwerpen op het kleuteron
derwijs, het voorbereidend hoger
onderwijs en het hoger onderwijs.
Daarnaast zullen U wetsvoorstellen
tot wijziging der regelingen voor
school- en collegegelden en voor
het toekennen van studiebeurzen
bereiken, terwijl een ontwerp tot
wijziging van de nijverheidsonder
wijswet in voorbereiding is. Ook
overigens zal grote aandacht ver
eist zijn voor de geestelijke en li
chamelijke vorming van de jeugd
in en buiten schoolverband. Daar
naast hoopt de regering door een
krachtige steun aan de wetenschap
en door de bevordering en sprei
ding van de kunst hij te dragen tot
de versteviging van de geestelijke
waarden van ons volk.
En Hare Majesteit besloot
In het komende jaar wacht U een
veelomvattende arbeid, met grote
verantwoordelijkheid voor de te
nemen beslissingen. Moge de we
tenschap, hij te dragen aan voor
de toekomst van ons volk belang
rijke besluiten U in Uw werk sti
muleren.
Dat God U wijsheid en sterkte
moge schenken om Uw taak te ver
richten als goede vertegenwoordi
gers des volks Met deze bede ver
klaar ik de zitting van de Staten-
Generaal voor geopend.
's Rijks middelen.
In de inleiding werd reeds vermeld,
dat het Rijk in 1954 naar raming over
een bedrag van 5.517 millioen aan mid
delen zal kunnen beschikken.
Oorspronkelijk Herzien Ontwerp-
vastgestelde begrotingsbeeld begroting
begroting 1953. 1953. 1954.
4.096 4.332 4.309
4.763 5.049 4.762
INTERNATIONALE
SAMENWERKING.
Na gewezen te hebben op de in
ternationale toestand, speciaal ten
aanzien van Korea en na „onze
dappere vrijwilligers uit Neder
land en Suriname'' herdacht te
hebben, vervolgde H. M.
Het beleid der Regering richt
zich onverminderd op een voort
zetting der internationale samen
werking, zowel in de Verenigde
Naties als in Atlantisch en Euro
pees verband.
Binnen het kader van de Noord-
Atlantische Verdragsorganisatie
gaat de opbouw der defensie regel
matig voort.
Economische integratie ziet de
Regering als een van de voornaam
ste' doelstellingen bij de vorming
ener Europese Gemeenschap. Des
betreffende voorstellen harerzijds
zullen met andere belangrijke
vraagstukken, welke aan de vor
ming van een dergelijke gemeen
schap verbonden zijn, onderwerp
uitmaken van het op gang zijnd
overleg tussen de Regeringen waar
voor de arbeid der Assemblée ad
hoe een waardevolle bijdrage heeft
geleverd.
In West-Europa is nauwe samen
werking noodzakelijk, ook met
landen,' die niet deelnemen aan de
integratiepogingen. De Organisatie
voor Europese Economische Sa
menwerking en andere intergou
vernementele organisaties bene
vens de Raad van Europa blijven
dan ook van groot belang.
Overleg tussen de Regeringen
der Benelux-landen heeft geleid
tot overeenstemming omtrent tijde
lijke maatregelen ter vermindering
van gerezen moeilijkheden. Nauwe-
er coördinatie van het interne en
externe economisch beleid zal
daarop moeten volgen.
Totstandkoming van de voorge
stelde (interparlementaire advies
raad zal een wezenlijke stimulans
kunnen zijn voor de groei der Be-
nelux-gedachte in de drie landen.
Wetsontwerpen, betrekking heb
bende op de beoogde regelingen,
zullen U spoedig bereiken.
Het regeringsbeleid blijft gericht
op het onderhouden van goede be
trekkingen met Indonesië en het
zoveel mogelijk verbeteren dier be
trekkingen.
De regering heeft aan de lands
regeringen van Suriname en de Ne
derlandse Antillen voorstellen ge
daan om te komen tot hervatting
van het overleg over de nieuwe
rechtsorde in het Koninkrijk. Er
is grond voor de verwachting, dat
de besprekingen spoedig kunnen
aanvangen.
Maatregelen in het belang van de
economische, geestelijke en sociale
verheffing van de bevolking van
Nieuw-Guinea zullen geleidelijk en
in onderling verband worden ge
troffen. Een belangrijke taak is
weggelegd voor Zending en Missie.
Aan de mogelijkheden voor een toe
komstige politieke ontwikkeling
zal de regering bij voortduring
aandacht schenken.
In het bijzonder is de aandacht
gericht op verbetering en uitbrei
ding van de landbouw voor eigen
voorziening, naast winning van
exportproducten. De regering zal,
waar zulks in het belang is van het
land, particulier initiatief aanmoe
digen en steunen.
HERINNERING AAN DE
WATERSNOOD.
Voor ons land zal 1953 in de her
innering voortleven als het jaar
van de watersnood, die zoveel leed
bracht en zoveel schade aanrichtte.
Onafscheidelijk zal daarmede ech
ter verbonden blijven de heugenis
aan het ontroerend medeleven in
binnen- en buitenland, aan de war-
më spontaniteit waarmede hulp
werd geboden en aan de betoonde
offervaardigheid.
Het Rampenfonds en het Rode
Kruis hebben veel gedaan om de
getroffenen tegemoet te komen.
De regering vertrouwt, dat het
wetsontwerp inzake de schadere
geling spoedig in behandeling zal
komen.
In de worsteling om een snel
herstel van de geteisterde water
keringen en een spoedige droog
legging van de overstroomde
gronden te verwezenlijken, zijn
de beste tradities van ons volk
gehandhaafd. Met dankbaarheid
kunnen wjj constateren dat thans
de dijken op één uitzondering na
gedicht zijn. Er bestaat goede
hoop dat vóór de najaarsstormen
de sluiting voltooid zal z\jn. Dit
ware de schoonste beloning voor
de onvermoeide arbeid van velen.
Alle krachten worden inge
spannen voor het herstel der ge
troffen gebieden, ook op het ge
bied van landbouw en wederop
bouw. Tevens is het oog gericht
op de noodzakelijkheid om voor
de toekomst grotere veiligheid te
verzekeren.
De ramp stelt hoge eisen aan
de schatkist en heeft verschillen
de takken van de agrarische pro
ductie ernstig getroffen. De wijze
waarop de schok is opgevangen,
getuigt echter van de economi
sche weerstandskracht waarover
ons volk thans weer beschikt.
De wijziging ten goede, die reeds
eerder in 't buitenlands betalings
verkeer was opgetreden, zette zich
voort.
De goud- en deviezenreserve nam
gestadig toe. Dientengevolge was
het mogelijk enkele verzachtende
maatregelen ten aanzien van het
deviezenbeleid te treffen. De rege
ring gaat na of verdere verrui
ming mogelijk is.
Productie en werkgelegenheid
liggen op een hoog niveau. De hulp
die ons land in de jaren 1949 lot
en met 1952 van de Verenigde Sta
ten van Amerika ontving en die tot
het economisch herstel in zo be
langrijke mate heeft bijgedragen,
kon worden beëindigd.
Het behoud van het verkregen
evenwicht en de voortzetting van
de normale groei der economische
bedrijvigheid eisen bij voortduring
aandacht. De sterke toeneming van
onze bevolking maakt het nodig de
totstandkoming van nieuwe en de
uitbreiding van bestaande wel
vaartsbronnen met kracht te blij
ven bevorderen. De aanhangige
voorstellen inzake verlaging van de
belastingdruk op het bedrijfsleven
zullen daartoe kunnen bijdragen.
Onmisbare voorwaarde voor een
blijvend gunstige ontwikkeling is
een verdere vergroting van de ex
port en een zo ruim en vrij moge
lijk internationaal handels- en be
talingsverkeer. De regering is
voortdurend bedacht op het stimu
leren en steunen van maatregelen
in die richting.
Een nota over het middenstands-
vraagstuk zal U dit zittingsjaar be
reiken. Op grond van met het be
drijfsleven gevoerd overleg heeft
de regering goede hoop, dat de
door haar gewenste verwezenlij
king van de publiekrechtelijke be
drijfsorganisatie op basis van vrij
willigheid zal kunnen geschieden.
Op korte termijn zal zij naar aan
leiding van door de Sociaal-Econo
mische Raad uitgebrachte adviezen
de instelling van een aantal be-
drijfslichamen bevorderen.
Het vraagstuk van de bezitsvor
ming is in studie, in samenwerking
met de Commissie Bezitsspreiding.
Het streven der regering blijft
gericht op het scheppen van zoda
nige economische voorwaarden,
dat de landbouw en de visserij in
staat worden gesteld de grootst
mogelijke bijdrage aan de nationale
welvaart te leveren. Hiertoe bevor
dert zij krachtig het landbouwon
derwijs, de voorlichting en het on
derzoek.
Was in de jaren na de laatste
wereldoorlog de markt voor pro
ducten van de landbouw en de vis
serij gunstig, thans moet met een
dalende tendens rekening worden
gehouden. Het streven naar verla
ging van kostprijzen en het voeren
van een actief afzetbeleid vormen
dan ook nog meer dan tevoren een
belangrijk onderdeel van de land
bouwpolitiek.
Maatregelen tot verbetering van
de toestand in de zeevisserij zijn in
voorbereiding.
WONINGBOUW.
Ter voorziening in het nog steeds
nijpende gebrek aan woningen be
vordert ;de regerjing verwezenlij
king van een bouwprogramma van
65000 woningen. Daarbij zal zij bij
zondere aandacht schenken aan de
bouw ter vervanging van de dooi
de oorlog en de watersnood verlo
ren gegane huizen.
Het ligt in de bedoeling in dit
zittingsjaar een ontwerp-Woning-
wet en een ontwerp-Ruimtewet in
te dienen.
De regering overweegt of wijzi
gingen in het systeem of in de or
ganisatie van de tot dusver gevolg
de loonpolitiek gewenst zijn. Hier
bij zijn het werkgelegenheidsaspect
en het behoud van de arbeidsvrede
die tot dusver zo voorbeeldig ge
handhaafd bleef, van veel belang.
De uitvoering van de werkloos
heidswet de ziektewet en de kin
derbijslagwet verloopt in het alge
meen bevredigend. In overweging
is thans een voorstel om ook de
land- en tuinbouwongevallenverze^
kering ter uitvoering aan de be:
drijfsverenigingen over te dragen.
De indiening van een wetsont
werp lot het verbod van arbeid in
de industrie voor 14-jarige meisjes
is te verwachten.
De gezondheidstoestand van ons
volk blijft zich gunstig ontwikke
len. De over het gepubliceerde
vóóron'twerp-Ziekenfondswet ont
vangen adviezen hebben de nood
zaak aangetoond dit ontwerp na
der in beschouwing te nemen.
De verbreding en verdieping van
het maatschappelijk werk, gericht
op individu en gezin, zal de rege
ring zoveel mogelijk bevorderen.
Bijzondere aandacht zal zij be
steden aan die gebieden in Neder)
land, waar achterstand aanwezig
is op maatschappelijk, cultureel en
hygiënisch terrein.
Voorstellen in de geest van het
rapport van de Commissie Achter
stallige Betalingen zullen U berei
ken.
Ten aanzien van de maatschap
pelijke moeilijkheden, waarin een
aantal Nederlanders in Indonesië
verkeren, worden maatregelen
voorbereid, welke tot een meer ge
coördineerd beleid kunnen leiden.
H. M. de Koningin wijdde voorts
enige woorden aan de vervoers-
wetten, die spoedig tot een begin
van uitvoering zullen komen aan
de organisatie Bescherming Bevol
king, die in de loop van het aan
staande zittingsjaar haar voltooiing
zal naderen aan een ontwerp-Po-
litiewet liet standpunt dat de re
gering zal bepalen ten aanzien van
de Friese taal in het rechtsverkeer;
en vervolgde
VOELBARE
BELASTINGVERMINDERING.
Mede als gevolg van de uitga
ven voor het Rijk, voortvloeiend
uit de stormramp, sluit de begro
ting 1954 met een aanzienlijk te
kort. Het beeld van deze begro
ting, op zichzelf genomen, is dan
ook zeker niet gunstig. De kosten
van de rampschade zijn echter
uitgaven voor eenmaal, terwijl
de uitgaven voor herstel van d<^
oorlogsschade binnen afzienbare
tijd zullen verminderen. Reke
ning houdend met deze omstan
digheden en met de algemene fi-
nancieel-economische toestaan
van het land, acht de regering
het verantwoord het complex
van ingediende belastingmaatre
gelen aan te vullen met een wets
ontwerp betreffende de inkom
sten- en loonbelasting, waardoor
een geleidelijker verloop van de
UITGANGSPUNTEN.
Bij de indiening van de ontwerp-be-
groting 1953 werd ervan uitgegaan, dat
het begrotingsbeleid, ondanks de druk
der militaire uitgaven en ondanks de ge
stegen uitgaven ter bevordering van de
werkgelegenheid, gericht moest blijven
op handhaving van het monetaire even
wicht en daarmede op een blijvend even
wicht in de betalingsbalans.
De watersnood heeft de voor 1953
verwachte ontwikkeling grondig gewij
zigd. De kosten van de herstelwerkzaam
heden en de andere uit de ramp voort
vloeiende uitgaven betekenen en zware
belasting van de Rijksbegroting, waar
mede naar schatting in totaal tenminste
800 millioen gulden zal zijn gemoeid,
van welk bedrag de helft inmiddels ten
laste van 1953 is gebracht.
De inhoud van de ontwerp-begroting
1954 wordt, evenals dat in vorige jaren
reeds het geval was, in belangrijke mate
bepaald door de verplichtingen, waar
toe ons land zich heeft verbonden in het
kader van de Noord-Atlantische defen
sie-inspanning. Ook in 1954 zal het Ne
derlandse volk zich zware offers moeten
getroosten ten behoeve van zijn militaire
bijdrage aan het gemeenschappelijk ver-
I dedigingssysteem. Voor defensiedoelein-
den wordt opnieuw een bedrag van 1500
millioen aangevraagd.
Van de hoge uitgaven, welke met het
herstel van de getroffen gebieden zullen
zijn gemoeid, mag evenals in 1953 een
gunstig effect op de werkgelegenheid
worden verwacht. Ook zal de werkgele
genheid worden bevorderd door het on
langs bij de Tweede Kamer der Staten-
Generaal ingediende wetsontwerp, hou
dende fiscale voorzieningen in het be
lang van de werkgelegenheid op langere
termijn.
Nu de financiële en monetaire situatie
van de Nederlandse Volkshuishouding
zich sedert enige tijd kenmerkt door een
zekere ontspanning en stabilisatie, kan,
aldus merkt de Minister van Financiën
op, worden gezegd, dat bij de samen
stelling van de ontwerpbegroting 1954
als richtsnoer heeft gegolden het streven
om door vergroting van de bestedings
mogelijkheden in de bedrijfs- en gezins
huishoudingen de levensstandaard van
het Nederlandse volk te verhogen en op
deze wijze, zonder het verkregen mone
taire evenwicht in gevaar te brengen, via
de Rijksbegroting een zo groot mogelijke
bijdrage te leveren aan een verhoging
van de nationale welvaart.
De beschouwingen in de Millioenen-
nota worden door een aantal tabellen
verduidelijkt. In het onderstaand over
zicht worden de begrotingscijfers voor
1954 vergeleken met de oorspronkelijk
vastgestelde begroting 1953 en met de
herziene begroting 1953.
Omschrijving
Gewone Dienst.
Uitgaven
Middelen
Voordelig saldo
Buitengewone Dienst I (Uitgaven en
ontvangsten van aflopend karakter).
Uitgaven
Middelen
Nadelig saldo
Gehele^ Dienst.
Uitgaven (inclusief nadelig saldo
Landbouw-Egalisatiefonds)
Middelen
Nadelig saldo
De nationale schuld.
Blijkens het in de Millioenennota op
genomen overzicht van de Nationale
Schuld hfeft de daling van de totale
Staatsschuld, die in de 12 maanden, ein
digende 30 juni 1952, 1.795 min. gulden
had belopen, zich in de periode 1 Juli
1952 tot 30 Juni 1953 verder voortgezet,
ditmaal met een bedrag van 818 millioen,
waarvan 598 millioen betrekking heeft op
de binnenlandse schuld en 220 millioen
op de buitenlandse schuld. De totale
schuld per 30 Juni 1953 bedraagt 22.800
millioen gulden.
RICHTSNOEREN.
In een slotbeschouwing geeft de
minister van financiën allereerst
aan door welke richtsnoeren het
financieel beleid gericht moet
worden. Het moet gericht zijn op.
het bevorderen en handhaven van
een zo evenwichtig mogelijke con
juncturele ontwikkeling en op de
tweede plaats dient het bij te dra
gen tot de oplossing van bestaan
de structurele problemen dit
laatste aspect treedt onder de hui
dige omstandigheden het meest op
de voorgrond.
Voorts stelt de minister vast dat
het Regeringsprogram van Maart
1951 zi,jn uitwerking niet heeft ge
mist er kwam een einde aan de
betalingsbalanstekorten, terwijl er
sinds het derde kwartaal 1951
zelfs aanzienlijke overschotte wer
den gerealiseerd, die, in tegenstel
ling met de verwachting, in 1952
en de eerste helft van 1953 niet
verminderden.
Was, als keerzijde van de me
daille, de ontwikkeling van de bin
nenlandse bedrijvigheid minder
gunstig, in de eerste helft van dit.
jaar heeft zij zich duidelijk her
steld. De industriële productie be-
Onderstaande tabel geeft hiervan een
gespecificeerd overzicht, waarbij boven
dien de bedragen over 1954 worden ver
geleken met de ramingen volgens de oor
spronkelijke en de herziene begroting
|l953.
reikte haar tot dusverre hoogste
stand, waarbij het peil van de eer
ste helft van 1951 en 1952 met
resp. 7 en 11 werd overschre
den. Ook de werkloosheid ver
toonde in de loop van dit jaar een
opmerkelijke daling.
GUNSTIGE EK. TOESTAND.
Op grond van het voorgaande
meent de minister van financiën
met voldoening te mogen consta
teren, dat de huidige ekonomische
toestand in verschillende opzich
ten als gunstig is aan te merken.
Daartegenover mag echter niet uit
het oog worden verloren, dat op
langere termijn ons land zich nog
steeds voor de zware taak ziet ge
steld, werkgelegenheid te schep
pen voor de gestadig groeiende be
roepsbevolking. Het is in verband
daarmede een ongunstig verschijn
sel, dat de investeringsactiviteit
thans een zekere terugslag blijkt
te vertonen. Het vraagstuk van de
werkgelegenheid op lange termijn
eist hierdoor meer nog dan tevo
ren de voortdurende aandacht op.
Ook in dit geval heeft de wense
lijkheid tot aanpassing van de eko
nomische politiek zijn weerslag ge
vonden in het financiële beleid!
BELASTINGVERLAGING.
Tesamen met de noodzaak van
jbudgetaire compensatie van een
deel der komende huurverhoging
en de wenselijkheid van verlich
ting van belastingdruk voor ver
schillende inkomensgroepen is het
verlangen, de werkgelegenheid op
lange termijn te bevorderen door
middel van het scheppen van ver
sterkte prikkels tot investering, de
drijfveer geweest tot het indienen
van het complex van voorstellen
Nadelig saldo 510
Landbouw-Egalisatiefonds.
Nadelig saldo 80
Gewone Dienst, Buitengewone Dienst I
en Landbouw-Egalisatiefonds.
Voordelig/Nadelig saldo 77.
Buitengewone Dienst II (Kapitaalsuit
gaven en -ontvangsten).
Uitgaven 916
Middelen 274