W&ALWYK OCEAANUEFDE ROOENI doodt WRIGLEYfJpg Uil Loonopzand's verleden. NIEUWE ROMANS BIOSCOOP-PROGRAMMA 5 doktoren het misbruik van laxeermiddelen in de Prisma-reeks 2 1 I DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN VRIJDAG 11 JUNI 1954 j; u (^Schep vreugde in t Uit de Provincie. waarschuwen legen 1 II a o a n u 'a a e: 31 e e 'u >e 'i >c a a 'o e e a e n ij V 0 a ;e 3e :ri <e all •ei it! ie ZU 3e nc 5t( to sp ke sp de 2a cii dr DE BELANGSTELLING VOOR HET BRABANTS ORKEST IS NOG STEEDS DALENDE. Terwijl Het Brabants Orkest een steeds belangrijker plaats gaat innemen in het Brabantse culturele leven, terwijl dit jeugdige orkest zich opwerkt tot een grote graad van muzikaliteit, tot een bo venste plaats in de rij van regionale en provinciale orkesten en mede ook daar door steeds meer gemeengoed gaat wor den van de Brabantse bevolking en steeds meer gesteund gaat worden door het enthousiasme van die bevolking, zien wc in Waalwijk (en in de Langstraat) verschijnselen die in een geheel andere richting wijzen. We moesten er eigenlijk jmaar niet meer over schrijven; want lijkt het niet hopeloos, wanneer Het Brabants Orkest in Waalwijk, dat zich er op beroemt het culturele centrum van de Langstraat te zijn, bij zijn optreden de belangstelling geniet van slechts een klein groepje ge trouwen, dat nog niet in staat is een halve iMusis Sacrum-zaal te vullen. Dit was het geval bij het Zomer-con- cert, dat Dinsdag-avond gegeven werd. Nu is het wel zo, dat een zeer onge lukkige dag werd gekozen, en dat dit concert laat en zeer onvoldoende werd aangekondigd, hoewel wij er meerdere malen op hebben gewezen, hoewel toch alle kunstkringleden er van op de hoog te zijn gesteld, hoewel er toch affiches zijn gehangen enz. Waren te elfder ure nog niet een aantal personen opgebeld, de aanblik van Musis Sacrum zou nog droeviger zijn geweest. Wij zijn zeer bang, dat wanneer Waalwijk en de Langstraat geen be langstelling tonen voor Het Brabant Or kest, Het Brabants Orkest weinig be langstelling meer voor Waalwijk zal hebben; het heeft toch al een zeer druk bezet concert-program en de Brabantse plaatsen, vaak veel kleinere plaatsen, waar het ensemble meer succes zal heb ben, zijn veel in aantal. En dan zal er weer iets heel waar devols voor Waalwijk verloren zijn; het is jammer, maar er is niets aan te doen. We zijn hier blijkbaar niet rijp voor dergelijke kunstuitingen, en de tekenen wijzen in de verste verte nog niet op een verbetering, integendeel! Wat blijft er van die befaamde mu- ziek-minded-heid van de Waalwijker, waarop zo veel is gesnoefd! Bij Het Brabants Orkest hoeven we de oorzaak niet te zoeken van de dalende Waalwijkse belangstelling, integendeel. Het orkest geeft zich alle moeite zich op te werken tot een ensemble van hoge klasse en niemand zal ontkennen,, dat het hier wonderwel in slaagt. Het Concert van Dinsdagavond be wees dit weer eens te meer, want het was een zeer schoon concert. Het Bra bants Orkest stond onder leiding van de Roosendaalse gastdirigent Kees Stolwijk; de keuze was voortreffelijk. Kees Stolwijk is een dirigent die be hoorlijk de partituur blijkt voorbereid te hebben en blijkt te beheersen niet al leen, maar die ook zijn muzikale visie weet over te brengen op het orkest. Zijn dirigeren is gemakkelijk en spontaan, weet zeer goede accenten te leggen en de kleinste details te verzorgen. Vooral bleek hij bij machte een grote dynamiek te brengen in werken die dat toestaan of c'aarom vragen. Na een goed gespeeld Divertimento in D-dur van Mozart, dat gaandeweg steeds beter werd vertolkt, hoorden we van de zelfde componist het stralende en blije Fluitconcert in G, waarin het orkest-lid Dick Mooy excelleerde. Deze onover troffen muziek kreeg van de uitvoeren den een prachtige vorm; in edele wed ijver streden solist en orkest om de schoonheidsprijs; het publiek bracht de dirigent, het orkest, maar vooral de so list een ovationele hulde. Een prettige pittige uitvoering van Rossini's Ouverture „La scala di seta", sloot het eerste deel van dit concert. Na de pauze hoorden we werken van geheel ander karakter; op de eerste plaats Finlandia van Jean Sibelius; Kees Stol wijk wist het orkest te brengen tot een zeer dynamische vertolking, zonder dat de klankschoonheid dit dit werk ken merkt, hieronder leed. Uitstekend musiceerde het orkest in Pastorale d'été van Arthur' Honegger; dit „stemmingswerkje" kreeg een prach tig relief en een rijke klank. De zowel grappig als magistraal ge schreven Piet Hein-rhapsodie van Dr Peter van Anrooy werd tot slot briljant weergegeven; voortreffelijk geleid door Stolwijk bereikte het orkest een hoge graad van slagvaardigheid en muzikali teit, en bij ons werd de indruk van een uitermate genoeglijk concert door een vaardig en muzikaal gezelschap, onder zeer ter zake kundige en enthousiaste leiding, nog versterkt." Mogen we nog hopen, dat Waalwijk en de Langstraat toch nog ooit zullen komen tot een grotere waardering van het rijk bezit van Het Brabants Orkest; of mogen we alleen maar hopen nog, dat Het Brabants Orkest ons niet met gelijke munt zal terugbetalen?! WAALWIJKS BELANG. De vereniging „Waalwijks Belang zal a.s. Zondagavond het publiek van Waalwijken Omgeving een concert aan bieden van de roemruchte harmonie „Concordia" uit Loonopzand. Deze harmonie behaalde op het fede ratief concours op 13 December 1953 ce kampioenstitel van Nederland in de R.K. Federatie, waarvoor de kampioens wimpel a.s. Maandag door de voorzitter der federatie Dr. Sweens zal worden uit gereikt. Hier in Waalwijk is 't immers vol doende bekend tot welke muzikale pres taties dit keurcorps, onder leiding van de heer van Abeelen in staat is; dat bewijst de grote belangstelling die deze concer ten hier steeds en juist van de echte lief hebbers, genieten. Ook Zondag zal dit zeker weer 't geval zijn, als het mooi programma wordt afgewerkt, dat U el ders in dit no. vindt. Het bestuur van W. B. heeft in op dracht der laatste algemene vergadering, aan de besturen der culturele, muziek en sportverenigingen een schrijven gericht, met verzoek om opgave van de eventuele sport-evenementen, die door deze vereni gingen in dit seizoen worden georgani seerd, pm dan deze zo te coördineren, dat voorkomen wordt dat belangrijke ge beurtenissen op dezelfde dag vallen, waardoor beider belangen worden ge schaad. Daarom mag verwacht worden c!at alle aangeschrevenen ten spoedigste antwoord zullen geven aan de secretaris van W. B. DE GROTE VOETBALMATCH. Morgen, Zaterdag 12 Juni, des avonds 7 uur, zal dus op het WSC-terrein het grote voetbal-evenement voor Waalwijk plaats vinden. „De grote gecombineerde match der vier Waalwijkse clubs Alhoewel wij overtuigd zijn, dat een aansporing om deze wedstrijd te bezoe ken overbodig is, sporen wij allen nog eens aan, om op het WSC-terrein pre sent te zijn. De loketten zullen vanaf 6 uur ge opend zijn. Het Actie-comité. verdrijft Uw zorgen. e Pi'«ge smaak houdt U 7 °n,er fris Ui>ert FEUILLETON van „De Echo van het Zuiden". 30). Het meisje bloosde. Nu pas be merkte ze wat ze gezegd had. „Sorry", zei ze. „Het was een vergissing." „Zullen we het zo maar niet la ten?" vroeg Gordon. „Waarom zul len we zo zot blijven „Uwen". We kennen elkaar toch al lang ge noeg?" Spontaan stak de filmster baar hand uit. Gordon greep die en hield haar even vast. „Okay", zei ze met een glim lach, die Gordon's bloed sneller deed stromen. „We zullen het zo dan laten." Ze dansten nog vaak samen die avond. Heel dikwijls zelfs. En Gor don vond dat de tijd maar vlug voorbij ging. Aan een tafeltje, dat enkele tien tallen meters van hen vandaan stond, zaten kapitein Jones en dok ter Merryland samen te praten. Het gezellig samenzijn van Gordon en Lucia ging hen niet onopge merkt voorbij. Dokter Merryland maakte er een opmerking over. „De Oceaanliefde ontbreekt ook weer niet op deze reis", zei hij glimlachend, terwijl hij in de rich ting van de beide jonge mensen keek. Kapitein Jones volgde som ber zijn blik. „Ik heb het al gezien" merkte hij op, „ik moet daar eens met Gordon over praten. Dat is niet in de haak. Hij weet misschien zelfs nog beter dan ik dat 't meisje onder verdenking staat." „Kom, kom", kwam dokter Mer ryland zijn vriend te hulp, „zoiets gaat gauw genoeg over, Michael. Dat weet je ook wel. Oceaanliefde houdt op als we uit het zoute wa ter zijn." „Daar gaat het niet om", zei Mi chael Jones hoofdschuddend. „Ik ben bang, dat hij zich laat lijmen door de lieve maniertjes van die filmster. Ten tweede vind ik het jammer van Gordon. Ik geloof niet dat hij de mentaliteit van „iedere dag een ander" heeft. Zij speelt met hem". Dokter Merryland keek peinzend voor zich uit. „Daar kon je wel eens gelijk in hebben", zei hij. Maar Gordon is oud en wijs ge noeg om zich dat te realiseren. Ik zou er maar niet veel woorden aan vuil maken. Je kunt hem natuur lijk waarschuwen. Voor de rest zou ik het maar aan hem zelf overla ten." 'N ONGELUK DAT GOED AFLIEP. Toen de glazenwasser de Man, in de Mr. van Coothstraat enkele ramen aan het lappen was, brak er plotseling een sport van de ladder, waardoor hij naar beneden viel. Gelukkig kon hij nog net de ladder grijpen, die goed gesteld stond. Het ongeluk wijt hij aan de lieve jeugd van Waalwijk, die er een gewoonte van maakt, om op de ladders te gaan lopen als de wagen met ladders geparkeerd staat. Laat alle ouders hun kinderen hiervoor waarschuwen. PROGRAMMA MUSIS SACRUM. ALRAUNE. De film Alraune die van Vrijdag t.m. Zondag in Musis Sacrum wordt gedraaid is een frappante film; frappant op de eerste plaats om het zonderlinge myste rieuze gegeven. De film handelt name lijk over een meisje Alraune, dat het „product" is van het geëxperimenteer van een verbitterd professor, die met haar zijn bevruchtings- en erfelijkheids theorieën wil staven. Inderdaad blijkt dit fascinerende schepsel een fatale invloed te hebben op haar omgeving, een invloed die echter ophoudt zodra zij met de lief de in aanraking komt. En dan zien we de strijd tussen de jonge arts en de oude professor om het bezit van het meisje; een strijd die de dood slechts kan op lossen. In deze film frappeert ook het mees terlijke spel van Hildegard Knef als Alraune en van Erich von Stroheim als de professor. De film vraagt echter het nodige voor behoud voor personen die de volwassen heid nog niet hebben bereikt. DANSENDE STERREN. De film Tanzende Sterne is op en top een revue-film waarin allerlei bekende variété-nummers elkaar afwisselen in een bonte verscheidenheid. Zij vormen de stoffering van een grap pige intrige, waarin we de eigenares van een exclusieve nachtclub en haar al even charmante dochter een schatrijke Sir en zijn zoon zien inpalmen; waarin we de beide dames de strijd zien aanbinden tegen de familie van de Lord, die zich een rijke nalatenschap ziet ontgaan, en waarin we natuurlijk de beide dames zien winnen en de hele rijke familie zich gewonnen zien geven aan de nachtclub „De Scheve Lantaarn". DEKEN HEEZEMANS GEHEIM KAMERHEER. Ter gelegenheid van zijn 40-jarig priesterfeest is deken H„ Heeze- mans te Eindhoven door Z. H. de Paus benoemd tot Geheim Kamer heer, hetgeen hem het recht geeft de persoonlijke titel van monseig neur te voeren. Deze onderschei ding werd de jubilerende deken Zaterdagmiddag medegedeeld door mgr. W. Mutsaerts, (lie hiervoor speciaal uit Den Bosch naar de pastorie aan de Rechteslraat was gekomen. Hierbij waren o.m. bur gemeester mr. H. A. H. T. Kolf schoten, de kapelaans en het kerk bestuur en pastoor mgr. Eras uit Vught aanwezig. Zondag is deken Heezemans door zijn parochie gehuldigd. Tijdens de plechtige Hoogmis in de St. Caiha- rinakerk hield dr. J. G. A. Lem- mens, rector van het sanatorium „Dekkerswald" te Groesbeek, een treffende feestpredicatie, waarin hij o.m. stelde, hoe in de laatsie jaren de priester, de man Gods, on derwerp van menige roman is, als een bewijs dat ondanks alles de wereld geboeid wordt door 't bo vennatuurlijk ingrijpen van God in de mens. Na de H. Mis hield de Eindho- vense ereburger Cl. Schellens een toespraak, waarin hij de feestgaven van de parochianen, die een be drag van 20.000 gulden bijeen had den gebracht, aanbood. Dank zij dit bedrag kon hij een prachtige Communiebank aanbieden, alsme de een ontwerp voor een Maria-al- taar en voor een gebrandschilderd raam; 't beeld van het altaar en 't raam zullen worden vervaardigd door Charles Eyck. Tijdens de receptie werden de jubilerende deken nog tal van ge schenken geoffreerd, waaronder enkele kerkramen. Op 2e Pinksterdag heeft deken Heezemans in alle H. Missen een dankwoord tot zijn parochianen gesproken. EXCURSIES VAN HET PROV. GENOOTSCHAP. Het Prov. Genootschap van Kun sten en Wetenschappen in Noord- Brabant heeft ook voor dit zomer seizoen enkele excursies op 't pro gram staan. Het zijn alle tochten per autobus. Op 21 Juni gaat de reis naar Mechelen en Lier; op 29 Juni (Petrus en Paulus) naar Has selt, Aide Biezen, Tongeren en Maaseyck; op 4 Juli naar Oost- Brabant; op 6 Juli naar West-Bra bant en op 15 Juli naar het Land van Heusden en Altena en Geer- truidenberg. Had Pauwels van Haestrecht op 13 December van het jaar 1396 consent van de Hertogin Johanna van Brabant voor het graven van de turfvaart, reeds in het voorjaar van 1397 werd met de graaf werkzaamheden begonnen. De vaart werd „een Rijnlandse Roede" breed, d.i. on geveer 3.75 M. Om de waterstand op peil te houden werden spuien geplaatst. Had Pauwels nu al de toestemming van de hoogste Overheid, om zijn plannen -te volvoeren had hij ook de medewerking nodig van die heerlijkheden, waardoor hij van plan was het kanaaltje te doen graven en dat waren voornamelijk Dru ilen en Helvoirt. Als u geregeld laxeermiddelen slikt, is er nu een manier om er van at te komen. 83 van de 100 personen lukte het; u kunt het ook. En wel zo Drink in de loop van elke dag enkele glazen water en bepaal een vast uur voor uw stoelgang. Neem de le week elke avond twee Carter's Leverpilletjes. 2e Week - elke avond één. 3e Week - om de andere avond één. Daar na niets meer, want Carter's Leverpilletjes stellen uw ingewanden in staat weer op eigen kracht te werken, zonder laxeermiddelen. Wanneer zorgen, vermoeidheid of te veel eten het tempo van uw ingewanden tijdelijk vertragen, neem dan tijdelijk Carter's Lever- pilletjes om u weer opgang te helpen. Zo raakt u uw verstopping kwijt en vervalt u niet in de laxeermiddelen-gewoonte. Haal direct Carter's Leverpilletjes, f 1.20 per flacon. 55 In Drunen waar alstoen „Boem die snijt" (Boom de kleermaker) en Gerrit die Beye Janssoen, schepenen waren, vroeg heer Pauwels „dat sij allen die aan die zuytzide geërft waren, hem gon- r.en wouden een vaert ende waterlaet te maken doir heure erven een roede breed, om sinen torff ende moer van Loon dair doer te voeren". In Druilen stond men over het algemeen niet ongunstig tegen over het plan en de meesten stonden het gevraagde toe, behalve Peter Heyn- beissoen, Heyl Hermans en Lambrecht Gibenssoen. Na enig overleg kwam het tot e'en transactie, maar dan moesten de Drunense inwoners geen tol behoeven te betalen van de turf die zij in Loon tot eigen behoef gingen halen. De turf die inwoners van Drunen, buiten Drunen voerden zou dus niet tolvrij zijn. Pauwels van zijn kant bedong weer, dat die van Drunen geen „schouw" op de vaart zouden hebben, doch dat deze geheel zijn eigendom zou zijn. Als te genprestatie zou Pauwels van Haes trecht dan weer twee bruggen leggen „een op Spapendijcke" en een „op ter Menhostrat". Wanneer we de kaart van Bastingius uit 1658, waarvan een origineel in mijn bezit is, eens goed bekijken, dan lag de oude turvaart aldus In de „lage moeren" onder 's-Graven- moer waren drie kanaaltjes gegraven in oostelijke richting, deze kanaaltjes wa ren verbonden door een van Noord naar Zuid gegraven kanaaltje, in dit vaartje eindigde de middenste vaart, terwijl de meest Zuidelijke vaert doorliep tot on geveer aan de „Loonse dreef". De meest Noordelijke vaart liep vanaf 's-Graven- moer rechtstreeks door tot ongeveer aan het tegenwoordige marktplein te Kaats heuvel om daar met een zijtak af te slaan in Zuidelijke richting tot niet ver van het tegenwoordige „Huis ter Heijde" te heuvel" dan ook genoemd het Kaatsheuvel omsloot de vaart in een halve cirkel „de hoeve van de Heer van Loon", de „Cetshouve" dus. Vanaf dit punt volgde de vaart zijn weg ongeveer in N.'O. richting, door de tegenwoordi ge Tramlaan, onder de naam „Loonse vaert". Ongeveer 300 meter ten Oosten van de St. Jozefkerk lag een brug „de Scaepsbrugge" geheten. Door de heer lijkheid van Drunen liep zij verder door het „Kuijkse Verlaet" om vandaar onder de naam „Bosse Sloot" haar weg te vervolgen tot de Dieze, waarin zij nabij Engelen üitmonde. Langs deze vaert in de „hoge en lage moeren" verrezen de eerste hutten der turfstrekers, een nederzetting waaruit la ter het welvarende „Cetsheuvel" zou verrijzen. Behalve dat nabij Plantloon nog een gedeelte der oude vaart is terug te vin den, gedeeltelijk in gebruik'bij de be vloeiingswerken, danken Vaartkant, de Vaart, Regtvaart, Heultje (daar lag oud tijds de dorpsbrugge), Vaartse Heikant, Sprangse Vaart en Vaerkensend hun be namingen aan deze oude verkeersweg te water. Reeds rond 1650 wordt „Cets heuvel" dan ook reeds genoemd 't Vaertskwartier, terwijl Loon als liggen de aan de grote heerbanen Breda— Heusden, den Bosch ,,'t Straetskwartier" genoemd wordt. Gelijk we reeds vroeger zagen ver zandde in het begin der 17e eeuw der mate de vaart dat zij al spoedig geheel onbruikbaar werd. Ook de gedurige in legeringen en oorlogshandelingen van dien tijd hielpen zeer veel bij tot haar verval, zodat in stukken van na 1650 de oude turvaart nauwelijks meer ge noemd wordt. Loonopzand, P. A. v. B, Wanneer we weer een aantal onlangs verschenen Prisma-boeken in het kort voor U bespreken, dan biedt deze be spreking een rijke verscheidenheid, maar bij deze verscheidenheid is er een ken merk dat al deze boeken gemeen hebben en dat is, dat zij nagenoeg alle hoogte punten zijn; op hoe verscheiden gebied zij zich ook bewegen, in welke letter kundige periode, van welke litteratuur zij ook moeten worden geplaatst, alle zijn zij zeer kenmerkende vertegenwoor digers van die bepaalde periode in die bepaalde literatuur. Zuiver en ontsmet IminVTonuw huid met de hel- UHIIVI KSJV dervloeibareD.D.D. -B III 111.Ill II De ieuk bedaart, de ziektekiemen wor den gedood en de huid geneest. GENEESMIDDEL TEGEN HUIDAANDOENINGEN VADERLANDSE ROMANKUNST. !l.l I - u, «I f -1 I f- '«isj y-T 1 Arthur van Schendel neemt in onze nationale romankunst een zeer bijzonde re plaats in, niet alleen om het groot aantal boeken dat van zijn hand ver scheen, maar ook en vooral omdat hij met zijn zeer groot en zeer persoonlijk gekleurd talent de beste Nederlandse tradities gestalte heeft gegeven in zijn romans. Na Couperus is van Schendel ongetwijfeld de grootste romancier in onze literatuur van de laatste eeuw. Zijn roman „Jan Compajgnie", die het Spectrum uitgaf in de Prisma-reeks, is zo een echte vaderlandse roman. In de persoon van Jan de Brasser tekent van Schendel in sobere maar zeer sprekende lijnen, de Hollandse ondernemingsgeest, die ons in de 17e eeuw tot een der rijk ste landen ter wereld maakte. Uit deze roman wordt ons volkomen duidelijk, wie het waren die in de verre Oost een han delsimperium stichtten: het rijk van de Üostindische Compagnie en hoe zij dat deden, ten koste van de inlander soms, in hevige concurrentie met Engelsen en Portugezen, ten voordele van zich zelf en hun familie. We leren de onderne mingsgeest kennen, die ons land de wel vaart bracht van de gouden eeuw; we zien hoe Amsterdam groeit tot handels- hart van de wereld, en hoe de mentaliteit van de mensen meegroeit en mee ver andert. Van Schendel schrijft zijn romans in een sober maar zeer zuiver proza, dat in zijn soberheid een zeer grote expres sie heeft. Even vaderlands van karakter is ech ter ook Jacob van Lennep's Ferdinand Hiuyck, evenals Hildebrands Camera Ob- scura, (eerder verschenen in de Prisma reeks), een spiegel van het leven, zoals dat ten onzent geleefd werd anderhalf a twee eeuwen terug. Men proeft in dit boek de galante jonker die van Lennep is geweest, men leert de levenswijze kennen van de achtbare patriciërs, waar toe ook zijn eigen voorvaderen te reke nen waren, want de banden die van Lennep aan dit tijdperk binden zijn nog zeer hecht. Daardoor krijgt zijn roman een levensechtheid, die ons dit werk met graagte doet lezen en het tot een van de relicten uit de romantiek maakt, die de eeuwen zullen duren. Niet alleen Ferdinand Huyck bewijst, dat er in onze literatuur nog een behoor lijke dosis geestigheid is te vinden, in nog grotere mate doet dit de verzameling boeken die Michel van der Plas bezorgde en die onder de titel .„Ongerijmde Rij men" eveneens in de Prisma-reeks ver scheen en als karakteriserende onderti tel meekreeg: Een blik in de speelkamer van Muzen en Poëten, waarin de muzen soms in haar hemd en de poëten op kou senvoeten verschijnen en dientengevolge n sfeer van ongedwongen hartelijkheid en hatelijkheid heerst, welke geest en hart verfrist en alle plechtigheid verjaagt uit vijf eeuwen Nederlandse poëzie. Hierdoor is het werkje ten volle ge karakteriseerd; we kunnen wellicht ten overvloede nog zeggen, dat ge niet zoudt denken in onze, inderdaad plechtige li teratuur, nog zoveel geestigheid en hu mor aan te treffen, ook en vooral in de perioden die als de meest plechtige gol den. Het was, dunkt ons, echter niet nodig geweest, in dit boekje poëmen op te ne men, die ook in „Nederlandse Nonsens op rijm", dat eerder verscheen, staan, zeker, terwijl er nog zoveel grappige dingen in de portefeuille van de samen steller moesten blijven. Niettemin een boekje, dat we van tijd tot tijd graag ter hand zullen blijven nemen. OOSTERSE POËZIE. Een opvallend boek dat onlangs in de Prisma-reeks werd uitgegeven door Uit geverij het Spectrum is „De Bruidien van Soe Yeoe Pe"; de schrijver is onbekend, maar dat verhindert de Chinezen niet dit boek te beschouwen als een van de tien klassieke romans, die de meesterwerken vormen van hun rijke literatuur. Het is een weelderig boek, zoals de taal die wordt gebezigd weelderig is en zoals het leven van de personen die er in spelen en de schoonheid van dé bruiden, en hun talent en de bloemen en de wijn, zoals dit alles in een rijke weelde ons in dit boek tegemoet trepdt. Een op zich al boeiende en meesterlijke intrigue ge bruikt de onbekende schrijver om ons kennis te doen maken met de Chinese adel uit de 15e eeuw, met hun hoge op vattingen en ideeën, met hun grote ta lenten en vooral hun zin voor de poëzie. Dit verhaal speelt in het rijke tijdperk van de Chinese geschiedenis, toen iedere heer van enige betekenis en ieder die een zodanig heer wilde worden, het grootste behagen vond in te zitten te midden van de bloemen, de rijke wijn te drinken en verzen te schrijven; naar zijn verzen werd iemand beoordeeld en min naars streden in verzen hun strijd. We vinden „De Bruiden van Soe Yeoe Pe" een zeer mooi boek om de poëtische gestalte die de schrijver aan het rijke edele oude China heeft gegeven. Dr J. Leerink bewerkte deze roman. ROMANTIEK IN OPTIMA FORMA. Hoe verscheiden de boekencollectie van de Prisma-reeks is blijkt wel wan- Kapitein Jones antwoordde niet, doch het was hem aan le zien dat hij het daarmee niet eens was en dat hij zich bovendien aan zijn tweede stuurman ergerde. Zich van niets bewust, bleven Gordon en Lucia die avond samen. Er was 'n gezellige sfeer in de zaal en voor zij het eigenlijk bemerkten, begon de zaal leger te worden. Het was laat geworden en de passagiers gingen langzamerhand naar bed. Zij bleven echter totdat het orkest stopte. Dan constateerde Gordon geheel overbodig dat 't voor deze avond afgelopen was. „Ga je nog even mee naar mijn hut? Voor een gezellige dronk tot besluit?" vroeg het meisje hem. Met graagte aanvaardde Gordon de uitnodiging. Hij voelde wel dat het niet helemaal correct was, doch hier zette hij zich overheen. Zij wandelden naar beneden en Gor don bemerkte niet hoe de kapitein hem somber met zijn ogen volgde. In haar hut bleef hij een ogenblik staan voor de twee oprtretten, die al eerder zijn aandacht getrokken hadden. „Mijn vader en mijn moeder"; verklaarde het meisje. „Dat dacht ik wel", zei Gordon. „Je lijkt sprekend op je moeder". Lucia knikte. Ze liep naar de schel om de steward haar bestel ling op te geven. „Doe dat liever niet", zei Gordon rustig. „Het zou je compromitte ren". Een ogenblik keek 't meisje hem aan. „Je hebt gelijk", zei ze dan. Ze trok een stoel bij en ook Gordon ging zitten. „Ik vond het erg gezellig vana vond", begon hij. „Ik hoop dat jij je ook geamuseerd hebt?" „Meer dan normaal", antwoord de het meisje met een glimlach. „Meestal vermaak ik me niet zo bij zonder op dergelijke avonden. Ik houd er niet zo van. Maar in mijn beroep moet je je nu eenmaal dik wijls laten zien. Daar kun je niet buiten. Publiciteit is iets noodza kelijks voor een filmster." „Houd je van je werk?" vroeg Gordon. Het donkergelokte hoofd schud- de van nee. „In het begin leek het me ideaal", bekende ze. „Maar toen ik eenmaal „naam" had, was ook het aardige er af. Het is een ver schrikkelijk beroep. Geen moment ben je jezelf. Elk ogenblik wordt je opgeëist door het publiek. Foto grafen, journalisten en bewon deraars fladderen altijd om je heen. En dan de ellenlange oefe ningen voor een nieuwe film. Tien tallen malen repeteren voor één scène. Blaffende regisseurs en ver velende cameramannen''. Ze schudde het hoofd. „Nee, als je eenmaal weet wat het allemaal inhoudt, dan zou je wel terug wil len kruipen. Maar dan kun je niet meer." Belangstellend had Gordon ge luisterd. Dit was de eerste maal, dat hij eens een kijkje kreeg achter de schitterende voorgevel van het bestaan van een filmster. Hij kon nu begrijpen, dat ze niet van i haar beroep hield. „Nee", zei hij dan, „geef mij maar mijn eigen werk. Het is ook wel eens verve lend, maar toch.... nee, ik zou met niemand willen ruilen." „Jij houd wel van je werk, is *t niet?" vroeg ze. „Ik geloof, dat ik het ook prettie zou vinden. Ik zou zeeman geworden zijn als ik als jongen geboren was." „Ik zie je veel liever als meisje" zei Gordon lachend. „Ik geloof nooit dat je als jongen geslaagd zou zijn." Lucia stak haar tong tegen hem uit. „Echte mannenpraat", zei ze. Ze offreerde hem een sigaret en Gordon op zijn beurt presenteerde vuur. Het bleef even stil. dan keek het meisje hem ineens aan. „Ik wilde je wat vertellen, Gordon. Misschien past het niet in deze sfeer. Maar nu hebben wij de gelegenheid om eens rustig te praten. Luister je?" Natuurlijk, Lucia. Ik luister altijd als jij wat zegt". Het meisje glimlachte dank baar. „Jij hebt met verschillende malen ge vraagd in welke verhouding ik stond tot Pete O'Connell. Ik heb je dat niet wil len zeggen. Een deel heb je zelf al uit gevonden. Je weet nu, dat ik verloofd ben geweest met Pete. Van de rest weet je niets. Ik geloof, dat het nu het beste Ik lever me daarmee helemaal over in de handen van jou. Dat weet ik, maar is, dat ik al mijn kaarten op tafel leg. er is geen andere keus meer. Ik hoop, dat jij me kunt helpen..." Spontaan legde Gordon zijn hand op haar arm. „Dat zal ik zeker proberen, Lucia", zei hij warm. „Ik ben blij, dat je me vertrouwt." Het meisje bedankte hem met een stille blik. „Hetgeen ik je vertellen ga, gaat terug tot ongeveer drie jaar geleden. Ik stond nog op de onderste trap van mijn carière als filmster. Ik was nog onbekend voor het grote publiek en speelde nog stom me rolletjes. Toen leerde ik Pete O'Con nell kennen. Hij logeerde in het hotel, waar ik 's avonds als barmaid werkte. We werden verliefd op elkaar en ver loofden ons spoedig. Drie maanden la ter verbrak hij plotseling onze verloving. De reden daarvan wist ik eerst niet. La ter bleek, dat hij een verhouding had met Tequita, waar hij later mee is getrouwd. IlLi-J—L-L;

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1954 | | pagina 2