.miWYR
BRILLEN!
favanti
Nationaal Reuze-Circus I0S MULLENS
I
MAG. DE ZON UW MODEBRON
EUROPA'S
GROOTSTE
10.000 ZITPLAATSEN
WAALWIJK - Vredosploln
BLUF NIET THUIS ALLEN NAAR HET TRICOHUIS.
H. SENGERS - TILBURG Prof. Lorentzstr. 14
«lUiHU»
NEERLANDS NIEUWE TUNNEL
ONDER 'T NOORDZEEKANAAL.
Slechts 2 dagen. Dinsdag 5 en Woensdag 6 October
massale programma's met
45
wereldattracties
180 minuten!!
4
DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN MAANDAG 4 OCTOBER 1954.
4
Broodbakker
L.l. broodbakker
WERKSTER
HUURT EEN
WASMACHINE.
W. v. d. HEIJDEN
\/AKI MA ADEM DEN B0SCH TILBURG BREDA
EFFICIENCY IN ADMINISTRATIE EN ORGANISATIE II
moderne hulpmiddelen voor administratie en organisatie
iedere avond 8 uur precies. Woensdagmiddag 3 uur
GROTE MATINEE met het onverkorte avondprogramma
samengesmolten tot één daverend schouwspel in
DE GROOTSTE CIRCUS-COMBINATIE ALLER TIJDEN!
Prijzen der plaatsen: van 11.- tot 14.50.
BRABANTS GOEDKOOPSTE TEXTIELMAGAZUN BRENGT EEK WEERGALOZE AANBIEDING IN
NYLONS
drie
verschillende
Fancy hielen
1.98
De bekende
Libelle serie
NYLONS
van
4.95, 4.65, 4.25
nu
2.98
Fille d'écosse
HEREN-
ANKLETS
A-keus
49 cent.
NYLONS
met Fancy-hiel
met naad en
mindering
2.98
STERKE
BLOKKOUS
zeldzaam mooi
4 5 6 7
KINDER
HEMDJE EN
BROEKJE
Confettie
interlock
49 ct. p. stuk
ONDER
JURKEN
met schouder
band en ronde
hals. A-keus
1.98
ZAKDOEKEN
flinke maat,
mooie kwaliteit
3 stuks voor
98 ct.
RUITEN
TAFEL
KLEDEN
grote maat
extra goedkoop
2.98
De bekende
VIVAL
BLOUSES
lange mouw, al
le maten, vanaf
I.SO
Kleine stijging
per maat.
HEREN-
P YAM A'S
fijnste kwaliteit
keper flanel
9.98
TRAININGS
BROEKEN
donkerblauw
50 60 70
125 145 165 185
8 9 10
1.75 2.15 2.60
80 90 100
198 220 245
2.98 3.50 4.—
Heuvelstraat 97
GESLAAGD.
Op het dezer dagen te Den Bosch ge
houden examen slaagde onze stadgenoot
de heer Jan Pulles voor Schoenwinkeher.
DE GEMEENTE NAM AFSCHEID
VAN PIET DIJKSTRA.
We zeiden in ons vorige nummer al
dat Piet Dijkstra de gemeentelijke dienst
ging verlaten. Zeven en dertig jaren is
deze werker in dienst van de gemeente
geweest en hoe zeer zijn werk is gewaar
deerd kwam tot 'uitdrukking in het af
scheid dat Vrijdagmorgen ten raadhuize
Van hem werd genomen.
Al de collega's van gemeentewerken,
het administratief personeel en de leden
van het politie-korps waren in de raad
zaal aanwezig toen burgemeester Teijs-
sen de scheidende employé toesprak.
Het gemeentebestuur vond het prettig
uitdrukking te kunnen geven aan zijn
gevoelens van waardering voor alles wat
Piet in die 37 jaren had gedaan.
Verschillende werkzaamheden waren
door hem verricht, maar de laatste tijd
was hij belast met het schoonhouden van
het gemeentehuis, waarin hij een altijd
vriendelijke en gemoedelijke verschijning
was.
Het zou hem, aldus de burgemeester,
niet meevallen nu afscheid te nemen,
maar de band met de gemeente werd
niet helemaal verbroken, want zijn func
tie als parkwachter zou hij 'blijven ver
vullen. Hij noemde hem een voorbeeld
van plichtsbetrachting voor allen die in
gemeentedienst werkzaam waren. Hij was
een prima en voortreffelijk werker. De
burgemeester hoopte tenslotte, dat Piet
nog veel jaren zou kunnen genieten van
een welverdiende rust. De kist sigaren
die 'hij aanbood, zou hem hier wellicht
een beetje bij helpen.
De directeur van gemeentewerken, de
heer Kobben, verklaarde toen hij in
Waalwijk kwam in Piet direct de oud
militair gezien te hebben, zo keurig als
■hij salueerde. Vanuit die diensttijd zou
Piet ook wel zijn paraatheid hebben me
degebracht, want steeds stond hij voor
de gemeente klaar. Veel jaren zorgde
Piet er voor dat de gemeentelijke loka
liteiten, zoals het gemeentehuis, de gym
nastiekzaal en de openbare school er al
tijd netjes uitzagen.
De heer Kobben zei tenslotte het jam
mer te vinden dat Piet moest gaan ver
trekken, hij was een trouw collega.
Het geschenk dat de heer Kobben 'aan
bood bestond eveneens uit sigaren, maar
dc pruimtabak was ook niet vergeten.
De heer van Well was de tolk van het
personeel van gemeentewerken, en ook
nu werd de sigarenvoorraad van Piet
aangevuld.
Namens het personeel van de gemeen
te-secretarie dankte de gemeentesecreta
ris de heer N. Vlaar Piet Dijkstra, van
wie men altijd gezien had op 'het ge
meentehuis 'hoe hij ploeterde en die een
staat van dienst had die er zijn mocht.
De heer Snijders, een collega van de
scheidende werker, kende hem al vanaf
de tijd dat hij in gemeentelijke dienst
kwam onder het bewind van burgemees
ter Surmont de Bas 'Seele en altijd had
raen op gemeentewerken prettig met hem
kunnen samenwerken.
Ben lang zal hij leven werd er ge
zongen en allen namen persoonlijk af
scheid van Piet, die deze dag van af
scheid maar ook van huldiging niet ge
makkelijk zal vergeten.
De bewondering en waardering de
politie had Donderdag nog apart afscheid
van hem genomen zullen hem goed
hebben gedaan; hij heeft het ook alle
maal in alle opzichten verdiend.
PLOTSELING DOOD.
Donderdagavond is de heer M. van
Hoof uit de Sint Crispijnstraat, terwijl
hij met zijn fiets door de eerste Zeine
reed, plotseling onwel geworden en on
middellijk ter plaatse overleden. De heer
van Hoof bleek door een hartverlamming
te zijn getroffen.
BRIDGEN.
Het competitie-viertal van de in Hotel
Verwiel' gevestigde Bridgeclub „Waal
wijk" 'heeft Maandag j.l. de bridgecom-
petitie ingezet met een overwinning op
het viertal van Safety Play uit 's-Her-
togenbosch. De score was 26 matchpun-
ten voor en 20 tegen.
Het Waalwijkse viertal, dat verleden
jaar tweede werd in zijn afdeling, zal
die jaar met zelfvertrouwen zijn gees
telijke krachten in de strijd werpen om
te trachten eerste klasser te worden.
Onder de overige clubleden wordt
door onderlinge wedstrijden ijverig ge
traind om nog een of twee strijdbare
competitieviertallen te formeren. De
bndgekwaliteit in deze jonge vereniging
is in haar 2-jarig 'bestaan aanmerkelijk
beter geworden.
Verschillende nieuwe leden hebben
zich voor het komende seizoen opgege
ven. Wij wensen deze jonge club veel
succes toe!
EFFICIENCY IN ADMINISTRA
TIE EN ORGANISATIE.
De problemen, waarvoor het be
drijfsleven zich in het huidige
tijdsgewricht van industrialisatie
en productieverhoging ziet ge
plaatst, hebben de belangstelling
voor meer efficiënte methoden van
administratie en organisatie in be
langrijke mate doen toenemen.
Terecht eist de moderne onder
nemer, dat de administratie „a la
minute" de nodige èn betrouwba
re gegevens kan verstrekken, wel
ke hij nodig heeft bij het nemen
van zijn beslissingen.
Het doet ons dan ook genoegen
onder verwijzing naar de in dit
blad voorkomende adverteniie, te
kunnen melden, dat een Waalwijk-
se firma, t.w. de Handelsonderne
ming Favanti (onder leiding van
de heer F. A. van Tienhoven), de
zer dagen in Waalwijk, Kaatsheu
vel en Dongen op het bovenbedoel
de gebied demonstratie-tentoon
stellingen zal houden.
Deze firma brengt een vrijwel
compleet programma van moder
ne hulpmiddelen voor administra
tie en organisa'.ie en de leiding van
de heer van Tienhoven, Accoun
tant, waarborgt een deskundige be
spreking van de administratief-or-
ganisatorische problemen, welke
zich in de bedrijven voor kunnen
doen.
De klachten over de pontveren bij Velsen, waar wachttijden van
een uur geen zeldzaamheid zijn, en de stakingsmoeilijkheden bij de
tunnelbouw vestigen de aandacht op een groot en groots werk, dat
weer gans andere aspecten biedt dan dat andere interessante pro
ject de Maastunnel.
Br zijn verschillende methoden om tun
nels te bouwen. Ben der meest toege
paste is de Schild-methode, o.a. gebruikt
voor de bouw van de grote verkeers-
tunnels onder de Hudson (New York),
de Schelde (Antwerpen), de Mersey
(Liverpool) en de Theems (Londen). Bij
deze methode wordt in de tunnel ge
werkt onder zo hoge druk, dat het water
er niet binnen kan dringen; het ene cir
kelvormige segment na, of liever vóór
het andere, doet de tunnel steeds meer
vorderen en als een reusachtige rups
kruipt het stalen monster steeds verder
naar de overzijde. Dit is voor Nederland,
waar staal duur is, een 'kostbare metho
de. Daarbij stelt onze wetgeving (terecht!
zulke strenge eisen voor de caissonar-
beid, dat het bouwen van een tunnel
volgens de Schild-methode te bezwaar
lijk bleek.
Bij de bouw van de Maastunnel volg
de men dan ook een gans lander systeem
en daardoor heeft deze tunnel dan ook
niet de karakteristieke cirkelvorm, maar
die van een platte doos, waarin openin
gen zijn uitgespaard voor verkeers- en
voetgangerstunnels en luchtverversings-
kanaïen.
TUNNEL IN MOTEN.
Bij de Maastunnel, waaraan van 1937
tot 1942 is gewerkt, heeft men de z.g.
Zink-methode toegepast. Negen tunnel
moten, elk van ruim 60 meter lengte,
voor en achter waterdicht gesloten, wer
den neergelaten op de zoveel mogelijk
vlak gemaakte rivierbodem. Daarna wer
den in een caisson de schotten tussen, de
tuimelstukken weggenomen.
Hetzelfde systeem van bouw in seg
menten wordt toegepast 'bij de Velser
tunnel, maar hier geschiedt zulks op
eveneens unieke wijze, n.l. in een open
bouwput. Door middel van een „perma
nente" stalen bekisting worden de be
tonnen tunnelmoten gereed gemaakt en
zo verlengt het tunnel-lichaam langza
merhand zichzelf tot het midden van het
Noordzeekanaal is 'bereikt. Dit kanaal is
inmiddels zodanig verbreed, dat ook de
grootste Oceaanstomers nog langs het
bouwput-obstakel kunnen heenvaren.
Dan begint men 'aan de overkant op
dezelfde manier. De schepen varen nu
over het reeds half gereedgekomen tun
nellichaam langs de Noordelijke bouw
put. En dan kan eindelijk de verbinding
worden gemaakt en is de nieuwe oever
verbinding gereed.
Maar vóór het zover is...
Indrukwekkende getallen.
De nieuwe tunnel wordt langer (76
m) dan de Maastunnel (584 m) en bre
der (32.87 m, Maastunnel 24,77 m),
maar de Velser tunnel krijgt geen voet
gangers- en wielrijdersaccomodatie. Naast
de verkeerstunnel komt nog' een spoor
wegtunnel, ter totale lengte van 1644
meter. De Velser spoorbrug is dus tot
verdwijnen gedoemd.
Het plan voor de tunnelverbinding
stamt uit 1935. In 1941 werd met de
bouw begonnen, in 1942 reeds werd die
op order van de Duitsers stilgelegd. Toen
men eerst tien jaren later de bouw
hervatte, bleek een ingrijpende herziening
der plannen nodig. Het verkeer was zeer
intensief geworden, moeizaam verwerkten
de ponten jaarlijks tussen de 1,5 en 2
millioen auto's. De tunnel kreeg inplaats
van één, twee rijbanen. De kosten wer
den aanvankelijk geschat op ca. 17 mil
lioen gulden. Zo langzamerhand; is men
er wel achter gekomen dat f 100 millioen
de werkelijkheid meer nabij zal okmen-
Machtige pompinstallaties houden de
bouwput droog, waarin een deel van het
tunnel-lichaam reeds in ruwe vorm ge
reed is. 3 a 400.000 m3 beton en ca. 40
duizend ton staal zullen zijn verwerkt,
wanneer de tunnel gereed is. En dat zal,
als alles meeloopt, 1957 worden.
Dankbaar heeft men partij getrokken
o.a. van de ervaringen met de Maas
tunnel bij de oplossing van allerlei
vraagstukken, zoals bijvoorbeeld van de
luchtverversing en verlichting, van de
lawaai-bestrijding en niet het minst van
de tunnelvrees, die eigenaardige nerveu
ze aandoening, die automobilisten in de
tunnel kan bevangen en hen ertoe leidt,
zoveel mogelijk het midden te houden,
daarmee het overige verkeer 'hinderend.
Temeer daar het niet de bedoeling is in
de tunnel verkeerspolitie te doen funge
ren, moet alles in het werk gesteld wor
den om een vlot functionneren van het
verkeer te bevorderen.
Zo wordt de Velser tunnel straks, met
andere opmerkelijke werken als zijn col
lega onder de Maas, de inpoldering van
de Zuiderzee en de herwinning der over
stroomde gebieden, een nieuw en trots
monument van wat „een goede couragie"
èn Nederlandse ingenieurskunst vermo
gen 1
(Nadruk verboden) i Lk.
GEWESTELIJK
ARBEIDSBUREAU WAALWIJK.
WORDEN GEVRAAGD
Bouwnijverheid
Timmerlieden
Fabrieks'timmerman
Bouwkundig timmerman
Schilders
Metselaars
Halfwas schilder
L.l. timmerlieden.
L.l. schilders.
Schoen en Leder
O verleersnij ders
Bijtuigers
Machine-zwikkers
Overhalers
Doorzetters
Aankloppers.
Contrefort-inzetter.
Opzoler.
Hakfrontschuurder
Hakkenafwerker.
Kantenschrooiers
Afmakers
Zoolleerstanzers
Binnenzoolstanzers
Ophalers
Hulp-ophalers.
Inpakkers.
Hulparbeiders voor alle afdelin
gen
Jeugdige schoenfabrarbeiders
voor alle afdelingen.
Schoenstikkers.
Schalmers.
Schoenstiksters
Plaksters
Handschoenstiksters
Kurk-Hout-Stro:
Machinale Houtbewerker.
Meubelmakers
L.l. meubelmakers
Metaalnijverheid
Mach. bankwerkers
Stempelmaker
Halfwas automonteur
L.l. plaatwerker
L.l. constructie-bankwerker.
L.l. machine-bankwerkers
L.l, automonteur
Voeding en genot
Handel.
Winkeljuffrouw.
Huish. diensten
Dienstbode (dag en nacht)
Dagmeisje
Vrije beroepen
Vrouwelijke kantoorbedienden
BIEDEN ZICH A^N:
Schoenen en Leder:
Modeleurs.
Stikmeester.
Werkmeester Zwikkerij.
Werkmeester Stanzerij.
Magazijnknecht schoenfabriek.
L.l. ledersorteerder lederfabriek
Handel
L.l. winkeljuffrouw
Vrije beroepen:
Boekhouder (MBA).
Mannel. kantoorbtdiende
Aanmelden dagelijks tussen 9 en 12
uur v.m. op het Arbeidsbureau te
Waalwijk, Grotestr. 339, Tel. 2131.
Deze bekendmaking is geldig vanaf
4 Oct. t.m. 9 Oct. 1954.
Het Arbeidsbureau Waalwijk
verstrekt ook inlichtingen aan ad-
spirant-emigranten.
De Heer en Mevrouw
J. DE KORT-VLOEMANS
geven met grote vreugdeken.
nis van de geboorte van hun
dechter
IR ENE.
Bij het H. Doopsel ontving
zij de namen
Henrica Maria Henriëtte.
Waalwijk, 1 October 1954.
Mr. v. Coothstraat 53 c,
ONDERTROUWD
COR HEIJS
en
RIEK VAN ENGELEN
hebben de eer U kennis te geven
van hun voorgenomen Huwe
lijk waarvan de inzegening zal
plaats hebben op Donderdag
28 October 1954 om 10 uur in
de parochiekerk van St. Jan
Baptist te Waalwijk.
Kaatsheuvel, Gasthuisstr. 52
Waalwijk, Stationsstr. 47 a
September 1954.
Receptie van 1.30 tot 3 uur
in Hotel „De Twee Kolommen",
Grotestraat, Waalwijk.
GEVRAAGD
voor 1 dag per week.
Aanmelden 's avonds na 7 uur
Grotestraat 371, Waalwijk.
CIU/A GROTESTR. 207
TEL 2190
Lakken - Vernissen - Verf
waren - Behangselpapieren
Stationsstraat 158
Telefoon 2413
DAN NATUURLIJK van Brlllenspecialist
Vugklerslr. 25 Markt 32 N. Ginnekenstr. 23
Den Bosch - Tilburg - Breda - Eindhoven - Helmond - Venlo
LEVERANCIER VAN ALLE ZIEKENFONDSEN.
WIJ NODIGEN U UIT tot een bezoek aan onze DEMONSTRATIE-TENTOONSTELLINGEN, welke zullen worden gehouden
(van 26 uur 's middags en van 7—9 uur 's avonds)
op Dinsdag 5 October a.s. te WAALWIJK, Hotel Verwiel, Grotestraat 208
op Woensdag 6 October a.s. te KAATSHEUVEL, Hotel Euphonia, Hoofdstraat 191
op Donderdag 7 October a.s. te DONGEN, Hotel „Het Wapen van Dongen", Hoge Ham 105.
U kunt zich daar deskundig, overigens geheel vrijblijvend, laten voorlichten over de toepassingsmogelijkheden in UW bedrijf
van de hieronder vermelde
ORNIS-ROLLEN-DOORSCHRIJFSYSTEEM
het gepatenteerde en meest efficiënte systeem voor de loonadministratie.
W-O-DOORSCHRIJFSYSTEMEN (VOOR HAND OF MACHINE)
voor boekhouding, voorraad- en kostprijsadministratie e.d.
W-O-DISPONENT -PLAN- EN STATISTIEKBORD
de opzienbarende nieuwigheid op dit gebied biedt zeer vele mogelijkheden.
ULTRADEX-PLAN- EN STATISTIEKBORDEN
voorzien van het unieke schuifbandsysteem uiterst eenvoudig te bedienen.
STANDARD-VLAKLIGGENDE KAARTSYSTEMEN
voor order-, verkoop- en inkoopadministratie e.d.
ADLER-BOEKINGSMACHINE MET AUTOMATISCHE VOORSTEEKIN RICHTING
de bekende, snelle machine met automatische regel-zoeking.
REBUILT-BURROUGHS-FACTUREER- EN BOEKHOUDMACHINES
voor elk onderdeel van de administratie.
BUREAU VOOR ADMINISTRATIEVE ORGANISATIE
AALWIJK - TELE F. 2684 (0 4160)
SUNff
CIRC
Kinderen i. d. Matinée
HALF GELD.
VoorverkoopSIGARENMAGAZIJN JAC. MOONEN, Grotestraat 274, Tel. 3015
Waalwijk (ook met reducties) en vanaf Dinsdagmorgen 10 uur a. d. circuskassa's
i