Waalwijkse en Langs Courant
l
Wijde Wereld
Een vrijere loonvorming.
Eert Dorpshuis voor Drunen.
Dr. van BEURDENSTRAAT 8, KAATSHEUVEL TEL. 2002.
Een nieuw terrein voor R.K. D.V.C.
Spoedig plannen voor het nieuwe Zwembad.
MAANDAG 18 OCTOBER 1954.
Uitgever
Waalwykse Stoomdrukker®
Antoon Tieten
Hoofdredacteur
JAN TIELEN
Dit blad
verschijnt 2 x per week
77e JAARGANG No. 83
Abonnement
19 cent per week
2.45 per kwartaal
2.70 franco p. p.
Advertentieprijs
10 cent per m.m.
Contract-advertenties
speciaal tarief.
Bureaux: GROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621
OPGERICHT 1878
TELEGR.-ADRES „ECHO"
De Stichting van de Arbeid heeft
de minister van Sociale Zaken een
rapport aangeboden, dat handelt
over de loonvorming, en met name
over het streven naar een vrijere
loonvorming, zoals dat al enkele
malen ter sprake is gebracht. Een
loonvorming dus, waarbij de be
moeienissen van de overheid aan
zienlijk in intensiviteit worden te
ruggebracht en die meer aan 't oor-
deel van het bedrijfsleven zelf over
gelaten wordt.
De Stichting van de Arbeid kan,
blijkens het rapport, accoord gaan
met een nieuw systeem van loon
vorming, waarin echter de voorde
len van het huidige systeem blijven
gehandhaafd.
En de Stichting adviseert dan dat
in het nieuwe systeem het gemid
delde loonniveau afgestemd moet
zijn op de fundamentele economi
sche en sociale factoren van de Ne
derlandse Volkshuishouding, maar
anderzijds moet het systeem de mo
gelijkheid laten dat, met inachtne
ming van economische en sociaal
verantwoorde afwijkingen, een har
monische opbouw van het loon in
de verschillende bedrijfstakken en
ondernemingen gewaarborgd blijft.
En het rapport noemt dan de drie
voornaamste uitgangspunten
1. De verantwoordelijkheid voor
de loonvorming berust in eerste in
stantie bij het bedrijfsleven, waar
bij de overheid een aanvullende
taak krijgt, nademaal zij moet wa
ken voor het algemeen belang.
2. Het algemeen loonniveau moet
steeds overeenkomen met bepaalde
fundamentele eisen, gesteld door
het sociaal eri economisch welzijn,
zoals daar zijn de werkgelegenheid,
de betalingsbalans, de ruilvoet en
een sociaal verantwoord bestaan.
3. In de lonen en andere arbeids
voorwaarden moet een mate van
vrijheid toegelaten worden, zo groot
als de coördinatiegedachte en haar
consequenties toelaten.
Men wil dus in deze nieuwe sug
gesties de bemoeienissen van de
overheid niet zo groot en ingrijpend
doen zijn als nu het geval was. De
verantwoordelijkheid voor de loon
vorming zal grotendeels moeten ge
dragen worden door het bedrijfsle
ven zelf. Hetgeen dus zeggen wil,
dat er bedrijfstakgewijs afwijkingen
mogelijk zijn van de algemene
richtlijnen, dat er een nieuw ele
ment, namelijk van een grotere vrij
heid, gebracht wordt in het tot nog
toe geldende stelsel. Als normen
voor dergelijke afwijkingen noemt
het rapport de verschillen tussen de
afzonderlijke bedrijfstakken op het
stuk van de werkgelegenheid, van
de productiviteit en de rentabili
teit. Terwijl bijvoorbeeld ook in de
C.A.O.'s een zekere ondernemings
vrijheid mogelijk moet zijn, als de
beide onderhandelende partijen dit
overeenkomen.
Zonder nader in te gaan op de
richtlijnen die gegeven worden en
waarlangs deze principes tot 'n con
cretisering zullen kunnen geraken,
willen we concluderen, dat het stre
ven, zoals dat in het rapport van de
S.v.d.A. is uitgedrukt, een streven
is naar de principiële mogelijkheid,
dat de werknemer deelt in de wel
vaart van zijn bedrijfstak, van zijn
onderneming. Is maatschappelijk en
economisch bezien de situatie in een
bepaalde bedrijfstak gunstig, dan
bestaat dus de mogelijkheid, dat de
werknemers in die tak van nijver
heid genieten van de bloei, waartoe
zij zelf het hunne hebben bijgedra
gen. Een gezond en rechtvaardig
streven.
Ons land mag zich thans in een
goede welstand verheugen, de alge
mene sociale en economische situa
tie is gunstig. Voor een groot ge
deelte is dit succes, een succes on
danks de geweldige slagen van de
oorlog, van de strijd in en om Indo
nesië, van de grote watersnood, dat
het buitenland doet spreken van „le
miracle Hollandais", voor een groot
gedeelte is dit succes te danken ge
weest aan het systeem van de ge
leide en collectieve loonvorming,
dat een belangrijk aandeel had in
de bestrijding van het inflatiege
vaar en de arbeidsrust zeer bevor
derde.
„Het wonder van Nederland" is
gewrocht en wat eerst een prachtig
middel was ter bereiking van dit
zeer goede resultaat, kan nu over
bodig geworden zijn niet alleen,
maar een Verdere ontplooiing van
ons gezond gemaakt bedrijfsleven
zelfs in de weg staan.
Het systeem zoals we dat tot nog
toe kenden, legt in eerste instantie
immers de verantwoordelijkheid bij
het College van Rijksbemiddelaars,
hetgeen niet bevorderlijk is voor de
ontplooiing van de zelfverantwoor
delijkheid van het bedrijfsleven en
van de andere kant leidt tot een ze
kere vorm van gedesinteresseerd
zijn bij de werknemers, omdat zij zo
ver verwijderd blijven van het con
tact betreffende de loonvorming.
Bovendien leidt 't huidige systeem
tot een uniformering en nivellering
die uit economisch opzicht niet ver
antwoord meer is, omdat de loon
vorming dynamisch dient te zijn,
maar bovendien ook niet ethisch
verantwoord meer is, omdat 't niets
meer is dan een eis van billijkheid,
van rechtvaardigheid, dat de werk
nemer deelt in de goede resultaten
van zijn arbeid, zoals de encycliek
„Quadragesimo Anno" ook nadruk
kelijk stelt.
Voegen we hier nog aan toe het
gevaar van een overdreven perfec
tionisme, dat het huidige systeem in
zich draagt en het feit, dat men het
geen men met dit systeem wilde na
streven, is bereikt, dan is er alles
zins reden te streven naar een nieu
we loonvorming, naar een systeem,
dat geen terugkeer betekent naar 'n
geheel vrije loonvorming, maar dat
toch de nodige vrijheid laat aan het
bedrijfsleven, zoals dat in zijn ge
heel vertegenwoordigd wordt door
de Sociaal Economische Raad en dat
een vorm van loonbeheersing en co
ördinatie kent, die niet verstarrend
werkt, maar rekening houdt met
het dynamische element in een ge
zonde loonvorming; een systeem dat
de economische situatie, waarin de
bedrijfstakken of ondernemingen
verkeren, een van de richtlijnen
laat zijn, aan de hand waarvan het
loon gevormd wordt.
Deze voorwaarden vinden we in
grote lijnen terug in het rapport
van de Stichting van de Arbeid, dat
is verheugend en dat doet ons ho
pen dat het niet bij een rapport zal
blijven. Hetgeen ook wel niet het
geval zal zijn.
DE TELEVISIE-PLANNEN.
Als het ontwerp van wet op het
kijkgeld door de Staten-Generaal is
aanvaard, kan onmiddellijk begon
nen worden met de bouw van een
zender-systeem, dat televisie-ont
vangst in heel Nederland mogelijk
maakt. In ongeveer drie jaar zou
dit werk gereed kunnen zijn.
De regering wil de televisie krach
tig bevorderen, maar zij wil er te
gen waken, dat Nederland in deze
op te grote voet zou gaan leven.
De bewindsman heeft geen be
zwaar tegen het toelaten van recla
me-uitzendingen in de televisie. Zij
kunnen er toe bijdragen, dat het
kijkgeld op peil blijft en de televi
sie voor meer mensen bereikbaar
wordt.
MINISTER WITTE OVER IIET
W ONIN GBELEID.
De 65.000 woningen per jaar, die
momenteel gebouwd worden, zijn
onvoldoende om de achterstand snel
in te halen. Dit aantal is echter wel
in overeenstemming met de moge
lijkheden van het ogenblik. 25.000
woningen zijn bestemd voor het in
halen van de achterstand. Gerekend
met het tekort van 200.000 wonin
gen (telling 1947) zou men dus in
8 jaar het woningbezit op peil heb
ben gebracht.
Dit deelde Minister Ir. H. Witte
mee in een Donderdag te Amster
dam gehouden vergadering. Het Mi
nisterie van Wederopbouw, zei hij,
bereidt een nieuwe telling voor, op
dat men binnenkort weer over zui
vere en zeer concrete cijfers kan be
schikken.
Ook de behoefte aan grootte der
woningen voor de gezinnen vormt
een punt van ernstige studie. Uit 't
oogpunt van een goede volkshuis
vesting is het van belang, dat zo
spoedig mogelijk de spanning tus
sen de huren van oude en nieuwe
woningen wordt opgeheven, dit is
een der argumenten voor een nieu
we huurverhoging. Dan zal ook meer
animo komen voor het bouwen van
grotere woningen. Op het ogenblik
is daar geen markt voor, wijl klei
nere gezinnen zich uit de grotere en
goedkopere woningen van voor de
oorlog moeilijk laten verplaatsen.
De gemeenteraad van Drunen heeft zich Donderdagavond door een
lijvige agenda heengewerkt. Enkele belangrijke besluiten werden er
genomen, zoals het verkopen van grond aan de Stichting Woning
bouw Lips voor de bouw van een damespension, aan de N.V. Lips
voor de bouw van nieuwe industrie-complexen, het verstrekken van
een lening aan de Stichting „Kinderdorp en Dorpshuis", voor de in
richting van de oude noodkerk tot Dorpshuis, een besluit tot het
aanleggen van een nieuw speelterrein voor R.K.D.V.C., terwijl
voorts werd meegedeeld dat de definitieve plannen voor een nieuw
zwembad spoedig op tafel zullen komen. Enfin, over dit alles kunt
U lezen in het volgende verslag.
ging gold, verzocht de voorzitter 't
voorstel te willen goedkeuren.
De heer v. Sprang wees er in dit
verband op om bij de P.N.E.M. op
een zeer spoedige uitvoering van 't
werk aan te dringen, gezien het
grote belang dat hier speelt. Men
moet, aldus de heer v. Sprang, de
zaak Warm houden en de P.N.E.M.
wijzen op de noodzakelijkheid om
dit werk spoedig uit te voeren;
steeds maar aankloppen en actief
zijn, anders zou men de zaak wel
eens op de lange baan kunnen
schuiven.
De heer Fortuijn was het met de
heer v. Sprang eens.
De voorz. zei dat deze plannen
nu eenmaal niet in 24 uur waren
opgesteld en ook niet in 24 uur
kunnen worden uitgevoerd. Het
werk als zodanig heeft echter de
volle aandacht van het gemeente
bestuur, maar de omvang van het
werk eist nu eenmaal een planma
tige uitvoering, wat altijd tijd kost.
Hij deelde verder mee dat bespre
kingen tussen Polderbestuur, P.N.
E.M. en B. en W. gaande zijn en dat
men mag hopen dat het werk spoe
dig zal worden uitgevoerd.
De raad keurde het voorstel goed.
Nu was aan de orde het voorstel
tot vaststelling der vergoeding art.
101 der L.O.-Wet over 1953 en van
het bedrag der voor vergoeding in
aanmerking komende uitgaven over
1953 voor de Bijz. Lagere Scholen.
Deze vergoedingen werden alle
naar de in het prae-advies genoem
de bedragen vastgesteld. Deze wa
ren:
De raad der gemeente Drunen
tehuize bijeen in opnebare verga-
kwam Donderdagavond ten gemeen-
dering, onder voorzitterschap van
de Edelachtb. Heer Burgemeester
A. Snels.
De raad was voltallig.
De notulen werden onveranderd
goedgekeurd en de ingekomen stuk
ken voor kennisgeving aangeno
men.
Mededeling werd gedaan aan
gaande de overplaatsing van het
bureau van de Dienst Bouw- en
Woningtoezicht Boven Langstraat
c.a.
De ledenraad van de Dienst
Bouw- en Woningtoezicht „Boven
Langstraat c.a.", besloot in zijn ver
gadering van 30 Augustus 1954, op
voorstel van de gemeente Vlijmen,
tot wijziging van de gemeenschap
pelijke regeling, welke indertijd
tussen de gemeenten Vlijmen-Dru-
nen-Engelen was aangegaan. De
wijziging houdt in, dat met ingang
van een door het Dagelijks Bestuur
te bepalen tijdstip, het kantoor van
de Technische Dienst overgeplaatst
wordt van Drunen naar Vlijmen.
Het huidige kantoor is momenteel
te klein om de Dienst behoorlijk te
laten functioneren.
Om echter de belangen van de
gemeenten Drunen en Engelen
hierdoor niet in gevaar te brengen,
werd mede besloten om een sub
bureau te vestigen te Drunen en in
Engelen één of meer vaste zitdagen
te houden. Voor Drunen blijft der
halve tenminste één ambtenaar da
gelijks beschikbaar. Deze ambte
naar zal ook voor het publiek op
vaste dagen zitting houden.
Aan de orde was verder het voor
stel van B. en W. tot toekenning
van het gemeentelijk aandeel in de
premie op de voet van de Premie
regeling Woningverbetering.
Het gold hier drie woningverbete
ringen, waarvan de rijksbijdrage
2799.bedroeg als de gemeente
1400.— bij zou dragen. De raad
keurde dit goed.
Het voorstel tot toekenning van
vergoeding voor spraaklessen werd
goedgekeurd.
Aan de orde was verder 't voor
stel tot wijziging der verordening
tot heffing van baatbelasting. Daar
het slechts een redactionele wijzi-
School
Jongensschool
Drunen
Meisjesschool
Drunen
Jongensschool
Elshout
Meisjesschool
Elshout
3249.59
G.L.O. V.G.L.O.
ƒ6134.41 ƒ490.60
6072.07 741.44
3499.17
Dan was aan de orde het voorstel
tot vaststelling van het gewijzigde
Wederopbouwplan. De ter visie leg
ging heeft plaats gehad. Zoals te
voorzien was, werden door nie
mand bezwaren ingediend. Thans
behoorde door de gemeenteraad tot
definitieve vaststelling van het ge
wijzigd Wederopbouwplan te wor
den overgegaan, hetgeen re raad
dan ook deed.
Vervolgens was aan de orde het
voorstel tot wijziging van 't raads
besluit d.d. 18 Juni 1954 inzake het
verlenen van financiële faciliteiten
aan de Stichting „Kinderdorp" in
verband met de inrichting van een
speeltuin.
Het prae-advies zegt hierover:
Bij besluit van 18 Juni j.l. werd
besloten aan de Stichting „Kinder
dorp" te Drunen ten behoeve van
de aanleg van een kinderspeeltuin:
a. een geldlening te verstrekken
tot een bedrag van ƒ4200.tegen
een rente van 3% per jaar en met'
een looptijd van 25 jaar;
b. een bijdrage a fonds perdu
van 1800.te verlenen in de
stichtingskosten en
c. voor het jaar 1954 een subsi
die van 50% in het exploitatie-te
kort te verlenen tot een maximum
van ƒ450.
Ged. Staten maken echter bezwa
ren tegen het verlenen der bijdra
gen sub b genoemd.
Het verdient meer aanbeveling
om in plaats hiervan een hogere
rentedragende geldlening te ver-
verstrekken.
Naar aanleiding hiervan stellen
B. en W. dan ook voor:
a. het bedrag der geldlening te
verhogen tot 6000.
b. het besluit tot het verlenen
der bijdrage a fonds perdu in te
trekken en
c. de subsidie in het exploitatie
tekort te handhaven.
Het gold hier dus slechts in een
andere vorm gieten van een eerder
j genomen besluit, en de raad keur
de dit voorstel zonder opmerkingen
goed.
GROND VOOR D AMIES-
PENSION.
Verder was aan de orde het voor
stel tot verkoop van grond.
Het prae-advies vermeldt hier
over:
Bij raadsbesluit werd overgegaan
tot verkoop van bouwterrein in de
Stationsstraat aan de Stichting Lips'
Woningbouw. Thans blijkt de opzet
van de Stichting te zijn ter plaatse
een damespension te bouwen ten
behoeve van haar personeel. In ver
band met het betrekkelijk geringe
aantal pensions te Drunen, blijkt
hier voor het betrokken bedrijf
grote behoefte aan te bestaan. Als
gevolg van deze grote behoefte
heeft de Stichting niet voldoende
aan de haar reeds verkochte bouw
terreinen. Met het oog hierop is
hunnerzijds contact opgenomen met
de heer Lommers te Elshout, aan
wie door de gemeente ter plaatse
eveneens een bouwterrein werd
toegewezen. Blijkens mededeling is
de heer Lommers bereid het aan
hem toegewezen bouwterrein af te
staan, in ruil waarvoor aan hem
door de Stichting een bouwterrein
te Elshout ter beschikking wordt
gesteld. Waar het te bouwen pen
sion geheel wordt aangepast aan de
.voorgeschreven bebouwing en dhr
Lommers, zij het op andere wijze,
door de betrokken Stichting is te
vreden gesteld, stellen B. en W.
voor:
a. het raadsbesluit van 22 April
1954, tot verkoop van bouwterrein
aan Th. Lommers, in te trekken;
b. over te gaan tot verkoop van
het onder a bedoelde bouwterrein
aan de Stichting „Lips' Woning
bouw".
De heer de Veer wist niet of het
wel juist was wat er gebeurde met
deze verkoop en of de heer Lom
mers wel wist dat dé grond die hij
in Elshout kreeg een noodwoning
bevatte die hij nog vijf jaar lang
daar zou moeten laten staan. De
heer de Veer was er voorstander
van dat het Dorpsplein spoedig zou
kunnen worden bebouwd.
De heer v. Sprang was van me
ning dat de heer Lommers wel niet
voldoende zou zijn ingelicht over de
bestaande noodwoning op de toege
wezen grond en de gevolgen welke
daaruit zouden voortvloeien. Sor.
was van mening dat, als de heer
Lommers dit wist, hij niet zo gauw
in de koop zou toestemmen.
Het lid Lommers zei, dat 't hem
verwonderde dat de heer v. Sprang
zo kon spreken. De heer Lommers
(genoemd in het prae-advies) had
hem deze middag nog verzocht het
voorstel te steunen.
Naar aanleiding van dit alles ont
spon zich een kort debat over het
gebruik der noodwoningen.
De voorzitter deelde de vergade
ring mee dat de heer Lommers hem
deze middag nog had verklaard ac
coord te gaan met 't voorstel. Over
het bebouwen van het Dorpsplein
deelde de voorz. mee dat in de koop-
acte het bebouwen binnen een be
paalde termijn tot eis zal worden
gesteld.
De raad keurde hierna het voor
stel goed.
Verder werd behandeld 't voor
stel tot:
a. intrekking van de raadsbe
sluiten d.d. 6 Oct. 1953 inzake ver
koop van industrie-terrein aan Lips'
Schroevengieterij N.V.
b. intrekking van het raadsbe
sluit d.d. 18 Juni 1954 tot het in
stellen van beroep tegen de beslis
sing van Ged. Staten tot' onthou
ding van goedkeuring aan het on
der a genoemde raadsbesluit;
c. het nemen van een nieuw
raadsbesluit met betrekking tot do
verkoop van industrieterrein aan
voornoemde N.V.;
d. het aangaan van een overeen
komst met de Ned. Spoorwegen in
zake de aanleg van een nieuwe
spoorwegovergang.
Het prae-advies zegt hierover:
Zoals bekend, werd aan 't raads
besluit tot verkoop van industrie
terrein aan Lips' Scheepsschroeven-
gieterij N.V. door Ged. Staten de
goedkeuring onthouden, waarop
door de Raad beroep werd inge
steld bij de Kroon.
De goedkeuring aan het raadsbe
sluit werd onthouden, omdat, het
onderzoek terzake bij Ged. Staten
niet beëindigd was. Een en ander
hield verband met het feit dat de
plannen van de Provincie inzake de
aanleg van een nieuwe provinciale
weg ter plaatse nog niet definitief
waren. Na diverse besprekingen
terzake is intussen deze aangelegen
heid tot oplossing gekomen en wel
in dier voege, dat Ged. Staten thans
bereid zijn goedkeuring te verlenen
aan een nieuw raadsbesluit tot ver
koop van de betreffende terreinen.
Door de voorgenomen uitbreidin
gen van het bedrijf op het aan te
kopen industrie-terrein wordt de
werkgelegenheid in de gemeente
aanzienlijk uitgebreid. Dat dit voor
de gemeente van zeer groot belang
is te achten, behoeft geen nader be
toog en is de Raad gezien zijn
beslissing van 6 Oct. 1954 vol
doende bekend.
De heer Fortuijn vond de prijzen
van de bomen langs de Kasteel-
dreef nog al vrij laag.
De voorz, antwoordde dat deze
door deskundigen waren getaxeerd
en hij liever niet ging zitten praten
over een gulden meer of minder.
Hij was nu eenmaal geen houthan
delaar.
De heer de Veer vond de prijs
van de grond op 1.te hoog en
was bang dat door een te hoge prijs
de industrie zou worden afgestoten.
De voorz. deelde mee dat deze
prijzen door het prijzenbureau wa
ren vastgesteld en dat op vele an
dere plaatsen veel meer voor in-
dustriegrond werd gevraagd. Hij
kon de bezwaren van de heer v. d.
Veer tot op een zekere mate aan
voelen, maar stelde hem gerust dat
deze prijzen in een goed vlak lagen.
De raad keurde de voorstellen
verder goed.
EEN NIEUW TERREIN VOOR
R.K.D.V.C.
Adres van de voetbalvereniging
R.K.D.V.C., met voorstel van B. en
W.
Door de voetbalvereniging R.K.
D.V.C. is een adres gericht aan de
gemeenteraad over de aanleg van
een nieuw speelterrein.
Het is B. en W. bekend dat de ac-
comodatie van het complex in zijn
huidige toestand niet is zoals deze
feitelijk voor een voetbalvereniging
dient te zijn. Zolang echter 't uit
breidingsplan niet definitief is ge
worden en de gemeente niet be
schikt over de nodige gronden, is
het vooralsnog onmogelijk tot de
aanleg van de sportvelden in het
kader van het uitbreidingsplan over
te gaan. Waar het door de voetbal
vereniging voorgestelde plan af
wijkt van de in het uitbreidingsplan
ontworpen sportvelden, zal de aan
leg van een nieuw voetbalterrein
derhalve momenteel voor de ge
meente extra kosten met zich bren
gen. Gezien echter de bestaande be
hoefte zijn B. en W. van mening,
dat het de gemeente in deze toch
mogelijk is iets te doen voor de ver
eniging. Echter mag niet uit het oog
worden verloren dat een sportver
eniging op de eerste plaats zelf
hoe dan ook zoveel mogelijk self
supporting dient te zijn.
Bovendien mag niet uit het oog
worden verloren dat ook andere
sportverenigingen in de gemeente
bij een te ver doorgevoerde finan
ciële medewerking van de gemeen
te eenzelfde beroep op haar zullen
doen. Niettegenstaande dit meent
het College in deze een voorstel aan
de raad te mogen doen tot 't ver
lenen van medewerking, bestaande
in de aanleg van een nieuw wed
strijdterrein ten Noorden van het
huidige officiële terrein. Deze aan
leg omvat dan het egaliseren van 't
nieuwè terrein, het inzaaien en rol
len van de nieuwe grasmat, de no
dige bemesting en het beschikbaar
stellen van het nodige hout voor 't
maken van een afrastering. De kos
ten aanvorenstaande voorzieningen
verbonden, zullen niet gering zijn.
B. en W. hopen hiervan in de ko
mende vergadering mededeling te
kunnen doen.
Ter oriëntatie zij medegedeeld dat
door de vereniging momenteel een
jaarlijkse huur aan de gemeente be
taald wordt van 350.t.w. 125.-
voor het wedstrijdterrein, 75.
voor het bijterrein en 150.voor
het kleedlokaal. Oe opbrengst der
vermakelijkheidsbelasting bedroeg
over 1953 466,25. Ten aanzien der
vermakelijkheidsbelasting menen
B, en W. nog te moeten opmerken,
dat deze niet ten laste van de vere
niging, doch ten laste van de bezoe
kers behoort te komen. Bovendien
zij opgemerkt, dat het bijwonen van
een voetbalwedstrijd voor de bezoe
kers zonder meer als een vermake
lijkheid, als een aangename, soms
spannenijde tijdspassering wordt
beschouwd.
Dit in tegenstelling met de zich
op het speelveld bevindende voet
ballers, die het voetbalspel uitslui
tend beoefenen uit een oogpunt van
sport. Op grond hiervan zijn er geen
motieven aanwezig de bezoekers
vrij te stellen van het betalen van
vermakelijkheidsbelasting.
De heer Brok wees in een uitge
breid betoog nog eens op het feit
dat de vereniging, als RKDVC, ge
zien het in het verleden doorstane
wel en wee met de terreinen, wer
kelijk geen hoge eisen komt stellen.
De voorzitter daarentegen wilde
nog eens even benadrukken dat de
belastingen niet opgebracht moes
ten worden door de vereniging,
maar dat zij gezien moet worden
als een belasting voor de bezoekers.
De leden drongen aan op spoed,
zodat het volgende jaar het terrein
in gebruik zal kunnen zijn.
De raad keurde het voorstel Van
B. en W. goed.
Aan de orde waren verder voor
stellen tot begrotingswijzigingen in
verband met aankpoo van machines
en vergoeding voor vrijwillige be
schikbaarstelling van woonruimte
en voor het aanbrengen van een
fietsenbergplaats bij de Bijzondere
Jongensschool.
Mededeling wordt ook nog gedaan
aangaande de plannen voor 't aan
leggen van een nieuw gemeentelijk
zwembad.
NIEUW ZWEMBAD.
Reers geruimen tijd geleden werd
de Nederlandse Heidemaatschappij
opdracht gegeven tot het opmaken
van plannen voor de aanleg van een
nieuw zwembad. Door de Heide-Mij.
werd hiervoor een schetsplan ont
worpen, hetwelk B. en W. niet be
vredigde.
Onder leiding van een deskundige
der Mij. werd door het College een
bezoek gebracht aan diverse onder
haar leiding tot stand gekomen
zwembaden. Na kennis genomen te
hebben van onze wensen dienaan
gaande werd een tweede schetsplan
ontworpen, hetwelk eveneens nog
niet geheel aan de verlangens vol
deed.
B,ij ëen bespreking, die B. en W.
kortelings met vertegenwoordigers
van de Heide-Mij. mochten hebben,
werd een bevredigende oplossing
verkregen, aan de hand waar van
een nieuw schetsplan zal worden
ontworpen. Deze tekening verwach
ten B. en W. binnenkort, met te
vens een door hen opgemaakte be
groting van kosten. Zodra deze
stukken ontvangen zijn, zullen B.
en W. terzake met de nodige voor
stellen ter tafel komen. Door de om
standigheid, dat tal van gemeente
besturen zich tot de Heide-Maat-
schappij wenden voor de aanleg van
zwembaden, sportvelden en recrea
tie-oorden, is de betreffende dienst
overbelast en dit doet uiteraard zijn
terugslag voelen bij de behandeling
en het ontwerpen van de plannen
voor onze gemeente.
DORPSHUIS IN DRUNEN.
Aan de orde was verder het voor
stel tot het verstrekken van een
geldlening aan de Stichting „Kin
derdorp en Dorpshuis" te Drunen.
Blijkens mededeling van de Stich
ting is zij voornemens een dorps
huis in te richten. Te dien einde
heeft zij van het R.K. Kerkbestuur
te Drunen geheel gratis de beschik
king gekregen over de voormalige
noodkerk. De bedoeling is thans de
ze noodkerk, welke zal worden aan
geduid met „Dorpshuis", open te
stellen voor vergaderingen en bij
eenkomsten van alle op Christelijke
grondslage gebaseerde verenigingen
en instellingen.
Deze zaal zal dikwijls kunnen
worden verhuurd, zodat de inkom
sten de uitgaven ruimschoots zullen
dekken.
Om echter dit „Dorpshuis" op
enigerlei wijze aan het gestelde doel
te doen beantwoorden, zullen hier
aan de nodige reparaties dienen te
v/orden verricht.
Blijkens overgelegde specificatie
worden de kosten van dë noodzake
lijke herstellingen geraamd op een
bedrag van 2000.Tot dekking
van deze uitgaven wil de Stichting
thans een lening sluiten tot het ge
raamde bedrag.
Het verstrekken van de geldle
ning ka naar de mening van B. en
W. zonder bezwaar geschieden.
De raad keurde dan ook dit voor
stel zonder op- of aanmerkingen
goed.
Ook had de aanbieding plaats van
de gemeenterekening 1953 met be
noeming van een commissie van on
derzoek.
Gekozen werden na zeven keer
stemmen A. Brok, P. v. d. Veer en
H. Fortuijn.
In de adviescommissie voor de
woonruimtewet werden gekozen de
heren
Vertegenwoordiger voor de hypo
theekhouders: H. M. L. M. Schreurs.
Vertegenwoordiger op algemeen
sociaal gebied C. J. van Drunen.
Vertegenwoordiger op sociaal-
agrarisch gebied A. A. P. Kamp.
Vertegenwoordiger standsorgani
saties H. Maas.