Waalwijkse en Langs Courant l Wijde Wereld Een vrijere loonvorming. Eert Dorpshuis voor Drunen. Dr. van BEURDENSTRAAT 8, KAATSHEUVEL TEL. 2002. Een nieuw terrein voor R.K. D.V.C. Spoedig plannen voor het nieuwe Zwembad. MAANDAG 18 OCTOBER 1954. Uitgever Waalwykse Stoomdrukker® Antoon Tieten Hoofdredacteur JAN TIELEN Dit blad verschijnt 2 x per week 77e JAARGANG No. 83 Abonnement 19 cent per week 2.45 per kwartaal 2.70 franco p. p. Advertentieprijs 10 cent per m.m. Contract-advertenties speciaal tarief. Bureaux: GROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621 OPGERICHT 1878 TELEGR.-ADRES „ECHO" De Stichting van de Arbeid heeft de minister van Sociale Zaken een rapport aangeboden, dat handelt over de loonvorming, en met name over het streven naar een vrijere loonvorming, zoals dat al enkele malen ter sprake is gebracht. Een loonvorming dus, waarbij de be moeienissen van de overheid aan zienlijk in intensiviteit worden te ruggebracht en die meer aan 't oor- deel van het bedrijfsleven zelf over gelaten wordt. De Stichting van de Arbeid kan, blijkens het rapport, accoord gaan met een nieuw systeem van loon vorming, waarin echter de voorde len van het huidige systeem blijven gehandhaafd. En de Stichting adviseert dan dat in het nieuwe systeem het gemid delde loonniveau afgestemd moet zijn op de fundamentele economi sche en sociale factoren van de Ne derlandse Volkshuishouding, maar anderzijds moet het systeem de mo gelijkheid laten dat, met inachtne ming van economische en sociaal verantwoorde afwijkingen, een har monische opbouw van het loon in de verschillende bedrijfstakken en ondernemingen gewaarborgd blijft. En het rapport noemt dan de drie voornaamste uitgangspunten 1. De verantwoordelijkheid voor de loonvorming berust in eerste in stantie bij het bedrijfsleven, waar bij de overheid een aanvullende taak krijgt, nademaal zij moet wa ken voor het algemeen belang. 2. Het algemeen loonniveau moet steeds overeenkomen met bepaalde fundamentele eisen, gesteld door het sociaal eri economisch welzijn, zoals daar zijn de werkgelegenheid, de betalingsbalans, de ruilvoet en een sociaal verantwoord bestaan. 3. In de lonen en andere arbeids voorwaarden moet een mate van vrijheid toegelaten worden, zo groot als de coördinatiegedachte en haar consequenties toelaten. Men wil dus in deze nieuwe sug gesties de bemoeienissen van de overheid niet zo groot en ingrijpend doen zijn als nu het geval was. De verantwoordelijkheid voor de loon vorming zal grotendeels moeten ge dragen worden door het bedrijfsle ven zelf. Hetgeen dus zeggen wil, dat er bedrijfstakgewijs afwijkingen mogelijk zijn van de algemene richtlijnen, dat er een nieuw ele ment, namelijk van een grotere vrij heid, gebracht wordt in het tot nog toe geldende stelsel. Als normen voor dergelijke afwijkingen noemt het rapport de verschillen tussen de afzonderlijke bedrijfstakken op het stuk van de werkgelegenheid, van de productiviteit en de rentabili teit. Terwijl bijvoorbeeld ook in de C.A.O.'s een zekere ondernemings vrijheid mogelijk moet zijn, als de beide onderhandelende partijen dit overeenkomen. Zonder nader in te gaan op de richtlijnen die gegeven worden en waarlangs deze principes tot 'n con cretisering zullen kunnen geraken, willen we concluderen, dat het stre ven, zoals dat in het rapport van de S.v.d.A. is uitgedrukt, een streven is naar de principiële mogelijkheid, dat de werknemer deelt in de wel vaart van zijn bedrijfstak, van zijn onderneming. Is maatschappelijk en economisch bezien de situatie in een bepaalde bedrijfstak gunstig, dan bestaat dus de mogelijkheid, dat de werknemers in die tak van nijver heid genieten van de bloei, waartoe zij zelf het hunne hebben bijgedra gen. Een gezond en rechtvaardig streven. Ons land mag zich thans in een goede welstand verheugen, de alge mene sociale en economische situa tie is gunstig. Voor een groot ge deelte is dit succes, een succes on danks de geweldige slagen van de oorlog, van de strijd in en om Indo nesië, van de grote watersnood, dat het buitenland doet spreken van „le miracle Hollandais", voor een groot gedeelte is dit succes te danken ge weest aan het systeem van de ge leide en collectieve loonvorming, dat een belangrijk aandeel had in de bestrijding van het inflatiege vaar en de arbeidsrust zeer bevor derde. „Het wonder van Nederland" is gewrocht en wat eerst een prachtig middel was ter bereiking van dit zeer goede resultaat, kan nu over bodig geworden zijn niet alleen, maar een Verdere ontplooiing van ons gezond gemaakt bedrijfsleven zelfs in de weg staan. Het systeem zoals we dat tot nog toe kenden, legt in eerste instantie immers de verantwoordelijkheid bij het College van Rijksbemiddelaars, hetgeen niet bevorderlijk is voor de ontplooiing van de zelfverantwoor delijkheid van het bedrijfsleven en van de andere kant leidt tot een ze kere vorm van gedesinteresseerd zijn bij de werknemers, omdat zij zo ver verwijderd blijven van het con tact betreffende de loonvorming. Bovendien leidt 't huidige systeem tot een uniformering en nivellering die uit economisch opzicht niet ver antwoord meer is, omdat de loon vorming dynamisch dient te zijn, maar bovendien ook niet ethisch verantwoord meer is, omdat 't niets meer is dan een eis van billijkheid, van rechtvaardigheid, dat de werk nemer deelt in de goede resultaten van zijn arbeid, zoals de encycliek „Quadragesimo Anno" ook nadruk kelijk stelt. Voegen we hier nog aan toe het gevaar van een overdreven perfec tionisme, dat het huidige systeem in zich draagt en het feit, dat men het geen men met dit systeem wilde na streven, is bereikt, dan is er alles zins reden te streven naar een nieu we loonvorming, naar een systeem, dat geen terugkeer betekent naar 'n geheel vrije loonvorming, maar dat toch de nodige vrijheid laat aan het bedrijfsleven, zoals dat in zijn ge heel vertegenwoordigd wordt door de Sociaal Economische Raad en dat een vorm van loonbeheersing en co ördinatie kent, die niet verstarrend werkt, maar rekening houdt met het dynamische element in een ge zonde loonvorming; een systeem dat de economische situatie, waarin de bedrijfstakken of ondernemingen verkeren, een van de richtlijnen laat zijn, aan de hand waarvan het loon gevormd wordt. Deze voorwaarden vinden we in grote lijnen terug in het rapport van de Stichting van de Arbeid, dat is verheugend en dat doet ons ho pen dat het niet bij een rapport zal blijven. Hetgeen ook wel niet het geval zal zijn. DE TELEVISIE-PLANNEN. Als het ontwerp van wet op het kijkgeld door de Staten-Generaal is aanvaard, kan onmiddellijk begon nen worden met de bouw van een zender-systeem, dat televisie-ont vangst in heel Nederland mogelijk maakt. In ongeveer drie jaar zou dit werk gereed kunnen zijn. De regering wil de televisie krach tig bevorderen, maar zij wil er te gen waken, dat Nederland in deze op te grote voet zou gaan leven. De bewindsman heeft geen be zwaar tegen het toelaten van recla me-uitzendingen in de televisie. Zij kunnen er toe bijdragen, dat het kijkgeld op peil blijft en de televi sie voor meer mensen bereikbaar wordt. MINISTER WITTE OVER IIET W ONIN GBELEID. De 65.000 woningen per jaar, die momenteel gebouwd worden, zijn onvoldoende om de achterstand snel in te halen. Dit aantal is echter wel in overeenstemming met de moge lijkheden van het ogenblik. 25.000 woningen zijn bestemd voor het in halen van de achterstand. Gerekend met het tekort van 200.000 wonin gen (telling 1947) zou men dus in 8 jaar het woningbezit op peil heb ben gebracht. Dit deelde Minister Ir. H. Witte mee in een Donderdag te Amster dam gehouden vergadering. Het Mi nisterie van Wederopbouw, zei hij, bereidt een nieuwe telling voor, op dat men binnenkort weer over zui vere en zeer concrete cijfers kan be schikken. Ook de behoefte aan grootte der woningen voor de gezinnen vormt een punt van ernstige studie. Uit 't oogpunt van een goede volkshuis vesting is het van belang, dat zo spoedig mogelijk de spanning tus sen de huren van oude en nieuwe woningen wordt opgeheven, dit is een der argumenten voor een nieu we huurverhoging. Dan zal ook meer animo komen voor het bouwen van grotere woningen. Op het ogenblik is daar geen markt voor, wijl klei nere gezinnen zich uit de grotere en goedkopere woningen van voor de oorlog moeilijk laten verplaatsen. De gemeenteraad van Drunen heeft zich Donderdagavond door een lijvige agenda heengewerkt. Enkele belangrijke besluiten werden er genomen, zoals het verkopen van grond aan de Stichting Woning bouw Lips voor de bouw van een damespension, aan de N.V. Lips voor de bouw van nieuwe industrie-complexen, het verstrekken van een lening aan de Stichting „Kinderdorp en Dorpshuis", voor de in richting van de oude noodkerk tot Dorpshuis, een besluit tot het aanleggen van een nieuw speelterrein voor R.K.D.V.C., terwijl voorts werd meegedeeld dat de definitieve plannen voor een nieuw zwembad spoedig op tafel zullen komen. Enfin, over dit alles kunt U lezen in het volgende verslag. ging gold, verzocht de voorzitter 't voorstel te willen goedkeuren. De heer v. Sprang wees er in dit verband op om bij de P.N.E.M. op een zeer spoedige uitvoering van 't werk aan te dringen, gezien het grote belang dat hier speelt. Men moet, aldus de heer v. Sprang, de zaak Warm houden en de P.N.E.M. wijzen op de noodzakelijkheid om dit werk spoedig uit te voeren; steeds maar aankloppen en actief zijn, anders zou men de zaak wel eens op de lange baan kunnen schuiven. De heer Fortuijn was het met de heer v. Sprang eens. De voorz. zei dat deze plannen nu eenmaal niet in 24 uur waren opgesteld en ook niet in 24 uur kunnen worden uitgevoerd. Het werk als zodanig heeft echter de volle aandacht van het gemeente bestuur, maar de omvang van het werk eist nu eenmaal een planma tige uitvoering, wat altijd tijd kost. Hij deelde verder mee dat bespre kingen tussen Polderbestuur, P.N. E.M. en B. en W. gaande zijn en dat men mag hopen dat het werk spoe dig zal worden uitgevoerd. De raad keurde het voorstel goed. Nu was aan de orde het voorstel tot vaststelling der vergoeding art. 101 der L.O.-Wet over 1953 en van het bedrag der voor vergoeding in aanmerking komende uitgaven over 1953 voor de Bijz. Lagere Scholen. Deze vergoedingen werden alle naar de in het prae-advies genoem de bedragen vastgesteld. Deze wa ren: De raad der gemeente Drunen tehuize bijeen in opnebare verga- kwam Donderdagavond ten gemeen- dering, onder voorzitterschap van de Edelachtb. Heer Burgemeester A. Snels. De raad was voltallig. De notulen werden onveranderd goedgekeurd en de ingekomen stuk ken voor kennisgeving aangeno men. Mededeling werd gedaan aan gaande de overplaatsing van het bureau van de Dienst Bouw- en Woningtoezicht Boven Langstraat c.a. De ledenraad van de Dienst Bouw- en Woningtoezicht „Boven Langstraat c.a.", besloot in zijn ver gadering van 30 Augustus 1954, op voorstel van de gemeente Vlijmen, tot wijziging van de gemeenschap pelijke regeling, welke indertijd tussen de gemeenten Vlijmen-Dru- nen-Engelen was aangegaan. De wijziging houdt in, dat met ingang van een door het Dagelijks Bestuur te bepalen tijdstip, het kantoor van de Technische Dienst overgeplaatst wordt van Drunen naar Vlijmen. Het huidige kantoor is momenteel te klein om de Dienst behoorlijk te laten functioneren. Om echter de belangen van de gemeenten Drunen en Engelen hierdoor niet in gevaar te brengen, werd mede besloten om een sub bureau te vestigen te Drunen en in Engelen één of meer vaste zitdagen te houden. Voor Drunen blijft der halve tenminste één ambtenaar da gelijks beschikbaar. Deze ambte naar zal ook voor het publiek op vaste dagen zitting houden. Aan de orde was verder het voor stel van B. en W. tot toekenning van het gemeentelijk aandeel in de premie op de voet van de Premie regeling Woningverbetering. Het gold hier drie woningverbete ringen, waarvan de rijksbijdrage 2799.bedroeg als de gemeente 1400.— bij zou dragen. De raad keurde dit goed. Het voorstel tot toekenning van vergoeding voor spraaklessen werd goedgekeurd. Aan de orde was verder 't voor stel tot wijziging der verordening tot heffing van baatbelasting. Daar het slechts een redactionele wijzi- School Jongensschool Drunen Meisjesschool Drunen Jongensschool Elshout Meisjesschool Elshout 3249.59 G.L.O. V.G.L.O. ƒ6134.41 ƒ490.60 6072.07 741.44 3499.17 Dan was aan de orde het voorstel tot vaststelling van het gewijzigde Wederopbouwplan. De ter visie leg ging heeft plaats gehad. Zoals te voorzien was, werden door nie mand bezwaren ingediend. Thans behoorde door de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het ge wijzigd Wederopbouwplan te wor den overgegaan, hetgeen re raad dan ook deed. Vervolgens was aan de orde het voorstel tot wijziging van 't raads besluit d.d. 18 Juni 1954 inzake het verlenen van financiële faciliteiten aan de Stichting „Kinderdorp" in verband met de inrichting van een speeltuin. Het prae-advies zegt hierover: Bij besluit van 18 Juni j.l. werd besloten aan de Stichting „Kinder dorp" te Drunen ten behoeve van de aanleg van een kinderspeeltuin: a. een geldlening te verstrekken tot een bedrag van ƒ4200.tegen een rente van 3% per jaar en met' een looptijd van 25 jaar; b. een bijdrage a fonds perdu van 1800.te verlenen in de stichtingskosten en c. voor het jaar 1954 een subsi die van 50% in het exploitatie-te kort te verlenen tot een maximum van ƒ450. Ged. Staten maken echter bezwa ren tegen het verlenen der bijdra gen sub b genoemd. Het verdient meer aanbeveling om in plaats hiervan een hogere rentedragende geldlening te ver- verstrekken. Naar aanleiding hiervan stellen B. en W. dan ook voor: a. het bedrag der geldlening te verhogen tot 6000. b. het besluit tot het verlenen der bijdrage a fonds perdu in te trekken en c. de subsidie in het exploitatie tekort te handhaven. Het gold hier dus slechts in een andere vorm gieten van een eerder j genomen besluit, en de raad keur de dit voorstel zonder opmerkingen goed. GROND VOOR D AMIES- PENSION. Verder was aan de orde het voor stel tot verkoop van grond. Het prae-advies vermeldt hier over: Bij raadsbesluit werd overgegaan tot verkoop van bouwterrein in de Stationsstraat aan de Stichting Lips' Woningbouw. Thans blijkt de opzet van de Stichting te zijn ter plaatse een damespension te bouwen ten behoeve van haar personeel. In ver band met het betrekkelijk geringe aantal pensions te Drunen, blijkt hier voor het betrokken bedrijf grote behoefte aan te bestaan. Als gevolg van deze grote behoefte heeft de Stichting niet voldoende aan de haar reeds verkochte bouw terreinen. Met het oog hierop is hunnerzijds contact opgenomen met de heer Lommers te Elshout, aan wie door de gemeente ter plaatse eveneens een bouwterrein werd toegewezen. Blijkens mededeling is de heer Lommers bereid het aan hem toegewezen bouwterrein af te staan, in ruil waarvoor aan hem door de Stichting een bouwterrein te Elshout ter beschikking wordt gesteld. Waar het te bouwen pen sion geheel wordt aangepast aan de .voorgeschreven bebouwing en dhr Lommers, zij het op andere wijze, door de betrokken Stichting is te vreden gesteld, stellen B. en W. voor: a. het raadsbesluit van 22 April 1954, tot verkoop van bouwterrein aan Th. Lommers, in te trekken; b. over te gaan tot verkoop van het onder a bedoelde bouwterrein aan de Stichting „Lips' Woning bouw". De heer de Veer wist niet of het wel juist was wat er gebeurde met deze verkoop en of de heer Lom mers wel wist dat dé grond die hij in Elshout kreeg een noodwoning bevatte die hij nog vijf jaar lang daar zou moeten laten staan. De heer de Veer was er voorstander van dat het Dorpsplein spoedig zou kunnen worden bebouwd. De heer v. Sprang was van me ning dat de heer Lommers wel niet voldoende zou zijn ingelicht over de bestaande noodwoning op de toege wezen grond en de gevolgen welke daaruit zouden voortvloeien. Sor. was van mening dat, als de heer Lommers dit wist, hij niet zo gauw in de koop zou toestemmen. Het lid Lommers zei, dat 't hem verwonderde dat de heer v. Sprang zo kon spreken. De heer Lommers (genoemd in het prae-advies) had hem deze middag nog verzocht het voorstel te steunen. Naar aanleiding van dit alles ont spon zich een kort debat over het gebruik der noodwoningen. De voorzitter deelde de vergade ring mee dat de heer Lommers hem deze middag nog had verklaard ac coord te gaan met 't voorstel. Over het bebouwen van het Dorpsplein deelde de voorz. mee dat in de koop- acte het bebouwen binnen een be paalde termijn tot eis zal worden gesteld. De raad keurde hierna het voor stel goed. Verder werd behandeld 't voor stel tot: a. intrekking van de raadsbe sluiten d.d. 6 Oct. 1953 inzake ver koop van industrie-terrein aan Lips' Schroevengieterij N.V. b. intrekking van het raadsbe sluit d.d. 18 Juni 1954 tot het in stellen van beroep tegen de beslis sing van Ged. Staten tot' onthou ding van goedkeuring aan het on der a genoemde raadsbesluit; c. het nemen van een nieuw raadsbesluit met betrekking tot do verkoop van industrieterrein aan voornoemde N.V.; d. het aangaan van een overeen komst met de Ned. Spoorwegen in zake de aanleg van een nieuwe spoorwegovergang. Het prae-advies zegt hierover: Zoals bekend, werd aan 't raads besluit tot verkoop van industrie terrein aan Lips' Scheepsschroeven- gieterij N.V. door Ged. Staten de goedkeuring onthouden, waarop door de Raad beroep werd inge steld bij de Kroon. De goedkeuring aan het raadsbe sluit werd onthouden, omdat, het onderzoek terzake bij Ged. Staten niet beëindigd was. Een en ander hield verband met het feit dat de plannen van de Provincie inzake de aanleg van een nieuwe provinciale weg ter plaatse nog niet definitief waren. Na diverse besprekingen terzake is intussen deze aangelegen heid tot oplossing gekomen en wel in dier voege, dat Ged. Staten thans bereid zijn goedkeuring te verlenen aan een nieuw raadsbesluit tot ver koop van de betreffende terreinen. Door de voorgenomen uitbreidin gen van het bedrijf op het aan te kopen industrie-terrein wordt de werkgelegenheid in de gemeente aanzienlijk uitgebreid. Dat dit voor de gemeente van zeer groot belang is te achten, behoeft geen nader be toog en is de Raad gezien zijn beslissing van 6 Oct. 1954 vol doende bekend. De heer Fortuijn vond de prijzen van de bomen langs de Kasteel- dreef nog al vrij laag. De voorz, antwoordde dat deze door deskundigen waren getaxeerd en hij liever niet ging zitten praten over een gulden meer of minder. Hij was nu eenmaal geen houthan delaar. De heer de Veer vond de prijs van de grond op 1.te hoog en was bang dat door een te hoge prijs de industrie zou worden afgestoten. De voorz. deelde mee dat deze prijzen door het prijzenbureau wa ren vastgesteld en dat op vele an dere plaatsen veel meer voor in- dustriegrond werd gevraagd. Hij kon de bezwaren van de heer v. d. Veer tot op een zekere mate aan voelen, maar stelde hem gerust dat deze prijzen in een goed vlak lagen. De raad keurde de voorstellen verder goed. EEN NIEUW TERREIN VOOR R.K.D.V.C. Adres van de voetbalvereniging R.K.D.V.C., met voorstel van B. en W. Door de voetbalvereniging R.K. D.V.C. is een adres gericht aan de gemeenteraad over de aanleg van een nieuw speelterrein. Het is B. en W. bekend dat de ac- comodatie van het complex in zijn huidige toestand niet is zoals deze feitelijk voor een voetbalvereniging dient te zijn. Zolang echter 't uit breidingsplan niet definitief is ge worden en de gemeente niet be schikt over de nodige gronden, is het vooralsnog onmogelijk tot de aanleg van de sportvelden in het kader van het uitbreidingsplan over te gaan. Waar het door de voetbal vereniging voorgestelde plan af wijkt van de in het uitbreidingsplan ontworpen sportvelden, zal de aan leg van een nieuw voetbalterrein derhalve momenteel voor de ge meente extra kosten met zich bren gen. Gezien echter de bestaande be hoefte zijn B. en W. van mening, dat het de gemeente in deze toch mogelijk is iets te doen voor de ver eniging. Echter mag niet uit het oog worden verloren dat een sportver eniging op de eerste plaats zelf hoe dan ook zoveel mogelijk self supporting dient te zijn. Bovendien mag niet uit het oog worden verloren dat ook andere sportverenigingen in de gemeente bij een te ver doorgevoerde finan ciële medewerking van de gemeen te eenzelfde beroep op haar zullen doen. Niettegenstaande dit meent het College in deze een voorstel aan de raad te mogen doen tot 't ver lenen van medewerking, bestaande in de aanleg van een nieuw wed strijdterrein ten Noorden van het huidige officiële terrein. Deze aan leg omvat dan het egaliseren van 't nieuwè terrein, het inzaaien en rol len van de nieuwe grasmat, de no dige bemesting en het beschikbaar stellen van het nodige hout voor 't maken van een afrastering. De kos ten aanvorenstaande voorzieningen verbonden, zullen niet gering zijn. B. en W. hopen hiervan in de ko mende vergadering mededeling te kunnen doen. Ter oriëntatie zij medegedeeld dat door de vereniging momenteel een jaarlijkse huur aan de gemeente be taald wordt van 350.t.w. 125.- voor het wedstrijdterrein, 75. voor het bijterrein en 150.voor het kleedlokaal. Oe opbrengst der vermakelijkheidsbelasting bedroeg over 1953 466,25. Ten aanzien der vermakelijkheidsbelasting menen B, en W. nog te moeten opmerken, dat deze niet ten laste van de vere niging, doch ten laste van de bezoe kers behoort te komen. Bovendien zij opgemerkt, dat het bijwonen van een voetbalwedstrijd voor de bezoe kers zonder meer als een vermake lijkheid, als een aangename, soms spannenijde tijdspassering wordt beschouwd. Dit in tegenstelling met de zich op het speelveld bevindende voet ballers, die het voetbalspel uitslui tend beoefenen uit een oogpunt van sport. Op grond hiervan zijn er geen motieven aanwezig de bezoekers vrij te stellen van het betalen van vermakelijkheidsbelasting. De heer Brok wees in een uitge breid betoog nog eens op het feit dat de vereniging, als RKDVC, ge zien het in het verleden doorstane wel en wee met de terreinen, wer kelijk geen hoge eisen komt stellen. De voorzitter daarentegen wilde nog eens even benadrukken dat de belastingen niet opgebracht moes ten worden door de vereniging, maar dat zij gezien moet worden als een belasting voor de bezoekers. De leden drongen aan op spoed, zodat het volgende jaar het terrein in gebruik zal kunnen zijn. De raad keurde het voorstel Van B. en W. goed. Aan de orde waren verder voor stellen tot begrotingswijzigingen in verband met aankpoo van machines en vergoeding voor vrijwillige be schikbaarstelling van woonruimte en voor het aanbrengen van een fietsenbergplaats bij de Bijzondere Jongensschool. Mededeling wordt ook nog gedaan aangaande de plannen voor 't aan leggen van een nieuw gemeentelijk zwembad. NIEUW ZWEMBAD. Reers geruimen tijd geleden werd de Nederlandse Heidemaatschappij opdracht gegeven tot het opmaken van plannen voor de aanleg van een nieuw zwembad. Door de Heide-Mij. werd hiervoor een schetsplan ont worpen, hetwelk B. en W. niet be vredigde. Onder leiding van een deskundige der Mij. werd door het College een bezoek gebracht aan diverse onder haar leiding tot stand gekomen zwembaden. Na kennis genomen te hebben van onze wensen dienaan gaande werd een tweede schetsplan ontworpen, hetwelk eveneens nog niet geheel aan de verlangens vol deed. B,ij ëen bespreking, die B. en W. kortelings met vertegenwoordigers van de Heide-Mij. mochten hebben, werd een bevredigende oplossing verkregen, aan de hand waar van een nieuw schetsplan zal worden ontworpen. Deze tekening verwach ten B. en W. binnenkort, met te vens een door hen opgemaakte be groting van kosten. Zodra deze stukken ontvangen zijn, zullen B. en W. terzake met de nodige voor stellen ter tafel komen. Door de om standigheid, dat tal van gemeente besturen zich tot de Heide-Maat- schappij wenden voor de aanleg van zwembaden, sportvelden en recrea tie-oorden, is de betreffende dienst overbelast en dit doet uiteraard zijn terugslag voelen bij de behandeling en het ontwerpen van de plannen voor onze gemeente. DORPSHUIS IN DRUNEN. Aan de orde was verder het voor stel tot het verstrekken van een geldlening aan de Stichting „Kin derdorp en Dorpshuis" te Drunen. Blijkens mededeling van de Stich ting is zij voornemens een dorps huis in te richten. Te dien einde heeft zij van het R.K. Kerkbestuur te Drunen geheel gratis de beschik king gekregen over de voormalige noodkerk. De bedoeling is thans de ze noodkerk, welke zal worden aan geduid met „Dorpshuis", open te stellen voor vergaderingen en bij eenkomsten van alle op Christelijke grondslage gebaseerde verenigingen en instellingen. Deze zaal zal dikwijls kunnen worden verhuurd, zodat de inkom sten de uitgaven ruimschoots zullen dekken. Om echter dit „Dorpshuis" op enigerlei wijze aan het gestelde doel te doen beantwoorden, zullen hier aan de nodige reparaties dienen te v/orden verricht. Blijkens overgelegde specificatie worden de kosten van dë noodzake lijke herstellingen geraamd op een bedrag van 2000.Tot dekking van deze uitgaven wil de Stichting thans een lening sluiten tot het ge raamde bedrag. Het verstrekken van de geldle ning ka naar de mening van B. en W. zonder bezwaar geschieden. De raad keurde dan ook dit voor stel zonder op- of aanmerkingen goed. Ook had de aanbieding plaats van de gemeenterekening 1953 met be noeming van een commissie van on derzoek. Gekozen werden na zeven keer stemmen A. Brok, P. v. d. Veer en H. Fortuijn. In de adviescommissie voor de woonruimtewet werden gekozen de heren Vertegenwoordiger voor de hypo theekhouders: H. M. L. M. Schreurs. Vertegenwoordiger op algemeen sociaal gebied C. J. van Drunen. Vertegenwoordiger op sociaal- agrarisch gebied A. A. P. Kamp. Vertegenwoordiger standsorgani saties H. Maas.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1954 | | pagina 1