Waalwijkseen Langsiraaise Courani
Onvervalst - onversneden Katholicisme.
D
0ns
W.
De Centrale Gemeentebedrijven
reorganiseren verbruiksadministratie.
Het Baardwijkse Gemeenschaps
huis wordt geopend.
VRIJDAG 27 JANUARI 1956
Uitgever
Waal wij kse Stoomdrukkerij
Antoon Tieten
Hoofdredacteur
JAN TIELEN
verschijnt 2 x per week.
79e JAARGANG No. 7
Dr van BEURDENSTRAAT 8, KAATSHEUVEL TEL, 2082,
OPGERICHT 1878
TELEGR.-ADRES „ECHO"
50 JAREN K. A. B. - KAATSHEUVEL
RECTOR BEKKERS VROEG:
STUDIE - OPENDEUR - ECHTE ONTMOETING.
Er is ontzettend veel veranderd
over emancipatie, persoonlijk-
ledsopbouw.
Is deze opzet een feestrede ge
worden? Ik laat het oordeel daar
over graag aan U. Ik voor mij
dachtja, want ik had zo niet
kunnen en willen spreken, als ik
niet overtuigd was, dat wij onze
taak in de toekomst zouden aan
kunnen op de basis van het ver
leden, op winst van het verleden,
in dank voor wat ontelbaren in
de afgelopen 50 jaren voor de ar
beiders hebben gedaan. Aan dat
vaak zo stille, onopgemerkte werk
van velen uit de verleden 50 ja
ren, moge een frisse vernieuwing
en een vernieuwd stuk energie
worden toegevoegd.
Naast dank, en gelukwens
voor het verleden, met groot ver
trouwen bezorgd voor de toe
komst.
En Jezus nam toe in jaren,
wijsheid en welbehagen bij God
en bij de mensen. Daar hebt ge
in de schone slotzin van het
evangelie de betekenis van onze
KAB Kaatsheuvel.
Proficiatleeftijd, wijsheid,
welbehagen
Verbruiker krijgt volledige controle.
En daarom, pleit ik voor een
sterk gewestelijk, diocesaan sa
mengaan van de vakbonden met
en in de standsorganisaties met
zijn K.A.V., K.A.J. en V.K.A.J.
Pleit ik... mag het een bede zijn,
voor de ene K.A.B., niet op
papier, niet alleen in de centrale
kop, maar in de praktijk van het
diocesane en kringwerk. Ik pleit
voor sterke eenheid met behoud
van ieders eigenheid, juist omdat
het nu zal gaan, meer dan voor
heen, om de éne mens. Dit lijkt
mij een onontkoombare conse
quentie, wanneer we spreken
e Centrale Gemeentebedrijven
in onze gemeente hebben een reor
ganisatie in de verbruikersadmini
stratie doorgevoerd, die uiteraard
niet alleen het werk bij deze tak
van dienst zal vergemakkelijken en
vereenvoudigen, doch daarnaast ook
voor de verbruiker een volledige
controle van de op de rekening ver
melde bedragen zal mogelijk ma
ken.
Deze reorganisatie omvat op de
eerste plaats de ingebruikneming
van een adresseermachine. Alle vas
te gegevens zijn op het adresplaatje
vastgelegd en op de kwitantie voor
de verbruiker zichtbaar gemaakt,
maakt, zodat een volledige controle
door de verbruiker mogelijk wordt.
Vervolgens zal in Maart a.s. een
nieuwe boekhoud-kwitantiemachine
in gebruik genomen worden, die 't
mogelijk maakt de meterstanden op
de kwitantie te vermelden. Ook dit
geeft aan de verbruiker een betere
controle. De meterkaarten zullen
dan vervallen. Ze zullen alleen ge
handhaafd blijven voor tussenme-
ters, in gevallen van dubbele be
woning en voor hen, die er toch nog
prijs op blijven stellen.
Ook in de inning van het water
verbruik is een wijziging gebracht.
Tot nu toe werd het waterabonne
ment aan de eigenaren van wonin
gen, waar geen watermeter was ge
plaatst, per kwartaal in rekening
gebracht. Met ingang van deze
maand wordt dit abonnement ge
lijktijdig met de gas- en electr.-
kwitantie (op één kwitantie dus) in
rekening gebracht. Dit maand-abon-
nement bedraagt uiteraard niet
meer dan 1/3 van het kwartaal
abonnement. De verbruikers, die via
een meter water verbruiken, wordt
in het vervolg per maand geen mi
nimum-tarief meer in rekening ge
bracht, doch wordt de laatste maand
van het kwartaal het verbruik vol
gens de meter berekend met een
minimum van 15 m3, bij dubbele
bewoning 20 m3.
Het laatste punt van deze reor-
ganisatie omvat de invoering_van
reinigingsrechten. In de raadsver
gadering van 30 Juni 1955 is een
verordening vastgesteld op de hef
fing en invordering van reinigings
rechten in de gemeente Waalwijk.
Deze verordening heeft de vorige
maand Koninklijke goedkeuring
verkregen en dit houdt in, dat zij
met ingang van 1 Januari in wer
king is getreden. De invordering
van deze reinigingsrechten zal ge
schieden vanwege de Centrale Ad
ministratie. Het recht bedraagt 35
cent per maand voor het tweemaal
per week ophalen van huisvuil,
waaronder tevens begrepen wordt
winkel- en bedrijfsafval. Het recht
a 0.35 is verschuldigd voor elke in
bruikleen of in eigendom afgestane
vuilnisemmer. Bovendien is maan
delijks f 0.10 verschuldigd voor een
huuremmer. Deze rechten zullen
gelijktijdig met de kwitantie van
gas, water en electriciteit worden
geïnd.
Aangezien het systeem der uni
forme vuilnisemmers in Waalwijk
reeds enige jaren is ingevoerd, zal
er in de tussenliggende tijd hier of
daar een kleine verschuiving door
vertrek uit de gemeente of door
verwisseling zijn ontstaan. Mocht
dan ook ergens een onjuiste aanslag
plaats vinden, dan kan hierover een
bezwaarschrift worden ingediend.
Deze reclames zullen met spoed en
met de nodige souplesse worden be
handeld.
Tenslotte mag er nog op gewezen
worden, dat ook afzonderlijke huur
koopkwitanties gelijktijdig met de
genoemde kwitantie zal worden
overhandigd. Betaling van deze
kwitantie per automatische giro is
steeds mogelijk en zelfs gewenst.
De betaling van de verbruiks-
kwitanties verloopt in Waalwijk
zeer vlot, in tegenstelling met som
mige Brabantse gemeenten, waar
maanden achterstand is. Ook de
huurkwitanties van de gemeentewo
ningen (wekelijks ca. 750 stuks)
worden regelmatig en vrijwel zon
der enige vertraging voldaan. Hier-
voor past de bevolking dank!
Rijke mogelijkheden voor 't verenigingsleven
Eindelijk is het er dan van gekomen. Zaterdagmiddag -
morgen dus zal het Ba ardwijkse Gemeenschapshuis of
ficiéél worden geopend. Een lange tijd is er over heen ge
gaan, voor dit huis de vrucht van een voortreffelijke
samenwerking tussen par ochie- en gemeentebestuur - ge
reed was. Dé moeilijkheden die zich voordeden bij ther
bouwen van het oude vervallen patronaat, zoals de open
bare school de laatste tientallen jaren werd genoemd, wa
ren legio; herhaaldelijk deed er zich iets voor. dat de bouw
belemmerde.
En ondertussen zat het Baardwijkse verenigingsleven met
een moeilijkheid méér.
Dit verenigingsleven, dat toch al moeite had niet al te
kwijnend te worden, miste bijna twee jaren een behoorlij
ke ruimte, waarin zijn uitingen tot gelding konden komen.
Nu echter is er 't Gemeens chapshuis en dit gemeenschaps
huis zal rijke mogelijkheden bieden aan dit verenigingsle
ven; dat die mogelijkheden inderdaad door de Baardwij-
kers zullen worden benut, is een wens, waaraan we hier
graag uiting geven.
OM JALOERS OP TE ZIJN
De Baardwijkse gemeenschap
heeft thans eén „tehuis" gekre
gen, waar andere kleine gemeen
schappen die tezamen het
harmonisch patroon van de ge
meenschap groot-Waalwijk vor
men ongetwijfeld met ietwat
jaloerse blikken naar kijken.
Men weet immers, dat ook in
Besoijen en ook in de Sint Anto-
niusparochie zeer de behoefte
wordt gevoeld aan een dergelijk
gemeenschapshuis, aan een on
derkomen voor diverse vereni
gingen, aan een gelegenheid voor
diverse parochiële activiteiten.
Het gemeentebestuur, dat onte
genzeggelijk de grootste aan
dacht heeft voor dit vraagstuk,
heeft nu echter een prachtig mo
del gekregen en zal bovendien in
Baardwijk na kunnen gaan hoe
een dergelijk huis het best ge
sticht en beheerd kan worden om
zoveel mogelijk aan zijn doel te
beantwoorden.
'Het is inderdaad een prachtig
huis geworden. We schreven al
eerder, hoe de muzieknis is moe-
en verdwijnen geen nood, de
gemeente beschikt over 'n prac-
tische verplaatsbare kiosk en
hoe daarvoor in de plaats thans
het voorste stuk is gekomen van
het complex, dat de veelzeggen
de en hopelijk veelbelovende
naam van Gemeenschapshuis zal
dragen.
Het is een hoog oprijzend ge
bouw, dat prachtig voldoet, niet
daarvoor het intieme pleintje,
waar het gemeentelijke bestra-
tingspersoneel, toen we er dezer
dagen waren, een gezellig terras
aan het leggen was.
In dit gebouw is ondergebracht
een ruime restauratie-ruimte, 'n
gezellig café met een huiselijke
betimmering, waar velen zich on
getwijfeld graag zullen toever
trouwen aan de zorgen van de
heer G. Brok, de koster, die nu
tevens kastelein is-geworden.
Aan de andere kant van de
ruime, fraai en helder betegelde
entrée, bevindt zich de gardero
be, die tevens uitstekend dienst
zal kunnen doen als kleine ver
gaderruimte. Voorts zijn in dit
gedeelte waarvan de verdie-
pingen in beslag worden geno
men door twee woongelegenhe-
den de keurige toiletten en
wasgelegenheden ondergebracht
Vanuit dit voorste gedeelte
komt men dan in de zaal; wie 't
oude patronaat heeft medege
maakt, zal dit in deze heldere, ge
zellige zaal niet meer terugvin
den. Er heeft een totale veran
dering, en wat meer zegt een
prachtige verbetering plaats ge
had. Het vervelende tussenschot
is verwijderd, de vloer loopt een
weinig naar achteren op; het to
neelfront is verbreed, twee kleed
kamers zijn er bijgebouwd, het
plafond is van een prachtige ei
ken lijst en van een efficiënte in
directe verlichting voorzien, en
langs de in heldere kleuren ge
houden wanden zijn kleinere
lampjes aangebracht; gemakke
lijke stoelen met een modern ka
rakter maken het interieur van
het voornaamste gedeelte van 't
gemeenschapshuis uitzonderlijk
fraai.
DE OFFIGIEI E OPENING.
Morgenmiddag om drie uur zal
de officiële opening ten over
staan van een groot aantal geno
digden plaats vinden.
Echter ook de leden van de
Baardwijkse gemeenschap zullen
in de gelegenheid zijn de opening
van „hun" huis feestelijk te vie
ren. De Baardwijkse ontspan
ningsverenigingen namelijk zul
len op Zondag, Maandag en Dins
dagavond a.s. een openingsuit
voering verzorgen, die door twee
personen uit ieder gezin kan bij
gewoond worden.
De harmonie St. Jan zal enkele
mooie muzieknummers uitvoe
ren, evenals de Gemengde Zang
vereniging „Tot Bloei der Toon
kunst". die - al dan niet met
begeleiding van de harmonie
een keuze zal brengen uit haar
repertoire; zij zal o.a. enkele
fragmenten uit de ingestudeerde
operette „Franchemont de Mars
kramer" zingen.
De Gymnastiekver. „Kunst en
Kracht" zal laten zien waartoe
geregeld en enthousiast oefenen
leidt.
„Baardwijks Toneel" ontbreekt
al evenmin op het appèl; haar
aspirantleden zullen declameren,
zowel losse verzen als een decla-
matorium, terwijl enkele oudere
leden 'n 1-acter zullen opvoeren.
Voor het sluitstuk van dit bon
te programma zorgt de Kajotters
Drumband.
We kunnen, tot slot. niet be
ter doen, dan de woorden onder
schrijven, die op de officiële uit
nodiging staan
Dit is voor Baardwiik een
zeer belangrijke gebeurtenis en
wij hopen, dat een opbloeiend
verenigingsleven, meer cultu
rele vorming en nauwer con
tact met het overige deel onzer
gemeente de eerste zegenrijke
gevolgen zullen zijn.
Dat zij zo.
Degenen die dit prachtige werk
mede tot stand brachten, zijn de
aannemers, de firma's Copnens
en van Huiten-Krol, de fa. Beij-
nen uit Baardwijk, die het schil
derwerk keurig verzorgde, de fa.
Jan v. Dongen, die voor 't licht
zorg droeg, de fa. Klerx „De
Magneet", die een keurige stof
fering aanbracht, en tenslotte de
fa. L. van Woensel, die het sa
nitair en de waterleiding aan
bracht.
Dit blad
DE ECHO ËN HET ZUIDEN
Abonnement
19 cent per week
f 2.45 per kwartaal
f 2.70 franco p. p.
Advertentieprijs
10 cent per a.m.
Contract-advertenties
speciaal tarief.
Bureaux: GROTESTRAAT 205, WAALWIJK
TEL. 2621
Brabant heeft plaatsen, waarvan het geen moeite kost om ze te
typeren. Denkt ge aan Oirschot, aan Best of Rooy, dan denkt ge direct
aan gemoedelijkheid. Eindhoven aan licht en kracht. Den Bosch aan car
naval en leut. En Raatsheuvel, „de Kets"? Bekijk ik Kaatsheuvel naar
zijn ligging, dan denk ik aan «te koele wind, die over de Langstraatse
polders kan waaien, maar ook aan het laaiende vuur van «le brenstruik»
«lie in de Kaatsheuvelse bossen rijkelijk te vinden is. „De „Kets is düs
Langstraats van inslag, dat is niet slechter, malar wel iets eigenaardiger
dan de andere Brabanters, en heeft tegelijk tets, dat thuishoort in «le
Meijerij of de Baronie. Ik ben geneigd aan te nemen, «lat hier een ijve
rig volk woont, maar ook in zekere zin een kwetsbaar volk. Kortsluiting
in de leer- of textiel-industrie zal in Kaatsheuvel scherp gevoeld worden.
Intussen heeft Kaatsheuvel een nationale klank gekregen, niet door een
product, ook niet door kunst of wetenschap, maar door het omscheppen
van een stuk wildernis in een droomland.... waarmede ik niet wil con
cluderen in de richting van een bepaalde kinderlijke inslag van deze
plaats. Met «leze woorden begon Rector Bekkers, de adviseur van «le
K.A.B., zijn feestrede «lie hij uit sprak toen Zondag feestelijk het gouden
jubileum van «le Kaatsheuvelse K.A.B, werd gevierd.
Om haar belangrijkheid laten we deze rede in verkorte vorm graag
Kaatsheuvels K.A.B. wordt 50 jaar.
Er is in 50 jaar ontzettend veel .ver
anderd, aldus Rector Bekkers.
In plaats van verhouding werkgever
werkslaaf is gegroeid! de Werkge
meenschap Fabriekscommissie On
dernemingsraad 1 Stichting van de Ar
beid P.B.O., die meewerken oon van
werkgever, werknemersvrienden te ma
ken.
De arbeid heeft glans gekregen 1
Soms 'ben ik 'bang, dat «ie opvatting
van arbeid naar de andere 'kant «loor-
slaatslechts de-m'ens-die-werkt
waarde heeft in zoverre hij presteert, pro
duceert En onze christelijke opvatting?
De mens is meer dan productiefactor
arbeid is middel om te leven en daar
door ons leven te ontplooien.
Ik Stel iin gedachten de arbeider van 50
jaar terug naast de arbeider van nu en
we zien, hoe bereikt is een redelijk le
venspeil; hoe hij in het bezit is van een
serie voorbeeldige sociale voorzieningen,
velerlei kansen heeft tot scholing en vak
bekwaamheid; geordende werktijd heeft;
leeft in democratische verhou«liiiigen ten
opztehte van werkgever en medemens;
arbeid naast kapitadl gelijkelijk gewaar-
deerd ziet; op weg is naar, of mede-
zeggingschap heeft.
En toch ondanks dit alles kwam die
vraagis de arbeider geëmancipeerd? Is
hij toegekomen aan een volledige arbei
der-mens-zijn?
Een waardevolle vraag,.... maar in een
feestrede?
at is emancipatie?
Emancipatie is een vreemd woord.
We zouden het gebrekkig kunnen ver
talen met „volledig mens worden
De materiele welstand vani nu? Is dat
emancipatie? Neen, want in de grond
van de zaak heeft emancipatie te maken
me vrijwording, met zelfstandigheid en
zelfbepaling, met persoonlijkheid!
HOE IS DE ARBEIDER?
Zijn de arbeiders geëmancipeerd? Ik
spreek over de emancipatie van „dè ar
beider", de doorsnee-arbeider. En hoe is
die?
Als U 't goed vindt maken we een
kleine wandeling en rusten op vier pun
ten.
Economisch t Daarover zal niet veel
verschil van inzicht bestaan; de arbeids
organisatie heeft v<x>r haar mensen op
dit punt zeer, zeer veel weten te berei
ken. De arbeider van nu, tegtenover 60
jaren geleden; wat een verschil! Ik zou
alleen in uw aandacht de. vraag willen
aanbevelen: kan hij 'altijd! die «grote
stand aan, zeker als in een gezin ook de
kinderen gaan mee-verdienen? Heeft hij
geldelijk 'beheer en sparen geleerd?
SociaalDan ben ik, eerlijk gezegd,
al minder lenthousiast. Voor zover het
hier sociale bestaanszekerheden betreft,
is alles prachtig in orde misschien nog,
een paar wensen de wereld kan er
een voorbeeld aan nemen. Maar we
kunnen hier ook vragen naar de sociale
instelling van de arbeider zelf? Ziet hij
daarin iets meer, dan middel tot levens
onderhoud? Kan hij .arbeid! waarderen
als dienst van de gemeenschap? Kan hij
arbeid waarderen als zinvol? Als levtens,
verrijkend en ontplooiend? Ziet hij er
een band in van wederkerige verant
woordelijkheid van arbeider en werkge
ver? 'Het zijn vragen, waarop het 'ant
woord toch ontegenzeggelijk fel ge
kleurd wordt!
Cultureel s Als we spreken over Cul
turele ontwikkeling van de arbeider,
denken wij zo gemakkelijk eenzijdig. Cul
tuur spreekt van bebouwen, veredelen,
ontplooien en dn dit geval van ontplooi
ing van het spedfiek menselijke. Een
ontplooiing' van het eigen-menselijke
sluit eenzijdigheid uit. Mag ik eens een
aspect noemen?
De vrije-tijds-besteding. Ik maak me
bezorgd, dat die vrije tijd een ontzettend
probleem wordt, omdat we ondanks «Ie
grotere groeiende vrije uren door een
overmaat van passief culturele vorming,
het actieve element in de hoek drukken.
Godsdienstig; In het onderzoek naar
de economische, sociale en culturele
standing van de arbeider mag vanzelf
sprekend, het 4e rustpunt, het gods«lien-
stige aspect, niet ontbreken. Hier zit on
getwijfeld de arbeider in de hoek waar
harde slagen vallen. Wij zijn toch, God
zij dank, niet toe aan een situatie, waar
andere landen al een eeuw geleden aan
toe waren? Die situatie, die wel eens ge
noemd is de grootste schande v«n de
vorige eeuw, dat de Kerk toeninterna
tionaal gezien, de greep op de arbeider
verloren heeft. De'Kerk was niet pa
raat, kón niet paraat zijn, toen, na eeu-
en van geleidelijke voortgang, er plot
seling een industriële revolutie inzette.
Maar... pas op de dag van vandaag
komt er aandacht voor de menselijke
verhoudingen. Met andere woorden; om
die industriële revolutie revolutie is «le
als mens aan de aandacht ontschoten,
aan de aandacht van iedereen.
Het bedrijf bleek de plaats te zijn,
waar het denken en de ideeën van «ie
arbeider wordlen gevormd, waar zijn op
vattingen over politiek, over gezinsleven
en over godsdienst worden geboetseerd,
beter misschien worden afgebroken en
misvormd.
Daar komt nu nog bij een wereld-
nood, een geloofscrisis, die iedere stand,
niet het minst de arbeidersstand aan
tast. 'Dat is een nood van niet meer
kunnen geloven, eten nood van wél nog
waarheden aannemen, van wèl nog een
formule-geloof, maar zonder enige ge
loofsbelevenis.
De mensen hebben nog, maar een 'heel
klein stootje nodig om ongemerkt en on
gezien zonder enige overtuiging te ver
dwijnen naar het legioten van de onker-
kelijfcen. Zeg niet, dat. de arbeider in dit
proces met geraakt wordt. Integendeel,
wellicht is zijn situatie nu gevaarlijker
dan een eeuw gele«len.
Wij mogen blij zijn om de vele Chris
telijke en vol-op apostolische arbeiders
met een overtuigd godsdienstig leven.
Maar de 'keerzijde van de medaille is
zwart en moet ons kop-zorg geven. Wij
hebben reden te over om te vrezen, «lat
de hele wereld met haar techniek, haar
materie, berekening, reclame, snelheid,
lawaai, luxe, met haar ontspanning, ge
wapende vrede en oorlogen, dat die we
reld de mensen grijpt met een greep, die
de godsdienst verstikt.
EMANCIPATIE MOGELIJK,
Emancipatie is nu nog mogelijk, ging
de feestredenaar verder.
Is de arbeider geëmancipeerd, volledig
mens geworden? Bij onze korte rond
gang hebben we toch wel de waarheid
leren onderkennen van wat ik letterlijk
in uw feestprogramma lees: zijn eman
cipatie, zijn volledige 'arbeider-mens
wording heeft nog niet plaats gehad. Hij
is nog niet toe aan zijn volkomen ver
antwoordelijkheid, teken van volledig
mens-zijn. Deze uitgroei van de arbeider
ligt nog steeds in een toekomst perspec
tief. 'Deze woorden zijn geladen van de
noodzaak van echte emancipatie, die mo-
want de basis is er voor ge-
Wj i d
at is persoonlijkheid, vroeg Rector
Bekkers zich af, en hij, wierp een beeld
op, van de ideale persoonlijkheid.
Hij vervolgde
Is dit ideaal, de 'arbeider in deze zin
geëmancipeerd, een persoonlijkheid, te
hoog gegrepen? Is het onbereikbaar?
Voor «ié arbeider, neen. Voor ie«lere
arbeider? Jammer genoeg, wel. Volwas
senheid is nu etenmaal evenzeer een
geestelijk als een lichamelijk proces. Vol
wassen worden is «Jerhaive ook groeien
in werkelijkheidszin. Velen komen nooit
verder dan een wens: als mijn kostje
maar gekocht is. Maar vele anderen
vragen, als het ware om een handrei
king, om richtingwijzing:, hoe zij van
hun leven, van hun mens-zijn méér 'kun
nen maken. Weer vele anderen kunnen
worden wakker gemaakt.
Wat wordt dan van onze Katholieke
arbeidersorganisatie nu vooral, juist nu,
gevraagd? Dit en verbaas u niet over
het antwoord dat zij volop katholiek
is! Ik heb zojuist, toen, ik sprak over de
ware persoonlijkheid; een aantal schoon-
menselijke eigenschappen genoemd, die
wij onderbrachten onder het schone be
grip „deug«ien". Is het niet dikwijls fout
in de opvoeding, dat de deugdzaamheid
wordt voorgesteld als iets teders, iets
zoetelijks, iets halfwas? En dat terwijl
deugd meer te maken heeft met dap
perheid, heldhaftigheid.
Christus is «le deugdzame geweest bij
uitstek, maar wat is Hij naar eigen
woord komen brengen? „Het zwaard
om ons zelf te lijf te gaan ten in ons uit
te roeien, wat ons weerhoudt om Chris
tus te volgen. 'Christus enige gebod is
de liefde. Daarom is er ook maar één
deugd: de liefde. Alles 'wat wij deugdén
noemen is uiteindelijk een vorm Van
liefde.
Nogmaals, grijpen wij te hoog, als wij
de arbeider deze perstxxnlijkheid willen
leren? Dat is dus tot mens van deugd
maken? Dat is dus: hem helpen naar
een leven, waarin rechten en plichten,
waarin doen en laten, lopen door «ie
bedding van de liefde.
Grijpen wij. te hoog, als wij dit als
taak voor onze katholieke arbeidersor
ganisaties stellen? t Is mijn eerlijke me
ning, dat dit niet te hoog, is, want uit
eindelijk kom het neer op de arbeider te
leren katholiek te zijn. Dat is, in zijn
economische, sociale, culturele en gods
dienstige leven niet te verdrinken in bij
komstigheden, maar levend contact te
bewaren met Christus. Oprecht katho
liek zijn verdraagt zich niet met onvol
wassenheid. Oprecht katholiek zijn leidt
uiteraard tot echte emancipatie, tot per
soonlijkheid. 1
Wij moeten er diep van overtuigd zijn
dat wij de kern raken, als wij zeggen:
In deze tijd,-waarin alle houvast schijnt
weg te wentelen, is het de grootste roe
ping van onze arbeidersorganisaties, om
volledig katholiek te zijn in alles; onze
arbeiders te maken tot bewuste katho
lieken.
Ons vertrekpunt en ons punt van aan
komst ligt bij Christus. Christus is onze
Bron en ons Doel. Hij is de Weg, de
Waarheid ten 'het Leven. Wat dus niet
samten met en door Hem gaat in onze
arbeidersorganisatie, dat misstaat die
organisatie.
DRIE DINGEN ZIJN
NOODZAKELIJK.
Christus op de eerste plaats en dan
op «leze eeuwige hoeksteen er van be-
r -i. ..1
De ontwikkeling op alle gebied, «lie
wij meemaken, geeft verschuivingen,
geeft vraagstukken, die allen, «iie «le ge
meenschap en haar geheel raken. Er is
geen vraagstuk van lenige betekenis dat
één stand raakt en er is geen probleem
van enige waarde dat één organisatie
kan oplossen. De standen groeien in en
naar elkaar en wat is het dan gelukkig,
dat wij elkaar kunnen vinden op die
ene gemeenschappelijke sterke basis: on
ze christelijke levensopvatting. Bovfen-
dien, als «Ie KAB als haar taak aan
vaardt de volwaardige emancipatie, de
volledige menswording van de arbeider,
dan mag zij geen oogkleppen dragen en
alleen naar de arbeider zien, maar dan
moet zij! de blik laten gaan naar heel de
gemeenschap, omdat de ontmoeting' met
de hele gemeenschap een van de voor
waarden is voor persoonsvorming.
Daarom samlengaan met andere stan
den. Overleg, is een schoon begin, maar
overleg «loet direct „kwesties, proble
men" vermoeden. Ik zou veel liever wil
len een samengaan, een ontmoeting met
an«ieren, niet alleen van de functionaris
sen, maar ook van onze arbeiders, juist
om te bevorderen een wederzijdse open
heid, eten wederzijdse howling zonder
pose, een zich over en weer laten ken
nen, zoals men is. Zonder «lit kan moei
lijk wederzijds begrip, wederzijds ver
trouwen en wederzijdse verrijking! groei
en, en dan zullen wij ook niet van een
volledige emancipatie ooit kunnen spre
ken.
D eze vier punten; 1. onvervalst, on
versneden katholicisme, 2. studie, 3 open
tteur en 4. echte ontmoeting, lijken mij
«Ie onmisbare voorwaarden voor de K.
A. B„ als zij in staat wil zijn haar gi
gantische, welhaast bovenmenselijke taak
in onze nieuwe tijd te volbrengen,
Zo besloot Rector Bekkers zijn feest
rede. Aan de schoonheid 1 zowel van
vorm als van inhoud waarvan we
niet voldoende recht hebben kunnen
doen wedervaren.
gelijk is,
legd. 'ii.
En dat is de grote winst van 50 jaren.
De onverbiddelijke eisen van scholing en
vakbekwaamheid brengen ntxxlzakeujk
de arbeider omhoog en geven hem een
zekere bewustwording. De boerenstand
krimpt in omdat ter armoe is aan grond
de arbeidersstand wint ook daardoor
nieuw bloed en nieuwe mensen bij. De
bereidheid is groeiende om de arbeider
verantwoordelijkheid over te dragen.
Arbeid en kapitaal worden gezien lals
partners; zo groeit de medezegging-
schaip. Het bestaan, hoewel nooit voor
de volle 100 procent zeker, mist de pro-
let arische signatuur van vroeger en
levensstandaard is redelijk.
Maar 'ik heb gesteld; dit blies is
slechts een onderbouw van de echte
emancipatie; waarvan 't accent veel
scherper moet gaan vallen op de mens
in de arbeider, op de volledige arbeider
mens-wording. Hier wijs ik met «Ie vin
ger aan het doel van de standsorgani
satie. 1 I
wust rijn, dat wij leven in een tijd,
waarin tal van oude zekerheden onze
ker rijn geworden, waarin een veelheid
van verwarring op ons losstormt, dat wij
leven in een tijd van overgang. Dit is
de rede dat niet zo maar voor de vuist
weg gezegd kan worden dat deze weg
gegaan moet worden en dat dit straks
taak en methodiek van de arbeidersorga
nisatie moet rijn. Dit kan niet. Toch
meen ik te moeten zeggen, dat drie din
gen noodzakelijk zijn.
Ten eerste: Bewust kiezen van de weg
van diepgaande en breed georiënteerde
studie, 'n weg, die 'n grote, vaste baan
wordt; 'n studie, die traditionele paden
durft verlaten, 'n studie die veel meer
is ingesteld op de ontdekking van het
nieuwe en vooral het goede in het nieu
we en die uitgaat van vaste wetten.
En dan noemde Rector Bekkers en
kele dingen, waarop die stu<iie zich
diende te richten, belangrijke kwesties,
die niet aan «le aandacht moeten ont
snappen. 1
En dan noemde hij: Een tweede punt
Zal ik huiveren om eerlijk mijn
overtuiging en misschien ook wel «le
waarheid te zeggen? Moeten wij het
standpunt in veel K.AJB.dcringen^ sterk
verde«ligd: „door eigen werk sterk" in de,
rin „van alles v«x>r en dioor de arbei
der", moeten wij dit standpunt niet af
zwakken? Gij kent onze Economische
Hogeschool, onze Universiteit, een
Hoogveld-instituut, Kaski? Zou«l!en we
de deuren niet wijd openzetten en we-
tensohap en praktijk de kans geven te
paren?
Een titel van Mr of Dr of Ir zegt
natuurlijk niet alles. Zonder gezond ver
stand zelfs weinig, maar wetenschap met
wijsheid samen zijn garant voor een
breedheid van visie, «lle wij niet kunnen
ontberen ten die wij alleen toch maar
moeilijk zullen kunnen opbrengen.
Het derde punt was: „De Deur open