fa* De avonturen van Bim en Bam 4 k y w 5 TASSER een prima O VERLEDERSNiJDER AANBESTEDING THUISSTIKKER DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN MAANDAG 20 FEBRUARI 1956 WALTER A. J. VAN DEN BREKEL Fa. G. VLOEMANS Gasthuisstraat 69 Kaatsheuvel het houwen van 4-3 woningen te Kaatsheuvel in percelen of in massa VOLLEDIGE OPLOSSING TILBURGSE SPOORWEGWER- KEN KOST 20 MILJOEN. In Januari van het vorige jaar heeft de gemeente een overeen komst aangegaan met het Rijk en de Ned. Spoorwegen inzake de uitvoering van spoorwegwerken,. omvattende a. het omleggen van de spoorlijn Tilburg-Baarle Nas sau; b. het verplaatsen van het goederenemplacement in weste lijke richting en c. het maken van een onderdoorgang bij de Heuvel-Koestraat. De totale kosten werden elo- baal geraamd op 8.400.000. waarin Rijk en Spoorwegen resp. zouden bijdragen 500.000.en f 1 miljoen. Nader overleg heeft er intus sen toe geleid, dat overeenstem ming is Verkregen omtrent de uitvoering van het totale hoog- spoorplan, waarin is begrepen de totstandkoming van de onder- gronddoörgangen bij de Gast huisstraat en de St. Ceciliastraat en het omhoog brengen van het station, zomede het ophogen van de spoorbaan ten westen daar van. Indien de gemeente bereid is 15 millioen bij te dragen in de totaal geraamde kosten ad f 20 miljoen, zou de uitvoering van dit project met medewerking van het Rijk en de Spoorwegen kunnen worden verzekerd. B. en W. stellen thans de raad voor in die zin een nadere over eenkomst aan te gaan. Ged. Staten hebben zich be reids met dit denkbeeld verenigd. TWE.E DODEN BIJ AUTO BOTSING. In volle vaart zijn ZondagmuL dag op de Harderwijkerweg bi] Otterloo een autobus en een per sonenauto met elkaar in botsing gekomen. De gevolgen waren verschrikkelijk. De bestuurder van de perso nenwagen, de 52-jarige Arnhem se accountant K. F. van de Wal en de naast hem zittende 83-ja- rige W. Overbos werden onmid dellijk gedood. De beide andere inzittenden, de vrouw en de 20- jarige dochter van de bestuur der, werden in zorgwekkende toestand naar Arnhem overge bracht. Van de buspassagiers werd niemand gewond. Het ongeval is vermoedelijk veroorzaakt, doordat beide voer tuigen toen ze elkaar passeerden, door het gladde wegdek zijn ge slipt. De autobus greep de per sonenauto, schoof deze door de sneeuw vele meters de wegberm in en verpletterde haar tegen een heuvel. De slachtoffers moesten uit de wrakstukken worden ge zaagd. Met de nieuwe Amerikaanse straalverkeersvliegtuigen zal de wereld voor de luchtreizigers bijna de helft kleiner worden. „Bij normale kruissnelheid is het voorste gedeelte van 't vlieg tuig voor de vleugels en de moioren -practisch vrij van ge luid. Naar achter gaande neemt het geluid geleidelijk toe, maar de volkomen afwezigheid van trillingen doet iemand eerst in zien welk een enorm voordeel dit nieuwe vliegtuig biedt boven de machine met zuigmotoren. Het lijkt dat 't geluid eerder uit aerodvnamische bron ontspringt dan uit de motoren voortkomt. Die indruk krijgt men heel sterk als het vliegtuig voor de landing snelheid mindert. Het valt on middellijk op omdat eerst in de cabine vrijwel geen geluid te ho ren is. De PAA heeft al enkele tijd schema's gepubliceerd voor haar straalverkeersvliegtuigenhier uit blijkt overduideliik welk een buitengewone winst in vliegtijd vanaf December 1958 kan wor den geboekt. Onderstaand laten wij er enkele volgen: Traject Afstand Uren en in km. min. New York-Parijs 6000 6.35 N. York-B. Aires 8664 11.15 Chicago-Londen 6320 6.45 Tokio-Seattle 7632 8.32 Honoloeloe-San Francisco 3872 4.30 Honoloeloe-Seattle 4.456 5. Los Angelés-Guatemala (stad) 3.632 4.15 Momenteel is de korste tijd op het traject New York-Parijs 11 uur. Een nog veel opvallender verschil zal geconstateerd kun nen worden op tiet traject Cni- cago-Lonaen. Wanneer ue noor delijke route wordt genomen, kan de aisrand in 6 uur 40 min. worden aigeiegd tegen 16 uur via de tiuidige route met machines met zuigermotoren. - Van San Trancisco naar Tokio zal de reis siecnts 12 uur en 45 minuten du ren tegen thans 25 uur. Zo wordt zelfs de mogelijkheid voor de Amerikaan geopend om in de toekomst een weekend in Tanjs door te brengen. Wanneer hij Vrijdagavond 8 uur (New Yorkse P'dj uit New York ver trekt, komt hij Zaterdagmorgen 8.30 (Parijse tijd) in Parijs aan. Hij vertrekt Zondagavond om 10 uur uit Parijs en is dan zeven en een half uur later (12.30 New Yorkse tijd) weer terug. Behalve dat, zoals reeds gezegd de beide nieuwe straalverkeers vliegtuigen voor de passagiers 'n veel rustiger vervoermiddel zijn, is ook het geluid dat zij in de nabijheid van de luchthavens maken, veel minder dan dat van de thans overal gebruikte meer- motorige vliegtuigen. Wanneer de straalmotoren bovendien wor den voorzien met de nieuwe ge luiddempende apparaten, dan zal dit geluid nog met minstens 10 procent worden verminderd. De geluiddemper bestaat uit een ge- cannelred apparaat, waardoor de vorm van de uitlaatpijp wordt gewnzigd. De beide vliegtuigtypen zullen tevens worden voorzien van „remmen", bestaande uit een paar schelpvormige apparaten, die hydraulisch over de uitlaat pijp van de motoren wordt ge bracht en op die wijze de stroom der uitlaatgassen bijna 160 gra den naar voren kunnen afbuigen. Bovendien zijn zij uitgerust met de bekende remmen, aan de vleu- gels. Tenslotte is het een voordeel dat met deze vliegtuigen hoog in de stratosfeer kan worden gevlo gen: op een hoogte van 9000 tot 12000 meter kunnen zij over het algemeen de slechte weersom standigheden ontlopen. Door middel van radar worden in de wolken, die te hoog zijn om bo venuit te komen, de gedeelten opgezocht, waarin de minste re- mous voorkomen. Zowel de Boeing als de Dou glas hebben achterwaarts gerich te vleugels; de vier straalmoto ren zijn in schuitjes onder de vleugels gehangen, waardoor in geval van brand of het onklaar raken van een turbine-schoepen- wiel de minste schade te duch- ten is. De Heer en Mevrouw VERWIEL-PLOEM geven met grote vreugde ken nis van de geboorte van hun zoon die bjj het H. Doopsel de na men ontving Walter Marguerite Gérard Maria. Waalwijk, 18 februari 1956 Voor de hartelijke belang stelling, gebeden en beloofde H.H. Missen bij het overlijden van onze beminde broeder zwager en oom de Hoogeerwaarde Heer emeritus deken-pastoor te Kaatsheuvel, zeggen wij U van harte dank. Namens de familie JOS VAN DEN BREKEL. Tilburg, februari 1956. DANKBETUIGING. Onze hartelijke dank aan allen, die onze huwelijksdag onvergetelijk maakten, spe ciaal aan de Directie van de N.V. Ivo v. Har en's Schoen fabrieken voor de milde gave ons geschonken. A. Herman L. Herman- v. Oostrum Waalwijk, febr. 1956 Min. Loeffstraat 34. VOOR DIRECT GEVRAAGD Burgemeester en Wethouders van LOON OP ZAND zullen op Woensdag 7 Maart 1956 des voormiddags om 11 uur in het gebouw Gemeentewerken, Huigenstr. 6 Kaatsheuvel, in het openbaar aanbesteden: Het bestek en de daarbij behorende tekeningen zijn vanaf 22 februari 1956 verkrijgbaar op het Bureau Gemeentewerken te Kaatsheuvel, tegen betaling van 25.Bij ongeschonden inlevering op de dag der aan besteding wordt 20gerestitueerd. EEN ALLROUND die in het bezit is van eigen machine en 100 kwaliteit garandeert, had gaarne voor een solide firma WERK AAN HUIS, die hem dan ook daar voor naar evenredigheid wil belonen. Gaarne br." onder No. 7507 Bur. v. d. blad. Uw keuze valt toch ook op 'n bril van Gedlpl. Opticiën 88 Stationsstraat 88 WAALWIJK. Leverancier aan alle Ziekenfondsen. V/6 I V Copyright „Hebben we daar even een mooie theewagen gevonden" zegt Bim. En Bam stelt voor: „We zetten er een mast op en maken daar een zeil aan, dan hebben we een pracht van een zeilboot". Dat doen ze, en als de boot klaar is, gaan ze er vandoor. Kijk 't zeil eens bol staan! „Uit de weg, allemaal", roepen ze. „Hier komen we met onze mooie nieuwe zeilboot!" Iedereen ziet hen voorbij stuiven, behalve het nijlpaard dat bij het meer staat te drinken en hen ook niet hoort aankomen. Voor wie is nu de schade? Kijk maar eens. Bim en Bam komen met hun boot met een harde smak tegen de logge dik zak, die verbaasd opkijkt. Ze vlie gen door de lucht en worden lelijk gewond. Maar er is wel hulp in de buurt en als ze over de schok heen zijn en men hen verbonden heeft, worden ze met hun eigen theewagen, maar nu zonder zeil, door Sim, de aap, als in een ziekenauto naar huis ge bracht. -f 1ST Bij de tekeningen: met Links boven: Meisjesshawl bijpassend mutsje van Lucky. Midden boven: Gedrukte kamga- ren carré met bloemmotieven, Jago Shawls. Rechts boven: Herentrui in zwaar breisel van Pehavee. De ruime ge ribde afzetting aan de hals sluit aan de voorzijde over elkaar. Links midden: Herenvest in zwaar ottoman wevenit van Spencer Hey. Wollen gestreepte en geblokte das sen Lucky. Centrum: Jago Shawls: stola in witte wol met strepen van open breistreek. Links onder: Wollen kamerjas van Lucky. Kraag en zakken zijn met koord afgezet. Rechts onder: Kamgaren shawl bedrukt met kleine kleurige figuur tjes, Lucky. Rechts midden: Gebreide muts shawl combinatie van Jago Shawls.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1956 | | pagina 7