Waalwijkse en Langstraatse Courant MEMORIE VAN TOELICHTING OP DE BEGROTING VAN 1956 DER GEMEENTE WAALWIJK BRILLENi Bri/lenspecialist VAN NS A A REN r.; V Li..;. -:v .v-|v."'V V. I MAANDAG 26 MAART 1956 Uitgever Waalwijkse Stoomdrukkerij Antooo Tleien Hoofdredacteur JAN TIELEN KEI ZUIDEN 79e JAARGANG No. 24 Dit blad verschijnt 2 i per week. Abonnement 19 cent per week f 2.45 per kwartaal f 2.70 franco p. p. Advertentieprijs 10 cent per m.m. Contract-advertenties speciaal tarief. BureauxGROTE STRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621 KAATSHEUVEL TEL. 2002. Dr van BEURDENSTRAAT t. OPGERICHT 1870 TELEGR.-ADRES JECHO" Wij ontlenen daaraan 't volgende: Indien de begroting op het nor male tijdstip (september-oktober 1955) geheel gereed was geweest, zou daardoor één opzet minder noodzakelijk zijn geweest. Dat was evenwel niet het geval. Bij het op maken der begroting moet beschikt kunnen worden over de cijfers der rekening over het twee jaren voor afgaande dienstjaar. In het opma ken der gemeente- en bedrijfsreke- ningen is evenwel nog steeds een achterstand, ontstaan door in 1953 en 1954 ingevoerde algehele wijzi ging in de. opzet, indeling en adnii- nistra'tie van de dienst van gemeen tewerken en wat het laatste be treft ook van de andere bedrij ven. Deze achterstand wordt zodra mogelijk ingelopen. Het zal u duidelijk zijn dat de be groting, alsmede voor zover de buitengewone werken betreft 't gehele werkplan voor 1956 uiteinde lijk zijn opgesteld onder de druk van de remmende inhoud van de circulaires van de minister van bin nenlandse zaken dd. 3 en 17 oktober 1955, waarin zonder meer is gesteld, dat de begrotingen voor 1956 op de gewone dienst sluitend moeten zijn en indien ze dat niet zijn slui tend gemaakt moeten worden. In 't laatste geval dient dan aangegeven te worden welke uitgaven en welke werken daardoor achterwege moe ten blijven. Zoals B. en W. bij prae-advies nr. 251, dd. 29 november 1955 meedeel den, werden aanzienlijke bezuini gingen op de dienst 1956 aange bracht als gevolg van het aandrin gen daarop door de minister in zijn beide genoemde circulaires van 3 en 17 oktober 1955. B. en W. wezen er in genoemd prae-advies echter te vens op, dat het hen niet gelukt was de begroting-1956 reëel sluitend te krijgen alléén met de voor 1955 toe gezegde subjectieve verhoging der algemene uitkering uit het gemeen tefonds. B. en W. deelden mede, dat zij dit niet konden bewerken, eens deels omdat door de reeds geïnves teerde bedragen voor voltooide en in uitvoering zijnde objecten de jaarlijkse lasten reeds aanmerkelijk zijn gestegen, anderdeels omdat de eenmaal aangevangen uitbouw der gemeente niet plotseling kan wor den stopgezet. Ook thans staan B. en W. nog volkomen op hetzelfde standpunt. Waalwijk is zonder twij fel een economisch zeer bloeiende gemeente. Haar industrie en handel zijn van grote betekenis en nemen gestadig in omvang toe. Het daar voor benodigde aantal werkkrach ten is sedert jaren niet voldoende in de gemeente Waalwijk zelf aan wezig. Allengs is een belangrijk aantal pendelaars ontstaan, dat mo menteel is gestegen alleen reeds voor de mannelijke arbeidskrachten tot 2600. Wanneer daarbij nog ge voegd wordt de omstandigheid dat de hier gevestigde bedrijven in het algemeen goed geleide en financieel behoorlijk of zelfs goed gefundeer de zaken zijn, dan is de conclusie niet anders dan als volkomen juist te kwalificeren, dat de gemeente bij haar expansie-activiteit niet anders doet dan bouwen aan haar natuur lijke uitgroei. Ook haar ligging als centrumplaats voor de Langstraat en omgeving en de aanwezigheid van groot vaarwater in haar on middellijke omgeving, zijn ongetwij feld gunstige factoren die pleiten voor motivering van een uitbouw van onze gemeente. Hoewel de minister in zijn meer genoemde circulaires aandringt op het tijdelijk verlagen van het tempo van uitvoering van buitengewone werken, is het toch zeer moeilijk daaraan zonder meer in het alge meen te voldoen. Zaken, die uitstel gedogen, kunnen en zullen ook naar een later tijdstip worden verscho ven. Aangelegenheden, zoals de wo ningbouw, mogen evenwel naar de mening van B. en W. niet worden uitgesteld. Het is de raad voldoende bekend dat de woningnood hier ontstellend groot is en toch staat het vast, dat een zéér groot gedeelte van de hier werkzame arbeidskrachten van bui ten de gemeente zich niet als wo ningzoekende heeft laten registre ren, omdat zij weten dat de kans om hier een woning toegewezen te krijgen uiterst gering is, zo niet op nihil is te stellen. Wanneer nu de woningbouw voort gang moet hebben, kunnen andere daaruit voortvloeiende buitengewo ne werken evenmin achterwege blijven, zoals de aanleg van nieuwe straten, rioleringen, hoofdleidingen voor gas, water en elektriciteit, uit breiding van bestaande en bouw van nieuwe scholen, enz. Ook wer ken, zoals de afbouw van het rio leringstelsel met zijn bijbehorende gebouwen, installaties en inrichtin gen, een werk, waarbij in hoge mate de volksgezondheid is betrokken aan de lozing in de open sloten in de Buitenpolder, moet zodra moge lijk een einde komen gedogen geen verder uitstel. Weer andere werken moeten aan de orde komen, omdat ze samen val len met werken van andere instan ties, zoals bv. het eerste gedeelte van het Havenplan, dat gecombi neerd wordt met de werkzaamhe den inzake de aanleg van de nieu we provinciale weg, welke weg de havenkom kruist, zodat deze nood- -zakelijk toch een wijziging moet on dergaan. Het thans aangeboden ontwerp voor een begroting voor 1956 is zo danig opgesteld, dat daarin zijn op genomen alle hun inziens noodza kelijke en niet uit te stellen uitga ven en dat geraamd zijn alle rede lijkerwijze te heffen of in te vor deren inkomsten, terwijl in de af zonderlijk bijgevoegde suppletoire, begrotingen zijn geraamd die kapi taalsuitgaven voor buitengewone werken, welke naar de mening van B. en W. dit jaar aan de orde be horen te komen, zulks nadat zij zich daaromtrent op grond van 't hier vóór gestelde rijpelijk hebben be raden. Reeds in het prae-advies van 29 november 1955, nr. 251, hebben zij er op gewezen, dat de in 1936 aan gevangen onteigeningsprocedure in zake gronden oorzaak is geweest, dat Waalwijk niet reeds vóór de oor log een aanmerkelijke uitbouw heeft kunnen ondergaan en wel tus sen de Stationsstraat en de Put straat, een belangrijk gedeelte van het uitbreidingsplan. De gemeente Waalwijk had daar door na de oorlog een belangrijke achterstand in te halen, waarvoor 't in onvoldoende mate de gelegenheid heeft gekregen. Ook dit hebben zij gemeend nog even te moeten beklemtonen. Zoals B. en W. reeds betoogden, is het hun niet gelukt de begroting sluitend te krijgen met de voor 1955 toegezegde subjectieve verhoging van de algemene uitkering. Dit is namelijk slechts mogelijk door ra ming van een bedrag aan algemene uitkering uit het gemeentefonds ad 785.420.32. Daarin is begrepen wegens: a. basis-uitkering 13.58 per in woner minus 1.56 ingevolge de kleuter-onderwijswet, blijft 12.02) 257.008.27 b. reeds toegezegde subjectieve ver hoging (als voor 1955, namelijk 17.67 per inwoner) 377.814.99 634.823.26 Resteert wegens aangevraagde ex tra subjectieve verhoging voor 1956: 150.597.06. Subsidies. Hoewel B. en W. er naar gestreefd hebben nieuwe subsidies en verho ging van bestaande zoveel als mo gelijk is te vermijden, zulks met 't oog op de door de minister in het algemeen ten strengste aangeraden bezuiniging op de uitgaven, hebben zij toch gemeend in enkele geval len hiervan te moeten afwijken. B. en W. stellen namelijk de vol gende nieuwe subsidies of verho gingen van bestaande subsidies voor: 1. voor het museum voor de schoen- en lederindustrie. Dit mu seum is tot nog toe geheel aange wezen geweest op het particulier initiatief. Uitbreiding van dit in óm- vang en belangrijkheid steeds toe nemende museum is noodzakelijk. Dit kan het bestuur evenwel onmo gelijk zonder overheidssteun. B. en W. stellen daarom een eenmalige subsidie van 1000.voor. Voor volgende jaren zal de aangelegen heid nader door hen worden bezien. 2. Voor de jeugd"sportverenigin- gen is 150.meer uitgetrokken i.v.m. het toegenomen aantal onder de J eugdsportraad ressorterende verenigingen. 3. Voor ieder der Gemengde Zangverenigingen „Tot Bloei der Toonkunst" en „Hallelujah" is een subsidie van 100.uitgetrokken. Zoals bijna overal elders, kunnen deze verenigingen zich financieel niet meer bedruipen. Met de geste gen kosten houden de bijdragen van donateurs e.d. geen gelijke tred. De meer en meer gangbare opinie van de overheid is, dat dergelijke cul turele verenigingen in het algemeen belang in stand gehouden moeten worden. Naar het voorbeeld van steeds meer gemeenten stellen B. en W. dan ook voor naast de muziek verenigingen, waar nodig, ook de zangverenigingen te subsidiëren. Zij stellen verder voor deze subsi dies telken jare opnieuw te bezien; 200.—. 4. voor de harmonie „St. Crispijn" als bijdrage aan het „uniformen fonds" voor één uniform een bedrag ad 200.Vorig jaar bij gele genheid harer bekroning in de eer ste afdeling is dit fonds opge richt. 5. Voor de Oorlogtsgedenkkapel te Waalre 77.47. 6. Voor de bibliotheek „St. An- tonius", die vorig jaar voor 't eerst een voorlopig subsidie ontving van 100.is thans 200.uitgetrok ken, alzo een verhoging ad 100. 7. Voor de „Waalwijkse Kring van Kunst en Wetenschap" 750. De Kring kan zich financieel niet meer bedruipen. B. en W. achten het van groot belang deze Kring, die cultureel hoogstaande uitvoeringen, films, enz. voor de inwoners van Waalwijk en omgeving brengt ,in stand te houden. 8. Voor de R.K. Levensschool te Drunen: 20.per leerling uit Waalwijk. De instelling vraagt een hoger bedrag, doch kan subsidie van het rijk en bijdragen van het be drijfsleven vragen. Momenteel be zoeken 7 leerlingen uit Waalwijk de school; 140. 9. Voor de Jan van Eijck-acade- mie te Maastricht, (voor schilderen, tekenen, enz.), welke door enkele Waalwijkse studenten wordt be zocht; 300. 10. Voor de Sociale Avondschool van de Katholieke Middenstands bond 100. De vorig jaar hier bestaande soort gelijke school van de K.A.B. is op geheven. 11. Voor een op te richten R.K. Charitatief Centrum in de St. An- tonius-parochie, voor een half jaar; 2000.—. In verschillende gemeenten zijn of worden dergelijke centra opge richt. Dat hieraan in onze gemeen te ook is gedacht en wel in een zo snel groeiende wijk met zulk een groot aantal volkswoningen, behoeft eigenlijk geen verwondering te wekken. De instellingen plegen sa men te werken met de betrokken gemeentelijke instanties, zoals hier zijn de Gemeentelijke Instelling voor Maatschappelijke Zorg en de Sociale werkster. Met het voorge stelde subsidie beogen B. en W. het wijkwerk, mitsdien het concrete maatschappelijke werk in de wijk of in de parochie als zodanig te sti muleren en te activeren. Door het bestuur van Waalwijks Belang is gevraagd het jaarlijks subsidie te verhogen tot 1500. gend jaar bescheiden worden over gelegd betreffende het verloop der inrichting, zullen B. en W. een ev. nieuwe aanvrage opnieuw bezien. No. 12. (Medisch sportbureau „Waalwijk e.o."). Gebleken is, dat dit bureau in oprichting geen doorgang heeft gevonden. Mocht 't bureau toch in het leven worden geroepen, dan zullen B. en W. de aangelegenheid ev. nader bezien. Ten opzichte van de gemeente bedrijven is na hetgeen hiervóór reeds is meegedeeld omtrent de ba tige of nadelige saldi het volgen de op te merken: Algemeen. De begrotingen der bedrijven ken merken zich dit jaar door een be langrijke stijging der bedrijfskosten, voor een deel als gevolg van de loon- en salarisverhogingen, alsme de door de stijging van het alge meen prijspeil. Deze toename der kosten, welke de volle aandacht heeft van 't col lege van B. en W., moet echter ge zien worden in het kader van de ontwikkeling, die onze gemeente doormaakt en de doelstellingen, welke worden nagestreefd. In dit licht bezien, achten B. en W. de stijging der kosten verantwoord. Vleeskeuringsdienst. De werkzaamheid van de dienst is belangrijk vergroot door de op name van de gemeenten Raamsdonk en Waspik. Hierdoor is het noodza kelijk het personeel uit te breiden door aanstelling van een vierde hulpkeurmeester. Ook de kosten van vervoer en de kadaverophaal dienst ondergaan door deze uitbrei ding een stijging. Hiertegenover kan de opbrengst keurlonen 25% hoger werden geraamd dan in 1955. Bij de beoordeling van de toename van het nadelig saldo 1956 ten op zichte van 1955 dient in aanmer king te worden genomen, dat het saldo 1955 niet reëel is, omdat hier in de loonsverhogingen 1955 niet zijn verwerkt. Een vergelijking met liet werkelijke verliescijfer over '54 geeft derhalve een meer zuiver beeld. Waterbedrijf. Ondanks de sterke toeneming der- kapitaalkosten in de laatste jaren, vertoont het bedrijf een constante ontwikkeling. De tarieven liggen in een vrij gunstige verhouding tot an dere gemeenten, ook zonder dat van de geboden gelegenheid tot tariefs verhoging gebruik is gemaakt. Badhuis. Bij de behandeling der begroting 1955 is toegezegd de nodige maat regelen te beramen om het bezoek aan het badhuis te stimuleren. Al vorens hiertoe is overgegaan, is aan de dienst gemeentewerken opdracht gegeven een onderzoek in te stellen. Neem voor Uw kostbare ogen géén risicoNeem een BRIL van dan bent U goedkoper uit Vughterstraat 25 Den Bosch - Markt 32 Titburg - Nwe Ginnekemtr. 23 Breda Alle kortingen worden bij ons DIRECT afgetrokken. Over de vorige jaren is een subsidie toegekend van 500.per jaar. Hoewel B. en W. veel waardering hebben voor 't werk dat Waalwijks Belang ten behoeve van de bevorde ring van het Vreemdelingenverkeer verricht, menen zij dat een verho ging van het subsidie met 1000. per jaar zonder meer niet aanvaard baar is. Daarnaast zijn B. en W. van oordeel, dat, voor het geval Waal wijks Belang speciale en betekenen de acties ter hand neemt, aan de raad voor dergelijke concrete ge vallen een afzonderlijk verzoek om subsidie zou kunnen worden ge daan. Ten aanzien van de 17 vermelde subsidie-aanvragen, stellen B. en W. voor een afwijzende beschikking te nemen en wel voor zover daar voor hierna geen speciale motieven zijn aangevoerd in het algemeen, omdat door de desbetreffende ver enigingen enz. naar de mening van B. en W. niet of niet voldoende een algemeen of plaatselijk belang Wordt gediend. Ten aanzien van reeds in vorige jaren afgewezen verzoeken hand haven B. en W. hun reeds vroeger ingenomen standpunt, namelijk ten aanzien van de nrs. 5 en 6 resp. de vereniging „Het Brabants Edelam- bacht" te Tilburg en de stichting Lager Nijverheidsonderwijs in de bisdommen Breda en 's-Hertogen- bosch te Tilburg. Ten opzichte van de aanvragen van de navolgende verenigingen, wensen B. en W. nog het volgende naar voren te brengen: No. 7. (Stichting 1940-1945). Vroeg in 1955 voor het laatst een (extra) jubileumbijdrage. Bu en W. vinden daarom geen termen thans nog een subsidie voor te stellen. No. 8. (Christelijke Leesbiblio theek „Besoyen"). Indien een vol- Bedoeld onderzoek is inmiddels in gesteld en verwacht wordt dat het desbetreffende rapport B. en W. binnenkort zal bereiken. Aan de hand van dit rapport zullen zij na gaan welke maatregelen getroffen kunnen worden om de exploitatie uitkomsten gunstiger te doen zijn. Zweminrichting. De zweminrichting heeft in 1955 een zeer gunstig seizoen gehad. Dit is in hoofdzaak beïnvloed door het gunstige weer en de bescheiden openstelling van de inrichting voor familiebad. De geraamde ontvang sten werden bijna met 100% over schreden. Hier staat tegenover, dat de kosten van hulp op topdagen be langrijk zijn toegenomen. Teineinde de publieke belangstelling te blij ven trekken, zal dit jaar aan de or ganisatie en beheer van het bad gro te aandacht worden besteed. Maat regelen zullen worden getroffen om de doorstroming van het publiek vlotter te doen verlopen. Hypotheekbank. Geconstateerd wordt, dat, on danks de zeer gunstige voorwaar den, weinig gebruik wordt gemaakt van de gemeentelijke hypotheekre geling. Woningbedrijf. In de loop van 1956 zullen in to taal in exploitatie zijn: 696 woningwetwoningen (w.o. 8 winkels) 101 duplexvoorzieningen 36 noodwoningen 81 middenstandswoningen en 1 winkel 20 gemeentewoningen. Totaal 934 woningen (1955: 806). De reconstructie van de 150 wo ningwetwoningen, gebouwd vóór 1940, is inmiddels gereed gekomen. Een voorstel aan de minister van wederopbouw en volkshuisvesting tot herziening der huren van deze woningen, gaat binnenkort uit. Het onderhoud der woningen heeft de voortdurende zorg van B. en W. Gemeentewerken. Naast de steeds in omvang toe nemende normale onderhoudswer ken en diensten, heeft het bedrijf in 1956 de taak een groot aantal bui tengewone werken te realiseren (zie hierachter) De organisatie van de dienst is thans zover uitgebouwd, dat een behoorlijke uitvoering der werken is verzekerd. Bij de beschouwing van de kosten van sommige hulp- afdelingen blijkt, dat de kosten hiervan iets uitgaan boven die in 't vrije bedrijf. Hierbij dient echter in aanmerking te worden genomen, dat hierin de zgn. beschikbaarheids factor is verwerkt. Zouden de werk zaamheden door particulieren wor den uitgevoerd, dan kan zeker ver wacht worden dat de kosten als ge volg van de te maken wachttijden belangrijk boven de kosten, ver bonden aan het beschikbaar zijn, uitstijgen. Elektriciteitsbedrijf. De stroomafzet ontwikkelt zich in gunstige richting. Dit jaar mag ver wacht worden dat de afgifte de 4 miljoen kWh zal overschrijden (1939 miljoen, 1950 2,14 miljoen). De tarieven liggen zowel ten opzichte van de P.N.E.M. als van andere ge meentelijke distributiebedrijven vrij gunstig. De voortdurende stijging van de kolenprijs dient evenwel nauwkeu rig te worden gevolgd. Gasbedrijf. Ook bij het gasbedrijf doet zich de stijging van de kolenprijs ge voelen, hoewel in mindere mate dan bij het elektriciteitsbedrijf. De afzet ontwikkelt zich gunstig. De plaat sing van keukengeyzers en andere huishoudelijke gasapparaten in huur of huurkoop, neemt sterk toe. Het vraagstuk van de opvanging van de piekbelasting is thans in studie. De hogere winstraming is mede een gevolg van het gebruik van meer moderne methoden van kos tenverrekening. De navolgende buitengewone werken hebben B. en W. gemeend voor 1956 op het program te moeten plaatsen, zulks nadat van hun aan vankelijk plan diverse objecten zijn geschrapt in verband met het ver zoek van de minister van binnen landse zaken, gedaan in zijn meer- geoemde circulairen van oktober 1955. B. en W. mogen hier verwij zen naar hetgeen reeds is vermeld bij de aanvang van deze aanbie dingsbrief. Van de voornaamste volgt hier een bespreking. 1. Kosten opmaken uitbreidings plan. In 1956 zullen weder uitgaven zijn te doen voor de opstelling en herziening van diverse partiële uit breidingsplannen. 2. Aankoop meubilair en ma chines gemeentehuis en secre tarie. B. en W. stellen voor het nodige krediet beschikbaar te stellen voor een schrijfmachine met lange wa gen voor de afdeling Algemene Za ken, alsmede voor een stalen op- bergkast. Een der aanwezige ma chines op genoemde afdeling is goeddeels verslaten, doch kan nog dienst doen voor eenvoudig werk op het archief. 3. Aanschaffing neveltankwagen voor de brandweer. Volgens de nieuwste inzichten in zake brandbestrijding (o.a. laatst gehouden congres te 's-Hertogen- bosch) is hierbij de hulp van een hogedruk-nevelspuit onmisbaar, om dat de ervaring heeft geleerd dat de snelheid van het eerste optreden vaak bepalend is voor de omvang van de brand en de daaruit voort vloeiende schade. Door het inzetten van een nevelspuit, wordt een be langrijke tijdsbesparing verkregen op de overigens onmisbare motor spuit. Deze kan eerst uitrukken, wanneer 5a 6 manschappen aanwe zig zijn, terwijl een nevelspuit met 3 personen volledig is bemand. Er kan bovendien óók sneller worden opgetreden, omdat de aansluiting op de brandkraan en het uitleggen dei- slangen vervallen. Waterschade, die bij binnenbranden veelal groter is dan brandschade, blijft bij toepas sing van een nevelblusser tot een minimum beperkt. Dit is vooral ook van belang voor die bedrijven, waar aan grondstoffen waterschade van grote omvang kan worden aange bracht. Tenslotte is de nevelblusser van belang voor afgelegen plaatsen (boerderijen, enz.) waar geen brandkranen aanwezig zijn, ofwel waar de druk der waterleiding ge ring is ('t oostelijk deel van Baard wijk, het westelijk gedeelte van Be soyen). De aanschaffing van een neveltankwagen wordt voor Waal wijk door de rijksinspectie van het brandweerwezen in Noord-Brabant noodzakelijk geacht, terwijl zij bo vendien attendeerde op de zeer gro te blus-capaciteiten bij ev. voorko mende branden bij grote industriële ondernemingen. 6-7. Kapitaalverstrekking Water bedrijf. Deze houdt meest verband met uitbreidingswerken van het bedrijf, welke parallel lopen met de werken der gemeente op het gebied van straten-aanleg en woningbouw; suppl. nr. 2 van het bedrijf heeft meer betrekking op kapitaalver strekking van voorzieningen ten be hoeve van het bedrijf zelf en voor dienstaansluitingen. 8. Kapitaalverstrekking Slacht huis. Houdt verband met aanschaffing van diverse slachttechnische toestel len enz. 10. Premiën ingevolge de premie regeling wonimgsplitsing en/of woningverbetering. De ten laste van de gemeente ko mende kosten te dezer zake worden op verzoek van gedeputeerde staten voortaan op de kapitaaldienst ge raamd. Hier zijn geraamd de kos ten van woningsplitsing voor 2 ge vallen en van woningverbetering voor 10 gevallen. 12. Inrichting woningkartotheek. Hiervoor wordt verwezen naar 't prae-advies no. 29 dd. 16 februari 1956, waarop door da raad d.d. 23 februari 1956 reeds gunstig is be schikt. De bij de aanstaande wo ningtelling te verzamelen gegevens kunnen tevens dienstbaar worden gemaakt voor de inrichting van een gemeentelijke woningkartotheek. 13. Verbetering 6 gemeentewonin gen (Eerste Zeine 31a t/m 31f). Hiervoor is door de raad reeds 'n krediet toegestaan in de vergade ring van 23 februari 1956. 14. Aanleg Vondelstraat (St. Anto- niusparochie-oost) Ter voorkoming van stagnatie in de uitvoering van het woningbouw programma, is het noodzakelijk dit jaar in het genoemde deel der ge meente een nieuwe straat aan te leggen vanaf de Dr Ringersstraat naar de Burg. Smeelelaan. 15. Uitbreiding stratenplan St. An- toniusparochie. Ter verkrijging van de noodzake lijke bouwterreinen voor realisering van de woningbouw, dienen in vak B van het partiële uitbreidingsplan Sint Antoniusparochie-oost enige bouwstroken te worden aangelegd. 16. Aanleg straten uitbreidingsplan Baardwijk. Het krediet heeft betrekking op de aanleg van een 6-tal straten en is door de raad reeds toegestaan in de vergadering van 26 januari 1956. 17. Aanleg straat, parallel aan de Baardwijksestraat. Ter verkrijging van de nodige bouwterreinen ten behoeve van de particuliere woningbouw in 't uit breidingsplan-Baardwijk, stellen B. en W. voor evenwijdig aan de Baardwijksestraat 'n nieuwe straat aan te leggen. 18. Aanleg stamriool Baardwijk langs de Winterdijk. Ter verkrijging van een behoor lijk^ afwatering van de riolering in Baardwijk, is het noodzakelijk dat langs de Winterdijk, vanaf 't Voor einde tot aan het rioolgemaal aan de Groensteeg een nieuw stamriool wordt aangelegd. 19. Aansluitingsriool Baardwijk op stamriool. In verband met de realisering van het uitbreidingsplan-Baardwijk die nen de rioleringen ter plaatse via 'n aansluitriool verbinding te krijgen met het stamriool. Een gedeelte hieraan dient tevens om de wonin gen langs de wegen, waarin dit aan sluitriool komt te liggen, op dit ri ool aan te sluiten. 20. Reconstructie Meerdijk. Reeds in 1953 werd voor verbre ding van de Meerdijk, welke de ver binding vormt tussen Waalwijk-zuid en de gemeenten Sprang-Capelle en Loonopzand, een krediet gevoteerd, hetwelk echter in verband met de opmerkingen van gedeputeerde sta ten is ingetrokken. De opmerkingen betroffen in hoofdzaak het wegpro- fiel, dat naar de mening van gede puteerde staten te smal was opge zet om een behoorlijke oplossing van de verkeerssituatie ter plaatse te verkrijgen. Na bestudering op nieuw van het plan en na oplossing van enkele moeilijkheden inzake grondaankoop, is nu een herzien plan gereed gekomen. 21. Aanleg straten ten oosten van de Thorbeckelaan. Ter voldoening aan de aanvragen om bouwterreinen voor woning-

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1956 | | pagina 1