Waalwijkseen Langstraa
D,
D,
H
E
BINNEN- EN BUITENLAND
De huren stijgen
Aanschaffing van 2 Roltrommelauto's
had veel voeten in aarde
MAANDAG 6 AUGUSTUS 1956
Uitgever:
Waalwijkse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur:
JAN TIELEN
Dit blad
verschijnt 2x per week
79e JAARGANG No. 61
Abonnement:
19 cent per week
2.45 per kwartaal
2.70 franco p. p.
Advertentieprijs:
10 cent per m.m.
Contract-advertenties
speciaal tarief
Bureaux GROTESTRAAT 205, WAALWIJK
Gemeenteraad Waalwijk
TEL. 2621
KAATSHEUVEL
TEL. 2002
Dr van BEURDENSTRAAT 8
OPGERICHT 1878
TELEGR.-ADRES: „ECHO"
i e gemeenteraad van Waal
wijk, die donderdagavond onder
voorzitterschap van burgemeester
Teijssen in openbare vergadering
bijeen kwam, heeft een uur be
steed aan de behandeling van het
eerste agendapunt: de beschik
baarstelling van een krediet voor
de aanschaffing van twee rol
trommelauto's.
De heer Kemperman zeide bij
de bij dit voorstel behorende stuk
ken tevergeefs gezocht te hebben
naar een of meer offertes. In de
kostenbecijfering komt alleen de
naam van de fa, Geesink voor.
Hij wenste graag nader op de
hoogte gesteld te worden met de
diverse mogelijkheden, o.a. ook of
plaatselijke handelaren in deze
zouden kunnen worden ingescha
keld. Daar het hier een zeer be
langrijk bedrag gold (f79.300.-)
meende hij zijn stem, zonder na
dere offertes, niet aan dit voorstel
te kunnen geven en hij stelde dan
ook voor om dit punt aan te
houden tot de volgende vergade
ring
De heer Brouwer schaarde zich
achter de heer Kemperman en
wenste nagegaan te zien of plaat
selijke handelaren van deze leve
ring enig profijt zouden kunnen
hebben.
De heer v. d. Hoven stelde vast
dat, wanneer de huisvuilophaal
dienst met twee roltrommels zal
gaan werken, er toch een flinke
uurreserve moet zijn, temeer waar
de oude ook nog dienst zal kun
nen doen. Ook vroeg de heer v.
d. Hoven of het waar was dat de
gemeente geen zeggenschap heeft
over de aanschaffing van het
chassis.
De heer Dercksen kon een ver
meerdering van 1 tot 2 wagens
wel begrijpen, doch een uitbrei
ding van 1 tot 3 wagens achtte
hij niet verantwoord. De heer Ei
bers informeerde naar het merk
der trucks en sprak zich ook uit
voor meer offertes. De heer van
Leeven wees op de mogelijkheid
van een vrije aanbesteding, zoals
deze bij het Rijk plaats vindt, ter
wijl de heer Mombers de aan
dacht vestigde op de noodzaak
van uniformiteit in wagens en ma
terieel. Toch meende hij dat er
ook wel eens door anderen gele
verd is. i
Ten aanzien van de uitbreiding
van 1 tot 3 wagens wees de voor
zitter er in zijn antwoord op, dat
het praeadvies in dit opzicht toch
vrij duidelijk is. De gemeente
breidt zich dermate uit, dat het
gebruik van wee roltrommelauto's
beslist noodzakelijk is. Thans ge
schiedt dit door een roltrommel-
auto, die in slechte en onbetrouw
bare staat verkeert, en een
vrachtauto, die hiervoor niet ge
schikt is omdat daardoor onhygië
nische toestanden ontstaan en be
schadiging van de vuilnisemmers.
Bovendien loopt de bergipg van
huisvuil in eigen gemeente ten
einde. Over enkele weken zal de
Spoorsloot ten zuiden van de
spoorlijn geheel gedempt zijn. De
gemeente heeft uitgezien naar di
verse andere mogelijkheden bin
nen de gemeente, doch is daarbij
niet tot een gunstig resultaat kun
nen komen. Ook het vervoer naar
de centrale huisvuilverwerkings-
dienst te Son bij Eindhoven, zou
te hoge kosten met zich meebren
gen. De berging van het huisvuil
in de „wielen" onder de gemeente
Waspik bleek nog de meest gun
stige oplossing te bieden. De ber
ging van huisvuil is daarmee voor
ca. 5 jaar veilig gesteld.
Ten aanzien van het verzoek
om offertes vestigde de voorzit
ter de aandacht op de normale
gang van zaken, die zo is dat de
raad een krediet verstrekt voor
de aanschaffing van deze roltrom
melauto's en dat de uitvoering
daarvan, na goedkeuring door
G.S., geheel bij B. ien W. berust.
Er is momenteel nog geen enkele
offerte gevraagd. De in het pre
advies genoemde cijfers berusten
wel op een opgave, maar dit be
tekent geenszins dat er al sprake
is van een definitieve bestelling.
Ten aanzien van de levering
merkte de voorzitter op, dat er
naar zijn weten in Nederland
slechts twee firma's zijn, die deze
roltrommelauto's vervaardigen en
deze geheel leverklaar in voor
raad hebben. Het is niet zo, dat de
gemeente zelf het chassis koopt
en daarop een opbouw laat ma
ken. De voorzitter wilde in hef
midden laten of en in hoeverre
plaatselijke dealers profijt zouden
kunnen hebben van een chassis-
levering.
In tweede instantie merkte de
heer Kemperman op, dat bij de
aanschaffing van de faecaliën-
auto in 1950 het chassis afzonder- j
lijk geleverd was, zodat men te
dien aanzien ook thans niet is
aangewezen op twee firma's. Spr,
wenste zijn ingenomen standpunt
niet prijs te geven en drong aan
op meer zekerheid omtrent een zo
voordelig mogelijke levering.
De heer v. d. Hoven was niet
overtuigd van de noodzaak van
2 nieuwe roltrommelauto's. Er zal
dan een reserve zijn van 30 uren,
zodat de oude wagen niet meer
gebruikt zal worden. Hij meende
dat er bij de aanschaffing van één
nieuwe auto genoeg uurreserve
zal zijn voor het vervoer naar
Waspik.
De heer van Leeven merkte op,
dat voor dit vervoer naar Waspik
de km-pijs van een roltrommel-
auto veel hoger (70 cent) zal lig
gen dan van de vrachtauto (25
ct.). Hij stelde daarom voor het
huisvuil van de roltrommelauto
over te laden in de vrachtauto en
deze voor het vervoer te laten
zorgen. Misschien was er zelfs
een vervoer per schuit mogelijk,
dat zou de zaak nog goedkoper
maken.
De heer Mombers gaf in over
weging te informeren naar de
kosten bij een eventuele splitsing
van aankoop van chassis en
trommelopbouw.
In zijn antwoord wees de voor
zitter erop dat bij een faecaliën-
auto de zaak heel anders ligt dan
bij een roltrommelauto. Hij wees
nogmaals op de competentie van
de raad en van B. en W. in deze
zaak', doch zeide dat B. en W.
zeer zeker beréid zijn te onder
zoeken of en in hoeverre plaat
selijke dealers bij deze levering
zouden kunnen worden ingescha
keld.
Ten aanzien van de opmerking
van de heer v. d. Hoven zeide de
voorzitter, dat men hier de om
standigheden zeer goed in het
oog moest houden. Op de eerste
plaats het vervoer naar Waspik
en op de tweede plaats het feit,
dat de huidige roltrommelauto be
slist slecht en onbetrouwbaar is,
hetgeen door een deskundig ex
pertiserapport is bevestigd. Bij
gebruik van de oude roltrommel
auto en een nieuwe zal er beslist
geen enkele uurreserve zijn, en zal
men bij een eventueel uitvallen
van de oude, voor een zeer on
gewenste en onplezierige situatie
worden geplaatst. De mogelijk
heid van een splitsing van aan
koop zeide de voorzitter gaarne
te willen onderzoeken. Het voor
stel van de heer van Leeven
achtte de voorzitter niet dienstig,
omdat men weer met dezelfde on
hygiënische toestanden zal komen
te zitten. Het vervoer per schuit
is ook niet mogelijk.
De heer v. d. Hoven wilde zich
gaarne bij dit expertise-rapport
neerleggen, doch stelde voor, dat,
indien de betrokken firma geen
direkt belang heeft bij de levering
van de truck, aan twee plaatselijke
dealers een kans zal worden ge
boden. De voorzitter zeide dat dit
inderdaad een uitgangspunt zou
kunnen zijn.
De heer Kemperman bleef ech
ter bij zijn standpunt meer zeker
heid omtrent zo voordelig moge
lijke levering en wenste dit punt
verschoven te zien naar de vol
gende vergadering. De heer Smol
ders merkte op dat het niet moest
gaan om een zo voordelig moge
lijke levering, maar om een zo so
lide mogelijke levering, waarop
de heer Kemperman antwoordde,
dat het een het ander niet uit
sloot. De heer van Heeswijk
kwam nog terug op de door de
heer v. d. Hoven naar voren ge
brachte reserve van 30 uren, z.i.
zou die reserve ten hoogste 15 of
20 uren bedragen. Om de zaak
niet te lang te rekken wenste de
heer v. d. Hoven hierop niet na
der in te gaan en wenste de aan
tekening het niet eens te zijn met
de wethouder.
Toen B. en W. niet bereid ble
ken het voorstel terug te nemen,
omdat het volgend voorstel niet
anders zal kunnen zijn, wenste de
heer Kemperman stemming over
het voorstel van B. 6 W., om na
verlening van het krediet dit zo
goed mogeijk te besteden en na
te gaan of en in hoeverre de plaat
selijke dealers bij deze levering
kunnen worden ingeschakeld.
Met alleen de stem van de heer
Kemperman tegen werd dit voor
stel aangenomen.
De rest van de agenda werd in
een vlot tempo afgewerkt.
Goedkeuring verkregen de
voorstellen tot onbewoonbaarver
klaring van de woning Hoogeinde
70, inzake de omzetting van de
bouw van een premiewoning in
een woningwetwoning, inzake ga
rantie van betaling van rente en
aflossing van hypothecaire geld
leningen voor particuliere wo
ningbouw, tot het beschikbaar
stellen van een krediet van
f 4.673.76 voor het aanbrengen
van tijdelijke voorzieningen in de
Christelijke Kleuterschool en tot
beschikbaarstelling van een kre
diet van f 491,80 voor de aan
koop van een nieuwe rekenme
thode voor de openbare lagere
school.
De heer ,v. d. Hoven vestigde
de aandacht op een eigenaardig
heid in de redactie van de gewij
zigde verordening regelende de
verzekering van het' brandweer
personeel. Het bleek dat de erf
genamen hier worden genoemd na
degene die betrokkene hebben
verzorgd tijdens diens ziekte. Dit
deed de heer van Leeven opmer
ken dat in bepaalde gevallen de
uitkering dan aan het ziekenhuis
ten goede zou komen in plaats van
aan de erfgenamen.
De voorzitter zegde toe
in een afzonderlijke nota nader
te zullen ingaan op de historie van
deze tekst, die altijd zo geweest
is. j
Ook hechtte de raad zijn goed
keuring aan een voorstel inzake
invoering van bijzondere school-
gymnastiek voor leerlingen van
lagere scholen in verband met
houdingsafwijkingen.
In verband met de uitbreiding
van de r.k. huishoud- en industrie
school met een zgn. vormingsklas
keurde de raad het afleggen van
een noodzakelijkheidsverklaring
goed.
Ten behoeve van de muziek
feesten ter gelegenheid van het
45-jarig bestaan van de Harmonie
,,St. Crispijn" verleende de raad
een garantie tot een bedrag van
f 30(10.
Eveneens goedkeuring verkre
gen een aantal voorstellen tot
aankoop en ruiling van onroerend
goed.
Voor de aanschaffing van een
elektrische cyclostyle ten behoeve
van het gemeentesecretarie vo-
t teerde de raad een bedrag van
f 1.867.—.
Ten slotte werd in verband met
de te houden braderie ter gelegen
heid van de muziekfeesten een tij
delijke wijziging aangebracht in
de Winkelsluitingsverordening.
Met een goedkeuring van een
1 wijziging begroting 1956 werd de
ze openbare vergadering gesloten.
men herstellen. Het antwoord op
de huurstop is voor velen een on-
derhoudsstop geworden. Hier
door wordt in de eerste plaats de
krotvorming bevorderd, vervol
gens onthoudt men de huurder
een goede bewoning en tenslotte
doet de eigenaar zichzelf tekort
omdat zijn eigendom langzaam te
niet gaat.
Toegegeven moet worden, dat
van de waanzinnig lage huren ve
len het onderhoud ook niet kon
den bekostigen. De eis van huis
eigenaren, dat de gehele huurver
hoging hun ten goede moest ko
men, was rechtvaardig en op deze
basis is ook naar een oplossing
gezocht.
Certificaten?
Het onderhoud van de huizen nu verzekerd
huurstrijd is gestreden. Het is deze kwestie, die lange tijd
de Tweede Kamer in twee scherpe gescheiden groepen
heeft verdeeld gehouden en zelfs heeft zij een grote rol ge
speeld bij de kabinetscrisis. Ook nu weer dreigde zij het
grote struikelblok te vormen bij de samenstelling van een
nieuw ministerie. Voordat dit kan gaan werken, was het
noodzakelijk dit vraagstuk eerst uit de weg te ruimen.
De grote opdracht, welke de nieuwe regering op haar
schouders krijgt, bestaat uit het oplossen van de woning
nood en daarbij speelt het huurvraagstuk een doorslagge
vende rol. Bij de strijd om de verkrijging van woonruimte
doet men als huurder alles cm bewoner te worden van een
vooroorlogs huis. Niet alleen is dit meestal ruimer dan de
nieuwbouw, al is het comfort geringer, maar bovenal is de
huurprijs veel lager als gevolg van de nog steeds bestaande
huurstop, die de huiseigenaren nu al meer dan 15 jaar moe
ten dulden.
e maatschappij voor nijver
heid en Handel kwam met een
voorstel om certificaten uit te ge
ven, die door eigenaars moesten
worden gekocht van een deel der
verhoging. Hierdoor zou een ka
pitaal worden gevormd, dat dan
dwingend voor nieuwbouw moest
worden aangewend. Inderdaad
zou hierdoor de nieuwbouw zijn
bevorderd. Alleen bleef het nu
maar de vraag wie die nieuwbou-
wers zouden zijn.
Is men eigenaar van een paar
huisjes, dan zou men langer dan
een mensenleeftijd certificaten
moeten sparen om hiermee de
nieuwbouw te kunnen financieren.
En dan moet men daarbij nog be
lust zijn op uitbreiding of vervan
ging van het huizenbezit. Het is
niet mogelijk te begrijpen dat de
nieuwbouw-certificaten spoedig
zouden worden verhandeld. De
kopers zouden de aannemers en
grote maatschappijen van onroe
rende goederen zijn, die de certi
ficaten van kleine huiseigenaren
tegen een zacht prijsje konden
overnemen. De kleine huiseige
naren zouden met hun paar- cer
tificaten immers toch niets kun
nen beginnen. De certificaten
zouden per saldo het object wor
den van grove speculaties en de
handel daarin zou winstgevend
zijn voor de grote maatschappijen
en dito bouwers. Om deze reden
hebben de fracties van bijna alle
partijen tegen het certificaten-
systeem grote bezwaren aange
voerd, die ertoe geleid hebben dat
dit plan is verworpen.
Hogere belasting?
hand te doen, vooral wanneer de
ze vrij van bewoners konden wor
den opgeleverd. In de verkoop
som hebben zij geheel of gedeel
telijk de contante waarde van de
toekomstige huurverhoging reeds
geïncasseerd. Zij zouden niet
meer door de belasting kunnen
worden getroffen, terwijl de ko
pers naast de hoge koopprijs nu
ook nog eens meer grondbelas
ting zouden moeten betalen. Het
grondbelastingplan moest dus
eveneens worden verworpen.
Tenslotte is men op de gedach
te gekomen, een deel van de
huurverhoging te blokkeren, ten
einde de eigenaar te verplichten
uit het geblokkeerde tegoed on
derhoudskosten te voldoen. Het
geblokkeerde deel zal vermoede
lijk ook voor nieuwbouw mogen
worden aangewend.
Hiermee wordt de eigenaar wel
in de beschikkingsvrijheid over
zijn huur beperkt, maar de huur
blijft zijn eigendom, geheel over
eenkomstig de rechtvaardigheid.
Deksel der blokkade
op de neus.
en andere mogelijkheid werd
geboden in de verhoging van de
grondbelastnig. Technisch bleek
het hier al heel moeilijk de nieuw
bouw van de oude bouw te on
derscheiden. Bovendien zijn tal
van eigenaren van oude panden
er in de loop der jaren in geslaagd
deze tegen flinke prijzen van de
et is niet twijfelachtig dat de
bona-fide eigenaar het geblok
keerde deel van de huur straks
hard nodig zal hebben voor on
derhoudskosten. Slechts zij, die bij
te lage huren toch nog het onder
ste uit de huurkan willen hebben,
krijgen het deksel der blokkade op
de neus.
Zo zal dit deksel intussen niet
knellen, want over het tegoed zal
een rente worden vergoed en alle
middelen van dit saldo, die niet
aan onderhoud of nieuwbouw
worden besteed, blijven geblok
keerd tot de concurrentie op de
huizenmarkt zal zijn hersteld.
Voorlopig kunnen we die peri
ode op tenminste tien jaar stellen.
Wij menen, dat de regering
hier in beginsel een uitweg uit de
huurimpasse heeft gevonden, die
niet fraai, maar wel aanvaardbaar
is. Hoe intussen deze regeling in
de praktijk moet werken, zal de
toekomst ons pas openbaren.
Moet men straks rekeningen
overleggen van aannemers, lood
gieters en schilders, waaruit de
reparaties of het onderhoud blij
ken. Eigenaren zullen nu het on
derhoud reeds uitstellen tot het
volgend jaar. Welk een admini
stratie zit daar aan vast en wie
moet die betalen?
Met al die beperkingen wordt
het wonen nog duurder dan het
al is en een nieuwe bron van frau
de en geknoei met rekeningen, pa
pieren enz. welt op uit de chao
tische toestand van het woonbe
leid.
drs. MIERLO.
(Nadruk verboden).
De lage huurprijzen der oude
woningen lokken de eigenaren
beslist niet tot nieuwbouw. De
nieuwe bewoners van een huis
wonen ook liever in een oud per
ceel omdat de kosten per maand
veel lager zijn dan die voor
nieuwbouw. Een kind kan het uit
rekenen. Waar juist in de sector
huizen zo'n gebrek is, heeft men
hier economische wetten van
vraag en aanbod omgedraaid en
iedereen begint dit als dwaasheid
te voelen.
In het socialistische kamp* ver
dedigt men voornamelijk de be
langen der huurders. Men meent
hier dat eigenaars van oude wo
ningen geen verhoogde huurprijs
behoeven te ontvangen, omdat de
oude woningen in de goedkope
tijd gebouwd zijn en derhalve ge-
•niet men van het toen geïnves
teerde geld een behoorlijk rende
ment. Bovendien heeft geen eige
naar zijn huis tegenwoordig meer
leeg staan, terwijl hij aan repara
ties niets of een zeer gering be
drag betaalt.
Men weet zelfs zo te redeneren
dat de huurder nog tekort gedaan
wordt en men denkt er niet aan
wat er gebeuren moet wanneer 't
huis is uitgewoond, technisch ver
sleten en dus door een ander moet
worden vervangen. Die vervan
gingswaarde is in hef socialisti
sche kamp een onbekend begrip.
Als de huurders nu maar kunnen
wonen. Wanneer t.z.t. de huis
eigenaren allen hun huizenkapi
taal door de huurders hebben la
ten opsnoepen, (is daar altijd nog
de staat, die weer nieuwe huizen
kan laten zetten. Men meent dat
huiseigenaren rijk zullen worden
door huurverhoging en men ver
geet dat men niet in sterk in
waarde verminderde guldens
moet denken, maar in goederen.
Naar nationalisatie.
oe het zij van socialistische
zijde wilde men wel een huurver
hoging toestaan, mits de helft
daarvan door een belasting werd
afgeroomd. Waar in dit bedrag
de afschrijving voor huizen wordt
gevonden, stond men dus een po
litiek voor van nationalisatie van
het huizenbezit, waar de meerder-
i heid der Nederlanders niets voor
voelt en welke gedachte ook lijn
recht in strijd is met de bezits-
vorming.
Men heeft tenslotte begrepen
dat de geschetste gedachtengang
onhoudbaar was, althans heeft
men deze laten varen en die ver-
i vangen door de onderhoudsplicht,
waarvoor veel meer argumenten
zijn te vinden. Het is begrijpelijk
dat men, om tot een vergroting
j van het nationale huizenbezit te
geraken, niet alleen nieuwbouw
op grote schaal moet aanpakken,
maar vooral ook het bestaande
huizenbezit moet onderhouden.
Wrevelig geworden door de
huurstop weigert een groot aan-
tal huizenbezitters iets aan hun
j huizen te doen. Alleen dat waar
toe men gedwongen wordt, laat
Buit van f 70.000 verkocht
als afval-metaal.
Ruim honderd metalen „pers
mantels met bijbehorende kernen"
die»voor de N.V. Eeternit aan de
Cruquiusweg te Amsterdam pen
waarde vertegenwoordigen van
70.000 gulden en door inbrekers
zijn buitgemaakt, zijn door de re
chercheurs van het bureau-Kat
tenburg tussen afvalmetalen bij
een opkoper, totaal vernield te
ruggevonden. De „persmantels"
- matrijzen, vervaardigd uit mag
nesium en aluminium, waarmee
buizen worden geperst - zijn voor
de fabriek waardeloos geworden.
'T OUDERDOMSPENSIOEN
per 1 januari.
Voor alleenstaande 846 gulden,
voor echtpaar 1404 gulden.
De uitkeringen van het alge
meen ouderdomspensioen per 1
januari aanstaande gaan bedra
gen: 846 gulden per jaar (70.50
gulden per maand) voor een on
gehuwde man of vrouw, of een
van tafel en bed gescheiden
vrouw; 1404 gulden per jaar (117
per maand) voor een echtpaar,
waarvan een van beiden recht
heeft op het pensioen; 846 gulden
per jaar voor een gehuwde man
of een gehuwde vrouw, die duur
zaam gescheiden leven, zonder
van tafel en bed gescheiden te
zijn, indien slechts een van bei
den recht heeft op pensioen; 702
gulden per jaar (58,50 gulden per
maand), indien deze man en
vrouw beiden recht hebben op
pensioen (zij moeten de uitkering
i van de gehuwden dan delen). De
ze bedragen alle inclusief de
verhogingen, die de regering
reeds heeft toegezegd zijn vast-
gesteld op grond van een bereke-
ning van een Raad van Arheid.
Vanaf heden formulieren
beschikbaar.
Ouderdomspensioen kan
worden aangevraagd.
Spoed gewenst.
De formulieren voor het aan-
i vragen van het nieuwe ouder
domspensioen, zullen vanaf heden
verkrijgbaar zijn bij alle postkan
toren, postagentschappen en Ra
den van Arbeid, Ze moeten inge
vuld worden opgestuurd naar de
Raad van Arbeid. I
In aanmerking komen: alle ge
huwde en ongehuwde mannen en
alle ongehuwde en gehuwd ge
weest zijnde vrouwen, die op 31
december van dit jaar 65 jaar of
ouder zijn, mits zij voor hun 59ste
jaar gedurende minstens zes jaar
in Nederland, Suriname, de Ne
derlandse Antillen of Nederlands
DE ECHO WHEÏ ZUIDEN
cAvjr.;:At i lit 8