Waalwijkseen Langstraa D, D, H E BINNEN- EN BUITENLAND De huren stijgen Aanschaffing van 2 Roltrommelauto's had veel voeten in aarde MAANDAG 6 AUGUSTUS 1956 Uitgever: Waalwijkse Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur: JAN TIELEN Dit blad verschijnt 2x per week 79e JAARGANG No. 61 Abonnement: 19 cent per week 2.45 per kwartaal 2.70 franco p. p. Advertentieprijs: 10 cent per m.m. Contract-advertenties speciaal tarief Bureaux GROTESTRAAT 205, WAALWIJK Gemeenteraad Waalwijk TEL. 2621 KAATSHEUVEL TEL. 2002 Dr van BEURDENSTRAAT 8 OPGERICHT 1878 TELEGR.-ADRES: „ECHO" i e gemeenteraad van Waal wijk, die donderdagavond onder voorzitterschap van burgemeester Teijssen in openbare vergadering bijeen kwam, heeft een uur be steed aan de behandeling van het eerste agendapunt: de beschik baarstelling van een krediet voor de aanschaffing van twee rol trommelauto's. De heer Kemperman zeide bij de bij dit voorstel behorende stuk ken tevergeefs gezocht te hebben naar een of meer offertes. In de kostenbecijfering komt alleen de naam van de fa, Geesink voor. Hij wenste graag nader op de hoogte gesteld te worden met de diverse mogelijkheden, o.a. ook of plaatselijke handelaren in deze zouden kunnen worden ingescha keld. Daar het hier een zeer be langrijk bedrag gold (f79.300.-) meende hij zijn stem, zonder na dere offertes, niet aan dit voorstel te kunnen geven en hij stelde dan ook voor om dit punt aan te houden tot de volgende vergade ring De heer Brouwer schaarde zich achter de heer Kemperman en wenste nagegaan te zien of plaat selijke handelaren van deze leve ring enig profijt zouden kunnen hebben. De heer v. d. Hoven stelde vast dat, wanneer de huisvuilophaal dienst met twee roltrommels zal gaan werken, er toch een flinke uurreserve moet zijn, temeer waar de oude ook nog dienst zal kun nen doen. Ook vroeg de heer v. d. Hoven of het waar was dat de gemeente geen zeggenschap heeft over de aanschaffing van het chassis. De heer Dercksen kon een ver meerdering van 1 tot 2 wagens wel begrijpen, doch een uitbrei ding van 1 tot 3 wagens achtte hij niet verantwoord. De heer Ei bers informeerde naar het merk der trucks en sprak zich ook uit voor meer offertes. De heer van Leeven wees op de mogelijkheid van een vrije aanbesteding, zoals deze bij het Rijk plaats vindt, ter wijl de heer Mombers de aan dacht vestigde op de noodzaak van uniformiteit in wagens en ma terieel. Toch meende hij dat er ook wel eens door anderen gele verd is. i Ten aanzien van de uitbreiding van 1 tot 3 wagens wees de voor zitter er in zijn antwoord op, dat het praeadvies in dit opzicht toch vrij duidelijk is. De gemeente breidt zich dermate uit, dat het gebruik van wee roltrommelauto's beslist noodzakelijk is. Thans ge schiedt dit door een roltrommel- auto, die in slechte en onbetrouw bare staat verkeert, en een vrachtauto, die hiervoor niet ge schikt is omdat daardoor onhygië nische toestanden ontstaan en be schadiging van de vuilnisemmers. Bovendien loopt de bergipg van huisvuil in eigen gemeente ten einde. Over enkele weken zal de Spoorsloot ten zuiden van de spoorlijn geheel gedempt zijn. De gemeente heeft uitgezien naar di verse andere mogelijkheden bin nen de gemeente, doch is daarbij niet tot een gunstig resultaat kun nen komen. Ook het vervoer naar de centrale huisvuilverwerkings- dienst te Son bij Eindhoven, zou te hoge kosten met zich meebren gen. De berging van het huisvuil in de „wielen" onder de gemeente Waspik bleek nog de meest gun stige oplossing te bieden. De ber ging van huisvuil is daarmee voor ca. 5 jaar veilig gesteld. Ten aanzien van het verzoek om offertes vestigde de voorzit ter de aandacht op de normale gang van zaken, die zo is dat de raad een krediet verstrekt voor de aanschaffing van deze roltrom melauto's en dat de uitvoering daarvan, na goedkeuring door G.S., geheel bij B. ien W. berust. Er is momenteel nog geen enkele offerte gevraagd. De in het pre advies genoemde cijfers berusten wel op een opgave, maar dit be tekent geenszins dat er al sprake is van een definitieve bestelling. Ten aanzien van de levering merkte de voorzitter op, dat er naar zijn weten in Nederland slechts twee firma's zijn, die deze roltrommelauto's vervaardigen en deze geheel leverklaar in voor raad hebben. Het is niet zo, dat de gemeente zelf het chassis koopt en daarop een opbouw laat ma ken. De voorzitter wilde in hef midden laten of en in hoeverre plaatselijke dealers profijt zouden kunnen hebben van een chassis- levering. In tweede instantie merkte de heer Kemperman op, dat bij de aanschaffing van de faecaliën- auto in 1950 het chassis afzonder- j lijk geleverd was, zodat men te dien aanzien ook thans niet is aangewezen op twee firma's. Spr, wenste zijn ingenomen standpunt niet prijs te geven en drong aan op meer zekerheid omtrent een zo voordelig mogelijke levering. De heer v. d. Hoven was niet overtuigd van de noodzaak van 2 nieuwe roltrommelauto's. Er zal dan een reserve zijn van 30 uren, zodat de oude wagen niet meer gebruikt zal worden. Hij meende dat er bij de aanschaffing van één nieuwe auto genoeg uurreserve zal zijn voor het vervoer naar Waspik. De heer van Leeven merkte op, dat voor dit vervoer naar Waspik de km-pijs van een roltrommel- auto veel hoger (70 cent) zal lig gen dan van de vrachtauto (25 ct.). Hij stelde daarom voor het huisvuil van de roltrommelauto over te laden in de vrachtauto en deze voor het vervoer te laten zorgen. Misschien was er zelfs een vervoer per schuit mogelijk, dat zou de zaak nog goedkoper maken. De heer Mombers gaf in over weging te informeren naar de kosten bij een eventuele splitsing van aankoop van chassis en trommelopbouw. In zijn antwoord wees de voor zitter erop dat bij een faecaliën- auto de zaak heel anders ligt dan bij een roltrommelauto. Hij wees nogmaals op de competentie van de raad en van B. en W. in deze zaak', doch zeide dat B. en W. zeer zeker beréid zijn te onder zoeken of en in hoeverre plaat selijke dealers bij deze levering zouden kunnen worden ingescha keld. Ten aanzien van de opmerking van de heer v. d. Hoven zeide de voorzitter, dat men hier de om standigheden zeer goed in het oog moest houden. Op de eerste plaats het vervoer naar Waspik en op de tweede plaats het feit, dat de huidige roltrommelauto be slist slecht en onbetrouwbaar is, hetgeen door een deskundig ex pertiserapport is bevestigd. Bij gebruik van de oude roltrommel auto en een nieuwe zal er beslist geen enkele uurreserve zijn, en zal men bij een eventueel uitvallen van de oude, voor een zeer on gewenste en onplezierige situatie worden geplaatst. De mogelijk heid van een splitsing van aan koop zeide de voorzitter gaarne te willen onderzoeken. Het voor stel van de heer van Leeven achtte de voorzitter niet dienstig, omdat men weer met dezelfde on hygiënische toestanden zal komen te zitten. Het vervoer per schuit is ook niet mogelijk. De heer v. d. Hoven wilde zich gaarne bij dit expertise-rapport neerleggen, doch stelde voor, dat, indien de betrokken firma geen direkt belang heeft bij de levering van de truck, aan twee plaatselijke dealers een kans zal worden ge boden. De voorzitter zeide dat dit inderdaad een uitgangspunt zou kunnen zijn. De heer Kemperman bleef ech ter bij zijn standpunt meer zeker heid omtrent zo voordelig moge lijke levering en wenste dit punt verschoven te zien naar de vol gende vergadering. De heer Smol ders merkte op dat het niet moest gaan om een zo voordelig moge lijke levering, maar om een zo so lide mogelijke levering, waarop de heer Kemperman antwoordde, dat het een het ander niet uit sloot. De heer van Heeswijk kwam nog terug op de door de heer v. d. Hoven naar voren ge brachte reserve van 30 uren, z.i. zou die reserve ten hoogste 15 of 20 uren bedragen. Om de zaak niet te lang te rekken wenste de heer v. d. Hoven hierop niet na der in te gaan en wenste de aan tekening het niet eens te zijn met de wethouder. Toen B. en W. niet bereid ble ken het voorstel terug te nemen, omdat het volgend voorstel niet anders zal kunnen zijn, wenste de heer Kemperman stemming over het voorstel van B. 6 W., om na verlening van het krediet dit zo goed mogeijk te besteden en na te gaan of en in hoeverre de plaat selijke dealers bij deze levering kunnen worden ingeschakeld. Met alleen de stem van de heer Kemperman tegen werd dit voor stel aangenomen. De rest van de agenda werd in een vlot tempo afgewerkt. Goedkeuring verkregen de voorstellen tot onbewoonbaarver klaring van de woning Hoogeinde 70, inzake de omzetting van de bouw van een premiewoning in een woningwetwoning, inzake ga rantie van betaling van rente en aflossing van hypothecaire geld leningen voor particuliere wo ningbouw, tot het beschikbaar stellen van een krediet van f 4.673.76 voor het aanbrengen van tijdelijke voorzieningen in de Christelijke Kleuterschool en tot beschikbaarstelling van een kre diet van f 491,80 voor de aan koop van een nieuwe rekenme thode voor de openbare lagere school. De heer ,v. d. Hoven vestigde de aandacht op een eigenaardig heid in de redactie van de gewij zigde verordening regelende de verzekering van het' brandweer personeel. Het bleek dat de erf genamen hier worden genoemd na degene die betrokkene hebben verzorgd tijdens diens ziekte. Dit deed de heer van Leeven opmer ken dat in bepaalde gevallen de uitkering dan aan het ziekenhuis ten goede zou komen in plaats van aan de erfgenamen. De voorzitter zegde toe in een afzonderlijke nota nader te zullen ingaan op de historie van deze tekst, die altijd zo geweest is. j Ook hechtte de raad zijn goed keuring aan een voorstel inzake invoering van bijzondere school- gymnastiek voor leerlingen van lagere scholen in verband met houdingsafwijkingen. In verband met de uitbreiding van de r.k. huishoud- en industrie school met een zgn. vormingsklas keurde de raad het afleggen van een noodzakelijkheidsverklaring goed. Ten behoeve van de muziek feesten ter gelegenheid van het 45-jarig bestaan van de Harmonie ,,St. Crispijn" verleende de raad een garantie tot een bedrag van f 30(10. Eveneens goedkeuring verkre gen een aantal voorstellen tot aankoop en ruiling van onroerend goed. Voor de aanschaffing van een elektrische cyclostyle ten behoeve van het gemeentesecretarie vo- t teerde de raad een bedrag van f 1.867.—. Ten slotte werd in verband met de te houden braderie ter gelegen heid van de muziekfeesten een tij delijke wijziging aangebracht in de Winkelsluitingsverordening. Met een goedkeuring van een 1 wijziging begroting 1956 werd de ze openbare vergadering gesloten. men herstellen. Het antwoord op de huurstop is voor velen een on- derhoudsstop geworden. Hier door wordt in de eerste plaats de krotvorming bevorderd, vervol gens onthoudt men de huurder een goede bewoning en tenslotte doet de eigenaar zichzelf tekort omdat zijn eigendom langzaam te niet gaat. Toegegeven moet worden, dat van de waanzinnig lage huren ve len het onderhoud ook niet kon den bekostigen. De eis van huis eigenaren, dat de gehele huurver hoging hun ten goede moest ko men, was rechtvaardig en op deze basis is ook naar een oplossing gezocht. Certificaten? Het onderhoud van de huizen nu verzekerd huurstrijd is gestreden. Het is deze kwestie, die lange tijd de Tweede Kamer in twee scherpe gescheiden groepen heeft verdeeld gehouden en zelfs heeft zij een grote rol ge speeld bij de kabinetscrisis. Ook nu weer dreigde zij het grote struikelblok te vormen bij de samenstelling van een nieuw ministerie. Voordat dit kan gaan werken, was het noodzakelijk dit vraagstuk eerst uit de weg te ruimen. De grote opdracht, welke de nieuwe regering op haar schouders krijgt, bestaat uit het oplossen van de woning nood en daarbij speelt het huurvraagstuk een doorslagge vende rol. Bij de strijd om de verkrijging van woonruimte doet men als huurder alles cm bewoner te worden van een vooroorlogs huis. Niet alleen is dit meestal ruimer dan de nieuwbouw, al is het comfort geringer, maar bovenal is de huurprijs veel lager als gevolg van de nog steeds bestaande huurstop, die de huiseigenaren nu al meer dan 15 jaar moe ten dulden. e maatschappij voor nijver heid en Handel kwam met een voorstel om certificaten uit te ge ven, die door eigenaars moesten worden gekocht van een deel der verhoging. Hierdoor zou een ka pitaal worden gevormd, dat dan dwingend voor nieuwbouw moest worden aangewend. Inderdaad zou hierdoor de nieuwbouw zijn bevorderd. Alleen bleef het nu maar de vraag wie die nieuwbou- wers zouden zijn. Is men eigenaar van een paar huisjes, dan zou men langer dan een mensenleeftijd certificaten moeten sparen om hiermee de nieuwbouw te kunnen financieren. En dan moet men daarbij nog be lust zijn op uitbreiding of vervan ging van het huizenbezit. Het is niet mogelijk te begrijpen dat de nieuwbouw-certificaten spoedig zouden worden verhandeld. De kopers zouden de aannemers en grote maatschappijen van onroe rende goederen zijn, die de certi ficaten van kleine huiseigenaren tegen een zacht prijsje konden overnemen. De kleine huiseige naren zouden met hun paar- cer tificaten immers toch niets kun nen beginnen. De certificaten zouden per saldo het object wor den van grove speculaties en de handel daarin zou winstgevend zijn voor de grote maatschappijen en dito bouwers. Om deze reden hebben de fracties van bijna alle partijen tegen het certificaten- systeem grote bezwaren aange voerd, die ertoe geleid hebben dat dit plan is verworpen. Hogere belasting? hand te doen, vooral wanneer de ze vrij van bewoners konden wor den opgeleverd. In de verkoop som hebben zij geheel of gedeel telijk de contante waarde van de toekomstige huurverhoging reeds geïncasseerd. Zij zouden niet meer door de belasting kunnen worden getroffen, terwijl de ko pers naast de hoge koopprijs nu ook nog eens meer grondbelas ting zouden moeten betalen. Het grondbelastingplan moest dus eveneens worden verworpen. Tenslotte is men op de gedach te gekomen, een deel van de huurverhoging te blokkeren, ten einde de eigenaar te verplichten uit het geblokkeerde tegoed on derhoudskosten te voldoen. Het geblokkeerde deel zal vermoede lijk ook voor nieuwbouw mogen worden aangewend. Hiermee wordt de eigenaar wel in de beschikkingsvrijheid over zijn huur beperkt, maar de huur blijft zijn eigendom, geheel over eenkomstig de rechtvaardigheid. Deksel der blokkade op de neus. en andere mogelijkheid werd geboden in de verhoging van de grondbelastnig. Technisch bleek het hier al heel moeilijk de nieuw bouw van de oude bouw te on derscheiden. Bovendien zijn tal van eigenaren van oude panden er in de loop der jaren in geslaagd deze tegen flinke prijzen van de et is niet twijfelachtig dat de bona-fide eigenaar het geblok keerde deel van de huur straks hard nodig zal hebben voor on derhoudskosten. Slechts zij, die bij te lage huren toch nog het onder ste uit de huurkan willen hebben, krijgen het deksel der blokkade op de neus. Zo zal dit deksel intussen niet knellen, want over het tegoed zal een rente worden vergoed en alle middelen van dit saldo, die niet aan onderhoud of nieuwbouw worden besteed, blijven geblok keerd tot de concurrentie op de huizenmarkt zal zijn hersteld. Voorlopig kunnen we die peri ode op tenminste tien jaar stellen. Wij menen, dat de regering hier in beginsel een uitweg uit de huurimpasse heeft gevonden, die niet fraai, maar wel aanvaardbaar is. Hoe intussen deze regeling in de praktijk moet werken, zal de toekomst ons pas openbaren. Moet men straks rekeningen overleggen van aannemers, lood gieters en schilders, waaruit de reparaties of het onderhoud blij ken. Eigenaren zullen nu het on derhoud reeds uitstellen tot het volgend jaar. Welk een admini stratie zit daar aan vast en wie moet die betalen? Met al die beperkingen wordt het wonen nog duurder dan het al is en een nieuwe bron van frau de en geknoei met rekeningen, pa pieren enz. welt op uit de chao tische toestand van het woonbe leid. drs. MIERLO. (Nadruk verboden). De lage huurprijzen der oude woningen lokken de eigenaren beslist niet tot nieuwbouw. De nieuwe bewoners van een huis wonen ook liever in een oud per ceel omdat de kosten per maand veel lager zijn dan die voor nieuwbouw. Een kind kan het uit rekenen. Waar juist in de sector huizen zo'n gebrek is, heeft men hier economische wetten van vraag en aanbod omgedraaid en iedereen begint dit als dwaasheid te voelen. In het socialistische kamp* ver dedigt men voornamelijk de be langen der huurders. Men meent hier dat eigenaars van oude wo ningen geen verhoogde huurprijs behoeven te ontvangen, omdat de oude woningen in de goedkope tijd gebouwd zijn en derhalve ge- •niet men van het toen geïnves teerde geld een behoorlijk rende ment. Bovendien heeft geen eige naar zijn huis tegenwoordig meer leeg staan, terwijl hij aan repara ties niets of een zeer gering be drag betaalt. Men weet zelfs zo te redeneren dat de huurder nog tekort gedaan wordt en men denkt er niet aan wat er gebeuren moet wanneer 't huis is uitgewoond, technisch ver sleten en dus door een ander moet worden vervangen. Die vervan gingswaarde is in hef socialisti sche kamp een onbekend begrip. Als de huurders nu maar kunnen wonen. Wanneer t.z.t. de huis eigenaren allen hun huizenkapi taal door de huurders hebben la ten opsnoepen, (is daar altijd nog de staat, die weer nieuwe huizen kan laten zetten. Men meent dat huiseigenaren rijk zullen worden door huurverhoging en men ver geet dat men niet in sterk in waarde verminderde guldens moet denken, maar in goederen. Naar nationalisatie. oe het zij van socialistische zijde wilde men wel een huurver hoging toestaan, mits de helft daarvan door een belasting werd afgeroomd. Waar in dit bedrag de afschrijving voor huizen wordt gevonden, stond men dus een po litiek voor van nationalisatie van het huizenbezit, waar de meerder- i heid der Nederlanders niets voor voelt en welke gedachte ook lijn recht in strijd is met de bezits- vorming. Men heeft tenslotte begrepen dat de geschetste gedachtengang onhoudbaar was, althans heeft men deze laten varen en die ver- i vangen door de onderhoudsplicht, waarvoor veel meer argumenten zijn te vinden. Het is begrijpelijk dat men, om tot een vergroting j van het nationale huizenbezit te geraken, niet alleen nieuwbouw op grote schaal moet aanpakken, maar vooral ook het bestaande huizenbezit moet onderhouden. Wrevelig geworden door de huurstop weigert een groot aan- tal huizenbezitters iets aan hun j huizen te doen. Alleen dat waar toe men gedwongen wordt, laat Buit van f 70.000 verkocht als afval-metaal. Ruim honderd metalen „pers mantels met bijbehorende kernen" die»voor de N.V. Eeternit aan de Cruquiusweg te Amsterdam pen waarde vertegenwoordigen van 70.000 gulden en door inbrekers zijn buitgemaakt, zijn door de re chercheurs van het bureau-Kat tenburg tussen afvalmetalen bij een opkoper, totaal vernield te ruggevonden. De „persmantels" - matrijzen, vervaardigd uit mag nesium en aluminium, waarmee buizen worden geperst - zijn voor de fabriek waardeloos geworden. 'T OUDERDOMSPENSIOEN per 1 januari. Voor alleenstaande 846 gulden, voor echtpaar 1404 gulden. De uitkeringen van het alge meen ouderdomspensioen per 1 januari aanstaande gaan bedra gen: 846 gulden per jaar (70.50 gulden per maand) voor een on gehuwde man of vrouw, of een van tafel en bed gescheiden vrouw; 1404 gulden per jaar (117 per maand) voor een echtpaar, waarvan een van beiden recht heeft op het pensioen; 846 gulden per jaar voor een gehuwde man of een gehuwde vrouw, die duur zaam gescheiden leven, zonder van tafel en bed gescheiden te zijn, indien slechts een van bei den recht heeft op pensioen; 702 gulden per jaar (58,50 gulden per maand), indien deze man en vrouw beiden recht hebben op pensioen (zij moeten de uitkering i van de gehuwden dan delen). De ze bedragen alle inclusief de verhogingen, die de regering reeds heeft toegezegd zijn vast- gesteld op grond van een bereke- ning van een Raad van Arheid. Vanaf heden formulieren beschikbaar. Ouderdomspensioen kan worden aangevraagd. Spoed gewenst. De formulieren voor het aan- i vragen van het nieuwe ouder domspensioen, zullen vanaf heden verkrijgbaar zijn bij alle postkan toren, postagentschappen en Ra den van Arbeid, Ze moeten inge vuld worden opgestuurd naar de Raad van Arbeid. I In aanmerking komen: alle ge huwde en ongehuwde mannen en alle ongehuwde en gehuwd ge weest zijnde vrouwen, die op 31 december van dit jaar 65 jaar of ouder zijn, mits zij voor hun 59ste jaar gedurende minstens zes jaar in Nederland, Suriname, de Ne derlandse Antillen of Nederlands DE ECHO WHEÏ ZUIDEN cAvjr.;:At i lit 8

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1956 | | pagina 5