FILMJOURNAAL
D,
VERBLUFFENDE CIJFERS
JEUK
SPORT.
M.
D,
E
uit de auto-industrie
DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN VRIJDAG 17 AUGUSTUS 1956
clamatie van
stat".
de Daroel-Islam-
In 40 jaar werd het aantal
katholieken in 't missie-gebied
van Afrika vertienvoudigd.
Nergens ter wereld is het mis
sie-werk in zo korte tijd met zo
veel succes bekroond als in Afri
ka, ten Zuiden van de Sahara,
waar in een tijdsbestek van veer
tig jaar 't aantal katholieken toe
nam van 2.105.500 (1912) tot bij
na 22 miljoen in 1955, en waar
het aantal christenen thans gelijk
is aan dat der Mohammedanen,
die reeds enige eeuwen van uit
breiding achter de rug hebben.
Chauffeur, die van kermis kwam,
reed op een familie in.
Enigslt kindje gedood, de ouders
levensgevaarlijk gewand.
Zondagavond is op de Maas
dijk te Appeltern een vrachtauto,
bestuurd door de houthandelaar
H. uit St. Antonis, op twee wiel
rijders ingereden, die uit de te
genovergestelde richting kwamen.
De beide wielrijders, de heer en
mevrouw van Schaik uit Alphen
(prov. Gelderland), werden van
de dijk geslingerd en levensge
vaarlijk gewond. Een zesjarig
zoontje, hun enig kind, dat bij de
moeder achter op de fiets zat,
werd gedood De vrachtauto
stortte van de dijk. Het bleek, dat
de chauffeur onder invloed van
sterke drank verkeerde, nadat hij
verscheidene café's in Appeltern,
waar een kermis wordt gehouden,
bezocht had. Het gezin v. Schaik
was ook op weg naar de kermis.
Een paar honderd meter daarvoor
trof hen dit ongeluk. De slacht
offers zijn vervoerd naar een zie
kenhuis te iOss. De chauffeur is
ingesloten en de wagen in beslag
genomen.
Bezitsvorming nog steeds
struikelblok bij informatie.
De kabinetsformatie is ruim
twee maanden na de verkiezingen
in een uiterst kritiek en ingewik
keld stadium gekomen. Na de ver
gaderingen van de afgevaardig
den van de PvdA en de KVP van
maandag is duidelijk geworden,
dat de twee grootste partijen het
wel eens kunnen worden over 't
handhaven van de Nederlandse
soevereiniteit over Nieuw Guinea
en over de overheidssubsidies aan
het bijzonder hoger onderwijs,
maar 't voornaamste struikelblok
het programma-punt over de
bezitsvorming is nog steeds
niet uit de weg geruimd. Het
struikelblok heeft zelfs haast een
onoverkomelijke omvang aange
nomen. Als de socialisten nog niet
op het laatste ogenblik met een
compromis akkoord gaan, dan
ziet men in politieke kringen de
toekomst donker in.
De afgevaardigden van de Ka
tholieke Volkspartij hebben zich
uitgesproken voor de oorspronke
lijke tekst van een voorstel-Lief-
tinck (inclusief de passage over
het onderzoek). De socialisten
echter hebben zich uitgesproken
voor de nieuwe tekst van het
voorstel-Lieftinck, zoals die dus
overeenkomstig hun eigen wensen
werd gewijzigd. Zo zit de infor
mateur dus met twee fiats, maar
toch heeft hij de uitweg nog niet
gevonden. De situatie is ernstig,
omdat de KVP onwrikbaar vast
houdt aan haar eis, dat de bezits
vorming op 'een redelijke wijze en
niet krenterig moet worden be
vorderd.
MUSUS SACRUM.
„Gekweld geweten".
i oet een vrouw, die bijna ze
ker weet dat haar man een ander,
die iets van hem wist, heeft ver
moord, spreken en daarmee haar
liefde opofferen? Deze vraag
krijgt op beklemmende wijze ge
stalte in de film van de grote
franse cineast Jean Delannoy
„Gekweld geweten". In deze tot
de laatste meter boeiende film
heeft Delannoy, mede dank zij de
voortreffelijke acteertalent van
Michele Morgan en Raf Vallone,
psychologische en daadwerkelij
ke spanning weten samen te voe
gen tot een gaaf geheel, dat een
heel eind boven de middelmaat
uitkomt.
Van vrijdag tot en met zondag.
Toegang 18 jaar.
„Violetta, de danseres van
Granada".
deze roem voorspeld heeft. Zij
neemt haar bij zich aan het hof,
waar haar Juan de Ayala, een
neef van de keizerin, haar op on
stuimige wijze het hof maakt.
Zijn bedoelingen zijn aanvanke
lijk niet erg nobel, maar als zij
het leven redt van de keizerin,
ontbloeit er een schone liefde
tussen hen beiden die resulteert in
een huwelijk in alle praal en luis
ter van die dagen.
Voor de romantisch aangeleg-
den om van te smullen.
Maandag en Woensdag.
Toegang 14 jaar.
LUXOR.
„Bandieten van de Autobaan".
'e romantiek bloeit in geuren
en kleuren in dit Franse produkt,
dat zich afspeelt aan het Franse
hof ten tijde van Napoleon III.
Het gravinnetje Eugenie, dat het
tot keizerin van Frankrijk brengt,
vergeet in haar machtige positie
niet het zigeunermeisje dat haar
e voortdurende overvallen
op de Duitse autowegen doen de
politie ten slotte besluiten om de
controle te verscherpen en de
auto's, die zelfs bij de derde con
trolepost weigeren te stoppen,
door middel van vuurwapenen
tot stoppen te dwingen. Hiervan
j wordt een jeugdige autobestuur
der, die niets met de bandieten te
maken heeft, doch alleen niet
stopt omdat hij niet in het bezit
is van papieren en bovendien een
zeer groot geldsbedrag voor zijn
werkgever vervoert, het slacht
offer. De betreffende politieman
FEUILLETON
van
„DE ECHO VAN HET ZUIDEN"
WILDE VAART
Door
ALLAN PENNING.
41) rvjf
Ping Yong Seng zat op bed.
Hij bleek weer te zijn bijgekomen,
ofschoon de wereld nog maar
vaag voor hem bestond. Het leek
of de zaak hem niets aanging.
Met een vriendelijk lachje rond
zijn mond, stapte Peter Wins
binnen, op de voet gevolgd door
Bill, die scheler leek dan ooit van
zuiver opwinding. „Goede avond,
beste vriend. Het spijt mè meer
dan ik zeggen kan, dat we je even
moesten, opsluiten, maar we had
den een onder-onsje en konden
niet gestoord worden. Wat Bill
gedaan heeft, vind ik ook niet he
lemaal juist, maar zo is hij nou
eenmaalWe zijn vanavond
een beetje onbescheiden geweesi
en hebben voor douane gespeeld.
Tja, dat komt er van, als je zo
verschrikkelijk veel barang mee'
neemt en iknou ja, ik heb
liever geen last, als ik in Sjang
hai binnen loop, dus, toen heb
ben we maar 's rond gesnuffeld
en tjonge, tjonge, Seng, je zult
j staan te kijken, als ik je vertel,
j wat wij gevonden hebben. D'r zat
i nou letterlijk niks voor je dooie
broer in... Ze hebben je opgelicht
j hoor. Er zaten zelfs geen lijkjes
in, maar springlevende kerels.
Hoe lang ze dat zullen blijven,
j hangt natuurlijk helemaal van jou
afIk zou althans lelijk nijdig
worden, als ze mij zo iets lapten
En jij Bill?"
Ping Yong Seng glimlachte met
j oosterse berusting.
„U hebt gewonnen, kapitein...
Zegt u maar, wat u van plan bent
met ons te doen. Een volgende
keer, dat wil zeggen, als er nog
een volgende keer komt, win ik
misschien."
„Als een man gesproken, mijn
beste Ping Yong Seng, maar, wat
zou ik met jullie doen? Politie en
perkara's, daar houden wij niet
van, duswat zou ik met jul
lie doen?... NietsAlleen, ik
heb nog wel wat met je te ver
hapstukken, want, ik voor mij,
voel 'er nooit iets voor, passa
giers voor niets te vervoeren, dus
Zou ik graag eerst het passage
geld ontvangen voor die 4 heer
tjes, die voor niks mee wilden va- j
ren... Dat gaat tenslotte niet op
en het is jouw bagage. Kijk, hier
is de doorslag van de kwitantie...
Zes maal 250 dollar, dat hadden
gaat vrijuit, doch hij komt tenge
volge van omstandigheden in
contact met de vader en de ver
loofde van de zo tragisch om het
leven gekomen jongeman. Ten
1 slotte slaagt hij er in in contact
te komen met de bende bandie
ten die wel op een zeer ge-
raffineerde wijze tewerk gaan. En
daarmee is het spel van de heren
ook uit.
Van vrijdag tot en met zondag.
Toegang 18 jaar.
v,Valled der wetteloosheid".
en sheriff die tot aan zijn
nek in het ruwe Werk zit, mooie
joffers, kwaaie kerels en echte
toffe jongens, kruitdamp en flin
ke meppen zijn de ingrediënten
waarmee deze Western is bereid.
Aanvankelijk lopen de verkeer
den de klappen op en ziet het er
voor de sheriff donkerbruin uit.
Maar dan wordt het al spoedig
duidelijk dat de mens niet voor
niets met nobele gevoelens is toe
gerust en als die eenmaal losbre
ken kan het gespuis zijn biezen
wel pakken. Hetgeen de onver
laten voor zover ze nog in leven
zijn aan het eind dan ook maar al
te graag doen. De sheriff krijgt
als beloning voor al die tikken
een van de mooie joffers, die
voordien van hem gescheiden
was. En hij is er nog blij mee ook.
Maandag en woensdag.
Toegang 14 jaar.
Automobiel in de U.S A. een eerste levensbehoefte.
Het nieuwe, dat de laatste we
ken ,over de Amerikaanse auto
mobielwereld is gepubliceerd,
maakt gewag van enorme aantal
len onverkochte auto's, men
spreekt zelfs van 900.000, van
Werkloosheid onder de arbeiders j
in deze belangrijke industrie,
kortom, de berichten zijn nogal in j
mineur en geven een weinig op-
wekkend beeld.
Het staat vast, dat de Ame
rikaanse auto-industrie in 1955
weliswaar alle productie-records
heeft gebroken met de bouw van
in totaal meer dan 9 miljoen au
to's, doch tevens, dat er thans
tengevolge van deze overproduc
tie een groot surplus is ontstaan,
dat blijkbaar practisch onver
koopbaar is.
De cijfers, die een beeld geven
van de omvang van het auto
mobilisme en de autoindustrie in
1955 in de U.S.A., vertonen over
de gehele linie een stijging t.o.v.
het reeds als topjaar gekwalifi
ceerde jaar 1954. Onderstaande
cijfers, waarvan die tussen haak
jes de toestand van 1954 aange
ven, illustreren het bovenstaande
op duidelijke wijze.
In 1955 werden door de geza
menlijke automobiel - industrie
7.942.125 (5.508.637) personen
auto's en 1.245.794 (1.022.912)
trucks gefabriceerd.
Hiervan werden 254.336
(206.544) personenauto's en
192.696 (194.916) vracht- en be
drijfsauto's geëxporteerd. De im
port van auto's in de Verenigde
Staten nam in 1955 eveneens toe.
In dat jaar kwamen 57.118
(34.555) personenauto's en 1.380
(479) trucks in „the States" bin
nen.
Ook Europese wagens.
West-Duitsland blijkt de be
langrijkste auto-leverancier aan
Amerika en stond met 34.487 een
heden boven aan de rij, gevolgd
door Engeland met 20.633 en
Frankrijk met 1.511 wagens. Ook
uit ons land werden automobielen
naar de Verenigde Staten geëx
porteerd, doch de 56 wagens
waarop wij hier doelen, vormen
slechts een te verwaarlozen aan
deel in de auto-activiteit aan de
overzijde van de oceaan.
Vanzelfsprekend beleefde ook
de nevenindustrie een gouden tijd
in 1955. De bandenindustrie b,.v.
bereikte met 112.178.257 stuks
(89.140.939) een hoogtepunt, ter
wijl voor 1.700.000.000 dollar
(1.689.200.000 dollar) aan onder
delen werd verkocht.
Het aantal werknemers in de
Amerikaanse auto-industrie be
droeg in 1955 761.000 personen
tegen 628.400 in 1954, doch ge
zien het feit, dat thans ca. 10
van de werknemers is uitgescha
keld, zullen de cijfers over 1956
vermoedelijk een minder gunstig
beeld te zien geven.
Dat ook in de Verenigde Sta
ten de fiscus zich niet onbetuigd
liet, wordt geïllustreerd door het
bedrag van 6.950.000.000 dollar
(6.235.517.000 dollar) dat aan
automobielbelasting in de staats
kas vloeide.
56J/2 miljoen auto's.
Volgens de laatst beschikbare
cijfers, omvat het autopark in de
Veren. Staten thans 56.540.414
(53.187.521) eenheden, waaron
der 47.377.970 (44.387.113) per
sonenauto's en 9.162.444
(8.800.408) trucks.
De industrie van automobielen
in Amerika omvat 19 van de 48
staten, waarvan met 34,1 van
het totaal, de meest belangrijke
vormt, gevolgd door Californië
waar in 1955 10,1 van de auto
productie gereed kwam.
Alle belangrijke automobielpro
ducenten zijn thans in een aantal
concerns verenigd. De grootste
hiervan zijn General Motors met
de merken Chevrolet, Buick, Ca
dillac, Oldsmobile en Pontiac; de
Ford Motor Corporation met
Ford, Mercury, Lincoln en Con
tinental en de Chrysler Corpora
tion met de merken Chrysler, De
Soto, Dodge en Plymouth. Na
bovengenoemde „big three" kent
men American Motors, waaron
der Hudson en Nash zijn ver
enigd, Kaiser-Motors met de mer
ken Kaiser en Willys en de Stu-
DIERENPRAATJE.
Vader Varken wordt moedig
„Vooruit, ga eens een beetje
opzij kinderen, dan zal Papa jullie
laten zien hoe je een goede bui
teling maakt. Jullie rolt zomaar
wat over de grond heen en weer
en dat is kinderspel; let maar eens
op dan zal ik jullie laten zien hoe
het moet!"
Opeens stak Moeder Varken
haar hoofd om de deur en riep;
„Nee, nee niet doen Vader, jij
kunt toch geen buiteling meer ma
ken, je weegt driehonderd pond!"
„Natuurlijk kan ik nog een bui
teling maken", riep Vader terug,
„toen ik nog een kind was kon ik
't het beste van iedereen!"
„Ja, dat kan wel zijn, maar dat
is dan ook wel een hele tijd ge
leden. Je kunt beter binnen komen
en me helpen met aardappelen
schillen".
Maar de kinderen bleven Papa
aan z'n hoofd zeuren of hij z'n
kunststuk toch uit wilde halen en
hij liet zich er niet lang om zeu
ren. Hij kromde zich een beetje
en probeerde z'n achterwerk en
z'n benen van de grond te krijgen.
Maar ze wilden helemaal de lucht
niet in; hij merkte nu dat hij er
toch werkélijk te dik voor was.
Maar met dat al kon hij z'n even
wicht niet meer bewaren en hij
rolde al verder en verder tot hij
terecht kwam in het prikkeldraad.
Die arme Vader Varken, daar lag
hij nu.
Moeder Varken en alle kinder
tjes kwamen vlug naar hem toe
om hem weer op de been te hel
pen en lachen dat ze moesten, ze
proestten het uit.
Vader Varken kon maar niet
begrijpen wat er eigenlijk te
lachen viel. Maar 't was werke
lijk geen gezicht zoals hij daar
stond met een broek aan die van
boven tot onder was openge
scheurd.
Moeder spelde de scheur met
zeven grote veiligheidsspelden
dicht en toen werd Vader de stad
ingestuurd om een nieuwe broek
te kopen.
Toen hij 's middags thuis kwam
had hij 'n prachtige nieuwe broek
aan.
„Hoera", riepen de kinderen,
„ons Papa is het mooiste varken
van het hele land" en dat vond
Vader zelf ook wel. Hij legde z'n
handen op z'n borst, maakte een
diepe buiging voor Moeder Var
ken en zei: „Vrouw, hier voor je
staat het mooiste varken van het
hele land! Ben je niet trots op
mij?"
Maar hij had dit nog maar net
gezegd of er klonk een scheurend
geluid en z'n mooie nieuwe broek
zakte af.
Weer werd hij met zeven grote
veiligheidsspelden dichtgespeld,
maar een nieuwe broek mocht hij
niet meer kopen.
Als je een dezer dagen een var
ken van driehonderd pond tegen
komt, dat een broek aan heeft met
zeven grote veiligheidsspelden,
dan weet je dat het Vader Var
ken is en dat het geen buiteling
kan maken.
debaker - Packard Corporation,
waarvan de naam aan duidelijk
heid niets te wensen overlaat. De
gezamenlijke productie in 1955
van de „big three" bedroeg meer
dan 95 van het totaal.
233 modellen.
Het meest gevraagd is nog al
tijd de 4-deurs sedan, waarvan er
3.043.564 werden geproduceerd.
De hard-top-modellen bezetten
de tweede plaats met 2.168.798
wagens, gevolgd door 1.677.430
stuks 2-deurs-sedan.
Niet minder dan 233 verschil
lende modellen werden in 1955
door de Amerikaanse automobiel
industrie aan het publiek aange
boden, variërend van de 90 p.k.
Rambler van American Motors,
tot de 260 p.k. Packard. Inmid
dels heeft men de motorvermo
gens wederom opgevoerd en
spant Packard met een vermogen
van 310 p.k. de kroon.
De automobiel vormt in de mo
derne wereld een van de belang
rijkste pijlers van de economie,
maar in Amerika is deze vierwie
ler meer dan dat, want zonder
auto zou het leven van de Ame
rikaan ondenkbaar zijn.
(Nadruk verboden).
AMATEURVOETBAL
Competitie-indeling
seizoen 1956—1957
District Zuid I
2e Klas A
Baardwijk
Boxtel
DESK
Gemert
JVC '31
ODC
OSS '20
SARTO
we toch afgesproken, nietwaar?
Dus nu komt er nog eens 4 maal
250 bijeen mooi rond getal,
duizend dollar en tenslotte nog
betrekkelijk goedkoop...".
Zonder morren betaalde Ping
Yong Seng. Nadat Peter de dui
ten had opgeborgen en hem ter
gend had gevraagd of hij hem
even de namen wilde geven voor
de passagebiljetten, zei hij vrien
delijk: „En Seng hoe ver wilde je
eigenlijk? Helemaal tot Sjanghai?
Misschien brengt het je een beet
je verder van je huis, dan eigen
lijk je bedoeling was en boven
dien, tja... het brengt natuurlijk
wel enkele complicaties met zich
mee. Als de havenpolitie aan
boord komt en ze vinden tien
passagiers, die, zonder uitzonde
ring, Seng, ik zeg nogmaals, zon
der uitzo ndering, in de boeien
zitten, tja... die kerels steken nu
eenmaal altijd hun neus in zaken,
die hen niets aangaan, dan wil
len ze natuurlijk weer weten, hoe
dat in elkaar zit en ik heb een
broertje dood aan liegen... altijd
gehad! Als kind al, en dat komt
zeker van dat verhaaltje van,
v/as het niet, George Washing
ton, Bil]?"
„Kapitein", zei de Chinees be
leefd, „ik, zowel als mijn mannen,
zijn in uw handen. Dat is tenslot
te het risico van ons bedrijf. U
legt ook uw schip niet op, omdat
er wel eens het gevaar van een
storm dreigt en je zou kunnen
verdrinken. Niet alleen, dat ons
plan ditmaal mislukt is, maar u
heeft vijfentwintig honderd dollar
van mij in de wacht gesleept en
ik geloof, dat we „quitte" zijn.
Wij, Chinezen, kunnen haten met
de gloed van het vuur. U haat ik
niet. U heeft eerlijk gewonnen,
maar, wanneer u ons meeneemt
tot Shanghai en ons daar aan de
politie overlevert, dan, ja, dan
zou ik u haten en ik verzeker u,
dat de dag der vergelding eens
I komen zou."
Peter Wins lachtte hardop.
„Seng, als ik je aan de politie
zou overleveren, zou ik dat alleen
doen om mijn collega's hetzelfde
grapje te besparen, maar tenslotte
vind ik, dat ieder maar zijn eigen
Vuiltje moet klaren. En wanneer
ik het volgende zeg, moet je niet
voor een ogenblik denken, dat ik
dat doe, omdat ik voor jou of
voor de wraak van jou en je hele
familie, je tante incluis, bang ben,
want dan ken je Peter Wins nog
niet. Het enige is, dat ik nou een
maal een ontzettende hekel aan
politie heb en hoe minder ik met
die ridders te maken heb, hoe
liever het mij is... Dus ik zal je
morgen bij het krieken van de dag
met je hele klussie aan de wal
zetten en ik geloof, dat we dan net
zo op een hoogte zijn, waar dan
ook geen sterveling woont. Ik zal
je nog „wel thuis" toewensen ook.
Maar alleen kan ik je je doodkist
niet meegeven, want die staat in
mijn manifest en daar zou ik last
mee krijgen bij mijn inklaring."
„En proviand?" vroeg Ping
Yong Seng bedeesd.
„Het was afgesproken, Seng,
dat je niet bij mij in de kost lag
en afgesproken is afgesproken. Je
moet dan aan de wal maar een
aardig kosthuisje zien te vinden,
als er zoiets is".
Nog diezelfde nacht zette de
„Ping Ho" koers tot dicht onder
de wal en hield tot op een mijl of
vier van de kust af. Toen werd
het hele gezelschap geboeid en
wel in de sloep gehesen en naar
de wal geroeid. Op een meter of
twintig uit de kust, commandeer
de Bill met zijn revolver in de
hand
„En nou over boord, gele smak
kers. Dat snertstukkie moet je
maar lopen".
„Bill', zei Peter, toen hij goed
en wel aan boord terug was,
„Wedden, dat we vriend Law
Wong niet meer in Canton zullen
vinden als we ooit daar nog eens
terug komen Neem het van mij
aan, dat die ook in het complot
zatOverigens niet onaardig
betaald2500 dollars voor
zo'n klein eindje omvaren".
HOOFDSTUK XIII.
WAARIN PETER EEN BAN
KIER VERRAST EN HIJ EEN
AVONTUUR BELEEFT,
WAARBIJ BILL ALS RED
DENDE ENGEL OPTREEDT.
Het oerwoud boog zich over de
beide oevers van de Kapoewari-
vier en de machtige bomen strek
ten hun wortels naar het water
uit, alsof ze de stroom die zich
als een vreemde indringer een
weg door de onmetelijke jungle
baande, in hun doodsgreep wil-
i den wurgen. In hoorbare stilte
verborg de wildernis de geheimen
van het jungle-leven. Een enkele
kaaiman, die op een slijkbank lag
te slapen, werd door een vallen
de tak opgeschrikt en schoot bij
na onhoorbaar in de diepte van
het rivierbed, gluiperig, zoals het
gehele leven van het oerwoud is.
De stilte van de jungle is één
lange én onafgebroken bedrei
ging, want niets is wreder dan
de bewoners. Dood grijnst aan al
le kanten en wie zijn aanwezig
heid verraadt, door een krakende
tak, door het ritselen van een
blad, speelt met zijn leven.
(Wordt vervolgd)
Het
r-
Niet krabben. De helder
vloeibare D.D.D. kal
meert de jeuk in enkele
seconden, doodt de ziek
tekiemen en geneest tot
<liep in de huidporiën.
GENEESMIDDEL TEGEN
HUIDAANDOENINGEN
VLOEISTOF - BALSEM - ZEEP