Waalwijkse en Langstraaise Courant Met vacantie naar Canada Gemeenteraad Loon op Zand In 16 uren van Amsterdam naar Montreal Een vlotte vergadering, doch een tijdrovende stemming De Venloonstraat wordt een straat MAANDAG 3 SEPTEMBER 1956 Uitgever: Waalwij kse Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur: JAN TIELEN Dit blad verschijnt 2 x per week. DE ECHO VU HEI ZUIDEN 79e JAARGANG No. 69 Abonnement: 19 cent per week 2.45 per kwartaal 2.70 franco p. p. Advertentieprijs: 10 cent per m.m. Contract-advertenties speciaal tarief BureauxGROTESTRAAT 205, WA ALWIJK TEL. 2621 KAATSHEUVEL TEL. 2002 Dr van BEURDENSTRAAT 8 OPGERICHT 1878 TELEGR.-ADRES: „ECHO" (Van een bijzondere medewerker) Het drukke geroezemoes in de grote eetzaal van een der restau rants op de vlieghaven Schiphol verstomde ogenblikkelijk toen de vriendelijke stem van een om- rapster via de luidsprekers de passagiers voor Montreal uitno digde om zich naar de wachtka mer te begeven. In de eetzaal, waar hun op deze koude regenachtige augustus- avond ter inleiding van hun reis een voortreffelijk Nederlands di ner was aangeboden, hadden zich de 62 passagiers verzameld, die met de D.C. 6 B „Petrus Planci- us" de sprong over de grote plas zouden ondernemen. Er heerste in de eetzaal een genoegelijke en rustige stemming en symptomen van nervositeit, welke men zou kunnen veronderstellen aanwezig te zijn, kon men nauwelijks waar nemen, terwijl toch het grootste deel der passagiers voor het eerst in zijn leven zo'n grote luchtreis ondernam. Terwijl de koude regen door de krachtige wind fel tegen de ruiten sloeg, als wilde hij bij de naar andere oorden vertrekkende pas sagiers een blijvende herinnering achterlaten aan de winterse zo mer 1956, werden in de wachtka mer de laatste formaliteiten voor de inscheping verricht, waarbij tevens de inboekingslijsten wer den gecontroleerd. Tevoren had men reeds kennis gemaakt met de Nederlandse douane, die het de passagiers niet moeilijk maakte. Voor de wachtkamer stond een soort „opstapbus", waarmee de luchtreizigers naar het reeds en kele uren gereedstaande vliegtuig werden gebracht, zodat ze ook op dit korte traject tussen wachtka mer en vliegtuig niet drijfnat kon den regenen. In het vliegtuig vormden de vriendelijke stewardes mejuffrouw Ringeling en de le en 2e ste wards, de heren Wolders en Groenendaal, a.h.w. een comité van ontvangst, dat op prettige wijze de passagiers verwelkomde die gedurende de volgende 16 uren aan hun bijzondere zorg en toewijding zouden zijn toever trouwd. Aan ieder der passagiers werd de voor haar of hem gere serveerde plaats gewezen en zelfs voor de baby's (van enkele emi grerende gezinnen) waren ge rieflijke, practische wiegjes be schikbaar, waarin ze al spoedig een rustige slaap genoten, onbe wust van het grote gebeuren dat er in hun leven plaats had. Het was ongeveer half elf in de avond, toen de vier machtige motoren, elk met een startvermo gen van 2.500 pk., werden aange zet, hetgeen een lichte trilling in het vliegtuig veroorzaakte. De bemanning in de cockpit had reeds voordat de passagiers aan boord gingen haar plaatsen inge nomen. Ze bestond voor deze reis uit de heren J. Bosch, gezagvoer der, IJsbrandi, le vlieger, Han, 2e vlieger, Bergisch, le werktuig kundige, Meijer, 2e werktuigkun dige en De Boer, radiotelegrafist. De start in de nacht. Nauwkeurig worden verschil lende technische verrichtingen van de machine ten overvloede nog eens gecontroleerd, omdat de K.L.M. nu eenmaal op het stand punt staat, dat geen enkel risico, hoe klein ook, dient te worden genomen, en dan taxiet de lucht- kolos over het met duizenden en duizenden lampen helverlichte vliegveld, dat zelfs op deze don kere en stormachtige regenavond een fantastische aanblik oplevert, naar de voor hem bestemde start baan. Deze is op de grond met onafzienbare, kilometers lange rijen blauwe lampjes aan weers zijden afgezet, waardoor het mo gelijk is 's nachts hierop even goed de weg te vinden als over dag/ Nog even staat het vliegtuig stil. Dan ontvangt men in de cockpit het sein tot de start. De vier motoren beginnen nu op maximumaantal toeren te draaien, iet vliegtuig begint langzaam weg te rijden, dan al sneller, snel- er en spoedig voelen we dat we os zijn. De lichtjes glijden onder ons weg, we zweven over de zwarte silhouetten van bomen en huizen tegen de achtergrond van hét verlichte vliegveld, doch het is maar een ogenblik en dan zien we niets meer. We voelen dat we stijgen, doch dit gaat zeer gelei delijk en het geeft geen onprettig gevoel. Van de sterke wind merkt men in het vliegtuig niets en wel dra zien we de sterren reeds twinkelen. We zijn al door het zware wolkendek, dat zoveel re gen en narigheid op de grond veroorzaakt, heengevlogen. Rustig doch met een snel heid van pl.m. 480 km. per uur zetten we koers naar onze eerste landingsplaats, het vliegveld Shannon aan de westkust van Ierland. I Gerieflijke reis. men voor passagiers en beman- is het 5 uur vroeger dan onze ning tijdens de tocht voortreffe- Westeuropese horloges aange- lijke maaltijden en verversingen ven. De nacht duurt ditmaal dus bereidt, die regelmatig en op ro- ook 5 uren langer dan we dat om yale wijze worden geserveerd deze tijd van het jaar in Holland door de stewards en de stewardes, gewend zijn. waardoor zo'n lange vlucht niet f Het slaapt prima op zo n alleen op prettige wijze wordt on- derbroken, maar zelfs hoogtepun ten van waar culinair genot biedt. i Achter de achterkajuit bevin Shannon Airport vinden we hier alles nog wat provisorisch, wat hokkerig. Toch heeft het typisch Canadese hier zijn bekoring. In het restaurant wordt ons het „welcome to Canada'* toegeroe pen en zetten we onze horloges 5 uren achteruit om straks in Montreal „bij de tijd" te zijn. Het oponthoud in Gander duurt niet •langer dan nodig is voor het bij vullen der tanks en dan gaat het voor het laatste traject naar 14.000 voet hoogte, beter dan in een nachttrein, rustiger en zon der schokken. Natuurlijk zijn er ook wel enige passagiers die door het ongewone van de situatie en den zich fiogmaals twee toiletten, j de houding moeilijk de slaap te terwijl zich onder de passagiers- pakken kunnen krijgen: bij hun Montreal de lucht weer in. We verblijven de voor-en achterlaad- kleine leeslampjes hebben ze ech- kunnen nu voor het eerste eens ruimten bevinden, waarin de ba- ter voldoende licht om wat te zien waarover we vliegen want gage der passagiers, post en an- kunnen lezen. De stewardes heeft i we gaan over de grootste breedte heel wat couranten en tijdschrift van Newfoundland heen. Het valt ten ter beschikkina ons direct op hoe onbewoond de^ Als we wakker'worden, zien ze streek is^bossen en moerassen we dat de oostelijke hemel al rood blijven elkaar a wisse en, s ec s kleurt boven een onafzienbaar hier daar ont e en we een wolkenveld. Nu zal de zon wel we9 een huisje. dere vracht worden geladen De tussenlanding. 5 Ziezo, nu hebben we tijd om het vliegtuig van binnen eens wat nauwkeuriger te bezien. De veiligheidsriemen, die we bij de start ingevolge interna tionaal voorschrift - hebben moe ten vastmaken, zijn al lang weer losgemaakt, zodat we ons wat vrijer kunnen bewegen. Het type vliegtuig waarmee we deze reis ondernemen is zoals we reeds schreven een Douglas DC-6B, een hypermoderne machine, waar van de K.L.M. er zeven in ge bruik heeft, die veelvuldig voor transatlantisch touristenverkeer worden gebruikt en speciaal zijn ingezet op het traject Amsterdam Montreal—Mexico - Curasao v.v. Zo'n vliegtuig is als het ware een fabriek op zichzelf, die gedre ven wordt door vier zware Pratt en Whitney R-2800 motoren, die elk een startvermogen hebben van 2.500 pk. en een maximum kruisvermogen van elk 1.900 pk. Het startgewicht van het vlieg tuig is 48.500 kg. en het maximum landingsgewicht 40.000 kg. Het leeggewicht bedraagt 27.600 kg. De benzinetanks in de vleugels kunnen 20.500 liter benzine mee nemen waardoor een vliegbereik van 7,950 km. kan worden be reikt (bij een kruissnelheid van 475 km. per uur is dit 5.000 km.). De indeling van het vliegtuig is voor deze lange afstandsvluchten uitermate practisch, waardoor aan de passagiers een gerieflijke reis wordt gewaarborgd. Rechts achter de stuurhut be- vindt zich een kleine kajuit, waar in de bemanning kan uitrusten als ze geen dienst behoeft te doen. Hiertegenover is een andere klei ne kajuit aangebracht, die bijzon der geschikt is voor kleine ge zelschappen (van b.v. 4 personen! of een niet al te grote familie. Achter deze kajuiten bevinden zich twee toiletten en hierachter daan. komt de hoofdkajuit, die plaats biedt aan 47 toeristenstoelen. In de achterkajuit zijn nog 12 z.g. sleep-airs, gerieflijke ligstoelen, waarin men liggend z'n nachtrust kan genieten. Van de gewone toeristenstoelen kan men de leu ning achterover laten zakken en ook dan kan men heerlijk slapen, zoals we dat zelf gedurende deze reis hebben ondervonden. In de achterkajuit zijn in de bovenwand vier éénpersoons bed den aanwezig, terwijl de stoelen in deze kajuit in vier tweeper soons bedden kunnen worden ge transformeerd. In de voorkajuit kunnen de stoelen trouwens ook tot (éénpersoons) bedden wor den gemaakt, zodat ons vliegtuig een soort vliegend hotel met 14 bedden kan worden genoemd. Achter de hoofdkajuit bevindt zich een kleine keuken, waarin j We zijn eigenlijk nog niet eens klaar met de beschrijving van ons vliegtuig als we merken dat we beginnen te dalen. Eens even uitzienja, hier en daar zien we ver onder ons lichten branden en verder op een grote lichtvlek. We naderen het grote voor het transatlantisch luchtverkeer zo belangrijke vliegveld Shan non Airport aan de zuid-west kust van Ierland. Wat vliegt de tijd toch om op zo'n vliegtocht. We zijn al bijna drie uren in de lucht en we heb ben reeds honderden mijlen afge legd. De veiligheidsriemen worden weer vastgemaakt en we krijgen hetzelfde gevoel als in een zak kende lift. Zo nu en dan moeten we even slikken om een knappend gevoel in de oren weg te werken, gauw haar gouden stralen over dit eindeloos „gletscherveld" la ten spelen. Daarin vergissen we ons ech ter. De zon wint het slechts tergend langzaam. Geen wonder, we vliegen im mers met de nacht mee en ont vluchten op deze wijze de gulden morgenstond. Toch wint de zon het op de duur, het wordt steeds lichter en weldra zien we de eerste zonne stralen over het smetteloos wit van het onafzienbare wolkenveld, waarin geen gaatje is te bespeu ren. Dan komt de St. Lauwrensbaai, een enorm stuk water van meer dan 200 mijl breedte, waarop we geen enkel schip kunnen ontdek ken. Na een klein uur komt weer land in zicht, we vliegen over het eerste Canadese vasteland, Nieuw Brunswijk, en even later over de Noord-Oostpunt van Ontario. Hier komt meer afwisseling in het land onder ons, maar veel tijd hebben we niet om uit te zien, want de stewardes brengt de pas sagiers het bekende tablet met een uitstekend verzorgde warme lunch, die van ons allen meer aandacht vraagt dan het afwis selend landschap dat onder ons voorbijglijdt. Ook andere attracties worden door de K.L.M.-service nog aan geboden, o.a. een keurig herin. Aan de overkant. Als er uiteindelijk enige ope- veroorzaakt door het verschil in nin9 in het wolkendek komt, be- i„„ut luchtdruk, doch erg is dit niet, merken we dat we reeds boven 1 neringsboekje aan deze want de D.C. 6 is het eerste ver- I Hnd zijn. We zijn dus al over de hc* h"]t> tra^ct dat wer keersvliegtuig ter wereld waarbij de druk in de kajuit gelijk is aan 2.440 meter Hbogte, terwijl het vliegtuig in feite op 6.100 meter vliegt en de druk binnen gelijk is aan 0 meter, terwijl op 2.740 me ter wordt gevlogen. De lichten op de grond komen dichter en dichter bij en spoedig weten we, aan de lichte schok, die we voelen, dat we aan de grond zijn en langs de landings baan naar het station taxiën. Inmiddels hebben we van de stewardes een bon gekregen waarop we in de restauratie van het vliegveld een verversing naar keuze kunnen bestellen. Kolossaal, wat een drukte mid den in de nacht op dit vliegveld. In het restaurant krioelt het van mensen, passagiers van de talrij ke vliegtuigen die hier landen om benzine te laden voordat zij de tocht over de Atlantische Oce aan ondernemen of hun vlucht van Amerika naar het Europese vasteland voortzetten. Men hoort er allerlei talen spreken, ook Oos terse en Slavische. In het stationsgebouw is een grote winkelgalerij waar men al le soorten Ierse produkten kan kopen, zoals aardewerk, kristal, fijne stoffen, likeuren, enz. On danks het feit, dat het midden in de nacht is, blijkt dat met name de dames onverschillig tot welke nationaliteit zij behoren grote belangstelling hebben voor de uitgestalde artikelen en er worden dan ook goede zaken ge- De grote sprong. Na een klein uur moeten de passagiers van de „Petrus Plan- cius" die inmiddels benzine heeft bijgevuld weer instijgen. Een vlotte start en daar vlie gen we alweer, thans voor het grote traject over de Atlantische Oceaan. Ieder maakt het zich thans ge makkelijk. De rugleuningen der stoelen worden achterovergekan- teld, zachte hoofdkussens met helderwitte slopen worden uitge reikt, desgewenst ook plaids en... weldra heerst in de romp van het vliegtuig de rust van de slaap. Het monotone gedreun der mach tige motoren klinkt als een mo dern slaapliedje. We zijn wel wat laat om de nacht te beginnen, maar we hebben volop de tijd, want als we weer zullen landen Atlantische Oceaan en vliegen boven New Foundland. Een land schap van bossen en moerassen glijdt diep onder ons voorbij. De afstand waarover een mo dern motorschip meer dan een een week moet doen om hem te overbruggen heeft het K.L.M.- vliegtuig in een nacht afgelegd, zonder dat een der passagiers last van luchtziekte of narigheid heeft gehad. Inmiddels zorgt de steward- dienst voor een voortreffelijk ont bijt, dat zich uitstekend laat sma ken en nauwelijks is dit achter de rug of we dalen en weldra landt de „Flying Dutchman" op het vliegveld te Gander, de eerste luchthaven voor het transatlan tisch verkeer op Canada, en zet ten we voet op Canadees grond gebied. i Onze eerste kennismaking met Canada is niet onverdeeld gun stig. Vergeleken met Schiphol en waarin het hele traject dat werd gevlogen op kaart is gebracht. Voor de kinderen werd tijdens de vlucht alleraardigst speelgoed be schikbaar gesteld, zodat we daar „geen kinderen" aan hebben ge had. Toen de „Petrus Plancius" prachtig op tijd op het vliegveld Montreal landde, stapte daar een tevreden gezelschap passagiers uiL uiterst voldaan over deze prachtige, comfortabele en wei nig tijd kostende tocht naar „de nieuwe wereld We waren trots op onze nationale luchtvaartmaat schappij, die ook hier in de nieu we wereld zulk een voortreffelijke naam heeft en de Nederlandse driekleur met zoveel waardigheid overal ter wereld toont. Enkele indrukken over het land, de bevolking en met name over de Nederlanders in Canada, hoop ik in enkele volgende artikelen te geven. (Nadruk verboden). De heren drs. v. Rooij en de tij delijk" wethouder v. Noye waren wegens ongesteldheid beide absent op de raadsvergadering van donder dagavond, die geen bijzonder zwa re agendapunten bevatte, doch al leen maar door stemmingen tijdro vend werd. De openstaande notulen vonden geen aanvechtingen of bemerkin gen en ook over de ingekomen stuk ken, in hoofdzaak goedkeuringen van raadsbesluiten door Gedepu teerde Staten, vielen geen woorden. Ingevolge het bepaalde in art. 8, eerste lid der Woonruimtewet 1947, benoemt de raad jaarlijks een com missie, die tot taak heeft B. en W. te adviseren betreffende toewijzing en eventuele vordering van woon ruimte. Waar onze gemeente twee kamers heeft, n.l. Kamer I voor Kaatsheuvel en Kamer II voor Loon op Zand, moeten ook twee commis sies benoemd worden. Voordat tot stemming wordt overgegaan, deelt de voorz. mee, dat het zittende lid, de heer v. Noye, zolang hij tijdelijk wethouder is, geen zitting in de commissie mag nemen. De wet be paalt, dat wanneer de commissie 'n besluit tot vordering neemt, dit be sluit om beroepsmogelijkheid te hebben bij Ged. Staten, moet geno men worden met meer dan één stem van de vijf leden tegen. Zo lang dus de heer v. Noye tijdelijk wethouder is, moeten alle vier de andere leden present zijn en het voorstel tot vordering steunen, an ders heeft de betrokkene recht op beroep. De heer Grootswagers vraagt hoe lang wethouder v. Rooij nog absent zal blijven. De voorz. deelt mee, dat de heer v. Rooij vermoedelijk mid den zomer 1957 op volledig herstel zal mogen rekenen. Bij de stemming voor Kamer I verkrijgt de heer Jac. Stokkermans 8, de heer P. v. Laarhoven 10, de heer C. Nouwens 7, de heer B. van Pelt 9 en de heer C. v. Rooij 8 stemmen, terwijl nog verschillende heren één en de heer IJpelaar twee stemmen verkregen. Alzo zijn de zittende heren herbenoemd. Ook voor Kamer II werden bij de eerste stemming de aftredende heren her kozen, n.l. de heer J. v. Noye met 9, de heer J. Brands met 12, W, Ligtenberg niet 12, J. v. d. Lee met 10 en Mej. C. v. Velthoven met 11 stemmen. Ook hier werden nog een aantal stemmen versnipperd over een 10-tal andere candidaten. De voorzitter zet het voorstel tot t het aangaan van een leningsover- 1 eenkomst met de N.V. Waterleiding- Maatschappij „Nrd.-West Brabant' nader uiteen. Het komt hierop neer, I dat de gemeenten zich verbinden om over het nominale bedrag der lening per jaar een rente te betalen, gelijk aan het aan de gemeenten over dat jaar eventueel uit te keren dividend, tot een maximum van 31/2% per jaar; dat alle kosten van het sluiten en het ten uitvoer leg gen der bedoelde lening, alsmede alle belastingen waarmee de rente betalingen mochten worden getrof fen, voor rekening van de gemeen ten komen en dat de gemeenten steeds tot gehele of gedeeltelijke af lossingen kunnen overgaan. Daar het voorstel geen bezwa rende konsekwenties met zich brengt, gaat de raad er zonder hoofdelijke stemming mee akkoord. De raad moet volgens de Kleuter onderwijswet een of meer data vaststellen, waarop de algemene toelating van kleuters op de kleu terscholen kan plaats vinden. Bui ten die data dient in het algemeen toelating te worden geweigerd. Na voeling gehouden te hebben met de hoofden van verschillende kleuter scholen, wordt voorgesteld als data vast te leggen 1 september en 1 april, waarmee de raad akkoord gaat. Naar aanleiding van een in de vo rige raadsvergadering door de heer Grootswagers gestelde vraag om trent de heffing van schoolgelden bij het kleuteronderwijs, deelt de voorz. thans mee> dat de wet een verplicht schoolgeld heeft vastge steld van 2.per kind per maand. Het voorstel tot wijziging van de gemeentebegroting en de begroting van het gemeentelijk Gasbedrijf voor het jaar 1956, volgens de stuk ken welke hiervoor ter inzage la gen, wordt goedgekeurd. Het bestuur van de R.K. Meisjes school „Herman Jozef" te Berndijk vraagt om medewerking ex art. 72 der L.O.-wet 1920 voor de kosten van inrichting van een noodlokaal. De minister heeft een zesde leer kracht om de grote toename van 't aantal leerlingen goedgekeurd. In verband daarmee heeft men een noodlokaal in het patronaat kunnen krijgen, dat echter ingericht moet worden, waarmee een bedrag ge moeid is van 4701.25. De raad vindt geen termen aanwezig hier aan Zijn goedkeuring te onthouden. Eveneens gaat de raad akkoord met het voorstel om het verzoek van 't bestuur van de R.K. Meisjesschool „Maria" te Kaatsheuvel goed te keuren, dat medewerking vraagt voor de aanschaffing van nieuwe schoolmeubelen en verdere leer- en hulpmiddelen, eveneens door grote toename van het aantal leerlingen, op deze school noodzakelijk gewor den. De kosten worden geraamd op 2.376.40. Van de vereniging tot Stichting en instandhouding van een school met de Bijbel is het verzoek binnen gekomen om medewerking te ver lenen, krachtens art. 50 der Kleu ter onderwijswet, voor de aanschaf fing van meubelen en de eerste in richting van de op te richten kleu terschool. In de raad van 14 maart 1956 werd medewerking verleend voor de bouw van 'n kleuterschool; voor de inrichting hiervan wordt een bedrag van 5.800.geraamd. De heer Bossers vraagt of ook het aanbrengen van een afrastering door de raad kan worden gevoteerd. De voorz. deelt mee dat de raad hieromtrent eerst kan besluiten, als van de inspectie een advies hierom trent is ingekomen. Een verzoek met advies kwam tot heden niet binnen, zodat de raad hiervoor nog geen bedrag kan voteren. Met het voorstel zoals in het prae-advies omschreven, gaat de raad akkoord. Een 'uitvoerig prae-advies verge zelt het voorstel tot verharding van de Venloonstraat in het kader van het partiële uitbreidingsplan Loon op Zand, zoals in ons vorig nummer geplaatst werd. De kosten van deze werken met inbegriD van aanleg van gas, waterleiding en elektrici teit, worden geraamd op 144.000.-, waarvan de mogelijkheid bestaat een gedeelte in baatbelasting op te vangen. Waar door dit plan de op pervlakte bouwterrein aanmerke lijk wordt uitgebreid en in de toe komst beter mogelijk is de gepro jecteerde woonstraten aan te leg gen tussen de v. Rijckevorselstraat en de Venloonstraat, gaat de raad met het voorstel zonder hoofdelijke stemming accoord. De Nationale Levensverzekering Bank N.V. te Rotterdam is bereid voor de bouw van een woonhuis met gebruikmaking van de „Pre mie- en Bijdrageregeling Woning bouw 1953" aan een derde een geld lening te verstrekken, mits de ge meente de tijdige betaling van ren te en aflossing ingevolge art. 2, lid I, sub b, der „Bouwkredietregeling 1954" voor de gemeente Loon op Zand garandeert. B. en W. stellen voor de gevraagde garantie te ver lenen, waarmee de raad akkoord gaat. De gemeenterekening met bijbe horende bedrijfsrekeningen over 't dienstjaar 1954, wordt de raad aan geboden. De gemeenterekening sluit met A. gewone dienst ƒ2.174.548.21 inkomsten uitgaven ƒ2.286.878.27 112.330.06 nadelig slot kapitaaldienst inkomsten ƒ8.503.086 15 uitgaven 9.177.590.95 nadelig slot 674.503.95 Van de bedrijven leverde 't gas bedrijf een batig slot van 3.075.20 de drainagevelden een nadelig slot van 6.713.73 en het woningbedrijf een nadelig slot van 16.340.39 Het benoemen van een commissie van onderzoek der verschillende re-

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1956 | | pagina 5