Waalwijkse en Langstraaise Courant
Met vacantie naar Canada
Gemeenteraad Loon op Zand
In 16 uren van Amsterdam naar Montreal
Een vlotte vergadering, doch een tijdrovende stemming
De Venloonstraat wordt een straat
MAANDAG 3 SEPTEMBER 1956
Uitgever:
Waalwij kse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur:
JAN TIELEN
Dit blad
verschijnt 2 x per week.
DE ECHO VU HEI ZUIDEN
79e JAARGANG No. 69
Abonnement:
19 cent per week
2.45 per kwartaal
2.70 franco p. p.
Advertentieprijs:
10 cent per m.m.
Contract-advertenties
speciaal tarief
BureauxGROTESTRAAT 205, WA ALWIJK TEL. 2621
KAATSHEUVEL
TEL. 2002
Dr van BEURDENSTRAAT 8
OPGERICHT 1878
TELEGR.-ADRES: „ECHO"
(Van een bijzondere medewerker)
Het drukke geroezemoes in de
grote eetzaal van een der restau
rants op de vlieghaven Schiphol
verstomde ogenblikkelijk toen de
vriendelijke stem van een om-
rapster via de luidsprekers de
passagiers voor Montreal uitno
digde om zich naar de wachtka
mer te begeven.
In de eetzaal, waar hun op deze
koude regenachtige augustus-
avond ter inleiding van hun reis
een voortreffelijk Nederlands di
ner was aangeboden, hadden zich
de 62 passagiers verzameld, die
met de D.C. 6 B „Petrus Planci-
us" de sprong over de grote plas
zouden ondernemen. Er heerste
in de eetzaal een genoegelijke en
rustige stemming en symptomen
van nervositeit, welke men zou
kunnen veronderstellen aanwezig
te zijn, kon men nauwelijks waar
nemen, terwijl toch het grootste
deel der passagiers voor het eerst
in zijn leven zo'n grote luchtreis
ondernam.
Terwijl de koude regen door de
krachtige wind fel tegen de ruiten
sloeg, als wilde hij bij de naar
andere oorden vertrekkende pas
sagiers een blijvende herinnering
achterlaten aan de winterse zo
mer 1956, werden in de wachtka
mer de laatste formaliteiten voor
de inscheping verricht, waarbij
tevens de inboekingslijsten wer
den gecontroleerd. Tevoren had
men reeds kennis gemaakt met de
Nederlandse douane, die het de
passagiers niet moeilijk maakte.
Voor de wachtkamer stond een
soort „opstapbus", waarmee de
luchtreizigers naar het reeds en
kele uren gereedstaande vliegtuig
werden gebracht, zodat ze ook op
dit korte traject tussen wachtka
mer en vliegtuig niet drijfnat kon
den regenen.
In het vliegtuig vormden de
vriendelijke stewardes mejuffrouw
Ringeling en de le en 2e ste
wards, de heren Wolders en
Groenendaal, a.h.w. een comité
van ontvangst, dat op prettige
wijze de passagiers verwelkomde
die gedurende de volgende 16
uren aan hun bijzondere zorg en
toewijding zouden zijn toever
trouwd. Aan ieder der passagiers
werd de voor haar of hem gere
serveerde plaats gewezen en zelfs
voor de baby's (van enkele emi
grerende gezinnen) waren ge
rieflijke, practische wiegjes be
schikbaar, waarin ze al spoedig
een rustige slaap genoten, onbe
wust van het grote gebeuren dat
er in hun leven plaats had.
Het was ongeveer half elf in
de avond, toen de vier machtige
motoren, elk met een startvermo
gen van 2.500 pk., werden aange
zet, hetgeen een lichte trilling in
het vliegtuig veroorzaakte. De
bemanning in de cockpit had
reeds voordat de passagiers aan
boord gingen haar plaatsen inge
nomen. Ze bestond voor deze reis
uit de heren J. Bosch, gezagvoer
der, IJsbrandi, le vlieger, Han, 2e
vlieger, Bergisch, le werktuig
kundige, Meijer, 2e werktuigkun
dige en De Boer, radiotelegrafist.
De start in de nacht.
Nauwkeurig worden verschil
lende technische verrichtingen
van de machine ten overvloede
nog eens gecontroleerd, omdat de
K.L.M. nu eenmaal op het stand
punt staat, dat geen enkel risico,
hoe klein ook, dient te worden
genomen, en dan taxiet de lucht-
kolos over het met duizenden en
duizenden lampen helverlichte
vliegveld, dat zelfs op deze don
kere en stormachtige regenavond
een fantastische aanblik oplevert,
naar de voor hem bestemde start
baan. Deze is op de grond met
onafzienbare, kilometers lange
rijen blauwe lampjes aan weers
zijden afgezet, waardoor het mo
gelijk is 's nachts hierop even
goed de weg te vinden als over
dag/
Nog even staat het vliegtuig
stil. Dan ontvangt men in de
cockpit het sein tot de start. De
vier motoren beginnen nu op
maximumaantal toeren te draaien,
iet vliegtuig begint langzaam
weg te rijden, dan al sneller, snel-
er en spoedig voelen we dat we
os zijn. De lichtjes glijden onder
ons weg, we zweven over de
zwarte silhouetten van bomen en
huizen tegen de achtergrond van
hét verlichte vliegveld, doch het
is maar een ogenblik en dan zien
we niets meer. We voelen dat we
stijgen, doch dit gaat zeer gelei
delijk en het geeft geen onprettig
gevoel. Van de sterke wind merkt
men in het vliegtuig niets en wel
dra zien we de sterren reeds
twinkelen. We zijn al door het
zware wolkendek, dat zoveel re
gen en narigheid op de grond
veroorzaakt, heengevlogen.
Rustig doch met een snel
heid van pl.m. 480 km. per uur
zetten we koers naar onze eerste
landingsplaats, het vliegveld
Shannon aan de westkust van
Ierland. I
Gerieflijke reis.
men voor passagiers en beman- is het 5 uur vroeger dan onze
ning tijdens de tocht voortreffe- Westeuropese horloges aange-
lijke maaltijden en verversingen ven. De nacht duurt ditmaal dus
bereidt, die regelmatig en op ro- ook 5 uren langer dan we dat om
yale wijze worden geserveerd deze tijd van het jaar in Holland
door de stewards en de stewardes, gewend zijn.
waardoor zo'n lange vlucht niet f Het slaapt prima op zo n
alleen op prettige wijze wordt on-
derbroken, maar zelfs hoogtepun
ten van waar culinair genot
biedt. i
Achter de achterkajuit bevin
Shannon Airport vinden we hier
alles nog wat provisorisch, wat
hokkerig. Toch heeft het typisch
Canadese hier zijn bekoring.
In het restaurant wordt ons het
„welcome to Canada'* toegeroe
pen en zetten we onze horloges
5 uren achteruit om straks in
Montreal „bij de tijd" te zijn. Het
oponthoud in Gander duurt niet
•langer dan nodig is voor het bij
vullen der tanks en dan gaat het
voor het laatste traject naar
14.000 voet hoogte, beter dan in
een nachttrein, rustiger en zon
der schokken. Natuurlijk zijn er
ook wel enige passagiers die door
het ongewone van de situatie en
den zich fiogmaals twee toiletten, j de houding moeilijk de slaap te
terwijl zich onder de passagiers- pakken kunnen krijgen: bij hun Montreal de lucht weer in. We
verblijven de voor-en achterlaad- kleine leeslampjes hebben ze ech- kunnen nu voor het eerste eens
ruimten bevinden, waarin de ba- ter voldoende licht om wat te zien waarover we vliegen want
gage der passagiers, post en an- kunnen lezen. De stewardes heeft i we gaan over de grootste breedte
heel wat couranten en tijdschrift van Newfoundland heen. Het valt
ten ter beschikkina ons direct op hoe onbewoond de^
Als we wakker'worden, zien ze streek is^bossen en moerassen
we dat de oostelijke hemel al rood blijven elkaar a wisse en, s ec s
kleurt boven een onafzienbaar hier daar ont e en we een
wolkenveld. Nu zal de zon wel we9 een huisje.
dere vracht worden geladen
De tussenlanding. 5
Ziezo, nu hebben we tijd om
het vliegtuig van binnen eens wat
nauwkeuriger te bezien.
De veiligheidsriemen, die we
bij de start ingevolge interna
tionaal voorschrift - hebben moe
ten vastmaken, zijn al lang weer
losgemaakt, zodat we ons wat
vrijer kunnen bewegen. Het type
vliegtuig waarmee we deze reis
ondernemen is zoals we reeds
schreven een Douglas DC-6B,
een hypermoderne machine, waar
van de K.L.M. er zeven in ge
bruik heeft, die veelvuldig voor
transatlantisch touristenverkeer
worden gebruikt en speciaal zijn
ingezet op het traject Amsterdam
Montreal—Mexico - Curasao
v.v.
Zo'n vliegtuig is als het ware
een fabriek op zichzelf, die gedre
ven wordt door vier zware Pratt
en Whitney R-2800 motoren, die
elk een startvermogen hebben
van 2.500 pk. en een maximum
kruisvermogen van elk 1.900 pk.
Het startgewicht van het vlieg
tuig is 48.500 kg. en het maximum
landingsgewicht 40.000 kg. Het
leeggewicht bedraagt 27.600 kg.
De benzinetanks in de vleugels
kunnen 20.500 liter benzine mee
nemen waardoor een vliegbereik
van 7,950 km. kan worden be
reikt (bij een kruissnelheid van
475 km. per uur is dit 5.000 km.).
De indeling van het vliegtuig is
voor deze lange afstandsvluchten
uitermate practisch, waardoor aan
de passagiers een gerieflijke reis
wordt gewaarborgd.
Rechts achter de stuurhut be-
vindt zich een kleine kajuit, waar
in de bemanning kan uitrusten als
ze geen dienst behoeft te doen.
Hiertegenover is een andere klei
ne kajuit aangebracht, die bijzon
der geschikt is voor kleine ge
zelschappen (van b.v. 4 personen!
of een niet al te grote familie.
Achter deze kajuiten bevinden
zich twee toiletten en hierachter daan.
komt de hoofdkajuit, die plaats
biedt aan 47 toeristenstoelen. In
de achterkajuit zijn nog 12 z.g.
sleep-airs, gerieflijke ligstoelen,
waarin men liggend z'n nachtrust
kan genieten. Van de gewone
toeristenstoelen kan men de leu
ning achterover laten zakken en
ook dan kan men heerlijk slapen,
zoals we dat zelf gedurende deze
reis hebben ondervonden.
In de achterkajuit zijn in de
bovenwand vier éénpersoons bed
den aanwezig, terwijl de stoelen
in deze kajuit in vier tweeper
soons bedden kunnen worden ge
transformeerd. In de voorkajuit
kunnen de stoelen trouwens ook
tot (éénpersoons) bedden wor
den gemaakt, zodat ons vliegtuig
een soort vliegend hotel met 14
bedden kan worden genoemd.
Achter de hoofdkajuit bevindt
zich een kleine keuken, waarin j
We zijn eigenlijk nog niet eens
klaar met de beschrijving van ons
vliegtuig als we merken dat we
beginnen te dalen.
Eens even uitzienja, hier
en daar zien we ver onder ons
lichten branden en verder op een
grote lichtvlek.
We naderen het grote voor
het transatlantisch luchtverkeer
zo belangrijke vliegveld Shan
non Airport aan de zuid-west
kust van Ierland.
Wat vliegt de tijd toch om op
zo'n vliegtocht. We zijn al bijna
drie uren in de lucht en we heb
ben reeds honderden mijlen afge
legd.
De veiligheidsriemen worden
weer vastgemaakt en we krijgen
hetzelfde gevoel als in een zak
kende lift. Zo nu en dan moeten
we even slikken om een knappend
gevoel in de oren weg te werken,
gauw haar gouden stralen over
dit eindeloos „gletscherveld" la
ten spelen.
Daarin vergissen we ons ech
ter.
De zon wint het slechts tergend
langzaam.
Geen wonder, we vliegen im
mers met de nacht mee en ont
vluchten op deze wijze de gulden
morgenstond.
Toch wint de zon het op de
duur, het wordt steeds lichter en
weldra zien we de eerste zonne
stralen over het smetteloos wit
van het onafzienbare wolkenveld,
waarin geen gaatje is te bespeu
ren.
Dan komt de St. Lauwrensbaai,
een enorm stuk water van meer
dan 200 mijl breedte, waarop we
geen enkel schip kunnen ontdek
ken. Na een klein uur komt weer
land in zicht, we vliegen over het
eerste Canadese vasteland, Nieuw
Brunswijk, en even later over de
Noord-Oostpunt van Ontario.
Hier komt meer afwisseling in
het land onder ons, maar veel
tijd hebben we niet om uit te zien,
want de stewardes brengt de pas
sagiers het bekende tablet met een
uitstekend verzorgde warme
lunch, die van ons allen meer
aandacht vraagt dan het afwis
selend landschap dat onder ons
voorbijglijdt.
Ook andere attracties worden
door de K.L.M.-service nog aan
geboden, o.a. een keurig herin.
Aan de overkant.
Als er uiteindelijk enige ope-
veroorzaakt door het verschil in nin9 in het wolkendek komt, be- i„„ut
luchtdruk, doch erg is dit niet, merken we dat we reeds boven 1 neringsboekje aan deze
want de D.C. 6 is het eerste ver- I Hnd zijn. We zijn dus al over de hc* h"]t> tra^ct dat wer
keersvliegtuig ter wereld waarbij
de druk in de kajuit gelijk is aan
2.440 meter Hbogte, terwijl het
vliegtuig in feite op 6.100 meter
vliegt en de druk binnen gelijk is
aan 0 meter, terwijl op 2.740 me
ter wordt gevlogen.
De lichten op de grond komen
dichter en dichter bij en spoedig
weten we, aan de lichte schok,
die we voelen, dat we aan de
grond zijn en langs de landings
baan naar het station taxiën.
Inmiddels hebben we van de
stewardes een bon gekregen
waarop we in de restauratie van
het vliegveld een verversing naar
keuze kunnen bestellen.
Kolossaal, wat een drukte mid
den in de nacht op dit vliegveld.
In het restaurant krioelt het van
mensen, passagiers van de talrij
ke vliegtuigen die hier landen om
benzine te laden voordat zij de
tocht over de Atlantische Oce
aan ondernemen of hun vlucht
van Amerika naar het Europese
vasteland voortzetten. Men hoort
er allerlei talen spreken, ook Oos
terse en Slavische.
In het stationsgebouw is een
grote winkelgalerij waar men al
le soorten Ierse produkten kan
kopen, zoals aardewerk, kristal,
fijne stoffen, likeuren, enz. On
danks het feit, dat het midden in
de nacht is, blijkt dat met name
de dames onverschillig tot
welke nationaliteit zij behoren
grote belangstelling hebben voor
de uitgestalde artikelen en er
worden dan ook goede zaken ge-
De grote sprong.
Na een klein uur moeten de
passagiers van de „Petrus Plan-
cius" die inmiddels benzine
heeft bijgevuld weer instijgen.
Een vlotte start en daar vlie
gen we alweer, thans voor het
grote traject over de Atlantische
Oceaan.
Ieder maakt het zich thans ge
makkelijk. De rugleuningen der
stoelen worden achterovergekan-
teld, zachte hoofdkussens met
helderwitte slopen worden uitge
reikt, desgewenst ook plaids en...
weldra heerst in de romp van het
vliegtuig de rust van de slaap.
Het monotone gedreun der mach
tige motoren klinkt als een mo
dern slaapliedje. We zijn wel wat
laat om de nacht te beginnen,
maar we hebben volop de tijd,
want als we weer zullen landen
Atlantische Oceaan en vliegen
boven New Foundland. Een land
schap van bossen en moerassen
glijdt diep onder ons voorbij.
De afstand waarover een mo
dern motorschip meer dan een
een week moet doen om hem te
overbruggen heeft het K.L.M.-
vliegtuig in een nacht afgelegd,
zonder dat een der passagiers last
van luchtziekte of narigheid heeft
gehad.
Inmiddels zorgt de steward-
dienst voor een voortreffelijk ont
bijt, dat zich uitstekend laat sma
ken en nauwelijks is dit achter de
rug of we dalen en weldra landt
de „Flying Dutchman" op het
vliegveld te Gander, de eerste
luchthaven voor het transatlan
tisch verkeer op Canada, en zet
ten we voet op Canadees grond
gebied. i
Onze eerste kennismaking met
Canada is niet onverdeeld gun
stig. Vergeleken met Schiphol en
waarin het hele traject dat werd
gevlogen op kaart is gebracht.
Voor de kinderen werd tijdens de
vlucht alleraardigst speelgoed be
schikbaar gesteld, zodat we daar
„geen kinderen" aan hebben ge
had.
Toen de „Petrus Plancius"
prachtig op tijd op het vliegveld
Montreal landde, stapte daar een
tevreden gezelschap passagiers
uiL uiterst voldaan over deze
prachtige, comfortabele en wei
nig tijd kostende tocht naar „de
nieuwe wereld We waren trots
op onze nationale luchtvaartmaat
schappij, die ook hier in de nieu
we wereld zulk een voortreffelijke
naam heeft en de Nederlandse
driekleur met zoveel waardigheid
overal ter wereld toont.
Enkele indrukken over het land,
de bevolking en met name over
de Nederlanders in Canada, hoop
ik in enkele volgende artikelen te
geven.
(Nadruk verboden).
De heren drs. v. Rooij en de tij
delijk" wethouder v. Noye waren
wegens ongesteldheid beide absent
op de raadsvergadering van donder
dagavond, die geen bijzonder zwa
re agendapunten bevatte, doch al
leen maar door stemmingen tijdro
vend werd.
De openstaande notulen vonden
geen aanvechtingen of bemerkin
gen en ook over de ingekomen stuk
ken, in hoofdzaak goedkeuringen
van raadsbesluiten door Gedepu
teerde Staten, vielen geen woorden.
Ingevolge het bepaalde in art. 8,
eerste lid der Woonruimtewet 1947,
benoemt de raad jaarlijks een com
missie, die tot taak heeft B. en W.
te adviseren betreffende toewijzing
en eventuele vordering van woon
ruimte. Waar onze gemeente twee
kamers heeft, n.l. Kamer I voor
Kaatsheuvel en Kamer II voor Loon
op Zand, moeten ook twee commis
sies benoemd worden. Voordat tot
stemming wordt overgegaan, deelt
de voorz. mee, dat het zittende lid,
de heer v. Noye, zolang hij tijdelijk
wethouder is, geen zitting in de
commissie mag nemen. De wet be
paalt, dat wanneer de commissie 'n
besluit tot vordering neemt, dit be
sluit om beroepsmogelijkheid te
hebben bij Ged. Staten, moet geno
men worden met meer dan één
stem van de vijf leden tegen. Zo
lang dus de heer v. Noye tijdelijk
wethouder is, moeten alle vier de
andere leden present zijn en het
voorstel tot vordering steunen, an
ders heeft de betrokkene recht op
beroep.
De heer Grootswagers vraagt hoe
lang wethouder v. Rooij nog absent
zal blijven. De voorz. deelt mee, dat
de heer v. Rooij vermoedelijk mid
den zomer 1957 op volledig herstel
zal mogen rekenen.
Bij de stemming voor Kamer I
verkrijgt de heer Jac. Stokkermans
8, de heer P. v. Laarhoven 10, de
heer C. Nouwens 7, de heer B. van
Pelt 9 en de heer C. v. Rooij 8
stemmen, terwijl nog verschillende
heren één en de heer IJpelaar twee
stemmen verkregen. Alzo zijn de
zittende heren herbenoemd. Ook
voor Kamer II werden bij de eerste
stemming de aftredende heren her
kozen, n.l. de heer J. v. Noye met
9, de heer J. Brands met 12, W,
Ligtenberg niet 12, J. v. d. Lee met
10 en Mej. C. v. Velthoven met 11
stemmen. Ook hier werden nog een
aantal stemmen versnipperd over
een 10-tal andere candidaten.
De voorzitter zet het voorstel tot
t het aangaan van een leningsover-
1 eenkomst met de N.V. Waterleiding-
Maatschappij „Nrd.-West Brabant'
nader uiteen. Het komt hierop neer,
I dat de gemeenten zich verbinden
om over het nominale bedrag der
lening per jaar een rente te betalen,
gelijk aan het aan de gemeenten
over dat jaar eventueel uit te keren
dividend, tot een maximum van
31/2% per jaar; dat alle kosten van
het sluiten en het ten uitvoer leg
gen der bedoelde lening, alsmede
alle belastingen waarmee de rente
betalingen mochten worden getrof
fen, voor rekening van de gemeen
ten komen en dat de gemeenten
steeds tot gehele of gedeeltelijke af
lossingen kunnen overgaan.
Daar het voorstel geen bezwa
rende konsekwenties met zich
brengt, gaat de raad er zonder
hoofdelijke stemming mee akkoord.
De raad moet volgens de Kleuter
onderwijswet een of meer data
vaststellen, waarop de algemene
toelating van kleuters op de kleu
terscholen kan plaats vinden. Bui
ten die data dient in het algemeen
toelating te worden geweigerd. Na
voeling gehouden te hebben met de
hoofden van verschillende kleuter
scholen, wordt voorgesteld als data
vast te leggen 1 september en 1
april, waarmee de raad akkoord
gaat.
Naar aanleiding van een in de vo
rige raadsvergadering door de heer
Grootswagers gestelde vraag om
trent de heffing van schoolgelden
bij het kleuteronderwijs, deelt de
voorz. thans mee> dat de wet een
verplicht schoolgeld heeft vastge
steld van 2.per kind per maand.
Het voorstel tot wijziging van de
gemeentebegroting en de begroting
van het gemeentelijk Gasbedrijf
voor het jaar 1956, volgens de stuk
ken welke hiervoor ter inzage la
gen, wordt goedgekeurd.
Het bestuur van de R.K. Meisjes
school „Herman Jozef" te Berndijk
vraagt om medewerking ex art. 72
der L.O.-wet 1920 voor de kosten
van inrichting van een noodlokaal.
De minister heeft een zesde leer
kracht om de grote toename van 't
aantal leerlingen goedgekeurd. In
verband daarmee heeft men een
noodlokaal in het patronaat kunnen
krijgen, dat echter ingericht moet
worden, waarmee een bedrag ge
moeid is van 4701.25. De raad
vindt geen termen aanwezig hier
aan Zijn goedkeuring te onthouden.
Eveneens gaat de raad akkoord met
het voorstel om het verzoek van 't
bestuur van de R.K. Meisjesschool
„Maria" te Kaatsheuvel goed te
keuren, dat medewerking vraagt
voor de aanschaffing van nieuwe
schoolmeubelen en verdere leer- en
hulpmiddelen, eveneens door grote
toename van het aantal leerlingen,
op deze school noodzakelijk gewor
den. De kosten worden geraamd op
2.376.40.
Van de vereniging tot Stichting
en instandhouding van een school
met de Bijbel is het verzoek binnen
gekomen om medewerking te ver
lenen, krachtens art. 50 der Kleu
ter onderwijswet, voor de aanschaf
fing van meubelen en de eerste in
richting van de op te richten kleu
terschool. In de raad van 14 maart
1956 werd medewerking verleend
voor de bouw van 'n kleuterschool;
voor de inrichting hiervan wordt
een bedrag van 5.800.geraamd.
De heer Bossers vraagt of ook het
aanbrengen van een afrastering
door de raad kan worden gevoteerd.
De voorz. deelt mee dat de raad
hieromtrent eerst kan besluiten, als
van de inspectie een advies hierom
trent is ingekomen. Een verzoek
met advies kwam tot heden niet
binnen, zodat de raad hiervoor nog
geen bedrag kan voteren. Met het
voorstel zoals in het prae-advies
omschreven, gaat de raad akkoord.
Een 'uitvoerig prae-advies verge
zelt het voorstel tot verharding van
de Venloonstraat in het kader van
het partiële uitbreidingsplan Loon
op Zand, zoals in ons vorig nummer
geplaatst werd. De kosten van deze
werken met inbegriD van aanleg
van gas, waterleiding en elektrici
teit, worden geraamd op 144.000.-,
waarvan de mogelijkheid bestaat
een gedeelte in baatbelasting op te
vangen. Waar door dit plan de op
pervlakte bouwterrein aanmerke
lijk wordt uitgebreid en in de toe
komst beter mogelijk is de gepro
jecteerde woonstraten aan te leg
gen tussen de v. Rijckevorselstraat
en de Venloonstraat, gaat de raad
met het voorstel zonder hoofdelijke
stemming accoord.
De Nationale Levensverzekering
Bank N.V. te Rotterdam is bereid
voor de bouw van een woonhuis
met gebruikmaking van de „Pre
mie- en Bijdrageregeling Woning
bouw 1953" aan een derde een geld
lening te verstrekken, mits de ge
meente de tijdige betaling van ren
te en aflossing ingevolge art. 2, lid
I, sub b, der „Bouwkredietregeling
1954" voor de gemeente Loon op
Zand garandeert. B. en W. stellen
voor de gevraagde garantie te ver
lenen, waarmee de raad akkoord
gaat.
De gemeenterekening met bijbe
horende bedrijfsrekeningen over 't
dienstjaar 1954, wordt de raad aan
geboden. De gemeenterekening sluit
met A. gewone dienst
ƒ2.174.548.21
inkomsten
uitgaven
ƒ2.286.878.27
112.330.06
nadelig slot
kapitaaldienst
inkomsten ƒ8.503.086 15
uitgaven 9.177.590.95
nadelig slot 674.503.95
Van de bedrijven leverde 't gas
bedrijf een batig slot van
3.075.20
de drainagevelden een nadelig
slot van 6.713.73
en het woningbedrijf een nadelig
slot van 16.340.39
Het benoemen van een commissie
van onderzoek der verschillende re-