SPORTSPIEGEL WIELRENNEN LAATSTE BERICHTE» Waalwijkse en Langs Courant Bij Velsen wordt iets groots verricht VERS VAN DE PERS VRIJDAG 7 SEPTEMBER 1956- Uitgever: Waalwij kse Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur: JAN TIELEN Dit blad verschijnt 2 x per week. 79e JAARGANG No. 70 Abonnement: 19 cent per week 2.45 per kwartaal 2.70 franco p. p. Advertentieprijs: 10 cent per m.m. Contract-advertenties: speciaal tarief BureauxGROTESTRAAT 205, WA ALWIJK TEL. 2621 KAATSHEUVEL - TEL. 2002 Dr van BEURDENSTRAAT 8 OPGERICHT 1878 TELEGR.-ADRES: „ECHO" (van onze verslaggever) Toen de laatste brokstukken van de scheidingsmuur tussen de twee tunneldelen te Velsen vie len, lag tussen de beide oevers van het verbrede Noordzeekanaal een gloednieuwe, zij het nog ruw- uitziende noord - zuidverbinding. De tunnelmoten waren nu alle verbonden tot één lange, door tij delijke lampen spookachtig ver lichte, autoweg onder het drukke scheepvaartwater. De donderdagmiddag van 30 augustus zal een historische da tum blijven in de geschiedenis van de Velser tunnelbouw. Al heeft men ook met opzet een muurtje j laten wachten, dat al lang ge- sloopt had kunnen worden, toch was het goed gezien van de Rijks waterstaat om de symbolische verbinding tussen noord en zuid met enige plechtigheid te vieren. En zo zag ook minister Algera deze „doorbraak". Voor gebruik is de tunnel ech ter nog niet gereed, dat ontwaar den wij toen wij met de heer V is- ser, technisch hoofdambtenaar, een rondgang maakten over het terrein. Binnenkort daveren auto's en treinen onder het Noordzee-kanaal door. naaste omgeving te zien. Men legt tunnelmoot na tunnelmoot op zijn plaats en deze gigantische moten worden vervaardigd van beton. Bij de bouw van de tunnels wordt gebruik gemaakt van rij dende stalen bekistingen, een sy steem dat ontwikkeld is uit het engelse patent „Blow-Knox Had men bes.oten tot houten bekistin gen, dan zouden daarvoor enorme hoeveelheden hout nodig zijn ge weest. Met dit soort bekistingen heeft men het voordeel, dat ze niet verloren gaan, maar steeds opnieuw gebruikt kunnen worden. Men moet zich dit voorstellen als een meccanodoos in het groot: stalen panelen van 0.50 m x 1 m worden met verstijvingen en spanten tot een geheel gemaakt. Als het beton hard is geworden, klapt men de verticale wand van de binnenbekisting naar binnen, laat haar zakken en verrijdt haar. De buitenbekisting, eveneens van staal, kan men na lossen zonder meer verrijden. In deze bekistin gen is ruim twee miljoen gulden geïnvesteerd. In totaal worden verwerkt 360.000 m3 beton en 36.000.000 kg wapeningsstaal. „Wij werken hier aan een mil joenen project, om precies te zijn aan een werk, waarmede om streeks 125 miljoen gulden ge moeid zijn", vertelde onze gast heer. „Ter verruiming van 't dwars profiel van het Noordzeekanaal in de dertiger jaren bracht voor het in de gemeente Velsen gelegen gedeelte van dit kanaal vraag stukken aan de orde, die de aan leiding zijn geworden tot de bouw van de tunnels te Velsen. De problemen, die om een op lossing vroegen, hadden betrek king op het landverkeer, het ver keer te water en de waterafvoer. In 1934 werd een onderzoek in gesteld en men kwam tot de con clusie, dat de beste oplossing voor het autoverkeer gevonden kon worden in een tunnel onder het kanaal, terwijl hetzelfde gold voor het treinverkeer, waardoor de spoorbrug, die een belemmering vormde voor de scheepvaart, zou kunnen verdwijnen. Verschillen de omstandighedenheden waren oorzaak, dat men uit de drie bouwmogelijkheden, te weten: de zinkmethode, de schildmethode en de open bouwputmethode, de laat ste koos, waarbij autotunnel en spoorwegtunnel vlak naast elkaar in één put gelegd zouden kunnen worden. Hoofdzakelijk kwam men hier- toe door het feit, dat bij de zink methode de in hydrologisch op zicht zo belangrijke kleilaag op 16 m beneden N.A.P. zou moeten worden doorbroken, met als ge volg, dat het diepgelegen zoete grondwater aan een blijvende in filtratie van het zoute bovenwa ter zou blootstaan. Gezien de grote belangen verbonden aan de zoetwaterwinnning was dit niet toelaatbaar. De inmiddels ingetreden oorlog vertraagde het begin van de uit voering tot het voorjaar van 1941 doch in november'1942 moest op bevel van de gezetter het werk worden beëindigd. Bijna tien jaar heeft het werk toen stil gelegen. Pas in april 1952 liet de toestand van 's lands financiën toe, dat men weer aan het werk toog. Sinds 1954 werden de tunnels nu versneld afgebouwd en men hoopt oktober 1957 het werk klaar te hebben." Het werk. Inmiddels waren wij bij de bouw put gekomen, waarin wij afdaal den. Het project is zo groots, dat men daar staande geen flauw idee heeft, dat hier een tunnel wordt gebouwd, waardoor op omstreeks 20 meter onder de wateropper vlakte over enige tijd het verkeer zal razen. Er is geen water in de De spoorwegtuimel. De totale lengte van de spoor wegtunnel bedraagt 3224 m, waarvan een gedeelte, lang 2032 m, gesloten is. De tunnel krijgt hellingen van 1 63 en 1 60. Omdat er met electrische trac tie gereden zal worden, zal een kunstmatige ventilatie achterwe ge blijven. De verversing van de tunnelatmosfeer geschiedt door de langsstroom, die door het trein verkeer en door barometrische in vloeden wordt opgewekt. De tunnel biedt ruimte aan 'een dub- belsporige baan met aan weers zijden een inspectiepad en is voorts zodanig ruim, dat de spo ren in de bogen met de vereiste verkanting kunnen worden ge legd. De inspectiepaden zijn laag gelegen om gemakkelijk bereik baar te zijn voor het op de spoor baan werkende personeel, dat zich voor een naderende trein in veiligheid moet stellen. Onder de paden zijn ruimten voor het on derbrengen van dienstleidingen. Evenals de autotunnel wordt de spoorwegtunnel omkleed met een waterdichte asfaltisolatie. De autotunnel. De rijbanen van de autotunnel krijgen hellingen van 1 28,5, overeenkomend dus met die van de Maastunnel te .Rotterdam en de Scheldetunnel te Antwerpen. De totale lengte van de tunnel bedraagt horizontaal gemeten rond 1644 meter, waarvan het middengedeelte van 768 m het eigenlijke tunnelgedeelte vormt met geheel gesloten rijruimten. Op dit gedeelte sluiten aan weerszij den de toegangen aan, die elk on geveer 438 m lang zijn. Deze toegangen zijn aan de bovenzijde open en hebben in dwarsdoorsne de dus de vorm van een hak. De wanden die in het gesloten deel de rijbanen van elkaar scheiden, lopen over 'een lengte van onge veer 200 m in de open opritten door. Er boven wordt een roos terwerk van betonschotten aan gebracht, dat een tweeledige functie heeft. Het doet namelijk dienst als stempeling tussen de zijwanden en als zonwerend ras terwerk, dat zorg draagt, dat di rect zonlicht de er onder gelegen rijbaan niet kan treffen. Hiermede wordt een geleidelijke lichtover- gang verkregen tussen het directe daglicht en het kunstlicht in het gesloten tunneldeel. De beide rijbanen krijgen elk een breedte van zeven meter, met aan weerszijden een trottoir, dat een meter breed wordt, terwijl tussen het trottoir en de_jwand 'een 15 cm brede open sleuf komt. De hoogte boven de rijbanen be draagt 4.20 m. Het autoportier kan aan de zijde van het trottoir geopend worden, hiermede is re kening gehouden.Aangezien men hier geen vrees behoeft te hebben dicht langs een muur te moeten rijden, kan het verkeer uiterst rechts houden, hetgeen het inhalen vergemakkelijkt. Ventilatie. Alleen het gesloten deel van de autotunnel te Velsen zal worden geventileerd. Hierbij wordt zowel de verse als de verontreinigde lucht door kanalen gevoerd, die buiten de rijruimten liggen en daarmede door zijspruiten zijn verbonden. De luchtafvoerkanalen bevin den zich aan de rechterzijde van de verkeersbanen, dus daar waar de meeste uitlaatgassen zullen worden geproduceerd. Elke zij ruimte krijgt een afvoerkanaal. De verontreinigde lucht wordt uit de rijruimte gezogen. In het midden van elke tunnelhelft gaan de ventilatiekanalen over in ver ticale schachten, die mede het ventilatiegebouw vormen en waarvan de hoogste die zijn, die de verontreinigde lucht afvoeren. Natuurlijk zal er reeds veel luchtverversing ontstaan door de langsstroom veroorzaakt door het verkeer zelf. De centrale posten voor de bediening van de venti latie worden ingericht in twee kamers, die ter hoogte van de rij ruimte komen. Die kamers krijgen aan elke verkeersruimte een gla zen erker. Het zich en het verkeer in beide verkeersruimten kunnen dus van deze kamers uit worden beoordeeld. Is door druk verkeer, waarbij het tempo laag ligt; extra ventilatie nodig, hetgeen gecon stateerd wordt door een lucht- proef te analyseren, dan stellen de mannen in de centrale posten de machines in werking. het keizerrijk heeft ook voor dit paard, dat eens de tots was van de keizerlijke stallen, sombere ge volgen. Ook voor hem zijn de grote dagen voorbij. Hij valt in handen van een aapjeskoetsier die hem allesbehalve goed behandelt. Als tenslotte de aapjeskoetsier taxichauffeur wordt komt Florian terecht bij een herbergier om daar zijn laatste levensdagen te slijten. Salten heeft rond dit keizerlijke paard een boeiende en fijne ver telling geschreven, die het lezen meer dan waard is. Ook dit boek kwam, verlucht met vele tekenin gen, uit in de Cultuurserie van de Zuid-Hollandse Uitgeversmaat schappij te 's-Gravenhage. De prijs bedraagt geb. f 7.90. Horatio Hornblower mag dan een legendarische zeeheld zijn, ontsproten aan het fantasierijke brein van C. S. Forester, de Hornblower-boeken zijn toch veel meer dan zomaar verhalen over een gefingeerde zeeheld, die met veel list en wapengekletter telken male als overwinnaar uit 't strijd perk komt. Forester is een fantas tisch knap verteller en wat meer zegthij stelt zich niet tevreden met louter een verhaal vol actie en spanning. Hij graaft dieper en stelt ons door uitzonderlijke knap pe typeringen tegenover mensen van vlees en bloed. Op briljante wijze ontvouwt Forester de psy che van zijn figuren, hun geeste lijke reacties op de omstandighe den en de omgang met de mensen uit hun omgeving. Behalve een knap verteller is Forester ook n knap psycholoog en deze twee zijdige bekwaamheid verleent aan de Hornblower-boeken een bijzondere bekoring. Dezer dagen verscheen het vijfde deel in deze serie „Lord Hornblower Mui terij len Victorie" in de Cultuur' serie van de Zuid-Hollandse Uit geversmaatschappij te 's-Graven' hage. Wij hebben dit boek in één adem uitgelezen en hopen dat Fo rester ons binnenkort zal verras sen met een nieuwe roman. Wij mogen nog vermelden dat deze boeken geheel onafhankelijk van elkaar kunnen gelezen worden. De prijs bedraagt geb. f 8.90. zelfde parcours gereden als vo rig jaar, t.w. start in de Anto- niusstraat, Sweensstraat, Nieu we Berkdijkse en Berkdijkse- straat, Huygensstraat, om de Markt heen de Peperstraat in en via de Hoofdstraat weer naar de Antoniusstraat. Een 2V2 km. lang parcours, wat de Nieuwelingen 24 maal zullen moeten rijden voor de no dige 60 km. De amateurs en on- afhankelijken 40 ronden, 100 km. Verdere gegevens betreffende deze ronde en deelnemers vol gen nog, doch nu kan reeds met enige zekerheid gezegd worden, dat bij eventueel goed weer, 23 september a.s. de Ronde van Kaatsheuvel in aller belangstel ling zal staan. Op het gebied van dierenro mans heeft Ditha Holesch een naam die internationaal grote ver maardheid heeft verworven. Be wijzen hiervan vormen de romans „De zwarte, hengst Bento „Tschief de gemzebok" en „Xin- goe de hond", die ook in ons land vele opgetogen lezers vonden. Deze voortreffelijke reeks is thans uitgebreid met „Ruta de hond", het sober verteld en fijn genuanceerd verhaal van een her dershond. In tegenstelling met Jack London, die zijn dierenfigu- ren bij voorkeur op menselijk ni veau plaatst, laat Holesch de die ren wat ze zijn: onredelijke we zens met een voor ons onbegrij pelijk en wonderlijk instinct, waardoor het soms de schijn heeft alsof zij de mens verstande lijk aanvoelen en begrijpen. Lon don is als verteller ongetwijfeld van groter formaat, doch de wer kelijkheidszin van Holesch geeft aan diens vehaal een groter ge loofwaardigheid. En ook Holesch laat die wonderlijke verbonden heid van mens en dier duidelijk tot uitdrukking komen in dit be kwaam vertelde en van een fijne observatie getuigend verhaal. Het boek viel een keurig verzorgde uitgave ten deel in de Cultuur' serie van de Zuid-Hollandse Uit geversmaatschappij te 's-Graven hage. De prijs bedraagt gebonden f 7.90. Anders van bouw, maar vooral anders van stijl is „Florian bet paard van de keizer". De schrij ver van dit boek, Felix Salten, kreeg reeds een wereldnaam met zijn „Bambi" en andere dieren romans. Komen we in „Ruta de hond" slechts vaag in contact met de wereld rond dit hondeleven, rond Florian beleven we van zeer nabij het weelderige Oostenrijk se hof-leven ten tijde van Franz Joseph, de intriges, de dood van de keizer en ten slotte de wereld oorlog. En in dit bonte en kleu rige leven plaatst Salten de lotge vallen van Florian, de trotse Lip- pizaner hengst. De ondergang van VOAB—JULIANA. Zondag a.s. gaan de geel-zwar- ten naar Goirle om aldaar Voab te gaan bekampen. J.l. Zondag werd daarvan thuis met 5-2 ge wonnen Nu Voab terreinvoor deel heeft, zal het zo gemakke lijk niet gaan. Vertrek 1.30 uur Baardwijksestraat via Putstraat. Supporters die de reis nog me de willen maken kunnen zich alsnog opgeven bij de bekende adressen. Het 2e elftal gaat Zondag a.s. naar RKDVC te Drunen en speelt aldaar om half drie. WSCWOENSEL. Zondag a.s. 9 september speelt WSC op eigen terrein een oefen wedstrijd tegen de ver. „Woen- sel" uit Eindhoven. Deze vereniging speelt even eens in de 3e klasse KNVB en was vorig seizoen een der kop- ploegen in haar afdeling. Ongetwijfeld dus een goede tegenpartij, waartegen WSC haar beste spel zal moeten ontplooien om de eer der overwinning aan zich te kunnen houden. De wedstrijd vangt aan om half drie en wij hopen dat het weer nu eens een beetje mede werkt, dan zal het de liefhebbers van een sportieve prettige wed strijd zeker voldoening geven. RKC Als laatste oefenwedstrijd voor de nieuwe competitie is voor Zondag a.s. de wedstrijd RKC Uno Animo uit Loonopzand vastgesteld. Aanvang half drie. De ontmoetingen tegen deze aloude tegenstanders hebben zich altijd gekenmerkt door flink en levendig voetbal, zodat ook nu een pittig partijtje verwacht kan worden, want alhoewel Uno Animo een klas hoger speelt, verwachten wij van de RKCers dat ze ditmaal hun beste beentje voor zullen zetten om een be hoorlijk figuur te slaan. Voor RKC is het volgende week Zondag al een gewichtige dag, in verband met de ingelaste thuiswedstrijd tegen WSC. Het is dus nog een mooie gelegen heid tegen Uno Animo om zo goed mogelijk ingespeeld te ra ken en deze wedstrijd te be schouwen als een generale repe titie- voor het nieuwe speelsei zoen, waarvan wij volgende week de eerste opvoering zullen be leven. Het 3e elftal speelt tegen WSC 3 om de Tom Schröder- beker. RWB RWB 1 gaat Zondag a.s. haar oefenprogramma besluiten met het spelen van een wedstriid te gen het sterke SET uit Tilburg. Na een ongelukkig verlopen sei zoen in '55'56 hebben zij hun tweede klasserschap prijs moe ten geven en zullen in het nieu we seizoen trachten het verloren terrein te herwinnen. Ook RWB zal na de slechte beurt van j.l. zondag uit een ander vaatje gaan tappen, te meer nu zij volledig zullen uitkomen. Wij raden de sportliefhebbers dan ook aan be slist eens te gaan kijken naar deze ontmoeting. Aanvang half drie, terrein RWB. RWB 3 en 4 zullen ook hun laatste wapenschouw houden voor de nieuwe competitie. Wij wensen allen veel succes. A.s. maandag zal in ons club gebouw nog een belangrijke le denvergadering worden gehou den. De agenda vermeldt o.m. Bespreking nieuwe competitie en het eventueel laten spelen •van een „vijfde" senioren-elftal in dit seizoen. Dus voetballief hebbers uit de lagere regionen a.s. maandagavond allen present. Wilt gij de belangen van uw ver eniging dienen en voorstaan, komt dan ook trouw ter verga dering. Dapr kan eenieder zijn grieven en vragen naar voren brengen en kunnen wij de moei lijkheden gezamenlijk uit de doeken doen. Mag het bestuur op uw aller opkomst rekenen Aanvang 8 uur in de clubtent. DE 9e RONDE VAN KAATSHEUVEL. De organisatie van de 9e ron de van Kaatsheuvel is in volle gang en verloopt tot op heden vlot. De officiële toezeggingen zijn inmiddels ontvangen, zodat nu met zekerheid gezegd kan worden dat Kaatsheuvel op 23 sept. weer een wielerprogramma krijgt voorgeschoteld van de hoogste plank. De eerste in schrijvingen zijn reeds binnen en het blijkt dat de ronde van Kaatsheuvel bij de beste cracks zeer in trek blijft, want we mochten reeds van enkele „fa vorieten" de inschrijving ont vangen. Bovendien zijn onder handelingen tussen de wereld kampioen Frans Mahn en het actiele bestuur van de wieler club gaande. En ook nu weer zal de Ronde van Kaatsheuvel voor iedereen vrij toegankelijk zijn. Iedereen kan dus de allerbeste renners die Kaatsheuvel steeds naar zich toe weet te trekken, gratis aan het werk zien. Ongetwijfeld is dit steeds het grote succes van de Kaatsheu- velse ronde, waarbij de gehele burgerij, handel en industrie sa menwerkt en deze organisatie alle mogelijke steun verleent. En ook dit jaar hoopt het be stuur dat zij op eenzelfde steun mag rekenen als voorgaande ja ren. Speciaal de bewoners langs 't parcours krijgen een waar wie- Ierfestijn voorgeschoteld, waar voor echter hun steun van aller hoogst belang is. Vooral voor de bewoners in de Berndijkse en Nieuwe Bern- dijksestraat zij nog apart ver meld, dat de verzorging van de geluidsinstallatie weer in de ou de vertrouwde handen van de fa. Pivado uit Tilburg ligt. Van deze attractie zult u dit jaar dus niet verstoken blijven en hope lijk zelfs eens extra genieten. Dezer dagen zal het bestuur van de wielerclub in eigen per soon weer hun jaarlijkse rond gang houden, zodat u door uw financiële steun kunt bewijzen, dat u het vele opofferende werk van deze mensen weet te waar deren Er 'wordt dit jaar weer het kolonel kawilarang van „STAATSGREEP" BETICHT. Drie Indonesiërs „naastten" Nederlandse drukkerij. De actie van kolonel Kawila rang en zijn bevel tot arrestatie van de minister van buitenland se zaken Abdoelgani, hadden uit eindelijk tot doel de regering omver te werpen, zo luidt een beschuldiging van het Indone sische nationalistische dagblad „Merdeka" in de zogenaamde 13- augustus-affaire. De chef-staf van de landmacht, Nasoetion, heeft kolonel Kawilarang aan gezegd rekenschap te komen af leggen over de motieven, die hem hebben bewogen tot liet uit vaardigen van het arrestatiebe- De vermaning van president Soekarno, die bij zijn vertrek uit Djakarta voor zijn bezoek aan Rusland, waar hij nu nog steeds is, aan de Indonesische leiders tijdens zijn afwezigheid de on derlinge twisten te laten rusten, wordt luchtig in de wind gesla gen. Een eigenmachtige „natio nalisatie" van de Nederlandse „Drukkerij Makassar" op Cele bes door drie Indonesische uit gevers, een actie van het com munistische vakverbond Sobsi, dat aandringt op onteigening van de oliebronnen van Shell op 1 Noord-Sumatra, groeiende onte- I vredenheid onder de mohamme danen van de Masjoemi over het j slappe beleid van de regering Sastroamidjojo en de arrestatie f van een Nederlander, onder be- j schuldiging van oplichterij, heb- ben de toestand in Indonesië in i één dag met het accent van een groeiende verwarring getekend. Ambtenarensalarissen. Regering houdt het op 1 sept. De ministerraad heeft besloten de datum van ingang van de ver hoging der ambtenaren-salarissen met zes procent te handhaven op 1 september, ondanks bezwaren die daartegen door de organisa ties van overheidspersoneel in de centrale commissie voor georga niseerd overleg zijn geopperd. Verkeer eiste in vier jaar 6.369 doden. Volgens gegevens van het Cen traal Bureau voor de Statistiek zijn in de afgelopen vier jaar bij ongevallen 15.551 doden te be treuren geweest. Dit maakt op n totaal sterftecijfer van 317.196 een percentage van 4.90 uit. Het verkeer eiste 6.369 doden. De meeste verkeersslachtoffers vielen in de leeftijdscategorie van 20—39 jaar: 1575. Hierop volgde de groep van 40—59 jaar: 1499. Daarna de categorie 60—74 jaar met 1125 slachtoffers, Na de verkeersongevallen ne men de valpartijen de tweede plaats in: 3236 doden. Op de der de plaats staan de verdrinkings- gevallen met 1793 slachtoffers. am-*- Wij zijn gespecialiseerd in Geboortekaartjes Visitekaartjes Verlovingskaartjes Ondertrouwbrieven Waalwijkse Stoomdrukkerij ANTOON TIELEN. ft

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1956 | | pagina 13