SPORTSPIEGEL
WIELRENNEN
LAATSTE BERICHTE»
Waalwijkse en Langs Courant
Bij Velsen wordt iets groots verricht
VERS VAN DE PERS
VRIJDAG 7 SEPTEMBER 1956-
Uitgever:
Waalwij kse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur:
JAN TIELEN
Dit blad
verschijnt 2 x per week.
79e JAARGANG No. 70
Abonnement:
19 cent per week
2.45 per kwartaal
2.70 franco p. p.
Advertentieprijs:
10 cent per m.m.
Contract-advertenties:
speciaal tarief
BureauxGROTESTRAAT 205, WA ALWIJK TEL.
2621
KAATSHEUVEL - TEL. 2002
Dr van BEURDENSTRAAT 8
OPGERICHT 1878
TELEGR.-ADRES: „ECHO"
(van onze verslaggever)
Toen de laatste brokstukken
van de scheidingsmuur tussen de
twee tunneldelen te Velsen vie
len, lag tussen de beide oevers
van het verbrede Noordzeekanaal
een gloednieuwe, zij het nog ruw-
uitziende noord - zuidverbinding.
De tunnelmoten waren nu alle
verbonden tot één lange, door tij
delijke lampen spookachtig ver
lichte, autoweg onder het drukke
scheepvaartwater.
De donderdagmiddag van 30
augustus zal een historische da
tum blijven in de geschiedenis van
de Velser tunnelbouw. Al heeft
men ook met opzet een muurtje j
laten wachten, dat al lang ge-
sloopt had kunnen worden, toch
was het goed gezien van de Rijks
waterstaat om de symbolische
verbinding tussen noord en zuid
met enige plechtigheid te vieren.
En zo zag ook minister Algera
deze „doorbraak".
Voor gebruik is de tunnel ech
ter nog niet gereed, dat ontwaar
den wij toen wij met de heer V is-
ser, technisch hoofdambtenaar,
een rondgang maakten over het
terrein.
Binnenkort daveren auto's en treinen
onder het Noordzee-kanaal door.
naaste omgeving te zien. Men
legt tunnelmoot na tunnelmoot op
zijn plaats en deze gigantische
moten worden vervaardigd van
beton.
Bij de bouw van de tunnels
wordt gebruik gemaakt van rij
dende stalen bekistingen, een sy
steem dat ontwikkeld is uit het
engelse patent „Blow-Knox Had
men bes.oten tot houten bekistin
gen, dan zouden daarvoor enorme
hoeveelheden hout nodig zijn ge
weest. Met dit soort bekistingen
heeft men het voordeel, dat ze
niet verloren gaan, maar steeds
opnieuw gebruikt kunnen worden.
Men moet zich dit voorstellen als
een meccanodoos in het groot:
stalen panelen van 0.50 m x 1 m
worden met verstijvingen en
spanten tot een geheel gemaakt.
Als het beton hard is geworden,
klapt men de verticale wand van
de binnenbekisting naar binnen,
laat haar zakken en verrijdt haar.
De buitenbekisting, eveneens van
staal, kan men na lossen zonder
meer verrijden. In deze bekistin
gen is ruim twee miljoen gulden
geïnvesteerd. In totaal worden
verwerkt 360.000 m3 beton en
36.000.000 kg wapeningsstaal.
„Wij werken hier aan een mil
joenen project, om precies te zijn
aan een werk, waarmede om
streeks 125 miljoen gulden ge
moeid zijn", vertelde onze gast
heer.
„Ter verruiming van 't dwars
profiel van het Noordzeekanaal in
de dertiger jaren bracht voor het
in de gemeente Velsen gelegen
gedeelte van dit kanaal vraag
stukken aan de orde, die de aan
leiding zijn geworden tot de bouw
van de tunnels te Velsen.
De problemen, die om een op
lossing vroegen, hadden betrek
king op het landverkeer, het ver
keer te water en de waterafvoer.
In 1934 werd een onderzoek in
gesteld en men kwam tot de con
clusie, dat de beste oplossing voor
het autoverkeer gevonden kon
worden in een tunnel onder het
kanaal, terwijl hetzelfde gold voor
het treinverkeer, waardoor de
spoorbrug, die een belemmering
vormde voor de scheepvaart, zou
kunnen verdwijnen. Verschillen
de omstandighedenheden waren
oorzaak, dat men uit de drie
bouwmogelijkheden, te weten: de
zinkmethode, de schildmethode en
de open bouwputmethode, de laat
ste koos, waarbij autotunnel en
spoorwegtunnel vlak naast elkaar
in één put gelegd zouden kunnen
worden.
Hoofdzakelijk kwam men hier-
toe door het feit, dat bij de zink
methode de in hydrologisch op
zicht zo belangrijke kleilaag op 16
m beneden N.A.P. zou moeten
worden doorbroken, met als ge
volg, dat het diepgelegen zoete
grondwater aan een blijvende in
filtratie van het zoute bovenwa
ter zou blootstaan. Gezien de
grote belangen verbonden aan de
zoetwaterwinnning was dit niet
toelaatbaar.
De inmiddels ingetreden oorlog
vertraagde het begin van de uit
voering tot het voorjaar van 1941
doch in november'1942 moest op
bevel van de gezetter het werk
worden beëindigd. Bijna tien jaar
heeft het werk toen stil gelegen.
Pas in april 1952 liet de toestand
van 's lands financiën toe, dat
men weer aan het werk toog.
Sinds 1954 werden de tunnels nu
versneld afgebouwd en men hoopt
oktober 1957 het werk klaar te
hebben."
Het werk.
Inmiddels waren wij bij de bouw
put gekomen, waarin wij afdaal
den. Het project is zo groots, dat
men daar staande geen flauw idee
heeft, dat hier een tunnel wordt
gebouwd, waardoor op omstreeks
20 meter onder de wateropper
vlakte over enige tijd het verkeer
zal razen. Er is geen water in de
De spoorwegtuimel.
De totale lengte van de spoor
wegtunnel bedraagt 3224 m,
waarvan een gedeelte, lang 2032
m, gesloten is. De tunnel krijgt
hellingen van 1 63 en 1 60.
Omdat er met electrische trac
tie gereden zal worden, zal een
kunstmatige ventilatie achterwe
ge blijven. De verversing van de
tunnelatmosfeer geschiedt door de
langsstroom, die door het trein
verkeer en door barometrische in
vloeden wordt opgewekt. De
tunnel biedt ruimte aan 'een dub-
belsporige baan met aan weers
zijden een inspectiepad en is
voorts zodanig ruim, dat de spo
ren in de bogen met de vereiste
verkanting kunnen worden ge
legd. De inspectiepaden zijn laag
gelegen om gemakkelijk bereik
baar te zijn voor het op de spoor
baan werkende personeel, dat
zich voor een naderende trein in
veiligheid moet stellen. Onder de
paden zijn ruimten voor het on
derbrengen van dienstleidingen.
Evenals de autotunnel wordt de
spoorwegtunnel omkleed met een
waterdichte asfaltisolatie.
De autotunnel.
De rijbanen van de autotunnel
krijgen hellingen van 1 28,5,
overeenkomend dus met die van
de Maastunnel te .Rotterdam en
de Scheldetunnel te Antwerpen.
De totale lengte van de tunnel
bedraagt horizontaal gemeten
rond 1644 meter, waarvan het
middengedeelte van 768 m het
eigenlijke tunnelgedeelte vormt
met geheel gesloten rijruimten. Op
dit gedeelte sluiten aan weerszij
den de toegangen aan, die elk on
geveer 438 m lang zijn. Deze
toegangen zijn aan de bovenzijde
open en hebben in dwarsdoorsne
de dus de vorm van een hak. De
wanden die in het gesloten deel
de rijbanen van elkaar scheiden,
lopen over 'een lengte van onge
veer 200 m in de open opritten
door. Er boven wordt een roos
terwerk van betonschotten aan
gebracht, dat een tweeledige
functie heeft. Het doet namelijk
dienst als stempeling tussen de
zijwanden en als zonwerend ras
terwerk, dat zorg draagt, dat di
rect zonlicht de er onder gelegen
rijbaan niet kan treffen. Hiermede
wordt een geleidelijke lichtover-
gang verkregen tussen het directe
daglicht en het kunstlicht in het
gesloten tunneldeel.
De beide rijbanen krijgen elk
een breedte van zeven meter, met
aan weerszijden een trottoir, dat
een meter breed wordt, terwijl
tussen het trottoir en de_jwand
'een 15 cm brede open sleuf komt.
De hoogte boven de rijbanen be
draagt 4.20 m. Het autoportier
kan aan de zijde van het trottoir
geopend worden, hiermede is re
kening gehouden.Aangezien men
hier geen vrees behoeft te hebben
dicht langs een muur te moeten
rijden, kan het verkeer uiterst
rechts houden, hetgeen het inhalen
vergemakkelijkt.
Ventilatie.
Alleen het gesloten deel van de
autotunnel te Velsen zal worden
geventileerd. Hierbij wordt zowel
de verse als de verontreinigde
lucht door kanalen gevoerd, die
buiten de rijruimten liggen en
daarmede door zijspruiten zijn
verbonden.
De luchtafvoerkanalen bevin
den zich aan de rechterzijde van
de verkeersbanen, dus daar waar
de meeste uitlaatgassen zullen
worden geproduceerd. Elke zij
ruimte krijgt een afvoerkanaal.
De verontreinigde lucht wordt
uit de rijruimte gezogen. In het
midden van elke tunnelhelft gaan
de ventilatiekanalen over in ver
ticale schachten, die mede het
ventilatiegebouw vormen en
waarvan de hoogste die zijn, die
de verontreinigde lucht afvoeren.
Natuurlijk zal er reeds veel
luchtverversing ontstaan door de
langsstroom veroorzaakt door het
verkeer zelf. De centrale posten
voor de bediening van de venti
latie worden ingericht in twee
kamers, die ter hoogte van de rij
ruimte komen. Die kamers krijgen
aan elke verkeersruimte een gla
zen erker. Het zich en het verkeer
in beide verkeersruimten kunnen
dus van deze kamers uit worden
beoordeeld. Is door druk verkeer,
waarbij het tempo laag ligt; extra
ventilatie nodig, hetgeen gecon
stateerd wordt door een lucht-
proef te analyseren, dan stellen
de mannen in de centrale posten
de machines in werking.
het keizerrijk heeft ook voor dit
paard, dat eens de tots was van
de keizerlijke stallen, sombere ge
volgen. Ook voor hem zijn de
grote dagen voorbij. Hij valt in
handen van een aapjeskoetsier die
hem allesbehalve goed behandelt.
Als tenslotte de aapjeskoetsier
taxichauffeur wordt komt Florian
terecht bij een herbergier om daar
zijn laatste levensdagen te slijten.
Salten heeft rond dit keizerlijke
paard een boeiende en fijne ver
telling geschreven, die het lezen
meer dan waard is. Ook dit boek
kwam, verlucht met vele tekenin
gen, uit in de Cultuurserie van de
Zuid-Hollandse Uitgeversmaat
schappij te 's-Gravenhage. De
prijs bedraagt geb. f 7.90.
Horatio Hornblower mag dan
een legendarische zeeheld zijn,
ontsproten aan het fantasierijke
brein van C. S. Forester, de
Hornblower-boeken zijn toch veel
meer dan zomaar verhalen over
een gefingeerde zeeheld, die met
veel list en wapengekletter telken
male als overwinnaar uit 't strijd
perk komt. Forester is een fantas
tisch knap verteller en wat meer
zegthij stelt zich niet tevreden
met louter een verhaal vol actie
en spanning. Hij graaft dieper en
stelt ons door uitzonderlijke knap
pe typeringen tegenover mensen
van vlees en bloed. Op briljante
wijze ontvouwt Forester de psy
che van zijn figuren, hun geeste
lijke reacties op de omstandighe
den en de omgang met de mensen
uit hun omgeving. Behalve een
knap verteller is Forester ook n
knap psycholoog en deze twee
zijdige bekwaamheid verleent
aan de Hornblower-boeken een
bijzondere bekoring. Dezer dagen
verscheen het vijfde deel in deze
serie „Lord Hornblower Mui
terij len Victorie" in de Cultuur'
serie van de Zuid-Hollandse Uit
geversmaatschappij te 's-Graven'
hage. Wij hebben dit boek in één
adem uitgelezen en hopen dat Fo
rester ons binnenkort zal verras
sen met een nieuwe roman. Wij
mogen nog vermelden dat deze
boeken geheel onafhankelijk van
elkaar kunnen gelezen worden.
De prijs bedraagt geb. f 8.90.
zelfde parcours gereden als vo
rig jaar, t.w. start in de Anto-
niusstraat, Sweensstraat, Nieu
we Berkdijkse en Berkdijkse-
straat, Huygensstraat, om de
Markt heen de Peperstraat in
en via de Hoofdstraat weer naar
de Antoniusstraat.
Een 2V2 km. lang parcours,
wat de Nieuwelingen 24 maal
zullen moeten rijden voor de no
dige 60 km. De amateurs en on-
afhankelijken 40 ronden, 100 km.
Verdere gegevens betreffende
deze ronde en deelnemers vol
gen nog, doch nu kan reeds met
enige zekerheid gezegd worden,
dat bij eventueel goed weer, 23
september a.s. de Ronde van
Kaatsheuvel in aller belangstel
ling zal staan.
Op het gebied van dierenro
mans heeft Ditha Holesch een
naam die internationaal grote ver
maardheid heeft verworven. Be
wijzen hiervan vormen de romans
„De zwarte, hengst Bento
„Tschief de gemzebok" en „Xin-
goe de hond", die ook in ons land
vele opgetogen lezers vonden.
Deze voortreffelijke reeks is
thans uitgebreid met „Ruta de
hond", het sober verteld en fijn
genuanceerd verhaal van een her
dershond. In tegenstelling met
Jack London, die zijn dierenfigu-
ren bij voorkeur op menselijk ni
veau plaatst, laat Holesch de die
ren wat ze zijn: onredelijke we
zens met een voor ons onbegrij
pelijk en wonderlijk instinct,
waardoor het soms de schijn
heeft alsof zij de mens verstande
lijk aanvoelen en begrijpen. Lon
don is als verteller ongetwijfeld
van groter formaat, doch de wer
kelijkheidszin van Holesch geeft
aan diens vehaal een groter ge
loofwaardigheid. En ook Holesch
laat die wonderlijke verbonden
heid van mens en dier duidelijk
tot uitdrukking komen in dit be
kwaam vertelde en van een fijne
observatie getuigend verhaal. Het
boek viel een keurig verzorgde
uitgave ten deel in de Cultuur'
serie van de Zuid-Hollandse Uit
geversmaatschappij te 's-Graven
hage. De prijs bedraagt gebonden
f 7.90.
Anders van bouw, maar vooral
anders van stijl is „Florian bet
paard van de keizer". De schrij
ver van dit boek, Felix Salten,
kreeg reeds een wereldnaam met
zijn „Bambi" en andere dieren
romans. Komen we in „Ruta de
hond" slechts vaag in contact met
de wereld rond dit hondeleven,
rond Florian beleven we van zeer
nabij het weelderige Oostenrijk
se hof-leven ten tijde van Franz
Joseph, de intriges, de dood van
de keizer en ten slotte de wereld
oorlog. En in dit bonte en kleu
rige leven plaatst Salten de lotge
vallen van Florian, de trotse Lip-
pizaner hengst. De ondergang van
VOAB—JULIANA.
Zondag a.s. gaan de geel-zwar-
ten naar Goirle om aldaar Voab
te gaan bekampen. J.l. Zondag
werd daarvan thuis met 5-2 ge
wonnen Nu Voab terreinvoor
deel heeft, zal het zo gemakke
lijk niet gaan. Vertrek 1.30 uur
Baardwijksestraat via Putstraat.
Supporters die de reis nog me
de willen maken kunnen zich
alsnog opgeven bij de bekende
adressen.
Het 2e elftal gaat Zondag a.s.
naar RKDVC te Drunen en speelt
aldaar om half drie.
WSCWOENSEL.
Zondag a.s. 9 september speelt
WSC op eigen terrein een oefen
wedstrijd tegen de ver. „Woen-
sel" uit Eindhoven.
Deze vereniging speelt even
eens in de 3e klasse KNVB en
was vorig seizoen een der kop-
ploegen in haar afdeling.
Ongetwijfeld dus een goede
tegenpartij, waartegen WSC haar
beste spel zal moeten ontplooien
om de eer der overwinning aan
zich te kunnen houden.
De wedstrijd vangt aan om
half drie en wij hopen dat het
weer nu eens een beetje mede
werkt, dan zal het de liefhebbers
van een sportieve prettige wed
strijd zeker voldoening geven.
RKC
Als laatste oefenwedstrijd voor
de nieuwe competitie is voor
Zondag a.s. de wedstrijd RKC
Uno Animo uit Loonopzand
vastgesteld. Aanvang half drie.
De ontmoetingen tegen deze
aloude tegenstanders hebben
zich altijd gekenmerkt door flink
en levendig voetbal, zodat ook
nu een pittig partijtje verwacht
kan worden, want alhoewel Uno
Animo een klas hoger speelt,
verwachten wij van de RKCers
dat ze ditmaal hun beste beentje
voor zullen zetten om een be
hoorlijk figuur te slaan.
Voor RKC is het volgende
week Zondag al een gewichtige
dag, in verband met de ingelaste
thuiswedstrijd tegen WSC. Het
is dus nog een mooie gelegen
heid tegen Uno Animo om zo
goed mogelijk ingespeeld te ra
ken en deze wedstrijd te be
schouwen als een generale repe
titie- voor het nieuwe speelsei
zoen, waarvan wij volgende week
de eerste opvoering zullen be
leven.
Het 3e elftal speelt tegen
WSC 3 om de Tom Schröder-
beker.
RWB
RWB 1 gaat Zondag a.s. haar
oefenprogramma besluiten met
het spelen van een wedstriid te
gen het sterke SET uit Tilburg.
Na een ongelukkig verlopen sei
zoen in '55'56 hebben zij hun
tweede klasserschap prijs moe
ten geven en zullen in het nieu
we seizoen trachten het verloren
terrein te herwinnen. Ook RWB
zal na de slechte beurt van j.l.
zondag uit een ander vaatje gaan
tappen, te meer nu zij volledig
zullen uitkomen. Wij raden de
sportliefhebbers dan ook aan be
slist eens te gaan kijken naar
deze ontmoeting. Aanvang half
drie, terrein RWB.
RWB 3 en 4 zullen ook hun
laatste wapenschouw houden
voor de nieuwe competitie. Wij
wensen allen veel succes.
A.s. maandag zal in ons club
gebouw nog een belangrijke le
denvergadering worden gehou
den. De agenda vermeldt o.m.
Bespreking nieuwe competitie
en het eventueel laten spelen
•van een „vijfde" senioren-elftal
in dit seizoen. Dus voetballief
hebbers uit de lagere regionen
a.s. maandagavond allen present.
Wilt gij de belangen van uw ver
eniging dienen en voorstaan,
komt dan ook trouw ter verga
dering. Dapr kan eenieder zijn
grieven en vragen naar voren
brengen en kunnen wij de moei
lijkheden gezamenlijk uit de
doeken doen.
Mag het bestuur op uw aller
opkomst rekenen
Aanvang 8 uur in de clubtent.
DE 9e RONDE VAN
KAATSHEUVEL.
De organisatie van de 9e ron
de van Kaatsheuvel is in volle
gang en verloopt tot op heden
vlot. De officiële toezeggingen
zijn inmiddels ontvangen, zodat
nu met zekerheid gezegd kan
worden dat Kaatsheuvel op 23
sept. weer een wielerprogramma
krijgt voorgeschoteld van de
hoogste plank. De eerste in
schrijvingen zijn reeds binnen
en het blijkt dat de ronde van
Kaatsheuvel bij de beste cracks
zeer in trek blijft, want we
mochten reeds van enkele „fa
vorieten" de inschrijving ont
vangen. Bovendien zijn onder
handelingen tussen de wereld
kampioen Frans Mahn en het
actiele bestuur van de wieler
club gaande. En ook nu weer zal
de Ronde van Kaatsheuvel voor
iedereen vrij toegankelijk zijn.
Iedereen kan dus de allerbeste
renners die Kaatsheuvel steeds
naar zich toe weet te trekken,
gratis aan het werk zien.
Ongetwijfeld is dit steeds het
grote succes van de Kaatsheu-
velse ronde, waarbij de gehele
burgerij, handel en industrie sa
menwerkt en deze organisatie
alle mogelijke steun verleent.
En ook dit jaar hoopt het be
stuur dat zij op eenzelfde steun
mag rekenen als voorgaande ja
ren.
Speciaal de bewoners langs 't
parcours krijgen een waar wie-
Ierfestijn voorgeschoteld, waar
voor echter hun steun van aller
hoogst belang is.
Vooral voor de bewoners in
de Berndijkse en Nieuwe Bern-
dijksestraat zij nog apart ver
meld, dat de verzorging van de
geluidsinstallatie weer in de ou
de vertrouwde handen van de
fa. Pivado uit Tilburg ligt. Van
deze attractie zult u dit jaar dus
niet verstoken blijven en hope
lijk zelfs eens extra genieten.
Dezer dagen zal het bestuur
van de wielerclub in eigen per
soon weer hun jaarlijkse rond
gang houden, zodat u door uw
financiële steun kunt bewijzen,
dat u het vele opofferende werk
van deze mensen weet te waar
deren
Er 'wordt dit jaar weer het
kolonel kawilarang van
„STAATSGREEP" BETICHT.
Drie Indonesiërs „naastten"
Nederlandse drukkerij.
De actie van kolonel Kawila
rang en zijn bevel tot arrestatie
van de minister van buitenland
se zaken Abdoelgani, hadden uit
eindelijk tot doel de regering
omver te werpen, zo luidt een
beschuldiging van het Indone
sische nationalistische dagblad
„Merdeka" in de zogenaamde 13-
augustus-affaire. De chef-staf
van de landmacht, Nasoetion,
heeft kolonel Kawilarang aan
gezegd rekenschap te komen af
leggen over de motieven, die
hem hebben bewogen tot liet uit
vaardigen van het arrestatiebe-
De vermaning van president
Soekarno, die bij zijn vertrek uit
Djakarta voor zijn bezoek aan
Rusland, waar hij nu nog steeds
is, aan de Indonesische leiders
tijdens zijn afwezigheid de on
derlinge twisten te laten rusten,
wordt luchtig in de wind gesla
gen. Een eigenmachtige „natio
nalisatie" van de Nederlandse
„Drukkerij Makassar" op Cele
bes door drie Indonesische uit
gevers, een actie van het com
munistische vakverbond Sobsi,
dat aandringt op onteigening
van de oliebronnen van Shell op
1 Noord-Sumatra, groeiende onte-
I vredenheid onder de mohamme
danen van de Masjoemi over het
j slappe beleid van de regering
Sastroamidjojo en de arrestatie
f van een Nederlander, onder be-
j schuldiging van oplichterij, heb-
ben de toestand in Indonesië in
i één dag met het accent van een
groeiende verwarring getekend.
Ambtenarensalarissen.
Regering houdt het op 1 sept.
De ministerraad heeft besloten
de datum van ingang van de ver
hoging der ambtenaren-salarissen
met zes procent te handhaven op
1 september, ondanks bezwaren
die daartegen door de organisa
ties van overheidspersoneel in de
centrale commissie voor georga
niseerd overleg zijn geopperd.
Verkeer eiste in vier jaar
6.369 doden.
Volgens gegevens van het Cen
traal Bureau voor de Statistiek
zijn in de afgelopen vier jaar bij
ongevallen 15.551 doden te be
treuren geweest. Dit maakt op n
totaal sterftecijfer van 317.196
een percentage van 4.90 uit. Het
verkeer eiste 6.369 doden.
De meeste verkeersslachtoffers
vielen in de leeftijdscategorie van
20—39 jaar: 1575. Hierop volgde
de groep van 40—59 jaar: 1499.
Daarna de categorie 60—74 jaar
met 1125 slachtoffers,
Na de verkeersongevallen ne
men de valpartijen de tweede
plaats in: 3236 doden. Op de der
de plaats staan de verdrinkings-
gevallen met 1793 slachtoffers.
am-*- Wij zijn gespecialiseerd
in
Geboortekaartjes
Visitekaartjes
Verlovingskaartjes
Ondertrouwbrieven
Waalwijkse Stoomdrukkerij
ANTOON TIELEN.
ft