Cunen „STATENDAM" WLit bt d^ube onze nieuwste aanwinst 0 7tih IjMP Vnjdaq KLEDINGMAGAZIJN 44# Fhhuwe't toch ovfr hahds bit vwkopffl fswa. luiers vootfuzm om èn hrnloms imh wmw vah 3 stvh mp IffM en tv,2Ëètijmmfftromhmm! Nog slechts enkele dagen kunt U profiteren van onze ongekende lage prijzen haast ui Kaatsheuvel Hoofdstraat 60 Telefoon 2044 Als U voor weinig geid Uw woning gezellig en mooi wilt inrichten dan is NU Uw kans! Slaapkamers 6^61-Hu Slaapkamers JA67- Hu Slaapkamers 10507- Hu Slaapkamers p75T-<6t Slaapkamers 1$507- Hu, Huiskamers J2&T- Huiskamers JJSOT- Hu, Huiskamers 12467- Hu, Huiskamers 16&07- Hu Huiskamers 19737- Hu Salons 12957- Hu Salons 1625% Hu ROTTERDAM 1500modelkamers DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN VRIJDAG 25 JANUARI 1957 Familiedru k werk Handelsdrukwerk V erenigingsdruk werk Waalwijkse Stoomdrukkerij ANTOON TIELEN. Voort5,go hèht Uè mn bjj^ to Waalwijk Vogtol Vl Een ton aardappelen per dag. i fè:n Lezend in oude, dikwijls vergeelde „Echo's" 25, 50 en 75 jaar geleden, komen ons soms dingen onder ogen, die wij u niet willen onthouden, omdat wij graag onze glimlach met u j" delen. Zo lezen wij in De Echo van 26 JANUARI 1882, WAALWIJK. Van eene zij de, die zeer goed ingelicht kan zijn, vernemen wij, dat de minis ter van waterstaat van plan zou zijn, het gedeelte der spoorweg- lijn Zwaluwe-'s-Bosch, vanZwa- luwe tot den Baardwijkschen overlaat in Maart e.k. aan te be steden. Verder zou er order ge geven zijn, dat de ban vanaf den Baardwijkschen overlaat tot den Vlijmenschen dijk met 1 Mei vrij moet zijn. Goed beschouwd zijn we er nog niet veel mee opgeschoten, want momenteel zitten we weer zonder, d.w.z. we hebben wel een spoorweglij n, maar hij ligt daar maar te liggen zonder trein er op- De wiskundige dr. Brein te Frankfort heeft het vraagstuk opgelost, dat eenige jaren gele den gesteld werd in een weten schappelijk tijdschrift, namelijk; hoeveel Verbindingen volgens de regels van het dominospel met zijne 28 steenen te verkrijgen zijn. In de Annali di Matema- tica heeft hij medegedeeld, dat het aantal niet minder dan 284.528.211.840 bedraagt. Hier uit volgt, dat twee spelers, die vier zetten per minuut doen, ge durende 10 uren, 118 millioen ja ren zullen behoeven om al die sa menvoegingen te verkrügen. De ongelovige geesten we ten wat hun te doen staat. 27 JANUARI 1907. DE WARE AARD. Het so cialistische blad „Het Volk" heeft deze week zijn ware aard eens niet verloochend. ,Men weet, het socialisme geeft immers altijd zo hoog o" dat het met geen en kelen godsdienst iets te maken heeft, of men goed katholiek, protestant of wat ook is, dat doet niets af, men kan toch socialist zijn, dat marcheert best als broertje en zusje. Van dat gezel- lig-samen-gaan, van dat hoog nebben van elks overtuiging in godsdienstzaken, daarvan geeft „De -Notenkraker", het geïllus treerd Zondagsblad van „Het V olk van Li. Zondag opnieuw een doorslaand bewijs. Het titel blad geeft een schandelijke plaat- de Paus staat er afgebeeld ad ders en slangen zaaiende, en daaronder: Een zaaier ging uit om te zaaien, en er boven; De Paus en Frankrijk, dus Paus Pi us X uitgaande als zaaier op den t ranschen akker en er haat zaai end en tweedracht. En het nare in dit geval is, dat de ware aard zich NOOIT verloochend. Uit een voetbalverslag (Vic toria (Drunen)W-V. 2) Aanstonds na half time doel puntte W.V. voor de tweede maal. Enkele minuten daarna ge raakte de bal in het naast liggen de korenveld. De eigenaar, daar aanwezig, verbood den bal terug te halen en was stijfhoofdig ge noeg om den bal niet terug te werpen. De match moest daarop gestaakt worden. Men kampte in die dagen dus meer met het probleem van het betalen van ballen dan van spelers. 27 JANUARI 1932. SPANJE'S JESUITEN. Af gekondigd is de wet, waarbij de Jesuïten-orde in Spanje wordt ontbonden. Alle gebouwen en be zittingen worden geconfisceerd en vervallen aan den staat. Er worden meer dan 3000 geestelij ken door getroffen. En zoi zal de haat tegen de godsdienst blijven voortrazen, gisteren daar, vandaag hier en morgen weer elders. Maar de uit slag staat altfjd van tevoren vast: et portae inferi non praevalebunt earn. Opruim mó Alle modellen meubelen binnen 8 dagen leverbaar uit onze t T\ 1500 modelkamers. Levering franco door geheel Nederland. Bij aankoop van fl. 500.- worden op vertoon 2 dagretours vergoed. EEUW Binnenweg Tel. 11.16.70 J6 lijnen) N UNICUM IN EUROPA De nieuwe „Statendam" sloeg niet zo'n best figuur, toen het prachtige schip, achter een paar sleepboten aan, van z'n eerste technische proefvaart terug keerde. aSfc». Maar de „Statendam" is opnieuw uitgevaren, en zonder enig incident terug gekeerd, en nu de machtige oceaan reus daar hoog optorent boven de kade en loodsen van Wilton-Feyenoord, en kapitein Haagmans zegt dat er geen vuiltje meer aan de lucht is, kan en durft niemand iets anders zeggen dan ,,'t is een aanwinst voor onze Hollandse koopvaardijvloot". met kapsalons voor dames zowel als heren. Het schip heeft een eigen wasserij, druk kerij en hospitaal. Een automatisch werkend sprinkler systeem, in geval van brand, is aangebracht in alle passagiers- en bemanningsverblij- ven; daarvoor waren 25:000 sprinklers no dig. Het schip is verdeeld door twaalf wa terdichte schotten en geïsoleerde stalen brandschotten. Tien reddingsboten, die elk 135 personen kunnen bevatten en uit licht metaal zijn vervaardigd, kunnen met de hand worden voortbewogen (zij het niet meer met riemen) en dan zijn er nog twee motorreddingsboten voor 43 personen. e „Statendam" is zo juist van deze proetvaart teruggekeerd en de grote lounge op het promenadedek is gevuld met pers mensen die nieuwsgierig zijn te weten, of het ditmaal beter is gegaan. Nu, daar is geen twijfel aan. Op de Noordzee is de nieuwe aanwinst van de H.A.L. aan de zwaarste beproevingen onderworpen en er stond een straf briesje, maar er bleef niets te wensen over. Vooral de „stabilizers", een stel elektrisch-hydraulisch bewogen vinnen die buiten de scheepszijden worden gesto ken om de slingering van het schip te ver minderen, hebben uitstekende diensten be wezen. De slingering van het schip werd er door teruggebracht van 13 graden tot 1 t/;t graad. Ook van trillingen heeft dit ge heel gelaste schip weinig of geen last, aan de trilling kan zelfs een ervaren reiziger niet merken met welke snelheid het schip vaart! DRIJVENDE MAATSCHAPPIJ. 0 eze drijvende mensenmaatschappij die gedurende de zeven dagen van de crossing geheel op eigen middelen en voorraden is aangewezen, stelt hoge eisen. De „Statendam", een schip van bijna 196 meter lengte, is wel niet het vlaggeschip van de H.A.L.. Dat is nog altijd de „Nieuw Amsterdam", die met z'n 34.000 ton de 24.000 van de Statendam de loef afsteekt. Dit gloednieuwe schip heeft een beman ning van 433 „koppen", zoals dat heet, en kan 955 passagiers herbergen, waarvan 84 in de eerste klasse en 871 in de toeristen klasse. Want de Statendam zal straks ook worden gebruikt voor „cruises" en in 1958 zelfs een wereldreis gaan ajtaken. Overigens wordt men in die toeristen klasse ook nog uitermate verwend. Bijna alle hutten hier hebben een eigen bad- of douchekamer. Het diner voor de toeristen klasse wordt in acht gangen opgediend! Men kan gebruik maken van het gesloten zwembad (met Turks bad- op het D.-dek en ook van het open zwembad achterop het promenadedek. Er is een stijlvol inge richte bioscoopzaal, die ook als kerkzaal wordt gebruikt, zowel voor protestantse als voor rooms-katholieke kerkdiensten. Op het hoofddek ligt de winkelgalerij BIJ DE KOK IN DE KEUKEN. en onfeilbaar instinct leidde ons naar de keuken, waar chefkok Nijenhuis, een geboren Rotterdammer en al dertig jaar bij de Holland-Amerikalijn, ons de indruk wekkende, gedrukte lijst liet zien van alles wat het schip bij een crossing Rotterdam - New Work vice versa mee moet nemen ter versterking van de inwendige mens. „Aan groot vlees", vertelt ons de heer Nijenhuis, z'n hoge witte muts rechtzet tend, „nemen we 15.000 kilo mee, aan klein vlees 5.000 kilo, gevogelte 10.000 kilo en vis 6.000 kilo, want we hebben geen tijd om die onderweg te vangen. We eten hier duizend kilo aardappelen per dag op en 4000 eieren, 50 kilo jam en 2.000 stuks gebak, en we persen 1500 si naasappels uit voor jus d'orange enzovoorts. Verder gebruiken wij per dag 70 kilo boter, 30 kilo koffie, 300 kilo meel en 300 liter melk. Vergeet niet de extraatjes, de dieet- keuken, de koschere keuken voor de Israë lieten, en de diverse vermageringsdiëten (Hauserl). Met al die speciale wensen moet rekening worden gehouden!" Het schip heeft dan ook een eigen room- ijsfabriek, bakkerij en patisserie, slagerij en viswerkplaats. Er is een toeristenklassekeu ken, een eerste klasse-keuken en een keu ken voor de bemanning. Per uur worden zo'n duizend diners door gegeven PRACHTIG WERKSTUK. D at is dan alleen de „huishoudelijke" kant van dit hotelbedrijf, dat men „Staten dam" noemt. In recordtijd is dit schip ge bouwd; op 18 juni 1955 kg er op de hel ling alléén de kielplaat. De laatste drie maanden waren hier 1400 man iedere dag aan het werk en het vereiste een intrin sieke planning om te voorkomen, dat ze elkaar in de weg liepen. Het praefabricage- systeem is hier op grote schaal Toegepast, allerlei onderdelen waren reeds vooruit ge reed gemaakt om de bouwtijd zoveel moge lijk te bekorten. Bijna alles wat er aan dit schip zit, is Nederlands fabrikaat, en een indrukwekkende lijst van Nederlandse sier kunstenaars heeft er toe bijgedragen de „Statendam" tot een, ook inwendig, zeer sierlijk schip te maken. Toch is er geen spoor van overladenheid. De hele „aankleding" getuigt van zeer goede smaak. Nergens een oogverblindende luxe, nergens geldsmijterij. Ook als zodanig is de Statendam een waardig „goodwillambassador" van Neder land. Straks gaat de Statendam varen met on ze kroonprinses aan boord. Goede reis en behouden vaart! LOONSVERHOGING NODIG BIJ TE HOGE PRIJZEN. De vakbeweging behoudt zich 't recht voor een loonsverhoging aan de orde te stellen, als het indexcij fer der kosten van het levensonder houd hoger is dan 112 voor het be gin van dit jaar en hoger dan 114,5 voor het eind van het jaar 1951 100. Dit hebben de vertegenwoor digers der werknemers in de Stich ting van de Arbeid aan de minis ter-president, dr. Drees, meege deeld. Zij deden dit in een brief die zij afzonderlijk tot dr. Drees richt ten na het overleg in de stichting over het door de minister-president gevraagde advies inzake de land- bouweisen. PRINSES DOOPTE „STATENDAM" IN VOLLE ZEE. Het hele schip scheen zijn adem in te houden en slechts in de verte was de harteklop van de machine kamer te merken, toen prinses Bea trix woensdagavond uit een licht- spattende bokaal champagne uit goot over de 130 kilo zware scheeps- bel van de „Statendam", die op een platvorm in de eetzaal toeristen klasse was opgehangen. Het schip bevond zich op 35 kilometer van de kust, tussen IJmuiden en Den Hel der. Achter de harde, koperen bel stond een lachende Prinses; haar gezicht alleen maar even in de plooi trekkend bij de kernachtige doop formule: „Ik doop u Statendam en wens u behouden vaart". Even was hét stil in de met ere gasten gevulde zaal. Toen greep prinses Beatrix, gekleed in een droom van een avondjapon van lichtblauw dupion-satin, een zilve ren bijltje en hakte ze een draad door. Met een schielijke zwaai van een losgebroken klepel zong de klok daarna zijn eerste lied, waarna een driewerf. „Hoezee" op de la chende kroonprinses deze plechtig heid besloot. (Volkskr.) PRINSESJE GEBOREN IN MONACO. Om drie minuten over elven heb- bén 21 kanonschoten, die over Mon te Carlo daverden, de bevolking van het vorstendom Monaco kond gedaan van de geboorte van de dochter van vorst Rainier III en zijn gemalin prinses Gracia, gebo ren Grace Kelly. De Monegasken die gehoopt hadden op de geboorte van een kroonprins, hebben bij het 21ste kanonschot even de adem in gehouden. Toen echter de stilte in- j trad en duidelijk werd dat er geen j 101 kanonschoten gelost zouden worden ten teken dat er een prins was geboren, barstte niettemin al- lerwege de feestjubel los. VIER ENGELSE STUDENTEN IN HONGARIJE VERMIST. De Britse diplomatieke vertegen woordigers te Boedapest, Praag en Wenen hebben opdracht gekregen de verblijfplaats op te sporen van vier Engelse studenten, die in Hon garije verdwenen zijn. D'e jongelui reisden op 14 januari per auto van de Zuidslavische hoofdstad Belgra do naar Hongaars grondgebied. Zij verklaarden voor hun vertrek, dat zij twee dagen in Hongarije zouden blijven om vervolgens verder te trekken naar Wenen. Sindsdien heeft niemand meer iets van hen vernomen. ENGELAND DUMPT EIERMARKT. Naar uit de discussies van 't pro- duktschap voor Pluimvee en Eieren, dat in Utrecht heeft vergaderd, is gebleken, is Engeland bezig de eier markt te dumpen. Engeland kan zijn bevolking thans zelf van eieren voorzien en heeft kans gezien zijn produktie zozeer uit te breiden, dat zijn eieren op de markten van het Europese vasteland komen, met na me op de Franse. Het subsidieert zijn eieren evenwel met een bedrag van ongeveer 8% cent per stuk. Als Nederland hetzelfde zou doen, zou i het zijn eieren voor ongeveer 3% cent kunnen verkopen. a ii

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1957 | | pagina 6