Cunen
„STATENDAM"
WLit bt d^ube
onze nieuwste aanwinst
0
7tih IjMP Vnjdaq
KLEDINGMAGAZIJN
44#
Fhhuwe't toch ovfr hahds
bit vwkopffl fswa. luiers vootfuzm
om èn hrnloms imh
wmw vah 3 stvh mp IffM en
tv,2Ëètijmmfftromhmm!
Nog slechts enkele dagen kunt U profiteren van onze ongekende lage prijzen
haast ui Kaatsheuvel Hoofdstraat 60 Telefoon 2044
Als U voor weinig geid
Uw woning gezellig en
mooi wilt inrichten
dan is NU Uw kans!
Slaapkamers 6^61-Hu
Slaapkamers JA67- Hu
Slaapkamers 10507- Hu
Slaapkamers p75T-<6t
Slaapkamers 1$507- Hu,
Huiskamers J2&T-
Huiskamers JJSOT- Hu,
Huiskamers 12467- Hu,
Huiskamers 16&07- Hu
Huiskamers 19737- Hu
Salons 12957- Hu
Salons 1625% Hu
ROTTERDAM
1500modelkamers
DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN VRIJDAG 25 JANUARI 1957
Familiedru k werk
Handelsdrukwerk
V erenigingsdruk werk
Waalwijkse Stoomdrukkerij
ANTOON TIELEN.
Voort5,go hèht Uè mn
bjj^
to Waalwijk Vogtol
Vl
Een ton aardappelen per dag.
i
fè:n
Lezend in oude, dikwijls vergeelde „Echo's" 25, 50 en 75
jaar geleden, komen ons soms dingen onder ogen, die wij u
niet willen onthouden, omdat wij graag onze glimlach met u j"
delen. Zo lezen wij in De Echo van
26 JANUARI 1882,
WAALWIJK. Van eene zij
de, die zeer goed ingelicht kan
zijn, vernemen wij, dat de minis
ter van waterstaat van plan zou
zijn, het gedeelte der spoorweg-
lijn Zwaluwe-'s-Bosch, vanZwa-
luwe tot den Baardwijkschen
overlaat in Maart e.k. aan te be
steden. Verder zou er order ge
geven zijn, dat de ban vanaf den
Baardwijkschen overlaat tot den
Vlijmenschen dijk met 1 Mei vrij
moet zijn.
Goed beschouwd zijn we er
nog niet veel mee opgeschoten,
want momenteel zitten we weer
zonder, d.w.z. we hebben wel een
spoorweglij n, maar hij ligt daar
maar te liggen zonder trein er op-
De wiskundige dr. Brein te
Frankfort heeft het vraagstuk
opgelost, dat eenige jaren gele
den gesteld werd in een weten
schappelijk tijdschrift, namelijk;
hoeveel Verbindingen volgens de
regels van het dominospel met
zijne 28 steenen te verkrijgen
zijn. In de Annali di Matema-
tica heeft hij medegedeeld, dat
het aantal niet minder dan
284.528.211.840 bedraagt. Hier
uit volgt, dat twee spelers, die
vier zetten per minuut doen, ge
durende 10 uren, 118 millioen ja
ren zullen behoeven om al die sa
menvoegingen te verkrügen.
De ongelovige geesten we
ten wat hun te doen staat.
27 JANUARI 1907.
DE WARE AARD. Het so
cialistische blad „Het Volk" heeft
deze week zijn ware aard eens
niet verloochend. ,Men weet, het
socialisme geeft immers altijd
zo hoog o" dat het met geen en
kelen godsdienst iets te maken
heeft, of men goed katholiek,
protestant of wat ook is, dat doet
niets af, men kan toch socialist
zijn, dat marcheert best als
broertje en zusje. Van dat gezel-
lig-samen-gaan, van dat hoog
nebben van elks overtuiging in
godsdienstzaken, daarvan geeft
„De -Notenkraker", het geïllus
treerd Zondagsblad van „Het
V olk van Li. Zondag opnieuw
een doorslaand bewijs. Het titel
blad geeft een schandelijke plaat-
de Paus staat er afgebeeld ad
ders en slangen zaaiende, en
daaronder: Een zaaier ging uit
om te zaaien, en er boven; De
Paus en Frankrijk, dus Paus Pi
us X uitgaande als zaaier op den
t ranschen akker en er haat zaai
end en tweedracht.
En het nare in dit geval is,
dat de ware aard zich NOOIT
verloochend.
Uit een voetbalverslag (Vic
toria (Drunen)W-V. 2)
Aanstonds na half time doel
puntte W.V. voor de tweede
maal. Enkele minuten daarna ge
raakte de bal in het naast liggen
de korenveld. De eigenaar, daar
aanwezig, verbood den bal terug
te halen en was stijfhoofdig ge
noeg om den bal niet terug te
werpen. De match moest daarop
gestaakt worden.
Men kampte in die dagen
dus meer met het probleem van
het betalen van ballen dan van
spelers.
27 JANUARI 1932.
SPANJE'S JESUITEN. Af
gekondigd is de wet, waarbij de
Jesuïten-orde in Spanje wordt
ontbonden. Alle gebouwen en be
zittingen worden geconfisceerd
en vervallen aan den staat. Er
worden meer dan 3000 geestelij
ken door getroffen.
En zoi zal de haat tegen de
godsdienst blijven voortrazen,
gisteren daar, vandaag hier en
morgen weer elders. Maar de uit
slag staat altfjd van tevoren vast:
et portae inferi non praevalebunt
earn.
Opruim mó
Alle modellen meubelen binnen 8 dagen leverbaar uit onze
t T\ 1500 modelkamers.
Levering franco door geheel Nederland.
Bij aankoop van fl. 500.- worden op vertoon 2 dagretours vergoed.
EEUW
Binnenweg
Tel. 11.16.70 J6 lijnen)
N UNICUM IN EUROPA
De nieuwe „Statendam" sloeg niet zo'n best figuur, toen het prachtige schip,
achter een paar sleepboten aan, van z'n eerste technische proefvaart terug
keerde. aSfc».
Maar de „Statendam" is opnieuw uitgevaren, en zonder enig incident terug
gekeerd, en nu de machtige oceaan reus daar hoog optorent boven de kade en
loodsen van Wilton-Feyenoord, en kapitein Haagmans zegt dat er geen vuiltje
meer aan de lucht is, kan en durft niemand iets anders zeggen dan ,,'t is
een aanwinst voor onze Hollandse koopvaardijvloot".
met kapsalons voor dames zowel als heren.
Het schip heeft een eigen wasserij, druk
kerij en hospitaal.
Een automatisch werkend sprinkler
systeem, in geval van brand, is aangebracht
in alle passagiers- en bemanningsverblij-
ven; daarvoor waren 25:000 sprinklers no
dig. Het schip is verdeeld door twaalf wa
terdichte schotten en geïsoleerde stalen
brandschotten. Tien reddingsboten, die elk
135 personen kunnen bevatten en uit licht
metaal zijn vervaardigd, kunnen met de
hand worden voortbewogen (zij het niet
meer met riemen) en dan zijn er nog twee
motorreddingsboten voor 43 personen.
e „Statendam" is zo juist van deze
proetvaart teruggekeerd en de grote lounge
op het promenadedek is gevuld met pers
mensen die nieuwsgierig zijn te weten, of
het ditmaal beter is gegaan. Nu, daar is
geen twijfel aan. Op de Noordzee is de
nieuwe aanwinst van de H.A.L. aan de
zwaarste beproevingen onderworpen en er
stond een straf briesje, maar er bleef niets
te wensen over. Vooral de „stabilizers", een
stel elektrisch-hydraulisch bewogen vinnen
die buiten de scheepszijden worden gesto
ken om de slingering van het schip te ver
minderen, hebben uitstekende diensten be
wezen. De slingering van het schip werd
er door teruggebracht van 13 graden tot
1 t/;t graad. Ook van trillingen heeft dit ge
heel gelaste schip weinig of geen last, aan
de trilling kan zelfs een ervaren reiziger
niet merken met welke snelheid het schip
vaart!
DRIJVENDE MAATSCHAPPIJ.
0 eze drijvende mensenmaatschappij die
gedurende de zeven dagen van de crossing
geheel op eigen middelen en voorraden is
aangewezen, stelt hoge eisen.
De „Statendam", een schip van bijna 196
meter lengte, is wel niet het vlaggeschip
van de H.A.L.. Dat is nog altijd de „Nieuw
Amsterdam", die met z'n 34.000 ton de
24.000 van de Statendam de loef afsteekt.
Dit gloednieuwe schip heeft een beman
ning van 433 „koppen", zoals dat heet, en
kan 955 passagiers herbergen, waarvan 84
in de eerste klasse en 871 in de toeristen
klasse. Want de Statendam zal straks ook
worden gebruikt voor „cruises" en in 1958
zelfs een wereldreis gaan ajtaken.
Overigens wordt men in die toeristen
klasse ook nog uitermate verwend. Bijna
alle hutten hier hebben een eigen bad- of
douchekamer. Het diner voor de toeristen
klasse wordt in acht gangen opgediend!
Men kan gebruik maken van het gesloten
zwembad (met Turks bad- op het D.-dek
en ook van het open zwembad achterop
het promenadedek. Er is een stijlvol inge
richte bioscoopzaal, die ook als kerkzaal
wordt gebruikt, zowel voor protestantse als
voor rooms-katholieke kerkdiensten.
Op het hoofddek ligt de winkelgalerij
BIJ DE KOK IN DE KEUKEN.
en onfeilbaar instinct leidde ons naar
de keuken, waar chefkok Nijenhuis, een
geboren Rotterdammer en al dertig jaar bij
de Holland-Amerikalijn, ons de indruk
wekkende, gedrukte lijst liet zien van alles
wat het schip bij een crossing Rotterdam -
New Work vice versa mee moet nemen ter
versterking van de inwendige mens.
„Aan groot vlees", vertelt ons de heer
Nijenhuis, z'n hoge witte muts rechtzet
tend, „nemen we 15.000 kilo mee, aan klein
vlees 5.000 kilo, gevogelte 10.000 kilo en
vis 6.000 kilo, want we hebben geen tijd
om die onderweg te vangen.
We eten hier duizend kilo aardappelen
per dag op en 4000 eieren, 50 kilo jam en
2.000 stuks gebak, en we persen 1500 si
naasappels uit voor jus d'orange enzovoorts.
Verder gebruiken wij per dag 70 kilo boter,
30 kilo koffie, 300 kilo meel en 300 liter
melk. Vergeet niet de extraatjes, de dieet-
keuken, de koschere keuken voor de Israë
lieten, en de diverse vermageringsdiëten
(Hauserl). Met al die speciale wensen moet
rekening worden gehouden!"
Het schip heeft dan ook een eigen room-
ijsfabriek, bakkerij en patisserie, slagerij en
viswerkplaats. Er is een toeristenklassekeu
ken, een eerste klasse-keuken en een keu
ken voor de bemanning.
Per uur worden zo'n duizend diners door
gegeven
PRACHTIG WERKSTUK.
D at is dan alleen de „huishoudelijke"
kant van dit hotelbedrijf, dat men „Staten
dam" noemt. In recordtijd is dit schip ge
bouwd; op 18 juni 1955 kg er op de hel
ling alléén de kielplaat. De laatste drie
maanden waren hier 1400 man iedere dag
aan het werk en het vereiste een intrin
sieke planning om te voorkomen, dat ze
elkaar in de weg liepen. Het praefabricage-
systeem is hier op grote schaal Toegepast,
allerlei onderdelen waren reeds vooruit ge
reed gemaakt om de bouwtijd zoveel moge
lijk te bekorten. Bijna alles wat er aan dit
schip zit, is Nederlands fabrikaat, en een
indrukwekkende lijst van Nederlandse sier
kunstenaars heeft er toe bijgedragen de
„Statendam" tot een, ook inwendig, zeer
sierlijk schip te maken.
Toch is er geen spoor van overladenheid.
De hele „aankleding" getuigt van zeer
goede smaak. Nergens een oogverblindende
luxe, nergens geldsmijterij.
Ook als zodanig is de Statendam een
waardig „goodwillambassador" van Neder
land.
Straks gaat de Statendam varen met on
ze kroonprinses aan boord.
Goede reis en behouden vaart!
LOONSVERHOGING NODIG BIJ
TE HOGE PRIJZEN.
De vakbeweging behoudt zich 't
recht voor een loonsverhoging aan
de orde te stellen, als het indexcij
fer der kosten van het levensonder
houd hoger is dan 112 voor het be
gin van dit jaar en hoger dan 114,5
voor het eind van het jaar 1951
100. Dit hebben de vertegenwoor
digers der werknemers in de Stich
ting van de Arbeid aan de minis
ter-president, dr. Drees, meege
deeld. Zij deden dit in een brief die
zij afzonderlijk tot dr. Drees richt
ten na het overleg in de stichting
over het door de minister-president
gevraagde advies inzake de land-
bouweisen.
PRINSES
DOOPTE „STATENDAM"
IN VOLLE ZEE.
Het hele schip scheen zijn adem
in te houden en slechts in de verte
was de harteklop van de machine
kamer te merken, toen prinses Bea
trix woensdagavond uit een licht-
spattende bokaal champagne uit
goot over de 130 kilo zware scheeps-
bel van de „Statendam", die op een
platvorm in de eetzaal toeristen
klasse was opgehangen. Het schip
bevond zich op 35 kilometer van de
kust, tussen IJmuiden en Den Hel
der. Achter de harde, koperen bel
stond een lachende Prinses; haar
gezicht alleen maar even in de plooi
trekkend bij de kernachtige doop
formule: „Ik doop u Statendam en
wens u behouden vaart".
Even was hét stil in de met ere
gasten gevulde zaal. Toen greep
prinses Beatrix, gekleed in een
droom van een avondjapon van
lichtblauw dupion-satin, een zilve
ren bijltje en hakte ze een draad
door. Met een schielijke zwaai van
een losgebroken klepel zong de
klok daarna zijn eerste lied, waarna
een driewerf. „Hoezee" op de la
chende kroonprinses deze plechtig
heid besloot. (Volkskr.)
PRINSESJE GEBOREN
IN MONACO.
Om drie minuten over elven heb-
bén 21 kanonschoten, die over Mon
te Carlo daverden, de bevolking
van het vorstendom Monaco kond
gedaan van de geboorte van de
dochter van vorst Rainier III en
zijn gemalin prinses Gracia, gebo
ren Grace Kelly. De Monegasken
die gehoopt hadden op de geboorte
van een kroonprins, hebben bij het
21ste kanonschot even de adem in
gehouden. Toen echter de stilte in-
j trad en duidelijk werd dat er geen
j 101 kanonschoten gelost zouden
worden ten teken dat er een prins
was geboren, barstte niettemin al-
lerwege de feestjubel los.
VIER ENGELSE STUDENTEN
IN HONGARIJE VERMIST.
De Britse diplomatieke vertegen
woordigers te Boedapest, Praag en
Wenen hebben opdracht gekregen
de verblijfplaats op te sporen van
vier Engelse studenten, die in Hon
garije verdwenen zijn. D'e jongelui
reisden op 14 januari per auto van
de Zuidslavische hoofdstad Belgra
do naar Hongaars grondgebied. Zij
verklaarden voor hun vertrek, dat
zij twee dagen in Hongarije zouden
blijven om vervolgens verder te
trekken naar Wenen. Sindsdien
heeft niemand meer iets van hen
vernomen.
ENGELAND DUMPT
EIERMARKT.
Naar uit de discussies van 't pro-
duktschap voor Pluimvee en Eieren,
dat in Utrecht heeft vergaderd, is
gebleken, is Engeland bezig de eier
markt te dumpen. Engeland kan
zijn bevolking thans zelf van eieren
voorzien en heeft kans gezien zijn
produktie zozeer uit te breiden, dat
zijn eieren op de markten van het
Europese vasteland komen, met na
me op de Franse. Het subsidieert
zijn eieren evenwel met een bedrag
van ongeveer 8% cent per stuk. Als
Nederland hetzelfde zou doen, zou
i het zijn eieren voor ongeveer 3%
cent kunnen verkopen.
a
ii