In Goirle verrijst kinderdorp voor
herstellende en lijdende kinderen
„50 JAAR SCHILDERKUNST"
3 x F.
BURGEMEESTER TEIJS
Inleiding Mr de Wilde
2
DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN MAANDAG 18 FEBRUARI 1957
2
Stijgende bouwkosten m ikefi baroep op particulier initiatief
noodzakelijk.
Provinciaal fSieuws
Jn Goirle, aan de rand van de
gemeente Tilburg, verrijst
een indrukwekkend complex ge
bouwen, tezamen vormend het
eerste r.k. Herstellingsoord ot'
B-Koloniehuis St. Godelieve. Het
ligt in de bedoeling dit kinder
dorp, dat plaats zal bieden aan
een 84-tal kinderen van 5 tot 14
jaar, die voor hun gezondheid 'n
verblijf van langere duur aldaar
met de daaraan verbonden ver
pleging dringend nodig hebben,
in mei a.s. te openen.
Dit B-Koloniehuis is bestemd
voor kinderen, die na langdurig
verblijf in het ziekenhuis niet
rechtstreeks naar huis kunnen
terugkeren, omdat de juiste ver
zorging hun daar ontbreekt, ol
omdat zij zich eerst aan het nor
male leven moeten leren aanpas
sen. Daarnaast zullen er worden
opgenomen zeer zwakke, zeer
nerveuze, zwaar astmatische ot
aan een chronische ziekte lijden
de kinderen. Voor dit soort kin
deren, die in een gewoon vacan-
tiekoloniehuis niet de benodig
de gedifferentieerde behandeling
kunnen ontvangen, ontbrak tot
nu toe een r.k. verpleeginrich
ting. Werd bij gebreke hiervan
opname in een van de twee be
schikbare neutrale inrichtingen
nagestreefd, dan leidde plaatsge
brek veelal tot maandenlange
plaatsing op een wachtlijst.
Het r.k. B-Koloniehuis St. Go
delieve beoogt nu in dit tekort
aan r.k. verplegingsmogelijkhe-
den te voorzien. Als directeur
geneesheer is er aan verbonden
de bekende kinderarts dr. J. L.
Keijzer. De individuele hulp, die
deze kinderen behoeven, zal hun
in de ideale omgeving, waar dit
kinderdorp verrijst, inderdaad
gegeven kunnen worden. Door
het paviljoensysteem toe te pas
sen, krijgt de hele verpleging een
meer huiselijk karakter. Rond
het dorpsplein staan 6 huizen,
elk plaats biedend aan 6 jongens,
(j meisjes en 2 kinderverzorg
sters. L>e oostzijde van het plein
zal worden afgesloten met een
kapel aan de westzijde staat het
raadhuis, waar administratie, op
name en onderzoek der kinderen
plaats vindt aansluitend vindt
men een ojienluchtschool, waar
zij, zodra zij daartoe in staat zijn,
enkele uren per dag onderwijs
ontvangen.
De gehele uitvoering van het
project vergt ruim een miljoen
gulden. Maar het bestuur meen
de dat de bouw van een katho
liek B-Koloniehuis slechts ver-
antwoord was als het aan alle
moderne eisen zowel op licha
melijk als psychisch gebied vol
deed. En met dit kinderdorp zal
Brabant dan ook inderdaad een
prachtig instituut rijker zijn.
Het bestuur van St. Godelieve,
dat met een verantwoorde finan
ciële opzet tot de uitvoering van
de plannen besloot, heeft, sinds
met de bouw werd begonnen, een
steeds moeilijker wordende strijd
gevoerd met de stijging van de
'lonen en de grondstoffen. Het
staat nu voor een onoplosbaar
probleem, ten aanzien van de fi
nanciering van een belangrijk
deel van de inventaris en van 't
bedrijfskapitaal.
Een aantal vooraanstaanden
uit onze provincie hebben nu het
plan opgevat de zorgen van het
bestuur, dat gevormd wordt door
Mevr. J. van lersel-de Vink,
voorzitster, mr. E. baron Speyart
van Woerden, vice-voorzifter,
W. C. A. M. van Spaendonck, se
cretaris, drs. H. Moonen, pen
ningmeester en J. van Wezel,
enigszins te helpen verlichten.
Zij 'doen een beroep op het initia
tief van particulieren, industrie
ën en instellingen in onze pro
vincie. Zij durven deze hulp vra
gen omdat met de bouw van St.
'Godelieve een groot belang van
't Brabantse volk gediend wordt.
Vele kinderen uit dit gewest zul
len in het uniek en rustig gele
gen complex hun gezondheid te
rugkrijgen en dit zijn kinderen,
die binnen enkele jaren zullen
vragen om opgenomen te worden
in het arbeidsproces en dan in
hun en ons aller belang volwaar
dig moeten zijn naar geest en li
chaam.
Er mag in dit geval gerekend
worden op ons aller steun, om
dat wij daarmee zorgen voor de
toekomst van ons gewest.
Bijdragen kunnen worden ge
stort op postgiro 2378 v.o. Ned.
Handel Maatschappij te Tilburg,
rek. A. B. A. Bogaers b.g. St. Go
delieve.
Aan belangstellenden zal Me
vr. H. Mommersteeg-Schoeller,
Huize „De Melie" te Vlijmen (tel.
04108-223) gaarne nadere inlich
tingen verstrekken.
Voortreffelijk initiatief van Waalwijk*» Belang
jn tegenwoordigheid van een
groot aantal genodigden werd
vrijoagavond in liet raaunuis de
expositie „aO Jaar Schilüerkunst"
door burgemeester Teijssen geo-
pend.
JUe voorzitter van de Vereni
ging „Waaiwijks Belang" de heer
ji immermans, Heette de aan
wezigen Hartelijk welkom en
zette vervolgens uiteen waarom
YV aalwij ks ueiang Heelt gemeend
deze tentoonstelling te moeten
organiseren. De vraag kan ge
stéld worden, aldus de neer Tim
mermans, oi een vereniging ais
Waaiwijks Belang, wier eigenlijk
werkterrein op Het gebied vau
het Vreemdelingenverkeer ligt,
wel de aangewezen vereniging is
om bij tijd en wijle dergelijke ex
posities te organiseren, het be
stuur der vereniging heeft ge
meend deze vraag positief te
moeten beantwoorden, op ae
eerste plaats omdat daardoor een
cultureel belang gediend wordt,
maar ook omdat dergelijke expo
sities in het verleden altijd een
groot sukses zijn geweest. De
neer Timmermans gal uiting aan
zijn grote erkentelijkheid jegens
de heer de Yvilde, directeur van
het btedelijk Van Abbe-museum
te Eindhoven, die spontaan zijn
voile medewerking heeft ver
leend aan de totstandkoming van
deze expositie. Grote waardering
hebben bestuur en leden ook
voor net contact dat burgemees
ter Teijssen met het Van Abbe-
museum heeft gelegd en voor de
beschikbaarstelling van de twee
zalen in het raadhuis, welke zich
zo bij uitstek voor een dergelijke
tentoonstelling lenen. Tenslotte
betuigde de voorzitter zijn dank
aan de heer de Vries voor de gro
te zorg, welke hij bij het inrich
ten van deze expositie aan de dag
heeft gelegd. Vervolgens ver
zocht hij de burgemeester deze
tentoonstelling te willen openen.
In zijn openinswoord noemde
burgemeester Teijssen het een
uitstekende gedachte van het be
stuur van YVaalwijks Belang om
in deze tijd van materialisme,
waarin het accent ligt op de tech
niek en de ontwikkeling daarvan,
ons te nopen de gedachten daar
van een ogenblik af te wenden
en te richten op vele en beteke
nende producten van de geest.
Een tentoonstelling als deze is
van bijzondere aard en zij ver
dient daardoor meer dan menig
andere manifestatie onze bijzon
dere aandacht. Met vreugde con
stateerde burgemeester Teijssen
dat in onze provincie en met na
me in Waalwijk zich een groei
end cultureel itven en opbloei
end kunstbesef manifesteert, het
geen des te verheugender is, om
dat er op dit gebied nog een ach
terstand in te halen is. Met grote
dankbaarheid memoreerde de
burgemeester de bijzondere be
reidwilligheid van de directeur
van het' Van Abbe-museum bij
de totstandkoming van deze ex
positie en verder teruggrijpend
wees hij op de grote culturele
betekenis van het werk van de
Eindhovense groot-industrieel
Henri Van Abbe, die door zijn
lichtend voorbeeld ons heeft ge
wezen op onze taak ten aanzien
van het culturele levenhet wek
ken van een bredere belangstel
ling onder het Brabantse volk
voor kunst en cultuur. Dat het
Provinciale Bestuur zijn taak in
dit opzicht steeds duidelijker
gaat beseffen, blijkt o.m. uit de
instelling van een 3-jaarlijkse
prijs voor een Brabants kunst
werk.
Tenslotte bracht burgemees
ter Teijssen dank aan 't bestuur
van Waaiwijks Belang voor het
organiseren en de verzorging van
deze tentoonstelling en hij sprak
de verwachting uit dat de aanwe
zigen in brede kring zouden wij
zen oj) de bijzondere waarde van
deze expositie, die, naar hij hoop
te, in elk opzicht elke verwach
ting zal overtreffen.
Na deze openingstoespraak
hield de directeur van het Van
Abbe-museum. de heer de Wil
de, een inleiding bij deze expo
sitie, die wij omwille van haar
belangrijkheid en ten behoeve
van alle bezoekers hier graag in
extenso afdrukken
Burgemeester,
Mijnheer de voorzitter van de
vereniging „Waaiwijks Belang".
Velen slaken bij het zien van
moderne kunst de verzuchting
Waarom is men niet blijven schil
deren als in de 17e eeuw Toen
stelde de kunstenaar zijn publiek
niet voor problemen; de voorstel
ling was duidelijk leesbaar, de na
tuur werd geen geweld aangedaan,
maar zij werd weergegeven, zoals
we de natuur zien of zoals wij de
natuur zouden kunnen dromen.
In de zogenaamde moderne kunst
daarentegen is de voorstelling dik
wijls niet meer te ontdekken en als
men dan al kan zien wat het schil
derij voorstelt, dan is de zichtbare
werkelijkheid zo gedeformeerd, dat
zij nauwelijks nog iets gemeen heeft
met hetgeen wij zelf met eigen
ogen waarnemen. En bovendien:
kunnen ed moderne schilders nog
schilderen
Van de zorgvuldige techniek der
17e eeuwers is niets meer overge
bleven. Men ziet hoe de penseel
streken in felle kleuren zich kris
kras als bij toeval over het doek
verspreiden. De meesten die zo
denken krijgen al gauw het onbe
haaglijk gevoel dat Picasso cum
suis niet zozeer kunst scheppen, als
wel de mensheid op een grandioze
manier bij de neus trachten te ne
men.
Ik geloof tegenover deze menin
gen op de eerste plaats te moeten
stellen, dat kunst een uiting is van
de tijd waarin zij ontstaat. Kunst
weerspiegelt het leven en de diep
ste onderstromen van dat leven.
Onze tijd nu verschilt in menig
opzicht van de 17e eeuw. In onze
XX-ste eeuw wijzigen zich waarde
oordelen, welke eeuwenlang heb
ben gegolden; nieuwe sociale en
economische verhoudingen realise
ren zich, telkens opnieuw legt de
wetenschap nieuwe terreinen bloot
die onmididellijk door de techniek
worden geëxploiteerd en in het ge
wone leven binnendringen. Dit al
les heeft ons een ander leven gege
ven, een andere voorstelling der
dingen en dus ook een andere kunst
zowel innerlijk als uiterlijk, dan
die welke het wereldbeeld van de
renaissance weerspiegelde.
Onze eigentijdse kunst heeft iets
anders te zeggen dan die van het
17e eeuwse Europa en zij gebruikt
heel andere middelen om haar
boodschap aan de beschouwer me
de te delen.
Deze nieuwe uitdrukkingsmidde
len, welke zo geheel anders zijn dan
die welke eeuwenlang in alle vari
aties zijn toegepast, moeten echter
eerst verstaan worden voordat men
de mededeling van het schilderij
kan verstaan. Wat vandaag nog on
begrijpelijke geheimtaal schijnt kan
morgen de ontdekking van 'n nieu
we wereld betekenen, een nieuwe
wereld, waarin de verschijnselen,
welke wij in het dagelijks leven
waarnemen, een diepe zin en een
nauwe samenhang gaan krijgen.
Onze 17e eeuwse schilders en met
hen hun buitenlandse collega's heb
ben rustig en zelfverzekerd de we
reld ingekeken. In de onvolmaakte
werkelijkheid projecteerden zij het
beeld van een ideale, harmonische
ordening. Als nauwlettende toe
schouwers hebben zij in hun kunst
een perfecte illusie van dit harmo
nische wereldbeeld gegeven en alle
middelen aangewend om de illusie
zo volmaakt mogelijk te doen zijn:
de stofuitdrukking gaf de illusie
van de materie, de details werden
nauwkeurig beschreven, het pers
pectief toverde de natuurlijke ruim
te voor ogen, de anatomie van mens
en dier werd nauwlettend bestu-
ederd.
De zichtbare Werkelijkheid werd
als een vaststaand feit, waaraan
geen twijfel mogelijk was, voor
ogen gesteld, de dingen werden
voorgesteld zoals men ze met het
oog waarneemt, het kunstwerk was
zoveel mogelijk gelijk aan het na
tuurbeeld.
Dit harmonische wereldbeeld be
gon reeds in de vorige eeuw af te
brokkelen. In de XX-ste eeuw zijn
de laatste facaden van het kunstige
maar wankele bouwwerk neerge
haald.
Het beeld van de harmonisch ge
ordende statische wereld heeft
plaats gemaakt voor het beeld van
een onzekere dynamische wereld.
De mens en ook de kunstenaar
staat niet meer tegenover de wereld
maar hij is met zijn totale mens
zijn in de wereld komen te staan.
De strakke scheidingslijn welke de
renaissance tussen subject en ob
ject had getrokken, is vager gewor
den: de wereld is niet meer 'n vast
staand feit buiten de mens.
Deze verandering heeft de kunst
nauwkeurig geregistreerd.
De kunstvorm is even ver van de
natuurvorm komen te liggen als de
menselijke voorstellingswereld van
de zichtbare werkelijkheid. Het gaat
er niet meer om de zichtbare wer
kelijkheid te beschrijven, maar de
menselijke ervaring welke zij heeft
opgewekt, uit te beelden. De kun
stenaar van nu beschrijft niet de
loop van een rivier, maar beeldt het
stromen van het water uit, hij schil
dert niet een landschap, maar de
ruimte, het licht, de structuur van
een streek; hij schildert niet de
rotsformatie, welke zich aftekent
tegen de lucht, maar de kernstruc
tuur, de krachtlijnen er van, welke
door een plotselinge associatie ver
bonden kunnen zijn aan de struc
tuur van een boomschors of de in
snijdingen van wintertakken in een
grijze hemel. Zo is ook in de mo
derne kunst de beeldende poëzie
werkzaam, waarin de dingen een
teken worden voor een meeromvat
tend geheel. De hedendaagse kun
stenaar ervaar de natuur niet meer
als een onaantastbaar statisch feit,
maar als een krachtveld, als een
energie, als een beweging.
Het spreekt vanzelf dat voor de
uitbeelding van dit nieuwe wereld
beeld de technische middelen, wel
ke een eeuwenlange traditie tot
perfectie had ontwikkeld, geen
functie meer konden vervullen.
Reeds in de vorige eeuw vernietig
den Delacroix, Courbet en de im
pressionisten achtereenvolgens de
stofuitdrukking en de gedetailleer
de tekening; Cezanne, van Gogh,
Gauguin tastten het perspectief en
de juistheid der anatomische pro
porties aan.
Kleur, lijn en vorm hadden
steeds een beschrijvende- functie
gehad; in onze eeuw hebben zij 'n
expressieve en een ordende functie
gekregen.
Na deze zeer algemene gedach
ten wil ik thans met een enkel
woord de tentoonstelling van Ne
derlandse schilderkunst bij U in
leiden.
Zoals U bekend is, is de tentoon
stelling samengesteld uit de afde
ling Nederlandse schilderkunst van
de Eindhovense museumcollectie.
De Nederlandse kunst van onze
eeuw is niet los te denken van de
Europese kunst in het algemeen,
van de Franse kunst in het bijzon
der.
Toen in het begin van onze eeuw
de jonge generatie in Parijs en in
Dresden aantrad, ontstond in het
voetspoor van v. Gogh en Gauguin
een kunst, waarin de uitdrukking
van het emotionele, het gevoelsma
tige, het intuïtieve de overhand
had. Deze kunstenaars, die de
naam van fauves ontvingen, wil
den méér dan de uiterlijke werke
lijkheid weergeven Zij wilden
doordringen tot op de kern. Munch
schreef in zijn dagboek: „men kan
niet eeuwig breiende vrouwen en
lezende mannen schilderen. Ik wil
wezens uitbeelden die ademen, be
minnen, voelen en lijden". En
Mare wilde in zijn „Tierschicksale"
de natuur uitbeelden zoals 't dier
de natuur ondergaat; Nolde schil
derde niet de bloeiende bloem,
maar het bloeien van de bloem.
Het spreekt vanzelf dat deze
schilders, voor wie het aankwam
op de uitdrukking van het intuï
tieve en het emotionele, aan de
kleur een bijzonder belang toe
kenden. Want de kleur richt zich
op dezelfde directe wijze tot het
gevoel als de klank in de muziek.
De kleur kreeg in hun werken een
vrijwel volledige onafhankelijk
heid: de kleur werd melodie, die
de emotie overdraagt nog voordat
de betekenis van de voorstelling
door de beschouwer ontdekt is.
Van Gogh schreef: „ik heb door
middel van rood en groen vreselij
ke menselijke hartstochten trach
ten uit te beelden";
en Vlaminck, in de ban van de
uitdrukkingskracht van de kleur
zei: „een tube verf is een patroon
dynamiet".
De beweging van de lijn kwam de
lyrische waarde van de kleur ver
sterken. De jonge Jan Sluyters, die
reeds voor 1910 het Europese cen
trum der beeldende kunsten, Parijs,
bezocht, was zozeer in de ban van
de jeugd en de vitaliteit van deze
jonge kunst, dat hij als „fauve" in
Nederland terugkeerde. Drie schil
derijen representeren in de tentoon
stelling dit vroege stadium van zijn
kunst.
Na 1907 ontstond het cubisme in
de Franse schilderkunst, dat niet
uitging van de emotionele kleur,
maar van de ordenende vorm. Ik zal
U een al te analytische beschouwing
over het cubisme besparen. De cu-
bisten waren geconcentreerd op het
rhythme der vormen, dat een land
schap, een stilleven of een mense
lijke figuur in zich bergt.
Het fauvisme had de zuivere kleu-
renmuziek geschapen, het cubisme
zou het zuivere vormrhythme schep
pen.
Drie schilderijen van Leo Gestel,
die evenals Sluyters in Parijs had
gewerkt, vertegenwoordigen deze
stroming in de tentoonstelling.
De meest rigoureuse ontwikkeling
van het vorm-principe, dat aan het
cubisme ten grondslag lag, werd ge
realiseerd door de schilders van de
Nederlandse „StijT'-beweging, met
name door Mondriaan en v. d. Leek.
Van der Leek is in de tentoonstel
ling vertegenwoordigd met twee
werken, welke geheel uit de meest
elementaire vormen en de meest
elementaire kleuren zijn opge
bouwd. Het onderwerp, dat nog
steeds aanwezig is, is van elk belang
beroofd, nadat het zijn evenwicht
van vorm- en kleurverhoudingen
heeft prijs gegeven.
In de periode tussen de beide we
reldoorlogen ontstaat een tegenbe
weging tegen de kunst voor 1920,
die zich steeds meer in de richting
van de abstractie had ontwikkeld. In
het algemeen wilden de kunstenaars
de werkelijkheid, zoals die zich aan
ons voordoet, weer in bezit nemen,
zich door haar tot uitdrukking bren
gen. Niet echter in de zin van een
rustige, naturalistische beschrijving
van de dingen, maar als middel om
de angst en de onrust, welke 't kli
maat van 1920 tot 1940 bepaald heb
ben, een klemmende uitdrukking te
geven.
Het expressionisme en later de
nieuwe zakelijkheid bloeien op. In
het Nederlands expressionisme zijn
het vooral Herman Kruyder en Chia-
bot; in het Belgische expressionisme
vooral Permeke en Gustaaf de Smet;
in de nieuwe zakelijkheid vooral
Koch, Willink en Hynckes, die de
ontwikkeling bepalen. Herman
Kruyder is misschien de zuiverste
expressionist die Nederland gekend
heeft: hij ervaart de buitenwereld
zo intens, dat hij zich ermede ver
eenzelvigt: de scheiding tussen het
ik en de buitenwereld valt bij hem
weg. Als hij de hier geëxposeerde
varkensdoder schildert, beleeft hij
de dreigende en bloedige sfeer in
zichzelf. Alles draagt het kenmerk
van zijn schokkende gevoelserva
ring: de vuilgele tronie van de
slachter, de schrille kleurcontrasten,
de gebroken vormen, de boomstam
men, die de vormen van messen
aannemen.
Chabot is minder fel geëmotio
neerd. Zijn werk spreekt van mede
dogen, van begaan zijn met het lot
van zijn medemensen. Zijn werk
heeft een humaan karakter: steeds
opnieuw vormen de vluchtelingen,
de vervolgden, zijn onderwerp. Het
is een tragisch levensgevoel dat uit
zijn doeken spreekt.
Permeke heeft zijn elementaire
natuurervaring, zijn verbondenheid
met de Vlaamse grond, uitgedrukt
in grootse landschappen. Zijn kunst
is niet spiritueel, maar van een zwa
re en forse vitaliteit.
Een andere Vlaamse expressionist
die in de tentoonstelling is vertegen
woordigd, is Gustaaf de Smet. In
vereenvoudigde, simpele vormen,
die aan het cubisme doen denken,
bouwt hij zijn poëtische composities
op-
De nieuwe zakelijkheid stelde zich
in het begin der dertiger-jaren te
genover het expressionisme. De ui
terlijke werkelijkheid werd tot in
de kleinste details met fotografische
nauwkeurigheid beschreven. De
werken van deze schilders ademen
een dreigende, kille noodlotssfeer.
De fotografische nauwkeurigheid
dient slechts om de dreiging van het
werkelij kheidsbeeld onontkoombaar
scherp te suggereren.
Terzijde van deze gedetailleerde
weergave van het werkelijkheids
beeld staat de kunst van Charley
Toorop. Ook zij werd beheerst door
de wil om de werkelijkheid als een
onontkoombaar feit voor ogen te
stellen en kwam zodoende wel in de
nabijheid van de nieuwe zakelijk
heid. Haar kunst bleef niettemin
apart staan: zij beschreef de details
niet met fotografische nauwkeurig
heid, maar zij greep zelf in, en ver
eenvoudigde de vormen tot hun
grootste uitdrukkingskracht. Orde
ning, klaarheid en discipline ken
merken haar werk. Dat had zij ge
meen met haar vrienden Mondriaan
en v. d. Leek, die beiden de vergaan
de abstractie gekozen hadden.
De periode tussen de beide wereld
oorlogen was voor Nederland een
periode van isolement. Wij hadden
de eerste oorlog niet meegemaakt en
stonden een beetje vervreemd te
genover het geestesleven van de an
dere West-Europese landen. De
echo's van de centra der artistieke
creativiteit, Parijs en Berlijn, kwa
men verzwakt tot ons.
Na de tweede wereldoorlog was
dat anders. Ook Nederland had ge
leden en de barbarij van het Kultur-
ministerium gekend, ook hier was de
vrije geest de mond gesnoerd.
Het gedwongen isolement leidde
na de oorlog tot een intens contact
met het geestesleven buiten onze
grenzen, vooral met het Parijse
kunstleven. Na de oorlog bleek in
Parijs de abstracte kunst en de stro
mingen, welke naar de abstractie
tenderen, onloochenbaar de uitdruk
kingsvorm van de jonge generatie
geworden te zijn.
Dit vond in Nederland zijn directe
weerslag.
Maar daarnaast ontstond een be
weging van jonge schilders en dich
ters, die zich de „experimentelen"
noemden. Zij verbonden zich met
hun geestverwanten in Brussel en
Kopenhagen tot de groep „Cobra".
De schilderkunst zou de vrije uiting
zijn van beelden, kleuren en vor
men welke het instinct en het on
derbewustzijn aanvoeren. De vitale
handeling van het schilderen zou
mede het resultaat bepalen: al schil
derende roepen kleuren, vormen en
beelden elkaar op, als in een onder
bewuste stroom: de materie zelf ac
tiveert tot de scheppingsdaad.
Het is een krachtige, maar weinig
spirituele schilderkunst, welke de
tegenpool vormt van de gediscipli
neerde abstracte kunst van de ou
deren als Mondriaan en v. d. Leek.
Met de twee belangrijkste repre
sentanten van deze groep, Appel en
Corveille, wordt het summiere beeld
dat de tentoonstelling van de Neder
landse kunst geeft, besloten.
EERSTE NUMMER VAN
„NOORD-BRABANT"
VERSCHENEN.
Dezer dagen is verschenen het
eerste nummer van het nieuwe
tijdschrift „Noord-Brabant", het
officiële orgaan van het Econo
misch Technologisch Instituut
voor Noord-Brabant. Het blad
kreeg bij Drukkerij Bergmans te
Tilburg een uitstekende typogra
fische verzorging en werd ver
lucht met een aantal uitstekende
foto's. „Noord-Brabant" is niet
alleen een blad dat men door zijn
belangrijke woord graag ter hand
neemt, maar dat zelfs tot bewa
ren noodt. In een voorwoord
schrijft de Commissaris van de
Koningin in Noord-Brabant: „De
nieuwe verschijningsvorm, meer
hanteerbaar, duurzamer en fraai
er dan voorheen, lijkt mij niet
alleen gerechtvaardigd, hij lijkt
mij zelfs gewenst, omdat hij een
nog rijker inhoud gaat omkle
den en omdat hij een juistere
weergave is van de gezonde en
krachtige economische ontwik
keling welke Noordbrabant door
maakt."
SECRETARIS VAN HET BISDOM.
Tot eerste secretaris van het Bisdom
Den Bosch is benoemd de weleerw. heer
H. J. M. van Pelt, tot dusverre tweede
secretaris. Hij komt in de plaats van de
Weleerw. heer P. W. Th. Coolen, die be
noemd is tot pastoor te Helmond.
Tot tweede secretaris is benoemd rector
J. A. Brouwers van de kweekschool1 en het
provincialaat van de Zusters Urselines te
Boxmeer. Deze laatste is geboren in Hees
been nabij Heusden.
STRUCTUURPLAN VAN BREDA'S
BINNENSTAD DOOR DE RAAD
AANVAARD.
De gemeenteraad van Breda heeft woens
dagavond het structuurplan voor de Bre
dase binnenstad, dat de afgelopen weken
in de plaatselijke pers zoveel stof heeft doen
opwaaien, met algemene stemmen aan
vaard. Het plan omvat de voltooiing van
de verkeersring rond het oude stadscentrum
door een verbreding van de Catharinastraat
en een weg langs het Valkenberg, de dem
ping van de Haven en het creëren van een
nieuw representatief centrum met stadhuis
en schouwburg ten oosten van de Grote
Markt.
NIEUWE DEKEN VAN TILBURG.
Mgr. W. Mutsaerts, bisschop van Den
Bosch, heeft benoemd tot deken van Til
burg en pastoor van de St. Dionysiusparo-
GEWESTELIJK ARBEIDSBUREAU
WAALWIJK.
WORDEN GEVRAAGD
BOUWNIJVERHEID
Timmerlieden
Jeugdige metselaars en timmerlieden
KLEDING - REINIGING:
Naaisters
Stiksters
HOUT - KURK - STRO:
Machinale houtbewerker
Meubelmakers
L.l. meubelmakers
L.I. stoffeerder
SCHOEN EN LEDEH
Stikmeester
Stikkers - stiksters
Bijtuigers
Overleersnijders
Machinezwikkers
Handzwikkers
Doorzetters
Overhalers
Aankloppers
Afmakers
Zoolleerstanzers
Ophalers
Hulparbeiders voor de gehele
onderwerkafdeling
Jeugdige schoenfabrieksarbeiders
voor alle afdelingen
Handschoenstiksters
Mach. uitzetter
Stoller
Spuiter
Looierij-sjouwers
METAALNIJVERHEID
.-.•*« ar
Machine-bankwerkers
Stempelmakers
Halfwas-monteur
L.l. constructie-bankwerker
Metaaldraaiers
L.l. automonteur
L.l. plaatwerker
Lood- en zinkwerker
L.l. loodgieter
Electriciëns
Metaalsmelters
Metaalsjouwers
Zandvormers
VOEDING- EN GENOTMIDDELEN
4
Leerling of halfwas bakkersknecht
PERSONEEL IN ALGEMENE DIENST
Loopjongen
VRIJE BEROEPEN
Vr. kantoorbedienden
Jeugdige mannel. kantoorbedienden
HUISH. DIENSTEN
Dagmeisjes
Dienstboden
Werksters
BIEDEN ZICH AAN
KLEDING - REINIGING
L.l. kapper
BOUWNIJVERHEID
Schilders
SCHOEN- EN LEDER
Werkmeester onderwerkafdeling
Chef lederwarenfabricage
PERSONEEL IN ALGEM. DIENST
Magazijnbediende
HUISH. DIENSTEN
Huishoudster
Aanmelden dagelijks tussen 9 en 12 uur
v.m. op het Arbeidsbureau Waalwijk, Gro
testraat 339.
Deze opgave is geldig vanaf maandag 18
febr. t.m. zaterdag 23 februari 1957.
Het Gewestelijk Arbeidsbureau Waal
wijk verstrekt ook inlichtingen aan adspi-
rant-emigranten.
Wandelend door Baardwijks dre
ven in de late avonduren, treft mijn
oor het geluid van een naarstig ha
meren, zagen en schaven.
Zeer nieuwsgierig van aard zijnde,
loop ik naar de deur, tracht deze te
openen, maar bemerk dat zij geslo
ten is. Prompt valt er een doodse
stilte in, alsof de hamer in de lucht
tijdens zijn baan verstarde, in de
greep van de werker; de zaag blijft
met zijn tanden in het hout doodstil
steken; de schaaf met in zijn mond
de fijna krul; hij zwijgt. Tegelijk
floepen de lichten uit. Duisternis en
stilte vervult de atmosfeer.
„Hé. Wie is daar." Hoor ik me
zelf roepen. Een stem achter de deur
antwoordt: „Vertel 't niet verder.
We zijn met een geheime opdracht
bezig, we hebben een nieuwe manier
gevonden om geld te maken; geld
voor het jeugdwerk in Baardwijk.
Nog enkele weken, en we zijn
klaar met de voorbereidingen voor
het experiment.
De formulie om geld te kunnen
toveren kennen we reeds
3 X F."
chie ('t Heike) de zeereerwaarde heer F. v.
Oort, pastoor der H. Hartparochie te Hel
mond. De nieuw benoemde deken werd in
Volkel geboren en in 1932 priester gewijd.
Tot pastoor der H. Hartparochie te Hel
mond is benoemd de zeereerw. heer P.
Coolen, secretaris van het Bossche bisdom.
Hij werd in 1913 te Groesbeek geboren en
in 1939 priester gewijd. Na korte tijd ka
pelaan te zijn geweest te Den Bosch werd
hij tot secretaris van het Bossche bisdom
benoemd.