In Goirle verrijst kinderdorp voor herstellende en lijdende kinderen „50 JAAR SCHILDERKUNST" 3 x F. BURGEMEESTER TEIJS Inleiding Mr de Wilde 2 DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN MAANDAG 18 FEBRUARI 1957 2 Stijgende bouwkosten m ikefi baroep op particulier initiatief noodzakelijk. Provinciaal fSieuws Jn Goirle, aan de rand van de gemeente Tilburg, verrijst een indrukwekkend complex ge bouwen, tezamen vormend het eerste r.k. Herstellingsoord ot' B-Koloniehuis St. Godelieve. Het ligt in de bedoeling dit kinder dorp, dat plaats zal bieden aan een 84-tal kinderen van 5 tot 14 jaar, die voor hun gezondheid 'n verblijf van langere duur aldaar met de daaraan verbonden ver pleging dringend nodig hebben, in mei a.s. te openen. Dit B-Koloniehuis is bestemd voor kinderen, die na langdurig verblijf in het ziekenhuis niet rechtstreeks naar huis kunnen terugkeren, omdat de juiste ver zorging hun daar ontbreekt, ol omdat zij zich eerst aan het nor male leven moeten leren aanpas sen. Daarnaast zullen er worden opgenomen zeer zwakke, zeer nerveuze, zwaar astmatische ot aan een chronische ziekte lijden de kinderen. Voor dit soort kin deren, die in een gewoon vacan- tiekoloniehuis niet de benodig de gedifferentieerde behandeling kunnen ontvangen, ontbrak tot nu toe een r.k. verpleeginrich ting. Werd bij gebreke hiervan opname in een van de twee be schikbare neutrale inrichtingen nagestreefd, dan leidde plaatsge brek veelal tot maandenlange plaatsing op een wachtlijst. Het r.k. B-Koloniehuis St. Go delieve beoogt nu in dit tekort aan r.k. verplegingsmogelijkhe- den te voorzien. Als directeur geneesheer is er aan verbonden de bekende kinderarts dr. J. L. Keijzer. De individuele hulp, die deze kinderen behoeven, zal hun in de ideale omgeving, waar dit kinderdorp verrijst, inderdaad gegeven kunnen worden. Door het paviljoensysteem toe te pas sen, krijgt de hele verpleging een meer huiselijk karakter. Rond het dorpsplein staan 6 huizen, elk plaats biedend aan 6 jongens, (j meisjes en 2 kinderverzorg sters. L>e oostzijde van het plein zal worden afgesloten met een kapel aan de westzijde staat het raadhuis, waar administratie, op name en onderzoek der kinderen plaats vindt aansluitend vindt men een ojienluchtschool, waar zij, zodra zij daartoe in staat zijn, enkele uren per dag onderwijs ontvangen. De gehele uitvoering van het project vergt ruim een miljoen gulden. Maar het bestuur meen de dat de bouw van een katho liek B-Koloniehuis slechts ver- antwoord was als het aan alle moderne eisen zowel op licha melijk als psychisch gebied vol deed. En met dit kinderdorp zal Brabant dan ook inderdaad een prachtig instituut rijker zijn. Het bestuur van St. Godelieve, dat met een verantwoorde finan ciële opzet tot de uitvoering van de plannen besloot, heeft, sinds met de bouw werd begonnen, een steeds moeilijker wordende strijd gevoerd met de stijging van de 'lonen en de grondstoffen. Het staat nu voor een onoplosbaar probleem, ten aanzien van de fi nanciering van een belangrijk deel van de inventaris en van 't bedrijfskapitaal. Een aantal vooraanstaanden uit onze provincie hebben nu het plan opgevat de zorgen van het bestuur, dat gevormd wordt door Mevr. J. van lersel-de Vink, voorzitster, mr. E. baron Speyart van Woerden, vice-voorzifter, W. C. A. M. van Spaendonck, se cretaris, drs. H. Moonen, pen ningmeester en J. van Wezel, enigszins te helpen verlichten. Zij 'doen een beroep op het initia tief van particulieren, industrie ën en instellingen in onze pro vincie. Zij durven deze hulp vra gen omdat met de bouw van St. 'Godelieve een groot belang van 't Brabantse volk gediend wordt. Vele kinderen uit dit gewest zul len in het uniek en rustig gele gen complex hun gezondheid te rugkrijgen en dit zijn kinderen, die binnen enkele jaren zullen vragen om opgenomen te worden in het arbeidsproces en dan in hun en ons aller belang volwaar dig moeten zijn naar geest en li chaam. Er mag in dit geval gerekend worden op ons aller steun, om dat wij daarmee zorgen voor de toekomst van ons gewest. Bijdragen kunnen worden ge stort op postgiro 2378 v.o. Ned. Handel Maatschappij te Tilburg, rek. A. B. A. Bogaers b.g. St. Go delieve. Aan belangstellenden zal Me vr. H. Mommersteeg-Schoeller, Huize „De Melie" te Vlijmen (tel. 04108-223) gaarne nadere inlich tingen verstrekken. Voortreffelijk initiatief van Waalwijk*» Belang jn tegenwoordigheid van een groot aantal genodigden werd vrijoagavond in liet raaunuis de expositie „aO Jaar Schilüerkunst" door burgemeester Teijssen geo- pend. JUe voorzitter van de Vereni ging „Waaiwijks Belang" de heer ji immermans, Heette de aan wezigen Hartelijk welkom en zette vervolgens uiteen waarom YV aalwij ks ueiang Heelt gemeend deze tentoonstelling te moeten organiseren. De vraag kan ge stéld worden, aldus de neer Tim mermans, oi een vereniging ais Waaiwijks Belang, wier eigenlijk werkterrein op Het gebied vau het Vreemdelingenverkeer ligt, wel de aangewezen vereniging is om bij tijd en wijle dergelijke ex posities te organiseren, het be stuur der vereniging heeft ge meend deze vraag positief te moeten beantwoorden, op ae eerste plaats omdat daardoor een cultureel belang gediend wordt, maar ook omdat dergelijke expo sities in het verleden altijd een groot sukses zijn geweest. De neer Timmermans gal uiting aan zijn grote erkentelijkheid jegens de heer de Yvilde, directeur van het btedelijk Van Abbe-museum te Eindhoven, die spontaan zijn voile medewerking heeft ver leend aan de totstandkoming van deze expositie. Grote waardering hebben bestuur en leden ook voor net contact dat burgemees ter Teijssen met het Van Abbe- museum heeft gelegd en voor de beschikbaarstelling van de twee zalen in het raadhuis, welke zich zo bij uitstek voor een dergelijke tentoonstelling lenen. Tenslotte betuigde de voorzitter zijn dank aan de heer de Vries voor de gro te zorg, welke hij bij het inrich ten van deze expositie aan de dag heeft gelegd. Vervolgens ver zocht hij de burgemeester deze tentoonstelling te willen openen. In zijn openinswoord noemde burgemeester Teijssen het een uitstekende gedachte van het be stuur van YVaalwijks Belang om in deze tijd van materialisme, waarin het accent ligt op de tech niek en de ontwikkeling daarvan, ons te nopen de gedachten daar van een ogenblik af te wenden en te richten op vele en beteke nende producten van de geest. Een tentoonstelling als deze is van bijzondere aard en zij ver dient daardoor meer dan menig andere manifestatie onze bijzon dere aandacht. Met vreugde con stateerde burgemeester Teijssen dat in onze provincie en met na me in Waalwijk zich een groei end cultureel itven en opbloei end kunstbesef manifesteert, het geen des te verheugender is, om dat er op dit gebied nog een ach terstand in te halen is. Met grote dankbaarheid memoreerde de burgemeester de bijzondere be reidwilligheid van de directeur van het' Van Abbe-museum bij de totstandkoming van deze ex positie en verder teruggrijpend wees hij op de grote culturele betekenis van het werk van de Eindhovense groot-industrieel Henri Van Abbe, die door zijn lichtend voorbeeld ons heeft ge wezen op onze taak ten aanzien van het culturele levenhet wek ken van een bredere belangstel ling onder het Brabantse volk voor kunst en cultuur. Dat het Provinciale Bestuur zijn taak in dit opzicht steeds duidelijker gaat beseffen, blijkt o.m. uit de instelling van een 3-jaarlijkse prijs voor een Brabants kunst werk. Tenslotte bracht burgemees ter Teijssen dank aan 't bestuur van Waaiwijks Belang voor het organiseren en de verzorging van deze tentoonstelling en hij sprak de verwachting uit dat de aanwe zigen in brede kring zouden wij zen oj) de bijzondere waarde van deze expositie, die, naar hij hoop te, in elk opzicht elke verwach ting zal overtreffen. Na deze openingstoespraak hield de directeur van het Van Abbe-museum. de heer de Wil de, een inleiding bij deze expo sitie, die wij omwille van haar belangrijkheid en ten behoeve van alle bezoekers hier graag in extenso afdrukken Burgemeester, Mijnheer de voorzitter van de vereniging „Waaiwijks Belang". Velen slaken bij het zien van moderne kunst de verzuchting Waarom is men niet blijven schil deren als in de 17e eeuw Toen stelde de kunstenaar zijn publiek niet voor problemen; de voorstel ling was duidelijk leesbaar, de na tuur werd geen geweld aangedaan, maar zij werd weergegeven, zoals we de natuur zien of zoals wij de natuur zouden kunnen dromen. In de zogenaamde moderne kunst daarentegen is de voorstelling dik wijls niet meer te ontdekken en als men dan al kan zien wat het schil derij voorstelt, dan is de zichtbare werkelijkheid zo gedeformeerd, dat zij nauwelijks nog iets gemeen heeft met hetgeen wij zelf met eigen ogen waarnemen. En bovendien: kunnen ed moderne schilders nog schilderen Van de zorgvuldige techniek der 17e eeuwers is niets meer overge bleven. Men ziet hoe de penseel streken in felle kleuren zich kris kras als bij toeval over het doek verspreiden. De meesten die zo denken krijgen al gauw het onbe haaglijk gevoel dat Picasso cum suis niet zozeer kunst scheppen, als wel de mensheid op een grandioze manier bij de neus trachten te ne men. Ik geloof tegenover deze menin gen op de eerste plaats te moeten stellen, dat kunst een uiting is van de tijd waarin zij ontstaat. Kunst weerspiegelt het leven en de diep ste onderstromen van dat leven. Onze tijd nu verschilt in menig opzicht van de 17e eeuw. In onze XX-ste eeuw wijzigen zich waarde oordelen, welke eeuwenlang heb ben gegolden; nieuwe sociale en economische verhoudingen realise ren zich, telkens opnieuw legt de wetenschap nieuwe terreinen bloot die onmididellijk door de techniek worden geëxploiteerd en in het ge wone leven binnendringen. Dit al les heeft ons een ander leven gege ven, een andere voorstelling der dingen en dus ook een andere kunst zowel innerlijk als uiterlijk, dan die welke het wereldbeeld van de renaissance weerspiegelde. Onze eigentijdse kunst heeft iets anders te zeggen dan die van het 17e eeuwse Europa en zij gebruikt heel andere middelen om haar boodschap aan de beschouwer me de te delen. Deze nieuwe uitdrukkingsmidde len, welke zo geheel anders zijn dan die welke eeuwenlang in alle vari aties zijn toegepast, moeten echter eerst verstaan worden voordat men de mededeling van het schilderij kan verstaan. Wat vandaag nog on begrijpelijke geheimtaal schijnt kan morgen de ontdekking van 'n nieu we wereld betekenen, een nieuwe wereld, waarin de verschijnselen, welke wij in het dagelijks leven waarnemen, een diepe zin en een nauwe samenhang gaan krijgen. Onze 17e eeuwse schilders en met hen hun buitenlandse collega's heb ben rustig en zelfverzekerd de we reld ingekeken. In de onvolmaakte werkelijkheid projecteerden zij het beeld van een ideale, harmonische ordening. Als nauwlettende toe schouwers hebben zij in hun kunst een perfecte illusie van dit harmo nische wereldbeeld gegeven en alle middelen aangewend om de illusie zo volmaakt mogelijk te doen zijn: de stofuitdrukking gaf de illusie van de materie, de details werden nauwkeurig beschreven, het pers pectief toverde de natuurlijke ruim te voor ogen, de anatomie van mens en dier werd nauwlettend bestu- ederd. De zichtbare Werkelijkheid werd als een vaststaand feit, waaraan geen twijfel mogelijk was, voor ogen gesteld, de dingen werden voorgesteld zoals men ze met het oog waarneemt, het kunstwerk was zoveel mogelijk gelijk aan het na tuurbeeld. Dit harmonische wereldbeeld be gon reeds in de vorige eeuw af te brokkelen. In de XX-ste eeuw zijn de laatste facaden van het kunstige maar wankele bouwwerk neerge haald. Het beeld van de harmonisch ge ordende statische wereld heeft plaats gemaakt voor het beeld van een onzekere dynamische wereld. De mens en ook de kunstenaar staat niet meer tegenover de wereld maar hij is met zijn totale mens zijn in de wereld komen te staan. De strakke scheidingslijn welke de renaissance tussen subject en ob ject had getrokken, is vager gewor den: de wereld is niet meer 'n vast staand feit buiten de mens. Deze verandering heeft de kunst nauwkeurig geregistreerd. De kunstvorm is even ver van de natuurvorm komen te liggen als de menselijke voorstellingswereld van de zichtbare werkelijkheid. Het gaat er niet meer om de zichtbare wer kelijkheid te beschrijven, maar de menselijke ervaring welke zij heeft opgewekt, uit te beelden. De kun stenaar van nu beschrijft niet de loop van een rivier, maar beeldt het stromen van het water uit, hij schil dert niet een landschap, maar de ruimte, het licht, de structuur van een streek; hij schildert niet de rotsformatie, welke zich aftekent tegen de lucht, maar de kernstruc tuur, de krachtlijnen er van, welke door een plotselinge associatie ver bonden kunnen zijn aan de struc tuur van een boomschors of de in snijdingen van wintertakken in een grijze hemel. Zo is ook in de mo derne kunst de beeldende poëzie werkzaam, waarin de dingen een teken worden voor een meeromvat tend geheel. De hedendaagse kun stenaar ervaar de natuur niet meer als een onaantastbaar statisch feit, maar als een krachtveld, als een energie, als een beweging. Het spreekt vanzelf dat voor de uitbeelding van dit nieuwe wereld beeld de technische middelen, wel ke een eeuwenlange traditie tot perfectie had ontwikkeld, geen functie meer konden vervullen. Reeds in de vorige eeuw vernietig den Delacroix, Courbet en de im pressionisten achtereenvolgens de stofuitdrukking en de gedetailleer de tekening; Cezanne, van Gogh, Gauguin tastten het perspectief en de juistheid der anatomische pro porties aan. Kleur, lijn en vorm hadden steeds een beschrijvende- functie gehad; in onze eeuw hebben zij 'n expressieve en een ordende functie gekregen. Na deze zeer algemene gedach ten wil ik thans met een enkel woord de tentoonstelling van Ne derlandse schilderkunst bij U in leiden. Zoals U bekend is, is de tentoon stelling samengesteld uit de afde ling Nederlandse schilderkunst van de Eindhovense museumcollectie. De Nederlandse kunst van onze eeuw is niet los te denken van de Europese kunst in het algemeen, van de Franse kunst in het bijzon der. Toen in het begin van onze eeuw de jonge generatie in Parijs en in Dresden aantrad, ontstond in het voetspoor van v. Gogh en Gauguin een kunst, waarin de uitdrukking van het emotionele, het gevoelsma tige, het intuïtieve de overhand had. Deze kunstenaars, die de naam van fauves ontvingen, wil den méér dan de uiterlijke werke lijkheid weergeven Zij wilden doordringen tot op de kern. Munch schreef in zijn dagboek: „men kan niet eeuwig breiende vrouwen en lezende mannen schilderen. Ik wil wezens uitbeelden die ademen, be minnen, voelen en lijden". En Mare wilde in zijn „Tierschicksale" de natuur uitbeelden zoals 't dier de natuur ondergaat; Nolde schil derde niet de bloeiende bloem, maar het bloeien van de bloem. Het spreekt vanzelf dat deze schilders, voor wie het aankwam op de uitdrukking van het intuï tieve en het emotionele, aan de kleur een bijzonder belang toe kenden. Want de kleur richt zich op dezelfde directe wijze tot het gevoel als de klank in de muziek. De kleur kreeg in hun werken een vrijwel volledige onafhankelijk heid: de kleur werd melodie, die de emotie overdraagt nog voordat de betekenis van de voorstelling door de beschouwer ontdekt is. Van Gogh schreef: „ik heb door middel van rood en groen vreselij ke menselijke hartstochten trach ten uit te beelden"; en Vlaminck, in de ban van de uitdrukkingskracht van de kleur zei: „een tube verf is een patroon dynamiet". De beweging van de lijn kwam de lyrische waarde van de kleur ver sterken. De jonge Jan Sluyters, die reeds voor 1910 het Europese cen trum der beeldende kunsten, Parijs, bezocht, was zozeer in de ban van de jeugd en de vitaliteit van deze jonge kunst, dat hij als „fauve" in Nederland terugkeerde. Drie schil derijen representeren in de tentoon stelling dit vroege stadium van zijn kunst. Na 1907 ontstond het cubisme in de Franse schilderkunst, dat niet uitging van de emotionele kleur, maar van de ordenende vorm. Ik zal U een al te analytische beschouwing over het cubisme besparen. De cu- bisten waren geconcentreerd op het rhythme der vormen, dat een land schap, een stilleven of een mense lijke figuur in zich bergt. Het fauvisme had de zuivere kleu- renmuziek geschapen, het cubisme zou het zuivere vormrhythme schep pen. Drie schilderijen van Leo Gestel, die evenals Sluyters in Parijs had gewerkt, vertegenwoordigen deze stroming in de tentoonstelling. De meest rigoureuse ontwikkeling van het vorm-principe, dat aan het cubisme ten grondslag lag, werd ge realiseerd door de schilders van de Nederlandse „StijT'-beweging, met name door Mondriaan en v. d. Leek. Van der Leek is in de tentoonstel ling vertegenwoordigd met twee werken, welke geheel uit de meest elementaire vormen en de meest elementaire kleuren zijn opge bouwd. Het onderwerp, dat nog steeds aanwezig is, is van elk belang beroofd, nadat het zijn evenwicht van vorm- en kleurverhoudingen heeft prijs gegeven. In de periode tussen de beide we reldoorlogen ontstaat een tegenbe weging tegen de kunst voor 1920, die zich steeds meer in de richting van de abstractie had ontwikkeld. In het algemeen wilden de kunstenaars de werkelijkheid, zoals die zich aan ons voordoet, weer in bezit nemen, zich door haar tot uitdrukking bren gen. Niet echter in de zin van een rustige, naturalistische beschrijving van de dingen, maar als middel om de angst en de onrust, welke 't kli maat van 1920 tot 1940 bepaald heb ben, een klemmende uitdrukking te geven. Het expressionisme en later de nieuwe zakelijkheid bloeien op. In het Nederlands expressionisme zijn het vooral Herman Kruyder en Chia- bot; in het Belgische expressionisme vooral Permeke en Gustaaf de Smet; in de nieuwe zakelijkheid vooral Koch, Willink en Hynckes, die de ontwikkeling bepalen. Herman Kruyder is misschien de zuiverste expressionist die Nederland gekend heeft: hij ervaart de buitenwereld zo intens, dat hij zich ermede ver eenzelvigt: de scheiding tussen het ik en de buitenwereld valt bij hem weg. Als hij de hier geëxposeerde varkensdoder schildert, beleeft hij de dreigende en bloedige sfeer in zichzelf. Alles draagt het kenmerk van zijn schokkende gevoelserva ring: de vuilgele tronie van de slachter, de schrille kleurcontrasten, de gebroken vormen, de boomstam men, die de vormen van messen aannemen. Chabot is minder fel geëmotio neerd. Zijn werk spreekt van mede dogen, van begaan zijn met het lot van zijn medemensen. Zijn werk heeft een humaan karakter: steeds opnieuw vormen de vluchtelingen, de vervolgden, zijn onderwerp. Het is een tragisch levensgevoel dat uit zijn doeken spreekt. Permeke heeft zijn elementaire natuurervaring, zijn verbondenheid met de Vlaamse grond, uitgedrukt in grootse landschappen. Zijn kunst is niet spiritueel, maar van een zwa re en forse vitaliteit. Een andere Vlaamse expressionist die in de tentoonstelling is vertegen woordigd, is Gustaaf de Smet. In vereenvoudigde, simpele vormen, die aan het cubisme doen denken, bouwt hij zijn poëtische composities op- De nieuwe zakelijkheid stelde zich in het begin der dertiger-jaren te genover het expressionisme. De ui terlijke werkelijkheid werd tot in de kleinste details met fotografische nauwkeurigheid beschreven. De werken van deze schilders ademen een dreigende, kille noodlotssfeer. De fotografische nauwkeurigheid dient slechts om de dreiging van het werkelij kheidsbeeld onontkoombaar scherp te suggereren. Terzijde van deze gedetailleerde weergave van het werkelijkheids beeld staat de kunst van Charley Toorop. Ook zij werd beheerst door de wil om de werkelijkheid als een onontkoombaar feit voor ogen te stellen en kwam zodoende wel in de nabijheid van de nieuwe zakelijk heid. Haar kunst bleef niettemin apart staan: zij beschreef de details niet met fotografische nauwkeurig heid, maar zij greep zelf in, en ver eenvoudigde de vormen tot hun grootste uitdrukkingskracht. Orde ning, klaarheid en discipline ken merken haar werk. Dat had zij ge meen met haar vrienden Mondriaan en v. d. Leek, die beiden de vergaan de abstractie gekozen hadden. De periode tussen de beide wereld oorlogen was voor Nederland een periode van isolement. Wij hadden de eerste oorlog niet meegemaakt en stonden een beetje vervreemd te genover het geestesleven van de an dere West-Europese landen. De echo's van de centra der artistieke creativiteit, Parijs en Berlijn, kwa men verzwakt tot ons. Na de tweede wereldoorlog was dat anders. Ook Nederland had ge leden en de barbarij van het Kultur- ministerium gekend, ook hier was de vrije geest de mond gesnoerd. Het gedwongen isolement leidde na de oorlog tot een intens contact met het geestesleven buiten onze grenzen, vooral met het Parijse kunstleven. Na de oorlog bleek in Parijs de abstracte kunst en de stro mingen, welke naar de abstractie tenderen, onloochenbaar de uitdruk kingsvorm van de jonge generatie geworden te zijn. Dit vond in Nederland zijn directe weerslag. Maar daarnaast ontstond een be weging van jonge schilders en dich ters, die zich de „experimentelen" noemden. Zij verbonden zich met hun geestverwanten in Brussel en Kopenhagen tot de groep „Cobra". De schilderkunst zou de vrije uiting zijn van beelden, kleuren en vor men welke het instinct en het on derbewustzijn aanvoeren. De vitale handeling van het schilderen zou mede het resultaat bepalen: al schil derende roepen kleuren, vormen en beelden elkaar op, als in een onder bewuste stroom: de materie zelf ac tiveert tot de scheppingsdaad. Het is een krachtige, maar weinig spirituele schilderkunst, welke de tegenpool vormt van de gediscipli neerde abstracte kunst van de ou deren als Mondriaan en v. d. Leek. Met de twee belangrijkste repre sentanten van deze groep, Appel en Corveille, wordt het summiere beeld dat de tentoonstelling van de Neder landse kunst geeft, besloten. EERSTE NUMMER VAN „NOORD-BRABANT" VERSCHENEN. Dezer dagen is verschenen het eerste nummer van het nieuwe tijdschrift „Noord-Brabant", het officiële orgaan van het Econo misch Technologisch Instituut voor Noord-Brabant. Het blad kreeg bij Drukkerij Bergmans te Tilburg een uitstekende typogra fische verzorging en werd ver lucht met een aantal uitstekende foto's. „Noord-Brabant" is niet alleen een blad dat men door zijn belangrijke woord graag ter hand neemt, maar dat zelfs tot bewa ren noodt. In een voorwoord schrijft de Commissaris van de Koningin in Noord-Brabant: „De nieuwe verschijningsvorm, meer hanteerbaar, duurzamer en fraai er dan voorheen, lijkt mij niet alleen gerechtvaardigd, hij lijkt mij zelfs gewenst, omdat hij een nog rijker inhoud gaat omkle den en omdat hij een juistere weergave is van de gezonde en krachtige economische ontwik keling welke Noordbrabant door maakt." SECRETARIS VAN HET BISDOM. Tot eerste secretaris van het Bisdom Den Bosch is benoemd de weleerw. heer H. J. M. van Pelt, tot dusverre tweede secretaris. Hij komt in de plaats van de Weleerw. heer P. W. Th. Coolen, die be noemd is tot pastoor te Helmond. Tot tweede secretaris is benoemd rector J. A. Brouwers van de kweekschool1 en het provincialaat van de Zusters Urselines te Boxmeer. Deze laatste is geboren in Hees been nabij Heusden. STRUCTUURPLAN VAN BREDA'S BINNENSTAD DOOR DE RAAD AANVAARD. De gemeenteraad van Breda heeft woens dagavond het structuurplan voor de Bre dase binnenstad, dat de afgelopen weken in de plaatselijke pers zoveel stof heeft doen opwaaien, met algemene stemmen aan vaard. Het plan omvat de voltooiing van de verkeersring rond het oude stadscentrum door een verbreding van de Catharinastraat en een weg langs het Valkenberg, de dem ping van de Haven en het creëren van een nieuw representatief centrum met stadhuis en schouwburg ten oosten van de Grote Markt. NIEUWE DEKEN VAN TILBURG. Mgr. W. Mutsaerts, bisschop van Den Bosch, heeft benoemd tot deken van Til burg en pastoor van de St. Dionysiusparo- GEWESTELIJK ARBEIDSBUREAU WAALWIJK. WORDEN GEVRAAGD BOUWNIJVERHEID Timmerlieden Jeugdige metselaars en timmerlieden KLEDING - REINIGING: Naaisters Stiksters HOUT - KURK - STRO: Machinale houtbewerker Meubelmakers L.l. meubelmakers L.I. stoffeerder SCHOEN EN LEDEH Stikmeester Stikkers - stiksters Bijtuigers Overleersnijders Machinezwikkers Handzwikkers Doorzetters Overhalers Aankloppers Afmakers Zoolleerstanzers Ophalers Hulparbeiders voor de gehele onderwerkafdeling Jeugdige schoenfabrieksarbeiders voor alle afdelingen Handschoenstiksters Mach. uitzetter Stoller Spuiter Looierij-sjouwers METAALNIJVERHEID .-.•*« ar Machine-bankwerkers Stempelmakers Halfwas-monteur L.l. constructie-bankwerker Metaaldraaiers L.l. automonteur L.l. plaatwerker Lood- en zinkwerker L.l. loodgieter Electriciëns Metaalsmelters Metaalsjouwers Zandvormers VOEDING- EN GENOTMIDDELEN 4 Leerling of halfwas bakkersknecht PERSONEEL IN ALGEMENE DIENST Loopjongen VRIJE BEROEPEN Vr. kantoorbedienden Jeugdige mannel. kantoorbedienden HUISH. DIENSTEN Dagmeisjes Dienstboden Werksters BIEDEN ZICH AAN KLEDING - REINIGING L.l. kapper BOUWNIJVERHEID Schilders SCHOEN- EN LEDER Werkmeester onderwerkafdeling Chef lederwarenfabricage PERSONEEL IN ALGEM. DIENST Magazijnbediende HUISH. DIENSTEN Huishoudster Aanmelden dagelijks tussen 9 en 12 uur v.m. op het Arbeidsbureau Waalwijk, Gro testraat 339. Deze opgave is geldig vanaf maandag 18 febr. t.m. zaterdag 23 februari 1957. Het Gewestelijk Arbeidsbureau Waal wijk verstrekt ook inlichtingen aan adspi- rant-emigranten. Wandelend door Baardwijks dre ven in de late avonduren, treft mijn oor het geluid van een naarstig ha meren, zagen en schaven. Zeer nieuwsgierig van aard zijnde, loop ik naar de deur, tracht deze te openen, maar bemerk dat zij geslo ten is. Prompt valt er een doodse stilte in, alsof de hamer in de lucht tijdens zijn baan verstarde, in de greep van de werker; de zaag blijft met zijn tanden in het hout doodstil steken; de schaaf met in zijn mond de fijna krul; hij zwijgt. Tegelijk floepen de lichten uit. Duisternis en stilte vervult de atmosfeer. „Hé. Wie is daar." Hoor ik me zelf roepen. Een stem achter de deur antwoordt: „Vertel 't niet verder. We zijn met een geheime opdracht bezig, we hebben een nieuwe manier gevonden om geld te maken; geld voor het jeugdwerk in Baardwijk. Nog enkele weken, en we zijn klaar met de voorbereidingen voor het experiment. De formulie om geld te kunnen toveren kennen we reeds 3 X F." chie ('t Heike) de zeereerwaarde heer F. v. Oort, pastoor der H. Hartparochie te Hel mond. De nieuw benoemde deken werd in Volkel geboren en in 1932 priester gewijd. Tot pastoor der H. Hartparochie te Hel mond is benoemd de zeereerw. heer P. Coolen, secretaris van het Bossche bisdom. Hij werd in 1913 te Groesbeek geboren en in 1939 priester gewijd. Na korte tijd ka pelaan te zijn geweest te Den Bosch werd hij tot secretaris van het Bossche bisdom benoemd.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1957 | | pagina 2