FILMJOURNAAL Waalwijkse en Langsiraaise Courani HUUR EN KRISIS. Mater Amabilisschool sloot curcus jaar met allerprettigste feestavond. U kunt niet alles weten Kroon Karpetten Ditvoorst-Schrijvers NIEUW BEDRIJFSCOMPLEX VOOR N.V. CHROOMLEDERFABRIEK „DE AMSTEL" TE WAALWIJK. VRIJDAG 17 MEI 1957 Uitgever Waalwijkse Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur JAN TIELEN Dit blad verschijnt 2 x per week. 80e JAARGANG No. 39 Abonnement: 22 cent per week per kwartaal f 2.85 ƒ3.10 franco p.p. Advertentieprijs 10 cent per mm. Contract-advertenties: speciaal tarief Bureaux GROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621 KAATSHEUVEL - TEL. 2002 - Dr. VAN BEURDENSTR. 8 OPGERICHT 1878 TEL.-ADRES: „ECHO" Omtrent het drietal regerings voorstellen betreffende de huur verhoging bestaat allerminst een gunstige prognose. Zoals men weet, wil de rege ring de huren verhogen met 25 procent, met blokkering van de helft van de verhoging. Tegen de huurverhoging als zodanig heeft men geen bezwaren, maar tegen de blokkering zijn velen gekant. Er zijn vele eigenaars, die haar gevoelen als. een voor hen onge rechtvaardigde bestedingsbeper king. De regering antwoordt daarop, dat zij geen bestedings- dwang beoogt, maar bestedings- drang. Het is o.i. moeilijk, de grens tussen deze begrippen te vinden. De blokkering zal weliswaar gel den voor verbeteringen aan de woningen, niet voor onderhouds werk. Maar er zijn oude huizen, die voor dergelijke verbeteringen niet in aanmerking komen, om dat zij behoorlijk ingericht en onderhouden zijn. De blokkering betekent dan een belemmering voor de verhuurder in het ge bruik van zijn geld. Wij bevinden ons met het pro bleem van de huurvefhoging voor een uiterst ingewikkelde materie. Aan de ene kant is de huurverhoging voor de huurders een bijzonder onaangename ge schiedenis. Een nieuwe factor die hen wederom door een kos- tenvermeerdering ernstig treft in hun reeds zo moeilijk bestaan. Aan de eigenaar echter moet noodzakeb;k worden tegemoet gekomen, omdat het verhuren van huizen door de ontzaglijke stijging der onkosten een niet meer ionend bedrijf is. Door de blokkering wordt hun met de ene hand ontnomen hetgeen men hun met de andere hand gaf. Wij mogen, hoe groot onze be zwaren zijn tegen 't blokkerings stelsel, niet verzuimen oog te hebben voor enkele voordelen. Wij zijn het eens met wat het dagblad „Trouw" schrijft, dat men niet zeggen kan: het is een blokkering zonder meer. Immers het geblokkeerde geld kan gede blokkeerd worden, eer de gestel de tien jaren om zijn, indien men het geld wil besteden voor ver betering van oude woningen. Daar zit een gezond element in. Het gezonde is dit, dat het re delijk is, dat het oude woningbe- zit, nu de huurprijzen opgetrok ken worden in de richting van de nieuwe woningen, ook verbe terd wordt wat de inrichting er van betreft. En dat is in het be lang van het voortbestaan van het oude huizen-bezit en daarom een belang, zowel van verhuur der en huurder en van ons volk als geheel. Maar al met al, het blijft een verplicht gerichte be steding, een aantasten van de ei genaar in zijn handelingsvrijheid en hel levert een administratieve rompslomp op, die de regering ontkent, maar waarvoor wij niet temin blijven vrezen. Er is sprake geweest van een huurbelasting. Daarvoor in de plaats heeft men nu het blokke ringssysteem gebracht. Men heeft zoals Trouw het uitdrukt, door dit blokkeringsstelsel „de huur belasting afgekocht". De regering is aan enkele be staande grieven enigszins tege moet gekomen. Zij heeft meege deeld, dat de eigenaar gelden voor woningen, die geen verbe tering behoeven, kan overheve len naar andere in zijn bezit zijn de en in het grootboek ingeschre ven woningen. Huurverhoging van bedrijfspanden komt in het algemeen niet voor doorbereke ning in aanmerking. De rente over het geblokkeerde geld is bepaald. De gereserveerde gelden zullen rechtstreeks in 's Rijks kas ko men, dus geen tusseninstantie. Het geblokkeerde deel is vrij van inkomstenbelasting. Maar hoe zeer de regering bezig is geweest zich te beraden, zij handhaaft haar beginsel van de blokkering. En hier blijft zij lijnrecht staan tegenover de essentiële grief van de oppositie. Het lot van haar voorstellen is dus onzeker. Hier opent zich 'n moeilijk perspectief dat een politiek karakter heeft. Er is een gevaarlijke coïnci dentie. Het huurverhogingspro bleem komt op in dezelfde tijd waarin de kritiek op 't algemeen beleid en op de samenstelling van de regering vaardig wrordt. Dr. Bruins Slot, 'n voorman van de anti-revolutionairen, schreef een artikel, waarin de regering onder vuur genomen wordt. „De monetaire toestand van ons land verslechtert snel en voortdu rend", zo zei hij, „de prijzen stij gen met de regelmaat van de klok. De landbouw verkeert in 'n acute noodsituatie. De regering vraagt adviezen hier en adviezen daar en doet tot dusverre niets. Er is een rapport van de Sociaal Economische Raad, dat basis van het regeringsbeleid zou zijn. Een nota aan de Staten-Generaal daarover, aanduidende welke maatregelen zouden worden ge troffen, werd al in december verwacht en op 1 februari was zij er nog niet. Aan dit kabinet ontbreekt een basis. Dit kabinet heeft in werkelijkheid geen ge meenschappelijk regeerprogram. Dit kabinet is niet homogeen en daarom is het niet voor zijn taak berekend Dezer dagen heeft prof. Rom- me er het zijne aan toegevoegd. Hij zeide, dat het ernstige over weging verdient de medewerking van de KVP aan het kabinet te beëindigen, wanneer het in zijn intern beraad niet tijdig tot op lossing zal weten te komen, zo dat het bij de normale dnur van de lopende parlementaire perio de toch niets wordt; dat het aan te bevelen is onthouding te over wegen boven een „ongewijzigd voortglijden naar 1960". Al deze uitspraken zijn teke nen aan de wand en zij doen ons bevreesd zijn voor een ernstige politieke situatie in de naaste toekomst. Kan ons land tegelijkertijd een economische en een politieke krisis beleven Wij hopen dat regering en Sta ten-Generaal zo behendig door de doolhof, .waarin wij vertoe ven, weten te manoeuvreren, dat de gevaren die dreigen, worden afgewend. (Nadruk verboden). 25 Leerlingen ontvingen einddiploma. JJoezeer de Waalwijkse Mater Amabilisschool is uitgegroeid tot een instituut, waarvoor de belangstelling van de meisjes, werkgevers en ouders een sterk stijgende lijn vertoont, mocht dinsdagavond weer eens blijken toen deze school het cursusjaar '56'57 sloot met het uitreiken van einddiploma's en getuig schriften en deze plechtigheid omkranste met een allerprettig ste feestavond. De voorzitter van het school bestuur burgemeester J. L. P. M. Teijssen, heette de aanwezigen - de grote zaal van de Gecroonde Leersse was geheel gevuld - wel kom en onderstreepte dat uit deze grote belangstelling mocht worden geconcludeerd dat er allerwege een grote belangstel ling bestaat voor de Mater Ama bilisschool. Onder de aanwezi gen bevond zich de diocesaan leidster, mei. v. d. Besselaar, en Vele werkgevers en chefs van bedrijven. Sprekend over het afgelopen cursusjaar zei de voorzitter dat '56'57 een zeer goed cursusjaar is geweest. De schoolgemeen schap heeft zich gekenmerkt door een voortreffelijke geest. Er was een uitstekend contact tussen de leiding en de docenten meerden in de toekomst de vruchten van dit diploma zou den mogen plukken. Tenslotte bracht burgemees ter Teijssen dank aan allen die hadden meegewerkt aan de tot standkoming van deze feest avond. Een bijzonder woord van waardering had de voorzitter voor de Eerw. Broeders Romu- aldus en Marius voor de wijze waarop zij de decors hadden verzorgd. Broeder Romualdus mocht daarvoor een boekenbon in ontvangst nemen en Broeder Marius enig schildermateriaal om daarmee zijn schilderkunst verder te ontplooien. De heer de Nijs werd voor diens goede zorgen aan de zaal besteed be dacht met een kistje sigaren. De scheidende leerlingen bo den de leidster van de school mej. M. Hoffmans, een geschenk aan als dank voor de vele goede zorgen welke zij aan hen had be steed. En dan was daar de Mater Amabilis-show „Tutti Frutti", die de aanwezigen enkele uren op zeer prettige wijze heeft be ziggehouden. Het was een leven dig en afwisselend geheel met zang, voordracht, toneel en bal let, waarvan elk onderdeel zeer goed was verzorgd en men kan biet anders dan bewondering hebben voor hetgeen hier door de meisjes werd gebracht; be wondering en waardering ook voor het voortreffelijke werk van Marianne Keser (ballet), Toos Baars (ritmische gym), Jo Verhoeven (koor) en regisseur Tiny v. d. Heijden. Zonder de an dere onderdeien van deze kleu rige revue afbreuk te willen doen lijkt ons een aparte vermelding van het gedanste sprookje „De wonderput" op haar plaats. Van de sprankelend, voorgedragen proloog door Marianne Keser tot aan de onthulling van de „schp- ne" jonkvrouw was dat sprookje een bijzondere ervaring, vooral ook dank zij de uitstekend ge danste rol van „slome" Hannes. En met wat voor simpele mid delen weet Marianne Keser een uniek decor te scheppen. De alleraardigste costuums voor deze show waren van D. v. Nooyen uit Rotterdam, de grime was van Charles v. d. Heuvel uit Dongen, het geluid van Egbert v. d. Hammen uit Waalwijk en het gordijndecor van W. Beijne uit Amsterdam. Het was een allerprettigste sluiting van een vruchtbaar cur susjaar. enerzijds en de leerlingen ander zijds. Eens .te meer is gebleken, dat de Mater Amabilisschool 'n onmisbaar instituut in onze sa menleving is geworden. Spr. complimenteerde de meisjes die 3 jaar lang blijk hebben gegeven van een groot plichtsbesef. Hij bracht dank aan de docenten, in het bijzonder aan de eminente leidster van de school, mej. M. Hoffmans, en tenslotte aan allen die op enigerlei wijze tijd en zorg aan de schooi hebben be steed. Vervolgens ging de voorzitter over tot het uitreiken van de diploma's aan die meisjes die 3 jaar lang de school met vrucht en toewijding hebben bezocht. Het waren: Adri Buis, Nel de Bont, Toos de Bont, Cor Dumoulin, Willy v. Helvoirt, Riet Hitters, Thera de Louw, Lies Ketelaars, Riek Pey- nenborgh. Net v. d. Steen, Jo Veltman, Nel Verkooyen, Jeanne v. d. Wiel, Francien v. d. Wiel, Riet v. d. Broek, Laura v. d. Broek, Betsie v. Engelen, Adri v. d. Griendt, Joke v. d. Heyden, Antoinet v. d. Houdt, Christien v. d. Houdt. Corrie Maas, Fran cien Maas, Ria Vrijhoeven, Joke Timmermans. Spr. hoopte dat de gediplo- 45 x 75 17.— 62 x 125 38.— 140 x 200 119.— 200 x 300 254 225 x 310 295.— 250 x 350 370 WONINGINRICHTING In de pauze werden nog- ge tuigschriften uitgereikt aan de navolgende leerlingen 2e jaars getuigschriften. Fia Bakkers, Franca Brekel- mans; Nellie Broers, Annie van Daalen, Rika v. d. Heijden; Tini Konings, Antoinet Maas, Ida de Peffer, Corrie Pullens, Jeanne Schoemans, Ineke Trimbach, Toos v. d. Water, Ria de Wert, Thea Wijkmans, Ria IJpelaar, Jeanne van Brunschot, Nellie v. Engelen, Jeanne Heesters, Annie v. Helvoirt, Annie v. Huiten, Ine Kleijn, Lies Kooien, Corrie Kuij- ten, Wies Leijtens, Jeanne Leij- tens, Truus Steenbergen, Antoi net Steenbergen, Chelley Strik, Annie Verhoofstad, Jo Verschu- re. Ie jaars getuigschriften. Nellie v. d. Eerden, Ria v. d. Hoven, Trees Klerks, Trees v. d. Lee, Nellie v. Loon, Annie de Ne gro, Jannie v. Nooy, Cokkie Sar ton, Mien Stoop, Ineke Trimbach, Annie v. Velthoven, Jeanne Ver donk, Adri Verhoeven, Tonnie Appels, Willie Brok, Ria Dumou- i lin, Ellie v. Gelder. Dini v. Gel- der, Dini de Haan, Lies van Hel- i vpirt, Annie v. d. Hoek. Ria v. d. Hoek, Ria v. d. Hoven, Els Kleijn, Cor Klerks, Tonnie v. Nooy, Ria de Rooii. Ans Vervloet, Fried de Louw, Fientje Evers, Anneke v. Assen, Dini v. Baardwijk, Jannie v. Bladel, Paula Boom, Antoinet v. d. Broek. Ria v. Daalen. Corrie Dekkers, Ria Goedhart, Joke v. d. Griendt Dini v. Hulst, Lia v. Kuik, Nel Leijtens, Riki Leijtens, Adri v. Riek Dini v. d. Sanden, Bertha Verdijk, Joke v. d. Wiel, Riet Schouten. Toen de fabrieksgebouwen van de Lederfabriek „De Amstel" aan de Grotestraat in de vroege mor. fen van de 17e maart 1938 door rand waren verwoest, werd het bedrijf tijdelijk ondergebracht in een pand aan de Burg. v. d. Klok- kenlaan. De bedoeling was voor één jaar. Dat ene jaar zijn er echter twintig geworden, want de tweede wereldoorlog stak een spaak in het wiel van alle op- bouwplannen. En ook na de oor log, toen de fabriek de naam kreeg van N.V. Chroomlederfa- briek „De Amstel", waren de om standigheden zodanig, dat er vooralsnog van de bouw van een nieuw bedrijfscomplex geen spra ke kon zijn. De behoefte aan een nieuw en groter pand deed zich echter door de gestadige groei van het bedrijf van lieverlee meer en meer voelen. Met voort varendheid werd er dan ook ge werkt aan de plannen voor de bouw van een geheel nieuw en modern bedrijfspand, dat de uit- j bouw van het bedrijf zou kunnen opvangen en mede dank zij de vlotte medewerking van het ge meentebestuur mocht men het genoegen smaken om juist voor het in werking treden van de be stedingsbeperking de goedkeu ring op deze plannen te verkrij gen. Het nieuwe bedrijfscomplex, waarvan de plannen zijn ontwor pen door het architectenbureau Op ten Noort Blijdenstein te Utrecht in samenwerking met de bedrijfsarchitect de heer A. C. Fijan, zal aansluiten bij het be staande pand in de Grotestraat. Het nieuwe complex ziet men hierboven in maquette afge beeld. De hoofdingang bevindt zich in de oostelijke gevel en men bereikt deze via een inrit vanuit de Putstraat. Naast de hoofdin gang bevinden zich links de kan toor- en expeditieruimte, rechts de magazijnen. De noordelijke gevel is geheel uit glas opgetrok ken met het doel om in daar ge legen magazijnen een maximale hoeveelheid noorderlicht het enige stabiele licht op te van gen. De westelijke gevel sluit aan bij de bestaande fabrieks- ruimte, zodat het leder direct vanuit de fabriek in de magazij nen komt. Deze maand nog zal een begin worden gemaakt met de bouw van dit nieuwe fraaie bedrijfs complex, dat nog weer eens dui delijk de industriële bloei van Waalwijk zal accentuëren. De duur van de bouw heeft men ge raamd op 45 weken. De bouw zal worden uitgevoerd door het aan nemersbedrijf Fa. S. J. Pepping te Kaatsheuvel. MUSIS SACRUM. „DIE DAG EINDIGDE MIJN LEVEN". Moet een vrouw haar man vertellen dat het kind dat geboren gaat worden, niet zijn kind is Dit is het thema van deze Duitse film met in de hoofd rollen Curd Jürgens en Winnie Markus. De vrouw zwijgt, want zij weet dat haar liefde voor de ander vóór haar huwelijk voor haar man onvergeeflijk zal zijn. De dokter en de pastoor kennen haar geheim, maar zullen zwij gen op grond van het beroeps- en biechtgeheim. Maar ook al zwijgt de vrouw, de man merkt dat haar liefde gehandicapt is, hij merkt dat aan de gewone kleine dingen van het leven van elke dag. Zij drijven steeds verder van elkaar weg, totdat zelfs 't grote woord valt: scheiding! De man ontmoet een andere vrouw en de vrouw ontmoet weer haar oude jeugdliefde, maar beiden ervaren dan meer dan ooit van elkaar te houden. De vrouw voert 'n' laat ste strijd met haar geheim en be sluit om voor altijd te zwijgen, omdat zij weet dat zij het geluk van haar man en van hun kind zal kapot maken als zij spreekt. Van vrijdag t.m. zondag. Toegang 18 jaar. „DE KAPITEIN EN ZIJN HELD" Deze kostelijke film is meer dan alleen maar een lach film, zij confronteert ons met 'n tragedie, die in haar gevolgen ontstellende en onherstelbare vernielingen heeft aangericht het „rücksichtslose" militairis me van het Derde Rijk. Scholier Keilerman meldt zich in het laatste oorlogsjaar vrij willig als soldaat. Niet uit motie ven van dapperheid of vader landsliefde, maar gewoon omdat hij te zeer zou opvallen als hij 't niet zou doen. Kellerman is ie mand uit wie nooit en te nimmer een soldaat zal groeien. Hij is 'n mens die aan heel andere dingen dan 't militaire handboek waar de hecht, ergens is hij een dro mer. Zijn chef, kapitein Eisen- hecker, ziet direct dat er met Kellerman als soldaat niets te beginnen is. Eisenhecker is Prui sisch militair „vom Kopf biss Fusz", een feilloos onderdeel van het moordende systeem. Hij pest Kellerman op alle mogelijke ma nieren. Tijdens een bombarde ment vindt Kellerman tussen de puinhopen een blanco oorkonde, waarmee het ijzeren kruis wordt toegekend. Hij vult zijn naam in en als Eisenhecker hem 'n flinke duw wil geven omdat hij te laat van verlof is teruggekeerd, duwt Kellerman hem de oorkonde on der de neus. Kellerman is een held, zelfs nu ook in de ogen van Eisenhecker. Promotie on pro motie volqt. totdat het bedrog uitkomt. Eisenhecker durft ziin superieuren echter niet in te lich ten, omdat daarmee zijn eigen reputatie in de waagschaal wordt gesteld. Kellerman wordt onge leid tot officier. Als de Amerika nen steeds verder oprukken, ziet Eisenhecker z'n kans. Hij plaatst Kellerman op een onhoudbare stelling, maar Kellerman geeft z'n mannen opdracht terug te trek ken. Dat is de kans voor Eisen hecker, die Kellerman voor de krijgsraad sleurt. Al zijn haat te gen Kellerman barst ios in een vreselijk requisitoir, dat plotse ling onderbroken wordt door de stem van een Amerikaans sol daat: „Schreeuw niet zo". Dan begint voor Kellerman 't echte leven. Een voortreffelijke film. Maandag en woensdag. Alle leeftijden. LUXOR. „DE MACHINIST". Luxor brengt deze week 'n film van Italiaanse origine, die men gerust een film mag noemen zoals er maar weinig worden ge maakt en die dan ook zeer te recht dooi; alle persstemmen ge prezen wordt als een „ontroe rend meesterwerk". Het verhaal of zo men wil het conflict is zo simnel en zo alledaags dat het bijna aan onze aandacht zou ont snappen, Het is het verhaal van Andrea Morcocci, de machinist, die elke dag weer opnieuw zijn sneltrein over het traject doet razen. Hij heeft zorgen deze An drea, zoals elke mens zorgen heeft. Zijn oudste zoon Marcello is liever lui dan moe en z'n doch ter Giulia is een meisje dat naar weelde verlangt en is getrouwd, met een jongen die een eenvou dig baantje in een winkel heeft. Maar er is echter ook een grote vreugde in het leven van Andrea en dat zijn zijn zoontje Sandro, die hem elke dag op het perron opwacht, wanneer hij van de reis terugkeert en zijn vrouw Sara, die het kleine inkomen van het gezin zo goed mogelijk be heert. Dan gebeurt het ongeluk! Een man staat plotseling midden op de rails. De remmen gillen, maar het is te laat. Andrea gaat vrij uit, maar hij piekert over deze man. Zijn gedachten zijn niet bii het baanvak, zodat hij door een onveilig sein rijdt. Ge lukkig voorkomt zijn assistent een ramp. Maar Andrea gaat nu niet vrij uit, hij heeft een ernsti ge fout gemaakt en wordt ge plaatst op een oude rangeerloco motief. Zijn vakbond laat hem in de steek en ook thuis worden de zorgen zwaarder. Als de vakbond een spoorwegstaking uitroept, weigert hij deel te nemen, omdat hij zich nog steeds door zijn bond verraden voelt. Andrea rijdt, maar wordt door zijn vrienden als onderkruiper met de nek aangezien. Dat trekt hij zich zo aan dat hij zijn werk opgeeft en een kroegïoper wordt. Maar het is tenslotte de kleine Sandro die hem redt... Het wordt een gran dioos kerstfeest voor Andrea, zijn laatste kerstfeest. Regisseur Pietro Germi heeft hier met de camera wonderlijke dingen gedaan en een menselijk epos geschapen zoals bij tijden alleen de Italiaanse filmindustrie dat kan. Van vrijdag t.m. zondag. Toegang 14 jaar. „DE MACHT VAN HET NOODLOT". Libretto's van opera's zijn dik wijls zeer ingewikkelde ge schiedenissen en bet zou dan ook te ver voeren om deze bekende opera van Verdi in verhaal hier weer te geven. Het feit echter dat we hier te maken hebben met 'n groot werk van een der groot ste operacomponisten, zal voor velen voldoende aanleiding zijn om een bezoek aan Luxor te brengen. Het verhaal is, zoals altijd bij Verdi, nogal bewogen en de muziek en de zang (bet orkest en koor van het tbeater van de Opera van Rome) zijn voortreffelijk. Maandag en woensdag. Toegang 14 jaar. De porto verschuldigd voor brie ven ter plaatsel is thans gelijk aan die voor het overige bin nenlandse verkeer. Een brief tot en met 20 gram kost dus 0,10. BoVen 20 gram tot en met 100 gram kost nu niet meer 0.15 maar 0.20. Boven 100 gram tot en met 200 gram, plaatselijk zowel als niet plaat selijk, 0.30. Een onbeschre ven ansicht kost nu 0.04 en vroeger 0.02. Een bijna onzichtbare glaslijm maakt men door aluin te laten smelten op een ijzeren lepel. Eert vers ei heeft doorgaans een ruwe oppervlakte. Het zinkt in zout water en is doorzichtig wanneer u het tegen het licht houdt. Hebt u geen keukenweegschaal, dan kunt u z-ich als volgt red den 1 liter 4, waterglazen, 1 volle eetlepel 20 gram, een volle theelepel 10 gram, een afgestreken eetlepel 10 gr. Dit geldt voor meel. Een ge wone koffiekop, gevuld met meel, gries, suiker of rijst/sa go, weegt resp. 100 gram, 150 gram en 175 gram. Crêpe de chine krimpt, doch laat zich gemakkelijk uitstrijken. Men neme voor het wassen de maat en controleert deze tij dens het strijken. Gaat u met vacantie, wacht dan niet te lang met het in orde la ten maken van de benodigde papieren. Men voorkomt hier mede teleurstellingen. Schimmelvlekken in hout ver dwijnen meestal door ze af te wrijven met petroleum, Eende-eieren doen niet onder voor kippe-eieren v.z.v. betreft voedingswaarde. Ze moeten echter minstens 10 minuten koken of aan beide kanten ge bakken worden met doorge prikte dooier. Voor gebruik in gebak, gehakt en mayonaise zijn ze niet geschikt. (Nadruk verboden). DE ECHO HEI ZUIDEN MEU YVLAN DSTRAAT 14 TILBURG

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1957 | | pagina 5