UW MENING
Voor de Vrouw.
.ytXöè&n Lauws
uit Parijs
HOOGENBOSCH
'N DIERENSTEWARD STAAT VOOR NIETS
Vita-diepvriesgroenten
Ceze//igfieid
ScAoenen
W.v.OOSTERHOUT
ZOMERZEGELS GOEDE VAART
Verloren
J. H. Verhoeven
DINSDA GM/DDA G
GEOPEND
DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN MAANDAG 27 MEI 1957
OPEN BRIEF AAN HANNIBAL
Met belangstelling en genoe
gen leest ondergetekende elke
week de ontboezemingen van
Hannibal. Maar omwille van de
objectiviteit van het sportpro-
bleem en met name de voetbal
sport in onze stad, moet me toch
het volgende van het hart.
Ik ben het roerend met Han
nibal eens, dat het met onze voet
balsport niet gaat zoals het gaan
moet, maar waarom rept schrij
ver met geen enkel woord over
het degraderen van Baardwijk
terwijl hij het enkele weken ge
leden zo diep betreurde dat we
geen nieuwe 2e klasser bijgekre
gen hebben Is Baardwijk mis
schien geen representant van 't
Waalwijkse voetbal
Drie jaar lang heeft deze ver
eniging met wisselend succes het
Waalwijkse voetbal in de 2e klas
vertegenwoordigd.
Resumerend moet men toch
het volgende concluderen: Het
is sportief jammer dat WSC niet
promoveerde, maar dubbel jam
mer is het dan toch dat de enige
2e klasser die Waalwijk rijk
was, moest degraderen.
Ondergetekende meent, dat ie
dere objectieve sportliefhebber
het in dit opzicht met hem eens
zal zijn. Ere wien ere toekomt,
ook aan de vereniging Baardwijk.
U mijnheer de redacteur dan
kend voor de plaatsing.
Een sportliefhebber.
Hannibal'heeft het inderdaad
betreurd dat WSC de sprong
naar de tweede klas niet heeft
gehaald ook al zullen er in Waal
wijk heel wat z.g. „sporf'-lief-
hebbers zijn die deze mislukking
met vreugde zullen hebben be
groet. En zo is het precies het
zelfde met Baardwijk, geacht:e in
zender. Hannibal betreurt de de
gradatie van Baardwijk evenzeer
als het falen van WSC, maar u
zult ze de kost moeten geven
wien het 2e klasserschap van
Baardwijl al lang een doorn in
het oog was. Nu zijn alle partijen
tevreden en hebben we lekker
helemaal geen tweede klasser
meer. We kunnen de nieuwe
competitie weer met frisse ani
mositeit beginnen. En toch spre
ken we over het Waalwijkse
voetbal nog steeds als „sport".
Zit het u niet tot hier, beste in
zender
Overigens wordt de onmacht
van het Waalwijkse voetbal wel
bitter duidelijk geaccentueerd
door deze twee feiten: Baardwijk
kan het niet rooien en WSC kan
het niet halen.
Met romeinse sportgroeten
HANNIBAL.
Wellicht is U de zaak van v.
d. Kuil of de affaire van de wed
strijd in Düsseldorf tegen het
Duitse voetbalteam bekend. Het
is daarom nog niet te verant
woorden hoe Oostenrijk gisteren
tegen het Nederlandse team „te
keer ging." Ach, ik behoef het u
niet te zeggen, u hebt het zelf
kunnen lezen.
„Wat was nu de oorzaak van
deze zo onsympathieke ontmoe
ting?" vraagt iedereen zich af.
Iedereen late zijn verstand eens
werken om op deze vraag een
antwoord te geven. Hoe mijn ver
stand werkte, zal ik u trachten
te vertellen.
Naar mijn mening bleek duide
lijk dat Oostenrijk zou moeten
winnen. Aan het spel, dat zij
speelde en de wijze, waarop zij te
werk ging, was dit duidelijk te
bespeuren.
Nu rijst de vraag; „Waarom?"
Om dit na te gaan kunnen wij
ons vastgrijpen aan 2 pijlers. De
meest voor de hand liggende en
dezelfde die wij hadden, voordat
de „battle" begon, was, dat de
Nederlanders niet bestand waren
tegen het beter spelende Oosten
rijk, tenminste wat wij hadden
verwacht. Maar het bleek geen
„illusie" te zijn.
De andere is een zeer onaan
gename pijler. Het is de kans dat
de scheidsrechter in het voordeel
van Oostenrijk speelde.
Naar mijn mening bleek het
laatste de enige juiste pijler. Er
was immers geen twijfel moge
lijk of Oostenrijk had de scheids
rechter een extra loonzakje be
loofd als hij instond voor een
Oostenrijkse overwinning. Wij
zagen de scheidsrechter enkele
malen onrechtvaardig optreden.
Toen de overwinning van Oos
tenrijk in hun bereik lag, had de
scheidsrechter nog maar één
kans en benutte zijn kans om 'n
mislukte aanval om te zetten in
een penalty. Oostenrijk had dus
gewonnen en de scheidsrechter
ging ziin twee loonzakjes halen.
Naar mijn mening hing hier
mee samen de door de Oosten
rijkse spelers toegepaste tactiek,
de z.g. ..eerst de man en dan de
bal"-tactiek.
HARRY MOOD.
Liefde voor dieren en improvisiatietelent vereist
bestel tijdig
ABONNEERT U OP EN
ADVERTEERT IN
„DE ECHO VAN HET
ZUIDEN"
prima kracht voor de ophalerij
personeel voor alle afdelingen
w.o. stiksters en plaksters voor de fabriek en
thuisstiksters.
Vloemans Gasthuisstraat 69 Kaatsheuvel
MORGEN.
met onze merkdranken
t
(van onze verslaggever)
„Met olifanten in de lucht behoef je helemaal geen last te hebben, wanneer er
maar voor gezorgd wordt, dat ze steeds voldoende te eten hebben", vertelt ons
de heer Fokkema, dierensteward bij de K.L.M."
Onze nationale luchtvaartmaatschappij heeft een wel zeer bijzonder goede naam
in de wereld op het gebied van dierenvervoer, maar de K.L.M. werkt voor dit
vervoer met een korps speciale dierenstewards, waarvan de heer Fokkema deel
uitmaakt.
fjet leek ons niet zo eenvoudig óm oli
fanten door de lucht te vervoeren en daar
om zijn we bij dat vervoer eens een kijkje
gaan nemen.
„Och olifanten zijn niet de moeilijkste
passagiers", glimlachte de dienstdoende
dierensteward. „Rustig en kalm moet je ze
in het toestel zien te krijgen en dat lukt
niet altijd. Zo gebeurde het met in Cal
cutta, dat een olifant wel de trap besteeg,
maar niet naar binnen wilde. Alles hebben
we geprobeerd, maar het dier verzette geen
poot meer. Dan zit er niets anders op, dan
rustig te gaan zitten en af te wachten wat
hij zal doen. Het duurde uren en uren en
we werden al wanhopig, toen de olifant
langzaam achteruit de trap verliet en weer
op het vliegveld belandde. We probeerden
het met een tweede en die ging zonder
moeilijkheden naar binnen. Het eigenaar
dige was, dat de eerste nu dadelijk zijn
soortgenoot volgde."
„Kijk, er mogen niet meer dan drie oli
fanten tegelijk in een machine vervoerd
worden en zij mogen per stuk niet meer dan
500 kg wegen, dus het zijn altijd jonge die
ren. Wij hadden op die reis er drie aan
boord en omdat een olifant slechts rustig
is wanneer je er voor zorgt, dat hij de hele
reis kan eten, hadden we niet minder dan
2 ton suikerriet aan boord, hetgeen de die
ren tijdens de reis vlot verwerkten. Kom je
zonder voedsel voor hen te zitten, dan
wordt het moeilijk. Ze hebben de neiging
amok te maken en staan geen ogenblik stil,
terwijl ze woest trompetteren. Aan de ma
chine is dat dadelijk te merken, want die
begint mee te bewegen en het is natuurlijk
voor de captain een hele toer om dit met de
stuurknuppel te corrigeren."
Geen giraffes en nijlpaarden.
„Vervoert de K.L.M. alle dieren", is onze
vraag. „Neen, alle dieren zou te veel ge
zegd zijn, al scheelt het niet veel. Giraffes
mogen in verband met hun lengte en nijl
paarden en neushoorns wegens hun onrust
niet vervoerd worden, maar verder vervoe
ren wij vrijwel alle denkbare dieren, zoals
honden, katten, paarden, koeien, vogels,
apen, leeuwen, tijgers, olifanten, kortom
noemt u maar op, we staan voor niets." Hij
lacht gul.
„Belangrijk is natuurlijk, dat de dieren op
de juiste wijze verpakt worden, want an
ders krijg je moeilijkheden onderweg. Bo
vendien moet steeds gezorgd worden, dat
er gereedschap en materiaal aan boord is
om bij eventualiteiten de behuizing van de
dieren te repareren. Stel je voor, dat een
volière met 600 exotische vogels wordt om
gegooid door een olifant
Een vorkheftruc lichtte stapels balen op
en ze verdwenen in de grote deuren van de
machine.
„Hoe doet u het met de voeding van de
dieren?", informeerden wij nieuwsgierig.
„Dat is zo'n probleem niet", vertelde de
heer Fokkema. „Natuurlijk weet je vooraf
wat voor dieren of je meekrijgt op reis en
naar aanleiding daarvan bereken je wat
voor voer en hoeveel of je nodig hebt. Dat
wordt dan besteld en op het vliegveld af
geleverd en je neemt het mee. Dikwijls ver
voeren we tientallen verschillende soorten
dieren tegelijk en dan moet je natuurlijk
zorgen dat je voor al die bekjes en bekken
het geschikte voedsel bij je hebt."
De temperaturen.
„Kom je onderweg in moeilijkheden door
dat voedsel bederft of dat je in verband
met de temperatuur weinig voedsel mee kon
nemen, dan bestel je telegrafisch op het
tussenlandingsstation diet benodigde voer.
Het komt wel voor, dat men het daar niet
leveren kan en dan kan in uiterste instan
tie het voer ergens anders vandaan komen,
waar het met een lijnmachine wordt mee
genomen. Lukt het helemaal niet, dan moet
je improviseren en op de een of andere
manier voedsel wat wel beschikbaar is, ge
schikt maken voor het dier waar je eigen
lijk geen eten meer voor hebt. Daarom
moet je natuurlijk wel het een en ander van
de voedselsamenstellingen afweten."
„Wat levert nu de grootste moeilijkheden
op bij een vlucht met dieren", willen wij
weten.
„U zult het niet verwachten", gaat de
dierensteward verder, „maar dat zijn de
temperaturen. Het is dikwijls buitengewoon
moeilijk om een temperatuur te vinden en
te bewerkstelligen in de machine, die ge
schikt is voor de verschillende soorten die
ren die je vervoert. Voor de een is dit te
warm en voor de ander te koud. Dan moet
je natuurlijk een compromis zien te vin
den. Door middel van blowers en air-condi-
tioning kunnen we de temperaturen wel
regelen, maar vooral in de tropen kan het
ontzettend heet zijn, ook al omdat de die
ren in de beperkte ruimte allemaal hun
eigen warmte uitstralen. Zo warm kan het
worden, dat de damp er letterlijk afslaat.
Dat ondervonden we in Canada, waar we
met een lading apen midden in de winter
aankwamen. Toen ons toestel gesloten op
het vliegveld stond, dacht menig employé
dat het in brand stond, want uit alle ven-
tilatie-openingen kwam zo'n warme lucht
naar buiten dat ze prompt in stoom over
ging."
Het verhaail van de tijgers
„Hebt p wel eens moeilijkheden met de
dieren onderling?", was een vraag die ons
al enige tijd op de lippen zweefde.
„Over het algemeen valt dat erg mee
maar je moet weten, dat je bepaalde dieren
niet tezamen kunt vervoeren. Zo gaat het
zeker niet om een olifant en een tijger in
één toestel over te brengen, dat levert be
slist moeilijkheden op. De olifant ruikt de
tijger en omgekeerd en beide blijven niet
rustig, alhoewel dat tijdens de vlucht nood
zakelijk is. Zo zouden er meer voorbeelden
te noemen zijn."
„U beleeft zeker wel eens wonderlijke
dingen met dit dierenvervoer?", willen wij
weten. De steward lacht. „Och ja, dat wel'
zei hij hoofdschuddend. „Een collega van
mij beleefde kort geleden een prachtig
avontuur dat ik u zeker niet wil onthou
den. Zijn toestel maakte een tussenlanding
te Beiroeth en werd voor de nacht op een
zijbaan van het vliegveld geplaatst. De be
manning ging weg, maar de dierensteward
bleef, omdat hij enige honderden exotische
vogels aan boord had en twee jonge tij
gers. De deuren van de machine konden niet
gesloten worden in verband met de tem
peratuur. De jonge tijgers liet hij zo nu
en dan uit aan een lijn, want de dieren
waren rustig en betrouwbaar.
Tegen de avond werden de tijgertjes on
rustig. Ze wilden naar buiten, de frisse
lucht en de ruimte stond hen blijkbaar aan.
Goede raad was duur. Mijn collega legde
zijn matras tegen het wiel van de machine,
strekte zich er op uit en de tijgertjes leg
den zich volkomen plat, heerlijk elk aan een
kant van hem, de een met zijn kop op zijn
linkerdij en de ander op de rechter. Het
werd donker en in de verte glansde het
volle licht van de lampen van het vliegveld.
Plotseling schrok de dierensteward op uit
zijn dommeling. Over het woestijnzand na
derde een figuur in witte burnoes. Wat wil
de die man?"
De bedrieger bedrogen.
„Hij hield zich muisstil en wachtte af.
De vreemdeling liep langs de machine,
keek spiedend rond en probeerde in de
open deur te klimmen. Op dat moment
strekte de steward zich uit en kreunde als
kwam hij uit zijn slaap. De man sprong
dadelijk op de grond, keek rond vanwaar
het geluid kwam en zag mijn vriend op de
grond liggen, luid geeuwend en kreunend.
Hij kwam naderbij en zag daar twee tij
gers bij de man. In een wilde ren stoof de
man weg en keek geen ogenblik om. De
steward lachte, ging weer gemakkelijk lig
gen en wilde zijn tukje voortzetten.
Wie schetst zijn verbazing toen enkele
minuten later over het vliegveld enkele
brandweerauto's met gierende sirene en en
kele jeeps vol politie gewapend met karabij
nen kwam aanstuiven en met gillende rem
men bij het vliegveld stopten. De politie
sprong er uit met de karabijn in de aan
slag en stormde op mijn vriend af. Die
sprong verbaasd overeind en informeerde
wat er aan de hand was.
Toen barstte hij in lachen uit, want het
bleek, dat de vreemdeling in zijn witte
burnoes buiten adem op het vliegveld ver
teld had, dat er bij 't vliegtuig aan de rand
van de woestijn een kerel door twee tij
gers opgevreten werd!
Toen allen zagen, dat de tijgertjes zo
mak als lammetjes waren, droop de hele
stoet weer af en de volgende dag was mijn
vriend de held van het vliegveld. „De „ti-
german" noemden ze hem. Dat zijn zo van
die kleine avontuurtjes die je wèl eens be
leven kunt".
„Dat en het prettige werk met do zorg
voor allerhande dieren, is hetgeen dit vak
zo aantrekkelijk maakt. Liefde voor dieren,
verantwoordelijkheidsgevoel en improvisa
tietalent zijn eigenlijk de pijlers waarop het
beroep van dierensteward rust", besluit hij
en wij konden het volkomen met hem eens
zijn, als wij zien met hoeveel zorg de vo
lières in het toestel voor ons gestouwd wor
den..
(Nadruk verboden).
Ds Zomerzegels van dit jaar staan
in het teken van de scheepvaart. En
wij zullen met trots deze zegels op
onze brieven plakken. Goed, de Rot
terdammers zullen het meest voe
len voor de Nieuw Amsterdam, de
voorliefde van de Amsterdammers
zal uitgaan naar de Willem Brendsz
en het motorvrachtschip Gaaster-
land, de Groningers zullen tevreden
„hun" kustvaarder bekijken en in
IJmuiden, Katwijk, Scheveningen
Vlaardingen zal men zich verheu
gen over de trawllogger, waarvoor
de IJmuiden 99 „Curasao" model
heeft gelegen.
Maar de thuishaven van al deze
schepen is toch eigenlijk Nederland
en daarom zal iedereen vreugde
aan deze serie beleven en vooral
zijn buitenlandse brieven met deze
zegels frankeren. Wij mogen trots
zijn op deze bron van welvaart: de
scheepvaart.
Laat het niet alleen trots op dit
vaderlandse bedrijf zijn dat ons Zo
merzegels doet kopen. Laat onze
drijfveer ook zijn ons medeleven
met hen, die ondanks welvaart en
sociale voorzieningen in onze steeds
ingewikkelder wordende maatschap
pij toch in moeilijkheden zijn ge
raakt. De toeslag op de Zomerzegels
is bestemd om hen te helpen.
De instellingen, die deze hulp ter
hand nemen en een aandeel krijgen
m de opbrengst van de Zomerzegels,
zijn:
V olksgezondheid
Verpleegfondsen tuberculosebe
strijding;
Prinses Irene Fonds;
Asthmabestrij ding
Gebr ekkigenzorg
Rheumatiekbestrij ding.
Maatschappelijk Werk:
Erefonds Oud-Verpleegsters;
Nationaal Fonds voor Bijzondere
Noden;
Koningin Juliana Fonds;
Fonds Oud-Huisbezoeksters tuber-
culosebestrij ding.
Culturele Zorg:
Prins Bernhard Fonds;
Voorzieningsfonds voor Kunste
naars;
Ondersteuningsfonds Letterkun
digen;
Nederlands Steuncomité Beelden
de Kunstenaren;
Nederlands Kunstverbond.
Bovendien krijgt nog een aantal
provinciale of plaatselijke instellin
gen een aandeel om hun werk te
steunen.
Scheepvaart - bron van welvaart.
Zomerzegels - bron van meer le
vensvreugde.
Een goede combinatie. Daarom:
Zomerzegels - goede vaart!
GEWESTELIJK ARBEIDSBUREAU
WAALWIJK.
WORDEN GEVRAAGD
BOUWNIJVERHEID
Timmerlieden
L.l. schildersknecht
KLEDING - REINIGING:
Naaisters
Stiksters
HOUT - KURK - STRO
Machinale houtbewerker
Meubelmakers
L.l. meubelmakers
L.l. stoffeerder
SCHOEN EN LEDER:
Stikkers - stiksters
Bijtuigers
Overleersnijders
Machinezwikkers
Handzwikkers
Doorzetters
Overhalers
Aankloppers
Afmakers
Zoolleerstanzers
Ophalers
Hulparbeiders voor de gehele
onderwerkafdeling
Jeugdige schoenfabrieksarbeiders
voor alle afdelingen
Handschoenstiksters
Stollér
Spuiter
Looierij -sjouwers
LANDBOUW
Jeugdige landbouwknecht
Jeugdige tuindersknecht
METAALNIJVERHEID
Machine-bankwerker
Stempelmakers
Halfwas-monteur
L.l. constructie-bankwerker
Metaaldraaiers
L.l. automonteur
L.l. plaatwerker
L.L loodgieter
Electriciëns
Lood- en zinkwerker
Metaalsjouwers
Zandvormers
Smidsknecht
Motor- en Bromfietsmonteur
fUEDINGS- EN GENOTMIDDELEN
Leerling of halfwas bakkersknecht
Leerling Banketbakkers
HANDEL
Winkeljuffrouw (Levensmiddelen)
VRIJE BEROEPEN
Vr. kantoorbedienden
Jeugdige mannel. kantoorbedienden
PERSONEEL IN ALGEMENE DIENST
Loopjongen
L.l. magazijnbediende
HUISH. DIENSTEN
Dagmeisjes
Werksters
Werksters (seizoenbedrijf)
BIEDEN ZICH AAN
SCHOEN- EN LEDER
Werkmeester onderwerkafdeling
HANDEL
Verkoopster (confectie o.d.)
VERKEER
Chauffeur
VRIJE BEROEPEN
Vr. kantoorbediende (gehuwd)
GEVRAAGD THUISWERK
voor minder-validen
Aanmelden dagelijks tussen 9 en 12 uur
v.m. op het Arbeidsbureau Waalwijk, Gro
testraat 339.
Deze opgave is geldig vanaf maandag
27 mei t.m. zaterdag 1 juni 1957.
TWEE KINDEREN VERDRONKEN
In de Nieuwe Achtergracht te
Amsterdam zijn zondagavond de 10-
jarige Frank Vermeulen en de 9-
jarige Trijntje Scholtens uit de Le
pelstraat bij het spelen verdronken.
De twee kinderen zaten in de cabi
ne van een bestelauto, die bestemd
is voor de sloop, en die geparkeerd
stond naast de gracht. Vermoedelijk
hebben andere kinderen de wagen
in het water geduwd.
Een voorbijganger hoorde de plons
en zag een gedeelte van de laadbak
boven het water uitsteken. Niemand
wist of in de cabine mensen zaten.
Toen brandweerlieden de wagen op-
hesen, stak uit een der raampjes de
arm van de verdronken jongen. La
ter bleek, dat ook het meisje in de
cabine zat. Politie en brandweerlie
den hebben nog geruime tijd in de
gracht gedregd, omdat in de buurt
nog een meisje werd vermist.
TRICOTAGES UIT PARIJS.
Anders dan in de Houte Couture, liggen
de bronnen voor de mode in breigoederen
nogal verspreid. Italië is een machtig cen
trum, Weenen is belangrijk, Zwitserland
laat zich gelden. Toch is Parijs ook op dit
gebied, vooral de laatste jaren ondanks zijn
hoge prijzen niet te onderschatten.
Sedert gebreide kleding steeds belang
rijker wordt in de kleding van de vrouw
en vooral in Frankrijk het twin-set en het
truitje, het vest en het gebreide jasje steeds
meer de plaats is gaan innemen van het
mantelpak in de garderobe van de wer
kende vrouw, zijn een aantal belangrijke
huizen ontstaan die zich op deze kleding
stukken specialiseren.
De vrouwen en meisjes, die rokken met
truitjes en vesten de voorkeur geven boven
het mantelpak, redeneren, dat het mogelijk
is, met betrekkelijk geringe middelen een
gevarieerde garderobe samen te stellen en
dus telkens wat anders te dragen.
De variatie-mogelijkheden zijn dit sei
zoen nog weer groter geworden, omdat men
twinsets heeft gebracht, waarbij zoals bij
voorbeeld bij Korrigan-Lesur een gele car
digan gecombineerd is met een truitje van
een heel zachte nasturtium kleur. Tricosa
daarentegen maakt beide delen wel in de
zelfde kleur, maar herhaalt de gestreepte
band langs de V-hals van het truitje aan de
voorzijde en aan de manchetten van de
cardigan.
De halslijn en kraagverwerkingen zijn
belangrijk.
Opvallend is het gebruik van strepen, die
in alle collecties veelvuldig voorkomen.
Smal, en van gelijke breedte, worden ze
vaak horizontaal gebruikt, vooral in marine
met wit. Breder en in combinatie van twee
of drie verschillende kleuren, zijn ze ge
woonlijk verticaal. Opvallend mooi was
bijvoorbeeld de combinatie van wit met
zwart en roodachtig bruin bij Korrigan-
Lesur, die ook paarse tinten met petunia,
turqoise met mimosaygeel en hei-rood met
nasturtium combineert.
y; j-
De eerder genoemde zorgvuldige
combinatie van kleuren in cardigans
en truitjes, heeft zich verder uitge
strekt tot de wollen rokken, waar
mede deze gedragen worden. Jersey,
gebreid van dezelfde garens ton sur
ton, komt vaak voor, in gladde of in
permanent geplisseerde rokken. Zo
als wij reeds hierboven opmerkten,
de bronnen van de mode zijn vele
tegenwoordig. Deze combinaties van
dezelfde kleur truitjes en rokken,
stammen uit Amerika. Zowel de ge
breide ensembles als ook de Korri-
gan Lesur getoonde combinaties va"
truitjes en twin-sets met sèrge en
flanellen rokken, in precies dezelf
de kleur geverfd, vinden hun inspi
ratie aan de overzijde van de oce
aan, waar het „dyed to match", het
verven om bij elkaar te passen van
velerlei garens reeds enige tijd met
groot sukses wordt toegepast.
Een ander idee is het, een rok te
kiezen in een zeer grove steek, zoals
die van Anny Blatt, gehaakt met de
hand. Dit opengewerkte effect con
trasteert op aantrekkelijke wijze
met de fijne steek van de witte car
digan, welke met goud is gebor
duurd.
Blazers, op het ogenblik zo in
trek, worden gewoonlijk gedragen
met rokken in contrasterende kleur,
vaak wit, of met lange pantalons.
Gebreide wollen mantels, zeer be-
scheidenlijk aangeduid als „japon-
bedekkers", en door Pierany ge
toond in „Supra" jersey in marine
blauw, rood of hazelnootbruin, zijn
zeer populair. Dergelijke jassen vin
den we bij Maggy Rouff-Extension
(confectie collectie van deze cou-
turière): zacht blauw met een ge
knoopte das aan de hals, rood met 'n
neergeslagen kraag en grote zakken
en marine met een ronde geribde
kraag welke los van de hals blijft.
ROEL WIERSMA.
Dr. Pannekoek, de arts die het
Nederlands elftal in Wenen ter zij
de heeft gestaan en die Roel Wiers-
ma naar het ziekenhuis heeft bege
leid, had slechts goed nieuws toen
hij zondagavond weer in het hotel
der spelers terug kwam.
De blonde rechtsback heeft een
lichte hersenschudding opgelopen.
Vanmiddag zou hij per auto vanuit
het ziekenhuis naar het vliegveld
worden vervoerd, waarna hij de te
rugreis met de ploeg zal kunnen
meemaken. Op Schiphol zal een am- j
bulance gereed staan om hem naar
zijn woonplaats Eindhoven te bren-
gen.
1 nikkelen autowieldop tegen
beloning terug te bezorgen.
W. v. OOSTERHOUT
Grotestr, 185, Drunen Tel. 212
voor de a.s. Communiefeesten
vanaf woensdag steeds uit
voorraad leverbaar
Bloemen - Groentehandel
Berndgk - Telefoon 2095
GEVRAAGD
(een flinke vrouwelijke kracht komt ook hiervoor in
aanmerking, met speciale loonregeling)
TEVENS GEVRAAGD
__J
Markt 2 Waalwijk
f W'JNHANDEL
„DE ROEMER" DRUNEN-WAALWUK