De Echo van het Zuiden parkeervraagstuk BINNEN- EN BUITENLAND Zeven Brabantse gemeenten realiseren groots woningbouwplan Meer aandacht voor het GEMEENTERAAD WAALWIJK Binnenland KNAC OVER MAXIMUM SNELHEDEN. Waspik Raamsdonk MAANDAG 5 AUGUSTUS, 1957 80e JAARGANG No(. 59 Er zullen weinig mensen in ons land zijn, die geen rim pel in hun voorhoofd krijgen wanneer zij denken aan het toenemende autoverkeer in ons land. In vijt jaar tijd, sinds 1951, is het aantal personenauto's verdubbeld. Van 1955 naar 1956 kwamen er 60.000 bij. Al deze snelle vervoermiddelen zoeken een plaats langs en op de weg, niet alleen om te rijden, maar ook om te parkeren en zelfs gedeeltelijk om er logies te vinden, want de garage een parkeerproblemen vechten met elkaar om voorrang. Het geheel van vraagstukken wordt overkoepeld door het wachten op de aanleg van een voldoend aantal brede autowegen, waaraan ons land in vele delen dringend be hoefte heeft. Wij behoeven niet meer te pro' testeren tegen de beperking in de uitvoering van rijkswegen- plannen. De ANWB heeft er op j gewezen dat de regering er voor dient te zorgen dat het bij de wet vastgestelde percentage van 35 plus 10 procent der motor rijtuigenbelasting aan provinci ale wegenplannen en tertiaire wegen moet worden besteed. Het vermoeden bestaat dat hiervan wordt afgeweken nu de straten plannen voor de woningbouw dikwijls voorrang wordt ver leend. Het behoeft geen betoog dat met bezuinigingen op wegen een noodtoestand zal worden ge schapen, die niet minder erg is dan de, woningnood. Het is intussen de woning nood die de behuizing voor au to's ernstig in gevaar brengt. Want het zal voor niemand een geheim zijn dat door de prefe rentie van de woningen de gara- gebouw reeds een aanzienlijke achterstand heeft geboekt en door deze omstandigheid is het parkeerprobleem van een afme ting geworden, dat dringend een voorziening vereist. In heel veel gemeenten, en niet alleen in de steden, worden thans nieuwe woonwijken ontworpen. Men denkt daarbij aan kerkbouw, aan scholen en verzorgingshuizen voor ouden van dagen. Men wil de bevolking het con tact met de natuur laten behou den en men zorgt voor 'n plant soen of een leuke beplanting langs de weg. Maar men maakt die wegen niet al te breed, want het zijn immers geen wegen voor snelverkeer. Er is onvoldoende geld voor de woningbouw, dus beperkt men het aantal te bou wen garages tot een minimum of men Iaat ze geheel weg. Er is echter praktisch geen huurt in Nederland meer, in stad of dorp, of er wonen autobezitters. Deze mensen moeten hun auto ergens laten. Derhalve parkeert men hem voor de deur. Het gevolg hiervan is dat passerende auto's en ander verkeer zich in de avonduren slechts met moeite 'n weg kunnen banen in de nauwe straten en hierdoor zichzelf en anderen in gevaar brengen. Wij maken roest- Het probleem van de autostal ling wordt in ons land niet be grepen. Niet in de grote steden, waar men reeds lang een aantal garages van enkele verdiepingen hoog had moeten bouwen en niet in de kleinere gemeenten, waar men bij de gemeenteplannen on voldoende rekening houdt met het stijgend aantal autobezitters. De kapitaalvernietiging, die met dit beperkte inzicht wordt bevorderd, is nauwelijks te me ten. Niet alleen wordt een groot aantal wagens door het passe rend verkeer en de straatjeugd beschadigd, maar evenzeer heb ben vele auto's van het voortdu rend verblijf in de open lucht ernstig te lijden. Het garagepro bleem zal tegelijk met het huis- vestingsvraagstuk voor mensen een oplossing moeten vinden. De parkeerbuzzle is van veel ernstiger aard. Wij weten hoe men daar in de steden mee wor stelt. Laten we dit vraagstuk eens voor dorpen en kleine ge meenten onder ogen nemen. Veel kleinere gemeenten bezitten nog geen rondwegen, dié het snelver keer uit het centrum weren. Vooral in de zomermaanden be weegt zich dit verkeer de gehele dag door de dorpskern, waar de stratenaanleg voor een groot deel nog stamt uit het tijdperk van paard en wagen. De juiste plaats Het bijna nooit ontbrekende marktplein of kerkplein wordt tegenwoordig als centrale par keergelegenheid benut. In de zo mermaanden is dit plein vol en worden de overige auto's, die hun tocht moeten onderbreken, eenvoudig langs de hoofdver keersader gezet, waardoor de verkeersstroom wordt vertraagd en menigmaal verstopt. Het zal zaak zijn voor de gemeenten te zorgen dat het parkeren op hoofdwegen óf wordt verboden óf wordt beperkt tot enkele uren per dag. Men moet in plaatsen, die een provinciaal karakter dragen, de gedachte opgeven, dat de enkele auto die er stopt, zijn plaats wel zal vinden. Men zorge voor een behoorlijke verwijzing naar de plaatsen waar een parkeergele genheid kan worden gevonden, waarbij de hoofdweg wordt vrij gelaten. In een door het Nederlands Verkeersinstituut opgesteld ran- port wordt er on gewezen dat 't niet lang meer duren zal of voor de grote steden zal men zijn toe vlucht moeten nemen tot de z.g. parkeermeters. Dit zijn 'n soort automaten, die langs de weg op gesteld worden. Parkeert men op 'een bepaalde plek, dan moet men per half uur of per uur een be paald bedrag iri de parkeermeter werpen. Dit zal dan tot gevolg hebben dat men zijn auto slechts een korte tijd parkeert en dat men voor een langer oponthoud een plaats zoekt die verder van het centrum ligt, waar geen parkeermeters zijn. Op deze wij ze komt men tot een selectie van de geparkeerde auto's, dus tot spreidingj Geen goud wat er blinkt- Hoe doelmatig dit middel ook blijkt, er kleven verscheidene bezwaren aan; het is duidelijk dat men, hiermee het toerisme in een bepaalde plaats niet bevor dert. Dit stimuleert men even min in een kleinere gemeente, wanneer men op het beperkte aantal beschikbare pleinen par keerwachters toelaat. Bovendien moet de meter voor kleine en grote wagens ruimte bieden, zo dat men minder auto's plaatsen kan op een gelijk oppervlak. De auto is niet alleen meer 'n vervoermiddel voor de beter ge situeerden. Onder autobezitters zijn er velen, die ook op de „kleintjes moeten passen". Dit leidt er toe dat parkeerruimte, waar betaald moet worden, zal worden gemeden. Is ergens vol doende parkeerruimte aanwezig dan moet deze zoveel mogelijk gratis ter beschikking staan. Zo niet, dan vermindert men 't aan tal bezoekers van een bepaalde plaats of men veroorzaakt ver keersopstoppingen, omdat ande re straten en de verkeerswegen, die vrij gehouden moeten wor den, vol met auto's staan. Vele oude stadjes en mooie provincieplaatsen zullen weer worden overstroomd met toeris ten. Zij komen voor een groot deel per bus of per auto. Juist die kleinere gemeente zijn niet op dat drukke verkeer berekend en de dorpen en oude stadjes hebben de smalste straten en de nauwste bebouwing. Laten zij die het toerisme en het veilig verkeer een warm hart toedra gen, er voor zorgen dat de auto bezitters kunnen roemen over de wijze waarop zij met hun vra gen ontvangen worden. Die roem wordt niet alleen verkregen door geïllumineerde kerken en gebou' wen of met vlaggen versierde straten. Zij kan vooral verwor ven worden door een goede re geling van het parkeervraagstuk dat menig autobezitter en poli tieagent ook deze zomer weer met de handen naar het haar zal doen grijpen. (Nadruk verboden). De wijzigingen van het wegen verkeersreglement, die zijn afge kondigd als gevolg van de we derinvoering van maximum-snel heden op 1 november a.s„ verto nen naar de mening van de KNAC belangrijke lacunes. Er mag straks binnen de bebouwde kommen niet harder worden ge reden dan 50 km. per uur, maar, aldus de KNAC, het zal door het ontbreken van aanduidingen in zeer vele gevallen ondoenlijk zijn i om te achterhalen waar een be- j bouwde kom begint, terwijl men j hii het verlaten van bebouwde kommen zelfs in geen enkel ge- i val houvast zal hebben aan eni gerlei aanduiding. Er is verzuimd in de regeling aanwijzingen op te nemen voor i het aangeven van het eind der bebouwde kommen. De bezwaren 1 zijn allerminst van theoretische betekenis, aldus de KNAC. Het zal in de praktijk voor de weg gebruikers vaak onmogelijk zijn op eigen waarneming te bepalen 1 waar een bebouwde kom begint en eindigt en zelfs of men al dan niet met een bebouwde kom te doen heeft. De KNAC heeft dan ook in een adres aan de minister van Verkeer en Waterstaat ver zocht, de regeling aan te vullen. Er komen voor benaalde ge vallen borden „Max. 70 km. per uur toegestaan". De 50 kin-limiet gaat automatisch gelden bij het bereiken van de nlaatsnaambor- den. Deze borden behoren te staan bij de grenzen der bebouw de kommen, zoals die door de colleges van Gedeputeerde Sta ten zijn vastgesteld. Zij behoe ven echter alleen geplaatst te worden langs wegen, die ver hard en minstens vier en een halve meter breed zijn. Wel kan naar de mening van de KNAC nog de vraag wórden opgeworpen, of sprekender aan duidingen dan de plaatsnaam borden, namelijk maximumsnel- heidsborden óók voor de 50 km. limiet, niet te prefereren zouden zijn geweest. De KNAC acht het in elk geval een eerste eis, dat begin en einde van de bebouwde kommen, overal waar gemotori seerd verwacht kan worden, dui delijk als zodanig worden aange geven. Verder wordt in het adres noodzakelijk geacht, dat er ook plaatsnaamborden komen langs alle verharde wegen, die naar de bebouwde kommen voeren (dus niet alleen langs wegen van mi nimaal vier en een balve meter breed). De plaatsnaamborden op alle andere punten dan bij de be bouwde kom-grenzen (b.v. bij de gemeentegrenzen)zullen moe ten worden verwijderd. Tenslotte verzoekt de KNAC in het adres, om ook het einde van de bebouwde kommen dui delijk te doen aangeven. Gewe zen wordt op de situatie in En geland, waar het einde van de bebouwde kommen met borden zowel ter linker- als ter rechter zijde van de weg wordt aangege ven. 5 GEVANGENEN GEVLUCHT UIT „SCHEVENINGEN". Vijf misdadigers zijn donder dag op klaarlichte dag op sensa- sionele wijze uit de Schevening- se gevangenis I gebroken. Voor een van hen eindigde het riskan te avontuur met een val uit een acht meter hoge dakgoot, waar bij hij een zwaar gekneusde schouder opliep. De vier anderen kwamen over de hoge ringmuur en vluchtten de duinen in. 'Hard lopende gevangenbewaar ders haalden er twee in en brach ten ze naar de gevangenis terug. Het andere duo twee Duitsers was een andere kant uit ge rend en wist zich schuil te hou den. Tegen middernacht waren ze nog voortvluchtig. Deze opzienbarende ontvluch ting heeft het gehele justitiële apparaat in opschudding ge bracht. De minister van Justitie had 's avonds direct al een be- sprking met de directeur-gene- spreking met de directeur-gene- Een groot aantal rechercheurs van de Haagse politie hield het omliggende duingebied afgezet voor uitgebreide speurtochten naar de twee Duitsers. BEWAKING VAN „SCHEVE NINGEN" WORDT VERSTERKT De bewaking van de gevange- I nis in Scheveningen zal worden uitgebreid. De buitenbewaking zal nagenoeg geheel worden overgenomen door de rijkspoli tie. Er komt een extra wacht post bij het in aanbouw zijnde complex van werkplaatsen, dat door de vier uitbrekers donder- daguiiddag voor hun vlucht ge bruikt is. De gedetineerden, die op dezelfde plaats en onder de zelfde omstandigheden werkten als de uitbrekers, moeten voor lopig in hun cellen blijven. Men is. in de gevangenis met bekwa me spoed bezig de nodige voor zieningen te treffen, zódat het maandag weer mogelijk zal zijn, de gedetineerden in de werk plaatsen en met name op de >v„r'--r >r. •>,-<■ ver richten. Dit heeft minister Sam- kalden (Justitie) vrijdag ver klaard. Het politie-apparaat in de kuststreek tussen Scheveningen en Zandvoort heeft vrijdag in grote spanning geleefd. De twee Duitse vluchtelingen uit de Sche- veningse gevangenis moesten zich zo goed als zeker ergens on der de mazen van 't brede vang net bevinden, vermoedelijk in de duinen. Het uitgangspunt van de nieuwe jacht lag in De Zilk, een buurtschap van "Noord wij ker- hout. Daar werd een in Katwijk gestolen auto teruggevonden, die door de vluchtelingen gebruikt moet zijn. Zij hadden zich toen al van kleren voorzien, die ook door diefstal buitgemaakt waren en die de ontsnapten een minder opvallend uiterlijk moesten ge ven. Zowel in een radiorede als ten overstaan van een aantal jour nalisten heeft minister Samkal- den gisteren gesproken over de ontsnapping van de vijf gevan genen in Scheveningen, van wie er nog twee on vriie voeten ziin. Voor wat de beveiliging van de gestichten aangaat, kondigde hij ingrijpende maatregelen aan. ..voor zover de mogelijkheden daartoe aanwezig zijn". Dé minister gaf te kennen, dat men zich op het punt van de be veiliging een tweeledige beper king ziet opgelegd. Op de eerste plaats moeten de geldmiddelen toereikend zijn om de nodige be veiligingsmaatregelen te treffen: on de tweede plaats mag men zich niet laten verleiden tot een terugkeer naar verouderde straf- methoden. Het streven om van een misdadiger weer een maat schappelijk mens te maken, al dus de minister, houdt tevens 'n streven in, dat op beveiliging van de maatschappij is gericht. Men mag noch naar 't ene, noch naar 't 'andere uiterste door slaan. Er is niets van gebleken, al- dus de heer Samkalden, dat de ontsnapte gevangenen hulp ge had hebben. De Scheveningse ge vangenis, zei hij, vormt een bij zonder complex. Alle „kwets baarheden'' zijn bij de ontsnap ping van de „Zwarte Ruiter" niet naar voren gekomen. Bij de bui tenbewaking is nu rijkspolitie ingeschakeld, om zoveel mogelijk personeel voor de eigenlijke be waking van de gevangenen be schikbaar te hebben. Bovendien zijn nieuwe wachtposten inge steld. De gevangenen die op de zolder mochten werken (er is 'n nieuwe werkzaal in aanbauw) zullen nu voorlopig in hun cel len' moeten blijven. De heer Berkhouwer,'lid van de Tweede Kamer, heeft de mi nister gevraagd, of hij bereid is een onderzoek te laten instellen naar de manier, waarop aan de ontsnappingen paal en perk kan worden gesteld en de bevindin gen hiervan in een nota aan de Kamer mee te delen. TACHTIGDUIZEND DUITSERS WILLEN TERUG UIT DE SOVJET-UNIE. De Westduitse ambassadeur Wilhelm Haas heeft de dossiers getekend van ongeveer 80.000 Duitsers, die, naar hij verklaar de, hebben verzocht, naar Duits land te worden gerepatrieerd. De sovjet-regering erkent het Duitse staatsburgerschap van deze mensen niet en houdt vol, dat zij sovjet-burgers zijn. De dramatische demonstratie vond plaats in de kelder- en ar chiefruimten van de Westduitse ambassade om de bewering van de Russische minister van bui tenlandse zaken Gromyko, dat er in de Sovjet-unie geen Duitse burgers meer te repatriëren zijn, te weerleggen. HONGAARSE PRIESTERS GEARRESTEERD. In Hongarije is „een belangrij ke groep contra-revolutionaire priesters" gearresteerd, aldus heeft de Hongaarse regering be kend gemaakt. Deze groep had haar „hoofdkwartier" in 't theo logisch seminarie te Boedapest. Zij stond in geheime verbinding met kardinaal Mindszenty, die nog steeds verblijft op de Ame rikaanse ambassade in Boeda pest. ZEEBRUGGE WORDT WERELDHAVEN. Kremlin de westerse voorstellen „zeer zorgvuldig" zou bestude ren. Maar onmiddellijk ilaarna ging de kleine diplomaat tot de aanval over. FESTIVAL WORDT TÈ WILD- De politie van Moskou heeft buiten de muren van het Krem lin een twaalftal jonge Russen gearresteerd. Zij werden er van beschuldigd het jeugdfestival te rumoerig te vieren. De jongelui maakten deel uit van een 'menigte van verschei dene honderden Russen, die op het plein krioelde, de militie last veroorzaakte en weigerde zich te verspreiden. Hetzelfde tafereel heeft zich elke avond en nacht voorgedaan sinds het festival j.l zondag begon. Een honderdtal leden 'van de militie werd vrijdag naar het plein gezonden om de arrestaties te verrichten. DE JAMBOREE GEOPEND- Tientallen padvinders zijn donderdag bij de opening van de Jamboree te Sutton Park in het Engelse Graafschap flauwgeval len tengevolge van de onver wachte hoge temperatuur. Ongeveer 35.000 jongens uit 82 landen begroetten de hertog van Gloucester, die de jamboree heeft geopend. Gekleed in hun warme padvindersuniformen vie len tientallen tijdens de redevoe ring van de hertog flauw. De jamboree wordt gehouden om hulde te bewijzen aan de stichter van de padvinderij, Ro bert Baden-Powell, die 'n eeuw geleden is geboren en 50 jaar ge leden zijn eerste padvinders kamp heeft gehouden. Volgens de hertog is Baden-Powell „een van de grootste mensen van onze tijd" geweest De grootscheepse bijeenkomst zal tot 12 augustus duren. De padvinders verwachten dat zij per dag ongeveer 100.000 mensen zullen ontvangen REGERING VS. LIJDT ZWARE NEDERLAAG. De Amerikaanse regering heeft in de senaat bij de behandeling van het ontwerp van president Eisenhower ter verzekering van de burgerrechten (en vooral het stemrecht) van de negers een ernstige nederlaag geleden. Met 51 tegen 42 stemmen keur de de senaat na een fel debat een amendement goed, dat jury rechtspraak voorschrijft bij de behandeling van schendingen van het stemrecht der negers. Dit geldt ook voor kwesties die ontstaan uit arbeidsgeschillen en andere gevallen. Presiden Eisenhower had de ze week nog verklaard, dat hij tegen een dergelijke wijziging van zijn wetsontwerp was. Vice- president Nixon zei na de stem ming: „Dit is een der treurigste dagen in de geschiedenis van de senaat". De Belgische regering heeft donderdag bekend gemaakt dat zij van plan is Zeebrugge tot een van de grootste zeehavens van Europa te maken. Zij wil de ha ven inrichten voor schepen met grote diepgang en een grootte van maximaal 80.000 ton. Het waterbouwkundige onder zoek zal echter nog geruime tijd in beslag nemen, zodat op ziin vroegst over twee jaar met de werkzaamheden kan worden be gonnen. Met Onassis wordt onderhan deld over de bouw van twee droogdokken van onderscheiden- lijk 65.000 ton en 100.000 ton. Onassis is ook van plan om een scheepswerf te laten bouwen, met een program voor de bouw van vier enorme tankers in de eerste vijf jaar. De plannen voor Zeebrugge zullen volgens de mededelingen van de Belgische regering geen afbreuk doen aan de ontwikke ling van Antwerpen, noch aan de verbreding van het kanaal Ter- neuzen-Gent. ALGERIJNSE „BEVR1JDINGS- FRONT" DREIGT. Het Algerijnse nationale be vrijdingsfront heeft donderdag de Franse bevolking in Algerië gewaarschuwd, dat vergeldings maatregelen genomen zullen worden wegens de executie van gevangen leden van het Algerijn se bevrijdingsleger in de gevan genis van Algiers op 26 juli. Elke terechtstelling van gevan gen genomen opstandelingen zal gevolgd worden door de vernie tiging van een Frans district, zo werd in pamfletten gezegd. „Ón ze doden zullen gewroken wor den", aldus de waarschuwing. Op het hoofdbureau van poli tie op de boulevard Baudin in Algiers is donderdag 'n bom ont ploft. Een soldaat en een politie man werden gewond. DIJLLES UITGEBREIDE LUCHTINSPECTIE. John Foster Dulles opende vrijdag in de UNO-ontwape ningscommissie het perspectief op een wereld waaruit alle vrees voor militaire overvallen is ge bannen. Sprekend uit naam van alle westerse mogendheden bood de Amerikaanse minister Rus land aan het gehele grondgebied en de luchtruim te van de Vere nigde Staten en Canada open te stellen voor Russische contro leurs op voorwaarde dat 't Krem lin de complete Sovjet-unie vrij geeft voor Westerse inspec teurs. Als zulk een gigantische „ruil" voor Rusland onaanvaard baar is, stellen de westerse lan den voor wederzijdse inspectie toe te staan van alle gebieden die binnen de poolcirkel liggen de noordelijke streek van de Sov- iet-unie en Canada, het Ameri kaanse Alaska, een stuk van Noorwegen en 't Deense Groen land. Er kwam spanning in Cla- rense House, toen Valerian Zo- rin, de vertegenwoordiger der Sovjet-unie, van ziin zetel op rees. De Rus beloofde, dat het De naaste toekomst van de wo ningbouw in de gemeente Waalwijk heeft een bijzonder gunstig aspect verkregen door het grootse project „Continubouw Brabant II", dat door een zevental middelgrote Brabantse gemeenten zal worden gerealiseerd. Deze gemeenten zijn Bergen op Zoom, Boxtel, Helmond, Oosterhout, Oss, Roosendaal c.a. en Waalwijk. Dit project zal de gemeente Waal wijk de bouw garanderen van ten minste ca. 100 woningen per jaar. In zijn vergadering van 25 april j.l. hechtte de raad reeds in principe zijn goedkeuring aan een overeen komst met genoemde andere ge meenten en in zijn vergadering van vrijdag j.l. keurde de raad 't voor stel tot het aangaan van een basis overeenkomst goed, waarbij de raad uiting gaf aan zijn respect en waar dering voor 't zeer belangrijke aan deel dat de voorzitter, burgemeester J. Teijssen, in dit project heeft ge had. Men kan burgemeester Teijs sen ongetwijfeld de grote promotor van dit project noemen. Er waren uiteraard enkele infor matieve vragen. De heer Duyve- laar vroeg naar de oorzaak van het grote verschil in bouwkosten en naar een exploitatie-opzet. De heer de Kort vroeg wat meer inlichtin gen over de diverse woningtypen en de heer Dercksen meende dat afwijking in type i.v.m. de plaatse lijke omstandigheden eigenlijk niet nodig was omdat men toch al reeds de keus heeft uit twaalf verschil lende woningtypen. Voor het verschil in bouwkosten verwees de voorzitter naar 't basis contract waarin de verschillende woningtypen (12 stuks) worden be sproken. Hij betreurde het dat de tekeningen van de woningtypen niet tijdig gereed waren geweest om ze nog vóór de vergadering aan de raadsleden ter hand te stellen. De exploitatie-opzet zal in een der volgende vergaderingen aan de or de komen, omdat deze uiteraard af hankelijk is van diverse factoren, die thans nog niet zijn bepaald. De veelheid van woningtypen is gele gen in het feit dat de meeste ge meenten prijs stelden op een grote re variatie. Het verschil bestaat enerzijds uit de inhoud van de wo ning en anderzijds in hoog- en laag bouw. Een exacte huurprijs van de ze woningen is uiteraard nog niet te geven, doch bij een voorzichtige ra ming zal deze waarschijnlijk varië ren van 9.50 tot 14.75, al naar gelang het type woning. De heer v. Seters, die zich in de vergadering van 25 april j.l. beetje huiverig had getoond voor wat hij noemde „kazernebouw", gaf thans uiting aan zijn enthousiasme over dit plan, dat inderdaad zoveel variatie zal bieden dat de wijk (Baardwijk), waar deze woningen zullen worden gebouwd, een der fraaiste wijken van de gemeente zal worden De heer Dercksen ten slotte vrees de een aanmerkelijke verhoging der risicokosten indien het Rijk na ver loop van tijd onverhoopt eens mocht terugkrabbelen, waarop de voorzit ter kon antwoorden dat de financie ring van dit project, waarmee een bedrag van 73 miljoen is gemoeid, verzekerd is. De minister van We deropbouw en Volkshuisvesting heeft reeds schriftelijk bevestigd dat hij dit plan zal aanvaarden. Verder hechtte de raad zijn goed keuring aan het voorstel tot de bouw van 19 woningen in de St. Antoniusparochie, en wel aan de oostzijde van de Vondelstraat en in het verlengde daarvan. Deze wo ningen zuil envan hetzelfde type zijn als de in aanbouw zijnde wo ningen aan de Alb. Thijmstraat, de Felix Timmermansstraat en de Adriaen Poirtersstraat. In totaal 11 woningen, waarvan de huurprijs 12.10 zal bedragen. Verder zullen er aan de oostzijde van de Hendr. de Consciencestraat een 8-tal flat woningen worden gebouwd, waar van de gemiddelde huurprijs 12.50 zal bedragen. De overige voorstellen gingen snel onder de hamer door. Aan het In terparochieel Sociaal Caritatief Cen trum werd een bedrag van 1500. toegekend als subsidie in de kosten van installatie van het bureau van de maatschappelijke Werkster en van het secretariaat. Er werd ver der een krediet beschikbaar gesteld voor de verdere uitvoering van het stratenplan in de St. Antoniusparo chie. Grond werd aangekocht te Baardwijk en verkocht aan 't Vre- desplein, in de Buitenpolder van Baardwijk, aan de Kloosterweg en in Besoyen. De bevoegdheid tot het verpachten van gemeentegrond werd door de raad aan het college van B. en W. gedelegeerd. De kin dertoelage-verordening werd gewij zigd en de voorgenomen uitkering aan rijkspersoneel over het tijdvak 1 oktober 1956 tot 1 januari 1957 werd ook van toepassing verklaard op wethouders, secretaris en ont vangers. Omdat het steeds moeilijker wordt om op de geldmarkt tegen de vast gestelde voorwaarden aan geld te komen, ging de raad over tot de vaststelling van een gewijzigd kas- geldbesluit 1957, houdende opne ming van kasgeld tot een maximum van ƒ4.959.000.— tegen een ver hoogd promesse disconto met lV4%. Ook werd de rekening-courant-over- eenkomst met de Stichting „Nijver heidsschool voor Waalwijk en om streken" gewijzigd. Ten slotte bleef de raad in beslo ten vergadering bijeen inzake het voorstel tot het voeren van een rechtsgeding. Geslaagd. Voor het Middenstandsdiploma slaagden de volgende heren: T. van Gorp, J. Kamp, P. Schellekens, R. Verschuren en T. de Wit, allen uit Waspik, en de heer H. Zijlmans uit Raamsdonksveer. De dames Toos Kamp en Mie- ke Langerwerf uit Waspik, behaal den aan de Huishoud- en Industrie school het diploma Vormingsklas. De dames R. v. d. Hoven en N. Timmers slaagden aan de Huishoud en Industrieschool voor het examen Huisnaaister. Voor het eindexamen techni sche school afdeling electriciëns, slaagden de volgende heren uit Waspik: L. Baaten, M. Rekkers en L. Kuysters. De heren G. v. d. Berg, W. Rek kers en C. Zwaans, allen uit Was pik, behaalden het einddiploma van de afdeling Timmerlieden der lage re technische school. De heren G. A. Kamp, A. Kuy- ten, J. Verschure, M. Verduyn, J. Verschuren en J- v. d. Vleuten, al len uit Waspik, slaagden aan de technische school voor het examen Mach. Bankwerken. Juni-campagne. Als men een wandeling door de Raamsdonkse straten maakt, ruikt men al heel spoedig dat de juni- campagne weer in volle gang is. Ve le huishoudens verdienen in deze tijd een aardig spaarpotje. Voor de kinderen die weer een hele poos va kantie hebben, een nuttige bezig heid, vooral bij slecht weer. Diploma-uitreiking Technische school Geertruidenberg. Aan de Technische School te Geer truidenberg had voor de tiende keer de uitreiking van diploma's plaats. De voorzitter van 't schoolbestuur, Ir. Oomes, vertelde in z'n toespraak tot de ouders en leerlingen, dat in deze 10 jaar in totaal 521 jongens aan de school hun diploma behaal den. Het slotwoord werd gesproken door de heer Teunisse, directeur van de school. Geslaagd. Te Breda slaagde voor de Hoofd akte de heer A. v. Onzenoort uit Raamsdonksveer. Voor het diploma Middenstand slaagden Rika Broekmans en de he ren Wim Vervoort en Jo Vriens. Aan de R.K. Meisjes-Ulo te Raams donksveer slaagden de volgende da mes: Jo Schalken uit Dussen; Mies v. Alphen, Corrie v. d. Heijkant, Toos v. d. Hoven, Lia Joossen, Ellie Kievits, Ankie Meijers, Nellie Ver- meeren en Nellie de Wit, allen uit RGeertruidenberg; Jo v. d. Berg en Marianne van Dongen, uit Raams donk; Ad v. Dongen, Lenie de Ruy- ter en Tonnie Steenhagen, allen uit Raamsdonksveer; Lenie Langerwerf uit Waspik. Afgewezen: 2.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1957 | | pagina 5