De Echo van het Zuiden
parkeervraagstuk
BINNEN- EN BUITENLAND
Zeven Brabantse gemeenten realiseren
groots woningbouwplan
Meer aandacht voor het
GEMEENTERAAD WAALWIJK
Binnenland
KNAC OVER MAXIMUM
SNELHEDEN.
Waspik
Raamsdonk
MAANDAG 5 AUGUSTUS, 1957
80e JAARGANG No(. 59
Er zullen weinig mensen in ons land zijn, die geen rim
pel in hun voorhoofd krijgen wanneer zij denken aan
het toenemende autoverkeer in ons land. In vijt jaar tijd,
sinds 1951, is het aantal personenauto's verdubbeld.
Van 1955 naar 1956 kwamen er 60.000 bij. Al deze snelle
vervoermiddelen zoeken een plaats langs en op de weg,
niet alleen om te rijden, maar ook om te parkeren en
zelfs gedeeltelijk om er logies te vinden, want de garage
een parkeerproblemen vechten met elkaar om voorrang.
Het geheel van vraagstukken wordt overkoepeld door het
wachten op de aanleg van een voldoend aantal brede
autowegen, waaraan ons land in vele delen dringend be
hoefte heeft.
Wij behoeven niet meer te pro'
testeren tegen de beperking in
de uitvoering van rijkswegen-
plannen. De ANWB heeft er op j
gewezen dat de regering er voor
dient te zorgen dat het bij de
wet vastgestelde percentage van
35 plus 10 procent der motor
rijtuigenbelasting aan provinci
ale wegenplannen en tertiaire
wegen moet worden besteed. Het
vermoeden bestaat dat hiervan
wordt afgeweken nu de straten
plannen voor de woningbouw
dikwijls voorrang wordt ver
leend. Het behoeft geen betoog
dat met bezuinigingen op wegen
een noodtoestand zal worden ge
schapen, die niet minder erg is
dan de, woningnood.
Het is intussen de woning
nood die de behuizing voor au
to's ernstig in gevaar brengt.
Want het zal voor niemand een
geheim zijn dat door de prefe
rentie van de woningen de gara-
gebouw reeds een aanzienlijke
achterstand heeft geboekt en
door deze omstandigheid is het
parkeerprobleem van een afme
ting geworden, dat dringend een
voorziening vereist. In heel veel
gemeenten, en niet alleen in de
steden, worden thans nieuwe
woonwijken ontworpen. Men
denkt daarbij aan kerkbouw, aan
scholen en verzorgingshuizen
voor ouden van dagen.
Men wil de bevolking het con
tact met de natuur laten behou
den en men zorgt voor 'n plant
soen of een leuke beplanting
langs de weg. Maar men maakt
die wegen niet al te breed, want
het zijn immers geen wegen voor
snelverkeer. Er is onvoldoende
geld voor de woningbouw, dus
beperkt men het aantal te bou
wen garages tot een minimum of
men Iaat ze geheel weg. Er is
echter praktisch geen huurt in
Nederland meer, in stad of dorp,
of er wonen autobezitters. Deze
mensen moeten hun auto ergens
laten. Derhalve parkeert men
hem voor de deur. Het gevolg
hiervan is dat passerende auto's
en ander verkeer zich in de
avonduren slechts met moeite 'n
weg kunnen banen in de nauwe
straten en hierdoor zichzelf en
anderen in gevaar brengen.
Wij maken roest-
Het probleem van de autostal
ling wordt in ons land niet be
grepen. Niet in de grote steden,
waar men reeds lang een aantal
garages van enkele verdiepingen
hoog had moeten bouwen en niet
in de kleinere gemeenten, waar
men bij de gemeenteplannen on
voldoende rekening houdt met
het stijgend aantal autobezitters.
De kapitaalvernietiging, die
met dit beperkte inzicht wordt
bevorderd, is nauwelijks te me
ten. Niet alleen wordt een groot
aantal wagens door het passe
rend verkeer en de straatjeugd
beschadigd, maar evenzeer heb
ben vele auto's van het voortdu
rend verblijf in de open lucht
ernstig te lijden. Het garagepro
bleem zal tegelijk met het huis-
vestingsvraagstuk voor mensen
een oplossing moeten vinden.
De parkeerbuzzle is van veel
ernstiger aard. Wij weten hoe
men daar in de steden mee wor
stelt. Laten we dit vraagstuk
eens voor dorpen en kleine ge
meenten onder ogen nemen. Veel
kleinere gemeenten bezitten nog
geen rondwegen, dié het snelver
keer uit het centrum weren.
Vooral in de zomermaanden be
weegt zich dit verkeer de gehele
dag door de dorpskern, waar de
stratenaanleg voor een groot
deel nog stamt uit het tijdperk
van paard en wagen.
De juiste plaats
Het bijna nooit ontbrekende
marktplein of kerkplein wordt
tegenwoordig als centrale par
keergelegenheid benut. In de zo
mermaanden is dit plein vol en
worden de overige auto's, die
hun tocht moeten onderbreken,
eenvoudig langs de hoofdver
keersader gezet, waardoor de
verkeersstroom wordt vertraagd
en menigmaal verstopt. Het zal
zaak zijn voor de gemeenten te
zorgen dat het parkeren op
hoofdwegen óf wordt verboden
óf wordt beperkt tot enkele uren
per dag.
Men moet in plaatsen, die een
provinciaal karakter dragen, de
gedachte opgeven, dat de enkele
auto die er stopt, zijn plaats wel
zal vinden. Men zorge voor een
behoorlijke verwijzing naar de
plaatsen waar een parkeergele
genheid kan worden gevonden,
waarbij de hoofdweg wordt vrij
gelaten.
In een door het Nederlands
Verkeersinstituut opgesteld ran-
port wordt er on gewezen dat 't
niet lang meer duren zal of voor
de grote steden zal men zijn toe
vlucht moeten nemen tot de z.g.
parkeermeters. Dit zijn 'n soort
automaten, die langs de weg op
gesteld worden. Parkeert men op
'een bepaalde plek, dan moet men
per half uur of per uur een be
paald bedrag iri de parkeermeter
werpen. Dit zal dan tot gevolg
hebben dat men zijn auto slechts
een korte tijd parkeert en dat
men voor een langer oponthoud
een plaats zoekt die verder van
het centrum ligt, waar geen
parkeermeters zijn. Op deze wij
ze komt men tot een selectie van
de geparkeerde auto's, dus tot
spreidingj
Geen goud wat er blinkt-
Hoe doelmatig dit middel ook
blijkt, er kleven verscheidene
bezwaren aan; het is duidelijk
dat men, hiermee het toerisme in
een bepaalde plaats niet bevor
dert. Dit stimuleert men even
min in een kleinere gemeente,
wanneer men op het beperkte
aantal beschikbare pleinen par
keerwachters toelaat. Bovendien
moet de meter voor kleine en
grote wagens ruimte bieden, zo
dat men minder auto's plaatsen
kan op een gelijk oppervlak.
De auto is niet alleen meer 'n
vervoermiddel voor de beter ge
situeerden. Onder autobezitters
zijn er velen, die ook op de
„kleintjes moeten passen". Dit
leidt er toe dat parkeerruimte,
waar betaald moet worden, zal
worden gemeden. Is ergens vol
doende parkeerruimte aanwezig
dan moet deze zoveel mogelijk
gratis ter beschikking staan. Zo
niet, dan vermindert men 't aan
tal bezoekers van een bepaalde
plaats of men veroorzaakt ver
keersopstoppingen, omdat ande
re straten en de verkeerswegen,
die vrij gehouden moeten wor
den, vol met auto's staan.
Vele oude stadjes en mooie
provincieplaatsen zullen weer
worden overstroomd met toeris
ten. Zij komen voor een groot
deel per bus of per auto. Juist
die kleinere gemeente zijn niet
op dat drukke verkeer berekend
en de dorpen en oude stadjes
hebben de smalste straten en de
nauwste bebouwing. Laten zij
die het toerisme en het veilig
verkeer een warm hart toedra
gen, er voor zorgen dat de auto
bezitters kunnen roemen over
de wijze waarop zij met hun vra
gen ontvangen worden. Die roem
wordt niet alleen verkregen door
geïllumineerde kerken en gebou'
wen of met vlaggen versierde
straten. Zij kan vooral verwor
ven worden door een goede re
geling van het parkeervraagstuk
dat menig autobezitter en poli
tieagent ook deze zomer weer
met de handen naar het haar zal
doen grijpen.
(Nadruk verboden).
De wijzigingen van het wegen
verkeersreglement, die zijn afge
kondigd als gevolg van de we
derinvoering van maximum-snel
heden op 1 november a.s„ verto
nen naar de mening van de
KNAC belangrijke lacunes. Er
mag straks binnen de bebouwde
kommen niet harder worden ge
reden dan 50 km. per uur, maar,
aldus de KNAC, het zal door het
ontbreken van aanduidingen in
zeer vele gevallen ondoenlijk zijn i
om te achterhalen waar een be- j
bouwde kom begint, terwijl men j
hii het verlaten van bebouwde
kommen zelfs in geen enkel ge- i
val houvast zal hebben aan eni
gerlei aanduiding.
Er is verzuimd in de regeling
aanwijzingen op te nemen voor i
het aangeven van het eind der
bebouwde kommen. De bezwaren 1
zijn allerminst van theoretische
betekenis, aldus de KNAC. Het
zal in de praktijk voor de weg
gebruikers vaak onmogelijk zijn
op eigen waarneming te bepalen 1
waar een bebouwde kom begint
en eindigt en zelfs of men al dan
niet met een bebouwde kom te
doen heeft. De KNAC heeft dan
ook in een adres aan de minister
van Verkeer en Waterstaat ver
zocht, de regeling aan te vullen.
Er komen voor benaalde ge
vallen borden „Max. 70 km. per
uur toegestaan". De 50 kin-limiet
gaat automatisch gelden bij het
bereiken van de nlaatsnaambor-
den. Deze borden behoren te
staan bij de grenzen der bebouw
de kommen, zoals die door de
colleges van Gedeputeerde Sta
ten zijn vastgesteld. Zij behoe
ven echter alleen geplaatst te
worden langs wegen, die ver
hard en minstens vier en een
halve meter breed zijn.
Wel kan naar de mening van
de KNAC nog de vraag wórden
opgeworpen, of sprekender aan
duidingen dan de plaatsnaam
borden, namelijk maximumsnel-
heidsborden óók voor de 50 km.
limiet, niet te prefereren zouden
zijn geweest. De KNAC acht het
in elk geval een eerste eis, dat
begin en einde van de bebouwde
kommen, overal waar gemotori
seerd verwacht kan worden, dui
delijk als zodanig worden aange
geven.
Verder wordt in het adres
noodzakelijk geacht, dat er ook
plaatsnaamborden komen langs
alle verharde wegen, die naar de
bebouwde kommen voeren (dus
niet alleen langs wegen van mi
nimaal vier en een balve meter
breed). De plaatsnaamborden op
alle andere punten dan bij de be
bouwde kom-grenzen (b.v. bij de
gemeentegrenzen)zullen moe
ten worden verwijderd.
Tenslotte verzoekt de KNAC
in het adres, om ook het einde
van de bebouwde kommen dui
delijk te doen aangeven. Gewe
zen wordt op de situatie in En
geland, waar het einde van de
bebouwde kommen met borden
zowel ter linker- als ter rechter
zijde van de weg wordt aangege
ven.
5 GEVANGENEN GEVLUCHT
UIT „SCHEVENINGEN".
Vijf misdadigers zijn donder
dag op klaarlichte dag op sensa-
sionele wijze uit de Schevening-
se gevangenis I gebroken. Voor
een van hen eindigde het riskan
te avontuur met een val uit een
acht meter hoge dakgoot, waar
bij hij een zwaar gekneusde
schouder opliep. De vier anderen
kwamen over de hoge ringmuur
en vluchtten de duinen in.
'Hard lopende gevangenbewaar
ders haalden er twee in en brach
ten ze naar de gevangenis terug.
Het andere duo twee Duitsers
was een andere kant uit ge
rend en wist zich schuil te hou
den. Tegen middernacht waren
ze nog voortvluchtig.
Deze opzienbarende ontvluch
ting heeft het gehele justitiële
apparaat in opschudding ge
bracht. De minister van Justitie
had 's avonds direct al een be-
sprking met de directeur-gene-
spreking met de directeur-gene-
Een groot aantal rechercheurs
van de Haagse politie hield het
omliggende duingebied afgezet
voor uitgebreide speurtochten
naar de twee Duitsers.
BEWAKING VAN „SCHEVE
NINGEN" WORDT VERSTERKT
De bewaking van de gevange- I
nis in Scheveningen zal worden
uitgebreid. De buitenbewaking
zal nagenoeg geheel worden
overgenomen door de rijkspoli
tie. Er komt een extra wacht
post bij het in aanbouw zijnde
complex van werkplaatsen, dat
door de vier uitbrekers donder-
daguiiddag voor hun vlucht ge
bruikt is. De gedetineerden, die
op dezelfde plaats en onder de
zelfde omstandigheden werkten
als de uitbrekers, moeten voor
lopig in hun cellen blijven. Men
is. in de gevangenis met bekwa
me spoed bezig de nodige voor
zieningen te treffen, zódat het
maandag weer mogelijk zal zijn,
de gedetineerden in de werk
plaatsen en met name op de
>v„r'--r >r. •>,-<■ ver
richten. Dit heeft minister Sam-
kalden (Justitie) vrijdag ver
klaard.
Het politie-apparaat in de
kuststreek tussen Scheveningen
en Zandvoort heeft vrijdag in
grote spanning geleefd. De twee
Duitse vluchtelingen uit de Sche-
veningse gevangenis moesten
zich zo goed als zeker ergens on
der de mazen van 't brede vang
net bevinden, vermoedelijk in de
duinen. Het uitgangspunt van de
nieuwe jacht lag in De Zilk, een
buurtschap van "Noord wij ker-
hout. Daar werd een in Katwijk
gestolen auto teruggevonden, die
door de vluchtelingen gebruikt
moet zijn. Zij hadden zich toen
al van kleren voorzien, die ook
door diefstal buitgemaakt waren
en die de ontsnapten een minder
opvallend uiterlijk moesten ge
ven.
Zowel in een radiorede als ten
overstaan van een aantal jour
nalisten heeft minister Samkal-
den gisteren gesproken over de
ontsnapping van de vijf gevan
genen in Scheveningen, van wie
er nog twee on vriie voeten ziin.
Voor wat de beveiliging van de
gestichten aangaat, kondigde hij
ingrijpende maatregelen aan.
..voor zover de mogelijkheden
daartoe aanwezig zijn".
Dé minister gaf te kennen, dat
men zich op het punt van de be
veiliging een tweeledige beper
king ziet opgelegd. Op de eerste
plaats moeten de geldmiddelen
toereikend zijn om de nodige be
veiligingsmaatregelen te treffen:
on de tweede plaats mag men
zich niet laten verleiden tot een
terugkeer naar verouderde straf-
methoden. Het streven om van
een misdadiger weer een maat
schappelijk mens te maken, al
dus de minister, houdt tevens 'n
streven in, dat op beveiliging
van de maatschappij is gericht.
Men mag noch naar 't ene, noch
naar 't 'andere uiterste door
slaan.
Er is niets van gebleken, al-
dus de heer Samkalden, dat de
ontsnapte gevangenen hulp ge
had hebben. De Scheveningse ge
vangenis, zei hij, vormt een bij
zonder complex. Alle „kwets
baarheden'' zijn bij de ontsnap
ping van de „Zwarte Ruiter" niet
naar voren gekomen. Bij de bui
tenbewaking is nu rijkspolitie
ingeschakeld, om zoveel mogelijk
personeel voor de eigenlijke be
waking van de gevangenen be
schikbaar te hebben. Bovendien
zijn nieuwe wachtposten inge
steld. De gevangenen die op de
zolder mochten werken (er is 'n
nieuwe werkzaal in aanbauw)
zullen nu voorlopig in hun cel
len' moeten blijven.
De heer Berkhouwer,'lid van
de Tweede Kamer, heeft de mi
nister gevraagd, of hij bereid is
een onderzoek te laten instellen
naar de manier, waarop aan de
ontsnappingen paal en perk kan
worden gesteld en de bevindin
gen hiervan in een nota aan de
Kamer mee te delen.
TACHTIGDUIZEND DUITSERS
WILLEN TERUG UIT DE
SOVJET-UNIE.
De Westduitse ambassadeur
Wilhelm Haas heeft de dossiers
getekend van ongeveer 80.000
Duitsers, die, naar hij verklaar
de, hebben verzocht, naar Duits
land te worden gerepatrieerd.
De sovjet-regering erkent
het Duitse staatsburgerschap
van deze mensen niet en houdt
vol, dat zij sovjet-burgers zijn.
De dramatische demonstratie
vond plaats in de kelder- en ar
chiefruimten van de Westduitse
ambassade om de bewering van
de Russische minister van bui
tenlandse zaken Gromyko, dat
er in de Sovjet-unie geen Duitse
burgers meer te repatriëren zijn,
te weerleggen.
HONGAARSE PRIESTERS
GEARRESTEERD.
In Hongarije is „een belangrij
ke groep contra-revolutionaire
priesters" gearresteerd, aldus
heeft de Hongaarse regering be
kend gemaakt. Deze groep had
haar „hoofdkwartier" in 't theo
logisch seminarie te Boedapest.
Zij stond in geheime verbinding
met kardinaal Mindszenty, die
nog steeds verblijft op de Ame
rikaanse ambassade in Boeda
pest.
ZEEBRUGGE WORDT
WERELDHAVEN.
Kremlin de westerse voorstellen
„zeer zorgvuldig" zou bestude
ren. Maar onmiddellijk ilaarna
ging de kleine diplomaat tot de
aanval over.
FESTIVAL WORDT TÈ WILD-
De politie van Moskou heeft
buiten de muren van het Krem
lin een twaalftal jonge Russen
gearresteerd. Zij werden er van
beschuldigd het jeugdfestival te
rumoerig te vieren.
De jongelui maakten deel uit
van een 'menigte van verschei
dene honderden Russen, die op
het plein krioelde, de militie last
veroorzaakte en weigerde zich te
verspreiden. Hetzelfde tafereel
heeft zich elke avond en nacht
voorgedaan sinds het festival j.l
zondag begon. Een honderdtal
leden 'van de militie werd vrijdag
naar het plein gezonden om de
arrestaties te verrichten.
DE JAMBOREE GEOPEND-
Tientallen padvinders zijn
donderdag bij de opening van de
Jamboree te Sutton Park in het
Engelse Graafschap flauwgeval
len tengevolge van de onver
wachte hoge temperatuur.
Ongeveer 35.000 jongens uit
82 landen begroetten de hertog
van Gloucester, die de jamboree
heeft geopend. Gekleed in hun
warme padvindersuniformen vie
len tientallen tijdens de redevoe
ring van de hertog flauw.
De jamboree wordt gehouden
om hulde te bewijzen aan de
stichter van de padvinderij, Ro
bert Baden-Powell, die 'n eeuw
geleden is geboren en 50 jaar ge
leden zijn eerste padvinders
kamp heeft gehouden. Volgens
de hertog is Baden-Powell „een
van de grootste mensen van onze
tijd" geweest
De grootscheepse bijeenkomst
zal tot 12 augustus duren. De
padvinders verwachten dat zij
per dag ongeveer 100.000 mensen
zullen ontvangen
REGERING VS. LIJDT ZWARE
NEDERLAAG.
De Amerikaanse regering heeft
in de senaat bij de behandeling
van het ontwerp van president
Eisenhower ter verzekering van
de burgerrechten (en vooral het
stemrecht) van de negers een
ernstige nederlaag geleden.
Met 51 tegen 42 stemmen keur
de de senaat na een fel debat
een amendement goed, dat jury
rechtspraak voorschrijft bij de
behandeling van schendingen
van het stemrecht der negers.
Dit geldt ook voor kwesties die
ontstaan uit arbeidsgeschillen en
andere gevallen.
Presiden Eisenhower had de
ze week nog verklaard, dat hij
tegen een dergelijke wijziging
van zijn wetsontwerp was. Vice-
president Nixon zei na de stem
ming: „Dit is een der treurigste
dagen in de geschiedenis van de
senaat".
De Belgische regering heeft
donderdag bekend gemaakt dat
zij van plan is Zeebrugge tot een
van de grootste zeehavens van
Europa te maken. Zij wil de ha
ven inrichten voor schepen met
grote diepgang en een grootte
van maximaal 80.000 ton.
Het waterbouwkundige onder
zoek zal echter nog geruime tijd
in beslag nemen, zodat op ziin
vroegst over twee jaar met de
werkzaamheden kan worden be
gonnen.
Met Onassis wordt onderhan
deld over de bouw van twee
droogdokken van onderscheiden-
lijk 65.000 ton en 100.000 ton.
Onassis is ook van plan om een
scheepswerf te laten bouwen,
met een program voor de bouw
van vier enorme tankers in de
eerste vijf jaar.
De plannen voor Zeebrugge
zullen volgens de mededelingen
van de Belgische regering geen
afbreuk doen aan de ontwikke
ling van Antwerpen, noch aan de
verbreding van het kanaal Ter-
neuzen-Gent.
ALGERIJNSE „BEVR1JDINGS-
FRONT" DREIGT.
Het Algerijnse nationale be
vrijdingsfront heeft donderdag
de Franse bevolking in Algerië
gewaarschuwd, dat vergeldings
maatregelen genomen zullen
worden wegens de executie van
gevangen leden van het Algerijn
se bevrijdingsleger in de gevan
genis van Algiers op 26 juli.
Elke terechtstelling van gevan
gen genomen opstandelingen zal
gevolgd worden door de vernie
tiging van een Frans district, zo
werd in pamfletten gezegd. „Ón
ze doden zullen gewroken wor
den", aldus de waarschuwing.
Op het hoofdbureau van poli
tie op de boulevard Baudin in
Algiers is donderdag 'n bom ont
ploft. Een soldaat en een politie
man werden gewond.
DIJLLES UITGEBREIDE
LUCHTINSPECTIE.
John Foster Dulles opende
vrijdag in de UNO-ontwape
ningscommissie het perspectief
op een wereld waaruit alle vrees
voor militaire overvallen is ge
bannen. Sprekend uit naam van
alle westerse mogendheden bood
de Amerikaanse minister Rus
land aan het gehele grondgebied
en de luchtruim te van de Vere
nigde Staten en Canada open te
stellen voor Russische contro
leurs op voorwaarde dat 't Krem
lin de complete Sovjet-unie vrij
geeft voor Westerse inspec
teurs. Als zulk een gigantische
„ruil" voor Rusland onaanvaard
baar is, stellen de westerse lan
den voor wederzijdse inspectie
toe te staan van alle gebieden
die binnen de poolcirkel liggen
de noordelijke streek van de Sov-
iet-unie en Canada, het Ameri
kaanse Alaska, een stuk van
Noorwegen en 't Deense Groen
land.
Er kwam spanning in Cla-
rense House, toen Valerian Zo-
rin, de vertegenwoordiger der
Sovjet-unie, van ziin zetel op
rees. De Rus beloofde, dat het
De naaste toekomst van de wo
ningbouw in de gemeente Waalwijk
heeft een bijzonder gunstig aspect
verkregen door het grootse project
„Continubouw Brabant II", dat door
een zevental middelgrote Brabantse
gemeenten zal worden gerealiseerd.
Deze gemeenten zijn Bergen op
Zoom, Boxtel, Helmond, Oosterhout,
Oss, Roosendaal c.a. en Waalwijk.
Dit project zal de gemeente Waal
wijk de bouw garanderen van ten
minste ca. 100 woningen per jaar.
In zijn vergadering van 25 april j.l.
hechtte de raad reeds in principe
zijn goedkeuring aan een overeen
komst met genoemde andere ge
meenten en in zijn vergadering van
vrijdag j.l. keurde de raad 't voor
stel tot het aangaan van een basis
overeenkomst goed, waarbij de raad
uiting gaf aan zijn respect en waar
dering voor 't zeer belangrijke aan
deel dat de voorzitter, burgemeester
J. Teijssen, in dit project heeft ge
had. Men kan burgemeester Teijs
sen ongetwijfeld de grote promotor
van dit project noemen.
Er waren uiteraard enkele infor
matieve vragen. De heer Duyve-
laar vroeg naar de oorzaak van het
grote verschil in bouwkosten en
naar een exploitatie-opzet. De heer
de Kort vroeg wat meer inlichtin
gen over de diverse woningtypen
en de heer Dercksen meende dat
afwijking in type i.v.m. de plaatse
lijke omstandigheden eigenlijk niet
nodig was omdat men toch al reeds
de keus heeft uit twaalf verschil
lende woningtypen.
Voor het verschil in bouwkosten
verwees de voorzitter naar 't basis
contract waarin de verschillende
woningtypen (12 stuks) worden be
sproken. Hij betreurde het dat de
tekeningen van de woningtypen
niet tijdig gereed waren geweest
om ze nog vóór de vergadering aan
de raadsleden ter hand te stellen.
De exploitatie-opzet zal in een der
volgende vergaderingen aan de or
de komen, omdat deze uiteraard af
hankelijk is van diverse factoren,
die thans nog niet zijn bepaald. De
veelheid van woningtypen is gele
gen in het feit dat de meeste ge
meenten prijs stelden op een grote
re variatie. Het verschil bestaat
enerzijds uit de inhoud van de wo
ning en anderzijds in hoog- en laag
bouw. Een exacte huurprijs van de
ze woningen is uiteraard nog niet te
geven, doch bij een voorzichtige ra
ming zal deze waarschijnlijk varië
ren van 9.50 tot 14.75, al naar
gelang het type woning.
De heer v. Seters, die zich in de
vergadering van 25 april j.l.
beetje huiverig had getoond voor
wat hij noemde „kazernebouw", gaf
thans uiting aan zijn enthousiasme
over dit plan, dat inderdaad zoveel
variatie zal bieden dat de wijk
(Baardwijk), waar deze woningen
zullen worden gebouwd, een der
fraaiste wijken van de gemeente zal
worden
De heer Dercksen ten slotte vrees
de een aanmerkelijke verhoging der
risicokosten indien het Rijk na ver
loop van tijd onverhoopt eens mocht
terugkrabbelen, waarop de voorzit
ter kon antwoorden dat de financie
ring van dit project, waarmee een
bedrag van 73 miljoen is gemoeid,
verzekerd is. De minister van We
deropbouw en Volkshuisvesting
heeft reeds schriftelijk bevestigd
dat hij dit plan zal aanvaarden.
Verder hechtte de raad zijn goed
keuring aan het voorstel tot de
bouw van 19 woningen in de St.
Antoniusparochie, en wel aan de
oostzijde van de Vondelstraat en in
het verlengde daarvan. Deze wo
ningen zuil envan hetzelfde type
zijn als de in aanbouw zijnde wo
ningen aan de Alb. Thijmstraat, de
Felix Timmermansstraat en de
Adriaen Poirtersstraat. In totaal 11
woningen, waarvan de huurprijs
12.10 zal bedragen. Verder zullen
er aan de oostzijde van de Hendr.
de Consciencestraat een 8-tal flat
woningen worden gebouwd, waar
van de gemiddelde huurprijs 12.50
zal bedragen.
De overige voorstellen gingen snel
onder de hamer door. Aan het In
terparochieel Sociaal Caritatief Cen
trum werd een bedrag van 1500.
toegekend als subsidie in de kosten
van installatie van het bureau van
de maatschappelijke Werkster en
van het secretariaat. Er werd ver
der een krediet beschikbaar gesteld
voor de verdere uitvoering van het
stratenplan in de St. Antoniusparo
chie. Grond werd aangekocht te
Baardwijk en verkocht aan 't Vre-
desplein, in de Buitenpolder van
Baardwijk, aan de Kloosterweg en
in Besoyen. De bevoegdheid tot het
verpachten van gemeentegrond
werd door de raad aan het college
van B. en W. gedelegeerd. De kin
dertoelage-verordening werd gewij
zigd en de voorgenomen uitkering
aan rijkspersoneel over het tijdvak
1 oktober 1956 tot 1 januari 1957
werd ook van toepassing verklaard
op wethouders, secretaris en ont
vangers.
Omdat het steeds moeilijker wordt
om op de geldmarkt tegen de vast
gestelde voorwaarden aan geld te
komen, ging de raad over tot de
vaststelling van een gewijzigd kas-
geldbesluit 1957, houdende opne
ming van kasgeld tot een maximum
van ƒ4.959.000.— tegen een ver
hoogd promesse disconto met lV4%.
Ook werd de rekening-courant-over-
eenkomst met de Stichting „Nijver
heidsschool voor Waalwijk en om
streken" gewijzigd.
Ten slotte bleef de raad in beslo
ten vergadering bijeen inzake het
voorstel tot het voeren van een
rechtsgeding.
Geslaagd.
Voor het Middenstandsdiploma
slaagden de volgende heren: T. van
Gorp, J. Kamp, P. Schellekens, R.
Verschuren en T. de Wit, allen uit
Waspik, en de heer H. Zijlmans uit
Raamsdonksveer.
De dames Toos Kamp en Mie-
ke Langerwerf uit Waspik, behaal
den aan de Huishoud- en Industrie
school het diploma Vormingsklas.
De dames R. v. d. Hoven en N.
Timmers slaagden aan de Huishoud
en Industrieschool voor het examen
Huisnaaister.
Voor het eindexamen techni
sche school afdeling electriciëns,
slaagden de volgende heren uit
Waspik: L. Baaten, M. Rekkers en
L. Kuysters.
De heren G. v. d. Berg, W. Rek
kers en C. Zwaans, allen uit Was
pik, behaalden het einddiploma van
de afdeling Timmerlieden der lage
re technische school.
De heren G. A. Kamp, A. Kuy-
ten, J. Verschure, M. Verduyn, J.
Verschuren en J- v. d. Vleuten, al
len uit Waspik, slaagden aan de
technische school voor het examen
Mach. Bankwerken.
Juni-campagne.
Als men een wandeling door de
Raamsdonkse straten maakt, ruikt
men al heel spoedig dat de juni-
campagne weer in volle gang is. Ve
le huishoudens verdienen in deze
tijd een aardig spaarpotje. Voor de
kinderen die weer een hele poos va
kantie hebben, een nuttige bezig
heid, vooral bij slecht weer.
Diploma-uitreiking Technische
school Geertruidenberg.
Aan de Technische School te Geer
truidenberg had voor de tiende keer
de uitreiking van diploma's plaats.
De voorzitter van 't schoolbestuur,
Ir. Oomes, vertelde in z'n toespraak
tot de ouders en leerlingen, dat in
deze 10 jaar in totaal 521 jongens
aan de school hun diploma behaal
den. Het slotwoord werd gesproken
door de heer Teunisse, directeur
van de school.
Geslaagd.
Te Breda slaagde voor de Hoofd
akte de heer A. v. Onzenoort uit
Raamsdonksveer.
Voor het diploma Middenstand
slaagden Rika Broekmans en de he
ren Wim Vervoort en Jo Vriens.
Aan de R.K. Meisjes-Ulo te Raams
donksveer slaagden de volgende da
mes: Jo Schalken uit Dussen; Mies
v. Alphen, Corrie v. d. Heijkant,
Toos v. d. Hoven, Lia Joossen, Ellie
Kievits, Ankie Meijers, Nellie Ver-
meeren en Nellie de Wit, allen uit
RGeertruidenberg; Jo v. d. Berg en
Marianne van Dongen, uit Raams
donk; Ad v. Dongen, Lenie de Ruy-
ter en Tonnie Steenhagen, allen uit
Raamsdonksveer; Lenie Langerwerf
uit Waspik.
Afgewezen: 2.