FILMJOURNAAL OLLEKE ALS RECHTER RU ROL Huidgenezing U kunt niet alles weten ORGELCONCERT TE HEESWIJK Raadsel in Nijmegen DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN VRÏJDAG 20 SEPTEMBER 1957 Puistjes verdrogen door PuroUpoeder Ouders, Hebt U Uw schoolgaande jeugd al van sportartikelen voorzien Grote sortering in Am VmOm" SpOHpBlolS TILBURG bij de Heuvelstraat Zomerstraat 3 en pijn weg- wrijven met DAMPO BENELUX CONTACTDAG IN DEN BOSCH. I 39). MUSIS SACRUM. „DE TERUGKEER VAN LEMMY CAUTION". U kent zo zoetjesaan Lemmy Caution wel, de grijnzende FBI- agent uit de politieromans van Peter Cheyney. Intelligent zijn dezei verfilmde avontuurlijke verhalen niet, maar daar staat tegenover dat de strijd tussen goed en kwaad zeer lijf lijk wordt uitgebeeld. Lemmy vindt altijd een heel legertje kwaaie rakkers tegenover zich en er komt uiter aard nogal wat handgemeen bij te pas, voordat deze knapen zijn waar ze behoren te zijn. Het is de grote verdienste van deze de- tectieve, dat hij altijd daar op duikt, waar gekke dingen aan de hand zijn. Een andere bijzon derheid is, dat de grijns van Lemimy tal van mooie vrouwen te voorschijn roept, die zo zijn mooie vrouwen blijkbaar de zachte hand in het wespennest der misdaad hebben gestoken. Ze gaan a prima vista voor Lemmy door de knieën, maar zelfs voor de meest argeloze toe schouwer is hun tederheid zo doorzichtig als koel, helder wa- Huidzuiverheid Huldgeiondheid ter, hetgeen niet wegneemt, dat Lemmy zich met deze dolls" best amuseert. Aan het slot wor den zowel de jongens als de mleisjes afgevoerd. Voeg daar nog bij, dat deze films dikwijls een komische en een tikkeltje parodistische inslag hebben, dan krijgt men enkele uren vermaak die er wel in gaan: ruig, ko misch en wat al te nadrukkelijk verleidelijk. Ook dit verhaal is rijkelijk van genoemde ele menten voorzien: „tough guys", die goede sier maken van andermans salaris, mjeisjes, wier garderobe aarzelt tussen badpak en avondjapon, en Lemmy, die van alles zo een graantje mee- Eilct in tederheid en ruige rond- orstigheid. Het geheel speelt in Rome en is van een pretentie loze spanning. Van vrijdag t.m. zondag. Toegang 18 jaar (vanwege die dames). „DE TWEESTRIJD VAN EEN MOEDER". De Nederlandse filniititelma- kers hebben een groot zwak voor moeders, die het van binnen niet zo best kunnen plooien. Geen titel zo gek of ze weten er altijd wel een moede^ in te bren gen met een tweestrijd. Zó kon het dan ook gebeuren, dat dë Amerikaanse titel van deze flim „Storm fear" het bovenstaand moederlijk aspect kreeg. Dit is dan ook gelukkig de enige Ne derlandse inmenging in deze film, waarin de Amerikanen een maximum aan spanning hebben weten te leggeng. Het verhaal speelt zich af in een door de sneeuw geïsoleerd huis in de bergen. Daar leven Elisabeth en Fred en hun huwelijk is wat men noemt een verstandshuwe lijk. Plotseling wordt hun huis houden in rep en roer gebracht door de komst van Freds broer Charlie, die tussen twee haakjes de vader is van de kleine David, het kind van 't echtpaar. Char lie is niet alleen, bij hem. zijn de showgirl Edna en Benjie, een gangster van de ergste soort. Zij hebben een flinke bankoverval gepleegd en het huis in de ber gen lijkt hun een uitstekende plaats om eens wat uit te blazen- Deze situatie leidt tot allerlei spanningen en hartstochten, die in dit verhaal sterk zijn uitge beeld. Tensoltte doet Fred een vertwijfelde poging om aan de terreur van zijn broer te ontko men. Het verhaal wordt sterk ge speeld door Cornel Wilde, die ook de regie voert, Jean Wallace en Dan Duryea. Maandag en woensdag. Toegang 18 jaar. LUXOR. „DE VERLEIDSTER". Geschokt door een ervaring in haar jeugd groeit het knappe ateliermeisje Kathy op tot een vrouw, die geen scrupules meer kent. Zij wordt de, fatale vrouw die alleen maar met de gevoe lens en verlangens van zichzelf rekening houdt. De makers van deze film hebben rond 't meisje een navrante sfeer gespreid en de spanning in dit verhaal zorgt er voor, dat men zich bij deze film/ niet verveelt. Er wordt ook bijzonder sterk geacteerd door Arlehne Dahl, Phil Carey en Herbert Marshall. Om wille van de spanning laten wij het ver haal zelf maar onbesproken. Van vrijdag t.m. zondag. Toegang 18 jaar. „DE SCHAT DER VUURAANBIDDERS". In dit jungle-verhaal ziet men Johnny Weissmuller weer te rug, die vroeger zovelen in span ning heeft doen zitten met zijn bekende vertolkingen van „Tar- zan". Ditmaal is Johnny 'n gids, die een expeditie onder aanvoe ring van professor Blakeley en zijn dochter Nora door 't gebied der Kirundis leidt om hun oude vriend Dixon te zoeken, die tij dens een expeditie is verdwenen. Een bende, onder aanvoering van Comstock, is eveneens op weg om in dit gebied een ver borgen schat op te sporen. Ver der bevat dit verhaal alle ele menten. die men in een goed jungle-verhaal mjag verwachten: overvallen door de inboorlin gen, lugubere offerceremonies en tenslotte de „deus ex machi na", die de gevangen genomen blanken moet redden. Wel weer eens leuk zo'n film. Maandag en woensdag. Toegang 14 jaar. Vers gebak snijdt men gemakkelijker met een warm mes. Glas kan men ontvetten met spiritus oi tetra. Gort zal niet schiften in melk als men deze eerst even kookt met water, daarna het water er af gieten en melk bijvoegen en verder gaar koken. Groente, die zonder water gekookt kan worden, kan praktisch zonder zout wor den opgezet, daar de groente zelf veel zouten bevat. Indien groenten, vruchten aanzetten, neme men ze direct van het vuur en zet men de pan in een bak koud water. De aan gezette groenten zullen dan weer los laten. Grijze aanslag van de nieuwe afwasmid- delen behoeft niet op het glas te blijven zitten als men ze direct na het wassen droogt. Vlekken op handen kunnen verwijderd worden met een halve citroen. Na ruw werk wrijft men de handen hiermede ook in, ze blijven dan zacht en blank. Rood geworden huid van uw handen wordt weer blank als u de huid des avonds bet met wat melk. (Nadruk verboden) Olleke Bolleke's wonderland. Toen Olleke op een mooie zonnige morgen het huisje van zijn ouders verliet en het bos introk om met zijn vriendjes de dieren te gaan spelen, wist hij niet wat hem die dag zou gebeuren. Toen hij bij het hol van de konijn tjes kwam, was er tot zijn grote ver bazing niemand thuis. Hè, dat was nog nooit gebeurd. De kleine jongen besloot toen maar zijn vriend de vos te gaan bezoeken. Maar ook die was niet thuis. Dan maar naar de beer, ook een van Olleke's trouwe vrien- den. Maar ook daar vond hij nie- mand. Stom verbaasd bleef de klei ne jongen staan. Wat was dat nu? Waar waren de dieren dan? Met on rustig kloppend hart begon hij aan een zwerftocht door het bos. Geen van de dieren vond hij thuis. Plotseling hoorde Olleke een ver schrikkelijk rumoer in de verte en op een drafje liep hij er heen. Toen hij een open plek in het bos bereik te, bleef hij verbaasd staan. Op deze plaats waren alle dieren van het bos verzameld en ze praatten allemaal door elkaar. Tjonge, wat een herrie was dat! Nieuwsgierig kwam de jongen naderbij. Toen bemerkte hij dat ook de fee er bij was. Maar wat was dat nu weer, zij had haar kroon tje niet op haar hoofd. De verdwenen kroon. Lang behoefde Olleke niet in het ongewisse te blijven, want hij hoor de al heel gauw dat het kroontje van de fee gestolen was en daarom waren nu alle dieren van het bos op deze open plek bij elkaar. Ze be spraken het schokkende nieuws en de fee wilde hier een onderzoek in stellen en een rechtszitting houden. Alle dieren werden ondervraagd, maar er was niemand die iets ge zien had en geen van hen had de kroon weggenomen. Ook de kabou ters en de elfjes waren aanwezig en ook zij werden door de fee on dervraagd, maar het hielp allemaal niets. Olleke keek en luisterde maar. De fee werd wanhopig, want niets hielp en haar gouden kroontje bleef zoek. De kleine jongen kreeg medelijden met haar en natuurlijk piekerde hij over een manier om haar te helpen. Plotseling stapte hij op de fee af, trok haar terzijde en fluisterde haar iets in het oor. De fee keek beden kelijk, maar sprak: „Als je denkt dat het lukt, ga dan je gang ma; Olleke". Een onderzoek. De kleine jongen stapte midden iif de kring en riep: „Luisteren jullié allemaal eens even goed. Onder ons moet de dief van de kroon zijn; tof nog toe kunnen we die niet ontdek ken, maar ik weet een goede oplos sing. De fee beveelt, dat jullie mij allen moeten volgen." Na die woorden stapte Olleke het bos in en alle dieren, kabouters en elfjes liepen achter hem aan. Bij de bosvijver gekomen, bleef Olleke staan. Hij nam wat zand in zijn hand, gooide dit in het water langs de kant, greep het toverstokje van de fee en brabbelde 'enkele onver staanbare woorden. Vol bewonde ring keken de anderen toe. „Luister", sprak Olleke. „Dit wa ter heb ik betoverd. De fee en ik gaan hier achter de bosjes zitten en jullie gaan langs de waterkant alle-* maal achter elkaar staan. Een voor een dompelen jullie je linkervoet in het water. Wie onschuldig is, houdt een schone voet, maar wie gestolen heeft komt er met een zwarte voet uit". Wie zou het zijn? Samen met de fee ging Olleke ach ter de bosjes zitten kijken en een voor een kwamen de dieren, kabou ters en elfjes langs hen heen om hun natte, schone voet te laten zien. Ook de wezel kwam voorbij en hij toonde wel een schone voet, maar..:.. Olleke keek de wezel eens diep in de ogen. „Jij bent de dief!" riep hij, terwijl hij het dier in zijn nekvel pakte. „Dat is niet waar!" gilde de wezel, „ik heb toch een schone voet!" „Ja, maar hij is niet nat", antwoordde Olleke gevat, „je hebt je voet niet in het water gestopt, omdat je niet durfde uit angst dat je een zwarte voet zou krijgen". De wezel bibberde over zijn hele lichaam. Hij begreep dat hij erin gelopen was en huilend bekende hij de kroon van de fee weggepakt te hebben. Dadelijk ging de hele stoet op stap naar het nest van de wezel en ja hoor, daar vonden ze de gou den kroon. Wat was de fee blij en zij bedankte Olleke voor zijn hulp. De wezel nam ze mee naar het pa leis, en daar moest hij voor straf de hele kelder schoonmaken. Kerkconcert van hoog gehalte. Zondag, het feest van O.L. Vrouw van Zeven Smarten, werd in de ab dijkerk van de Norbertijnen te Heeswijk weer een orgelconcert ge geven, het voorlaatste in de cyclus- 1957. Ditmaal was het om twee re denen een bijzonder kerkconcert; eerstens om het feit dat het Albert de Klerk, de internationaal ver maarde stadsorganist van Haarlem, was die als solist optrad, en twee- dens omdat dit concert werd opge luisterd door de sopraan-zangeres Elly Ameling. Dat we hierboven de datum om schreven met de benaming van een liturgisch feest, was niet zonder re den. De artisten van deze dag had den n.l. een programma opgesteld waarin deze liturgische reminicensie overduidelijk tot uiting kwam. Albert de Klerk begon met het Deuxième Choral van César Franck, een der schoonste werken van de Franse orgelliteratuur. Door zijn spel en registratie wist de organist hier een sfeer en klankkleur te scheppen die wij zonder meer on- overtreffelijk durven noemen. Daarna voerde hij van Marcel Dupré (geb. 1886) twee fragmenten uit van diens Le Chemin de la Croix, waarmee we aan de concrete „toepassing" toekwamen van het ge vierde Maria-feest. Het werk geeft een fascinerende realistische uit beelding van bepaalde momenten uit Christus' Lijdensweg. Gespeeld werden Jésus tombe sous le poids de sa Croix en. Jésus console les fil- les d'Israël qui le suivent. We mo gen er werkelijk blij om zijn dat Hockey-sticks, Basketbal-, Gymnastiek- en Voetbalschoenen Sportshirts en -broekjes, Badtnintonrackets en shntles Telefoon 21823—K 4250 100% Service 100% Kwaliteit deze sublieme orgelstukken, die aanvankelijk slechts als improvisa ties bij de kruisweg ontstonden, op muziekpapier werden geconsoli deerd. De wijze waarop Albert de Klerk deze werken weet te realise ren, zou het rechtvaardigen hem tot expert der Franse orgelmuziek te bestempelen als deze benaming niet een beperktheid suggereerde t.a.v. de Duitse orgelmuziek en met name wat betreft het oeuvre van J. S. Bach. En juist van hem voerde hij als laatste programmanummer het ongeëvenaarde meester-bouwwerk der Barok uit, n.l. de Passacaglia en Dubbelfuga, - op een wijze die hem evenzeer aanspraak deed maken op soortgelijke praedicaten met betrek king tot het vertolken van Bachs werken. Deze Nederlandse kunste naar verenigt in zich waarlijk de feeling voor het Duitse en 't Franse temperament. De veelzijdige beheersing der or gelliteratuur van deze organist bleek ten slotte nogmaals overtuigend uit de uitvoering van Miroir de Peine van Hendrik Andriessen, waarin de sopraanpartij gezongen werd door Elly Ameling. Het zijn vijf gedich ten van Henri Ghéon over het lij den des Heren, getoonzet door de Nederlandse componist Hendrik An driessen (die dezer dagen 65 jaar wordt). Elly Ameling beschikt over een bijzonder aangename en gave stem, die voor zulk een dramatische liede ren blijkbaar zeer geschikt is. Haar dictie en voordracht zijn goed en reëel. Haar stem heeft een bewon derenswaardige uitgebreidheid en volume-dynamiek. Het verwondert ons niet dat zij vorig jaar op 't In ternationale Solistenconcours te 's-Hertogenbosch een gedecideerde eerste prijs in de wacht sleepte. Na het vaststaande programma toonde Albert de Klerk nog een an der aspect van zijn vakmanschap: de improvisatiekunst. In verband met de aard van het programma nam hij als thema de eerste frase van het Gregoriaanse Salve Regina in de eerste kerktoonsoort. Hij gaf er de vorm aan van een vrije Fan tasie met Fuga. Zijn kwaliteiten van inventie, registratie en vakbe- heersing (we denken met name aan de lang volgehouden fuga) zijn fe nomenaal. Een concert van hoog ge halte Op 11 oktober a.s. zal in Ca sino in Den Bosch een regionale Benelux-Contactdag plaats vin den. Deze contactdag is belegd om het contact tussen zakenlieden uit de provincies rond de inter- Beneluxgrens te bevorderen. Voor deze dag worden uitge nodigd de zakenlieden uit de Ne derlandse provincies Noord-Bra bant en Limburg en de Belgische Erovincies Antwerpen en Lim- urg. De organisatie is ter hand ge nomen door de aan beide zijden van de inter-Beneluxgrens werk zame economische organisaties. Van Nederlandse zijde hebben samengewerkt dfe Kamers wan. Koophandel, de diocesane Werk geversverenigingen, de departe menten van de Nederlandse Maatschappij voor Nijverheid en Handel en de Benelux-comité's. Van Belgische zijde de Ka mers van Koophandel, 't Vlaams Industrieel Verbond, de Lim burgse Economische Raad en de Economische Raad voor de Pro vincie Antwerpen, de Benelux- comité's enz. -.ti//, Copynghi P. I. B. Bo* 6 Copenrioqen VVl/, BIM EN BAM EN DE BOZE WOLF. Bim en Bam zie je op stap hier Naar 't Flamingo-bruidspaar toe Beiden dragen ze cadeautjes En ze wand'len blij te moe. Tot daar plots'ling uit 'n bosje Janus Wolf te voorschijn schiet En hij dreigt de beide beertjes „Handen hoog! en gauw! of 'k schiet!" Bim en Bam zijn heel verdrietig Naar het bruidspaar toegegaan, Zie ze hier met lege handen, Maar dan lacht Piet Pelikaan: „Kijk eens, Bim en Bam, hier zijn ze, Ik hield Janus voor de gek, Ik heb handig de geschenken Opgevangen in mjijn bek!" FEUILLETON van „DE ECHO VAN HET ZUIDEN" door G. PLANTEMA. „Maar hoe lang moet dit spel letje duren?" „Wij zouden het ook graag weten. Maar wij hebben te doen met een listige bende, die voort durend in het oog moet worden gehouden. Een paar dagen? Ik zou het graag zeggen. Het kan ook een maand duren of langer. Wij weten het werkelijk niet." „Dat is te gek", zei André. „Meneer, dat ik er mijn vakantie door zou verspelen, zou tot daar aan toe zijn, maar als ik nog lan ger weg blijf, kom ik helemaal in moeilijkheden. Dat gaat wer kelijk niet." „U werkt in Rotterdam op 'n rederijkantoor, niet waar? Ja, ik kan me voorstellen dat uw pa troons uw wegblijven niet zullen goedkeuren. Maar, meneer Boon- neman, maakt u zich geen zor gen voor de toekomst. Wij heb ben relatiès genoeg. Mocht u uw betrekking verspelen, dan zijn wij best in staat u aan 'n ande re te helpen en wie weet aan een betere. En dan het probleem van uw opsluiting. Dat hoeft ook zo niet te blijven. In Nijmegen, in Rotterdam, ja in 't algemeen in dit land moet u zich niet verto nen. Maar wat zegt u er van, als wij u in het buitenland brengen? U zou als herstellende naar een rustige plaats in 'n mooie streek kunnen gaan. Zeggen we... ja, vielt u iets voor een vakantie in de Harz? U kunt daar logeren bij goede kennissen van mij." André Boorneman wist niet hoe het kwam, maar door dit voorstel verdween ineens al zijn vertrouwen in de woorden van de man. De gemaskerde praatte gemoedelijk en welwillend en toch, toen hij dit plan uitlegde, kreeg de jongeman de indruk dat het eigenlijk uitsluitend hierom ging. De man wilde hem 't land uit hebben, hem opbergen bij kennissen in een rustige afgele gen streek en dan? André zweeg. Het was moeilijk na te gaan, waarom deze achterdocht plot seling weer de kop had opgesto ken. Maar dit, gevoel liet zich niet wegredeneren. En zo lang het er was, kon hij onmogelijk op het voorstel ingaan. André keek de man aan. Hij zag de ogen, die door 't masker werden vrijgelaten. Hij kreeg plotseling een sterke afkeer van de man. Toen deed hij impulsief iets, dat hij niet had moeten doen. Maar hij voelde zich weer sterk en geloofde dat nu de kans bestond om weg te komen. Hij bewoog zich in bed en kwam met de armen boven het dek uit. De man dacht dat hij rusteloos was door 't nadenken over het voorstel. Maar André Boorneman rukte de dekens van zich af. Hij kwam overeind. Hij gaf de man een duw, zódat deze, verrast door de aanval, van zijn stoel viel. De jongeman greep 't zware boek, dat zuster Miquèle hem had gegeven _en daarmee gaf hij de liggende man een slag op het hoofd om hem bewusteloos te maken. Dat gelukte! De man kreunde even en bleef roerloos liggen. André Boorneman hijgde toen zwaar. Dat kostte inspanning en een momient draaide de kamer om hem heen. Toen stapte hij naar de deur, die niet op slot was. Hij trok die open en kwam in een gang die helder verlicht was. Er was geen mens te zien. Het was doodstil. Hij liep de gang in, nadat hij de deur ach ter zich had dicht getrokken en de sleutel die in het slot stak, had omgedraaid. Er waren deu ren. Ja, welke deur: moest hij in? Toen stond ineens aan het an dere einde van de gang zuster Miquèle. „Quelle bêtise!" riep die. Zij rende op hem af, met een hand in een schortzak. Toen was zij vlak bij. Zij botste tegen hem aan. Hij viel. Zij stak een hand uit. Hij voelde een prik in zijn arm als van een naald... André Boorneman's poging om te ont vluchten was mislukt. TIENDE HOOFDSTUK. Inspekteur Broekman had ge luisterd naar het lange verhaal, dat André had gedaan. Mr. Ernst Verhagen en zijn jonge vrouw Else waren met hem meegeko men om te luisteren. Toen An dré klaar was, keken de politie man en de advokaat elkaar even aan. „Tja", zei Broekman dan, „u begrijpt wel meneer Boorneman, dat uw verdwijning inderdaad verdacht moest lijken. De ver klaringen van de mensen, die in gezelschap van de vermoorde en u de avond hadden doorgebracht waren vrij vaag met betrekking tot de vraag, of u en de vermoor de elkaar kenden en of er vij andschap tussen u bestond. Zo doende hebben wij werkelijk in de aanvang rekening moeten houden met de mogelijkheid, dat u de misdaad op uw geweten had. Ik twijfel er niet aan of wij hebben juffrouw Uittenterpe daardoor reden van ongerust heid en zelfs verontwaardiging gegeven „Nu is het raadsel van uw verdwijning opgelost", merkte Ernst op. „Maar wij vonden in een andere kamer de verdwenen Jörgensen en Dupont en wat moeten wij daarvan denken Wat moeten we er vooral van denken dat die twee evenals u opgesloten waren? Ik kan niet zeggen dat de zaak eenvoudiger geworden is." „Volkomen waar", stemde in spekteur Broekman toe, 'n tikje mistroostig. „We hebben u ge vonden, maar het raadsel zelf is daarmee nog een raadsel geble ven". „Ik ben benieuwd, wat Sven meegemaakt heeft", bracht Else Verhagen plotseling naar voren. Er werd op de deur geklopt. Een verpleegster verscheen. „In spekteur, wilt u even aan de te lefoon komen?" Broekman volg de de verpleegster. De deur ging dicht en de men sen, die in de ziekenkamer ach ter bleven, keken elkaar aan. André Boorneman was door het vertellen van zijn belevenis sen behoorlijk vermoeid. Na zijn mislukte poging om te vluchten was hij voortdurend in een toe stand van halve bewusteloosheid geweest, het gevolg van injek- ties, die hem waren toegediend. Het zou volgens de direkteur- geneesheer van het ziekenhuis nog een paar dagen duren voor dat hij volkomen over de inwer king van deze injekties heen zou zijn- De deur ging weer open. In spekteur Broekman stond op de drempel. Hij zag er uit of hij niet meer wist hoe hy het had. Hij bleef in de kamer staan op eni ge afstand van het bed, waarop André lag. Hij staarde de drie in het vertrek beurtelings aan en zei toenDe bende is geknipt". Het kwam er uit als een ont ploffing! Ernst Verhagen sprong overeind, alsof hij door een wesp was gestoken. „Watt" (Wordt vervolgd).

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1957 | | pagina 2