Waalwijkse èn Langstraatse Courant KLEINE MIDDENSTAND gaat langzaam onder Waarom gaat het in de Verenigde Naties? GEMEENTERAAD WAALWIJK a MAANDAG 7 OKTOBER 1957 Uilsgever Waalwijkse Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur JAN TIELEN Dit blad verschijnt 2 x per week 80e JAARGANG No. 75 Abonnement 22 cent per week per kwartaal 2.85 3.10 franco p. p. Advertentieprijs 10 cent per mm. Contract-advertenties speciaal tarief Bureaux GROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621 KAATSHEUVEL - TEL. 2002 Dr. van BEURDENSTRAAT 8 OPGERICHT 1878 TELEGR.-ADRES: „ECHO" Te New York vergadert se dert 16 september de twaalfde jaarlijkse assemblee van de Ver- enige Naties. Zij werdi voorafge gaan door het slot van de elfde vergadering, die min of meer verkeerdelijk als een bijzondere zitting werd aangeduid ter be handeling van het rapport, door een commissie uit de Verenigde Naties uitgebracht over Honga rije. Het is namelijk zo, dat te genwoordig een assemblee, hoe lang deze ook geduurd heeft, niet gesloten wordt, maar slechts verdaagd, zodat men haar voor moeilijke omstandigheden, ge lijk nu b.v. met het rapport over Hongarije, onmiddellijk kan voortzetten. Vandaar dat de een vorig jaar benoemde Siamese president, prins Wan, het presidium! voer de, en, ondanks het feit, dat in middels een nieuwe president voor de twaalfde bijeenkomst is benoemd, de vrij stringente en onaangename opdrachten heeft gekregen, die voortvloeien uit i dëel te' wijten aan het feit dat staten, duidelijk doen weten, dat zij zich van stemming zouden onthouden.! Malik heeft daarom de beste weg gekozen; hij heeft z'n candidatuur opgegeven^ voor al nadat bleek dat verschillende satellietstaten, uitsluitend om hem te weren, Munro zouden kiezen. Daarbij kwam, dat zonder te genstand als 82ste lid der V.N. het onafhankelijk geworden Ma- lakka werd binnengehaald. Dit had wepr tengevolge dat opnieuw terecht, woorden van waarde ring werden gewijd aan de wijs heid, die het onder Engeland's leiding staande gemenebest be tracht. De 60 punten- Nu stond het reeds, bij de aan vang vast, dat deze twaalfde be spreking wel een afschaduwing biedt van de grote verschillen, die de wereldpolitiek beheersen. Natuurlijk is de lijst van 60 agendapunten voor een groot de Hongaarse kwestie. Prins Wan zal daarvan inderdaad niet veel genoegen beleven, nu hem zelfs de reis naar Boedapest we gens het weigeren van een vi sum, is belet. Het is een maat regel, die in de geschiedenis van het volkenrecht, zeker sedert dit door een algemene organi satie als Volkenbond of Vere nigde Naties wordt beheerst, enig is. Men zal zich herinneren, dat de elfde zitting nu juist niet uit muntte door een buitengewoon aangenaam verloop. Zij kwam al spoedig te staan tegenover de moeilijkheden, die enerzijds de onderdrukking van de opstand in Hongarije betroffen, ander zijds de als in strijd m|et 't Hand vest genomen maatregelen tot bescherming van eigen rechten door Engeland en Frankrijk in het Suezkanaal, samenvallende met de maatregelen van Israël om zich ruimte te verschaffen tegenover de voortdurende in- filtraties van Egyptische zijde, die 'n troepenmacht van de V.N. bijeenbracht, die echter Islechts resultaat heeft kunnen afwer pen, doordat vooral de grote mogendheden. Frankrijk en En geland, aan haar bevelen ge hoorzaamden. Vreemde vertoning- Het feit, dat enerzijds zo scherp de Suezactie werd ver- óordeeld, en eigenlijk aan de dictator van Egypte, president Nasser, de gang van zaken werd overgelaten, terwijl anderzijds niet meer dan, wat krachtige re soluties 'werden aangenomen te genover Rusland, dat in strijd handelde met de eerste beginse len van menselijke rechten, heeft een droeve, tragische indruk van deze elfde bijeenkomst nagela ten. De secretaris-generaal Ham- marskjöld heeft getracht een en ander in een getemperd licht te stellen, waarbij tussen de regels door de erkenning viel te lezen van tde onmacht van de Vere nigde Naties. Dit rapport heeft gediend als basis voor de jaar lijkse algemene beschouwingen, die eerliik gesproken nu niet heel veel nut afwerpen, in feite slechts tijdsverlies betekenen, omdat in de daarbij gehouden redevoeringen reeds vaak wordt vooruit gegrepen in de algeme ne debatten, of anderzijds ver wijten over en weer naar de hoofden van verschillende leden worden geslingerd. Daar is mien ook dit jaar, ge lijk te verwachten viel, niet aan ontkomen. Te verwachten, om dat het een zeldzaam bewogen jaar is, dat wij achter de rug hebben; waarvan men als enige positieve waardering kan uit spreken. dat ondanks alles de bedreigde vrede is behouden. Maar hoe De eerste zitting bood, on danks de als gewoonlijk daar voor aangeboden magere agen da, toch een feestelijk schouw spel. Niet alleen omdat de be langstelling. die tijdens het de bat over Hongarije gering was, nu zeef groot was en een leven dig elkander weerzien deze zit ting beheerste. Maar ook, omdat dank zij de verstandige daad van de Libanese gedelegeerde Malik de debatten over het pre sidentschap heel anders verliepen dan men gedacht had. Twee candi daten stonden al lang tevoren tegenover elkan der, de Nieuw-Zeelandse diplo maat Munro en de reeds genoem de Malik. Nu zou de verkiezing van Malik door verschillende Arabische staten fel zijn bestre den, gezien de plaats die het vraagstuk rond het nabije Oos ten thans in de internationale politiek inneemt. Malik is zich daarvan bewust geweest; ver moedelijk hebben Amlerika en Engeland, zo niet ook andere allerlei rapporten dienen te wor den behandeld; dat verkiezingen b.v. voor de Veiligheids- en de Trustschaps- en de Sociaal- en Economische Raad moeten plaats hebben, die, hoe belangrijk ook, toch niet wereldschokkend zijn. Maar men weet dat de poging van de elfde vergadering om; via een kleine voorbereidende coml- missie der vier groten en Cana da aan het ontwapeningsvraag- stuk althans enig uitzicht te ge ven op resultaat, mislukt is. Schromelijk mislukt, omdat de discussies in Londen vergezeld zijn! gegaan (ten dele zelfs uitge lokt) door allerlei proefnemin gen, nu ook van geleide-projec tielen, waarin de meest ver rei kende van Amerika en Rusland wederzijds zijn betrokken. Dat ér inderdaad, hetzij op ontwapeningsgebied in het al gemeen, hetzij op het gebied der atoomwapenen en de geleide wapenen enige overeenstemming tot stand zal komen, gelooft in feite niemand, hoewel een Tsje- choslowaaks geïnspireerd voor stel tegen atoomexperimenten in het. algemeen gericht is. Be langrijk was daarbij direct dat België, zonder voorafgaand over leg. een voorstel indiende dat collectief dergelijke experimen ten tracht te verbieden. De kernpunten- Er zijn echter andere punten die langdurige besprekingen en dikwerf spannende .zullen ver langen. De anti:koloniale krach ten zijn nog altijd aan het werk; zo liggen er b.v. het Algerijnse vraagstuk en de toestand van Cyprus; voorts de omstandig heden, waarin verschillende mandaatgebieden verkeren. Daarnevens is er de vraag van de Sunfed, de'nieuwe orga nisatie, die de V. N. op touw wil zetten terzake van de hulp aan onderontwikkelde gebieden waarbij elke inmenging van de gevers, in dit geval collectief de V.N. buiten geding zal worden gesteld. Er is in verband daarmede 't kleinaziatisch vraagstuk, waar bij ook niet veel bereikt zal worden, zomin als terzake van de Unef, de daadwerkelijke vorm van een kern van gewapende hulptroepen der Ver. Naties. Bovendien staat het wel vast, dat de scherpte tegenstellingen in deze thans 82 leden tellende organisatie naar voren zullen komen reeds dadelijk bij enkele benoemjingen, maar vooral bij de vraag of de Veiligheidsraad en de Sociaal- en Economische Raad moeten worden uitgebreid en bij de benoemingen van het internationaal Gerechtshof te 's-Gravenhage. De candidatuur van China is thans niet voorgesteld door Rus land, maar door India, hetgeen de moeilijkheden nog een wei nig gecompliceerder maakt, al zal het niets afdoen aan het re sultaat, dat negatief moet zijn, zo lang het rode China niet van houding verandert tegenover 't Zuidkoreaanse vraagstuk. Aan gezien zowel Zuid-Korea als Zuid-Vietnam geen status van lid kunnen verkrijgen, is dit niet bepaald een aanmoediging voor die leden, die noodzakelijk achten dat uiteindelijk het Duit se herenigingsvraagstug wordt aangesneden, hetgeen toch ze ker na de laatste gebeurtenissen meer dan nodig is. Wij hebben reeds veel wel sprekendheid gehoord in deze paar weken van bijeenzijn der assemblee. Wij, zijn nog niet veel verder dan de algemene be schouwingen, waaraan naar het gebruik der laatste jaren prac- tisch de vertegenwoordigers van alle staten hebben deelgenomen. Wil men zichzelf respecteren in deze omgeving, dan dient men, ook al heeft men niets nieuws te zeggen, zijn mening van de publieke tribune te New York te verkondigen. Onderwijl la ten wij dit erkennen werkten reeds de zes commissies waarin de vergadering wordt verdeeld, en namen nuttige besluiten, die inderdaaad op practisch terrein de internationale samenwerking ten goede komen. v. d. M. (Nadruk verboden). Agenda en prae-apviezen Spoedeisende openbare vergade ring van de raad der gemeente Waalwijk op dinsdag 8 oktober a.s., om half 8 ten gemeentehuize. Punten van behandeling: 1. Voorstel tot beschikbaarstelling van een crediet en tot het aan vragen en aanvaarden van rijks- i steun voor de bouw van 108 wo ningen en 24 garages te Baard wijk in het raam van de „Conti- nubouw Brabant II. Prae-advies: Alvorens aan te vangen met een uiteenetting van onze voortgezette voorstellen inzake 't bovengenoem de project, achten B. en W. het nut tig zeer in het kort in herin nering te brengen wat te dien op zichte door de raad in vorige zittin gen reeds is besloten. Op 25 april j.l. werd door de raad op voorstel van B. en W. een cre diet toegestaan van 8400.als aan deel van de gemeente Waalwijk in de ten laste van de gezamenlijke deelnemende gemeenten komende initiële kosten, verbonden aan het project „Continubouw Brabant II", een project, dat inhoudt de gezamen lijke realisering van een omvangrijk aantal woningen in een 5-tal jaren in een 7-tal middelgrote Noord-Bra bantse gemeenten, t.w. Bergen op Zoom, Boxtel, Helmond, Oosterhout, Oss, Roosendaal c.a. en Waalwijk. Van het daarbij aanvankelijk naar voren gebrachte „Pronto-systeem" heeft men zich gedurende de voor bereidende besprekingen gaande weg enigszins gedistancieerd, waar om men het wenselijker achtte de benaming „Continubouw Brabant II" te bezigen. Het-accent is namelijk meer komen te liggen op het con- tinu-karakter van de bouw, dan wel op het technische systeem. Door de beschikbaarstelling van 't crediet van 8400.gaf de raad te kennen, dat ze zich in principe kon verenigen met deelname aan de be doelde continubouw. Vervolgens is door de raad in zijn vergadering van 2 augustus j.l. be sloten tot onderhandse aanbesteding van in totaal circa 500 woningen aan de N.V. Internationale Bouw- compagnie v/h firma H. van Hees- wijk, Hoofdstraat 68 te Best, over eenkomstig de bij besluit van de raad behorende bijlagen (basisover eenkomst met prijsaanbieding aan nemers), alsmede overeenkomstig bestek en tekeningen, in vorenbe doelde basisovereenkomst nader aangeduid. Deze onderhandse aanbesteding heeft intussen haar beslag gekregen en de overeenkomsten zijn getekend. In het huidige stadium van ont wikkeling der plannen zijn B. en W. zover gevorderd, dat zij voorstellen kunnen aanbieden tot: 1. het beschikbaarstellen van een crediet, groot 2.200.407.90 voor de bouw en voor de grondstoffen van de eerste 108 woningen; 2. het aanvragen van een steun uit 's-rijks kas daarvoor, terwijl B. en W. aan de raad tevens een ex ploitatie-opzet kunnen overleg gen. Ten opzichte van het sub 1 ge noemde crediet zij meegedeeld, dat dit omvat het nodige kapitaal voor de bouwkosten, inclusief aanslui- tingskosten voor gas, water, electri- citeit en riolering, algemeen voor komende kosten dus, doch ook spe ciaal voor Waalwijk noodzakelijk Gebleken grondverbeteringskosten. Deze met name genoemde werken zijn of worden door de gemeente zelf uitgevoerd en staan buiten de aanneminfssom van de aannemer. Voor wat betreft de typen der woningen, delen B. en W. het vol gende mede: In Waalwijk zullen worden ge bouwd 4 hoofdtypen, namelijk: van type A: 11 woningen, inhoud 378 m3; van type B: 19 woningen, inhoud 415 m3; van type FA: 48 woningen, inhoud variërend van 233329 m3; van type FB: 30 woningen, inhoud variërend van 243271 m3; Type A bestaat uit ééngezinswoningen met o.m.: 4 slaapkamers boven, 1 slaap kamer beneden, 1 woonvertrek en 1 keuken. Type B i bestaat eveneens uit ééngezinswo ningen en wel met hetzelfde aantal vertrekken. Type FA bestaat uit flatwoningen, gebouwd in 3 boven elkander gelegen woon lagen. Hier zijn diverse variaties en wel met 3 of 4 slaapkamers; er is voorts een woonvertrek en een keu ken. Type FB bestaat eveneens uit flatwoningen, gebouwd in 3 woonlagen. Hier zijn eveneens variaties en wel met 2, 3 of 4 slaapkamers, terwijl er uiter aard eveneens een woonvertrek is en een keuken. De woningen van alle typen zijn daarenboven voorzien van een dou che-cel en bergruimte. Onder de woningen van type FA zijn op de begane grond 24 garages. Het zal uiteraard mede interes seren hoe de huren zullen moeten zijn. Bij dit rentetype wordt de ge middelde huur 14.65 per week. B .en W. geven hier echter de maandhuren voor de verschillende typen. Dat daarbij ook voor de ty pen A en B nog verschillende huur bedragen zijn gepland, vindt zijn oorzaak hierin, dat de woningen daarvan onderling nog enigszins ver schillend zijn door de ligging of comfort. Huren per maand: type A: van 66.08 tot 67.38; type B: van ƒ70.41 tot ƒ71.71; type FA: van 52.- tot 61.75; type FB: van 47.66 tot 59.58; garages: van 16.14 tot 20.- B .en W. zijn voornemens de raad t.z.t. - namelijk na voltooiing van de bouw - definitieve voorstellen aan te bieden inzake de huren, wel ke alsdan zullen kunnen worden gebaseerd op de werkelijke kosten, waarbij B. en W. zich voorstellen meer afgeronde bedragen toe te pas sen. Na deze uitvoerige toelichting menen B. en W, voldoende inlich tingen te hebben verstrekt over dit zeer belangrijke project. B. en W .stellen voor het ter in zage liggende besluit aldus vast te stellen en tevens de in verband met een en ander opgemaakte supple- toire gemeentebegroting en supple- toire begrotingen van het gemeente lijk woningbedrijf en voor de dienst gemeentewerken. 2. Voorstel tot beschikbaarstelling van een crediet en tot het aan vragen en aanvaarden van rijks- steun voor de bouw van 8 wo ningwetwoningen in de St. Anto- niusparochie. Prae-advies: Onlangs werd door de N.V. Bank voor Nederlandse Gemeenten te 's-Gravenhage aan de gemeente Waalwijk een bedrag ad ƒ758.900. beschikbaar gesteld voor woning bouw uit de zgn. woningbouwlening 1957. Hiervan is 50% of 379.450.be stemd voor nieuwbouw. Met dit crediet werd reeds gefi nancierd de bouw van 11 woning wetwoningen in de St. Antoniuspa- rochie en wel aan de oostzijde van de Vondelstraat en het verlengde daarvan. De aanbestedingskosten daarvan hebben bedragen 140.382.- Daarnaast werd met dit crediet gedeeltelijk gefi nancierd de bouw van 27 flatwoningen in het plan Besoyen tot een bedrag van 99.755.- ƒ240.137.- Uit het vorenstaande blijkt, dat thans nog voor een nieuwbouw vas te financieringsmiddelen beschik baar zijn tot een bedrag van 379.450.240.137.- 139.313.-. B. en W. zijn hierdoor thans in de gelegenheid om de raad een voorstel aan te bieden tot het bouwen van 'n 8-tal woningwetwoningen, waar voor nog bouwvolume voor het jaar 1957 beschikbaar is. Genoemde woningen, welke van hetzelfde type zijn, als zijn gebouwd in de Baardwijksestraat en in de St. Antoniusparochie ten zuiden van de Eerste Zeine, stellen B. en W. voor te doen bouwen in de St. An toniusparochie, waar nog bouwrijpe grond beschikbaar is, namelijk vier woningen aan de Felix Timmer mansstraat en vier woningen aan de Adriaen Poirterstraat. In verband met het vorenstaande stellen B. en W .voor vorengenoemd crediet ten behoeve van deze bouw beschikbaar te stellen, alsmede om een rijksbijdrage in de exploitatie kosten conform de „Beschikking Bij dragen Woningwetbouw 1950" aan te vragen en te aanvaarden. Ten aanzien van de huurprijs de len B .en W. mee, dat deze is becij ferd op 12.50 per week. 3. Voorstel tot verhoging van het crediet in rekening-courant met de N.V. Bank voor Nederlandse Gemeenten over oktober 1957. De ontwikkeling van het so ciaal-economisch leven in ons land geschiedt in onze dagen niet een tempo, dat in enkele maanden tijds een positiewijzi- ging kan teweeg brengen in het welvaartsniveau, waarop 'n be paalde groep in ons volk zich bevindt. Daalt b.v. de geldswaar de snel, dan komen de trekkers van pensioenen en genieters van kleine inkomsten uit kapitaal opbrengst spoedig in 't gedrang. Stijging van de kosten van le vensonderhoud treft dei grote gezinnen het' eerst en het meest. Zo menen wij dat de aange kondigde en de reeds aange brachte wijzigingen in het soci ale en economische vlak van 't regeringsbeleid opnieuw 'n ern stige bedreiging vormen voor 't welstandsniveau van de kleine zelfstandigen. Kleine zelfstandigen zijn de economisch zwaksten onder de middenstanders. Hieruit mag men concluderen dat de ca. 85 procent van de middenstand tot deze groep behoort. Wanneer men ons dus zou tegenwerpen, dat er rissen middenstanders zijn, die uit de gunstige con junctuur een veel hoger inko- njen halen, dan heeft men een beovorrechte minderheid op het oog. De kleine zelfstandigen heb ben in 'de eerste plaats de nieu we ouderdomsverzekering te veii- werken gekregen. Deze beteken de voor hen een aanzienlijke lastenverzwaring, die zij niet konden doorberekenen in een verhoging van de bruto winst marges. Deze immers worden den door het ministerie van eco- nauwlettend in het oog gehou- nomische zaken, dat een politiek voert van prijsbewaking. Men kan hier tegenover stel len, dat kleine zelfstandigen dan nu toch maar van een minimale oudedagsvoorziening verzekerd zijn en dat ze geen geld meer behoeven te besteden of veel. minder aan de verzorging van hun ouders, een feit blijft dat hun gedurende de produktieve jaren enige honderden guldens per jaar aan het bedrijf worden onttrokken, die voorheen aan de uitbouw van hun kleine onder neming konden worden besteed. De hogere huren- De huurverhoging betekende een nieuwe financiële aderlating. Onder de kleine zelfstandigen treft men de meeste huurders van bedrijfspanden en het gros van hen zal 15 huurverhoging moeten verwerken plus de huur verhoging van de eventuele af zonderlijke woning. Dit zou minder mioeilijk zijn te accepteren, wanneer de bru- to-winstmarges zich daarbij aan gepast hadden. Ook zou de las tenverzwaring gemakkelijker op te vangen zijn, wanneer de prij zen van schoeisel, kleding en vooral de eerste levensbehoeften naar verhouding waren gestegen en dus ook de daaruit voort vloeiende winst. In zijn totali teit kan dit zeker niet wordij gezegd, waar de overheid er nog steeds naar streeft, de primaire kosten van levensonderhoud laag te houden. Prijsverhogings pogingen/ worden om de bekende stabilisatie- en bewakingspoli- tiek afgewezen. De partiële belastingverho ging, zoals afschaffing van de investeringsaftrek, de verhoging van de vennootschapsbelasting en de gestegen weelde- en omë zetbelasting heeft op de kleine zelfstandigen minder uitwerking gehad, hoewel sommige groepe ringen er toch gedeeltelijk het slachtoffer van werden. Weduwen en wezen- In de naaste toekomst zullen wij geconfronteerd worden met een nieuwe algemene weduwen- en wezenverzekering, waar ook de kleine zelfstandigen hun deel aan zullen imjoeten bijdragen. Zij krijgen daarvoor wel iets terug, n.l. bepaalde garanties voor vrouw en kinderen, wanneer zij komen te overlijden. Een onderzoek naar de'feiten zou aan het licht brengen, dat dit risico in kringen van de zelf standigen voorheen praktisch niet werd gedekt. Fout, zal men zeggen, maar de realiteit was toch m|aar, dat de hiervoor be stemde premjje tot heden ter ver sterking van het kleine! bedrijfs kapitaal werd aangewend, dat door invoering van de verzeke ring dus opnieuw wordt ver zwakt. De versterking van de sociale positie gaat dan ten kos te van de economische, hetgeen per saldo neerkomt op afbrok keling van de economische kracht van de kleine midden stand. In dit verband moet ook zeker de op handen zijnde nieuwe va kantieregeling worden genoemd. Werknemers zullen minimaal 12 dagen vakantie gaan genie ten; en de jeugdigen; zelfs 18 da gen. De kosten van deze vakan tie zullen door werkgevers moe ten worden gedragen. Daarbij komjt nog de vakantietoeslag. In cijfers- Het is duidelijk, dat kleine zelfstandigen hun werkndiners, deze vakantie gunnen, maar dat velen de daaraan verbonden kos ten niet kunnen betalen uit de winst van het bedrijf, zoals de overheid wel zal wensen. Bui tendien moet de hard zwoegende middenstander zijp eigen vakan tie inclusief inkomstenderving ook nog financieren. De lasten zijn door deze sociale ontwikke ling zeer sterk gestegen. Er zijn berekeningen gemaakt die ons vertellen van de stijging der middenstandsinkomens sinds 1948, die 82 procent nominaal zou bedragen. Men kan daar in de eerste plaats tegenover stel len, dat de nominale inkomens stijging van de werknemers in die periode hoger is geweest. Re latief is dus de welvaartspositie van de kleine middenstand reeds achteruit gegaan. De w e I v a a r t s v e r m'e e i jd e r i n g van deze groep is geringer geweest dan die van de loontrekkenden. In datzelfde tijdperk bedroeg de lastenverzwaring voor de laatste groep 6.81%, terwijl Jde /kleine zelfstandigen 15% drukvermeer- dering kregen te incasseren.; Aanpassing nodig De grondoorzaak van deze ontwikkeling ligt in de foutieve kostencalculatie van de kleine middenstand. De inmiddels toe genomen sociale lasten voor ou derdomsverzekering, vakantie en vanzelfsprekend die van de op komst zijnde weduwen- en we zenverzekering zijn niet in de bruto-winstmarges voor de on derscheiden branches verwerkt. Daar werd vroeger niet mee ge rekend en het prijsbewakingsbe- leid laat dit klaarblijkelijk niet toe. Deze winstmarges dienen aan de gewijzigde omstandighe den te worden aangepast. Twee opmerkingen kunnen hieraan nog worden toegevoegd. Met al die nieuwe sociale voor zieningen wordt 't laatste restje spaarcapaciteit aan de kleine zelfstandigen ontnomen. Deze spaarcapaciteit was reeds te klein. Dit blijkt ook uit de in stelling van de stichting „Alge meen Waarborgfonds voor de Middenstand" en van verschil lende branchewaarborgfondsen. Deze hebben ten doel het mid denstanders financieel mogelijk te maken, met behulp van bij zondere credietregelingen een nieuw bedrijf te vestigen, wan neer ze naar het oordeel van 't fondsbestuur aan bepaalde eisen van vakbekwaamheid en be- heerscapaciteiten voldoen. De vestiging en het bestaan van de komende kleine zelfstan dige drijft dus op het oordeel van derden, die crediet moeten verstrekken en op het crediet zelf. Voorheen dreef de kleine op eigen kapitaal en was de ves tiging afhankelijk van eigen oor deel. Wanneer mien de kleine zelfstandigen wil gaan kweken uit hen, die door fondsen gefi nancierd worden, dan is dit een devaluatie van het begrip zelf standige. Want zo'n zelfstandige is juridisch onafhankelijk, maar economisch onvrij. Hij drijft op crediet, van wie ook. Ongezonde toestand- Hiermee is erkend, dat wij in heginsei met het handhaven van kleine ondernemers op de ver- keerde weg zijn. Men erkent door het bestaan van, waarborg fondsen tevens, dat het prac tisch niet meer mogelijk is op eigen kracht en door éigen be sparing een zaak op te bouwen. Zo ging het voorheen en zo was het enige gezonde standpunt. Onze slotopmerking sluit hier bij aan. Wanneer men het heden ten dage toejuicht dat het aan tal ranubedrijfjes afneemt, om dat dit de middenstand saneert, dan is het een open vraag, hoe lang die „sanering" reeds sinds 1937 in gang, zich nog voort mtoet zetten. Wordt onder het mom van sanering geen afbraak in geluid Is de middenstander van de toekomst iemand, die op eigen vermogen teert of iemand die met waarborgfondsen en andere tot afhankelijkheid voerende hulpmiddelen, die als kunst- en vliegwerk kunnen worden beti teld, nog zelfstandige wordt ge noemd Laat de overheid met haar fraaie middenstandspoli- tiek daarover eens filosoferen. Drs. M.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1957 | | pagina 9