Waalwijkse èn Langstraatse Courant
KLEINE MIDDENSTAND
gaat langzaam onder
Waarom gaat het in de Verenigde Naties?
GEMEENTERAAD WAALWIJK
a
MAANDAG 7 OKTOBER 1957
Uilsgever
Waalwijkse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur
JAN TIELEN
Dit blad
verschijnt 2 x per week
80e JAARGANG No. 75
Abonnement
22 cent per week
per kwartaal 2.85
3.10 franco p. p.
Advertentieprijs
10 cent per mm.
Contract-advertenties
speciaal tarief
Bureaux GROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621
KAATSHEUVEL - TEL. 2002 Dr. van BEURDENSTRAAT 8
OPGERICHT 1878 TELEGR.-ADRES: „ECHO"
Te New York vergadert se
dert 16 september de twaalfde
jaarlijkse assemblee van de Ver-
enige Naties. Zij werdi voorafge
gaan door het slot van de elfde
vergadering, die min of meer
verkeerdelijk als een bijzondere
zitting werd aangeduid ter be
handeling van het rapport, door
een commissie uit de Verenigde
Naties uitgebracht over Honga
rije. Het is namelijk zo, dat te
genwoordig een assemblee, hoe
lang deze ook geduurd heeft,
niet gesloten wordt, maar slechts
verdaagd, zodat men haar voor
moeilijke omstandigheden, ge
lijk nu b.v. met het rapport over
Hongarije, onmiddellijk kan
voortzetten.
Vandaar dat de een vorig jaar
benoemde Siamese president,
prins Wan, het presidium! voer
de, en, ondanks het feit, dat in
middels een nieuwe president
voor de twaalfde bijeenkomst is
benoemd, de vrij stringente en
onaangename opdrachten heeft
gekregen, die voortvloeien uit i dëel te' wijten aan het feit dat
staten, duidelijk doen weten, dat
zij zich van stemming zouden
onthouden.! Malik heeft daarom
de beste weg gekozen; hij heeft
z'n candidatuur opgegeven^ voor
al nadat bleek dat verschillende
satellietstaten, uitsluitend om
hem te weren, Munro zouden
kiezen.
Daarbij kwam, dat zonder te
genstand als 82ste lid der V.N.
het onafhankelijk geworden Ma-
lakka werd binnengehaald. Dit
had wepr tengevolge dat opnieuw
terecht, woorden van waarde
ring werden gewijd aan de wijs
heid, die het onder Engeland's
leiding staande gemenebest be
tracht.
De 60 punten-
Nu stond het reeds, bij de aan
vang vast, dat deze twaalfde be
spreking wel een afschaduwing
biedt van de grote verschillen,
die de wereldpolitiek beheersen.
Natuurlijk is de lijst van 60
agendapunten voor een groot
de Hongaarse kwestie. Prins
Wan zal daarvan inderdaad niet
veel genoegen beleven, nu hem
zelfs de reis naar Boedapest we
gens het weigeren van een vi
sum, is belet. Het is een maat
regel, die in de geschiedenis van
het volkenrecht, zeker sedert
dit door een algemene organi
satie als Volkenbond of Vere
nigde Naties wordt beheerst,
enig is.
Men zal zich herinneren, dat
de elfde zitting nu juist niet uit
muntte door een buitengewoon
aangenaam verloop. Zij kwam
al spoedig te staan tegenover de
moeilijkheden, die enerzijds de
onderdrukking van de opstand
in Hongarije betroffen, ander
zijds de als in strijd m|et 't Hand
vest genomen maatregelen tot
bescherming van eigen rechten
door Engeland en Frankrijk in
het Suezkanaal, samenvallende
met de maatregelen van Israël
om zich ruimte te verschaffen
tegenover de voortdurende in-
filtraties van Egyptische zijde,
die 'n troepenmacht van de V.N.
bijeenbracht, die echter Islechts
resultaat heeft kunnen afwer
pen, doordat vooral de grote
mogendheden. Frankrijk en En
geland, aan haar bevelen ge
hoorzaamden.
Vreemde vertoning-
Het feit, dat enerzijds zo
scherp de Suezactie werd ver-
óordeeld, en eigenlijk aan de
dictator van Egypte, president
Nasser, de gang van zaken werd
overgelaten, terwijl anderzijds
niet meer dan, wat krachtige re
soluties 'werden aangenomen te
genover Rusland, dat in strijd
handelde met de eerste beginse
len van menselijke rechten, heeft
een droeve, tragische indruk van
deze elfde bijeenkomst nagela
ten.
De secretaris-generaal Ham-
marskjöld heeft getracht een en
ander in een getemperd licht te
stellen, waarbij tussen de regels
door de erkenning viel te lezen
van tde onmacht van de Vere
nigde Naties. Dit rapport heeft
gediend als basis voor de jaar
lijkse algemene beschouwingen,
die eerliik gesproken nu niet
heel veel nut afwerpen, in feite
slechts tijdsverlies betekenen,
omdat in de daarbij gehouden
redevoeringen reeds vaak wordt
vooruit gegrepen in de algeme
ne debatten, of anderzijds ver
wijten over en weer naar de
hoofden van verschillende leden
worden geslingerd.
Daar is mien ook dit jaar, ge
lijk te verwachten viel, niet aan
ontkomen. Te verwachten, om
dat het een zeldzaam bewogen
jaar is, dat wij achter de rug
hebben; waarvan men als enige
positieve waardering kan uit
spreken. dat ondanks alles de
bedreigde vrede is behouden.
Maar hoe
De eerste zitting bood, on
danks de als gewoonlijk daar
voor aangeboden magere agen
da, toch een feestelijk schouw
spel. Niet alleen omdat de be
langstelling. die tijdens het de
bat over Hongarije gering was,
nu zeef groot was en een leven
dig elkander weerzien deze zit
ting beheerste. Maar ook, omdat
dank zij de verstandige daad
van de Libanese gedelegeerde
Malik de debatten over het pre
sidentschap heel anders verliepen
dan men gedacht had.
Twee candi daten stonden al
lang tevoren tegenover elkan
der, de Nieuw-Zeelandse diplo
maat Munro en de reeds genoem
de Malik. Nu zou de verkiezing
van Malik door verschillende
Arabische staten fel zijn bestre
den, gezien de plaats die het
vraagstuk rond het nabije Oos
ten thans in de internationale
politiek inneemt. Malik is zich
daarvan bewust geweest; ver
moedelijk hebben Amlerika en
Engeland, zo niet ook andere
allerlei rapporten dienen te wor
den behandeld; dat verkiezingen
b.v. voor de Veiligheids- en de
Trustschaps- en de Sociaal- en
Economische Raad moeten plaats
hebben, die, hoe belangrijk ook,
toch niet wereldschokkend zijn.
Maar men weet dat de poging
van de elfde vergadering om; via
een kleine voorbereidende coml-
missie der vier groten en Cana
da aan het ontwapeningsvraag-
stuk althans enig uitzicht te ge
ven op resultaat, mislukt is.
Schromelijk mislukt, omdat de
discussies in Londen vergezeld
zijn! gegaan (ten dele zelfs uitge
lokt) door allerlei proefnemin
gen, nu ook van geleide-projec
tielen, waarin de meest ver rei
kende van Amerika en Rusland
wederzijds zijn betrokken.
Dat ér inderdaad, hetzij op
ontwapeningsgebied in het al
gemeen, hetzij op het gebied der
atoomwapenen en de geleide
wapenen enige overeenstemming
tot stand zal komen, gelooft in
feite niemand, hoewel een Tsje-
choslowaaks geïnspireerd voor
stel tegen atoomexperimenten
in het. algemeen gericht is. Be
langrijk was daarbij direct dat
België, zonder voorafgaand over
leg. een voorstel indiende dat
collectief dergelijke experimen
ten tracht te verbieden.
De kernpunten-
Er zijn echter andere punten
die langdurige besprekingen en
dikwerf spannende .zullen ver
langen. De anti:koloniale krach
ten zijn nog altijd aan het werk;
zo liggen er b.v. het Algerijnse
vraagstuk en de toestand van
Cyprus; voorts de omstandig
heden, waarin verschillende
mandaatgebieden verkeren.
Daarnevens is er de vraag
van de Sunfed, de'nieuwe orga
nisatie, die de V. N. op touw
wil zetten terzake van de hulp
aan onderontwikkelde gebieden
waarbij elke inmenging van de
gevers, in dit geval collectief de
V.N. buiten geding zal worden
gesteld.
Er is in verband daarmede 't
kleinaziatisch vraagstuk, waar
bij ook niet veel bereikt zal
worden, zomin als terzake van
de Unef, de daadwerkelijke vorm
van een kern van gewapende
hulptroepen der Ver. Naties.
Bovendien staat het wel vast,
dat de scherpte tegenstellingen
in deze thans 82 leden tellende
organisatie naar voren zullen
komen reeds dadelijk bij enkele
benoemjingen, maar vooral bij
de vraag of de Veiligheidsraad
en de Sociaal- en Economische
Raad moeten worden uitgebreid
en bij de benoemingen van het
internationaal Gerechtshof te
's-Gravenhage.
De candidatuur van China is
thans niet voorgesteld door Rus
land, maar door India, hetgeen
de moeilijkheden nog een wei
nig gecompliceerder maakt, al
zal het niets afdoen aan het re
sultaat, dat negatief moet zijn,
zo lang het rode China niet van
houding verandert tegenover 't
Zuidkoreaanse vraagstuk. Aan
gezien zowel Zuid-Korea als
Zuid-Vietnam geen status van
lid kunnen verkrijgen, is dit
niet bepaald een aanmoediging
voor die leden, die noodzakelijk
achten dat uiteindelijk het Duit
se herenigingsvraagstug wordt
aangesneden, hetgeen toch ze
ker na de laatste gebeurtenissen
meer dan nodig is.
Wij hebben reeds veel wel
sprekendheid gehoord in deze
paar weken van bijeenzijn der
assemblee. Wij, zijn nog niet
veel verder dan de algemene be
schouwingen, waaraan naar het
gebruik der laatste jaren prac-
tisch de vertegenwoordigers van
alle staten hebben deelgenomen.
Wil men zichzelf respecteren in
deze omgeving, dan dient men,
ook al heeft men niets nieuws
te zeggen, zijn mening van de
publieke tribune te New York
te verkondigen. Onderwijl la
ten wij dit erkennen werkten
reeds de zes commissies waarin
de vergadering wordt verdeeld,
en namen nuttige besluiten, die
inderdaaad op practisch terrein
de internationale samenwerking
ten goede komen.
v. d. M.
(Nadruk verboden).
Agenda en prae-apviezen
Spoedeisende openbare vergade
ring van de raad der gemeente
Waalwijk op dinsdag 8 oktober a.s.,
om half 8 ten gemeentehuize.
Punten van behandeling:
1. Voorstel tot beschikbaarstelling
van een crediet en tot het aan
vragen en aanvaarden van rijks- i
steun voor de bouw van 108 wo
ningen en 24 garages te Baard
wijk in het raam van de „Conti-
nubouw Brabant II.
Prae-advies:
Alvorens aan te vangen met een
uiteenetting van onze voortgezette
voorstellen inzake 't bovengenoem
de project, achten B. en W. het nut
tig zeer in het kort in herin
nering te brengen wat te dien op
zichte door de raad in vorige zittin
gen reeds is besloten.
Op 25 april j.l. werd door de raad
op voorstel van B. en W. een cre
diet toegestaan van 8400.als aan
deel van de gemeente Waalwijk in
de ten laste van de gezamenlijke
deelnemende gemeenten komende
initiële kosten, verbonden aan het
project „Continubouw Brabant II",
een project, dat inhoudt de gezamen
lijke realisering van een omvangrijk
aantal woningen in een 5-tal jaren
in een 7-tal middelgrote Noord-Bra
bantse gemeenten, t.w. Bergen op
Zoom, Boxtel, Helmond, Oosterhout,
Oss, Roosendaal c.a. en Waalwijk.
Van het daarbij aanvankelijk naar
voren gebrachte „Pronto-systeem"
heeft men zich gedurende de voor
bereidende besprekingen gaande
weg enigszins gedistancieerd, waar
om men het wenselijker achtte de
benaming „Continubouw Brabant II"
te bezigen. Het-accent is namelijk
meer komen te liggen op het con-
tinu-karakter van de bouw, dan wel
op het technische systeem.
Door de beschikbaarstelling van 't
crediet van 8400.gaf de raad te
kennen, dat ze zich in principe kon
verenigen met deelname aan de be
doelde continubouw.
Vervolgens is door de raad in zijn
vergadering van 2 augustus j.l. be
sloten tot onderhandse aanbesteding
van in totaal circa 500 woningen
aan de N.V. Internationale Bouw-
compagnie v/h firma H. van Hees-
wijk, Hoofdstraat 68 te Best, over
eenkomstig de bij besluit van de
raad behorende bijlagen (basisover
eenkomst met prijsaanbieding aan
nemers), alsmede overeenkomstig
bestek en tekeningen, in vorenbe
doelde basisovereenkomst nader
aangeduid.
Deze onderhandse aanbesteding
heeft intussen haar beslag gekregen
en de overeenkomsten zijn getekend.
In het huidige stadium van ont
wikkeling der plannen zijn B. en W.
zover gevorderd, dat zij voorstellen
kunnen aanbieden tot:
1. het beschikbaarstellen van een
crediet, groot 2.200.407.90 voor
de bouw en voor de grondstoffen
van de eerste 108 woningen;
2. het aanvragen van een steun uit
's-rijks kas daarvoor, terwijl B.
en W. aan de raad tevens een ex
ploitatie-opzet kunnen overleg
gen.
Ten opzichte van het sub 1 ge
noemde crediet zij meegedeeld, dat
dit omvat het nodige kapitaal voor
de bouwkosten, inclusief aanslui-
tingskosten voor gas, water, electri-
citeit en riolering, algemeen voor
komende kosten dus, doch ook spe
ciaal voor Waalwijk noodzakelijk
Gebleken grondverbeteringskosten.
Deze met name genoemde werken
zijn of worden door de gemeente
zelf uitgevoerd en staan buiten de
aanneminfssom van de aannemer.
Voor wat betreft de typen der
woningen, delen B. en W. het vol
gende mede:
In Waalwijk zullen worden ge
bouwd 4 hoofdtypen, namelijk:
van type A: 11 woningen, inhoud
378 m3;
van type B: 19 woningen, inhoud
415 m3;
van type FA: 48 woningen, inhoud
variërend van 233329 m3;
van type FB: 30 woningen, inhoud
variërend van 243271 m3;
Type A
bestaat uit ééngezinswoningen met
o.m.: 4 slaapkamers boven, 1 slaap
kamer beneden, 1 woonvertrek en 1
keuken.
Type B
i
bestaat eveneens uit ééngezinswo
ningen en wel met hetzelfde aantal
vertrekken.
Type FA
bestaat uit flatwoningen, gebouwd
in 3 boven elkander gelegen woon
lagen. Hier zijn diverse variaties en
wel met 3 of 4 slaapkamers; er is
voorts een woonvertrek en een keu
ken.
Type FB
bestaat eveneens uit flatwoningen,
gebouwd in 3 woonlagen. Hier zijn
eveneens variaties en wel met 2, 3
of 4 slaapkamers, terwijl er uiter
aard eveneens een woonvertrek is
en een keuken.
De woningen van alle typen zijn
daarenboven voorzien van een dou
che-cel en bergruimte.
Onder de woningen van type FA
zijn op de begane grond 24 garages.
Het zal uiteraard mede interes
seren hoe de huren zullen moeten
zijn. Bij dit rentetype wordt de ge
middelde huur 14.65 per week.
B .en W. geven hier echter de
maandhuren voor de verschillende
typen. Dat daarbij ook voor de ty
pen A en B nog verschillende huur
bedragen zijn gepland, vindt zijn
oorzaak hierin, dat de woningen
daarvan onderling nog enigszins ver
schillend zijn door de ligging of
comfort.
Huren per maand:
type A: van 66.08 tot 67.38;
type B: van ƒ70.41 tot ƒ71.71;
type FA: van 52.- tot 61.75;
type FB: van 47.66 tot 59.58;
garages: van 16.14 tot 20.-
B .en W. zijn voornemens de raad
t.z.t. - namelijk na voltooiing van
de bouw - definitieve voorstellen
aan te bieden inzake de huren, wel
ke alsdan zullen kunnen worden
gebaseerd op de werkelijke kosten,
waarbij B. en W. zich voorstellen
meer afgeronde bedragen toe te pas
sen.
Na deze uitvoerige toelichting
menen B. en W, voldoende inlich
tingen te hebben verstrekt over dit
zeer belangrijke project.
B. en W .stellen voor het ter in
zage liggende besluit aldus vast te
stellen en tevens de in verband met
een en ander opgemaakte supple-
toire gemeentebegroting en supple-
toire begrotingen van het gemeente
lijk woningbedrijf en voor de dienst
gemeentewerken.
2. Voorstel tot beschikbaarstelling
van een crediet en tot het aan
vragen en aanvaarden van rijks-
steun voor de bouw van 8 wo
ningwetwoningen in de St. Anto-
niusparochie.
Prae-advies:
Onlangs werd door de N.V. Bank
voor Nederlandse Gemeenten te
's-Gravenhage aan de gemeente
Waalwijk een bedrag ad ƒ758.900.
beschikbaar gesteld voor woning
bouw uit de zgn. woningbouwlening
1957.
Hiervan is 50% of 379.450.be
stemd voor nieuwbouw.
Met dit crediet werd reeds gefi
nancierd de bouw van 11 woning
wetwoningen in de St. Antoniuspa-
rochie en wel aan de oostzijde van
de Vondelstraat en het verlengde
daarvan. De aanbestedingskosten
daarvan hebben bedragen 140.382.-
Daarnaast werd met dit
crediet gedeeltelijk gefi
nancierd de bouw van 27
flatwoningen in het plan
Besoyen tot een bedrag
van 99.755.-
ƒ240.137.-
Uit het vorenstaande blijkt, dat
thans nog voor een nieuwbouw vas
te financieringsmiddelen beschik
baar zijn tot een bedrag van
379.450.240.137.- 139.313.-.
B. en W. zijn hierdoor thans in de
gelegenheid om de raad een voorstel
aan te bieden tot het bouwen van
'n 8-tal woningwetwoningen, waar
voor nog bouwvolume voor het jaar
1957 beschikbaar is.
Genoemde woningen, welke van
hetzelfde type zijn, als zijn gebouwd
in de Baardwijksestraat en in de
St. Antoniusparochie ten zuiden van
de Eerste Zeine, stellen B. en W.
voor te doen bouwen in de St. An
toniusparochie, waar nog bouwrijpe
grond beschikbaar is, namelijk vier
woningen aan de Felix Timmer
mansstraat en vier woningen aan de
Adriaen Poirterstraat.
In verband met het vorenstaande
stellen B. en W .voor vorengenoemd
crediet ten behoeve van deze bouw
beschikbaar te stellen, alsmede om
een rijksbijdrage in de exploitatie
kosten conform de „Beschikking Bij
dragen Woningwetbouw 1950" aan
te vragen en te aanvaarden.
Ten aanzien van de huurprijs de
len B .en W. mee, dat deze is becij
ferd op 12.50 per week.
3. Voorstel tot verhoging van het
crediet in rekening-courant met
de N.V. Bank voor Nederlandse
Gemeenten over oktober 1957.
De ontwikkeling van het so
ciaal-economisch leven in ons
land geschiedt in onze dagen
niet een tempo, dat in enkele
maanden tijds een positiewijzi-
ging kan teweeg brengen in het
welvaartsniveau, waarop 'n be
paalde groep in ons volk zich
bevindt. Daalt b.v. de geldswaar
de snel, dan komen de trekkers
van pensioenen en genieters van
kleine inkomsten uit kapitaal
opbrengst spoedig in 't gedrang.
Stijging van de kosten van le
vensonderhoud treft dei grote
gezinnen het' eerst en het meest.
Zo menen wij dat de aange
kondigde en de reeds aange
brachte wijzigingen in het soci
ale en economische vlak van 't
regeringsbeleid opnieuw 'n ern
stige bedreiging vormen voor 't
welstandsniveau van de kleine
zelfstandigen.
Kleine zelfstandigen zijn de
economisch zwaksten onder de
middenstanders. Hieruit mag
men concluderen dat de ca. 85
procent van de middenstand tot
deze groep behoort. Wanneer
men ons dus zou tegenwerpen,
dat er rissen middenstanders
zijn, die uit de gunstige con
junctuur een veel hoger inko-
njen halen, dan heeft men een
beovorrechte minderheid op het
oog.
De kleine zelfstandigen heb
ben in 'de eerste plaats de nieu
we ouderdomsverzekering te veii-
werken gekregen. Deze beteken
de voor hen een aanzienlijke
lastenverzwaring, die zij niet
konden doorberekenen in een
verhoging van de bruto winst
marges. Deze immers worden
den door het ministerie van eco-
nauwlettend in het oog gehou-
nomische zaken, dat een politiek
voert van prijsbewaking.
Men kan hier tegenover stel
len, dat kleine zelfstandigen dan
nu toch maar van een minimale
oudedagsvoorziening verzekerd
zijn en dat ze geen geld meer
behoeven te besteden of veel.
minder aan de verzorging van
hun ouders, een feit blijft dat
hun gedurende de produktieve
jaren enige honderden guldens
per jaar aan het bedrijf worden
onttrokken, die voorheen aan de
uitbouw van hun kleine onder
neming konden worden besteed.
De hogere huren-
De huurverhoging betekende
een nieuwe financiële aderlating.
Onder de kleine zelfstandigen
treft men de meeste huurders
van bedrijfspanden en het gros
van hen zal 15 huurverhoging
moeten verwerken plus de huur
verhoging van de eventuele af
zonderlijke woning.
Dit zou minder mioeilijk zijn
te accepteren, wanneer de bru-
to-winstmarges zich daarbij aan
gepast hadden. Ook zou de las
tenverzwaring gemakkelijker op
te vangen zijn, wanneer de prij
zen van schoeisel, kleding en
vooral de eerste levensbehoeften
naar verhouding waren gestegen
en dus ook de daaruit voort
vloeiende winst. In zijn totali
teit kan dit zeker niet wordij
gezegd, waar de overheid er nog
steeds naar streeft, de primaire
kosten van levensonderhoud
laag te houden. Prijsverhogings
pogingen/ worden om de bekende
stabilisatie- en bewakingspoli-
tiek afgewezen.
De partiële belastingverho
ging, zoals afschaffing van de
investeringsaftrek, de verhoging
van de vennootschapsbelasting
en de gestegen weelde- en omë
zetbelasting heeft op de kleine
zelfstandigen minder uitwerking
gehad, hoewel sommige groepe
ringen er toch gedeeltelijk het
slachtoffer van werden.
Weduwen en wezen-
In de naaste toekomst zullen
wij geconfronteerd worden met
een nieuwe algemene weduwen-
en wezenverzekering, waar ook
de kleine zelfstandigen hun deel
aan zullen imjoeten bijdragen. Zij
krijgen daarvoor wel iets terug,
n.l. bepaalde garanties voor
vrouw en kinderen, wanneer zij
komen te overlijden.
Een onderzoek naar de'feiten
zou aan het licht brengen, dat
dit risico in kringen van de zelf
standigen voorheen praktisch
niet werd gedekt. Fout, zal men
zeggen, maar de realiteit was
toch m|aar, dat de hiervoor be
stemde premjje tot heden ter ver
sterking van het kleine! bedrijfs
kapitaal werd aangewend, dat
door invoering van de verzeke
ring dus opnieuw wordt ver
zwakt. De versterking van de
sociale positie gaat dan ten kos
te van de economische, hetgeen
per saldo neerkomt op afbrok
keling van de economische
kracht van de kleine midden
stand.
In dit verband moet ook zeker
de op handen zijnde nieuwe va
kantieregeling worden genoemd.
Werknemers zullen minimaal
12 dagen vakantie gaan genie
ten; en de jeugdigen; zelfs 18 da
gen. De kosten van deze vakan
tie zullen door werkgevers moe
ten worden gedragen. Daarbij
komjt nog de vakantietoeslag.
In cijfers-
Het is duidelijk, dat kleine
zelfstandigen hun werkndiners,
deze vakantie gunnen, maar dat
velen de daaraan verbonden kos
ten niet kunnen betalen uit de
winst van het bedrijf, zoals de
overheid wel zal wensen. Bui
tendien moet de hard zwoegende
middenstander zijp eigen vakan
tie inclusief inkomstenderving
ook nog financieren. De lasten
zijn door deze sociale ontwikke
ling zeer sterk gestegen.
Er zijn berekeningen gemaakt
die ons vertellen van de stijging
der middenstandsinkomens sinds
1948, die 82 procent nominaal
zou bedragen. Men kan daar in
de eerste plaats tegenover stel
len, dat de nominale inkomens
stijging van de werknemers in
die periode hoger is geweest. Re
latief is dus de welvaartspositie
van de kleine middenstand reeds
achteruit gegaan.
De w e I v a a r t s v e r m'e e i jd e r i n g van
deze groep is geringer geweest
dan die van de loontrekkenden.
In datzelfde tijdperk bedroeg de
lastenverzwaring voor de laatste
groep 6.81%, terwijl Jde /kleine
zelfstandigen 15% drukvermeer-
dering kregen te incasseren.;
Aanpassing nodig
De grondoorzaak van deze
ontwikkeling ligt in de foutieve
kostencalculatie van de kleine
middenstand. De inmiddels toe
genomen sociale lasten voor ou
derdomsverzekering, vakantie en
vanzelfsprekend die van de op
komst zijnde weduwen- en we
zenverzekering zijn niet in de
bruto-winstmarges voor de on
derscheiden branches verwerkt.
Daar werd vroeger niet mee ge
rekend en het prijsbewakingsbe-
leid laat dit klaarblijkelijk niet
toe. Deze winstmarges dienen
aan de gewijzigde omstandighe
den te worden aangepast.
Twee opmerkingen kunnen
hieraan nog worden toegevoegd.
Met al die nieuwe sociale voor
zieningen wordt 't laatste restje
spaarcapaciteit aan de kleine
zelfstandigen ontnomen. Deze
spaarcapaciteit was reeds te
klein. Dit blijkt ook uit de in
stelling van de stichting „Alge
meen Waarborgfonds voor de
Middenstand" en van verschil
lende branchewaarborgfondsen.
Deze hebben ten doel het mid
denstanders financieel mogelijk
te maken, met behulp van bij
zondere credietregelingen een
nieuw bedrijf te vestigen, wan
neer ze naar het oordeel van 't
fondsbestuur aan bepaalde eisen
van vakbekwaamheid en be-
heerscapaciteiten voldoen.
De vestiging en het bestaan
van de komende kleine zelfstan
dige drijft dus op het oordeel
van derden, die crediet moeten
verstrekken en op het crediet
zelf. Voorheen dreef de kleine
op eigen kapitaal en was de ves
tiging afhankelijk van eigen oor
deel. Wanneer mien de kleine
zelfstandigen wil gaan kweken
uit hen, die door fondsen gefi
nancierd worden, dan is dit een
devaluatie van het begrip zelf
standige. Want zo'n zelfstandige
is juridisch onafhankelijk, maar
economisch onvrij. Hij drijft op
crediet, van wie ook.
Ongezonde toestand-
Hiermee is erkend, dat wij in
heginsei met het handhaven van
kleine ondernemers op de ver-
keerde weg zijn. Men erkent
door het bestaan van, waarborg
fondsen tevens, dat het prac
tisch niet meer mogelijk is op
eigen kracht en door éigen be
sparing een zaak op te bouwen.
Zo ging het voorheen en zo was
het enige gezonde standpunt.
Onze slotopmerking sluit hier
bij aan. Wanneer men het heden
ten dage toejuicht dat het aan
tal ranubedrijfjes afneemt, om
dat dit de middenstand saneert,
dan is het een open vraag, hoe
lang die „sanering" reeds sinds
1937 in gang, zich nog voort mtoet
zetten. Wordt onder het mom
van sanering geen afbraak in
geluid
Is de middenstander van de
toekomst iemand, die op eigen
vermogen teert of iemand die
met waarborgfondsen en andere
tot afhankelijkheid voerende
hulpmiddelen, die als kunst- en
vliegwerk kunnen worden beti
teld, nog zelfstandige wordt ge
noemd Laat de overheid met
haar fraaie middenstandspoli-
tiek daarover eens filosoferen.
Drs. M.