FILMJOURNAAL GRATIS kostelijke kinderzakdoekjes bij SUNIL 4 SÜNEL wast stralend wit Heropening i Wed. Frits van Bladel Xyntha-anker Horloge Boer, wat zeg je van mijn kippen In een groen groen Knollenland Klein Klein Kleutertje Holle Bolle Gijs Wurlitzer Juke Box IEDERE ZONDAGAVOND DANSEN Lm van Cromvoirt Café-Dancing van Helvoirt J. C. VAN VLIET Dsn. IJSSELSTEEN DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN DONDERDAG 31 OKTOBER 1957 2 LUXOR THEATER. „BRIGITTE. HET MEISJE VAN PLACE PIGALLE. Een super-komische CinemaS cope in kleuren gebracht onder regie van Michel Boisrond, met de dynamische Brigitte Bardot in de hoofdrol; is een,1 film even sprankelend en bruisend als de Franse champagne. Het is een aaneenschakeling en een bont gewirwar van) dolle dwaasheden. De Parijse politie heeft een ben de valsemunters ontdekt. In een nachlclub heeft men de valse dollars in omloop gebracht. Men verdenkt de zanger der nacht club er van, Jean Clary. Deze vertrekt, met het dochtertje van zijn vriend Paul, Brigitte, naar Zwitserland, om hiermee te voor komen dat de politie het kind lastig valt. Dat het niet meeviel het kind te vervoeren, laat zich begrijpen. Hij komt er niet, daar de politie het hem onmogelijk maakt. Onder voorwendsel dat het kind niet normaal is, zegt hij het kind gevonden te hebben doch het is even charmant als ondeugend. Dit heeft tot gevolg dat hij en het kind direct in de belangstelling komen. Door ver wikkelingen met de politie en de brandweer komen de dolste scè nes naar voren. Brigitte en Je rome, de buttler van Jean, en zijn vrienden komen weer in de handen der sterke macht. Als zanger weet hij Brigitte weer vrij te krijgen. De laatste echter weet door een scène met de Pa pegaai het ten laatste zo te be werken, dat de echte valse mun ters aan het licht komen. In een club „Mississipi" wordt de strijd beslecht. Vrijdag en zondag 6 en 8.30 u. Zaterdag 8 uur. Leeftijd 14 jaar. „DE VOLMAAKTE MOORD". Deze film van de Paramount Pictures is er een met topspan- ning door de meesterlijke pres taties van regisseur en spelers. Zelden bood een film een derge lijke meedogenloze beklemming. De film begint al met een door een kogel verwonde Walter Neff (Fred MacMurray) terwijl hij 'n brief dicteert. Dit memo is het verhaal. Neff ontmoette Phyllis Dietriechson (Barbara Stan wyck) voor het afsluiten van 'n polis voor ongevallen, op naam van haar man. Dit lijkt al wat verdacht. Beiden worden op el kaar verliefd. Door onjuiste in vulling van de verzekeringspa pieren weet Neff de moord op Dietriechson te bewerken, doch de scène, hoe listig ook in elkaar gezet, mislukt. Lola (Jean Hea ther) Dietriechson's dochter, verdenkt haar moeder van de moord op haar vader. De zaak wordt uitgezocht, doch er is echter nog een vergissing. Het gaat hier alleen om het uitkeringsbedrag der vermoorde Dietriechson, dat op een sluwe manier zou verkregen worden. Als Neff dit ziet, wil hij Phyllis doden, doch zij schiet hem in de schouder. Ook hij doodt haar. Na het voorval dicteert hii zijn bekentenis. Hij werd verblind door een vrouw om het slechte pad te bewandelen. Maandag en woensdag 8 uur. Leeftijd 18 jaar. O VOOE DE JEUGD. Olleke Bolleke's wonderland beer Wee\t kieópijn De schrik FRUITBOMEN VASTE PLANTEN SIERHEESTERS ROZEN LIGUSTRUM BLOEMBOLLEN enz. Ta, maakt U daar Uw kinderen J eens blij mee! Er zijn 4 ver schillende zakdoekjes, de een nog leuker dan de ander. En allemaal bedrukt met kleurige tekeningen en rijmpjes uit-de-oude-doos. U krijgt ze zo eenvoudig! Tussen elke twee pakken Sunil zit zo'n vrolijk, wasecht zak doekje. Zorg dat U ze gauw in huis heeft Op zaterdag 2 november a.s. om 5 uur HEROPENEN WIJ ZONDAG 3 NOVEMBER a.s. DANSEN DANSEN DANSEN Vanaf zondag 3 november a.s. Orkest „DE NOTENKRAKERS" Aanvang 7 uur Putstraat 14, Waalwijk IJsselsteenfabriek - Gouderak (Hollandse IJssel) WEIT U.... FEUILLETON van „DE ECHO VAN HET ZUIDEN" SCHADUW OVER LEVEN door CARRY VAN DER RYKEN 4). Plotseling werd Mariesje wak ker. Misschien was er gebeld, misschien njaakten de buren wat veel lawaai, misschien had 't kleine ding gedroomd. Maar ineens zat ze rechtop in haar bedje. Het verwarde blonde pon- niehaar plakte tegen het voor hoofdje. f Mammie, mammie riep een bang stemmetje. Toen: Pap pie, pappie. En weer en weer. Stil bleef het in huis, heel stil. En zo donker was 't in de kleine zijkamer met de lange dichte gordijnen. Riesje kroop haar bedje uit. Vlak er naast was de deur, dat wist ze. Ze paktei naar de knop, draaide, heen, terug. Neen, het ging niet. Open, open! riep 't stemh metje weer. Ik ben zo bang... De kleine vuistjes sloegen te gen de deur, grote tranen rolden over haar gezichtje. Papa, papa Maar Papa was er niet en nie mand antwoordde het angstige kind. Een smalle, vage licht streep viel door de gordijnen, de rest van het kamertje zwart- donker latend. Mariesje draaide haar hoofdje van de deur af, zag al dat donkere. Stijf hield ze de knop vast. Ze durfde niet meer terug, had een onbewuste angst voor het stille en zwarte. Snik kend nu drukte ze haar hoofdje tegen de deur, tot de slaap zich over haar ontfermde. Langzaam ontspande zich het kinderli chaam en op de grond, dicht voor de'deur, lag even later een verward hoopje van blonde krullen, zacht flanel en 'n klein rose voetje... 'Heel laat die nacht kwamen ze. thuis. Zij met een kleur van opwin ding op het anders zo koude en bleke gezicht. Vlug liep Han de trap op naar het zijkamertje en er was tri omf in haar ogen, toen ze hem nakeek. Hij had 't kind tóch kunnen vergeten om haar; ze had hem er toe gekregen, langer en lan ger weg te blijven. Omdat ze zich zo amuseerde? Welnee, al die soort dingen als de cabarets hier was ze al lang blasé. Maar jaloers was ze, op zijn liefde voor 't kind. Altijd dat kind. Overdag, naar Scheveningen of waar ook heen, altijd het kind mee. Overal schepte hij er mee op en zij kwam op de tweede plaats. Ook vanavond had ze hem wel een paar keer op zijn horloge zien kijken en was er ongeduld in zijn ogen geweest. Maar ze kende haar macht en natuurlijk had ze daar gebruik van gemaakt. Voorzichtig draaide hij de knop om. De deur gaf moeilijk mfee. Wat nou Het licht flitste aan en met een zag hij het kleine rose vpet- je. Even voelde hij iets heel teers voor^ dit kind van hem. Ze was zijn oudste en enigste meis je. Wat was hij trots geweest op haar altijd! Ze was immers zo- vee} vlugger, zoveel intelligenter dan andere kinderen. Of vond hij dat alleen ma,ar omdat ze van hem was Hij bukte zich en. raapte het slapende kind op, om het in haar bedje te leggen. Liefdevol druk te hij het tegen zich aan, dekte haar dan warm toe. Zacht, de deur half open latend, verliet hij de kamer. Het lachje, waarmee ze hem ontving, was spottend. Alles oké zeker Iets in hem weerhield hem te vertellen /hoe hij Mariesje ge vonden had. In orde hoor. Maar zijn gezicht stond niet vrolijk en de rimpel tussen zijn ogen was wat dieper. Blijft ze nog lang hier Ben je verplicht haar bij je te laten komen? Je mocht me wel eens wat beter inlichten. Het enige wat je me gezegd hebt, is, dat je niet meer naar Ine terug gaat, dat de advocaten de zaak in handen hebben en dat je tot de officiële scheiding het kind zo nu en dan hier wilt laten logeren. Maar je denkt toch ze- keil niet, dat ik... Toen, met een vlugge blik op zijn gezicht, eindigde ze: ...dat het kind hier gelukkig is Luister... Zijn handen lagen zwaar op haar schouders. De scheiding is nog maar een kwestie van enkele weken; een paar kleinigheden, waar de I advocaten 't nog over eens) moe ten worden, en de zaak is er door. De schuld ligt hij m!ij, ik kan dus heel weinig eisen stel len. Ik wil Mariesje vragen. Uit de ouderlijke macht ben ik niet ontzet, ik heb dus kans haar toegewezen te krijgen. Maar dit is natuurlijk het moeilijke punt: Ine wil haar niet afstaan. En ik wil haar niet heb ben Plotseling viel Cora hem in de rede. Een voet in goudleren avondschoentje stampte driftig op de grond. Dat lastige ongezeggelijke kind... Altijd is ze even stug... ik wil haar niet, niet, niet De man leunde nu tegen de schoorsteen, wreef nerveus zijn vingers over elkaar. Je bent niet lief voor Ries je, daarom doet ze zo; ik kan alles van haar gedaan krijgen. Ja, jij verwent haar. Meteen draaide ze zich om en ging de kamer uit. Neen, zei hij zacht in zich zelf, maar ik houd van haar. De scheiding was nu defini tief. Geen van de kinderen werd aan de vader toegewezen. Hij kreeg echter wel het recht een van hen een gedeelte van 't jaar bij zich te nemen. Zo was Mariesje dan weer enige maanden bij haar moeder in Rotterdam, dan weer 'n poos in Den Haag bij haar vader. Zij kreeg op die manier 'n vreemde opvoeding en was op weg een heel moeilijk kind te worden. Wat ze in Den Haag mocht, was thuis verboden. Door Papa werd ze mee uit genomen naar allerlei gelegen heden, waar zo'n klein ding 'nog helemaal niet moest komen. Hij ging mlet haar autotochten ma ken in een open wagen, liet haar zien aan z'n vrienden en was geweldig trots op z'n dochtertje. Buitengewoon gevoelig als hij was voor goed harmoniërende kleuren zijn eigen dassen en sokken moest hij persé zelf al tijd uitkiezen kleedde hij het kind helemaal naar eigen smaak. Hij gaf haar een rood bontjasje, vreemd contrasterend imet het bleke gezichtje; een rood fluwe len jurkje, een dito blauw met grote kanten kraag en een wit wollen ijspakje. (Wordt vervolgd). o THEATER MUSIS SACRUM. KITTY IN DE GROTE WERELD. Als een wervelwind brengt Kitty, Romy Schneider, de grootste beroering tussen de stijfdeftige heren van de grote wereldcon ferentie. Het is een betoverende liefdesro mance op een perfecte wijze gespeeld. De star der Conferenties - Genève - is op nieuw in beroering voor de dingen die ko men gaan. Internationale ministers van Buitenlandse Zaken zullen aldaar confere ren. De gehele stad is in opwinding. Ieder doet al wat mogelijk is om er prachtig uit te zien. Zelfs de kapsalon van Jeanot, Charles Regnier, is in rep en roer. Het laatste nieuws komt van hier en de mani cures Kitty, Romy Schneider, en Janette, zijn druk in de weer. Kitty zelf heeft na sluitingstijd geen rust meer. Laat op de avond brengt zij een onbekende voorname heer, Sir William Ashlin, - O. E. Hasse - naar een restaurant aan het meer. Het wordt een sprookjesachtige avond, te meer nog als zij later op de avond te weten komt wie deze heer is, n.l. de machtige Min. van Buitenlandse Zaken van Enge land. De verrassing stijgt ten top, als 's- an derendaags de kranten met haar foto, van die avond, uitkomen. Verwijten aan het adres van Ashlin brengen grote veront waardiging. Crawford, Ernest Schröder, de secretaris van de Minister, hem eerst be schuldigend, weet de redding te brengen door middel van Robert, de neef van Ash lin, Karlheinz Böhm, Robert weet Jeanot te- overtuigen, dat het zo niet langer kan. Hij verdwijnt met Kitty in een auto naar elders aan het meer. Voor de beslissende vergadering gaat Ash lin even langs het meer, doch voelt zich niet op zijn gemak. Hij heeft n.l. geen geld voor een boottocht terug en een kleine jon gen laat hem ronddobberen. De vergade ring is lang begonnen. Het einde van zijn carrière is in zicht. Gelukkig komt alles goed en de conferentie slaagt toch, niet ten laatste omdat het wegblijven van Sir Ash lin de overige ministers tot verregaande concessies heeft gebracht. Hierin heeft Ro berts zijn aandeel. Hij heeft geluk, want hij kan enige weken aan het meer achter blijven om... zijn zaken af te wikkelen, zelfs niet alleen die van de Britse delega tie In deze film herwint Kitty opnieuw al le harten naar het grote voorbeeld van „Sissi". Vrijdag, zondag om 6 en 8.30 uur, za terdag 8 uur. Alle leeftijden. DE VERKENNERS DER VERLOREN BERGEN. Universal International presenteert in CinemaScope en Technicolor een film van een spannende aktie. Een film van trouw en verraad, van strijd en haat. De indianen erkennen alleen de geest van een verdrag, dat de Ameri kanen hun hebben verleend. Zij dulden niet de aanleg van een weg door hun ge bied, alsmede de bouw van een fort. Als hiermede begonnen wordt ontbrandt de strijd welke niet meer te voorkomen is. Hard wordt er gevochten zonder veel munitie en water. De Indianen vechten met brandende pijlen. Straks als de strijd ge- streden is luisteren allen naar de vrome bijbellezing van Sergeant Bell, Jeff Chand ler, die de leer der christelijke naasten- lifde verkondigt. Het is een reeks boeiende episoden uit de strijd van de tomahawk der Indianen tegen het kruis der Christenen. Maandag en woensdag 8 uur, leeftijd 14 jaar. Op een mooie zonnige morgen wandelde Olleke, de kleine jongen die met zijn ouders in een klein huisje aan de rand van het bos woonde, het woud in. Hij floot een vrolijk liedje, terwijl hij tussen de bomen doorstapte. Hij had besloten zijn vriend de beer eens een bezoek te brengen. Die had hij in dagen al niet gezien en hij was erg nieuwsgierig hoe het met hem ging. Na een wandeling kwam hij bij het nest van de beer onder een oude eik. Och wat zag bruintje er zielig uit. Hij zat met zijn poot onder zijn kop met een verdrietig ge zicht neergehurkt onder de stam en hij keek niet op toen Olleke voor hem stond. De kleine jongen wachtte even af, of zijn vriend hem soms nog zou opmerken, maar de beer had blijkbaar niets gezien. Voordat Olleke iets kon zeggen, sprong de beer plotseling met een verschrikkelijke schreeuw op, klemde zijn kop tussen zijn twee poten en stampte wild op de grond, terwijl hij vreselijk kermde. De kleine jon gen schrok heel erg, maar toen hij daarvan bekomen was kreeg hij erg medelijden met de beer, want die had blijkbaar veel pijn. Niet aankomen. Toen de beer wat rustiger werd en nog maar zachtjes jankte, vond Olleke het tijd worden om duidelijk te maken dat hij er was. „Dag bruintje", groette hij, „wat is er met jou aan de hand?" Tussen zijn ge jammer door vertelde de heer, dat hij al dagen een verschrikkelijke kiespijn had. Het was niet om uit te houden. En weer draafde hij kermend heen en weer. „Laat mij die zieke kies eens zien", zei de jongen. Maar daar wilde de beer niets van weten. „Je mag er niet aankomen!" riep hijwanhopig. „Ik zal er niet aanko men, alleen maar even kijken", pleitte Ol leke. Toen gaf de beer toe. „Niet aankomen hoor!" waarschuwde hij nog. Olleke keek in de beremuil en zag een kies, waar een groot gat in zat. Hij begreep dat dit erg pijn moest doen en hij kreeg medelijden met het dier. „Als je geen pijn meer wilt hebben, dan moet die kies er uit", verze kerde de jongen. „Er uit?" vroeg de beer verwonderd. „Ja, natuurlijk, dan heb je geen pijn meer", antwoordde Olleke. Maar hoe? De beer keek bedenkelijk en wilde wel eens weten hoe Olleke dat dacht te doen. De jongen die geen tang bij de hand had, dacht eens diep na. Plotseling had hij een idee. „Luister", sprak hij, „ik bind een touwtje om die kies, je houdt je stevig vast aan de boom en dan geef ik plotseling een ruk en de kies is eruit." Nu daar voelde de beer wel wat voor. Zo gezegd, zo gedaan. Olleke haalde een stuk touw uit zijn zak en de beer deed zijn bek open. Voorzichtig, maar stevig bond de jongen het touw om de kies. Het was een lang stuk touw en het uiteinde hield hij in zijn hand. „Zo, hou je nu stevig aan de boom vast", commandeerde hij. Maar het gezicht van de beer betrok. Hij werd bang. .;Neen!" gilde hij. „Ik wil niet! Olleke, niet doen!" De jongen be greep dat er zo niets met de beer te begin nen viel. „Nu ik weet het goed gemaakt", zei hij, „je moet het zelf doen. Dan kun je het doen wanneer je zelf moed genoeg hebt verzameld." Toch te bang. Daar voelde de beer wel wat voor. Ol ijke bond het uiteinde dat hij in de hand had aan een tak en de beer ging staan om met een flinke ruk zichzelf de kies te trek ken. Maar hij aarzelde en aarzelde nog eens. Olleke gaf de moed op. „Nou, ik schei er uit hoor, je durft toch niet!" riep hij. „Ga dan maar!" antwoordde de beer boos, die niet gehaast wilde worden en bang was om door te zetten. „Het beste met je kies!" plaagde de jongen, terwijl hij tussen de struiken verdween. Hij ging ech ter niet weg, maar bleef van tussen de struiken uit naar de beer gluren om te zien wat die deed. Bruintje durfde niet en verdrietig ging hij onder de boom zitten, nog steeds met het touw om zijn kies, het andere eind zat nog steeds vast aan een dikke tak. Zo zat hij en keek treurig, ter wijl de zon door de bladeren op zijn kruintje scheen. Het duurde niet lang of de beer werd slaperig en langzaam zakte hij weg. Olleke kwam nu tevoorschijn en moest lachen om die grote sterke beer die geen moed had zich de kies te trekken. Plotse ling kreeg hij een plan. Lachend verdween hij weer tussen de struiken. Daar-vond hij een flinke stevige stok en zachtjes schoof hij door de struiken naar voren tot vlak achter de boom. Bruintje sliep als een os. Nu moest het plotseling gebeuren vond Olleke. Met kracht gaf hij de beer een paar flinke porren in de rug en schreeuw de woeste kreten vlak bij zijn oor. Tjonge, wat schrok de beer. Hij dacht minstens dat de wereld verging. Toen hij zo wakker schrok, dacht hij niet aan zijn pijnlijke kies en sprong woest overeind om zich tegen zijn aanvaller te verdedigen. Maar wat was dat? Toen hij zich wild grommend omdraaide, voelde hij ineens een afschuwelijke ruk aan zijn pijnlijke kies. Bruintje sprong wel een meter van de grond van schrik en pijn, maar de kies was er uit. Hij had hem zelf getrokken. Toen hij wat bekomen was, keek hij rond, maar de aanvaller was nergens te zien. Olleke had geweldig veel plezier. In elk geval was de kies getrokken en zou de beer geen pijn meer hebben. WAALWIJK CENTRUM TEL. 2873 ons gemoderniseerd café-bedrijf. T - Tevens hebben wij geplaatst de modernste met 200 selecties. Aanvang 7 uur. Muziek „The Flying Stars" Beleefd aanbevelend, HOOOEINDE 1 WAALWIJK kAAAAAAAAAA f 'n Klasse apart. Betaling van af f 1.50 p.w. Alléén verkrijg baar via A. v. Assen, Poolse- straat 6, Waalwijk of B.v.Ier- ant, Vondelplein 3, Tilburg. REPARATIES KUNSTGEBITTEN Sneller, beter en.... goedkoper. H. KOLSTER, Minister Loeff- straat 4a, Tel. 2547, Waalwijk form. 4'/2 X 7'/, X 1 7'/on (waaldikto) 5'/, X 7'/lX17'/, dat een gepleisterde IJSSELSTEENBINNENMUUR van de HOLLANDSE IJSSEL, zelfs zachte soorten, geen schuurtjes of rimpels vertonen op het pleisterwerk? Corretp. adrea: VOORBURG, Zwartelaai 9 Tel. 728613 Tel. Steenfabriek Moordrecht K 1827-310

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1957 | | pagina 2