Het recht op uitstel
Waalwijkse en Langstraaise Courani
van inkomsten-belasting
Ouders en Levensschool
een BRIL van
GEMEENTERAAD LOON OP ZAND
MAANDAG 25 NOVEMBER 1957
Binnenland
Provinciaal Nieuws.
Agenda en pre - adviezen
l
ALLÉÉN OM DE „SERVICE" ALM
Brillenspecialist VAN MAAREN
NIET DUURDER MaaR WèL SECUURDER!
Uitgever:
Waal wij kse Stoomdrukkerij
Antoon Tielen
Hoofdredacteur:
JAN TIELEN
Dit blad verschijnt 2 x per week
80e JAARGANG No. 89
Abonnement:
22 cent per week
per kwartaal 2.85
3.10 franco p.p.
Advertentieprijs
10 cent per mm.
Contract-advertenties:
speciaal tarief
Bureaux GROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621
KAATSHEUVEL - TEL. 2002 - Dr. VAN BEURDENSTR. 8 OPGERICHT 1878
TEL.-ADRES: „ECHO"
Wanneer men iemand onver
wacht de vraag zou stellen, wel
ke rechten hij als belastingplich
tige heeft, dan zou hij zijn schou
ders ophalen en zeggen dat hij
totaal rechteloos is en alleen
maar de plicht heeft om het be
lastingbedrag stipt op tijd te be
talen in de termijnen, die op het
aanslagbiljet staan aangegeven.
Praal men even door, dan zou
hij zich inderdaad herinneren
dat hij ook nog wel bepaalde en
zelfs zeer belangrijke rechten
heeft, maar het recht op uitstel
van de inkomstenbelasting komt
hem wel zeer onwaarschijnlijk
voor. En toch wordt dit door 't
opschrift van dit artikel gesug
gereerd.
Wij moeten beginnen met on
middellijk toe te geven, dat het
Besluit op de Inkomstenbelas
ting geen enkele bepaling bevat
omtrent uitstel. En toch is dit
mogelijk en wel door gebruik te
maken van een piet name ge
noemd recht. Wij hebben 't oog
op het volgende
Een van de belangrijkste be
palingen uit genoemd Besluit,
die tot belastingvermindering
leiden, is de regel dat premiën
voor lijfrenten tot maximaal
3600.per jaar als aftrekpost
ten laste van het'inkomen kun
nen worden gebracht voor de
berekening van de inkomsten
belasting. In tegenstelling tot
andere uitgaven, zoals b.v. een
zeker bedrag aan giften, die een
definitieve verlaging van het
aanslagbiljet tot gevolg hebben,
is het in het algemeen met de
lijfrentepremiën zo gesteld, dat
wordt begonnen met een positie
ve belastingverlaging, maar dat
het in de toekomst, n.l. wanneer
de lijfrenten tot uitkering ko
men, nog zal moeten blijken of
men er fiscaal gezien iets wijzer
van is geworden. Want tegen
over de aftrekbaarheid der pre
miën staat dat de uitkeringen
als belastbaar inkomen dienen
te worden aangegeven. De in
komstenverschuiving, die met
het sluiten van een lijfrentever
zekering wordt bereikt nu
zich iets ontzeggen om, dat later
te kunnen consumeren heeft
dus zonder meer uitstel van be
lasting ten gevolge. En als de
besparing enerzijds en de belas
tingen anderzijds op hetzelfde
niveau liggen, dan blijft het uit
sluitend bij uitstel.
De praktijk is evenwel, dat
dit uitstel, meestal een voordeel
oplevert. Immers, de premiën
worden betaald in de tijd waar
in'men niet alleen voor het he
den, maar ook voor de toekomst
iets tracht te verdienen. In een
tijd van hoge inkomsten en dus
van hogei belastingen geniet men
de premie-aftrek, die gezien in
het licht van de progressiviteit
van de belastingtabel tot grote
besparingen kan leiden. De uit
keringen komen in een tijd waar
in men in vele gevallen voor het
levensonderhoud uitsluitend op
het vroeger bespaarde en de op
brengst daarvan is aangewezen.
Het belastbaar inkomen zal dan
lager zijn dan in de periode,
waarin men actief aan het ar
beidsproces deelnam. De over de
lijfrenteuitkeringen te betalen
belasting zal dan ook lager zijn
dan de belastingbesparing, die
men door de aftrek van de pre
miën bereikt.
Het komt er dus op neer dat
het uitstel der inkomstenbelas
ting gepaard gaat met een belas
tingvoordeel. Er kan zelfs spra
ke zijn van belastingafstel en
wel in het geval dat het belast
bare inkomen later zo laag is
dat hierover geen inkomstenbe
lasting verschuldigd is.
Het al of niet betalen van lijf
rentepremiën is uitsluitend af
hankelijk van de wil van de be
lastingplichtige. Het recht op
aftrek daarvan ligt in het Be
sluit verankerd. Uitstel van in
komstenbelasting en het daar
mee te behalen voordeel heeft
de belastingplichtige dus in ei
gen hand.
Vooral is deze materie bijzon
der actueel gedurende de laatste
weken van het jaar. Dan weet
ieder of hij al zijn verdiensten
van het bijna voorbijgegane jaar
direct nodig heeft of dat, hij een
deel daarvan door middel van
een lijfrenteverzekering kan re
serveren voor de toekomst. En
wie tot het laatstgenoemde in
staat is, ontmoet daarbij een te
gemoetkomende houding bij de
fiscus. Voorlichting daarbij door
een ter zake deskundige, zoals de
belastingexpert of een assuran
tie-tussenpersoon, is onontbeer
lijk.
ONDERZEEBOOT „OVER
IJSSEL" NAAR MIDDEL
LANDSE ZEE.
De onderzeebootjager „Over
ijssel" is donderdagmorgen uit
Den Helder naar de Middelland
se Zee vertrokken.
Het schip zou aanvankelijk
een proefvaart om' de noord ma
ken. De wijziging van het vaar-
schema wordt in verband ge
bracht met de Nieuw-Guinese
kwestie.
SAMENWERKING NEDER
LANDSE EN BELGISCHE
LUCHTMACHT.
De Nederlandse en Belgische
luchtmachten zullen waarschijn
lijk in zeer sterke mate gaan sa
menwerken. Het initiatief hier
toe is enkele maanden geleden
van Nederlandse zijde genomen.
Het gaat in de eerste plaats om
de verlaging van de hoge exploi
tatiekosten.
De NATO-opnerbevelhebber,
generaal Lauris Norstad, is en
thousiast voor dit nlan, omdat
zulk een samenwerking prachtig
past bij het Amerikaanse voor
stel tot levering van atoomra
ketten aan de NATO-landen.
Generaal Norstad heeft donder
dag een bliksembezoek gebracht
aan Brussel en Den Haas voor
besprekingen met de beide mi
nisters van defensie, waarbij
ook deze fusie werd bekeken.
De twee ministers zullen op kor
te termijn met hun chefs van
luchtmachtstaven bijeen komen
om de voorlopige plannen ver
der uit te werken. Woensdag
ontkende Spaak nog iets van de
plannen te weten.
BEGIN VAN ECONOMISCH
HERSTEL.
Het proces van het herstel
van het economisch evenwicht
is ingezet. Men moet echter niet
te vroeg gaan vaststellen, dat
we er al zijn. Laat de verbete
ring van de economische toe
stand de tijd zich te consolideren
voor een nieuwe periode van op
gang. Dit voorzichtige optimis
tische geluid liet prof. Zijlstra,
minister van Economiische Za
ken, in de Tweede Kamen horen
tijdens het debat over de begro
ting van Economische Zaken.
De minister verklaarde, dat hij
er nooit een voorstander van is
geweest om met bepaalde maat
regelen diep in te grijpen in het
economische leven.
BESTEDINGSBEPERKING
VOOR AMSTERDAMSE HUISr
HOUDING 64 MILJOEN
DUURDER.
Ondanks zorgvuldig bereken
de bezuinigingen en beperkingen
zal de gemeentelijke huishou
ding van Amsterdam 't volgend
jaar ruim 64 miljoen gulden
miéér kosten dan in 1957. Dat
blijkt uit de verschenen ont-
werp-begroting, die alleen al
voor wat de gewone dienst be
treft, op inkomsten en uitgaven
sluit op een bedrag van 388 mil
joen 305: duizend 846 gulden, te
gen 324 miljoen 82 duizend 25
gulden voor dit jaar.
Het tekort op de nieuwe be
groting bedraagt ruim 28 mil
joen gvdden. waarvan echter 8
miljoen gulden zal worden ge-
dekt door tussen 1948 en 1955
gekweekte reserves uit over
winst. Het dan overbliivend na
delig saldo van ruim 20 miljoen
gulden zal alleen kunnen worden
gevonden in een verhoging van
liet basisbedrag van de algeme
ne uitkering uit het Gemeente
fonds.
MINISTER ZIJLSTRA VOOR
ZIET PRIJSVERLAGING.
Wanneer er verder niets ge
beurt, zullen binnenkort de prij
zen van benzine en olie dalen,
j Zou die prijsdaling binnenkort
nog niet worden doorgevoerd,
dan komt er in ieder geval in
maart 1958 een sterke prijsda
ling. Dit deelde minister Zijlstra
in de Tweede' Kamer mee.
De bewindsman meende ook
dat radio- en televisietoestellen
te duur zijn, doordat de winst
marge te hoog blijft.
VOETBAL-POOLS.
Het kabinet heeft besloten een breed sa
mengestelde adviescommissie in te stellen
om haar te adviseren over het gehele
vraagstuk van de loterijen en de daarmee
hangende kwesties. De commissie wordt
voorgezeten door prof. G. W. Wiarda, lid
van de Hoge Raad en zal nagaan of en
hoe de loterijwetgeving moet worden ge
wijzigd. Dit deelde prof. Samkalden, mi
nister van Justitie in een vergadering van
de Tweede Kamer mede, tijdens het de
bat over de begroting van zijn departement.
Bij de beslissing van het kabinet heeft, zei
^ïij, op de voorgrond gestaan een kwestie
die vroeger geen rol kon spelen omdat zij
nog niet bestond: de puzzelrage, die tot
verontrusting aanleiding geeft. De moge
lijkheden tot ingrijpen zijn volgens de hui
dige wet uitermate beperkt. De minister
zei, dat de taakomschrijving van de com
missie zeer ruim is en „ieders zienswijze"
intact laat.
(Volkskrant)
RUILVERKAVELING IN
BRABANT.
Zeven en veertig procent van
de totale oppervlakte van Bra
bant aan landbouwgrond, dat is
229.600 hectare, komt in aan
merking voor ruilverkaveling.
Aldus wordt gezegd in het ver
slag van de provinciale water
staat over 1956, dat thans aan
de Brabantse Staten i? aangebo
den. Twintig procent van deze
oppervlakte, dat is 98.000 ha., is
zeer urgent, twee en twintig pro
cent of 106.200 ha. matig urgent
en slechts vijf procent of 25.400
ha. minder urgent.
In totaal zijn 163 ruilverkave-
lingsaanvragen met een geza
menlijke oppervlakte van 197.994
ha. ingediend. In uitvoering zijn
zes ruilverkavelingen met een
gezamenlijke oppervlakte van
11.991 ha., terwijl negen en twin
tig ruilverkavelingen met een
gezamenlijke oppervlakte van
17.861 ha. tot stand zijn geko
men. Om. de Maaskant zijn ruim
vijfduizend ha. verkaveld, ter
wijl er in deze omgeving nog
zeven duizend ha. in uitvoering
zijn. Verder zijn er in de Peel
en in, het Westbrabantse kleige
bied belangrijke projecten in
uitvoering. Voorts zijn in de
Meierij en in de Langstraat nog
nuilverkavelingswerken in uit
voering.
voor de openbare vergadering van
de raad dezer gemeente, op dinsdag
26 november 1957 om 7 uur in het
gemeentehuis.
Agenda.
1. Vaststelling openstaande notu
len.
2. Ingekomen stukken.
3. Voorstel tot het doen van grond-
transacties.
4. Voorstel tot verlening van me
dewerking ex artikel 72 der La
ger Onderwijswet 1920.
5. Voorstel tot het opdragen van
een bestaand geschil aan de be
slissing van scheidsmannen.
6. Voorstel tot 't beschikbaar stel
len van een crediet ten behoeve
van de verbouw van het ge
meentehuis.
7. Voorstel tot het verlenen van
medewerking als bedoeld in art.
50 van de Kleuter onderwijs wet.
8. Voorstel tot onbewoonbaarver
klaring van de woning Kerk
straat 42.
9. Voorstel tot verhoging van gas-
tarieven.
10. Voorstel om B. en W. te mach
tigen rekening-courant-overeen
komsten en kasgeldleningen aan
te gaan tot een maximum van
2.500.000.—.
11. Voorstel tot wijziging van de be
de heer W. N. v. Kuijk alhier.
23. Rondvraag.
In deze vergadering zullen eerst
een 7-tal grondtransacties aan de or
de komen, te weten:
aankoop van grond van C. A. Bra-
bers, ten behoeve van de doortrek
king van de Duiksehoefsestraat in
zuidelijke richting;
verkoop van een perceel bouw
grond, groot 606 m'2, aan J. A. Bre-
kelmans, ten behoeve van de bouw
van een woonhuis aan de Prinses
Beatrixstraat, voor de prijs van
3.40 per m2;
verkoop van een perceel bouw
grond, breed ca. 21.87 m. en diep
37.50 m„ aan de firma S. J. Pepping,
ten behoeve van de bouw van een
woonhuis aan de westzijde van de
Prinses Irenestraat, voor de prijs
van 3.40 per m2;
verkoop van een perceel bouw
grond, groot 308 m2, aan L. M. Ver
vers, ten behoeve van de bouw van
een woonhuis aan de oostzijde van
de Prinses Irenestraat, voor de prijs
van 3.40 per m2;
verkoop van een 4-tal perceeltjes
'bouwgrond aan de Willibrordusstr.,
aan F. A. v. d. Breugel, J. W. G. C.
IJpelaar, P. M. J. v. d. Velden en
V/. A. Mahieu (Zwolle), voor de
prijs van 5.20 per m2. De gegadigden
Alls kortingen worden direct afgetrokken
DEN BOSCH TILBURG BREDA
Vughterstr. 25 Markt 32 Nw. Ginnekenstr. 23
groting voor 1957. (betreft ver
vanging van een reeds in 1951
in gebruik genomen vrachtwa
gen en crediet-verhoging van de
post „Vervoermiddelen").
12. Aanbieding van de gemeente
begroting voor het dienstjaar
1958 met de daarbij behorende
bedrijfsbegrotingen, en het be
noemen van de commissie van
onderzoek van die begrotingen
als bedoeld in art. 37 van het re
glement van orde.
13. Aanbieding gemeente-rekening
met bijbehorende bedrijfsreke-
ningen over het dienstjaar 1955
en benoeming van een commis
sie tot onderzoek dier rekenin
gen.
14. Voorstel tot wijziging van de
„Verordening op de heffing en
invordering van keurlonen in de
gemeente".
15. Voorstel tot wijziging van de
„Verordening op de heffing van
leges ter secretarie en van rech
ten wegens verrichtingen-van de
ambtenaren van de burgerlijke
stand in de gemeente Loon op
Zand".
16. Voorstel tot benoeming van le
den van de Instelling voor Maat
schappelijke Zorg wegens perio
dieke aftreding.
17. Voorstel tot aanschaffing van 'n
reserve-rioolwaterpomp bij de
drainagevelden te Loon op Zand.
18. Voorstel tot voorlopige vaststel
ling van de bedragen, bedoeld in
art. 55, lid 1, van de Lager On
derwijswet 1920.
19. Voorstel tot waarborging van
tijdige betaling van rente en af
lossing van een door enkele
bouwers bij derden aan te gane
geldlening.
20. Voorstel tot het onttrekken aan
het openbaar verkeer van een
gedeelte weg.
21. Voorstel tot het garanderen van
een door de stichting Natuur
park „De Efteling" te sluiten
geldlening.
22. Voorstel tot het aangaan van 'n
geldlening, groot 19.000.met
zijn adspirant-kopers van 4 wonin
gen, te bouwen door de stichting
„Hypotheekfonds" te Eindhoven;
verkoop van een perceel bouw
grond, breed ca. 22.80 m. en diep
ca. 35 m„ aan de firma S. J. Pepping
ten behoeve van de bouw van een
woonhuis aan de oostzijde van de
Prinses Irenestraat;
grondtransacties in het kader van
het onteigeningsplan in het gebied
ten westen van de Marktstraat en
de Peperstraat.
Verder een aantal voorstellen tot
het verlenen van medewerking ex
art. 72 der l.o.-wet 1920, betreffende
het ombouwen van de centrale ver
warmingsinstallatie van de voorma
lige jongensschool, ten behoeve van
de r.k. meisjesschool „Herman Jo
zef" te Kaatsheuvel. De kosten wor
den geraamd op f 2665.—;
uitbreiding van de speel- en fiet-
senbewaarplaats en de stichting
van een bergruimte voor gymnas-
tiekwerktuigen, ten belioeve van de
Prinses Wilhelminaschool. De totale
kosten hiervan worden geraamd op
9.976.34;
aanschaffing van leermiddelen en
meubilair ten behoeve van de r.k.
meisjesschool H. Maria. De. totale
kosten worden geraamd op
f 1.079.43;
de aanschaffing van nieuwe leer
middelen en de inrichting van een
5e leslokaal ten behoeve van de r.k.
u.l.o.-school Pius X. De totale kos
ten worden geraamd op 18022.73;
de aanschaffing van leermiddelen
voor het verkeersonderwijs ten be
hoeve van de r.k. jongensschool St.
Jan. De totale kosten worden ge
raamd op 750.
de aanschaffing van nieuwe leer
middelen ten behoeve van de r.k.
jongensschool St. Emilius. De totale
kosten worden geraamd op 1581.50;
het aanbrengen van voorzieningen
aan twee in gebruik te nemen loka
len in de voormalige jongensschool
ten behoeve van de r.k. meisjes
school Herman Jozef. De totale kos
ten worden geraamd op 2789.
Uit gesprekken met talrijke
ouders blijkt hoezeer de ouders
er op gesteld zijn dat er in Waal
wijk een levensschool komt voor
jongens van 1417 jaar. .Naar
deze jongens gaat vooral hun be- j
zorgdheid uit en toch ondervin
den ze iedere.keer weer hoe moei
lijk het is om deze jongens
te benaderen en op te voeden. Zij
heseffen heel juist dat deze jon
gens nu op een leeftijd zijn ge
komen, dat ze leiding nodig heb
ben, die hen helpt alle nieuwe
ervaringen, waar ze mee te doen
hebben, te verwerken, dat ze ze
kerheid nodig hebben, dat zij
iets van hun leven kunnen ma
ken en dat ze niet reddeloos aan
de dingen zijn overgeleverd.
Door het gaan werken in het
bedrijf zijn er talrijke problemen
opgeroepen. Bovendien de ver
houding tot het gezin en tot alle
facetten van de gemeenschap is,
geheel veranderd. Zij moeten ge
oriënteerd worden in de nieuwe
vraagstukken, die zich aandie
nen, ja, zich aan hen opdringen
en hen dreigen te'overweldigen.
De levensschool wil nu de ou
ders helpen om hun jongens in
de totale nieuwe levenssituatie,
waarin zij plotseling en onvoor
bereid terecht gekomen zijn, op
te vangen en te begeleiden, hen
helpen om1 het nieuwe, het on
begrijpelijke en het onaangepas
te te verklaren.
Dit helpen van de levensschool
vraagt èn van de levensschool
èn van de ouders een nauwe sa
menwerking, want door misver
standen zou men de verwarring
bij deze jongens nog groter ma
ken dan zij al is. Daarom' zal de
levensschool de ouders voort
durend op de hoogte houden van
wat er op de school besproken
en gedaan is en vooral aan de
ouders vragen wat er besproken
moet worden en hoe. Neem nu
bijv. de vragen die er kunnen
ontstaan rond het loon: afdra
gen van het loon of kostgeld,
zakgeld en de besteding er van,
premies, boeten en overuren.
Heel gemakkelijk is dit nog met
meerdere punten uit te breiden,
die ook weer nieuwe moeilijk
heden kunnen inhouden. Al de
ze zaken worden er voor de jon
gen niet gemakkelijker op, als
het samenspel tussen ouders en
levensschool niet zo hecht mo
gelijk is.
De leiding van de levensschool
in Waalwijk is er echter van
overtuigd, gezien de levende en
vurige belangstelling van de ou
ders voor dit werk, dat deze sa
menwerking alle goeds belooft,
zodat de levensschool werkelijk
een verbinding kan zijn tussen
gezin en bedrijf, een tussen-situ-
atie, waarin de jongens samen
kunnen leven, samen kunnen
werken en waarin miet hen sa
men naar de oplossingen van
hun moeilijkheden gezocht kan
worden.
Een volgende keer zullen wij
nader ingaan op de samenwer
king tussen bedrijf en levens
school.
PRAE-ADVIEZEN.
Voorstel tot het opdragen van een
bestaand geschil aan de beslissing
van scheidsmannen.
In het bestek dat van toepassing
is op het door de firma P. A. Kra
mer te Waalwijk aangenomen werk
betreffende de bouw van 44 wo
ningwetwoningen (bouwplan 1951)
is de Risico-regeling 1951 van toe
passing verklaard.
Partijen hebben zich verbonden
om mee te werken aan het doen
vaststellen van een correctiefactor.
Nu de correctiefactor op verzoek
van het gemeentebestuur zonder
medewerking van de aannemer
is vastgesteld, is de aannemer ge
houden het door hem te veel ont
vangen bedrag, alsmede de kosten
van het vaststellen van die correc
tiefactor, aan de gemeente te resti
tueren.
Ondanks het verzoek van B. en
W. en een rappèl, blijft betrokkene
tot op heden weigeren aan de te
rugbetaling te voldoen, zodat in
strijd met het bepaalde in het be
stek wordt gehandeld.
Op advies van de advocaat stellen
B. en W. voor, om ter voorkoming
van het voeren van een rechtsge
ding, de beslissing van dit bestaand
geschil op te dragen aan scheids
mannen. t.w. de Raad van Arbitrage
voor de Bouwbedrijven te Amster
dam.
Voorstel tot het beschikbaar stellen
van een crediet ten behoeve van de
verbouw van het gemeentehuis.
De noodzakelijke uitbreiding van
het personeel ter secretarie, brengt
moeilijkheden met zich ten aanzien
van de huisvesting van de afdelin
gen in de verschillende lokalen.
Speciaal ten aanzien van de afdelin
gen financiën en maatschappelijke
zorg, treden deze moeilijkheden
naar voren, waarbij eens te meer
blijkt dat het gemeentehuis in zijn
huidige staat niet meer aan zijn doel
beantwoordt.
Nu het niet is te voorzien dat het
plan voor een nieuw gemeentehuis
op korte termijn tot uitvoering
komt, zien B. en W. zich genood
zaakt voor te stellen, voor het on
derbrengen van de afdeling finan
ciën de raadzaal in te richten en te
verbouwen. De kosten aan deze ver
bouwing verbonden, worden ge
raamd op 2.752.25.
Door de onderbrenging van de af
deling financiën in de raadzaal, kan
de vrijkomende ruimte worden toe
gevoegd aan de afdeling maatschap
pelijke zorg, welke momenteel zeer
klein behuisd is.
Verzoek van het bestuur van de r.k.
Kleuterschool, Erasstraat 10 Kaats
heuvel, om medewerking ingevolge
art. 50 van de Kleuteronderwijswet,
voor aan het aanbrengen van voor
zieningen aan en de inrichting van
twee door haar in gebruik te nemen
lokalen van de voormalige jongens
school.
Het bestuur van de r.k. Kleuter
school, Erasstraat, heeft B. en W.
verzocht om medewerking ingevol
ge art. 50 van de Kleuteronderwijs
wet voor het doen aanbrengen van
de nodige voorzieningen aan en de
inrichting van twee lokalen van de
voormalige jongensschool te Bern-
dijk, die door genoemde Kleuter
school in gebruik zullen worden ge
nomen.
De kosten hiervan bedragen blij
kens de ingediende begroting
2479.13. Daarnaast is het noodza
kelijk, mede in verband met 't ge
stegen aantal kleuters, om meubi
lair, leermiddelen en ontwikkelings
materiaal aan te vullen, waarmee
een bedrag van 1617.80 is ge
moeid.
Voorstel tot verhoging van de gas-
tarieven met ingang van 1 januari
1958.
De voor 1958 ontworpen begroting
voor het gemeente-gasbedrijf ver
toont een nadelig saldo van
16.425.39, tegenover een geraamd
voordelig saldo voor 1957 van
6.386.02.
Dit tekort wordt voornamelijk
veroorzaakt door de drastische ver
hoging van de kolenmiddenprijs, die
door de Staatsmijnen is gebracht
van 52.22 op 56.75 per ton.
Verschillende gemeenten binnen
hef voorzieningsgebied van de
Staatsmijnen hebben reeds in de
loop van 1957 hun tarieven aanzien
lijk moeten verhogen.
Teneinde het door de kolenprijs
verhoging ontstane verlies op te
vangen, is het ook voor de gemeen
te Loon op Zand noodzakelijk om
de gasverkoopsprijzen te verhogen,
en wel ingaande 1 januari 1958 met
1 cent per m3.
Het tariefschema wordt aan de
hand hiervan als volgt:
Gewone tarief:
eerste 20 m3 per maand
21 ct. per m3
volgende 40 m3 per maand
20 cent per m.3
overige m3 per maand
17 cent per m3
Industrieel tarief:
verbruik van 7000 t/m 20.000 m3
per jaar, 14 ct. per m3;
verbruik van 2000 t/m 50.000 m3
per jaar, 13Y2 ct. per m3;
verbruik boven 50.000 m3 per jaar
13 ct. per m3.
Voorstel tot het aanschaffen van 'n
tweede rioolwaterpomp voor het
pompgemaal van de drainagevelden
te Loon op Zand.
De bedrijfszekerheid van 't pomp
gemaal voor de drainagevelden te
Loon op Zand, dat reeds bijna zes
jaren onafgebroken in bedrijf is, is
onvoldoende als gevolg van het feit
dat daarin slechts één rioolwater
pomp is opgesteld. Bij de geringste
storing moet de pomp voor kortere
of langere tijd buiten gebruik wor
den gesteld, hetgeen ernstige moei
lijkheden oplevert voor de afwate
ring van Loon op Zand.
Een behoorlijke revisie, welke
dringend nodig is, kan thans niet
plaats vinden, zonder de afwatering
van Loon op Zand ernstig in gevaar
te brengen.
Bij het opstellen van 't plan voor
de nieuwe zuiveringsinstallatie, is
met het plaatsen van een reserve-
pomp rekening gehouden. In ver
band met de hierboven weergege
ven omstandigheden wordt het na
overleg met Ir. Bongaerts als ont
werper van het plan nodig geoor
deeld om reeds nu tot het plaatsen
van een reservepomp over te gaan.
De kosten van aanschaffing en aan
sluiting van de pomp worden ge
raamd op 6000.
Voorstel tot benoeming van leden
van de Instelling voor Maatschap
pelijke Zorg, wegens periodieke af
treding.
Met het oog op het periodiek af
treden van de heren J. Jansen ên
C. Hendriks als leden van het be
stuur van de Gemeentelijke Instel
ling voor Maatschappelijke Zorg,
per 1 januari 1958, doen B. en W.