Het recht op uitstel Waalwijkse en Langstraaise Courani van inkomsten-belasting Ouders en Levensschool een BRIL van GEMEENTERAAD LOON OP ZAND MAANDAG 25 NOVEMBER 1957 Binnenland Provinciaal Nieuws. Agenda en pre - adviezen l ALLÉÉN OM DE „SERVICE" ALM Brillenspecialist VAN MAAREN NIET DUURDER MaaR WèL SECUURDER! Uitgever: Waal wij kse Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur: JAN TIELEN Dit blad verschijnt 2 x per week 80e JAARGANG No. 89 Abonnement: 22 cent per week per kwartaal 2.85 3.10 franco p.p. Advertentieprijs 10 cent per mm. Contract-advertenties: speciaal tarief Bureaux GROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621 KAATSHEUVEL - TEL. 2002 - Dr. VAN BEURDENSTR. 8 OPGERICHT 1878 TEL.-ADRES: „ECHO" Wanneer men iemand onver wacht de vraag zou stellen, wel ke rechten hij als belastingplich tige heeft, dan zou hij zijn schou ders ophalen en zeggen dat hij totaal rechteloos is en alleen maar de plicht heeft om het be lastingbedrag stipt op tijd te be talen in de termijnen, die op het aanslagbiljet staan aangegeven. Praal men even door, dan zou hij zich inderdaad herinneren dat hij ook nog wel bepaalde en zelfs zeer belangrijke rechten heeft, maar het recht op uitstel van de inkomstenbelasting komt hem wel zeer onwaarschijnlijk voor. En toch wordt dit door 't opschrift van dit artikel gesug gereerd. Wij moeten beginnen met on middellijk toe te geven, dat het Besluit op de Inkomstenbelas ting geen enkele bepaling bevat omtrent uitstel. En toch is dit mogelijk en wel door gebruik te maken van een piet name ge noemd recht. Wij hebben 't oog op het volgende Een van de belangrijkste be palingen uit genoemd Besluit, die tot belastingvermindering leiden, is de regel dat premiën voor lijfrenten tot maximaal 3600.per jaar als aftrekpost ten laste van het'inkomen kun nen worden gebracht voor de berekening van de inkomsten belasting. In tegenstelling tot andere uitgaven, zoals b.v. een zeker bedrag aan giften, die een definitieve verlaging van het aanslagbiljet tot gevolg hebben, is het in het algemeen met de lijfrentepremiën zo gesteld, dat wordt begonnen met een positie ve belastingverlaging, maar dat het in de toekomst, n.l. wanneer de lijfrenten tot uitkering ko men, nog zal moeten blijken of men er fiscaal gezien iets wijzer van is geworden. Want tegen over de aftrekbaarheid der pre miën staat dat de uitkeringen als belastbaar inkomen dienen te worden aangegeven. De in komstenverschuiving, die met het sluiten van een lijfrentever zekering wordt bereikt nu zich iets ontzeggen om, dat later te kunnen consumeren heeft dus zonder meer uitstel van be lasting ten gevolge. En als de besparing enerzijds en de belas tingen anderzijds op hetzelfde niveau liggen, dan blijft het uit sluitend bij uitstel. De praktijk is evenwel, dat dit uitstel, meestal een voordeel oplevert. Immers, de premiën worden betaald in de tijd waar in'men niet alleen voor het he den, maar ook voor de toekomst iets tracht te verdienen. In een tijd van hoge inkomsten en dus van hogei belastingen geniet men de premie-aftrek, die gezien in het licht van de progressiviteit van de belastingtabel tot grote besparingen kan leiden. De uit keringen komen in een tijd waar in men in vele gevallen voor het levensonderhoud uitsluitend op het vroeger bespaarde en de op brengst daarvan is aangewezen. Het belastbaar inkomen zal dan lager zijn dan in de periode, waarin men actief aan het ar beidsproces deelnam. De over de lijfrenteuitkeringen te betalen belasting zal dan ook lager zijn dan de belastingbesparing, die men door de aftrek van de pre miën bereikt. Het komt er dus op neer dat het uitstel der inkomstenbelas ting gepaard gaat met een belas tingvoordeel. Er kan zelfs spra ke zijn van belastingafstel en wel in het geval dat het belast bare inkomen later zo laag is dat hierover geen inkomstenbe lasting verschuldigd is. Het al of niet betalen van lijf rentepremiën is uitsluitend af hankelijk van de wil van de be lastingplichtige. Het recht op aftrek daarvan ligt in het Be sluit verankerd. Uitstel van in komstenbelasting en het daar mee te behalen voordeel heeft de belastingplichtige dus in ei gen hand. Vooral is deze materie bijzon der actueel gedurende de laatste weken van het jaar. Dan weet ieder of hij al zijn verdiensten van het bijna voorbijgegane jaar direct nodig heeft of dat, hij een deel daarvan door middel van een lijfrenteverzekering kan re serveren voor de toekomst. En wie tot het laatstgenoemde in staat is, ontmoet daarbij een te gemoetkomende houding bij de fiscus. Voorlichting daarbij door een ter zake deskundige, zoals de belastingexpert of een assuran tie-tussenpersoon, is onontbeer lijk. ONDERZEEBOOT „OVER IJSSEL" NAAR MIDDEL LANDSE ZEE. De onderzeebootjager „Over ijssel" is donderdagmorgen uit Den Helder naar de Middelland se Zee vertrokken. Het schip zou aanvankelijk een proefvaart om' de noord ma ken. De wijziging van het vaar- schema wordt in verband ge bracht met de Nieuw-Guinese kwestie. SAMENWERKING NEDER LANDSE EN BELGISCHE LUCHTMACHT. De Nederlandse en Belgische luchtmachten zullen waarschijn lijk in zeer sterke mate gaan sa menwerken. Het initiatief hier toe is enkele maanden geleden van Nederlandse zijde genomen. Het gaat in de eerste plaats om de verlaging van de hoge exploi tatiekosten. De NATO-opnerbevelhebber, generaal Lauris Norstad, is en thousiast voor dit nlan, omdat zulk een samenwerking prachtig past bij het Amerikaanse voor stel tot levering van atoomra ketten aan de NATO-landen. Generaal Norstad heeft donder dag een bliksembezoek gebracht aan Brussel en Den Haas voor besprekingen met de beide mi nisters van defensie, waarbij ook deze fusie werd bekeken. De twee ministers zullen op kor te termijn met hun chefs van luchtmachtstaven bijeen komen om de voorlopige plannen ver der uit te werken. Woensdag ontkende Spaak nog iets van de plannen te weten. BEGIN VAN ECONOMISCH HERSTEL. Het proces van het herstel van het economisch evenwicht is ingezet. Men moet echter niet te vroeg gaan vaststellen, dat we er al zijn. Laat de verbete ring van de economische toe stand de tijd zich te consolideren voor een nieuwe periode van op gang. Dit voorzichtige optimis tische geluid liet prof. Zijlstra, minister van Economiische Za ken, in de Tweede Kamen horen tijdens het debat over de begro ting van Economische Zaken. De minister verklaarde, dat hij er nooit een voorstander van is geweest om met bepaalde maat regelen diep in te grijpen in het economische leven. BESTEDINGSBEPERKING VOOR AMSTERDAMSE HUISr HOUDING 64 MILJOEN DUURDER. Ondanks zorgvuldig bereken de bezuinigingen en beperkingen zal de gemeentelijke huishou ding van Amsterdam 't volgend jaar ruim 64 miljoen gulden miéér kosten dan in 1957. Dat blijkt uit de verschenen ont- werp-begroting, die alleen al voor wat de gewone dienst be treft, op inkomsten en uitgaven sluit op een bedrag van 388 mil joen 305: duizend 846 gulden, te gen 324 miljoen 82 duizend 25 gulden voor dit jaar. Het tekort op de nieuwe be groting bedraagt ruim 28 mil joen gvdden. waarvan echter 8 miljoen gulden zal worden ge- dekt door tussen 1948 en 1955 gekweekte reserves uit over winst. Het dan overbliivend na delig saldo van ruim 20 miljoen gulden zal alleen kunnen worden gevonden in een verhoging van liet basisbedrag van de algeme ne uitkering uit het Gemeente fonds. MINISTER ZIJLSTRA VOOR ZIET PRIJSVERLAGING. Wanneer er verder niets ge beurt, zullen binnenkort de prij zen van benzine en olie dalen, j Zou die prijsdaling binnenkort nog niet worden doorgevoerd, dan komt er in ieder geval in maart 1958 een sterke prijsda ling. Dit deelde minister Zijlstra in de Tweede' Kamer mee. De bewindsman meende ook dat radio- en televisietoestellen te duur zijn, doordat de winst marge te hoog blijft. VOETBAL-POOLS. Het kabinet heeft besloten een breed sa mengestelde adviescommissie in te stellen om haar te adviseren over het gehele vraagstuk van de loterijen en de daarmee hangende kwesties. De commissie wordt voorgezeten door prof. G. W. Wiarda, lid van de Hoge Raad en zal nagaan of en hoe de loterijwetgeving moet worden ge wijzigd. Dit deelde prof. Samkalden, mi nister van Justitie in een vergadering van de Tweede Kamer mede, tijdens het de bat over de begroting van zijn departement. Bij de beslissing van het kabinet heeft, zei ^ïij, op de voorgrond gestaan een kwestie die vroeger geen rol kon spelen omdat zij nog niet bestond: de puzzelrage, die tot verontrusting aanleiding geeft. De moge lijkheden tot ingrijpen zijn volgens de hui dige wet uitermate beperkt. De minister zei, dat de taakomschrijving van de com missie zeer ruim is en „ieders zienswijze" intact laat. (Volkskrant) RUILVERKAVELING IN BRABANT. Zeven en veertig procent van de totale oppervlakte van Bra bant aan landbouwgrond, dat is 229.600 hectare, komt in aan merking voor ruilverkaveling. Aldus wordt gezegd in het ver slag van de provinciale water staat over 1956, dat thans aan de Brabantse Staten i? aangebo den. Twintig procent van deze oppervlakte, dat is 98.000 ha., is zeer urgent, twee en twintig pro cent of 106.200 ha. matig urgent en slechts vijf procent of 25.400 ha. minder urgent. In totaal zijn 163 ruilverkave- lingsaanvragen met een geza menlijke oppervlakte van 197.994 ha. ingediend. In uitvoering zijn zes ruilverkavelingen met een gezamenlijke oppervlakte van 11.991 ha., terwijl negen en twin tig ruilverkavelingen met een gezamenlijke oppervlakte van 17.861 ha. tot stand zijn geko men. Om. de Maaskant zijn ruim vijfduizend ha. verkaveld, ter wijl er in deze omgeving nog zeven duizend ha. in uitvoering zijn. Verder zijn er in de Peel en in, het Westbrabantse kleige bied belangrijke projecten in uitvoering. Voorts zijn in de Meierij en in de Langstraat nog nuilverkavelingswerken in uit voering. voor de openbare vergadering van de raad dezer gemeente, op dinsdag 26 november 1957 om 7 uur in het gemeentehuis. Agenda. 1. Vaststelling openstaande notu len. 2. Ingekomen stukken. 3. Voorstel tot het doen van grond- transacties. 4. Voorstel tot verlening van me dewerking ex artikel 72 der La ger Onderwijswet 1920. 5. Voorstel tot het opdragen van een bestaand geschil aan de be slissing van scheidsmannen. 6. Voorstel tot 't beschikbaar stel len van een crediet ten behoeve van de verbouw van het ge meentehuis. 7. Voorstel tot het verlenen van medewerking als bedoeld in art. 50 van de Kleuter onderwijs wet. 8. Voorstel tot onbewoonbaarver klaring van de woning Kerk straat 42. 9. Voorstel tot verhoging van gas- tarieven. 10. Voorstel om B. en W. te mach tigen rekening-courant-overeen komsten en kasgeldleningen aan te gaan tot een maximum van 2.500.000.—. 11. Voorstel tot wijziging van de be de heer W. N. v. Kuijk alhier. 23. Rondvraag. In deze vergadering zullen eerst een 7-tal grondtransacties aan de or de komen, te weten: aankoop van grond van C. A. Bra- bers, ten behoeve van de doortrek king van de Duiksehoefsestraat in zuidelijke richting; verkoop van een perceel bouw grond, groot 606 m'2, aan J. A. Bre- kelmans, ten behoeve van de bouw van een woonhuis aan de Prinses Beatrixstraat, voor de prijs van 3.40 per m2; verkoop van een perceel bouw grond, breed ca. 21.87 m. en diep 37.50 m„ aan de firma S. J. Pepping, ten behoeve van de bouw van een woonhuis aan de westzijde van de Prinses Irenestraat, voor de prijs van 3.40 per m2; verkoop van een perceel bouw grond, groot 308 m2, aan L. M. Ver vers, ten behoeve van de bouw van een woonhuis aan de oostzijde van de Prinses Irenestraat, voor de prijs van 3.40 per m2; verkoop van een 4-tal perceeltjes 'bouwgrond aan de Willibrordusstr., aan F. A. v. d. Breugel, J. W. G. C. IJpelaar, P. M. J. v. d. Velden en V/. A. Mahieu (Zwolle), voor de prijs van 5.20 per m2. De gegadigden Alls kortingen worden direct afgetrokken DEN BOSCH TILBURG BREDA Vughterstr. 25 Markt 32 Nw. Ginnekenstr. 23 groting voor 1957. (betreft ver vanging van een reeds in 1951 in gebruik genomen vrachtwa gen en crediet-verhoging van de post „Vervoermiddelen"). 12. Aanbieding van de gemeente begroting voor het dienstjaar 1958 met de daarbij behorende bedrijfsbegrotingen, en het be noemen van de commissie van onderzoek van die begrotingen als bedoeld in art. 37 van het re glement van orde. 13. Aanbieding gemeente-rekening met bijbehorende bedrijfsreke- ningen over het dienstjaar 1955 en benoeming van een commis sie tot onderzoek dier rekenin gen. 14. Voorstel tot wijziging van de „Verordening op de heffing en invordering van keurlonen in de gemeente". 15. Voorstel tot wijziging van de „Verordening op de heffing van leges ter secretarie en van rech ten wegens verrichtingen-van de ambtenaren van de burgerlijke stand in de gemeente Loon op Zand". 16. Voorstel tot benoeming van le den van de Instelling voor Maat schappelijke Zorg wegens perio dieke aftreding. 17. Voorstel tot aanschaffing van 'n reserve-rioolwaterpomp bij de drainagevelden te Loon op Zand. 18. Voorstel tot voorlopige vaststel ling van de bedragen, bedoeld in art. 55, lid 1, van de Lager On derwijswet 1920. 19. Voorstel tot waarborging van tijdige betaling van rente en af lossing van een door enkele bouwers bij derden aan te gane geldlening. 20. Voorstel tot het onttrekken aan het openbaar verkeer van een gedeelte weg. 21. Voorstel tot het garanderen van een door de stichting Natuur park „De Efteling" te sluiten geldlening. 22. Voorstel tot het aangaan van 'n geldlening, groot 19.000.met zijn adspirant-kopers van 4 wonin gen, te bouwen door de stichting „Hypotheekfonds" te Eindhoven; verkoop van een perceel bouw grond, breed ca. 22.80 m. en diep ca. 35 m„ aan de firma S. J. Pepping ten behoeve van de bouw van een woonhuis aan de oostzijde van de Prinses Irenestraat; grondtransacties in het kader van het onteigeningsplan in het gebied ten westen van de Marktstraat en de Peperstraat. Verder een aantal voorstellen tot het verlenen van medewerking ex art. 72 der l.o.-wet 1920, betreffende het ombouwen van de centrale ver warmingsinstallatie van de voorma lige jongensschool, ten behoeve van de r.k. meisjesschool „Herman Jo zef" te Kaatsheuvel. De kosten wor den geraamd op f 2665.—; uitbreiding van de speel- en fiet- senbewaarplaats en de stichting van een bergruimte voor gymnas- tiekwerktuigen, ten belioeve van de Prinses Wilhelminaschool. De totale kosten hiervan worden geraamd op 9.976.34; aanschaffing van leermiddelen en meubilair ten behoeve van de r.k. meisjesschool H. Maria. De. totale kosten worden geraamd op f 1.079.43; de aanschaffing van nieuwe leer middelen en de inrichting van een 5e leslokaal ten behoeve van de r.k. u.l.o.-school Pius X. De totale kos ten worden geraamd op 18022.73; de aanschaffing van leermiddelen voor het verkeersonderwijs ten be hoeve van de r.k. jongensschool St. Jan. De totale kosten worden ge raamd op 750. de aanschaffing van nieuwe leer middelen ten behoeve van de r.k. jongensschool St. Emilius. De totale kosten worden geraamd op 1581.50; het aanbrengen van voorzieningen aan twee in gebruik te nemen loka len in de voormalige jongensschool ten behoeve van de r.k. meisjes school Herman Jozef. De totale kos ten worden geraamd op 2789. Uit gesprekken met talrijke ouders blijkt hoezeer de ouders er op gesteld zijn dat er in Waal wijk een levensschool komt voor jongens van 1417 jaar. .Naar deze jongens gaat vooral hun be- j zorgdheid uit en toch ondervin den ze iedere.keer weer hoe moei lijk het is om deze jongens te benaderen en op te voeden. Zij heseffen heel juist dat deze jon gens nu op een leeftijd zijn ge komen, dat ze leiding nodig heb ben, die hen helpt alle nieuwe ervaringen, waar ze mee te doen hebben, te verwerken, dat ze ze kerheid nodig hebben, dat zij iets van hun leven kunnen ma ken en dat ze niet reddeloos aan de dingen zijn overgeleverd. Door het gaan werken in het bedrijf zijn er talrijke problemen opgeroepen. Bovendien de ver houding tot het gezin en tot alle facetten van de gemeenschap is, geheel veranderd. Zij moeten ge oriënteerd worden in de nieuwe vraagstukken, die zich aandie nen, ja, zich aan hen opdringen en hen dreigen te'overweldigen. De levensschool wil nu de ou ders helpen om hun jongens in de totale nieuwe levenssituatie, waarin zij plotseling en onvoor bereid terecht gekomen zijn, op te vangen en te begeleiden, hen helpen om1 het nieuwe, het on begrijpelijke en het onaangepas te te verklaren. Dit helpen van de levensschool vraagt èn van de levensschool èn van de ouders een nauwe sa menwerking, want door misver standen zou men de verwarring bij deze jongens nog groter ma ken dan zij al is. Daarom' zal de levensschool de ouders voort durend op de hoogte houden van wat er op de school besproken en gedaan is en vooral aan de ouders vragen wat er besproken moet worden en hoe. Neem nu bijv. de vragen die er kunnen ontstaan rond het loon: afdra gen van het loon of kostgeld, zakgeld en de besteding er van, premies, boeten en overuren. Heel gemakkelijk is dit nog met meerdere punten uit te breiden, die ook weer nieuwe moeilijk heden kunnen inhouden. Al de ze zaken worden er voor de jon gen niet gemakkelijker op, als het samenspel tussen ouders en levensschool niet zo hecht mo gelijk is. De leiding van de levensschool in Waalwijk is er echter van overtuigd, gezien de levende en vurige belangstelling van de ou ders voor dit werk, dat deze sa menwerking alle goeds belooft, zodat de levensschool werkelijk een verbinding kan zijn tussen gezin en bedrijf, een tussen-situ- atie, waarin de jongens samen kunnen leven, samen kunnen werken en waarin miet hen sa men naar de oplossingen van hun moeilijkheden gezocht kan worden. Een volgende keer zullen wij nader ingaan op de samenwer king tussen bedrijf en levens school. PRAE-ADVIEZEN. Voorstel tot het opdragen van een bestaand geschil aan de beslissing van scheidsmannen. In het bestek dat van toepassing is op het door de firma P. A. Kra mer te Waalwijk aangenomen werk betreffende de bouw van 44 wo ningwetwoningen (bouwplan 1951) is de Risico-regeling 1951 van toe passing verklaard. Partijen hebben zich verbonden om mee te werken aan het doen vaststellen van een correctiefactor. Nu de correctiefactor op verzoek van het gemeentebestuur zonder medewerking van de aannemer is vastgesteld, is de aannemer ge houden het door hem te veel ont vangen bedrag, alsmede de kosten van het vaststellen van die correc tiefactor, aan de gemeente te resti tueren. Ondanks het verzoek van B. en W. en een rappèl, blijft betrokkene tot op heden weigeren aan de te rugbetaling te voldoen, zodat in strijd met het bepaalde in het be stek wordt gehandeld. Op advies van de advocaat stellen B. en W. voor, om ter voorkoming van het voeren van een rechtsge ding, de beslissing van dit bestaand geschil op te dragen aan scheids mannen. t.w. de Raad van Arbitrage voor de Bouwbedrijven te Amster dam. Voorstel tot het beschikbaar stellen van een crediet ten behoeve van de verbouw van het gemeentehuis. De noodzakelijke uitbreiding van het personeel ter secretarie, brengt moeilijkheden met zich ten aanzien van de huisvesting van de afdelin gen in de verschillende lokalen. Speciaal ten aanzien van de afdelin gen financiën en maatschappelijke zorg, treden deze moeilijkheden naar voren, waarbij eens te meer blijkt dat het gemeentehuis in zijn huidige staat niet meer aan zijn doel beantwoordt. Nu het niet is te voorzien dat het plan voor een nieuw gemeentehuis op korte termijn tot uitvoering komt, zien B. en W. zich genood zaakt voor te stellen, voor het on derbrengen van de afdeling finan ciën de raadzaal in te richten en te verbouwen. De kosten aan deze ver bouwing verbonden, worden ge raamd op 2.752.25. Door de onderbrenging van de af deling financiën in de raadzaal, kan de vrijkomende ruimte worden toe gevoegd aan de afdeling maatschap pelijke zorg, welke momenteel zeer klein behuisd is. Verzoek van het bestuur van de r.k. Kleuterschool, Erasstraat 10 Kaats heuvel, om medewerking ingevolge art. 50 van de Kleuteronderwijswet, voor aan het aanbrengen van voor zieningen aan en de inrichting van twee door haar in gebruik te nemen lokalen van de voormalige jongens school. Het bestuur van de r.k. Kleuter school, Erasstraat, heeft B. en W. verzocht om medewerking ingevol ge art. 50 van de Kleuteronderwijs wet voor het doen aanbrengen van de nodige voorzieningen aan en de inrichting van twee lokalen van de voormalige jongensschool te Bern- dijk, die door genoemde Kleuter school in gebruik zullen worden ge nomen. De kosten hiervan bedragen blij kens de ingediende begroting 2479.13. Daarnaast is het noodza kelijk, mede in verband met 't ge stegen aantal kleuters, om meubi lair, leermiddelen en ontwikkelings materiaal aan te vullen, waarmee een bedrag van 1617.80 is ge moeid. Voorstel tot verhoging van de gas- tarieven met ingang van 1 januari 1958. De voor 1958 ontworpen begroting voor het gemeente-gasbedrijf ver toont een nadelig saldo van 16.425.39, tegenover een geraamd voordelig saldo voor 1957 van 6.386.02. Dit tekort wordt voornamelijk veroorzaakt door de drastische ver hoging van de kolenmiddenprijs, die door de Staatsmijnen is gebracht van 52.22 op 56.75 per ton. Verschillende gemeenten binnen hef voorzieningsgebied van de Staatsmijnen hebben reeds in de loop van 1957 hun tarieven aanzien lijk moeten verhogen. Teneinde het door de kolenprijs verhoging ontstane verlies op te vangen, is het ook voor de gemeen te Loon op Zand noodzakelijk om de gasverkoopsprijzen te verhogen, en wel ingaande 1 januari 1958 met 1 cent per m3. Het tariefschema wordt aan de hand hiervan als volgt: Gewone tarief: eerste 20 m3 per maand 21 ct. per m3 volgende 40 m3 per maand 20 cent per m.3 overige m3 per maand 17 cent per m3 Industrieel tarief: verbruik van 7000 t/m 20.000 m3 per jaar, 14 ct. per m3; verbruik van 2000 t/m 50.000 m3 per jaar, 13Y2 ct. per m3; verbruik boven 50.000 m3 per jaar 13 ct. per m3. Voorstel tot het aanschaffen van 'n tweede rioolwaterpomp voor het pompgemaal van de drainagevelden te Loon op Zand. De bedrijfszekerheid van 't pomp gemaal voor de drainagevelden te Loon op Zand, dat reeds bijna zes jaren onafgebroken in bedrijf is, is onvoldoende als gevolg van het feit dat daarin slechts één rioolwater pomp is opgesteld. Bij de geringste storing moet de pomp voor kortere of langere tijd buiten gebruik wor den gesteld, hetgeen ernstige moei lijkheden oplevert voor de afwate ring van Loon op Zand. Een behoorlijke revisie, welke dringend nodig is, kan thans niet plaats vinden, zonder de afwatering van Loon op Zand ernstig in gevaar te brengen. Bij het opstellen van 't plan voor de nieuwe zuiveringsinstallatie, is met het plaatsen van een reserve- pomp rekening gehouden. In ver band met de hierboven weergege ven omstandigheden wordt het na overleg met Ir. Bongaerts als ont werper van het plan nodig geoor deeld om reeds nu tot het plaatsen van een reservepomp over te gaan. De kosten van aanschaffing en aan sluiting van de pomp worden ge raamd op 6000. Voorstel tot benoeming van leden van de Instelling voor Maatschap pelijke Zorg, wegens periodieke af treding. Met het oog op het periodiek af treden van de heren J. Jansen ên C. Hendriks als leden van het be stuur van de Gemeentelijke Instel ling voor Maatschappelijke Zorg, per 1 januari 1958, doen B. en W.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1957 | | pagina 1