SPORTSPIEGEL
DampobeVrijdr
Ruffg handen
In Slikkerveer lopen miniatuurschepen van stapel
het gezonde gebaar:
PUROL
ZELDZAME EN MERKWAARDIGE
INDUSTRIE VOOR NEDERLAND
Feuilleton
DE ECHO VAN HET ZUIDEN VAN VRIJDAG 6 DECEMBER 1957
SCHADUW
OVER LEVEN
,oor
rc\°n
d- en
V-e
85
WEDSTRIJDPROGRAMMA
VOOR ZONDAG 8 DECEMBER.
K. N. V. B.
Amsterdam-
—Fortuna
'54
ADO
14
9
2 3
29
40—22
Ajax
14
9
1 4
19
28—14
Enschede
14
7
5 2
19
30—18
DOS
14
6
5 3
17
27—24
Rapid JC
14
8
1 5
17
29—22
MVV
14
7
2 5
16
31—20
PSV
14
6
3 5
15
32—28
GVAV
14
6
3 5
15
27—25
Feijenoord
14
7
1 6
15
37—35
Sparla
14
5
5 4
15
27—28
Fort. '54
14
5
4 5
14
21—23
VVV
14
5
3 6
13
25—22
BW
13
3
4 6
10
27—36
Noad
13
4
2 7
10
17—31
Amsterdam
14
3
4 7
10
18—28
Blauw Wit
14
3
3 8
9
20—25
NAC
14
4
1 9
9
20—36
Elinkwijk
14
3
1 10
7
16—35
11
7
3
1
17
30—16
12
7
3
2
17
29—19
12
7
2
3
16
33—23
12
7
1
4
15
30—21
11
6
1
4
13
20—15
12
5
3
4
13
29—23
12
4
5
3
13
23—20
12
5
3
4
13
27—27
12
6
1
5
13
20—18
12
4
3
5
11
25—23
12
4
2
6
10
21—23
12
3
4
5
10
18—27
12
3
2
7
8
18—26
12
3
1
8
7
17—27
12
2
3
7
7
18—29
12
2
3
7
7
19—40
ZFC
10
7
2
1
16
24-
- 7
Hilversum
10
6
3
1
15
29-
- 8
Zeist
10
6
1
3
13
24—19
't Gooi
11
4
5
2
13
22-
-16
De Valk
12
3
7
2
13
17-
-17
Wilhelmina
9
4
3
2
11
24-
-17
ONA
10
5
1
4
11
17-
-18
Baronie
9
4
2
3
10
21-
-18
Dosko
11
4
2
5
10
21-
-25
Longa
11
3
3
5
9
13—18
DHC
9
2
3
4
7
14—20
Emma
9
2
2
5
6
10—14
UVS
10
1
3
6
5
14—25
EBOH
11
0
3
8
3
11-
-30
2e
Divisie
B.
11
8
0
3
16
33—15
11
5
5
1
15
29—13
11
7
1
3
15
26—15
11
7
0
4
14
23—18
11
5
3
3
13
29—16
12
5
3
4
13
22—24
11
4
4
3
12
29—24
12
3
6
3
12
17—15
10
4
2
4
10
20—23
11
5
0
6
10
19—24
11
5
0
6
10
20—32
10
4
1
5
9
20—22
11
3
1
7
7
10—22
11
2
2
7
6
15—25
10
1
0
9
2
12—36
- In Djakarta is gemeld, dat de mili
taire autoriteiten ten minste achttien per
sonen hebben aangehouden, terwijl een aan
tal explosieven en documenten in beslag
werd genomen in verband met de moord
aanslag op president Soekarno.
- De voorzitter van het Algemeen
Landbouw Syndicaat te Djakarta, dr. J.
Meyer, heeft meegedeeld, dat hij over
weegt de leden van het Syndicaat aan te
raden, dat de Nederlanders de onderne
mingen in oost-Java zullen verlaten, daar
op verschillende plaatsen het voedsel uit de
Nederlandse huizen wordt weggehaald en
geen voedsel wordt verstrekt.
- Het radio-telefoonverkeer met Ne
derland is sinds woensdagochtend gesloten.
In Bandung wordt elk dienstbetoon aan de
Nederlandse samenleving geweigerd. De
Garuda Indonesian Airways heeft opdracht
gekregen transport aan alle Nederlands
vervoer te weigeren.
De Indonesische monetaire raad heeft
de mogelijkheid besproken van verbreking
der handelsbetrekkingen met Nederland.
De Sobsi, de communistische federatie
van vakverenigingen in Indonesië heeft er
bij de WFTU, het communistische wereld
vakverbond op aangedrongen om een alge
mene boycot van de Nederlandse belangen
in de gehele wereld te organiseren.
PROTEST VAN DR. DREES.
De regering is vervuld van diepe be
zorgdheid over de toestand in Indonesië. Zij
treft reeds maatregelen en zal het mogelijke
blijven doen om te waken voor de belangen
van de Nederlanders in Indonesië, zei mi
nister-president dr. Drees dinsdagmiddag
in de Tweede Kamer. Hij kreeg onmiddel
lijk na het openen van de vergadering het
woord om een korte (vijf minuten durende)
regeringsverklaring af te leggen. Het is on
duidelijk, aldus de premier, of het gaat om
enkele opzienbarende uitbarstingen van
beperkte duur of om een grote poging de
Nederlanders het leven in Indonesië onmo
gelijk te maken. De Nederlandse regering
is nog niet zonder hoop, dat de Indonesiërs
zullen inzien, dat door een verbreken van
de banden niet alleen Nederland, maar ook
Indonesië ernstig schade zou lijden.
Dr. Kortenhorst sloot zich hierbij aan.
VLEESPRIJZEN KUNNEN OMLAAG?
Bij besprekingen tussen 't ministerie van
Economische Zaken en het Bedrijfschap
voor het Slagersbedrijf over de vleesprijzen
in de slagerij is naar voren gekomen dat,
naar de mening van de minister van Eco
nomische Zaken, niet alle slagers de daling
van de veeprijzen voldoende in hun verkoop
prijzen hebben doorberekend.
DANK ZIJ TEMPO-BEPERKING.
WEGVERKEER WERD VEEL VEILIGER
Minder verkeersongevallen en een zeer
belangrijke daling van het aantal gewon
den bij ongelukken op de weg vormen het
gunstige nieuws, dat te leze valt op de ba
lans van een maand snelheidsbeperking voor
zover betreft de grootste steden van het
land. Een vermindering met 30 pet. en
meer van het aantal ongevallen, vergele
ken bij november 1956, blijkt normaal te
zijn; in sommig® steden werd dit aantal zelfs
gehalveerd.
RECORD VAN 1957 85.000 HUIZEN.
Minister Witte (Volkshuisvesting en
Bouwnijverheid) verwacht, dat dit jaar bij
na 85.000 woningen gereed komen. Met 't
oog op de financiële omstandigheden is de
bewindsman in de Memorie van Antwoord
op zijn begroting over een dergelijke hoge
produktie in 1958 niet optimistisch. De
krapte op de kapitaalmarkt en de hoge
rentestand maken het voor particulieren
wel bijzonder bezwaarlijk woningen te laten
bouwen. Vandaar, dat in 1959 met een niet
onbelangrijke daling van het aantal gereed
komende woningen rekening moet worden
gehouden.
Het aantal voltooide woningen is sinds
het begin van 1957 groter dan dat van 1956
en vorige jaren. De produktie, welke voor
dit jaar op 1100 miljoen gulden was ge
raamd, zal in werkelijkheid rond 1400 mil
joen gulden bedragen. Door het ontbreken
van voldoende geldmiddelen is in de laatste
maanden enige vertraging ontstaan in het
tempo van afgifte der subsidiebeschikkingen
voor de woningbouw.
Tenslotte zegt de bewindsman, dat thans
op korte termijn een herziening van de in
komensgrenzen voor de toekenning van een
extra huurbijslag aan bejaarden verwacht
kan worden. (Volkskrant)
ONTSLAGEN BIJ BRABANTSE
INDUSTRIEËN.
Bij Beckers' Haardenfabriek te Bergen
op Zoom zijn thans in totaal zêstig perso
neelsleden ontslagen. In deze fabriek wer
ken in totaal circa 550 personen, die voor
wat de rest betreft, zullen werken in een
verkorte werkweek, tot 24 uur. Men wil
deze verkorte werkweek toepassen tot 21 de
cember. Ongeveer 100 arbeiders vallen niet
onder deze regeling.
Bij de Hudson sigarenfabrieken te Roo
sendaal is per 1 januari ontslag aangezegd
aan vijftig sigarenmakers.
Ook onder de zogenaamde pendelaars
zijn, voor zover bekend, thans de eerste
slachtoffers gevallen. Zeven en twintig per
sonen uit Breda en omgeving, werkzaam
bij een fabriek te Dordrecht, die zich bezig
houdt met het creosoteren van spoorbiel
zen, is ontslag aangezegd.
Bij de Bierbrouwerij „De Drie Hoef
ijzers" te Breda zijn twaalf man ontslagen.
Dit zijn Belgische arbeiders.
De Ijzer- en Kopergieterij v.h. Gebr.
Touw te Breda heeft enige tijd geleden aan
negen arbeiders ontslag aangezegd.
In Slikkerveer, een plaatsje onder de
rook van Rotterdam, waar scheepswerven
en motorenfabrieken floreren, staat een
voor Nederland uniek bedrijf. Ge hebt
daar geen vermoeden van als ge de hoge
rivierdijk afgaat en een stil weggetje, dat
Emmastraat heet, inslaat. Want in datzelf
de straatje vindt ge op nummer tien een
gebouw, dat eerder doet denken aan een
timmerwerkplaats of iets van dien aard,
dan aan een bouwbedrijf voor miniatuur
schepen.
Maar gaat ge er naar binnen, dan krijgt
ge een keur van schepen in-het-klein te
zien en ge waant u, zo zeker als twee maal
twee vier is, in een speelgoedfabriek.
Beroepsknutselaars.
Toch is het allesbehalve een speelgoed
fabriek daar in Slikkerveer, al zou het niet
temin voor veel kinderen een verrukking
zijn om er eens een paar uurtjes onge
stoord te kunnen grasduinen.
Nee, de modellen die wij vervaardigen -
zo vertelde ons de huidige eigenaar, de
heer A. Dubbelman - zijn bestemd voor
de scheepvaartrederijen, die aan de scheeps
werven de opdracht geven om een schip
te bouwen. De rederijen vragen dan tevens
om van het te bouwen vaartuig ook een
morel te leveren. De werven sturen dan op
hun beurt afschriften van de originele ont
werpen en tekeningen naar de firma Dub
belman te Slikkerveer. Alles moet daar op
schaal worden gebouwd en dat wil heel wat
zeggen. Het vereist een grote mate van be
kwaamheid van de arbeiders om bijvoor
beeld minuscule onderdeeltjes als de wiel
tjes van de ankerwinch, de paaltjes en kop
jes allemaal op maat en grootte te kunnen
maken. Bovendien moeten zij, behalve ken
nis van de scheepsbouw en de bewerking
van hout en metaal, veel geduld en stalen
zenuwen hebben voor dit futiele werk. Mo
delbouwen is dan ook echt wat de heer
Dubbelman noemt een specialistenwerk. De
achttien mensen die hij in dienst heeft
(waaronder timmerlieden, metaalbewerkers
en schilders) zijn hoofd voor hoofd vak
mensen, die het vervaardigen van een be
paald onderdeel van zo'n modelscheepje
wel is toevertrouwd. Voor de leek is het een
wonder om te zien hoe zij het klaarspelen
om van bijvoorbeeld een passagiersschip,
een tanker, een onderzeeboot, een graan
elevator etc., een volkomen natuurgetrou
we reproductie te maken. Vanzelfsprekend
heeft men voor het een en ander ook een
aantal apparaten in gebruik, maar de mees
te onderdelen moeten toch, daar de afme
tingen nu eenmaal voor ieder schip ver
schillend zijn, met de hand worden gefa
briceerd. Dat is een uiterst precies en se-
kuur werkje, dat bijzondere eisen stelt aan
het concentratievermogen van deze, we mo
gen wel zeggen beroepsknutselaars.
„Een sneeuwbal
In 1906 is de heer C. Dubbelman de
vader van de tegenwoordige ondernemers
- met een bedrijfje begonnen waarin giet-
modellen werden gemaakt voor de sleep
bootbouwers. Amper zes jaar later vroeg
een van zijn relaties hem of hij eens een
van
„DE ECHO VAN HET ZUIDEN"
door
CARRY VAN DER RYKEN.
15).
- Weet U wel, wat een herriema
kers, - vooral Joop en Hans, -
zijn? 't Zijn jongens! Ze laten zich
van een leuning glijden, komen met
vuile voeten binnen en...
Mijnheer Francken keek haar glim
lachend aan.
- En jullie dan vroeger? Maar,
Ine, besluit nog niet, denk er rustig
over. Morgen kom je immers weer?
Lang hoefde Ine 't voorstel echter
niet te overwegen, 't Was een uit
komst voor hen allen. Reeds de vol
gende dag besprak ze met haar vader
de nieuwe indeling van het huis.
Ine zou met de kinderen de bene
denverdieping gaan bewonen, de
oude heer Francken de eerste étage;
en daarboven waren nog vier kamers.
De jongens kregen samen een grote.
Ine ook. Mien en Maries je ieder een
zijkamertje.
De kinderen vonden de aanstaan
de verhuizing een reuzepretje. Ze
kenden de grote zolder van Grootva
ders huis en maakten de meest fan
tastische plannen. Zo werd de acht
tiende juli, de dag waarop de verhui
zing was bepaald, door allemaal met
verlangen tegemoet gezien.
- o -
De telefoon rinkelde en met de
haar eigen, wat langzame, bewegin
gen, nam Cora de hoorn op.
- Hallo? Ja, je raadt 't goed, ik
ben 't zelf. Nee, Han is niet thuis; ik
verwacht hem wel elk ogenblik.
- Vanavond? Ja, goed. Hoe laat?
- Half tien? Ik zal zorgen, klaar
te zijn.
Au revoir.
Wie was daar aan de telefoon?
klonk Han's stem achter haar, juist
toen ze zich wilde omkeren.
Ze schrok; beheerste zich meteen.
- Ben jij daar al? negeerde ze zijn
vraag.
Te vroeg voor jou... eh... in
teressante telefoongesprekken? Wie
was 't?
- O, Dutier, je weet wel. We ont
moetten hem laatst in die bar, vlak
bij de Grand' Place.
Han herinnerde zich een klein
donker type, dat wel wat al te famili
air tegen Cora was geweest naar zijn
Ï&0
cent
ROTER
scheepsmodel wilde maken. De heer Dub-
beltnan deed dat natuurlijk met alle genoe
gen en samen met zijn zuster bouwde hij
het stoomschip „Marseillais". Het bleek
een „sneeuwbal" te zijn, want spoedig
vloeiden van her en der de opdrachten
binnen. De grote Bernhard Ruys, een der
toenmalige directeuren van de Rotterdam
se Lloyd, toonde een blijvende interessen
voor de kunstige arbeid van de heer Dub
belman. Hij heeft niet nagelaten de firma
bij alle mogelijke scheepvaartmaatschappijen
te introduceren. Dit was na de eerste we
reldoorlog. Wij hadden toen, aldus de te
genwoordige directeur, tijdelijk een horlo
gemaker, een zekere mijnheer Lorenzius, in
dienst. Het was zijn taak onze mensen
wegwijs te maken met de verschillende
onderdelen en apparaten. Wij moesten zo
veel mogelijk improviseren, want onderde
len uit Duitsland, die allemaal gecatalogi
seerd waren, konden wij niet gebruiken.
Voor de scheepvaart-historie.
Tot nu toe zijn bij de firma Dubbelman
zo'n goede 600 modellen van stapel ge
lopen". Voor de Rotterdamse Lloyd werden
hele series gebouwd, onder andere van de
„Indropoero", de „Sibajak", de „Slamat"
en de „Baloeran." Van de nieuwe Staten
dam werden niet minder dan honderd mi
niaturen vervaardigd. Overal ter wereld
kan men de modelscheepjes uit Slikker
veer aantreffen: in alle kantoren van de
Holland-Amerika lijn, in de etalages van
reisbureaus, in de conversatiezalen van
grote passagiersschepen, in de eenvoudige
kapiteinshut van een vrachtboot, in Lon
den, New-York, Parijs, Djakarta en Buenos
Aires. Na de tweede wereldoorlog, toen de
scheepsbouw sterk opleefde, is er een grote
behoefte gekomen aan scheepsmodellen.
Behalve precisiemodellen - de modellen
dus die een zuivere copie vormen van het
werkelijke schip - worden er bij de firma
Dubbelman ook etalagemodellen gemaakt.
Deze etalagewerkstukken dienen voor re
clame. Een pas gebouwd schip kan niet
door iedereen worden gezien en bewonderd.
Daarom is bij de directies van de scheep
vaartondernemingen 't idee geboren om de
reislustigen het etalagemodel te tonen en
ze zo als het ware naar het schip te halen.
De etalageminiaturen worden uitsluitend
van metaal gemaakt en kunnen tevens wor
den verlicht. De precisiemodellen daarente
gen worden behalve van metaal ook van
hout gemaakt (lindenhout)
Ook voor de scheepvaart-historie zijn de
dingen die men in Slikkerveer fabriceert
van veel belang, want straks, als bijvoor
beeld een schip na dertig of veertig jaar
dienst afgedankt wordt en naar de sloperij
gaat, blijft, naast enkele foto's, het model
over. En dit model komt dan terecht in het
scheepvaart museum, waar iedere bezoeker
zich aan de hand van deze „kopieën" een
beeld kan vormen van de ontwikkeling in
de scheepsbouw.
Geen kinderspeelgoed
Hoe lang werkt men ongeveer aan zo'n
model? vroegen wij de heer Dubbelman.
Dat hangt van de grootte en de construc
tie van het te bouwen schip af, was zijn
bescheid. Maar in 't algemeen moet op een
werkduur van enkele maanden worden ge
rekend. Voor een doorgewoon vrachtschip
heeft men al gauw een 500 uren nodig.
De prijs van zo'n schip-in-klein-formaat
varieert van tot 7 duizend gulden. Het
is dus bepaald geen kinderspeelgoed .1
In de afdeling houtbewerking, die is on
dergebracht in de timmerfabriek van de
heer Dubbelman, worden de casco's (de
scheepsrompen) en een gedeelte van de
bovenbouw vervaardigd. Momenteel is men
bezig met de „Jason" (een motorschip),
een tweetal graanelevators en de „Eury-
medon". Dit laatste model wordt gebouwd
voor de Verolme United Shipyards en De
Haan en Oerlemans te Heusden.
Zodra een model in de timmerfabriek
waar ook nog stuurraderen worden ge
maakt - gereed is gekomen, gaat het voor
verdere uitvoering naar de afdeling metaal
bewerking en vandaar komt het terecht bij
de schilders, die zorgen voor de afwerking,
die veelal beslist over de kwaliteit van het
product. Want alle kleuren moeten zeer
precies overeenstemmen met die van het
grote schip. Dit vraagt een ontzettend grote
toewijding en nauwkeurigheid van de schil
ders.
Eigen cachet.
Het bedrijfje waarmede de vader van de
heer Dubbelman in 1906 begon, is uitge
groeid tot een florerende industrie, die
terecht uniek mag heten voor ons land,
want nergens anders worden zoveel model
vaartuigen in massa geproduceerd. Men zit
in Slikkerveer niet op orders te wachten,
want bijna dagelijks komen er bestellingen
binnen, tot zelfs uit het buitenland. En
deze bestellingen worden goed en met pre
cisie uitgevoerd door een keur van „scheeps
bouwers".
Of het nu modellen betreft van passa
giersschepen, van vrachtboten, kustvaar
ders, tankers, baggermolens, bokken of, kra
nen, alle dragen het cachet, de typische
stijl van dit merkwaardige bedrijf. In de
loop der jaren is een geheel eigen genre
ontstaan. De heer Dubbelman is daar trots
op en met recht, want deze geheel eigen
bouwtrant wijst op een verworven bekwaam
heid die moeilijk of niet te evenaren valt.
Arie van Pas.
UITSLAGEN VAN
ZONDAG 1 DECEMBER 1957.
K. N. V. B.
Res. Ie klas.
Middelburg 2Taxandria 2 40
Goes 2—WSC 2 3—3
Zeeland Sp. 2-Vlissingen 2 28
Res. ,2e klas.
Woensel 2—RKDVC 2 2—3
ODC 2—DESK 2 4—3
TSC 2PSV 4 5—2
Internos 2De Valk 3 34
Schijndel 2—BW 3 0—3
Eindhoven 3Veloc 2 30
RCD 2Roosendaal 2 111
Res. 3e klas B.
GW 2Schijndel 3 42
RKC 2—TOP 2 1—4
Longa 3Zwaluw 2 n. gesp.
OSS 2Concordia 2 31
OJC 2St. Michielsgestel 2 62
KNVB Afdeling Noord-Brabant.
Ie klas 103
DHVBerkdijk 02
RaamsdonkTerheijden 21
WVO 2—VOV 3—2
Be Ready—DVVC 2—3
VCW—Right 'Oh 0—2
White BoysWaspik 10
le klas 104
I HaaftenSportver. '32 31
j J. v. ArckelAlem 51
I TGGHaarsteeg 21
EmplinaOVH 33
le klas 106
Zigo 2Voab 2' 07
DESK 3Dongen 2 24
RWB 2—TAC 2 1—1
Hieronymus 2—RKTVV 3 1—2
Uno Animo 2Taxandria 3 12
SET 3Baardwijk 2 22
2e klas 205
TPO—DIA 1—3
SCO 2Veerse Boys 3 20
Madese Boys 3Duss. B. 4r—2
Veerse Boys 2Siveo 51
2e, klas 207
WSC 3—WSJ 2 2—1
Gudok 3—GSBW 2 2—3
Sarto 3Willem II 6 41
Longa 5Voab 4 13
2e klas 210
Berkdijk 2Heusden 2 12
RKJVV 2—RKC 3 7—1
RKC 4Wilhelmina 3 05
BWBaardwijk 3 50
2e klas 211
TGG—RKKSV 3—2
Wilhelmina 4-Concordia 4' 21
OVH 2—Zwaluw VFC 3
sch. n. o.
OJC 3—WSC 4 uitgest.
3e klas 307
Raamsdonk 2Duss. B. 2 71
White Bóys 2—Waspik 3 6—2
Right 'OhBe Ready 3
sch. n. o.
3e klas 317
Baardwijk 5—Baardwijk 4* 43
WSC 6—WSC 5 1_3
Dongen 3—Berkdijk 3 10—0
DVVC 2—DESK 4 5—3
3e klas 318
DESK 5—RWB 4
3—1
Nieuwkuik 2—Haarsteeg 3 2—0
RKDVC 4—Heusden 3 11
Vlijm. Boys 4-Herptse Boys 4—3
Zaterdagmiddagcompetitie.
Uitslagen zaterdag 30 november.
le klas
VVNChrislandia 51
SmerdiekNAC 11
KogelvangersVrederust 33
SeoltoHNC 32
ONIGood Luck 2 31
2e klas
Zwaluwse Boys 2HNC 2 13
DEBThe Gunners 2 19
3e klas B
Gunners 4-Velocitas KMA 2 35
HNC 3—Surang 3 3—8
SSC 2—ONI 2 4—1
neus, keel,borst van vastzittend slijm
BETAALD VOETBAL.
Ere-Divisie.
MVV—Rapid JC
ADOEnschede
Blauw WitPSV
SpartaAjax
DOSElinkwijk
GVAV—VVV
NAC—Noad
le Divisie A.
GraafschapWillem) II
RBCV olendam
V V VExcelsior
HVC—SVV
EDUDEC
D w SHelmond
AlkmaarV itesse
Rocia Sport—AGOVV
Graafschap
DEC
Willem II
HVC
Excelsior
SVV
Volendam
DVVS
Alkmaar
Vitesse
Helmond
VSV
AGOVV
EDO
RBC
Roda Sport
12 9 0
12 8 1
11 6
7
6
5
5
5
4
4
12
12
11
11
11
11
12
12 3
11 4
12 3
11 2
12 1
11 1
18 20—17
1/ 33—17
15 31—19
15 24—14
15 19—13
12 16—17
11 23—19
11 20—19
11 18—23
10 22—26
10 14—17
9 12—23
9 14—22
8 8—16
7 10—21
6 16—27
le Divisie B.
Leeuwarden—Sittardia
WageningenHaarlem
HelmondiaXerxes
Limburgia—Fortuna VI.
HDVS—KFC
VolewijckersStormvogels
EindhovenRCH
Rigtersbleek—SHS
Leeuward.
Sittardia
SHS
Stormv.
Eindhoven
Wagening.
Limburgia
RCH
Haarlem
H. DVS
Volewijck.
Helmondia
Xerxes
KFC
Rigtersbl.
Fort. VI.
2e Divisie A.
UVSON A
EmmaWilhelmina
't GooiBaronie
ZFCDHC
LongaZeist
EBOHDosko
Go AheadOosterparkers
RhedenVeendam
ZwartemeerVelocitas)
PECBe Ouick
HeraclesNEC
Enschedese BoysTubantia
HeerenveenOldenzaal
Heracles
Go Ahead
Ensch. Boys
Rheden
Oldenzaal
NEC
Be Quick
Tubantia
Velocitas
PEC
Zwartemeer
Veendam
Oostern.
Heerenveen
Zw. Boys
AMATEUR VOETBAL.
le klas C.
KimbriaAlliance
Snortcl. Emma —Heer
BrabantiaVlissingen
zin. - Een onbetrouwbare vent, was
zijn oordeel.
Wat wou hij van je? onder
vroeg hij verder.
Doe nu net, of je 't hele ge
sprek niet gevolgd hebt... Echt iets
voor jou, zei ze hatelijk.
Ik heb 't niét gehoord.
Han voelde zich driftig worden.
Soms zou hij haar door elkaar kun
nen schudden.
Schei alsjeblieft uit met je vul
gaire ruzies. Ik heb 't recht te weten
met wie jij telefoneert en wat je af
spreekt.
We gaan vanavond naar een
stuk in de schouwburg, dat heel goed
moet zijn. Je hebt immers vergade
ring van werkgevers, zei ze liefjes.
Ja, zei hij kort, - ga je gang
en amuseer je.
Hij keek haar na, toen ze de ka
mer verliet.
Was dit de eerste keer, dat ze
uitging met die man? Wat deed ze
de hele dag?...
Gewoonlijk bleef Han in de stad
lunchen. AI dikwijls had hij haar ge
vraagd, hem daar gezelschap te hou
den. Telkens weer verzon ze een an
dere uitvlucht. Toch was 't hem
nooit zo opgevallen, 't Had allemaal
nogal geloofwaardig geklonken.
Maar nu
Hij zou zijn ogen eens wat be
ter open houden.
Een kort belletje. Onwillekeurig
keek hij door 't raam, zag de post
bode voorbij gaan. Cora's voetstap
pen in de gang. Hé, ze ging terug
naar de slaapkamer, kwam even
daarna binnen, haar handen leeg.
- Geen post? verwonderde Han
zich.
- Neen, vandaag niet. Wil je
thee?
- Ik hoorde toch het postbelletje?
- O, een drukwerkje. Ik heb 't
meteen verscheurd.
Wantrouwend keek hij haar aan;
zei echter niets meer.
- Ga ik nu overal wat achter
zoeken? verweet hij zich zelf.
Even na achten trok hij de deur
met een korte slag achter zich dicht.
En drie seconden later had Cora de
linnenkast op haar slaapkamer ge
opend. Van onder een stapel hand
doeken haalde ze een kleine brief te
voorschijn. Echte kinderpost. Rose,
en kleine bloempjes langs de rand.
Dit was 't tweede briefje uit dezelf
de doos, dat ze onderschepte. Zon
der naar de afzender te kijken wist
ze, dat 't van Mariesje kwam.
Vlug doorliep ze 't kinderlijk ge
schrijf.
- Hoe oud is ze nu zo wat? Nau
welijks tien. Maar met zo'n briefje is
ze best in staat, Han goed op te win
den. En ik moet 'm juist een beetje
kalm houden met 't oog op Dutier.
Als ie nu nog naar z'n kinderen
gaat verlangen...
Een lucifervlammetje deed z'n
werk aan Mariesjes brief.
Met zorg koos ze toen een lila taf-
zijden avondjapon en nam aan haar
toilettafel plaats. Na enige tijd weer
kaatste de spiegel een geraffineerde
make-up. 't Lippenrood een tint die
wonderwel paste bij de kleur van
haar avondtoilet.
Dutier, toch heel wat gewend
op 't gebied van vrouwencharmes en
op de hoogte van elk kunstmiddel,
dat zij gebruikten, - kwam even on
der de indruk van haar vreemde, bij
na demonische, schoonheid.
- Mes compliments Madame.
- Kom, laten we gaan, zei ze.
Hij hielp haar een korte bonten
avondcape omdoen.
- Geef me je sleutel maar... En
het trottoir aflopend vroeg hij als ter
loops:
- Genoeg voor vannacht.
Voor een herenhuis met veel ver
guldsel, brede dubbele deur, koperen
klopper, deed Dutier zijn wagen stil
staan. Zulke huizen met prachtige
voorgevels stonden er veel in Brussel.
En dit huis onderscheidde zich in
niets van vele andere. Alleen was hier
de binneninrichting even mooi en lu
xueus als men buiten veronderstelde.
Heel dikwijls is dit niet het geval.
De huisknecht ontving hen als oude
bekenden, ging hen meteen voor naar
een grote tuinkamer. Het was daar
druk, maar de gesprekken klonken
gedempt. Het geluid werd er ge
smoord, niet alleen door de dikke ta
pijten op de vloer, maar ook door de
vele gordijnen overal langs de muren.
Bovendien was men hier niet gewend
hard te praten.
Er was een bediende, die hun goed
aannam en in de kamer zelf ophing.
Langzaam liepen ze langs de ta
fels; groetten hier en daar bekenden,
die vluchtig even opkeken bij hun
langskomen. Iedereen was verdiept
in 't spel.
Ze zochten zich een plaats aan een
der grootste tafels. Ze waren nog
niet lang gezeten of iemand boog
zich even tussen hen in en fluisterde:
- Deur vier.
Dutier knikte. De man verwijderde
zich.
Cora keek naar 't gordijn, waar
achter „deur vier" zich bevond. Als
om zich duidelijk in te prenten, waar
heen ze moest gaan bij 'n altijd te
verwachten politierazzia. De eerste
keer, dat ze hier kwam met Dutier,
had men haar de vijf uitgangen van
de grote tuinkamer gewezen. En bij
elk bezoek werd hen 't deurnummer
genoemd, waardoor ze eventueel kon
den vluchten.
(Wordt vervolgd).