Waalwijkse en Langstraatse Courant Verenigd Europa? BINNEN- EN BUITENLAND Wie kijkt die koopt VOLKSBELANG'S KWALITEITS-TEXTIEL tot verlaagd Roemruchte luchtlijn verdwenen: Eerste vlucht naar Batavia vergde bijna 2 maanden Wintersport wordt steeds meer populair. Ziet onze speciale etalages I VRIJDAG 10 JANUARI 1958 Uitgever: Waalwijkse Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur: JAN TIELEN Dit blad verschijnt 2 x per week 81e JAARGANG No. 3 Abonnement: 22 cent per week per kwartaal 2.85 3.10 franco p.p. Advertentieprijs: 10 cent per mm. Contra ct-advertenties speciaal tarief Bureaux GROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621 KAATSHEUVEL - TEL. 2002 - Dr. VAN BEURDENSTR. 8 OPGERICHT 1878 TEL.-ADRES: „ECHO" Na 35 jaar Onzuiver bloed veroorzaakt Uw Rheumatische Pijnen. H - .•*•*<- De tijd van Kerstmis en Nieuw jaar betekent de inzet van het win tersportseizoen, dat van december tot maart en april duurt, en dat steeds meer een neiging vertoont om zich uit te strekken tot een flink eind in de lente. Op al de besneeuwde toppunten van Frankrijk wordt er van nu af duchtig geskied op de Vogezen, de Jura, het Centraal Massief, de Py reneeën, de Alpen, Oostenrijk, vooral die, van het meer van Genève tot de Middellandse Zee, bezaaid zijn met aantrekkelijke centra voor een win- tervakantie. De gewoonte van een wintervakan- tie dateert van nog niet zo heel lang geleden. Wel betekende de oorlog van 1914-'18 een duidelijke ver andering in de algemene levensge woonten, maar het zou tot omstreeks 1930 duren aleer de wintersport in Frankrijk ingeburgerd zou raken. Na de tweede wereldoorlog is zij aanzienlijk gepopulariseerd en ging een uitstapje naar de besneeuwde bergen steeds minder tot de privile ges van de economisch sterkeren be horen. Natuurlijk kleeft er aan de win tersport - zoals trouwens aan veel andere sporten en modes een dosis snobisme. Het staat te kunnen mee praten over de verschillende stations, hun uitrusting, de kwaliteit van de sneeuw, de bars. Men hult zich graag in de flatteuse skibroeken en de dikke, hoogge kleurde truien die zo mooi contraste ren tegen de schitterende witte sneeuw. Maar deze zeer menselijke zwak heid terzijde gelaten, staat het vast, dat de grote meerderheid der toeris ten de werkelijke behoefte gevoelen aan een onderbreking van het slopen de winterseizoen in de drukke en grijze steden, dat zij naar de bergen trekken voor de weldoende rust die er heerst, de diepe stilte, de zuivere lucht, de sprookjesachtige, zuivere schoonheid. Wat telt voor de mees ten zijn de lange tochten over de krakende sneeuw, de duizelingwek kende dalingen, terwijl rondom ein deloze panorama's opendraaien, de gezonde oefening en het gevoel dat men intens lééft. Voortdurend zijn Frans Alpen cen tra uitgebreid en zowat overal verge makkelijken zetelliften, kabelsporen en tandradtreintjes de beklimming van de hoogten. De Franse staat, be grijpend welk onuitputtelijk reservaat voor de volksgezondheid en voor de economie de Alpen betekenen, is zich aktief met de organisatie van de win- tervakanties gaan bezighouden. De titel „Station voor wintersport en alpinisme" wordt slechts toege kend aan een centrum dat hoger moet gelegen zijn dan duizend meter, dat beschikt over minstens 150 hotelka mers, over medische dienst en een hulppost, over minstens één ski piste van minimum 500 meter leng te, over minstens drie ski-moniteurs. Er bestaan thans in Frankrijk 75 stations die erkend zijn en die dus aan al deze voorwaarden voldoen. Er zijn er oude en wereldberoem de bij zoals Chamonix, Mégève, aan de voet van de Montblanc, en er zijn er ook jonge in volle ontwikkeling zoals Les Gets, Samoëns, Courche- vel, Tignes. Als 't vuur hoog opschiet in de heel - oplaaiend vanuit de maag Van de meest weelderige palace- hotels tot de meest democratische jeugdherbergen beschikken de Fran se Alpen thans over zowat 650 hotels die alles bijeen 25.000 mensen kun nen herbergen. Het hoogtepunt, in de eigenlijke en in de figuurlijke be tekenis, van de wintersport-outillage in Europa, wordt gevormd door de zweefbaan naar de Aiguille du Midi, 3800 meter, die de reiziger toelaat tijdens een sensationele toch de grootste alpenlandschappen te over schouwen en in een minimum van tijd een hoogteverschil te overwinnen van 2.780 meter. Een nieuw stadium in de „trek r ar de sneeuw" wordt sinds enige winters gevormd door de „sneeuw klassen"; verscheidene gemeentebe sturen uit de Parijse aglomeratie transporteren hun schooljeugd een maand lang, mét de onderwijzers, naar de Alpen, waar de lessen 's voormiddags normaal worden voortgezet in een zuiver en verster kend klimaat, terwijl de middagen gewijd worden aan de ski en aan wandelingen. Het is gebleken dat de kinderen van zulk bedrijf terugkeren in blakende gezondheid, en met veel meer weerstand tegen de ziekten waar de schooljeugd gewoonlijk te gen het einde van de winter onder lijdt. Binnenland Buitenland DEZE VERKOOP BEGINT VRIJDAGMORGEN Grotestraat 192 Waalwjjk DE ECHO W HEI ZUIDEN Voor Verenigd Europa wordt tegenwoor dig op allerhande wijze propaganda ge maakt. Velen hebben de indruk dat deze propaganda het openen betekent van een open deur. Wij zijn immers voor een Ver enigd Europa. Wij menen, dat de grenzen moeten verdwijnen, dat wij ons hoe langer hoe meer wereldburgers moeten gaan ge voelen en dat daardoor een nieuwe oorlog kan worden verhinderd. De propaganda sluit zich hier aan bij een door velen ge koesterde ideologie. Hetgeen de gedachte van een Verenigd Europa echter nodig heeft, om zich op ge zonde wijze te ontwikkelen is niet propa ganda, maar kritiek. Alleen een critische beschouwing kan ons in staat stellen, te beseffen, aan welke positieve voorwaarden het Verenigd Europa heeft te voldoen, wil het inderdaad een waarde zijn voor de toe komst. Zoals de gedachte zich thans ont wikkelt, beoogt zij te komen tot een gelei delijk verminderen der souvereiniteitsrech- ten van de afzonderlijke (vooral de kleine) naties. Er zal dan een hoge autoriteit ko men en een europees parlement, waar men elkander als in een Poolse landdag zal be kampen. Heeft iemand de illusie, dat de diepe tegenstellingen tussen de grote mogendhe den als bij toverslag zullen verdwijnen, zo dra de Raad van Europa volkomen gaat functioneren? In de ellende van het heden troost men zich met een luchtspiegeling. Maar er is niet alleen een dosis skeptiek nodig om de nieuwe gedachte van het Ver enigd Europa naar waarde in haar werke lijkheidsmogelijkheden te schatten, men be hoort zich ook rekenschap te geven van de ontzaglijke gevaren waarmee de huidige internationalistische politiek het in recht vaardigheid samenleven der volken be dreigt. Het Verenigd Europa, met zijn europees parlement en super-nationale gezagsorgani- satie kan betekenen een voortzetting van het oude imperialisme der grote mogend heden onder nieuwe schoon-schijnende vor men. Het is veel gemakkelijker imperialis tische doeleinden te verwezenlijken onder het mom van gemeenschappelijk Europees belang, dan onder openlijke dwang, zoals vroeger. De grote mogendheden zullen han delsbelangen en politieke en strategische belangen kunnen verwezenlijken, zonder dat de kleinen in staat zijn zich te verzetten. Reeds is er sprake van militaire steun punten, dat wil zeggen van bezetting van andermans grondgebied voor een „gemeen schappelijke" verdediging, die bepaalde re gionen (o.a. Nederland) aan de eventuele vijand prijsgeeft. En grote commerciële of fers kunnen van kleine mogendheden wor den geëist, zonder dat er een aanwijsbaar belang voor haar tegenover staat. 0- Wij schrijven dit artikel, omdat het niet goed is nieuwe instituten, die met een da verende reclame aan de bevolking worden opgedrongen, uitsluitend te bezien uit het oogpunt van een naief idealisme. Men moet ook kennis nemen van de tegenkant, om niet door de reclame te worden overrom peld. De gedachte aan een federatief Europa, zoals die thans bezig is op te rijzen in de breinen der eenvoudige zielen en van de reislustige propagandisten, heeft een ver keerde basis. Zij berust op het domineren van bestaande machtscombinaties, die een nieuw vredelievend wapen krijgen om zich te doen gelden en niet op de overweging van een rechtvaardiger verhouding tussen de volken. De kleine, neutralen landen, Zweden, Zwitserland, Portugal behouden een afstand van deze internationaliserende politiek, die ons kleineren in het zog brengt der angelsaksische macht. Een verenigd Europa zal, wil het slagen, geheel anders moeten worden opgezet dan men thans be oogt. Er zullen waarborgen moeten worden geschapen voor het recht der kleineren. Want uit hen en uit hen alleen komt het bewustzijn der vredesnoodzakelijkheid. Zij worden beheerst door het beginsel. Zij zijn de dragers der cultuur! Nederland zal goed doen zijn kracht te zoeken in toenadering tot de kleinere, neu trale mogendheden. Het zal in de toekomst zich moeten bewegen in de richting van herstel zijner neutraliteitspositie. In toena dering tot een bond van neutrale staten, binnen (of buiten) het Europese blok, ligt zijn kracht. Niet in een voetval voor nieu we geallieerde beschikkingen, die zich ver hullen in schone schijnen die de naieve idea listen verblinden. Nu in Indonesië de anti-Nederlandse ac tie heeft geleid tot een teniet doen van al het opbouwende werk onzer voorvaderen, zal ook onze K.L.M. voortaan het recht ontzegd zijn in Indonesië te landen. Dit be tekent het einde van een roemruchte lucht lijn, welke met enkele jaren onderbreking tijdens de tweede wereldoorlog, ruim vijf entwintig jaar wekelijks resp. dagelijks werd gevlogen. Reeds vijf en dertig jaar geleden werden de eerste schuchtere pogingen gewaagd voor een vlucht Amsterdam - Batavia. Op 26 maart 1923 werd de eerste vergadering gehouden van het „Comité vliegtocht Ne derland - Ned.-Indië" en 1 oktober d.a.v. vertrok luitenant Van der Hoop met 2de luit-vlieger H. van Weerden Poelman en mecano Van den Broeke met een éénmoto- rig Fokker van Schiphol naar Batavia. Door motorstoring kwam het echter niet verder dan Philippopel in Bulgarije en hier zou deze eerste Indië-vlucht een ontijdig einde hebben gevonden, ware het niet dat het Ne derlandse weekblad Het Leven voor een Eruschen zuivert dat bloed en jaagt zo die pijnen eruit. Geen wonder dat ge U al gauw een ander mens voelt, tot wonder wat in staat, terwijl gij met die tergen de Rheumatische Pijnen van alle dag nauwelijks meer op of neer kunt. Kruschen maakt U weer een ander mens vief, vitaalJaren vallen van U af en ge ziet 't leven weer van de zonnige kant. Uw apo theker of drogist levert U Kruschen graag. nieuwe motor had gezorgd. De tocht kon worden voortgezet en op 24 november 1923 landde het toestel onder reusachtige belang stelling op het vliegveld Tjillitan bij Ba tavia. De tweede vlucht vond plaats op 14 juni 1927. Het was de Amerikaanse Ne derlander van Lear Black, die een K.L.M.- toestel voor een vlucht Amsterdam - Ba tavia v.v. charterde. Deze Fokker, de H- NADP met Geijsendorffer als gezagvoer der aan boord, volbracht in 14 dagen de tocht en had voor de retourvlucht eenzelfde tijd nodig. Van Postduif en Reiger. Op 1 november 1928 opende de dat jaar opgerichte Nederland - Indië - luchtvaart maatschappij de K.N.I.L.M. officieel zijn eerste luchtlijnen. Inmiddels had de K.L.M. een jaar eerder met de Nederlandse posterijen een over eenkomst gesloten voor het maken van en kele proefvluchten naar de Oost en deed op 1 oktober 1927 luit.-vlieger G. A. Kop pen met zijn metgezellen Elleman en Frijns met de Postduif de befaamde eerste retour - postvlucht naar Batavia. Tussen half september en half december 1929 vonden veertiendaagse proefvluchten plaats en werd op 1 oktober van dat jaar een wekelijkse luchtlijn Amsterdam - Ba tavia in werking gesteld. 25 September 1930 opende gezagvoerder Evert van Dijk met het Fokkervliegtuig de Reiger de vaste veertiendaagse postdienst op Indië. Commandant Frijns vloog op 20 oktober 1932 voor de honderdste maal naar en van Batavia. Pelikaan en Uiver. In 1931 had de nieuwbakken K.N.I.L.M. al zijn vleugels ook naar elders uitgeslagen en waren kapitein-vlieger Pattist met zijn metgezellen Moll en Elleman erin geslaagd een succesvolle tocht van Batavia naar Mel bourne in Australië te maken. Veel be kendheid verwierf ook de Pelikaanvlucht met de bemanning Smirnoff, Soer, Gros- feld en Van Beukering aan boord. In de toen zeer snelle tijd van vier dagen werd de kerstpost naar Batavia gevlogen en werd de terugtocht in dezelfde tijd volbracht. Dit geschiedde in december 1933. De K.L.M. vloog toen met toestellen van het type DC II. De bekendste hiervan is wel de Uiver geweest, waarmee werd deelgenomen aan de Melbourne-race. Dit vliegtuig werd toen tweede in de snelheidsrace, maar kwam als eerste aan in de z.g. handicap-race, niet tegenstaande een noodlanding bij het Au stralische plaatsje Albury moest worden gemaakt. De bemanning bestond toen uit de heren Parmentier, Moll, Prins en Van Brugge. De tijdsduur was teruggebracht op drie en een halve dag. Op 5 juni 1937 werden DC III machines in gebruik genomen op de Indië-lijn en werd de driemaal wekelijkse dienst naar Indië aangekondigd. Het luchtrecht werd afgeschaft en met ingang van 1 november van dat jaar alle Indische post tot luchtpost verheven. 13 November vond al de 500ste vlucht Amsterdam Batavia plaats en kort vóór het uitbreken van de tweede wereld oorlog werd de 750ste volgemaakt. De oorlog zette een lelijke streep door de rekening van het K.L.M.-bedrijf, dat na de bevrijding weer van voren af aan kon be ginnen. Maar dank zij de energieke leider Albert Plesman, die zijn vooroorlogse rela ties in Amerika ertoe wist te bewegen een aantal surplusvliegtuigen te leveren, kon de dienst op 10 november 1945 worden hervat en vertrok gezagvoerder Parmentier van Schiphol met een „Skymaster" naar In dië. Dit betekende de inleiding tot een weer geregelde dienst op Batavia en het duurde niet lang of er werd weer viermaal per week heen en weer gevlogen. Zo werd op 7 juni 1946 al de honderste naoorlogs vlucht op dit traject gemaakt en werd 24 januari 1948 de 500ste vol geboekt. Hoeveel vluchten zijn er tot op heden weer gemaakt. De K.L.M. kon ons zelf hier niet over inlichten. Dit alles behoort nu tot het verleden, maar zal blijven voortleven in de historie van onze zo befaamde lucht vaart. (nadruk verboden). Dat is geen kwaal die ge nog langer hoeft te dragen. Neem Rennies - die blussen de brandende pijn. Voetstoots. Rennies neutra liseren alle overtollig maagzuur en nemen zo de oorzaak weg van de snerpend bran- dende pijn. HET BEDRIJFSLEVEN IN 1957. De voorzitter van de Kamer van Koop handel te Breda heeft een overzicht gege ven van de gang van zaken bij het bedrijf leven in het district van zijn Kamer. Daar uit bleek, dat 1957 tegenover de voorgaan de jaren een lichte teruggang inhield. Re denen voor een alarmstemming zal hij niet. Hij meende o.a., dat de werkloosheid binnen redelijke grenzen is gehouden. Hij besteedde ruime aandacht aan de metaalverwerkende bedrijven. In de steden Breda en Bergen op Zoom immers zijn de grote ijzergieterijen en haardenfabrieken geconcentreerd. De bedrijvigheid in de ijzergieterijen, al dus de voorzitter, bewoog zich gedurende het eerste halfjaar van 1957 op hoog peil. De krapte op de arbeidsmarkt - in niet geringe mate mede bewerkstelligd door de pendelbeweging naar Rotterdam en om streken - bleef gedurende de eerste helft van het jaar de belangrijkste rem op ver dere ontplooiing. Naarmate het jaar vor derde nam de willigheid van de verwer kende industrie echter af. Gedurende het laatste kwartaal bleek de propaganda voor bestedingsbeperking en de daarmede samenhangende suggesties van te verwachten prijsdalingen het pu bliek psychologisch te beïnvloeden. Dientengevolge zwakte de markt niet al leen voor investeringsmiddelen, maar ook voor duurzame consumptiemiddelen in toe nemende mate af. Verwachting van prijsdaling met betrek king tot het ijzergietwerk is ongerechtvaar digd indien men let op het verloop van grondstoffenprijzen en loonkosten. Er blijkt - vooral voor wat de verwar mingssector aangaat - een kennelijke ver schuiving aan de gang te zijn van gietijzer naar plaatijzer. Dit wijst volgens de mening van de industrie ontegenzeggelijk in de richting van kwaliteitsvermindering. 200 NEDERLANDERS IN OPLEIDING VOOR GELEID PROJECTIEL. Twee technische officieren van de Ko ninklijke Luchtmacht zijn maandag in de Verenigde Staten aangekomen om opgeleid te worden voor de bediening van geleide projectielen, die in de toekomst voor de luchtverdediging van Nederland beschik baar gesteld zullen worden. De beide offi cieren vormen de voorhoede van een groep van in totaal 200 militairen. In februari en maart volgen nog 25 spe cialisten op elektronisch gebied (een officier, onder-officieren en korporaals), die allen voor de bediening van de geleide wapens worden opgeleid. Later in het jaar wordt een groep onderhoudspersoneel ter oplei ding uitgezonden, waardoor het totaal op ongeveer 200 man komt. De opleiding duurt twee jaar. LIJK GEVONDEN VAN NEDERLANDS MEISJE. In een sloot naast een weg bij Colchester (Engeland) is maandag het lijk gevonden van het 19-jarige Nederlandse meisje M. C. Zij had ernstige wonden aan het hoofd. Het meisje heeft een maand in Engeland als huishoudelijke hulp op een boerderij gewerkt en keerde zondagavond niet terug van een weekeindverlof. Het meisje was afkomstig uit Voorburg. Volgens de politie staat het niet vast, of het meisje is vermoord dan wel tengevolge van een verkeersongevol om het leven is gekomen. Uit het onderzoek is gebleken, dat het slachtoffer honderd meter van de boerderij waar zij werkte, uit een autobus is gestapt. Het stoffelijk overschot werd door een landarbeider gevonden in een droge sloot, waar het gedeeltelijk onder kreupelhout lag. In Engeland worden sinds ongeveer een week een aantal meisjes vermist.. Naar hun verblijfplaats wordt door de politie een onderzoek ingesteld. DRIE KINDEREN OMGEKOMEN BIJ BRAND. Drie kleine kinderen, respectievelijk vier, drie en één jaar oud, zijn omgekomen bij een brand, die maandagavond om half tien na een hevige explosie uitbrak in de wo ning van de heer P. de Boer aan de HBS- weg te Ter Apel (Gr.). De heer De Boer had zijn zoon, ds H. P. de Boer, predikant te Heerlen, met diens echtgenote en drie kinderen te lo geren. Op het ogenblik dat de brand uit brak waren de drie kinderen boven in de slaapkamer, hun ouders beneden. Ds De Boer heeft nog geprobeerd zijn kinderen te redden, maar een grote steekvlam dwong hem terug te gaan. Met ernstige brand wonden is hij naar het ziekenhuis te Em- men vervoerd. De brandweren van Ter Apel en Emmen konden niet verhinderen dat de woning ge heel uitbrandde. In Ter Apel worden aardgasleidingen gelegd. In de woning van de heer De Boer waren de binnenleidingen al klaar, 's Mid dags had de familie al een gaslucht in de woning bemerkt. BELANGRIJKE BENOEMINGEN IN EUROPESE ORGANEN. De ministers van Buitenlandse Zaken van de zes landen der Europese economische ge meenschap zijn er op hun conferentie in Parijs niet in geslaagd een definitieve of tijdelijke zetel voor de nieuwe Europese gemeenschappen, E.E.G. en Euratom, vast te stellen. Wel is besloten dat de Belg Paul Finet voorzitter van de Hoge Autoriteit van de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal zal worden. Eerste vice-voorzitter wordt de Nederlander D. Spierenburg. Bei den zijn reeds lid van de Hoge Autoriteit. De Duitse staatssecretaris van Buiten landse Zaken, Waker Hallstein is aange wezen voor het presidentschap van de Eu ropese commissie van de E.E.G. Oud-mi nister Mansholt en de Fransman Marjolin zijn tot vice-voorzitters benoemd. (Men had verwacht dat dr. Mansholt voorzitter zou zijn geworden). De voorzitter van de Franse Spoorwegen, Louis Armand, zal voorzitter van de com missie der Euratom worden. Mr. E. Sassen is gekozen als lid. Voor het presidentschap van de Euro pese Investeringsbank van de E.E.G. zal de Italiaan Pietro Campilli worden voor gedragen, terwijl voorts besloten is dat een Nederlander president van het gerechtshof van de E.E.G. zal worden. NIEUWE VOORZITTER KATH. WERKGEVERS. Mr. F. J. F. M. van Thiel is benoemd tot voorzitter van de Algemene Katholieke Werkgeversvereniging en het Katholiek Verbond van Werkgeversvakverenigingen. Hij volgt in die functie de heer L. v. Heijst op, die de wens te kennen had gegeven als voorzitter af te treden. Mr. F. van Thiel was in het vorige kabinet minister vap Maatschappelijk Werk. Hij is directeur van de rijwielonderdelenfabriek N.V. Rotur te Helmond en lid van de Tweede Kamer. MASSA-KOEIENTRANSPORT NAAR ITALIË. 32 wagons rundvee voor Italië uit Leeuwarden vertrokken. Uit Leeuwarden zijn maandagavond 32 spoorwagons met bijna 600 stuks rundvee bestemd voor Italië, vertrokken. Dit was vrijwel het grootste veetransport, dat uit ons land ooit per trein vertrok. Er zullen nog 80 dieren verzonden worden en de volgende week nog eens driehonderd. NOTARIS-FRAUDE MINSTENS VIER TON. De som, die de failliet verklaarde notaris G. A. R. jr uit Heemstede in een tijdsbe stek van ongeveer 15 jaar heeft verduisterd, blijkt minstens 402 duizend gulden te be dragen. Accountants van de Kamer van Toezicht en de curator, die in samenwerking met de politie de praktijken van de notaris tot in de finesses onderzoeken, houden het niet voor onmogelijk dat het bedrag het half miljoen overschrijdt. De notaris is ingeslo ten in het huis van bewaring. SLACHTOFFERS VAN DE STORM. In een vliegende Noordwester is óp de Noordzee de Nederlandse kustvaarder „Ca- pella" met man en muis (9 personen) ver gaan. Het schip hoorde thuis in Haren (Gr.) en was met een lading suiker op weg van Gdynia naar Londen. Ook andere schepen raakten op de Noordzee in moeilijkheden. Ze kregen ech ter tijdig assistentie, of slaagden erin op eigen kracht de woedende storm te weer staan. Er werden windstoten geregistreerd van 110 km per uur. De „Capella" seinde dinsdagochtend, dat zij zich ten noord-oosten van het lichtschip Teenel in moeilijkheden bevond en aan bakboord vijftig graden slagzij maakte. Daarna werd niets meer van het schip vernomen; 2 lijken en wrakstukken zijn gevonden. WEER OVERVAL OP BENZINE- STATION. Bediende opgesloten. Drie, nog onbekende daders van naar schatting ongeveer 25 jaar, hebben in de afgelopen nacht omstreeks half twee een overval gepleegd op het benzinepompstati on van Ësso aan de rijksweg Amsterdam - Den Haag onder de gemeente Haarlem mermeer. De 43-jarige pompbediende H. Tuin uit Aalsmeer, die zich alleen in het kantoor be vond en die door de drie mannen in het aan de achterkant van het gebouwtje gele gen toilet werd geduwd, heeft verklaard dat zij in een blauwe Vauxhall voor het station arriveerden. Uit de kas werd f 350 gestolen. SOEKARNO OP GEZONDHEIDSREIS. President Soekarno van Indonesië is maandagmorgen met een vliegtuig van de G.I.A. van Djakarta vertrokken, op weg naar India, het eerste van een reeks land den, die hij zal bezoeken op een reis, die aangekondigd is als een vakantie voor het herstel van zijn gezondheid. Zaterdag had Soekarno een bezoek ge bracht aan de voormalige vice-president, Hatta, die hem een afscheidslunch aan bood. Zowel Soekarno als de minister van buitenlandse zaken, Soebandria, die hem op zijn reis vergezelt, heeft voor het ver trek een verklaring afgelegd.; Soekarno in de vorm van een boodschap aan het Indo nesische volk, Soebandrio op een conferen tie met buitenlandse journalisten. 50%

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1958 | | pagina 1