Honderd jaar Lourdes FILMJOURNAAL Waalwijkse en Langst Courant VRIJWILLIG PENSIOENWEZEN DRIEKWART VOLTOOID voor: PENDULES BRIEF VAN PATER DONDERS J. OVERSBE VRIJDAG 14 FEBRUARI 1958 Uitgever: Waalwijkse Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur: JAN TIELEN Dit blad verschijnt 2 x per week 81e JAARGANG No. 13 Abonnement: 22 cent per week per kwartaal 2.85 3.10 franco p.p. Advertentieprijs 10 cent per mm. Contract-advertenties: speciaal tarief Bureaux GROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621 KAATSHEUVEL - TEL. 2002 Dr. van BEURDENSTRAAT 8 OPGERICHT 1878 TELEGR.-ADRES: „ECHO" Op 11 februari was hel hon derd jaar geleden, dat de Heilige Maagd te Lourdes voor de eerste maal verscheen aan Bernadette Soubirous. Deze verschijning herhaalde zich in dezelfde maand nog vijf maal, verder nog op 7 april en tenslotte nog eenmaal op 16 juli. Sindsdien is Lourdes gewor den tot het bekendste genade oord der katholieke wereld en miljoenen pelgrims hebben in de afgelopen eeuw Lourdes be zocht om er naar ziel en lichaam genezing te vinden. Over de betekenis van Lour- j des publiceerde „De Tijd'' van j zaterdag j.l. een belangwekkend artikel, dat wij gaarne onder de aandacht van onze lezers bren gen. „De Tijd" schrijft Zoals bekend, is het 11 febru ari a.s. honderd jaar geleden, dat O. L. Vrouw voor het eerst in Lourdes aan Bernadette Soubi rous verscheen. Dit feit wordt in de katholieke wereld met grootse jubileumfeesten herdacht. Z. H. de Paus heeft er een encycliek aan gewijd. De februari-intentie van het Apostolaat des Gebeds is er op afgestemd. „Hart van Je zus, mogen vanuit Lourdes allen die lijden voor IJ, door Maria troost en kracht ontvangen". Het ligt voor de hand, dat deze feesten alles wat de moderne we reld aan publiciteitsmiddelen be zit, handen vol werk zullen ver schaffen. Niet op de laatste plaats omdat het Lourdes der Katholieken, of men het nu ac cepteert of afwijst, een sensatio nele belangstelling geniet. Van reformatorische zijde heeft men reeds duidelijk blijk gegeven van afkeuring op de van ouds be kende gronden. In Katholieke kringen hoort men de waarschu wing, zich door zijn enthousias me niet te laten verleiden tot een theologisch onverantwoorde hou ding. Herhaaldelijk is er de laat ste'jaren terecht op gewezen, dat elke overdrijving schadelijk is voor de echte vroomheid. De geestelijke situatie is momenteel zó, dat het. zowel uit bekommer nis naar de zuivere leer en de ware vroomheid als uit oecume nische motieven van het hoogste belang moet worden geacht alle misverstand te voorkomen. Wij bedoelen hier uiteraard niet de hinderlijke, maar onvermijdelij- le, menselijke kant van Lourdes als centrum van nieuwsgierige toeristen en markt van „religi euze artikelen". Het gaat om een veel belangrijker zaak: Wat is de eigenlijke betekenis van Lour des? Die vraag sluit uiteraard de overige bedevaartplaatsen in, waar O. L. Vr. naar aanleiding van verschijningen wordt ver eerd en komt in laatste instantie neer op de plaats van Maria in het goddelijk heilsbestel. Deze plaats, waarop wij hier echter niet verder ingaan, is in de Katholieke geloofsopvatting essentieel en steunt on haar god delijk Moederschap. Christendom en O. L. Vr. horen, volgens de leer der Kerk, wezenlijk bij el kaar. Zoeken wij naar de betekenis van Lourdes, dan dient voorop te staan, zoals p. dr. B. van Leeu wen in een voortreffelijk artikel in St. Adelbert uiteenzet, dat wij hier vooral hebben te letten op de verwijzing naar de fundamen tele beleving van het heil in de bekering, het geloof, het ontvan gen, van de Sacramenten en met name de viering van de H. Eu charistie. De feiten van Lourdes, hoe hoog men hun waarde ook wil aanslaan, blijven in zekere zin hijzaak; op de kern komt het aan en deze is onloochenbaar christo-centrisch. Bernadette vertegenwoordigt als getuige van een particuliere openbaring „tegenover het hiër archische ambt de charismati sche en profetische gave van de bijzondere werking Gods in Zijn uitverkorenen... Zij staat in de charismatische lijn van de Moe der Gods en van Gods heiligen, die in deze wereld getuigd heb ben van de bijzondere werking van de H Geest in de Kerk". De openbaring van O. L. Vrouw te Lourdes is een bemoedigende herinnering aan de Verlossing en een aansporing tot bekering, boete en geloof, géén nieuw ge loofsgegeven. Maria herhaalt het woord van Christus: Bekeert U en gelooft in het evangelie (Mc. 1.5). De openbaring aan Berna dette, hoewel van pribate aard, heeft door haar charismatische aard echter een veel wijdere strekking en is op de gemeen schap gericht. St. Paulus (1 Cor. 12.7) zegt van deze genadegaven, dat ze bedoeld zijn „om er nut mee te stichten". En daarom wijst p. van Leeuwen er op, dat de verschijningen van Lourdes, naar Gods bedoeling, een grote geestelijke beroering zouden ver wekken. Zo is Lourdes gewor den tot „een plaats van inkeer en boete, waar ontelbaren de christelijke vertroosting en de aanvaarding van hun zorg en lij den hebben gevonden en enke len, door een bijzondere genade van God, bevrijd zijn van hun li chamelijke ziekten". Hoewel de wonderen vóór alles een teken zijn van Gods liefde en erbar ming jegens de bevoorrechte, maar nog geen definitieve ver lossing, symboliseren ze deze echter wel als „voorsmaak" van wat komen gaat door nu reeds te wijzen op de aanwezigheid van het Godsrijk, waarin de overwin ning op het kwaad van ziekte en liiden mogelijk geworden is. Wanneer wij nu geloven, zoals wij doen, dat deze liefdebewijzen van God t.a.v. de lijdende mens op Marias voorspraak worden verkregen, dan zien wij daarin tevens haar rol in het heilsbestel uitgedrukt: een typisch vrouwe lijke en moederlijk rol, die ge heel gericht is op het verlos singswerk van de lijdende mens heid. En zo verwijst Lourdes ons in laatste instantie naar de ver rijzenis van het lichaam en het eeuwige leven. Het is dan ook vanzelfsprekend, dat Z. H. de Paus in zijn encycliek over Lour des alle nadruk legt op de nood zaak van bekering. Hij noemt het herdenkingsjaar een „poging tot wedergeboorte". Deze woor den vatten al het bovenstaande op kernachtige wijze samen. Evenals de pauselijke maandin- tentie van het Apostotaat des Gebeds doet, die immers van Ma ria's voorspraak troost en kracht verwacjht voor allen, die„voor Christus" lijden en de verlossen de betekenis daarvan in authen tiek christelijke zin verstaan. Uitweidingen over dit thema zijn in alle richtingen mogelijk, om dat het 't hele leven in al zijn verscheidenheid omvat. Strikte eis zal daarbij echter steeds zijn de hierboven aangeduide grond gedachten steeds in het oog te houden, omdat alleen op die ma nier de echte Mariadevotie ge heel tot haar recht komt. DE WIND BLAAST NIET LANG MEER IN HET ZEIL! Een jaar is nu de Algemene Ouderdomswet in werking en over deze periode is ze stellig 'n zegen geweest voor velen. Eigen lijk heeft deze wet definitief ten einde gemaakt aan het tijdperk waarin en groot deel van ons volk op geen enkele wijze voor zieningen had getroffen voor de verzorging tijdens de ouderdom. Niet alleen heeft thans iedereen een basis, maar de cijfers tonen aan dat deze verzekering ook be vorderlijk heeft gewerkt op een verdere ontwikkling van het pen sioenwezen. De opzet van de Al gemene Ouderdomswet was im mers een basis te scheppen, een bodempensioen in het leven te roepen, waarop ieder naar be hoefte zelf nadere voorzieningen zou kunnen treffen. Het gaat er nu om na te gaan of wij kunnen spreken van ver betering in de aanvullende pen sioenvoorzieningen met als eind doel een behoorlijke oudedag- voorziening voor ieder die tij per onderneming afzonderlijk. Al met al was op de genoem de datum reeds meer dan 46 van het totaal aantal loontrek- kenden tussen 18 en 65 jaar bij een bedrijfspensioenfonds geïn teresseerd. Het percentage mag ons tot grote tevredenheid stem men. De bedrijfspensioenfondsen verlenen weliswaar in het alge meen slechts geringe pensioenen, maar het zijn juist die soort voorzieningen, die precies kun nen aanvullen wat men aan de AOW nog tekort komt. Ook in de overige sectoren van de pensioenvoorzieningen mag men trots zijn op hetgeen werd bereikt. Ongeveer 400.000 werk nemers zijn reeds ondergebracht in de ondernemingspensioen fondsen. In verzekeringskringen verwacht mten een grote uitbrei ding meer van het aantal onder nemingspensioenfondsen. omdat er reeds 2000 zijn en omdat in de meeste gevallen thans een vorm wordt gekozen via polissen van levensverzekeringen. Driekwart reeds „geborgen". Op dit terrein, waar de kleine re ondernemingen alle hun toe vlucht moeten zoeken, heerst nog grote activiteit. Reeds nu zijn hier meer dan 100.000 men sen onder de beschermende kap van een pensioenverzekering ge bracht, waarbij 10.000 werkge vers hun medewerking verlenen. Van belang is ook het onderne- mings-spaarfondswezen, waar reeds 9000 loontrekkenden van profiteren. Deskundigen uit het verzekeringsbedrijf hebben uit gerekend dat nu reeds ongeveer driekwart van de loontrekkers (73 van en bedrijfs- of onder nemingspensioenregeling geniet. Vastgesteld moet worden dat de ontwikkeling van de pensioen voorzieningen in de achter ons liggende jaren sterk begunstigd is' door dé gunstige conjunctuur en de daaraan voor ons land ver bonden krappe arbeidsmarkt. Veel ondernemers hebben het mogelijke gedaan om de werk nemers aan hun bedrijf te bin den en een pensioenvoorziening was daarbij een prachtig hulp middel. Wij bevinden ons thans op 'n keerpunt, waarbij de arbeids markt weer ruimer, wordt en de bedrijfswinst in doorsnee gerin ger. Het zal er dus nu om gaan niet alleen te behouden wat be reikt is, maar ook om het laatste kwart van de loontrekkenden 'n aanvullende voorziening te bezor gen boven de Algemene Ouder domswet. Hier stuiten we nog op verschillende weerstanden, die niet moeten worden onderschat. Na de kentering. De eerste vorm van weerstand komt van de zijde der onderne mers. Zullen zij bij verminderde bedrijvigheid verder bereid zijn pensioenverplichtingen op zich te nemen? Men zal daabij een juist in zicht moeten tonen in de ontwik keling van de maatschappij. In die maatschappij bestaat een collectieve verantwoordelijkheid voor elkaar. Wanneer een kwart vari de loontrekkers 65 jaar moet worden zonder dat er meer be staat dan het recht op de AOW., dan zal een groot deel van dit kwaH nog hulp moeten worden geboden bij de oudedagsvoorzie ning via Sociale Zaken of andere instellingen van liefdadigheid, want zij zullen toch op ordente lijke wijze verzorgd moeten zijn tijdens de oude dag. Het gaat hier dens zijn produktieve jaren naar vermogen heeft bijgedragen de maatschappij te dienen. Al deze ouden van dagen heb ben daar recht op en een zodani ge voorziening is ook noodzake lijk bij een nog steeds stijgende gemiddelde levensduur van de mens. De regering toont voor de ontwikkeling van het pensioen dezen derhalve voortdurende be langstelling, zo zelfs, dat de mi nister van Sociale Zaken in de toelichting op zijn begroting er aandacht aan besteedt. Verbeteringen. Gelukkig kunnen we inzake die aanvullende voorzieningen een optimistisch geluid laten ho ren, met name ten aanzien van de bedrijfspensioenfondsen waar van er op 1 oktober 1957 reeds 25 bij de wet waren ingesteld, terwijl daarnaast nog een 24-tal fondsen opereert, waarbij de deelneming geregeld is door col lectieve arbeidsovereenkomst of immers in 't algemeen juist om de economisch meest zwakken. Het gevolg is, dat de overheid of het particulier initiatief be last wordt. Om het bedrijfsle ven óf de meer draagkrachtigen vinden deze uitgestelde zorg uit eindelijk op hun belastingbiljet of via het verzoek om een gift weer op de lastenzijde van hun budget terug. Daarom hebben zo wel de regering als de onderne mer en de particulier er 't groot- sto belang bij, dat de aanvullen de pensioenverzekerin'g zo volle dig mogelijk wordt. Liever wel... en liever niet. ln de praktijk ziet men nog wel eens het volgende beeld. Een bedrijf heeft met behulp van een levensverzekerings-maatschappij een pensioenregeling ontworpen voor de werknemers. De premie wordt deels door de werkgever en deels* door de werknemer be taald. De deelneming is in be ginsel verplicht, maar men kan vrijwillig van zijn rechten en plichten afstand doen. Bij een gunstige conjunctuur zal de werkgever er op aandringen bij de loontrekkers om deel te ne men in het pensioenfonds. Men bereikt dan een zekere binding aan de onderneming en de werk gever voldoet gaarne zijn deel van de premie, terwijl de werk nemer een zodanig loon kan be dingen, dat hij ook zonder veel moeite zijn premie kan betalen. Hier worden dan zékere bespa ringen voor de oude dag gemaakt die de maatschappij het directe voordeel bezorgen van 'n zekere kapitaalvorming, terwijl de ou dedagsvoorziening van de werk nemer tijdig geregeld is zonder dat er later nog financiële stut ten behoeven te worden aange bracht. Zodra echter de gunst der tij den keert, zal de werkgever zijn kosten zoveel mogelijk drukken. Hij betaalt zo weinig mogelijk loon en zal zeker geen moeite doen om de werknemer te bewe gen aan de pensioenregeling deel te nemen. Liever laat hij hem dan een verklaring tekenen dat de werknemer op deelneming geen prijs stelt. Beide partijen sparen de premie uit, waarbij zij het lot van de werknemer op zijn oude dag onzeker maken. Voorlichting nodig. Vanzelfsprekend maakt die werknemer hier de grootste fout want hij mist de bijdrage van de werkgever als uitgesteld loon, maar in de kortzichtigheid van het ogenblik richt hij zijn aan dacht op het aantal guldens dat in het loonzakje komt. Uit dit voorbeeld kan men zien dat het bij de uitbouw van de pensioenvoorziening wel enig verschil maakt of de economi sche wind zoel dan wel guur is en dat hier ernstige sociale ge volgen uit voort kunnen vloeien. Goede voorlichting door dei vak verenigingen en gro'e activiteit van het levensverzekeringbedrijf kunnen tegenkrachten vormen voor het geschetste beeld. Gezien de bereikte resultaten mogen wel hopen dat hel laatste kwart aan loodjes hij de aanvul lende pensioenvoorziening ruin- der zwaar zal wezen dan de ont wikkeling van de economische toestand' zou doen verwachten. De bereikte resultaten doen zien dat de kracht van het particulier initiatief, zoals dat bij de levens verzekeringsmaatschappijen zich openbaart, bergen vermag te ver zetten. Musis Sacrum „DE ONBEKENDE SOLDAAT". I Het aantal oorlogsfilms, dat het bioscooppubliek sinds de be vrijding heeft voorgezet gekre gen, is legio. Er waren er bij van voortreffelijk gehalte, maar ook waarvan er dertien in een dozijn gingen. Het werd tenslotte te veel van het „goede". Musis Sacrum brengt dit week einde „De Onbekende Soldaat", een oorlogsfilm van Finse ma kelij. Alweer zo'n bloedig ver haaltje, waarvan we nu onder hand wel genoeg gezien hebben Nee, want „De Onbekende Sol daat" steekt met kop en schou ders uit boven alles wat tot nu toe aan oorlogsfilms in de rou latie is gebracht. Deze film is het huiveringwekkende en diep aan grijpende epos van het kleine, dappere Finse volk in de strijd tegen de overmachtige Russische horden, die in 39'40 geweld dadig bezit namen van de Finse provincie Karelië. In 1941 hero verden de Finnen dit gebied, maar in 1944 moesten zij terug voor de rode overmacht. Dit verhaal, geschreven door een Finse fabrieksarbeider, die de veldtocht zelf meemaakte, geeft de geschiedenis van een handvol dapperen, die door haar strijd het land voor verdere ram pen wist te behoeden. Deze oorlogsfilm van uitzon derlijke grootheid werd bekroond op het filmfestival te Berlijn in 1956. Van vrijdag t.m. zondag. Toegang 18 jaar. „PILOOT QUAX IN AFRIKA". Velen zullen zich nog de film „Quax, de brokkenpiloot" her inneren, waarin Heinz Rühmann on de hem eigen wijze de vliege rij beoefent. In dit nieuwe Quax- product is de koddige Heinz weel de centrale figuur. Hij is instruc teur op een vliegschool en hii heeft er nu niet bepaald de wind onder bij de leerlingen. Als de directeur hem daarop wijst, gaaf hij zonder veel resultaat ove rigens strenger optreden. Vooral de vrouwelijke leerlingen zijn evenzovele nagels aan Quax' doodkist. Hij meent, dat vrouwen niet in de vliegerij thuishoren, maar inmiddels bewijzen deze charmante leerlingen op over tuigende wijze hun bekwaamheid en enkelen van hen worden dan ook mede uitverkoren om deel te nemen aan 'n wedstrijd vlucht voor alle Europese vliegscholen. voor Macolm en Anita worden onder diverse verwikkelingen tot een goed einde gebracht. Vrijdag 14 febr. 8 uur; zater dag 15 febr. 8 uur; zondag 16 fe bruari 6 en 8.30 uur. Toegang alle leeftijden. Het toestel! met Quax en de char mante meisjes wordt echter door pech achtervolgd en komt ten slotte terecht in de Afrikaanse jungle. En daar breekt de kol- derbeer los, waarmee men zich best kan vermaken. Maandag en woensdag. Toegang alle leeftijden. L u x o r „OP NAAR HOLLYWOOD". Een dol dwaze tocht dwars door Amerika brengt deze Para- mountfilm. Bij elke kilometer- paal is er een daverende lachbui. U ziet Amerika en u komt in de Param,ountstudio's te Hollywood. De blonde verleidelijke Anita Ekberg; waaraan Jerry Lewis zijn hart heeft verpand, en waar van hij helemaal weg is,- want... hij gaat er helemaal voor naar Hollywood. Steve Wiley (Dean Martin) een gokker, komt in grote moeilijkheden, doch daar komti hij ook weer uit, al is het dan op een wijze, waarop zijn ri vaal Malcolm (Jerry Lewis) ook aanspraak maakt. Beiden win nen zij een auto, die op hun voor stel verkocht, gaat worden, doch de laatste wil met de auto die gewpnnen is, naar Hollywood rijden om daar ziin „ster" An ta te zien. Qnderweg beleven zij vele komische dingen. Steve wordt verliefd op Terrv Roberts (Pa' Crowley), die hii mee Iaat lif ten. De twee avonturiers raken zonder geld en benzine en hun auto wordt gestolen. Zo gaat hei maar door, totdat zij op de plaats van bestemming aankomen. Er volgt een wilde jacht door dc studio's op zoek naar Anita, en alles komt op z'n pootjes terecht. De zaken voor Steve en Terry en „DE GEVANGENEN VAN DE WOESTIJN". In kleuren brengt Warner Bros hier een film zo hard als de rotsen groots, romantisch en meeslepend een speurtocht door eindeloze ruimten. John Wayne (Ethan Edwards) keert na drie jaar afwezigheid terug naar de ranch van zijn broer. Zijn vrouw en kinderen begroe ten hem: Bij ongeregékiheden in een naburige ranch zet John zich in, doch als hij hierheen is, do den de Comanches zijn broer, diens vrouw en een van John's kinderen. De twee meisjes Lucy en Debbie worden ontvoerd. Ethan en zijn stiefzoon Martin gaan op zoek door de onmet.elij- le vlakten en vinden Lucy en Debbie. Na tal van spannende»en vermakelijke incidenten komen zij eindelijk in New Mexico aan, waar zij tevens in contact komen met de beruchte Scar. Zijn doch ter Debbie wil bij het stamhoofd j blijven, waardoor een schietpar tij ontstaat. Later weet Martin Debbie te bevrijden, wat echter haat brengt lussen Ethan en Martin. De kinderlijke onschuld in de ogen van het meisje doet Ethant verstandiger ziin; hij legt zijn arm om haar schouders en weet haar te brengen in de we- I reld waar zij thuis hoort. Maandag en dinsdag 17 en 18 februari 8 uur. Alle leeftijden. Berndijk t DE ECHO VAN HEI ZUIDEN EEN ECHT VERTROUWD ADRES HORLOGERIE WINKELGALERIJ TEL. 2292 rn nn mniVi r'i- Er komen meerdere vrouwen en man nen. Wij proberen ze met een stok weg te jagen, het helpt niet. Geef ons onze kinde ren, en een andere vrouw schreeuwt: „Ik wil met mijn kind sterven". Het wordt een paniek en ik besluit naar de politie te gaan. Op de post hoor ik dat dezelfde paniek, maar in ergere mate heerst, op de staats school. Ik spring in de jeep van de politie en keer terug. Het is een radeloze menigte. De vrouwen ontdoen zich van hun boven kleding en zijn als dwazen. We besluiten maar de kinderen naar huis te sturen. De onderwijzer kan ze toch geen les geven. Dan zie je het tafereel dat ik nog nooit gezien heb. De ouders pakken hun kind tussen zich in aan de hand en vluchten als of ze door vervolging bedreigd worden. Is dat werkelijk ouderliefde? Zo'n inner lijke uiting van liefde om een groter kind, een schooljongen, heb ik nog nooit gezien. Het is de angstpsychose voor de boze geest die hen doet vluchten, de angst voor het behoud van het kind is ook op de ouders zelf over gegaan. Na een half uur is de cour stil en ver laten, een garde houdt de wacht bij de scholen voor de nacht. Wat is het gevolg? Drie dagen lang komen er geen kinderen op school. Ik ga 's avonds het dorp in om de gemoederen gerust te stellen, maar het helpt niets, totdat de burgemeester de chefs bij elkaar roept, dat ze hun kinderen van hun dorp naar school moeten sturen. Toch zijn er nog steeds die afwezig blijven en die profiteren van deze toevallige vacantie. Wat moet men van dit alles denken? Zondag heb ik een heftige preek gehou den over de duivel en zijn boze werken, over het vertrouwen in God en in de pries ter. Of ze geloven dat de pater hun kinde ren enig kwaad zou kunnen aandoen. Een sterk staaltje van het echte heidendom, dat nog in onze christenen schuil gaat, de gees tenwereld zijn ze nog niet uit. Een paar weken geleden komen drie man nen met een kind, een meisje van een jaar of 15, op de missie, om me te vragen of ik dat meisje wil zegenen, want het is door de duivel bezeten. Het kind zag er slecht uit, had een paar dagen niet meer gegeten en nam een stijve houding aan. Ze sprak niet. Wij noemen 't onder elkaar vaak flauwe kul. Ik liet ze toch naar de kerk gaan om te bidden. Ik zegende haar met de zegen van 't Rituaal voor een ziek kind. Daarna liet ik ze nog wat na bidden. De volgende dag kwamen ze weer terug en het geval was nog erger geworden. Het meisje uitte rare geluiden en antwoordde niet redelijk. Ze beefde over haar hele lichaam, dit was toch geen normaal geval. Toen heb ik haar ouders uitgevraagd wat zij in haar hut hadden en toen bleek dat ze van die snuisterijen hadden, die altijd in aanmerking komen als fetische dingen, waar zij een geheimzinnige kracht aan toekennen. Het zijn heel gewone dingen, als ver roeste spijkers, een spiegeltje, stukjes ijzer, been van een kip, veren of een ei, enz. Dat moet er allemaal uit, je kind blijft bezeten door de duivel, omdat ze in een hut slaapt, die vol is van de boze geest, de hele hut moet schoongemaakt worden en jullie, ouders, moeten naar de cate chismus. Als je je hart zet naar de dingen van de werkelijke God, dan zal je kind be- Pater Jan Donders C.S.Sp. uit Berndijk schrijft over zijn missie-belevenissen in Midden-Afrika Mobaye, febr. 1958. Beste lezers van de Echo. Deze brief is algemeen en gaat over de duivel, ofwel de boze geesten bij onze men sen. Het is een zoele avond, ik ben alleen thuis. De inheemse priester maakt een klein tournee van een week en de andere pater is ergens in de bossen met een broeder een school aan het bouwen. Het is stil en rustig om ons heen, geen tam-tam, waarom dan sen de negers vanavond niet? De maan is nog niet op, mijn twee boys zijn in de keu ken bezig. Ze hebben niet veel werk, want ik eet vanavond alleen wat pap op, met een boterham en een bakske koffie. Ik eet bui ten, want we zijn in het droge seizoen, het is elke dag zo heet, dat je wel drie keer van toog moet verwisselen om te laten dro gen. Mobaye, het dorp van de bougou's en de sago's, tussen de heuvel en de rivier die de grens vormt van de Belgische Con go, Mobaye heeft ook de angst-epidemie moeten doorstaan. Het is vandaag een week geleden toen het gebeurde. Tegen drie uur in de middag komen een paar mannen en vrouwen de missie opge lopen, de angst staat op hun gezichten te lezen. Ik kom mijn kamer uit en vraag wat er gaande is. Pater er komt een wagen en die neemt onze kinderen mee en dan gooit men ze voor de „niamatéugou", dat is de boze geest van het water. Ze worden daar als offer aan de geest geschonken om hem gerust te stellen. Mijn inheemse kapelaan en ik gaan de mensen met woorden en geba ren uitleggen dat dit niet waar kan zijn. We zijn toch jullie vader, wij bewaren jullie kinderen toch op school, en wie heeft dit verhaal aan jullie verteld? Waar komt dat verhaal vandaan? Dat wordt de vraag van de hele historie die zich gaat afspelen. Enige weken geleden was dit verhaal ook in Alindao gegaan en daarna in Bangassou en nu hier. Waar ligt de oorsprong van zo'n ongelooflijk stomme gebeurtenis.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1958 | | pagina 5