dklistiLS kudsLginty STRIJD om het fioasfï&eAt Waaiwijkse en Langstraatse Courani HET KAN RAAR LOPEN IN HET LEVEN EERSTE PAASDAG Hymne op de morgen van de Vernieuwing in de liturgie der Paaswake VRIJDAG 4 APRIL 1958 Uitgever: Waaiwijkse Stoomdrukkerij Antoon Tielen Hoofdredacteur: JAN TIELEN Dit blad verschijnt 2 x per week 81e JAARGANG No. 27 Abonnement: 22 cent per week per kwartaal 2.8# 3.10 franco p.p. Advertentieprijs: 10 cent per mm. Contract-advertenties: speciaal tarief Bureaux GROTESTRAAT 205, WAALWIJK TEL. 2621 KAATSHEUVEL - TEL. 2002 Dr. van BEURDENSTRAAT 8 OPGERICHT 1878 TELEGR.-ADRES..ECHO" Ja, het kan deksels raar lopen in het leven Hoe dikwijls zeggen we dat niet wanneer we het hebben over iemand, dia niet zo braaf en netjes blijkt te zijn als we wel dachten wanneer een verloving vlak voor het huwelijk plotseling on herstelbaar uiteenvalt wanneer een arm gezin plotseling en verbijsterd de volle pot van de voetbalpool op tafel uit geteld ziet wanneer een geacht zakenman in één slag alles vesrliest wat hij in vele jaren moeizaam heeft opgebouwd wanneer de dood plotseling en onverhoeds een bus met jeugdige, uitgelaten reizigers binnenstaptdezelfde dood, die gisteren verstek liet gaan, toen een kind van driehoog uit het raam viel en via de waslijn in een bloembed terecht kwam wanneer we aan den lijve ervaren, dat stank voor dank niet zo maar een gezegde is. Het heeft altijd raar gelopen Tn het leven, gisteren, de vorige maand, in 1564 en 2000 jaar geleden de boeken wijzen het nadrukkelijk uit. Er was eens een Man, die drie jaar lang door zijn geboorteland van stad naar stad en van dorp naar dorp trok. Hij was doodarm, maar bracht rijkdom. Hij verkocht geen aandelen en gaf geen efficiency-cursus, maar zei „Heb uw naaste lief en leef in, met en voor God, dan zult ge onvergankelijke rijkdom vergaren". Wonderbaarlijke woorden, die velen in het hart grepen en Hem deden volgen. En het waren niet alleen woorden. Van heinde en verre kwamen de mensen naar Hem toe, zonder briefje voor de specialist en ziekenfondskaart, en Hij deed de blinden zien, de doven horen, de stommen spreken, de landmen gaan en de melaatsen werden op zijn woord gereinigd. Het kan raar gaan in het leven, zeiden die mensen dan, voor wie het leven plotseling was opengegaan. Maar toen, op een dag, werd de Man voor 30 gulden aan zijn verblinde tegenstanders uitge leverd, die Hem in een belachelijk bliksemproces veroor deelden en als een moordenaar ter door brachten. Boven Zijn hoofd sloegen zij het smadelijke opschrift „Rex Judae- orum", niet wetende, dat Hij, veel meer was dan dat alleen. Tot in de dood deed de Man zijn woord van liefde gestand, maar ook bewees Hij de onvergankelijkheid van de liefde door na drie dagen glorieus uit het graf op te staan. Zijn dood bracht de mens weer voor het aanschijn van God. Van die dag af had eigenlijk alles goed moeten lopen in het leven der mensen, dat door Hem was opgeheven tot het hoog ste niveau, tot een mateloos en eindeloos geluk. Het is an ders gel'open, lieel anders, het is raar blijven lopen in het le ven tot op de dag van vandaag toe. En wel hierom de aan delen, de efficiency-cursussen en de 30 gulden wegen nog altijd zwaarder dan zijn woord en voorbeeld. Daarom wor den nu, Pasen anno 1958, de wapens gehanteerd in een bloe dige broederstrijd daarom wordt de Man telkens opnieuw ter dood veroordeeld en gekruisigd, ook vandaag daarom verrijst de Liefde telkens weer, ook dit jaar, temidden van een verscheurde wereld daarom leeft de mensheid in angst en vrees voor de dag van morgen, omdat de ontzagwekkende macht welke de mens gegeven is, niet in dienst staat van de liefde daarom vallen ziekte, lijden, verdriet en tegenslag zo moeilijk te dragen^ omdat wij nog stepds niet voldoende be seffen, dat ons leven door de dood van de Man een hemels uitzicht heeft gekregen dat wij door Zijn dood voorgoed in God geborgen zijn. Zalig Pasen, allemaal Jerusalem, 13e nizam. Daags voor het Joodse Paasfeest is de hoofdstad van de Joodse provin cie, Jerusalem, door een ernstige aardbeving geteisterd. Grote schade is overal aangericht aan gebouwen. Ook het centrale ge bedshuis der Joden te Jerusalem is ernstig getroffen. 'Het aantal slachtoffers is niet bekend. De aardbeving, welke slechts enkele minuten duurde, werd voorafge gaan door een zonsverduiste ring, welke de gehele stad en om geving midden op de dag zo don ker maakte als de nacht. Een verklaring voor de aardbeving en voor de geheel onverwachte zonsverduistering hebben het seismologisch instituut en de as tronomen tot dusver niet gege ven. Volgens astronomische be rekening zou die dag geen zons verduistering kunnen 'plaats vin den. Onder het gewone volk bestaat op het ogenblik grote ongerust heid. Er gaan bijgelovige geruch ten, dat de ramp verband zou houden met het sterven van Je zus van Nazareth, die op die dag wegens misdaden tegen de vei ligheid van de staat door kruisi ging ter dood is gebracht. Vol gens deze geruchten zou de na tuurramp zich onmiddellijk na zijn dood hebben voltrokken. In verband met deze onrust hebben de Joodse autoriteiten aan Pila- tus verzocht een wachf te plaat sen bij de plaats, waar deze mis dadiger is begraven. (Men is be vreesd, dat de volgelingen van Jezus gebruik zullen maken van deze onrust om relletjes uit te lokken. Zo zou een modern persbe richt kunnen luiden over de ge- beurtennissen bij en in Jerusa lem nu ruim 19 eeuwen geleden. Enkele dagen later zouden de weekbladen interessante foto's hebben gebracht over de ramp en bijzonderheden over de ter dood gebrachte man, die zich voor koning der Joden uitgaf. Wij bezitten geen enkele foto reportage over het Lijden van Christus en de verslaggeving werd jaren later pas geschreven door vier volgelingen van Chris tus in sobere bewoordingen. De eerste foto van Christus werd eerst 19 eeuwen na Zijn dood gemaakt. Het gefotogra feerde object was de sinds eeu wen in Turijn bewaarde lijkwa de, waarvan wordt aangenomen dat daarin Christus voor Zijn be- Ërafenis werd gewikkeld. Met et blote oog ziet men op de ver geelde en gebruinde lijkwade de omtrekken van een groot man nelijk lichaam. Over de gehele doek komen donkere plekken voor, die van bloed afkomstig zijn. Iedereen weet dat de foto grafische plaat meer kan opne men dan ons menselijk oog ziet. Zoiets deed zich ook voor, toen men met de meest moderne hulp middelen de lijkwade van Turijn ging fotograferen. Toen kwam men ineens te staan voor een duidelijke foto van Christus. Wat middeleeuwse tekenaars en schilders niet hadden kunnen ontcijferen, las ineens de foto grafische lens. En wat zag men? Een positief beeld van Christus. Deze foto heeft veel onthuld over het Lijden van Christus. Na 19 eeuwen werd Hij gefotografeerd fïlMSSlf De rode glans van 't ochtendlicht doorstraalt het hemels vergezicht, de wereld juicht vol blijde kracht, de hel slaakt zuchtend klacht na klacht. Want Christus, onze sterke held, heeft fier de macht des doods geveld de ziel, die zonde's boeien droeg, werd vrij nu Hij de hel versloeg. De Heer, Wiens graf verzegeld werd, heeft ook geen wacht de weg versperd als overwinnaar stralend groot, verrijst Hij edel van de dood. Nu wijken klachten, eens zo fel, nu vlucht de angst voor straf en hel een lichtende engel kondigt aan „De Heer is waarlijk opgestaan (15e eeuw Lauden op Pasen Vertaling van Gabriël Smit). Onthullingen, welke stuk voor stuk net Lijdensverhaal in het Evangelie bevestigen. Hij moet, óók op het kruis, een doornenkroon of liever een doornenhoed, hebben gedragen. Aan de linkerkant van 't hoofd zijn méér sporen van bloed dan aan de rechterkant. Het neusbeen moet stuk geslagen zijn (bij An nas), want dé neus is op die plaats abnormaal dik opgezet. Ook de onderlip is gezwollen, alsmede het rechterjukbeen. Het geheel duidt op mishandeling. De rechterschouder is lager dan de linker en is zwaar geschaafd en gewond (kruisdraging). Het ge hele lichaam, dus van de borst tot aan de enkels, zowel van vo ren als van achteren, is bezaaid met wonden, waarvan vele, voor al op de dijen, waaiervormig uit elkander lopen (geseling). De armen liggen gekruist over het lichaam. Maar aan de handen komen maar vier vingers voor. Dit wordt verklaard' door 't feit, dat de spijkers niet door de handpalmen werden geslagen, maar meer naar de pols toe, waar een sterke bindweefselband loopt. De handen kunnen dan ook niet uitscheuren, terwijl de ge kruisigde zeer hecht aan 't kruis geslagen is. Maar door deze wij ze van spijkeren wordt meteen do duimispier verlamd, waardoor de duim naar binnen valt en niet meer zichtbaar is op de lijkwade. Men ziet verder nog de rich ting der bloeding, die op de rug van de linkerhand zichtbaar is. Christus moet met zijn armen en hoofd eerst onder een hoek van 90 graden aan hcj kruis ge hangen hebben, terwijl Hij later doorzakte tot 65 graden. Dit laatste staat ook weer in direct verband met het feit, dat het linkerbeen korter is dan 't rech ter. De beulen hebben namelijk vöor de voeten maar één spijker gebruikt en trokken het linker been over het rechter. In de dood verstijfd, maakt dan het linker been een kortere indruk. Als er varen vaklui deden ze dit altijd, als ze wilden bereiken dat de ver oordeelde spoedig stierf. Anders gebruikten ze twee spijkers of zelfs een bankje onder de voeten. In het laatste geval hing de ver oordeelde soms dagen lang aan het kruis. Maar wie gekruisigd werd met één spijker, had min der steun, bakte door en stierf al spoedig de verstikkingsdood. Zó moet ook Christus gestor ven zijn. Daarom maakt Zijn borst op de lijkwade van Turijn ook zo n abnormaal brede in druk. Alle spieren van de borst zijn tot het uiterste gerekt ge weest en in deze houding is Zijn lijk verstijfd. Bij het doorzakken aan het kruis moeten toen ook hart en longen in het nauw ge komen zijn, wat de directe oor zaak werd van een plotseling af sterven. Na Zijn dood werd Christus met 'n lans doorstoken en vloei de er water en bloed uit Zijn zij de. De sporen van deze twee vin den we ooh duidelijk op de lijk wade. Zelfs moet men conclude ren dat deze wonde Hem is toe gebracht door een bereden sol daat. Want de wonde van 4V2 cm breedte loopt horizontaal van links naar rechts achter. Dit veronderstelt dat de persoon die de speer hanteerde, op gelijke hoogte moet gezeten hebben als de gekruisigde. En dat had dan alleen een bereden soldaat kun nen zijn. Kan ier bedrog zijn Als er een vervalser aan het werk zou zijn geweest, die de Lijkwade heeft vervaardigd, dan moet hij eeuwen voordat de mens er maar enige notie van had, het fotografisch positief en negatief hebben gekend, alsmede bloedsomloop en chemie. Dit zijn allemaal ontdekkingen van veel latere tijden. Het is wel geen ge loofspunt, maar wij kunnen tóch veilig aannemen, dat de. Lijkwa de van Turijn een afbeelding geeft van de historische Christus. Weefsel, traditie enz. wijzen ons ver terug tot de dagen van Christus zelf. En in de doek vin den we een beeld van Christus, zoals Hij ongetwijfeld moet zijn geweest. Een beeld van een Oos terse mens, die door Zijn grote gestalte uitstak boven velen van Zijn volk. Met het aangezicht van een asceet, een edel mannelijk gelaat, met een vastberaden mond, een energieke neus en kin, met oogholten, waarin grote ogen van goedheid en uitdruk king kunnen gefonkeld hebben. Een énige en gróte persoonlijk heid, die óók nog groot bleef in het verpletterende lijden dat over Hem kwam. Wanneer we het Lijden, de Dood en-de Verrijzenis van Chris tus losmaken van de laag van gevoeligheden, welke er zich in de loop van de eeuwen door op rechte en valse vroomheid heeft opgelegd, dan verrijst voor ons het bouwwerk van een onbegrij pelijke grootheid. Het Lijden van Christus is het betonharde fun dament, de Dood het stalen ske let, de Verrijzenis het glanzende glas, dat het geheel levend maakt. De mens went aan alles. Het verschrikkelijke wordt grauwe alledaagsheid, het goede een van zelfsprekend aanvaard feit. Zo wel het verschrikkelijke als het goede yerliest z'n zeggingskracht. Hun zin en betekenis zijn geen realiteit meer. Hun voortduren de aanwezigheid maakt hen als het ware afwezig. Wij behoeven niet zo ver in het verleden terug te gaan om te weten dat het vroeger geheel an ders ging. Wijl waren er aan ge woon, maar het zei ons allemaal zo weinig meer. Dit is gemakke lijk verklaarbaar. De Paasvie ring, zoals wiji die tot voor wei nige jaren kenden, was geduren de vele eeuwen gegroeid op de vroomheid van talrijke genera ties, ofschoon ze hier en daar nog wel in verstarde vorm wor den vastgehouden, zijn de onze niet meer. Wij kennen allen de donkere Metten, waarin de hele schare gelovigen met 't grootst mogelij ke lawaai het kerkboek dicht klapte. Maar wie onzer kent de witte Metten, zoals die vroeger op Paaszaterdagavond werden gevierd en waarin Christus' Ver rijzenis eigenlijk al herdacht werd. De gedachte van de witte Metten is thans geheel verwerkt in de Paaswake. Vele gelovigen weten eigenlijk nog niet goed hoe zij thans met de Paaswake aanmoeten. Het is nog te nieuw en te vreemd. Het verschil zit hierin, dat de oude Paasviering hoe vroom ook in dezen werd ondergaan. De vernieuwing bestaat hierin, dat het ondergaan van de oude Paas viering veranderd is in een ac tieve deelneming aan de viering van het Paasfeest. Wanneer wij dit zo zien, dan heseffen wij, dat de opvattingen van onze voorouders aan het uit sterven zijn, ook in de Kerk. Daar langzamer dan anders, om dat de Kerk steeds voorzichtig is. Tientallen jaren hebben voor aanstaande liturgisten gepleit en gevochten voor een terugkeer naar een liturgisch zuiverder viering van de grote kerkelijke feesten. In talrijke congressen en vergaderingen zetten zij hun ideeën uiteen. Zij vonden weerklank, ook bij vele bisschoppen, die de liturgi sche verlangens tol de hunne maakten. Langs hen bereikten de liturgistische verlangens de trage, maar zekere wég ook de H. Stoel. Enkele jaren geleden gaf de H. Stoel bij wijze van proef toe stemming tot een ingrijpende wijziging van dè Paasviering. Voorzichtig tot het uiterste! Zou de verandering aanslaan bij de grote massa der gelovigen De ranporten der bisschoppen ge ven overduidelijk een bevesti gend antwoord. Wij kennen nu de Paaswake. En wij overdrijven niet, wanneer wij zeggen, dat de nachtelijke Paasviering een diepe indruk op allen maakt.. Wij weten, dat de oude Christenen de nacht voor een grote feestdag gemeenschap pelijk, wakend en biddend door brachten. Het is aan ons voorbehouden om de kracht, dezer oude Paas viering van de eerste christen heid weer opnieuw te genieten. Pius XII heeft de geweldige pracht van de oude Paasnacht waarvan de Kerstnacht een la tere navolging is weer toegan kelijk willen maken voor de Christenen van de twintigste eeuw. De nachtelijke Paasviering kunnen wij in drie delen onder scheiden de wiiding van het nieuwe vuur en het nieuwe licht, de wiiding van het doopwater, waarbii de hernieuwing der doopbeloften en enslotte de Paasmis. De nachtelijke viering is rijk aan symboliek en prach tige gebeden. Daarom zou het goed zijn, wanneer wij van tevo ren die gebeden doorladen en be studeerden. de svmboliek door grondden. Maar bovendien moe ten wij op één ding goed letten: met de Paaswake is de grote voorbereiding geëindigd. De be kroning van geheel de Vasten en van de Paaswake is de plechtige H. Mis op Paasmorgen.' Zalig Paasfeest Waarom valt Pasen aliijd op Zondag Kerstmis kan op elke dag van de week vallen, maar Pasen en Pinksteren vieren wij steeds op zondag. Hoe komt dat toch Voor Pinksteren is de vraag spoedig beantwoord. Het woord Pinksteren zelf toch betekent niets anders dan vijftigste dag. Wij vieren dit feest steeds zeven weken na Pasen en als Pasen dus op een zondag valt, is dit met Pinksteren automatisch ook het geval. Een andere vraag is echter, hoe het dan met het Paasfeest zit. Jezus Christus is op de eerste dag van de week opgestaan uit de doden. Van het begin af heb ben de eerste christengemeenten de zondag de dag des Heren ge noemd. En omdat het feit van de opstanding van Christus voor kerk en wereld beide of men het nu wil erkennen of niet van de meest fundamentele en centrale betekenis was, om die reden hebben de christenen der eerste eeuwen van onze jaartel ling ook wekelijks dat opstan dingsfeit herdacht. Met andere woorden: het was élke zondag Pasen. Pasen was een wekelijks terugkerend feest en de jaarlijkse viering er van stamt pas uit later tijd. Uiteraard droeg de zondags viering in die eerste eeuwen uit gesproken een karakter van vreugde. De Heer was immers waarlijk opgestaan! Annex daar mee was de viering van de vrij dag als een dag van diepe ernst. Dan immers dacht men speciaal aan het lijden van Christus en aan Zijn kruisdood, evenals op woensdag aan het besluit van de joodse Raad om Christus te do den. Die dagen begonnen de christenen met vasten en met ge bed. Zij dachten aan hun zonden en rustten zich door veel bidden toe tot de dagelijkse strijd tegen de zonde, de wereld en het eigen boze vlees. Het jaarfeest. Voor het oude volk Israël be gon het Paasfeest op de 14de Ni- san, de lentemaand en de eerste maand van het Israëlitische jaar. En het lag dus voor de hand, dat de zondag, die op of omstreeks deze datum viel, in de nieuwtes tamentische periode een eigen accent, een extra Paas-accent kreeg. De nieuwtestamentische kerk was immers de voortzetting van die van het oude verbond en uti heidenen èn Joden vergaderd. Strenger was dan in de voor afgaande dagen 't vasten, groter op de zondag de paasvreugde. Zo ontstond langzamerhand de jaar lijkse viering van het Paasfeest. Maar een bijkomend gevolg was helaas dat in de loop der eeuwen het Paas-karakter van elke zon dag voor het besef van de chris telijke gemeenten steeds meer verloren ging. DE ECHO V»

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1958 | | pagina 1